Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Sowieso apart dat alleen de middernacht beschikbaar is in deze configuratie en prijs, de 16gb/256gb is ook geen “standaard” verkocht model door Apple.

Maar een mooie prijs idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
JimmyJoness schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:46:
Sowieso apart dat alleen de middernacht beschikbaar is in deze configuratie en prijs, de 16gb/256gb is ook geen “standaard” verkocht model door Apple.

Maar een mooie prijs idd!
Het is deze combinatie toch?
https://www.apple.com/nl/...-gpu-8-gb-geheugen-256gb#

Scheelt dan dus een kleine 200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickyk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 07:31
Ik heb hem ook besteld en als het goed is wordt deze vandaag geleverd. Het wordt mijn eerste MacBook daarom zou ik willen vragen welke beveiligingssoftware (antivirus) jullie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Bulldog schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Het is deze combinatie toch?
https://www.apple.com/nl/...-gpu-8-gb-geheugen-256gb#

Scheelt dan dus een kleine 200,-
Standaard verkoopt Apple de 8gb/256gb, de 8gb/512gb, de 16gb/512gb.

De 16gb/256gb is enkel configureerbaar (en buiten de middernacht kleur niet verkrijgbaar bij de MM).

Qua prijs scheelt het idd en is het een mooie aanbieding!

Ik ben zelf aant azen op een mooie silver aanbieding, vandaar dat het me opviel🙂

[ Voor 7% gewijzigd door JimmyJoness op 17-05-2024 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
nickyk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:17:
Ik heb hem ook besteld en als het goed is wordt deze vandaag geleverd. Het wordt mijn eerste MacBook daarom zou ik willen vragen welke beveiligingssoftware (antivirus) jullie gebruiken?
Dat kan prima zonder.
1) Standaard MacOS Firewall aanzetten
2) gezondverstand bij installeren van apps uit rare hoek.
3) Bij vermoeden van een besmetting: MalwareBytes met de hand draaien.

In de praktijk; geen virussen, maar wel genoeg (advertentie) -Malware wat tegenwoordig onvermijdelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

nickyk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:17:
Geen, zou alleen Adguard for Safari uit de AppStore downloaden en installeren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Laatst online: 02-10-2024
koppie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:47:
Puur even een heads-up: Bij de mediamarkt is de 13 inch, 16 GB in een goede aanbieding, 1333 euro. https://www.mediamarkt.nl...16-gb-256-gb-1809595.html. Volgens mij klopt het niet, want deze combinatie bestaat niet, de 16 GB geheugen, met 8 core GPU, en ik kreeg dus ook de 10 core GPU-uitvoering voor deze prijs.
Ik twijfel erg tussen deze aanbieding (dus de M3 16gb/256gb) en een M2 (8gb/256gb). Meer opslag heb ik sowieso niet nodig, maar mbt het geheugen is de M3 met 16gb toch wel aantrekkelijk. Maar het scheelt toch ruim 250 euro. Ik zie in veel reviews dat er voor gewone gebruiker geen merkbaar verschil is tussen de 8 en 16gb. Ik gebruik geen zware software en game niet, dus ik vraag me af of ik die 250 euro niet gewoon beter in m'n zak kan houden..

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
voxxel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ik twijfel erg tussen deze aanbieding (dus de M3 16gb/256gb) en een M2 (8gb/256gb). Meer opslag heb ik sowieso niet nodig, maar mbt het geheugen is de M3 met 16gb toch wel aantrekkelijk. Maar het scheelt toch ruim 250 euro. Ik zie in veel reviews dat er voor gewone gebruiker geen merkbaar verschil is tussen de 8 en 16gb. Ik gebruik geen zware software en game niet, dus ik vraag me af of ik die 250 euro niet gewoon beter in m'n zak kan houden..
Het is ook lastig, gezien de verschillende reviews
(vooral mbt de 256gb ssd snelheid van de m2).

Volgens mij is het devies nog altijd: kijk waar je m voor gaat gebruiken en wat je budget is. Bijvoorbeeld de m2 zilver is momenteel €1059 bij bol, dat scheelt €274.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik vind het ook lastig. Je zit ook nog weer met een generatie verschil. Is dat dan ook een bedrag waard? Een jaar of twee meer ondersteuning over 6 jaar?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
voxxel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ik snap hem volkomen en alhoewel velen mij tegenspreken: 8GB is genoeg wanneer je je MacBook als veredelde tablet gebruikt: dus Safari, Mail, tekstverwerken en spreadsheets, streaming en muziek. Zelfs een video converteren op zijn tijd is prima mogelijk.

Ik heb nog altijd een M1 8GB en tevreden met wat het kan en doet. Ik zou nooit 250 euro meer neertellen in dit geval, je kan met 8GB ook prima 5 jaar doen, zolang macOS goed geoptimaliseerd blijft.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@voxxel @JimmyJoness@koppie

Het is heel simpel mensen.

Als jij niet wekelijks (voor je werk/hobby) veel zware programma’s draait en daarnaast nog veel op de achtergrond open hebt willen staan dan heb je aan 8GB voldoende.

Is dat wel het geval of verwacht je in de toekomst dat je gebruik veel zwaarder zal worden ga dan voor 16GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

Quakie

quakelen

En je niet drukt maakt om swap gebruik naar SSD toe.

Al eerder ergens genoemd maar ik ben zelf van m1 16GB air naar een m2 8GB air gegaan.
Tijdje druk er om gemaakt dat ik wat “mis” maar op een enkele happening na merk ik geen verschil tussen beide. Ik zorg dat er genoeg vrij ruimte is en laat macOS het oplossen. Ja soms 8 a 12GB aan swap omdat ik niks afsluit. Gebruik hem als een iPad dus licht gebruik.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nickyk
koppie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:47:
Puur even een heads-up: Bij de mediamarkt is de 13 inch, 16 GB in een goede aanbieding, 1333 euro. https://www.mediamarkt.nl...16-gb-256-gb-1809595.html. Volgens mij klopt het niet, want deze combinatie bestaat niet, de 16 GB geheugen, met 8 core GPU, en ik kreeg dus ook de 10 core GPU-uitvoering voor deze prijs.
Momenteel 1299:

https://www.mediamarkt.nl...16-gb-256-gb-1809595.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 17:46
Inmiddels ook in de specs bevestigd dat het om de 10 core GPU versie gaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 17:46
En inmiddels ook een 16GB M3 met 10 core GPU ontvangen voor €1299

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nickyk
Wellicht interessant voor diegene die hem voor 1333 hebben gekocht: ik heb me bij MM gemeld ivm de laagste prijs garantie en heb zojuist een cadeaubon van 34 euro ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 21:26
awenger schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:07:
En inmiddels ook een 16GB M3 met 10 core GPU ontvangen voor €1299
Same hier. Een van de laatste weg weten te plukken volgens mij. Iemand nog goede ervaringen met sleeves of hoezen voor deze MacBooks? Zit te kijken naar de leren sleeves van Apple en Woolnut, maar wellicht wat te exposed aan de rand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Marty! schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Same hier. Een van de laatste weg weten te plukken volgens mij. Iemand nog goede ervaringen met sleeves of hoezen voor deze MacBooks? Zit te kijken naar de leren sleeves van Apple en Woolnut, maar wellicht wat te exposed aan de rand.
Speciaal topic voor aangemaakt ;) Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dubio: voor rond de 1000 euro een M2 8GB of voor 1150 euro een M3 8GB.

Zit nu met een M1 Air die het op zich nog wel doet, maar als ik voor een goede prijs kan upgraden is dat het overwegen waard. Maar dan is wel de richting die ik op moet belangrijk, dus M2 of M3.

Van de M2 weet ik nog dat de SSD slechter is dan van de M1. Verder doe ik alleen simpele taken: browsen, streamen, mailen. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

THE_BASE schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:21:
Dubio: voor rond de 1000 euro een M2 8GB of voor 1150 euro een M3 8GB.

Zit nu met een M1 Air die het op zich nog wel doet, maar als ik voor een goede prijs kan upgraden is dat het overwegen waard. Maar dan is wel de richting die ik op moet belangrijk, dus M2 of M3.

Van de M2 weet ik nog dat de SSD slechter is dan van de M1. Verder doe ik alleen simpele taken: browsen, streamen, mailen. :)
Bij dat soort taken ga je dat verschil qua SSD echt niet merken.

De M3 is alleen praktischer als je zonder gedoe 2 externe schermen wilt aansluiten.

Als geld daadwerkelijk een belangrijke factor is kan je het voor jouw gebruik beter in je zak steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Bij dat soort taken ga je dat verschil qua SSD echt niet merken.

De M3 is alleen praktischer als je zonder gedoe 2 externe schermen wilt aansluiten.

Als geld daadwerkelijk een belangrijke factor is kan je het voor jouw gebruik beter in je zak steken.
In die zin dat M1 naar M2 al niet noodzakelijk zou zijn (afgezien van vernieuwd design) of meer het verschil tussen M2 en M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

THE_BASE schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:59:
[...]

In die zin dat M1 naar M2 al niet noodzakelijk zou zijn (afgezien van vernieuwd design) of meer het verschil tussen M2 en M3?
Eigenlijk beide, ben zelf destijds van M1 naar M2 gegaan omdat ik echt gecharmeerd was van het design en omdat ik hem voor een ongelooflijk goede prijs kon aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Eigenlijk beide, ben zelf destijds van M1 naar M2 gegaan omdat ik echt gecharmeerd was van het design en omdat ik hem voor een ongelooflijk goede prijs kon aanschaffen.
Eens! MacBook Air M1 voldoet wel, maar je merkt wel dat het design een beetje verouderd. Maar als dat het is. Kon de M2 (nieuw) ergens oppikken voor 950 euro en dat vond ik wel een nette prijs gezien de huidige verkoopprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

De meeste reviewers vonden zowel de M2 als M3 niet de moeite van het upgraden waard voor M1 gebruikers. Ik denk dat de M4 snel in alle Apple-producten komt te zitten. Zie ook deze comment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimmyJoness
De M4 planning volgens Mark Gurman die doorgaans goed ingevoerd is:

1. A low-end 14-inch MacBook Pro with the M4, coming around the end of 2024.
2. A 24-inch iMac with the M4, also expected around the end of the year.
3. New 14-inch and 16-inch high-end MacBook Pros with M4 Pro/Max chips, due between the end of 2024 and early 2025.
4. A Mac mini in both M4 and M4 Pro configurations, coming between the end of 2024 and early 2025.
5. New 13-inch and 15-inch MacBook Airs, slated for around spring 2025.
6. A Mac Studio with a high-end M4 chip, coming around the middle of 2025.
7. A Mac Pro with an M4 Ultra chip, due in the second half of 2025.

Bron: https://www.macrumors.com...en-are-m4-macs-launching/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-05 19:25
is het wachten op een M4 het wachten waard?

Ik zit op dit moment ook te kijken voor een nieuwe Setup. Zowel beeldscherm, muis, toetsenboord en natuurlijk een nieuwe macbook air / pro.

Mijn huidig setup is bijna 10 jaar oud dus kwa snelheid ga ik flink vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

bjornricardo33 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:31:

Ik zit op dit moment ook te kijken voor een nieuwe Setup. Zowel beeldscherm, muis, toetsenboord en natuurlijk een nieuwe macbook air / pro.

Nee, de Air is net 3 maanden oud dus daar gaat echt nog geen M4 in komen en de M4 Pro is nog niet eens uit.

Zou gewoon komende tijd aanbiedingen en Back 2 School acties in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Ik oriënteer me al een tijdje op een M3 air, 16/512gb.
Op de Apple certified refurbished website beginnen de m3’s binnen te druppelen, waar deze uitvoering €1489 is.
Goedkoopste nieuwe die ik vind in een winkel is €1709.

Ik heb goede ervaringen met een certified refurbished iPad Pro 2021, echter staat daar duidelijk bij dat de behuizing en accu nieuw zijn.

Bij de MacBooks kan ik dit niet echt vinden, en ook ervaringen op bijvoorbeeld YouTube lopen een beetje uiteen.

Kan iemand uit ervaring zeggen of ik het verschil van €220 in mijn zak kan houden, of het verstandiger is toch voor nieuw te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 18:10
bjornricardo33 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:31:

MacBook Air met M4 kan je sowieso vóór 2025 wel vergeten. En als je dan toch zo lang kan wachten, waarom niet op de M5 wachten? Die is nog beter! ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-05 19:25
Hahn schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:41:
[...]

MacBook Air met M4 kan je sowieso vóór 2025 wel vergeten. En als je dan toch zo lang kan wachten, waarom niet op de M5 wachten? Die is nog beter! ;)
Bedankt voor de info. ik zal de komende weken M2 en M3 aanbieden in de gaten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bjornricardo33 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor de info. ik zal de komende weken M2 en M3 aanbieden in de gaten houden.
Check af en toe even Media Markt Outlet. Ik heb er gisteren een kunnen bestellen voor 896 euro. Doos is niet netjes, maar accessoires zijn nog ongebruikt en de MacBook Air ziet er fantastisch uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03
THE_BASE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:54:
[...]

Check af en toe even Media Markt Outlet. Ik heb er gisteren een kunnen bestellen voor 896 euro. Doos is niet netjes, maar accessoires zijn nog ongebruikt en de MacBook Air ziet er fantastisch uit!
Welke versie was dat? Een M2 of M3 8/256 GB denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
musicfreak schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Welke versie was dat? Een M2 of M3 8/256 GB denk ik?
Klopt, een M2 8GB/256GB. Ondanks de discussie over RAM voldoet het voor mij nog elke dag. Maar dat is volgens mij toch een nette prijs?

[ Voor 7% gewijzigd door THE_BASE op 19-06-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Iemand hier toevallig in bezit van een 12,9” m1/2/4 iPad Pro en een MacBook Air 15”?

Ik zit een beetje te twijfelen wat handig is voor mijn volgende macOS apparaat, een 15” Air (16GB/512) of een 16” mbp. Ik heb sinds release een 12,9” m1 als daily gebruikt en nu sinds een paar weken een M4 12,9”. Daarom ben ik dus “verpest” met mini-led en OLED maar vooral met 120Hz.

Ik zal de MacBook voornamelijk gebruiken voor Lightroom en foto archivering dus dat lijkt prima op de Air te kunnen allemaal. Alleen ik vraag mij dus af of ik mij niet ga ergeren aan het scherm van de air. Ik ben in de Apple Store geweest maar daar vond ik het lastig vergelijken/constateren zonder mijn eigen tools erop etc. Ik zoek een wat meer lange termijn ervaring zeg maar :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Donstil Ik heb/had een MBA M1, MBA M2, 11” iPad Pro M1, jouw 12,9” iPad Pro M1, 14” MBP en een Studio Display en van alle schermen vond ik mijn RAW foto’s (gemaakt met een Sony A7 III en IV en video’s in D-Log (M) gemaakt met een DJI Mini 4 Pro en Mavic 3 Pro) het mooist op de iPads.

Helaas blijft de software voor mij te beperkt (zowel iPadOS als, Lightroom, Photoshop, Capture One, DaVinci Resolve)

Dus uiteindelijk het mooiste scherm maar voor lief genomen en gekozen voor de beste werk ervaring (14” MBP voor onderweg en Studio Display thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:51:
@Donstil Ik heb/had een MBA M1, MBA M2, 11” iPad Pro M1, jouw 12,9” iPad Pro M1, 14” MBP en een Studio Display en van alle schermen vond ik mijn RAW foto’s (gemaakt met een Sony A7 III en IV en video’s in D-Log (M) gemaakt met een DJI Mini 4 Pro en Mavic 3 Pro) het mooist op de iPads.

Helaas blijft de software voor mij te beperkt (zowel iPadOS als, Lightroom, Photoshop, Capture One, DaVinci Resolve)

Dus uiteindelijk het mooiste scherm maar voor lief genomen en gekozen voor de beste werk ervaring (14” MBP voor onderweg en Studio Display thuis).
Ja ik ben ook een beetje bang dat dit bij mij zo gaat zijn als ik toch voor een Air zou gaan, ik doe mijn foto’s (ik schiet vooral met een Canon R6) nu voornamelijk op de iPad en dat bevalt wel vanwege het scherm en daarom wil ik eigenlijk niet naar LCD/60Hz.

Alleen merk dat ik verder in alles de MacBook Air eigenlijk de fijnere machine denk te vinden.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
Bij aankoop van een MacBook met onderwijskorting wordt een €140 giftcard kado gedaan.

Deze wil ik echter gebruiken voor de MacBook zelf, dus vroeg ik me af of ik de MB kan bestellen, daarna dezelfde MB nog een keer bestellen met de giftcard van bestelling 1 en de MB van bestelling 1 retourneren met de giftcard van bestelling 2.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JimmyJoness schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:13:
Bij aankoop van een MacBook met onderwijskorting wordt een €140 giftcard kado gedaan.

Deze wil ik echter gebruiken voor de MacBook zelf, dus vroeg ik me af of ik de MB kan bestellen, daarna dezelfde MB nog een keer bestellen met de giftcard van bestelling 1 en de MB van bestelling 1 retourneren met de giftcard van bestelling 2.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gaat hem niet worden, lees de voorwaarden.

https://www.apple.com/nl-...o_school/terms_conditions

Had ook een apart topic gemaakt over de back 2 School actie.

Apple Back 2 School - 2024

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 07:59
Gisteren een Macbook M3, 8GB, 256GB bij de Mediamarkt opgehaald voor €1000. Dit was al wel een geopende doos en ik moest er een accessoire bij kopen voor dit bedrag. Een verloop naar USB/HDMI moest ik toch nog kopen dus die er maar bij gedaan. De verkoper en ik allebei tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-05 19:56
Ik heb vorige week dan toch maar een M3 13" 8/512 model aangekocht bij CB voor 1399 EUR.
Helemaal top na een weekje in gebruik :) Toch maar een iCloud abbo erbij genomen voor alle foto's en na 2 dagen uploaden eindelijk klaar... .
Uiteindelijk zou ik mijn NAS ook kunnen uitfaseren en dit verplaatsen naar iCloud, zit het ook weer netjes samen.

Werkt prima samen met mijn iPhone 13 en macOS(X) was toch weer al 11 jaar geleden hier :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

PrettigGestoord schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:03:
Ik heb vorige week dan toch maar een M3 13" 8/512 model aangekocht bij CB voor 1399 EUR.
Helemaal top na een weekje in gebruik :) Toch maar een iCloud abbo erbij genomen voor alle foto's en na 2 dagen uploaden eindelijk klaar... .
Uiteindelijk zou ik mijn NAS ook kunnen uitfaseren en dit verplaatsen naar iCloud, zit het ook weer netjes samen.

Werkt prima samen met mijn iPhone 13 en macOS(X) was toch weer al 11 jaar geleden hier :w
Gefeliciteerd met je aankoop, uitfaseren van de (Synology) NAS zou hier in ieder geval nooit lukken aangezien iCloud maar tot 12TB gaat en de functionaliteit gewoon veel beperkter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-05 13:26
Afhankelijk van je gebruik heeft iCloud nog wel wat beperkingen wat je met een NAS wel kunt. De meest stomme beperkingen is wel dat je MacOS (device) niet kunt backuppen. Time Machine werkt niet met ICloud en het reserve kopie idee zoals de iPhone dat heeft is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
Ik heb gisteren mijn macbook air M3 13" 16/512 binnen gekregen en meteen mee aan de gang gegaan, erg blij mee.

Ik ervaar echter 1 probleem, de wifi is zeer slecht. Hij wil niet connecten of verliest connectie. In de log van mijn router zie ik dat hij hopt tussen de verschillende acces points. Ik heb op elke verdieping een unifi U6+ hangen en heb met geen enkel device problemen, ze roamen prima maar mijn macbook blijft niet hangen bij 1 acces point (logs ter verduidelijking) Ik lees hier en daar wel meer problemen maar wil hier eens vragen of andere hier bekend mee zijn en hoe dit aan te vliegen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
 Air Emma  roamed from  U6+ slaapkamer  to  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -52 dBm. Roaming Decision: -71 dBm to -52 dBm. Today at 10:35 AM   
 Air Emma  roamed from  U6+ woonkamer  to  U6+ slaapkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -71 dBm. Roaming Decision: -47 dBm to -71 dBm. Today at 10:35 AM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -51 dBm, 192.168.1.82. Today at 10:34 AM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1m 8s. Data Used: 731.15 MB (up) / 4.27 GB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -54 dBm. Jul 31, 2024 11:33 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -58 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:32 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 33s. Data Used: 1.93 MB (up) / 252.22 MB (down). Last Connected To:  U6+ slaapkamer  at -87 dBm. Jul 31, 2024 11:32 PM   
 Air Emma  roamed from  U6+ woonkamer  to  U6+ slaapkamer . Connection Info: Ch. 44 (5 GHz, 80 MHz), -82 dBm. Roaming Decision: -62 dBm to -82 dBm. Jul 31, 2024 11:31 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -62 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:31 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1m 27s. Data Used: 4.32 MB (up) / 87.94 MB (down). Last Connected To:  U6+ slaapkamer  at -71 dBm. Jul 31, 2024 11:30 PM   
 Air Emma  roamed from  U6+ woonkamer  to  U6+ slaapkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz). Roaming Decision: -60 dBm to 0 dBm. Jul 31, 2024 11:30 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -60 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:30 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1m 43s. Data Used: 7.08 MB (up) / 114.51 MB (down). Last Connected To:  U6+ slaapkamer  at -84 dBm. Jul 31, 2024 11:29 PM   
 Air Emma  roamed from  U6+ woonkamer  to  U6+ slaapkamer . Connection Info: Ch. 44 (5 GHz, 80 MHz), -86 dBm. Roaming Decision: -61 dBm to -86 dBm. Jul 31, 2024 11:29 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -61 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:27 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1m 51s. Data Used: 4.18 MB (up) / 63.09 MB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -60 dBm. Jul 31, 2024 11:27 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -60 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:26 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1m 39s. Data Used: 6.19 MB (up) / 85.04 MB (down). Last Connected To:  U6+ slaapkamer  at -85 dBm. Jul 31, 2024 11:26 PM   
 Air Emma  roamed from  U6+ woonkamer  to  U6+ slaapkamer . Connection Info: Ch. 44 (5 GHz, 80 MHz), -88 dBm. Roaming Decision: -61 dBm to -88 dBm. Jul 31, 2024 11:26 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -60 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:24 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 0s. Data Used: 358.98 KB (up) / 2.54 MB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -68 dBm. Jul 31, 2024 11:23 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:22 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 0s. Data Used: 705.06 KB (up) / 6.41 MB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -59 dBm. Jul 31, 2024 11:22 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), 192.168.1.250. Jul 31, 2024 11:22 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 1h 5m. Data Used: 134.26 MB (up) / 2.84 GB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -68 dBm. Jul 31, 2024 11:21 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -68 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 10:15 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 15m 3s. Data Used: 91.30 MB (up) / 4.49 GB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -59 dBm. Jul 31, 2024 10:15 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 6 (2.4 GHz, 20 MHz), -59 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 10:00 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 6m 2s. Data Used: 22.73 KB (up) / 85.30 KB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -71 dBm. Jul 31, 2024 10:00 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -58 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 9:53 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 17m 36s. Data Used: 48.30 MB (up) / 1.39 GB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -47 dBm. Jul 31, 2024 9:47 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -45 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 9:30 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 2s. Data Used: 16.03 KB (up) / 32.24 KB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -49 dBm. Jul 31, 2024 9:29 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -49 dBm, 192.168.1.250. Jul 31, 2024 9:29 PM   
 Air Emma  disconnected from  Not the WiFi your looking for . Time Connected: 33m 44s. Data Used: 100.74 MB (up) / 23.19 GB (down). Last Connected To:  U6+ woonkamer  at -45 dBm. Jul 31, 2024 9:26 PM   
 Air Emma  connected to  Not the WiFi your looking for  on  U6+ woonkamer . Connection Info: Ch. 40 (5 GHz, 80 MHz), -51 dBm, 192.168.1.250.

Hier zie je dat hij van woonkamer 5GHz naar slaapkamer 2.4GHz gaat en weer terug, signaal sterkte gaat van -50 dBm naar -80 dBm, begrijp hier niks van.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 01:36
Ben aan het twijfelen om over te stappen naar een MacBook na alle positieve verhalen om me heen. Het product zelf ziet er top uit en ook de brightness is erg goed vergeleken met mijn huidige laptop

Ik heb momenteel een 14 inch Windows laptop met prima specs, jaar oud. Destijds gekocht wegens het gewicht (1kg). Ik reis regelmatig en week bijna altijd vanuit het buitenland. Gewicht is dus best wel belangrijk.

Ben zelf uitgekomen op de MacBook Air 15 inch (2024) M3 24GB/512GB. Weegt 500 gram meer, maar ook 1 inch groter. Eerste keer dat ik nu een 14 inch heb, voorkeur gaat toch uit naar 15.

Zijn hier nog tips waar deze aan te schaffen en/of er nog aanbiedingen verwacht worden komende 2 weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

psvunited schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 03:58:

Zijn hier nog tips waar deze aan te schaffen en/of er nog aanbiedingen verwacht worden komende 2 weken?
Apple Back 2 School - 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 01:36
De huidige advertentie is niet goedkoper dan de goedkoopste op Tweakers price watch? Of moet er nog acties gelanceerd worden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 13:55
Staat er momenteel voor €1399 op. Wellicht dat deze met de B2S periode nog een keer zakt naar €1299?

Dan zou ik wel happen (ook al haat ik de MediaMarkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-03 13:04
Chippu schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Staat er momenteel voor €1399 op. Wellicht dat deze met de B2S periode nog een keer zakt naar €1299?

Dan zou ik wel happen (ook al haat ik de MediaMarkt).
Nu staat ie er weer op voor €1.329:

https://www.mediamarkt.nl...0Bcw_YEAQYASABEgKvHPD_BwE

Tevens bij CB de 16/512 voor €1.509:

https://www.coolblue.nl/p...b-middernacht-qwerty.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
Thanks voor je posten! Twijfel, ik heb nog €85 aan CB binnen. Misschien maar uitgeven aan toch ieta meer opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:58

R.G

Voor mijn werk opzoek naar een geschikte Macbook.

Zelf denk ik aan een MacBook air ivm gewicht en veel reizen.

Wel Wil ik de MacBook kunnen aansluiten op 3x 4k schermen. ( Monitoring, team chat, Dev ontwikkelen)

Zijn er veel issue ivm locked bootloader ofniet en missende drivers?

Hoe goed werkt een MacBook M3/4 met dual boot windows en Mac osx?

Is dat beetje ok of veel driver issues en tpm onderdelen van bijvoorbeeld windows 11 die Dan niet met een MacBook werken ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
R.G schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:42:

Wel Wil ik de MacBook kunnen aansluiten op 3x 4k schermen. ( Monitoring, team chat, Dev ontwikkelen)
Heb je zelf ook maar 5min besteed aan het bekijken van de specs ervan.....?
2 schermen met de lid closed is de max. Met wat trucen kan je het met docking stations wat uitbreiden, en dat is voor Mac only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-05 13:26
R.G schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:42:
Voor mijn werk opzoek naar een geschikte Macbook.

Zijn er veel issue ivm locked bootloader ofniet en missende drivers?

Hoe goed werkt een MacBook M3/4 met dual boot windows en Mac osx?

Is dat beetje ok of veel driver issues en tpm onderdelen van bijvoorbeeld windows 11 die Dan niet met een MacBook werken ?
Kort antwoord:
Niet.

Langere antwoord:
- Macbook air ondersteunt maar één extern twee schermen (tenzij je met een work around (Display Link) gaat werken)
- Sinds macbooks ARM chips hebben (sinds de M1) is dual boot niet native ondersteund. Andersom ondersteund Windows ARM (want die versie heb je dan nodig) zelf ook niet installatie op een Mac.
Het is hobbyisten wel gelukt, maar die liepen wel tegen compatibliteitsproblemen aan. Dus afgezien van als je het als hobby project wilt doen, zou ik zeggen dat dualboot niet kan.

Waarom zou je het uberhaupt dual boot willen? Als je Windows wilt, koop dan een MS Surface of iets dergelijks.
Mijn ervaring is dat ik zowat alles kan draaien onder MacOS als dat ik onder Windows kan (behalve dan bepaalde games). En mocht er dan onverwachts toch iets zijn wat niet draait, dan heb ik op mijn Macbook ook nog een Virtual machine met Windows 11 staan. Maar in mijn geval heb ik die in de praktijk niet eens nodig (afgezien van een paar games).

Edit, zie opmerking Greatsword.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

PrimusIP schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Langere antwoord:
- Macbook air ondersteunt maar één extern scherm (tenzij je met een work around (Display Link) gaat werken)
M3 kan officieel 2 externe schermen aansturen.

https://www.apple.com/nl/macbook-air/specs/

• R.G

R.G

Oke, naja werk zegt ik mag een nieuw systeem uitzoeken maar zij preferen windows.

Maar Mac mag wel, dus d8 misschien met een dualboot beiden werelden.

MacBook heeft goede chip en Lange accu duur dat is wel fijn

En goede unix Linux en dev machine.

Surface verouderd snel en traag en niet aanpasbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R.G schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:43:
Oke, naja werk zegt ik mag een nieuw systeem uitzoeken maar zij preferen windows.

Dual Boot op M-chip modellen met Windows is niet beschikbaar, dus dat is geen optie.

Owner of DBIT Consultancy

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:07
Ben aan het nadenken over een upgrade vanaf een 13” MacBook Pro - M1 naar een Air - M3.
Lees hier en daar wat zaken over achteruitgang kwa scherm van de Pro naar de Air, maar dat is bij de 13” M1 volgens mij toch niet het geval (latere wel vanwege andere scherm technieken)?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slomy schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:18:
Ben aan het nadenken over een upgrade vanaf een 13” MacBook Pro - M1 naar een Air - M3.
Lees hier en daar wat zaken over achteruitgang kwa scherm van de Pro naar de Air, maar dat is bij de 13” M1 volgens mij toch niet het geval (latere wel vanwege andere scherm technieken)?
De Air heeft geen ProMotion (120Hz) maar eerlijk gezegd heb ik dat geen moment gemist! Verder is de air echt een top apparaat

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:07
DennusB schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

De Air heeft geen ProMotion (120Hz) maar eerlijk gezegd heb ik dat geen moment gemist! Verder is de air echt een top apparaat
Ok, daar zit het verschil dus in. Met dat als Goolgle search leert mij dat mijn huidige 13” M1 Pro dat ook niet heeft en ik dat dus ook niet kan missen bij een overstap naar de Air ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

R.G schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 00:43:

Als je beide werelden wil moet je een model met meer geheugen en opslag nemen en een VM draaien in Fusion of Parallels, dan kun je daar je werk voor andere systemen op doen. Andere opties heb je eigenlijk niet.

Dual boot zelfs met Linux is erg lastig omdat Apple geen drivers meer levert en alles dus reverse engineered moet worden, dat is alleen het team achter Asahi Linux gelukt die samenwerken met Fedora, maar het is nog erg alpha momenteel.

Weeg dus voor jezelf af of het als compromis voor jou kan werken, de dualboot tijden met Windows in 2020 ten einde gekomen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

nelizmastr schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Als je beide werelden wil moet je een model met meer geheugen en opslag nemen en een VM draaien in Fusion of Parallels, dan kun je daar je werk voor andere systemen op doen. Andere opties heb je eigenlijk niet.

Dual boot zelfs met Linux is erg lastig omdat Apple geen drivers meer levert en alles dus reverse engineered moet worden, dat is alleen het team achter Asahi Linux gelukt die samenwerken met Fedora, maar het is nog erg alpha momenteel.

Weeg dus voor jezelf af of het als compromis voor jou kan werken, de dualboot tijden met Windows in 2020 ten einde gekomen.
Hoe soepel en snel werkt het via fusions en of parrells?
Nog veel issues met vm.

Kan je bijvoorbeeld je webcam en mic koppelen aan de vm en dat werkt seamless?

Stel in ochtend:
8:30 meeting teams
Hoe snel kan ik daarin zijn als ik 8:15 binnen kom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

R.G schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Hoe soepel en snel werkt het via fusions en of parrells?
Nog veel issues met vm.

Kan je bijvoorbeeld je webcam en mic koppelen aan de vm en dat werkt seamless?

Stel in ochtend:
8:30 meeting teams
Hoe snel kan ik daarin zijn als ik 8:15 binnen kom?
Waarom wil je Teams vanuit de VM doen? Er is gewoon de complete zakelijke MS365 suite voor macOS. Als je de Mac hardware wil moet je ook de Mac software gaan gebruiken, anders kun je echt beter een Windows laptop nemen natuurlijk ;)
Je moet uitgaan dat je workflow over moet naar macOS en niet blijven hangen in Windows software, want een VM performt altijd minder en omdat je resources met de host moet delen heb je minder capaciteit om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 23:47

pinda powerrr

Slow down...

Dat ik ooit nog eens in dit deel van GoT zou belanden :P

Mijn dochter gaat beginnen aan haar studie aan de Uni, de laptop die ze vanaf de brugklas gebruikte is nu wel eens rijp voor vervanging, een Mac moet het worden aldus de dochter. Alleen is deze vader gek van Android en gebruikt alleen maar Windows op werk.
De Tweaker die ik ben is natuurlijk op onderzoek gegaan en komt tot de conclusie dat er twee modellen zijn die nu kans maken. Met de onderwijskortingen die Apple nu geeft is er wat meer mogelijk geworden.

13" MacBook Air
Apple M3‑chip met 8‑core CPU, 10‑core GPU en 16‑core Neural Engine
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€1659,-

14"Macbook Pro
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
14‑inch Liquid Retina XDR-display
€2129,-

Kijk ik naar de gewichten, dan is het verschil minimaal
1,24kg vs 1,55kg

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat een 14" scherm gewoon een erg prettig formaat is. Het mooiere (betere) scherm bij de Pro is natuurlijk het grootste verschil (naast de prijs... :X )

16GB werkgeheugen lijkt mij het minimum. Opslag is denk ik ok met 512GB, backups e.d. kunnen op mijn Synology.

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de Pro, ook omdat ik denk dat de duurzaamheid groter is. Ik denk (aanname) dat de Pro over, pak em beet zes jaar nog veel lekkerder loopt en het scherm niet wordt gezien als "oud".
Ik geef dan liever meer geld uit voor iets dat zeker weten jaren meegaat, dan een gok nemen.

Zie ik iets verschrikkelijks over het hoofd, of zegt er iemand, Pinda je bent gek? :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Om eerlijk te zijn zou ik persoonlijk voor de MacBook Air gaan. Zeker voor een student(e) is die meer dan prima en 300gram verschil merk je wel degelijk als je hem elke dag moet meezeulen. Daarnaast gaat de accu langer mee, waardoor je de lader thuis kan laten. Al moet dat met de MacBook Pro ook prima kunnen. Je zou ook nog naar het 15” model kunnen kijken. 8GB RAM is ook gewoon voldoende.

[ Voor 45% gewijzigd door syltheboy op 17-08-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

pinda powerrr schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:25:

Mijn dochter gaat beginnen aan haar studie aan de Uni, de laptop die ze vanaf de brugklas gebruikte is nu wel eens rijp voor vervanging, een Mac moet het worden aldus de dochter. Alleen is deze vader gek van Android en gebruikt alleen maar Windows op werk.
De Tweaker die ik ben is natuurlijk op onderzoek gegaan en komt tot de conclusie dat er twee modellen zijn die nu kans maken. Met de onderwijskortingen die Apple nu geeft is er wat meer mogelijk geworden.

13" MacBook Air
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€1659,-

14"Macbook Pro
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€2129,-

1,24kg vs 1,55kg

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat een 14" scherm gewoon een erg prettig formaat is. Het mooiere (betere) scherm bij de Pro is natuurlijk het grootste verschil (naast de prijs... :X )

16GB werkgeheugen lijkt mij het minimum. Opslag is denk ik ok met 512GB, backups e.d. kunnen op mijn Synology.

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de Pro, ook omdat ik denk dat de duurzaamheid groter is. Ik denk (aanname) dat de Pro over, pak em beet zes jaar nog veel lekkerder loopt en het scherm niet wordt gezien als "oud".
Ik geef dan liever meer geld uit voor iets dat zeker weten jaren meegaat, dan een gok nemen.

Zie ik iets verschrikkelijks over het hoofd, of zegt er iemand, Pinda je bent gek? :+
toon volledige bericht
Heel eerlijk.

Macs gaan niet lang mee zijn best duur en voor school zou een 400-600 windows laptopje voldoende moeten zijn.

Na een jaar of 2 zijn ze toch alweer outdated.

Maar ik Ben onder de indruk van air tags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hier draaien anders nog 2 iMacs uit 2009 en 2010 als een zonnetje, wel met Windows 11. Dit geldt ook 2 voor MacBook Pro’s uit 2011 (High Siera). Dat Macs niet lang mee gaan, daar ben ik het dus niet mee eens. Zeker na 2 jaar kunnen ze nog prima meekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door syltheboy op 18-08-2024 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

13" MacBook Air
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€1659,-

14"Macbook Pro
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€2129,-

1,24kg vs 1,55kg

toon volledige bericht
De Air is een prijsbewuste keus eigenlijk.

Stel dat je toch voor de 14 inch kiest, ga dan voor de M3 Pro versie (120hz display, 1 extra USB-c poort, 18GB RAM en de mogelijkheid om 2 externe displays aan te sturen) Is volgens mij een paar tientjes duurder. Je vergelijkt nu namelijk de Air en de Pro met dezelfde M3 chip, dan zou ik gewoon voor de Air kiezen eigenlijk.

Er zijn partijen die goedkoper dan Apple zijn, wellicht handig om daarom ook elders te checken.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyJoness

13" MacBook Air
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€1659,-

14"Macbook Pro
16 GB centraal geheugen
512 GB SSD‑opslag
€2129,-

1,24kg vs 1,55kg

toon volledige bericht
Ik heb zelf altijd als student een air gebruikt tot grote tevredenheid. De standaard schoolprogramma’s draaien perfect en een top batterijduur.

Als er taken zijn die ze gaat doen waarvoor de pro nodig is wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Qua prijzen even goed vergelijken, de air die je noemt is bijv bij mediamarkt en amac €1499.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

MysticX schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 02:48:
[...]

De Air is een prijsbewuste keus eigenlijk.

Stel dat je toch voor de 14 inch kiest, ga dan voor de M3 Pro versie (120hz display, 1 extra USB-c poort, 18GB RAM en de mogelijkheid om 2 externe displays aan te sturen) Is volgens mij een paar tientjes duurder. Je vergelijkt nu namelijk de Air en de Pro met dezelfde M3 chip, dan zou ik gewoon voor de Air kiezen eigenlijk.

Er zijn partijen die goedkoper dan Apple zijn, wellicht handig om daarom ook elders te checken.
Dat de Air prijstechnisch veel interessanter is, is mij duidelijk. Het gaat mij ook om de langere termijn. Heb je nog evenveel plezier van je Mac over drie/vier jaar. Wellicht is dan bv het het scherm dat nu op de Pro zit, standaard geworden op de Air. Het feit dat de laptop die ik gekozen had voor de brugklas, nu nog steeds een prima ding is, komt omdat ik destijds ook op die manier gekeken heb.
Maar omdat ik geen Mac kenner ben, zoek ik naar valide redenen om mijzelf voor gek te verklaren om €500 extra uit te geven :+

Voor de studie is niet veel rekenkracht nodig (geschiedenis).

De tip voor M3 Pro is heel goed, scheelt idd bijna niks en bij Amac zelfs maar enkele euro's.

We gaan het zien, uiteindelijk bepaalt ze zelf en pa mag alleen driekwart sponsoren :')
Thanks voor de tips allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Enige wat mij niet duidelijk is, het verschil tussen de 70W en 96W lader. Dat is een verschil rond de €200. Wat kan dat ding dat een toplader van Anker bv niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
pinda powerrr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:01:
Enige wat mij niet duidelijk is, het verschil tussen de 70W en 96W lader. Dat is een verschil rond de €200. Wat kan dat ding dat een toplader van Anker bv niet kan?
Verschil is maar €20,-
Alleen heeft Amac de versie met 96W niet op voorraad en niet in de aanbieding, dus betaal je daar de Apple adviesprijs voor, terwijl er op de versie met 70W lader een korting van €300,- op de adviesprijs zit bij Amac.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chippu
Waarschijnlijk wist je dit al, maar het scherm van een MacBook Air 13 is eigenlijk 13.6" – dus zit heel dicht tegen de 14 inch aan :)

Die van de Pro is respectievelijk 14.2". Wat betreft het gewicht, die 300g meer of minder in je rugzak ga je wel goed merken in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDBO
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 20:59
Chippu schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Waarschijnlijk wist je dit al, maar het scherm van een MacBook Air 13 is eigenlijk 13.6" – dus zit heel dicht tegen de 14 inch aan :)

Die van de Pro is respectievelijk 14.2". Wat betreft het gewicht, die 300g meer of minder in je rugzak ga je wel goed merken in mijn ervaring.
Helemaal mee eens. Ik heb zowel de 14 inch pr (m2) als de 13 inch air (m2) en moet zeggen dat sinds de aanschaf van de air de Pro eigenlijk niet meer mee op pad is geweest. De dikte en het gewicht merk je dermate goed dat de Air altijd mee op pad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 13:09
PVDBO schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb zowel de 14 inch pr (m2) als de 13 inch air (m2) en moet zeggen dat sinds de aanschaf van de air de Pro eigenlijk niet meer mee op pad is geweest. De dikte en het gewicht merk je dermate goed dat de Air altijd mee op pad gaat.
Eens. Wij hebben op kantoor uitsluitend MacBook Pro’s. Ik heb net mijn Intel MacBook Pro ingeleverd, zou eigenlijk de 14” pro krijgen, maar heb als proefkonijn de MacBook Air M3 gekregen. Zelfde config (16GB/512) en absoluut geen spijt van. Dat verschil van 300 gram is enorm als je ze vlak na elkaar vasthoudt. En na mij zijn er nu ineens nog genoeg andere collega’s die graag een Air willen. Oh en die kleur middernacht is O+

Grootste verschil is het beeldscherm inderdaad, en de pro houdt zware load langer vast aangezien de Air passief gekoeld wordt en de pro een fan heeft. Voor mij juist prima want dat ding hoor je dus letterlijk niet. En het enige wat ik ermee doe is mailen, pdf’s lezen en PowerPoints maken, vergeleken met die vorige Intel versie is de M3 enorm snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:49
bolleh schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Eens. Wij hebben op kantoor uitsluitend MacBook Pro’s. Ik heb net mijn Intel MacBook Pro ingeleverd, zou eigenlijk de 14” pro krijgen, maar heb als proefkonijn de MacBook Air M3 gekregen. Zelfde config (16GB/512) en absoluut geen spijt van. Dat verschil van 300 gram is enorm als je ze vlak na elkaar vasthoudt. En na mij zijn er nu ineens nog genoeg andere collega’s die graag een Air willen. Oh en die kleur middernacht is O+

Grootste verschil is het beeldscherm inderdaad, en de pro houdt zware load langer vast aangezien de Air passief gekoeld wordt en de pro een fan heeft. Voor mij juist prima want dat ding hoor je dus letterlijk niet. En het enige wat ik ermee doe is mailen, pdf’s lezen en PowerPoints maken, vergeleken met die vorige Intel versie is de M3 enorm snel.
De Pro hoor je ook niet met jouw load denk ik. Ik heb hier een Pro en die fan slaat nooit aan. Misschien is ie stuk, dat kan ook :+

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 13:09
Redondo1982 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

De Pro hoor je ook niet met jouw load denk ik. Ik heb hier een Pro en die fan slaat nooit aan. Misschien is ie stuk, dat kan ook :+
Die Intel MacBook Pro hoorde ik 4 jaar geleden inderdaad niet, maar gedurende de jaren begon ie toch steeds vaker te blazen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Laatst online: 23:49
bolleh schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Die Intel MacBook Pro hoorde ik 4 jaar geleden inderdaad niet, maar gedurende de jaren begon ie toch steeds vaker te blazen :+
Dat is niet eerlijk, jij hebt gewoon je oren uit laten spuiten in de tussentijd ;)

Ik zou nu ook een Air kiezen denk ik. Gewoon een fijnere laptop. Al is het scherm van een Pro echt stukken beter als je ze naast elkaar zet, maar als je dat niet doet dan weet je niet beter en is de Air al erg mooi.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:51
Ik probeer foto's van een iPhone naar een externe SSD te kopieren... Een vrij eenvoudige taak zou je zeggen....

Op mijn macbook kan ik geen foto's direct van de iphone kiezen in de DCIM map zoals Windows. Enkel synchroniseren (ik mag graag zelf kiezen welke foto's) of via de Photos app.

Prima, via de Photos app. Maar denk maar niet dat het me lukt om de foto's vanuit de Photos app op de macbook naar de externe SSD te kopieren door te slepen. Enkel errors.

Na wat googlen kom ik geen stap verder. Is dit echt zo'n ingewikkelde taak op de M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Waah Je moet gewoon exporteren in plaats van slepen.

https://support.apple.com...20klik%20op%20'Exporteer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ah onder archief. Als het werkt, werkt het zal ik maar zeggen.

ChatGPT kwam met image capture. Dat werkte uiteindelijk ook. Maar met een Android toestel weer onhandig.

Ptp of mtp is dan toch wel makkelijker. Maar goed dit werkt ook. Al is het met een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 15:56
Iemand mogelijk hetzelfde probleem?
Sinds een tijdje als ik het scherm van mijn MacBook sluit komen er 2 kraak geluidjes, 1 hard 1 zacht. Als ik het scherm een paar open/dicht doe is het ook weg. Om vervolgens weer terug te komen na 15/30 seconden. Heb echt geen idee wat het kan zijn. Laptop is 2 weken oud. Zit er aan te denken om weer terug te gaan naar de winkel, maar dan ben ik natuurlijk laptop weer kwijt en kan ik niet missen i.v.m. werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

Quakie

quakelen

@Skoefel Apart, ik neem aan dat je bedoelt dat je hem continue dicht doe en weer open. Dan na 15 seconden komt het kraakje weer terug?

Ik had een soort gelijk iets.. een kraakje bij het sluiten. en als ik het dan weer op en dicht deed was het weg. Dag later of zo had ik het weer. Dat geluid heb ik nu al tijdje niet meer gehoord....

Omruilen geen optie? Zou hem niet laten repareren of zo.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 15:56
Quakie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:38:
@Skoefel Apart, ik neem aan dat je bedoelt dat je hem continue dicht doe en weer open. Dan na 15 seconden komt het kraakje weer terug?

Ik had een soort gelijk iets.. een kraakje bij het sluiten. en als ik het dan weer op en dicht deed was het weg. Dag later of zo had ik het weer. Dat geluid heb ik nu al tijdje niet meer gehoord....

Omruilen geen optie? Zou hem niet laten repareren of zo.
Precies wat je zegt ja. Maar denk dat ze het niet zomaar omruilen ;). Zal is langs gaan en kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

nelizmastr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Waarom wil je Teams vanuit de VM doen? Er is gewoon de complete zakelijke MS365 suite voor macOS. Als je de Mac hardware wil moet je ook de Mac software gaan gebruiken, anders kun je echt beter een Windows laptop nemen natuurlijk ;)
Je moet uitgaan dat je workflow over moet naar macOS en niet blijven hangen in Windows software, want een VM performt altijd minder en omdat je resources met de host moet delen heb je minder capaciteit om mee te spelen.
Nog even terug Komen op:

Ik ga dev ops werkzaamheden verrichten.

Ik zou idd Ms teams Skype etc op Mac osx kunnen draaien dan.

Ook met parallax vm met windows 11 etc

Maar las dat het Linux subsystem en android daar niet op werken.

De organisatie gaf aan dat ze ook liever hebben dat ik een windows laptop Neem.

Alleen een MacBook air lijkt mij gaaf en mooi om mee te werken.

Krachtige machine goede accu mooi beeld heeft wel iets.

Wil hem ook via openbaar vervoer gebruiken en denk met zon lichte MacBook air en Lange accu is dat hemels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan krijg je nog het probleem op WSL en Android emulatie wel werken of Windows 11 voor ARM, dat ondersteunt namelijk niet alle x86 software. Dat moet je dan ook nog uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
R.G schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:14:
[...]

Nog even terug Komen op:

Wil hem ook via openbaar vervoer gebruiken en denk met zon lichte MacBook air en Lange accu is dat hemels?
toon volledige bericht
Kijkuit dat jij jezelf niet blindstaart op een MacBook, hoe mooi ze ook zijn. Je kijkt nu meer met emotie, dan met echt welke zakelijke requirements je hebt.

Belangrijkste is, dat jij je werk goed kan doen. En blijkbaar is dat toch een Windows laptop, zoals het bedrijf aangeeft. Misschien is er in de toekomst straks toch in eens een "probleem" met je ARM Windows, waardoor jij je functionaliteit verliest en je een "uitdaging" hebt.
Het kan zo maar zijn, dat je MacBook (Windows ARM) uitdagingen geeft om te printen, of als met een MDM achtige oplossing wilt gaan werken.

Kijk eens blij Lenovo,HP of Dell voor kleine laptops, bijvoorbeeld de ThinkPad X1 Carbon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Rolfie schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Kijkuit dat jij jezelf niet blindstaart op een MacBook, hoe mooi ze ook zijn. Je kijkt nu meer met emotie, dan met echt welke zakelijke requirements je hebt.

Belangrijkste is, dat jij je werk goed kan doen. En blijkbaar is dat toch een Windows laptop, zoals het bedrijf aangeeft. Misschien is er in de toekomst straks toch in eens een "probleem" met je ARM Windows, waardoor jij je functionaliteit verliest en je een "uitdaging" hebt.
Het kan zo maar zijn, dat je MacBook (Windows ARM) uitdagingen geeft om te printen, of als met een MDM achtige oplossing wilt gaan werken.

Kijk eens blij Lenovo,HP of Dell voor kleine laptops, bijvoorbeeld de ThinkPad X1 Carbon?
Thanks zal eens kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:22
R.G schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:14:
[...]

Nog even terug Komen op:

toon volledige bericht
Doe het jezelf aub niet aan als er dit soort Windows-functionaliteiten nodig zijn. Heb je straks een MacBook waar je macOS alleen voor Outlook en Teams gebruikt en zit je eindeloos te prutsen in Parallels…

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Sinds vandaag ook in het bezig van de Air M3.
Moet nog even kijken of ik wat data van een oude MBP kan halen (opgezwollen accu, jaren niet aangeraakt) en een oude backup hdd (verloopstekker halen naar usb-c).
Nog even wennen dat niet alles zo makkelijk in de store te vinden is of überhaupt geen app heeft, terwijl het wel een app op de iPhone/iPad heeft.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Gr4mpyC3t schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Doe het jezelf aub niet aan als er dit soort Windows-functionaliteiten nodig zijn. Heb je straks een MacBook waar je macOS alleen voor Outlook en Teams gebruikt en zit je eindeloos te prutsen in Parallels…
Gaat de m4 daar nog wat aan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Laatst online: 08:59
Vorige week voor mijn dochter een 13 inch Air M3 16GB/512GB gehaald in kleur sterrenlicht.
Wat een mooie en stevige laptop is dit zeg! Kan ze de komende jaren zeker mee vooruit.

Ze houdt nogal van tekenen. Iemand nog een goede tip voor een grafisch tekentablet en software voor de mac?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
R.G schreef op maandag 2 september 2024 @ 00:47:
[...]

Gaat de m4 daar nog wat aan veranderen?
Ben bang van niet. Zolang de software vooral op Windows aanwezig is blijf je virtualiseren. De chip gaat daar geen verandering in brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
pporrio schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:50:
Vorige week voor mijn dochter een 13 inch Air M3 16GB/512GB gehaald in kleur sterrenlicht.
Wat een mooie en stevige laptop is dit zeg! Kan ze de komende jaren zeker mee vooruit.

Ze houdt nogal van tekenen. Iemand nog een goede tip voor een grafisch tekentablet en software voor de mac?
Pak en beet 10 jaar terug waren Wacom tablets best populair. Was wel even gewenning en toen, zeker bij de goedkope versies, had je best wat vertraging en was het gevoel niet altijd even realistisch, maar ik denk dat de techniek vandaag de dag enorm verbeterd is. Ze hadden (en denk hebben) ultra low budget items en dure profesionele items.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 17:45
Ik overweeg een MBPro 16 inch met een M3Pro chip.
Zelf gebruik ik Lightroom veel, mede omdat ik op semi professionele wijze eventfotografie doe. Dus dat betekent dat je snel foto's moet bewerken en moet sturen voor verschillende social kanalen, maar ook gallery van websites.

Ik twijfel tussen de 18GB Ram en 36GB ram.
Mijn huidige i7 MBPro 16 inch heeft 32GB ram.

Huidige bottle necks zijn het maken van 1:1 previews in Lightroom bij een import van 400 50Mpixel beelden en tegelijkertijd de eerste te bewerken. Bewerking hapert dan en ook wordt de huidige macbook een ware warmhoudplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

pporrio schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:50:

Wacom Intuos Pro i.c.m o.a Photoshop. Helaas bestaat er geen Procreate op de Mac alleen op iPad maar hie wel wat alternatieven. https://setapp.com/lifestyle/procreate-for-mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waah schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:35:
Ik probeer foto's van een iPhone naar een externe SSD te kopieren... Een vrij eenvoudige taak zou je zeggen....

Op mijn macbook kan ik geen foto's direct van de iphone kiezen in de DCIM map zoals Windows. Enkel synchroniseren (ik mag graag zelf kiezen welke foto's) of via de Photos app.

Prima, via de Photos app. Maar denk maar niet dat het me lukt om de foto's vanuit de Photos app op de macbook naar de externe SSD te kopieren door te slepen. Enkel errors.

Na wat googlen kom ik geen stap verder. Is dit echt zo'n ingewikkelde taak op de M3?
Gebruik je een dongle tussen de air en de ssd? Dat is een bekende bug die al maanden in macOS zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ronwiel schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:47:
[...]

Gebruik je een dongle tussen de air en de ssd? Dat is een bekende bug die al maanden in macOS zit.
Met het aantal aansluitingen is er bijna geen andere optie dan een dongle :+

Maar uiteindelijk werkte de image transfer app die standaard op MacOS zit prima. Alleen met Android telefoons is het heel onhandig. Maarja da's niet vreemd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:22:
[...]

Ben bang van niet. Zolang de software vooral op Windows aanwezig is blijf je virtualiseren. De chip gaat daar geen verandering in brengen.
Ben nu aan het kijken naar een windows laptop,
Maar een Qualcomm snap elite x CPU heeft een arm64 architecture gaat dat ook problemen geven?

Want oudere laptops en gebruikelijker windows systemen zijn x86 x64 met amd en Intel.

Maar alle nieuwe laptops ziin steeds meer arm voor power effeciency?

Ik las dat arm een emulatie laag gebruikt voor x86-x64.

Is het Dan ook niet slim om een arm laptop te Halen?

Bedrijf raadt dells en HP laptops aan..
Maar je mag zelf kiezen..

De MacBook air m2/m3 spreekt mij nig steeds meer aan..

Alleen zit nu naar een Qualcomm te kijken met accu duur. Van 16-20 uur dat Klinkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

R.G schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:14:
[...]

Maar een Qualcomm snap elite x CPU heeft een arm64 architecture gaat dat ook problemen geven?

Want oudere laptops en gebruikelijker windows systemen zijn x86 x64 met amd en Intel.

Alleen zit nu naar een Qualcomm te kijken met accu duur. Van 16-20 uur dat Klinkt perfect
toon volledige bericht
Ook met Windows for ARM heb je emulatie tenzij de applicaties die jij nodig hebt voor je werk een native ARM binary hebben, dus ook daar heb je geen optimale situatie.

Mijns inziens wil je de accuduur van een ARM chip maar de performance van een i9/Ryzen 9 en die combinatie is er nog niet.

De Snapdragons zijn op papier snel maar de software is nog niet klaar, dat zie je terug in de wisselende prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

nelizmastr schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:49:
[...]

Ook met Windows for ARM heb je emulatie tenzij de applicaties die jij nodig hebt voor je werk een native ARM binary hebben, dus ook daar heb je geen optimale situatie.

Mijns inziens wil je de accuduur van een ARM chip maar de performance van een i9/Ryzen 9 en die combinatie is er nog niet.

De Snapdragons zijn op papier snel maar de software is nog niet klaar, dat zie je terug in de wisselende prestaties.
Ja akkoord, dat denk ik ook.

Ik keek naar de surface pro 9

Reden:
Goede accu
5g esim/ sim
Snapdragon arm
Touchscreen met teken pen 🖊️
Ai npu chip

Maar is niet op voorraad.

Andere is hp omnibook 14, alleen deze ondersteund geen active pen. En heeft wifi 6e geen 7..

Misschien moet ik het uitstellen, kan misschien een aanwezig laptop gebruiken en later iets regelen?

Totdat er iets goed is ?

Zodra MacBook dual boot ondersteund Dan was het makkelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
R.G schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:14:
[...]

toon volledige bericht
We gaan hier een beetje off-topic, dus mocht je n.a.v. onderstaande informatie nog vragen hebben, open dan even een apart topic.

Verhaal blijft inderdaad staan. @nelizmastr vertelt eigenlijk alles al. Je hebt in ieder geval iets meer kans dat de emulatie gaat werken, want het is allebei Windows.

Maar bekijk het eens wat breder dan die laptop. Het is een middel om je werk uit te voeren en dat moet gewoon werken. Dat zal je baas ook wel vinden.

Straks ben jij die ene medewerker met een mooi ogende laptop, maar zit je stil of loop je bij de IT-servicedesk.

Zij raden een HP/Dell aan (lees: x64-chip en Windows). Kies dan iets leuks uit in die hoek. Een mooie Dell XPS of zo.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste