Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Hahn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Je hebt luxe, en je hebt overbodige luxe. Een stoel zou je als luxeproduct kunnen zien, want je kan ook best op de grond zitten en overleven. Maar een überluxe stoel van €3000 is misschien weer overbodige luxe (maar als je het kan en wilt betalen: vooral doen) :P

De definitie van 'luxe' is letterlijk "wat prettig is, maar niet nodig", daar zou je Netflix wat mij betreft zeker onder kunnen scharen. Waarmee ik niet zeg dat het overbodige luxe is, entertainment is inderdaad ook belangrijk :)
Daar kan je toch eigenlijk niet over oordelen? Misschien heeft ie die ontspanning hard nodig omdat ie anders met een burn-out komt thuis komt te zitten, of slechter presteert waardoor inkomen lager wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

rr7r schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Daar kan je toch eigenlijk niet over oordelen? Misschien heeft ie die ontspanning hard nodig omdat ie anders met een burn-out komt thuis komt te zitten, of slechter presteert waardoor inkomen lager wordt.
Dat kun je echt wel enigszins objectief vast stellen. Netflix is niet de enige vorm van vermaak die er bestaat. Mensen in de schuldsanering krijgen ook geen Netflix account en dienen een andere manier te vinden om zich te vermaken.

Anders kan ik ook stellen dat zweefvliegen voor mij de enige manier is om tot rust te komen en geen burn-out te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
de Peer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Dat kun je echt wel enigszins objectief vast stellen. Netflix is niet de enige vorm van vermaak die er bestaat. Mensen in de schuldsanering krijgen ook geen Netflix account en dienen een andere manier te vinden om zich te vermaken.

Anders kan ik ook stellen dat zweefvliegen voor mij de enige manier is om tot rust te komen en geen burn-out te krijgen.
Netflix is een relatief goedkope vorm van vermaak.
Kijk eens naar de kosten per uur vermaak.

En in de schuldsanering zit er geen ambtenaar die jouw streng aankijkt en met zijn vinger wijst als jij probeert een netflix abonnement af te sluiten.
Je hebt gewoon een bepaald bedrag aan leefgeld (€50-€100 per week). Daar moet je de boodschappen van betalen. Maar je mag zelf kiezen wat je aan boodschappen koopt. 1x per week minder vlees eten is al genoeg besparing om Netflix te kunnen kijken. Het is maar wat je meer waard vindt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Laten we wel wezen. Netflix is mogelijkerwijs wel niet de enige vorm van vermaak, maar het is toch echt wel één van de goedkoopste vormen van vermaak. Netflix kost je hedendaags 11,99 euro per maand voor een basis abonnement.

Er is maar heel weinig dat goedkoper is dan dat. Sure, ik kan mijn Netflix abonnement vervangen voor een abonnement bij de bibliotheek, hiervoor betaal ik dan 3,50 euro per maand. Dit zou circa 8 euro per maand besparen. Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op. Plus, je moet dan ook wel graag lezen.

Je hoeft maar een willekeurige andere hobby uit te zoeken, of je bent al snel duurder uit dan Netflix. Zweefvliegen is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar zelfs iets eenvoudigs als fietsen is op basis van slijtage onderdelen alleen al snel duurder dan Netflix. Gaming kan relatief voordelig zijn, maar echt goedkoper dan Netflix kom je er niet makkelijk mee uit. Buiten wandelen is een optie, maar zeker nu in de zomermaanden is de zonnebrandcrème die ik nodig heb al duurder per maand dan mijn Netflix abonnement.

En indien je Netflix vervangt voor een momenteel goedkoper alternatief zoals Disney+, HBO Max of Prime, dan wordt het al helemaal lastig om dit te verslaan. Prime is zelfs goedkoper dan een bibliotheek abonnement. Het enige dat ik kan bedenken als voordeliger vermaak is een stoel voor mijn raam plaatsen en naar buiten staren :X.

Verder is Netflix natuurlijk ook maar een fractie van het totaal plaatje. Verreweg het merendeel van het geld gaat op aan: woonlasten, vervoer, verzekeringen en gas/water/licht. Deze groepen is dan ook de categorie waarop je echt kunt besparen. Eventueel kunnen er dure hobby's zijn of (overmatige) dure aankopen waar extra op bespaard kan worden. Maar iets als Netflix is toch wel het laatste waar je naar moet kijken in het kostenplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Laten we wel wezen. Netflix is mogelijkerwijs wel niet de enige vorm van vermaak, maar het is toch echt wel één van de goedkoopste vormen van vermaak. Netflix kost je hedendaags 11,99 euro per maand voor een basis abonnement.

Er is maar heel weinig dat goedkoper is dan dat. Sure, ik kan mijn Netflix abonnement vervangen voor een abonnement bij de bibliotheek, hiervoor betaal ik dan 3,50 euro per maand. Dit zou circa 8 euro per maand besparen. Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op. Plus, je moet dan ook wel graag lezen.

Je hoeft maar een willekeurige andere hobby uit te zoeken, of je bent al snel duurder uit dan Netflix. Zweefvliegen is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar zelfs iets eenvoudigs als fietsen is op basis van slijtage onderdelen alleen al snel duurder dan Netflix. Gaming kan relatief voordelig zijn, maar echt goedkoper dan Netflix kom je er niet makkelijk mee uit. Buiten wandelen is een optie, maar zeker nu in de zomermaanden is de zonnebrandcrème die ik nodig heb al duurder per maand dan mijn Netflix abonnement.

En indien je Netflix vervangt voor een momenteel goedkoper alternatief zoals Disney+, HBO Max of Prime, dan wordt het al helemaal lastig om dit te verslaan. Prime is zelfs goedkoper dan een bibliotheek abonnement. Het enige dat ik kan bedenken als voordeliger vermaak is een stoel voor mijn raam plaatsen en naar buiten staren :X.

Verder is Netflix natuurlijk ook maar een fractie van het totaal plaatje. Verreweg het merendeel van het geld gaat op aan: woonlasten, vervoer, verzekeringen en gas/water/licht. Deze groepen is dan ook de categorie waarop je echt kunt besparen. Eventueel kunnen er dure hobby's zijn of (overmatige) dure aankopen waar extra op bespaard kan worden. Maar iets als Netflix is toch wel het laatste waar je naar moet kijken in het kostenplaatje.
Ok, goed onderbouwd. Het is zeker waar dat het een van de goedkoopste vormen van vermaak is.
Ik zou ook zeker niet zeggen dat dit dé post is om op te bezuinigen, want je krijgt er veel voor terug. Maar ik zou het nog wel steeds als luxe en niet per se als nodig bestempelen, daar ging de discussie om.
Er is ook veel gratis aanbod. NPO series en programma's. En youtube heeft ook best veel te bieden. Maar is persoonlijk verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:07:
[...]
Verder is Netflix natuurlijk ook maar een fractie van het totaal plaatje. Verreweg het merendeel van het geld gaat op aan: woonlasten, vervoer, verzekeringen en gas/water/licht. Deze groepen is dan ook de categorie waarop je echt kunt besparen. Eventueel kunnen er dure hobby's zijn of (overmatige) dure aankopen waar extra op bespaard kan worden.
Dat verschilt nogal per persoon.
Mijn woonlasten, vervoer, verzekeringen en GWL zijn nu (muv inflatie) gelijk aan toen ik moest rondkomen van een partime studentenbaantje.

Nu verdien ik 4x zoveel. En het verschil gaat vooral naar sparen/beleggen, verre vakanties en nieuwe spullen.
De grootste besparingen die ik zou kunnen maken zijn dan ook om spullen die ik nodig heb weer bij de kringloop of marktplaats te kopen. En weer op vakantie naar Tuinesië of Balkonië.

De vaste lasten zitten eigenlijk gekoppeld aan hoe je woont. En daar is in de huidige markt niet echt een mogelijkheid om ineens veel goedkoper te gaan wonen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Ik ken niet veel mensen die zoveel abonnementen hebben. Daar zit de grootste winst.
Persoonlijk verdien ik een stuk meer, maar mijn vaste laten zijn wel een stukje lager. Ik denk dat er wel zo'n 100~150 euro aan winst te behalen valt. Mijn internet abonnement kost bijvoorbeeld 410 euro per jaar, mijn telefoonabonnement 5 euro per maand.

Tijdens corona heb ik bijvoorbeeld een homegym gemaakt, dan ben ik geen 20+ euro per maand kwijt aan een abonnement en dat heb ik een paar jaar terug. Ik heb ook zonnepanelen, waardoor mijn energierekening negatief is. Daarnaast betaal ik niks terug aan de DUO, omdat ik op dit moment 0% rente heb. Wat is jou rente?

Als je wat meer kan sparen, dan kan je ook investeringen doen die je maandlasten omlaag brengen, waardoor je meer kan sparen en het steeds makkelijker gaat worden op de lange termijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 19-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Even schieten op je lijstje. Het ziet er niet verkeerd uit.

-Oxxio: bedenk alvast wat je gaat doen als dit bedrag straks 3 x zo hoog is als je contract afloopt.
-Zorgverzekering. Dit kan eventueel voor 83 euro per maand maar dat is met maximaal eigen risico. Als jij een buffer gehad zou hebben kun je je dat veroorloven. nu niet.
-Noordelingen verzekeringen: Vaak is zo'n alles in 1 niet het goedkoopste. Maar dat komt door de manier van vergelijken. Heb je al die verzekeringen wel nodig?
Ik heb zelf alleen aansprakelijkheid+inboedel+opstal en dat kost mij 23 euro per maand (Deck.nl). Bij jou zal er ook nog iets voor de auto in zitten neem ik aan.
-Parkmobile, geen idee of dat echt nodig is, ik ben niet echt een autorijder en woon niet in de randstad
-Vault huis. Heel goed dat je reserveringen maakt. juist blijven doen, ga je vroeg of laat nodig hebben.
-Gemeentebelasting: controleer of deze daadwerkelijk op basis van 1 persoonshuishouden gerekend wordt. Dit gaat nogal eens mis.
-Reservering auto: 35 euro lijkt me erg weinig. Wat ik overig mis is de afschrijving van je auto. Je zult over X jaar een nieuwe moeten kopen. Dat begroot je nu niet. Je werkelijke maandlasten liggen dus zo maar 100 euro per maand hoger, als het niet meer is. Hetzelfde voor de motor, maar die zie ik als optioneel.
-KPN thuis. In principe heb je genoeg aan alleen internet. dat is 30 euro per maand ofzo. Daarmee kun je dan nog gewoon de publieke omroepen bekijken via chromecast of via computer/laptop met tv-out.
-KPN mobiel. Vind ik vrij prijzig. Zelf betaal ik 5 euro per maand met 2 of 3 GB data.
-Gym. Kun je eventueel op bezuinigen, maar kan er in komen als je dat niet wil.
-Lenzen. Klinkt erg duur, maar geen idee of het goedkoper kan.
-Pathe. Hier goed opletten, jij redeneert dat dit een goede koop is omdat je sowieso 3 x naar de bios gaat. Maar je kunt ook je gedrag aan passen en 1 x per maand naar de bios gaan. dan ben je wel goedkoper uit en zit je nergens aan vast. Keuze aan jou natuurlijk.
-Netflix+Prime. Ik vind dit erg duur. Misschien 1 streamingsdienst uitkiezen en dan bij voorkeur delen met familie ofzo?

-zelf kostenpost ==> misschien gaat hier stiekem nog best wat verloren. Het klinkt nu alsof die 500 ook gewoon op gaat/moet.

De auto is voor jou blijkbaar noodzakelijk. Dat wordt vaak wel snel geroepen. Is het echt zo?

Als je geen koophuis zou hebben zou ik ook zeggen: zoek een huis/werkgever zodat je fietsend naar je werk kunt. Dat zou gigantisch veel geld besparen. Maar dat is lastig momenteel natuurlijk.

Al met al die ik geen enorme quick wins, als deze lijst de werkelijkheid representeert.

Snel meer inkomen gaan verkrijgen dan maar, of een partner. In je huis kunnen blijven wonen is ook wat waard en kan financieel ook de meest gunstige keuze zijn.
Welke sim only heb jij? Simpel?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Naamloos87 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Welke sim only heb jij? Simpel?
Youfone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:20:
Nederland komt gewoon langzaam aan op het punt waar op jezelf wonen, onbetaalbaar wordt. In diverse landen die ons voor gegaan zijn, hebben we dit al lang kunnen zien. Heck, in één van de meest bekeken televisie series werd het voorbeeld van hoe het kan zo'n 20 jaar geleden al getoond, Friends.
Niet alleen Friends. How I met your mother, The Bing Bang Theory, 2 and a half man, Frasier...
Het zoeken van een medebewoner is dan ook een optie in jouw geval. De maandelijkse huur die iemand daarin betaald scheelt natuurlijk toch al weer.
Ik heb daar serieus naar zitten kijken, maar als woningeigenaar hangen er zeer veel risico's en nadelen aan tegen net al te hoge opbrengsten:
- Iemand eruit zetten is erg moeilijk. Eigenlijk zou je al op jaarcontracten met buitenlandse studenten ofzo moeten zitten om er zeker van te zijn dat je, als je een partner ontmoet, binnen afzienbare tijd jouw huis weer voor jezelf hebt. Huurdersbescherming is ook bij hospitaverhuur echt wel een dingetje waar je rekening mee moet houden.
- Ook voor de hypotheekverstrekker is het iets om rekening mee te houden. Lang niet allemaal zijn er happig op.
- Je levert veel privacy in.
- Jouw huurder heeft ook gewoon rechten en kan mensen uitnodigen, ook als jij daar niet zo'n fan van bent.
- Formeel gezien mag je alleen een bepaalde kamer(s) verhuren en moet de rest op slot. Dat is redelijk onwerkbaar.
- Je zit vast aan het puntenstelsel. Daarin moet je aardig wat voorzieningen treffen voor de nieuwe bewoner om aan een schappelijke huurprijs te komen. 300-400 euro is eigenlijk de max huurprijs voor een kamer. Natuurlijk kan je dit overboord zetten en stomweg meer vragen, maar de kans dat je moet terugbetalen is aanwezig. Nou komt TS met 350 euro bijna halverwege zijn hypotheek, maar met het overstappen van werk moet zo'n stap ook te maken zijn.
- En hoe ga je om met eventuele schades? Een huurder die allemaal schilderijtjes op hangt en daardoor een gatenkaas in de slaapkamer achter laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik kan mijn Simpel abbo verlengen

Sim Only-abonnement contractduur 2 jaar
3 GB internet
250 minuten
500 sms'jes
4G-internetsnelheid tot 75 Mbps
€ 0,00
Totaal per maand eerste 1 maanden
€ 0,00
Totaal per maand na 1 maanden
€ 7,50

Is dit een goede deal?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
rr7r schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Volgens mij heb ik meer dan genoeg 'zou' en 'misschien' gezegd in mijn post, om duidelijk aan te geven dat wat ik zeg geen harde feiten en wetten zijn. En verder zeg ik volgens mij hetzelfde als wat jij nu zegt: dat Netflix niet per se een overbodige luxe is?
Naamloos87 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Ik kan mijn Simpel abbo verlengen

Sim Only-abonnement contractduur 2 jaar
3 GB internet
250 minuten
500 sms'jes
4G-internetsnelheid tot 75 Mbps
€ 0,00
Totaal per maand eerste 1 maanden
€ 0,00
Totaal per maand na 1 maanden
€ 7,50

Is dit een goede deal?
Als je hulp wilt bij het kiezen van een abonnement, kan je een eigen topic maken. Daar is dit topic niet voor bedoeld. Kijk verder vooral op vergelijkingsites zoals http://bellen.com/.

[ Voor 46% gewijzigd door Hahn op 19-06-2022 13:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23
Pizza_Boom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:30:
[...]
Niet alleen Friends. How I met your mother, The Bing Bang Theory, 2 and a half man, Frasier...

[...]
Ik heb daar serieus naar zitten kijken, maar als woningeigenaar hangen er zeer veel risico's en nadelen aan tegen net al te hoge opbrengsten:
- Iemand eruit zetten is erg moeilijk. Eigenlijk zou je al op jaarcontracten met buitenlandse studenten ofzo moeten zitten om er zeker van te zijn dat je, als je een partner ontmoet, binnen afzienbare tijd jouw huis weer voor jezelf hebt. Huurdersbescherming is ook bij hospitaverhuur echt wel een dingetje waar je rekening mee moet houden.
- Ook voor de hypotheekverstrekker is het iets om rekening mee te houden. Lang niet allemaal zijn er happig op.
- Jouw huurder heeft ook gewoon rechten en kan mensen uitnodigen, ook als jij daar niet zo'n fan van bent.
- Formeel gezien mag je alleen een bepaalde kamer(s) verhuren en moet de rest op slot. Dat is redelijk onwerkbaar.
- Je zit vast aan het puntenstelsel. Daarin moet je aardig wat voorzieningen treffen voor de nieuwe bewoner om aan een schappelijke huurprijs te komen. 300-400 euro is eigenlijk de max huurprijs voor een kamer. Natuurlijk kan je dit overboord zetten en stomweg meer vragen, maar de kans dat je moet terugbetalen is aanwezig. Nou komt TS met 350 euro bijna halverwege zijn hypotheek, maar met het overstappen van werk moet zo'n stap ook te maken zijn.
- En hoe ga je om met eventuele schades? Een huurder die allemaal schilderijtjes op hangt en daardoor een gatenkaas in de slaapkamer achter laat?
Als je een woning hebt waarbij dat een optie is dan woon je natuurlijk sowieso relatief groot en "luxe" ten opzichte van wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:38:
Ik begin een beetje moedeloos te worden wat betreft mijn financiële situatie. Ben 33 jaar, alleenstaand en werkt fulltime. Ondanks dat ik helemaal geen gekke vaste kosten heb, is het toch lastig rondkomen.

Mijn inkomen is 3000 bruto per maand, netto is dit 2340 euro.

De maandelijkse kosten omvatten hypotheek, energie, water, zorgverzekering, woonverzekeringen, internet/tv, mobiel abonnement, contactlezen, sport abonnement, netflix, pathe abonnement (elke keer kaartjes kopen zou duurder zijn) bankrekening, een motor, een autootje uit 2008 en een fantastische studieschuld bij DUO. Die laatste is vrij fors, ben in mijn studie uitwonend geweest met 5 jaar lang een bijbaan en zonder ouderlijke bijdrage, maar bijlenen moest wel om toch nog tot een maandelijks inkomen te komen van ongeveer 1000 euro. Totale kosten zijn 1710 euro per maand.

Momenteel gun ik mijzelf 500 euro per maand (da's dus 125 per week) voor boodschappen, kapper, tanken en leuke activiteiten in het weekend.. Nu is dat al een hele opgave met 125 per week, vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.

Onder de streep blijft er een schamele 137 euro per maand over om te sparen. Mocht bijvoorbeeld mijn wasmachine stuk gaan of mijn vaste contract energie aflopen houd ik letterlijk geen cent over. Vier maanden moeten sparen voor een nieuwe wasmachine is toch niet normaal? Het huidige witgoed wat ik momenteel heb staan is allemaal tweedehands, zelfs een koel-vriescombinatie ooit voor een tientje gekocht die er nog steeds staat. Zelfs kleding kopen is een hele opgave. Ik moet nog steeds leven als een student en dat ben ik zat...

Doe ik iets fout? Is samenwonen inmiddels een must geworden om normaal te kunnen leven? Hoe doen andere alleenstaanden dit?
Je vaste lasten zijn erg hoog met die 1700 per maand. Toch kijken of je daar kan snijden, goedkoper energiecontract zit er de komende tijd niet in, maar verzekeringen, internet/tv, mobiel en anderea bonnementen kan je nog in snijden of goedkoper proberen te vinden. Die studieschuld zsm afbetalen zorgt ook voor meer ruimte om te sparen, maar gezien dit een 0% lening is is't alleen logisch als je het ook kan missen. Mijn vaste lasten zijn bijvoorbeeld maar 1100 in de maand, nou heb ik ook geen studieschuld dus dat scheelt al een hoop. Maar toch denk ik dat daar je makkelijkste manier zit om meer te sparen. Gezien meer inkomsten meestal lastiger is dan meer besparen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00
GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:53:
Bedankt voor alle feedback zo snel op deze zonnige dag. Ik vind het geen probleem mijn financiën exact hier te delen, deze heb ik al jaren keurig in een Excel staan. In willekeurige volgorde mijn reactie op het een en ander dat er gezegd is hieronder.

- Het Pathe abonnement kost mij 21 euro per maand, maar ik zit gemiddeld echt wel 3x of vaker in de bioscoop. Dus dat is voor mij juist voordelig om te hebben.
- De motor kost mij aan vaste lasten (verzekering en belasting) 20 euro per maand. Het is inderdaad een luxe object, maar het is een hobby van me om regelmatig een stuk te toeren. De benzine betaal ik uit het 500 euro budget dat ik mezelf toeken. Ik moet wel zeggen dat ik geld reserveer voor het onderhoud, 25 euro per maand.
- Ik heb verschillende streamdiensten waar ik op zou kunnen besparen. Misschien maar weer de series downloaden die ik wil zien? Momenteel heb ik Netflix (deel ik), Prime €3 (ik bestel regelmatig spullen op Amazon zoals kattenvoer waardoor verzending gratis is) en HBO voor €4. Tsja, in potentie kan ik hier een tientje op besparen.
- KPN kost mij momenteel liefst 87 euro per maand. T-mobile kan ik voor 65 euro hetzelfde afnemen, overstappen dus.
- De auto heb ik nodig voor werk, dus die wegdoen is geen optie.
- Ik reserveer momenteel geld voor onderhoud aan het huis, maar misschien moet ik dat laten vervallen.

[Afbeelding]
Gebruik je daglenzen voor dat bedrag? Ik was voor maandlenzen 90 euro per half jaar kwijt, online bestellen bij wisselende aanbieders. En ik heb dan nog relatief dure ivm cilinder en snel last van droge ogen.
Sinds januari heb ik trouwens gewoon weer een bril. Investering van 150 euro maar geen lenzen meer nodig dus bespaart me na 10 maanden geld. Als ik via ace & tate had besteld was het zelfs maar 100 euro geweest voor nieuwe bril.

Daarnaast deel je netflix maar toch zit je op 23 euro in de maand waarvan 7 euro voor hbo/prime dus 16 euro netflix? Lijkt mij duur voor een gedeeld abbo.

[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 19-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:50
Dat inkomen moet fors omhoog kunnen naar mijn mening. Ik ben 3 jaar jonger, maar mijn bruto inkomen ligt ca 1000 euro per maand hoger. Misschien eens met je baas gaan praten? In deze tijden van grote personeelstekorten moet er toch wat te regelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:01

defiant

Moderator General Chat
Financiële planning is imho ook vooral onlosmakelijke verbonden met loopbaanplanning, dat is iets wat je door het huidige sociaal politieke klimaat ook voornamelijk zelf moet doen. D.w.z.het ligt nogal aan of je starter bent in een goed vakgebied met veel perspectief of dat er juist geen rek meer in zit meer mogelijk is. In het eerste geval kan je de keuze/gok nemen om ruimer te leven dan je budget toelaat, maar in het laatste geval is dat onverstandig.

Qua loopbaanplanning zal je het heft in eigen hand moeten nemen. Onderhandel ten eerste altijd elk jaar over je salaris, als er bij normaal functioneren geen onderhandelingsruimte is is dat meestal een slecht teken zolang je niet aan het einde zit van je functie. Benchmark ten tweede altijd je salaris en arbeidsvoorwaarden ten opzichte van de markt. Besef als laatste dat grote stappen qua arbeidsvoorwaarden vaak alleen mogelijk zijn door te switchen van werkgever, ook zonder direct naar ZZP'erschap over te stappen kan je zeker in het begin van je carrière grote stappen maken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:20
Je kan gaan besparen wat je wil… het makkelijkste is gewoon meer verdienen. Binnen de IT is 3k vrij weinig, ga ander werk zoeken. En ga idd anders midlancen/freelancen.

En nee, niet bij dezelfde werkgever meer salaris proberen te regelen. Waarom zou hij je significant meer salaris betalen?

Als je binnen de IT zit met een paar certificaten en een beetje ervaring verdien je volgende maand minimaal €1000 meer. Als je de juiste ervaring, certificaten en houding hebt is het eerder 2-3k meer.

[ Voor 49% gewijzigd door sbmuc op 19-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
RocketKoen schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Dat verschilt nogal per persoon.
Mijn woonlasten, vervoer, verzekeringen en GWL zijn nu (muv inflatie) gelijk aan toen ik moest rondkomen van een partime studentenbaantje.

Nu verdien ik 4x zoveel. En het verschil gaat vooral naar sparen/beleggen, verre vakanties en nieuwe spullen.
De grootste besparingen die ik zou kunnen maken zijn dan ook om spullen die ik nodig heb weer bij de kringloop of marktplaats te kopen. En weer op vakantie naar Tuinesië of Balkonië.

De vaste lasten zitten eigenlijk gekoppeld aan hoe je woont. En daar is in de huidige markt niet echt een mogelijkheid om ineens veel goedkoper te gaan wonen.
Je zegt dat het verschilt, maar vervolgens valt jouw voorbeeld binnen hetgeen dat ik zeg? :9

Qua woonlasten ben jij naar wat jij aangeeft laag gebleven. Dan is er inderdaad minder op te besparen. Maar vervolgens komt de bulk van je uitgaven toch echt uit hobby's en periodieke aankopen, die verre vakanties en nieuwe spullen.

Je moet gewoon echt je best doen om met futiliteiten als Netflix tot hoge uitgaven te komen. Wij hebben redelijk wat abonnementen thuis, Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO Max, Spotify, Audible. Voor alles bij elkaar betaal ik in de maand circa 60 Euro. Is het echt noodzakelijk om dit aantal abonnementen te hebben? Nee, niet echt, maar ik verkeer in de luxe positie dat het kan. Desalniettemin, valt dit in het niets tot de prijs van een gemiddelde verre vakantie, een nieuwe iPhone, nieuwe laptop, of wat dan ook.

Het zijn dit soort grote uitgaven die naast de standaard maandelijkse lasten echt het verschil maken. En hoewel jij qua maandelijkse lasten mogelijk weinig naar beneden kan, gaat dit echt niet op voor iedereen die het financieel lastiger heeft.

Zoals bijvoorbeeld in het geval van TS, motor en auto. Sowieso is al af te vragen of zelfs één van deze twee echt noodzakelijk is, laat staan beide. Schrap beide, en er is sowieso al 131 euro per maand te besparen voor TS. Dat nog buiten afschrijving, benzine, etc. om.

En natuurlijk kan de TS zich afvragen of hij Netflix, Prime en Pathé nodig heeft. En niet misschien gewoon zou moeten willen kiezen voor voorlopig 1. Bespaart in ieder geval weer een paar tientjes per maand voor nu. Maar dat is het dan ook. Indien KPN Thuis qua abonnement ook nog iets wordt aangepast, is hiermee gezamenlijk zo'n 50 ~ 60 Euro per maand te winnen.

De hypotheek van TS is vrij gunstig, echt goedkoper gaat dit niet worden. Maar zoals al aangegeven, is natuurlijk wel af te vragen of TS deze kosten volledig persoonlijk zou moeten willen dekken. Het blijft natuurlijk gewoonweg een overweging, indien de woonruimte het toelaat, een medebewoner te zoeken. Die bijvoorbeeld voor circa 600 Euro per maand komt in te wonen. Daarmee deel je dus de kosten voor hypotheek, gas/water/licht. En gaat TS persoonlijk er dus zo'n 500 per maand op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:30:
[...]

[...]
Dat zijn natuurlijk allemaal valide zorgen.

Maar is natuurlijk de reden waarom je een medebewoner persoonlijk beoordeelt alvorens je een contract tekent. En zeker, huurders hebben rechten.

Maar daarin kun je natuurlijk ook rekening mee houden in wie je als huurder laat toetreden tot je woning. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om te denken aan buitenlandse PhD studenten. Al iets ouder, zitten hier doorgaans voor een relatief kort traject, hebben hier weinig sociale contacten op het moment dat ze komen dus qua overmatige aantallen personen over de vloer zal ook flink meevallen. En doorgaans zullen deze weer vertrekken nadat het PhD traject voorbij is.

En hoe men het ook wendt of keert, ook binnen Nederland gaan dit soort vormen van samenleven simpelweg gebruikelijker worden. TS heeft nog geen 800 Eur aan hypotheek, en houdt nog geen 150 over in de maand. Ondertussen verdient hij wel te veel voor sociale huur. Het komen tot die hypotheek is circa 275k woningwaarde op dit moment. Dit is zeldzaam. Ook particuliere huur is vaak toch al snel wat duurder indien je een eigen woning/appartement huurt. Dus zit je al sneller op zo'n 1000 in de maand. Dan houdt iemand met een salaris als TS maandelijks -50 over. Gaat dus gewoon niet eens werken. En TS verdient dan nog niet eens zo slecht als starter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 21:48

Higaphix

Dit is geen ondertitel

psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:20:
Nederland komt gewoon langzaam aan op het punt waar op jezelf wonen, onbetaalbaar wordt. In diverse landen die ons voor gegaan zijn, hebben we dit al lang kunnen zien. Heck, in één van de meest bekeken televisie series werd het voorbeeld van hoe het kan zo'n 20 jaar geleden al getoond, Friends.

Ook bij onze eigen oosterburen zijn zogenoemde Wohngemeinschafts (WG), waarin een dusdanige constructie puur gericht op financieel gunstige vorm van samenleving ook wel een zweck-WG wordt genoemd.

Zonder samenleven is het in vele delen van het land namelijk gewoon onmogelijk duur.

In Nederland kenden we het natuurlijk al in de vorm van studentenhuizen, maar ook hier zien we natuurlijk ook al dat dit een steeds ruimer begrip wordt voor oud studenten. Ook zien we hier al een situatie ontstaan van mensen die gaan samenwonen om kosten te drukken.

Het zoeken van een medebewoner is dan ook een optie in jouw geval. De maandelijkse huur die iemand daarin betaald scheelt natuurlijk toch al weer.
Als ik zo vrij mag zijn om een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Ik denk dat op jezelf (alleen) wonen, al een flinke vorm van luxe is. De luxe dat je alleen maar met jezelf rekening te houden hebt, niet hoeft te overleggen over hoelaat je thuis bent, wat er op tafel komt of wie de was gaat doen, en nog veel meer van die dingen.

Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar ze tellen wel bij elkaar op,

Het is de luxe van grote persoonlijke vrijheid, en het verbaast me niets dat dat flink in de papieren kan lopen.

Voor zover ik de geschiedenis van de mensheid in m'n hoofd heb, zijn we redelijkerwijs kuddedieren te noemen, die samen moeten werken om dingen gedaan te krijgen. Waarom zou tegenwoordig opeens anders zijn?

Wie alleenstaand is, is dat voor een grote variatie van redenen, en of ze nu binnen of buiten controle van het individu zijn. Ik ga daar geen oordeel over doen. Echter krijg ik soms wel de indruk dat alleenstaand en zelfstandigheid voor sommigen van jullie twee heilige huisjes zijn. En persoonlijk kan ik er niet goed bij waarom dat nu precies is. (Ik sta open voor elke verklaring en redenatie, want ik wil dit graag beter leren begrijpen, maar dat kan wellicht beter via een DM'pje)

Alle problemen die alleenstaanden op het moment ervaren bestaan, en zijn echt. Dat is duidelijk, daar is geen discussie.

Maar persoonlijk denk ik dat het symptomen/gevolgen zijn van een bepaalde mindset die in de praktijk gewoon niet blijkt te werken, maar in plaats van dat we dat aanpassen, proberen we op reactieve wijze iets te doen aan de problemen die ontstaan door iets anders waarvan we niet willen onderkennen dat dat hét echte probleem is.

Dat heeft een woord: Symptoombestrijding. De snelweg verbreden omdat er een file is, waardoor er meer auto's komen, omdat er meer rijbanen zijn, waardoor er weer een file ontstaat. Hogere straffen uitdelen, omdat de criminaliteit toeneemt, terwijl een lagere straf niet de reden was voor mensen om de criminaliteit in te gaan.

Ik denk dat het probleem op het moment ligt in een verkeerde balans tussen het individu en het (zowel macro- als micro-) collectief. De balans staat nu (naar mijn inziens) teveel richting het individu, met als een trend dat de gemiddelde mensen zich meer en meer boven het collectief is gaan plaatsen, en dus denkt aanspraak/recht te hebben op bepaalde dingen.

We zullen de wereld met elkaar moeten delen. En ergens zal die balans gevonden moeten worden. Grondstoffen (concreet zoals eten, of ietsje abstracter, zoals woonruimte) zullen verdeeld moeten worden. Het verbaast me niets dat huizen twee keer zo duur worden, als er opeens twee keer zoveel huishoudens zijn, die allemaal half zo groot zijn, hetzelfde budget hebben, maar nog wel naar hetzelfde oppervlakte verlangen. Dan wordt dat oppervlak gewoon twee keer zo duur.

Dus je betaalt de hoofdprijs, of je moet het maar met minder doen.

Iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid vrijheid die hij/zij kan nemen. Er zijn vele soorten vrijheid. Je kan van al die soorten vrijheid zoveel nemen als je kan. Maar we tappen allemaal uit dezelfde vaatjes vrijheid. Als we allemaal uit hetzelfde vaatje gaan tappen, dan krijgen we opeens allemaal een stuk minder vrijheid dan we gewild zouden hebben. Dan kun je gaan vechten om dat ene vaatje, en van een koude kermis thuiskomen, maar je kunt ook een ander vaatje zoeken, waar je misschien niet dezelfde vrijheid kan krijgen die je had gewild, maar waar wel genoeg te halen is, waardoor je netto toch wat meer vrijheid hebt dan je anders had gehad.

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:26:
.

Je moet gewoon echt je best doen om met futiliteiten als Netflix tot hoge uitgaven te komen. Wij hebben redelijk wat abonnementen thuis, Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO Max, Spotify, Audible. Voor alles bij elkaar betaal ik in de maand circa 60 Euro. Is het echt noodzakelijk om dit aantal abonnementen te hebben? Nee, niet echt, maar ik verkeer in de luxe positie dat het kan. Desalniettemin, valt dit in het niets tot de prijs van een gemiddelde verre vakantie, een nieuwe iPhone, nieuwe laptop, of wat dan ook.
Misschien ben ik te vrekkig, maar 60 euro per maand aan doorlopende abbonementen is 700+ euro per jaar. Dat valt voor mij niet "in het niets bij de prijs van een nieuwe telefoon of laptop".

Sterker nog, door te besparen op die abbonementen kun je die nieuwe laptop of nieuwe telefoon bekostigen. Reken maar uit, een telefoon gaat al snel twee jaar mee, een laptop vier jaar.

Met de bespaarde 700 euro per jaar aan abbonementen, leg je ieder jaar 350 euro apart voor de telefoon, en ieder jaar 350 euro voor de laptop. Kun je elke twee jaar een telefoon van 700 euro kopen, en elke vier jaar een laptop van 1400 euro.

En dat allemaal zonder je inkomsten te hoeven vergroten, maar door gewoon even te reconsideren of passief entertainment je zoveel geld hoeft te kosten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Higaphix schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:14:
[...]

Het verbaast me niets dat huizen twee keer zo duur worden, als er opeens twee keer zoveel huishoudens zijn, die allemaal half zo groot zijn, hetzelfde budget hebben, maar nog wel naar hetzelfde oppervlakte verlangen. Dan wordt dat oppervlak gewoon twee keer zo duur.

Dus je betaalt de hoofdprijs, of je moet het maar met minder doen.
Om hier nog even op in te haken, dit is namelijk niet eens waar. De realiteit is namelijk nog erger.

We werken in Nederland al 50 jaar toe naar dit punt. Meer tweeverdieners, minder kinderen. Waarin in eerste instantie tweeverdienerschap een keuze was voor extra luxe, is het langzamerhand tot een verplichting geworden om in woonlasten te voorzien indien je als enkelverdiener niet minimaal circa 2.5x modaal verdient.

Je hebt dus niet alleen meer huishoudens, die half zo groot zijn. Je hebt overigens nog eens een hoger budget binnen de concurrentie, doordat het veelal meerverdieners zijn.

En dit zet zich dus voort. Want wat is de overtreffende trap van tweeverdieners? Dat zijn huishoudens waarin drie of meer mensen inkomsten hebben die samen wonen. Zoals we bijvoorbeeld in grote steden in het buitenland dus nog wel eens zien in woongemeenschappen. En een totaal gecombineerde huur van meer dan 2000 per maand soms eerder de norm is dan uitzondering.
Jeroenneman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Misschien ben ik te vrekkig, maar 60 euro per maand aan doorlopende abbonementen is 700+ euro per jaar. Dat valt voor mij niet "in het niets bij de prijs van een nieuwe telefoon of laptop".

Sterker nog, door te besparen op die abbonementen kun je die nieuwe laptop of nieuwe telefoon bekostigen. Reken maar uit, een telefoon gaat al snel twee jaar mee, een laptop vier jaar.

Met de bespaarde 700 euro per jaar aan abbonementen, leg je ieder jaar 350 euro apart voor de telefoon, en ieder jaar 350 euro voor de laptop. Kun je elke twee jaar een telefoon van 700 euro kopen, en elke vier jaar een laptop van 1400 euro.

En dat allemaal zonder je inkomsten te hoeven vergroten, maar door gewoon even te reconsideren of passief entertainment je zoveel geld hoeft te kosten.
Tsja, maar daarin verschillen wij dus in insteek. Ik gebruik een telefoon tot deze echt op is. Mijn huidige telefoon is bijna 6 jaar oud, gaat nog prima mee. Mijn vorige laptop heeft het 7 jaar uitgehouden. En hoewel eigenlijk de laptop zelf grotendeels nog wel functioneert, heb ik omdat het scherm defect is toch maar besloten een nieuwe te kopen. Dit soort producten zijn naar mijn idee zinloos om standaard na een x-aantal jaar te vervangen.

Op termijn blijven mijn abonnementen dan toch nog altijd gewoon goedkoper. En zoals al gesteld. Ik heb dit aantal abonnementen eigenlijk alleen maar omdat ik financieel gezien mij in een luxe positie bevindt. Ik kan een aantal reduceren, om bijvoorbeeld zo'n 40 euro minder per maand aan abonnementen uit te geven voor entertainment. Maar dit is nog geen 1% van mijn maandelijks netto inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Tsja, maar daarin verschillen wij dus in insteek. Ik gebruik een telefoon tot deze echt op is. Mijn huidige telefoon is bijna 6 jaar oud, gaat nog prima mee. Mijn vorige laptop heeft het 7 jaar uitgehouden. [...]

Op termijn blijven mijn abonnementen dan toch nog altijd gewoon goedkoper.
:? Je spreekt je eigen eerdere punt eigenlijk alleen maar meer tegen. Hoe langer je met een smartphone of laptop doet, hoe goedkoper die wordt per jaar. En al je abonnementen worden vergeleken daarmee alleen maar duurder.

Als jouw telefoon €1000 heeft gekost 6 jaar geleden, dan heeft die je tot nu toe grofweg €167 per jaar gekost. Die abonnementen van jou, voor €60 per maand, kosten je jaarlijks €720. Je abonnementen kosten jaarlijks dus ruim 4x zoveel als je telefoon.

Als je het kan betalen en je wordt er blij van, zeker doen. Zelf heb ik inmiddels ook een aardig bergje aan abonnementen. Maar de uitspraak dat 'abonnementen in het niet vallen bij een nieuwe iPhone of laptop' heb je zelf inmiddels wel aardig ontkracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Hahn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:36:
[...]

:? Je spreekt je eigen eerdere punt eigenlijk alleen maar meer tegen. Hoe langer je met een smartphone of laptop doet, hoe goedkoper die wordt per jaar. En al je abonnementen worden vergeleken daarmee alleen maar duurder.

Als jouw telefoon €1000 heeft gekost 6 jaar geleden, dan heeft die je tot nu toe grofweg €167 per jaar gekost. Die abonnementen van jou, voor €60 per maand, kosten je jaarlijks €720. Je abonnementen kosten jaarlijks dus ruim 4x zoveel als je telefoon.

Als je het kan betalen en je wordt er blij van, zeker doen. Zelf heb ik inmiddels ook een aardig bergje aan abonnementen. Maar de uitspraak dat 'abonnementen in het niet vallen bij een nieuwe iPhone of laptop' heb je zelf inmiddels wel aardig ontkracht ;)
In de zin van de aanschafprijs, en indien je dus frequent dit soort nieuwe apparaten koopt, je duur uit bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:40:
[...]

In de zin van de aanschafprijs, en indien je dus frequent dit soort nieuwe apparaten koopt, je duur uit bent...
Een iPhone van €1000 is inderdaad vrij duur, als je het vergelijkt met één maand Amazon Prime van €3, maar dat is wel heel erg appels met peren vergelijken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Ehm, ik snap je punt niet helemaal. Ik juich helemaal toe dat men langer met apparatuur doet, en de twee jaar voor een telefoon of vier jaar met een laptop was vooral om te schetsen hoeveel je eigenlijk met 60 euro per maand kunt kopen.

Je geeft zelf aan dat die 40 euro die je zou kunnen schrappen nog geen 1% van het maandelijkse inkomen is, maar ikzelf zou dat soort redenering vooral gebruiken om iets voor mezelf goed te praten.

Uiteindelijk is alles klein bier als je gaat vergelijken met de kosten van een huis. Dan kan alles wel wat ruimer, wat duurder, wat makkelijker etc.

Maar dat is dus de valkuil van naar je budget gaan leven. Hoe meer je gaat verdienen, hoe meer je gaat uitgeven, want ach, wat is nu een tientje per maand als je netto er meer op vooruit bent gegaan in de laatste onderhandelingen.

En zo zitten mensen op hun dertigste met een dure auto, een motor voor de lol, tig abbonementen, er moet minimaal 3x geborreld worden doordeweeks, en mag flink geleefd worden, en aan het eind van de maand is de rekening ondanks meerdere salarisverhogingen, nog net zo leeg als tijdens de studie... (Overdreven voorbeeld, maar je snapt de geest van het verhaal).

Ik heb zit met een inkomen wat ruim verdubbeld is ten opzichte van m'n starters inkomen nog steeds op ruwweg dezelfde lasten. Zelfs nog wat minder, omdat ik sinds de zonnepanelen véél minder kwijt ben aan stroom.

Om me heen zie ik nu zelf de vrienden en kennissen worstelen met personal finance, omdat ze allemaal zijn gaan leven "naar hun stand". De duurste iPhone, inderdaad 3x per maand naar de bioscoop (vaak nog even uit eten van tevoren), nieuwe keuken erin, nieuwe badkamer, etc.
En vervolgens maar klagen dat het toch wel erg duur is geworden allemaal, en dat je aan het einde van het salaris nog een stukje maand over hebt...

Dan denk ik, geniet ervan, maar durf ook eens in de spiegel te kijken. Ik red al jaren een 33% savings rate. Gewoon direct nadat het loon gestort wordt, gewoon één derde overboeken naar sparen/indexfondsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik begin een beetje moedeloos te worden wat betreft mijn financiële situatie.
...
een fantastische studieschuld bij DUO. Die laatste is vrij fors
...
Los die studieschuld zo snel mogelijk af.

Want als je mij vraagt hoe ik mijn alleenstaande jaren doorkwam dan is antwoord 1 dat ik geen schulden en ook geen leningen had (op de hypotheek na, die ik ook versneld aan het aflossen was).

En ik woonde goedkoop in een achterbuurt van Rotterdam, waar mijn flatje hetzelfde kostte als een garagebox in Leiden :+

Ook heb ik jaren geen auto gehad en ook geen motor. En toen ik toch een auto kocht, werd dat een Twingo'tje.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Hahn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Een iPhone van €1000 is inderdaad vrij duur, als je het vergelijkt met één maand Amazon Prime van €3, maar dat is wel heel erg appels met peren vergelijken :P
En dat is dus juist het issue. Je kunt leuk gaan zitten besparen op zo'n Prime abonnement, maar indien je frequent hoge uitgaven hebt omdat je een iPhone hier, nieuwe televisie daar, leuke thuis barista koffiemachine zus en alle nieuwste generatie consoles zo hebt staan, gaat het besparen op zo'n abonnement het verschil gewoon niet maken.

Zoals dus al gezegd, de grootste uitgaven zit hem al snel in woonlasten, verzekeringen, vervoer, gas/water/licht en daarnaast hobby's en dure aankopen.

Dit soort entertainment abonnementen zet echt geen zoden aan de dijk. Zoals al gezegd, met het reduceren ga je zo'n 40 euro per maand besparen door strikte keuzes te maken. Je hebt het over ongeveer 9600 euro wat je in een periode van 20 jaar bespaart. Je hebt zo'n 30 - 40 jaar nodig aan besparing om er de kosten koper van een woning mee te dekken.

Oftewel, daarin zit het verlies van je netto loon niet. Dat is niet waar je begint met snijden in de uitgaven indien het financieel niet lekker loopt. Dat is als proberen een brand te blussen door aan te komen zetten met theekopjes gevuld met water.

@Hahn Ik haal er helemaal niet van alles bij. Ik zeg alleen dat het absolute onzin is om je financiën op orde te brengen door enkel te gaan zitten snijden in dit soort uitgaven voordat je het grote plaatje op orde brengt. Zeker in het kader van waar het mee begon, een enkel abonnement. Wat in verhouding een spotgoedkope vorm van tijdverdrijf is.

[ Voor 11% gewijzigd door psychodude op 19-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:35:
[...]

En dat is dus juist het issue. Je kunt leuk gaan zitten besparen op zo'n Prime abonnement, maar indien je frequent hoge uitgaven hebt omdat je een iPhone hier, nieuwe televisie daar, leuke thuis barista koffiemachine zus en alle nieuwste generatie consoles zo hebt staan, gaat het besparen op zo'n abonnement het verschil gewoon niet maken.

Zoals dus al gezegd, de grootste uitgaven zit hem al snel in woonlasten, verzekeringen, vervoer, gas/water/licht en daarnaast hobby's en dure aankopen.

Dit soort entertainment abonnementen zet echt geen zoden aan de dijk. Zoals al gezegd, met het reduceren ga je zo'n 40 euro per maand besparen door strikte keuzes te maken. Je hebt het over ongeveer 9600 euro wat je in een periode van 20 jaar bespaart. Je hebt zo'n 30 - 40 jaar nodig aan besparing om er de kosten koper van een woning mee te dekken.

Oftewel, daarin zit het verlies van je netto loon niet. Dat is niet waar je begint met snijden in de uitgaven indien het financieel niet lekker loopt. Dat is als proberen een brand te blussen door aan te komen zetten met theekopjes gevuld met water.
Pertinent mee oneens. Je haalt er van alles bij, maar het is niet het één of het ander, in de echte wereld kan je meerdere dingen tegelijk doen. Je kan bijvoorbeeld én op zoek gaan naar een betere baan én heroverwegen of die €200 per jaar aan Netflix het wel waard is. En als je voor jezelf bepaalt dat Netflix inderdaad dat geld wel waard is, dan is dat ook helemaal prima.

Maar goed, we gaan het hier toch niet over eens worden, dus laten we het hierbij houden.
@Hahn Ik haal er helemaal niet van alles bij. Ik zeg alleen dat het absolute onzin is om je financiën op orde te brengen door enkel te gaan zitten snijden in dit soort uitgaven voordat je het grote plaatje op orde brengt. Zeker in het kader van waar het mee begon, een enkel abonnement. Wat in verhouding een spotgoedkope vorm van tijdverdrijf is.
Gast, ik zeg letterlijk dat je niet ALLEEN maar één ding hoeft te doen. Alle kleine beetje helpen. En nu ben ik er klaar mee :w

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 19-06-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Spotify (2) Netflix (Het 4k pakket in TL afrekenen via VPN kost 3.5 EUR) , HBO Standard (2) deel ik met vrienden en familie. Mag officieel niet maar scheelt al een leuke slok op een borrel. Zo bespaar ik 20 euro uit. Jaarlijks switchen tussen glasvezel providers en je hoeft nooit op 60 euro per maand uit te komen. Bespaar ik 25 euro want ik hou het bij 35. Ik zit niet bij Oxxio maar Greenchoice voor 20 in de maand. Voorschot voor gasverbruik aan sww, want op mijn elektra lever ik terug door mijn zonnepanelen. Mijn sim only is een tientje voor 10GB wat genoeg is. Ik koop 1x een bril op sterkte voor 240 euro, doe ik twee jaar mee dus tientje per maand. Een fitness of pathe of Google pay abonnement heb ik niet. Laat staan een motor. Al met al geef ik zo 200 minder uit elke maand opnieuw. Plus ik heb een lager huurbedrag maargoed sociale huur vs koopwoning is oneerlijk vergelijken.

Ook ik ben na mijn studententijd mijn uitgaven niet drastisch gaan veranderen. Ja ik ging van kamers naar een complete huurwoning. Dat was de grootste stijging. Van 400 naar 600. Met een tientje aan servicekosten voor de zonnepanelen en 60 euro huurstijging toch al snel 270 euro duurder. De rest heb ik zoveel mogelijk gehouden as is. Dus oneens dat vele kleintjes niks voorstellen. Elke tien euro besparing op elke post X aantal posten = structureel minder uitgeven en dus hou je ruimte om duurdere energie, eten op te vangen. Op een sportschool zitten met abonnement is een keuze. Kan ook op zolder met gewichten van marktplaats. Of gaan hardlopen buiten en klaar. Jaarlijks overstappen loont. Voor zorg, internet, inboedel, WA verzekeringen. Voor internet, mobiel en energie praktisch alles valt te vergelijken en pak je cashback op. Vele beetjes maken nu eenmaal een hele.

Ja er kan ook sluipgebruik zitten in dagelijks koffie halen, dagelijks lunchen in de kantine, dagelijks salade fixen ergens. Maar dat valt niet echt uit de informatie op te halen. Door structureel naar mijn terugkerende lasten te kijken jaar in jaar uit beperk ik de stijging en pak ik cashback. Dat is een echte win-win. Van het prijsverschil haal je een tweedehandse mobiel op marktplaats of in de V&A. Kun je die weer vier jaar gebruiken voor mijn part.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Jij bent al helemaal klaar voor de "as-a-Service" maatschappij lees ik. Komt goed uit want deze mindset is namelijk exact waar de huidige grote bedrijven op hopen. Alles gaat als een dienst aangeboden worden met de verkoop truc dat het maar 5 euro in de maand is en je vervolgens geen zorgen meer hebt.

De hele kunst is het juist om je terugkerende uitgaven tot een minimum te beperken. Voor je het weet zit je hele salaris in dit soort diensten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Tip, de Nibud Persoonlijk Budgetadvies tool.

Je vult daar je gegevens in en ziet wat een vergelijkbaar persoon/huishouden besteed aan bepaalde kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Vipertje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Jij bent al helemaal klaar voor de "as-a-Service" maatschappij lees ik. Komt goed uit want deze mindset is namelijk exact waar de huidige grote bedrijven op hopen. Alles gaat als een dienst aangeboden worden met de verkoop truc dat het maar 5 euro in de maand is en je vervolgens geen zorgen meer hebt.

De hele kunst is het juist om je terugkerende uitgaven tot een minimum te beperken. Voor je het weet zit je hele salaris in dit soort diensten.
Juist absoluut niet. Maar toch knap dat je dit af kunt lezen van het feit dat ik dus een aantal entertainment diensten afneem.

Het is gewoonweg een afweging waar is het goedkoper, waar is het duurder. En in het geval van dit soort entertainment diensten is de dienst nu eenmaal bij ons gebruik gewoonweg vele malen goedkoper dan ownership.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@GrazendeKoe Ik zag je TS gisteren al maar had geen tijd om te reageren.
Goed dat je er over na denkt en dat je jouw informatie deelt

Helaas komt jouw situatie heel veel voor, niet alleen bij alleenstaande, maar dat is even een ander topic

Veel van de zaken die ik noem zijn genoemd maar nog niet alles. Voel je niet aangevallen, ik kan een beetje bot er in gaan, maar dat komt dat je je wel weet dat je situatie ernstig is, maar er nog niet aan gecommitteerd bent dit aan te gaan pakken.

Het eerste wat je kan doen is meer inkomen genereren. Wat er mogelijk is hangt af van je werk, waar je werkt, je arbeidsvoorwaarden en/of CAO. Een aantal opties
1. Je kan om opslag vragen. Voer de inflatie of andere redenen. Of er in jouw werkgebied krapte is, dan zou het zo mogelijk kunnen zijn dat je baas je een verhoging geeft. Ook het doen van scholing (betaald door de baas) kan een reden zijn voor het krijgen van opslag na succesvolle afronding
2. Je kan indien mogelijk van junior door groeien naar medior, of medior naar senior. Met verhoging van salaris
3. Indien mogelijk naar een hogere/beter betaalde functie overstappen. Dit is een van de manieren om de snelle salaris stappen te maken
4. Je kan vragen of je meer uren mag maken, of te wel overwerk
5. Je kan je extra (bovenwettelijke) vakantie laten uitbetalen. Zeker als je veel ATV hebt die je vrij kan inplannen, is dit te overwegen. Heb je een keuze model, zoveel mogelijk alles richting geld kiezen.
6. Gebruik je vakantie geld eens niet om op vakantie te gaan. Je hoeft niet weg te gaan om vakantie te houden. Je buffer groeit meteen....
7. Je kan een baantje naast je huidige baan gaan doen. Check wel of het mag van je huidige werkgever.
8. Je kan van baan veranderen, op zoek naar een beter betaalde baan. Maar verkijk je niet op geld, alleen het geld is niet het belangrijkste bij een baan.
9. Afhankelijk van je type werk kan zzp-en, je netto salaris 2-3 keer verhogen. Maar met veel risico. Ik zou het niet doen zonder werkende partner, of voldoende reserves.
10. Een variant op 7+9, ga naast je werk ondernemen. Kijk of je skills hebt die je kan verhuren. Ben je goed in klussen, verhuur je als klusser. Doe een klus in Website design, of wordt boedel leegruimer wat je weer op marktplaats verkoopt. Of…. Er zijn ook sites voor thuis werk/werken vanuit huis....

Basically meer uren maken, of zorgen dat je beter wordt betaald voor de uren die je maakt

Het andere is de uitgaven kant

De belangrijkste tip uit het bovenstaande is, als je renteloos je betaling aan duo kan uitstellen, doe dat dan. In 1 jaar zorgt dat voor een buffer van 1800. Nog te weinig maar dan kan je 1 of 2 onvoorziene zaken gaan opvangen. Als het meerdere jaren, kan zeker doen. Reken je niet rijk, want je stelt de betaling alleen maar uit. Het nibud heeft een tool waarmee je je buffer kan berekenen, hij is hierboven al genoemd. Ik ben het niet helemaal met de uitkomsten eens maar het is een aardige indicatie (schrik niet).

Ik zou ook naar het energie verbruik van de koelkast gaan kijken. Kijk even of je ergens een stroom verbruik meter kan lenen om het verbruik inzichtelijk te maken. Ken je niemand, informeer dan bij je gemeente of er groen initiatieven zijn, of zet een (gratis) advertentie bij supermarkt of lokale krant. Verder je verbruik goed onder loep nemen.

Je hypotheek van 775 per maand is dat netto of bruto, m.a.w. krijg je nog belasting terug? Zo ja, je kan al maandelijks dat bedrag terug krijgen, voorlopige teruggave, i.p.v. te wachten tot je belasting aangifte doet in het jaar er op. Het valt met nog mee dat het maar 33% van je inkomen is, je woont vast buiten de randstad. (nog te hoog, naar mijn mening zou een goede verhouding zou 20-25% zijn, maar dan is de vraag zijn de kosten van wonen te hoog, of zijn de salarissen te laag.....)

Je hebt 4 vaults, als ik het goed begrijp zijn het buffers voor onderhoud huis, auto en motor. Gaat het hier om gepland of onvoorzien onderhoud? Het is belangrijk om daar onderscheid in te maken. Stel dat je auto elke jaar een beurt van 200 euro nodig heeft, dan is het gepland onderhoud, je gaat dat zeker uit geven. Geld achter de hand houden als er iet stuk gaat, of om door de APK te komen is onvoorzien. De vault voor OZB &GB is niet een buffer, maar sparen voor als je het volgend jaar moet betalen, dus een reservering.

Verder zou ik toch even goed naar die 500 euro kijken, wat daarvan is levens onderhoud (zal iets van 200-300 zijn), mogelijk kan je hierop besparen door naar een goedkopere supermarkt te gaan of meer op aanbiedingen letten. Wat is hiervan nog voor andere zaken als benzine?

Om in jouw situatie een buffer aan te gaan leggen zal je offers moeten brengen. Ze zijn al genoemd:

Je herhaalt het twee keer dat het pathe abonnement goedkoper is als je 3x in maand naar de de bios gaat, maar de vraag is of je wel naar de bios moet gaan. Een buffer opbouwen is dingen laten, en niet naar de bios gaan bespaard je 250 euro. (en mogelijk meer als je daarbij nog drankje, popcorn etc koopt, dat is zo 5-10 euro extra per keer)

De motor kost 20 (verzekering en belasting) en 25 euro (buffer onderhoud) en benzine, als je deze weg zou doen bespaar je jaarlijks 600 euro. Ook de verkoop waarde gaat naar de buffer.

Ik zag dat je een huisdier hebt, ik ga niet zeggen dat die weg moet, maar reken toch even de kosten uit. En zorg voor een buffer voor als deze ziek wordt. Is kattenvoer via amazon bestellen goedkoper dan het zelf halen in de winkel?

Ik zie dat je netflix deelt maar wel alle kosten voor netflix + prime + HBO in je overzicht hebt staan. Betaalt degene waar je mee deelt mee? Zo ja, waarom dan 23 euro (16+4+3). Zo nee, waarom niet (=100 euro per jaar)?

Het opzeggen van netflix (16), niet meer naar de bios (21+...), niet meer naar de sport school (26), de aflossing naar duo uitstellen (148) en motor verkopen (45), is 256 per maand. Plus de 137 die je al spaarde, is al bijna 400 euro in de maand, dus binnen een jaar 4800 euro buffer plus de verkoop waarde van de motor. Als je ook nog je vakantie geld er bij kan doen, begint het ergens op te lijken. Doe dit 2-3 jaar en je hebt een comfortabele buffer.

Zodra je opslag krijgt en je buffer op minimaal 10K staat, kan je na gaan denken wat je weer terug neemt. keuzes keuzes keuzes

Succes

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Juist absoluut niet. Maar toch knap dat je dit af kunt lezen van het feit dat ik dus een aantal entertainment diensten afneem.

Het is gewoonweg een afweging waar is het goedkoper, waar is het duurder. En in het geval van dit soort entertainment diensten is de dienst nu eenmaal bij ons gebruik gewoonweg vele malen goedkoper dan ownership.
Je mag het voor je goedpraten hoe je het wil, qua TCO, qua uren entertainment etc, maar puntje bij paaltje is het gewoon geld uitgeven.

En iedere euro aan Netflix/Spotify/Disney/HBO etc gaat niet naar de spaarpot. En dat is wat TS wel graag wil.

Daarnaast: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Hielko schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Als je een woning hebt waarbij dat een optie is dan woon je natuurlijk sowieso relatief groot en "luxe" ten opzichte van wat je nodig hebt.
Wat is relatief groot. Als je 2 kamers in je woning hebt, naast een woonkamer, kan je dat al doen. Woon je dan vrij groot. Ik ben ingeloot geweest op een appartement van 70m2 met 1 slaapkamer. In hetzelfde pand vond je hem ook gespiegeld qua indeling, waardoor er 2 slaapkamers waren, ook 70m2 en dezelfde VON prijs. Die heb ik laten schieten.

Pest is dat het prijsverschil tussen EGW en een appartement redelijk klein is in vergelijking met wat je ervoor krijgt bij aankoop. Althans, toen ik aan het kijken en kopen was. Voor 20-30% meer heb je opeens een dubbel zo groot woonoppervlakte, een eigen tuin, een dak waarop je zonnepanelen kan leggen, etc. En qua maandlasten ben ik gewoon beter uit, ik heb geen VVE bijdrage naast mijn hypotheek. Natuurlijk moet ik zelf het onderhoud doen, maar als je dan ziet wat er bij de gemiddelde VVE in gaat en uiteindelijk bij moet, is er nog steeds een enorme kostenpost die komt als er wat gedaan moet worden. Ik zit echter niet met kosten voor gemeenschappelijke ruimtes die bijgehouden moeten worden. Of een lift. Name it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk dat als 1 persoons huishouden juist heel veel geld over hou doordat ik geen geld hoef uit te geven aan onzin dingen die je eventueel partner wil. Ik die zin heb ik zelf de regie 100% zelf in handen waardoor ik op elk voordeel kan inspringen.

Even wat voorbeelden;
Ik heb mijn huis gekocht toen de prijzenen erg laag waren, zelfde geld voor de zonnepanelen, auto kijk ik wat het voordeligste is. Vroeger was dat een auto van 10 jaar. Tegenwoordig zijn oude auto's zo duur geworden dat het qua afschrijving het voordeliger is om eentje van 4 a 5 jaar te kopen, ik hoef niet elke week uiteten, verwarming in de winter doe ik alleen in mijn kantoor op 20 graden, enz.
Het zijn niet vooral de stellen en gezinnen waarvan ik hoor dat ze moeilijk rond kunnen komen terwijl ik juist van elk voordeeltje gebruik kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Jeroenneman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:12:
[...]

Je mag het voor je goedpraten hoe je het wil, qua TCO, qua uren entertainment etc, maar puntje bij paaltje is het gewoon geld uitgeven.

En iedere euro aan Netflix/Spotify/Disney/HBO etc gaat niet naar de spaarpot. En dat is wat TS wel graag wil.

Daarnaast: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
Je hebt hopelijk zelf toch ook wel door dat je inmiddels door blijft zeuren over een non-issue?

Zoals initieel al gezegd, enkel een Netflix abonnement is gewoon een ontzettend goedkope vorm van entertainment. Jij gaat weinig aan kunnen wijzen dat goedkoper is, behoudens een stoel voor je raam zetten en naar buiten kijken.

Kostenbesparing begint dan ook gewoon niet hier. Bij dit soort uitgaven eindig je indien je echt ieder dubbeltje moet gaan omdraaien, zelfs nadat de rest aangepakt is. Het moment dat je dus echt aan het overleven bent, in plaats van nog enigszins wat entertainment in je leven te hebben.

En houd eens op over mijn situatie. Zoals al gezegd, ik ben financieel in deze positie bevoorrecht, daarom kan ik een veelvoud aan dit soort abonnementen prima veroorloven. Ik werk als alleenverdiener, we wonen in het centrum, hebben 2 kids en wij redden onszelf financieel prima. Het salaris is goed. Onze jaarlijkse saving rate is al enkele jaren oplopende tot momenteel circa 30%. Ik hoef mij helemaal geen zorgen te maken over dat extra prime abonnement of extra HBO Max abonnement. Daarnaast, wij kijken gewoon graag films en series. En voor het aantal dat wij kijken, weegt ook cost of ownership hier gewoonweg niet tegenop en de videotheek bestaat niet meer.

Voor wat betreft 'wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.'. Jij gaat zelf ongetwijfeld ook periodieke uitgaven hebben waar je niet op bespaard. Een internet aansluiting thuis, privé 4G abonnement, televisie abonnement, sportkanaal, sportschool abonnement, lidmaatschap bij één of andere club of vereniging. Er gaat vast iets tussen zitten waar je gebruik van maakt. Oftewel, naar je eigen argumentatie, het grote niet weerd, want strikt genomen is niets van dit noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:34
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:55:
Ik merk dat als 1 persoons huishouden juist heel veel geld over hou doordat ik geen geld hoef uit te geven aan onzin dingen die je eventueel partner wil. Ik die zin heb ik zelf de regie 100% zelf in handen waardoor ik op elk voordeel kan inspringen.
Dus je hebt de aanname dat zodra je aan man/vrouw/vriend/vriendin hebt, jij ook betaalt voor de onzin die de ander wilt? Het is geen 1980 meer waar ieders inkomen op 1 rekening gegooid wordt. Kwestie van vaste lasten delen en wat je overhoudt, zelf bepalen wat je ermee doet. Kwestie van afstemming, dus je argument is niet voor veel mensen relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:16
Jeroenneman schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:18:
Eens, Voor dat bedrag koop je vier nieuwe laptops, of zeven nieuwe telefoons. En dan kun je ze elk jaar volledig afschrijven en weggooien.

Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat zo'n streamingdienist per sé een slechte uitgave is. Als je elke maand voor vijftien euro een boek koopt, zit je al aan het dubbele bedrag, en je moet wel héél langzaam lezen om een maand elke avond een paar uur vermaak uit een boek te halen.
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:58:
Jij gaat zelf ongetwijfeld ook periodieke uitgaven hebben waar je niet op bespaard. Een internet aansluiting thuis, privé 4G abonnement, televisie abonnement, sportkanaal, sportschool abonnement, lidmaatschap bij één of andere club of vereniging. Er gaat vast iets tussen zitten waar je gebruik van maakt.
De grote vloek zit hem in verplichtingen en dingen doen omdat ze "normaal" zijn. Netflix omdat iedereen het heeft, en je mee wil kunnen praten over tv-series. De sportschool omdat het van je verwacht wordt, terwijl je amper gaat en er helemaal niets aan vindt.

Een hoop van die uitgaven zijn prima te verdedigen als ze een belangrijk onderdeel van je (sociale) leven vormen, maar vaak zijn ze dat niet.
Orangelights23 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:48:
Dus je hebt de aanname dat zodra je aan man/vrouw/vriend/vriendin hebt, jij ook betaalt voor de onzin die de ander wilt? Het is geen 1980 meer waar ieders inkomen op 1 rekening gegooid wordt. Kwestie van vaste lasten delen en wat je overhoudt, zelf bepalen wat je ermee doet. Kwestie van afstemming, dus je argument is niet voor veel mensen relevant.
Mwah, die versleten bank die zo lekker zit wordt natuurlijk ineens een discussiepunt. En er komt natuurlijk een afwasmachine omdat je dan geen discussie hebt over wie de vaat doet. Een groot deel van je garderobe blijkt aan vervanging toe. Er zijn allerlei "gedeelde" kosten die je als alleenstaande wellicht nooit zou maken.

Edit: vakantie is denk ik de belangrijkste kostenpost die je als alleenstaande nauwelijks hebt, die ineens begrotelijk wordt als je nieuwe wederhelft drie weken naar Cambodja wil ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 19-06-2022 21:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jij gaat er nu vanuit dat elke alleenstaande een contactloze einzelganger is die alleen in 20 jaar oude zooi wil ??

Ik ben alleenstaand, maar met vaatwasser, kleren hebben niet het eeuwige leven,de bank verslijt ook gewoon. en vakanties zijn P.P opeens een stuk duurder in je eentje dan met zijn 2en. Want alleenstaande willen ook wel meer zien dan hun eigen balkon :P

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 19-06-2022 21:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:13:
[...]

De grote vloek zit hem in verplichtingen en dingen doen omdat ze "normaal" zijn. Netflix omdat iedereen het heeft, en je mee wil kunnen praten over tv-series. De sportschool omdat het van je verwacht wordt, terwijl je amper gaat en er helemaal niets aan vindt.

Een hoop van die uitgaven zijn prima te verdedigen als ze een belangrijk onderdeel van je (sociale) leven vormen, maar vaak zijn ze dat niet.
Sure, maar die vlieger gaat in ons geval toch echt niet op. Wij kijken gewoon graag films en series, that's it. Zo eenvoudig is het leven soms. Voorheen gaven we iedere maand zo'n 50 - 100 euro uit aan Bluray films en series, zeker series zijn gewoon ontzettend duur in aanschaf. Het is gewoon een hobby. En niet alleen zijn we nu effectief goedkoper uit als voorheen, we hebben ook een grotere diversiteit in content die we kijken. Een kwalitatieve vrije tijds besteding die mij gewoon het waard is.

En van wat betreft de gegeven voorbeelden is sportschool er voor mij dan weer eentje die het absoluut niet waard is. Maar ieder zijn ding. Ik verkies hierin ownership. Dit is simpelweg goedkoper, en naar mijn mening sowieso fijner. Alles bij elkaar genomen heb ik voor ergens tussen de 1500 en 2000 euro aan materiaal, waar ik al bijna 15 jaar gebruik van maak inmiddels. Daar weegt geen enkel sportschool abonnement prijs tegen op.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:13:
Eens, Voor dat bedrag koop je vier nieuwe laptops, of zeven nieuwe telefoons. En dan kun je ze elk jaar volledig afschrijven en weggooien.
8)7

Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:05
Het voordeel van alleenstaand zijn is dat je rigoreus kan besparen op bijna alles als je echt wil / moet. Je hebt zelf de volledige controle over je uitgaven. Je hebt geen partner die gaat piepen als er geen streamingsdiensten meer zijn of als het een graadje kouder is in huis.

Ik snap wel de gedachte achter je post maar iemand in jouw situatie die ook nog voor een kind moet zorgen heeft het 10x zwaarder. Dan is het echt elk dubbeltje omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psychodude schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:48:
En van wat betreft de gegeven voorbeelden is sportschool er voor mij dan weer eentje die het absoluut niet waard is. Maar ieder zijn ding. Ik verkies hierin ownership. Dit is simpelweg goedkoper, en naar mijn mening sowieso fijner.
Voor de ander is de sportschool wellicht de plek waar hij/zij z'n sociale leven heeft. Uitgaven gaan vaak over meer dan het directe materiële 'nut'.
Natuurlijk hóef je ze niet elk jaar te vervangen (laat staan dat je er vier moet kopen), maar het was maar een illustratie dat laptops/telefoons meer geld kosten dan abonnementen niet zonder meer opgaat. Tegenwoordig heb je een heel goede telefoon voor 100 euro, en dat is minder dan een jaartje Netflix. Een laptop kost iets meer, maar niet veel meer.
heuveltje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:46:
Ik ben alleenstaand, maar met vaatwasser, kleren hebben niet het eeuwige leven,de bank verslijt ook gewoon. en vakanties zijn P.P opeens een stuk duurder in je eentje dan met zijn 2en. Want alleenstaande willen ook wel meer zien dan hun eigen balkon :P
Dat mag je zelf weten, maar dat is een beetje het punt; er zijn veel grote uitgaven waar je zelf volledig zeggenschap over hebt, ipv. dat ze onderhandeld moeten worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Ik begin een beetje moedeloos te worden wat betreft mijn financiële situatie. Ben 33 jaar, alleenstaand en werkt fulltime. Ondanks dat ik helemaal geen gekke vaste kosten heb, is het toch lastig rondkomen.

De maandelijkse kosten omvatten hypotheek, energie, water, zorgverzekering, woonverzekeringen, internet/tv, mobiel abonnement, contactlezen, sport abonnement, netflix, pathe abonnement (elke keer kaartjes kopen zou duurder zijn) bankrekening, een motor, een autootje uit 2008 en een fantastische studieschuld bij DUO. Die laatste is vrij fors, ben in mijn studie uitwonend geweest met 5 jaar lang een bijbaan en zonder ouderlijke bijdrage, maar bijlenen moest wel om toch nog tot een maandelijks inkomen te komen van ongeveer 1000 euro. Totale kosten zijn 1710 euro per maand.

Momenteel gun ik mijzelf 500 euro per maand (da's dus 125 per week) voor boodschappen, kapper, tanken en leuke activiteiten in het weekend.. Nu is dat al een hele opgave met 125 per week, vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.

Onder de streep blijft er een schamele 137 euro per maand over om te sparen. Mocht bijvoorbeeld mijn wasmachine stuk gaan of mijn vaste contract energie aflopen houd ik letterlijk geen cent over. Vier maanden moeten sparen voor een nieuwe wasmachine is toch niet normaal? Het huidige witgoed wat ik momenteel heb staan is allemaal tweedehands, zelfs een koel-vriescombinatie ooit voor een tientje gekocht die er nog steeds staat. Zelfs kleding kopen is een hele opgave. Ik moet nog steeds leven als een student en dat ben ik zat...

Doe ik iets fout? Is samenwonen inmiddels een must geworden om normaal te kunnen leven? Hoe doen andere alleenstaanden dit?
Misschien een harde realisatie, maar je leeft boven je stand helaas. Iemand die ook alleenstaand is en een huurhuis heeft van 760 euro per maand (zelfde wat jij voor je hypotheek betaalt) en minimumloon verdient (1800 euro bruto per maand) die heeft na toeslagen maar 400 euro netto per maand minder dan jij hebt. En zou deze persoon 2.400 euro per maand bruto verdienen dan is dat netto, inc toeslagen, nog steeds zo'n 2.100 euro netto per maand.
Met 3.000 euro bruto per maand heb je net geen recht meer op welke toeslag dan ook helaas...

Je zit qua inkomen dus best heel erg aan de onderkant van de maatschappij. Doordat de minima door toeslagen omhoog getild worden ben jij automatisch maar een paar honderd euro verwijderd van het minimumloon. Maar heb je wel een auto, motor, koopwoning, veel te dure abo's, te dure boodschappen en 'zakgeld', en dus een te dure leefstijl....

Het is misschien een harde realisatie dat je qua netto inkomen zo dicht zit op minimumloon of op een 'laagverdiener' (2.400 euro verdient een ongeschoolde medewerker bij een tankstation, in een winkel achter de kassa of als magazijnmedewerker). Die 3.000 euro bruto klinkt dus wel leuk maar in realiteit is het gewoon geen vetpot.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Voor de ander is de sportschool wellicht de plek waar hij/zij z'n sociale leven heeft. Uitgaven gaan vaak over meer dan het directe materiële 'nut'.
Zoals gezegd, ieder zijn ding. En als je daar idd maar lang genoeg rondhangt, wordt ook dat gewoon een goedkoop tijdverdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
Theo schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Misschien een harde realisatie, maar je leeft boven je stand helaas. Iemand die ook alleenstaand is en een huurhuis heeft van 760 euro per maand (zelfde wat jij voor je hypotheek betaalt) en minimumloon verdient (1800 euro bruto per maand) die heeft na toeslagen maar 400 euro netto per maand minder dan jij hebt. En zou deze persoon 2.400 euro per maand bruto verdienen dan is dat netto, inc toeslagen, nog steeds zo'n 2.100 euro netto per maand.
Met 3.000 euro bruto per maand heb je net geen recht meer op welke toeslag dan ook helaas...
Met de belangrijke kanttekening dat TS vermogen opbouwt in zijn huis door deze af te lossen (even aangenomen dat hij hypotheek met aflossing heeft). Dus hij spaart wel degelijk een stuk meer dan een huurder met eenzelfde uitgave patroon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:49
Ben ik dan een vreemde of? Ik heb netflix hbo enz genomen en mijn televisieabonnement opgezegd en de abonnementen die ik afgenomen heb deel ik met familie. Hetzelfde geldt voor spotify. Onder de streep niet veel meer kwijt dan kabeltelevisie met extra zender.

Mijn grootste kostenposten zijn nu de benzine en energie plus boodschappen. Ook kleren zijn een stuk duurder geworden (wat weinig besproken wordt, want kleding slijt ook en is noodzaak).

En alles is vergankelijk. Je schikt gewoon soms hoe snel iets tegenwoordig slijt of kapot kan gaan.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dominicnzl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-06 10:12
Ik lees meerdere keren in deze topic dat TS zijn studieschuld zou moeten aflossen. Ik begrijp dit niet, als je dan iets (vervroegd) af lost dan zou de hypotheek voorrang moeten hebben toch? Gezien de rente op studieschuld momenteel 0% is de hypotheek waarschijnlijk > 0% is...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Je zit qua inkomen dus best heel erg aan de onderkant van de maatschappij. Doordat de minima door toeslagen omhoog getild worden ben jij automatisch maar een paar honderd euro verwijderd van het minimumloon. Maar heb je wel een auto, motor, koopwoning, veel te dure abo's, te dure boodschappen en 'zakgeld', en dus een te dure leefstijl....
Los van de discussie hoeveel dat hogere bruto loon nou oplevert ten opzichte van iemand op het minimumloon + toeslagen... ik vind niet dat @GrazendeKoe écht boven zijn stand leeft.

Om even de dingen te ontleden die jij noemt:

- auto
Tja... is het hebben van een auto 'boven je stand' leven? Het OV is niet heel veel goedkoper in Nederland en het is nog maar de vraag of het OV goed beschikbaar is rondom zijn woon- en werkadres.

- motor
Niet per se nodig, inderdaad... maar als de kosten zijn zoals TS ze beschrijft, dan vind ik het niet een enorme uitgave voor iets wat een hobby is.

- koopwoning
Er is echt een gigantische wooncrisis gaande in Nederland. TS mag óntzettend blij zijn dat hij onderdak heeft voor slechts €775 per maand. Ik denk dat de meeste twintigers en dertigers in hun handjes knijpen als ze zulke lage maandlasten hebben - los van of dat nou hypotheek of huur is.

- veel te dure abo's
Dit kan inderdaad goedkoper (bijv. KPN thuis).

- te dure boodschappen en 'zakgeld'
Ik ben het hier niet mee eens. Rekeninghoudend met de gemiddelde reisafstanden voor woon-werkverkeer kost dit tussen de €150 en €250. Dan houd hij dus zo'n €62,50 - €87,50 per week over. Volgens het Nibud zijn de minimale kosten voor eten en drinken €7,80 per dag - of bijna €55 week. Dan houdt hij dus €7,50 - €32,50 per week over. Voor alles. Voor een ritje naar vrienden of familie. Voor de kapper. Voor een biertje in de kroeg. Voor wat dan ook om nét wat meer te doen in het leven dan alleen in leven blijven.

-----------------
Ik ben het met je eens, @Theo, dat er best wel mogelijkheden zijn om wat scherper te kijken naar de kosten (zoals KPN Thuis) of zelfs het schrappen van bepaalde uitgaven. Maar exorbitant is het allemaal niet. De enige echt luxe uitgaven die hij kan schrappen:

- Netflix
- Amazon
- Pathe
- Motor
- Google

Dat gaat om een totaalbedrag van €71 per maand (of: 3% van zijn inkomen). Op jaarbasis is het een mooi bedrag, maar dan is er letterlijk geen luxe meer.

Alle andere uitgaven die hij doet zijn in bepaalde mate noodzakelijk en daar kan hooguit nog enkele tientjes worden bespaard door beter rond te shoppen (internet thuis, zorgverzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Uniciteit schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:36:
Ik ben het met je eens, @Theo, dat er best wel mogelijkheden zijn om wat scherper te kijken naar de kosten (zoals KPN Thuis) of zelfs het schrappen van bepaalde uitgaven. Maar exorbitant is het allemaal niet. De enige echt luxe uitgaven die hij kan schrappen:

- Netflix
- Amazon
- Pathe
- Motor
- Google

Dat gaat om een totaalbedrag van €71 per maand (of: 3% van zijn inkomen). Op jaarbasis is het een mooi bedrag, maar dan is er letterlijk geen luxe meer.

Alle andere uitgaven die hij doet zijn in bepaalde mate noodzakelijk en daar kan hooguit nog enkele tientjes worden bespaard door beter rond te shoppen (internet thuis, zorgverzekering).
- Lenzen
- Sportschool

zijn noodzakelijk?

In combinatie met abonnementen die minstens 2x te duur zijn kom je al snel aan een bedrag van 150 euro pm. Allemaal dingen die op zichzelf niet onredelijk zijn, maar het is én én én. Ik verdien aanzienlijk meer dan hem, maar zou er niet aan denken om bijv. twee streamingdiensten af te nemen.

Maar verder ben ik het eens met je berekening dat z'n "discretionaire" budget wellicht gewoon te laag is, zeker als hij veel geld kwijt is aan benzine. Hij kan het eigenlijk al verdubbelen door één van die abbo's te schrappen. Dat geeft gelijk meer rust aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Monkeydancer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:36:
Ben ik dan een vreemde of? Ik heb netflix hbo enz genomen en mijn televisieabonnement opgezegd en de abonnementen die ik afgenomen heb deel ik met familie. Hetzelfde geldt voor spotify. Onder de streep niet veel meer kwijt dan kabeltelevisie met extra zender.
Ook zoiets idd, NLZiet + Internet only abbo is bij KPN al fors goedkoper dan KPN Internet en TV. En dan is KPN een van de duurste providers. Die TV abonnementen zijn een soort boomerbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Uniciteit het gaat meer om de combinatie van én een eigen huis, én een eigen auto én 500 euro leefgeld én een studieschuld.

Die kosten voor het huis zijn nu veel te laag begroot. Een huis is meer dan een hypotheek. Al die kosten betaal je in je eentje. Denk aan onderhoud, aankleding, witgoed etc..

Eigen auto vind ik een behoorlijke luxe en is 1 van zijn grootste uitgaven, als hij het goed zou begroten. Als de auto noodzakelijk is, is dat misschien ook een probleem op zich. Focus zou kunnen liggen op zoeken naar een baan die goed zonder auto te bereiken is.

Stel dat hij met 2 huisgenoten zou wonen, gehuurd. En dat hij makkelijk met OV of de fiets naar werk zou kunnen. Zijn financiele situatie zou dan compleet anders zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

de Peer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:41:
@Uniciteit het gaat meer om de combinatie van én een eigen huis, én een eigen auto én 500 euro leefgeld én een studieschuld.

Die kosten voor het huis zijn nu veel te laag begroot. Een huis is meer dan een hypotheek. Al die kosten betaal je in je eentje. Denk aan onderhoud, aankleding, witgoed etc..

Eigen auto vind ik een behoorlijke luxe en is 1 van zijn grootste uitgaven, als hij het goed zou begroten. Als de auto noodzakelijk is, is dat misschien ook een probleem op zich. Focus zou kunnen liggen op zoeken naar een baan die goed zonder auto te bereiken is.

Stel dat hij met 2 huisgenoten zou wonen, gehuurd. En dat hij makkelijk met OV of de fiets naar werk zou kunnen. Zijn financiele situatie zou dan compleet anders zijn.
Ik snap wat je zegt, maar er wordt nu gefocust op hoe TS zo minimaal mogelijk kan leven... terwijl dat niet de vraag is van hem. Zijn vraag komt neer op: "ik werk fulltime, verdien €3000 bruto en toch blijft zelfs in een simpel scenario van op jezelf wonen en auto kunnen rijden vrij weinig over. Hoe doet de rest het?"

Natuurlijk bespaart hij op kosten als hij twee extra huisgenoten had. Maar hij is ook een dertiger! Dan is het echt niet raar dat je niet meer als een student gaat leven. En ja, misschien moet er nog wel meer geld gereserveerd worden voor onderhoud.

Maar dat is eigenlijk niet de vraag.

Hij verdient ~70% boven het minimumloon. Hij doet niks geks: hij heeft een zeer goedkope hypotheek, een auto (die uitgaande van de belasting en verzekering niet eens zo luxe is) en qua overige luxe geeft hij nog geen €100 per maand uit.

Dit is het meest basic scenario van hoe iemand (die fulltime werkt) moet kunnen leven in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:35

_Apache_

For life.

Er word snel gekeken naar de motor (omdat men het snel als luxe geschouwd). Maar de kosten kunnen erg meevallen. Zelf heb ik er hier ook een in tuin staan en die staan vooral stil vanwege het thuiswerken. 2/3 ritjes per maand (kantoor) en dat is het wel.

Echter, is mijn verzekering, wegenbelasting, onderhoud resp 6, 10, 15 eu per maand. Ga je daarvoor verkopen om later misschien weer te kopen? Ik zou er wel 2x over nadenken.
Mijn broer zet bijv in de winter de motor in een schuur bij iemand anders en schorst de verzekering. Maar dat bespaart dus niet zoveel met dat soort lasten. Het is te overwegen als je hem ergens kwijt kan. Grote voordeel is dat hij nu droog staat ipv buiten.

Zoals anderen ook aangeven. Opzich heb je geen echte lekken (waar veel geld heen gaat). Maar je zou even een abbonementje kunnen stoppen als je dat kan delen met iemand. Scheelt toch weer.

Meer inkomen lijkt de enige wat relatief lucht gaat geven.. Werk je fulltime? Wellicht kan je meer uren werken? In welke branche?

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 20-06-2022 09:59 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:41:

Op je 33e weer als een student gaan leven is natuurlijk een idee als je totaal niet meer rond kan komen, maar dan zou ik eerder kijken naar een andere baan waar ik meer kan gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 23:19
Het is ook een kwestie van tijd. Over twee jaar verdien je 6/7 % meer door standaard loonsverhoging. Evt een opslag erbij. Hypotheek is wat lager dan door aflossing. Misschien vakantiegeld in spouwmuurisolatie of zonnepanelen stoppen en hoppa je leefgeld is een paar honderd euro hoger.

Natuurlijk is het een rare tijd met inflatie en hoge energieprijzen maar het is ook gewoon zo dat, mits je geen pech hebt en schulden moet maken, de tijd ervoor zorgt dat je steeds meer ruimte krijgt.

Vandaar de buffer die je wel aan moet houden.

Je kunt natuurlijk ook een goed verdienende partner regelen, dat is de makkelijkste manier om financieel erop vooruit te gaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18
Ik kijk als eenling niet op mijn centen. Als mijn poen op is, moet ik maar op een houtje bijten. Ik beschouw het als een luxe.

Ik moet er niet aan denken om een gezin te moeten onderhouden. Dan moet je elke ochtend om 6:00u naar je werk en daarna moet je verplicht in een sociale setting leven. Dan lopen er ook nog die verplichte nakomelingen voor je voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Remco d schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:25:
Het is ook een kwestie van tijd.
Klopt. Uiteindelijk zal ooit de studieschuld zijn afgelost, er wordt immers iedere maand geld afgelost. Hetzelfde geldt voor de hypotheek :) bij elkaar is dat zo'n 40% van de netto inkomsten.

Het was al opgemerkt dat TS' z'n inkomen netto redelijk in de buurt komt bij de laagste inkomens (want: lang leve het (on)bestaan van het middeninkomen). Toch heeft TS het een heel stuk beter, want na aflossing van de schulden komt er een moment waarop er veel meer financiële ruimte is.

Tegenwoordig is een maandlast die zo'n 30% hoger ligt (en dan voor een huurwoning!) helemaal niet gek helaas. Toen ik met eenzelfde inkomen en een dergelijke huur te maken had, hield ik ook geen vetpot over - maar het kán wel degelijk.
Over twee jaar verdien je 6/7 % meer door standaard loonsverhoging. Evt een opslag erbij.
Dat is helaas echt geen gegeven waar je blind vanuit mag gaan. Als het economisch 'opeens' minder zal gaan, zullen die loonsverhogingen waar we de afgelopen jaren vanuit konden gaan, ook een keer ophalen. Laat staan dat loonsverhogingen gegarandeerd genoeg zijn om stijgende andere kosten teniet te doen.

Hoe dan ook, mijn tips voor TS zijn:
  • Kijk kritisch naar je uitgaven. Betaal alles met je pinpas en kijk kritisch naar je afschrift einde van de maand. Bewaar bonnetjes van de supermarkt om ook dat te specificeren. Maak potjes, budgetteer :)
    Je gedeelde overzicht is een hele mooie stap, maar ik lees achter je Prime abo dat je 'regelmatig spullen besteld'. We hameren hier op abonnementen van €3, maar wie weet zitten er wel meer kosten in precies die spullen.
  • De arbeidsmarkt gaat nu nog redelijk lekker :P misschien is het mogelijk meer geld te verdienen.
  • Zorg voor een stabiele buffer en begin daarna zo snel mogelijk schulden af te lossen.
En Tinder Gold kan in Nederland een hele rendabele investering zijn :P

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 20-06-2022 12:00 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Uniciteit schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar er wordt nu gefocust op hoe TS zo minimaal mogelijk kan leven... terwijl dat niet de vraag is van hem. Zijn vraag komt neer op: "ik werk fulltime, verdien €3000 bruto en toch blijft zelfs in een simpel scenario van op jezelf wonen en auto kunnen rijden vrij weinig over. Hoe doet de rest het?"

Natuurlijk bespaart hij op kosten als hij twee extra huisgenoten had. Maar hij is ook een dertiger! Dan is het echt niet raar dat je niet meer als een student gaat leven. En ja, misschien moet er nog wel meer geld gereserveerd worden voor onderhoud.

Maar dat is eigenlijk niet de vraag.

Hij verdient ~70% boven het minimumloon. Hij doet niks geks: hij heeft een zeer goedkope hypotheek, een auto (die uitgaande van de belasting en verzekering niet eens zo luxe is) en qua overige luxe geeft hij nog geen €100 per maand uit.

Dit is het meest basic scenario van hoe iemand (die fulltime werkt) moet kunnen leven in Nederland.
'Hij doet niks geks' en 'niet gek om op je 33e niet meer als student te willen leven'. Ja dat klopt. Maar vroeger was het ook normaal dat je als eenverdiener een heel gezin kon onderhouden. Maar dat is ook niet meer te doen.
Ik vrees dat wat we nu als 'normaal' beschouwen ook aan inflatie onderhevig is en dat het dus eigenlijk niet zo normaal meer is om als eenverdiener een eigen koopwoning en auto te hebben en dan ook nog leuk leven net als de tweeverdieners. Ik had het ook liever anders gezien natuurlijk.

Iemand zou zoals TS moeten kunnen leven in Nederland, maar de praktijk wijst uit dat je dan, in ieder geval een paar jaar, heel krap komt te zitten en risico loopt op problemen bij een tegenslag. Dan hangt het uiteindelijk van je risicobereidheid af. Je kunt de gok wagen, of voor een veiligere optie kiezen door jezelf dingen te ontnemen.

De vraag 'hoe doet de rest het?' nodigt natuurlijk wel uit om zijn eigen specifieke situatie te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Uniciteit schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Los van de discussie hoeveel dat hogere bruto loon nou oplevert ten opzichte van iemand op het minimumloon + toeslagen... ik vind niet dat @GrazendeKoe écht boven zijn stand leeft.

Om even de dingen te ontleden die jij noemt:

- auto
Tja... is het hebben van een auto 'boven je stand' leven? Het OV is niet heel veel goedkoper in Nederland en het is nog maar de vraag of het OV goed beschikbaar is rondom zijn woon- en werkadres.

- motor
Niet per se nodig, inderdaad... maar als de kosten zijn zoals TS ze beschrijft, dan vind ik het niet een enorme uitgave voor iets wat een hobby is.

- koopwoning
Er is echt een gigantische wooncrisis gaande in Nederland. TS mag óntzettend blij zijn dat hij onderdak heeft voor slechts €775 per maand. Ik denk dat de meeste twintigers en dertigers in hun handjes knijpen als ze zulke lage maandlasten hebben - los van of dat nou hypotheek of huur is.

- veel te dure abo's
Dit kan inderdaad goedkoper (bijv. KPN thuis).

- te dure boodschappen en 'zakgeld'
Ik ben het hier niet mee eens. Rekeninghoudend met de gemiddelde reisafstanden voor woon-werkverkeer kost dit tussen de €150 en €250. Dan houd hij dus zo'n €62,50 - €87,50 per week over. Volgens het Nibud zijn de minimale kosten voor eten en drinken €7,80 per dag - of bijna €55 week. Dan houdt hij dus €7,50 - €32,50 per week over. Voor alles. Voor een ritje naar vrienden of familie. Voor de kapper. Voor een biertje in de kroeg. Voor wat dan ook om nét wat meer te doen in het leven dan alleen in leven blijven.

-----------------

- Netflix
- Amazon
- Pathe
- Motor
- Google

Het zakgeld van 500 euro is best aan de hoge kant. Brandstof voor de auto is helaas een noodzakelijk kwaad, maar kan altijd goedkoper. Ik heb een auto die je nu voor 2.000 euro kunt kopen, die 50 euro per maand aan verzekering én belasting samen kost, en die 7 cent per km aan brandstof kost. Wanneer je 1.500 km per maand rijd kost de auto dan 150 euro inc verzekering, brandstof en belasting waar de TS nu al snel op 350 euro zit voor deze kosten samen. (100 voor MRB en verzekering, 250 aan brandstog)
Ofwel; op de auto kun (of moet) je dus 250 euro besparen. Je rijdt dan wel een klein simpel gebakje.

Qua boodschappen; Uit ervaring weet ik dat je voor 5 euro per persoon per dag goed boodschappen kan doen; ook nu. Wanneer je scherp inkoopt is 5 euro zeker haalbaar. Dat is inclusief alcohol, vlees van de slager, af en toe een thuisbezorgd en alles. Maar dan moet je niet roken; geen standaarddrinker zijn en accepteren dat je niet elke vrijdag zalmfilet op je brood kan doen. Daarmee zit je dus op 175 euro per maand aan boodschappen.

Maar met 500 euro per maand aan zakgeld; waarvan 100 euro aan LPG (bij 1.500 km per maand) en 175 euro aan boodschappen blijft er dus 225 euro over per maand. Samen met de 50 euro welke je maandelijks kunt besparen op de MRB/verzekering van de auto is er dus plots 275 euro netto beschikbaar gekomen.

Dat is wat ik bedoel met het besparen in kosten. Maar dan moet je wel kritisch naar kosten gaan kijken. Wat kost een ontbijt? Wat kost het avondeten om te maken? Wat kost het eten dat je weggooit? Wat kost een kilometer met de auto?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 18:22

BroWohsEdis

George Orwell was right.

TweakerVincent schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:53:
Heb in zelfde schuitje gezeten. Enige echte oplossing is meer verdienen. 3k bruto is niet best natuurlijk. Sinds ik ben gaan Midlancen houd ik bakken met geld over.
"3k bruto is niet best natuurlijk"

Dat is voor veel mensen een heel behoorlijk salaris...

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:02
dominicnzl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:40:
Ik lees meerdere keren in deze topic dat TS zijn studieschuld zou moeten aflossen. Ik begrijp dit niet, als je dan iets (vervroegd) af lost dan zou de hypotheek voorrang moeten hebben toch? Gezien de rente op studieschuld momenteel 0% is de hypotheek waarschijnlijk > 0% is...
Er is tevens geopperd om de betaalpauze aan DUO in te zetten. Dat lijkt me eveneens geen goede zaak als er geen spaargeld is om die schuld in 1x af te lossen (op termijn). Want nu is de rente aan DUO nog 0%, maar ook daar zal verandering in komen als de vastgestelde periode verloopt. Anders gezegd, gebruik de 0% rente van nu om de schuld te verlagen zodat je bij een renteverhoging minder hinder ondervindt.

Blijkbaar is dit iets dat voor velen als een verrassing komt. Hoe dat een verrassing kan zijn vind ik dan weer verrassend. Bron: NOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43

Erg vervelend voor je, maar met 3000 euro bruto zou je best wel rond moeten kunnen komen. Zelf met 2400 euro netto inkomen 4 jaar alleen gewoond en dat ging wel. Hieronder wat zaken eruit gepikt (soms even uit de losse heup geschoten) waar je relatief makkelijk op kunt besparen;

Sport abbo -> Mogelijk om dit op te vangen door buitensport + eigen dumbels + eigen fitness bankje + openbare gelegenheden?

Netflix / Pathe / TV-> Maak hier een keuze welke je behoudt. Hoeveel tv kijk je? Is het behouden van Netflix niet goedkoper? Of het nemen van Amazon Prima (3e per maand) of iets als KIJK?

Auto / Motor -> Maak hier een keuze welke je behoudt. Heb je er überhaupt 1 echt nodig?

Mobiel abbo -> Hoever kun je dit naar beneden bijstellen? Hoe belangrijk is de databundel/minuten die je erin hebt zitten? Gebruik je hem veel zakelijk -> mobiel van de zaak / vergoeding een optie?

Leuke activiteiten -> Zijn dit vaak dure activiteiten? Of kun je hier nog vaker je Pathé voor gebruiken? Creatiever zijn door hier niet voor de duurdere zaken te kiezen?

Kapper -> Is hier een goedkoper alternatief voor te bedenken? De ene kapper vraagt 35 euro, waar de andere voor 20 euro hetzelfde knipt.

Kleding -> Loop wat vaker de Jack&Jones, H&M of voor echte basic zaken (ondershirts etc) Primark binnen. Niks mis mee en vaak prima kleding.

Algemene besparing -> Koelvries kostte maar een tientje, maar slurpt waarschijnlijk ontzettend veel stroom? Douche je elke dag? Vloerverwarming? etc. etc.

Algemene noot: Er is helemaal niks mis met zaken tweedehands kopen. Wij kijken zelfs standaard eerst op Marktplaats ipv een winkel binnen te lopen of te kopen op bol.com.

Ook is het spiegelen met wat vrienden doen niet altijd handig. Zowel praktisch als emotioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:45
BroWohsEdis schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:15:
[...]

"3k bruto is niet best natuurlijk"

Dat is voor veel mensen een heel behoorlijk salaris...
Niet als je nog een beetje relaxt wilt leven in deze tijd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 18:22

BroWohsEdis

George Orwell was right.

[...]

Het is misschien een harde realisatie dat je qua netto inkomen zo dicht zit op minimumloon of op een 'laagverdiener' (2.400 euro verdient een ongeschoolde medewerker bij een tankstation, in een winkel achter de kassa of als magazijnmedewerker). Die 3.000 euro bruto klinkt dus wel leuk maar in realiteit is het gewoon geen vetpot.
Piinlijk om te lezen dit. Zou bijna solliciteren als kassamedewerker en maar toeslagen gaan vangen. Het is vrijwel niet meer de moeite zo.
TweakerVincent schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:34:
[...]

Niet als je nog een beetje relaxt wilt leven in deze tijd.
Ik merk op Tweakes heel veel mensen die vinden dat een salaris als 3000 euro bruto 'matig' is. Het modaal inkomen in Nederland is gewoon 2.932 euro excl. vakantiegeld per maand. De meeste jongen mensen die ik ken met simpel ongeschoold werk komen niet eens in de buurt van 2500, laat staan mensen die een MBO4 opleiding hebben gedaan en ontzettend blij zijn met 3000 euro.

Volgens mij zijn er weinig mensen die zich realiseren hoe groot de crisis is die er aan ziet te komen.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:55:

Even wat voorbeelden;
Ik heb mijn huis gekocht toen de prijzenen erg laag waren, zelfde geld voor de zonnepanelen, auto kijk ik wat het voordeligste is. Vroeger was dat een auto van 10 jaar. Tegenwoordig zijn oude auto's zo duur geworden dat het qua afschrijving het voordeliger is om eentje van 4 a 5 jaar te kopen, ik hoef niet elke week uiteten, verwarming in de winter doe ik alleen in mijn kantoor op 20 graden, enz.
Het zijn niet vooral de stellen en gezinnen waarvan ik hoor dat ze moeilijk rond kunnen komen terwijl ik juist van elk voordeeltje gebruik kan maken.
Volgens mij gaat het er bij gezinnen meer om, dat er dan ook kinderen zijn die geld kosten. Een groter huis, kleding, energieverbruik voor kachel en wasmachine wat gewoon veel hoger is. Op een etentje met de partner zal het niet zo snel vastlopen, daar heb je toch geen tijd voor met kinderen :)

Maar de discussie hier lijkt zich wat toe te spitsen op details. Ik zou zelf zeggen: elke euro die je niet uitgeeft, kan naar de spaarpot. Dus het loont wel degelijk om te besparen op abonnementen, daar gaat juist ongemerkt veel geld in zitten, niet zozeer in de grote uitgaven. Die heb je namelijk zelf in de hand. Als je een jaartje krap zit, sla je die nieuwe iPhone gewoon even over en doe je langer met de vorige. Maar die abonnementen gaan altijd door. Als je ze regelmatg gebruikt, prima, maar veel mensen hebben abonnementen (en verzekeringen!) die nauwelijks gebruikt worden en dat is natuurlijk zonde van het geld. Ook al is het maar 3 euro per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:31
Er is een hele hoop hier al gezegd, maar het enige wat ik vanuit mijn eigen situatie kan schetsen is dat ik een tweede baan heb.
Persoonlijk zie ik het meer als een (betaalde) hobby, maar dat heeft voor mij als alleenstaande wel voor gezorgd dat ik mijzelf in een relatief comfortable financiële kan plaatsen. Het geldt dat ik iedere maand krijg is voor hetgeen waar mee ik mijn financiële buffer opbouw, voor onverwachtse uitgaven of de 'leuke' extraatjes.

Nou heeft zoiets ook kanttekeningen, als weken van 45-50 uur, maar als alleenstaande hoef je niet naar je partner te verantwoorden :)
Ik begrijp dat dit absoluut geen "logische" keuze is, en naar huidige maatstaven ook zeer onwaarschijnlijk is, maar het kan tijdelijk je net dat extraatje geven als andere opties voor jou niet de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Laatst online: 25-08 08:59
[...]

Een goede kennis van mij verdiende ook net teveel om voor toeslagen in aanmerking te komen. We hebben het uitgerekend wat het hem zou opleveren als hij een dag minder zou werken. Onder aan de streep hield hij ongeveer evenveel over, maar had wel een dag vrij. Wellicht is dat nog iets voor TS om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicnzl
marcelcee schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:17:
[...]
Want nu is de rente aan DUO nog 0%, maar ook daar zal verandering in komen als de vastgestelde periode verloopt. Anders gezegd, gebruik de 0% rente van nu om de schuld te verlagen zodat je bij een renteverhoging minder hinder ondervindt.
Zou je niet beter (als je dat risico aandurft) datgene wat je extra zou aflossen in een beleggingsproduct kunnen stoppen en wanneer DUO de rente aanpast je schuld aflossen door je beleggingsproduct te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:23
dominicnzl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Zou je niet beter (als je dat risico aandurft) datgene wat je extra zou aflossen in een beleggingsproduct kunnen stoppen en wanneer DUO de rente aanpast je schuld aflossen door je beleggingsproduct te verkopen?
Beleggen doe je met geld wat je kan missen niet met de aflossing van een schuld. Bovendien was het idee dat er ook een buffer voor onvoorziene omstandigheden zou komen met de besparing. Dan zou je dus in een situatie kunnen komen dat je je belegging met verlies van de hand moet doen als die onvoorziene kostenpost net tijdens een dip van jr belegging valt.

Al is er niks mis mee om het op een spaarrekening te zetten zo lang het 0% is. Die 0,1% telt niet hard aan, maar bij 0% rente voordeliger dan bij DUO aflossen en je kan er altijd bij in noodsituaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicnzl
Uiteraard moet je niet gaan beleggen met geld waarmee je een schuld af lost. Ik heb het over het geld dat je anders zou hebben gebruikt om de lening vervroegd af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Lenzen kan je via internet bestellen en hier uitzoeken welk alternatief / merk bij jou opticien hoort.

https://www.visiondirect....ntactlenzen-alternatieven

Eventueel kan je bij een opticien nog een losse oogcontrole doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 17:02
dominicnzl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:02:
[...]
Denk dat je daar gelijk in hebt. Maar of zich dat zo goed verhoudt met de hier beschreven situatie weet ik niet. Want als bijna elke binnenkomende euro er ook uit gaat dan is dat mogelijk een te groot risico. Immers, de belegging kan ook (voor langere periode) negatief staan. En dan is de beleggingshorizon naar mijn idee te kort, na maximaal 5 jaar krijg je immers een nieuwe rente vastgesteld vanuit DUO begreep ik uit het artikel van de NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicnzl
Ja het is natuurlijk makkelijk praten voor mij als het niet mijn eigen geld is. Het is in het geval van de TS niet verstandig om te doen wat ik opperde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 19:03
Niet het hele topic gelezen, maar als je tijd hebt om 3 keer in de maand in een bios te zitten, kun je toch ook een paar overuren in de week maken, en zaterdags een zwart werkje opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:31
PeterM007 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Een goede kennis van mij verdiende ook net teveel om voor toeslagen in aanmerking te komen. We hebben het uitgerekend wat het hem zou opleveren als hij een dag minder zou werken. Onder aan de streep hield hij ongeveer evenveel over, maar had wel een dag vrij. Wellicht is dat nog iets voor TS om over na te denken.
Weet je zeker dat dat klopt? De hoogte van de toeslagen zijn gebaseerd op wat je verdiend. Het zijn geen ja of nee bedragen, verdien je meer krijg je minder toeslag. Verdien je op het randje krijg je maar een klein beetje toeslag.

Volgens mij was dit vroeger anders met de huurtoeslag, maar ik ben daar niet helemaal zeker van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kipneck schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:51:
Niet het hele topic gelezen, maar als je tijd hebt om 3 keer in de maand in een bios te zitten, kun je toch ook een paar overuren in de week maken, en zaterdags een zwart werkje opzoeken?
Niet iedereen kan zo maar overuren maken, en daar ook nog eens voor betaald krijgen.
Zwart werken (niet legaal dus) is ook geen fatsoenlijke optie. Bovendien staat werkgever dat vaak niet toe.

En het hele punt is nu juist dat TS al gewoon een full time baan heeft, en dat dat genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
martin_v_z schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Weet je zeker dat dat klopt? De hoogte van de toeslagen zijn gebaseerd op wat je verdiend. Het zijn geen ja of nee bedragen, verdien je meer krijg je minder toeslag. Verdien je op het randje krijg je maar een klein beetje toeslag.

Volgens mij was dit vroeger anders met de huurtoeslag, maar ik ben daar niet helemaal zeker van.
Het zou kunnen als je voor bijv. 2 kinderen die dag kinderopvang hebt, als je dan minder gaat werken en die dag geen opvang mee afneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Laatst online: 25-08 08:59
[...]

Dit is al een aantal jaren geleden en hij woonde toen nog in een huurwoning. Maar het scheelde echt maar een paar tientjes t.o.v. een 40-urige werkweek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:21
Uitgaven en inkomen in Excel zetten is altijd goed om te doen, maar reken jezelf niet helemaal gek.

Je hebt een behoorlijke investering gedaan om jezelf hoger te scholen. Pluk je daar nu voldoende de vruchten van? Kun je je nog verder specialiseren bijvoorbeeld?

Ik heb zelf ooit hulp ingeschakeld om te leren vacatures te lezen en motivatiebrieven te schrijven. Dit heeft mij ontzettend geholpen een volgende stap te kunnen zetten in mijn carrière.

Hoe zou je leven er uit zien als je niet single was? Als 35 jarige en vader van twee kinderen zijn de "momenten waarop ik geld uit kan geven" en stuk beperkter dan vroeger. i.p.v een avondje Pathé een avondje speeddaten? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
137 EUR overhouden is echt HEEL weinig vind ik. Heel kort gezegd: de maatschappij is nu eenmaal "geprijsd" voor tweeverdieners. Als alleenstaande moet je een hele hoop kosten alleen ophoesten die een normaal "gezin" of "koppel" door twee kan delen: huisvesting, internet, verzekeringen, aankoop wasmachine, etc. etc. etc. De marktprijs van huisvesting is ook afgestemd hierop natuurlijk (vraag en aanbod, weetjewel).

Daarnaast is een studielening natuurlijk een extra domper op je maandelijks budget.

Splits eens uit hoeveel je hypotheek + water, elek, etc. per maand zijn? Is dit meer dan 1/3de van je netto inkomen? Dan "woon je boven je stand" zogezegd. Men raadt meestal aan om niet meer dan 1/3de van je inkomen uit te geven aan huisvesting. Mss niet realistisch op korte termijn, maar overweeg om te downsizen. Woon je alleen in een huis met 2 of 3 slaapkamers? Dan kan je ook wel op een eenslaapkamerappartement gaan wonen. Als je ooit zou gaan samenwonen met een partner, kan je terug naar iets groter.

Een aantal dingen die me direct opvallen:

- Auto + Moto: Minstens 1 (best beide) wegdoen en autodelen gaan doen of OV. ZOU veel goedkoper moeten zijn, maar hangt van je concrete situatie af. Dit is VERUIT de makkelijkste stap die je kan zetten en die je het meest kan opleveren.
- Filmabbonement opzeggen.
- Fitness abonnement opzeggen, gewoon loopschoenen aantrekken en in het park gaan lopen. Is gratis, en je komt nog in de buitenlucht ook.
- Netflix opzeggen en login delen met vrienden.
- Mobiel abonnement + internet: op zoek gaan naar het ALLER goedkoopste.
- Kapper zie ik staan: klinkt misschien dom, maar koop een tondeuze en knip je eigen haar.
- Enkel nog naar de Aldi gaan voor boodschappen. Ja, is minder leuk winkelen, maar ik verbaas me altijd hoe veel goedkoper de booschappen voor 1 week zijn t.o.v. reguliere supermarkten.

Als je al deze kleine dingen doet, dan zou je op het einde van de maand honderden euros meer moeten overhouden. Ja, je ontzegt jezelf misschien hier en daar iets, maar toch niet zoveel? Als je meer overhoudt moet je ook niet zitten stressen over geld, en als je wasmachine dan eens kapot gaat, heb je hier wat buffer voor.

Als je langs de andere kant zegt: nee, ik wil EN moto EN auto hebben, en al mijn abbo's houden. Tja, dat is je eigen keuze, maar dan is het gewoon logisch dat je niets overhoudt.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 12:30
Vergeet niet... tenminste ik ben het nog niet tegen gekomen, al kan ik het nog gemist hebben.

1) Hypotheek los je ook af, dus spaar je (ook).... Aflossing in de hypotheek en DUO gecombineerd betekend wel dat het naar je toe komt (uiteindelijk).
2) 4 maanden sparen voor een wasmachine, moet je ook niet doen en zeker niet zo zien.
Beetje wasser kost inderdaad wel (nieuw) 500 euro, maar zou ook wel op zijn minst 10 jaar mee moeten gaan.
Voor een nieuwe zou je dus zeg even 7 euro per maand voor op zij moeten zetten (incl inflatie etc), dan heb je over 10 jaar voldoende op een nieuwe te kopen... Goed nu heb je een tweede hands en dan over 3 jaar iets nieuwer, zo kan je dan je huidige 2e hands uiteindelijk vervangen voor een nieuwere tweede hands en weer nieuwer en weer nieuwer tot je uiteindelijk een nieuwe koopt.

Idem met al je andere spullen, droger?, vaatwasser?, koelkast, auto, motor, etc... dan weet je pas wat er overblijft.
Afhankelijk van je situatie kan het wellicht nuttig zijn eens serieus te kijken naar het verbruik van je apparatuur en die te vervangen voor een (nieuwere) A label

Ook kan je wellicht de zorgverzekering per jaar betalen en misschien de premie omlaag brengen door een hoger eigen risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:02
€3000,- is niet weinig, maar het is ook zeker niet veel daar moet dus winst zitten. Je zit onder het modaal inkomen (kleine €3200,- in 2022) en daar wordt iedereen meegerekend. Het gemiddelde inkomen per huishouden in Nederland is ongeveer €64k, waarbij een huishouden bestaat uit gemiddeld 2.2 personen.
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Deze 2.2 personen hebben dus soms één of meerdere kinderen, wat extra kost. Echter in de meeste gevallen kunnen kosten worden gedeeld, dat voordeel heb jij niet. Daar valt dus uiteindelijk een grote winst te behalen, een partner. Helaas is daar de huidige maatschappij ook op ingericht qua kosten.

Het is al vaker in het topic aangehaald dat je niet echt grote winsten hebt. Mogelijk de auto en/of motor de deur uit doen, al vind ik dat sommigen (Randstaders?) véél te makkelijk praten over beide de deur uit doen. Er valt wat te halen bij de diverse abonnementen. Maar de grootste winst lijkt mij toch echt te zitten in het inkomen. Je hebt een studieschuld, dus ik ga er vanuit dat je minimaal een HBO opleiding hebt. Je zou dan nu, afhankelijk van de sector natuurlijk, toch zeker tussen de €3600 en €4400 moeten zitten. Als je dat hebt, dan is de situatie ineens heel anders.

Tevens zou ik die €500 qua kosten ook bijhouden en uitschrijven. Uitjes, boodschappen, brandstof ed. Boodschappen kan je zelfs nog splitsen tussen echt nodig (eten, drinken, verzorging, schoonmaakmiddelen enz.), luxe/verwennerij en dingen voor de kat. Bij de boodschappen zelf kan je er op letten om naar een goedkopere supermarkt te gaan en te letten op acties en reclames. Groot inkopen op dingen die lang houdbaar zijn, soms is wasmiddel 2+3 gratis of 60% korting en dat spul blijft jaren goed. Tevens kan je huismerken proberen. Ik heb altijd Cup-a-Soup in huis (€1.39-€1.69 per 3) en laatst huismerk AH (€0.45 per 3) geprobeerd en die laatste vind ik nog lekkerder ook, gewoon als voorbeeldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Jij gaat er nu vanuit dat elke alleenstaande een contactloze einzelganger is die alleen in 20 jaar oude zooi wil ??

Doordat ik als alleenstaande de keuze kan maken kan ik de voordeligste afwasmachine kopen in plaats van dat de afwasmachine aan de wensen van mijn partner moet voldoen. Streker die van mij heeft zelfs maar 7,50 euro gekost doordat ik snel er op kan inspelen. Mooie 5 jaar oude combi magnatron voor 50 euro (En mijn oude verkocht voor 25euro).

Het heeft groot voordeel wanneer je snel op de markt kunt inspelen zonder dat je eerst moet overleggen want dan ben je te laat.

En ja, ik ben wel tevreden met een kapstok van 20 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicnzl
TheBrut3 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:43:
€3000,- is niet weinig, maar het is ook zeker niet veel daar moet dus winst zitten. Je zit onder het modaal inkomen (kleine €3200,- in 2022) en daar wordt iedereen meegerekend. Het gemiddelde inkomen per huishouden in Nederland is ongeveer €64k, waarbij een huishouden bestaat uit gemiddeld 2.2 personen.
https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/
In die site is ook een modaal inkomen gemeld voor een alleenstaande man: 38200 -> dat is volgens mij 2947 euro per maand. Dan zou TS juist iets er boven zitten toch?

edit: ah de cijfers zijn van 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:02
dominicnzl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:25:
In die site is ook een modaal inkomen gemeld voor een alleenstaande man: 38200 -> dat is volgens mij 2947 euro per maand. Dan zou TS juist iets er boven zitten toch?
Dat had ik niet gezien. Ik had op Google gekeken en daar zag ik een paar keer €3167,- te staan, dus dat had ik aangenomen. Heeft overigens niet heel veel impact op de rest van mijn post; iets minder of iets meer dan modaal zou niet de standaard moeten zijn voor een 33 jarige HBO'er. Al is HBO'er een aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Been there. Sterker nog, de regelgeving omtrent huurtoeslag is destijds precies op tijd (voor mij dan) aangepast. In de oude situatie zou ik destijds per 1 januari ineens 150 euro in inkomen dalen. De regeling om dat trapsgewijs te verminderen ging gelukkig voor mij net op tijd in. Al was het destijds nog wel zo dat een paar uur per week meer werken mij netto geld ging kosten, en ik momenteel in een situatie zit waarin een paar uur per week minder werken mij netto geld (huurtoeslag) oplevert.

Overigens doe ik als alleenstaande het met netto een paar honderd euro minder dan @TS, inclusief alles (nog wat zorgtoeslag en vakantiegeld). Maar ja, o.a. geen auto (7,5 km fietsen enkele reis naar mijn werk) geen motor, minder vaak naar de film, alleen Netflix, geen sportschool (7,5 km fietsen enkele reis naar mijn werk), huurwoning die goedkoper is dan zijn koopwoning. Wel o.a. een veel duurdere zorgverzekering, ik gooi mijn huur weg ipv hypotheek te investeren, Charlie Temple-bril ipv lenzen, ik kook telkens voor twee dagen, spaar 150 euro per maand, koop goedkope kleding, koop veel tweedehands spullen als ik iets nodig heb, en vind eigenlijk dat ik een luizenleventje heb. Ga regelmatig nog op stap, uit eten, theater, film, let nauwelijks op met boodschappen doen (al ben ik wat dat betreft wellicht van nature zuinig) etc. Maar wel minder dan mensen in mijn omgeving. En ik ga nauwelijks op vakantie.

Toen ik hiervoor samenwoonde was het financieel echt een stuk ruimer, dat wel. Dat scheelde enorm veel. Financieel is samenwonen echt een aanrader, zei de happy single.

De inflatie is momenteel een stuk hoger dan de loonstijgingen, dus ook ik merk dat mijn luizenleventje af en toe vraagt dat ik iemand thuis uit nodig ipv uit eten te gaan (al ga ik nog eens per maand uit eten). Thuis iets drinken ipv de kroeg in te gaan (al ga ik nog wel naar de kroeg). Ik had een paar maanden geleden nog Netflix+Prime+HBO Max waarvan ik de laatste twee geschrapt heb, ik koop alleen nog kleding die ik nodig heb. Het zijn de kleine dingen die mijn financiën op peil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

zacht schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Been there. Sterker nog, de regelgeving omtrent huurtoeslag is destijds precies op tijd (voor mij dan) aangepast. In de oude situatie zou ik destijds per 1 januari ineens 150 euro in inkomen dalen. De regeling om dat trapsgewijs te verminderen ging gelukkig voor mij net op tijd in. Al was het destijds nog wel zo dat een paar uur per week meer werken mij netto geld ging kosten, en ik momenteel in een situatie zit waarin een paar uur per week minder werken mij netto geld (huurtoeslag) oplevert.
In principe zou dat niet zo moeten werken, omdat met die afbouw van HT correctie ook de marginale druk nergens boven de 95% meer uit zou moeten komen dacht ik :)

Maar er zijn vast weer speciale combinaties waar dit niet op gaat oid :?
Voor die correctie was dat inderdaad wel mogelijk :)

Verder zelf momenteel wel aan het opletten. 2021 was een duur jaar voor mij met 2e hands auto en 2e hands huis kopen.
Dus op dat ene salaris met de reserves eruit ivm die 2 uitgaven is het wel even extra opletten.
Totaal aan vaste lasten (huis/auto/verzekeringen) is ongeveer 50% van mijn netto salaris.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2022 20:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:49
[...]

Ik wil hier wel een correctie aan dit verhaal toevoegen om niet te denken dat een salaris van 3000 euro weinig is. Je probeert een voorbeeld te maken dat het salaris van 3000 euro bijna vergelijkbaar is met het minimumloon. Dit klopt totaal niet. Mag een laagverdiener de toeslagen ook op tellen voor een hypotheek voor een huis, wat denk je van de pensioen opbouw bij een laagverdiener. Om zo te vergelijken pak je alleen wat je wilt zien, de rest doet er niet meer toe. En 2400 euro is het salaris van een shopmanager bij een tankstation, een ongeschoolde medewerker bij een tankstation zit tussen de 1725 en 2100 euro bruto, als je echt lang werkt zou het zelfs misschien 2200 euro bruto kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:33
_Apache_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:53:
Er word snel gekeken naar de motor (omdat men het snel als luxe geschouwd). Maar de kosten kunnen erg meevallen. Zelf heb ik er hier ook een in tuin staan en die staan vooral stil vanwege het thuiswerken. 2/3 ritjes per maand (kantoor) en dat is het wel.

Echter, is mijn verzekering, wegenbelasting, onderhoud resp 6, 10, 15 eu per maand. Ga je daarvoor verkopen om later misschien weer te kopen? Ik zou er wel 2x over nadenken.
(...)
De motor wegdoen om 'm mogelijk een paar jaar later terug te kopen, zou ik ook zonde vinden.
De kosten goed inschatten, lijkt me wél verstandiger.
Jij vervangt nooit je helm, jas, broek, laarzen, handschoenen, regenpak, weetikhet? Je hebt geen andere handigheidjes voor je motor (headset, navi, slot)? Als je motor aan gort is, wil je geen vervanging? Allemaal kosten die voor vervanging mee mogen in de berekening. En dan gaat het niet om een simpele €45 (cijfers TS) of €31 (cijfers van jou) per maand. Die motor is uiteindelijk - wanneer je alles meerekent - duurder dan je denkt. Tientallen euro's aan afschrijving + tientallen euro's aan al die randzaken (zowel noodzakelijk als vooral fijn) per maand is echt niet vreemd.

Dat een motor duurder is dan eerst lijkt, hoeft natuurlijk geen issue te zijn. Het kan een prima keuze zijn. Maar wanneer het wringt bij de vraag van waarom er zo weinig overblijft, dan kan even goed kijken naar de échte getallen een goede eerste stap zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:33
PeterM007 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Aangezien TS een alleenstaande zónder kinderen, maar mét koopwoning is: Waar moet TS over na gaan denken?
De enige toeslag waar hij recht op zou kunnen krijgen bij een stuk lager inkomen, is voor zover ik kan bedenken de zorgtoeslag. En dat bedrag zou totaal niet in verhouding staan t.o.v. de gederfde inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:31
YakuzA schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:53:
[...]

In principe zou dat niet zo moeten werken, omdat met die afbouw van HT correctie ook de marginale druk nergens boven de 95% meer uit zou moeten komen dacht ik :)

Maar er zijn vast weer speciale combinaties waar dit niet op gaat oid :?
Voor die correctie was dat inderdaad wel mogelijk :)

Verder zelf momenteel wel aan het opletten. 2021 was een duur jaar voor mij met 2e hands auto en 2e hands huis kopen.
Dus op dat ene salaris met de reserves eruit ivm die 2 uitgaven is het wel even extra opletten.
Totaal aan vaste lasten (huis/auto/verzekeringen) is ongeveer 50% van mijn netto salaris.
Toeslagen zijn sowieso raar geregeld. Zelf moeten aanvragen ipv automatisch met de aangifte. of dat het op je bruto loon wordt berekend. Lekker voor mensen die arbeidsongeschikt zijn en een uitkering krijgen, die krijgen namelijk geen arbeidskorting. Zo kan je dus netto een hoger salaris hebben en tientallen euro's per maand meer ontvangen aan huur en zorgtoeslag dan iemand die door ziekte niet of minder kan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:18
GrooV schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:32:
Lenzen kan je via internet bestellen en hier uitzoeken welk alternatief / merk bij jou opticien hoort.

https://www.visiondirect....ntactlenzen-alternatieven

Eventueel kan je bij een opticien nog een losse oogcontrole doen
Of je koopt gewoon een bril, zoals vele eenvoudige mensen moeten doen. Het is effe een flinke investering, maar dan kan je wel tien jaar lang alles helder zien.

Lenzen zijn een luxeartikel, en als je de poen niet kan ophoesten, moet je daar niet aan beginnen. Je kan tegenwoordig ook slimme lampen huren, en dat is een dure hobby. Je kan ook gewoon voor een paar Euro een domme lamp kopen, en dan moet je elke keer een knopje indrukken als je licht wilt. Kost misschien een extra handeling, maar je zit niet direct aan een duur contract vast. Als je tegenslag krijgt in het leven, wil je denk ik zo min mogelijk aan die vervloekte contracten vastgeketend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
mavaros schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:18:
[...]

Of je koopt gewoon een bril, zoals vele eenvoudige mensen moeten doen. Het is effe een flinke investering, maar dan kan je wel tien jaar lang alles helder zien.

Lenzen zijn een luxeartikel, en als je de poen niet kan ophoesten, moet je daar niet aan beginnen. Je kan tegenwoordig ook slimme lampen huren, en dat is een dure hobby. Je kan ook gewoon voor een paar Euro een domme lamp kopen, en dan moet je elke keer een knopje indrukken als je licht wilt. Kost misschien een extra handeling, maar je zit niet direct aan een duur contract vast. Als je tegenslag krijgt in het leven, wil je denk ik zo min mogelijk aan die vervloekte contracten vastgeketend zijn.
Lekker kortzichtig, lenzen zijn een medisch hulpmiddel net zoals een bril maar zijn echt niet 1:1 te vergelijken. Ik heb zelf lenzen en een bril maar kan bijv. niet rustig autorijden met een bril omdat het onrustig kijkt in de hoeken (en dan heb ik al een grote bril). Het zelfde geldt voor sporten en de hele dag werken achter een scherm.

Een pakje maandlenzen heb je met zoeken al voor een paar euro wat je ook weer een bril en zonnebril op sterkte van honderden euro 's scheelt want met een brilletje van de Hans Anders doe je echt geen 10 jaar

Heb zelf een bril en lenzen maar de bril gebruik ik alleen om van mijn bed naar de badkamer te komen en dan nog valt dat ding na 5 jaar bijna uit elkaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 11-09 22:49

Het topic heeft vrij veel tractie dus dus dit onderwerp is groter dan de vraag van 1 tweaker.

Voor de nieuwe reageerders, lees even het topic terug. In de afgelopen 8 pagina's is er al het een en ander geschreven over inkomen, inflatie, bespaartips etc. Laten we voorkomen dat het topic een eindeloze cirkel wordt.

[ Voor 199% gewijzigd door t_captain op 21-06-2022 08:29 . Reden: Modbreak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Of een bril vs lenzen luxe is ga ik mij (ik heb beide gedragen) niet in mengen.
Abbonementsvormen zijn over het algemeen wel luxe.
Je betaald minder per maand, maar na 12/24/36maanden ben je zelden echt goedkoper uit.
Wel is het zo dat het - vooral met brillen - niet zo gek hoeft te maken.
Hans Anders en Ace & Tate hebben prima brillen voor een vriendelijk budget.
Deze kun je vervolgens terugvragen van je zorgverzekering.
Dit kan overigens ook met terugwerkende kracht.

Zo heb ik een bon van anderhalf jaar geleden ingediend bij mijn verzekering, en kreeg keurig het geld terug.
Ik had geen bon meer, maar de opticien kon die prima nog over de mail opsturen.

[ Voor 33% gewijzigd door _Apache_ op 21-06-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Mijre schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:50:
[...]

De motor wegdoen om 'm mogelijk een paar jaar later terug te kopen, zou ik ook zonde vinden.
De kosten goed inschatten, lijkt me wél verstandiger.
Jij vervangt nooit je helm, jas, broek, laarzen, handschoenen, regenpak, weetikhet? Je hebt geen andere handigheidjes voor je motor (headset, navi, slot)? Als je motor aan gort is, wil je geen vervanging? Allemaal kosten die voor vervanging mee mogen in de berekening. En dan gaat het niet om een simpele €45 (cijfers TS) of €31 (cijfers van jou) per maand. Die motor is uiteindelijk - wanneer je alles meerekent - duurder dan je denkt. Tientallen euro's aan afschrijving + tientallen euro's aan al die randzaken (zowel noodzakelijk als vooral fijn) per maand is echt niet vreemd.

Dat een motor duurder is dan eerst lijkt, hoeft natuurlijk geen issue te zijn. Het kan een prima keuze zijn. Maar wanneer het wringt bij de vraag van waarom er zo weinig overblijft, dan kan even goed kijken naar de échte getallen een goede eerste stap zijn.
Mijn persoonlijke situatie is heel anders, waardoor ik die inschatting heel anders maak.

Maar als ik een gooi doe met wat extra kosten nog.
Headset : Was 450eu in 2012, heeft nu voor 15eu een nieuwe batterij en kan weer. -> 4eu/maand
Helm : Was 500 in 2017, -> 8 eu/maand
Kleding vergelijkbaar. Wel prijzig bij aanschaf, gaat lang mee.

Maar over het algemeen word 2 manieren van vervoer voor 1 persoon wel als luxe beschouwt. Vooral als je een andere manier (OV, fietsen) naar werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
_Apache_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:35:
Of een bril vs lenzen luxe is ga ik mij (ik heb beide gedragen) niet in mengen.
Wel is het zo dat het - vooral met brillen - niet zo gek hoeft te maken.
Hans Anders en Ace & Tate hebben prima brillen voor een vriendelijk budget.
Deze kun je vervolgens terugvragen van je zorgverzekering.
Dit kan overigens ook met terugwerkende kracht.
Hiervoor heb je dan wel een aanvullende verzekering nodig, en vaak krijg je dan nog slechts een deel vergoed. In veel gevallen is dit in elk geval financieel dus een suboptimale keuze, zie ook: tandartsverzekering. Staat of valt er echter wel mee dat je de klap kunt opvangen als het wel een keer echt geld blijkt te kosten.

Zulk soort dingen bedoelt men met "arm zijn kost geld".
Pagina: 1 2 3 4 Laatste