Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Apple heeft op maandag 4 maart 2024 hun nieuwe 13- en 15-inch MacBook Air met M3-chip geïntroduceerd.
Deze laptop biedt verbeterde prestaties, een nieuwe Wi-Fi versie en, in tegenstelling tot de vorige variant, ondersteuning voor twee externe beeldschermen.

Wat is nieuw

• M3 processor (tot 60% sneller dan het model met de M1-chip en tot 13x sneller dan de snelste MacBook Air met een Intel-chip);
• Nieuwe versie van de Neural Engine;
• Hardware-accelerated ray tracing;
• AV1 decode engine;
• Microfoonmodi Stemisolatie en Breed spectrum voor helderder stemgeluid tijdens audio- en video­gesprekken
• Wifi 6E

Specificaties en prijzen

13-inch
€1.299,00 8-core CPU / 8-core GPU / 8GB RAM / 256 GB SSD-opslag
€1.529,00 8-core CPU / 10-core GPU / 8GB RAM / 512 GB SSD-opslag
€1.759,00 8-core CPU / 10-core GPU / 16GB RAM / 512 GB SSD-opslag
15-inch
€1.599,00 8-core CPU / 10-core GPU / 8GB RAM / 256 GB SSD-opslag
€1.829,00 8-core CPU / 10-core GPU / 8GB RAM / 512 GB SSD-opslag
€2.059,00 8-core CPU / 10-core GPU / 16GB RAM / 512 GB SSD-opslag
Upgrades
€230,00 8GB naar 16GB RAM
€230,00 16GB naar 24GB RAM

€230,00 256GB SSD naar 512GB SSD
€230,00 512GB SSD naar 1TB SSD
€460,00 1TB SSD naar 2TB SSD

Bronvermelding

Persbericht op Apple.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kiLuWg0JOJzmDEjJwGlTzs3yqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc9buI9DoUsgS6nbpTQyDm5D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLrhnn-Mx4C2122e3rToe4sYeRU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFAf3TzFr9ykv92KIJrWN7sH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjz5_BGMOm58Zxic5bGa1yKnHqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNafIFLO4r8xswiT9dHH31gr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obERq9Pz7i1MzLCiGK180Qvq1-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqciVOKlcuLhnxCFMEGtjKN5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiCJe_gvZLt6h-W5i2lOEgmCFEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnnElLDCDTOqNYXB7D3rU78n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZePjvWVry2GoyvDzgC__tIxbodo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aux6pwVNHCZhZq2rnohuRWiH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdLWI392GknWOSrDZWaMWNjKFDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3de8A7NwaVY1r8G6Cw3FG8q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0CKIRuA_KUTO-RlD2W0CaT0hgw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoF9qcfre7V8Y9nriIvcKz3U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6lU85WOdl7JTYokSHgWUfxL8Zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV2DTFtqNc0MLx1eBdtY8zNq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwYfpVB0-_aPbu1FaTtEha5j3iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwxtIV9VgcMGWl4db4afOaSq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 57% gewijzigd door robcoenen op 04-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:06
Tja, ik snap wel dat dit met een press release wordt aangekondigd. Weinig spannends aan. M3, WiFi 6E verbeteringen zoals verwacht. Alleen de ondersteuning voor twee externe schermen is een leuk enigszins onverwachts extraatje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-05 12:19
Ik vind het belachelijk dat ze nog steeds die basis 8gb met 256GB aanbieden. Dat had die eind 2020 (release M1) ook al en toen was dat al wat aan de karige kant. En als je dan nagaat wat een een stapje betere specs kost, is dat al helemaal scheef.
Mijn huidige macbook kan nog wel een paar vooruit voor ik aan een nieuwe wil denken, maar als dat niet zo was geweest, dan zou ik toch proberen er nog een jaartje langer over te doen in de hoop dat een volgend jaar ze dat stapje hoger wel gaan uitbrengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tja, ik keek een tijdje geleden ook naar een mogelijke aankoop van een air. Maar toen bedacht ik me dat m'n 2020 intel macbook pro met 16Gb en 512Gb opslag het eigenlijk nog prima doet.

Althans voor mijn gebruik. De cpu kan vast niet meer mee, en qua warmte en batterijduur doet 'ie het niet goed vergeleken met M1/2/3. Maar dat zijn dingen waar ik niet (meer) tegenaan loop, wegens minder intensief computerwerk.

Voor zo'n macbook krijg je nog, wat zal het zijn, 350 euro? Een stuk antiek uit een doodlopend straatje.

Ik kijk wel weer als de macbook air standaard met 16 Gb geleverd wordt. 16/512 is voor mij de minimum config. En dan vind ik het nog veel te duur (1800 voor 13", 2000+ voor 15"). Let op, niet te duur voor wat het is (lichte, zuinige kwaliteitslaptop met super batterij), te duur voor mij, klein verschil.

Ik had stiekem wel gehoopt dat de upgrade, of modellen voor 2024, toch minstens 12 Gb geheugen zouden hebben als instap. 16Gb in de huidige applestrategie zal wel niet, maar 12 had toch wel mogelijk moeten zijn.

Misschien in 2026 dan, ooit moeten ze toch van die 8Gb af.

edit: ik vind het nog steeds prachtige machines, maar de value proposition zit voor mij, op dit moment, een beetje scheef. Maar dat kan voor iedereen anders zijn, allemaal prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Amos_x op 04-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Hathi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:52:
Alleen de ondersteuning voor twee externe schermen is een leuk enigszins onverwachts extraatje.
Als de klep dicht is geklapt :/
Is anno 2024 wel wat karig, evenals nog altijd die 8GB RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:03

L23

De MacBook Pro M3 heeft in tegenstelling tot de vandaag aangekondigde MacBook Air M3 geen ondersteuning voor twee externe beeldschermen als je de MacBook sluit? Waarin zit dit verschil? Of zou de MacBook Pro M3 nog een software update krijgen zodat het dezelfde feature heeft.

Ik ben als Macbook Air M1 8GB eigenaar wel blij dat deze M3 nog met 8GB geleverd wordt, dat betekent dat 8GB nog langere tijd ondersteund word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

L23 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:07:
De MacBook Pro M3 heeft in tegenstelling tot de vandaag aangekondigde MacBook Air M3 geen ondersteuning voor twee externe beeldschermen als je de MacBook sluit? Waarin zit dit verschil? Of zou de MacBook Pro M3 nog een software update zodat het dezelfde feature heeft.

Ik ben als Macbook Air M1 8GB eigenaar wel blij dat deze M3 nog met 8GB geleverd wordt, dat betekent dat 8GB nog langere tijd ondersteund word.
Opengeklapt = 3 schermen
Dichtgeklapt = 2 schermen

Ik denk dat het daarmee te maken heeft. De Air is blijkbaar niet krachtig genoeg om 3 schermen aan te sturen.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

Mog schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Opengeklapt = 3 schermen
Dichtgeklapt = 2 schermen

Ik denk dat het daarmee te maken heeft. De Air is blijkbaar niet krachtig genoeg om 3 schermen aan te sturen.
Wat bedoel je precies te zeggen? Volgens mij formuleer ik vrij duidelijk hoe het werkt bij de MacBook Air M3, maar het valt mij op dat de Macbook Pro met dezelfde M3 chip ten alle tijden maar 1 scherm kan aansturen. Bij de M3 Pro en M3 Max chip uiteraard een andere verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door L23 op 04-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
robcoenen schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:32:

Voorwoord

Apple heeft op dinsdag 4 maart 2024 hun nieuwe 13- en 15-inch MacBook Air met M3-chip geïntroduceerd.
Het is vandaag maandag @robcoenen :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Amos_x schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:03:
edit: ik vind het nog steeds prachtige machines, maar de value proposition zit voor mij, op dit moment, een beetje scheef. Maar dat kan voor iedereen anders zijn, allemaal prima.
Apple heeft er wel vaker een handje van. Af en toe een prachtige machine uitbrengen en dn vervolgens maar tijden blijven plakken op verouderde hardware waar je dan wel de volle mep voor blijft betalen.
Hebben ze ook een tijd lang met de Mac mini en de Intel MacBook line uitgespookt. En ik vond de gewone iphone 14 daar ook een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
gewoon een minimale spec bumpje van de M2 Air, niets meer...niets minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

L23 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:10:
[...]

Wat bedoel je precies te zeggen? Volgens mij formuleer ik vrij duidelijk hoe het werkt bij de MacBook Air M3, maar het valt mij op dat de Macbook Pro met dezelfde M3 chip ten alle tijden maar 1 scherm kan aansturen.
Excuses. Ik dacht dat je M3 Pro had verward met een oudere want ik ging er vanuit dat je twee schermen kon aansturen met een M3 Pro. Maar dat kan dus niet. WTF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Mog schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Excuses. Ik dacht dat je M3 Pro had verward met een oudere want ik ging er vanuit dat je twee schermen kon aansturen met een M3 Pro. Maar dat kan dus niet. WTF.
Om verwarring te voorkomen, het gaat om de MacBook Pro M3. Het instapmodel van de MacBook Pro lijn met dezelfde M3 chip als de vandaag aangekondigde Macbook Airs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hathi schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:52:
Alleen de ondersteuning voor twee externe schermen is een leuk enigszins onverwachts extraatje.
Say whutttt. Ik had net meteen de Air 15 besteld en ik ging er alweer blind vanuit dat mijn huidige TB3 dock daarmee niet ging werken icm 2x 4K en heb daarom ook meteen een refurbished Dell D6000 dock besteld. Misschien die toch maar weer annuleren dan, hoewel het dus icm 2 schermen wel alleen met de klep dicht werkt, maar dat vind ik zelf prima.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-05 20:38
PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:02:
Ik vind het belachelijk dat ze nog steeds die basis 8gb met 256GB aanbieden. Dat had die eind 2020 (release M1) ook al en toen was dat al wat aan de karige kant. En als je dan nagaat wat een een stapje betere specs kost, is dat al helemaal scheef.
Mijn huidige macbook kan nog wel een paar vooruit voor ik aan een nieuwe wil denken, maar als dat niet zo was geweest, dan zou ik toch proberen er nog een jaartje langer over te doen in de hoop dat een volgend jaar ze dat stapje hoger wel gaan uitbrengen.
Tja, typisch Apple toch? Ze kunnen het doen ten behoeve van winstmaximalisatie, dus doen ze het gewoon tot het niet meer in hun voordeel werkt. Idem voor de 128gb iPhones; ze komen er gewoon mee weg.

Schijnbaar gaan die SSD’s door de swaps er ook sneller aan bij de 8GB variant, dus ik zou altijd de 16gb variant kiezen.

Verder een leuke specbump. Dat de M3 60% sneller is dan de M1 is wel een behoorlijk verschil en dat ze met de klep dicht twee schermen kunnen aansturen is ook wel handig. Betekent dit dat je met het scherm open geen twee schermen kunt aansturen? Dat zou wel knullig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Belecthor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:38:
Betekent dit dat je met het scherm open geen twee schermen kunt aansturen? Dat zou wel knullig zijn.
Als dat zo is, dan klinkt het voor zo dat ze daar geen echte hardwarematige verbetering hebben gemaakt op dat punt, maar dat ze een work around hebben bedacht hebben om het limiet van twee schermen heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 19:19
PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:02:
Had je iets anders verwacht dan alls de Macbook Pro M3 in basis ook met 8Gb uitgevoerd is ?
8Gb werkt op zich prima, zolang je maar niet te veel tegelijk doet. Dus als mail, word en web browse machine is dat helemaal prima. Er zijn meer gewone gebruikers dan je denkt. Je zult ze alleen niet zo snel op een forum zoals tweakers vinden :)

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 04-03-2024 18:21 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
mash_man02 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Had je iets anders verwacht dan alls de Macbook Pro M3 in basis ook met 8Gb uitgevoerd is ?
8Gb werkt op zich prima, zolang je maar niet te veel tegelijk doet. Dus als mail, word en web browse machine is dat helemaal prima. Er zijn meer gewone gebruikers dan je denkt. Je zult ze alleen niet zo snel op een forum zoals tweakers vinden :)
Ik zei ook niet dat ik verrast was, maar dat ik het belachelijk vind.
Ik denk dat er evenveel gewone gebruikers zijn als ik denk. We hebben het hier echter niet over een chromebook van 400 euro maar over een MacBook van 1300 euro. Machines die over het algemeen eerder tot het hoge segment worden gerekend. Dan maakt het niet uit wat je er mee doet in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
PrimusIP schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Ik zei ook niet dat ik verrast was, maar dat ik het belachelijk vind.
Ik denk dat er evenveel gewone gebruikers zijn als ik denk. We hebben het hier echter niet over een chromebook van 400 euro maar over een MacBook van 1300 euro. Machines die over het algemeen eerder tot het hoge segment worden gerekend. Dan maakt het niet uit wat je er mee doet in de praktijk.
Rare vergelijking, een 400 euro chromebook vs een 1300 euro macbook air, alsof dat op het geheugen na vergelijkbare producten zijn.

Dan ben je de veel betere speakers, veel betere prestaties met een veel lager stroom verbruik, veel betere behuizing, veel betere toetsenbord en het veel betere scherm met een veel hogere resolutie en de veel hogere restwaarde dan toch wel even vergeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

L23 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Om verwarring te voorkomen, het gaat om de MacBook Pro M3. Het instapmodel van de MacBook Pro lijn met dezelfde M3 chip als de vandaag aangekondigde Macbook Airs.
Goed nieuws. Er komt een software-update aan voor MacBook Pro M3’s: https://www.macrumors.com...ro-multi-display-support/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Voor de meeste starbucks bloggende hipsters kan het nog wel uit. En ja, je kan aanbrengen dat een air nooit voor performance gekocht wordt. Wie wil er blender draaien of weet ik veel wat voor zware workload op een apparaat dat 'air' heet. Daar hangt in se al een zeker gebruikers- en verwachtingspatroon aan vast.

Dus op zich kan ik er al bij al voor een air niet zo zwaar aan tillen. En tja, klanten weten wat ze kopen, dus ergens boeit het de meeste ook niet, of lopen ze niet tegen die limieten aan.

Ik probeer wel zoveel mogelijk lokaal te houden om niet te afhankelijk te zijn van clouds. Dus 512 is een minimum (maar ook genoeg eigenlijk), daar leg ik persoonlijk meer nadruk op.

Ik zou wel verwachten dat de volgende stap geen 16 wordt, maar 10 of 12 GB ram. Alles om weg te raken van dat bespottelijke 8Gb waar zo'n felle meningen over zijn. Dit lijkt me een no brainer. Verhoog het naar tien (puur marketingsgewijs een nummer dat je weinig ziet) en het zal voor de meeste kopers 'best genoeg zijn'.

Geen idee waarom x86 laptops steeds met veelvouden van 8 worden uitgerust, maar ARM lijkt prima om te gaan met 6, 8, 10, 12... Kijk naar telefoons. Ook apple heeft 24 voor bepaalde modellen...

edit:

Wat ook jammer is, is dat grote retailers (mediamarkt, saturn, bol, coolblue) vaak enkel het basismodel hebben. Wanneer ze kortingen aanbieden op het vorige model om van de stock af te raken, zijn het steeds vaker enkel de 8/256 modellen. Je zal erg zelden een 16/512 afgeprijsd zien (het bestaat, maar geen enkele retailer besteld BTO in grote getalen). Indien er een 16/512 M1 of M2 aan een leuke prijsje komt, zou ik me kunnen laten overhalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Amos_x op 04-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:37
Ahhhhhhhh wilde mijn MacBook Pro M1 verkopen en dan een M3 MacBook Air kopen met 16GB RAM. Vanwege het handzamere formaat en het "lightweight" gevoel. Even vergeten dat het een 60hz scherm is. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Belecthor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:38:
[...]
Betekent dit dat je met het scherm open geen twee schermen kunt aansturen?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Een recente benchmarkresultaat voor de nieuwe MacBook Air onthult de prestaties van zijn M3-chip. De Geekbench 5-test toonde indrukwekkende scores, waarbij de M3-chip de vorige M2-chip overtrof met ongeveer 20% in single-core en 18% in multi-core taken. De nieuwe MacBook Air, met een 8-core CPU, tot een 10-core GPU en ondersteuning voor maximaal 24 GB gedeeld geheugen, wordt door Apple geclaimd tot wel 60% sneller te zijn dan het M1-model en tot wel 13 keer sneller dan de snelste Intel-gebaseerde MacBook Air. Pre-orders voor de nieuwe MacBook Air begonnen op 4 maart, met leveringen en beschikbaarheid in de winkel vanaf 8 maart.

Bron: https://www.macrumors.com...rk-result-macbook-air-m3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
mprkooij schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:45:
Ahhhhhhhh wilde mijn MacBook Pro M1 verkopen en dan een M3 MacBook Air kopen met 16GB RAM. Vanwege het handzamere formaat en het "lightweight" gevoel. Even vergeten dat het een 60hz scherm is. Jammer.
Ja, inderdaad. Ik zit er ook zo in. Je gaat gewoon hard achteruit qua scherm, daar waar je het meeste naar kijkt haha.

Wel super sexy die zwarte M3. :9~

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Ja, inderdaad. Ik zit er ook zo in. Je gaat gewoon hard achteruit qua scherm, daar waar je het meeste naar kijkt haha.

Wel super sexy die zwarte M3. :9~
Ik had hiervoor ook een Pro met ProMotion, het was welgeteld een uurtje wennen aan m'n M2 Air 15" met 60Hz scherm, nu zie ik het niet eens meer.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Is het kopen van het nieuwe 13" M3 basemodel (8/256) nu heel onverstandig voor licht gebruik (browsen / Netflix et cetera) met het oog op de toekomst, iets van 3 of 4 jaar?

Heb niet echt de budgetbeperking naar 16GB, maar als 8GB voor mijn gebruik de komende jaren prima is geef ik het natuurlijk liever niet uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
cs-tweak schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:15:
Is het kopen van het nieuwe 13" M3 basemodel (8/256) nu heel onverstandig voor licht gebruik (browsen / Netflix et cetera) met het oog op de toekomst, iets van 3 of 4 jaar?

Heb niet echt de budgetbeperking naar 16GB, maar als 8GB voor mijn gebruik de komende jaren prima is geef ik het natuurlijk liever niet uit.
Ik type dit op een Macbook Air (Intel) 13" 2019 met 8GB RAM, heb megaveel tabs openstaan in Chrome, en kan er zonder centje pijn neflix etc op kijken...dus denk dat je prima uit de voeten kan met zelfs een M1 voor de komende 4-6 jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
mprkooij schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:45:
Dat zou me niet echt beïnvloeden. Ik heb dan wel 120 Hz op de iPad, maar kan niet zeggen dat ik er nu compleet afhankelijk van ben. Op een desktop scherm, daar wel. In mijn ervaring, hoe groter het scherm, hoe meer ik het als prettig ervaar. Namelijk grotere lappen tekst scrollen, of vensters verder kunnen verslepen.

Maar ik begrijp best als dit een dealbreaker zou zijn. Gelukkig zou ik persoonlijk om die reden niet naar de pro geduwd worden. Al ben je er qua prijs natuurlijk snel als je een air een beetje gaat speccen. De magische 'traploze' upselling van apple. Psychologisch truukje dat goed werkt.

Een pro is dan weer zo'n plaat van een laptop, en flink zwaarder. Ik begrijp dat de vorige pro's vaker last hadden van thermals, maar dat ontwerp waardeer ik meer dan de huidige, 'boxy' pro's.

Elk voordeel, enz...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Quakie

quakelen

@cs-tweak dat gaat prima, het “internet” laat je doen geloven dat iedereen minimaal 16GB / 512GB moet hebben..

Ik zou alleen zorgen dat je voldoende schijfruimte over houdt. Dit is sowieso aan te raden in alle gevallen, maar mac os gaat dus data van werk geheugen naar je SSD verplaatsen (SWAPPEN) om geheugen gebruik zo effectief mogelijk te houden. Indien er maar weinig vrije ruimte is wordt continue dezelfde NAND cellen overschreven wat niet goed is. Dan nog is het denk ik theoretisch..
Diverse youtube filmpjes te vinden waarin je echt zwaar moet overdrijven wil je het op zijn gat krijgen. In sommige gevallen moet je wat langer wachten met video exporteren, maar of dat 230 euro waard is?

(ik heb nu bijv 3GB swap op een M2 air 8GB unit met groene geheugendruk.. 11 apps open waarvan misschien 2 wat zwaardere (photomator en duckduck go browser met vele tabs)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
olafmol schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Ik type dit op een Macbook Air (Intel) 13" 2019 met 8GB RAM, heb megaveel tabs openstaan in Chrome, en kan er zonder centje pijn neflix etc op kijken...dus denk dat je prima uit de voeten kan met zelfs een M1 voor de komende 4-6 jaar...
Quakie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:32:
@cs-tweak dat gaat prima, het “internet” laat je doen geloven dat iedereen minimaal 16GB / 512GB moet hebben..

Ik zou alleen zorgen dat je voldoende schijfruimte over houdt. Dit is sowieso aan te raden in alle gevallen, maar mac os gaat dus data van werk geheugen naar je SSD verplaatsen (SWAPPEN) om geheugen gebruik zo effectief mogelijk te houden. Indien er maar weinig vrije ruimte is wordt continue dezelfde NAND cellen overschreven wat niet goed is. Dan nog is het denk ik theoretisch..
Diverse youtube filmpjes te vinden waarin je echt zwaar moet overdrijven wil je het op zijn gat krijgen. In sommige gevallen moet je wat langer wachten met video exporteren, maar of dat 230 euro waard is?

(ik heb nu bijv 3GB swap op een M2 air 8GB unit met groene geheugendruk.. 11 apps open waarvan misschien 2 wat zwaardere (photomator en duckduck go browser met vele tabs)
Thanks, dan is de keuze voor mij duidelijk. Sla ook niet echt grote dingen op, meeste op externe schijf en in iCloud - dus dan moet ik het daar mee gaan redden. Dan koop ik in die zin veel liever over een aantal jaren weer het nieuwe basemodel bij wijze van spreke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-05 19:56
Vorige week nog zitten kijken naar een M1 of M2, maar 256GB is nou toch wel erg op de limiet. De M3 doet het opnieuw met deze spec, jammer.
Dat je met die 8GB RAM uit de voeten kan snap ik nog wel, maar opslag zou nu toch wel eens mogen schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
PrettigGestoord schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:54:
Vorige week nog zitten kijken naar een M1 of M2, maar 256GB is nou toch wel erg op de limiet. De M3 doet het opnieuw met deze spec, jammer.
Dat je met die 8GB RAM uit de voeten kan snap ik nog wel, maar opslag zou nu toch wel eens mogen schalen.
Dat ligt helemaal aan hoe je je laptop gebruikt. Mijn vrouw slaat bv al haar documenten op "in the cloud" en die heeft echt volgens mij nog geen 50GB aan bestanden op haar HD staan. Is ook allemaal heel saai docs spul, geen dikke photoshop bestanden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

Dat is hoe apple er naar kijkt, photos optimalisatie aan (hoge resolutie in icloud ) en bestanden via icloud.

Ik zelf gebruik naast icloud mijn synology en die ondersteunt nu ook sync on demand.. Hierdoor heb ik alle data beschikbaar wanneer ik er op klik.. Het voelt nu als lokaal en super handig. Ik heb 512GB maar zou prima met 256GB uit de voeten kunnen.

Uiteraard ben ik met iedereen eens dat combinatie geheugen opslag en prijs niet ellemaal rijmt.. Best hoge premium prijzen voor extra geheugen of opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LILLI
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-04 06:58
Advies gevraagd:

Ik heb nu een M1 MacBook Air 8GB ram en 256GB SSD. Deze gebruik ik voor taken zoals browsen in Chrome, Netflix, maar ook voor fotobewerking in Affinity Photo 2 en Lightroom.
Ik ben geen professionele fotograaf dus foto’s bewerken doe ik ongeveer 1x in de week gewoon voor de lol.

Nou overweeg ik om een 13” M3 air te kopen met 16GB ram en 256 of 512 SSD. En via Apple kan ik mijn huidige air M1 inruilen. Deze levert nog €480 op. Dat is voor mij geen verkeerd bedrag aangezien ik de M1 air 1,5 jaar geleden voor €550 via marktplaats heb gekocht. De M1 air verkeert nog in goede staat geen grote beschadigingen en de batterij conditie staat op 90%.

Concreet moet ik dus bij inruil van mijn huidige M1 air €1049 bijbetalen voor een 13” M3 air met 16GB ram en 256GB SSD.

Of ik moet €1279 bijbetalen voor de 13” M3 air met 16GB ram en 256GB SSD.

Ga ik voor 1 van deze bovenstaande opties? En zo ja welke?
Of blijf ik mijn huidige M1 air gebruiken totdat die het begeeft?

Naar mijn idee is mijn huidige M1 inruilen bij Apple voor €480 een goede deal aangezien ik er zelf €550 voor heb betaald 1,5 jaar geleden. Maar doordat bij Apple de updates van ram en SSD zo belachelijk duur zijn twijfel ik nu of ik dat geld er wel aan moet besteden aangezien ik geen heavy user ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

LILLI schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:20:
Loop je nu tegen beperkingen aan? Zit je HDD vol en heb/wil je geen externe opslag gebruiken? Loop je tegen de limieten van de 8GB aan? Of zijn er dingen van de Air M3 die je tof vindt? Zoals de notch of een specifieke kleur?

Dan zou ik hem inruilen inderdaad. En anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@LILLI Daarnaast moet je nagaan dat de volgende grote stap weer komt met de M5, aangezien die naar 2nm gaat. Persoonljk ben ik niet weggeblazen door de 3nm winst en de M4 gaat daar op voortborduren verwacht ik. Als je uitgaat van een 16 maanden cyclus kom je in de richting van Q1/Q2 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

Ik persoonlijk had een uur extra batterij verwacht. Ik vermoed dat het er wel erin zit maar dan in low power mode.
Mijn m2 air haalt ook wel 20 uur met licht gebruik.

@LILLI ik ben van de air m1 16GB nu naar m2 met 8GB geheugen gegaan. In begin denk je het te merken maar naar mijn idee omdat je het goed wilt praten. Ik vermoed dat jij het ook wel red met 8GB. Ik bewerk af en toe een RAW foto en een 4K video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
DennusB schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Ik had hiervoor ook een Pro met ProMotion, het was welgeteld een uurtje wennen aan m'n M2 Air 15" met 60Hz scherm, nu zie ik het niet eens meer.
Ja, maar ik wil niet wennen aan achteruitgang. Ik kijk graag vooruit :)

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 19:25
Ik ben voor de 8GB, 256GB basismodel gegaan. Midnight.

Ik ben dik tevreden over mijn Mac Mini M2 en kom daar niets in te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LILLI schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:20:
Advies gevraagd:

Ik heb nu een M1 MacBook Air 8GB ram en 256GB SSD. Deze gebruik ik voor taken zoals browsen in Chrome, Netflix, maar ook voor fotobewerking in Affinity Photo 2 en Lightroom.
Ik ben geen professionele fotograaf dus foto’s bewerken doe ik ongeveer 1x in de week gewoon voor de lol.

Nou overweeg ik om een 13” M3 air te kopen met 16GB ram en 256 of 512 SSD. En via Apple kan ik mijn huidige air M1 inruilen. Deze levert nog €480 op. Dat is voor mij geen verkeerd bedrag aangezien ik de M1 air 1,5 jaar geleden voor €550 via marktplaats heb gekocht. De M1 air verkeert nog in goede staat geen grote beschadigingen en de batterij conditie staat op 90%.

Concreet moet ik dus bij inruil van mijn huidige M1 air €1049 bijbetalen voor een 13” M3 air met 16GB ram en 256GB SSD.

Of ik moet €1279 bijbetalen voor de 13” M3 air met 16GB ram en 256GB SSD.

Naar mijn idee is mijn huidige M1 inruilen bij Apple voor €480 een goede deal aangezien ik er zelf €550 voor heb betaald 1,5 jaar geleden. Maar doordat bij Apple de updates van ram en SSD zo belachelijk duur zijn twijfel ik nu of ik dat geld er wel aan moet besteden aangezien ik geen heavy user ben.
toon volledige bericht
ik zou hem gewoon zelf verkopen via V&A of marktplaats, een M1 Air levert nog zonder problemen 550-600 op.

je foto bibliotheek blijft waarschijnlijk de komende jaren groeien, dus hou daar wel rekening mee. Je kan natuurlijk in de Cloud of met een externe SSD zoals een Samsung T7 gaan werken, maar is natuulijk niet altijd handig of ideaal.

Ik gebruik hier Photoshop, Capture One en Davinci zonder problemen op een M2 met 16GB en 1 TB opslag.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32
Ik gebruik momenteel een 13" MBP M1 uit 2020.

Prima toestel, maar voor mijn werk gebruik ik veel Windows toepassingen (Word, Teams, One Drive en nog een hoop achterliggende zaken). Ik merk dat het hier wel eens spaak loopt en dat ik 5-6 seconden moet wachten om een applicatie te openen, of dat de hele meuk vastloopt. Gebeurt niet veel, is ook mee te leven, maar ik vraag me af hoe dat komt.

Ik overweeg de aankoop van de nieuwe MBA M3 met dan ook 16GB ram (heb er nu 8), maar gaat het dan vlotter werken of is dit puur een zaak van optimalisatie van de apps?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Darks schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:41:
Ik gebruik momenteel een 13" MBP M1 uit 2020.

Prima toestel, maar voor mijn werk gebruik ik veel Windows toepassingen (Word, Teams, One Drive en nog een hoop achterliggende zaken). Ik merk dat het hier wel eens spaak loopt en dat ik 5-6 seconden moet wachten om een applicatie te openen, of dat de hele meuk vastloopt. Gebeurt niet veel, is ook mee te leven, maar ik vraag me af hoe dat komt.

Ik overweeg de aankoop van de nieuwe MBA M3 met dan ook 16GB ram (heb er nu 8), maar gaat het dan vlotter werken of is dit puur een zaak van optimalisatie van de apps?
Optimalisatie. De MS Office apps voor de Mac zijn voor zover ik weet altijd omringd met dergelijke klachten. Als ik het me goed herinner was het vroeger nog veel erger. Denk dus dat meer geheugen niet zoveel verschil zal maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

review: Apple MacBook Air M3 - Karakteristiek Apple

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Dit moet je weten over de Apple MacBook Air M3! - Review

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The M3 MacBook Air "Problems"

[ Voor 56% gewijzigd door Greatsword op 07-03-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 02:07
De mijne is verzonden! Maar zou pas 18-20 maart geleverd worden. Hebben meer mensen dit? Komen ze uit de US?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

CTO build ? Die komen uit fabriek en duurt inderdaad zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryc
Quakie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:30:
CTO build ? Die komen uit fabriek en duurt inderdaad zo lang.
Ik weet niet wat een CTO build is. Gewoon de 16GB/512GB met NL toetsenbord. Had stiekem gehoopt op eerder.

[ Voor 5% gewijzigd door ferryc op 08-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LILLI
Ik heb toch nog even jullie hulp nodig:

Huidige situatie: M1 Air die ik gebruik incombinatie met 2x 27" beeldschermen, een los toetsenbord en een losse muis. Dit gebeurt via een DisplayLink dockingstation. Er gaat 1 USB C kabel vanaf het dockingstation naar de Macbook en hiermee laad de macbook op en worden de 2x beelschermen aangestuurd.

Daarnaast gebruik ik een nvme SSD van 2TB via USB C als extra opslag voor het installeren van mac programma's aangezien de interne 256GB SSD die in de mac zit al snel vol zit. Deze kan ik aansluiten rechtstreeks op de 2e usb C poort van de macbook of op het dockingstation.

Voor het opslaan van bestanden gebruik ik een Synology nas.

Situatie Macbook Air M3:

Op de Macbook Air kunnen 2 beeldschermen aangesloten worden als de klep van de macbook dicht is.
Hierdoor heb ik geen dockingstation meer nodig.
Maar aangezien er maar 2x USB C poorten op de Macbook Air zitten heb ik deze beide nodig om 2 beeldschermen aan te kunnen sturen. Daardoor kom ik dus in de knoei met mijn externe SSD waarop ik het grootste gedeelte van de programma's die ik op de mac draai heb staan.

Stel ik koop een M3 Air ontkom ik er dan niet aan om een interne SSD van 2TB of meer te kopen?
Of zou ik het huidige Displaylink dockingstation nog kunnen gebruiken?
Of kan ik iets met een USB C hub doen? Dat ik hier 1 beelscherm op aansluit via USB C (de USB C) data poort die op de USB C hub zit, en dat ik via USB A (i.p.v. usb C) mijn externe nvme ssd aansluit?

Ik wil dus graag 2 externe beeldschermen aansturen maar ik wil daarnaast ook graag mijn externe SSD blijven gebruiken want anders gaat het me grof geld kosten om bij apple 2TB of meer interne opslag aan te schaffen.

Ik kom er helaas niet uit en twijfel daardoor enorm of de overstap naar de M3 in mijn situatie wel gaat werken.
Ik waardeer het enorm als jullie met me mee zouden willen denken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ferryc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Ik weet niet wat een CTO build is. Gewoon de 16GB/512GB met NL toetsenbord. Had stiekem gehoopt op eerder.
die kan je vandaag nog ophalen bij de Apple Store(s). Kies niet de stock 16Gb/512Gb versie, maar pak de 8/512Gb versie en vervolgens in de config pagina upgraden naar 16Gb RAM en je ziet dat t model bij de Apple Store vandaag af te halen is. (Space Grey sowieso bij alle 3 Stores vandaag af te halen en Middernacht bij 2 van de 3 Apple Stores)

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 08-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:14
ferryc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:23:
De mijne is verzonden! Maar zou pas 18-20 maart geleverd worden. Hebben meer mensen dit? Komen ze uit de US?
Hier ook (20-22 maart). Is normaal. Je hebt waarschijnlijk niet het base model gekocht. Die worden altijd op bestelling gemaakt en rechtstreeks vanuit de fabriek (vaak China) verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
ferryc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Heb je toevallig de oplader aangepast naar de 70W versie? Ik had 'm in eerste instantie daarmee besteld, toen ging de levertijd ook naar zoiets. Die daarna meteen weer geannuleerd en de "standaard" 16/512 config besteld met de 2x35W lader, die is vanochtend keurig op tijd afgeleverd.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

@ferryc inderdaad een aanpassing op standaard configuratie komen vanuit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
LILLI schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:44:
Ik heb toch nog even jullie hulp nodig:

Huidige situatie: M1 Air die ik gebruik incombinatie met 2x 27" beeldschermen, een los toetsenbord en een losse muis. Dit gebeurt via een DisplayLink dockingstation. Er gaat 1 USB C kabel vanaf het dockingstation naar de Macbook en hiermee laad de macbook op en worden de 2x beelschermen aangestuurd.

Daarnaast gebruik ik een nvme SSD van 2TB via USB C als extra opslag voor het installeren van mac programma's aangezien de interne 256GB SSD die in de mac zit al snel vol zit. Deze kan ik aansluiten rechtstreeks op de 2e usb C poort van de macbook of op het dockingstation.

Voor het opslaan van bestanden gebruik ik een Synology nas.

Situatie Macbook Air M3:

Op de Macbook Air kunnen 2 beeldschermen aangesloten worden als de klep van de macbook dicht is.
Hierdoor heb ik geen dockingstation meer nodig.
Maar aangezien er maar 2x USB C poorten op de Macbook Air zitten heb ik deze beide nodig om 2 beeldschermen aan te kunnen sturen. Daardoor kom ik dus in de knoei met mijn externe SSD waarop ik het grootste gedeelte van de programma's die ik op de mac draai heb staan.

Stel ik koop een M3 Air ontkom ik er dan niet aan om een interne SSD van 2TB of meer te kopen?
Of zou ik het huidige Displaylink dockingstation nog kunnen gebruiken?
Of kan ik iets met een USB C hub doen? Dat ik hier 1 beelscherm op aansluit via USB C (de USB C) data poort die op de USB C hub zit, en dat ik via USB A (i.p.v. usb C) mijn externe nvme ssd aansluit?

Ik wil dus graag 2 externe beeldschermen aansturen maar ik wil daarnaast ook graag mijn externe SSD blijven gebruiken want anders gaat het me grof geld kosten om bij apple 2TB of meer interne opslag aan te schaffen.

Ik kom er helaas niet uit en twijfel daardoor enorm of de overstap naar de M3 in mijn situatie wel gaat werken.
Ik waardeer het enorm als jullie met me mee zouden willen denken _/-\o_
toon volledige bericht
Je kan met de M3 gewoon je huidige set-up blijven gebruiken. Je Displaylink dock werkt ook gewoon prima met de M3 (ik typ dit op de M3 icm een Dell D6000 displaylink dock).

Je kan inderdaad ook een simpele(re) USB-C hub/dock kopen en daarmee één van de twee poorten "splitsen" tussen je SSD en het scherm. Dan mis je alleen wel de één-stekker ervaring, je moet dan elke keer 2 kabels en een oplader aansluiten.

Nu we het toch over docks hebben:
Ik zit zelf nog een beetje in dubio wat ik nu qua docking station icm de air M3 wil gaan doen. Ik heb dit Dell D6000 displaylink dock meteen besteld na aanschaf van de M3 air, voordat me pas na het bestellen duidelijk werd dat de air nu ineens wel twee schermen kan aansturen. Ik heb 'm toch maar even laten afleveren om het verschil te kunnen proberen.

Opzich werkt het DL dock prima, alles wordt gelijk herkend en met de laatste DL-software kan je ook aan Retina-scaling doen. Het voornaamste voordeel hiervan is dat het scherm van de macbook aan/open kan blijven. Maar ik zie af en toe wel duidelijk wat artifacts en een lagere framerate bij het gebruik hiervan. Ik had ook gelijk alweer gezeik met die kansloze DRM van F1TV. :( Dat werkt voor zover ik nu kon uitvogelen alleen in Chrome/Firefox met HW-acceleration uit, met een hakkelend en stotterend beeld in fullscreen tot gevolg.

Ik ga zo eens eea omprikken en testen hoe het gaat icm mijn i-tec TB3CDUALDPDOCKPD thunderbolt3 dock. Als die verder geen issues geeft gaat de Dell maar weer retour en neem ik maar voor lief dat de klep dicht moet, dat 3e scherm gebruik ik toch vrijwel nooit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LILLI
RonJ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Je kan met de M3 gewoon je huidige set-up blijven gebruiken. Je Displaylink dock werkt ook gewoon prima met de M3 (ik typ dit op de M3 icm een Dell D6000 displaylink dock).

Je kan inderdaad ook een simpele(re) USB-C hub/dock kopen en daarmee één van de twee poorten "splitsen" tussen je SSD en het scherm. Dan mis je alleen wel de één-stekker ervaring, je moet dan elke keer 2 kabels en een oplader aansluiten.

Nu we het toch over docks hebben:
Ik zit zelf nog een beetje in dubio wat ik nu qua docking station icm de air M3 wil gaan doen. Ik heb dit Dell D6000 displaylink dock meteen besteld na aanschaf van de M3 air, voordat me pas na het bestellen duidelijk werd dat de air nu ineens wel twee schermen kan aansturen. Ik heb 'm toch maar even laten afleveren om het verschil te kunnen proberen.

Opzich werkt het DL dock prima, alles wordt gelijk herkend en met de laatste DL-software kan je ook aan Retina-scaling doen. Het voornaamste voordeel hiervan is dat het scherm van de macbook aan/open kan blijven. Maar ik zie af en toe wel duidelijk wat artifacts en een lagere framerate bij het gebruik hiervan. Ik had ook gelijk alweer gezeik met die kansloze DRM van F1TV. :( Dat werkt voor zover ik nu kon uitvogelen alleen in Chrome/Firefox met HW-acceleration uit, met een hakkelend en stotterend beeld in fullscreen tot gevolg.

Ik ga zo eens eea omprikken en testen hoe het gaat icm mijn i-tec TB3CDUALDPDOCKPD thunderbolt3 dock. Als die verder geen issues geeft gaat de Dell maar weer retour en neem ik maar voor lief dat de klep dicht moet, dat 3e scherm gebruik ik toch vrijwel nooit.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie!
Goed om te weten dat ik mijn huidige Lenovo Thinkpad Displaylink dockingstation gewoon kan blijven gebruiken als ik mijn M1 Air vervang voor een M3.
Op die manier kan ik mijn nvme SSD gewoon aansluiten op het dockingstation of op de 2e usb C poort van de M3 zodat ik op die manier mijn programma's kan openen. Het is niet bepaald handig om altijd zo'n losse SSD mee te sjouwen maar de interne opslag prijzen van Apple zijn zo enorm bizar duur dat ik er daardoor maar voor kies om met zo'n externe SSD rond te sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferryc
_Bailey_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:51:
[...]

die kan je vandaag nog ophalen bij de Apple Store(s). Kies niet de stock 16Gb/512Gb versie, maar pak de 8/512Gb versie en vervolgens in de config pagina upgraden naar 16Gb RAM en je ziet dat t model bij de Apple Store vandaag af te halen is. (Space Grey sowieso bij alle 3 Stores vandaag af te halen en Middernacht bij 2 van de 3 Apple Stores)
Pff, als ik dat had geweten.. Hij is nu al onderweg en ga er geen 2 bestellen. Les voor volgende keer, bedankt.

Maar wil je niet juist een 70W lader? Los kosten die ook weer een kleine 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
@ferryc Mijn ervaring is dat Apple de levertijd nog wel eens te ruim wilt inschatten en je hem opeens eerder krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryc
Ik heb deze Dock/Hub besteld voor de M3. Wilde graag i.i.g. HDMI als een van twee en audio. Aanbod vind ik toch beperkt.

https://www.belkin.com/nl...kingstation/P-INC004.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
MacBook Air M3 besteld. Zilver 8‑core CPU, 10‑core GPU, 16GB RAM en 512 SSD :D Ben benieuwd, komende van een M1 Pro Macbook Pro. Was toe aan iets net wat meer portable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Weet iemand wat het vele swappen op een 8GB doet met een SSD? Ik denk dat ik zich de 8GB wel kan goed praten voor mijn gebruik. Maar als ik dan toch eens iets zwaar wil doen, zou ik wel willen dat het werkt, zonder daarvoor meteen een macbook pro 'bakbeest' te moeten halen. Dus eenvoudige productivity laptop, en af en toe eens iets meer als het nodig is.

De SSD is snel genoeg om zaken te swappen. En dat blijkt ook wel uit de benchmarks/reviews. Enige nadeel is dat het overmatig slijten van die SSD.

Als het slijt als volgt: Je begint met 512 en gaandeweg heb je minder geheugen (dus 500- 480, enz... ) omdat er blocks ontoegangelijk worden. Nu ja, goed, is te accepteren.

Als het ineens 'game over' is, laptop kapot wegens versleten SSD, dat is minder leuk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

Ik val persoonlijk normaal gesproken ook in dezelfde kamp en zou dit soort dingen dus afschermen met het kopen van extra ram en/of geheugen.. Ik probeer het zelf echt los te laten.. Van 16GB M1 naar 8GB M2 gegaan en ik “zie” dus alleen gele geheugen druk met swap gebruik. Dit is alleen omdat ik apps open laat. Als ik alleen gebruik wat ik nodig heb zou het in groen zijn.

@Amos_x ik heb geen directe links maar ten tijde van de M1 air release zat er een bug in MacOs en alle 8GB/256GB combinaties kregen enorme reads te verwerken.. Toen is er aardig wat geschreven, en hier en daar kwamen daar interessante (voor mij) antwoorden uit. Het was aardig technisch, maar overprovisioning, slimme algoritmes van waar te schrijven en gehele levensduur kwam er uit dat zelfs met de bug het jaren zou duren voordat je SSD het begeeft door het vele schrijven.Enige waar je moet voorzorgen is dat er ruimte vrij zodat MacOs genoeg keuze heeft. Ik zou dus zelf bij meer dan 100 - 150 GB eigen data een 512GB nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Amos_x schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:20:
Weet iemand wat het vele swappen op een 8GB doet met een SSD? Ik denk dat ik zich de 8GB wel kan goed praten voor mijn gebruik. Maar als ik dan toch eens iets zwaar wil doen, zou ik wel willen dat het werkt, zonder daarvoor meteen een macbook pro 'bakbeest' te moeten halen. Dus eenvoudige productivity laptop, en af en toe eens iets meer als het nodig is.

De SSD is snel genoeg om zaken te swappen. En dat blijkt ook wel uit de benchmarks/reviews. Enige nadeel is dat het overmatig slijten van die SSD.

Als het slijt als volgt: Je begint met 512 en gaandeweg heb je minder geheugen (dus 500- 480, enz... ) omdat er blocks ontoegangelijk worden. Nu ja, goed, is te accepteren.

Als het ineens 'game over' is, laptop kapot wegens versleten SSD, dat is minder leuk natuurlijk.
Dat is niet hoe die slijtage werkt. SSD's hebben een paar % overcapaciteit om defecte cellen weg te werken, zonder dat je volume ineens kleiner wordt. Dat gebeurd al bijna niet, want de schrijfacties worden door de controller netjes verdeeld over de cellen. Zolang je incidenteel ipv dagelijks urenlang aan het swappen bent doordat je alleen maar 8K videos aan het bewerken bent hoef je je hier echt niet druk om te maken.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij

Bekijk op YouTube
M3 MacBook Air Teardown - Apple FIXED the MacBook Air!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@Quakie @RonJ Ok, bedankt

Het is maar omdat je soms (en hier ook) leest dat sommige 8Gb airs en mini's bij bosjes naar recycling centers gebracht worden wegens 'versleten' SSD's. Of misschien iets buiten proportie gebracht door Louis Rossman?

Het is niet dat een 16/512 niet te betalen is, en het zal het op zich wel waard zijn voor de peace of mind. Maar het gaat een beetje in tegen het dna/principe van een air. Namelijk een leuk productivity laptopje aan een mooie instap prijs. Zo heeft die toch steeds in de markt gestaan, als een soort opvolger van de macbook (non-pro).

Een 15 inch 16/512 is dan al dik 2049 euro. En dat vind ik dan toch teveel van het goede. Ik heb het op zich niet nodig voor werk of zo, meer leuk voor er bij. Aan m'n 2020 intel macbook pro heb ik ook zoiets uitgegeven, en die is nu relatief gezien tov M1/M2/M3 een paper weight geworden.

Ik denk wel dat 8Gb op zich te doen is voor mij. Ik heb een mac mini, ook met 8Gb, en merk er weinig van in dagelijks gebruik. Maar je zal maar eens hobby matig of zo ooit eens regelmatig software gebruiken die massa's geheugen opslorpt en als een malle gaat swappen. Dan gaan je read-write cycles er zo door.

Opslag is voor mij belangrijker. 512 minimum, anders no-go. Ik wil niet al te zeer afhankelijk zijn van cloud en gewoon ruim lokaal kunnen opslaan. M'n mac mini is ook een 8/512.

Jammer dat 8/512, of alles wat niet 'standaard' of minimum spec is, zo weinig in de uitverkoop gaat, of refurbished aangeboden wordt. Niet bij apple zelf, maar ook elders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Amos_x schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:00:
@Quakie @RonJ Ok, bedankt

Het is maar omdat je soms (en hier ook) leest dat sommige 8Gb airs en mini's bij bosjes naar recycling centers gebracht worden wegens 'versleten' SSD's. Of misschien iets buiten proportie gebracht door Louis Rossman?

Het is niet dat een 16/512 niet te betalen is, en het zal het op zich wel waard zijn voor de peace of mind. Maar het gaat een beetje in tegen het dna/principe van een air. Namelijk een leuk productivity laptopje aan een mooie instap prijs. Zo heeft die toch steeds in de markt gestaan, als een soort opvolger van de macbook (non-pro).

Een 15 inch 16/512 is dan al dik 2049 euro. En dat vind ik dan toch teveel van het goede. Ik heb het op zich niet nodig voor werk of zo, meer leuk voor er bij. Aan m'n 2020 intel macbook pro heb ik ook zoiets uitgegeven, en die is nu relatief gezien tov M1/M2/M3 een paper weight geworden.

Ik denk wel dat 8Gb op zich te doen is voor mij. Ik heb een mac mini, ook met 8Gb, en merk er weinig van in dagelijks gebruik. Maar je zal maar eens hobby matig of zo ooit eens regelmatig software gebruiken die massa's geheugen opslorpt en als een malle gaat swappen. Dan gaan je read-write cycles er zo door.

Opslag is voor mij belangrijker. 512 minimum, anders no-go. Ik wil niet al te zeer afhankelijk zijn van cloud en gewoon ruim lokaal kunnen opslaan. M'n mac mini is ook een 8/512.

Jammer dat 8/512, of alles wat niet 'standaard' of minimum spec is, zo weinig in de uitverkoop gaat, of refurbished aangeboden wordt. Niet bij apple zelf, maar ook elders...
toon volledige bericht
Louis ziet natuurlijk alleen de defecten voorbijkomen (selection bias), plus er is softwarematig veel verbeterd aan hoe de SSD's belast worden. Reads slijten ze sowieso niet van, het gaat echt om de writes.

Zolang je niet dagelijks in de "swap-zone" zit te werken zou ik me er niet druk om maken. Doe je dat toch wel, dan is 230 euro extra ook geen wereldbedrag voor >5 jaar peace of mind.

Wil je een leuk productivity laptopje voor weinig, koop dan een 13" instap-M2 voor <1000 euro. Ja, 8/256 is heel weinig, maar voor de niet-tweakers is het in de meeste gevallen wel gewoon genoeg.

Ik heb zelf de knip getrokken en de 16/512 genomen, maar ik zie 'm voor mezelf meer als een extra-draagbare macbook pro vervanger. Dan is 2K weer een koopje. ;) Na eerdere 17, 15 en 15" macbook pro's is dit de goedkoopste macbook die ik ooit gekocht heb en veruit de beste.

Als je even verder kijkt dan de specs maar kijkt naar de uiteindelijk UX, is zelfs de 15" instapper een véél betere aankoop dan de eveneens ruim 2K kostende maxed-out HP Elitebook waar ik tegen wil en dank de laatste 3 jaar op gewerkt heb. Wat ga ik dat sch**tding toch totaal niet missen. :X

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
@RonJ Top!

Denk dat 8/512 prima is dan. Ik heb graag m'n hele photo library lokaal. Die gaat niet naar iCloud, en trek al sinds jaar en dag zelf regelmatig een export uit de iPhone/overige. Gaat prima, en vreet ook geen immense iCloud opslag hoeveelheden op. Geen idee hoe lang dit nog mogelijk is, maar vooralsnog past het prima.

Dan is de macbook meteen 1 van m'n 'volledige foto backups' en een externe offline disc een tweede. Niet perfect, maar beter dan 90% van de bevolking denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Amos_x schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:54:
@RonJ Top!

Denk dat 8/512 prima is dan. Ik heb graag m'n hele photo library lokaal. Die gaat niet naar iCloud, en trek al sinds jaar en dag zelf regelmatig een export uit de iPhone/overige. Gaat prima, en vreet ook geen immense iCloud opslag hoeveelheden op. Geen idee hoe lang dit nog mogelijk is, maar vooralsnog past het prima.

Dan is de macbook meteen 1 van m'n 'volledige foto backups' en een externe offline disc een tweede. Niet perfect, maar beter dan 90% van de bevolking denk ik.
Als je een NAS of servertje hebt, kijk dan eens naar nextcloud, dat heb je een self-hosted iCloud achtige oplossing voor je foto's.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 21:15
Zo, ik heb vanochtend mijn eerste MacBook Air ever gekocht. Privé weg bij windows. Ben erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen. Maar was mijn windowslaptop al een hele tijd zat. En geen zin om weer in een windowsomgeving terecht te komen.

Ik heb al een iPhone en iPad. Dus dan maar helemaal over. Zal soms even worstelen worden, maar dat vind ik niet zo erg.

Specs:
midnight, 8-core CPU, 10 core GPU, 8gb RAM, 256GB SSD, 15" levering morgen (als het goed is)

Alle tips en adviezen zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ollie81 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:56:
Alle tips en adviezen zijn welkom :)
Ik ben naar macOS sinds 2018 en sinds 2021 heb ik privé ook geen machine waar Windows op staat.
Het is even wennen, zoals alle veranderingen dat zijn. Maar als je het eenmaal door hebt gaat het prima. Voor mijn werk gebruik ik nog steeds Windows, maar ik heb geen moment dat ik vind dat ik Windows fijner vind. Over het algemeen vind ik macOS ook inuitiever. Neemt niet weg dat macOS ook zo z'n nadelen heeft. Maar ik mis niks, behalve dan dat op game gebied je met beperkingen zit.

Tips:
- Probeer als dingen prettig lijken te werken (op gebied van je productiviteit/ manier van bedienen) het niet teveel op een Windows manier te doen, maar op een MacOS manier.
- Leer een beetje de Terminal / command line kennen. MacOS lijkt wat beperkter dan Windows op gebied van de settings, maar dat is eigenlijk niet waar. Je kunt enorm veel met macOS, maar je moet daarvoor dan wel de command line gebruiken. En een leuke bijzaak is dat die 'taal' veel overeen komt met Linux en UNIX-like systemen. Overigens, dat geldt op voor dingen als de mappenstructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-05 21:15
PrimusIP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:18:
[...]

Ik ben naar macOS sinds 2018 en sinds 2021 heb ik privé ook geen machine waar Windows op staat.
Het is even wennen, zoals alle veranderingen dat zijn. Maar als je het eenmaal door hebt gaat het prima. Voor mijn werk gebruik ik nog steeds Windows, maar ik heb geen moment dat ik vind dat ik Windows fijner vind. Over het algemeen vind ik macOS ook inuitiever. Neemt niet weg dat macOS ook zo z'n nadelen heeft. Maar ik mis niks, behalve dan dat op game gebied je met beperkingen zit.

Tips:
- Probeer als dingen prettig lijken te werken (op gebied van je productiviteit/ manier van bedienen) het niet teveel op een Windows manier te doen, maar op een MacOS manier.
- Leer een beetje de Terminal / command line kennen. MacOS lijkt wat beperkter dan Windows op gebied van de settings, maar dat is eigenlijk niet waar. Je kunt enorm veel met macOS, maar je moet daarvoor dan wel de command line gebruiken. En een leuke bijzaak is dat die 'taal' veel overeen komt met Linux en UNIX-like systemen. Overigens, dat geldt op voor dingen als de mappenstructuur.
Dankjewel voor de tips. Ik ga er sowieso open in, ook al zal t af en toe worstelen worden. Maar heb ook wel zin in de switch. Iets nieuws eigen maken.

Ben idd erg benieuwd naar hoe dingen als mappenstructuur ed werken. En hoe ik de 'verkenner' eigen kan maken zodat ik documenten zonder al te veel problemen kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ollie81 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:49:
Ben idd erg benieuwd naar hoe dingen als mappenstructuur ed werken. En hoe ik de 'verkenner' eigen kan maken zodat ik documenten zonder al te veel problemen kan terugvinden.
Voor de 'gewone' gebruiker: In feite staan alle documenten in je documenten map en staat die documenten map in een map met een naam die met je gebruikersnaam overeenkomt. Daar staan dan ook andere mappen zoals mappen die software aanmaakt voor bijvoorbeeld save games enzo. En daarnaast ook mappen zoals je bureablad, etc. In feite net als Windows dus.
Wat wel verschilt is dat daarnaast nog een map "Apps" bestaat met een lange lijst van je geinstalleerde apps. Delete je er één, dan is vervolgens die hele app weg. de naam.app is de hele app, je hebt niet zoals Windows mappen van die software waar dan ergens een .exe in zit.

Voor de gevorderde blijkt dat in de praktijk wel zo te werken meestal, maar is het niet waar. De naam.app is niet een bestand maar een package met er in een hele mappenstructuur en vershillende files. Ook staan er op de root een hoop andere mappen. En soms staan daar ook (doorgaans hele kleine files) die iets met een geinstalleerde app te maken hebben. Een hoop van die andere mappen hebben met je besturingssysteem te maken net zoals je met Windows op een Windows map hebt.

Een voor de onverstandige waaghals: Er zijn daarnaast ook verborgen mappen. En dan blijkt dat MacOS de schijn ophoudt van een opgeruimd en overzichtelijk systeem. Maar dat is het niet en er zijn mappen die dezelfde naam hebben, sommigen zijn ook symlinks / in feite dezelfde map. En daar zitten ook mappen in waar je als het goed is geen rechten toe hebt en als je dat zou gaan forceren je je hele systeem kunt kapot maken. In feite ook net als Windows.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dynamic83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 08:58
Na lang wikken en wegen ga ik toch maar mijn Macbook Air M1 vervangen, toen voor het instapmodel gekozen maar de SSD wordt nu toch wat te krap. Nu gekozen voor 16gb Ram en 512 SSD, dan kan ik er hopelijk weer wat jaren mee vooruit :)
Woensdag komt ie als het goed is :D
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 14:16
Werken die nieuwe MacBook Airs eigenlijk met twee schermen ingeplugd in een thunderbolt dockingstation en verbonden met één enkele kabel met de Mac? Of moeten die twee schermen in de twee poorten?

Op de support pagina van Apple wordt er alleszins al niks over vermeld: https://support.apple.com...book-air/apd8cdd74f57/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
DenBeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:02:
Werken die nieuwe MacBook Airs eigenlijk met twee schermen ingeplugd in een thunderbolt dockingstation en verbonden met één enkele kabel met de Mac? Of moeten die twee schermen in de twee poorten?

Op de support pagina van Apple wordt er alleszins al niks over vermeld: https://support.apple.com...book-air/apd8cdd74f57/mac
Ja, daar typ ik dit bericht mee. :)

Let wel op dat je een dock neemt met aparte (STC) displayports, MacOS ondersteund geen displayport MST.

Het initieel aansluiten moet wel met de klep open, anders herkent ie de displays niet goed. Hopelijk wordt dat nog opgelost met een update.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 14:16
RonJ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Ja, daar typ ik dit bericht mee. :)

Let wel op dat je een dock neemt met aparte (STC) displayports, MacOS ondersteund geen displayport MST.

Het initieel aansluiten moet wel met de klep open, anders herkent ie de displays niet goed. Hopelijk wordt dat nog opgelost met een update.
Nice!
Welke dock gebruik je?

Maar als het werkt met mijn huidige M1 Pro zal het dan ook wel werken met een nieuwe M3 Air zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
DenBeke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Nice!
Welke dock gebruik je?

Maar als het werkt met mijn huidige M1 Pro zal het dan ook wel werken met een nieuwe M3 Air zeker?
Ik gebruik deze. Bevalt al een paar jaar prima.

Als het met je M1 Pro werkt qua DP dan zal het nu ook moeten werken.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Feenstra D
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 14:36
gisteren mijn nieuwe MacBook Air M3 binnen gekregen. Komend van een MacBook Pro M1 ( Touch Bar versie ) eindelijk verlost van de Touch Bar na 8 jaar wel een verademing weer een gewoon toetsenbord. Heb de MacBook Pro 2016 ( flexgate, butterfly toetsenbord ) MacBook Pro 2019 ( nog steeds ellende 3 generatie butterfly toetsenbord ) en daarna dus een MacBook Pro M1 wel weer met Touch Bar maar wel een fijn toetsenbord. Heb wel direct een Macbook Air met 16 Gb ram en 512 SSD genomen want ik wil hier wel weer een paar jaar mee doen. Mijn oude MacBook Pro M1 omgeruild bij apple had geen zin om de MacBook via marktplaats te verkopen en kreeg er toch nog een redelijk goed bedrag voor.

Gisteren alles overgezet en dat ging vrij vlot ( Time Machine backup ) maar alles werkt vrij vlot maar kan niet meteen zeggen wat een enorm snelheid verschil tussen een M1 of M3 voor normale taken. Dus iemand met een MacBook Air M1 of M2 is upgraden niet echt een noodzaak. Ik wilde van mijn Touch Bar af en toen ik de MacBook Pro M1 kocht was die voor een leuke aanbieding anders had ik wel de MacBook Air M1 gekocht.

Heb als kleur de Midnight genomen mijn andere MacBook Pro's waren of Space Grey of Zilver maar vind het een hele mooie kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Amos_x schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:20:

Dan is een air met wat meer geheugen toch altijd een betere oplossing als een "bakbeest" zowel financieel als qua gewicht formaat ? Met swappen worden ze langzamer, en eet je aan de lifetime van je SSD, dus heeft in principe ook nog een hoger risico voor je restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Heb hem gisteren mogen ontvangen (besteld op 7 maart). En ik moet zeggen, ik ben erg tevreden over dit model. Heb de M2 Air nooit in praktijk gebruikt, dus zal grotendeels overeenkomen met dat model. Maar voor iemand die van een MBP 16" 2019 naar dit model gaat een verademing. Zeker wat betreft gewicht.

Het grotere scherm mis ik totaal niet. Als ik een groter scherm nodig heb plug ik hem wel in op een monitor. Bovendien merk ik dat ik nu veel vaker de fullscreen modus gebruik. Dat deed ik voorheen bij het 16" model nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32
MBA m3 15” in 16gb/512gb configuratie is een prijsverschil van 200 EUR met de MBP m3 14” in 16gb/512gb. Ik vind dat een niet zo heel grote kloof.

Ik heb verschillende reviews bekeken, klein verschil in prestaties tussen beiden. Men spreekt van een beter scherm en speakers (MBP) maar dat kan ik zelf moeilijk vergelijken.

Ik doe geen professionele taken zoals videobewerking, zijn er dan nog argumenten waarom een MBP nog het extra geld waard zou zijn?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online

Quakie

quakelen

Nee. Het scherm/geluid is het grootste verschil dan. De pro houdt ook zijn maximale prestaties vast door fan.
Max piek helderheid 600 VS 500 bij sdr.
1000/1600 nits bij HDR wat air niet heeft
Iets hoger resolutie bij de pro. En dan ProMotion.

Ieder zijn keuze. Ik ben toen gegaan voor grotere scherm en het feit dat air wat dunner is waardoor ik geen last heb van snijpunten bij mijn polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-05 19:56
Darks schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:37:
MBA m3 15” in 16gb/512gb configuratie is een prijsverschil van 200 EUR met de MBP m3 14” in 16gb/512gb. Ik vind dat een niet zo heel grote kloof.

Ik heb verschillende reviews bekeken, klein verschil in prestaties tussen beiden. Men spreekt van een beter scherm en speakers (MBP) maar dat kan ik zelf moeilijk vergelijken.

Ik doe geen professionele taken zoals videobewerking, zijn er dan nog argumenten waarom een MBP nog het extra geld waard zou zijn?
De ProMotion zou hier de grootste doorslag zijn voor mij, is het die 200 EUR waard of niet?
Op het aantal levensjaren van een Mac zou ik durven zeggen van ja, dure featere maar dan wel een heel aangename :)
Helderheid is ook key voor mij. Ik heb een aantal jaren met een HP gewerkt die 300nits had, heb ik me soms enorm aan gestoord. Maar de MBA is hier zelfs al gewoon zeer goed.

[ Voor 9% gewijzigd door PrettigGestoord op 20-03-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52

NoTimeRemains

I know

Weet iemand of je de Amerikaans plug van de adapter kan vervangen door een EU plug?

Bijvoorbeeld door zoiets als dit: https://www.amazon.nl/-/e...fe-485d-b383-800c8b0e3fd3

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cs
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

cs

NoTimeRemains schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:31:
Weet iemand of je de Amerikaans plug van de adapter kan vervangen door een EU plug?

Bijvoorbeeld door zoiets als dit: https://www.amazon.nl/-/e...ccessories/dp/B00D7GGCX8/
Ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvK
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-10-2024
Goede middag,

Op dit moment werk ik zakelijk met een Surface pro 7 met 8GB intern geheugen en Intel i5 processor.
Met meerdere programma's wordt hij wat trager.

Thuis heb ik een Macbook Air m2 15 inch en ik overweeg zakelijk over te stappen naar Mac.
Alleen zit ik met het volgende.

Laptop neem ik altijd mee naar huis. Op kantoor heb ik een docking station waar ik met 1 klap 2 externe schermen aansluit en keybord.
De hele setup vind ik wel heel prettig. Als ik naar een Macbook Air m3 ga met 16gb intern geheugen, welke docking past daar goed bij. Is een display link docking wel prima werken?
Of beter een macbook pro m2 pro kopen voor 2 screens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

AlexvK schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:30:
Goede middag,

Op dit moment werk ik zakelijk met een Surface pro 7 met 8GB intern geheugen en Intel i5 processor.

Thuis heb ik een Macbook Air m2 15 inch en ik overweeg zakelijk over te stappen naar Mac.

Laptop neem ik altijd mee naar huis. Op kantoor heb ik een docking station waar ik met 1 klap 2 externe schermen aansluit en keybord.
De hele setup vind ik wel heel prettig. Als ik naar een Macbook Air m3 ga met 16gb intern geheugen, welke docking past daar goed bij. Is een display link docking wel prima werken?
M3 dichtgeklapt kan 2 schermen sturen, dan is displaylink niet nodig. Denk dat elk tb3/4 dock wel geschikt is.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexvK
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-10-2024
styx1 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:47:
[...]

M3 dichtgeklapt kan 2 schermen sturen, dan is displaylink niet nodig. Denk dat elk tb3/4 dock wel geschikt is.
Weet jij of je met 1 kabel dit voor elkaar krijgt? Of moet per scherm er een kabel in de Macbook. Heb daar wat over gezocht, en het lijkt dat per USBC poort links en rechts een scherm wordt aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferryc
AlexvK schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:30:
Goede middag,

https://nl.ugreen.com/pro...-display-dual-hdmi-10gbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52

NoTimeRemains

I know

de US 35 watt dual port adapter plug kan niet vervangen worden.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Enig idee hoe t zit met garantie etc wanneer je bij Amazon.de besteld?
De m3 air met 512gb is daar €1359, voor die prijs heb ik m in NL nog niet gevonden, vandaar🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JimmyJoness schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:33:
Enig idee hoe t zit met garantie etc wanneer je bij Amazon.de besteld?
De m3 air met 512gb is daar €1359, voor die prijs heb ik m in NL nog niet gevonden, vandaar🤔
Let wel op dat je dan een QWERTZ toetsenbord krijgt ipv QWERTY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:24
AlexvK schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:37:
[...]

Weet jij of je met 1 kabel dit voor elkaar krijgt? Of moet per scherm er een kabel in de Macbook. Heb daar wat over gezocht, en het lijkt dat per USBC poort links en rechts een scherm wordt aangestuurd.
Volgens mij kan dat zelfs zonder kabel. Heb zelf net een mb3 pro en toen die naast m'n mac stond fungeerde die opeens als 2e scherm. Denk gewoon via wifi ofzo?

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Puur even een heads-up: Bij de mediamarkt is de 13 inch, 16 GB in een goede aanbieding, 1333 euro. https://www.mediamarkt.nl...16-gb-256-gb-1809595.html. Volgens mij klopt het niet, want deze combinatie bestaat niet, de 16 GB geheugen, met 8 core GPU, en ik kreeg dus ook de 10 core GPU-uitvoering voor deze prijs.

[ Voor 68% gewijzigd door koppie op 13-05-2024 06:54 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 19:14
koppie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:47:
Puur even een heads-up: Bij de mediamarkt is de 13 inch, 16 GB in een goede aanbieding, 1333 euro. https://www.mediamarkt.nl...16-gb-256-gb-1809595.html. Volgens mij klopt het niet, want deze combinatie bestaat niet, de 16 GB geheugen, met 8 core GPU, en ik kreeg dus ook de 10 core GPU-uitvoering voor deze prijs.
Maakt hem wel een erg interessant. Maar hij is eigenlijk net te klein.

Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen tussen 15" en de 14" Pro laptop. Maar een 13" met een kleinere display SSD dan ik zou willen, voor deze prijs. maakt hem wel heel leuk.

Weet iemand of je met display linkt deze ook op 3 monitoren kan gebruiken?
Ik heb nu 3 * 24" thuis staan om mee te werken, die ik eigenlijk ook op mijn MacBook wil gebruiken.
Standaard heeft de AIR dit natuurlijk niet, wel 2 icm gesloten display. Maar kan ik er 3 monitoren gebruiken icm DisplayLink dockingstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
.

[ Voor 105% gewijzigd door JimmyJoness op 12-05-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephaniah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 21:41
Heb je online besteld? Als je echt de 10 core GPU kreeg….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48
Heb gisteren ook bij de Mediamarkt de MacBook Air voor 1333 euro gekocht. Die van mij heeft 8 core CPU en 10 core GPU.

Heb ook het idee dat een foute prijs is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Zephaniah schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Heb je online besteld? Als je echt de 10 core GPU kreeg….
Yep, besteld, geleverd vrijdagavond, en later pas gerealiseerd dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan. Mijn prio was 16 GB geheugen, voor wat videobewerking, dus eigenlijk niet verder opgelet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zephaniah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-03 21:41
koppie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Yep, besteld, geleverd vrijdagavond, en later pas gerealiseerd dat die combinatie eigenlijk helemaal niet kan. Mijn prio was 16 GB geheugen, voor wat videobewerking, dus eigenlijk niet verder opgelet.
Ik heb hem ook besteld. Ik ben benieuwd. Hopelijk krijg ik de juiste met 16GB en 10 core GPU. Maar dat zal wel omdat de ander combo niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJ89
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Goeie tip, thanks! Was al tijdje aan het wikken en wegen tussen 8/16gb, nu was de keuze snel gemaakt, gelijk maar besteld!
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste