Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
baco101 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:00:
wie van jullie hebben apple care voor hun macbook?
Nee. Dat vind ik zonde van het geld. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit als ik dat niet doe. En het risico van een kapotte MacBook kan ik in een noodgeval wel dragen.
virusscanner nu wel of niet nodig voor macos, weet zal ook liggen of je veel van vage websites download.
en wat is een goeie antivirus voor mac?
Heel erg nodig. Dat het risico voor Windows groter is, wil niet zeggen dat macOS veilig is, in tegendeel. Met macOS kun je software installeren die niet in een sandbox draait en veel meer directe toegang heeft tot je besturingssysteem. In dat opzicht kun je als gebruiker meer macOS dan met IOS, maar ben je ook veel meer vatbaar voor kwaadaardige software en aanvallen. Ik zou nooit iemand aanraden om voor macOS geen virusscanner te gebruiken.

Ik gebruik F-Secure, omdat ik die van mijn internet provider KPN er 'gratis' bij krijg. Maar wil je er eentje gratis gebruiken, ik heb in het verleden ook wel Avira gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TNT-
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 09:23
Verkeerde topic, excuus.

[ Voor 94% gewijzigd door -TNT- op 04-03-2024 14:30 ]

--

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 13:04
Daar is de M3, nu met ondersteuning voor 2 externe beeldschermen.

https://forums.macrumors....els-with-m3-chip.2420995/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Thanks, ik stap over naar [MacBook Air, M3, 2024] - Ervaringen & Discussie
Mooie machine voor de komende jaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:40
Alleen als het hoofdscherm is uitgeschakeld, dus in de praktijk nog steeds ondersteuning voor hetzelfde aantal beeldschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baco101
  • Laatst online: 21:20
PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Nee. Dat vind ik zonde van het geld. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit als ik dat niet doe. En het risico van een kapotte MacBook kan ik in een noodgeval wel dragen.

[...]

Heel erg nodig. Dat het risico voor Windows groter is, wil niet zeggen dat macOS veilig is, in tegendeel. Met macOS kun je software installeren die niet in een sandbox draait en veel meer directe toegang heeft tot je besturingssysteem. In dat opzicht kun je als gebruiker meer macOS dan met IOS, maar ben je ook veel meer vatbaar voor kwaadaardige software en aanvallen. Ik zou nooit iemand aanraden om voor macOS geen virusscanner te gebruiken.

Ik gebruik F-Secure, omdat ik die van mijn internet provider KPN er 'gratis' bij krijg. Maar wil je er eentje gratis gebruiken, ik heb in het verleden ook wel Avira gebruikt.
Bedankt voor het antwoord, door je opmerking over f secure kwam ik erachter dat ziggo ook 'gratis' f secure aanbiedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
macOS heeft toch ingebakken antivirus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]

[...]

Mja, niet overtuigd. Je leest toch ook veel twijfelachtige berichtgeving over die virusscanners, die zelf soms nauwelijks beter zijn dan ordinaire adware/malware met veel rechten op je systeem. Valt er af en toe wel eentje door de mand, en al zeker de gratis versies. Rara, hoe verdienen ze dan geld? Kan gewoon niet uit.

Zelfde met alle VPN's die door al die youtubers gepushed worden. Had ik vroeger ook (nord, ...) maar dat lijkt ook maar shady stuff te zijn achter de schermen. En sowieso allemaal dingen waar ik als casual/pc enthousiast maar weinig kennis van heb. Wie moet je dan geloven?? Ik wil allemaal best, maar het roept gewoon veel twijfels op allemaal.

Ik zou ZEKER nooit iemand gratis avira aanraden boven wat tegenwoordig al vrij goed geregeld is op OS niveau. Zelfs onze werklaptops worden gewoon uitgedeeld zonder virusscanner. Wel dichtgetimmerd wellicht, maar geen virusscanner.

Als je een beetje normaal omgaat met je computer, en een veilige up to date NAS gebruikt, maakt het me persoonlijk niet uit wat er allemaal binnenkomt op de pc/mac. Bij twijfel even wipen, image terugzetten (voor wie dat nog doet), en anders gewoon je microsoft/apple account invoeren, en je bent in no time terug werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01
Amos_x schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Mja, niet overtuigd. Je leest toch ook veel twijfelachtige berichtgeving over die virusscanners, die zelf soms nauwelijks beter zijn dan ordinaire adware/malware met veel rechten op je systeem. Valt er af en toe wel eentje door de mand, en al zeker de gratis versies. Rara, hoe verdienen ze dan geld? Kan gewoon niet uit.

Zelfde met alle VPN's die door al die youtubers gepushed worden. Had ik vroeger ook (nord, ...) maar dat lijkt ook maar shady stuff te zijn achter de schermen. En sowieso allemaal dingen waar ik als casual/pc enthousiast maar weinig kennis van heb. Wie moet je dan geloven?? Ik wil allemaal best, maar het roept gewoon veel twijfels op allemaal.

Ik zou ZEKER nooit iemand gratis avira aanraden boven wat tegenwoordig al vrij goed geregeld is op OS niveau. Zelfs onze werklaptops worden gewoon uitgedeeld zonder virusscanner. Wel dichtgetimmerd wellicht, maar geen virusscanner.

Als je een beetje normaal omgaat met je computer, en een veilige up to date NAS gebruikt, maakt het me persoonlijk niet uit wat er allemaal binnenkomt op de pc/mac. Bij twijfel even wipen, image terugzetten (voor wie dat nog doet), en anders gewoon je microsoft/apple account invoeren, en je bent in no time terug werkend.
mwoah een keylogger kan toch best vervelend uitpakken. Virussen zijn de minste van je problemen vaak. Reinstall en klaar. Maar keyloggers en ransomware die sluimert en ook toegang heef tot je NAS.... Ik vind het een gevaarlijke instelling om te zeggen "het maakt me niet uit wat er allemaal binnenkomt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Waah schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:43:
[...]

mwoah een keylogger kan toch best vervelend uitpakken. Virussen zijn de minste van je problemen vaak. Reinstall en klaar. Maar keyloggers en ransomware die sluimert en ook toegang heef tot je NAS.... Ik vind het een gevaarlijke instelling om te zeggen "het maakt me niet uit wat er allemaal binnenkomt".
Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten, en altijd bereid stappen te zetten naar iets meer veiligheid. Lang geleden ook al een wachtwoordmanager geïnstalleerd, 2 factor, ...

Maar ben je het er ook mee eens dat heel dat wereldje van VPN en anti-virus ook een kwalijk reukje heeft? Elke zoveel maand is er wel een van die bedrijven die slecht in het nieuws komt of iets sleezy doet. Er is ook heel weinig goede info te vinden, die het in duidelijke taal aan een relatieve leek uitlegt.

Zeg mij: koop dit, betaal dat, en hiermee ben beter af, zal ik de laatste zijn om moeilijk te doen. Een abonnementje meer of minder kan er wel bij. Maar probeer maar eens zeker te zijn dat de remedie niet erger is dan de kwaal. (data privacy, ...)

Tegenwoordig lijkt het OS toch redelijk veilig bij iedereen, vooral als je bij de stores blijft. Wat voor Jan en Truus vaak voldoende is. Voor dat publiek lijkt de meerwaarde dan gering. Maar ok, off-topic hier, maar ik laat me graag verwijzen naar een topic die het allemaal duidelijker kadert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf eigenlijk vooral slechte ervaringen met antivirussoftware op MacOS, tot aan kernel panics toe. MacOS beschikt daarnaast over een rudimentaire ingebouwde anti-malware-functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Hoi, wij hebben een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter en krijgen het helaas niet voor elkaar om deze te laten werken op onze MacBook Air M2 (én MacBook Pro M2).

De kabel werkte voorheen wel, maar nu leest de Mac deze niet meer. Zodra je de kabel verbind hoor je wel dat die verbonden is, maar als je er vervolgens iets aan verbind, doet die het niet. Dit is spontaan gebeurd en een andere adapter proberen geeft het zelfde resultaat.

De adapter aan een Windows PC verbinden werkt wel. Wie heeft de gouden tip?

Wat hebben we al geprobeerd:

- Mac's updaten naar de meest recente versie
- De adapter is dus niet defect, de USB-C poort op de Mac werkt ook gewoon

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 07-03-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaDova
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:31
turkeyhakan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:32:
Hoi, wij hebben een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter en krijgen het helaas niet voor elkaar om deze te laten werken op onze MacBook Air M2 (én MacBook Pro M2).

De kabel werkte voorheen wel, maar nu leest de Mac deze niet meer. Zodra je de kabel verbind hoor je wel dat die verbonden is, maar als je er vervolgens iets aan verbind, doet die het niet. Dit is spontaan gebeurd en een andere adapter proberen geeft het zelfde resultaat.

De adapter aan een Windows PC verbinden werkt wel. Wie heeft de gouden tip?

Wat hebben we al geprobeerd:

- Mac's updaten naar de meest recente versie
- De adapter is dus niet defect, de USB-C poort op de Mac werkt ook gewoon
Misschien een stomme vraag. Heb je beide usb-c poorten op je Mac geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
NovaDova schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Misschien een stomme vraag. Heb je beide usb-c poorten op je Mac geprobeerd?
Ja zeker, maar dat hoort niets uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001

Quakie

quakelen

@turkeyhakan

Ik krijg sinds een paar maanden zo nu en dan security pop up bij het aansluiten van mijn hub. Dat had ik hiervoor niet en dus ook niet continue.
Ik vermoed dus een blokkade als beveiliging.

Misschien kan je onder settings security toestaan dat kabel toegang heeft ?

[ Voor 15% gewijzigd door Quakie op 07-03-2024 10:18 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Quakie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:16:
@turkeyhakan

Ik krijg sinds een paar maanden zo nu en dan security pop up bij het aansluiten van mijn hub. Dat had ik hiervoor niet en dus ook niet continue.
Ik vermoed dus een blokkade als beveiliging.

Misschien kan je onder settings security toestaan dat kabel toegang heeft ?
Goede tip, deze had ik al bekeken: Sta verbinding met accessoires toe, staat op "Vraag voor nieuwe accessoires". Naar "Altijd" aanpassen maakt geen verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 07-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38
zijn er hier ook gebruikers met een macbook m2 die gebruik maken van citrix? waar ik tegen aan loop met citrix op mijn m2 macbook air is dat ik in bijvoorbeeld Office applicaties, maar ook chrome en alles waar tekst bij komt kijken en te lichte cursor krijg waardoor die bijna niet zichtbaar is. ik was benieuwd of hier meer mensen mee te maken hebben?

de muis is wel goed zichtbaar, maar zodra het over gaat naar de tekstcursor zegmaar, dan is die te licht grijs/wit.

Ik heb citrix al een keer opnieuw er op gezet, en ook mijn citrix profiel al eens gereset.
Binnen windows naar citrix heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 11:58
Heb sinds een paar weken een zakelijk laptop (ivm AutoDesk) maar deed voorheen heel veel werk op mijn Air M2 middels Citrix en heb niet bepaald herkenning bij het door jou beschreven problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Na een goeie maand al spijt van mijn aankoop van mijn Macbook air m2 15, sinds gisteravond kan ik hem weer niet opstarten alles geprobeerd. Is de 2de keer sinds 14 februari. Ik ben voorlopig niet thuis dus ik hoop dat ze dat ding kunnen ophalen.

Liefst heb ik mijn geld terug absoluut geen vertrouwen meer in dat ding, zal wel niet gebeuren, vanavond heb ik een bel afspraak met apple.

Moest ff mijn frustratie kwijt 😁

[ Voor 4% gewijzigd door baco101 op 19-03-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
Arosa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:36:
Heb sinds een paar weken een zakelijk laptop (ivm AutoDesk) maar deed voorheen heel veel werk op mijn Air M2 middels Citrix en heb niet bepaald herkenning bij het door jou beschreven problemen.
Bedankt voor de reactie, ik heb zelfs mijn macbook opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.
ik ga binnenkort eens een collega laten inloggen kijken of het probleem onder mijn account alleen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:32:
Na een goeie maand al spijt van mijn aankoop van mijn Macbook air m2 15, sinds gisteravond kan ik hem weer niet opstarten alles geprobeerd. Is de 2de keer sinds 14 februari. Ik ben voorlopig niet thuis dus ik hoop dat ze dat ding kunnen ophalen.

Liefst heb ik mijn geld terug absoluut geen vertrouwen meer in dat ding, zal wel niet gebeuren, vanavond heb ik een bel afspraak met apple.

Moest ff mijn frustratie kwijt 😁
Balen zeg, je had hem toch refurbished gekocht?
Hopelijk kan hij retour en kan je gewoon een nieuwe aanschaffen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
iMode schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Balen zeg, je had hem toch refurbished gekocht?
Hopelijk kan hij retour en kan je gewoon een nieuwe aanschaffen.

Succes!
ja refurbished bij Apple gekocht, koop normaal nooit refurbished spul maar ik dacht laat ik het ook eens proberen, maar nu weet ik weer waarom ik dat nooit doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Apple maakt geen onderscheid tussen refurbished en nieuw en zal dus gewoon jouw MacBook Air maken/omwisselen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
[...]

ja refurbished bij Apple gekocht, koop normaal nooit refurbished spul maar ik dacht laat ik het ook eens proberen, maar nu weet ik weer waarom ik dat nooit doe.
Er is wel echt een groot verschil tussen Apple Certified Refurbished en een of andere random tweedehands "Refurbished" winkel op de hoek.

Je hebt gewoon een keer pech, dat kan altijd gebeuren maar gelukkig staat Apple juist bekend om hun support/genius bar etc. dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Greatsword schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Er is wel echt een groot verschil tussen Apple Certified Refurbished en een of andere random tweedehands "Refurbished" winkel op de hoek.

Je hebt gewoon een keer pech, dat kan altijd gebeuren maar gelukkig staat Apple juist bekend om hun support/genius bar etc. dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
Weet jij of ik hem kan opsturen want ik zit in een uithoek van België voor werk de komende 6 mnd en de dichtstbijzijnde service zaak zit op een uur rijden in Luxemburg en ik heb niet veel tijd.
Ik wordt als het goed is om 19 uur gebeld door Apple dan zal ik het wel horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Weet jij of ik hem kan opsturen want ik zit in een uithoek van België voor werk de komende 6 mnd en de dichtstbijzijnde service zaak zit op een uur rijden in Luxemburg en ik heb niet veel tijd.
Ik wordt als het goed is om 19 uur gebeld door Apple dan zal ik het wel horen.
Bij mij hebben ze een keer een nieuwe opgestuurd en ik mocht de "oude" houden tot de nieuwe binnen was aangezien het toen om een custom build ging.

Verder gewoon een UPS label gekregen en afhaalopdracht aan huis gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Greatsword schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Bij mij hebben ze een keer een nieuwe opgestuurd en ik mocht de "oude" houden tot de nieuwe binnen was aangezien het toen om een custom build ging.

Verder gewoon een UPS label gekregen en afhaalopdracht aan huis gemaakt.
Bedankt voor het antwoord, geeft me een beetje vertouwen in een goede afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Mijn Macbook air m2 15 inch is voor de 2de keer in reparatie bij Apple, nu staat er repair on hold need more information weet iemand of Apple contact met mij opneemt of moet ik zelf contact opnemen? Heeft iemand ervaring met deze status?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Bel Apple. Op de Apple werkautorisatie die je in je mail hebt gehad staat rechtsboven het nummer wat je moet bellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 26-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Cap schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:31:
Bel Apple. Op de Apple werkautorisatie die je in je mail hebt gehad staat rechtsboven het nummer wat je moet bellen.
Ik heb geen werkautorisatie gekregen in de mail, zou het kunnen dat ik die niet heb omdat het garantie is?
Enige mail die ik heb gehad is de mail met reparatie nummer en de link om je reparatie te volgen, maar daar staat geen telefoonnummer.

Ik ga morgen wel met support bellen.

Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Oké, heb je je Macbook niet naar een Apple store (Genius Bar) gebracht maar opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Cap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:26:
Oké, heb je je Macbook niet naar een Apple store (Genius Bar) gebracht maar opgestuurd?
Nee ik zit op het moment niet in de buurt van een apple store, maar heb contact gehad met support duurde ff voordat ik de juiste persoon aan de lijn kreeg. Ik kreeg te horen dat het iets van 800 euro ofzo ging kosten, toen begon ik hard te lachen en daarna geïrriteerd te raken, ik zei laptop is 6 weken oud en nu voor de 2de keer kapot met hetzelfde probleem. Ja dat vond hij ook raar en ging ff wat uitzoeken en zei nadat ik 20 minuten in de wacht had gestaan dat het een interne communicatie foutje was 😡. Maar hij is inmiddels onderweg terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Wat slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa1994
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-04 17:38
Ik ben opzoek naar de snelste oplader voor een MacBook Air M2, nu heb ik begrepen dat er een 96 watt oplader is. Moet deze perse van Apple zijn of is b.v. Anker ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Anker is ook goed. USB protocol is waar het om gaat.

Je air zal overigens ook een mix hebben, dus 100 of 200 watt zal hetzelfde effect hebben (100 watt is zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-04 16:52
Als ik naar de Pricewatch kijk, zie ik dat de Macbook Air M2 8GB heel veel online wordt aangeboden, maar de 16Gb maar weinig:

8GB: uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,...

16GB: uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd...

Weet iemand hoe dit komt? Ik ben er aan toe om mijn Macbook Pro early 2015 om te ruilen voor wat nieuws, maar ik ben een beetje huiverig voor 8GB RAM (het enige dat ik doe is web browsen, maar wel eventueel veel tabs open). En eventueel nog wel werkgerelateerd (dat zal met name zijn als ik op reis ben)

De Macbook is voor mij een bij-computer voor in bed, de keukentafel of op reis.

Al het andere PC-werk doe ik eigenlijk op mijn vaste PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
brambello schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:28:
Als ik naar de Pricewatch kijk, zie ik dat de Macbook Air M2 8GB heel veel online wordt aangeboden, maar de 16Gb maar weinig:

8GB: uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,...

16GB: uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd...

Weet iemand hoe dit komt?
Omdat de MacBook Air een instapmodel is en er waarschijnlijk veel meer vraag is naar het 8GB-model, door mensen die niet echt verstand hebben van laptops. Ruim €200 verschil is natuurlijk ook best veel geld voor alleen maar 8GB meer geheugen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Hahn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:30:
[...]

Omdat de MacBook Air een instapmodel is en er waarschijnlijk veel meer vraag is naar het 8GB-model, door mensen die niet echt verstand hebben van laptops. Ruim €200 verschil is natuurlijk ook best veel geld voor alleen maar 8GB meer geheugen.
Duidelijk, wat raad je me aan? Zelf denk ik, omdat ik er wel enige jaren mee hoop te doen, dat de 16GB de betere keuze is, ook al doe ik nu misschien niet veel met mijn Macbook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
brambello schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Duidelijk, wat raad je me aan? Zelf denk ik, omdat ik er wel enige jaren mee hoop te doen, dat de 16GB de betere keuze is, ook al doe ik nu misschien niet veel met mijn Macbook.
Ik heb een tijdje geleden zelf ook heel erg zitten twijfelen. Als je je MacBook veel en lang gaat gebruiken, en veel liever een MacBook dan een Windows-laptop hebt, dan zou ik aanraden om wel voor 16GB te gaan. Want daar kan je langer mee doen.

Zelf heb ik alleen even voor tijdelijk een laptop nodig, die ik ook niet veel ga gebruiken in die tijd, en is mij MacOS en Windows redelijk om het even (ik kan met beide prima uit de voeten). Dus ben ik van een MacBook Air M3 met 16GB afgezakt naar een refurbished MacBook Air M2 met 8GB, om uiteindelijk voor een Samsung Galaxy Book 3 met 16GB geheugen te gaan voor €550 :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:47
brambello schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:35:
[...]

De vraag is hoe snel je weer denkt te vervangen. De MacBook Pro uit 2014 doet hier dienst als huis, tuin en keuken ding. Die fungeert nog prima daarvoor en heeft wel 16 gb geheugen. Nu zegt dat niet alles hoor. Maar 200 euro is veel geld voor een paar gb geheugen maar als dat maakt dat ie jaren langer meegaat… overigens heb ik zakelijk een 15” m2 met 16 gb ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-04 08:30
brambello schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:28:

Weet iemand hoe dit komt? Ik ben er aan toe om mijn Macbook Pro early 2015 om te ruilen voor wat nieuws, maar ik ben een beetje huiverig voor 8GB RAM (het enige dat ik doe is web browsen, maar wel eventueel veel tabs open). En eventueel nog wel werkgerelateerd (dat zal met name zijn als ik op reis ben)

De Macbook is voor mij een bij-computer voor in bed, de keukentafel of op reis.

Al het andere PC-werk doe ik eigenlijk op mijn vaste PC.
Omdat er veel meer 8GB modellen verkocht zijn. Als het enkel een bij-computer is, ook gewoon voor de 8GB gaan. Meer is zonde van je geld. En verandert je gebruik dan wil je toch waarschijnlijk een een Pro zodat je bijvoorbeeld ook meer schermen kunt aansluiten dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
De vraag is natuurlijk of ik uberhaupt een Macbook moet willen als huis-tuin-en keukending. Ik ben het qua laptops wel erg gewend. Mijn gewone PC is Windows.

Windows laptops vond ik vroeger irritant maar volgens mij zijn ze wel meer op Macbooks gaan lijken. En zeker met 13" lijkt Macbook mij wel fijn, maar ik weet niet of die gedachten met de huidige Windows-laptops nog terecht zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door brambello op 05-05-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Het was ook geen standaard configuratie bij Apple maar een aanpassing (bto). Hierdoor ook lastiger om op schaal in te kopen.
Bij de m3 variant is het wel een standaard.
Hierdoor wordt dus verwacht dat je deze vaker in aanbieding gaat zien nadat hij een tijdje op de markt is of bij lancering m4 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Heeft iemand toevallig ervaring met een 34" 3440 x 1440p scherm? Normaal gesproken zou je geen hidpi hebben op volle resolutie, maar misschien hebben mensen ervaring met betterdisplay op een uw scherm?

Ik twijfel tussen een UW of een 27" of 32" 4k, wat volgens mij wel lekker werkt met betterdisplay, 27" op 1440p geschaald en de 32" op 1692p.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Quakie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:02:
Het was ook geen standaard configuratie bij Apple maar een aanpassing (bto). Hierdoor ook lastiger om op schaal in te kopen.
Bij de m3 variant is het wel een standaard.
Hierdoor wordt dus verwacht dat je deze vaker in aanbieding gaat zien nadat hij een tijdje op de markt is of bij lancering m4 variant.
Wat is bij de m3 wel een standaard?🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

16GB geheugen.

Ik snap dat "huis, tuin en keuken" vs "werk" aspect nooit zo, hele specifieke toepassingen uitgezonderd. Bottom line is: het moet gewoon lekker werken. Scherm, toetsenbord, trackpad, batterij, geluid (geen ;-)), OS.

Of ik nu mijn mail check, zit te rekenen in Excel, tig tabs open en Excel open heb omdat ik bezig ben met een nieuwe keuken en apparatuur uit te zoeken, of whatsapp via de browser of ik nieuws, video of tv wil kijken. Of in praktijk vaak een combi van die dingen.

Wanneer ik het wel snap: de laptop fungeert eigenlijk als een servertje en is dus gericht op 1 specifieke taak. Dan is het een ding waar je af en toe bij moet, maar die je verder niet gebruikt.

Maar als je hem intensief gebruikt dan zie ik het verschil niet zo tussen werk vs privé.

[ Voor 96% gewijzigd door Cap op 08-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Cap schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:48:
16GB geheugen.

Ik snap dat "huis, tuin en keuken" vs "werk" aspect nooit zo, hele specifieke toepassingen uitgezonderd. Bottom line is: het moet gewoon lekker werken. Scherm, toetsenbord, trackpad, batterij, geluid (geen ;-)), OS.

Of ik nu mijn mail check, zit te rekenen in Excel, tig tabs open en Excel open heb omdat ik bezig ben met een nieuwe keuken en apparatuur uit te zoeken, of whatsapp via de browser of ik nieuws, video of tv wil kijken. Of in praktijk vaak een combi van die dingen.

Wanneer ik het wel snap: de laptop fungeert eigenlijk als een servertje en is dus gericht op 1 specifieke taak. Dan is het een ding waar je af en toe bij moet, maar die je verder niet gebruikt.

Maar als je hem intensief gebruikt dan zie ik het verschil niet zo tussen werk vs privé.
Ah, omdat de m2 enkel standaard te koop is met 8gb, en de m3 met 16gb/512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
JimmyJoness schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Ah, omdat de m2 enkel standaard te koop is met 8gb, en de m3 met 16gb/512.
Waar heb je het over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4PkO9661kgWMKRACBvhsT8P0QU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EllS3kXv6LPoLfdvtb7QwAYK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
Ik moest ook even denken, maar hij bedoelt waarschijnlijk kant en klaar in Nederland voorradige versies. Als je op jouw configuratie de Air M2 met 16GB geheugen wil bestellen, verandert 'vandaag ophalen' in 'ophalen op 22 mei', die wordt dus op bestelling samengesteld. Net zoals wanneer je een andere lichtnetadaptor wil, of een normaal ANSI-toetsenbord. De M3 16GB is wel op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Of-Aaargh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Ik moest ook even denken, maar hij bedoelt waarschijnlijk kant en klaar in Nederland voorradige versies. Als je op jouw configuratie de Air M2 met 16GB geheugen wil bestellen, verandert 'vandaag ophalen' in 'ophalen op 22 mei', die wordt dus op bestelling samengesteld. Net zoals wanneer je een andere lichtnetadaptor wil, of een normaal ANSI-toetsenbord. De M3 16GB is wel op voorraad.
Klopt, volgens mij was dat ook het punt van Quakie🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik was even prijzen aant vergelijken voor een m2 MBA, en zag bij bijvoorbeeld bol 2 verschillende typenummers voor dezelfde uitvoering.

mlxy3ze/a en de mlxy3n/a.

Enig idee of hier verschil inzit en/of ik hier rekening mee dien te houden?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
JimmyJoness schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:39:
Ik was even prijzen aant vergelijken voor een m2 MBA, en zag bij bijvoorbeeld bol 2 verschillende typenummers voor dezelfde uitvoering.

mlxy3ze/a en de mlxy3n/a.

Enig idee of hier verschil inzit en/of ik hier rekening mee dien te houden?

Bedankt
In de pricewatch onder kenmerken staan gewoon beide dus lijkt me geen probleem.

uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,...

Via V&A heb ik de afgelopen week meerdere voor rond de 675-700 weg zien gaan dus je zou flink wat geld kunnen besparen als je op zoek bent naar een M2 Air ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:08
ephymerous schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:13:
[...]

De vraag is hoe snel je weer denkt te vervangen. De MacBook Pro uit 2014 doet hier dienst als huis, tuin en keuken ding. Die fungeert nog prima daarvoor en heeft wel 16 gb geheugen. Nu zegt dat niet alles hoor. Maar 200 euro is veel geld voor een paar gb geheugen maar als dat maakt dat ie jaren langer meegaat… overigens heb ik zakelijk een 15” m2 met 16 gb ;)
Ik werk nu een klein jaar met de M2 8GB, meerdere uren per dag. Ik gebruik voor mijn werk enkel word, excel, safari voor een webbased dossier (in feite een database) en voor deze taken is ie meer dan prima. Geen nood aan 16GB en ik zie ook niet gebeuren dat ie binnen nu en 5 jaar te traag gaat worden voor deze taken. De vorige Air 2017 werd dat op gegeven moment wel, maar dat is ook echt wel een veel trager apparaat. Kortom, ik begrijp prima dat de grote groep consumenten voor de 8 GB gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor voor mijn MacBook Air. Ik overweeg een 27" 4K-monitor, maar ik ben ook geïnteresseerd in een 32" 4K-variant.

Mijn zorg is echter dat de grotere maat mogelijk minder scherp zal zijn. De modellen waar ik tussen twijfel zijn de BenQ PD2706UA, Dell P2723QE en Dell U2723QC, en de 32" varianten van deze modellen.

Heeft iemand ervaring met een van deze monitoren in combinatie met een Mac? Ik ben vooral benieuwd naar hoe de schaling werkt en hoe scherp het beeld is. Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
styx1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:55:
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor voor mijn MacBook Air. Ik overweeg een 27" 4K-monitor, maar ik ben ook geïnteresseerd in een 32" 4K-variant.

Mijn zorg is echter dat de grotere maat mogelijk minder scherp zal zijn. De modellen waar ik tussen twijfel zijn de BenQ PD2706UA, Dell P2723QE en Dell U2723QC, en de 32" varianten van deze modellen.

Heeft iemand ervaring met een van deze monitoren in combinatie met een Mac? Ik ben vooral benieuwd naar hoe de schaling werkt en hoe scherp het beeld is. Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?
Dat gaat gewoon goed, ik heb een iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 en de resolutie van 3440x1440 wordt gewoon scherp en volledig weergegeven. Je moet wel een geschikt hubje gebruiken en aansluiten met een displayport kabel. Hdmi geeft problemen met de juiste resolutie/dpi/verversingsfreq.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

renzo4000 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Dat gaat gewoon goed, ik heb een iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 en de resolutie van 3440x1440 wordt gewoon scherp en volledig weergegeven. Je moet wel een geschikt hubje gebruiken en aansluiten met een displayport kabel. Hdmi geeft problemen met de juiste resolutie/dpi/verversingsfreq.
Bedankt voor je feedback! Het is goed om te horen dat jouw iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 scherp en correct wordt weergegeven met de juiste setup. Ik maak me echter nog steeds zorgen over de scherpte vergeleken met mijn MacBook's display. Heb je al eens BetterDisplay geprobeerd? Dat zou het verschil in scherpte wellicht kunnen verbeteren door de DPI-instellingen te optimaliseren.

Daarnaast las ik op Reddit dat veel mensen problemen ondervinden met fuzzy of blurry tekst en iconen bij gebruik van de native resolutie. Heb je daar zelf ook ervaring mee? Misschien heeft dat ook te maken met de instellingen of de specifieke monitorconfiguratie. Het zou geweldig zijn om te weten hoe dat bij jouw setup zit en of je tips hebt om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
styx1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor je feedback! Het is goed om te horen dat jouw iiyama ProLite XUB3493WQSU-B1 scherp en correct wordt weergegeven met de juiste setup. Ik maak me echter nog steeds zorgen over de scherpte vergeleken met mijn MacBook's display. Heb je al eens BetterDisplay geprobeerd? Dat zou het verschil in scherpte wellicht kunnen verbeteren door de DPI-instellingen te optimaliseren.

Daarnaast las ik op Reddit dat veel mensen problemen ondervinden met fuzzy of blurry tekst en iconen bij gebruik van de native resolutie. Heb je daar zelf ook ervaring mee? Misschien heeft dat ook te maken met de instellingen of de specifieke monitorconfiguratie. Het zou geweldig zijn om te weten hoe dat bij jouw setup zit en of je tips hebt om dat te voorkomen.
Ik heb gewoon scherp beeld, gewoon zoals het bedoeld is voor mijn scherm. Ik zou niet weten wat er nog beter aan zou moeten :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-04 02:58
Even een update,

Nu de Macbook Air M2 15" 16GB een paar maanden in gebruik en een hele fijne laptop.
Vanaf mijn 2021 Macbook pro M1 16GB toch wel een verbetering.

Groter scherm, beter geluid, en ook wel wat sneller.
batterijgebruik is OK, beetje afhankelijk van welke applicatie ik gebruik,

Als ik bijvoorbeeld mijn muziek software gebruik, Ableton live (12), dan gaat batterij verbruik heel snel.
Dat is kennelijk een CPU intensieve applicatie en dan moet de M2 processor hard aan t werk.
dus dan aan de adapter ingeplugd is beste optie als ik thuis in de studio werk.

Ben nog steeds blij met de aankoop, goede keuze geweest voor mij.
Ik hoef voorlopig geen M3 upgrade, dat verschil is me te klein.

[ Voor 6% gewijzigd door sky_walker op 20-05-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:30
sky_walker schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:58:
Even een update,

Nu de Macbook Air M2 15" 16GB een paar maanden in gebruik en een hele fijne laptop.

Als ik bijvoorbeeld mijn muziek software gebruik, Ableton live (12), dan gaat batterij verbruik heel snel.
Dat is kennelijk een CPU intensieve applicatie en dan moet de M2 processor hard aan t werk.

Heb je nog moeten wennen aan de verversingssnelheid (60Hz vs. 120Hz)?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Gr4mpyC3t schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Heb je nog moeten wennen aan de verversingssnelheid (60Hz vs. 120Hz)?
Nope, daar merk ik niks van. mijn macbook pro 13" M1 had ook 60Hz. prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Wat heb ik een spijt van mijn aanschaf van een apple certified refurbished Macbook air 15", voor de 3de keer in een half jaar kapot met hetzelfde probleem, niet meer aangaan na uitzetten . 2k down the drain.

Trek de zo geroemde kwaliteit van Apple zwaar in twijfel, zo maar weer gaan bellen want ik heb geen mogelijkheid om naar een apple store te gaan want ik zit nog steeds voor werk redelijk afgelegen in België.

Weet iemand of ik een nieuwe Macbook kan krijgen nu die voor de 3de keer kapot is met hetzelfde probleem, en hoe dit aan te pakken?

Moest ff mijn frustratie kwijt. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
baco101 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Wat heb ik een spijt van mijn aanschaf van een apple certified refurbished Macbook air 15", voor de 3de keer in een half jaar kapot met hetzelfde probleem, niet meer aangaan na uitzetten . 2k down the drain.

Trek de zo geroemde kwaliteit van Apple zwaar in twijfel, zo maar weer gaan bellen want ik heb geen mogelijkheid om naar een apple store te gaan want ik zit nog steeds voor werk redelijk afgelegen in België.

Weet iemand of ik een nieuwe Macbook kan krijgen nu die voor de 3de keer kapot is met hetzelfde probleem, en hoe dit aan te pakken?

Moest ff mijn frustratie kwijt. 😁
Wat een onwijs vervelende situatie, dit zou natuurlijk niet mogen gebeuren.

Moet alleen eerlijk zeggen dat ik werkelijk nooit de MacBook uitzet, maar gewoon dichtklap. Kan je nog iets meer vertellen over wat je precies met de MacBook doet, hoe je hem gebruikt, gebruik je nog speciale cases of toetsenbord covers? Hoe voorzichtig ga je er mee om etc.

Elke situatie wordt in principe gewoon individueel bekeken.

Heb zelf wel ooit meegemaakt dat er schade was ontstaan tijdens een reparatie en heb toen een geheel nieuwe iMac gekregen en aangezien het oudere model niet meer werd gemaakt was het gelijk ook het nieuwste model, maar ja dat zegt natuurlijk niks over jouw situatie en je kan er geen rechten aan ontlenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 21-08-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Greatsword schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Wat een onwijs vervelende situatie, dit zou natuurlijk niet mogen gebeuren.

Moet alleen eerlijk zeggen dat ik werkelijk nooit de MacBook uitzet, maar gewoon dichtklap. Kan je nog iets meer vertellen over wat je precies met de MacBook doet, hoe je hem gebruikt, gebruik je nog speciale cases of toetsenbord covers? Hoe voorzichtig ga je er mee om etc.

Elke situatie wordt in principe gewoon individueel bekeken.

Heb zelf wel ooit meegemaakt dat er schade was ontstaan tijdens een reparatie en heb toen een geheel nieuwe iMac gekregen en aangezien het oudere model niet meer werd gemaakt was het gelijk ook het nieuwste model, maar ja dat zegt natuurlijk niks over jouw situatie en je kan er geen rechten aan ontlenen.
Ik gebruik geen covers of cases, ga er heel voorzichtig mee om. Doe er niets bijzonders mee af en toe een foto bewerken of een filmpje monteren in imovie en voor de rest Netflixen en internet en de Microsoft office programma's. Dat moet toch gewoon kunnen met 16 gb ram neem ik aan.

Ik zet hem ook bijna nooit uit, dit was de 1ste keer sinds maart, de laatste keer dat ie kapot was. Laatste restart was met de recente update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@baco101 En reageert hij echt helemaal nergens meer op? Safe Mode? Aan de lader? Alle andere kabels ontkoppeld? Extern Scherm wel beeld? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
@Greatsword Hij reageert nergens meer op, heb alle instructies gevolgd op de Apple support website en er gebeurt helemaal niets exact hetzelfde probleem als de andere 2 keer.

Ik gebruik de originele lader en kabel die ik gekregen heb. De battery had iets van 70% nog toen ik de shutdown deed. Hij hangt nu aan de lader, al een goed half uur, net weer geprobeerd en geen resultaat.

Ik gebruik geen extern scherm, heb geprobeerd te starten zowel aan de lader als niet aan de lader.

[ Voor 15% gewijzigd door baco101 op 21-08-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dus ook geprobeerd (met lader aangesloten):
- minimaal 20 tot 30 sec power button ingedrukt houden?
- linker shift key ingedrukt blijven houden + power button (safe boot)?
- en ook: shift + control + option (links) en power (rechts) buttons tegelijk indrukken?
- en ook: command + option + R (links) en P (rechts) buttons tegelijk indrukken?

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 24-08-2024 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baco101
Cap schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:46:
- en ook: shift + control + option (links) en power (rechts) buttons tegelijk indrukken?
- en ook: command + option + R (links) en P (rechts) buttons tegelijk indrukken?
Net allemaal nog een keer geprobeerd en geen resultaat helaas.
Bedankt voor de tips.

Ik vroeg om een nieuwe Macbook of mijn geld terug want ik zei dat ik het vertrouwen in dat ding kwijt ben., maar dat doen ze pas na 3 keer, dus dit zou de laatste keer moeten zijn.
Weer een week dat ding kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Cap schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:46:
Dit zijn geen Intel MacBooks meer hè.

Tegenwoordig werkt het zo:

https://support.apple.com...ntinue%20in%20Safe%20Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Maandag is mijn Macbook opgehaald door ups en vandaag weer terug. Logic board en touch Id board zijn vervangen, ben benieuwd hoe lang het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 10:01
sky_walker schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:58:
Even een update,

dus dan aan de adapter ingeplugd is beste optie als ik thuis in de studio werk.

Zijn die 16GB nodig voor ableton? Ik ben er over aan het twijfelen om ook een M2 aan te schaffen, en wil wat Cubase er op doen (ben echt een beginner). Verder alleen htk-taken, maar twijfel tussen 8 en 16 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

-

[ Voor 99% gewijzigd door Jrz op 09-11-2024 17:39 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Ardbeg10 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:00:
[...]

Zijn die 16GB nodig voor ableton? Ik ben er over aan het twijfelen om ook een M2 aan te schaffen, en wil wat Cubase er op doen (ben echt een beginner). Verder alleen htk-taken, maar twijfel tussen 8 en 16 GB.
Ik zou altijd de 16gb aanraden, apps worden steeds zwaarder en je voorkomt dat de laptop virtueel geheugen aanspreekt op de ssd, althans bij 8gb zal dat sneller gebeuren zeker met veel apps open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Mijn air m2 heeft na 56 oplaadcycli nog 90% restcapaciteit over van de accu. Nou weet ik dat dat niet alles zegt, maar ik vraag me wel af of dat niet erg snel is na relatief weinig oplaadcycli. Volgens mij zegt apple dat “normaal” is dat er tot 500 cycli niet minder dan 80% restcapaciteit is, maar ik vraag me af of ik dat ga halen.
Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
ik heb net even gekeken, mijn m2 heeft 74 oplaaadcycli, maar nog 100% capaciteit, verder heb ik geen ervaring wat normaal is, dus daar kan ik je niet mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
drusloos schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:07:
Mijn air m2 heeft na 56 oplaadcycli nog 90% restcapaciteit over van de accu. Nou weet ik dat dat niet alles zegt, maar ik vraag me wel af of dat niet erg snel is na relatief weinig oplaadcycli. Volgens mij zegt apple dat “normaal” is dat er tot 500 cycli niet minder dan 80% restcapaciteit is, maar ik vraag me af of ik dat ga halen.
Wat is jullie ervaring?
Oef, dat leest als veel degradatie. Hoe gebruik je de MacBook? Veel aan de kabel met 100% vol? Of juist steeds bijna leeg en dan pas laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:28:
[...]

Oef, dat leest als veel degradatie. Hoe gebruik je de MacBook? Veel aan de kabel met 100% vol? Of juist steeds bijna leeg en dan pas laden?
Ik moet zeggen dat ik hem niet veel gebruik. Maar. Ik laad hem altijd op rond de 20-25% en dan tot 100%. En dan ligt hij in stand by voor die paar keer dat ik hem per week gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
drusloos schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:13:
[...]

Ik moet zeggen dat ik hem niet veel gebruik. Maar. Ik laad hem altijd op rond de 20-25% en dan tot 100%. En dan ligt hij in stand by voor die paar keer dat ik hem per week gebruik
Klinkt als vrij normaal gebruik. In dat geval is het wel bijzonder dat het zo snel degradeert. Apple zegt zelf dat een batterij normaal gesproken na 1000 cycli nog zo'n 80% capaciteit heeft.
De batterij van je MacBook heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij. Apple biedt een batterijvervangingsservice voor alle MacBook‑, MacBook Air‑ en MacBook Pro-notebooks met ingebouwde batterij.
Bron: https://www.apple.com/nl/batteries/service-and-recycling/

Dat lijkt overduidelijk bij jou niet het geval. Of deze situatie voor Apple al voldoende is om de batterij gratis te vervangen weet ik niet. De indruk die ik heb, is dat ze pas in actie komen als je capaciteit onder de 80% duikt. Maar dat neemt niet weg dat je het alsnog kan proberen. Neem contact op met Apple Support, wellicht kunnen zij iets voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09
Wat is jullie ervaring?
Even ter vergelijking, Macbook Air M2 (juni 2023) nu 153 laadcycli en 91% max capacity. Ik gebruik hem in de meeste gevallen wel aan de lader (en laad alleen tot 100% als ik weet dat ik dat nodig ga hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

68 laadcycli en 98% batterij.. Bij 20% laden tot 80%. Af en toe naar de 100%. Ik gebruik hem NIET aan de lader…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Mijn air m2 heeft na 56 oplaadcycli nog 90% restcapaciteit over van de accu.
En wat merk je daarvan in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Nu online
Greatsword schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:40:
[...]

En wat merk je daarvan in de praktijk?
Tja dat is lastig te zeggen omdat er al wat software versies zijn verstreken sinds ik hem heb, wat ook wat aan de batterij ervaring kan doen. Maar ik merk dat ik hij nu leeg is na een dag werken daar waar dat voorheen niet zo was. Kan door van alles komen. Maar goed ik kan beter nu nog kijken of de slijtage normaal is dan over 2 jaar als ik geen garantie meer heb toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat klinkt eerlijk gezegd wel als overmatige slijtage. Is de laptop weleens heel heet geworden, bijvoorbeeld in een afgesloten auto in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 00:13
Gebruik het ook niet aan de lader: 109 cycli, 98,9% batterij. Eind 2022 in gebruik genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
Wat is jullie ervaring?
Net even gekeken, 137 cycli en nog 100%. Ik let NERGENS op qua opladen/gebruik aan de lader, wanneer ik mijn MacBook nodig heb pak ik hem, issie bijna leeg gaat ie aan de lader tot ik hem weer nodig heb (meestal 100% geladen)

Of er moet iets geks met jouw MacBook gebeurd zijn, of de batterij is gewoon niet oke. Hoelang heb je deze MacBook nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Nu online
RisingSun schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:51:
[...]

Net even gekeken, 137 cycli en nog 100%. Ik let NERGENS op qua opladen/gebruik aan de lader, wanneer ik mijn MacBook nodig heb pak ik hem, issie bijna leeg gaat ie aan de lader tot ik hem weer nodig heb (meestal 100% geladen)

Of er moet iets geks met jouw MacBook gebeurd zijn, of de batterij is gewoon niet oke. Hoelang heb je deze MacBook nu?
Ik heb hem April 2023 gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:32
Ik denk dat ik hier het beste mijn vraag kan stellen.
Ik heb een MacBook Air, M2, 2023 dus geen 2022
Als ik thuis ben sluit ik mijn macbook aan op een usb-c hub. waar hij gekoppeld is aan mijn game monitor. deze monitor heeft 3440x1440p 144hz. nou wou ik graag mijn scherm tot max 120hz zetten maar ik kom niet verder dan 85hz (macbook is dichtgeklapt)

Heeft dit te maken met de usb-c hub? of de hdmi kabel, of raden jullie eerder een usb-c to displayport kabel aan? zodat het wel werkt of hogere refreshrate krijg?

Ik was juist benieuwd hiernaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Soppyscroll schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:50:
Ik denk dat ik hier het beste mijn vraag kan stellen.
Ik heb een MacBook Air, M2, 2023 dus geen 2022
Als ik thuis ben sluit ik mijn macbook aan op een usb-c hub. waar hij gekoppeld is aan mijn game monitor. deze monitor heeft 3440x1440p 144hz. nou wou ik graag mijn scherm tot max 120hz zetten maar ik kom niet verder dan 85hz (macbook is dichtgeklapt)

Heeft dit te maken met de usb-c hub? of de hdmi kabel, of raden jullie eerder een usb-c to displayport kabel aan? zodat het wel werkt of hogere refreshrate krijg?

Ik was juist benieuwd hiernaa
Hmm, er zijn net wat te weinig details om dit met zekerheid te zeggen, maar het zal de USB-C hub wel zijn.

Over welke USB-C hub, monitor en type HDMI-kabel (bijvoorbeeld 2.0) gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:57:
[...]

Hmm, er zijn net wat te weinig details om dit met zekerheid te zeggen, maar het zal de USB-C hub wel zijn.

Over welke USB-C hub, monitor en type HDMI-kabel (bijvoorbeeld 2.0) gaat het?
volgende staat op de kabel premium high speed/hec

btw als ik op 2560x1440 zet kan ik wel 120hz. alleen dat is echt vreselijk
heb de Linq 8 in 1 hub uit 2020? niet de nieuwe versie,
https://www.mediamarkt.nl...I4lFhMLZ3AQjLYW6geRIPELna
deze

[ Voor 13% gewijzigd door Soppyscroll op 12-02-2025 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Soppyscroll De meeste hubs zijn 4K 60hz tenzij specifiek vermeld want dat is een Selling point en extra prijs voor de hub. Dat zal ook de reden zijn dat ie op iets lagere resolutie 85hz geeft.

Mediamarkt schrijft heel veel maar zegt niks.. totaal niet duidelijk qua specs wat je nu echt koopt.

Ik ben even uit de resoluties op een Mac, maar er zijn programmas voor die net wat meer uit je scherm halen.

Ik gebruikte een heel oud prog RDM genaamd. Hierin zag je gelijk welke resoluties met hoogste kwaliteit was (dubbele schaling)
Je hebt nu een nieuwe app. Die is wel betaald maar schijnt enorm te verbeteren. Ik weet even naam niet maar zal vast wel iemand inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Soppyscroll schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 01:03:
[...]

volgende staat op de kabel premium high speed/hec

btw als ik op 2560x1440 zet kan ik wel 120hz. alleen dat is echt vreselijk
heb de Linq 8 in 1 hub uit 2020? niet de nieuwe versie,
https://www.mediamarkt.nl...I4lFhMLZ3AQjLYW6geRIPELna
deze
Wat @Quakie al zegt: het is niet helemaal duidelijk welke resoluties en verversingssnelheden deze USB-C hub precies ondersteunt. Zelfs op de website van de fabrikant zie ik alleen 4K/60Hz vermeld. Andere combinaties worden niet genoemd. Zonder die informatie blijft het een gok, maar ik vermoed nog steeds dat de USB-C hub de boosdoener is.

Misschien is het een goed idee om een USB-C-naar-DisplayPort-kabel aan te schaffen? Dan kun je die mogelijkheid in ieder geval uitsluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Wat @Quakie al zegt: het is niet helemaal duidelijk welke resoluties en verversingssnelheden deze USB-C hub precies ondersteunt. Zelfs op de website van de fabrikant zie ik alleen 4K/60Hz vermeld. Andere combinaties worden niet genoemd. Zonder die informatie blijft het een gok, maar ik vermoed nog steeds dat de USB-C hub de boosdoener is.

Misschien is het een goed idee om een USB-C-naar-DisplayPort-kabel aan te schaffen? Dan kun je die mogelijkheid in ieder geval uitsluiten. :)
Daar dacht ik zelf ook aan, hebben jullie advies voor 1 kabel? Want je wordt er mee dood gegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-04 13:57
Soppyscroll schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Daar dacht ik zelf ook aan, hebben jullie advies voor 1 kabel? Want je wordt er mee dood gegooid
Andere kunnen me corrigeren als ik fout zit maar volgens mij moeten deze kabels wel lukken:

Link1
Link2

gewoon de eigenschappen van de kabel checken tot max wat die aankan. uit jou verhaal kom ik dan op bijvoorbeeld deze 2 uit. Misschien heb je nog goedkopere maar ik heb niet verder gezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Veli_kavlak schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Andere kunnen me corrigeren als ik fout zit maar volgens mij moeten deze kabels wel lukken:

Link1
Link2

gewoon de eigenschappen van de kabel checken tot max wat die aankan. uit jou verhaal kom ik dan op bijvoorbeeld deze 2 uit. Misschien heb je nog goedkopere maar ik heb niet verder gezocht :)
Had die ook in het oog.

Wel even een dubbelcheck

Macbook air m2 uit 2023 kan maximaal 1 monitor toch? ookal is hij dichtgeklapt.

[ Voor 5% gewijzigd door Soppyscroll op 12-02-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Quakie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:20:
@Soppyscroll De meeste hubs zijn 4K 60hz tenzij specifiek vermeld want dat is een Selling point en extra prijs voor de hub. Dat zal ook de reden zijn dat ie op iets lagere resolutie 85hz geeft.

Mediamarkt schrijft heel veel maar zegt niks.. totaal niet duidelijk qua specs wat je nu echt koopt.

Ik ben even uit de resoluties op een Mac, maar er zijn programmas voor die net wat meer uit je scherm halen.

Ik gebruikte een heel oud prog RDM genaamd. Hierin zag je gelijk welke resoluties met hoogste kwaliteit was (dubbele schaling)
Je hebt nu een nieuwe app. Die is wel betaald maar schijnt enorm te verbeteren. Ik weet even naam niet maar zal vast wel iemand inhaken.
dat inderdaad, heb hem al jaren maar dacht nu van ja dit kan toch ook wel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soppyscroll
Veli_kavlak schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Link1
Link2

Nou het werkt idd. usb c --> DP, zelfs op 160Hz! helemaal top.

jammer dat je geen 2 schermen kan gebruiken op Macbook air. Anders was ik helemaal blij geweest.
heb 2 schermen
,
Maar sparen voor M3 die kunnen wel 2 monitors toch?

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-04 17:42

R2L

Soppyscroll schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Nou het werkt idd. usb c --> DP, zelfs op 160Hz! helemaal top.

jammer dat je geen 2 schermen kan gebruiken op Macbook air. Anders was ik helemaal blij geweest.
heb 2 schermen
,
Maar sparen voor M3 die kunnen wel 2 monitors toch?
Werkt hier via een portreplicator gewoon met 2 extra schermen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baco101
Ik heb het volgende probleem, ben net terug van een paar weken België nu ben ik ff thuis en heb geen internet verbinding op mijn MacBook. Geeft wel aan te zijn verbonden met wifi maar geen internet, kan geen site bereiken. Op mijn iPhone en iPad geen problemen daar kan ik wel mee internet op via hetzelfde wifi netwerk dus het ligt niet aan het internet.

Wat ik al heb geprobeerd MacBook restart en helemaal uitgezet, forget network. Ook heb ik het geprobeerd via hotspot op mijn iPhone 16 pro . Apple private relay aan en uitgezet

Heeft er iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
baco101 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:22:
Ik heb het volgende probleem, ben net terug van een paar weken België nu ben ik ff thuis en heb geen internet verbinding op mijn MacBook. Geeft wel aan te zijn verbonden met wifi maar geen internet, kan geen site bereiken. Op mijn iPhone en iPad geen problemen daar kan ik wel mee internet op via hetzelfde wifi netwerk dus het ligt niet aan het internet.

Wat ik al heb geprobeerd MacBook restart en helemaal uitgezet, forget network. Ook heb ik het geprobeerd via hotspot op mijn iPhone 16 pro . Apple private relay aan en uitgezet

Heeft er iemand nog een idee?
Toevallig OpenDNS ingesteld?
nieuws: OpenDNS stopt dienstverlening in België na gerechtelijke uitspraak

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baco101
[quote]DennusB schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:19:
[...]

Toevallig OpenDNS ingesteld?
nieuws: OpenDNS stopt dienstverlening in België na gerechtelijke uitspraak
[/

Ik heb dat niet bewust gedaan ik zal het checken bedankt voor de tip

@DennusB nogmaals bedankt voor de tip het heeft me op het juiste spoor gezet en het werkt weer

[ Voor 10% gewijzigd door baco101 op 18-04-2025 08:34 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste