Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
AppleFan2007 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:01:
Een vraagje voor de M2 MacBook Air bezitters en specifiek voor degene met 256GB SSD en 16GB Ram, aangezien dat de configuratie is dat ik zou kiezen.
Door vakantie heb ik de M2 niet kunnen bestellen wat mij meer tijd geeft om over de configuratie te denken en de reviews te bekijken.
Bij het basemodel is er maar 1 Nand chip blijkt uit de teardown wat minder snelheid oplevert. Merk je dit verschil echt en zeker als je 16GB aan Ram hebt? Swap memory zal dan minder snel gebruikt worden wat minder last legt op de SSD, in theorie.
Worden dan voornamelijk grotere apps veel trager opgestart tegenover bijvoorbeeld de M1 MacBook Air?

Uiteindelijk is de SSD nog steeds sneller dan die van mij 2016 MacBook Pro dus zal het toch niet veel uitmaken maar wou het toch eens vragen.
De 256GB SSD van de M2 is inderdaad een flinke achteruitgang t.o.v. de M1 Air, als ik de reviews zie tot de helft langzamer. Nu zul je inderdaad met 16GB RAM minder last hebben van haperingen, omdat de SSD minder, of misschien helemaal niet wordt aangesproken voor swap. Ik ben met mijn basis M1 Air nog nooit aan 8GB swap gekomen, meestal 1-3GB.
Als je niet regelmatig grote of veel bestanden transfert, zou ik die 207 euro voor 8GB extra in je zak houden. Of 400 euro in je zak houden en een M1 Air kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is het dezelfde MagSafe aansluiting van vroeger? Heb er nog een paar hier liggen uit 2008 en 2015 die weliswaar geel verkleurd zijn maar het nog uitstekend doen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
SirLenncelot schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:30:
Is het dezelfde MagSafe aansluiting van vroeger? Heb er nog een paar hier liggen uit 2008 en 2015 die weliswaar geel verkleurd zijn maar het nog uitstekend doen.
Nee, Magsafe 2 connectors passen niet op de Magsafe 3 poort van de Macbook Pro's en de M2 Macbook Air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:13:
[...]

Nee, Magsafe 2 connectors passen niet op de Magsafe 3 poort van de Macbook Pro's en de M2 Macbook Air.
Hetzelfde geldt uiteraard ook voor Magsafe 1 connectors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

[ Voor 49% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2022 13:21 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Laurabaas94 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:16:
Pff.. maanden uitgekeken naar de nieuwe Air maar hij is gewoon zo duur! Wel supermooi en vind magsafe en dikke plus.
Misschien kunnen jullie me voorzien van advies? Zoals vaak gezegd is een upgrade MBA M2 vrijwel zo duur als een macbook pro 14inch. Ik gebruik mijn laptop 5 dagen per week voor werk, neem hem dus ook altijd mee in m'n tas, maar ben geen 'pro' in de zin dat ik dagelijks foto's en videos bewerk.

ik ben nog steeds zo blij met mijn oude macbook pro, maar de accu loopt tegenwoordig binnen een uur leeg, gaat regelmatig loeien terwijl ik op internet surf/mails beantwoord dus het wordt tijd te denken aan een nieuwe. Ik ben gewoon bang dat een air niet weer zo lang meegaat (8-10jr) ivm het ontbreken van een ventilator. Wat raden jullie aan als je echt denkt aan een laptop voor de lange termijn?

Bezit momenteel:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Mid 2014)
2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5
8 GB 1600 MHz DDR3
Weet niet of het nog iets toevoegt, maar ik had dezelfde.

Vond vooral de aanbiedingen op de M1 Air interessant die rond de 900 euro verkocht werd. Maar zelf uiteindelijk de keuze gemaakt voor 14" MBP (basis model), die was voor 1888 euro te koop en daarmee eigenlijk nog goedkoper dan de M2 MBA.

Zou proberen een goede deal te scoren op 14" MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

syltheboy schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor Magsafe 1 connectors.
Apple verkocht voor tien euro een heel mooi omzet stukje. Hierdoor kon je al jouw oude adapters nog steeds gebruiken met de magsafe 2.

Misschien binnenkort op jouw favoriete chineze website. Een omzet stukje waarmee Magsafe 2 op een nieuwe macbook past.

(Ik heb op mijn oude Macbook Retina 2014 jarenlang een USB-C naar Magsafe 2 kabel gebruikt. Ik wilde niet weer 80 euro uitgeven aan een Originele Apple Magsafe lader die toch wel weer ontploft. Voor 20 euro een Baseus lader gekocht met die speciale kabel. )

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:55:
Apple verkocht voor tien euro een heel mooi omzet stukje. Hierdoor kon je al jouw oude adapters nog steeds gebruiken met de magsafe 2.

Misschien binnenkort op jouw favoriete chineze website. Een omzet stukje waarmee Magsafe 2 op een nieuwe macbook past.
Ja, dat weet ik. Ik heb overigens nog nooit een een MacBook met MagSafe 2 gehad. Ook zit ik niet te wachten op omzet stukjes. Mocht de originele MagSafe-kabel van mijn 14” MBP 2021 het begeven dan pak ik gewoon een USB-C kabel. Ik heb nog een mooie liggen van Otterbox. Dat is het voordeel van losse kabels.

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 21-07-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

syltheboy schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Ja, dat weet ik. Ik heb overigens nog nooit een een MacBook met MagSafe 2 gehad. Ook zit ik niet te wachten op omzet stukjes. Mocht de originele MagSafe-kabel van mijn 14” MBP 2021 het begeven dan pak ik gewoon een USB-C kabel. Ik heb nog een mooie liggen van Otterbox. Dat is het voordeel van losse kabels.
En losse opladers. Je zit niet meer aan Apple opladers vast. Misschien lag het aan mij. Er zijn zoveel stuk gegaan bij mij in de afgelopen jaren. Of de kabel ging stuk of je hoorde een doffe poef en de lader was stuk. Iedere keer 80 euro is niet mals.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb gisteren besloten om het 256GB basis model te nemen. Ik begon na het zien van reviews spijt te krijgen dat ik de midnight versie had besteld (512GB/16GB) vanwege de extreme vingerafdrukgevoeligheid. Tevens kon ik er met mijn ongeduldige karakter niet langer op wachten.

Ik heb nu de 8GB/256GB zilver die ik ergens direct kon krijgen.

Een controversiële keuze vanwege het 256GB / single NAND verhaal, maar ik dacht; fuck it. Ik heb gewoonweg geen 512GB nodig en het scheelt me honderden euro’s als ik het basis model neem. Dan maar wat langzamer.

Ik kom van de 14 inch Pro en ben dus juist een beest van een Macbook gewend, maar tegelijkertijd was dit totale overkill want ik doe er geen zware dingen mee.

Mijn eerste indruk: Geweldig compact apparaat met vooralsnog volledig acceptabele prestaties voor wat ik ermee doe. Ik steek lekker 500 euro in mijn zak ten opzichte van mijn eerder bestelde 512/16GB midnight. Ik heb hem nog maar 1 dag, dus die mening verandert misschien nog, maar voor nu erg blij mee.

[ Voor 5% gewijzigd door joblamie op 22-07-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56

Quakie

quakelen

@joblamie en wat is grootste verschil ? Als je nu een ding moet opnoemen tussen de 14 en de air ? Ben wezen kijken naar een 14 maar ook dit keer was deze vast gezet. Ik heb geen idee hoe zwaar die voelt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
Hoewel het verschil in gewicht niet enorm groot is zie ik nu (1,24kg vs 1,6kg) voelt het geheel in mijn optiek toch een stuk lichter en daarmee fijner aan. Zowel om te dragen als om bijvoorbeeld op je schoot te houden. Dat is voor mij ook de voornaamste reden geweest om de (verder fantastische) 14 weg te doen; ik vond hem net iets te zwaar. Het grotere comfort van een lichter en kleiner apparaat met toch hetzelfde moderne design maakte dat ik zo enthousiast werd van de nieuwe Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thanks helder @joblamie
Ik zou juist andersom gaan van een air naar een 14 inch. Merk je het verschil in schermen qua helderheid en pro Motion niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
@Quakie Het ontbreken van Pro-Motion merk ik niet. Ik heb dat ook nooit zo indrukwekkend gevonden, maar dat zal persoonlijk zijn. Qua helderheid en contrast is de 14 natuurlijk wel zwaar superieur, het miniLED display is echt een geweldig display, vooral met Netflix content vond ik dit indrukwekkend. Desalniettemin betekent dat natuurlijk niet dat het Air scherm slecht is. Gewoon anders en nog steeds heel acceptabel wat mij betreft. Het is een stapje terug, maar in ruil voor het compactere design een acceptabel compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:15:
Thanks helder @joblamie
Ik zou juist andersom gaan van een air naar een 14 inch. Merk je het verschil in schermen qua helderheid en pro Motion niet ?
Ik gebruik mijn 14" MBP de afgelopen weken nu i.c.m. een pricewatch: Apple Studio Display (kantelbare standaard, standaard glas) Alumi... en moet zeggen dat ik het verlies van Pro Motion in de praktijk eigenlijk helemaal niet merk. MiniLED daarentegen uiteraard wel maar als ik echt films e.d. wil kijken, doe ik dat toch op een OLED TV en niet op de Mac ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thx @joblamie en @Greatsword Voor mij heeft dit meer nut dan reviews. Dit is gewoon nuttige info voor iedereen die twijfelt.

Ben blij met mijn air. Enige reden dat ik zou upgraden is wegens het scherm en ik verwacht een prijs verhoging bij 14 inch upgrade. Voor nu is het nadeel voor mij prijs, standaard toetsenbord NL en het gewicht. In de gaten houden om te zien of die weer 1.900 wordt.
In verleden gekeken naar 15 inch en toen niet knop door gehakt. Volgens mij 2015 model die 250 goedkoper werd en later weer werd verhoogd.

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 22-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-04 16:25
Als ik een tip mag geven aan wie twijfelt over het formaat van de MBP 14’ vs. de MBA M2:

Ga naar een fysieke winkel en probeer ze allebei even uit. Niet overal mogelijk helaas wegens vastgeplakt aan de tafels. Bij mijn lokale Apple-winkel zaten ze gelukkig alleen vast met een kabel.

Ik heb zelf uren videos zitten kijken en reviews zitten lezen… en liet me bijna overtuigen om een MBP te kiezen. Toen ik de winkel binnenstapte, wist ik direct dat die *voor mij* veel te zwaar en onhandig was, gewoon door er 5 minuten mee te spelen.

Bij de MBA M2 daarentegen had ik een wauw-gevoel: licht en handig, precies wat ik zoek in een laptop. Daarnaast ook een prachtig design (oogt in het echt veel moderner dan MBP/MBA M1) en een scherm dat meer dan goed genoeg is.

M.a.w. binnenkort heb ik een MBA M2 in huis met 8/10 - 16GB - 512GB :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
redzone schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:33:
Als ik een tip mag geven aan wie twijfelt over het formaat van de MBP 14’ vs. de MBA M2:

Ga naar een fysieke winkel en probeer ze allebei even uit. Niet overal mogelijk helaas wegens vastgeplakt aan de tafels. Bij mijn lokale Apple-winkel zaten ze gelukkig alleen vast met een kabel.

Ik heb zelf uren videos zitten kijken en reviews zitten lezen… en liet me bijna overtuigen om een MBP te kiezen. Toen ik de winkel binnenstapte, wist ik direct dat die *voor mij* veel te zwaar en onhandig was, gewoon door er 5 minuten mee te spelen.

Bij de MBA M2 daarentegen had ik een wauw-gevoel: licht en handig, precies wat ik zoek in een laptop. Daarnaast ook een prachtig design (oogt in het echt veel moderner dan MBP/MBA M1) en een scherm dat meer dan goed genoeg is.

M.a.w. binnenkort heb ik een MBA M2 in huis met 8/10 - 16GB - 512GB :) .
Toevallig vandag even de Mediamarkt in gelopen, en het blijft inderdad een groot verschil. De pro ziet er gewoon net iets te bulky uit. Echter, het scherm maakt dan wel weer een hoop goed. Kortom, ik, zit nog in twijfelmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
24GB lijkt echt overkill voor de meeste toepassingen. Tenzij je intensief foto en video bewerkt (professioneel). En daar koop je dan allicht geen MBA voor.

Mijn workflow is niet zwaar maar heb desondanks 24GB overwogen voor future-proofing. En omdat ik vaak multitask op extern scherm. Uiteindelijk niet gedaan wegens kostprijs… en totaal overkill… al blijft het knagen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
redzone schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:54:
24GB lijkt echt overkill voor de meeste toepassingen. Tenzij je intensief foto en video bewerkt (professioneel).
Dan heb je bovenstaande video blijkbaar niet gekeken, want daaruit is de conclusie dat het eigenlijk geen meerwaarde heeft t.o.v. 16GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurabaas94
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023

ik wacht nog even tot ik helemaal duidelijk heb of ik mijn nieuwe macbook via werk kan aanschaffen (gebruik privé laptop voor werk in loondienst) en hoeveel korting dat oplevert voordat ik keuzes ga maken..

[ Voor 22% gewijzigd door Laurabaas94 op 27-07-2022 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 21:26
Voor mensen die nog twijfelen is deze kersverse - zeer uitgebreide - review heel interessant:
https://www.notebookcheck...ily-MacBook.636637.0.html

Ik twijfel al een tijdje om de M2 MBA aan te schaffen. Ik wil een scherm zonder PWM, wat bij deze MacBook gelukkig het geval is. Ik maak me alleen zorgen om de levensduur van het apparaat, omdat de CPU geen heatsink heeft en daardoor gemakkelijk 108 graden celsius kan halen. Ik heb geen zin om hem zelf te modden met thermalpads, die volgend MaxTech wil effectief zijn. De bovenstaande review noemt dat het apparaat moeilijk open te krijgen is. Heeft iemand misschien ervaring met de temperaturen onder normaal gebruik? Mijn M1 zit gewoonlijk rond de 30 graden, echt belachelijk cool dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@jzn21 Over de levensduur zou ik me totaal geen zorgen maken, we hebben immers het Intel tijdperk overleeft met temperaturen flink boven de 100 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:31
@jzn21 toevoegend op wat Greatsword zegt: Die temperaturen worden voornamelijk bereikt bij langdurige belasting (video/foto e.d.). Afhankelijk van wat je er mee gaat doen hoeft dat dus absoluut geen bottleneck te zijn.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 13:42
vandaag aan de slag met de nieuwe macbook air m2 (8/16/512) formaat is prima voor mij, kom van de16”intel.
voorlopig zeer tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
BitchCrew schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:28:
vandaag aan de slag met de nieuwe macbook air m2 (8/16/512) formaat is prima voor mij, kom van de16”intel.
voorlopig zeer tevreden
Vooral qua warmte en geluid zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:41
Gisteren mijn MacBook Air besteld, dan toch maar gegaan voor 512GB en 16GB aan Ram. Wordt wel pas tussen 11 en 22 augustus geleverd. Dat is dan weer een mooi verjaardagscadeautje aan mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:35:
Gisteren mijn MacBook Air besteld, dan toch maar gegaan voor 512GB en 16GB aan Ram. Wordt wel pas tussen 11 en 22 augustus geleverd. Dat is dan weer een mooi verjaardagscadeautje aan mezelf.
Dat zijn ook altijd de specs waar ik voor ga, minder is voor mij niet te doen. 2-3 weken valt op zich nog wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:58
Even benieuwd. Waarom toch de air en niet de Pro met zo weinig prijsverschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
sjoerdvd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Even benieuwd. Waarom toch de air en niet de Pro met zo weinig prijsverschil?
Nieuw design, MagSafe, betere webcam, lichter, het scherm is iets groter. Voor mij woog dat allemaal niet op tegenover het voordeel van de fan. Uiteindelijk ga ik er maar af en toe een filmpje op renderen en dat zullen er ook niet echt zware renders zijn.
En tegenover de 14 inch MacBook Pro is het gewoon een kwestie van budget, ik heb de Air nu al gekocht met studentenkorting dus het was iets van 100 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Laatst online: 01:28
Voor welke kleur ben jij gegaan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppleFan2007
Sinan10 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:25:
[...]

Voor welke kleur ben jij gegaan ?
Zilver, dacht eerst nog midnight te kiezen maar na die in de Apple Store te zien kreeg ik rillingen van al die vingerafdrukken.
Mijn vorig was Space gray maar zelfs daar vond ik de vingerafdrukken al vreselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Zilver, dacht eerst nog midnight te kiezen maar na die in de Apple Store te zien kreeg ik rillingen van al die vingerafdrukken.
Mijn vorig was Space gray maar zelfs daar vond ik de vingerafdrukken al vreselijk.
Ik heb zelf een 11” iPad Pro 2018 in Spacegrijs, maar de lak is aan de rand net naast het glas miniem losgelaten (1mm bij 0,5mm). Ik ga er heel netjes mee om en ik gebruik hem altijd in de hoes. Ik had ook een 13” MBP 2017 in Spacegrijs en deze bleef netjes. Toch ben ik deze keer voor een 14” MBP 2021 in Zilver (meest veilige kleur) gegaan. Mijn volgende iPad neem ik waarschijnlijk in Zilver.

[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 30-07-2022 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Inmiddels is een pro met een m2 een stuk goedkoper (bijna 200) dan een m2 air :|
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1827618;1827630/

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Logisch, (bijna) niemand wilt een 13pro.. Het is echt een specifiek use case apparaat geworden.

Ik denk dat dit zelfs voor meeste niet bepalend is, een nieuw design doet een hoop bij mensen. Men wilt graag het nieuwst als ze toch veel geld uitgeven.

[ Voor 45% gewijzigd door Quakie op 30-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:50
Quakie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:24:
Logisch, (bijna) niemand wilt een 13pro..
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar waarom wil bijna niemand deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
sverzijl schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar waarom wil bijna niemand deze?
Omdat het alleen de M2 als upgrade heeft, verder heeft het alle nadelen* van de oudere versies (geen extra poorten, geen groter scherm met notch, nog steeds de touchbar, etc). Terwijl de MacBook Air M2 en de M1 Pro/Max MacBook Pro 14" en 16" wel flink geüpgrade zijn ten opzichte van het voorgaande model.

* Niet alles wat ik hier een nadeel noem wordt door iedereen als nadeel gezien, maar overwegend wel :P

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 30-07-2022 12:06 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 10:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Hahn schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Omdat het alleen de M2 als upgrade heeft, verder heeft het alle nadelen* van de oudere versies (geen extra poorten, geen groter scherm met notch, nog steeds de touchbar, etc). Terwijl de MacBook Air M2 en de M1 Pro/Max MacBook Pro 14" en 16" wel flink geüpgrade zijn ten opzichte van het voorgaande model.

* Niet alles wat ik hier een nadeel noem wordt door iedereen als nadeel gezien, maar overwegend wel :P
Ja idd, zoiets ja. Maar dat maakt de keuze nu voor een nieuwe laptop niet perse handiger :P Ik denk dat ik gewoon ff paar maanden wacht totdat de air m2 ook in de ramsj gaat

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Ja idd, zoiets ja. Maar dat maakt de keuze nu voor een nieuwe laptop niet perse handiger :P Ik denk dat ik gewoon ff paar maanden wacht totdat de air m2 ook in de ramsj gaat
Juist wel:
  • Simpele gebruiker of voorkeur voor gewicht = MacBook Air
  • Power User = MacBook Pro (14 1of 16 inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Greatsword schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Juist wel:
  • Simpele gebruiker of voorkeur voor gewicht = MacBook Air
  • Power User = MacBook Pro (14 1of 16 inch)
Juist niet

Met de vorige prijsstellingen van een macbook air (+-1000) naar macbook pro (+-1600 in de basis?) was de keuze wel zo gemakkelijk.

Nu ga je veel kopers zijn die onderaan beginnen (macbook air M2) en uiteindelijk zo dicht uitkomen bij een 13 of 14" pro, dat ze liever alle 'bang-for-the-buck' kopen en dus met een pro gaan eindigen. Ook al was het in de basis een simpele gebruiker of iemand die voorkeur had voor gewicht.

Voorkeur voor gewicht moet wel al heel zwaar wegen of onoverkomelijk zijn wil je dan nog bij een 16/512 air blijven hangen. Die voorkeur zal bij heel wat consumenten wel wat elastisch zijn.

Omgekeerd (pro naar air beweging) zie ik niet zo snel gebeuren inderdaad.

Persoonlijk vind ik de oudere designs zowel van de air als de mbp iets mooier, dus die 13 inch M2 pro zou ik nog wel overwegen, maar dat heb ik nog niet precies uitgezocht hoe hij zich verhoudt mbt poorten/prijs/upgrades en dergelijke.

Precies wat apple geflikt heeft met de laatste iPad air. Op papier een goede instapper deal voor een verfijnde iPad. Maar de basis configuratie heeft een onwerkbare 64GB opslag, waardoor je eigenlijk gewoon naar de pro geduwd/getrokken wordt. Een iPad air met 128 GB zou prefect zijn, maar bestaat om duidelijke redenen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@Amos_x Ik denk dat de meeste iPad-gebruikers juist wel volstaan met 64GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
syltheboy schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:52:
@Amos_x Ik denk dat de meeste iPad-gebruikers juist wel volstaan met 64GB.
Diegenen voor wie 64GB volstaat, gaan natuurlijk nog een stapje lager en kopen gewoon een standaard iPad 9, wat een prima tablet is voor nagenoeg iedereen.

Zij die een iets 'fijnere' ervaring zoeken, net iets meer power of 'luxe', zijn ook vaak de gebruikers die toch minstens 128 GB nodig hebben. Zelf zit ik net op die grens. 64GB is zeker niet genoeg op een iPad voor mezelf, 128 zou dat wel zijn (veel games geïnstalleerd, om ze gemakkelijk beschikbaar te hebben zonder eerst te moeten downloaden. Of op reis waar je minder makkelijk Wifi vind een boel netflix offline episodes hebben)

/offtopic, want niet het iPad topic. Maar ik vermoed dat gelijkaardige mechanismen toch ook wel op die manier gaan spelen met de macbook air M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:24
128gb is echt te weinig, 256gb is wel genoeg denk ik. Maar vraag is of dat over vier jaar voor die gebruikers ook nog zo is. Ik heb 512 in mijn M1. Dat is genoeg voorlopig, 256 zou ik nu al voor mezelf wat karig vinden.

Voor iPad hangt dat denk ik ook af van wat je doet. Enkel YouTube kijken en browsen is 64gb genoeg. Wil je lokaal ook dingen opslaan is het heel erg krap.
Ik zou trouwens als ik een iPad zou kopen het nu vooral belangrijk vinden dat het stage manager aan kan. Maar dat geheel terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
PrimusIP schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:43:
128gb is echt te weinig, 256gb is wel genoeg denk ik. Maar vraag is of dat over vier jaar voor die gebruikers ook nog zo is. Ik heb 512 in mijn M1. Dat is genoeg voorlopig, 256 zou ik nu al voor mezelf wat karig vinden.

Voor iPad hangt dat denk ik ook af van wat je doet. Enkel YouTube kijken en browsen is 64gb genoeg. Wil je lokaal ook dingen opslaan is het heel erg krap.
Ik zou trouwens als ik een iPad zou kopen het nu vooral belangrijk vinden dat het stage manager aan kan. Maar dat geheel terzijde.
Hangt ook een beetje af van hoe de user dingen opslaat. Mijn M1 iPad air is ook maar met 64GB maar ik heb wel 200GB iCloud storage. Ik kom dus zeker toe met 64GB. Voor mijn Mac heb ik nu 512GB besteld omdat ik daar vaak met grotere bestanden zit en in belgie is de upload snelheid niet fantastisch. Tot nu toe gingen die grote bestanden zoals een iMovie bibliotheek of veel foto's op een externe SSD dus nooit problemen gehad met 256GB. In principe heb ik die 512GB intern niet nodig maar het leek me leuk te hebben en er was nog budget voor.

Met de komst van de cloud en betaalbare SSD's zijn er veel meer factoren die je moet overwegen bij het kiezen van interne storage. Ik lees hier vaak op Tweakers dat 256GB echt niet meer kan voor een computer maar op zich is dat nog steeds prima als je bv een Nas hebt staan of extra cloud opslag of zelfs een kleine SSD wil meenemen. Dat zijn dan vaak betere oplossingen naar mijn meningen want die kan je ook op andere computers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26
Zucht ik kan maar niet kiezen:

- Een m2 air van minimaal €1750 met dan helaas de 512gb ssd vanwege de performance boost, terwijl ik nooit data heb staan op een laptop, alles staat centraal op mn server.
- Of de bulky m1 pro terwijl ik dat soort performance niet nodig heb. Ben een “lichte” gebruiker (op de laptop althans)

-Of toch de ipad pro 12,9” met een geweldig scherm en magic keyboard… Maar beperkend iPadOS qua multitasking en waar sommige applicaties niet lekker uit de verf komen

Ik kom er niet uit ook niet na kijken in de winkel..

[ Voor 9% gewijzigd door roT- op 30-07-2022 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@roT- als je een lichte gebruiker bent ga je het niet merken dat SSD snelheid van de 256GB trager is dan bij andere varianten. Bij specifieke handelingen merk je het zoals veel data kopiëren van SSD naar externe SSD of hevig gebruik maken van swap omdat 8GB niet genoeg geheugen is.

Ook vergeet je de m1 MacBook air. Die is er ook nog voor iets minder geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
roT- schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:58:

- Een m2 air van minimaal €1750 met dan helaas de 512gb ssd vanwege de performance boost, terwijl ik nooit data heb staan op een laptop, alles staat centraal op mn server.
- Of de bulky m1 pro terwijl ik dat soort performance niet nodig heb. Ben een “lichte” gebruiker (op de laptop althans)

-Of toch de ipad pro 12,9” met een geweldig scherm en magic keyboard… Maar beperkend iPadOS qua multitasking en waar sommige applicaties niet lekker uit de verf komen

Als je een lichte gebruiker bent, dan heb je die 512GB 'vanwege de performance boost' ook echt niet nodig. Bij dagelijks huis-, tuin- en keukengebruik ga je echt niet merken dat de 256GB minder snel is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joblamie
  • Niet online
roT- schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:58:

Ik begrijp jouw dilemma. Maar zo te lezen kun je prima af met het instapmodel van de Air M2. Ikzelf ben ook een lichte gebruiker, maar had toch een Pro 14 inch. Geweldig apparaat vanwege de aanwezige poorten, het fantastische miniLED scherm en het algehele design. Maar wel een tikje aan de bulky en zware kant. Daarom nu de MacBook Air M2. En dan het instapmodel met 256GB. Als ik de reviews op internet niet gelezen had, dan had ik überhaupt nooit iets geweten of gemerkt van performance issues. Voor mij, met de manier waarop ik het gebruik, voelt het geheel gewoon hetzelfde aan als de Pro 14 inch. En dus ben ik heel erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Allen bedankt, dan gaat denk ik de macbook pro m1 afvallen. En blijven de m2 air en ipad pro 12,9” nog even in de race :)

De m2 air instap is nu zie ik te koop voor €1470

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
roT- schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:31:
Allen bedankt, dan gaat denk ik de macbook pro m1 afvallen. En blijven de m2 air en ipad pro 12,9” nog even in de race :)

De m2 air instap is nu zie ik te koop voor €1470
Een iPad kan voor mij in ieder geval nooit een MacBook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Greatsword schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Een iPad kan voor mij in ieder geval nooit een MacBook vervangen.
Al wordt het wel steeds beter en verwacht ik best veel van iPadOS 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
roT- schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Al wordt het wel steeds beter en verwacht ik best veel van iPadOS 16.
Mee eens, maar voorlopig ook nog eens met Greatsword. Ik zou graag een iPad willen, maar ik heb een lijstje wat ik niet kan, wel zou willen en wat mijn MacBook zonder problemen kan. Het lijstje begint wel iets korter te worden, maar is lang genoeg dat het voor mij geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het hangt er ook van af wat je we mee wilt doen en wat je thuis hebt liggen. Mijn M1 MacBook is mijn enige (privé) computer en een vervanging van zowel mijn desktop pc als mijn oude air 2017. Afgezien van gamen kan het ding alles wat ik wil en kan ik haast alles wat in het verleden deed met eerder genoemde apparaten. Ik heb nu een krachtige computer die ik in mijn rugtas kan doen en prima de dag door komt zonder op te laden.
Met een iPad zou ik tegen beperkingen aanlopen en zal ik thuis vroeg of laat toch ook een andere computer nodig hebben. Met een Raspberry zou ik overigens al een eind komen dan, om aan de minimale wensen te komen. Maar ik denk dat ik dan wel een echte desktop pc zou willen.

Maar als je al een echte pc/Mac hebt die nog prima is en je wilt er iets bij wat mobiel is en je niet met wat meer exotische programma's werkt , dan zou je (of iig als ik het was) best een eind komen met een iPad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Naja de macbook m1 heb ik dus verkocht vanwege het toch wel ouderwets ogende scherm. Wilde wel wat nieuws. Boven op kantoor staat een mac mini m1 en onder liggen 2 ipad pro’s m1 11”. En als laatste een dikke linux server in de meterkast.

Ik ben wel benieuwd waarom jullie macOS prefereren boven ipadOS. En welke beperkingen jullie aanlopen. Aangezien ik nog niet lang in het eco systeem van Apple zit. Maar wellicht is dat een vraag in het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:31
roT- schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:00:
Ik ben wel benieuwd waarom jullie macOS prefereren boven ipadOS. En welke beperkingen jullie aanlopen. Aangezien ik nog niet lang in het eco systeem van Apple zit. Maar wellicht is dat een vraag in het verkeerde topic.
Het begint al met multitasking. Ik raak snel het overzicht kwijt en nu met Stage Manager zal het iets beter worden, maar het is dusdanig geïmplementeerd dat het op de ‘iPad-manier’ wordt opgelost. De apps in Stage Manager schalen enkel naar vaste waardes en er is veel ‘verloren ruimte’.

Groepeer je apps en wil je een nieuwe instance van de app openen dan moet je eerst de app uit de groep halen. Het is het gewoon allemaal net niet of zo.

En dan heb je een beetje je multitask workflow op orde, vervolgens zijn 90% van alle apps gemaakt voor je vinger en dus niet voor een muis of toetsenbord.

Foto- en videobewerking, softwareontwikkeling en al die power user workflows missen de juiste functionaliteiten, of de app is niet beschikbaar, of het kan gewoon niet vanwege de limitaties van het OS.

Zo kan ik nog wel even doorgaan..

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
En het gaat ook om het toetsenbord. Als je een device wil met een toetsenbord wat een beetje in de buurt komt van een Macbook moet je toch wel een 12,9 Ipad Pro met Magic keyboard kopen. En dan ben je een stuk duurder uit, en die Ipad is dan ook een stuk zwaarder en bulkier dan de Macbook Air. Je hebt dan uiteraard wel het voordeel van een beter scherm, touch screen en gebruik als tablet.
Kortom, wil je een PC, of wil je een tablet waarop je (soms best wel goed) PC-taken kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
roT- schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:00:
Naja de macbook m1 heb ik dus verkocht vanwege het toch wel ouderwets ogende scherm. Wilde wel wat nieuws. Boven op kantoor staat een mac mini m1 en onder liggen 2 ipad pro’s m1 11”. En als laatste een dikke linux server in de meterkast.
In mijn geval heb ik verder geen (werkende) computers in huis.
Ik zou met een headless server ook een eind komen, zeker als je ook nog een Mac mini er bij hebt voor als je een desktop computer nodig hebt.
* Mutitasking: Ik denk dat met wat nu met IpadOS 16 er aan komt, ik wel kan leven overigens. Maar het is geen verbetering ten opzichte van mijn MacBook.
* Zelfde geldt voor monitor. Ik zie dit wel als bezwaren die langzaam minder worden.

* File management. Het is allemaal mij toch wat te beperkt wat je kunt. Met macOS heb ik meer functionaliteit en voor zeldzame rare dingen kun je nog naar de command line / Terminal grijpen.
* Bepaalde software die ik gebruik draait niet op de iPad (terwijl dat technisch best had gekund). Ik denk aan:
**Torrent client
** VM-ware
**Calibre
* Sideloading kan niet. Als dat wel had gekund, zou ik bovengenoemde software wel kunnen gebruiken. (Iig Torrent client en VM ware). Probleem is dat ik afhankelijk ben met wat Apple besluit wat ik mag draaien + software developers die aan Appstore regels houden (en evt. kosten) meer gedoe vinden dan het waard is.
* Het wordt gelukkig steeds minder, maar er zijn af en toe dingen waar ik zelfs voor de Mac kernel extensions voor nodig heb, of rare dingen in de Terminal moet doen omdat ik iets wil doen omdat je tegen de muren van het OS op loopt. Bij macoOS staat Apple je dat toe, op eigen risico. Bij iPadOS niet tenzij je gaat jailbreaken.
* Games die ik wil spelen draaien niet. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat een groot deel daarvan ook niet onder macOS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Oh, en vergeet user accounts ook niet! Dat is voor mij eigenlijk het grootste punt wat mij weerhoudt om een Ipad te kopen. Die zou net als de Macbook gebruikt worden door meerdere gezinsleden, maar dat kan dus niet. De Ipad is een apparaat ontworpen voor één gebruiker (en nee, 'delen met gezin' is geen oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Eigenlijk kun je het afbreken naar een paar essentiële dingen:

-multitasking en multiuser inlog
-geen sideloading/afhankelijk zijn van Apple
-te basale apps

Multitasking is een manier van werken waar je aan moet wennen, en wordt op termijn steeds beter met komst van ipadOS16 en verder. Sideloading zoals bv torrentclient heb ik de server voor die draait oa een windows vm met daarop een torrent client. Maar ook software die ik mis op MacOS of iPad. Te basale apps is een voortvloeisel van het beperkende OS en zal uiteindelijk ook beter worden.

Multiuser stond ik echt van te kijken dat dat niet kon, moet je maar een 2e ipad aanschaffen > Boinkk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Overigens denk ik (zonder echt bewijs trouwens) dat Smartphone in combinatie/aanvulling met iPads wel de toekomst gaan hebben tov. pc's en laptops. Je ziet het al dat steeds meer op basis van (cloud) services werkt. In feite gaat alles verschuiven naar het idee van mobile Terminals. IBM hoopte lang geleden al dat het die kant op zou gaan, maar toen was het technisch (internet) allemaal nog niet zo ver.
Desktops en laptops worden denk ik steeds meer een niche voor bepaalde specifieke taken/werk/specialisme en voor wat enthousiaste hobbyisten.
Wat mijn "profetie" alleen nog een beetje remt is dat iPads nog geen budged alternatief en goede concurrentie hebben. Als je ook een fatsoenlijk toetsenbord wilt kunnen gebruiken is een Chromebook toch een stuk voordeliger.

Maar dit gaat teveel offtopic realiseer ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitux
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10-2024
Vanochtend ging ik even kijken naar de huidige staat van de levertijden maar toen viel me op dat de prijzen zijn gezakt bij Apple

Basismodel: Van 1519 naar 1404 euro
10 core GPU Van 1869 naar 1754 euro

Overigens wel aparte prijzen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBa33czDzNg7G7S-bgJG-V8rYMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h5GRXVtmNIaBYhxUNyvwfyD.jpg?f=fotoalbum_large

8)7 blijken de onderwijsprijzen te zijn..

[ Voor 3% gewijzigd door pitux op 04-08-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:27
pitux schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:14:
Vanochtend ging ik even kijken naar de huidige staat van de levertijden maar toen viel me op dat de prijzen zijn gezakt bij Apple

[Afbeelding]
Als ik op de site kijk zie ik nog de originele prijzen staan van 1519 en 1869.
(Ik was gaan kijken in de hoop dat de M1 Pro modellen misschien ook in prijs gedaald waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Laatst online: 22:58

[Afbeelding]
Dit zijn de prijzen met onderwijskorting. Die krijg je als je bovenaan op de balk klikt waar de 'onderwijs' melding in staat.

[ Voor 3% gewijzigd door sjoerdvd op 04-08-2022 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 16:01

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

[Afbeelding]
Zit je niet toevallig in de Onderwijs-store te kijken?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitux
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-10-2024
Hmm, sorry is inderdaad de onderwijskorting, iets teveel geklikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
De prijzen zijn wel degelijk gewijzigd. De onderwijsprijzen dan. Tot voor kort kreeg je 100 euro korting, nu dus 115. Fijn dat de inflatie ook andersom werkt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
Op de site kan je gewoon met onderwijskorting bestellen zonder dat je daar iets voor moet bewijzen. Scheelt toch weer wat geld en je kan dan misschien wel een bepaalde upgrade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
AppleFan2007 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:06:
Op de site kan je gewoon met onderwijskorting bestellen zonder dat je daar iets voor moet bewijzen.
Zijn zo-ie-zo wel erg ruimhartig met onderwijskorting.
Ben je ouder van een student, of heb je tijdens corona wel eens thuisonderwijs gegeven, dan voldoe je ook al aan de voorwaarden. ;)
◊ Onderwijskorting is beschikbaar voor (aankomende) studenten in het hoger onderwijs en hun ouders, docenten, mensen die thuisonderwijs geven en andere medewerkers uit het onderwijs op elk niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:41
Ik zag van de week de MacBook air M2, 2022 bij de mediamarkt fysiek in de demo ruimte. Voor wie eerst wil zien voor kopen misschien aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
Gisteren is mijn MacBook geleverd, wat een apparaat. Het voelt en is allemaal veel sneller aan de mijn vorige MacBook met een intel chip. Voor met deze temperaturen is het dan ook ideaal dat die niet meer zo heet wordt. Als je van een oudere PC/Mac komt is dit apparaat zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Overweeg om een m2 air midnight 8gb/512gb te halen.

Enige waar ik nog over twijfel is de kleur gezien alle claims over “vingerafdrukken”. Wie heeft deze kleur of space gray en kan daar zijn ervaringen over delen? Is het echt zo erg?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
GandalfTheGrey schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:47:

Enige waar ik nog over twijfel is de kleur gezien alle claims over “vingerafdrukken”. Wie heeft deze kleur of space gray en kan daar zijn ervaringen over delen? Is het echt zo erg?
Ja, als je het dus irritant vind om te zien of steeds moet schoonmaken, lekker voor zilver of iets als een Dbrand skin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
GandalfTheGrey schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:47:

Yes ik heb m nu ruim een week in Midnight en ja je ziet veel vingerafdrukken. Ik vind t niet erg want de kleur is wel echt heel erg mooi, maar als je je er aan gaat storen moet je een andere kleur kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ach ja, mijn (m1 air) scherm zit steeds onder de vingerafdrukken. Weet niet hoe het met die m2 is, maar gebeurd erg makkelijk bij het open klikken van je scherm. Zou me zelf persoonlijk er dus niet door tegenhouden een midnight te halen als ik er eentje zou kopen. Schoonmaken moet je sowieso wel.

• redzone
Intussen heb ik mijn nieuwe M2 Air een drietal weken in gebruik (8/10 - 16 GB - 512GB - silver). Heel tevreden van mijn keuze. De snelheid is fenomenaal (ik kom van Windows...). De batterij lijkt eindeloos mee te gaan. Lekker compact en gemakkelijk te verplaatsen. Ook het scherm vind ik meer dan goed, zelfs op het terras buiten is het prima afleesbaar, en het oogt ook 'rustig'.

Lang getwijfeld tussen deze en de M1 Pro 14'. Zoals eerder gezegd, ik wist direct dat de Air de fijnste was voor mij toen ik beide laptops in een fysieke winkel naast elkaar zag.

De kleur silver is misschien wat saai, maar past goed bij het eerder tijdloze ontwerp van de M2 Air.

Van vingerafdrukken op het scherm heb ik zelf geen last. Die zitten bij mij vooral op de buitenkant van de behuizing aan de bovenkant van het scherm. Sowieso zijn vingerafdrukken nauwelijks zichtbaar op silver, enkel bij een schuine lichtinval.

• stormfly
  • Laatst online: 21:23
Iemand die World of Tanks Blitz speelt op zijn M2? Gaat dat OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

stormfly schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:30:
Iemand die World of Tanks Blitz speelt op zijn M2? Gaat dat OK?
Ik zou eens een zoekopdrachtje in Youtube gooien ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montblanc2018
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-07-2023
Hier eindelijk besloten om toch die smak geld uit te geven en een Starlight met 16GB en 512SSD te kopen maar toen erachter gekomen dat ze nog steeds niet gewoon op voorraad zijn. Weet iemand of ergens een overzicht is waar je je Air het snelste ontvangt? Of deze toevallig ergens in een winkel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
montblanc2018 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:15:
Hier eindelijk besloten om toch die smak geld uit te geven en een Starlight met 16GB en 512SSD te kopen maar toen erachter gekomen dat ze nog steeds niet gewoon op voorraad zijn. Weet iemand of ergens een overzicht is waar je je Air het snelste ontvangt? Of deze toevallig ergens in een winkel gezien?
Base modellen liggen doorgaans nog wel in winkels als Mediamarkt e.d maar jouw configuratie meestal toch echt online.

Als je de site van Apple dagelijks in de gaten houd heb je soms wel eens geluk dat je hem direct kan bestellen of afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
basemodel Air M2 nu bij zowel de Nederlandse Amazon en MediaMarkt €1399 ( normaal retail €1519)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:28:
basemodel Air M2 nu bij zowel de Nederlandse Amazon en MediaMarkt €1399 ( normaal retail €1519)
Had verwacht dat jij er inmiddels als 1 op V&A had staan voor een betere prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Ik twijfel momenteel tussen de aanschaf van twee macbooks. Kunnen jullie me helpen kiezen wat het beste is voor mijn use case?

Opties:
  1. 1) Macbook Air 2022 M2 -> 16GB/512GB SSD/ 8-8
  2. 2) Macbook Pro 2021 M1 Pro -> 16GB/512GB SSD
Wat doe ik vooral?
  • Ik ben ondernemer en doe op mijn PC vooral productiviteits taken. Veel office werk in office (grote Excel bestanden), zoom/teams en web browser tabs met PDF's. Heb regelmatig 30-50+ tabs open in een Chrome instance waarbij soms ook nog youtube filmpjes of twitch streams
  • Ik ben dagelijks onderweg tussen de 30-60 minuten lopen/fietsen
  • Heb veel bestanden (100GB+ aan kleine PDFs en Excel sheets) in Dropbox staan waar ik snel bij wil kunnen en mee werken
  • Ik vind het leuk om licht te gamen - ik speel regelmatig Hearthstone zo'n 1 tot 2 uur per dag. Verder geen zware FPS shooters o.i.d.
Ik had hiervoor een M1 Macbook Air die is helaas afgelopen week overleden doordat er waterschade is. De reparatiekosten zijn evenveel als een nieuwe macbook. Vandaar opzoek naar een nieuwe. Ik had deze met 8GB RAM en dat was duidelijk te weinig. Als ik veel tabs open had en streams kon ik soms merken dat hij trager werd wat absoluut niet de bedoeling is. Dus 16GB RAM is een minimum. Verder is de 256GB speed bij de M2 Air slecht gezien er maar 1 HDD in zit dan. Hierdoor kom ik dus op een M2 Air 16GB/512GB vanwege o.a. ook de betere camera.

De twijfel die nu bij mij ontstaan is, is dat als ik de M2 Macbook ga upgraden kom ik op ca. 1900 euro. Voor 2000 euro heb ik een 14" Macbook Pro met een beter scherm, speakers en geen thermal throttling. Hij is alleen stuk zwaarder en dikker en ben bang dat dat me gaat tegenstaan.

Wat is de juiste keuze in mijn situatie?

[ Voor 10% gewijzigd door GandalfTheGrey op 30-08-2022 22:21 ]

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:30
Je schrijft het zelf al. De Pro 14” is qua specs simpelweg beter, dus dat lijkt al snel de betere keus. Ook de mogelijkheid voor twee externe schermen die je bij de air mist kan mogelijk nog een dealbreaker zijn? Maar hij is wel zwaarder en dikker en niemand die jou kan vertellen wat JIJ daar van gaat vinden. De een vind het geen probleem en de ander vind het verschrikkelijk.
Dus, je moet ze gewoon eens ergens fysiek gaan bekijken en vergelijken en jezelf vertellen wat je vind van het formaat en gewicht van de Pro en dan de afweging maken wat je belangrijker vind. Er is echt niemand hier die jou dat kan gaan vertellen. Ze kunnen hooguit vertellen wat ze er zelf van vinden, maar niemand weet wat jij daar van vind. Er zijn hier mensen die bewust voor de air M2 hebben gekozen vanwege het formaat en gewicht, terwijl anderen juist voor de Pro 14” zijn gegaan vanwege de betere specs voor praktisch hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@GandalfTheGrey Ik heb hier beide en zit stiekem ook naar de Air te kijken met dezelfde specs maar dan wel tweedehands voor een leuke prijs.

Gelukkig gebruik ik de Pro nu voornamelijk in Clamshell mode, want het gewicht is echt een tegenvaller als je de air gewend bent.

Door de hoge prijs krijg je nu vaak de discussie dat de Pro een betere aankoop is (prijs/kwaliteit verhouding) maar waar het nu eigenlijk op neerkomt is je dagelijkse gebruik en toepassing.

MiniLED is mooi hoor en die SD kaart lezer gebruik ik wekelijks maar in principe zou ik met “minder” ook gewoon uit de voeten komen.

Als jij er dus niet van wakker ligt dat je voor iets meer geld meer performance, een mooier scherm en meer aansluitpoorten had kunnen krijgen dan is een M2 air gewoon een uitstekende laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Ikzelf heb in dezelfde twijfelpositie gezeten, van en oude Macbook Air in eerste instantie de M1 Pro 14 gekocht. want inderdaad, voor die 150 euro extra (bij gelijke configuratie van RAM en SSD) krijg je bij de Pro een beter scherm, beter geluid, extra aansluitmogelijkheden en in veel gevallen iets betere prestaties.
Maar uiteindelijk de Pro toch omgeruild voor een M2 Air. Het was het gewicht en de hoogte die het hem deden. Plus het zwart geverfde toetsenbord dat niet-blind typen moeilijker maakt. Het was dus uiteindelijk het comfort wat me bij de Air liet belanden. Geen spijt van gehad. Ik merk in het dagelijks gebruik ook geen verschil in prestaties tussen de Pro en de Air.
Dus, zoals al gezegd, het hangt er helemaal van af wat je zelf wil, wat je zelf belangrijk vindt. Zelf in de winkel gaan kijken, voelen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Of-Aaargh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:48:
Ikzelf heb in dezelfde twijfelpositie gezeten, van en oude Macbook Air in eerste instantie de M1 Pro 14 gekocht. want inderdaad, voor die 150 euro extra (bij gelijke configuratie van RAM en SSD) krijg je bij de Pro een beter scherm, beter geluid, extra aansluitmogelijkheden en in veel gevallen iets betere prestaties.
Maar uiteindelijk de Pro toch omgeruild voor een M2 Air. Het was het gewicht en de hoogte die het hem deden. Plus het zwart geverfde toetsenbord dat niet-blind typen moeilijker maakt. Het was dus uiteindelijk het comfort wat me bij de Air liet belanden. Geen spijt van gehad. Ik merk in het dagelijks gebruik ook geen verschil in prestaties tussen de Pro en de Air.
Dus, zoals al gezegd, het hangt er helemaal van af wat je zelf wil, wat je zelf belangrijk vindt. Zelf in de winkel gaan kijken, voelen en proberen.
Welke specs heb je in de Air M2 besteld? 90% zeker dat ik ook voor een Air M2 ga, wilde de Pro 14 even zien en naast de M2 zetten. Blijkt AMAC dicht op woensdag, dat moeten we even herplannen.

De reden: dat ik de specs van de 14 PRO niet nodig heb, en mijzelf wel elke dag x ga ergeren aan de hoge pols randen, de mindere accuduur van de 14 PRO is voor mij ook een reden om primair op de M2 te oriënteren. De M2 heeft 4 efficiency cores en de M1 14 PRO slechts 2 waardoor hij meer stroom verbruikt. De enige twijfels ontstaan bij het scherm, maar tja dat zal over 3 jaar ook wel in de Air zitten dan upgraden we tzt wel.

Ik zoek eigenlijk een compacte laptop, met een full keyboard, die je zo even in je hand meeneemt en waar ik mijn sporadische World of Tank Blitz game op kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Welke specs heb je in de Air M2 besteld? 90% zeker dat ik ook voor een Air M2 ga, wilde de Pro 14 even zien en naast de M2 zetten. Blijkt AMAC dicht op woensdag, dat moeten we even herplannen.

De reden: dat ik de specs van de 14 PRO niet nodig heb, en mijzelf wel elke dag x ga ergeren aan de hoge pols randen, de mindere accuduur van de 14 PRO is voor mij ook een reden om primair op de M2 te oriënteren. De M2 heeft 4 efficiency cores en de M1 14 PRO slechts 2 waardoor hij meer stroom verbruikt. De enige twijfels ontstaan bij het scherm, maar tja dat zal over 3 jaar ook wel in de Air zitten dan upgraden we tzt wel.

Ik zoek eigenlijk een compacte laptop, met een full keyboard, die je zo even in je hand meeneemt en waar ik mijn sporadische World of Tank Blitz game op kan draaien.
Ik heb de basis Air, maar dan wel met 16GB geheugen en 512GB SSD. Ik vond de 256GB van mijn vorige Air een beetje krapjes. En minder gebruik van swap is ook wel fijn. Processor-upgrade heb ik niet gedaan, want als je die nodig hebt, is de Pro de betere keuze.
Over games op de Macbook kan ik geen uitspraken doen, want die speel ik op mijn console of via Cloud Gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik game heel soms op mijn MacBook Air (M1), ik heb geen ander apparaat er voor terwijl ik wel een Steam library heb.
Meeste games werken niet, maar enkelen wel. Mijn ervaring is dat áls een game draait, hij het op zich prima doet, zeker als die voor Apple Silicon is gemaakt. De hardware kan gaming prima aan, het probleem is vooral Apple die het qua houding en hun software oninteressant maakt voor game studio's.

Probleem is:
1. Slechts een deel van de games is beschikbaar voor macOS
2. Van dat deel is slechts een deel beschikbaar voor de 64 bit architectuur. Dus, hoop van mijn Mac compatible games werken niet.
3. Een klein fragment is geschikt voor Apple Silicon. Die werken gelukkig, maar je merkt dat ze niet efficient draaien en je moet echt hopen dat Apple komende tijd Rosetta II nog beschikbaar stelt.
4. Door Apple's houding heb ik al meerdere game ontwikkelaars gehoord die openlijk afvragen of ze hun nieuwe game nog wel voor macOS willen uitbrengen.

Er is een mogelijkheid om games via Wine te draaien. Ik gebruik Porting kit (gratis gebruiksvriendelijke implementatie van Wine). Maar ik heb er maar matige ervaring mee. Nieuwste games kun je voorlopig vergeten. Het kan nog niet met die engines overweg dacht ik. Maar ook hoop oude games heb ik nog niet aan de praat gekregen, zoals Fallout 4. Skyrim werkt overigens tegenwoordig wel heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinozo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 23:10
Net een M2 24GB 1TB besteld. Ik wilde eigenlijk wachten tot de 3nm versies van Apple Silicon omdat ik denk dat dat de grote knaller gaat worden van de M series maar ik ondervind te veel hinder van het toetsenbord en batterij van de MacBook Pro 2016. Ik wil weer een easy to go light weight power horse en ik denk dat deze dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Spinozo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:17:
Net een M2 24GB 1TB besteld. Ik wilde eigenlijk wachten tot de 3nm versies van Apple Silicon omdat ik denk dat dat de grote knaller gaat worden van de M series maar ik ondervind te veel hinder van het toetsenbord en batterij van de MacBook Pro 2016. Ik wil weer een easy to go light weight power horse en ik denk dat deze dat wel is.
Heel verstandig, als je wil wachten op de M3 Macbooks, moet je wachten tot op z'n vroegst eind volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Gisteren ook besteld na een bezoek aan fysieke winkel. De AirM2 512 en 16G en dan toch ook maar de 10core GPU. Overweging: ik heb bijna nooit performance nodig en dan is een 14 inch PRO te zwaar en te dik voor wat ik er mee doe. Lekkere lichte laptop met een hele goede batterijduur. Kan er mijn WoT Blitz op spelen en dat is prima.

Met de schoolkorting van mijn vrouw de back to school korting uit de Apple store meegepakt.

Overigens voor ouders met basisschool kids. Dan kan je ook MacBooks met leuke kortingen kopen op www.schoolspot.nl. Die zijn nog goedkoper dan de EDU store van Apple alleen hebben ze voor de M2 geen 16G optie.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 02-09-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 11:11
Deze nieuw M2, wauw. Ik ben al een poosje afwachtend of ik de stap zal zetten naar dit nieuwe apparaat. Ik gebruik een laptop vooral voor dagelijks gebruik, met daar bovenop af en toe wat intensief photoshoppen & sketchup voor ontwerpen.

Toevallig één van jullie die dit ook doet op zijn of haar m2 air? Ik neig naar het middelste model instapvariant (voornamelijk voor de standaard 512gb).

Is de m2 sterk genoeg voor deze werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Laurences schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:
Deze nieuw M2, wauw. Ik ben al een poosje afwachtend of ik de stap zal zetten naar dit nieuwe apparaat. Ik gebruik een laptop vooral voor dagelijks gebruik, met daar bovenop af en toe wat intensief photoshoppen & sketchup voor ontwerpen.

Toevallig één van jullie die dit ook doet op zijn of haar m2 air? Ik neig naar het middelste model instapvariant (voornamelijk voor de standaard 512gb).

Is de m2 sterk genoeg voor deze werkzaamheden?
Photoshop op de M1 is al een eitje dus op een M2 zal dat niet anders zijn.

Adobe is dol op RAM, dus als het bij af en toe blijft is het 8GB meer dan voldoende, maar mocht het ineens je dagelijkse werk worden dan zou ik zeker 16GB adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Ik heb de M2 Air 16/512 uiteindelijk gehaald. Wauw; wat een snelheid en het verschil tussen 8GB en 16GB is zeer merkbaar met heel veel tabs open. Heel blij dat ik voor 16GB gegaan heb.

Ik vind alleen de laptop (midnight blue) wel warm ook als hij idle is (ca. 30 graden battery en 40 graden CPU). Dan voelt vooral links achter boven "Esc" het iets warmer aan. Ik snap dat dit logisch is, want het is een heatsink, maar het is meer dan bij mijn M1.

Hebben andere dat ook?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@GandalfTheGrey Dit lijkt mij heel normaal en binnen de marges met de snellere M2 chip.
Geniet van je mooie aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Weet niet hoe verstandig het was (vergeleken met een M1 Air), maar heb de M2 Base Model gekocht. Ik weet van de limitaties wat betreft RAM en het langzamere bestanden overzetten, maar uiteindelijk toch ervoor gekozen.

Uiteindelijk heb ik een laptop nodig met een goede batterij waar ik voornamelijk office gebruik en heel af en toe doe videobewerken. Het oog wilt natuurlijk ook wat, dus vandaar dat ik voor de M2 gekozen heb. Heel erg benieuwd naar MacOS.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste