• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:22
Hoe ik het doe:
Elk halfjaar analyseer ik mijn vaste uitgaven en kijk ik kritisch naar vaste lasten die ik kan schrappen eventueel vaker indien nodig zoals nu met de energieprijzen.

- Verzekeringen
- Abonnementen
- Energie
- Zorgverzekering (jaarlijks)

Voorbeeld:
Door de huidige energiemarkt inmiddels 3x geswitcht van aanbieder, kost wat moeite maar het heeft mij zeker €300 bespaard de afgelopen maanden omdat mijn 1 jaar vaste energiecontract op een ongunstig moment afliep.

Financieen is niet voor iedereen een leuke bezigheid maar ik probeer er toch bewust mee bezig te zijn, zeker door de aanschaf van een huis toch veel bewuster van de noodzaak voor een buffer. Als mijn CV ketel defect gaat is er geen huurbaas die ik kan bellen en zal ik toch zelf de kosten moeten dekken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verdere tips:
Zelf heb ik een aparte betaalrekening voor vaste lasten, hier komt ook mijn salaris binnen.
Daarnaast een gratis betaalrekening voor andere uitgaven.

Opmerking:
Pathe abonnement
Motor + auto

Zijn beide bewuste keuzes die er toch wel inhakken elke maand. Weet de hoogte niet van je overige kosten maar sport abonnement/mobiel abonnement kunnen flink aantikken als het niet Basic fit + sim only is.

[ Voor 17% gewijzigd door n0pe op 18-06-2022 15:04 ]

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
Bedankt voor alle feedback zo snel op deze zonnige dag. Ik vind het geen probleem mijn financiën exact hier te delen, deze heb ik al jaren keurig in een Excel staan. In willekeurige volgorde mijn reactie op het een en ander dat er gezegd is hieronder.

- Het Pathe abonnement kost mij 21 euro per maand, maar ik zit gemiddeld echt wel 3x of vaker in de bioscoop. Dus dat is voor mij juist voordelig om te hebben.
- De motor kost mij aan vaste lasten (verzekering en belasting) 20 euro per maand. Het is inderdaad een luxe object, maar het is een hobby van me om regelmatig een stuk te toeren. De benzine betaal ik uit het 500 euro budget dat ik mezelf toeken. Ik moet wel zeggen dat ik geld reserveer voor het onderhoud, 25 euro per maand.
- Ik heb verschillende streamdiensten waar ik op zou kunnen besparen. Misschien maar weer de series downloaden die ik wil zien? Momenteel heb ik Netflix (deel ik), Prime €3 (ik bestel regelmatig spullen op Amazon zoals kattenvoer waardoor verzending gratis is) en HBO voor €4. Tsja, in potentie kan ik hier een tientje op besparen.
- KPN kost mij momenteel liefst 87 euro per maand. T-mobile kan ik voor 65 euro hetzelfde afnemen, overstappen dus.
- De auto heb ik nodig voor werk, dus die wegdoen is geen optie.
- Ik reserveer momenteel geld voor onderhoud aan het huis, maar misschien moet ik dat laten vervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo3vBBa4mfgr-zPjRkkn-YlZ41c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T5TslbBg6DMDGXCHwWkh5Job.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door GrazendeKoe op 18-06-2022 14:54 ]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:18
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb van wat er hier precies uit gaat, ik ben op dat gebied geen big spender. Ik zal eens proberen net zo'n overzichtje te maken als @n0pe . Toch kom je op mij wel een beetje over als boven je stand leven met een motor en auto en 2 abonnementen. Toch is de studieschuld jouw grootste klapper.

Ik heb geen studieschuld, mijn inkomsten zijn wat hoger, zeker nu mijn baas besloten heeft ons een extra tegemoetkoming in de kosten te geven, ik heb minder abonnementen (momenteel geen, zit met een blessure thuis dus sporten kan ook niet).

Zoals ik al zei, ik ben geen big spender. Energiekosten zijn laag, ik heb jaarlijks zo'n 800-1000 kWh overproductie op mijn zonnepanelen, die ga ik vanaf zo'n beetje oktober opstoken in de elektrische kachels (is goedkoper dan 6 cent per kWh beuren en gas inkopen). Met sparen ben ik eigenlijk te laks. Vakantiegeld en belastingteruggave gaat volledig naar de spaarrekening en verder als ik het nodig vindt. Mijn betaalrekening is een beetje mijn buffer, onlangs een PC gekocht (ca. 1200 euro), die kan ik er in 1x van betalen. Wintersportreis eerder dit jaar idem. Uitgaven voor de verbouwing van mijn huis evenzo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:59
Fijn om te lezen. Ook 33 alleenstaand.

Heb massaal gefocused om 'succesvol' te zijn - dat lukte - maar nu kapot denk ik. Geen vriendin meer. Wel een appartement met forse overwaarde. Geen studieschuld. Wel Zonnepanelen. Ik leef nu eigenlijk als Tang ping / lay flat. Geen werk en geen uitkering en zo min mogelijk uitgeven, van iemand anders z'n Netflix tot korting boodschappen, geen sportschool, geen clubjes, geen uitjes, geen tv 📺. Maarja d'r komt niks binnen (behalve dan geluk gehad op de beurs) dus dat is wel een eindig verhaal. Volgens mij heb je in Amerika en China veel jongemannen in jouw situatie.

Meer dan 3000 bruto verdienen is wel goed mogelijk denk ik? In ieder geval 4000! (knip) speculatie met negatieve lading over de opleidng van TS

Ik ben anti-crypto, maar heb wel respect voor deze Belgische creator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxpQuFJXw8NejVv0ImC1_LxpZTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpZ7S0mrSDbXOMET4fJuJTdS.jpg?f=fotoalbum_large
(ik vind het kunst over hoe sommige jongeren nu leven om het 'ooit' groots te maken: noodles🍜, werken en gokken)

De trend die ik wereldwijd zie hoe onder jongemannen is:
Eerst Apathie - Tang ping/ hikikomori/neet
Daarna Boosheid - protesten en Bai Lan (nu)
Ten slotte Geweld - over een paar jaar al?

[ Voor 71% gewijzigd door t_captain op 21-06-2022 08:26 ]

Pagina: 1