Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:59
Dennisdn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Nu weet ik wel dat dat zo is omdat we dat leren en we daar vaak aan herinnerd worden, maar hoe vaak gebeurd dat nou écht in de praktijk? Ik trek sinds het ontstaan van USB (half jaren '90?) elke dag meerdere keren USB-sticks en schijven zonder afsluiten uit de computers. Nu dus misschien al letterlijk een miljoen keer, en het is nog nóóit ook maar één keer mis gegaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4CfU74j1I1QDlHeFGp2l4ovO8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WZIpz9o2jpemfqxKYkPQDfD2.jpg?f=user_large

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Ik heb er wel gedoe mee gehad. Van dat bij een volgende keer het wat seconden duurt tot ik weer toegang heb, tot een enkele keer corrupte/verloren bestanden.
Vaak gaat het wel goed, maar ik neem geen risico meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Ik heb zojuist een Macbook Air M3 aangeschaft bij Coolblue. Nou zie ik dat ik binnen 21 dagen Applecare+ af kan sluiten, waar ik voor iPhones en iPads 60 dagen gewend ben. Weten jullie of dit klopt? Het zou een gloednieuwe MacBook moeten zijn, en de doos was ook verzegeld. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
[...]
Nu weet ik wel dat dat zo is omdat we dat leren en we daar vaak aan herinnerd worden, maar hoe vaak gebeurd dat nou écht in de praktijk? Ik trek sinds het ontstaan van USB (half jaren '90?) elke dag meerdere keren USB-sticks en schijven zonder afsluiten uit de computers. Nu dus misschien al letterlijk een miljoen keer, en het is nog nóóit ook maar één keer mis gegaan...
Het is natuurlijk ook gewoon bedacht voor mensen die niet slim genoeg zijn om te bedenken dat het er zomaar uittrekken niet zo slim kan zijn als de schijf nog volop aan het schrijven is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:50
Steven030 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:05:
Ik heb zojuist een Macbook Air M3 aangeschaft bij Coolblue. Nou zie ik dat ik binnen 21 dagen Applecare+ af kan sluiten, waar ik voor iPhones en iPads 60 dagen gewend ben. Weten jullie of dit klopt? Het zou een gloednieuwe MacBook moeten zijn, en de doos was ook verzegeld. Bvd!
Ik heb mijn macbook air M3 aangeschaft bij coolblue op 9 januari 2024. Als ik kijk bij Applecare op mijn macbook heb ik vanaf nu (12 febr) nog 27 dagen de tijd om applecare af te sluiten. Dat is dan 60 dagen.
Ik zou even contact opnemen met coolblue. Evt omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
fmrama schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Ik heb mijn macbook air M3 aangeschaft bij coolblue op 9 januari 2024. Als ik kijk bij Applecare op mijn macbook heb ik vanaf nu (12 febr) nog 27 dagen de tijd om applecare af te sluiten. Dat is dan 60 dagen.
Ik zou even contact opnemen met coolblue. Evt omruilen?
Dankjewel voor je reactie! Ik ga hem omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Steven030 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Ik ga hem omruilen
Waarom direct omruilen? Als je contact opneemt met Coolblue en het verhaal uitlegt kan je eventueel ook vragen om korting. Als dat een leuke korting is en er is verder niets met de MacBook aan de hand heb je een prima deal, toch? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven030
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Waarom direct omruilen? Als je contact opneemt met Coolblue en het verhaal uitlegt kan je eventueel ook vragen om korting. Als dat een leuke korting is en er is verder niets met de MacBook aan de hand heb je een prima deal, toch? ;)
Ja, dat had ik ook mooier gevonden maar degene aan de telefoon zei dat ik hem om moest ruilen in de winkel :/

• WvdV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 14:06
[...]

Bij mij ging het een keer mis vanwege Spotlight, dat blijkbaar bijhoudt hoeveel ruimte er nog is op een USB-stick, en bij het (ongemerkt) indexeren niet zomaar onderbroken mag worden. Als Spotlight 'denkt' dat er meer ruimte is dan er werkelijk is, kunnen bestaande bestanden gedeeltelijk overschreven worden door nieuwe, waardoor de hele drive corrupt kan raken. Ik moest een keer een USB-stick opnieuw formatteren, en ik heb 2 externe HD's volkomen onbruikbaar zien worden ...

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:15
Uniciteit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:54:
@merlin1201 @olafmol Thanks voor het delen van jullie gedachten. Uiteindelijk een M3 Air 16/256 besteld!

Omgekeerd denk ik dan ook: de prijs die ik - dankzij de korting - nu voor een M3 Air 16/256 betaal is erg scherp. Stel het bevalt zo goed en ik zou over een paar jaar toch willen upgraden naar een M5 of M6 model... tja, dan is de kans groot dat ik weinig verlies maak (of zelfs winst) als ik dan mijn M3 verkoop of inruil.

[...]

Ik heb nu dus gekozen voor de M3 te gaan en ben mij er heel bewust van dat de M4 deze of volgende maand kan komen.

Daar zijn drie redenen voor:

3) Wisselkoers Euro - Dollar
Toen de M3 Air werd geintroduceerd was de wisselkoers €1 = ~$1.10. Inmiddels is de wisselkoers ongeveer €1 = $1.02. Bij Apple is de wisselkoers altijd leidend. De huidige adviesprijs is €1299. Het zal mij absoluut niet verbazen als de adviesprijs stijgt. Als er namelijk één ding is wat Apple consequent doet, is bij de lancering van nieuwe producten nieuwe Euro-adviesprijzen vaststellen aan de hand van de op dat moment geldende Euro-Dollar wisselkoers.

TLDR: Je kunt nu een M3 Air krijgen voor €1050. De M4 Air zal een kleine spec upgrade zijn en in de beginperiode niet ver onder de adviesprijs zitten. De huidige adviesprijs is €1299. In zo'n scenario is de M3 Air voor €1050 wat mij betreft al aantrekkelijker. Daarnaast zal het mij niet verbazen als de adviesprijs €13xx wordt. Dan wordt het al helemaal een groot verschil. ;)
Ik zit met dezelfde keuze. Wachten op de M4 of nu of bij de introductie van de M4 toch voor een M3 gaan.
Mijn idee is om deze te halen bij Macvoorminder, daar liggen ze voor €1199 met openbox.
Ik vraag me alleen af wat er met deze prijzen nog gaat gebeuren. Als de M4 flink duurder wordt, wat ik verwacht als ik zie wat de nieuwe iPhone SE moet kosten, dan gaat de M3 denk ik ook wel mee omhoog.
Deze week zie ik de huidige prijzen ook weer wat stijgen, voor de middernacht dan.

Of denken jullie dat de M3 nog wat omlaag gaat de komende weken?

Hoeiendag!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27
Dit bv ? ; https://www.coolblue.nl/p...-256gb-zilver-qwerty.html M3 / 16GB / 256GB @ €1039

[ Voor 101% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 21-02-2025 08:23 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

tvtech schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Ik zit met dezelfde keuze. Wachten op de M4 of nu of bij de introductie van de M4 toch voor een M3 gaan.
Mijn idee is om deze te halen bij Macvoorminder, daar liggen ze voor €1199 met openbox.
Ik vraag me alleen af wat er met deze prijzen nog gaat gebeuren. Als de M4 flink duurder wordt, wat ik verwacht als ik zie wat de nieuwe iPhone SE moet kosten, dan gaat de M3 denk ik ook wel mee omhoog.
Deze week zie ik de huidige prijzen ook weer wat stijgen, voor de middernacht dan.

Of denken jullie dat de M3 nog wat omlaag gaat de komende weken?
Lastig inderdaad! €1199 is teveel, tenzij het om een model gaat met extra RAM of opslag. Coolblue heeft het zilveren model nog wel voor een scherpe prijs beschikbaar - dan zou ik eerder die overwegen!

Ik verwacht inderdaad niet teveel van het M4 model. Betere chip, betere front camera en misschien een betere accuduur. Staat tegenover dat de adviesprijs rond het begin sowieso rond de €1300 ligt (als dat al niet omhoog gaat) en het M3 model ook gewoon uitstekende performance en battery life heeft.

Je zou kunnen overwegen het M3 model bij een winkel te kopen met 30 dagen bedenktijd. Mocht het M4 model dan alsnog heel aantrekkelijk zijn, dan kun je ‘m altijd nog retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0bin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:25
tvtech schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Ik vraag me alleen af wat er met deze prijzen nog gaat gebeuren.
Ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn 10 jaar oude HP laptop is aan vervanging toe. Toen ik er gisteren achter kwam dat er een heel aantal pdf bestanden corrupt zijn geraakt had ik er al één in m’n Coolblue winkelmandje zitten.
Maarja.. het gerucht dat er op zeer korte termijn een M4 model aankomt heeft mij gisteren nog niet op de bestelknop doen drukken.
Het huidige M3 model voldoet meer dan prima voor mij, maar ik zou het liefste toch de M4 willen afwachten als ik zou weten dat die er echt snel aankomt.

Kopen en retourneren als er toch volgende week een nieuw model wordt aangekondigd zit niet zo in mijn aard.

Vandaag nog maar even nadenken wat ik ga doen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
Uniciteit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Lastig inderdaad! €1199 is teveel, tenzij het om een model gaat met extra RAM of opslag. Coolblue heeft het zilveren model nog wel voor een scherpe prijs beschikbaar - dan zou ik eerder die overwegen!

Ik verwacht inderdaad niet teveel van het M4 model. Betere chip, betere front camera en misschien een betere accuduur. Staat tegenover dat de adviesprijs rond het begin sowieso rond de €1300 ligt (als dat al niet omhoog gaat) en het M3 model ook gewoon uitstekende performance en battery life heeft.

Je zou kunnen overwegen het M3 model bij een winkel te kopen met 30 dagen bedenktijd. Mocht het M4 model dan alsnog heel aantrekkelijk zijn, dan kun je ‘m altijd nog retour sturen.
Ja, dit gaat om de 16GB met 512 GB. Goedkoper heb ik hem niet gevonden, zijn gelijk aan nieuw en 2 jaar garantie.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
z0bin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:38:
[...]

Ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn 10 jaar oude HP laptop is aan vervanging toe. Toen ik er gisteren achter kwam dat er een heel aantal pdf bestanden corrupt zijn geraakt had ik er al één in m’n Coolblue winkelmandje zitten.
Maarja.. het gerucht dat er op zeer korte termijn een M4 model aankomt heeft mij gisteren nog niet op de bestelknop doen drukken.
Het huidige M3 model voldoet meer dan prima voor mij, maar ik zou het liefste toch de M4 willen afwachten als ik zou weten dat die er echt snel aankomt.

Kopen en retourneren als er toch volgende week een nieuw model wordt aangekondigd zit niet zo in mijn aard.

Vandaag nog maar even nadenken wat ik ga doen…
Ik ben ook niet van het maar weer gewoon omruilen, ik neem een goed overdachte beslissing en daar blijf ik dan bij. Ik ben er ook zeker van dat in de 1e of 2e week de Air M4 uit komt. Maar zoals een andere Tweaker al opmerkte zal deze waarschijnlijk weer duurder zijn en hiermee zal de M3 niet zo heel veel goedkoper worden, omdat zijn vervanger ook duurder is. Als je kijkt naar de prijsontwikkeling van de M3 zie je dat deze nu op zijn laagste prijs zit. Vorig jaar al ergens gelezen dat de beste (goedkoopste) tijd om iets van Apple te kopen is vlak voor het nieuwe model uit komt.

En dan: je kunt iedere keer wachten op een beter model, maar dan heb je eigenlijk nooit iets want het wordt iedere keer beter....

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Als ik in pricewatch kijk kostte de macbook air 2024 16/512 bij introductie 2050,- en in augustus pas een stuk goedkoper onder de 1900,- ik heb onlangs 1500,- betaald wat echt een goede prijs was.
Dus gaat er maar vanuit dat de nieuwe m4 16/512 minimaal dezelfde introductie prijs heeft. Prijsverloop zal wel een beetje hetzelfde zijn

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
merlin1201 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:22:
Als ik in pricewatch kijk kostte de macbook air 2024 16/512 bij introductie 2050,- en in augustus pas een stuk goedkoper onder de 1900,- ik heb onlangs 1500,- betaald wat echt een goede prijs was.
Dus gaat er maar vanuit dat de nieuwe m4 16/512 minimaal dezelfde introductie prijs heeft. Prijsverloop zal wel een beetje hetzelfde zijn
Ik heb hem net besteld. €2050 vind ik echt veel te veel. De 16/512 staat nu bij Apple op voor €1529. Vreemd is wel dat de prijs sinds deze week weer iets oploopt. Zo was hij met onderwijs korting vorige maand €1407 en nu €1409.

Ik vond het nu het juiste moment voor mij, en wat ik met een open box bespaar kan ik weer uitgeven aan Final Cut Pro. Het is gewoon ook een keer in orde en je kunt blijven wachten tot er iets beter komt.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Apple heeft het standaardmodel van de Air met 16GB voorzien met behoudt van de originele prijs. Waarom zou de M4 dan duurder worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:01:
Apple heeft het standaardmodel van de Air met 16GB voorzien met behoudt van de originele prijs. Waarom zou de M4 dan duurder worden?
ik denk door de wisselkoers. Als ik zie wat die iPhone SE kost dan denk ik dat de prijs flink omhoog gaat. En anders niet, de M3 is ook een top apparaat.

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:01:
Hij zal niet duurder worden dan de m3 bij introductie vermoed ik maar verbazen zal het me niet.

[ Voor 13% gewijzigd door merlin1201 op 21-02-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
tvtech schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:03:
[...]

ik denk door de wisselkoers. Als ik zie wat die iPhone SE kost dan denk ik dat de prijs flink omhoog gaat. En anders niet, de M3 is ook een top apparaat.
Vergelijken met de iPhone 16e lijkt me niet handig. Compleet ander toestel geworden dan dat de originele SE was (door duurdere componenten). Als we de geruchten mogen geloven blijft de Air praktisch hetzelfde behalve dus de upgrade naar een M4.

Maar goed, we gaan het zien! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• z0bin
De knoop doorgehakt en de MBA M3 13” 512gb in de kleur space grijs gekocht bij CB.
Vanavond eens mee aan de slag gaan. Het is mijn eerste MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
z0bin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:43:
De knoop doorgehakt en de MBA M3 13” 512gb in de kleur space grijs gekocht bij CB.
Leuk! Wel eerder iets met macOS er op gehad, of is dat ook voor het eerst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• z0bin
PrimusIP schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Leuk! Wel eerder iets met macOS er op gehad, of is dat ook voor het eerst?
En... ik ben in de lucht! Dit is mijn eerste macOS product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

merlin1201 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:22:
Daarbij moet wel toegevoegd worden dat het basismodel M3 eerst 8 GB RAM had en in het najaar is dit opgehoogd naar 16 GB (voor de prijs van 8 GB). Daar zit dus al een prijsverlaging in die normaalgesproken niet voorkomt. De adviesprijs (voor dat 15" model) is nu 1829 EUR. De 15" M4 zal bij gelijkblijvende prijzen dus ook rond die prijs uitkomen. Bij een negatieve impact van $-€ wisselkoers misschien nog wat hoger.

Neemt niet weg dat men een jaar geleden inderdaad gewoon ruim 2000 euro moest neerleggen voor dat model. Dan is een prijsverlaging naar 1829 al mooi meegenomen... en in jouw geval een aanbiedingsprijs van 1500 is echt een goede prijs. Zowel in vergelijking met de introductieprijs als in vergelijking met de verlaagde adviesprijs nadat 16 GB de basis werd :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

z0bin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:43:
Succes! Hier eerder deze maand dus ook de M3 gehaald. Sommige dingen zijn even wennen als je Windows gewend bent, maar het werkt verder allemaal wel heel goed.

Verder even de prijs gecheckt en een mooie prijs! Momenteel bijna 300 EUR korting op de adviesprijs (en ruim 500 op de introductieprijs 11 maanden geleden). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0bin
Uniciteit schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Succes! Hier eerder deze maand dus ook de M3 gehaald. Sommige dingen zijn even wennen als je Windows gewend bent, maar het werkt verder allemaal wel heel goed.

Verder even de prijs gecheckt en een mooie prijs! Momenteel bijna 300 EUR korting op de adviesprijs (en ruim 500 op de introductieprijs 11 maanden geleden). :)
Thanks! Het OS is inderdaad even wennen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het snel zal wennen.
Verder vind ik het apparaat erg netjes en solide aanvoelen.

De prijs vond ikzelf ook al erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvtech
z0bin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Thanks! Het OS is inderdaad even wennen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het snel zal wennen.
Verder vind ik het apparaat erg netjes en solide aanvoelen.

De prijs vond ikzelf ook al erg netjes.
Ik ben ook net de mijne aan het inrichten. Ik blijk een US keyboard te hebben (er zat een Australische oplader bij met die schuine contacten) , met de platte enter en geen euro teken. Geen probleem, option+shift+2 werkt ook gewoon. Ik heb de middernacht en wat is dat een mooie kleur. Hij is ook enorm plat, als je niet beter weet denk je dat het een iPad is. Toetsenbord typt ook super.

Ik ben dus blij.
Ben ook benieuwd wat de M3 zal kosten als de M4 er is. Maar deze gaat niet terug hoor.

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
tvtech schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Ben ook benieuwd wat de M3 zal kosten als de M4 er is.
Als de M4 er is, zal de huidige M2 vervangen worden door de M3 als goedkoopste optie, dus waarschijnlijk (vanaf) €1199.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-04 00:44

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb in december een 13" air gehaald met 16GB en 512SSD voor €1129,- euro als open doos met 3 laadcycli en twee jaar garantie.

Had in eerste instantie een beetje een twijfel omdat macOS nieuw is voor mij en ik totaal geen andere Apple apparaten heb of wil.

Heb daarom ook nog even getwijfeld om hem weer te verkopen en toch voor een Windows laptop te gaan omdat ik bepaalde functionaliteit wel mis zoals de Phone app in Windows waardoor ik mijn android kon interfereren in Windows. Maar ik kan voor dat bedrag simpelweg geen Windows laptop krijgen met dezelfde accuduur en bouwkwaliteit.

Ook twijfelde ik of ik niet beter kon wachten op de M4 maar nu ik de launch van de iPhone 16e heb gezien maak ik me gelijk een stuk minder zorgen. De prijs van dat ding is flink hoger als de SE was en valt behoorlijk tegen. Ik ben bang dat de macbook air M4 ook een heel stuk hoger zal liggen, vooral voor Europeanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Tweakriez schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:28:
Ik heb in december een 13" air gehaald met 16GB en 512SSD voor €1129,- euro als open doos met 3 laadcycli en twee jaar garantie.
.......

Ook twijfelde ik of ik niet beter kon wachten op de M4 maar nu ik de launch van de iPhone 16e heb gezien maak ik me gelijk een stuk minder zorgen. De prijs van dat ding is flink hoger als de SE was en valt behoorlijk tegen. Ik ben bang dat de macbook air M4 ook een heel stuk hoger zal liggen, vooral voor Europeanen.
Dit was precies ook mijn afweging, tenminste, om te gaan voor de M3. Die €1129 is een mooie prijs, ik heb €1199 betaald en omdat ik de prijzen allemaal zie oplopen en het onduidelijk is wat er allemaal aan invoerheffingen bij komt met die !@#$%%^%$ aan de macht dacht ik, ik doe het nu.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

tvtech schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Dit was precies ook mijn afweging, tenminste, om te gaan voor de M3. Die €1129 is een mooie prijs, ik heb €1199 betaald en omdat ik de prijzen allemaal zie oplopen en het onduidelijk is wat er allemaal aan invoerheffingen bij komt met die !@#$%%^%$ aan de macht dacht ik, ik doe het nu.
Precies. Aangezien Apple een Amerikaans bedrijf is acht ik de kans best reëel dat door het hele circus wat nu aan het optreden is in de U.S. dat de prijzen hiervan straks niet grappig meer zijn. Kan hier prima mee vooruit tot er hopelijk over 4 jaar weer een normalere koers gevaren wordt aldaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
Ik ben in december zakelijk van windows naar Mac gegaan. Ik heb mij zelf eerst goed privé georiënteerd door een MacBook M3 pro 12c 18g 36Gb 1T aan te schaffen om te zien of we vriendjes kunnen worden.

Mijn zakelijke Windows laptop begon naar 2 jaar aan de BSOD's te geraken en was niet betrouwbaar meer, wat ik ook deed.

Toen maar bij CB een M3 air 13 met 512Gb 24Gb zilver gehaald en gedeclareerd. Tot op heden geen spijt van.

Hij die wacht op het volgende model zal altijd blijven wachten :-) , dus als je een nieuwe hebt gewoon direct doen. Een M4 kennen we al die 15 procent bovenop een al zeer vlotte en zuinige CPU gaat echt geen werelds verschil maken.

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 22-02-2025 17:36 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-04 08:54
Mijn 11 jaar oude 2013 Macbook Pro 13'' (retina) 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5 met 4GB Ram is aan vervanging toe. Hij doet het nog prima, maar wel wat trager. Dus ik denk aan een Macbook Air 13'' (en dan die van aart met M4-chip)

Wat ik met mijn laptop doe:
Huis-tuin-en-keukentoepassingen, af en toe videobewerking, af en toe cloudgaming (Xbox) wat nu redelijk gaat, maar niet top..

Ik weet dat het instapmodel Macbook Air voor alle taken (ook voor cloud-gaming?) prima is voor mij. Maar kan de passieve koeling wel overweg met spellen als Battlefield 2024 via de cloud? Of moet ik dan echt een actieve ventilator hebben?

Daarnaast vraag ik me af of ik iets heb aan 24gb ram (ipv 16gb) en of de 2 extra GPU cores het waar zijn 10 ipv 8. Hou in het achterhoofd dat ik weer minstens 10 jaar wil doen met de laptop.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
vanquishsdiv schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:34:
Mijn 11 jaar oude 2013 Macbook Pro 13'' (retina) 2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5 met 4GB Ram is aan vervanging toe. Hij doet het nog prima, maar wel wat trager. Dus ik denk aan een Macbook Air 13'' (en dan die van aart met M4-chip)

Wat ik met mijn laptop doe:
Huis-tuin-en-keukentoepassingen, af en toe videobewerking, af en toe cloudgaming (Xbox) wat nu redelijk gaat, maar niet top..

Ik weet dat het instapmodel Macbook Air voor alle taken (ook voor cloud-gaming?) prima is voor mij. Maar kan de passieve koeling wel overweg met spellen als Battlefield 2024 via de cloud? Of moet ik dan echt een actieve ventilator hebben?

Daarnaast vraag ik me af of ik iets heb aan 24gb ram (ipv 16gb) en of de 2 extra GPU cores het waar zijn 10 ipv 8. Hou in het achterhoofd dat ik weer minstens 10 jaar wil doen met de laptop.
La je er weer 10 jaar mee wilt doen zo ik zoizo voor een pro gaan, of zou jij je zelf nog met een air uit 2013 zien werken as we speak ? Je huidige pro is niet top, wat denk je dat een air zo doen ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-04 11:46
Ik wacht op de MacBook Air M4, die mogelijk mijn eerste MacBook wordt. Mijn keuze hangt af van wat de M4 te bieden heeft en of de prijs van de M3 daalt, waardoor die een aantrekkelijker alternatief kan worden. Mijn enige twijfel is het 60Hz scherm van de Air, terwijl veel Windows laptops in dezelfde prijsklasse 120Hz bieden. Hopelijk krijgt de M4 een 120Hz scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Tranquilo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:07:
Ik wacht op de MacBook Air M4, die mogelijk mijn eerste MacBook wordt. Mijn keuze hangt af van wat de M4 te bieden heeft en of de prijs van de M3 daalt, waardoor die een aantrekkelijker alternatief kan worden. Mijn enige twijfel is het 60Hz scherm van de Air, terwijl veel Windows laptops in dezelfde prijsklasse 120Hz bieden. Hopelijk krijgt de M4 een 120Hz scherm.
De 120Hz verversingssnelheid zal voorlopig niet naar de MacBook Air komen. Eerst zal de MacBook Pro, volgens betrouwbare bronnen, in 2026/2027 voorzien worden van een re-design met OLED-schermen. Ik verwacht dat de Air pas na die tijd een schermupgrade zal krijgen.

De M4 zal waarschijnlijk enkel een kleine upgrade zijn, met mogelijk de toevoeging van Center Stage en TB4, maar meer dan dat zal er waarschijnlijk niet in zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door EValentino op 25-02-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
Tranquilo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:07:
Ik was echt bang dat het voor mij niet te doen zou zijn met een 60Hz scherm. Met iPhone en iPad kan ik nl echt niet meer terug naar 60Hz. Maar op mijn MBA die ik sinds kort in bezit heb merk ik er gek genoeg helemaal niets van. Superblij met mijn keuze voor de MBA ipv de dikkere MBP. Het scherm vind ik verder ook prachtig waar zwart echt zwart lijkt en bovendien helder genoeg voor in zonlicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
Steven030 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Ik was echt bang dat het voor mij niet te doen zou zijn met een 60Hz scherm. Met iPhone en iPad kan ik nl echt niet meer terug naar 60Hz. Maar op mijn MBA die ik sinds kort in bezit heb merk ik er gek genoeg helemaal niets van. Superblij met mijn keuze voor de MBA ipv de dikkere MBP. Het scherm vind ik verder ook prachtig waar zwart echt zwart lijkt en bovendien helder genoeg voor in zonlicht
De MacBook Pro heeft een beter scherm en een hogere refresh rate, en zwart is echt diepzwart vergeleken met de MacBook Air. Alleen is de laptop prijzig. In ieder geval afwachten wat de MacBook Air M4 gaat kosten en met welke vernieuwingen ze komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Tranquilo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:32:
[...]

De MacBook Pro heeft een beter scherm en een hogere refresh rate, en zwart is echt diepzwart vergeleken met de MacBook Air. Alleen is de laptop prijzig. In ieder geval afwachten wat de MacBook Air M4 gaat kosten en met welke vernieuwingen ze komen
I know, vandaar dat ik echt moeite had met de keuze. Na het lang overwogen te hebben toch voor de Air M3 gegaan, met dus van tevoren de zorgen om het 60Hz scherm. En zoals aangegeven waren mijn zorgen totaal onterecht en ben ik superblij met mijn keuze. Natuurlijk haalt het scherm het niet t.o.v. mijn iPad M4, maar dat doet de MacBook Pro ook niet en die zal dat pas doen in 2026 volgens de geruchten, en ik verbaas me erover hoe goed het MBA M3 scherm al is

[ Voor 3% gewijzigd door Steven030 op 26-02-2025 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Tranquilo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Ik kan je nu al vertellen dat de prijs gelijk zal blijven of tot zo'n €100 omhoog zal gaan, en dat de enige (noemenswaardige) vernieuwing van de nieuwe MacBook Air zal zijn dat 'ie een M4-chip zal bevatten.

Zaken als 120Hz hoef je echt niet te verwachten bij de Air.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Met de aanbiedingen die je voorbij ziet komen zou ik voor een M3 gaan.. Sommige zijn echt bizar laag geprijsd.
Qua prestaties ga je het verschil niet merken. Webcam wordt waarschijnlijk 12MP met center stage ipv 1080P.
Overleef je ook wel weer. Verder waarschijnlijk een uur extra batterij. De M3 is nu al zuinig dat je dat ook wel kan missen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik ben het met bovenstaande geheel eens. Ik ben sinds begin November '24 een MacOs gebruiker.
Heb toen een nieuwe Air 13" ( M3 / 16GB / 512GB / 70w charger ) gekocht voor €1279.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
Quakie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:21:
Met de aanbiedingen die je voorbij ziet komen zou ik voor een M3 gaan.. Sommige zijn echt bizar laag geprijsd.
Qua prestaties ga je het verschil niet merken. Webcam wordt waarschijnlijk 12MP met center stage ipv 1080P.
Overleef je ook wel weer. Verder waarschijnlijk een uur extra batterij. De M3 is nu al zuinig dat je dat ook wel kan missen.
Zijn er bepaalde websites die ik in de gaten moet houden voor aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

https://www.upgreatest.nl...gpu-16gb-512gb-spacegrijs
Hier open doos item 1249 euro.

Geheugen op orde en opslag 512 wat in mijn ogen deze dagen het minimum is.

Rest gewoon standaard zaken mediamarkt Coolblue.

[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 26-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
Quakie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:54:

https://www.macvoorminder...ute_pa_garantie=als-nieuw

https://www.mediamarkt.be...qwerty-mxcv3-2128862.html

Ook niet verkeerd!

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquilo op 26-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Inderdaad niet verkeerd.. Toen 8GB standaard was, was dit een 2000 euro machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 00:49

Diezelfde is bij Coolblue voor 1239 te koop, maar dan nieuw in doos :-)
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 13" M3 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 512G...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech

Ik zou ook Macvoorminder.nl willen aanbevelen, daar heb ik hem vorige week gekocht voor €1199

Hoeiendag!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22
There’s something in the AIR!

Bron: https://x.com/tim_cook/status/1896589954517701057?s=46

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 13:04
Vandaag de iPad Air M3, hopelijk later deze week de MacBook Air M4…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Sir Hennep schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Vandaag de iPad Air M3, hopelijk later deze week de MacBook Air M4…
Gezien de achterlijke prijzen voor de iPad Air ga ik denk ik heel blij zijn dat ik de MA M3 heb gekocht voor €1139,- met 512GB/16GB in december :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 13:04
Tweakriez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Gezien de achterlijke prijzen voor de iPad Air ga ik denk ik heel blij zijn dat ik de MA M3 heb gekocht voor €1139,- met 512GB/16GB in december :)
En binnenkort misschien nog extra importheffingen vanuit de EU, goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Tweakriez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Was dat een geheel nieuwe unit in gesealde doos ? Indien JA waar gekocht dan toen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Sir Hennep schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Dat ook nog.
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Was dat een geheel nieuwe unit in gesealde doos ? Indien JA waar gekocht dan toen ?
Nee, open doos. Met volledige garantie van 2 jaar. Had uit mijn hoofd 2 laad cycli. Was binnen de 30 dagen retour gegaan die de shop hanteert. Was optisch helemaal nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Sir Hennep schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ook dat nog. Zal voorlopig mijn laatste (en enige) Apple product blijven zolang die oranje gek er de baas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Tweakriez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Ook dat nog. Zal voorlopig mijn laatste (en enige) Apple product blijven zolang die oranje gek er de baas is.
Damn...ik was net aan het overwegen om ook nog een iphone16 en AppleWatch te kopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Damn...ik was net aan het overwegen om ook nog een iphone16 en AppleWatch te kopen :/
Ik blijf liever niet afhankelijk van een ecosysteem. Heb zelf een Pixel en een normaal horloge :) hoef niet nog een apparaat wat me lastig valt met meldingen er bij en steeds aan de lader moet liggen. Ieder zn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:32
Tweakriez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:57:
[...]

Ik blijf liever niet afhankelijk van een ecosysteem. Heb zelf een Pixel en een normaal horloge :) hoef niet nog een apparaat wat me lastig valt met meldingen er bij en steeds aan de lader moet liggen. Ieder zn ding.
Pixel is toch ook van een Amerikaanse reus? Wat ga je dan kopen hierna? Iets uit China?

En meldingen kan je zelf inregelen. Bij mij staat alleen het belangrijkste aan.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Redondo1982 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Pixel is toch ook van een Amerikaanse reus? Wat ga je dan kopen hierna? Iets uit China?

En meldingen kan je zelf inregelen. Bij mij staat alleen het belangrijkste aan.
Zeker, gelijk wbt Google, maar heb het over een toekomstige aankoop. Hopelijk kan ik het uitzingen tot die mafkees weg is.

Ik ben een smartwatch gehad maar vond het zwaar irritant. Ook met minimale meldingen. Heb nu weer een "ouderwets" horloge. Persoonlijk vind ik dat meer hebben. Ook geen gezeur met opladen want zonnecel en synchronisatie met atoomklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Tweakriez schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:04:
[...]

Zeker, gelijk wbt Google, maar heb het over een toekomstige aankoop. Hopelijk kan ik het uitzingen tot die mafkees weg is.

Ik ben een smartwatch gehad maar vond het zwaar irritant. Ook met minimale meldingen. Heb nu weer een "ouderwets" horloge. Persoonlijk vind ik dat meer hebben. Ook geen gezeur met opladen want zonnecel en synchronisatie met atoomklok.
Trump gaat ook sporen nalaten na deze periode. Ik vind het ook een beetje hypocriet om nu niks te kopen, zelfde als met Tesla rijders. Daarvoor was Elon ook al niet helemaal 100%, maar dat heb je nu eenmaal met geniale gekken. Er is niet zoveel veranderd met dien verstande dat er nu meer uitgesproken wordt in de media, maar daarvoor waren dit soort producten al op een andere manier ‘gevaarlijk’ als je je eraan stoort.

Ik ga iig geen product laten staan omdat de CEO een beetje gek doet, want wat eronder zit in een bedrijf (in bepaalde landen) is meestal niet veel beter. Dan kan ik qua hightech beter alles laten staan.

Vwb fysiek horloge: eens hoor. Leuk om af te wisselen óf de smartwatch helemaal niet te nemen. Ik vind het allebei wat hebben, maar moet zeggen dat ik slecht buiten m’n AW kan. Daar ben ik nu zo aan gewend met sporten, health dingen en als verlengstuk van m’n foon dat ik het heel fijn vind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De morele en politieke discussie over wel/niet kopen afhankelijk van de acties van een CEO of land, en de invloed op de prijzen is meer iets voor Actualiteit, wetenschap en maatschappij Laten we dit topic houden over de ervaringen met en de discussie over de MacBook Air M3 zelf :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Hmm, de M4 16/512 is zowaar goedkoper geworden dan de M3 was. Geen peil op te trekken die Apple prijzen

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icaru
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-04 17:31
Ondersteunt de m4 air nu eindelijk 5k2k monitors op 120Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
Geen idee, wel 2 externe en dan ook tegelijk het interne scherm. Ik gebruik dat overigens niet, zit te ver buiten het comfortabele zicht bij mij.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
Het Nederlandse toetsenbord bij de macbook air heeft onder andere die lange smalle verticale entertoets, waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Ik vind die brede horizontale enter toets prettiger (zoals die bijv. op een windows laptop zit).

Als je nu een nieuwe macbook air m4 online bij de NL Apple store bestelt, kun je dan het toetsenbord veranderen (hoe dan en welk toetsenbord te selecteren) of krijg je altijd het Nederlandse toetsenbord met die lange smalle verticale entertoets geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dekkertje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:20:
Het Nederlandse toetsenbord bij de macbook air heeft onder andere die lange smalle verticale entertoets, waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Ik vind die brede horizontale enter toets prettiger (zoals die bijv. op een windows laptop zit).

Als je nu een nieuwe macbook air m4 online bij de NL Apple store bestelt, kun je dan het toetsenbord veranderen (hoe dan en welk toetsenbord te selecteren) of krijg je altijd het Nederlandse toetsenbord met die lange smalle verticale entertoets geleverd?
Tijdens her bestelproces kan je kiezen welke layout je wil hebben. Zelf pak ik altijd US English, hier een linkje naar de layout (en andere opties).

Let er wel op dat het een ‘custom build’ wordt als je iets anders kiest dan de NL-layout, de levertijd zal dan iets langer zijn, maar is prima te doen. Verder geen verschil ten opzichte van een Nederlands model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquilo
De M4 Air is uit en kun je pre-orderen. Het valt me op dat deze goedkoper lijkt te zijn dan de M3, wat best vreemd is. Desalniettemin ga ik hem toch bestellen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
Ik vind de nieuwe blauwe erg nice. Deze (15-inch) gaat mijn 14-inch MBP M1 Pro vervangen.

Toen ik de MBP kocht was er nog geen 15-inch Air en begonnen ze bij 8GB geheugen. In principe is er voor mij nu geen reden om voor een (nieuwe) MBP te gaan, behalve het betere scherm.

[ Voor 51% gewijzigd door DBreda op 06-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40
DBreda schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:06:
Ik vind de nieuwe blauwe erg nice. Deze (15-inch) gaat mijn 14-inch MBP M1 Pro vervangen.
Uiteraard ligt het eraan wat je met je Mac doet, maar benieuwd hoeveel verschil je gaat ervaren tussen een M4 en een M1 Pro. Daarnaast ga je ook terug van 120 hz naar 60 hz, daarvan ben ik ook benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
MartijnMartijn schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Uiteraard ligt het eraan wat je met je Mac doet, maar benieuwd hoeveel verschil je gaat ervaren tussen een M4 en een M1 Pro. Daarnaast ga je ook terug van 120 hz naar 60 hz, daarvan ben ik ook benieuwd naar je ervaring.
Dit had ik inderdaad net toegevoegd aan mn post :9 Enige dealbreaker kan het scherm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:37:
[...]

Tijdens her bestelproces kan je kiezen welke layout je wil hebben. Zelf pak ik altijd US English, hier een linkje naar de layout (en andere opties).

Let er wel op dat het een ‘custom build’ wordt als je iets anders kiest dan de NL-layout, de levertijd zal dan iets langer zijn, maar is prima te doen. Verder geen verschil ten opzichte van een Nederlands model.
Thanks.

Even voor de zekerheid:
Op de Apple website kan ik onder het kopje "toetsenbordtaal' kiezen voor Engels (VS) of Internationaal Engels. Ik neem dan aan dat je dit dan bedoelt, en dat ik daar dan moet kiezen voor Engels (VS)?

Wat is trouwens het verschil met Internationaal Engels? Update: al gevonden via de link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:02
Dekkertje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Wat is trouwens het verschil met Internationaal Engels?
Verschil is toch duidelijk te zien als je dat linkje van Gr4mpyC3t bekijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hieiq4rr4-d-66G8bnbaVs3VnnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F03A0o5b6NEGl5oyeEc6GdYy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door cavemees op 06-03-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
cavemees schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de M3 met een Engels keyboard, enige is dat er geen € op staat. Maar even onthouden dat dit met option+shift+2 zo ingevoerd kan worden. Voor de rest lopen de toetsen rijen net wat mooier door.

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Dit lijkt mij ook een zeer redelijke aanbieding ( Open box / M2 / 16GB / 256GB ) €899 ;

https://upgreatest.nl/pro...pu-16gb-256gb-middernacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Iemand enig idee waarom deze air m3 wel beeld geef op een externe monitor middels usb-c naar hdmi terwijl de tv waarop die prestaties moet worden gegeven niet wordt herkend door de air m3?
Overigens andere laptops met windows hdmi-hdmi werken gewoon wel.
Ergens een instelling die ik mis? Iets met handshake?

Update: brakke tv waarschijnlijk want een andere tv werkte wel.
Kan ook zijn dat die tv de huidige resolutie van de air niet kon verwerken en daarom maar zwart bleef. Tv 2 schakelde wel netjes naar 1900

[ Voor 28% gewijzigd door merlin1201 op 14-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Ik heb drie jaar geleden Macbook Air M1 gekocht voor m'n bedrijf, prettige laptop, wordt nu vooral privé gebruikt nadat mijn vrouw haar oudere macbook wel op was (uit 2010).

Nu ben ik voor de Macbook Air M3 13 Inch in het donker blauw gegaan, super mooie kleur. Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof het scherm groter is, optisch bedrog denk ik.. Ook vindt ik de uitstraling van de laptop wat stoerder qua vormgeving dan de wat rondervormige M1 Macbook Air.

Waar ik nog het meest van stond te kijken is de terugkomst van de Lightning kabel, heel erg fijn. Koppelt toch gewoon echt prettiger af en aan, vooral als je zoals ik, veelal moet verkassen voor verschillende meetings. De laptop is vrij licht en dat maakt hem een praktische reisgenoot.

Wat ik storend vindt aan de oplader: de kabel is donkerblauw, soort coating van katoen eromheen wat denk ik bedoelt is om kabelbreuken tegen te gaan, rolt gemakkelijk op namelijk en lijkt wel een soort versteviging in de kabel te zijn aangebracht. De meegeleverde adapter (30Watt, bij de Macbook Air M1 werd een 60+Watt adapter meegebracht) is wit, terwijl de kabel donkerblauw is, dat ziet er mijn inziens niet mooi uit en had ik beter verwacht van een fabrikant als Apple, gezien het feit ze altijd erg van de details zijn, enfin, het is niet anders.

Batterijduur is ook echt fijn en volstaat, gaat gemakkelijk een werkdag mee waarin je godgans in MS Teams meetings hebt gezeten met camera en microfoon aan.

Prijs kwaliteit vindt ik gewoon erg goed, als je naar vergelijkbare modellen Windhoos computers kijkt, ervaar ik toch wel dat Mac veel stabieler is qua OS en heeft het ook een hogere waarde als je het product wilt doorverkopen.

Koppeling met de nieuwe Earpods werkt ook goed, switchen tussen telefoon en laptop is wel eens mis gegaan maar dat kan ook simpelweg door mijn eigen onkunde zijn gebeurd.

Verlichting op toetsenbord is toereikend, toetsen typen lekker, eigenlijk niet heel erg veel anders dan de Macbook M1 Air.

Kortom, ben er blij mee. Heb hem nu 3 maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dr.Root schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:21:

Nu ben ik voor de Macbook Air M3 13 Inch in het donker blauw gegaan, super mooie kleur. Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof het scherm groter is, optisch bedrog denk ik.. Ook vindt ik de uitstraling van de laptop wat stoerder qua vormgeving dan de wat rondervormige M1 Macbook Air.
Ik vind het nieuwe design sinds de M2 inderdaad ook een stuk mooier dan de M1.
Waar ik nog het meest van stond te kijken is de terugkomst van de Lightning kabel, heel erg fijn. Koppelt toch gewoon echt prettiger af en aan, vooral als je zoals ik, veelal moet verkassen voor verschillende meetings. De laptop is vrij licht en dat maakt hem een praktische reisgenoot.
Je bedoelt MagSafe i.p.v. Lightning ;) , inderdaad een fijne terugkeer.
De meegeleverde adapter (30Watt, bij de Macbook Air M1 werd een 60+Watt adapter meegebracht)
Snellader was/is een optie, geen standaard, maar voor 2 tientjes zeker de upgrade waard.
Kortom, ben er blij mee. Heb hem nu 3 maandjes.
Mooi zo, lekker van genieten!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 01:30

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

cavemees schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]
Waar Tweakers al niet goed voor is. Bijna een 2e hands MacBook Air gekocht met US International keyboard. Aangezien ik blind type en gewend ben aan een lange linker shift toets, is de US International layout niks voor mij. Ik tik dan elke keer een ~ ipv op de shift toets te drukken met mijn linker pink.

Kijkend op Marktplaats kom je voor 99% alleen maar US International keyboard tegen. Overigens diegene die dacht dat het een goed idee zou zijn om de linker shift toets te halveren en er een ~ toets naast te zetten, mogen ze van mij....... :X

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@MRE-Inc helemaal met je eens.. Ik heb zelf meer last van de vallende enter dan van kleine linker shift.. Ik doe hoofdletters met rechter shift..

(Ik tik sinds een paar maanden op een Magic Keyboard en heb er gek genoeg minder last van omdat toetsten dichter op elkaar staan.. Ik tik nu sneller en accurater. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Nu zelfs de M4 voor dat geld :? ; https://www.mediamarkt.nl...56-gb-silver-1880538.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZBL0-zDsNUDlQLZhnIkaXinjr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uGRtBDriAJ31EB4Hs4lknt2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 24-03-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Bizarre daling zo snel, beetje de korting van ‘btw weg ermee’ zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Amazon ook alleen de Starlight kleur voor 999€. Die bij Mediamarkt is weer met zo'n US International keyboard dus korte linker shift toets. Een absolute no-go dan voor mij. Of je moet het ergens aan kunnen passen, maar dat zie ik niet.

EDIT: Bij Amazon gekocht, hopende op een US Keyboard met 78 toetsen. Staat wel in de omschrijving er soort van bij:
78 (VS) of 79 (ISO) toetsen, waaronder 12 functietoetsen van volledige hoogte en 4 pijltoetsen in een omgekeerde T
En anders gaat deze terug als het toch een US international keyboard blijkt te zijn.

Iemand ervaring met kopen van een Macbook Air bij Amazon.nl en welk keyboard krijg je dan ?

[ Voor 54% gewijzigd door MRE-Inc op 25-03-2025 01:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 14:44
MRE-Inc schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:22:
Amazon ook alleen de Starlight kleur voor 999€. Die bij Mediamarkt is weer met zo'n US International keyboard dus korte linker shift toets. Een absolute no-go dan voor mij. Of je moet het ergens aan kunnen passen, maar dat zie ik niet.

EDIT: Bij Amazon gekocht, hopende op een US Keyboard met 78 toetsen. Staat wel in de omschrijving er soort van bij:

[...]

En anders gaat deze terug als het toch een US international keyboard blijkt te zijn.

Iemand ervaring met kopen van een Macbook Air bij Amazon.nl en welk keyboard krijg je dan ?
Voor zover ik weet via amazon.nl alleen ISO layout voor NL.
Alleen bij Apple store online kun je VS ANSI bestellen of bepaalde sites die het zelf nabestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Kakaroto schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:05:
[...]

Voor zover ik weet via amazon.nl alleen ISO layout voor NL.
Alleen bij Apple store online kun je VS ANSI bestellen of bepaalde sites die het zelf nabestellen.
Ok dank we zullen het zien. Net de klantenservice gebeld en die konden ook gene uitsluitsel geven. Sowieso vreemd om laptops met een halve shift toets te leveren in een land waar we nauwelijks gebruik maken van de tilde toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
de 512GB is dan weer €1329 zie ik. Ik heb daar als openbox €1199 voor betaald dus dat valt nog mee

Hoeiendag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De prijzen zijn nu best aantrekkelijk bij MediaMarkt.

De M4 16 Gb RAM en 512 disk is nu 1329.
De M3 24 Gb RAM en 512 disk is nu 1379.

Liefst ga ik uiteraard voor het nieuwste. Maar de M3 met wat meer geheugen is misschien ook niet verkeerd.
Kan iemand iets van advies geven welke van deze twee beter zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ione schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:37:

Liefst ga ik uiteraard voor het nieuwste. Maar de M3 met wat meer geheugen is misschien ook niet verkeerd.
Afhankelijk van je gebruik. Voor normaal gebruik is een Apple computer met 16GB echt meer dan voldoende. In mijn geval zou ik altijd voor de nieuwste gaan. Ik zou zeker geen 512gb kopen, maar base model en dan twee jaar later weer upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Afhankelijk van je gebruik. Voor normaal gebruik is een Apple computer met 16GB echt meer dan voldoende. In mijn geval zou ik altijd voor de nieuwste gaan. Ik zou zeker geen 512gb kopen, maar base model en dan twee jaar later weer upgraden.
Las juist laatst dat 256 te weinig zou zijn. Maar ook dat zal wel naar persoonlijk gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN

Dan nam ik de M3 met 24GB RAM *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

De M4 256GB/16GB ram is zelfs maar 999. Voor 190eu haal ik er een 2TB T9 SSD bij (y) Dikke prima voor muziek maken en een beetje browsen of tekstverwerking.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
London schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:25:
[...]

De M4 256GB/16GB ram is zelfs maar 999. Voor 190eu haal ik er een 2TB T9 SSD bij (y) Dikke prima voor muziek maken en een beetje browsen of tekstverwerking.
Goed punt. Dat scheelt inderdaad wel.
Naast muziek maken, browsen en tekstverwerken wil ik er ook wel wat aan software development doen. Maar dat zou de Air wel moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
iBood heeft ook nog een scherpe aanbieding ; https://www.ibood.com/nl/...gb-1-tb-us-qwerty/2316487

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMzQgntmBLKJNS3XyP2lI_rApis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLBnSR1oWxqrGSWDwmy0nNA4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
London schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Vind je dat geen gedoe om steeds de externe schijf erbij te moeten hebben en aan te sluiten.
Gebruik je de ssd dan alleen voor data of echt als een tweede schijf en werkt het snel genoeg om er ook apps op te installeren en vanaf te draaien?

Mijn twijfel zit ook voornamelijk tussen een vorig model processor en meer geheugen. Of de nieuwste processor met wat minder geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ione schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Vind je dat geen gedoe om steeds de externe schijf erbij te moeten hebben en aan te sluiten.
Gebruik je de ssd dan alleen voor data of echt als een tweede schijf en werkt het snel genoeg om er ook apps op te installeren en vanaf te draaien?

Mijn twijfel zit ook voornamelijk tussen een vorig model processor en meer geheugen. Of de nieuwste processor met wat minder geheugen.
Dit zal moeten blijken, ik maak immers ook nu pas de transitie naar Mac en een ssd. Maar buiten de genoemde zaken doe ik verder weinig met m'n Macbook en aangezien ik ook gedeeltelijk in de cloud werk voorzie ik geen problemen. Ik heb sowieso altijd heel weinig programma's op m'n computers staan.

En als ik muziek maak staat m'n Mac op een stand dus dan is het ook niet zo'n issue om daar een ssd aan te hangen.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:06
MM België heeft de 15 inch Air M3 16/512 GB in Midnight & Space Gray te koop voor 1249, echt een goede deal. Moet mij inhouden om niet te kopen, ik ben een sucker voor sales. Maar heb een Pro M3 Pro 14, en hoef geen 2 laptops...
Toch? :P

De M3 15 16/256 is er zelfs duurder, de M3 13 inch is duurder... Weet niet wat ze aan het doen zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
glycerine00 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:52:
MM België heeft de 15 inch Air M3 16/512 GB in Midnight & Space Gray te koop voor 1249, echt een goede deal. Moet mij inhouden om niet te kopen, ik ben een sucker voor sales. Maar heb een Pro M3 Pro 14, en hoef geen 2 laptops...
Toch? :P

De M3 15 16/256 is er zelfs duurder, de M3 13 inch is duurder... Weet niet wat ze aan het doen zijn haha.
Die 1249 is wel met een Azerty toetsenbord. Als je ‘m naar Querty zet is het 1479.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:06
ione schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Die 1249 is wel met een Azerty toetsenbord. Als je ‘m naar Querty zet is het 1479.
Ik ben Belg dus Azerty is voor mij perfect. Oooh de verleiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online

En dan zit je een beetje rond te kijken en dan heb je eigenlijk voor 180 euro meer een M4 24 Gb RAM en 512 disk. Dan denk je die 180 valt best mee ten opzichte van het bedrag en dan ben je wel meteen klaar voor langere tijd.
Ik doe er ook wat development-werk op dus extra power is dan wel lekker. Alleen een MacBook Pro vind ik dan nog wel te prijzig.

En zo trap je er steeds weer verder in :-)

Zo begon ik op 999 voor de basic versie en zit nu alweer op 1559.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste