Deze week reviews?
Eerder volgende week, op of iets voor 15 juli, als de Macbook in de winkels ligt, de geruchten lezende.
Weinig animo voor de nieuwe Air? Ik ga morgen wel een exemplaar bestellen. De 10 core variant met 16 gb en 1 tb. Ben benieuwd.
Hij is gewoon te duur in vergelijking met een 14” MBP 2021, maar de MBA 2022 heeft zeker ook voordelen. Hij is een stuk dunner en lichter en heeft een langere batterijduur.
[ Voor 10% gewijzigd door syltheboy op 07-07-2022 21:48 ]
Te duur idd. Zou voor mij nog wel een optie zijn als hij gewoon twee schermen aan zou kunnen zonder fratsen. Voor EUR 100,- meer heb je een MBP14 met betere CPU, en dus dual monitor support. Ook kun je dan naar 32GB. Niet nodig misschien maar vind het wel zo prettig. Dat uurtje minder accu en iets grotere factor en paar honderd gram meer gewicht neem ik dan graag voor lief.syltheboy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:47:
Hij is gewoon te duur in vergelijking met een 14” MBP 2021, maar de MBA 2022 heeft zeker ook voordelen. Hij is een stuk dunner en lichter en heeft een langere batterijduur.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Welk model heb/gebruik je nu en waarom geen Pro als je toch voor 16GB aan RAM + zoveel opslag gaat?Drials schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:23:
Weinig animo voor de nieuwe Air? Ik ga morgen wel een exemplaar bestellen. De 10 core variant met 16 gb en 1 tb. Ben benieuwd.
Kijk voor de grap eens naar V&A en dan zie je dat zelfs deze na een paar weken nog niet verkocht is vanwege de te hoge vraagprijs (1900,- is realistischer)
V&A aangeboden: Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB r...
Het is jouw geld maar ik zou de M2 air met deze specs niet kunnen beargumenteren.
:strip_exif()/f/image/R4XhWw2pUQF48TFwzDJRATMh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2022 23:57 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Inderdaad, voor €150,- extra krijg je:
- krachtigere chip
- miniled scherm
- promotion scherm
- extra poorten
- mogelijkheid voor 2 externe schermen
Je lever alleen iets in op accuduur, gewicht en formaat
- krachtigere chip
- miniled scherm
- promotion scherm
- extra poorten
- mogelijkheid voor 2 externe schermen
Je lever alleen iets in op accuduur, gewicht en formaat
[ Voor 4% gewijzigd door Hathi op 07-07-2022 23:25 ]
Op dit moment gebruik ik geen laptop.Greatsword schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:07:
[...]
Welk model heb/gebruik je nu en waarom geen Pro als je toch voor 16GB aan RAM + zoveel opslag gaat?
Ik zal de laptop voor het grootste gedeelte gebruiken voor simpele taken. Ik wil 16GB zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb. De meerprijs neem ik hier voor lief. Ook voor als ik wel een keer met zwaardere taken bezig ga, weet ik nu zeker dat ik genoeg ram heb. Heb er een hekel aan als iets traag loopt.
Verder vindt ik het een groot pluspunt dat hier geen fans in zitten. Dan zou je zeggen dat je voor de M1 air zou kunnen gaan maar het prijsverschil vindt ik niet groot genoeg. Ook het gewicht spreekt mij aan en uiteraard de nieuwe kleur.
Het enige waar ik over twijfel is het verschil in scherm van de pro versie en de air. Is het scherm van de pro zoveel beter??
Ja, geen ventilatoren is inderdaad wel erg fijn (dat was de reden waarom mijn vriendin destijds zo graag haar Intel MacBook Air wilde upgraden) Het heeft uiteraard ook wel een paar nadelen en dat is dat ze wat warmer worden en performance gaat throttelen bij langdurige inspanning als je hem echt gaat pushen.Drials schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:14:
[...]
Verder vindt ik het een groot pluspunt dat hier geen fans in zitten.
Ook het gewicht spreekt mij aan en uiteraard de nieuwe kleur.
Het enige waar ik over twijfel is het verschil in scherm van de pro versie en de air. Is het scherm van de pro zoveel beter??
De Pro's daarentegen hebben wel fans, maar die hoor je zo goed als niet, zelfs niet onder zware workloads.
Het gewicht zal ik zeker niet proberen goed te praten, ik pak nog altijd veel liever de Air van mijn vriendin op dan mijn Pro
Het scherm is echter wel dag en nacht verschil. Beetje alsof je heel je leven naar een LCD TV hebt gekeken en dan kennis maakt met een OLED TV (het is natuurlijk MiniLED en geen OLED) maar het komt wel erg dicht in de buurt.
@Drials Ik had eerst een 13” MBP 2017 en nu een 14” MBP 2021. Het scherm is inderdaad een stuk mooier, maar ik snap best dat mensen liever een 13” MBA 2022 kopen. Dit vanwege de eerder genoemde voordelen.
Bij mijn 13” MBP 2017 hoorde ik bijna constant de fans lawaai maken, terwijl ik die van mijn 15” MBP 2011 nooit hoorde. Eigenlijk was dat een soort van miskoop, al heb ik hem bijna 4 jaar gehad.
De 14” MBP 2021 blijft echt super stil en wordt ook niet warm, dus wat dat betreft ben ik er erg op vooruit gegaan. Geen lawaai meer.
Bij mijn 13” MBP 2017 hoorde ik bijna constant de fans lawaai maken, terwijl ik die van mijn 15” MBP 2011 nooit hoorde. Eigenlijk was dat een soort van miskoop, al heb ik hem bijna 4 jaar gehad.
De 14” MBP 2021 blijft echt super stil en wordt ook niet warm, dus wat dat betreft ben ik er erg op vooruit gegaan. Geen lawaai meer.
[ Voor 45% gewijzigd door syltheboy op 08-07-2022 00:34 ]
Tja misschien dat ik de schermen nog wel even ga vergelijken achteraf, maar het is ook niet zo dat ik films ga kijken op de laptop. Hier heb ik een oled tv voor. Of dagen lang films of foto’s bewerk. Ook switch ik prima tussen mijn iPad Pro 2017 en de iPhone 13 pro zonder dat mij het scherm verschil opvalt.Greatsword schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:24:
[...]
Ja, geen ventilatoren is inderdaad wel erg fijn (dat was de reden waarom mijn vriendin destijds zo graag haar Intel MacBook Air wilde upgraden) Het heeft uiteraard ook wel een paar nadelen en dat is dat ze wat warmer worden en performance gaat throttelen bij langdurige inspanning als je hem echt gaat pushen.
De Pro's daarentegen hebben wel fans, maar die hoor je zo goed als niet, zelfs niet onder zware workloads.
Het gewicht zal ik zeker niet proberen goed te praten, ik pak nog altijd veel liever de Air van mijn vriendin op dan mijn Pro
Het scherm is echter wel dag en nacht verschil. Beetje alsof je heel je leven naar een LCD TV hebt gekeken en dan kennis maakt met een OLED TV (het is natuurlijk MiniLED en geen OLED) maar het komt wel erg dicht in de buurt.
Ik kijk eigenlijk vooral uit naar het comfort, en de nieuwe kleur.
Welke zou jij dan doen voor het zelfde geld? 2e hands is voor mij sowieso geen optie. Dat heb ik nooit gedaan en dat zal ik nooit doen. Ik geef dan liever €500 meer uit voor een nieuwe.
[ Voor 6% gewijzigd door Drials op 08-07-2022 01:01 ]
Mijn 13” MBP 2017 had ik wel tweedehands voor ongeveer €550 minder en deze was destijds enkele dagen gebruikt, dus als nieuw. Ook inclusief aankoopbon. Zonder aankoopbon vind ik het een ander verhaal, vanwege maar 1 jaar Apple-garantie. Dan zou ik liever wat meer betalen, zodat ik de volledige 2 jaar garantie heb.
[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 08-07-2022 01:42 ]
Vergeet pro Motion niet. Heb het zelf niet maar vaak wel gelezen dat mensen niet meer terug willen naar 60hz nadat ze 120hz gewend zijn.Drials schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:57:
[...]
Tja misschien dat ik de schermen nog wel even ga vergelijken achteraf, maar het is ook niet zo dat ik films ga kijken op de laptop. Hier heb ik een oled tv voor. Of dagen lang films of foto’s bewerk. Ook switch ik prima tussen mijn iPad Pro 2017 en de iPhone 13 pro zonder dat mij het scherm verschil opvalt.
Ik kijk eigenlijk vooral uit naar het comfort, en de nieuwe kleur.
Welke zou jij dan doen voor het zelfde geld? 2e hands is voor mij sowieso geen optie. Dat heb ik nooit gedaan en dat zal ik nooit doen. Ik geef dan liever €500 meer uit voor een nieuwe.
Ik teken nergens meer voor
Ik heb de 8 core 16gb en 512 gb besteld.Drials schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:23:
Welke kleur en heb je ook gelijk de oplader met 2 USB-C poorten gepakt?
Ik zou eerder zwaardere voeding pakken voor snel laden. Tweede apparaat via je air laden.
Midnight blauw heb ik gekozen en de oplader 35w met 2 usb c poorten ook.Greatsword schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:12:
[...]
Welke kleur en heb je ook gelijk de oplader met 2 USB-C poorten gepakt?
Levertijd is 1-8 augustus.
Midnight 512GB/8GB met 67W voeding besteld hier 1 minuut na openen store. Helaas direct levertijd 1-8 augustus.
Voor levertijden discussie hebben we [Apple producten] Levertijden - Deel 9
Midnight 512GB/24GB met USB-lader met twee poorten besteld. Op mijn huidige M1 MBA heb ik altijd veel tabjes open en MS Office met Teams vreet ook RAM... Deze zit regelmatig rond de 14 GB met 1+ GB swap in het oranje. Daarnaast begon de 256 GB SSD ook te knellen. Dus een mooi excuus voor die nieuwe kleur én MagSafe!
Cadeautje van mijn vriendin gehad, MacBook Air M2 Middernacht
Levering 1 - 8 Augustus.
Ziet er wel heel erg nice uit
:strip_exif()/f/image/ydcy4sGGL6u2tXqvFMG0f9ay.jpg?f=fotoalbum_large)

Levering 1 - 8 Augustus.
Ziet er wel heel erg nice uit
:strip_exif()/f/image/ydcy4sGGL6u2tXqvFMG0f9ay.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2klm1BJ5UdhvVR1nObmDTYvm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 81% gewijzigd door iMode op 09-07-2022 04:56 ]
Je kon er niet van slapen?iMode schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 04:54:
Cadeautje van mijn vriendin gehad, MacBook Air M2 Middernacht![]()
Levering 1 - 8 Augustus.
Ziet er wel heel erg nice uit![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik heb ook de 10 core variant besteld met 512 aan opslag en de upgrade naar 16 gb gezien de toch wel tegenvallende testresultaten kwa performance van de base m2 MacBook pro. Deze air komt er ter vervanging van mijn oude MacBook Pro retina 13 inch uit 2013 en moet ook langere tijd meegaan..
Besteld wel in de Starlight variant.
De midnight variant is echt best wel mooi maar ik heb mijn twijfels over de kwetsbaarheid van aluminium afwerking/duurzaamheid bij de poorten voor de lange termijn. Je zag op de Apple demo toestellen bij lancering al gebruikssporen. In onderstaand plaatje van een demo (bron video Marques Brownlee) is de zichtbaarheid van de schade door de compressie minder zichtbaar.
De midnight variant is echt best wel mooi maar ik heb mijn twijfels over de kwetsbaarheid van aluminium afwerking/duurzaamheid bij de poorten voor de lange termijn. Je zag op de Apple demo toestellen bij lancering al gebruikssporen. In onderstaand plaatje van een demo (bron video Marques Brownlee) is de zichtbaarheid van de schade door de compressie minder zichtbaar.
/f/image/TdUoCJKcXWEsGzPCblusC4z8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door iampeter op 09-07-2022 15:54 ]
Dat dus. Daarom neem ik altijd zilver, je ziet bijna niets als de lak beschadigt. Plus op de Midnight schijnen, als ik de video's zo zie, vingerafdrukken nogal zichtbaar te zijn.iampeter schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:48:
De midnight variant is best mooi maar ik heb mijn twijfels over de aluminium afwerking/duurzaamheid bij de aansluitingen op de lange termijn. Je zag op de Apple demo toestellen bij lanceringen al gebruikssporen.
https://www.macrumors.com...air-geekbench-benchmarks/
The first 2022 M2 MacBook Air Geekbench 5 benchmark!https://t.co/JJQLRq5sX3 pic.twitter.com/lU4aTAKw0n
— Mr. Macintosh (@ClassicII_MrMac) 8 juli 2022
:strip_exif()/f/image/8Qf5Cwvmc4HDorabGGRuiSnJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 09-07-2022 19:47 ]
Ook een air met M2 besteld 16gb en 512gb ssd uit voorzorg. Wachten tot hij binnenkomt 😄
Welke kleur?TWFpa2Vs schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:40:
Ook een air met M2 besteld 16gb en 512gb ssd uit voorzorg. Wachten tot hij binnenkomt 😄
Gewoon silver zoals in mijn ogen een macbook eruit hoort te zien 😄
Als je toch gaat upgraden met RAM en SSD, waarom eigenlijk niet voor 250 euro meer een Macbook Pro 14? Die in vrijwel alle opzichten superieur is. Het enige wat ik kan bedenken is vanwege het iets mindere gewicht en grootte? Of is je budget echt minder dan 2000 euro?TWFpa2Vs schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:40:
Ik vind de prijszetting van de nieuwe Macbook Air niet helder. Hij is veel duurder dan de vorige Air en kruipt dicht tegen de prijs van de 13 Pro aan. En als je niet het basismodel neemt komt je al heel snel in de buurt van de 14 Pro. Maar ja, misschien is dat de strategie van Apple. Upgrades van het basismodel zo duur maken dat je een ander, duurder model gaat overwegen...
Ik maak mij over beschadigingen geen zorgen. Ik heb nu 10 maanden een Apple Watch series 7 in de zelfde kleur zonder beschadigingen, en die heeft wel wat deurposten gezien haha.iampeter schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:48:
Ik heb ook de 10 core variant besteld met 512 aan opslag en de upgrade naar 16 gb gezien de toch wel tegenvallende testresultaten kwa performance van de base m2 MacBook pro. Deze air komt er ter vervanging van mijn oude MacBook Pro retina 13 inch uit 2013 en moet ook langere tijd meegaan..
[Afbeelding]
Ik kan mij idd voorstellen dat je de rand van de USB C poorten kan beschadigingen als je zonder te kijken er een kabel probeert in te pluggen.
Ik heb nu een Air M1 in het Space Grijs, ook geen enkel krasje na 2 jaar. Het zal wel goed komen dus : )
Prachtig!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zUzUXgRHOMMnWlTMfEJX0Gky.jpg?f=user_large)
Er zal altijd iets beters of snellers op de markt zijn. SSD heb ik alleen voor een andere gekozen vanwege de berichten rondom de enkele SSD in 256 GB versie.Of-Aaargh schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Als je toch gaat upgraden met RAM en SSD, waarom eigenlijk niet voor 250 euro meer een Macbook Pro 14? Die in vrijwel alle opzichten superieur is. Het enige wat ik kan bedenken is vanwege het iets mindere gewicht en grootte? Of is je budget echt minder dan 2000 euro?
Ik vind de prijszetting van de nieuwe Macbook Air niet helder. Hij is veel duurder dan de vorige Air en kruipt dicht tegen de prijs van de 13 Pro aan. En als je niet het basismodel neemt komt je al heel snel in de buurt van de 14 Pro. Maar ja, misschien is dat de strategie van Apple. Upgrades van het basismodel zo duur maken dat je een ander, duurder model gaat overwegen...
Soms gaat het niet om technische superioriteit maar heb je gewoon een voorkeur, in mijn geval was dat fanless.
Ik zat op het punt om te wachten met kopen van een macbook air , had toen besloten om toch maar een air m1 te kopen (8 GB 512 GB ) .
Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, het zelfde model in m2 wordt een stuk duurder en ze hadden een zeer goede concurrent voor windows laptops met de m1.
Nu nog alles uitvogelen enzo , maar veel plezier met degene die een m2 besteld hebben
Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, het zelfde model in m2 wordt een stuk duurder en ze hadden een zeer goede concurrent voor windows laptops met de m1.
Nu nog alles uitvogelen enzo , maar veel plezier met degene die een m2 besteld hebben
Qua prijs/kwaliteit verhouding sowieso de verstandigste keuze.Gandalf68 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:54:
Ik zat op het punt om te wachten met kopen van een macbook air , had toen besloten om toch maar een air m1 te kopen (8 GB 512 GB ) .
Wat handige topics:
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 10-07-2022 12:01 ]
Ah ja, dat kan ook een argument zijn.TWFpa2Vs schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Er zal altijd iets beters of snellers op de markt zijn. SSD heb ik alleen voor een andere gekozen vanwege de berichten rondom de enkele SSD in 256 GB versie.
Soms gaat het niet om technische superioriteit maar heb je gewoon een voorkeur, in mijn geval was dat fanless.
Hele fijne vakantie gewenst!iMode schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Haha, om 03:00 uit bed voor de vakantie, inmiddels aangekomen.

Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zit er in de 14inch een ventilator? Nog nooit gehoordTWFpa2Vs schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Er zal altijd iets beters of snellers op de markt zijn. SSD heb ik alleen voor een andere gekozen vanwege de berichten rondom de enkele SSD in 256 GB versie.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Waarschijnlijk is de ARM serie al een stuk beter, in het verleden een intel mac pro gehad en nu mijn lenovo orgel waar ik me dood irriteer aan het feit dat de fans als een malle gaan bij office, teams en webapplicatie gebruik 😂
Lastige keuze wie kan wat tips geven?
MacBook Air M2 middernacht blauw had ik als vakantie gadget bedacht. Om mijn 2017 MBP te vervangen waar ik met name het keyboard zat ben.
Als ik bij Apple de M2 met 16/512 kies kom ik op 1979,- Pak je daarentegen de 14 inch voor 2099 uit de pricewatch dan is het verschil klein, en begint het twijfelen.
Voordelen 14 inch M1
-sneller (weinig effect van in mijn dagelijkse gebruik)
-premium scherm
-120Hz
-minder warm op schoot door fans?
Voordelen M2 Air
-1,24 v.s 1,6kg
-15 uur internetten op de M2 en 11 uur op de 14 inch MBP
Conclusie het is een keuze tussen gewicht, een modernere kleur (blauw) of een premium scherm….
(Ik stel dezelfde vraag even in het 14inch MBP topic)
MacBook Air M2 middernacht blauw had ik als vakantie gadget bedacht. Om mijn 2017 MBP te vervangen waar ik met name het keyboard zat ben.
Als ik bij Apple de M2 met 16/512 kies kom ik op 1979,- Pak je daarentegen de 14 inch voor 2099 uit de pricewatch dan is het verschil klein, en begint het twijfelen.
Voordelen 14 inch M1
-premium scherm
-120Hz
Voordelen M2 Air
-1,24 v.s 1,6kg
Conclusie het is een keuze tussen gewicht, een modernere kleur (blauw) of een premium scherm….
Ik denk dat je een prima beeld hebt van de voor- en nadelen van beiden.
Als vakantie-gadget lijkt me gewicht en grootte wel van belang (en dat uurtje langere batterijduur misschien ook wel). Ik weet niet wat je op vakantie doet, maar is dan de basisuitvoering niet genoeg? Als je persé die 16/512 GB wil, dan zou ik altijd voor de Pro gaan, want dan wil je denk ik ook de betere snelheid en betere koeling.
Als vakantie-gadget lijkt me gewicht en grootte wel van belang (en dat uurtje langere batterijduur misschien ook wel). Ik weet niet wat je op vakantie doet, maar is dan de basisuitvoering niet genoeg? Als je persé die 16/512 GB wil, dan zou ik altijd voor de Pro gaan, want dan wil je denk ik ook de betere snelheid en betere koeling.
We hebben hier net al een hele discussie over gehad, dus lees even terug zou ik zeggen.stormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:46:
Ik hoor alleen niet wat jij zelf het belangrijkst vind en wat je er grotendeels mee doet en hoe lang je hem minimaal wilt houden.
Je geeft zelf het antwoord al, zeker als “vakantie gadget” de Air M2 nemen, Midnight goede keuzen!stormfly schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:46:
Voordelen 14 inch M1
-premium scherm
-120Hz
Voordelen M2 Air
-1,24 v.s 1,6kg
Hier ook het basis model genomen als laptop on the go, wel met grotere ssd (8/512gb).
Soms lijkt het op veel fora alsof je niet zonder de 16 gb geheugen kan, maar voor veel basic dingen (mail/browsen/office) is de 8 gb icm m2 chip ruim voldoende. Vooral het gewicht en het nieuwe design spreken me aan.
Soms lijkt het op veel fora alsof je niet zonder de 16 gb geheugen kan, maar voor veel basic dingen (mail/browsen/office) is de 8 gb icm m2 chip ruim voldoende. Vooral het gewicht en het nieuwe design spreken me aan.
5 jaar doe ik van een machine. Ik heb geen idee hoe je het geheugen moet tellen, is het bij Apple silicon net als bij een iPad, niet belangrijk hoeveel RAM je hebt?Greatsword schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:08:
[...]
Ik hoor alleen niet wat jij zelf het belangrijkst vind en wat je er grotendeels mee doet en hoe lang je hem minimaal wilt houden.
Vakantie gadget was meer bedoeld qua budgettering
Als ik dat zo tik is een Air voldoende, eigenlijk als iPad gebruik met een normaal keyboard. Ik denk niet dat je de 256G SSD-gate merkt in het dagelijks gebruik. De vraag is of je 8G gaat merken met normaal gebruik zoals ik hierboven schets.
Gewicht en die blauwe kleur icm met de batterijduur zijn ideaal. Exact de 16G aanhangers zijn ook onder mijn collega’s en techvrienden sterk vertegenwoordigd.Alcides schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:51:
Hier ook het basis model genomen als laptop on the go, wel met grotere ssd (8/512gb).
Voor veel basisdingen kan je prima uit de voeten met 8GB. Alleen het lastige is dat je niet weet wat je over 1 of 2 jaar gebruikt. Misschien is de volgende versie van Chrome of Excel (of whatever je veel gebruiktAlcides schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:51:
The devil is in the details.
Klopt, voor het echte werk heb ik een 32gb op kantoor. Maar voor onderweg/bij klanten/op schoot/vakantie zie ik de 8gb nog wel wat jaartjes meegaan.Hahn schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:39:
[...]
Voor veel basisdingen kan je prima uit de voeten met 8GB. Alleen het lastige is dat je niet weet wat je over 1 of 2 jaar gebruikt. Misschien is de volgende versie van Chrome of Excel (of whatever je veel gebruikt) wel een stuk veeleisender, en dan zit je met de gebakken peren, omdat je niet zomaar 8GB erbij kan prikken.
Het blijft toch een persoonlijk iets. @stormfly Ik zou even op youtube kijken naar 8 gb vs 16 gb ram voor macbook, genoeg vergelijkingsmateriaal te zien waar verschillende workloads naast elkaar getest worden.
Erg duur is hij wel, ik ga voor het eerst overstappen op een macbook dus voor mij wel worth it. Heb overigens personeelskorting van 20% waardoor hij voor mij wat goedkoper is, anders had ik ook de pro overwogen. Ben benieuwd naar mijn eerste macbook ervaringen, wel jammer over het feit dat je maar 1 scherm kan aansluiten...
Misschien niet voor hier, maar kan iemand mij eens uitleggen waar het grote prijsverschil in zit tussen de US en EUR? Dit kan toch niet, de dollar is nu gelijk aan de euro zelfs!
Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112
Check de eur/dollar koers eens. En daarnaast zijn amerikaanse prijzen veelal zonder VAT.Pedr0 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:17:
Misschien niet voor hier, maar kan iemand mij eens uitleggen waar het grote prijsverschil in zit tussen de US en EUR? Dit kan toch niet, de dollar is nu gelijk aan de euro zelfs!
@Pedr0 Het is vooral te verklaren doordat de verkoopprijzen op Apple.com zonder enige vorm van belastingtarief staan aangeboden. Op Apple.nl uiteraard met.
Neem aan dat er vandaag of morgen wel de eerste “review” video’s van de bekende kanalen zullen verschijnen?
Zoals verwacht presteert de m2 air basis dus met 8 GB en 256GB in sommige gevallen dus duidelijk slechter dan de M1. Deels door de SSD en deels door het feit dat de M1 minder warm wordt en dus langer zijn snelheid kan vasthouden.
Denk dat iedere tech-youtuber die iets in deze space doet, een hands-on online heeft. Allemaal netjes tegelijk 3u geleden gepost. Zoek maar op macbook air 2 op youtube
Persoonlijk zou ik op dit moment, indien ik een laptop nodig had, alsnog voor de M1 macbook air gaan. Ja, geen magsafe is jammer, maar overleef ik wel. Het vorige iconische design vind ik persoonlijk ook veel mooier. En voor het prijsverschil haal je een 16 GB versie, en bij de M1 heeft zelfs de 256 GB optie 2 nand modules, dus ook mooie snelheden voor de opslag.
Eventueel over 2 jaar met een M3 macbook air, en de M2 gepositioneerd als de "1000 euro laptop" wordt het wellicht wel weer interessant.
Met typische macbook air workflows heb je volgens mij niets aan die M2. Denk dat niemand een sustained renderfarm gaat draaien op een macbook air. Die M2 zit er gewoon in omdat ze door economy of scale gewoon miljoenen dezelfde processors besteld hebben bij TSMC. En omdat het leuke marketing is. Niet omdat het erg tot z'n recht komt in dit chassis en type laptop.
Persoonlijk zou ik op dit moment, indien ik een laptop nodig had, alsnog voor de M1 macbook air gaan. Ja, geen magsafe is jammer, maar overleef ik wel. Het vorige iconische design vind ik persoonlijk ook veel mooier. En voor het prijsverschil haal je een 16 GB versie, en bij de M1 heeft zelfs de 256 GB optie 2 nand modules, dus ook mooie snelheden voor de opslag.
Eventueel over 2 jaar met een M3 macbook air, en de M2 gepositioneerd als de "1000 euro laptop" wordt het wellicht wel weer interessant.
Met typische macbook air workflows heb je volgens mij niets aan die M2. Denk dat niemand een sustained renderfarm gaat draaien op een macbook air. Die M2 zit er gewoon in omdat ze door economy of scale gewoon miljoenen dezelfde processors besteld hebben bij TSMC. En omdat het leuke marketing is. Niet omdat het erg tot z'n recht komt in dit chassis en type laptop.
Missen er mensen dit nou echt?Amos_x schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:23:
Ja, geen magsafe is jammer, maar overleef ik wel.
Ik heb de M1 en ik heb er geen probleem mee. Met die enorme accu tijd ligt hij meestal niet aan een oplader. En wanneer die dat wel is, is dat we te overzien. Ik vind. Het daarentegen juist wel prettig dat het een usb-c kabel is.
Hiervoor had ik een laptop met MagSafe. En ik vond dat heel fijn en heeft ook voorkomen dat mijn laptop op de grond viel. Maar die accu tijd was ook een stuk korter.
[ Voor 8% gewijzigd door PrimusIP op 15-07-2022 00:08 ]
Het is geen "need to have" maar zeker en vast een "nice to have" en ik mis het wel. Ik gebruik magsafe nu ook erg veel met m'n iPhone en het is toch zeker wel een relaxe manier van laden. Erg makkelijk in gebruik, weinig gepriel, en vooral geen risico op schade van wat dan ook.
Een magsafe op een laptop kan je bijna zonder te kijken gemakkelijk 'aanklikken' op het poortje, zonder mogelijkheid om het fragiele (mijn mening, ik ben liever voorzichtig) usb-c poortje te beschadigen.
Usb-c heeft een male connector in een female poort

Magsafe heeft nauwelijks een male/female gedeelte, en is erg robuust.
Het 'struikelen over de kabel' aspect heb ik ook al 1 keer meegemaakt met m'n (windows) werk laptop, dus dat is ook niet helemaal fictie.
Op m'n macbook pro heb ik 4 usb-c poorten. Als er na verloop van tijd eentje gaar wordt, heb ik er nog drie. Op een macbook air M1 heb je er maar 2, wordt snel pijnlijk als je een poortje molt.
Pff.. maanden uitgekeken naar de nieuwe Air maar hij is gewoon zo duur! Wel supermooi en vind magsafe en dikke plus.
Misschien kunnen jullie me voorzien van advies? Zoals vaak gezegd is een upgrade MBA M2 vrijwel zo duur als een macbook pro 14inch. Ik gebruik mijn laptop 5 dagen per week voor werk, neem hem dus ook altijd mee in m'n tas, maar ben geen 'pro' in de zin dat ik dagelijks foto's en videos bewerk.
ik ben nog steeds zo blij met mijn oude macbook pro, maar de accu loopt tegenwoordig binnen een uur leeg, gaat regelmatig loeien terwijl ik op internet surf/mails beantwoord dus het wordt tijd te denken aan een nieuwe. Ik ben gewoon bang dat een air niet weer zo lang meegaat (8-10jr) ivm het ontbreken van een ventilator. Wat raden jullie aan als je echt denkt aan een laptop voor de lange termijn?
Bezit momenteel:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Mid 2014)
2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5
8 GB 1600 MHz DDR3
Misschien kunnen jullie me voorzien van advies? Zoals vaak gezegd is een upgrade MBA M2 vrijwel zo duur als een macbook pro 14inch. Ik gebruik mijn laptop 5 dagen per week voor werk, neem hem dus ook altijd mee in m'n tas, maar ben geen 'pro' in de zin dat ik dagelijks foto's en videos bewerk.
ik ben nog steeds zo blij met mijn oude macbook pro, maar de accu loopt tegenwoordig binnen een uur leeg, gaat regelmatig loeien terwijl ik op internet surf/mails beantwoord dus het wordt tijd te denken aan een nieuwe. Ik ben gewoon bang dat een air niet weer zo lang meegaat (8-10jr) ivm het ontbreken van een ventilator. Wat raden jullie aan als je echt denkt aan een laptop voor de lange termijn?
Bezit momenteel:
8 GB 1600 MHz DDR3
ik zou voor de MacBook Air M1 gaan. Super laptop, licht, sterk, zeer efficiënt en gewoon mooi. Als je het nu doet met een MacBook Pro uit 2014 dan heb je hoogst waarschijnlijk genoeg aan een MacBook Air m1.Laurabaas94 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:16:
Pff.. maanden uitgekeken naar de nieuwe Air maar hij is gewoon zo duur! Wel supermooi en vind magsafe en dikke plus.
Bezit momenteel:
8 GB 1600 MHz DDR3
Als je echt 8/10 jaar met een Macbook wilt doen, vind ik de meerprijs van de M2 verwaarloosbaar (en al helemaal als je mogelijk nog studenten korting kan krijgen via https://www.apple.com/nl-edu/store)Laurabaas94 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:16:
Ik ben gewoon bang dat een air niet weer zo lang meegaat (8-10jr) ivm het ontbreken van een ventilator. Wat raden jullie aan als je echt denkt aan een laptop voor de lange termijn?
Bezit momenteel:
8 GB 1600 MHz DDR3
Waar je echter wel goed over na moet denken zijn de specs en hoe jij verwacht dat je gebruik de komende jaren er uit gaat zien.
Opslag kan je altijd nog extern uitbreiden, maar RAM en de CPU bijvoorbeeld niet. De vraag is dus wat doe je er voornamelijk mee en verwacht je dat dat veel gaat veranderen?
Als je dan toch tot de conclusie komt dat je gaat upgraden qua specs, kijk dan ook even goed naar de 14" MacBook Pro. Zijn extra aansluit poorten zoals HDMI, SD en meer USB-C poorten belangrijk? Denk je dat je meer dan 1 extern scherm zal gaan aansluiten? Hecht je waarden aan zaken als MiniLED scherm en ProMotion? Is het extra gewicht een dealbreker voor je?
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 15-07-2022 14:34 ]
In hoeverre kan je een laptop met studentenkorting kopen op het moment dat je formele studie al een aantal jaar geleden is? Is hier veel controle op, of is student van het leven ook voldoende?Greatsword schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:30:
[...]
Als je echt 8/10 jaar met een Macbook wilt doen, vind ik de meerprijs van de M2 verwaarloosbaar (en al helemaal als je mogelijk nog studenten korting kan krijgen via https://www.apple.com/nl-edu/store)
Het is dat de Air M2 niet beschikt over miniLED en ProMotion, anders had ik toch wel een beetje spijt gehad van mijn 14” MBP 2021. De Air M2 is dunner en lichter, plus de batterijduur is een stuk beter. Dat zijn toch wel zaken die me aanspreken. Het iets kleinere scherm zal in de praktijk best meevallen.
@Laurabaas94 Als je hem vaak meeneemt, dan zou ik voor de Air M2 gaan.
@Laurabaas94 Als je hem vaak meeneemt, dan zou ik voor de Air M2 gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door syltheboy op 15-07-2022 16:42 ]
Dat soort zaken mogen we hier niet bespreken maar in de US is het in ieder geval strenger geworden. https://forums.macrumors....counted-products.2331771/darkpluisje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:27:
[...]
In hoeverre kan je een laptop met studentenkorting kopen op het moment dat je formele studie al een aantal jaar geleden is? Is hier veel controle op, of is student van het leven ook voldoende?
Batterijduur beter klopt niet hoor, denk iksyltheboy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:37:
Het is dat de Air M2 niet beschikt over miniLED en ProMotion, anders had ik toch wel een beetje spijt gehad van mijn 14” MBP 2021. De Air M2 is dunner en lichter, plus de batterijduur is een stuk beter. Dat zijn toch wel zaken die me aanspreken. Het iets kleinere scherm zal in de praktijk best meevallen.
Kijk eens even ~10 berichten terug.
Een stuk beter is ook wat overdreven, onder zware belasting ga je het best merken (30min verschil).
Ik keek trouwens per ongeluk naar de MBP M2, daar is het verschil onder lichte belasting 2uur.
[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 15-07-2022 17:25 ]
Beter dan een MBP 14 inch? Ik heb toch best wat youtube reviews bekeken, en dat is toch zeker niet wat me daaruit is bijgebleven... Maar ik kijk het nog even na...
edit: ik zie de screenshot. Is dat Dave2D?
De 14 inch MBP is natuurlijk ook een stuk krachtiger, met een grotere power draw. Dus ja, als je een synthetische benchmark draait waarbij je elk systeem tot 100% 'pedal to the metal' belast, ga je inderdaad inleveren op batterijduur.
Relevanter zou zijn dat je beiden test op een 'standaard' workflow (hoe definieer je dat, geen idee) die gelimiteerd is tot wat een M2 macbook air kan draaien. Dan lijkt het me sterk dat een 14 MBP hier niet ver over heen gaat. Al was het maar omdat door de extra power taken ook sneller zouden moeten afgewerkt worden. En dat de batterij natuurlijk gewoon ook een stuk groter is.
[ Voor 50% gewijzigd door Amos_x op 15-07-2022 17:28 ]
Ik vind de m1 MacBook Air toch wel veel dunner ogen. De schuine/dunne kant is wel dunner dan de m2. De m2 is wel dunner dan het dikste deel van de M1. Maar toch denk ik dat de M1 Air slanker is.
Het scherm van de 14” M1Pro gebruikt meer dan de 13” M1. Wel maakt het veel uit of je een app gebruikt met ondersteuning voor Promotion, voor OS 12.2 zat er geen ondersteuning voor Promotion in Safari.Amos_x schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:25:
[...]
Beter dan een MBP 14 inch? Ik heb toch best wat youtube reviews bekeken, en dat is toch zeker niet wat me daaruit is bijgebleven... Maar ik kijk het nog even na...
edit: ik zie de screenshot. Is dat Dave2D?
De 14 inch MBP is natuurlijk ook een stuk krachtiger, met een grotere power draw. Dus ja, als je een synthetische benchmark draait waarbij je elk systeem tot 100% 'pedal to the metal' belast, ga je inderdaad inleveren op batterijduur.
Relevanter zou zijn dat je beiden test op een 'standaard' workflow (hoe definieer je dat, geen idee) die gelimiteerd is tot wat een M2 macbook air kan draaien. Dan lijkt het me sterk dat een 14 MBP hier niet ver over heen gaat. Al was het maar omdat door de extra power taken ook sneller zouden moeten afgewerkt worden. En dat de batterij natuurlijk gewoon ook een stuk groter is.
Engineering
Ik vind het ontzettend jammer dat de nieuwe Air zo duur geworden is. Ben super blij met mn M1 Air en kon niet wachten tot de nieuwe er zou zijn, maar nu.. De base specs voldoen voor mij prima, maar waar je een nieuwe M1 Air nu regelmatig voor rond de 900 euro nieuw kan kopen en de nieuwe met een vanafprijs van 1519 euro ruim 600 euro op de 900 duurder is krijg ik dat voor mezelf nog niet rechtgepraat. Al helemaal niet omdat de SSD in de instap M2 ook nog eens significant trager is als die in mn huidige M1. Erg jammer, want vind t wel een mooi ding.. Hopelijk zakt die prijs nog een beetje, anders toch maar wachten op de M3.
Klopt, die prijs is echt exorbitant hoog. Maar heb hem vandaag in ontvangst mogen nemen en eerlijk is eerlijk, het is een prachtige laptop. Ik kom van een 15-inch MBp 2015 en heb nu de 'standaard' uitvoering met 8gb/256gb. Voor hetgeen waarvoor ik hem gebruik zijn deze spes voldoende.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
ja ik blijf twijfelen.. misschien toch blackfriday (in oktober?) oid afwachten. Ik heb nu voldoende aan 250gb icm iCloud dus vind het vervelend om alleen voor de traagheid van de ssd upgraden naar hoger
Hoie werkt dit precies? Waar moet je aan voldoen? Kan ik dit bv ook gebruiken voor een aanschaf voor mijn zoon op de (eind) middelbare?Greatsword schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:31:
De Back to School acties zijn weer begonnen.
https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school
Onderwijskorting is beschikbaar voor (aankomende) studenten in het hoger onderwijs en hun ouders, docenten, mensen die thuisonderwijs geven en andere medewerkers uit het onderwijs op elk niveau. Ga naar apple.com/nl-edu/store.Pedr0 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:52:
[...]
Hoie werkt dit precies? Waar moet je aan voldoen? Kan ik dit bv ook gebruiken voor een aanschaf voor mijn zoon op de (eind) middelbare?
Ik wil mijn MBA 2017 gaan vervangen, doet het 5 jaar prima maar wordt toch wel erg traag onderhand. Had de nieuwe Air wat minder duur verwacht, en qua specs zou ik prima met de M1 2020 kunnen leven. Maar dan komen de subjectieve cq emotionele redenen: ik wil erg graag magsafe, vind die donkere kleur supermooi en het is leuk om de nieuwste te hebben. Kan ik er weer 5 jaar tegenaan. Ik koop 'm zakelijk en de kia drukt de nettoprijs. Dus het zal wel een M2 worden.
Hoewel ik MagSafe fan ben is ook MagSafe slijtgevoelig. De contactpuntjes zijn relatief klein en zijn 'spring loaded'. Typische MagSafe issues zijn dus ook dat de puntjes geen goed contact meer maken omdat de veertjes erachter versleten zijn, of er vuil in zit.Amos_x schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:56:
[...]
Het is geen "need to have" maar zeker en vast een "nice to have" en ik mis het wel. Ik gebruik magsafe nu ook erg veel met m'n iPhone en het is toch zeker wel een relaxe manier van laden. Erg makkelijk in gebruik, weinig gepriel, en vooral geen risico op schade van wat dan ook.
Een magsafe op een laptop kan je bijna zonder te kijken gemakkelijk 'aanklikken' op het poortje, zonder mogelijkheid om het fragiele (mijn mening, ik ben liever voorzichtig) usb-c poortje te beschadigen.
Usb-c heeft een male connector in een female poortIndien dat lipje breekt of plooit is je poort gaar.
Magsafe heeft nauwelijks een male/female gedeelte, en is erg robuust.
Het 'struikelen over de kabel' aspect heb ik ook al 1 keer meegemaakt met m'n (windows) werk laptop, dus dat is ook niet helemaal fictie.
Op m'n macbook pro heb ik 4 usb-c poorten. Als er na verloop van tijd eentje gaar wordt, heb ik er nog drie. Op een macbook air M1 heb je er maar 2, wordt snel pijnlijk als je een poortje molt.
Zeker dus niet feilloos. Wel fijner natuurlijk dat als je een keer blijft hangen achter de kabel, je de poort of connector er niet meteen afrukt
[ Voor 0% gewijzigd door Geronimous op 18-07-2022 13:01 . Reden: typo ]
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Hier een 15” MBP 2011 (die gebruikt m’n ma) en na 11 jaar werkt MagSafe nog steeds feilloos. Dat was trouwens mijn eerste MacBook.
[ Voor 30% gewijzigd door syltheboy op 16-07-2022 14:11 ]
Hier de m2 midnight in gebruik sinds vrijdag, 8gb/512gb versie. Hebben ze toch weer knap gedaan, flinter dun en licht maar voelt toch robuust aan. Mooie kleur ook, vingerafdrukken op deze kleur zijn zeker aanwezig, maar niet zo overdreven als er online overal beweerd word.
Was op zoek naar een laptop on the go en dit is ideaal. Vind alleen de speakers wat tegenvallen, maar die gebruik ik zelden.
Was op zoek naar een laptop on the go en dit is ideaal. Vind alleen de speakers wat tegenvallen, maar die gebruik ik zelden.
Vind je de 8gb voldoende? Of was het een budget kwestie?Alcides schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:36:
Hier de m2 midnight in gebruik sinds vrijdag, 8gb/512gb versie. Hebben ze toch weer knap gedaan, flinter dun en licht maar voelt toch robuust aan. Mooie kleur ook, vingerafdrukken op deze kleur zijn zeker aanwezig, maar niet zo overdreven als er online overal beweerd word.
Voor de meeste mensen is 8GB meer dan voldoende. Pas als je dagelijks flink aan het multitasken bent of constant zware programma's draait is het de meerprijs waard.Mezkeijou schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:49:
[...]
Vind je de 8gb voldoende? Of was het een budget kwestie?
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 17-07-2022 14:21 ]
Precies wat @Greatsword zegt inderdaad. Gebruik 'm voornamelijk onderweg voor mail/browsen/films en voor op vakantie etc. Verder ben ik ook van plan 'm mee te nemen naar klanten om wat te kunnen laten zien of presenteren. Dan is de 8 gb prima.Mezkeijou schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:49:
[...]
Vind je de 8gb voldoende? Of was het een budget kwestie?
Heb 'm verder gister ook wel even onder druk gezet door meerdere taken tegelijk uit te voeren, kon ook allemaal prima. Wel gekozen voor een grotere ssd omdat ik toch best wat files ook lokaal wil hebben ipv deze telkens uit de cloud te halen.
Welke docking gebruiken jullie voor de M2?
Ik zit ook beetje met het limiet van 1 monitor. Misschien dan toch mijn multi monitor setup vervangen voor een WQHD.
Ik zit ook beetje met het limiet van 1 monitor. Misschien dan toch mijn multi monitor setup vervangen voor een WQHD.
USB-C en Thunderbolt 3 accessoiresPedr0 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:11:
Welke docking gebruiken jullie voor de M2?
KIA en afschrijving, dan is ie al niet zo duur meer nee. Zit zelf ook te twijfelen, maar mijn MBP 2018 doet het eigenlijk nog (te) goed. Enige is de accuduur die inmiddels erg slecht is geworden.twodigits schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:03:
Ik wil mijn MBA 2017 gaan vervangen, doet het 5 jaar prima maar wordt toch wel erg traag onderhand. Had de nieuwe Air wat minder duur verwacht, en qua specs zou ik prima met de M1 2020 kunnen leven. Maar dan komen de subjectieve cq emotionele redenen: ik wil erg graag magsafe, vind die donkere kleur supermooi en het is leuk om de nieuwste te hebben. Kan ik er weer 5 jaar tegenaan. Ik koop 'm zakelijk en de kia drukt de nettoprijs. Dus het zal wel een M2 worden.
Klopt het wat hij zegt in "Lack of optimized apps", dat Apple Silicon apps op M2-machines nog niet op hun best draaien? Hij zegt dat M1 apps nog geoptimaliseerd moeten worden voor M2 en dan waarschijnlijk sneller zullen worden dan op dit moment.
[ Voor 7% gewijzigd door Of-Aaargh op 18-07-2022 07:27 ]
Is de slijtagegevoelige kant (spring loaded contactpuntjes) aan de kant van de laptop of de kabel? Dat kan ik me niet meer herinneren van mijn vorige macbook airs, heb al even geen magsafe meer.Geronimous schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:35:
[...]
Hoewel ik MagSafe fan ben is ook MagSafe slijtgevoelig. De contactpuntjes zijn relatief klein en zijn 'spring loaded'. Typische MagSafe issues zijn dus ook dat de puntjes geen goed contact meer maken omdat de veertjes erachter versleten zijn, of er vuil in zit.
Zeker dus niet feilloos. Wel fijner natuurlijk dat als je een keer blijft hangen achter de kabel, je de poort of connecter er niet meteen afrukt
Hoe dan ook, als het aan de kabel zit, verkies ik echt met voorsprong om af en toe een kabel te (moeten) vervangen (40-50 euro?) dan met permanente schade te zitten aan de laptop.
Offtopic: Heb in mijn omgeving af en toe gsm's onbruikbaar zien worden door gare usb-c poortjes. Dan gaat het om dure, paar jaar oude, flagships die verder nog prima dienst doen, maar falen door het poortje (als je geen wireless charging hebt). Vaak een dure vervangin/reparatie ookg. Daarom vind ik lightning dan ook een ideale connector, op de transfers speeds na dan. Liever een lightning kabeltje kopen (goede kwaliteit certified braided max. 15 euro). Nog nooit problemen gehad met de lightning poortjes op geen enkele van m'n devices.
Ik denk dat de kans op een usb-c reperatie voor om het even welke recente macbook helemaal nul is.
/off-topic
Charging via USB-c werkt ook prima. Dan maar zonder magsafe, zou voor mij weinig verschil maken. De verbinding via MagSafe Is zo sterk dat je nog steeds je MacBook van een tafel af kan trekken, enkel als de kracht een hoek maakt tov van je MacBook zal de connector los schieten.Amos_x schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:26:
[...]
Is de slijtagegevoelige kant (spring loaded contactpuntjes) aan de kant van de laptop of de kabel? Dat kan ik me niet meer herinneren van mijn vorige macbook airs, heb al even geen magsafe meer.
Hoe dan ook, als het aan de kabel zit, verkies ik echt met voorsprong om af en toe een kabel te (moeten) vervangen (40-50 euro?) dan met permanente schade te zitten aan de laptop.
Offtopic: Heb in mijn omgeving af en toe gsm's onbruikbaar zien worden door gare usb-c poortjes. Dan gaat het om dure, paar jaar oude, flagships die verder nog prima dienst doen, maar falen door het poortje (als je geen wireless charging hebt). Vaak een dure vervangin/reparatie ookg. Daarom vind ik lightning dan ook een ideale connector, op de transfers speeds na dan. Liever een lightning kabeltje kopen (goede kwaliteit certified braided max. 15 euro). Nog nooit problemen gehad met de lightning poortjes op geen enkele van m'n devices.
Ik denk dat de kans op een usb-c reperatie voor om het even welke recente macbook helemaal nul is.
/off-topic
Engineering
Ja is altijd een beetje Kip en Ei verhaal. Nu zijn er nieuwere chips maar als de Dev's hun apps e.d. niet optimaliseren heb je er in de praktijk ook niet heel veel aan.Of-Aaargh schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:24:
[...]
Klopt het wat hij zegt in "Lack of optimized apps", dat Apple Silicon apps op M2-machines nog niet op hun best draaien? Hij zegt dat M1 apps nog geoptimaliseerd moeten worden voor M2 en dan waarschijnlijk sneller zullen worden dan op dit moment.
De knoop maar doorgehakt. Gezien de matige recensies van de M2 Air, zeker gezien de prijsstijging van bijna 400 euro t.o.v. de M1 Air, leg ik 250 euro extra bij t.o.v. de M2 Air, en koop een Macbook Pro 14.
Ja, ik ben een gewillig slachtoffer van Apple's marketingstrategie.
Ja, ik ben een gewillig slachtoffer van Apple's marketingstrategie.
Ik vind MKBHD nog redelijk mild over de prijs. Misschien omdat wij met onze Euro-prijzen nog meer worden opgelicht? Aangezien ik 16GB geheugen en 512GB opslag wil is de 14-inch MBP helaas een logischere optie.
@DBreda "opgelicht", vind ik te sterk verwoord.
De prijsstelling is gewoon ongunstig momenteel tussen VS en EU. Daarnaast is het een normale commerciële bedrijfsvoering waar Apple gewoon voor kan kiezen. Hier overtreden ze geen wetten mee uiteraard. ;-)
De prijsstelling is gewoon ongunstig momenteel tussen VS en EU. Daarnaast is het een normale commerciële bedrijfsvoering waar Apple gewoon voor kan kiezen. Hier overtreden ze geen wetten mee uiteraard. ;-)
Ik heb voor je gerekend.DBreda schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:21:
Ik vind MKBHD nog redelijk mild over de prijs. Misschien omdat wij met onze Euro-prijzen nog meer worden opgelicht? Aangezien ik 16GB geheugen en 512GB opslag wil is de 14-inch MBP helaas een logischere optie.
Dollars naar Euro + 21 procent BTW. kom ik uit op 1417 euro. Dit is met 1 jaar garantie.
In Nederland kost het basismodel Macbook inclusief 1519 euro. Dit is met twee jaar garantie. Heb je ook een lader met een euro stekker. Ik haat die Amerikaanse strips.
Ik denk soms dat wij in Europa meer betalen vanwege de Europese garantie.
Je kan een weekendje New York doen. Soms vind je een errorfare voor 200 euro New York return. Vergeet niet dat in New York de BTW 8.87 procent is. betaal je 1,274.13 voor een basismodel.
Je moet ook kijken naar de relatieve prijsverhoging. In de VS kost de M2 Air 200 dollar meer dan de M1 Air (van 1000,- naar 1200,-). Prijsverschil van 20%. Hier bijna 400 euro meer (van 1129,- naar 1519,-). Prijsverschil van zo'n 35%.
Wat te denken van alle rechtszaken en dwangsommen die Apple in Europa moet betalen. Dat moet ook ergens vandaan komen.Of-Aaargh schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:40:
Je moet ook kijken naar de relatieve prijsverhoging. In de VS kost de M2 Air 200 dollar meer dan de M1 Air (van 1000,- naar 1200,-). Prijsverschil van 20%. Hier bijna 400 euro meer (van 1129,- naar 1519,-). Prijsverschil van zo'n 35%.

Een vraagje voor de M2 MacBook Air bezitters en specifiek voor degene met 256GB SSD en 16GB Ram, aangezien dat de configuratie is dat ik zou kiezen.
Door vakantie heb ik de M2 niet kunnen bestellen wat mij meer tijd geeft om over de configuratie te denken en de reviews te bekijken.
Bij het basemodel is er maar 1 Nand chip blijkt uit de teardown wat minder snelheid oplevert. Merk je dit verschil echt en zeker als je 16GB aan Ram hebt? Swap memory zal dan minder snel gebruikt worden wat minder last legt op de SSD, in theorie.
Worden dan voornamelijk grotere apps veel trager opgestart tegenover bijvoorbeeld de M1 MacBook Air?
Uiteindelijk is de SSD nog steeds sneller dan die van mij 2016 MacBook Pro dus zal het toch niet veel uitmaken maar wou het toch eens vragen.
Door vakantie heb ik de M2 niet kunnen bestellen wat mij meer tijd geeft om over de configuratie te denken en de reviews te bekijken.
Bij het basemodel is er maar 1 Nand chip blijkt uit de teardown wat minder snelheid oplevert. Merk je dit verschil echt en zeker als je 16GB aan Ram hebt? Swap memory zal dan minder snel gebruikt worden wat minder last legt op de SSD, in theorie.
Worden dan voornamelijk grotere apps veel trager opgestart tegenover bijvoorbeeld de M1 MacBook Air?
Uiteindelijk is de SSD nog steeds sneller dan die van mij 2016 MacBook Pro dus zal het toch niet veel uitmaken maar wou het toch eens vragen.
Dat hele SSD gebeuren wordt ook echt opgeblazen. Het is inderdaad niet netjes dat Apple dit niet benoemd op hun website en als je sneller gewend bent zal je het misschien een beetje merken maar in de praktijk is dit echt verwaarloosbaar en al helemaal als je al van oudere modellen dan M1 komt.AppleFan2007 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:01:
Een vraagje voor de M2 MacBook Air bezitters en specifiek voor degene met 256GB SSD en 16GB Ram, aangezien dat de configuratie is dat ik zou kiezen.
In de video van Art is Right, zie je bijvoorbeeld dat het in de praktijk helemaal niet merkbaar is bij toepassingen als Fotografie en Videobewerking en dat zelfde zal het geval zijn waar de "Air" gebruikers hem doorgaans voor gebruiken. Denk aan web browsen, muziek luisteren, filmpje kijken, office taken etc.
Misschien bij hele specifieke taken kan je het merken maar dat zal meer een uitzondering zijn dan een regel.
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 19-07-2022 19:19 ]
Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires