Ga weldra mijn bestelling voor een Macbook Air M2 2022 plaatsen maar twijfel of ik wel of niet ga toekomen met de basisversie 8GB Ram en 256 SSD. Heb al wat op Youtube zitten kijken en de ene zegt als je moet een keuze maken upgrade dan je SSD naar 512 de andere raadt aan om je geheugen naar 16GB te upgraden. Maar het kan best zijn dat ik geen upgrade hoef te doen? ik ga de macbook gebruiken om thuis al eens iets op te zoeken (Safari) en dan kunnen er al eens een 5 tal tabbladen open staan, en op vakantie neem ik hem mee om naar Netflix of andere streamingdienst te kijken. Een spelletje misschien maar heb een dedicated windows pc daarvoor. Progrmammeren doe ik ook niet, geen adobe programma's. Misschien dat ik dus ga toekomen me de basisversie maar ik wil zeker zijn dat dit nog zo zal zijn binnen een paar jaar want wie weet met de basisuitvoering zal een toekomstige MAcOS niet meer geinstalleerd kunnen worden?
Voor jouw gebruik kan je zonder problemen de komende 5 jaar door met het instapmodel.bartmaniac schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:28:
Ga weldra mijn bestelling voor een Macbook Air M2 2022 plaatsen maar twijfel of ik wel of niet ga toekomen met de basisversie 8GB Ram en 256 SSD. Heb al wat op Youtube zitten kijken en de ene zegt als je moet een keuze maken upgrade dan je SSD naar 512 de andere raadt aan om je geheugen naar 16GB te upgraden. Maar het kan best zijn dat ik geen upgrade hoef te doen? ik ga de macbook gebruiken om thuis al eens iets op te zoeken (Safari) en dan kunnen er al eens een 5 tal tabbladen open staan, en op vakantie neem ik hem mee om naar Netflix of andere streamingdienst te kijken. Een spelletje misschien maar heb een dedicated windows pc daarvoor. Progrmammeren doe ik ook niet, geen adobe programma's. Misschien dat ik dus ga toekomen me de basisversie maar ik wil zeker zijn dat dit nog zo zal zijn binnen een paar jaar want wie weet met de basisuitvoering zal een toekomstige MAcOS niet meer geinstalleerd kunnen worden?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Goedemiddag,
Na al te lang door te zijn gegaan op een oude Air 13” wordt het nu echt tijd voor een nieuwe laptop. Het liefste blijf ik op de 13” Air. Alleen voor enkele punten heb ik nog even jullie mening/feedback nodig.
Dagelijks gebruik is het standaard internet en tekstverwerken. Niks bijzonders. Alleen fotografeer ik ook graag en dus is Lightroom onderdeel van mijn software. Die heb ik ongeveer 1 keer per maand nodig.
Twijfel nu is of de 8GB variant voldoende is of gewoon niet beknibbelen en gaan voor een 16GB?
Na al te lang door te zijn gegaan op een oude Air 13” wordt het nu echt tijd voor een nieuwe laptop. Het liefste blijf ik op de 13” Air. Alleen voor enkele punten heb ik nog even jullie mening/feedback nodig.
Dagelijks gebruik is het standaard internet en tekstverwerken. Niks bijzonders. Alleen fotografeer ik ook graag en dus is Lightroom onderdeel van mijn software. Die heb ik ongeveer 1 keer per maand nodig.
Twijfel nu is of de 8GB variant voldoende is of gewoon niet beknibbelen en gaan voor een 16GB?
Voor hobbymatig gebruik is 8GB prima te doen. Maak je dagelijks gebruik van LR of verwacht je dat het de komende jaren veel intensiever gaat worden dan zou ik voor 16GB gaan.BasBeer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:47:
Goedemiddag,
Helaas is mijn macbook air uit 2017 overleden, na wat gekloot met OpenLegacy patcher wil deze niet meer opstarten.
Waarschijnlijk met een schone installatie van MacOs zal deze het wel weer doen, maar ik heb de keuze gemaakt om een nieuwe macbook te kopen.
Nu lijkt mij de Apple MacBook Air 2023 15" M2 8-core, 8GB ram, 10-core GPU, 256GB ssd wel wat. Is dit wat?
Dit is natuurlijk wel het 2023 model, of zou het verstandiger te zijn om bijvoorbeeld een model van een paar jaar geleden te kopen. Zelfde bedrag beter specificaties?
Laptop zal gebruikt worden voor stukje programmeren, surfen en youtube/netflixen.
Hoor graag hoe jullie hier over denken.
Waarschijnlijk met een schone installatie van MacOs zal deze het wel weer doen, maar ik heb de keuze gemaakt om een nieuwe macbook te kopen.
Nu lijkt mij de Apple MacBook Air 2023 15" M2 8-core, 8GB ram, 10-core GPU, 256GB ssd wel wat. Is dit wat?
Dit is natuurlijk wel het 2023 model, of zou het verstandiger te zijn om bijvoorbeeld een model van een paar jaar geleden te kopen. Zelfde bedrag beter specificaties?
Laptop zal gebruikt worden voor stukje programmeren, surfen en youtube/netflixen.
@Kindrih Ligt er aan, koop je particulier of zakelijk? Nieuw of tweedehands? Maar vooral wat vind je nou precies belangrijk. Je komt namelijk van een Macbook Air met Dual Core Intel processor!
Elke upgrade naar M1/M2 is sowieso een flinke vooruitgang en voor jou gebruik meer dan voldoende.
Elke upgrade naar M1/M2 is sowieso een flinke vooruitgang en voor jou gebruik meer dan voldoende.
Ik heb een M1 air 8GB 512GB.Die doet het nog steeds heel goed en kan vast nog wel een paar jaar mee. Afgezien van bepaalde games (zoals Cyberpunk) loop ik nergens tegen aan wat die niet kan. En dan draai ik ook dingen als VM's, Adobe stuff en dingen die soms best 'recources' vragen. Nooit dat ik heb dat het traag voelt.Kindrih schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:22:
Helaas is mijn macbook air uit 2017 overleden, na wat gekloot met OpenLegacy patcher wil deze niet meer opstarten.
Maar als ik nu een nieuwe laptop zou kopen wil ik er weer jaren mee kunnen doen en aangezien je van een air 2017 afkomt, denk ik dat jij er ook wel minimaal vijf jaar mee vooruit wil.
Waar ik toen al niet zonder kon is opslagruimte. Ik koos 512 en ik zou zeker aanraden dat minimaal ook nu te nemen. Niks is vervelender dan dat je geen OS updates kunt draaien omdat er te weinig ruimte op je schijf zit. En software wordt doorgaans ieder jaar groter en groter. En je schijf later veranderen is bijna onmogelijk. Externe schijf kan soms helpen, maar is verre van ideaal, zeker als je een laptop hebt.
Ram: in 2021 had ik aan die 8GB nog genoeg, maar als je duurzaam vooruit wilt en je macbook over vier jaar met plezier wilt gebruiken zou ik nu minstens voor 16GB gaan.
M3 is sneller dan M2, maar zo enorm is het ook weer niet. Althans het gat tussen Intel en M1 is veel groter. Een mogelijk ander voordeel van M3 is wel dat het mogelijk kan zijn dat OS support een jaartje langer is (of dat zo is, is afwachten). Dus mooiste is een M3 met minimaal 512GB en 16GB. Maar als ik zou kiezen tussen een M2 met 512GB en 16GB, of een M3 met 256GB en 8GB, dan zou ik voor de M2 in die configuratie gaan.
Bedankt voor de uitleg, echter is een upgrade naar 512GB en 16GB werkgeheugen ook meteen weer een paar 100 euro duurder.... Is dan meteen wel weer veel geld.PrimusIP schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:44:
[...]
Ik heb een M1 air 8GB 512GB.Die doet het nog steeds heel goed en kan vast nog wel een paar jaar mee. Afgezien van bepaalde games (zoals Cyberpunk) loop ik nergens tegen aan wat die niet kan. En dan draai ik ook dingen als VM's, Adobe stuff en dingen die soms best 'recources' vragen. Nooit dat ik heb dat het traag voelt.
Maar als ik nu een nieuwe laptop zou kopen wil ik er weer jaren mee kunnen doen en aangezien je van een air 2017 afkomt, denk ik dat jij er ook wel minimaal vijf jaar mee vooruit wil.
Waar ik toen al niet zonder kon is opslagruimte. Ik koos 512 en ik zou zeker aanraden dat minimaal ook nu te nemen. Niks is vervelender dan dat je geen OS updates kunt draaien omdat er te weinig ruimte op je schijf zit. En software wordt doorgaans ieder jaar groter en groter. En je schijf later veranderen is bijna onmogelijk. Externe schijf kan soms helpen, maar is verre van ideaal, zeker als je een laptop hebt.
Ram: in 2021 had ik aan die 8GB nog genoeg, maar als je duurzaam vooruit wilt en je macbook over vier jaar met plezier wilt gebruiken zou ik nu minstens voor 16GB gaan.
M3 is sneller dan M2, maar zo enorm is het ook weer niet. Althans het gat tussen Intel en M1 is veel groter. Een mogelijk ander voordeel van M3 is wel dat het mogelijk kan zijn dat OS support een jaartje langer is (of dat zo is, is afwachten). Dus mooiste is een M3 met minimaal 512GB en 16GB. Maar als ik zou kiezen tussen een M2 met 512GB en 16GB, of een M3 met 256GB en 8GB, dan zou ik voor de M2 in die configuratie gaan.
@Kindrih Geruchten zijn dat er een maart event komt waarin naast ipads ook nieuwe airs komen… dan zal je heus wel een mooie M2 aanbieding kunnen scoren. Desnoods een 15inch gebruikte? Die is dan max 9 maanden gebruikt…..
(naast dat M3 weer iets snelller is, ga je waarschijnlijk uur langer op batterij kunnen doen. Ik zelf gebruik een 15 inch voor licht werk en ik zie standaard 20 uur staan bij 100% batterij… Geloof dat ook wel, we komen dus ook hier op een punt dat een uurtje extra ook niet meer zoveel doet… )
(naast dat M3 weer iets snelller is, ga je waarschijnlijk uur langer op batterij kunnen doen. Ik zelf gebruik een 15 inch voor licht werk en ik zie standaard 20 uur staan bij 100% batterij… Geloof dat ook wel, we komen dus ook hier op een punt dat een uurtje extra ook niet meer zoveel doet… )
Ik teken nergens meer voor
Gister toch maar een Air 15" met 16gb werkgeheugen aangeschaft, deze komt vanavond binnen als het goed is. Ben benieuwd, zal wel een hele upgrade zijn vanaf de Air 2017.
@Kindrih mooie keuze… ja dat ga je zeker weten waarderen.. heerlijk stil machine die extreem snel is als het moet… veel plezier ermee...
waar heb je die besteld wil er ook een bestellen maar bij apple zelf duurt het 2 a 3 weken.Kindrih schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:34:
Gister toch maar een Air 15" met 16gb werkgeheugen aangeschaft, deze komt vanavond binnen als het goed is. Ben benieuwd, zal wel een hele upgrade zijn vanaf de Air 2017.
Tot wanneer gaan de Macbook air M1 en M2 ondersteund worden? Ik twijfel nog ik gebruik de macbook voor lichte taken.
Ik verwacht toch zeker tot 2026-2027.elaho schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:43:
Tot wanneer gaan de Macbook air M1 en M2 ondersteund worden? Ik twijfel nog ik gebruik de macbook voor lichte taken.
De vraag is eerder hoe lang Intel MacBooks nog updates krijgen;)
Misschien is de M1 dan wat voor mij als deze nog jaren wordt ondersteund. Gebruik macbook voor voornamelijk Apple Tv, surfen, mailen en itunes muziek luisteren. De Macbook air is nu voor aantrekkelijke prijs te krijgen van 899 Euro bij Bol. De macbook air M2 is 1169 Euro. Wat is jullie advies? De M2 wordt weer langer ondersteund en betere chip.
Had van de week nog een nieuwe M1 te koop staan voor 750,- en werkelijk geen 1 reactie gehad dus die is inmiddels retour naar de mediamarkt.elaho schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:11:
Misschien is de M1 dan wat voor mij als deze nog jaren wordt ondersteund. Gebruik macbook voor voornamelijk Apple Tv, surfen, mailen en itunes muziek luisteren. De Macbook air is nu voor aantrekkelijke prijs te krijgen van 899 Euro bij Bol. De macbook air M2 is 1169 Euro. Wat is jullie advies? De M2 wordt weer langer ondersteund en betere chip.
Het grootste verschil tussen M1 en M2 is voor mij het design, qua prestaties verschilt het niet zoveel, is dus maar net wat je belangrijk vindt.
Bouwkwaliteit van de M1 is naar mijn mening wel aanzienlijk beter. Ik verwacht dat een nieuwe generatie chip 1,5 tot 2 jaar langer mee gaat. Misschien ook goed om hier de M1 en M2 even naast elkaar te zetten https://www.apple.com/nl/mac/compare/.
Coolblue, maar helaas inmiddels uitverkocht: https://www.coolblue.nl/p...gb-spacegrijs-qwerty.htmlbaco101 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:49:
[...]
waar heb je die besteld wil er ook een bestellen maar bij apple zelf duurt het 2 a 3 weken.
Edit: De kleur blauw is nog wel aanwezig.
[ Voor 6% gewijzigd door Kindrih op 09-02-2024 15:03 ]
Ik ben een newby in het apple gebeuren heb sinds 1.5 jaar een iphone en nu wil ik dus een Macbook air 15 kopen. Ik heb al wel besloten dat ik 16 gb ram wil maar zit nog te twijfelen tussen 256 of 512 gb opslag, je kan een leuk bedrag besparen door een externe ssd te kopen, de k dan aan de t7 shield. Kun je ook programma installeren en gebruiken vanaf de externe schijf?
Ik wil de laptop toch wel minimaal 6 tot 7 jaar gebruiken wat is jullie ervaring met de ondersteuning van Apple, gaat dat lukken?
Tenslotte heeft er iemand ervaring met het bestellen bij azerty?
Een hoop noob vragen maar ik hoop dat iemand ze wil beantwoorden
Alvast bedankt
Ik wil de laptop toch wel minimaal 6 tot 7 jaar gebruiken wat is jullie ervaring met de ondersteuning van Apple, gaat dat lukken?
Alvast bedankt
ja kan, of je maakt het je locatie van je data bestanden.... dus video app gewoon op je Mac, maar de video bestanden op je externe..
ja waarom niet? ligt meer eraan wat je er mee doet, maar zou niet weten waarom het niet zou lukken. Ik gebruik nog dagelijks een mid 2014 model. Prima ding voor mijn werkzaamheden.
prima winkel... zie shop reviews via price watch.
ja waarom niet? ligt meer eraan wat je er mee doet, maar zou niet weten waarom het niet zou lukken. Ik gebruik nog dagelijks een mid 2014 model. Prima ding voor mijn werkzaamheden.
prima winkel... zie shop reviews via price watch.
@baco101 Als je er zo lang mee wilt doen zou ik zeker voor 512GB gaan. Ben een groot fan van de Samsung T7, echter blijft het een gedoe om aan te sluiten, mee te nemen etc.
Als het een iMac of Mac Mini is is het een ander verhaal. Nog 6 jaar met de M2 moet wel lukken en bij Azerty koop ik doorgaans harde schijven en Synology NAS altijd goed gegaan;)
Als het een iMac of Mac Mini is is het een ander verhaal. Nog 6 jaar met de M2 moet wel lukken en bij Azerty koop ik doorgaans harde schijven en Synology NAS altijd goed gegaan;)
2026 is over 2 jaar al, dat lijkt me vrij kort, zeker voor M2. Beetje zoeken bij google naar 'how long will apple m1 chip be supported' geeft speculaties van 2028-2029 voor M1-chips, dat lijkt me realistischer, ook aannemende dat M1 en M2 veel op elkaar lijkenGreatsword schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:51:
[...]
Ik verwacht toch zeker tot 2026-2027.
De vraag is eerder hoe lang Intel MacBooks nog updates krijgen;)
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 10-02-2024 11:48 ]
The devil is in the details.
Ik heb bewust rond de kerst (2023) de nieuwe MacBook Air 15" met 16 Gb / 512gb gekocht. Vooral omdat de 512GB sneller is dan de 256GB versie. Volgens een aantal reviews.baco101 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:46:
Ik ben een newby in het apple gebeuren heb sinds 1.5 jaar een iphone en nu wil ik dus een Macbook air 15 kopen. Ik heb al wel besloten dat ik 16 gb ram wil maar zit nog te twijfelen tussen 256 of 512 gb opslag, je kan een leuk bedrag besparen door een externe ssd te kopen, de k dan aan de t7 shield. Kun je ook programma installeren en gebruiken vanaf de externe schijf?
Alvast bedankt
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Bedankt voor de reacties ik heb besloten de air 15 16 gb/512 gb te bestellen.
Zal flink wennen zijn in het begin want nooit met macos gewerkt.
Nog tips welke apps ik moet installeren om het leerproces te vergemakkelijken en gewoon handige en must have apps.
Nog tips welke apps ik moet installeren om het leerproces te vergemakkelijken en gewoon handige en must have apps.
@baco101 Alvast welkom bij de club.
Er staan ladingen met hele goede kennismakingvideos op dit kanaal:
https://www.youtube.com/@macmost
Er staan ladingen met hele goede kennismakingvideos op dit kanaal:
https://www.youtube.com/@macmost
[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 10-02-2024 17:18 ]
Wat ik als fervent Windows-gebruiker heb gedaan om het gebruik van een Mac wat gemakkelijker te maken:baco101 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:53:
Bedankt voor de reacties ik heb besloten de air 15 16 gb/512 gb te bestellen.
- Te laat voor jou, maar wat ik wel heel belangrijk vond: een Macbook met 'normaal' ANSI toetsenbord, ofwel met een horizontale Enter-toets. Apple noemt het 'VS internationaal (Engels)'. Zeker als je ook nog met andere merken PC's werkt, die allemaal ANSI hebben, blijf je anders met de Macbook vaak de backspace indrukken in plaats van de Enter. Helaas zijn Macbooks met ANSI lastiger te krijgen, de meeste winkels in Nederland verkopen Macbooks met het afwijkende Apple NL ISO toetsenbord (met verticale Enter). Bij Apple zelf kun je zonder meerprijs je toetsenbord kiezen, maar de Apple shop is niet de goedkoopste optie natuurlijk.
- Macs zijn standaard slecht in snel windows 'snappen' wat met Windows heel eenvoudig is. Daarom heb ik Rectangle geïnstalleerd, waardoor iets van die functionaliteit bewaard blijft.
- Verder Appcleaner, omdat het in de prullenbak slepen van apps om ze te deinstalleren voor een Windows-gebruiker heel vreemd blijft voelen.
- Voor scrollen heeft Apple ook een rare keuze gemaakt. Het scrollen met de muisknop werkt precies verkeerd om, en je kunt dat niet aanpassen in de instellingen, want daar heb je maar één optie, dus als je muis goed scrollt, gaat het verkeerd om met de (overigens geweldige) trackpad. Daarom Scroll reverser (of een Logitech muis, daar kun je het in de software-settings ook apart instellen).
- Macs gaan ook niet altijd even goed samen met niet-Apple randapparatuur, dus om mijn Macbook Air te kunnen laten werken met twee monitoren icm met een Dell dock (dat met Windows out of the box werkt) heb ik voor mijn Macbook de Displaylink van de Synaptics-website moeten installeren.
Verder ben ik ook wel heel blij met mijn Macbook Air hoor, maar schakelen tussen Mac en Windows blijft soms lastig (knop om venster te sluiten aan de nadere kant; oh ja, CMD-C, niet CTRL-C; en geen Delete-toets. Ja, wel een toets die 'delete' heet, maar 'Backspace' doet, het blijft hilarisch).
Ik heb zojuist een Macbook M1 8gb 256gb Zilver gekocht bij Bol.com voor 899 Euro. Aangezien ik de volgende taken doe zoals, surfen, mailen, itunes muziek luisteren, Youtube video’s kijken en belangrijkste is Apple tv kijken. Foto’s en Video bewerken doe ik allemaal niet. Dus leek de M1 mij voldoende voor mij gebruik.
Iemand ervaring met de reparatie/garantie service van Bol? Het is voor het eerst dat ik een Macbook bij ze koop. ☺️👍
Iemand ervaring met de reparatie/garantie service van Bol? Het is voor het eerst dat ik een Macbook bij ze koop. ☺️👍
Het hangt er van af of je bij Bol zelf hebt gekocht, of bij een andere handelaar die via Bol verkoopt. Als dat laatste het geval is, zal Bol je altijd doorverwijzen naar die verkoper.elaho schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16:
Ik heb zojuist een Macbook M1 8gb 256gb Zilver gekocht bij Bol.com voor 899 Euro. Aangezien ik de volgende taken doe zoals, surfen, mailen, itunes muziek luisteren, Youtube video’s kijken en belangrijkste is Apple tv kijken. Foto’s en Video bewerken doe ik allemaal niet. Dus leek de M1 mij voldoende voor mij gebruik.
En garantie van de winkel is erg belangrijk bij Apple-producten, omdat Apple in tegenstelling tot vrijwel alle andere laptopfabrikanten slechts één jaar fabrieksgarantie aangeeft.
En trouwens: [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
[ Voor 4% gewijzigd door Of-Aaargh op 11-02-2024 08:38 ]
Het is gelukkig een artikel van Bol.com zelf. Ik vermijd altijd de partner verkopers op Bol en Amazon.Of-Aaargh schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:36:
[...]
Het hangt er van af of je bij Bol zelf hebt gekocht, of bij een andere handelaar die via Bol verkoopt. Als dat laatste het geval is, zal Bol je altijd doorverwijzen naar die verkoper.
En garantie van de winkel is erg belangrijk bij Apple-producten, omdat Apple in tegenstelling tot vrijwel alle andere laptopfabrikanten slechts één jaar fabrieksgarantie aangeeft.
En trouwens: [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
Meer dan voldoende. Met die M1 kun je ook foto’s en video’s bewerken. Alleen zal het met lange 4K video’s bewerken wat langer gaan duren in vergelijking met krachtigere MacBooks.elaho schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:16: Foto’s en Video bewerken doe ik allemaal niet. Dus leek de M1 mij voldoende voor mij gebruik.
M1 air is heel wat meer dan een apparaatje voor wat browsen en tekstverwerken.
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met DaVinci Resolve om mijn 4K Drone footage te editten en dat gaat echt zonder problemen met de M2 en 16GB 😉PrimusIP schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Meer dan voldoende. Met die M1 kun je ook foto’s en video’s bewerken. Alleen zal het met lange 4K video’s bewerken wat langer gaan duren in vergelijking met krachtigere MacBooks.
M1 air is heel wat meer dan een apparaatje voor wat browsen en tekstverwerken.
Ik heb zojuist een refurbished macbook air 15" 16 gb met 1 tb ssd besteld bij Apple voor 1949 euro. Ik bestel normaal nooit refurbished spul heeft iemand ervaring met apple op dat gebied?
[ Voor 4% gewijzigd door baco101 op 13-02-2024 14:57 . Reden: Aanvulling ]
Het feit dat Apple maar één jaar fabrieksgarantie geeft zegt natuurlijk wel iets over hun vertrouwen in de duurzaamheid van de producten.baco101 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
Ik heb zojuist een refurbished macbook air 15" 16 gb met 1 tb ssd besteld bij Apple voor 1949 euro. Ik bestel normaal nooit refurbished spul heeft iemand ervaring met apple op dat gebied?
Apple Certified Refurbished is in mijn ervaringen niet van nieuw te onderscheiden en als de prijs ook aantrekkelijk is kan ik het zeker aanbevelen alleen fluctueert die wel eensbaco101 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:55:
@baco101 mooie prijs.. en wat @greatsword zegt.. niet van nieuw te onderscheiden. Je krijgt er nieuwe batterij bij en volgens mij ook nieuwe top plate. Inhoud is dus max 8 maanden oud... mooie deal dus..
En jaar fabrieksgarantie is hetzelfde als bij nieuwe producten..
En jaar fabrieksgarantie is hetzelfde als bij nieuwe producten..
Bedankt voor de antwoorden, ze geven vertrouwen . Is er een manier om te checken hoeveel laadcycles de battery heeft gehad en evt hoeveel schrijf cycles de ssd heeft gehad?
[ Voor 6% gewijzigd door baco101 op 13-02-2024 16:06 ]
https://support.apple.com...20'Informatie%20batterij'.baco101 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:05:
Bedankt voor de antwoorden, ze geven vertrouwen . Is er een manier om te checken hoeveel laadcycles de battery heeft gehad en evt hoeveel schrijf cycles de ssd heeft gehad?
Gisteren mijn apple certified refurbished Macbook air 15 gekregen, zag er inderdaad nieuw uit aan de buitenkant, de batterij heeft 2 laad cycles gehad dus dat is een nieuwe battery. De leercurve gaat lastig worden maar dat is part of the fun.
Iedereen bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Ik zal vast nog wel een vraag hebben binnenkort 😁
Iedereen bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Ik zal vast nog wel een vraag hebben binnenkort 😁
safari loopt vast als ik het ad wil openen meer die hier last van hebben?
ik heb 2 extensies Adblock en Bitwarden.
Ik ben zelf extensions Lose. Zo vaak vertraging dat ik gestopt ben. Gebruik meerdere browsers voor specifieke dingen. Zou dus bijv Arc proberen of orion of DuckDuckGo browser.
Ik heb met adblock for safari uit de Appstore in ieder geval geen problemen.baco101 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:37:
safari loopt vast als ik het ad wil openen meer die hier last van hebben?
Ik heb het volgende probleem met mijn nieuwe refurbished macbook air 15, hij werd erg warm terwijl ik apple tv + zat te kijken, battery percentage was in uurtje of 3 van 80 naar 20% gedaald. Ik had alles wat nog op de achtergrond openstond afgesloten. Ik dacht laat ik herstarten dat gedaan, scherm ging uit en niet meer aan. Ook de aan/uit knop ingedrukt houden gaat de laptop niet aan. Zijn er nog tips voor een macos noob?
Ps hij werd warm toen de app van Outlook werd geüpdatet.
Zal de laptop eerst ff helemaal opladen
Update ik heb alles wat op de site van Apple staat geprobeerd geen leven in te krijgen. Nu kan ik hem afgeven bij amac, volgens apple, om te laten maken maar ja hoe lang ben ik de laptop dan kwijt of ik maak een afspraak bij de apple store in den haag, wordt hij dan ter plekke gerepareerd?
Ps hij werd warm toen de app van Outlook werd geüpdatet.
Zal de laptop eerst ff helemaal opladen
Update ik heb alles wat op de site van Apple staat geprobeerd geen leven in te krijgen. Nu kan ik hem afgeven bij amac, volgens apple, om te laten maken maar ja hoe lang ben ik de laptop dan kwijt of ik maak een afspraak bij de apple store in den haag, wordt hij dan ter plekke gerepareerd?
[ Voor 25% gewijzigd door baco101 op 25-02-2024 19:01 . Reden: Aanvulling ]
Goedendag,
Ik ben momenteel in Amerika, ik heb een macbook pro 13" M1 uit 2020 met 16GB ram en 1TB SSD.
Ohja en met Touchbar.
Doet het nog prima, en is nog best wat waard dus wellicht goed moment om te verkopen.
Ik had hier vandeweek een Macbook Pro M3 Pro 18GB/1TB met 12CPU/18GPU in het zicht voor USD 2199 ex sales tax.
Toch laten lopen want ik vond het apparaat simpelweg te lomp. Alsof ik weer terug ga naar mijn MBP uit 2010 qua gewicht. En ik vind mijn huidige MBP ook niet heel licht als die in de rugzak meegaat op pad.....
Dus.....Nu zie ik bij BestBuy een Macbook Air M2 15" met 16GB en 1TB SSD voor USD 1499. Dat is wel erg scherp. De 13" versie is USD 1799.
Ik doe Imovie videobewerking, photos gewoon op photos van Ios, en Ableton live voor music production.
Gaat volgens mij prima op de M2 Air? zeker met 16GB geheugen.
Ik wil ook graag een lichte laptop om makkelijk mee te nemen, op de bank te hangen enzo.
De 14" MBP M3 pro vind ik echt te zwaar. Ook de 90W lader is een baksteen ......
Iemand advies, overstappen van een MPB 13" M1 naar een M2 Air?
Er komt ook een nieuwe MB Air M3 aan in maart/april, waard om te wachten ? Ben in Mei weer in Amerika :-)
Ik ben momenteel in Amerika, ik heb een macbook pro 13" M1 uit 2020 met 16GB ram en 1TB SSD.
Ohja en met Touchbar.
Doet het nog prima, en is nog best wat waard dus wellicht goed moment om te verkopen.
Ik had hier vandeweek een Macbook Pro M3 Pro 18GB/1TB met 12CPU/18GPU in het zicht voor USD 2199 ex sales tax.
Toch laten lopen want ik vond het apparaat simpelweg te lomp. Alsof ik weer terug ga naar mijn MBP uit 2010 qua gewicht. En ik vind mijn huidige MBP ook niet heel licht als die in de rugzak meegaat op pad.....
Dus.....Nu zie ik bij BestBuy een Macbook Air M2 15" met 16GB en 1TB SSD voor USD 1499. Dat is wel erg scherp. De 13" versie is USD 1799.
Ik doe Imovie videobewerking, photos gewoon op photos van Ios, en Ableton live voor music production.
Ik wil ook graag een lichte laptop om makkelijk mee te nemen, op de bank te hangen enzo.
De 14" MBP M3 pro vind ik echt te zwaar. Ook de 90W lader is een baksteen ......
Er komt ook een nieuwe MB Air M3 aan in maart/april, waard om te wachten ? Ben in Mei weer in Amerika :-)
Als 16GB in het budget past zou ik dat zeker doen.sky_walker schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 03:37:
Goedendag,
Ohja en met Touchbar.
Heb je de modellen al vergeleken op de Apple website? Het scheelt maar liefst 4 gram tussen de MBP ‘14 en MBA ‘15. Dus ik zou adviseren om te overwegen of dat het verschil gaat maken.
Wachten tot en met mei geeft uiteraard geen garantie dat er een nieuwe MBA M3 komt. Maar, als je nog even kan wachten, waarom niet? Gokje wagen, prijsje winnen?
Have you tried turning it off and on again?
@sky_walker Loopt je tegen limiet aan met je M1? Als dat nee is en snelheid niet je reden is..zou ik het voordeel pakken. Ik vind het een mooie deal. . voordat de m3 air afgeprijsd is ben je alweer terug in nl
.
Ik had hetzelfde trouwens. De 14 komt gewoon lomp over.. Ik vond hem ook niet lekker tikken.. De randen raakte mij polsen teveel. Daar heb ik totaal geen last van met de air 15..
Ik had hetzelfde trouwens. De 14 komt gewoon lomp over.. Ik vond hem ook niet lekker tikken.. De randen raakte mij polsen teveel. Daar heb ik totaal geen last van met de air 15..
Ja heb ik gedaan, ging om vergelijk met de MBP 14 M3pro, die is ca 100gram zwaarder dan de 15" MBA M2.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:36:
[...]
Heb je de modellen al vergeleken op de Apple website? Het scheelt maar liefst 4 gram tussen de MBP ‘14 en MBA ‘15. Dus ik zou adviseren om te overwegen of dat het verschil gaat maken.
Om de een of andere manier voelt de 14" MBP M3 veel zwaarder dan de 15" MBA M2, door de vorm, dikker en lomper. Terwijl ze bijna even zwaar zijn....
Mijn Macbook Pro M1 uit 2020 (13" met touchbar) is nog snel genoeg voor meQuakie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:46:
@sky_walker Loopt je tegen limiet aan met je M1? Als dat nee is en snelheid niet je reden is..zou ik het voordeel pakken. Ik vind het een mooie deal. . voordat de m3 air afgeprijsd is ben je alweer terug in nl.
Grotere scherm van MBA M2 15" spreekt me wel aan voor videobewerking, fotos en ook Ableton Live music productie. Ik ben geen professional dus zou niets te kort komen. M3pro MBP waarschijnlijk overkill voor mij
@sky_walker ik ben van M1 Air 16GB/256GB naar een M2 Air 15 8GB/512GB versie gegaan en ik ben helemaal wild van het apparaat. Ik merk geen verschil qua snelheid (kan je positief of negatief opvatten).
Ik heb ter vergelijking ook een Mid 2014 15inch pro. De air is echt stuk minder lomp, minder zwaar en daardoor een stuk fijner in gebruik. Totaal geen spijt van mijn stap. Ook niet dat ik terug ben naar 8GB.
Bij mij is het gebruik "een veel handiger iPad”.
Ik heb ter vergelijking ook een Mid 2014 15inch pro. De air is echt stuk minder lomp, minder zwaar en daardoor een stuk fijner in gebruik. Totaal geen spijt van mijn stap. Ook niet dat ik terug ben naar 8GB.
Dank voor je feedback, dat is behulpzaam :-)Quakie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:42:
@sky_walker ik ben van M1 Air 16GB/256GB naar een M2 Air 15 8GB/512GB versie gegaan en ik ben helemaal wild van het apparaat. Ik merk geen verschil qua snelheid (kan je positief of negatief opvatten).
Goed te horen dat de 15" MBA M2 voldoet, ik kijk naar de 16GB versie met 1TB SSD, die moet zeker voldoende zijn. Geluid is ook signicant beter dan de MBA 13" M2 begrijp ik, 6 speakers tov 4?
@sky_walker Voor het bedrag wat jij zegt zou ik hem zo meenemen (alleen niet blue wegens vingers). Tenslotte wat ik nu betaald heb voor mijn 8GB/512GB versie.
Ja geluid is beter. Als ik de M2 air weg zet tegen de M1 air, MacBookPro 15 inch 2014 pak ik de 15 inch air…
Het geluid gaat harder, en klinkt iets voller. De 14 en 16 pro’s klinken wel beter maar ik vind het persoonlijk knap wat uit zn dun apparaat komt…
Ja geluid is beter. Als ik de M2 air weg zet tegen de M1 air, MacBookPro 15 inch 2014 pak ik de 15 inch air…
Het geluid gaat harder, en klinkt iets voller. De 14 en 16 pro’s klinken wel beter maar ik vind het persoonlijk knap wat uit zn dun apparaat komt…
Mooie keuze, veel plezier ermee @sky_walker
De Air M3 komt eraan, volgende maand of April:
https://www.digitaltrends...m2-macbook-air-right-now/
https://www.techradar.com...els-are-landing-very-soon
Ik ben bij met mijn nieuwe 15" Air M2 16GB 1TB SSD, voor EUR 1550, omgerekend tov EUR 2289 in NL
Laat de M3 maar komen, kortingen zullen ook gaan komen in NL voor de M2
Ik ben bij met mijn nieuwe 15" Air M2 16GB 1TB SSD, voor EUR 1550, omgerekend tov EUR 2289 in NL
[ Voor 55% gewijzigd door sky_walker op 28-02-2024 23:42 ]
mooie deal!sky_walker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:39:
Je hebt 'm bij BestBuy in de VS gekocht toch? Hou er dan wel rekening mee dat je na het eerste jaar, hier in Nederland nergens garantie kan claimen.
Eerste jaar verloopt je garantie gewoon ook hier in Nederland bij Apple.
Ik zou er mooi AppleCare+ op afsluiten, voor een stuk gemoedsrust ná het eerste jaar.
[ Voor 25% gewijzigd door _Bailey_ op 29-02-2024 05:41 ]
Oef dat is wel netjes, nu hopen dat je hem door douane krijgt of is dat tegenwoordig niet meer zn groot probleemsky_walker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:39:
De Air M3 komt eraan, volgende maand of April:
Ik ben bij met mijn nieuwe 15" Air M2 16GB 1TB SSD, voor EUR 1550, omgerekend tov EUR 2289 in NL![]()
Dank voor de tip, zal ik naar kijken_Bailey_ schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 05:36:
[...]
mooie deal!
Je hebt 'm bij BestBuy in de VS gekocht toch? Hou er dan wel rekening mee dat je na het eerste jaar, hier in Nederland nergens garantie kan claimen.
Eerste jaar verloopt je garantie gewoon ook hier in Nederland bij Apple.
Ik zou er mooi AppleCare+ op afsluiten, voor een stuk gemoedsrust ná het eerste jaar.
Nou, ik moet zeggen de MBA 15" M2 met 16GB en 1TB SSD voldoet zeker.
30 browser vensters open
Video editing Imovie
Photos bewerken
Alles gaat in een breeze.
Denk wel dat de 16GB helpt, 8GB is echt aan de krappe kant omdat de grafische kern ook gebruik maakt van hetzelfde RAM geheugen.
En natuurlijk het mooie 15" scherm, met veel meer ruimte.
De 15" MBA ligt veeeeel lichter in de hand dan de MBP 14", ondanks dat met maar 100gram scheelt (de M3 pro versie dan).
zie ook deze vergelijking, komt ook de beleving van het gewicht ter spraken tussen de 2 laptops
https://forums.appleinsid...for-portability-and-power
Ik ben dus heel blij met de keuzen, en geen spijt dat ik de MBP M3 Pro 14" geretourneerd heb.
Wellicht dat er mensen zijn die zweren bij een MBP maar ik ga dus gewoon terug van een MBP naar MBA,
Als je de MBP M3 koopt kan je waarschijnlijk 10 jaar vooruit, dat vind ik maar saai, koop liever over een aantal jaar weer een leuke update en verkoop deze weer :-)
bedankt voor jullie advies.
30 browser vensters open
Video editing Imovie
Photos bewerken
Alles gaat in een breeze.
Denk wel dat de 16GB helpt, 8GB is echt aan de krappe kant omdat de grafische kern ook gebruik maakt van hetzelfde RAM geheugen.
En natuurlijk het mooie 15" scherm, met veel meer ruimte.
De 15" MBA ligt veeeeel lichter in de hand dan de MBP 14", ondanks dat met maar 100gram scheelt (de M3 pro versie dan).
zie ook deze vergelijking, komt ook de beleving van het gewicht ter spraken tussen de 2 laptops
https://forums.appleinsid...for-portability-and-power
Ik ben dus heel blij met de keuzen, en geen spijt dat ik de MBP M3 Pro 14" geretourneerd heb.
Wellicht dat er mensen zijn die zweren bij een MBP maar ik ga dus gewoon terug van een MBP naar MBA,
Als je de MBP M3 koopt kan je waarschijnlijk 10 jaar vooruit, dat vind ik maar saai, koop liever over een aantal jaar weer een leuke update en verkoop deze weer :-)
bedankt voor jullie advies.
Tja dat blijft een gok, zolang je niet met meerdere items nieuw verpakt in doos langs de douane gaat zal het wel meevallen. Ik laat de doos hier achter :-) en de laptop is al volop gebruikt met alle bestanden erop (backup teruggezet).Soppyscroll schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Oef dat is wel netjes, nu hopen dat je hem door douane krijgt of is dat tegenwoordig niet meer zn groot probleem
@sky_walker snap zeker dat je doos achterlaat, valt inderdaad dan amper op 
Zelf ben ik ook super blij met deze 15 inch, de 16gb merk je wel dat het allemaal net fijner is. Je hoeft inderdaad niet te denken van ach ik moet nu wat afsluiten.
Zelf ben ik ook super blij met deze 15 inch, de 16gb merk je wel dat het allemaal net fijner is. Je hoeft inderdaad niet te denken van ach ik moet nu wat afsluiten.
Ik hoop dat de douane geen lastige vragen gaat stellen als ze de US stekker bij je nieuwe Macbook zien. Of laat je die ook achter? Het meegeleverde laadblok is heel basic, dat grote ding zit nog steeds ongebruikt in de doos van mijn Macbook Air. Je kunt een compact GaN laadblokje zoals een 60W Anker Nano of zo kopen voor een paar tientjes, waar je je magsafe laadkabel aan kunt verbinden.sky_walker schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 03:29:
[...]
Tja dat blijft een gok, zolang je niet met meerdere items nieuw verpakt in doos langs de douane gaat zal het wel meevallen. Ik laat de doos hier achter :-) en de laptop is al volop gebruikt met alle bestanden erop (backup teruggezet).
Ik heb ook een Nederlandse lader bij meOf-Aaargh schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Ik hoop dat de douane geen lastige vragen gaat stellen als ze de US stekker bij je nieuwe Macbook zien. Of laat je die ook achter? Het meegeleverde laadblok is heel basic, dat grote ding zit nog steeds ongebruikt in de doos van mijn Macbook Air. Je kunt een compact GaN laadblokje zoals een 60W Anker Nano of zo kopen voor een paar tientjes, waar je je magsafe laadkabel aan kunt verbinden.
En trouwens ik ben toch in Amerika, mijn andere apparaten heb ik ook een US stekker mee voor mijn verblijf hier...... makkelijker dan reisstekkers.
We gaan het zien, voorlopig nog hier voor een tijdje. de Macbook Air wordt goed gebruikt, ook voor mijn dagelijks werk hier. prima apparaat!
wie van jullie hebben apple care voor hun macbook?
virusscanner nu wel of niet nodig voor macos, weet zal ook liggen of je veel van vage websites download.
en wat is een goeie antivirus voor mac?
virusscanner nu wel of niet nodig voor macos, weet zal ook liggen of je veel van vage websites download.
Ik voor m'n zakelijke MacBook, geeft vooral een rustig gevoel in m'n hoofd, dat als het eens mis gaat het gewoon gedekt is. Heb het overigens ook op m'n iPhone & Apple Watch Ultra.baco101 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:00:
Owner of DBIT Consultancy
Nee. Dat vind ik zonde van het geld. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit als ik dat niet doe. En het risico van een kapotte MacBook kan ik in een noodgeval wel dragen.baco101 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:00:
Heel erg nodig. Dat het risico voor Windows groter is, wil niet zeggen dat macOS veilig is, in tegendeel. Met macOS kun je software installeren die niet in een sandbox draait en veel meer directe toegang heeft tot je besturingssysteem. In dat opzicht kun je als gebruiker meer macOS dan met IOS, maar ben je ook veel meer vatbaar voor kwaadaardige software en aanvallen. Ik zou nooit iemand aanraden om voor macOS geen virusscanner te gebruiken.virusscanner nu wel of niet nodig voor macos, weet zal ook liggen of je veel van vage websites download.
Ik gebruik F-Secure, omdat ik die van mijn internet provider KPN er 'gratis' bij krijg. Maar wil je er eentje gratis gebruiken, ik heb in het verleden ook wel Avira gebruikt.
Verkeerde topic, excuus.
[ Voor 94% gewijzigd door -TNT- op 04-03-2024 14:30 ]
--
Daar is de M3, nu met ondersteuning voor 2 externe beeldschermen.
https://forums.macrumors....els-with-m3-chip.2420995/
Thanks, ik stap over naar [MacBook Air, M3, 2024] - Ervaringen & DiscussieSir Hennep schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:24:
Mooie machine voor de komende jaren!
Alleen als het hoofdscherm is uitgeschakeld, dus in de praktijk nog steeds ondersteuning voor hetzelfde aantal beeldschermen.Sir Hennep schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:24:
Bedankt voor het antwoord, door je opmerking over f secure kwam ik erachter dat ziggo ook 'gratis' f secure aanbiedtPrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Nee. Dat vind ik zonde van het geld. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit als ik dat niet doe. En het risico van een kapotte MacBook kan ik in een noodgeval wel dragen.
[...]
Heel erg nodig. Dat het risico voor Windows groter is, wil niet zeggen dat macOS veilig is, in tegendeel. Met macOS kun je software installeren die niet in een sandbox draait en veel meer directe toegang heeft tot je besturingssysteem. In dat opzicht kun je als gebruiker meer macOS dan met IOS, maar ben je ook veel meer vatbaar voor kwaadaardige software en aanvallen. Ik zou nooit iemand aanraden om voor macOS geen virusscanner te gebruiken.
Ik gebruik F-Secure, omdat ik die van mijn internet provider KPN er 'gratis' bij krijg. Maar wil je er eentje gratis gebruiken, ik heb in het verleden ook wel Avira gebruikt.
Mja, niet overtuigd. Je leest toch ook veel twijfelachtige berichtgeving over die virusscanners, die zelf soms nauwelijks beter zijn dan ordinaire adware/malware met veel rechten op je systeem. Valt er af en toe wel eentje door de mand, en al zeker de gratis versies. Rara, hoe verdienen ze dan geld? Kan gewoon niet uit.PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Nee. Dat vind ik zonde van het geld. Ik ben uiteindelijk goedkoper uit als ik dat niet doe. En het risico van een kapotte MacBook kan ik in een noodgeval wel dragen.
[...]
Heel erg nodig. Dat het risico voor Windows groter is, wil niet zeggen dat macOS veilig is, in tegendeel. Met macOS kun je software installeren die niet in een sandbox draait en veel meer directe toegang heeft tot je besturingssysteem. In dat opzicht kun je als gebruiker meer macOS dan met IOS, maar ben je ook veel meer vatbaar voor kwaadaardige software en aanvallen. Ik zou nooit iemand aanraden om voor macOS geen virusscanner te gebruiken.
Zelfde met alle VPN's die door al die youtubers gepushed worden. Had ik vroeger ook (nord, ...) maar dat lijkt ook maar shady stuff te zijn achter de schermen. En sowieso allemaal dingen waar ik als casual/pc enthousiast maar weinig kennis van heb. Wie moet je dan geloven?? Ik wil allemaal best, maar het roept gewoon veel twijfels op allemaal.
Ik zou ZEKER nooit iemand gratis avira aanraden boven wat tegenwoordig al vrij goed geregeld is op OS niveau. Zelfs onze werklaptops worden gewoon uitgedeeld zonder virusscanner. Wel dichtgetimmerd wellicht, maar geen virusscanner.
Als je een beetje normaal omgaat met je computer, en een veilige up to date NAS gebruikt, maakt het me persoonlijk niet uit wat er allemaal binnenkomt op de pc/mac. Bij twijfel even wipen, image terugzetten (voor wie dat nog doet), en anders gewoon je microsoft/apple account invoeren, en je bent in no time terug werkend.
mwoah een keylogger kan toch best vervelend uitpakken. Virussen zijn de minste van je problemen vaak. Reinstall en klaar. Maar keyloggers en ransomware die sluimert en ook toegang heef tot je NAS.... Ik vind het een gevaarlijke instelling om te zeggen "het maakt me niet uit wat er allemaal binnenkomt".Amos_x schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:51:
[...]
Mja, niet overtuigd. Je leest toch ook veel twijfelachtige berichtgeving over die virusscanners, die zelf soms nauwelijks beter zijn dan ordinaire adware/malware met veel rechten op je systeem. Valt er af en toe wel eentje door de mand, en al zeker de gratis versies. Rara, hoe verdienen ze dan geld? Kan gewoon niet uit.
Zelfde met alle VPN's die door al die youtubers gepushed worden. Had ik vroeger ook (nord, ...) maar dat lijkt ook maar shady stuff te zijn achter de schermen. En sowieso allemaal dingen waar ik als casual/pc enthousiast maar weinig kennis van heb. Wie moet je dan geloven?? Ik wil allemaal best, maar het roept gewoon veel twijfels op allemaal.
Ik zou ZEKER nooit iemand gratis avira aanraden boven wat tegenwoordig al vrij goed geregeld is op OS niveau. Zelfs onze werklaptops worden gewoon uitgedeeld zonder virusscanner. Wel dichtgetimmerd wellicht, maar geen virusscanner.
Als je een beetje normaal omgaat met je computer, en een veilige up to date NAS gebruikt, maakt het me persoonlijk niet uit wat er allemaal binnenkomt op de pc/mac. Bij twijfel even wipen, image terugzetten (voor wie dat nog doet), en anders gewoon je microsoft/apple account invoeren, en je bent in no time terug werkend.
Ik sta zeker open voor nieuwe inzichten, en altijd bereid stappen te zetten naar iets meer veiligheid. Lang geleden ook al een wachtwoordmanager geïnstalleerd, 2 factor, ...Waah schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:43:
[...]
mwoah een keylogger kan toch best vervelend uitpakken. Virussen zijn de minste van je problemen vaak. Reinstall en klaar. Maar keyloggers en ransomware die sluimert en ook toegang heef tot je NAS.... Ik vind het een gevaarlijke instelling om te zeggen "het maakt me niet uit wat er allemaal binnenkomt".
Maar ben je het er ook mee eens dat heel dat wereldje van VPN en anti-virus ook een kwalijk reukje heeft? Elke zoveel maand is er wel een van die bedrijven die slecht in het nieuws komt of iets sleezy doet. Er is ook heel weinig goede info te vinden, die het in duidelijke taal aan een relatieve leek uitlegt.
Zeg mij: koop dit, betaal dat, en hiermee ben beter af, zal ik de laatste zijn om moeilijk te doen. Een abonnementje meer of minder kan er wel bij. Maar probeer maar eens zeker te zijn dat de remedie niet erger is dan de kwaal. (data privacy, ...)
Tegenwoordig lijkt het OS toch redelijk veilig bij iedereen, vooral als je bij de stores blijft. Wat voor Jan en Truus vaak voldoende is. Voor dat publiek lijkt de meerwaarde dan gering. Maar ok, off-topic hier, maar ik laat me graag verwijzen naar een topic die het allemaal duidelijker kadert.
Ik heb zelf eigenlijk vooral slechte ervaringen met antivirussoftware op MacOS, tot aan kernel panics toe. MacOS beschikt daarnaast over een rudimentaire ingebouwde anti-malware-functie.
Hoi, wij hebben een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter en krijgen het helaas niet voor elkaar om deze te laten werken op onze MacBook Air M2 (én MacBook Pro M2).
De kabel werkte voorheen wel, maar nu leest de Mac deze niet meer. Zodra je de kabel verbind hoor je wel dat die verbonden is, maar als je er vervolgens iets aan verbind, doet die het niet. Dit is spontaan gebeurd en een andere adapter proberen geeft het zelfde resultaat.
De adapter aan een Windows PC verbinden werkt wel. Wie heeft de gouden tip?
Wat hebben we al geprobeerd:
- Mac's updaten naar de meest recente versie
- De adapter is dus niet defect, de USB-C poort op de Mac werkt ook gewoon
De kabel werkte voorheen wel, maar nu leest de Mac deze niet meer. Zodra je de kabel verbind hoor je wel dat die verbonden is, maar als je er vervolgens iets aan verbind, doet die het niet. Dit is spontaan gebeurd en een andere adapter proberen geeft het zelfde resultaat.
[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 07-03-2024 08:33 ]
Misschien een stomme vraag. Heb je beide usb-c poorten op je Mac geprobeerd?turkeyhakan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:32:
Hoi, wij hebben een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter en krijgen het helaas niet voor elkaar om deze te laten werken op onze MacBook Air M2 (én MacBook Pro M2).
Ja zeker, maar dat hoort niets uit te maken.NovaDova schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Misschien een stomme vraag. Heb je beide usb-c poorten op je Mac geprobeerd?
@turkeyhakan
Ik krijg sinds een paar maanden zo nu en dan security pop up bij het aansluiten van mijn hub. Dat had ik hiervoor niet en dus ook niet continue.
Ik vermoed dus een blokkade als beveiliging.
Misschien kan je onder settings security toestaan dat kabel toegang heeft ?
Ik krijg sinds een paar maanden zo nu en dan security pop up bij het aansluiten van mijn hub. Dat had ik hiervoor niet en dus ook niet continue.
[ Voor 15% gewijzigd door Quakie op 07-03-2024 10:18 ]
Goede tip, deze had ik al bekeken: Sta verbinding met accessoires toe, staat op "Vraag voor nieuwe accessoires". Naar "Altijd" aanpassen maakt geen verschil.Quakie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:16:
@turkeyhakan
[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 07-03-2024 10:32 ]
zijn er hier ook gebruikers met een macbook m2 die gebruik maken van citrix? waar ik tegen aan loop met citrix op mijn m2 macbook air is dat ik in bijvoorbeeld Office applicaties, maar ook chrome en alles waar tekst bij komt kijken en te lichte cursor krijg waardoor die bijna niet zichtbaar is. ik was benieuwd of hier meer mensen mee te maken hebben?
de muis is wel goed zichtbaar, maar zodra het over gaat naar de tekstcursor zegmaar, dan is die te licht grijs/wit.
Ik heb citrix al een keer opnieuw er op gezet, en ook mijn citrix profiel al eens gereset.
Binnen windows naar citrix heb ik dit probleem niet.
de muis is wel goed zichtbaar, maar zodra het over gaat naar de tekstcursor zegmaar, dan is die te licht grijs/wit.
Ik heb citrix al een keer opnieuw er op gezet, en ook mijn citrix profiel al eens gereset.
Binnen windows naar citrix heb ik dit probleem niet.
Heb sinds een paar weken een zakelijk laptop (ivm AutoDesk) maar deed voorheen heel veel werk op mijn Air M2 middels Citrix en heb niet bepaald herkenning bij het door jou beschreven problemen.
Na een goeie maand al spijt van mijn aankoop van mijn Macbook air m2 15, sinds gisteravond kan ik hem weer niet opstarten alles geprobeerd. Is de 2de keer sinds 14 februari. Ik ben voorlopig niet thuis dus ik hoop dat ze dat ding kunnen ophalen.
Liefst heb ik mijn geld terug absoluut geen vertrouwen meer in dat ding, zal wel niet gebeuren, vanavond heb ik een bel afspraak met apple.
Moest ff mijn frustratie kwijt 😁
Liefst heb ik mijn geld terug absoluut geen vertrouwen meer in dat ding, zal wel niet gebeuren, vanavond heb ik een bel afspraak met apple.
[ Voor 4% gewijzigd door baco101 op 19-03-2024 08:03 ]
Bedankt voor de reactie, ik heb zelfs mijn macbook opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.Arosa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:36:
Heb sinds een paar weken een zakelijk laptop (ivm AutoDesk) maar deed voorheen heel veel werk op mijn Air M2 middels Citrix en heb niet bepaald herkenning bij het door jou beschreven problemen.
ik ga binnenkort eens een collega laten inloggen kijken of het probleem onder mijn account alleen is.
Balen zeg, je had hem toch refurbished gekocht?baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:32:
Na een goeie maand al spijt van mijn aankoop van mijn Macbook air m2 15, sinds gisteravond kan ik hem weer niet opstarten alles geprobeerd. Is de 2de keer sinds 14 februari. Ik ben voorlopig niet thuis dus ik hoop dat ze dat ding kunnen ophalen.
Hopelijk kan hij retour en kan je gewoon een nieuwe aanschaffen.
Succes!
ja refurbished bij Apple gekocht, koop normaal nooit refurbished spul maar ik dacht laat ik het ook eens proberen, maar nu weet ik weer waarom ik dat nooit doe.iMode schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:53:
[...]
Balen zeg, je had hem toch refurbished gekocht?
Hopelijk kan hij retour en kan je gewoon een nieuwe aanschaffen.
Succes!
Apple maakt geen onderscheid tussen refurbished en nieuw en zal dus gewoon jouw MacBook Air maken/omwisselen.
Er is wel echt een groot verschil tussen Apple Certified Refurbished en een of andere random tweedehands "Refurbished" winkel op de hoek.baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
[...]
ja refurbished bij Apple gekocht, koop normaal nooit refurbished spul maar ik dacht laat ik het ook eens proberen, maar nu weet ik weer waarom ik dat nooit doe.
Je hebt gewoon een keer pech, dat kan altijd gebeuren maar gelukkig staat Apple juist bekend om hun support/genius bar etc. dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
Weet jij of ik hem kan opsturen want ik zit in een uithoek van België voor werk de komende 6 mnd en de dichtstbijzijnde service zaak zit op een uur rijden in Luxemburg en ik heb niet veel tijd.Greatsword schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:53:
[...]
Er is wel echt een groot verschil tussen Apple Certified Refurbished en een of andere random tweedehands "Refurbished" winkel op de hoek.
Je hebt gewoon een keer pech, dat kan altijd gebeuren maar gelukkig staat Apple juist bekend om hun support/genius bar etc. dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
Ik wordt als het goed is om 19 uur gebeld door Apple dan zal ik het wel horen.
Bij mij hebben ze een keer een nieuwe opgestuurd en ik mocht de "oude" houden tot de nieuwe binnen was aangezien het toen om een custom build ging.baco101 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:48:
[...]
Weet jij of ik hem kan opsturen want ik zit in een uithoek van België voor werk de komende 6 mnd en de dichtstbijzijnde service zaak zit op een uur rijden in Luxemburg en ik heb niet veel tijd.
Ik wordt als het goed is om 19 uur gebeld door Apple dan zal ik het wel horen.
Verder gewoon een UPS label gekregen en afhaalopdracht aan huis gemaakt.
Bedankt voor het antwoord, geeft me een beetje vertouwen in een goede afloop.Greatsword schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:59:
[...]
Bij mij hebben ze een keer een nieuwe opgestuurd en ik mocht de "oude" houden tot de nieuwe binnen was aangezien het toen om een custom build ging.
Verder gewoon een UPS label gekregen en afhaalopdracht aan huis gemaakt.
Mijn Macbook air m2 15 inch is voor de 2de keer in reparatie bij Apple, nu staat er repair on hold need more information weet iemand of Apple contact met mij opneemt of moet ik zelf contact opnemen? Heeft iemand ervaring met deze status?
Bel Apple. Op de Apple werkautorisatie die je in je mail hebt gehad staat rechtsboven het nummer wat je moet bellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 26-03-2024 20:31 ]
Ik heb geen werkautorisatie gekregen in de mail, zou het kunnen dat ik die niet heb omdat het garantie is?Cap schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:31:
Bel Apple. Op de Apple werkautorisatie die je in je mail hebt gehad staat rechtsboven het nummer wat je moet bellen.
Enige mail die ik heb gehad is de mail met reparatie nummer en de link om je reparatie te volgen, maar daar staat geen telefoonnummer.
Ik ga morgen wel met support bellen.
Bedankt voor je antwoord.
Nee ik zit op het moment niet in de buurt van een apple store, maar heb contact gehad met support duurde ff voordat ik de juiste persoon aan de lijn kreeg. Ik kreeg te horen dat het iets van 800 euro ofzo ging kosten, toen begon ik hard te lachen en daarna geïrriteerd te raken, ik zei laptop is 6 weken oud en nu voor de 2de keer kapot met hetzelfde probleem. Ja dat vond hij ook raar en ging ff wat uitzoeken en zei nadat ik 20 minuten in de wacht had gestaan dat het een interne communicatie foutje was 😡. Maar hij is inmiddels onderweg terug.Cap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:26:
Oké, heb je je Macbook niet naar een Apple store (Genius Bar) gebracht maar opgestuurd?
Ik ben opzoek naar de snelste oplader voor een MacBook Air M2, nu heb ik begrepen dat er een 96 watt oplader is. Moet deze perse van Apple zijn of is b.v. Anker ook goed?
Anker is ook goed. USB protocol is waar het om gaat.
Je air zal overigens ook een mix hebben, dus 100 of 200 watt zal hetzelfde effect hebben (100 watt is zat)
Je air zal overigens ook een mix hebben, dus 100 of 200 watt zal hetzelfde effect hebben (100 watt is zat)
Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires