Acties:
  • +33 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 22:30
Ik heb inmiddels uitzicht op een andere baan, ik ga 3600 bruto verdienen obv 40 uur in plaats van 3000 nu. Ik kon kiezen uit 36 uur of 32 uur werken. Ik ben gegaan voor 32 uur zodat ik een dag extra per week overhoud, met het idee cursussen te doen met als doel mezelf verder te ontwikkelen. De cursussen worden betaald en de uren die ik er in steek krijg ik uitbetaald. Uiteindelijk is het doel op mijn vrije vrijdag ZZP opdrachten te gaan doen. Waarin laat ik het even het midden, is niet de strekking van dit topic. Verder kom ik op een functie terecht waarin echt nog doorgroei zit.

Gemiddeld zal ik zo'n 34 uur per week werken, dus 3060 bruto. Na aftrek van pensioenpremie blijft er netto zo'n 2380 euro over.

Mijn koophuis heb ik pas sinds een paar maanden overigens, die houd ik natuurlijk aan. Ironisch genoeg heb ik het huis zeker niet kunnen veroorloven dankzij mijn inkomen. Met enig geluk heb ik op de beurs leuk kunnen 'bijverdienen'.

Op mijn KPN abo's wil ik gaan besparen door naar T-mobile over te stappen, maar geen TV meer af te sluiten. Dit gaat mij 38 euro per maand opleveren.

Het verbaast me wel dat sommige mensen zeggen dat 125 euro leefgeld per week veel is. Hiervan moet ik eten, leuke uitstapjes maken, hobby's beoefenen, tanken, naar de kapper gaan. Verder kan ik misschien nog wat euro's besparen door Netflix te delen (doe ik al, maar vraag er geen geld voor), evenals HBO en Prime. Win ik misschien nog eens 15 euro per maand mee, toch 180 op jaarbasis.

DUO had ik overigens al even op pauze, zij het tijdelijk. Deze ga ik niet vervroegd aflossen, het inflateert weg. In mijn studietijd was de te betalen rente op de lening overigens altijd lager dan wat ik ontving op mijn spaarrekening. Ik verwacht niet dat dat wijzigt.

In de nieuwe situatie blijft er elke maand ruim 200 euro over om te gaan sparen (ruim 350 per maand zonder aflossing DUO), terwijl ik dan ook nog een extra dag per week vrij bent. Vrij van de vaste baan in ieder geval, want ik ga het wel een invullen geven waarmee ik wil bij verdienen.

https://ibb.co/rx3Grbn

Allemaal dank voor de reacties en tips!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 10:53
Een vrije dag kost dubbel geld.
Een dag minder inkomen en een dag waarin je meer uitgeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46

de Peer

under peer review

cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:40:
ja eigenlijk kan TS maar beter óók in het weekend gaan werken.

@GrazendeKoe goed bezig, mooie stap! En verder ook gewoon je eigen koers varen en af en toe nog eens dit topic doorlezen om te reflecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 10:53
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:43:
[...]
ja eigenlijk kan TS maar beter óók in het weekend gaan werken.
Heb ik dat nu gezegd?
Ik zeg gewoon hoe het zit.
(en ja, ik werk bij in het weekend. Ik vind dat efficiënter dan een een topic 'ik heb te weinig' te openen op een tech forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-07 10:22
Dostar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:17:
Op vraag hoe doen jullie het als alleenstaande. Heel simpel, doelen en luxe bijstellen.

Ik heb zelf een netto inkomen van 1480 euro, een huis van 620 euro huur, daar naast rijd ik een Kia Picanto uit 2007 en heb ik een (goede) fiets.

Hoe minder je hebt, hoe beter je leert omgaan met geld. Ik kan net rondkomen EN auto rijden, wat veel mensen met dit inkomen waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen. Waar zit de kunst om iedere maand voor elkaar te boksen en weer te overleven?

Hier een kort rijtje met tips:

- Maak een Excel boekhoudbestand met je vaste inkomsten en uitgaven.
- Spreidt betalingen uit per maand ipv jaar/kwartaal. Zodat je makkelijk overzicht hebt over de maandelijkse uitgaven.
- Maak een budget voor boodschappen (voor mij is dit 250 euro per maand).
- Doe niet alle boodschappen bij 1 winkel, maar kijk bij A merken voor de goedkope acties en koop dan groot in (voor houdbaar). Voor de rest veel Aldi/Lidl/Nettodrama.
- Maak een budget voor benzine (maandbedrag), is het op, neem dan de fiets.
- Spaar wat geld en zorg dat dit een vast budget is op je spaarrekening voor reparaties auto (500 per jaar), en aanschaf apparatuur (koelkast die kapot gaat etc. 300 euro) en zorg voor een extraatje (200 euro).
- Leer zelf te sleutelen aan je fiets of auto, zodat je alleen onderdelen kwijt bent, en niet de reparatie uren.
- Koop niet altijd iets nieuws, maar kijk ook 2e hands. Soms kan je een hele inrichting voor je huis gratis afhalen bij diverse Marktplaats advertenties. Ook een grote Kringloopwinkel heeft vaak leuke spullen staan.
- Kijk bij al je bezit wat je daadwerkelijk nodig hebt en verkoop dat wat je toch niet gebruikt.
- Kijk naar wat voor auto je rijdt, is deze maandelijks duur, neem dan een kleiner model die als alleenstaande voldoet (je bent nu eenmaal geen voetbalmoeder).
- Kijk bij vakanties en uitstapjes naar gratis of voordelige dagjes weg. Vraag bijvoorbeeld bij kennissen en collega's of ze toevallig nog AH zegels hebben voor die korting op de Efteling. Kijk naar dagjes wandelen in een mooi natuurgebied in de buurt (zijn genoeg websites die je naar plekken brengen waar je nog nooit bent geweest). Kijk naar Spoordeel kaartjes voor een goedkoop dagje naar zee. Een dagje weg hoeft ook niet altijd geld te kosten. Een koeltas/koelbox met eten scheelt ook een hoop geld.
- Laatste tip: zie je iets dat je graag wil kopen (verleiding), kijk dan bij jezelf of je het wel echt nodig hebt of dat je er ook echt veel mee gaat doen, zo niet weersta de verleiding.

Verder betreft de top post: met jouw inkomen heb je meestal meer open wegen dan met het mijne. Dus leer budgetteren.
Kan je een uitgebreide versie van je uitgaven posten? misschien heb ik hier iets aan om zelf flink te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:32

mwa

GrazendeKoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:21:
Ik heb inmiddels uitzicht op een andere baan, ik ga 3600 bruto verdienen obv 40 uur in plaats van 3000 nu. Ik kon kiezen uit 36 uur of 32 uur werken. Ik ben gegaan voor 32 uur zodat ik een dag extra per week overhoud, met het idee cursussen te doen met als doel mezelf verder te ontwikkelen. De cursussen worden betaald en de uren die ik er in steek krijg ik uitbetaald. Uiteindelijk is het doel op mijn vrije vrijdag ZZP opdrachten te gaan doen. Waarin laat ik het even het midden, is niet de strekking van dit topic. Verder kom ik op een functie terecht waarin echt nog doorgroei zit.

Gemiddeld zal ik zo'n 34 uur per week werken, dus 3060 bruto. Na aftrek van pensioenpremie blijft er netto zo'n 2380 euro over.

Mijn koophuis heb ik pas sinds een paar maanden overigens, die houd ik natuurlijk aan. Ironisch genoeg heb ik het huis zeker niet kunnen veroorloven dankzij mijn inkomen. Met enig geluk heb ik op de beurs leuk kunnen 'bijverdienen'.

Op mijn KPN abo's wil ik gaan besparen door naar T-mobile over te stappen, maar geen TV meer af te sluiten. Dit gaat mij 38 euro per maand opleveren.

Het verbaast me wel dat sommige mensen zeggen dat 125 euro leefgeld per week veel is. Hiervan moet ik eten, leuke uitstapjes maken, hobby's beoefenen, tanken, naar de kapper gaan. Verder kan ik misschien nog wat euro's besparen door Netflix te delen (doe ik al, maar vraag er geen geld voor), evenals HBO en Prime. Win ik misschien nog eens 15 euro per maand mee, toch 180 op jaarbasis.

DUO had ik overigens al even op pauze, zij het tijdelijk. Deze ga ik niet vervroegd aflossen, het inflateert weg. In mijn studietijd was de te betalen rente op de lening overigens altijd lager dan wat ik ontving op mijn spaarrekening. Ik verwacht niet dat dat wijzigt.

In de nieuwe situatie blijft er elke maand ruim 200 euro over om te gaan sparen (ruim 350 per maand zonder aflossing DUO), terwijl ik dan ook nog een extra dag per week vrij bent. Vrij van de vaste baan in ieder geval, want ik ga het wel een invullen geven waarmee ik wil bij verdienen.

Ik zie in je lijstje staan hypotheek bruto. Doe jij geen maandelijkse HRA of doe je dat jaarlijks?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 15:11
cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:40:
[sarcasme]
Precies, dit is exact de quote die iedereen heeft vlak voordat ze dood gaan. "Had ik maar meer gewerkt!" "Had ik maar minder tijd met mijn geliefde doorgebracht" [/sarcasme]

Jij werkt dus 7 dagen per week? Weekend kan je ook alleen maar geld uitgeven..

Baas! Goed zo!

Niet teveel besparen, is als IT'er niet nodig :P. Gewoon meer geld verdienen 8). En idd, iets minder werken om vervolgens een beetje bij snabbelen als ZZP'er gaat je een hoop geven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-07 16:07

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Wellicht hebben een paar mensen iets aan m'n spreadsheet. Ik heb deze een tijdje geleden in elkaar gezet om wat inzicht te krijgen in wat zaken. Ik heb er ook een grafiek mee gegenereerd voor een ander topic.

https://docs.google.com/s...XMzu0dbA/edit?usp=sharing

De sheet zal een "ongeveer in de buurt van maar het scheelt procentueel bijna niets van de praktijk" antwoord geven voor "gemiddelde gevallen". (zie lijst met toekomstige features)

Daar waar zelf iets ingevoerd moet worden wordt dit gevraagd (te herkennen aan vraagtekens).

Je kan je bruto jaarinkomen opgeven, of aan de hand van een paar vragen via je maandinkomen uitrekenen.
Als beide ingevuld zijn wordt het opgegeven jaarinkomen aangehouden.

Vaste lasten/maand heeft betrekking op wat je per maand ongeveer kwijt bent.
Vaste lasten/jaar is een restcategorie voor kosten die niet perse in één maand vallen, of uit te smeren zijn over het hele jaar. Als je je zorgpremie bijvoorbeeld in één keer betaald, tel je dat hier op.

Er kan nog een hoop toegevoegd/verbeterd worden, laat maar weten wat er nodig is.

Een lijst van zaken die ik sowieso kan bedenken:

-Er is alleen nog maar box 1
-Voor huren kan het een en ander berekend worden, voor kopen nog niet.
-Een aantal toeslagen zijn nog niet geimplementeerd
-Er is nog geen goede support voor partners (Maar dit is een alleenstaandentopic, dus die use-case heeft niet zo heel veel haast :+)
-Maandelijkse/jaarlijkse kosten moeten voorlopig nog even als droge getallen worden ingevoerd
-Alles staat op 1 sheet -> rotzooi (zoals ik al zei, het is nog vrij nieuw voor me)
-De sheet is van OpenDocument naar Google Docs geconverteerd. Het lijkt allemaal te werken, maar ik heb nog geen volledige check gedaan

Als je 'm wilt gebruiken, maak gerust een kopietje. Ik de comments aangezet voor als er ergens iets niet blijkt te kloppen :)

Uiteraard kunnen er geen rechten aan de sheet ontleend worden ;)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
FastFred schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:34:
Hier 32 jaar oud, alleenstaand, werk 40 uur.

In december 2015 een appartement gekocht met 2 slaapkamers (1 op bovenverdieping) voor een mega laag bedrag, alles opnieuw behangen en geverfd en ik kon er in. Hypotheek: 316 p/maand. VVE bijdrage: 128 p/maand. Jaarlijks gasverbruik valt enorm mee met 500m3.

Alles destijds nieuw gekocht, meubels, tv, witgoed. Keuken en badkamer heb ik laten zitten, intussen wel plannen voor nieuwe keuken en nieuwe vloer op de 'woonverdieping'.
  • Ik sport niet
  • Ga eens in de 2 jaar misschien naar de bios
  • Ga hooguit 3x per jaar uit eten
  • En op vakantie ga ik niet, als leider bij de scouting ga ik ieder jaar gratis op vakantie :P
  • In het weekend alles zoveel mogelijk op de fiets
Wel heb ik
  • Netflix (gedeeld account dus 3 euro p/maand ofzo)
  • Abbo op dating site
  • Spotify
  • Amazon Prime
  • Mobiel abbo via Simyo 13 euro
  • TV + Internet Ziggo (ga overstappen naar KPN zonder TV abbo, is goedkoper en TV is alleen maar meuk afgewisseld met reclame)
***members only***

Verder boodschappen uitsluitend bij de AH dus als ik toch ooit krap kom te zitten kan ik daar nog besparen, auto die 1 op 12 loopt, 2x per jaar een dikke Lego Technic set etc.

***members only***

EDIT: in het oosten van de Achterhoek overigens. 316 p/maand hypotheek heb je in het westen een kartonnen doos voor geloof ik :P
Je bent er bewust mee bezig, dat vind ik erg knap.

Heb je soms niet het gevoel dat je wat mist? Het lijkt me maar saai zo, nooit op vakantie, niet sporten, weinig uitgaan of terrasjes doen. Natuurlijk, iedereen vindt andere dingen leuk. Maar ik kan me die combinatie echt niet voorstellen.

Heb je een bepaald doel waar je naartoe werkt qua carrière of geld? Ik vind namelijk dat als je geen doel hebt je best wel wat mag leven als je het juiste inkomsten-uitgavenpatroon hebt en je een buffer hebt opgebouwd. Want anders ga je over 50 jaar de pijp uit en dan denk je echt niet "zo dat heb ik effe mooi gedaan met 120k op mijn bankrekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:22
sOid schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:
[...]

En vergeet niet gemeentebelasting en afvalstoffenheffing etc ook allemaal voordeliger zijn als je samenwoont.
Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vaak juist duur als je samenwoont. Veel gemeenten rekenen met 1 'eenheid' voor een éénpersoons huishouden en 3 'eenheden' voor een meerpersoons huishouden. Ben je met 2 personen, dan betaal je ieder voor anderhalf persoon.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
mwa schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:23:
[...]

En die heeft misschien nog een mooie erfenis in petto binnen niet al te lange tijd O-)
Als ze niet werkt zal die erfenis waarschijnlijk ook geen vetpot zijn. Of ze moet zelf geërfd hebben van rijke ouders.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vaak juist duur als je samenwoont. Veel gemeenten rekenen met 1 'eenheid' voor een éénpersoons huishouden en 3 'eenheden' voor een meerpersoons huishouden. Ben je met 2 personen, dan betaal je ieder voor anderhalf persoon.
Klopt, maar desondanks is dat vaak (per persoon) goedkoper dan wat je als alleenstaande betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Goh bijzonder, het zal erg afhangen van de standaard die de vriendin er op nahoudt en de beslissingen die je vervolgens samen neemt.
In mijn geval was het samenwonen een gigantische besparing omdat de meeste kosten toch echt gehalveerd werden. Ik ben niet echt meer kosten gaan maken. Nog even veel vakantie. Ja 2 x zoveel feestjes en verjaardagen, maar die betaal je ook met 2 dus geen extra kosten.
En denk ook aan: nog maar 1 auto nodig, energierekening samen betalen, goedkoper boodschappen doen qua porties. En de grootste kosten zijn natuurlijk samen hypotheek betalen en huisonderhoud.
Je moet wel flink extra gaan uitgeven om die besparing te niet te doen.
Er is nogal een verschil tussen samen een huis gaan kopen/huren en daarbij alle kosten delen, of een partner bij je in laten trekken.

Als je samen gaat kopen of huren, dan is het logisch dat je alle kosten 'eerlijk' verdeelt. En dan merk je dat flink in je maandelijkse budget, hoewel het ook wel zo is dat wanneer je samen gaat kopen of huren toch ook snel geneigd bent om gebruik te maken van het feit dat er meer budget beschikbaar is. Waardoor je zoektocht uitkomt bij een groter/beter huis en/of een betere locatie. Als je samen gaat kopen of huren zijn de huur/hypotheeklasten daarmee vaak hoger. Dan kom je per persoon waarschijnlijk nog wel voordeliger uit, maar de kosten gaan zeker niet halveren.

Trekt de één bij de ander in, dan mag je verwachten dat degene die de rechten heeft voor de huur- of koopwoning in principe ook al plichten daarvan draagt. Toen wij samen gingen wonen, kwam het er op neer dat mijn vriend 120 euro per maand moest bijdragen aan energie, gemeentelijke lasten, inboedelverzekering en abbo's voor tv/internet. Van dat bedrag ging de helft op aan een gestegen energieverbruik en hogere gemeentelijke lasten. De besparing van samenwonen was daarmee dus een paar tientjes.

Inmiddels zijn we verhuisd en hebben we nu samen een huis gekocht. En dragen we dus ook samen de plichten die daarbij horen. Met als resultaat dat ik nu wél meer geld over houd. Alleen zit er wel 6 jaar tussen het moment van 'een partner vinden' en 'samen een huis kopen'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46

Fijn dat je vooruitzicht hebt op een betere baan!

Ik snap alleen niet helemaal waarom je van een baan van 3000 euro bruto voor 40 uur naar 3060 euro bruto voor 34 uur gaat. Daarmee ga je er netto misschien 3 tientjes op vooruit...

Waarom niet eerst in ieder geval een jaar fulltime werken voor die 3600 euro per maand, zodat je in ieder geval een leuke 300 euro per maand extra kan sparen? Dan kan je daarna altijd nog overwegen of je minder kan gaan werken om te gaan ZZP'en.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Hahn schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Fijn dat je vooruitzicht hebt op een betere baan!

Ik snap alleen niet helemaal waarom je van een baan van 3000 euro bruto voor 40 uur naar 3060 euro bruto voor 34 uur gaat. Daarmee ga je er netto misschien 3 tientjes op vooruit...

Waarom niet eerst in ieder geval een jaar fulltime werken voor die 3600 euro per maand, zodat je in ieder geval een leuke 300 euro per maand extra kan sparen? Dan kan je daarna altijd nog overwegen of je minder kan gaan werken om te gaan ZZP'en.
Laat ik zeggen dat het de afgelopen 3.5 jaar zware en mentaal pittige jaren waren. Ik gun mijzelf daarom een extra dag zonder externe verplichtingen voor minimaal een half jaar. Die extra dag ga ik gebruiken voor cursussen/bijscholing. Een stukje investeren in mijzelf zodat ik hopelijk weer meer loon kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:04
@GrazendeKoe Congratz met je nieuwe job!
Nu je bewust kiest voor gelijkblijvend loon en meer vrije uren: Voelt het inmiddels niet meer alsof je als een student leeft? (Herwaardering voor alles wat je reeds hebt/kunt en zo?) Ook heel wat waard :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leonie_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-07-2022
Hey GrazendeKoe }:O

Leuke naam!

& feel you. Hier ook een 29-jarige single die in de Randstad woont. Ik verhuis volgende week van een appartementje van 900EUR naar een studio van 625EUR in een soort studentenhuis, om de redenen die jij noemt. Ik weiger om te leven om mijn vaste lasten te kunnen betalen en wil het gevoel hebben dat ik toewerk naar perspectief en een goede financiële gezondheid. Dat vraagt om radicale keuzes.

Een ander huis is wel het radicaalste wat ik heb gedaan, en eerlijk gezegd ook niet makkelijk. Het is niet een keuze die iedereen (AKA mijn ouders) begrijpt, maar soms moet je even pijn lijden om daarna weer met volle kracht vooruit te kunnen. Andere dingen die ik momenteel doe en heb gedaan:
- een gedetailleerd overzicht maken van mijn inkomsten en uitgaven
- dan strenge keuzes maken m.b.t. vaste uitgaven zoals abonnementen
- alleen dingen kopen die ik echt nodig heb
- 1x per week grote boodschappen doen op de markt
- bijna alleen dingen kopen in de bonus/uitverkoop/met korting

Ik ben nu een plan aan het maken om mijn studieschuld versneld af te lossen. Ik wil ook gaan beleggen én tegelijkertijd sparen. De tips van Porterenee helpen me heel erg. Ik ga ook de broer van een vriendin die bezig is FIRE te worden vragen om advies.

Tips voor jou, al zijn een aantal al genoemd:
- maak een goed overzicht van je financiële situatie
- schroef je vaste lasten omlaag
- zoek hulp. dit kan ook een familielid zijn of een collega of vage kennis. Weet wel wie je om hulp vraagt. Het liefst is het iemand die erg creatief is en kennis heeft van verschillende inkomstenbronnen. En die je kunt vertrouwen.
- vraag loonsverhoging of zoek een andere baan waarbij je meer verdient
- zorg voor een extra inkomstenstroom (ben ik zelf ook nog naar op zoek)
- je hebt een koophuis. Misschien kun je (tijdelijk) een huisgenoot zoeken? Ik weet niet hoe groot je huis is... maar je zou die persoon een contract kunnen geven voor 2 jaar. Dan verdien je toch aardig wat geld. Ik zou dit overigens niet als enige maatregel nemen, maar dit combineren met (be)sparen, aflossen, et cetera

Nogmaals: ik snap je helemaal. Als single, jong persoon en generally als mens in deze wereld is het niet altijd makkelijk. We're in this together. Ik geloof in je!! :>

PS: ik lees nu je bericht hierboven waarin je zegt dat je een andere baan hebt, gefeliciteerd! Ik vind 200EUR per maand om leuke dingen mee te doen ook erg weinig. Daarnaast kun je op die manier niet zo veel vermogen opbouwen. Ik zou toch kijken of dat anders kan. Wellicht met die ZZP opdrachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Leonie_ op 01-07-2022 06:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 13:32
Leonie_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:40:
Ik weiger om te leven om mijn vaste lasten te kunnen betalen ...
Ik vrees dat je toch zult moeten leven om je vaste lasten te kunnen betalen :+

Verder vind ik je keuze om in een studio te gaan wonen wel een dappere. Hopelijk heb je er goed over nagedacht en lever je er niet te veel "levensvreugde" voor in. De kunst is nu om die 275 ook direct te besparen en niet extra uit te gaan geven onder het mom van; "ik woon toch goedkoper".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:17
Bijzonder opzich, een topic openen dat je moedeloos wordt van je financiële situatie en twee weken later minder gaan werken. Je zal of je uitgaven moeten verlagen of je inkomen verhogen.

Je oplossing ligt mijns inziens in je standaard aanpassen. Minder werken is minder luxe. Dus niet én allerlei abonnementen én een motor én leuke dingen doen.
- Kies tussen Netflix of Pathé, of neem Pathé thuis.
- Maak van motorrijden je leuke ding doen in het weekend.
- Sport buiten, of verzamel attributen zodat je thuis kan sporten.
- Maak van je ZZP plan als hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
Paralectic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Kan je een uitgebreide versie van je uitgaven posten? misschien heb ik hier iets aan om zelf flink te besparen.
Ik wil je best mijn Excel bestand keer toesturen via de mail, je mag mij altijd een prive bericht sturen. Daar naast kan ik wel tips geven over waar ik welke boodschappen/aankopen doe en welke (goedkope) abonnementen ik heb lopen voor o.a. Telefonie/internet/verzekeringen etc.

Tips:

Mobiel abo via dochterbedrijven van de grote mobiel boeren, denk aan: Simyo (KPN), Hollands Nieuwe (Vodafone) of Tele2/Simpel (T-Mobile). Meestal zijn dit soort abonnementen goedkoper, maar is de snelheid van de 4G of 5G verbinding wel langzamer. Ik gebruik vaak websites zoals Mobiel.nl om abonnementen te vergelijken.
Tip voor WhatsApp: zet in de instellingen dat je alleen afbeeldingen, audio en video download via de wifi en niet via de bundel. Stel in bij apps die niet direct non stop verbinding nodig hebben, dat die alleen mogen verbinden tijdens wifi. etc. etc.

Het zelfde is van toepassing op je Internet/TV abonnement. Vaak helpen prijsvergelijk websites enorm mee.

Betreft verzekeringen heb je vaak Independer voor je standaard Inboedel/WA/Zorg, maar ook eventueel je auto verzekering.
Mijn uitvaartverzekering heb ik via de Dela lopen, omdat je daarbij in natura vergoed wordt (Kist, bloemen, broodjes, dienst etc.), waardoor deze goedkoper is dan een verzekering via de grote verzekeraars waar je een vast bedrag krijgt. Je kan er ook natuurlijk voor kiezen GEEN uitvaartverzekering te nemen en je nabestaanden te belasten in de toekomst. Maar voor 10 euro per maand Dela, kan je net zo goed er voor zorgen dat je na je overleiden geen last bent. En je nabestaanden kunnen er dan nog 1 laatste feestje van maken met zijn allen.

Boodschappen is heel simpel: Lidl voor groente en fruit (goedkoopste en beste getest), altijd letten op aanbiedingen en eventueel groenten die je kan invriezen ook gewoon invriezen en groot inkopen.
Zelfde met vlees/vis, aanbiedingen kopen en invriezen die hap.
Van boodschappen is eten veruit het duurste en gebruik je het meeste, dus let zelfs in de al goedkope supermarkt op aanbiedingen en koop groot in.
Heb je een maaltijd gekookt zoals o.a. stamppot, gooi dan niks weg, maar koop plastic bakjes bij de Action om de zooi in te vriezen. Lekker makkelijk en je gooit geen voedsel weg.
Let ook met boodschappen doen op het volgende: Koek, Snoep, Chips, dit heb je niet echt nodig en is al snel erg duur.
Koop wel bijvoorbeeld Volkoren brood in de aanbieding (1 euro per stuk) en vries ook deze in. Leg alleen de sneetjes brood eruit die je ook echt gaat opeten die dag.

Betreft aanschaf meubilair, wasmachine, etc. etc., er staat genoeg gratis op Marktplaats of eventueel een kennis die het gratis weg geeft (kennis die wel meer te besteden heeft). Ik heb vaker zaken gratis op MP gezet die ik niet meer nodig had en waar ik maar weinig voor kon krijgen. Zijn altijd mensen die het op komen halen. Ook facebook heeft vaak groepen voor gratis delen van spullen.
Er bestaat genoeg gratis in de wereld gelukkig, alleen moet je er wel even voor zoeken of moeite doen.

Belangrijkste tip van allemaal: Klusjes in en rond je huis, zoals reparaties, schilderwerk, etc. etc. Youtube is je grootste vriend hier in. Leer jezelf alles aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 10:02

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Dostar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Mijn uitvaartverzekering heb ik via de Dela lopen, omdat je daarbij in natura vergoed wordt (Kist, bloemen, broodjes, dienst etc.), waardoor deze goedkoper is dan een verzekering via de grote verzekeraars waar je een vast bedrag krijgt. Je kan er ook natuurlijk voor kiezen GEEN uitvaartverzekering te nemen en je nabestaanden te belasten in de toekomst. Maar voor 10 euro per maand Dela, kan je net zo goed er voor zorgen dat je na je overleiden geen last bent. En je nabestaanden kunnen er dan nog 1 laatste feestje van maken met zijn allen.
Dit snap ik nooit zo goed, we hebben het over kostenbesparingen waar in het begin van het topic mensen zich al afvragen of het sportschool abonnement van €20 per maand "wel echt nodig is" en dan prijst men een (in het leven) geheel nutteloze verzekering van €10 per maand aan.

Als je zo weinig geld op je rekening hebt dat je nabestaanden daar je uitvaart niet eens van kunnen betalen dan kun je beter die €10 euro extra sparen in plaats van een organisatie te steunen waarvan het nog maar de vraag is of die over 50 jaar nog bestaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Dit snap ik nooit zo goed, we hebben het over kostenbesparingen waar in het begin van het topic mensen zich al afvragen of het sportschool abonnement van €20 per maand "wel echt nodig is" en dan prijst men een (in het leven) geheel nutteloze verzekering van €10 per maand aan.

Als je zo weinig geld op je rekening hebt dat je nabestaanden daar je uitvaart niet eens van kunnen betalen dan kun je beter die €10 euro extra sparen in plaats van een organisatie te steunen waarvan het nog maar de vraag is of die over 50 jaar nog bestaat.
Niet mee eens. Juist erg netjes om je nabestaanden hier niet mee te belasten omdat jijzelf dit niet kan bekostigen. Het siert je dan om die 10 euro per maand te betalen.

En ja is nutteloos zo lang je leeft, maar dat is nu juist het hele punt van deze verzekering. Ik heb de mijne overigens opgezegd toen ik zelf wat vermogen had opgebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-07-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 10:02

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

de Peer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Niet mee eens. Juist erg netjes om je nabestaanden hier niet mee te belasten omdat jijzelf dit niet kan bekostigen. Het siert je dan om die 10 euro per maand te betalen.

En ja is nutteloos zo lang je leeft, maar dat is nu juist het hele punt van deze verzekering. Ik heb de mijne overigens opgezegd toen ik zelf wat vermogen had opgebouwd.
Deze verzekering is geen garantie dat ze over decennia ook daadwerkelijk uitbetalen. OP maakt een topic om zijn financiële problemen op te lossen en niet te vergroten. Door te zorgen dat je voldoende buffer hebt om je begrafenis (en andere incidentele uitgaven) gewoon van spaargeld te kunnen betalen bereik je hetzelfde doel zonder jezelf met extra kosten op te zadelen (ook geen onredelijk risico tegenover zijn familie wanneer OP 33 is met 0,0640% sterftekans dit jaar)?

Over risico's gesproken.. je sportschool abonnementje betaalt zichzelf waarschijnlijk beter terug omdat een slechte fysieke en/of mentale gezondheid ook een negatieve invloed kunnen hebben op je financiële situatie en levensloop. Maar goed zo zie ik het ik snap jullie punten wel. edit: na je edit zeggen we eigenlijk hetzelfde dus laat ook maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Deze verzekering is geen garantie dat ze over decennia ook daadwerkelijk uitbetalen.
Daar is hij ook niet voor.
Het gaat erom dat ze bij overlijden volgende week een groot deel van de kosten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dostar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Ik wil je best mijn Excel bestand keer toesturen via de mail, je mag mij altijd een prive bericht sturen. Daar naast kan ik wel tips geven over waar ik welke boodschappen/aankopen doe en welke (goedkope) abonnementen ik heb lopen voor o.a. Telefonie/internet/verzekeringen etc.

Tips:

Mobiel abo via dochterbedrijven van de grote mobiel boeren, denk aan: Simyo (KPN), Hollands Nieuwe (Vodafone) of Tele2/Simpel (T-Mobile). Meestal zijn dit soort abonnementen goedkoper, maar is de snelheid van de 4G of 5G verbinding wel langzamer. Ik gebruik vaak websites zoals Mobiel.nl om abonnementen te vergelijken.
Tip voor WhatsApp: zet in de instellingen dat je alleen afbeeldingen, audio en video download via de wifi en niet via de bundel. Stel in bij apps die niet direct non stop verbinding nodig hebben, dat die alleen mogen verbinden tijdens wifi. etc. etc.
Ik heb zelf geen vaste internet aansluiting meer, ik doe alles met een 4G unlimited abo. Verder heb ik thuis een kastje die het wifi signaal omzet voor het beraadde netwerk, zodat ook mijn server en switches internet hebben

Voor 25 euro in de maand heb ik dus onbeperkt internet+bellen. En best rap internet ook,waar ik woon is de 4G verbinding snel genoeg.

Het is wel zo dat een hotspot de accu snel leegtrekt, dus moet mijn mobiel veel aan de lader, maar het voordeel is dat ik ook onderweg onbeperkt internet heb, ipv alleen thuis.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Laatst online: 11-07-2022
ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Als ik het goed begrijp schuif jij graag dit soort kosten op een ander (nabestaanden/belastingbetaler) af bij je overleiden? Met handig boekhouden/geld management is 10 euro per maand makkelijk te missen. Vooral bij het opvolgen van mijn andere tips. Tevens is een begrafenis niet meer iets dat een paar tientjes kost, maar vooral 1000den euro's. Ik vind jouw redenering nogal egoïstisch. Niet bedoeld als persoonlijke aanval verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Dostar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Als ik het goed begrijp schuif jij graag dit soort kosten op een ander (nabestaanden/belastingbetaler) af bij je overleiden? Met handig boekhouden/geld management is 10 euro per maand makkelijk te missen. Vooral bij het opvolgen van mijn andere tips. Tevens is een begrafenis niet meer iets dat een paar tientjes kost, maar vooral 1000den euro's. Ik vind jouw redenering nogal egoïstisch. Niet bedoeld als persoonlijke aanval verder.
Uit zijn reactie maak ik op dat ie voldoende spaargeld heeft dat hij daarmee zijn uitvaart kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
GrazendeKoe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Laat ik zeggen dat het de afgelopen 3.5 jaar zware en mentaal pittige jaren waren. Ik gun mijzelf daarom een extra dag zonder externe verplichtingen voor minimaal een half jaar. Die extra dag ga ik gebruiken voor cursussen/bijscholing. Een stukje investeren in mijzelf zodat ik hopelijk weer meer loon kan krijgen.
36 uur ook overwogen? Als je de mogelijkheid hebt om 4x9 te werken heb je toch die vrije dag extra en dat extra uurtje extra op de andere dagen is goed te doen. Zou ik overigens alleen doen als de reistijd acceptabel is. Andere optie is dan om eens in de twee weken een dag vrij te nemen.

Die paar uurtjes extra leveren je wel een een stuk meer salaris op uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
B-Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:11:
[...]

36 uur ook overwogen? Als je de mogelijkheid hebt om 4x9 te werken heb je toch die vrije dag extra en dat extra uurtje extra op de andere dagen is goed te doen. Zou ik overigens alleen doen als de reistijd acceptabel is. Andere optie is dan om eens in de twee weken een dag vrij te nemen.

Die paar uurtjes extra leveren je wel een een stuk meer salaris op uiteraard :)
Zeker over nagedacht, maar 4x9 is helaas niet mogelijk. Ik werd wel al gevraagd om in plaats van 32 uur, 34 uur te gaan werken. Dus eenmaal per twee weken een ochtend er bij werken. Dat overweeg ik inderdaad wel te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Dostar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:47:
[...]

En ik vind jouw post nogal kortzichtig.

Als er een prima spaarpot is, of een flinke overwaarde op het huis, dan zadel je helemaal niemand met de kosten van een begrafenis op. Hooguit moeten je nabestaanden wat voorschieten, als er het vermogen vast zit in je koophuis, maar dat hoeft in een financieel gezonde familie geen probleem te zijn. Er blijft dan door het betalen van de begrafenis uit je vermogen wat minder over voor de erfgenamen, maar daar is in mijn ogen niets erg of asociaal aan. Zeker niet wanneer je alleenstaand bent zonder kinderen. Want dan beland je eventuele erfenis toch "alleen maar" bij andere huishoudens voor wie de erfenis niets meer is dan een financiële meevaller.

Het wordt anders wanneer het gaat om iemand zonder voldoende eigen vermogen om een begrafenis te betalen. Hoe verantwoord het richting je nabestaanden is om géén uitvaartverzekering te nemen verschilt dus per situatie.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste