Acties:
  • +22 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 22:30
Ik begin een beetje moedeloos te worden wat betreft mijn financiële situatie. Ben 33 jaar, alleenstaand en werkt fulltime. Ondanks dat ik helemaal geen gekke vaste kosten heb, is het toch lastig rondkomen.

Mijn inkomen is 3000 bruto per maand, netto is dit 2340 euro.

De maandelijkse kosten omvatten hypotheek, energie, water, zorgverzekering, woonverzekeringen, internet/tv, mobiel abonnement, contactlezen, sport abonnement, netflix, pathe abonnement (elke keer kaartjes kopen zou duurder zijn) bankrekening, een motor, een autootje uit 2008 en een fantastische studieschuld bij DUO. Die laatste is vrij fors, ben in mijn studie uitwonend geweest met 5 jaar lang een bijbaan en zonder ouderlijke bijdrage, maar bijlenen moest wel om toch nog tot een maandelijks inkomen te komen van ongeveer 1000 euro. Totale kosten zijn 1710 euro per maand.

Momenteel gun ik mijzelf 500 euro per maand (da's dus 125 per week) voor boodschappen, kapper, tanken en leuke activiteiten in het weekend.. Nu is dat al een hele opgave met 125 per week, vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.

Onder de streep blijft er een schamele 137 euro per maand over om te sparen. Mocht bijvoorbeeld mijn wasmachine stuk gaan of mijn vaste contract energie aflopen houd ik letterlijk geen cent over. Vier maanden moeten sparen voor een nieuwe wasmachine is toch niet normaal? Het huidige witgoed wat ik momenteel heb staan is allemaal tweedehands, zelfs een koel-vriescombinatie ooit voor een tientje gekocht die er nog steeds staat. Zelfs kleding kopen is een hele opgave. Ik moet nog steeds leven als een student en dat ben ik zat...

Doe ik iets fout? Is samenwonen inmiddels een must geworden om normaal te kunnen leven? Hoe doen andere alleenstaanden dit?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:54

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

tough, en je bent vast niet de enige want de huidige omstandigheden zijn echt bits. Positieve: je houd iig nog iets over aan het einde van de maand. Als je dat niet genoeg vind zul je keuzes moeten maken: auto én motor echt noodzakelijk? pathe abbo echt noodzakelijk? Mobile abb wat naar beneden bijstellen (veel mensen hebben een te dik abbo wat niet gebruikt wordt).

Focus vooral op wat je zelf wilt/kan en niet op wat vrienden doen. Ten eerste kan dat veel rooskleuriger zijn voorgespiegeld, maar belangrijker is dat het om het totale package gaat. Wat heb je al en waar leg je je prioriteiten.

Succes en volhouden!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50
Je doet niet direct iets fout maar hebt waarschijnlijk relatief veel m2 huis per persoon, 2 gemotoriseerde voertuigen per persoon en eigenlijk is aflossing van DUO ook een soort van sparen (kunt er alleen geen wasmachine van kopen :X).

De beste weg hieruit is trouwens meer inkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-07 13:36

ISJ

Het is niet zozeer dat je iets fout doet denk ik, je moet je alleen gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. De kosten nemen nu toe en zonder significante compensatie/salarisverhoging is het (steeds) moeilijker rond komen. Dat maakt dat je als je de situatie plat slaat je grofweg twee opties hebt: inkomen verhogen of kosten verlagen.

Als ik mijzelf(man 31, alleenstaand) benchmark met jou heb ik ongeveer dezelfde kosten maar een wat ruimer loon. Mijn kosten(vaste lasten+gewoon een beetje leven) zitten gemiddeld rond de 2100 euro per maand. Kort door de bocht conclusie: je vaste lasten zijn aan de hoge kant in vergelijking met mij.

Terugkomend op de twee opties die ik eerder noemde.

Onderzoek wat je kunt aan de inkomensverhogende kant. Toch maar van baan wisselen? Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar je hebt zelf eigenlijk al geconstateerd dat er iets moet veranderen.

Wat kun je aan kosten verlagen? Auto en motor --> hier kun je er makkelijk één van weg doen. Goedkoper sporten? Gebruik je traditionele tv nog? Bottom line: benchmark al je abonnementen. Probeer ze goedkoper af te sluiten. Internet van 200 mpbs of 50 mpbs werkt allebei prima en is alleen in uitzonderlijke situaties qua hogere snelheid echt nodig.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zie dit als een financiële noodsituatie, waarbij het nu inderdaad verstandig zou zijn om actie te ondernemen.
Sommigen zullen vinden dat ik overdrijf, maar besef dat matig/slechte financiële keuzes in dit land genormaliseerd worden. De lat ligt zeer laag. Er zijn maar weinig mensen die echt goed met geld om kunnen gaan. Wat dat betreft ook niets om je voor te schamen, in de opvoeding worden hier vaak geen handvatten voor gegeven en er zijn veel slechte voorbeelden.

Je leeft waarschijnlijk toch net iets boven je stand (2 voertuigen, eigen woning) t.o.v. je inkomen.
Het is een fragiel evenwicht. Een grote tegenvaller (gasprijs bijvoorbeeld) en je hebt een probleem.

Wat je zou kunnen doen is echt even een goede lijst maken van al je uitgaven en die eventueel hier posten. Dan kunnen we laten zien hoe het goedkoper kan. Aan jou om dan te kijken of je dat ook wilt.
Als je 300 euro extra per maand weet te besparen, kan dat écht het verschil maken richting een wat gezondere financiële situatie.

Het is een kwestie van keuzes maken, die misschien pijnlijk kunnen zijn, maar je op de lange termijn echt gaan helpen.

Iedereen moet hobbies kunnen hebben. Maar sporten kan ook bijna gratis (hardlopen bijvoorbeeld, en thuis oefeningen doen), Netflix is leuk maar geen 1e levensbehoefte. Hetzelfde voor de Bioscoop.

Belangrijkste is toch de motor vrees ik. En is de auto écht écht nodig?

Ook belangrijk: verwachtingen aanpassen. Het is niet reëel om 'mee te kunnen doen' terwijl je een forse studieschuld hebt en je boontjes alleen moet doppen. Je hebt het financieel dan gewoon een stuk zwaarder, en dat zal op de 1 of andere manier impact hebben op je mogelijkheden.

[ Voor 57% gewijzigd door de Peer op 18-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 16:58
En je bent vandaag pas begonnen met sparen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:55
Vier maanden moeten sparen voor een nieuwe wasmachine is toch niet normaal?
Ik vrees dat ik slecht nieuws voor je heb dan.. zo gek is dat niet. Je vrienden hebben een budget van 200 per week? Toen ik nog single was kwam ik daar lang niet aan. En dan zat het sportabonnement en pathe er ook bij. Nu met vrouw en baby zitten we op 480 per maand voor boodschappen + 2x sportschoolabonnement + streamingdiensten.

Datzelfde geldt voor een aantal singles die ik ken. Een enkeling verdient overigens meer, dus die spaart 500+ per maand. Meer inkomen maakt het al snel makkelijker. Maar de meesten doen het met 150 ongeveer. En dat zijn allemaal mannen tussen 30 en 40 die nou niet echt een superdruk leven hebben. De afgelopen jaren zijn zij amper op vakantie geweest, dus ook dat kon de spaarrekening op. Overigens hebben geen van die personen een auto en een motor. En inmiddels ook geen studieschuld meer. Maar als je rond de 150 opzij kunt leggen, dan heb je na een aantal jaar al best een prima buffer. Zeker als je een keer je vakantiegeld erbij zet.

Persoonlijk zie ik die 150 (of 137 in jouw geval) niet als een probleem. Zolang je maar van je spaarrekening afblijft (behalve bij nood) en niet stiekem toch een hoop uitgeeft aan onzindingen. Ik ging als single regelmatig naar de starbucks op het station, even een ijskoffie halen. Dan wordt het al snel duur. Ik kocht toen altijd huismerk bij de supermarkt en kookte zodat ik er meerdere keren van kon eten.. om vervolgens meerdere keren per week 5 euro voor een ijskoffie te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:03
Inkomen maximaliseren, als je in de IT werkzaam bent (maar geld ook voor andere branches) is groeien in loon het snels om na x tijd over te stappen naar een andere werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze alleenstaande woont in een heel dure (VK) stad, de kale huur is al 40% van mijn netto inkomen (welke gelukkig hoger is). Als ik kijk naar luxe/waar het vet zit, dan is dat zoals aangegeven een auto en een motor. Ik heb nooit een auto gehad, en dat scheelt zoveel geld. Ik OV en gebruik taxi's, en dat is nog steeds ruim goedkoper.

Heb je de auto nodig? En de motor? Ik vermoed dat de laatste een echt luxeproduct is, en daar kan je al flink wat financiele ruimte creeeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 18:04
Je bent niet de enige die na verschillende stijgende kosten het niet meer bij kan benen.
1 op de 3 huishoudens dreigt in problemen te komen door hoge energierekening

Ruim 2,5 miljoen huishoudens dreigen in financiële moeilijkheden te komen door de hoge energieprijzen. Een deel komt in betalingsproblemen of moet noodgedwongen interen op spaargeld. Dat blijkt uit gesprekken die BNR voerde met energiebedrijven en budgetinstituut Nibud. Ook steeds meer middeninkomens vrezen de rekeningen niet meer te kunnen betalen.
Net als de Peer ben ik van mening dat je financieel niet op het randje moet gaan leven en een gezonde marge moet hebben voor stijgende kosten of een tijdelijke tegenslag. Echter komen de stijgende kosten nu van alle kanten op je af waardoor het niet meer realistisch is om er op voorbereid te zijn. Je kan moeilijk verwachten dat iemand in 2016 zijn of haar leven zo inricht dat een verdubbeling van de maandelijkse energiekosten in 2022 geen probleem oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 07:12
Ben ook alleenstaand. Ben nu 53 jaar en 3 jaar geleden afgekeurd. Woon in een koophuis waar ik aan hypotheek per maand nog zo'n 150 euro per maand kwijt ben. Mijn inkomen bestaat nu uit de maximale WIA uitkering van zo'n 3300 euro per maand en een aanvullende uitkering via een verzekering die mijn werkgever had afgesloten. Hiermee kan ik me prima reden. Als ik vrij luxe leef kan ik zo'n 1000 euro in de maand sparen.

Toen ik nog werkt zag mijn inkomen- en uitgavenpatroon er anders uit en hield ook zo'n 600 euro per maand over.

Alleenstaand zijn hoeft dus geen probleem te zijn. Het ligt er gewoon aan hoe hoog je inkomsten zijn en hoe hoog je vaste lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:10:
Je kan moeilijk verwachten dat iemand in 2016 zijn of haar leven zo inricht dat een verdubbeling van de maandelijkse energiekosten in 2022 geen probleem oplevert.
Het is inderdaad totaal onrealistisch om dit van de gemiddelde Nederlander te verwachten, want deze heeft daar de skills niet voor (geleerd).
Maar het zou wel verstandig zijn, want iedereen kan bedenken dat zoiets (of iets vergelijkbaars) kan gebeuren. Zie ook de Nibud adviezen rondom het hebben van een gezonde financiële buffer.
Faxe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:12:

Alleenstaand zijn hoeft dus geen probleem te zijn. Het ligt er gewoon aan hoe hoog je inkomsten zijn en hoe hoog je vaste lasten.
Vandaag de dag is het natuurlijk wel een privilege dat je een betaalbare woning hebt kunnen kopen, of zelfs al grotendeels afgelost. De starters van nu zitten in een hele andere situatie.
chrisborst schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
@GrazendeKoe
Verder is het wellicht een optie om de terugbetaling aan de DUO stop te zetten. Veel mensen weten niet dat je 5 jaar het terugbetalen op pauze mag zetten.
Zelf betaal ik nu 0% rente dus die kan prima op pauze worden gezet.
Kan je je buffer opbouwen en daarna zet je het terugbetalen weer aan.
Ik heb deze eigenlijk bewust niet genoemd. Ik adviseer het iedereen die ruim in zijn financiën zit. Maar juist in zo'n situatie als TS zitten er risico's aan want het is het verschuiven van een probleem. TS heeft die 5 jaar misschien ooit nog nodig waar hij voor bedoeld is: in het geval van de Duo-lening niet meer kunnen betalen.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 18-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
@GrazendeKoe
Volgens mij doe je niet direct echt iets fout. Jou verhaal klinkt redelijk gemiddeld.
Maar het kan ongetwijfeld slimmer.
Zet om te beginnen eens al je uitgaven op een rij en ga afvragen of het echt allemaal nodig is. Abbo op de pathe is redelijk luxe als je het mij vraagt. Veel mensen hebben te veel of te dure verzekeringen.
Ga kritisch kijken naar wat je eet. Je kan daar een hoop besparen zonder ongezond te gaan eten. Heel youtube staat vol met lekkere recepten wat weinig kost.

Verder is het wellicht een optie om de terugbetaling aan de DUO stop te zetten. Veel mensen weten niet dat je 5 jaar het terugbetalen op pauze mag zetten.
Zelf betaal ik nu 0% rente dus die kan prima op pauze worden gezet.
Kan je je buffer opbouwen en daarna zet je het terugbetalen weer aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:53
Mijn tip zou zijn om een echt overzicht van je uitgaven te maken om te kijken waar het nou eigenlijk aan op gaat, en waar je op kunt besparen. Hou het gewoon eens een maand bij voor alles. Want je hebt nu een behoorlijke waslijst van uitgaven die niet uitgesplitst zijn en waar je wellicht ook niet zo vaak bij stil staat anders dan denken dat het wel "OK" zal zijn. Gebruik je al die abonnementen ook echt, bijvoorbeeld, en zijn er goedkopere alternatieven voor wat je hebt? Het tikt sneller aan dan je denkt.
GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:38:
Momenteel gun ik mijzelf 500 euro per maand (da's dus 125 per week) voor boodschappen, kapper, tanken en leuke activiteiten in het weekend..
Je geld is van jou, je hoeft jezelf helemaal niets te gunnen. Je kunt beter kijken of je met je geld voldoening "koopt". Bedenk dat 500 euro 20% van je inkomsten is, dat is nogal wat -- en de dingen die je hier noemt zijn niet gelijkwaardig. Eten en drinken moet je, maar dan zit er nog heel veel ruimte en wat je eet en drinkt en hoe duur dat is -- iedere dag koffie bij de Starbucks gaat heel erg hard. Idem met de leuke activiteiten. En hoeveel tank je, en hoeveel nut en lol haal je dan uit je ritjes?
Nu is dat al een hele opgave met 125 per week, vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.
Jezelf vergelijken met vrienden is al helemaal een valkuil, zeker als die meer (zeggen) uit te geven. Je kunt dan toch echt beter kijken naar mensen die minder uitgeven. :P
Onder de streep blijft er een schamele 137 euro per maand over om te sparen. Mocht bijvoorbeeld mijn wasmachine stuk gaan of mijn vaste contract energie aflopen houd ik letterlijk geen cent over. Vier maanden moeten sparen voor een nieuwe wasmachine is toch niet normaal? Het huidige witgoed wat ik momenteel heb staan is allemaal tweedehands, zelfs een koel-vriescombinatie ooit voor een tientje gekocht die er nog steeds staat. Zelfs kleding kopen is een hele opgave. Ik moet nog steeds leven als een student en dat ben ik zat...
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen, zeggen ze dan. Als je dit zat bent is het een goede gelegenheid om te kijken naar waar het geld aan op gaat en of je dat belangrijker vind dan je witgoed of kleding kunnen vervangen zonder stress -- ik gok zomaar dat er dingen bij zitten van niet.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Waarom heb je een motor én een auto, als je aangeeft lastig financieel rond te komen? Wat kost die motor je maandelijks, en wat kost je auto maandelijks?

Zelf ben ik 35, en is mijn salaris in de laatste 2 jaar aardig hard omhoog gegaan door een hogere functie, jaarlijkse verhogingen, en salariscorrectie ten opzichte van de markt voor mijn functie, waardoor ik vorig jaar 36 uur ben gaan werken, en sinds dit jaar 32 uur, en ik kan nog steeds goed sparen. Daarnaast heb ik sinds een half jaar een auto, wat me momenteel standaard €120 aan vaste kosten oplevert (€60 voor verzekering en €60 voor wegenbelasting, Prius is niet licht helaas :P).

Ik heb mijn huis een kleine 6 jaar geleden gekocht, wat een goede tijd was, want inmiddels is mijn huis makkelijk 50% meer waard geworden. Destijds heb ik 50k aan spaargeld in mijn huis gestopt, omdat ik met m'n salaris destijds niet genoeg hypotheek kon krijgen. In de afgelopen 6 jaar heb ik dat spaargeld echter alweer helemaal terug weten te sparen, en een beetje meer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

Het is helaas wat veranderd in nederland. waar nu gewoon een groot verschil zit in alleenstaanden en twee verdieners. Vooral omdat wonen erg duur is, maakt dan niet zoveel uit of het kopen of huren is. Vergeleken met 20 jaar geleden gaat er nu gewoon een stuk meer geld op aan wonen.

Uiteindelijk is het een minder leuk antwoord. je zult keuzes moeten maken. Wat wil je opofferen voor het andere? Helaas is dit wel snijden in luxere artikelen maar dit is ook een mogelijkheid om dat om te wisselen of juist meer te doen. Ipv op de motor kun je fietsen of andersom in plaats van een vliegvakantie kun je ook met de motor op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Het is inderdaad totaal onrealistisch om dit van de gemiddelde Nederlander te verwachten, want deze heeft daar de skills niet voor (geleerd).
Maar het zou wel verstandig zijn, want iedereen kan bedenken dat zoiets (of iets vergelijkbaars) kan gebeuren. Zie ook de Nibud adviezen rondom het hebben van een gezonde financiële buffer.
Met een buffer fix je stijgende maandelijkse kosten niet, dat is echt iets voor de wasmachines. Daarnaast zijn stijgende maandelijkse kosten weer funest voor de buffer, die vul je dan minder snel bij als je een greep uit de kas hebt gedaan voor die defecte wasmachine.

Stel dat ik in 2016 mijn leven wel had ingericht om die verdubbelde energierekening de baas te zijn, waar had ik dan nog meer rekening mee moeten houden? Er van uitgaande dat de TS in 2016 ook in de positie was om een significant deel van het inkomen ongemoeid te laten voor toekomstige prijsstijgingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Met een buffer fix je stijgende maandelijkse kosten niet, dat is echt iets voor de wasmachines. Daarnaast zijn stijgende maandelijkse kosten weer funest voor de buffer, die vul je dan minder snel bij als je een greep uit de kas hebt gedaan voor die defecte wasmachine.

Stel dat ik in 2016 mijn leven wel had ingericht om die verdubbelde energierekening de baas te zijn, waar had ik dan nog meer rekening mee moeten houden? Er van uitgaande dat de TS in 2016 ook in de positie was om een significant deel van het inkomen ongemoeid te laten voor toekomstige prijsstijgingen.
Klopt, echter als je bijvoorbeeld 2k-10k buffer hebt, dan kun je behoorlijk wat opvangen. Ook een plotselinge stijging van de energierekening is niet direct acute stress en het geeft je de tijd om er op te anticiperen.

Waar je mee moet rekening houden is dat er van alles kan gebeuren (denk ook aan huisonderhoud, daklekkage etc). Je mag er vanuit gaan dat het niet allemaal tegelijk zal gebeuren... maar dat is al risicovol. Vandaar dat Nibud buffers adviseert voor huiseigenaren.

In geval van een echt kritieke situatie wordt het ook gewoon simpeler: dan gaan die motor en auto weg, nadat netflix, pathe en sport-abbo al opgezegd waren. Je kunt altijd anticiperen, maar het wordt steeds pijnlijker en vervelender. Maar wel makkelijker want noodzakelijk.

TS noemt de wasmachine als voorbeeld, maar dat is eigenlijk helemaal geen dure uitgave. De CV-ketel, daklekkage of serieuze autoreparatie zijn véél duurder. En daarvan wordt nu net gedaan alsof die kans 0% is (no offence). Terwijl je daar gewoon op voorbereid zou moeten zijn door je maanduitgaven aan te passen en je niet te laten verrassen.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 18-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 19:39
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
Ik heb deze eigenlijk bewust niet genoemd. Ik adviseer het iedereen die ruim in zijn financiën zit. Maar juist in zo'n situatie als TS zitten er risico's aan want het is het verschuiven van een probleem. TS heeft die 5 jaar misschien ooit nog nodig waar hij voor bedoeld is: in het geval van de Duo-lening niet meer kunnen betalen.
Op dit moment heeft TS nog geen probleem echter is zijn buffer wel aan de lage kant. Daarom kan het best verstandig zijn om voor die pauze te gaan en dat geld te gebruiken om je buffer te verhogen.
Zou kan je wellicht voorkomen dat een grote uitgaven ervoor zorgt dat je gedwongen hem moet pauzeren.

Neemt niet weg dat TS moet werken aan een permanente oplossing en dat is het makkelijkste door te gaan besparen op luxe zaken.
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:21:

Dit is het probleem met het huidige gedrag van de meeste Nederlanders, namelijk maximaal schulden aan gaan op het randje gaan zitten.
Ken genoeg mensen die maximaal lenen, enorm veel geld uitgeven aan luxe zaken, geen buffer hebben en dan 100 euro extra per maand aan energie al niet meer kunnen betalen. Naar mijn mening heb je dan op te grootte voet geleefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:19
Hoe ik het doe:
Elk halfjaar analyseer ik mijn vaste uitgaven en kijk ik kritisch naar vaste lasten die ik kan schrappen eventueel vaker indien nodig zoals nu met de energieprijzen.

- Verzekeringen
- Abonnementen
- Energie
- Zorgverzekering (jaarlijks)

Voorbeeld:
Door de huidige energiemarkt inmiddels 3x geswitcht van aanbieder, kost wat moeite maar het heeft mij zeker €300 bespaard de afgelopen maanden omdat mijn 1 jaar vaste energiecontract op een ongunstig moment afliep.

Financieen is niet voor iedereen een leuke bezigheid maar ik probeer er toch bewust mee bezig te zijn, zeker door de aanschaf van een huis toch veel bewuster van de noodzaak voor een buffer. Als mijn CV ketel defect gaat is er geen huurbaas die ik kan bellen en zal ik toch zelf de kosten moeten dekken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verdere tips:
Zelf heb ik een aparte betaalrekening voor vaste lasten, hier komt ook mijn salaris binnen.
Daarnaast een gratis betaalrekening voor andere uitgaven.

Opmerking:
Pathe abonnement
Motor + auto

Zijn beide bewuste keuzes die er toch wel inhakken elke maand. Weet de hoogte niet van je overige kosten maar sport abonnement/mobiel abonnement kunnen flink aantikken als het niet Basic fit + sim only is.

[ Voor 17% gewijzigd door n0pe op 18-06-2022 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:26
Ik kijk altijd rond kerst naar alle vaste lasten. Dan kan je in een keer overstappen (vaak korting bij mobiel + vast, of icm gas/stroom, of meerdere verzekeringen bij zelfde).
Door alles op zelfde moment te doen kan je makkelijk ineens overstappen IPV dat ene abbo nog half jaar duurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:01
Los van of je wellicht kan besparen, is nu toch wel hét moment om uit te zoeken of er wellicht een andere baan is die meer verdiend en bij je past.

Job hoppen kan je zo een paar honderd euro per maand opleveren, plus dat je bij een nieuwe werkgever nou eenmaal sneller stijgt qua loon.

Als je dan blijft leven zoals je nu doet (HEEL belangrijk, zoek de grens niet op), kan je dus best wat gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:09
Een collega van mij (ook alleenstaand) heeft zijn auto weggedaan en een Piaggio MP3 gekocht die je met een B rijbewijs (voor januari 2013 behaald) mag rijden. Dan is je verbruik 1:30 en ook de vaste lasten zijn lekker laag. Een zuinige motor zou je ook kunnen nemen en dan de auto wegdoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
chrisborst schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:31:

Dit is het probleem met het huidige gedrag van de meeste Nederlanders, namelijk maximaal schulden aan gaan op het randje gaan zitten.
Ken genoeg mensen die maximaal lenen, enorm veel geld uitgeven aan luxe zaken, geen buffer hebben en dan 100 euro extra per maand aan energie al niet meer kunnen betalen. Naar mijn mening heb je dan op te grootte voet geleefd.
Mijn punt is dat het niet uit maakt of je op het randje leeft of een ruime marge hebt. Wanneer uitgaven sneller stijgen dan inkomsten komt er vanzelf een moment waarop de meest financieel conservatieve boekhouder geld te kort komt. Dat punt kun je nog een beetje uitstellen door uitgaven te beperken, totdat je daar ook op het minimum zit terwijl inkomsten en uitgaven nog steeds niet met elkaar correleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

chrisborst schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Op dit moment heeft TS nog geen probleem echter is zijn buffer wel aan de lage kant. Daarom kan het best verstandig zijn om voor die pauze te gaan en dat geld te gebruiken om je buffer te verhogen.
Zou kan je wellicht voorkomen dat een grote uitgaven ervoor zorgt dat je gedwongen hem moet pauzeren.
Voor iemand met een ijzeren discipline: zeker! helemaal mee eens.
De realiteit is helaas dat de meeste mensen hier niet verantwoord mee om kunnen gaan.

Het vervolgens gaan gebruiken van je DUO-vrije jaren is nóg verder het randje op zoeken. Dat terwijl TS nu juist gedrag en uitgaven dient aan te passen ipv nog meer voorwaardelijk gratis geld krijgen.

maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
n0pe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:32:
Hoe ik het doe:
Elk halfjaar analyseer ik mijn vaste uitgaven en kijk ik kritisch naar vaste lasten die ik kan schrappen eventueel vaker indien nodig zoals nu met de energieprijzen.
Pleur ze in een grafiekje samen met salaris door de jaren heen en als je beide een trendlijn geeft zie je vanzelf wanneer je inkomen/uitgaven op elkaar vast lopen. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
Doe ik iets fout? Is samenwonen inmiddels een must geworden om normaal te kunnen leven? Hoe doen andere alleenstaanden dit?
Fout denk ik niet. Als je vraag ook is: wat zou ik anders kunnen doen zodat ik meer overhoudt, dan zou het helpen als je een preciezer budget kunt posten. Bijvoorbeeld, zaken als huur/hypotheek, andere woonkosten, verzekeringen, abonnementen, vervoer (benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud), boodschappen uitgesplitst. In de topicstart gooi je nu van alles op een hoop waarvan het juist interessant zou kunnen zijn of er ergens iets aan te doen valt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Bedankt voor alle feedback zo snel op deze zonnige dag. Ik vind het geen probleem mijn financiën exact hier te delen, deze heb ik al jaren keurig in een Excel staan. In willekeurige volgorde mijn reactie op het een en ander dat er gezegd is hieronder.

- Het Pathe abonnement kost mij 21 euro per maand, maar ik zit gemiddeld echt wel 3x of vaker in de bioscoop. Dus dat is voor mij juist voordelig om te hebben.
- De motor kost mij aan vaste lasten (verzekering en belasting) 20 euro per maand. Het is inderdaad een luxe object, maar het is een hobby van me om regelmatig een stuk te toeren. De benzine betaal ik uit het 500 euro budget dat ik mezelf toeken. Ik moet wel zeggen dat ik geld reserveer voor het onderhoud, 25 euro per maand.
- Ik heb verschillende streamdiensten waar ik op zou kunnen besparen. Misschien maar weer de series downloaden die ik wil zien? Momenteel heb ik Netflix (deel ik), Prime €3 (ik bestel regelmatig spullen op Amazon zoals kattenvoer waardoor verzending gratis is) en HBO voor €4. Tsja, in potentie kan ik hier een tientje op besparen.
- KPN kost mij momenteel liefst 87 euro per maand. T-mobile kan ik voor 65 euro hetzelfde afnemen, overstappen dus.
- De auto heb ik nodig voor werk, dus die wegdoen is geen optie.
- Ik reserveer momenteel geld voor onderhoud aan het huis, maar misschien moet ik dat laten vervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo3vBBa4mfgr-zPjRkkn-YlZ41c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T5TslbBg6DMDGXCHwWkh5Job.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door GrazendeKoe op 18-06-2022 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:35
Heb in zelfde schuitje gezeten. Enige echte oplossing is meer verdienen. 3k bruto is niet best natuurlijk. Sinds ik ben gaan Midlancen houd ik bakken met geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:53:
Heb in zelfde schuitje gezeten. Enige echte oplossing is meer verdienen. 3k bruto is niet best natuurlijk. Sinds ik ben gaan Midlancen houd ik bakken met geld over.
Wat is midlancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:21
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb van wat er hier precies uit gaat, ik ben op dat gebied geen big spender. Ik zal eens proberen net zo'n overzichtje te maken als @n0pe . Toch kom je op mij wel een beetje over als boven je stand leven met een motor en auto en 2 abonnementen. Toch is de studieschuld jouw grootste klapper.

Ik heb geen studieschuld, mijn inkomsten zijn wat hoger, zeker nu mijn baas besloten heeft ons een extra tegemoetkoming in de kosten te geven, ik heb minder abonnementen (momenteel geen, zit met een blessure thuis dus sporten kan ook niet).

Zoals ik al zei, ik ben geen big spender. Energiekosten zijn laag, ik heb jaarlijks zo'n 800-1000 kWh overproductie op mijn zonnepanelen, die ga ik vanaf zo'n beetje oktober opstoken in de elektrische kachels (is goedkoper dan 6 cent per kWh beuren en gas inkopen). Met sparen ben ik eigenlijk te laks. Vakantiegeld en belastingteruggave gaat volledig naar de spaarrekening en verder als ik het nodig vindt. Mijn betaalrekening is een beetje mijn buffer, onlangs een PC gekocht (ca. 1200 euro), die kan ik er in 1x van betalen. Wintersportreis eerder dit jaar idem. Uitgaven voor de verbouwing van mijn huis evenzo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Freelancen voor uitzendkrachten, zeg maar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
Vooral kritisch kijken naar je verzekeringen.
Ik betaal bijvoorbeeld 78 per maand voor opstal, inboedel, reis, aansprakelijkheidsverzekering en WA

Edit: Ah volgens mij lees ik het verkeerd en zijn de "vault" items reserveringen en betaal je een vergelijkbaar bedrag aan verzekeringen

[ Voor 12% gewijzigd door n0pe op 18-06-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je kunt of meer inkomen zien te krijgen. Met een krappe arbeidsmarkt en dat je wellicht vast zit in een star functiegebouw maakt dat hoppen serieus loont. Persoonlijk zit ik op 500 bruto meer per maand. Netto is dat niet je van het meer maar ik weet nog genoeg marge in te bouwen.

Oxxio 110 voor gas en elektra? Is dat een variabel contract of een 2022 contract? Check Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Mijn contract liep tot 1/1/2022 (ik stapte jaarlijks over om cashback op cashback te stapelen) maar in oktober vorig jaar zag ik de Consumentenbond veiling waarbij Greenchoice het beste aanbod had qua gas: daarmee is mijn verschil tussen 65 cent de kuub in 2021 slechts gestegen tot 85 cent de kuub in 2022-2023-2024.

Hoe uitgebreid is je noorderlingen verzekeringspolis? Is dat een aansprakelijkheidsverzekering, inboedel voor jezelf, opstal/brandverzekering eigen woning en autoverzekering en motorverzekering in een? Check via Independer of het goedkoper kan. Ik stap jaarlijks over qua inboedel en aansprakelijkheidsverzekering (zodat het niet meer dan €8 kost) autoverzekering (zit bij Promovendum na een dag bij Centraal Beheer gezeten te hebben. Wa+ polis voor 44 euro werd 33 euro bij Promovendum door hun 25% korting) en zorgverzekering (ER 385 enkel basis) Combineer dat met een site van CashbackXL samen met jaarlijks overstappen van internetabonnement, mobiel en je rijgt cashback aan elkaar.

Qua internet hop ik tussen T-Mobile glasvezel, KPN glasvezel. Net een jaar voor €35 het premium pakket gehad bij T-Mobile samen met een €10 sim only en straks voor 12 maanden bij KPN het 1Gbps pakket voor €35 met televisie. Ook bij die overstappen jaarlijks benut ik CashbackXL.

Dus tja qua uitgaven van vaste terugkerende dingen zie ik niet snel iets in de noodzakelijke hoek. Maar waarom auto en motor als de motor goedkoper rijdt, goedkoper in onderhoud is en goedkoper in verzekering? Ik geef mezelf geen €500 spend it all budget, die gooi ik standaard op de grote hoop genaamd buffer. Er zijn maanden dat ik niks interessants zie en dus niks bij koop. En dan opeens wel. Maar dan zit je 'yolo pot' voller en kun je het eerst beschouwen als rest spaarpot.

[ Voor 21% gewijzigd door Joosie200 op 18-06-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:53:
Bedankt voor alle feedback zo snel op deze zonnige dag. Ik vind het geen probleem mijn financiën exact hier te delen, deze heb ik al jaren keurig in een Excel staan. In willekeurige volgorde mijn reactie op het een en ander dat er gezegd is hieronder.

- Het Pathe abonnement kost mij 21 euro per maand, maar ik zit gemiddeld echt wel 3x of vaker in de bioscoop. Dus dat is voor mij juist voordelig om te hebben.
- De motor kost mij aan vaste lasten (verzekering en belasting) 20 euro per maand. Het is inderdaad een luxe object, maar het is een hobby van me om regelmatig een stuk te toeren. De benzine betaal ik uit het 500 euro budget dat ik mezelf toeken. Ik moet wel zeggen dat ik geld reserveer voor het onderhoud, 25 euro per maand.
- Ik heb verschillende streamdiensten waar ik op zou kunnen besparen. Misschien maar weer de series downloaden die ik wil zien? Momenteel heb ik Netflix (deel ik), Prime €3 (ik bestel regelmatig spullen op Amazon zoals kattenvoer waardoor verzending gratis is) en HBO voor €4. Tsja, in potentie kan ik hier een tientje op besparen.
- KPN kost mij momenteel liefst 87 euro per maand. T-mobile kan ik voor 65 euro hetzelfde afnemen, overstappen dus.
- Ik reserveer momenteel geld voor onderhoud aan het huis, maar misschien moet ik dat laten vervallen.

[Afbeelding]
2 punten die mij echt opvallen:
Ondanks een lager salaris betaal jij meer aan je hypotheek iedere maand. Fors meer.
Ook jouw KPN thuis is hoog. Ik zit in de laagste klasse en betaal per maand 22 euro minder. Ik kan op mijn adres ook niet meer krijgen, dus das makkelijk, maar toch. Heb jij echt die 100 mbps nodig? Ik doe het met 37...
Krijg jij €5 KPN combinatiekorting op jouw mobiele abonnement?
Ook is jouw wegenbelasting nog wel wat hoog. Heb je zo'n zware auto? Ik zit in de tariefklasse 1050-1150 (netaan, mijn auto is 1060 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:35
Tussen zzp en vaste dienst, check internet. Maar wel gewoon vaste dienst met iets meer risico maar veeeel meer salaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Joosie200 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:03:
Je kunt of meer inkomen zien te krijgen. Met een krappe arbeidsmarkt en dat je wellicht vast zit in een star functiegebouw maakt dat hoppen serieus loont. Persoonlijk zit ik op 500 bruto meer per maand. Netto is dat niet je van het meer maar ik weet nog genoeg marge in te bouwen.

Oxxio 110 voor gas en elektra? Is dat een variabel contract of een 2022 contract? Check Overstappen naar een nieuwe energieleverancier Mijn contract liep tot 1/1/2022 (ik stapte jaarlijks over om cashback op cashback te stapelen) maar in oktober vorig jaar zag ik de Consumentenbond veiling waarbij Greenchoice het beste aanbod had qua gas: daarmee is mijn verschil tussen 65 cent de kuub in 2021 slechts gestegen tot 85 cent de kuub in 2022-2023-2024.

Hoe uitgebreid is je noorderlingen verzekeringspolis? Is dat een aansprakelijkheidsverzekering, inboedel voor jezelf, opstal/brandverzekering eigen woning en autoverzekering en motorverzekering in een? Check via Independer of het goedkoper kan. Ik stap jaarlijks over qua inboedel en aansprakelijkheidsverzekering (zodat het niet meer dan €8 kost) autoverzekering (zit bij Promovendum na een dag bij Centraal Beheer gezeten te hebben. Wa+ polis voor 44 euro werd 33 euro bij Promovendum door hun 25% korting) en zorgverzekering (ER 385 enkel basis) Combineer dat met een site van CashbackXL samen met jaarlijks overstappen van internetabonnement, mobiel en je rijgt cashback aan elkaar.
Ik zit op een vast contract voor energie, zo'n 36c elektra en 95c voor gas. De Noordelinge verzekeren alles voor mij, hier ben ik in maart naar overgestapt toen ik mijn huis kocht. Dus inboedel, opstal, aansprakelijkheid, motor, auto. Ik ben destijds zelf flink aan het vergelijken geweest maar dit was oprecht een goede deal.
Pizza_Boom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:05:
[...]
2 punten die mij echt opvallen:
Ondanks een lager salaris betaal jij meer aan je hypotheek iedere maand. Fors meer.
Ook jouw KPN thuis is hoog. Ik zit in de laagste klasse en betaal per maand 22 euro minder. Ik kan op mijn adres ook niet meer krijgen, dus das makkelijk, maar toch. Heb jij echt die 100 mbps nodig? Ik doe het met 37...
Krijg jij €5 KPN combinatiekorting op jouw mobiele abonnement?
Ook is jouw wegenbelasting nog wel wat hoog. Heb je zo'n zware auto? Ik zit in de tariefklasse 1050-1150 (netaan, mijn auto is 1060 kg).
De hypotheek kan ik helaas weinig aan veranderen momenteel, ik zit voor 1.6% twintig jaar. Hiervoor huurde ik voor 700 euro per maand. KPN moet ik inderdaad naar kijken. Ik zit nu op 100 mbit, misschien kan ik lager nemen of beter nog overstappen naar T-mobile. Momenteel geniet ik nog van de verhuiskorting van 20 euro per maand, dus nog 4 maanden te gaan. Ik heb de combideal korting ook inderdaad.

Wegenbelasting van de auto is 50 euro, motor 11 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door GrazendeKoe op 18-06-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 08:57

[Afbeelding]
Net overzicht!
Betreffende kpn: elk jaar overstappen of bellen voor een verlengingsaanbod levert al gauw 100-200 besparing op per jaar. Telefoonkosten is afhankelijk van je abbo maar volgens mij is kpn daarmee niet een van de budgetproviders.

Verzekeringen zijn vaak zaken die je afsluit en daar nooit meer naar kijkt. Gros van NL is oververzekert, dubbele dekking of zaken die juist niet gedekt zijn. Dit kritisch doorlichten kan lonen.

Zaken als netflix/prime/hbo kunnen soms per maand aan en uitgezet worden. Als je zomers veel op de motor zit en dan geen netflix gebruikt kan je weer een paar kilometer rijden voor het bespaarde geld.

-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 22:12
Zonder de exacte situatie van TS te kennen, kan de TS denk ongeveer € 300 per maand erop vooruit gaan.
-nieuwe baan met beter salaris zoeken, in de meeste gevallen levert een nieuwe baan direct een hoger salaris op.
-motor of auto weg doen. Je kan er maar in/op 1 tegelijk rijden;
-Pathé weg doen en thuis filmpjes kijken, je hebt veel streamingdiensten dus maak daar gebruik van;
-goedkoper abonnement nemen door internet only en mobiel van dezelfde toko af te nemen (dus zonder tv, met tv betaal je naar mijn idee voor baggeer content met bakken reclame);
- sport abonnement weg doen en thuis of in het park sporten;
-naar een goedkopere supermarkt gaan en/of op een andere manier boodschappen doen;
- al je streaming diensten delen met anderen;
- je huis isoleren en/of de kachel lager zetten en een extra trui aan trekken.

Dit heeft alles te maken met keuzes maken. Is dit makkelijk? Aan het begin niet echt, het vereist een andere mindset. Later wordt het makkelijker.
Maar naar mijn idee lever je dan iets soberder en is je leven zonder bovenstaand comfort nog steeds even leuk maar betaal je een stuk minder.

Je studieschuld vind ik overigens lachwekkend laag, er zijn er genoeg die het 2 tot 3 dubbele van jouw bedrag betalen en ook nog steeds een leuk leven hebben. Dit heeft ook te maken met mindset. De een ligt bij wijze van spreken al wakker bij een schuld van € 100,- terwijl een ander lekker slaapt bij een schuld van € 100.000,-.

Voor (meer) financiële tips kun je bv kijken in het boodschappen topic of financieel onafhankelijk topic.

[ Voor 4% gewijzigd door shadowlyse op 18-06-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Abonnement op Pathé klinkt leuk, maar hou je het alleen bij film kijken of koop je elke keer als je gaat ook drinken en een snack? Dat tikt natuurlijk ook hard aan want dat is in de bioscoop natuurlijk niet goedkoop, ben je alsnog duur uit ook al denk je het na 3x film kijken ‘eruit’ te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Is er een reden waarom je specifiek in de titel vraagt naar alleenstaanden? Of kan het ook éénverdiener zijn maar met aanhang?

Serieuze vraag overigens, omdat ik niet direct inzie wat het financiële verschil is (mbt inkomsten, als er maar 1 werkt) :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:41
Ik begin een beetje moedeloos te worden wat betreft mijn financiële situatie. Ben 33 jaar, alleenstaand en werkt fulltime. Ondanks dat ik helemaal geen gekke vaste kosten heb, is het toch lastig rondkomen.

Mijn inkomen is 3000 bruto per maand, netto is dit 2340 euro.

De maandelijkse kosten omvatten hypotheek, energie, water, zorgverzekering, woonverzekeringen, internet/tv, mobiel abonnement, contactlezen, sport abonnement, netflix, pathe abonnement (elke keer kaartjes kopen zou duurder zijn) bankrekening, een motor, een autootje uit 2008 en een fantastische studieschuld bij DUO. Die laatste is vrij fors, ben in mijn studie uitwonend geweest met 5 jaar lang een bijbaan en zonder ouderlijke bijdrage, maar bijlenen moest wel om toch nog tot een maandelijks inkomen te komen van ongeveer 1000 euro. Totale kosten zijn 1710 euro per maand.

Momenteel gun ik mijzelf 500 euro per maand (da's dus 125 per week) voor boodschappen, kapper, tanken en leuke activiteiten in het weekend.. Nu is dat al een hele opgave met 125 per week, vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.

Een motor EN een auto zijn de dingen die mij direct opvallen in je verhaal. Motor zal wel loslopen qua kosten gok ik? Maar ik zou daar 1 van beide dumpen.
Een nieuwe wasmachine/droger kost de wereld toch ook niet? Voor 400 euro ben je wel klaar (per stuk) doe je hooguit eens in de 10 jaar vervangen lijkt me. En wat is er mis met 2e hands inderdaad... hier ook jaren gedaan.

125 per week doen wij met het hele gezin ongeveer aan boodschappen per week. Kapper is 20/30 EU per 5/6 weken... Wij doen het met 1700 EU per maand op gezamenlijke rekening voor alles zowat. (3 personen)
Energie zal vanaf nu wel wat meer gaan kosten ja. Daar houd ik wel rekening mee.

Wow.. kpn 87 per maand? Wow.... Is dat alleen vaste tv en internet??
Dat kan echt wel voor de helft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Gezien je al een lopende hypotheek hebt. Tegen welk percentage staat dat vast? Kun je door een klein bedrag extra af te lossen in een lagere risicoklasse komen? Neemt je maandelijkse bedrag meteen af want ander rentepercentage. Heb je al overgesloten eerder dit jaar toen de rente nog wat 2% voor 20 jaar was of zit je aan 4% voor 20 jaar? Kun je de rente middelen anders? Check eens bij je kredietverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Joosie200 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:14:
Gezien je al een lopende hypotheek hebt. Tegen welk percentage staat dat vast? Kun je door een klein bedrag extra af te lossen in een lagere risicoklasse komen? Neemt je maandelijkse bedrag meteen af want ander rentepercentage. Heb je al overgesloten eerder dit jaar toen de rente nog wat 2% voor 20 jaar was of zit je aan 4% voor 20 jaar? Kun je de rente middelen anders? Check eens bij je kredietverstrekker.
Gezien zijn inkomen zal hij waarschijnlijk in NHG zitten en dus al in de laagste risicoklasse zitten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Doe je iets verkeerd? Ik denk het niet. Vergeet niet dat je best veel (en mogelijk overbodige) luxe zaken tot je beschikking hebt.

Je hebt Netflix en een Pathe abbo
Je hebt een autootje en een motor
Je hebt een koophuis

Denk dat veel alleenstaanden (en koppels) daar best jaloers op kunnen zijn. Vergeet ook niet dat anderen vaak alleen de buitenkant zien (en dan voornamelijk wat ze zelf niet hebben). Als je dan kijkt wat een ander wel heeft en jij niet, kan je best ongelukkig worden. Maar veegeet ook niet dat anderen ook op die manier jou kijken.

Naar mijn mening kan je best op een aantal zaken besparen. Ja, je verliest er luxe mee, maar je houdt onder aan de streep weer wat meer over. Iedere euro is er eentje, dus kijk en vergelijk wat je echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
Er is al veel gezegd, maar ik zou verwachten dat de combi internet en mobiel een stuk goedkoper moet kunnen. Hier hebben we een internet only 1gbps abo met 1 mobiel abo erbij en dan NLZiet voor totaal 65€. Scheelt toch weer.

Daarnaast heb je ook dure hobbies waar je makkelijk op kan besparen: bioscoop, motor, sportschool en alle streamingdiensten. Kan je ook veranderen in elke maand een andere streamingdienst, sporten in huis/buiten en de motor weg. Bespaar je grofweg 100€ per maand mee!

Afhankelijk van opleidingsniveau en werk zou je aan de inkomens kant ook meer kunnen doen, maar dat is nu nog koffiedik kijken voor ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Onder de streep blijft er een schamele 137 euro per maand over om te sparen.
Dit is niet veel, maar ik denk gemiddeld gezien in NL ook niet laag.
Je zou wat kunnen bezuinigen links en recht en zo tot 200 euro per maand sparen komen.

Verder inderdaad op zoek gaan om je inkomen te verhogen. In deze tijd waar ze overal mensen zoeken is er vast wel ergens iets wat meer betaald dan waar je nu werkt.

En het was al geopperd, maar ga lekker ZZP-en als je gezond bent, dan gaat je netto inkomen minimaal 50% omhoog, vaak zelfs 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 18-06-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Gezien zijn inkomen zal hij waarschijnlijk in NHG zitten en dus al in de laagste risicoklasse zitten.
In dat geval wel. Maar mocht hij gekocht hebben zonder NHG loont het wel.

Enfin ik snap je pathe unlimited pas wel. Maar wat ik dan deed was de ING spaarshop actie benutten: voor vier maanden voor €40 naar pathe gaan. Als je het goed timed pak je de nieuwste releases naar voorkeur mee tussen zeg september en januari en bij ingang zeg je hem direct op. Kost het nog maar een tientje.

Inmiddels door corona heb ik hem helemaal eruit gegooid overigens. Ik heb wel een auto maar niet ook nog een motor. Los van geen motorrijbewijs is dat twee type vervoermiddelen voor a naar b en dan zou ik de goedkoopste van de twee houden en de ander weg doen.

Verder afhankelijk van je looptijd en rentepercentage bij DUO: indien 0% voor nog vier jaar. Gebruik de jokerjaren. Je studieschuld inflateert weg, als jij die €150 wel stelselmatig wegboekt naar je geblokkeerde spaarrekening buiten je huisbank met je betaalrekening betaal je na X jokerjaren relatief gezien door inflatie minder terug. Ik heb 0% tot eind 2025. Met een inflatie van nu 8% kan DUO wel wachten. Je krijgt nul korting door in 1x alles af te tikken, nul korting door keurig maandelijks af te betalen. Gebruik de mogelijkheid die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Aangezien je dit jaar een huis hebt gekocht, heb je voorlopige teruggave aangevraagd? Dat is zeker in het eerste jaar een flink bedrag waar je nu wellicht meer aan hebt dan over een jaar bij de aangifte.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
Even schieten op je lijstje. Het ziet er niet verkeerd uit.

-Oxxio: bedenk alvast wat je gaat doen als dit bedrag straks 3 x zo hoog is als je contract afloopt.
-Zorgverzekering. Dit kan eventueel voor 83 euro per maand maar dat is met maximaal eigen risico. Als jij een buffer gehad zou hebben kun je je dat veroorloven. nu niet.
-Noordelingen verzekeringen: Vaak is zo'n alles in 1 niet het goedkoopste. Maar dat komt door de manier van vergelijken. Heb je al die verzekeringen wel nodig?
Ik heb zelf alleen aansprakelijkheid+inboedel+opstal en dat kost mij 23 euro per maand (Deck.nl). Bij jou zal er ook nog iets voor de auto in zitten neem ik aan.
-Parkmobile, geen idee of dat echt nodig is, ik ben niet echt een autorijder en woon niet in de randstad
-Vault huis. Heel goed dat je reserveringen maakt. juist blijven doen, ga je vroeg of laat nodig hebben.
-Gemeentebelasting: controleer of deze daadwerkelijk op basis van 1 persoonshuishouden gerekend wordt. Dit gaat nogal eens mis.
-Reservering auto: 35 euro lijkt me erg weinig. Wat ik overig mis is de afschrijving van je auto. Je zult over X jaar een nieuwe moeten kopen. Dat begroot je nu niet. Je werkelijke maandlasten liggen dus zo maar 100 euro per maand hoger, als het niet meer is. Hetzelfde voor de motor, maar die zie ik als optioneel.
-KPN thuis. In principe heb je genoeg aan alleen internet. dat is 30 euro per maand ofzo. Daarmee kun je dan nog gewoon de publieke omroepen bekijken via chromecast of via computer/laptop met tv-out.
-KPN mobiel. Vind ik vrij prijzig. Zelf betaal ik 5 euro per maand met 2 of 3 GB data.
-Gym. Kun je eventueel op bezuinigen, maar kan er in komen als je dat niet wil.
-Lenzen. Klinkt erg duur, maar geen idee of het goedkoper kan.
-Pathe. Hier goed opletten, jij redeneert dat dit een goede koop is omdat je sowieso 3 x naar de bios gaat. Maar je kunt ook je gedrag aan passen en 1 x per maand naar de bios gaan. dan ben je wel goedkoper uit en zit je nergens aan vast. Keuze aan jou natuurlijk.
-Netflix+Prime. Ik vind dit erg duur. Misschien 1 streamingsdienst uitkiezen en dan bij voorkeur delen met familie ofzo?

-zelf kostenpost ==> misschien gaat hier stiekem nog best wat verloren. Het klinkt nu alsof die 500 ook gewoon op gaat/moet.

De auto is voor jou blijkbaar noodzakelijk. Dat wordt vaak wel snel geroepen. Is het echt zo?

Als je geen koophuis zou hebben zou ik ook zeggen: zoek een huis/werkgever zodat je fietsend naar je werk kunt. Dat zou gigantisch veel geld besparen. Maar dat is lastig momenteel natuurlijk.

Al met al die ik geen enorme quick wins, als deze lijst de werkelijkheid representeert.

Snel meer inkomen gaan verkrijgen dan maar, of een partner. In je huis kunnen blijven wonen is ook wat waard en kan financieel ook de meest gunstige keuze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Ernemmer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Dit is niet veel, maar ik denk gemiddeld gezien in NL ook niet laag.

Je zou vast wat kunnen bezuinigen links en recht en zo tot 200 euro per maand sparen komen.

Verder inderdaad op zoek gaan om je inkomen te verhogen. In deze tijd waar ze overal mensen zoeken is er vast wel ergens iets wat meer betaald dan waar je nu werkt.

En het was al geopperd, ga lekker ZZP-en, dan gaat je netto inkomen minimaal 50% omhoog.
Als dat ZZP verhaal waar was dan zouden we geen vast personeel meer hebben denk ik, en dat is dus niet zo.
Is ook volslagen onzin natuurlijk.
Je KAN als zzp'er leuk verdienen ja, maar dat gaat absoluut niet vanzelf, integendeel. Ik gok dat de meeste mensen beter in loondienst kunnen blijven, zeker als ze zich soms druk maken over inkomen(zekerheid).
Ondernemen is absoluut niet voor iedereen weggelegd.
1 ding heeft TS hierin zeker wel mee.. Als alleenstaande kan je de gok wel makkelijker nemen ja.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Als dat ZZP verhaal waar was dan zouden we geen vast personeel meer hebben denk ik, en dat is dus niet zo.
Is ook volslagen onzin natuurlijk.
Je KAN als zzp'er leuk verdienen ja, maar dat gaat absoluut niet vanzelf, integendeel. Ik gok dat de meeste mensen beter in loondienst kunnen blijven, zeker als ze zich soms druk maken over inkomen(zekerheid).
Ondernemen is absoluut niet voor iedereen weggelegd.
1 ding heeft TS hierin zeker wel mee.. Als alleenstaande kan je de gok wel makkelijker nemen ja.
Veel mensen zitten in loondienst omdat ze het wel best vinden en nooit de moeite hebben genomen om het één en ander te onderzoeken.

Als je een beroep hebt wat je ook als ZZP kan uitvoeren ben je dief van eigen portemonnee als je het niet doet imo, mits je gezond bent natuurlijk. Het stukje ondernemen stelt helemaal niks voor en zou je zelfs kunnen uitbesteden, zodat je zelf alleen nog maar met je vak bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ernemmer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Veel mensen zitten in loondienst omdat ze het wel best vinden en nooit de moeite hebben genomen om het één en ander te onderzoeken.

Als je een beroep hebt wat je ook als ZZP kan uitvoeren ben je dief van eigen portemonnee als je het niet doet imo, mits je gezond bent natuurlijk. Het stukje ondernemen stelt helemaal niks voor en zou je zelfs kunnen uitbesteden, zodat je zelf alleen nog maar met je vak bezig bent.
Niet helemaal mee eens. De gemiddelde zzp’er wordt ingehuurd om iets te doen wat ie al kan en vaker gedaan heeft. Als werknemer kun je vaak veel makkelijker klussen doen waarin je jezelf kan verdiepen/verbreden etc. De zekerheid van een vaste baan (in de breedste zin) kan ook veel waard zijn. Er zijn situaties waarin het een goed idee is en er zijn situaties waarin dat niet zo is. Dat zo zwart-wit voordien helpt de ts denk ik niet.

Meer ontopic:
Stap elke keer over van internetprovider, elk jaar weer, dat scheelt echt veel geld.
Feitelijk moet je eigenlijk voor dure dingen de afschrijving maandelijks bij je uitgaven optellen. Dat betekent in jouw geval dat je negatief uitkomt en dus je auto, motor etc niet kunt vervangen. 3k is wel een vrij laag salaris, daar is (nu) vrij makkelijk wat aan te doen. Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

ehm... ZZP'en en dan het ondernemen uitbesteden... ?? Dat klinkt voor mij als "gewoon" in loondienst dus.
Ben je ook alleen met je vak bezig toch? Maar dan wel met minder "gedoe" en een wel een stuk meer zekerheid. Zeker als je vast aanstelling met groeipotentie hebt.

Je laat het leuk klinken, maar uitzonderingen daargelaten scheelt het onder aan de streep niet veel.
Dus niet zoals jij het schetst gegarandeerd 50% meer inkomen. Als dat zo was, dan zou iedereen dit vandaag nog doen. En dat is volgens mij zeker niet zo.

Mijn partner is zzp'er, doet het niet eens heel slecht, maar zonder mijn vaste baan had ze A) Nooit kunnen starten en B) nooit deze keuze gemaakt.
De eerste paar jaren heb je vaak helemaal niks, en ook niks om op terug te vallen.

Ondernemen is leuk, maar ook weer een vak apart. En als je dat stukje als zzp'er nu juist wilt uitbesteden zou ik lekker in loondienst blijven.

Nogmaals, TS is alleenstaand zoals ik het lees. Misschien voor hem dus een leuk idee. Maar in de situatie waar die inzit, zou ik dit niet adviseren als gouden tip om geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
[...]

Je eerste zin is dus precies een eigenschap die iemand minimaal moet bezitten/beheersen om uberhaupt iets als een onderneming te starten. Of in ieder geval moet je de gretigheid al van nature een beetje bezitten. Als je dat niet in je hebt, gewoon niet aan beginnen. Die mensen hebben ook geen idee wat uitbesteden kan opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Je eerste zin is dus precies een eigenschap die iemand minimaal moet bezitten/beheersen om uberhaupt iets als een onderneming te starten. Of in ieder geval moet je de gretigheid al van nature een beetje bezitten. Als je dat niet in je hebt, gewoon niet aan beginnen. Die mensen hebben ook geen idee wat uitbesteden kan opleveren.
Klopt, je moet wel zelf wat moeite doen, het geld komt niet aanwaaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57

[Afbeelding]
Lenzen is een mooie om op te besparen. De opticien vraagt hier €160 per halfjaar voor lenzen, vloeistof en een controle. M'n sterkte is inmiddels al drie jaar hetzelfde, die halfjaarlijkse controle vind ik daarom niet meer zo nodig. Nu bestel ik het via internet en ben ik €80 per half jaar kwijt. Dan bestel ik trouwens wel een dubbele portie vloeistof online, m'n vrouw maakt er ook gebruik van. Anders was het nog €10 of €15 minder per halfjaar.

Qua internet vind ik Delta internet only een mooie. €45 voor 1000mbit glasvezel. Sim only er bij voor €12,50 als combi en je bent voor €57,50 klaar.

Andere optie is om van werkgever te wisselen. Zeker in de huidige markt is er veel mogelijk. Mijn recente overstap heeft me bijna €700 bruto en een lease auto opgeleverd. Dat is wel erg prettig met de huidige prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Insert12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Lenzen is een mooie om op te besparen. De opticien vraagt hier €160 per halfjaar voor lenzen, vloeistof en een controle. M'n sterkte is inmiddels al drie jaar hetzelfde, die halfjaarlijkse controle vind ik daarom niet meer zo nodig. Nu bestel ik het via internet en ben ik €80 per half jaar kwijt. Dan bestel ik trouwens wel een dubbele portie vloeistof online, m'n vrouw maakt er ook gebruik van. Anders was het nog €10 of €15 minder per halfjaar.

Qua internet vind ik Delta internet only een mooie. €45 voor 1000mbit glasvezel. Sim only er bij voor €12,50 als combi en je bent voor €57,50 klaar.

Andere optie is om van werkgever te wisselen. Zeker in de huidige markt is er veel mogelijk. Mijn recente overstap heeft me bijna €700 bruto en een lease auto opgeleverd. Dat is wel erg prettig met de huidige prijzen.
160 euro per jaar besparen vind ik anders op de grens van echt centen werk. Maar ok, elke euro is er 1 inderdaad!
M'n gezondheid/ogen zou ik overigens als laatste op besparen denk ik zelf...

Met het internet abo gok ik ook dat TS hier zeker 500 per jaar kan pakken zonder al teveel gedoe of er iets voor te hoeven laten.
Pathé abo is persoonlijk, maar zou ik nooit doen = 250 EU per jaar winst. Gok dat er ook wel 1 of 2 versnaperingen per keer bijzitten... Nog eens 200/300? euro per jaar winst...

Maar goed, TS spaart ook nog 135 per maand. Ken er genoeg die dat niet eens doen/kunnen. Dus ja...

Kosten van de auto lijken laag, maar ik zie inderdaad nergens een afschrijving. Wat doe je als de auto kapot gaat? Ik reken sowieso minimaal 100 euro per maand los van onderhoud/kosten. Kunnen we elke 5 jaar theoretisch een nieuw 2e handsje kopen... :)
Eigenlijk is die 100 nog te weinig...
Autorijden/bezitten is echt kansloos duur.... Elke keer als ik er weer over nadenk moet ik bijna janken... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het is al vaker gezegd, maar toch: Inzicht is het allerbelangrijkste. Wat komt er binnen en wat gaat er uit?

Je hebt twee opties. Optie drie is een partner vinden, maar daar ga ik niet op in ;)
1. minder uitgeven
2. inkomen vergroten

1: Minder uitgeven
Minder uitgeven is moeilijk. Snij daar vooral in de terugkerende uitgaven, zoals abonnementen/auto’s/verzekeringen.

Kijk ook goed naar wat je structureel uitgeeft aan zaken die niet structureel lijken. Een lunch buiten de deur, of een etentje. Of die koffietent die je dagelijks bezoekt. Elke werkdag, dus 20 dagen per maand, een koffie a 3 euro is al 60 euro.

Nou zeg ik absoluut niet dat je moet stoppen met alle leuke dingen in je leven! Weten waar je geld heen gaat geeft je al een hoop duidelijkheid, zelfs zonder wat te veranderen.

Denk ook goed na of sommige essentiële zaken niet toch goedkoper kunnen. Haal je altijd je boodschappen bij de AH, kijk dan eens of een andere supermarkt goedkoper is.

2: Inkomen vergroten
Je hebt op dit moment een bepaalde levensstandaard. Die levensstandaard verlagen is vervelend. Maar door inkomen te vergroten, kun je dezelfde levensstandaard houden. Wat kun je doen?

Een andere baan vinden is al genoemd. Dit levert je hoogstwaarschijnlijk een aardige winst op. Het nadeel is dan de drempel van het overstappen en het bijbehorende zoek en solliciteren.

Een andere optie is een salarisverhoging in je bestaande baan. Kun je meer verantwoordelijkheden krijgen, of doe je je werk uitstekend? Ga het gesprek aan met je leidinggevende. Vaak is hier wel ruimte voor, zelfs als men zegt van niet.

Wat hier ook goed werkt is aankomen met een aanbod dat je van een andere partij hebt gekregen. Dan heb je namelijk twee goede opties: 1) of je blijft voor meer geld of 2) je gaat weg voor meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 12:01
Een baan zoeken op fietsafstand? Dan kan de auto eruit. Scheelt geld en tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is dit al eerder genoemd.

Wat @GeeEs zegt over ZZP’er worden ben ik het helemaal mee eens, TS kan misschien wel een hoger inkomen krijgen door dat op te pakken, maar de eerste maanden zul je echt moeten overbruggen en dat kan alleen als je een redelijke buffer hebt. Denk alleen al aan een 30 dagen betaaltermijn op facturen (als het niet langer is).

Wat betreft besparen kan het misschien uit om een zorgverzekering te nemen met hoogste eigen risico, scheelt vaak 25,- tot 35,- per maand afhankelijk van de verzekeraar. Als je wel iets overkomt en je maakt alles op ben je duurder uit, maar dat scheelt niet veel.
Stel dat je 30,- per maand bespaard a 12 maanden is dat 360,-. Eigen risico standaard is 385,- maximaal 885,- dus 500,- verschil. Het risico wat je loopt is 140,-. Als je dat maandelijks spaart kun je die 360,- aan het einde van het jaar “vrijgeven” want dan begint het opnieuw.

Ook koken als alleenstaande is een drama, supermarkten zijn niet ingericht op alleenstaanden, alles is per twee of meer.
Dus kies je gerechten goed en zorg dat je “veel” kookt en dit in de vriezer legt voor later.
Dit kan echt veel schelen, een dubbel portie koken van welk gerecht dan ook is nooit dubbel in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebens
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09-2023
prioriteit is schulden aflossen. kan je die duo versneld aflossen? effe op je tanden bijten en zo veel mogelijk onkosten schrappen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GeeEs
Studieschuld aflossen, hoe nobel ook, is met 0% totaal geen prioriteit. Sterker nog. Het is dom om dat te doen als het je om geld besparen gaat in deze tijd.
Je studieschuld is/wordt immers ook minder waard door de inflatie ;)
Werd al eerder genoemd ook, en kan me voorstellen dat mensen dat even pauzeren.

Ik zou eerder investeren in verduurzaming met dat geld. Dat levert direct winst op tov. Een 0% lening aflossen.

[ Voor 56% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 17:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:46
Je zit moet ik wel zeggen wat te goochelen met getallen. Je geeft aan enkel 137 te sparen, maar dat is exclusief diverse reserveringspotjes (inclusief is het €312). Betreffende reserveringspotjes zijn echter tegelijk ook weer niet afdoende dekkend, mijn inziens. Ik zie geen VvE, dus zou woning hoger inschatten, gezien je binnen- en buitenkant hebt, beide voertuigen zijn ook onafdoende, en je hebt geen reserveringen voor andere zaken, waardoor het deel van de reserveringen wat half-opgezet lijkt.

Op zich lijkt een motor goedkoop qua vaste lasten met slechts 2-3 tientjes. Maar je zit ook aan andere kosten (naast onderhoud en sparen voor vervanging) vast, waaronder sowieso minstens één goede helm+pak elke ca 5 jaar. Mogelijk ook een headset en een navogatiesysteem die stuk kunnen gaan, wellicht na een x-aantal jaar een beter slot.
Wanneer je zoveel geld eraan uitgeeft, wil je 't ook geregeld gebruiken, dus extra (nu dure) tankbeurten voor plezierritjes (uren? dagen?) en evt. bijkomende kosten.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou mijn motor echt niet zomaar de deur uitdoen en zou 't snijwerk elders doen. Alleen het wegzetten als een kostenpost van €45 is wel heel bizar laag.

Én twee voertuigen én een eigen koophuis (geen VvE dus geen appartement, toch?) én diverse abonnementen waaronder pathé én nog een extra budget voor leuke dingen doen én een stuk meer kunnen sparen is in deze tijd als eenverdiener wel... een hoge verwachtingslat. Wil je dat alsnog allemaal, dan wordt het het zoeken aan de inkomstenkant, als dat mogelijk en eventueel toereikend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
GeeEs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:02:
[...]

160 euro per jaar besparen vind ik anders op de grens van echt centen werk. Maar ok, elke euro is er 1 inderdaad!
M'n gezondheid/ogen zou ik overigens als laatste op besparen denk ik zelf...

Met het internet abo gok ik ook dat TS hier zeker 500 per jaar kan pakken zonder al teveel gedoe of er iets voor te hoeven laten.
Pathé abo is persoonlijk, maar zou ik nooit doen = 250 EU per jaar winst. Gok dat er ook wel 1 of 2 versnaperingen per keer bijzitten... Nog eens 200/300? euro per jaar winst...

Maar goed, TS spaart ook nog 135 per maand. Ken er genoeg die dat niet eens doen/kunnen. Dus ja...

Kosten van de auto lijken laag, maar ik zie inderdaad nergens een afschrijving. Wat doe je als de auto kapot gaat? Ik reken sowieso minimaal 100 euro per maand los van onderhoud/kosten. Kunnen we elke 5 jaar theoretisch een nieuw 2e handsje kopen... :)
Eigenlijk is die 100 nog te weinig...
Autorijden/bezitten is echt kansloos duur.... Elke keer als ik er weer over nadenk moet ik bijna janken... :'(
Het was bij mij eens per 6 maanden afrekenen, dan is €80 toch fijner om te betalen dan €160. Ik heb overigens precies dezelfde lenzen als wat de opticien me verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Maar 33 jaar en minimaal een HBO opleiding of WO en dan maar 3k bruto?

Daar zit je grootste winst, meer salaris, maar aangezien je blijkbaar nog wat hebt kunnen kopen zit je hoogstwaarschijnlijk niet in de Randstad.

Maar denk dat je echt aan je salaris moet gaan werken.

Los daarvan je rekent luxe onder je vaste lasten. Dus Pathé en de sportschool enzo. Wellicht helderder om die bij je 500 te tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

BastaRhymez schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:23:
Doe je iets verkeerd? Ik denk het niet. Vergeet niet dat je best veel (en mogelijk overbodige) luxe zaken tot je beschikking hebt.

Je hebt Netflix en een Pathe abbo
Je hebt een autootje en een motor
Je hebt een koophuis

Denk dat veel alleenstaanden (en koppels) daar best jaloers op kunnen zijn. Vergeet ook niet dat anderen vaak alleen de buitenkant zien (en dan voornamelijk wat ze zelf niet hebben). Als je dan kijkt wat een ander wel heeft en jij niet, kan je best ongelukkig worden. Maar veegeet ook niet dat anderen ook op die manier jou kijken.

Naar mijn mening kan je best op een aantal zaken besparen. Ja, je verliest er luxe mee, maar je houdt onder aan de streep weer wat meer over. Iedere euro is er eentje, dus kijk en vergelijk wat je echt nodig hebt.
Nou vind ik Netflix niet echt luxe hoor, maar 33, alleenstaand en een koophuis? Best netjes toch. Desalniettemin is het uiteindelijk 'simpel': minder uitgeven door te snijden in relatief onnodige zaken, en als het even kan meer verdienen. Vooral dat laatste eigenlijk. 500 euro bruto kom je al een aardig eind mee om te beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas op 18-06-2022 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ook rond moeten komen met 2200 netto als alleenstaande.

Toen had ik wel een lease-auto. En het was 9-12 jaar terug…

Alsnog had ik toen geen geld voor een sportschool abbo of andere “luxe” dingen. En in had niet eens een studieschuld. Wel spaarde ik 15% van mijn salaris. Dat doe ik nog steeds overigens. En ik had een forse huur (1000 euro).

Ik had toen ook 500 per maand te besteden aan boodschappen en andere dingen. En dat was toen al krap, laat staan nu (alles is veel duurder).

Ik denk dat je wat keuzes moet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:14
Het is heel mooi dat je zo goed overzicht hebt over je financien. Netjes!

Maar dan. Je bent op een aantal punten bezig om jezelf voor de gek te houden. Echt super dat je potjes met geld reserveert voor huis, auto en motor, maar het is niet genoeg. Ook een vast kopje 'verzekeringen' kan ik niet zoveel mee. Je verzekering hoort ergens bij. Bij je huis of bij je auto. Je abonnementen (tv, internet, sportschool) en hobby's (motorrijden begrijp ik) zou je eigenlijk ook bij die 500 euro voor jezelf moeten rekenen, want die heb je voor je plezier.

Die 170 euro die naar DUO gaat, dat doet flink pijn. Ik vraag me altijd af bij studenten die lenen, of ze zich realiseren hoeveel pijn die aflossing later doet en of het dan niet slimmer is om wat minder vaak uit te gaan, wat meer erbij te werken of de studie wat sneller afmaken. Voor jou niet meer van toepassing omdat de schuld er al is, maar voor anderen wel echt iets om over na te denken.

Maar los daarvan, vind ik dat je juist heel veel geld aan 'jezelf' uitgeeft. 500 euro per maand? Ik wou dat ik dat kon! En daar komt dan nog alles bij voor abonnementen en de motor. Ik weet niet hoor, maar het voelt alsof je het best wel goed hebt. Ik geef minder aan mezelf uit, terwijl ik meer verdien. Ik heb dan wel kinderen, dus daar gaat ook wat naartoe.

Als je vindt dat je te weinig geld overhoudt, dan geldt zoals altijd: minder uitgeven. Het lijken maar kleine bedragen, maar als je elke maand voor 250 euro aan 'jezelf' uitgeeft en een aantal van je abonnementen schrapt, dan bespaar je zo 300 euro per maand. Wellicht kun je nog meer besparen door bijvoorbeeld goedkoper te verzekeren. Ik ga voor mezelf 1x per jaar na of er vaste lasten omlaag kunnen. Ongemerkt komt er toch telkens wat bij, al die kleine bedragjes tellen toch op. Kijk ook bijvoorbeeld eens of je nog energie kunt besparen, dat scheelt ook al snel een boel pegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GeeEs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:49:
Studieschuld aflossen, hoe nobel ook, is met 0% totaal geen prioriteit. Sterker nog. Het is dom om dat te doen als het je om geld besparen gaat in deze tijd.
Je studieschuld is/wordt immers ook minder waard door de inflatie ;)
Werd al eerder genoemd ook, en kan me voorstellen dat mensen dat even pauzeren.

Ik zou eerder investeren in verduurzaming met dat geld. Dat levert direct winst op tov. Een 0% lening aflossen.
Vergeet niet dat die 0% rente waarschijnlijk ook niet oneindig houdbaar blijft. Die geluiden gaan al rond, zie onder andere:
https://nos.nl/artikel/24...iele-klap-op-studieschuld

Los van het inflatievoordeel kan het dus wel schelen om de lening terug te betalen voordat er wel rente bij komt kijken.
En eenmaal afbetaald ben je ook van die kostenpost af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:37

Theo

moederbord

[Afbeelding]
Je geeft aan dat je 137 euro per maand kunt sparen (of overhoudt). Ik lees dat je al snel 300 euro te kort komt:
1) Je hebt geen reservering voor onderhoud aan je koophuis. Een winterschilder, CV monteur, verstopt riool of wat dan ook daar moet je eigenlijk zo'n 100-200 euro per maand voor reserveren. Gezien je geen VVE kosten hebt zalje al snel 150 euro per maand opzij moeten zetten hiervoor.
2). Afscrijvng voor je auto lijkt ook te ontbreken. Deze is noodzakelijk en geen luxe. Dus als je auto nu stuk gaat (lees: je vouwt 'm om een lantaarnpaal heen) dan moet je de middelen hebben om iets terug te kunnen kopen. Afhankelijk van je auto zul je dus ook zo'n 50 tot 200 euro per maand aan afschrinving op je auto hebben. Hetzelfde geldt voor je inboedel; die verdoemde wasmachine die stuk gaat daar moet je op voorhand een potje voor hebben; je kan moeilijk maar vier maanden niet wassen omdat je aan het sparen bent voor een nieuwe wasmachine wanneer deze stuk gaat.Een afschrinving/reservering van 50 euro per maand voor de inboedel is zeker geen overbodige luxe.
3) Geen spaardoel voor een vakantie? Hoewelje hiervoor ook het vakantiegeld kan gebruiken uiteraard :)

Al met al ontbreekt er dus zeker 250 euro aan kosten in het overzicht. De helft hiervan kun je bekostigen met de 137 euro die je maandelijks voerhoudt, maar in realiteit kom je nu al 113 euro per maand te kort.
Sterker nog; als je in de WW komt krijg je 70% van je loon, en dit moet geen strop voor je worden. Je zal dus echt minder moeten uit gaan geven. IN ieder geval de 113 euro die je nu al te kort komt, maar mogelijk zelfs veel meer dan dat om een loondip op te kunnen vangen...

Als je kijkt hoe je die 113 euro kan besparen dan is heel simpel; meer inkomen en/of minder uitgaven. En ik weet dat zoiets vanachter een toetsenbord heel makkelijk te tikken valt, maar het is wel wat je moet doen.

Een aantal tips:
- Het is een dooddoener en een open deur, maar ga één keer per week boodschappen doen. maak na het eten een eetplanning voor de gehele week, maak hier je boodschappenlijst van, en kijk vooral de aanbiedingen van de supermarkten om je heen eens door. Er valt serieus veel te besparen hiermee. (in je uppie kun je wanneer je scherp inkoopt met 125 euro per maand boodschappen doen, inc de slager, af en toe wat thuisbezorgd, en alles gezond)
- De verzekeringen zijn te duur :P Mijn inboedel+opstal+WA is 25 euro per maand voor een vrijstaande woning terwijl mijn auto nog geen 20 euro per maand aan verzekering kost. Jouw verzekeringen (inc motor) zal dus ook naar 50-70 euro kunnen gaan per maand.
- Je internet en telefoon zijn zoals je aangeeft echt veel te duur. Zelfs de 67 euro van Tmobile is aan de prijs. Heb je écht die 100+ MB/s verbinding nodig? Met 50 MB/s op glas kun je ook 4K streamen. En met je telefoon; heb je echt de bel/databundel nodig die je nu hebt? Een tandje lager is écht geen optie? En wat gebeurt er als je een goedkope telefoon hebt ipv de nieuwste iPhone? Ga je dan dood? :P
- Wat zijn alle 'Vault' kosten?

Kijk eens anders naar je financiën. Momenteel gaat je inkomen op naar vaste lasten, en het restpotje gaat naar 'sparen generiek'. Deel je financiën anders in, en geef sparen een grotere prioriteit.:
- Als eerste betaal je alle zaken die je wettelijk echt moet betalen. Dus je hypotheek (anders heb je geen dak meer), je energie, je WA verzekeringen en opstalverzekering (verplicht vanuit de hypotheekverstrekker).
- Daarna geef je jezelf een 125 euro budget voor boodschappen.
- Vervolgens reserveer je 250 euro voor je woning en inboedel.

Nu komen alle andere kostenposten bij welke je moet afvragen of je deze echt wel wil,en of het goedkoopste alternatief geen optie is. Doordat je simpelweg het budget niet hebt om alles te doen moet je dus dingen schrappen, of vervangen voor een goedkoper alternatief. Je 'leuke maar niet noodzakelijk zaken' zitten nu in je financiële restpotje. Dit is inclusief je auto en motor omdat een auto (inc onderhoud) altijd wel goedkoper kan.

Kijk dus eens heel kritisch naar alle kosten die je of kan annuleren, op kan zeggen of gewoon niet moet betalen, en kijk of ze je het echt waard zijn..

Ik herken je situatie trouwens; een aantal jaren geleden had ik hetzelfde inkomen met dezelfde situatie (en dezelfde hypotheek). En door kritisch te zijn zit ik nu op een benodigd inkomen van 2.000 euro per maand, inc alle afschrijvingen en reserveringen. En ik haal mijn vlees soms ook bij de slager, heb ook een auto en een dure hobby... Dus het kan wel. Snijden en schrappen zijn de sleutelwoorden 8)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 08-07 07:33
Ik heb mij hier in het verleden ook zorgen om gemaakt. Dus herkenbaar.

Daarnaast ben ik 10 jaar alleen geweest waarin ik altijd mijn eigen boontjes heb moeten doppen. Nu heb ik een vriendin maar we wonen niet samen en heeft een uitkering. Dat kost me dus alleen maar geld en levert niets op, alle leuke dingen betaal ik.

Kort samengevat heb ik altijd bepaalde wensen gehad qua comfort in mijn leven en heb ik mijn carriëre daarop ontwikkeld, en zit ik er nu heel warmpjes bij. Ik ben niet rijk maar geld is geen zorg meer, met 5700 bruto per 4 weken, een leasebudget, onkostenvergoedingen, bonusregeling en aandelen in het bedrijf wat door de tijd heen leuk rendeert.

Dat is misschien niet voor iedereen weggelegd of zelfs iets wat je maar wilt, maar de basis is simpel:

Kom je tekort om een levensstijl te genieten die je ambieert, zul je meer moeten gaan verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:54

SPT

Ik zie weinig extravagants, maar denk gezien het kleine verschil tussen inkomsten en uitgaven dat het toch wel kan lonen om wat te schaven aan je uitgaven. Bijvoorbeeld met mijn zorgverzekering zit ik (omgerekend, want betaal per jaar) op 96 euro per maand. Dat is dan wel met maximaal eigen risico, dus dat is alleen aan te raden als je gezond bent en over voldoende spaargeld beschikt. Zoals al aangegeven is je KPN-abonnement een gemakkelijke manier om te besparen en voor Netflix zijn ook wel alternatieven. Verder leefde ik persoonlijk vrij sober toen ik nog niet zoveel verdiende; ik was toen vrij scherp op aanbiedingen bij supermarkten en at op doordeweekse dagen ook vaak saai/karig (en dan gaf ik maar 150 euro p/m aan boodschappen uit).

Ik denk dat het noodzakelijk is om keuzes te maken. Als je sober leeft (goedkoop en gezond eten, weinig tussendoortjes, geen geld uitgeven aan onnodige dingen), blijft er meer over om af en toe iets leuks te kopen en voor motorrijden/sportschool. Andersom: als je het belangrijk vindt om je wat meer te permitteren als het gaat om alledaagse uitgaven, dan is dat misschien lastig te combineren met een dure hobby als motorrijden.

Het fijne is dat jouw situatie waarschijnlijk wel degelijk gaat verbeteren, want de maandlasten van je hypotheek blijven gelijk terwijl je salaris (zeker in euro's) geleidelijk blijft stijgen. En gezien je leeftijd zit je neem ik aan ook nog niet aan het eind van je loonschaal. Overigens is wisselen van baan doorgaans goed voor je carrière, ik heb daar persoonlijk de grootste loonsprongen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Nu online
dutchgio schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Vergeet niet dat die 0% rente waarschijnlijk ook niet oneindig houdbaar blijft. Die geluiden gaan al rond, zie onder andere:
https://nos.nl/artikel/24...iele-klap-op-studieschuld

Los van het inflatievoordeel kan het dus wel schelen om de lening terug te betalen voordat er wel rente bij komt kijken.
En eenmaal afbetaald ben je ook van die kostenpost af.
Aangezien TS een buffer wil vormen voor noodgevallen, zou hij er ook voor kunnen kiezen het bedrag voor de lening apart te zetten, aflossing uit te stellen en alleen in uiterste nood te gebruiken. Op het moment dat er dat de rente omhoog gaat, en dat moment gaat er zeker komen, kan op basis van de financien op dat moment bepaald worden of (gedeeltelijk) aflossen wenselijk is of dat de noodbuffer echt nodig en de rente waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Ik zit op een vast contract voor energie, zo'n 36c elektra en 95c voor gas. De Noordelinge verzekeren alles voor mij, hier ben ik in maart naar overgestapt toen ik mijn huis kocht. Dus inboedel, opstal, aansprakelijkheid, motor, auto. Ik ben destijds zelf flink aan het vergelijken geweest maar dit was oprecht een goede deal.

[...]

De hypotheek kan ik helaas weinig aan veranderen momenteel, ik zit voor 1.6% twintig jaar. Hiervoor huurde ik voor 700 euro per maand. KPN moet ik inderdaad naar kijken. Ik zit nu op 100 mbit, misschien kan ik lager nemen of beter nog overstappen naar T-mobile. Momenteel geniet ik nog van de verhuiskorting van 20 euro per maand, dus nog 4 maanden te gaan. Ik heb de combideal korting ook inderdaad.

Wegenbelasting van de auto is 50 euro, motor 11 euro.
Internet Only nemen met een NLZiet abonnement. Samen met je Netflix, Prime en HBO heb je dan meer dan genoeg content en ben je goedkoper uit. Die eerste misschien opzeggen, Netflix is wel erg duur tegenwoordig.. Heb het hier ook opgezegd.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Insert12 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Nog een aanvulling. Op de inboedel/opstal en aansprakelijkheidsverzekering kun je geld besparen. Bij Ditzo betaal ik op het moment €19 per maand voor die drie. Bovendien hebben ze een cashback per jaar, al tikt die niet erg aan met drie verzekeringen.

Verder heeft Promovendum goedkope autoverzekeringen. Ik had eerst al de goedkoopste die ik kon vinden en heb naar aanleiding van het spotje op de radio een verzekering bij hen afgesloten. Scheelt nog eens 25%.

Op maandbasis allemaal kleine bedragen, op jaarbasis tikken ze best aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 16:12
Hier nog een alleenstaande, eigen huis, vaste baan inclusief leaseauto, maar ook iemand die de afgelopen jaren alles duurder heeft zien worden. Ik mag gelukkig niet klagen met een eigen huis op een enkel inkomen, tegenwoordig is dat iets wat echt niet vanzelfsprekend meer is. Sparen na afdragen van de vaste lasten zal bij mij altijd wel een dingetje blijven, de ruimte is er wel maar genieten van het leven is voor mij echt wel heel belangrijk. Minimaal één keer per week uit eten, bij boodschappen doen wordt er niet naar aanbiedingen gekeken en bijvoorbeeld vleeswaren/biefstuk wordt niet bij de buurtsuper gehaald maar bij de slager. Kleding is bijna alles van Boss en Armani aangezien dat helemaal geweldig past bij mij.

Al dat bovenstaande is wat ik gewend ben. Maar wat zijn nou de dingen waar ik me aan irriteert? Die boodschappen zijn eigenlijk de laatste paar jaar echt belachelijk duur geworden. Ziggo is als provider (geen andere fatsoenlijke optie) een doorn in het oog geworden. Telefoon abonnementen lijken redelijk normaal mee te groeien in kosten maar zijn ongemerkt toch echt stevig aan de prijs aan het worden vergeleken met "vroeger". Kosten voor gas, water en licht reizen de pan uit.
Al met al lijkt mijn bericht op iets van veel klagen over verschillende kosten. Uiteindelijk ben je zelf baas over je eigen portemonnee, bij mij zouden de uitgaven ook makkelijk minder kunnen zijn, maar wil ik dat? Ik ken mensen die van een armzalig loon leven en echt gelukkig zijn, uiteindelijk is dat het mooiste wat er is denk ik.

Wat ik niet begrijp is; gemiddelde spaargeld in Nederland klinkt mij als best veel in de oren. Waar komt die info vandaan!? Volgens mij echt niet van alleenstaande huiseigenaren.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:59
Notna schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:12:
Is er een reden waarom je specifiek in de titel vraagt naar alleenstaanden? Of kan het ook éénverdiener zijn maar met aanhang?

Serieuze vraag overigens, omdat ik niet direct inzie wat het financiële verschil is (mbt inkomsten, als er maar 1 werkt) :)
Ik gok omdat je met een partner/gezin gewoon hele andere (en vooral ook veel meer) kosten hebt. Meer kleding kopen, meer boodschappen, dure gebruiksvoorwerpen als een laptop, fiets, etc. allemaal voor twee personen aanschaffen.

Tevens is het makkelijker om aanpassingen te doen aan je uitgaven als het alleen jezelf treft.

@GrazendeKoe al meer mensen hebben het gezegd maar je hebt het echt niet slecht. Je zegt te leven als student maar een student heeft echt geen koophuis, auto, motor, etc. Je leeft best wel luxe, ook voor Nederlandse standaarden.

Daarnaast mis ik ook uitgaven, je noemt kattenvoer, ik neem aan dat je kat ook wel 2-3 tientjes in de maand kost als je af en toe eens naar de dierenarts moet. En een post voor vervanging van huishoudelijke zaken of een keer een laptop of een fiets eens in de zoveel jaar zie ik ook niet terugkomen. Boodschappen kan ik verder weinig over zeggen omdat je dat in een grotere post hebt opgenomen. Die zou ik verder uitsplitsen, dat geeft je ook beter inzicht.

Ik zou vooral kijken wat voor jou prioriteit heeft, je kunt misschien door allemaal kleine bezuinigingen te doen op een paar plekken een paar tientjes bezuinigen maar de grootste klapper lijkt me toch echt de motor of auto wegdoen.

Andere optie: als je werk op fietsafstand kunt vinden, direct doen. Direct een workout erbij en het scheelt je gigantisch op je auto en brandstofkosten.

Ik had voordat ik ging samenwonen een vergelijkbare situatie (vergelijkbare hypotheek, iets kleinere studieschuld) en kon van rond de €1800 rondkomen, maar dat was me nooit gelukt als ik een auto had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bunta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:33:

Wat ik niet begrijp is; gemiddelde spaargeld in Nederland klinkt mij als best veel in de oren. Waar komt die info vandaan!? Volgens mij echt niet van alleenstaande huiseigenaren.
Waar doel je precies op? Ik zie geen 'gemiddelde spaargeld in Nederland' genoemd worden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
Hahn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:37:
[...]

Waar doel je precies op? Ik zie geen 'gemiddelde spaargeld in Nederland' genoemd worden in dit topic.
Excuus, wellicht niet uit dit topic maar van andere bronnen, RTLZ, FD etc.... Het lijkt soms doen overkomen alsof het normaal is om bijvoorbeeld een duizendje of tien achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bunta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:59:
[...]

Excuus, wellicht niet uit dit topic maar van andere bronnen, RTLZ, FD etc.... Het lijkt soms doen overkomen alsof het normaal is om bijvoorbeeld een duizendje of tien achter de hand te hebben.
Dat vind ik zelf aan de lage kant eigenlijk. Ik mag in ieder geval hopen dat de gemiddelde Nederlander meerdere maanden zonder werk zou kunnen, mocht het onverwacht nodig zijn.

Veel mensen zullen geen €10.000 hebben, maar daarvoor is het een gemiddelde: veel andere mensen hebben weer (veel) meer dan dat :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bunta
Hahn schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:02:
[...]

Dat vind ik zelf aan de lage kant eigenlijk. Ik mag in ieder geval hopen dat de gemiddelde Nederlander meerdere maanden zonder werk zou kunnen, mocht het onverwacht nodig zijn.

Veel mensen zullen geen €10.000 hebben, maar daarvoor is het een gemiddelde: veel andere mensen hebben weer (veel) meer dan dat :P
Denk toch echt dat je een beetje een ideaalbeeld schetst. Zoveel mensen/gezinnen die zeker de laatste tijd moeite hebben om rond te komen. De voedselbank draait ook overuren als je de info moet geloven. Mij is ooit meegegeven dat de hoeveelheid spaargeld om achter de hand te hebben een maand of vier aan inkomen is en eventueel een buffer voor onvoorziene uitgaven, nieuwe wasmachine, droger etc.

De gemiddelde Tweaker heeft het volgens helemaal niet zo slecht qua inkomen waar wij wellicht sneller een ideaalbeeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Bunta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:12:
[...]

Denk toch echt dat je een beetje een ideaalbeeld schetst. Zoveel mensen/gezinnen die zeker de laatste tijd moeite hebben om rond te komen. De voedselbank draait ook overuren als je de info moet geloven. Mij is ooit meegegeven dat de hoeveelheid spaargeld om achter de hand te hebben een maand of vier aan inkomen is en eventueel een buffer voor onvoorziene uitgaven, nieuwe wasmachine, droger etc.

De gemiddelde Tweaker heeft het volgens helemaal niet zo slecht qua inkomen waar wij wellicht sneller een ideaalbeeld hebben.
:? Ik zeg dat mensen hopelijk minimaal een aantal maanden zonder werk kunnen, en jij benoemt nu "een maand of 4 aan inkomen + eventuele buffer". Dat is toch bijna exact hetzelfde?

En 4 maanden aan inkomen zal al snel €10.000 zijn, kijkend naar het gemiddelde/mediaan salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08
Bunta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:59:
[...]

Lijkt me heel normaal en heel wenselijk ja. Weet niet of je over je eigen situatie spreekt hier maar als je als eigenaar van een koophuis met eigen auto niet 10.000 euro achter de hand hebt voor onverwacht onderhoud huis en auto loop je wat mij betreft een gigantisch risico. En dat risico weegt niet op tegen een wekelijks etentje of merk kleding in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
noslen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:40:
Een collega van mij (ook alleenstaand) heeft zijn auto weggedaan en een Piaggio MP3 gekocht die je met een B rijbewijs (voor januari 2013 behaald) mag rijden. Dan is je verbruik 1:30 en ook de vaste lasten zijn lekker laag. Een zuinige motor zou je ook kunnen nemen en dan de auto wegdoen?
Er is een reden dat die dingen veel te koop worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bunta schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:12:
[...]

De inflatie stijgt al jaren sneller dan inkomens en dat loopt nu helemaal uit de hand voor veel groepen.
Alleenverdieners met een redelijk inkomen zijn veroordeeld tot de vrije huurdersmarkt.
In de huidige situatie word je dan leeggezogen zonder enige kans om wat te kunnen kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door PP_Sound op 19-06-2022 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
Tja, de oplossingen zijn vrij simpel op te noemen: zoek een vriendin, zoek een baan met meer salaris of ga simpelweg een stukje soberder leven. Je kan van alles analyseren en daarmee zou je ongetwijfeld een paar tientjes per maand kunnen besparen, maar om grote stappen te maken kom je toch weer terug bij die drie oplossingen. Daarnaast klinkt het niet zo extreem slecht, echter hakt die DUO-aflossing er iedere maand hard in bij jou.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
NotSoSteady schreef op zondag 19 juni 2022 @ 02:43:
Tja, de oplossingen zijn vrij simpel op te noemen: zoek een vriendin met werk
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
Dat is inderdaad een goede. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:07
Fijn om te lezen. Ook 33 alleenstaand.

Heb massaal gefocused om 'succesvol' te zijn - dat lukte - maar nu kapot denk ik. Geen vriendin meer. Wel een appartement met forse overwaarde. Geen studieschuld. Wel Zonnepanelen. Ik leef nu eigenlijk als Tang ping / lay flat. Geen werk en geen uitkering en zo min mogelijk uitgeven, van iemand anders z'n Netflix tot korting boodschappen, geen sportschool, geen clubjes, geen uitjes, geen tv 📺. Maarja d'r komt niks binnen (behalve dan geluk gehad op de beurs) dus dat is wel een eindig verhaal. Volgens mij heb je in Amerika en China veel jongemannen in jouw situatie.

Meer dan 3000 bruto verdienen is wel goed mogelijk denk ik? In ieder geval 4000! (knip) speculatie met negatieve lading over de opleidng van TS

Ik ben anti-crypto, maar heb wel respect voor deze Belgische creator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxpQuFJXw8NejVv0ImC1_LxpZTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpZ7S0mrSDbXOMET4fJuJTdS.jpg?f=fotoalbum_large
(ik vind het kunst over hoe sommige jongeren nu leven om het 'ooit' groots te maken: noodles🍜, werken en gokken)

De trend die ik wereldwijd zie hoe onder jongemannen is:
Eerst Apathie - Tang ping/ hikikomori/neet
Daarna Boosheid - protesten en Bai Lan (nu)
Ten slotte Geweld - over een paar jaar al?

[ Voor 71% gewijzigd door t_captain op 21-06-2022 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Thomas schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Nou vind ik Netflix niet echt luxe hoor, maar 33, alleenstaand en een koophuis? Best netjes toch. Desalniettemin is het uiteindelijk 'simpel': minder uitgeven door te snijden in relatief onnodige zaken, en als het even kan meer verdienen. Vooral dat laatste eigenlijk. 500 euro bruto kom je al een aardig eind mee om te beginnen.
Netflix geen luxe product :?
Volgens mij is Netflix geen primaire levensbehoefte, kan je er niks mee kopen en is het een extra abbo waar je prima zonder mee kan als je ergens op wilt besparen. Zeker als er al andere streamingsdiensten zijn (ik las iets van Prime en HBO). Wellicht allemaal kleine bedragen, maar iedere euro kan je maar 1x uitgeven. Wil je dus meer geld overhouden, dan zal je toch echt minder moeten uitgeven (of meer inkomen genereren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

BastaRhymez schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Netflix geen luxe product :?
Volgens mij is Netflix geen primaire levensbehoefte, kan je er niks mee kopen en is het een extra abbo waar je prima zonder mee kan als je ergens op wilt besparen. Zeker als er al andere streamingsdiensten zijn (ik las iets van Prime en HBO). Wellicht allemaal kleine bedragen, maar iedere euro kan je maar 1x uitgeven. Wil je dus meer geld overhouden, dan zal je toch echt minder moeten uitgeven (of meer inkomen genereren).
Dan verschillen we er over van mening. Niet alles dat geen primaire levensbehoefte is, is een luxeproduct. Ik vind een streaming dienst dat niet. Als je er 5 hebt, ja dan is het een ander verhaal. Een serietje kijken is voor aardig wat mensen de primaire vorm van ontspanning op een werkdag. Is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

PP_Sound schreef op zondag 19 juni 2022 @ 02:26:
[...]

De inflatie stijgt al jaren sneller dan inkomens en dat loopt nu helemaal uit de hand voor veel groepen.
Alleenverdieners met een redelijk inkomen zijn veroordeeld tot de vrije huurdersmarkt.
In de huidige situatie word je dan leeggezogen zonder enige kans om wat te kunnen kopen.
En die vrije markt eist ook nog wel eens dat je N keer de huur verdient. Met iets meer dan 3K bruto zit je al boven de sociale huurgrens. Naast dat het dan niet wenselijk is dat je 1300 euro p/m gaat ophoesten aan huur alleen, kan je vaak amper iets vinden in de vrije sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Die motor kost toch niets per maand of wel? Misschien gewoon schorsen als je hem verder niet gebruikt buiten het seizoen oid.

Wij zitten hier in een tweeverdiener situatie, moet er niet aan denken om in deze tijd alleenstaande te zijn qua inkomsten. Ergens mogen alleenstaanden wel gecompenseerd worden, zie ook dat topic over het onbestaan van midden inkomen.

Verder mss van baan wisselen? Nu is de tijd voor een baanwissel als het om het geld te doen is.

Of, een side hustle?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-07 22:05
Nederland komt gewoon langzaam aan op het punt waar op jezelf wonen, onbetaalbaar wordt. In diverse landen die ons voor gegaan zijn, hebben we dit al lang kunnen zien. Heck, in één van de meest bekeken televisie series werd het voorbeeld van hoe het kan zo'n 20 jaar geleden al getoond, Friends.

Ook bij onze eigen oosterburen zijn zogenoemde Wohngemeinschafts (WG), waarin een dusdanige constructie puur gericht op financieel gunstige vorm van samenleving ook wel een zweck-WG wordt genoemd.

Zonder samenleven is het in vele delen van het land namelijk gewoon onmogelijk duur.

In Nederland kenden we het natuurlijk al in de vorm van studentenhuizen, maar ook hier zien we natuurlijk ook al dat dit een steeds ruimer begrip wordt voor oud studenten. Ook zien we hier al een situatie ontstaan van mensen die gaan samenwonen om kosten te drukken.

Het zoeken van een medebewoner is dan ook een optie in jouw geval. De maandelijkse huur die iemand daarin betaald scheelt natuurlijk toch al weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:25

Honesty

kattenneus!

Bedankt voor alle feedback zo snel op deze zonnige dag. Ik vind het geen probleem mijn financiën exact hier te delen, deze heb ik al jaren keurig in een Excel staan.

[Afbeelding]
De meeste tips zijn denk ik al gegeven maar ik zou ook liever alles uitgesplitst zien. Dus niet alleen 775 hypotheek naar hoeveel betaal je rente en hoeveel aflossing(vind het nog meevallen eerlijk gezegd)
Boodschappen 500 redden we met zijn vieren hier, maar dan je het echt alleen de boodschappen en geen thuisbezorging ofzo.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Thomas schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Dan verschillen we er over van mening. Niet alles dat geen primaire levensbehoefte is, is een luxeproduct. Ik vind een streaming dienst dat niet. Als je er 5 hebt, ja dan is het een ander verhaal. Een serietje kijken is voor aardig wat mensen de primaire vorm van ontspanning op een werkdag. Is ook belangrijk.
Sterker het is een last. Je moet proberen een passieve inkomen te krijgen dan kom je er uit. En ja wat relaxen is zeker fijn. Maar je moet het zeker niet als eerste levens behoefte zien. Je had dat geld ook kunnen investeren.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
NotSoSteady schreef op zondag 19 juni 2022 @ 02:43:
Tja, de oplossingen zijn vrij simpel op te noemen: zoek een vriendin, zoek een baan met meer salaris of ga simpelweg een stukje soberder leven. Je kan van alles analyseren en daarmee zou je ongetwijfeld een paar tientjes per maand kunnen besparen, maar om grote stappen te maken kom je toch weer terug bij die drie oplossingen. Daarnaast klinkt het niet zo extreem slecht, echter hakt die DUO-aflossing er iedere maand hard in bij jou.
Dat zijn allemaal lapmiddelen, wanneer kosten sneller stijgen dan inkomsten (bij gelijke levensstandaard) zit je vanzelf weer op het punt waarop ze elkaar kruisen en je in de knoopt komt. De enige manier om het vol te houden is de stijging van inkomen en kosten gelijk zien te houden.
Netflix de deur uit doen scheelt je tien euro per maand, maar wanneer de bloemkool en aardappelen vervolgens stijgen in prijs ben je weer terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenericNickname
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 06:56
Harm_H schreef op zondag 19 juni 2022 @ 06:53:
Meer dan 3000 bruto verdienen is wel goed mogelijk denk ik? In ieder geval 4000! En ja, had je maar geen pretstudie (gok ik) moeten doen?
Alsof geen 'pretstudie' doen een garantie is om > 4000 bruto te verdienen... Als je een studie in de IT richting hebt gedaan misschien, maar verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Thomas schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Je hebt luxe, en je hebt overbodige luxe. Een stoel zou je als luxeproduct kunnen zien, want je kan ook best op de grond zitten en overleven. Maar een überluxe stoel van €3000 is misschien weer overbodige luxe (maar als je het kan en wilt betalen: vooral doen) :P

De definitie van 'luxe' is letterlijk "wat prettig is, maar niet nodig", daar zou je Netflix wat mij betreft zeker onder kunnen scharen. Waarmee ik niet zeg dat het overbodige luxe is, entertainment is inderdaad ook belangrijk :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste