Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Yakolev schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:06:
Weet niet hoe verstandig het was (vergeleken met een M1 Air), maar heb de M2 Base Model gekocht. Ik weet van de limitaties wat betreft RAM en het langzamere bestanden overzetten, maar uiteindelijk toch ervoor gekozen.

Uiteindelijk heb ik een laptop nodig met een goede batterij waar ik voornamelijk office gebruik en heel af en toe doe videobewerken. Het oog wilt natuurlijk ook wat, dus vandaar dat ik voor de M2 gekozen heb. Heel erg benieuwd naar MacOS.
Dan heb je zeker de juiste keuze gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 14:57
Zojuist deze hele thread doorgelezen. Zijn er mensen die de m2 air gebruiken voor 4k video editing? Ik wil liever geen m1 pro 14 vanwege het formaat. Ik maak me zorgen over de warmte van de soc vanwege en daardoor terugschroeven prestaties onder lange belasting. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
rhjgiesen schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:26:
Zojuist deze hele thread doorgelezen. Zijn er mensen die de m2 air gebruiken voor 4k video editing? Ik wil liever geen m1 pro 14 vanwege het formaat. Ik maak me zorgen over de warmte van de soc vanwege en daardoor terugschroeven prestaties onder lange belasting. Iemand hier ervaring mee?
Waarom maak je je daar zorgen over? Het intel tijdperk is zo goed als voorbij dus dat soort temperaturen behoren tot het verleden.

Beide machines kunnen wat jij wilt, maar zoals je zelf al aangeeft zal de Air daarbij wat warmer worden en terugschroeven qua prestaties onder lange belasting maar dat is dus de keuze.

Verder ben ik benieuwd of je überhaupt de videos hebt gezien. Greatsword in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 14:57
Omdat in sommige benchmarks de m1 soms beter uit de verf komt omdat die minder warm wordt bij langdurige belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-05 17:07
rhjgiesen schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:17:
Omdat in sommige benchmarks de m1 soms beter uit de verf komt omdat die minder warm wordt bij langdurige belasting...
Voor welke taken wil je je MacBook Air zo lang en zo zwaar belasten? Als je hele zware programma's gaat gebruiken is de air niet altijd geschikt en heb je de pro voor. Ik snap niet dat mensen hier zo een probleem van maken.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Klopt het dat je nu binnen een week de MBA thuis kan hebben, maar als ik hem in een Apple store wil ophalen ik 3 weken moet wachten?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:28
readytoflow schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:53:
Klopt het dat je nu binnen een week de MBA thuis kan hebben, maar als ik hem in een Apple store wil ophalen ik 3 weken moet wachten?
Klopt.

Have you tried turning it off and on again?

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:24
Ik heb eigenlijk hetzelfde, ik heb vooral een laptop nodig voor persoonlijke administratie een spel tussendoor wel eens wat games (blizzard, civilization).

Ik vind de Air simpelweg een erg fijne laptop, maar de pro wint het gewoon op features.
Maar heb ook een M1 iPad Pro met een magic Keyboard dus eigenlijk heb ik al iets dat voor casual gebruik voldoende is.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
readytoflow schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:53:
Zal aan m'n config hebben gelegen. Gisteren besteld, vandaag opgehaald in de Apple Store.

M2, 16GB, 1TB SSD

Midnight blue was mooier maar mezelf en de kids kennende toch maar voor veilige starlight gegaan.

Op een of andere manier kon ik geen Time Machine backup doen op mijn oude MBA. Dus nu alles maar handmatig erop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 08:30
Heb hem ook een paar dagen. 16/512/10-core GPU.

Heerlijke machine en world of tanks blitz draait heel goed. Het is heel bijzonder dat je uren kan gamen op de accu. Dat was op de MBP 15 inch 2017 met grafische kaart echt niet doen. Qua hitte niet en als gevolg ook niet qua accu duur.

Wat een innovatie in 5 jaar. Scherm is ook mooier qua kleuren. Ben heel blij met het formaat, de 14 inch pro had voor mij echt overkill geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Twee leuke video’s als je, net als ik, door reviews onterecht de Air hebt afgeschoten.

Hij stelt terecht dat Youtubers en media veel doen voor aandacht. En dat een titel als “laptop presteert precies zoals verwacht voor doelgroep x” geen kijkers trekt. En dus videos maken waarbij een thin en light wordt getest als een mobiel workstation, waar Apple de M1 Pro en Max voor heeft, en dan gaan klagen dat ie heet wordt en de snelheid terugschroeft.

YouTube: M2 MacBook Air Drama

YouTube: The problem with benchmarks — Shocking! Brutal! Fail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:45
Ronwiel schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:08:
Twee leuke video’s als je, net als ik, door reviews onterecht de Air hebt afgeschoten.

Hij stelt terecht dat Youtubers en media veel doen voor aandacht. En dat een titel als “laptop presteert precies zoals verwacht voor doelgroep x” geen kijkers trekt. En dus videos maken waarbij een thin en light wordt getest als een mobiel workstation, waar Apple de M1 Pro en Max voor heeft, en dan gaan klagen dat ie heet wordt en de snelheid terugschroeft.

Precies. Hier ben ik het wel mee eens. Al vind ik wel dat Apple het base model dan standaard die 512GB had moeten geven maja..

Ook al ben ik zelf een power user, toch gebruik ik altijd de base model van Apple. mijn opslag, geheugen en rekenkracht is verplaatst centraal hier in huis dmv een server.

Dus lekker die macbook air m2 8/256 en lekker die macmini m1 8/256 :) alhoewel die 8gb tegen alles ingaat qua mijn principes, geen enkel spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:59
Ronwiel schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:08:

Ze moeten ergens hun kijkers vandaan halen, ze hadden al te veel positieve video's na de launch van de M1Pro, Max en Ultra dus moest er wat verschil zijn.
En zelfs dan nog vind ik het overdreven wat ze zeggen, gisteren heb ik een filmpje in blender gemaakt en ja het duurt wat langer dan met een Mac met fan maar ook niet zoveel langer, de MacBook Air is zelfs niet eens zo warm geworden als mijn oude intel MacBook Pro bij het kijken van een 4K video op YouTube.

Dus tenzij je echt elke dag video's in blender gaat renderen voldoet de MacBook Air zelfs aan pro-users.
Apple had misschien wel de snelheid van de SSD niet naar beneden moeten halen maar dat is een andere zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Tja. Van die ssd snelheid kun je afvragen wat je daar van merkt in de praktijk. Ook daarvoor geldt, meer snelheid nodig: een Pro. Rene Ritchie gaat in een van die videos wel in op het issue. En geeft aan dat dit simpelweg vooruitgang van tech is, voor 256 is slechts 1 chip nodig anno 2022. Met als nadeel lagere schrijfsnelheid. In dit geval dus alleen een voordeel van Apple.

Maar het laat ook maar zien hoe we elkaar gek maken online. Zelf laat ik me dan vooral meeslepen in de richting van de 14 pro voor he scherm. Terwijl ik op kantoor de hele dag naar een 10 jaar oud Philips scherm zit te kijken en me er eigenlijk nooit aan stoor.

Of de Apple Watch. Notificaties uit, stappenteller uit en sport en slaap track ik niet. Toch zit je regelmatig naar aanbiedingen te speuren. Waarom? Tja geen idee…

En je kijkt vaak voorbij zaken die wel belangrijk zijn. Bijv. actieve koeling in de pro die je bij casual gebruik niet nodig hebt. Terwijl de single core snelheid van de m2 wel handig is in de praktijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Ronwiel op 25-09-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:53

Licko

ZVDK

Ik overweeg een M1 of M2 air te kopen en zie dat je er nu een gift card via apple bij krijgt (back to school actie). Iemand enig idee of deze gift card gebruikt kan worden om via apple een refurbished ipad te kopen?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Licko schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:20:
Ik overweeg een M1 of M2 air te kopen en zie dat je er nu een gift card via apple bij krijgt (back to school actie). Iemand enig idee of deze gift card gebruikt kan worden om via apple een refurbished ipad te kopen?
Ik heb er AirPods van gekocht, dus: Ja hij kan in de hardware store gebruikt worden. Overigens staat e.a. ook in de voorwaarden vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

stormfly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb er AirPods van gekocht, dus: Ja hij kan in de hardware store gebruikt worden. Overigens staat e.a. ook in de voorwaarden vermeld.
In de voorwaarden zie ik niets over refurbished wat uitgesloten zou zijn. Maar dacht misschien heeft iemand hier ervaring van voorgaande jaren of zo.

Edit; via chat met Apple is bevestigd dat ook refurbished artikelen gekocht kunnen worden met de giftcard.

[ Voor 11% gewijzigd door Licko op 28-09-2022 09:45 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• readytoflow
  • Niet online
Heeft iemand mss al een Dock kunnen vinden voor de M2 MBA in de kleur starlight?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
readytoflow schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:59:
Heeft iemand mss al een Dock kunnen vinden voor de M2 MBA in de kleur starlight?
Dat soort zaken kunnen beter in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Licko schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:06:
[...]

In de voorwaarden zie ik niets over refurbished wat uitgesloten zou zijn. Maar dacht misschien heeft iemand hier ervaring van voorgaande jaren of zo.

Edit; via chat met Apple is bevestigd dat ook refurbished artikelen gekocht kunnen worden met de giftcard.
Let op dat er volgende maand waarschijnlijk nieuwe iPads uitkomen, dus zou persoonlijk daar even op wachten.

• Licko

Licko

ZVDK

Greatsword schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:06:
[...]

Let op dat er volgende maand waarschijnlijk nieuwe iPads uitkomen, dus zou persoonlijk daar even op wachten.
Ik zal eens kijken wat de geruchten over de ipad 2022 zijn dan, maar een air 2020 kost bij apple refurbished momenteel € 539,- Dat wordt dan € 389,- voor een air wanneer ik een giftcard van € 150,- gebruik.
Dat is geen verkeerde prijs lijkt me.

• Greatsword
  • Niet online
Licko schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:40:
[...]

Ik zal eens kijken wat de geruchten over de ipad 2022 zijn dan, maar een air 2020 kost bij apple refurbished momenteel € 539,- Dat wordt dan € 389,- voor een air wanneer ik een giftcard van € 150,- gebruik.
Dat is geen verkeerde prijs lijkt me.
De Air is recent geüpdatet dus daar zal voorlopig geen nieuwe van komen. Verdere discussie daarover kan in iPad Air (5e generatie, 2022) - Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32

Nyarlathotep

Crawling Chaos

rhjgiesen schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:26:
Wellicht niet 100% vergelijkbaar, maar om een indicatie te geven: Onlangs op mijn M1 Air (basismodel) met Handbrake wat filmpjes gecomprimeerd/omgezet. De M1 werd al vrij snel behoorlijk warm en ging throttlen waardoor de prestaties ongeveer werden gehalveerd. Ook liep de accu duidelijk sneller leeg (maar niet extreem gelukkig).
Voor videobewerking zou ik de Air niet aanraden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nou, die van mij is ook eindelijk binnen.

16GB / 1TB dus we gaan het zien of hij mijn 14” gaat vervangen ;)

Zal voornamelijk worden gebruikt voor (studio) fotografie, tethering en bewerking met programma’s als Capture One, Photoshop etc.

Ook ben ik benieuwd of hij lekker werkt i.c.m. Mijn Studio Display, dus haperingen e.d. bij multitasken, swipen door spaces, mission control etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 30-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:49
De MacBook Air instap M2 in de aanbieding bij Bol.com (sterrenlicht).

[ Voor 4% gewijzigd door DBreda op 02-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Laagste prijs tot nu toe. Heb zelf de zilvere gekocht voor €1389 bij Amazon.nl 3 weekjes geleden.

Ik las (meen macrumors) dat de m2 air in de US gedaald is naar $1099

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 11:49
roT- schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:47:
[...]

Laagste prijs tot nu toe. Heb zelf de zilvere gekocht voor €1389 bij Amazon.nl 3 weekjes geleden.

Ik las (meen macrumors) dat de m2 air in de US gedaald is naar $1099
Ah nice, dit zijn al iets leukere prijzen iig. Met een beetje geluk volgende maand met BF nog leuker? We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Op Marktplaats staan er ook een paar te koop met factuur, maar blijkbaar hebben mensen er nog geen 1250-1300 voor over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1027889

Vandaag definitief het Windows tijdperk achter mij gelaten en de MacBook Air M2 8 GB | 256 GB | 8-core GPU gekocht. Eerste indruk is positief. Werkt mooi samen met mijn iPhone, iPad, AirPods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Ik zit inmiddels weer op mijn Macbook Pro 2016 en de M2 Air is terug naar Apple. De batterijduur, snelheid en een normaal toetsenbord waren fantastisch maar de vormfactor en scherm vielen mij tegen.
De vormfactor was weinig Air meer aan, het is identiek aan de Macbook Pro 13" die mijn vrouw heeft. Zowel qua gewicht als de grootte. Ik had hem comfortabeler in de hand verwacht.
Ten tweede vind ik de notch storend terwijl ik daar op mijn telefoon geen last van heb. Met name dat een venster een paar millimeter onder de notch wordt tegengehouden was onverdraaglijk. Mogelijk ben ik te gewend aan de 15" en is de combinatie van een kleiner scherm én notch een te groot verschil.
Ondanks dat mijn huidige macbook geen update naar Ventura krijgt ga ik wachten op de M3 MacBook Air 15" of, als die niet komt, een 16" Pro instapper, hoewel die erg bulky is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
Spinozo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:30:
Ik zit inmiddels weer op mijn Macbook Pro 2016 en de M2 Air is terug naar Apple. De batterijduur, snelheid en een normaal toetsenbord waren fantastisch maar de vormfactor en scherm vielen mij tegen.
De vormfactor was weinig Air meer aan, het is identiek aan de Macbook Pro 13" die mijn vrouw heeft. Zowel qua gewicht als de grootte. Ik had hem comfortabeler in de hand verwacht.
Ten tweede vind ik de notch storend terwijl ik daar op mijn telefoon geen last van heb. Met name dat een venster een paar millimeter onder de notch wordt tegengehouden was onverdraaglijk. Mogelijk ben ik te gewend aan de 15" en is de combinatie van een kleiner scherm én notch een te groot verschil.
Ondanks dat mijn huidige macbook geen update naar Ventura krijgt ga ik wachten op de M3 MacBook Air 15" of, als die niet komt, een 16" Pro instapper, hoewel die erg bulky is.
Ja goed, maar met die notch speelt natuurlijk ook op de macbook pro 2021 en later of m3 air en later gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 18:41
Is hier iemand die VM's draait met de Macbook Air? Ik kan zakelijk kiezen tussen een HP of een Macbook. De HP heeft een i7, maar dat is wel een beetje een bakbeest en de Macbook is stijlvol en dunner en heeft Apple silicon. Ik zal alleen via VM op Windows zitten echter, dus is het dan niet handiger om gewoon Windows te hebben of maakt dat verschil niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-06 19:38
Belecthor schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:13:
Is hier iemand die VM's draait met de Macbook Air? Ik kan zakelijk kiezen tussen een HP of een Macbook. De HP heeft een i7, maar dat is wel een beetje een bakbeest en de Macbook is stijlvol en dunner en heeft Apple silicon. Ik zal alleen via VM op Windows zitten echter, dus is het dan niet handiger om gewoon Windows te hebben of maakt dat verschil niet zoveel uit?
Ik heb wel een paar VM's die ik op mijn MacBook Air (m1) draai.
Wat wil je precies met Windows gaan doen?

Als je voornamelijk in Windows gaat werken kun je beter gewoon een Windows laptop kopen. Als het af en toe is om bepaalde software te draaien die niet (goed) onder macOS werkt, of om dingen uit te testen, dan kan dat prima met een VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Belecthor schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:13:
Let op dat als je een M1 of M2 Air koopt, je alleen de ARM versie van Windows kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 18:41
PrimusIP schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb wel een paar VM's die ik op mijn MacBook Air (m1) draai.
Wat wil je precies met Windows gaan doen?

Als je voornamelijk in Windows gaat werken kun je beter gewoon een Windows laptop kopen. Als het af en toe is om bepaalde software te draaien die niet (goed) onder macOS werkt, of om dingen uit te testen, dan kan dat prima met een VM.
Thanks. Ik zal het vooral gebruiken om bij een klant in te loggen via Citrix. Ik ga geen keiharde developer zaken doen, maar ik ben zeer te spreken over de Macbook in vergelijking tot de toch vrij logge bakbeesten van Windows laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:28
Belecthor schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Thanks. Ik zal het vooral gebruiken om bij een klant in te loggen via Citrix. Ik ga geen keiharde developer zaken doen, maar ik ben zeer te spreken over de Macbook in vergelijking tot de toch vrij logge bakbeesten van Windows laptops.
Als je Citrix gaat gebruiken kun je toch juist via de macOS applicatie aan de slag?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Gr4mpyC3t schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Als je Citrix gaat gebruiken kun je toch juist via de macOS applicatie aan de slag?
Dat is waar. Citrix is geen VM op je laptop, maar je draait een remote client. Werkt best prima.

Je computer doet niet de rekenkracht, maar een server doet al het werk. Je ‘streamt’ als het ware een omgeving. Enige wat de Citrix client doet is je beeld en geluid verschaffen en zorgen dat je signalen (toetsenbord, camera, etc) weer terug keren.
Citrix vraagt ook weinig van je computer. Je zou het zelfs vanaf een raspberry of een telefoon kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Wat is dat gewicht van de Air toch heerlijk hé als je hem optilt.

Qua design vind ik het toetsenbord ook veel mooier dan de 14” zwart op zilver i.p.v. Zwart op Zwart.

Tot nu toe draait alles lekker soepel in PS en C1, heb alleen wel dat het studio display iets langzamer aangaat als hij uit sluimer komt, verder merk ik eigenlijk nog geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:27:

Qua design vind ik het toetsenbord ook veel mooier dan de 14” zwart op zilver i.p.v. Zwart op Zwart.

Tot nu toe draait alles lekker soepel in PS en C1, heb alleen wel dat het studio display iets langzamer aangaat als hij uit sluimer komt, verder merk ik eigenlijk nog geen verschil.
Ik heb datzelfde met het toetsenbord. Ik kan niet blind typen, en met het zwart geverfde stuk onder het toetsenbord vond ik het typen een stuk lastiger op de Pro 14. Los nog van de rand in mijn polsen doordat de onderkant van de Pro dikker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Greatsword schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:27:

Ja het is echt een pareltje he, kan er ook elke dag van genieten hij is perfect op alle fronten. Je moet soms zoeken naar je oplader :9 omdat je hem zo weinig gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Ja het is echt een pareltje he, kan er ook elke dag van genieten hij is perfect op alle fronten. Je moet soms zoeken naar je oplader :9 omdat je hem zo weinig gebruikt.
Nou perfect ook weer niet hoor.

MiniLED is toch wel echt mooi op de Pro en van wat extra poorten zou ik ook wel blij worden, of zelfs poorten aan beide kanten i.p.v. alleen links ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 13:43

4POX

Everybody is wired

stormfly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Dat is het mooie van USB-c. Je kan Macbook's zelfs opladen met (de betere) telefoon opladers. Ik hang mijn oude Macbook Pro wel eens aan een 18 watt batterybank.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Greatsword schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Nou perfect ook weer niet hoor.

MiniLED is toch wel echt mooi op de Pro en van wat extra poorten zou ik ook wel blij worden, of zelfs poorten aan beide kanten i.p.v. alleen links ;)
Ja en Ja. Precies dat. ;)

En zilver rules. Geen geverfde laptop maar de technische kleur van het materiaal. Slijtageplekken en krasjes verkleuren dus het materiaal niet en zijn minder zichtbaar. Toetsen beter zichtbaar, amen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
Cap schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Ja en Ja. Precies dat. ;)

En zilver rules. Geen geverfde laptop maar de technische kleur van het materiaal. Slijtageplekken en krasjes verkleuren dus het materiaal niet en zijn minder zichtbaar. Toetsen beter zichtbaar, amen.
Yes ook hier. Nog even getwijfeld over een Spacegrey maar toch voor de zilvere gegaan. Geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurabaas94
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023
ik heb hier eerder wel wat gepost over het eventueel kopen van de M2 air, nou stond ik laatst op het punt over te stappen (van mijn mac pro 2014) en kwam ik een enorm goeie deal tegen voor de M1 air op marktplaats. Volledig nieuw, 700 eu, alleen de gouden/roze uitvoering. Ontzettend blij mee, kan weer langer dan een halfuur zonder oplader (;)) en alles werkt mega snel.
Wat ik wel opvallend vind, is dat ik door alle M2 reviews zo overtuigd was geraakt dat ik niet het instapmodel moest nemen, en daardoor het apparaat te duur vond. Terwijl ik nu een instap M1 gebruik en nog niet 1x heb gevoeld dat de laptop opwarmt. Base model is voor mij dus, inclusief licht Adobe werk en heel wat tabbladen open, 100% voldoende.
En ja, ik mis echt magsafe en ik vind de blauwe M2 zó mooi, maar ben nu al voorzien. Maar als je twijfelt: ga er voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

roT- schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:17:
[...]

Yes ook hier. Nog even getwijfeld over een Spacegrey maar toch voor de zilvere gegaan. Geen spijt van.
Sinds 2008 altijd zilver gehad, in 2017 1x space grey (ik koop 2e hands en was afhankelijk van het aanbod) en dan weet je het verschil wel. Blij om weer terug bij zilver te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Laurabaas94 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:20:
ik heb hier eerder wel wat gepost over het eventueel kopen van de M2 air, nou stond ik laatst op het punt over te stappen (van mijn mac pro 2014) en kwam ik een enorm goeie deal tegen voor de M1 air op marktplaats. Volledig nieuw, 700 eu, alleen de gouden/roze uitvoering. Ontzettend blij mee, kan weer langer dan een halfuur zonder oplader (;)) en alles werkt mega snel.
Wat ik wel opvallend vind, is dat ik door alle M2 reviews zo overtuigd was geraakt dat ik niet het instapmodel moest nemen, en daardoor het apparaat te duur vond. Terwijl ik nu een instap M1 gebruik en nog niet 1x heb gevoeld dat de laptop opwarmt. Base model is voor mij dus, inclusief licht Adobe werk en heel wat tabbladen open, 100% voldoende.
En ja, ik mis echt magsafe en ik vind de blauwe M2 zó mooi, maar ben nu al voorzien. Maar als je twijfelt: ga er voor :)
Als het een echt goede deal was dan neem je inderdaad de kleur op de koop toe. En inderdaad of het nu de Macbook M1 of M2 is, het is voor 95% van de mensen voldoende. De M1 is momenteel het meeste waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:17
Alle overige kleuren zijn nu ook gunstig geprijsd voor 1359.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Cap schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Sinds 2008 altijd zilver gehad, in 2017 1x space grey (ik koop 2e hands en was afhankelijk van het aanbod) en dan weet je het verschil wel. Blij om weer terug bij zilver te zijn. :)
T/m 2015 waren er ook alleen maar zilveren MBAs en MBPs te koop. De eerste die in spacegrijs en goud kwam was de 12” MB 2015. Die heb ik nog gehad in goud en ik vond het een prachtige kleur. Mijn 13” MBP 2017 had ik in spacegrijs en nu mijn 14” MBP 2021 in zilver. Ik heb dus zo’n beetje alle kleuren wel gehad, maar zilver vind ik het mooiste.

[ Voor 9% gewijzigd door syltheboy op 16-10-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik wil een MacBook aanschaffen en twijfel tussen de Pro of de Air. Hij zal vooral gebruikt worden om in Lightroom veel foto's te beoordelen selecteren. Zal gaan om een paar honderd foto's per uur. Is de Air M2 met 8gb dan voldoende of beter om voor de Pro te kiezen met standaard 16gb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
KappuhH schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:00:
Ik wil een MacBook aanschaffen en twijfel tussen de Pro of de Air. Hij zal vooral gebruikt worden om in Lightroom veel foto's te beoordelen selecteren. Zal gaan om een paar honderd foto's per uur. Is de Air M2 met 8gb dan voldoende of beter om voor de Pro te kiezen met standaard 16gb?
Je zal het verschil grotendeels merken als je al die foto’s ook gaat exporteren van RAW naar JPEG. Mocht je daar echt haast bij hebben dan is de Pro de betere keuze.

Voordelen van de Pro op dit gebied dus o.a het mooiere scherm, SD kaart lezer, snellere prestaties.

Air: Compact en lekker licht dus ideaal om dagelijks mee te nemen.

Nog een kleine aanvulling, LR is sowieso wat langzamer dan bijvoorbeeld Capture One en als je RAW foto's groter dan 24MP zijn ga je het verschil nog meer merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 18-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
.

[ Voor 100% gewijzigd door PrimusIP op 18-10-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maastricht1990
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:56
Ik heb een vraagje,ik heb nog nooit een MacBook gehad,en ik zoek een nieuwe laptop ( mijne is al heel wat jaartjes oud ) ik doe vooral streamen ( Netflix,HBO,Viaplay,Prime ) en *KUCH* Utorrents…lukt dat allemaal op de MacBook Air m2?,ik wou Zowiezo voor de 512GB gaan maar ik twijfel tussen de 8 ram of 16 ram…ik was toevallig in de mediamarkt en ik zag ze mooie midnight ! Pfoe wat een mooi kleurtje en licht !!

Ryzen 7800X3D / Asus Rog Strix 4080 OC White / Asus Rog Strix X670E-A / IPhone 15PM / LG G4 65” / PS5 Pro /

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Maastricht1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:44:
ik doe vooral streamen ( Netflix,HBO,Viaplay,Prime ) en *KUCH* Utorrents…lukt dat allemaal op de MacBook Air m2?
Nee, vast niet. Wat bestandjes downloaden en streamen is vast een veel te hoge workload voor de snelste ultrabook op deze planeet. Jammer, volgend jaar misschien.

Oh en zeker ook de 16 GB nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ik heb een vraagje,ik heb nog nooit een MacBook gehad,en ik zoek een nieuwe laptop ( mijne is al heel wat jaartjes oud ) ik doe vooral streamen ( Netflix,HBO,Viaplay,Prime ) en *KUCH* Utorrents…lukt dat allemaal op de MacBook Air m2?,ik wou Zowiezo voor de 512GB gaan maar ik twijfel tussen de 8 ram of 16 ram…ik was toevallig in de mediamarkt en ik zag ze mooie midnight ! Pfoe wat een mooi kleurtje en licht !!
Eitje natuurlijk, daar hoef je echt geen zorgen over te maken. Qua torrents kan ik Transmission aanraden, werkt al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Mooi he :9~
Zie https://isapplesiliconready.com/app/uTorrent
8GB is meer dan voldoende

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maastricht1990
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:56
Greatsword schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Eitje natuurlijk, daar hoef je echt geen zorgen over te maken. Qua torrents kan ik Transmission aanraden, werkt al jaren zonder problemen.
Zal het onthouden! Maar zal ik de bases model 8ram houden of toch 16? En 256gb of 512gb?

Ryzen 7800X3D / Asus Rog Strix 4080 OC White / Asus Rog Strix X670E-A / IPhone 15PM / LG G4 65” / PS5 Pro /

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb een m1 air met 8 GB. En voor wat je beschrijft is die machine al een enorme overkill.
Dus 8gb is voldoende. Of je meer wil is eigen keuze. Wil je misschien veel zwaardere dingen doen in de toekomst? En wie weet is die wat sneller over 5 jaar met normale processen met 16 GB dan met 8 GB.
16gb heb je voor wat je beschrijft niet nodig, maar het kan wel helpen om langer plezier met je laptop te hebben.

Opslag zelfde verhaal. Ga je veel installeren en dingen waar je geen externe schijf wil gebruiken? Zo ja, niks zo vervelend als je onvoldoende schijfruimte hebt.

Op dit moment kan ik met mijn M1 air 8gb in een Windows 11 VM fallout 4 spelen. Dat vind ik best indrukwekkend qua prestaties.

[ Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 22-10-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Maastricht1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Zal het onthouden! Maar zal ik de bases model 8ram houden of toch 16? En 256gb of 512gb?
Ik sluit me aan bij @PrimusIP als je ook met deze laptop weer heel wat jaartjes mee wil gaan en je overweegt om in de toekomst regelmatig zwaardere dingen te gaan doen, dan zou 16GB een goede keuze zijn en anders heb je aan 8GB meer dan genoeg.

Betreft opslag, die kan je altijd nog extern doen, bijvoorbeeld met een Samsung T7, of als je echt van het streamen en een media bibliotheek bent zou ik wellicht zelfs een (Synology) NAS adviseren met bijvoorbeeld Plex. Dan maak je als het ware je eigen Netflix, die je overal op kunt bekijken en zelfs kan delen met je familie/vrienden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Voor de dingen die je wil doen zou ik inderdaad geen M2 Macbook Air kopen. Overkill!
Je kunt beter een M1 Macbook Air kopen, en voor die 300 euro prijsverschil met de M2 Macbook Air, wat meer opslag kopen. Want voor downloads heb je dat wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Laatst online: 02-06 15:40
Zijn er hier mensen die de MBA M2 gebruiken icm Photoshop/Lightroom en Premiere Pro (4k)?
Mijn workflow bestaat uit veel stacken, hdr en wat 4k korte filmpjes.
Regelmatig moet mn pc een bulk aan fotos importeren, bewerken, exporteren.

Lukt allemaal prima op mn pc, maar ik zoek iets waardoor ik onderweg ook aan de slag kan.
Regelmatig zit ik wel ergens even een uurtje te wachten of bij correcties is het fijner als je dit toch even vanaf de bank kunt doen. Dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die de Air M2 voor meer gebruiken dan alleen een beetje internetten en office gebruik. Dus niet 1 of een paar fotos bewerken, maar echt een flinke stack.

Ik twijfel tussen de M2 en de Macbook pro M1.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Lisabella schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:02:
Zijn er hier mensen die de MBA M2 gebruiken icm Photoshop/Lightroom en Premiere Pro (4k)?
Mijn workflow bestaat uit veel stacken, hdr en wat 4k korte filmpjes.
Regelmatig moet mn pc een bulk aan fotos importeren, bewerken, exporteren.

Lukt allemaal prima op mn pc, maar ik zoek iets waardoor ik onderweg ook aan de slag kan.
Regelmatig zit ik wel ergens even een uurtje te wachten of bij correcties is het fijner als je dit toch even vanaf de bank kunt doen. Dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die de Air M2 voor meer gebruiken dan alleen een beetje internetten en office gebruik. Dus niet 1 of een paar fotos bewerken, maar echt een flinke stack.

Ik twijfel tussen de M2 en de Macbook pro M1.

Alvast bedankt.
Ja ik, veel photoshop en Capture one (Wel 16GB en 1TB SSD) doet het zonder problemen en blijft ook nog steeds koel onder dit soort werkzaamheden.

Ook 4K videobewerking lukt zonder problemen maar als dit je dagelijkse workflow is zou ik je iets meer richting de 14" MBP adviseren tenzij het gewicht de belangrijkste factor voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Ik zit met dezelfde keuzestress.

Miss Waah wil een macbook om fotoboeken te maken. Tja das natuurlijk een koud kunstje voor deze machines.

256GB is daarvoor zat, en 8GB ram ook. De foto's komen toch vanaf de NAS en de eindproducten gaan ook terug naar de NAS.

Zelf wil ik nog wat video editen (vakanties, geen werk). Geen high end, gewoon 4K60 footage in H264/H265. Iets anders zal er de komende tijd niet komen en camera's die andere formaten ondersteunen zijn me te duur en log. Tis een drone, een iphone, een Gopro. dat soort beeldmateriaal. Zou wel fijn zijn om dat niet per se op zolder te HOEVEN doen.

Ik twijfel tussen de M1 Air (256/8gb) de M2 (extra USB-c poort bij laden, helderder display) of misschien toch de MBP 14" al is die wel wat boven budget... Maar als dat heel veel scheelt kwa functies IS het een optie. En dan is er nog de Macbook Pro 13" die met 512GB net zo duur is als de M2...

Opslag is niet echt een issue, aangezien ik met een externe SSD wil gaan werken. Zo werk ik op de PC van 10 jaar oud nu ook met Davinci Resolve en dat werkt erg goed aangezien de hele library dan op die SSD staat. Al zou ik misschien wel weer met Final Cut gaan werken en dan weet ik niet waar die zijn storage heeft.

Zie door de bomen het bos niet meer. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Waah
  • M1 Air voor beste prijs kwaliteit verhouding.
  • M2 Air als je waarde hecht aan het nieuwe design en de verbeteringen die je zelf al noemde.
  • MBP 13” niet doen (oud design, touchbar i.p.v. fysieke knoppen, geen MagSafe etc.
  • 14”MBP Doen als je het mooiste scherm wilt voor fotografie / video en waarde hecht aan veel aansluitpoorten, krachtige maar vooral langdurige stabiele performance bij zaken als videobewerking en je het uiteraard kan veroorloven en het zwaardere gewicht geen issue is.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 28-10-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

En de M1 of M2 Air doen als je zekerheid wilt dat waar dan ook (lees op moeilijk ventilerende plekken, bijv op schoot, op de bank, etc) die kolere, stofhappende ventilator niet aan gaat terwijl je de extra cpu performance eigenlijk niet nodig hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Waah ik vind dit soort praktijkervaringen altijd wel waardevol: https://nitter.unixfox.eu...tus/1471580218787835911#m.
It's official, I don't have a workflow that turns on the MacBook Pro's fans. Editing a 30-minute 4K video? Exporting that video? Upscaling video for 2 hours straight? Not a peep.
En dit is een kleine Youtuber die regelmatig post. Met andere woorden: een M1 Air of M2 Air zou voldoende moeten zijn? En. het is al eerder gezegd: ga in de winkel kijken. Dat heeft hier voor veel personen geholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronwiel op 01-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
uiteindelijk de M1 Air geworden. Had al gekeken in de winkel maar kwam er nog niet echt uit. Maar uiteindelijk besloten dat ik aan het basismodel meer dan genoeg heb. externe SSD heb ik al liggen van 2TB waar al mijn Davinci Resolve-projecten op staan voor editen.

uiteindelijk vond ik de 1000+ euro extra voor een iets groter scherm de moeite niet echt waard.

M2 wel een mooie machine trouwens!

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 01-11-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:33
Nog een twijfelaar hier.
Heb een MBP 2011 (jaren niet meer gebruikte, ivm defecte trackpad door opgezwollen batterij) en iPad nam het simpele browsen en mailen over na mijn studie. Echter is een tablet me soms iets te 'beperkt' en neig ik weer naar een laptop of computer (Air of Mini).
De Air M1 zou me volstaan qua specs, omdat ik niet van plan ben echt zware dingen erop te doen. Een Pro is het me dan ook niet waard (zal hem immers niet veel gebruiken). Echter is het aantal poorten wel karig.
1 voor af en toe opladen of externe opslag om te backuppen. 1 voor waarschijnlijk op den duur een groter externe monitor (24" bijv).
Wat als ik er een extern speakersetje op wil aansluiten. Wordt dit dan een bluetooth oplossing?

Vind de M2 wel mooi, maar niet direct overtuigend tov de M1. En heel kort mee gespeeld in Apple Store en nog niet gewend aan de notch (vind dit nu eerder storend).
Zeker met de prijsverhoging (zit in Londen) neig ik naar een M1. De macsafe van de M2 (en dus extra poort) is wel een plus voor de M2. Maar is me zo een £270 duurder...

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@VincentG Het geluid van de Macbooks is tegenwoordig echt al ongelooflijk goed, iedereen is er altijd verbaast over als ik het ze laat horen.

Veel monitors hebben tegenwoordig ook ingebouwde "hubs" met extra aansluitpoorten, hierdoor gebruik je maar 1 kabel om je Macbook op te laden en het beeld aan te sturen ;)

Die Notch zie je in de praktijk amper, misschien nu even omdat je er echt op let, maar als je programma's e.d. open staan is het geen issue tenzij je heel veel icoontjes in de Menubalk hebt staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-06 18:02
Maastricht1990 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Niet 256gb nemen maar 512gb. Zie https://www.iculture.nl/n...ir-m2-instapmodel-trager/

[ Voor 16% gewijzigd door BertNL op 01-11-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 14:21
Even een vraagje voor de Air M2 gebruikers: welk docking station raden jullie aan?

//edit: fout topic, sorry!

[ Voor 16% gewijzigd door H1MSELF1SH op 02-11-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
H1MSELF1SH schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:00:
Even een vraagje voor de Air M2 gebruikers: welk docking station raden jullie aan?
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Het docking station topic

Maar let op, docking stations zijn best een lastige materie! Je kan maar best goed wakker zijn als je je hierin wil bijlezen. Met dank aan de usb-c chaos (plug =/= protocol). Je kan zomaar 2 dagen in verliezen bij het bijlezen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 14:21
Amos_x schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:09:
[...]

Het docking station topic

Maar let op, docking stations zijn best een lastige materie! Je kan maar best goed wakker zijn als je je hierin wil bijlezen. Met dank aan de usb-c chaos (plug =/= protocol). Je kan zomaar 2 dagen in verliezen bij het bijlezen :D
Ik was er naïef aan begonnen denkende dat het kinderlijk eenvoudig zou zijn. Niet dus.... Ik ga er mij toch even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:49
Lang getwijfeld, maar nu met een prijs van 1299 bij Mediamarkt en Amazon zojuist de instap M2 (middernacht) gekocht.
Ik kom van een MacBook Pro 2015 dus ik verwacht dat de upgrade gigantisch zal zijn. Mijn 2015 trekt een combinatie van een externe ultrawide UHD aansturen, MS Teams en Citrix viewer gewoon niet meer goed.

Nog wel even getwijfeld tussen een M1 16gb en een M2 8 gb, aangezien ze beide 1299 zijn nu. Ik verwacht echter dat ik de komende jaren nog prima door kom met een 8gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
yorroy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:39:
Lang getwijfeld, maar nu met een prijs van 1299 bij Mediamarkt en Amazon zojuist de instap M2 (middernacht) gekocht.
Ik kom van een MacBook Pro 2015 dus ik verwacht dat de upgrade gigantisch zal zijn. Mijn 2015 trekt een combinatie van een externe ultrawide UHD aansturen, MS Teams en Citrix viewer gewoon niet meer goed.

Nog wel even getwijfeld tussen een M1 16gb en een M2 8 gb, aangezien ze beide 1299 zijn nu. Ik verwacht echter dat ik de komende jaren nog prima door kom met een 8gb.
Dat zijn de leukere upgrades, dan zal je inderdaad echt een wereld van verschil merken qua prestaties.

Veel plezier ermee, ik geniet ook echt elke dag van mijn model.

Bij Mediamarkt besteld via CashbackXL? Dat scheelt ook weer wat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 11-11-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Laatst online: 08-06 18:06
Greatsword schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:01:
Die Notch zie je in de praktijk amper, misschien nu even omdat je er echt op let, maar als je programma's e.d. open staan is het geen issue tenzij je heel veel icoontjes in de Menubalk hebt staan ;)
Mocht je daar (zoals ik) last van hebben, dan kan ik Bartender 4 aanraden. Daarmee kun je die icons rangschikken en de minder relevante achter een icon verstoppen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS5c2BF9mk6d8Nr6160iVdY_J9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HdMHHYY6Gk4Akjkwu4z1j00S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanVinny
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 08:36
Iemand ervaring met de deksel en scharnierpunten of deze beetje premium zijn?

Vind het zelf een mooi modelletje voor prive en op vakantie voor de lange termijn.

Na in de winkel de air m2 in de hand te hebben gehad, (Midnight grey is echt wel een strak design) vond ik het een beetje fragiel..

Delen jullie ook die mening en is wellicht een macpro 2021 14 inch een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
VulcanVinny schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:13:
Iemand ervaring met de deksel en scharnierpunten of deze beetje premium zijn?

Vind het zelf een mooi modelletje voor prive en op vakantie voor de lange termijn.

Na in de winkel de air m2 in de hand te hebben gehad, (Midnight grey is echt wel een strak design) vond ik het een beetje fragiel..

Delen jullie ook die mening en is wellicht een macpro 2021 14 inch een beter idee?
Geen idee wat je bedoelt, de bouwkwaliteit van de M2 Air en 14” MBP zijn allebei top.

Mocht je ze veel verplaatsen kan een goede case, sleeve of tas natuurlijk geen kwaad.

En Midnight grey bestaat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanVinny
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 08:36
Greatsword schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:22:
[...]

Geen idee wat je bedoelt, de bouwkwaliteit van de M2 Air en 14” MBP zijn allebei top.

Mocht je ze veel verplaatsen kan een goede case, sleeve of tas natuurlijk geen kwaad.

En Midnight grey bestaat niet ;)
Ohh sorry, midnight dan.. 😅 ik bedoel dat de deksel een beetje zakt als je hem optilt alsof ie niet stevig vastzit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 10:47
Ik wil de M2 8GB/512GB air kopen met een goede Black Friday deal. Mochten jullie iets spotten hoor ik het graag! Zal het hier ook laten weten als ik iets zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Gulioz123 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:02:
Ik wil de M2 8GB/512GB air kopen met een goede Black Friday deal. Mochten jullie iets spotten hoor ik het graag! Zal het hier ook laten weten als ik iets zie.
Apple en BF gaan vaak niet echt samen, meestal minimale kortingen op oudere modellen

Als je pepper in de gaten houdt heb je misschien nog geluk of anders nieuw via MP / V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Laatst online: 22:49
Gulioz123 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:02:
De meeste deals komen inderdaad wel via Pepper voorbij, zo heb ik die van mij ook gescoord.
Gewoon even een notificatie op trefwoord MacBook zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 17:17
Ben van plan MB air M1 of M2 te kopen, nu b.v. bij Amazon €1299 ( M2) wil er ook een monitor van ongeveer 27 inch bij kopen,is de Lenovo Q27h-10 - QHD IPS USB-C Monitor ( €299) een goede, heeft iemand ervaring met deze monitor of kan iemand mij een andere goede aanbevelen ?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 10:47
yorroy schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:50:
[...]

De meeste deals komen inderdaad wel via Pepper voorbij, zo heb ik die van mij ook gescoord.
Gewoon even een notificatie op trefwoord MacBook zetten.
Bedankt, ik kende pepper nog niet!

• Ronwiel
  • Niet online
@Hans4545 je moet even opletten wat het aantal DPI is. MacOS schaalt anders dan Windows. Heb geen kant en klaar antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

@Hans4545 ik heb ook een qhd in 27" met usb c. Werkt prima in native resolutie, maar ik gebruik betterdisplay voor hidpi. Voor mn gevoel net wat scherper beeld.

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben van plan om mijn base air m1 te vervangen door een m2. Ik twijfel tussen 16gb en 24gb geheugen (en tussen zilver en space grey :D) Momenteel probeer ik om te gaan met 8gb door apps af te sluiten maar liever laat ik al mijn apps open staan. En ik vind de nieuwe air erg mooi.

Mijn budget is 3k en het liefst in combinatie met een ipad, 2 opties:
16/512 + ipad pro 2022 11"
24/512 + ipad air 2022

In beide gevallen zal het voldoen aan mijn eisen. Ipad is meer voor media consumptie en sidecar.
Graag advies :)

• Greatsword
  • Niet online
@styx1 Wat doe je dagelijks waardoor je denkt dat 16GB niet voldoende is?

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

@Greatsword Ik denk dat 16GB voorlopig voldoende is, daarom twijfel ik ook. Als ik voor 16GB ga, dan komt er ook een ipad 11" pro.
Wat ik dagelijks doe:
-Teams
-Visual Studio Code / Webstorm / PyCharm
-Postman
-Docker
-Chrome tabs
-Citrix
-Remote desktop
-Spotify
En nog wel meer zoals photoshop, lightroom classic, maar die doe ik niet dagelijks.

• Greatsword
  • Niet online
styx1 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:35:
@Greatsword Ik denk dat 16GB voorlopig voldoende is, daarom twijfel ik ook. Als ik voor 16GB ga, dan komt er ook een ipad 11" pro.
Wat ik dagelijks doe:
-Teams
-Visual Studio Code / Webstorm / PyCharm
-Postman
-Docker
-Chrome tabs
-Citrix
-Remote desktop
-Spotify
En nog wel meer zoals photoshop, lightroom classic, maar die doe ik niet dagelijks.
Heb zelf ervaring met zowel 8GB als 16GB en in de praktijk met die laatste nog niet echt tegen limieten aangelopen.

Als je echter flink wat performance nodig hebt zou een 14" Pro waarschijnlijk interessanter zijn dan een M2 Air met 24GB.

iPads heb ik de deur uit gedaan, kunnen voor mij geen Mac vervangen, werden tevens erg warm bij RAW foto editing met Capture One en de accuduur was ook erg teleurstellend tijdens dat gebruik

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2022 15:03 ]

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Greatsword schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:01:
[...]

Als je echter flink wat performance nodig hebt zou een 14" Pro waarschijnlijk interessanter zijn dan een M2 Air met 24GB.
(...)
Ja ik zou ook eerder dan voor de 14 pro (base model) gaan. Heeft 16Gb standaard en loopt rondjes om de M2 heen qua performance. Zeker als je wel foto/video bewerkt lijkt me dat prima.

En aan je opsomming van apps te zien zit je met 16Gb echt wel voldoende.

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

iPad is ook voor er bij en zeker niet ter vervanging van.
14" Pro zal zeker wel sneller zijn maar is wel een stuk zwaarder, dikker en de accu gaat minder lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ik denk dat veel mensen te snel naar de M1 Pro neigen. Volgens mij is dat alleen interessant als je meer dan 20 a 30 minuten de cpu/gpu op full load zet.

Black friday gift cards voor 2022 zijn bekend: https://www.apple.com/nl/...ng-event/terms-conditions. Voor de Air M2 150 euro.

• gabn88
  • Laatst online: 08-06 08:54
Ronwiel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:14:
Ik denk dat veel mensen te snel naar de M1 Pro neigen. Volgens mij is dat alleen interessant als je meer dan 20 a 30 minuten de cpu/gpu op full load zet.

Black friday gift cards voor 2022 zijn bekend: https://www.apple.com/nl/...ng-event/terms-conditions. Voor de Air M2 150 euro.
De M1 Pro is een heel andere processor (clocksnelheid/geheugensnelheid enz) dan de M1 of de M2. En stukken sneller. Heeft niks met full load te maken. Het is niet dat de M1 en M1 Pro net zo snel zijn en alleen de M1 Pro fans (actieve koeling) heeft. De M1 (of M2) is gewoon trager.

• Ronwiel
  • Niet online
@gabn88 https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Single core:
- M1 Pro: 1731 (3.2 ghz)
- M2: 1887 (3.5 ghz)

Dan is de M2 in sommige toepassingen gewoon sneller toch?

M1 Pro GPU is inderdaad krachtiger en bepaalde cpu multicore toepassingen ook. Iedereen moet gewoon goed kijken naar de gebruikte toepassingen. Want de Air kan wel degelijk voor sommige een betere keus zijn (specs/prijs/gewicht).

[ Voor 44% gewijzigd door Ronwiel op 17-11-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ronwiel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:14:
@gabn88 https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Single core:
- M1 Pro: 1731
- M2: 1887

Dan is de M2 in sommige toepassingen gewoon sneller toch?
Theoretisch wel ja, maar in de praktijk zijn dit soort benchmarks natuurlijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Puur single core is de M2 sneller (in benchmark), maar wanneer gebruik je nou single core??
De architectuur is gewoon anders van de basic M1/M2 vs M1 pro
In de M1/M2 basic zoekt Apple naar evenwicht nl. van de beschikbare cores is de helft performance en de helft efficiency (bij 8 core 4 om 4 dus)
Bij de pro/max gaat het om performance en heb je bij bijv. 8 core 6 performance om 2 efficiency cores..

En daarnaast nog essentieel verschillen:
128 bit (M2) vs 256bit (M1 pro) geheugen
100 gb bandbreedte vs 200gb bandbreedte
etc etc.

Dus zijn niet vergelijkbaar, maar ben het helemaal met je eens dat de M2 air voor sommige de betere keuze is.
Al wordt het prijsverschil klein als je een M2 air naar 16g/512g config brengt (zeker nu met BF deals)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 10:31
Zit momenteel nog met een MB Pro 2014 15" en deze is "dringend" aan vervanging toe.

Ik gebruik deze enkel voor de hele avond tv (95% voetbal) te kijken, maar in weekends gebruik ik deze ook als dj. Ik draai momenteel nog met een oude Serato Scratch Live, maar zou dan overschakelen op Serato Dj Pro.

Geen idee of de Macbook Air M2 8GB hiervoor geschikt is, want ik vind het nergens terug...

https://serato.com/dj/pro

Probleem is dat ik "onverwacht" zowel mijn Macbook pro, als mijn dj-controler thuis moet vervangen, die me waarschijnlijk al meer dan 2000€ gaat kosten, en ik daardoor niet meer voor een macbook pro zou gaan.
Ik twijfel soms nog of ik niet voor een "oudere" mb pro M1 zou gaan, maar vrees dat ik het mij in de toekomst ga beklagen. Mijn huidige macbook heb ik denk ik in 2016 gekocht, en achteraf gezien had ik beter een recenter model genomen.

Ben dus nu wat aan het uitkijken naar wat "BF deals" (in België), maar het is niet duidelijk voor mij of er wel degelijk M2 bestaan met 16Gb of is die 8CPU/8GPU standaard al 16Gb? Want op sommige sites als ik filter op 16Gb vindt hij geen resultaat (behalve de 8/8), en op andere sites dan weer wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Desperation M2 Air heb je in 8, 16 en zelfs 24GB RAM.

Zie Apple

https://www.apple.com/nl/...-cpu-en-8-core-gpu-256gb#

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste