Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
@Desperation De M2 heeft magsafe voor laden (waardoor je een extra USB-C poort overhoud). IMHO is dat het grootste verschil voor jouw gebruik. Kwa snelheid zijn de M1 pro en M2 air praktisch gelijk. Dus daar ga je geen "spijt" van krijgen.

Ze ontlopen elkaar eigenlijk vrij weinig. Dat maakt de keuze niet makkelijker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Desperation schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:06:

(...)

maar zou dan overschakelen op Serato Dj Pro.

Geen idee of de Macbook Air M2 8GB hiervoor geschikt is, want ik vind het nergens terug...

https://serato.com/dj/pro

Probleem is dat ik "onverwacht" zowel mijn Macbook pro, als mijn dj-controler thuis moet vervangen, die me waarschijnlijk al meer dan 2000€ gaat kosten, en ik daardoor niet meer voor een macbook pro zou gaan.
Ik twijfel soms nog of ik niet voor een "oudere" mb pro M1 zou gaan, maar vrees dat ik het mij in de toekomst ga beklagen. Mijn huidige macbook heb ik denk ik in 2016 gekocht, en achteraf gezien had ik beter een recenter model genomen.
Op de Serato DJ Pro downdload pagina staat in het gele vak:
Using macOS 12 Monterey or an Apple M1 computer? Please read our support article.
Ten eerste: ze hebben het dus alleen over de M1, nog niet eens over een M2. Bij de system requirements staat vervolgens ook alleen de M1 opgesomd, niet de M2.

Ten tweede, ga je vervolgens naar het gelinkte support article dan hebben ze het over macOS 12 Monterey, terwijl we inmiddels al op macOS 13 (Ventura) zitten.

Ten derde, daaronder staat een lijst van supported hardware voor macOS 12 Montery. Staat jouw controller daar niet bij dan gaat het (momenteel in ieder geval) dus niet werken zonder die ook te updaten.

Kortom:
- Serato DJ Pro is nog niet klaar voor de M2 (natuurlijk lijkt de architectuur op de M1 dus je kan proberen of het werkt maar geen ondersteuning).
- Serato DJ Pro is nog niet klaar voor het huidige macOS Ventura (weer: je kan proberen of het werkt maar het wordt niet officieel ondersteund).
- Niet alle controllers zijn ondersteund.

Nu dus nog niet upgraden naar een M2 machine, maar gelukkig is de M1 ook hartstikke prima en een stuk goedkoper te krijgen.Je moet dan voorlopig wel zorgen dat je bij macOS 12 Montery blijft, totdat Serato ook Ventura ondersteunt. En dan even goed kijken in de lijst of jouw controller hardware wel ondersteund wordt.

Je kan ook een M2 machine kopen en dan de gok nemen dat het misschien al werkt, maar officieel is Serato er dus in ieder geval niet klaar voor. Nog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 22-11-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Cap schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:22:
[...]

Ten eerste: ze hebben het dus alleen over de M1, nog niet eens over een M2. Bij de system requirements staat vervolgens ook alleen de M1 opgesomd, niet de M2.
Euhmm...
Dit is een beetje onzin wat je nu zegt:
De architectuur is Apple Silicon, de M1 /M2 zijn iteraties en zijn voor de draaiende software volledig gelijk..
Software hoeft dus niet compatible gemaakt te worden voor M2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Nogmaals, de M2 ontbreekt toch in de ondersteunde lijst, niet meer niet minder. Ik geef ook aan dat je kan proberen of het werkt, maar geen ondersteuning. Dat dit een beetje onzin is lijkt me een beetje onzin. ;)

Het kan prima een kwestie zijn van "Serato is vergeten de system requirements bij te werken", maar dat zal je ze dan toch eerst moeten vragen voordat je er een dure aankoop op gaat baseren lijkt me. Intel: i3, i5, i7, i9 staan expliciet vermeld, de M1 ook. De M2 echter niet. Meer kan ik er niet van maken. Same voor macOS Ventura. Het zal ongetwijfeld komen, maar zoals het er nu staat is er geen ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 22-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 10:31
Problemen zal het niet geven, en dat blijkt ook uit hun général discussions:

"Serato DJ Pro 2.6.2 works fine on my MacBook Air M2 2022 with macOS Ventura even though it ist not officially supported. I've only issues with loading the Music App (iTunes) Library since Ventura. No problems under Monterey on Apple's M2 silicon."

Ik maak me gewoon eerder zorgen of 8Gb zal volstaan. Mijn macbook voldeed ook ruimschoots 6-7 jaar geleden, en nu heeft hij al moeite met het streamen/kijken van voetbal.
Het is niet zo dat ik de komende weekends ergens moet gaan draaien, dus "haast" zit er alvast niet bij.
Gelukkig maar, want op een paar dagen tijd zowel een nieuwe macbook al nieuwe dj controler aanschaffen had mijn vrouwke niet echt plezant gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
Desperation schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:37:
Problemen zal het niet geven, en dat blijkt ook uit hun général discussions:

"Serato DJ Pro 2.6.2 works fine on my MacBook Air M2 2022 with macOS Ventura even though it ist not officially supported. I've only issues with loading the Music App (iTunes) Library since Ventura. No problems under Monterey on Apple's M2 silicon."

Ik maak me gewoon eerder zorgen of 8Gb zal volstaan. Mijn macbook voldeed ook ruimschoots 6-7 jaar geleden, en nu heeft hij al moeite met het streamen/kijken van voetbal.
Het is niet zo dat ik de komende weekends ergens moet gaan draaien, dus "haast" zit er alvast niet bij.
Gelukkig maar, want op een paar dagen tijd zowel een nieuwe macbook al nieuwe dj controler aanschaffen had mijn vrouwke niet echt plezant gevonden...
Kan je nu volstaan met de hoeveelheid ram die er nu in zit voor je DJ-werk?

Want RAM zorgt er niet voor dat je niet kan streamen. Dat is vooral de CPU en vooral encoder/decoder support. 4K werd 7 jaar geleden net mainstream. H.265, VP9 etc was nog geen gemeengoed.

Ik kan prima video editen (4K60 H.265) op een M1 met 8 GB. Dus tenzij dat DJ'en echt zware eisen stelt verwacht ik dat het wel los loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
Waah schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:22:
[...]

Kan je nu volstaan met de hoeveelheid ram die er nu in zit voor je DJ-werk?

Want RAM zorgt er niet voor dat je niet kan streamen. Dat is vooral de CPU en vooral encoder/decoder support. 4K werd 7 jaar geleden net mainstream. H.265, VP9 etc was nog geen gemeengoed.

Ik kan prima video editen (4K60 H.265) op een M1 met 8 GB. Dus tenzij dat DJ'en echt zware eisen stelt verwacht ik dat het wel los loopt.
Mijn huidige macbook pro 2014 2,2GHz 16Gb volstond voor mijn dj-werk. Maar mijn huidige setup (Serato Scratch Live) is dit weekend gecrashed. Was een systeem met timecode dat uitgebracht was in 2004, en werkte nog steeds op mijn macbook, al kon ik geen updates meer uitvoeren. Nu is dat dus een ander programma (Serato Dj Pro) en "moet" ik zowel nieuwe gear aanschaffen (waarschijnlijk deze: https://www.bax-shop.be/nl/dj-controller/pioneer-dj-xdj-rx3 en was ik reeds van plan om een niewe macbook aan te schaffen...

Vandaar dat ik wat met vragen zit. In principe zou ik daar ook meer mijn tijd voor nemen, maar door black friday/cyber monday zijn er mss toch nog een paar zaakjes te doen, het gaat tenslotte om een bedrag van om en bij de 4000€... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@Desperation
Zit momenteel nog met een MB Pro 2014 15" en deze is "dringend" aan vervanging toe.

Ik gebruik deze enkel voor de hele avond tv (95% voetbal) te kijken, maar in weekends gebruik ik deze ook als dj.
Mijn huidige macbook pro 2014 2,2GHz 16Gb volstond voor mijn dj-werk
Als je nu al 16GB gebruikt en gewend bent, zou ik nu ook zeker weer voor de 16GB RAM gaan en al helemaal als je er weer zo lang mee wilt doen.

Zou je het sporadisch een keer gebruiken als hobby, dan is 8GB prima, maar als jij elke week met dit soort applicaties aan de slag gaat en in de toekomst misschien nog wel veeleisender wordt, dan is 16GB echt een verstandige keuze.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaytraxxx
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01-2023
Desperation schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:06:
Zit momenteel nog met een MB Pro 2014 15" en deze is "dringend" aan vervanging toe.

Ik gebruik deze enkel voor de hele avond tv (95% voetbal) te kijken, maar in weekends gebruik ik deze ook als dj. Ik draai momenteel nog met een oude Serato Scratch Live, maar zou dan overschakelen op Serato Dj Pro.

Geen idee of de Macbook Air M2 8GB hiervoor geschikt is, want ik vind het nergens terug...

https://serato.com/dj/pro

Probleem is dat ik "onverwacht" zowel mijn Macbook pro, als mijn dj-controler thuis moet vervangen, die me waarschijnlijk al meer dan 2000€ gaat kosten, en ik daardoor niet meer voor een macbook pro zou gaan.
Ik twijfel soms nog of ik niet voor een "oudere" mb pro M1 zou gaan, maar vrees dat ik het mij in de toekomst ga beklagen. Mijn huidige macbook heb ik denk ik in 2016 gekocht, en achteraf gezien had ik beter een recenter model genomen.

Ben dus nu wat aan het uitkijken naar wat "BF deals" (in België), maar het is niet duidelijk voor mij of er wel degelijk M2 bestaan met 16Gb of is die 8CPU/8GPU standaard al 16Gb? Want op sommige sites als ik filter op 16Gb vindt hij geen resultaat (behalve de 8/8), en op andere sites dan weer wel?
M2 wordt officieel nog niet ondersteund door Serato zover ik weet. Eigelijk zelfde verhaal wat ook altijd met de nieuwst OS versie aan de hand is.
Maar op forum van serato zijn diverse dj's die zonder problemen serato dj pro draaien op een M2 air.
Ik zou wel min. 16GB ram nemen, wat serato zelf ook aangeeft als aanbevolen specs.

Mocht je in de toekomst Serato stems willen gebruiken zou ik me macbook even iets krachtiger uitvoeren want dit vraagt nogal wat van je systeem. Ik draai zelf de beta op een late 2013 Mbpro met 16Gb ram en deze trekt het wel maar heeft het niet makkelijk.

Ben zelf ook aan het overwegen om me Macbook te vernieuwen voor dj gebruik.
Twijfel nog tussen een air of een pro.

Pro heeft meer aansluitingen een air is iets goedkoper in aanschaf.
Beide draaien Serato Dj Pro zonder moeite.

Maar ik zal minimaal voor een 16GBram en 1TB SSD erin.gaan.

Dan ben je wel future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
deejaytraxxx schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:28:
[...]

Maar ik zal minimaal voor een 16GBram en 1TB SSD. Dan ben je wel future proof.
Dat is het exacte model dat ik heb maar hier moet ik wel een hele grote “maar” noemen en dat is de prijs voor die configuratie (ten opzichte van de 14” MacBook Pro.

Dan heb je het al snel over 2200,- daar koop je nu met Black Friday bijna een 14” Pro voor met 16GB en 1TB SSD en daar krijg je veel meer waar voor je geld.

https://www.coolblue.nl/p...-16gb-1tb-space-gray.html

Ik kom van de 14” Pro en de 2 voornaamste redenen dat ik hem heb gehaald zijn het lagere gewicht en het feit dat ik hem heel goedkoop kon aanschaffen.

Ook de afschrijving op de Air zal in de toekomst veel meer zijn en tweedehands moeilijker te verkopen zijn.

Dat zijn zaken waar ik zelf rekening mee heb gehouden en me dan ook bij heb neergelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 22-11-2022 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejaytraxxx
Greatsword schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:03:
[...]

Ook de afschrijving op de Air zal in de toekomst veel meer zijn en tweedehands moeilijker te verkopen zijn.
Ja dat zijn zaken die ieder voor zich moet afwegen. Ik heb in 2014 de Late 2013 gekocht voor me DJ werkzaamheden en ik gebruik de macbook nog altijd zonder problemen. Als ik me Mackbook vernieuw is dat niet met het oogpunt hem in de nabije toekomst weer te verkopen en voor mij is de restwaarde of afschrijving dan ook niet zo belangrijk. Ik moet gewoon een betrouwbaar stuk gereedschap hebben wat future proof is voor de komende jaren. En dat is met een M1 of M2 het geval,

En voor dj gebruik volstaat een Air gewoon, niet lettende op evt aanbieding van een pro want voor een klein prijsverschil zou ik ook een pro boven een air verkiezen.

Waar ik met mijn reactie voornamelijk op doelde was kenbaar maken dat Serato officieel nog geen M2 ondersteund maar dit wil niet zeggen dat een M2 niet bruikbaar is voor Serato software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
deejaytraxxx schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:13:
[...]

Ja dat zijn zaken die ieder voor zich moet afwegen. Ik heb in 2014 de Late 2013 gekocht voor me DJ werkzaamheden en ik gebruik de macbook nog altijd zonder problemen. Als ik me Mackbook vernieuw is dat niet met het oogpunt hem in de nabije toekomst weer te verkopen en voor mij is de restwaarde of afschrijving dan ook niet zo belangrijk. Ik moet gewoon een betrouwbaar stuk gereedschap hebben wat future proof is voor de komende jaren. En dat is met een M1 of M2 het geval,

En voor dj gebruik volstaat een Air gewoon, niet lettende op evt aanbieding van een pro want voor een klein prijsverschil zou ik ook een pro boven een air verkiezen.

Waar ik met mijn reactie voornamelijk op doelde was kenbaar maken dat Serato officieel nog geen M2 ondersteund maar dit wil niet zeggen dat een M2 niet bruikbaar is voor Serato software.
Die zal inderdaad wel future proof zijn, alleen heb ik (denk ik) een verkeerd/vertekend beeld, dat de M1 (model dus van 2021) een pak ouder is en er dus sneller geen updates meer verkrijgbaar zijn. Had de MB air 2022 ook bijvoorbeeld "maar" de M1 gehad, dan had ik daar bijvoorbeeld minder aan getwijfeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Ik vraag mij al een tijdje af wat mijn ideale opvolger is van mijn MacBook Pro (model eind 2017). Air M1, Air M2 of Pro M2 13”? De Pro 14” vind ik te duur.

Ik heb eventjes een iPad (Pro) overwogen, want meerderdeel van mijn gebruik zo daarop prima kunnen, zeker nu je een iPad aan een beeldscherm kan hangen en muis+toetsenbord kan koppelen. Alleen voor sommige programma’s heb ik geen fatsoenlijke iPad alternatief gevonden (bijv. Cura voor mijn 3d printer) en de Office-programma’s voor de iPad missen soms net enkele functies.

Voornaamste gebruik is internetten, word/excel, teams en citrix. Een enkele keer per jaar wat foto-bewerking en wat simpel modelleerwerk via SketchUp in combinatie met Cura.

Dit gaat allemaal hartstikke prima met mijn huidige MacBook, alleen na ruim 4 jaar heb ik wel zin in iets nieuwer. Ook wordt de accu merkbaar minder en blijf ik graag profiteren van de laatste mogelijkheden in MacOs.

Een simpele basis Air M1 zou waarschijnlijk alle werkzaamheden prima aankunnen en is waarschijnlijk op vrijwel alle fronten sneller dan mijn huidige Pro (op basis van de scores op GeekBench). Maar een stapje hoger (M2) is toch een stuk leuker en in geval van de Air M2 ook mooier.

Nu heb ik voor mezelf besloten in alle gevallen te gaan voor 16GB ram (heb ik nu ook). 256GB harde schijfruimte is meer dan voldoende voor mij.

De verschillen tussen de Air M2 of Pro M2 13” zijn klein, beide hebben enkele specifieke pluspunten.

Maar eigenlijk heb ik één vraag over één verschil tussen beide. Tijdens gebruik van teams of kijken van youtube staat mijn huidige Macbook Pro soms flink te blazen. Hoe doet een Air M2 dat? Of wordt deze gewoon loeiheet? Gaat het filmpje stotterend? Of … De Pro M2 13" heeft namelijk wel een fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Arosa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:37:

Maar eigenlijk heb ik één vraag over één verschil tussen beide. Tijdens gebruik van teams of kijken van youtube staat mijn huidige Macbook Pro soms flink te blazen. Hoe doet een Air M2 dat? Of wordt deze gewoon loeiheet? Gaat het filmpje stotterend? Of … De Pro M2 13" heeft namelijk wel een fan.
Ja dat is echt een oud design/intel CPU ding.

Zowel M1 als M2 doen dit zonder moeite en blijven koel. Temperaturen zitten hier rond de 40 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejaytraxxx
Desperation schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:47:
[...]

Die zal inderdaad wel future proof zijn, alleen heb ik (denk ik) een verkeerd/vertekend beeld, dat de M1 (model dus van 2021) een pak ouder is en er dus sneller geen updates meer verkrijgbaar zijn. Had de MB air 2022 ook bijvoorbeeld "maar" de M1 gehad, dan had ik daar bijvoorbeeld minder aan getwijfeld...
Voor DJ gebruik zal een M2 weinig meeraarde toevoegen t.o.v. een M1 denk ik. Gelet op dit beoogd gebruik zou ik persoonlijk wel eee pro kiezen omwille van meer aansluit poorten. Aanbiedingen scherp in de gaten houden en proberen een M1 met wat hogere specs voor een goede prijs te scoren. Heb je meer aan dan een Basis M2 model.

• Desperation
deejaytraxxx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 01:15:
[...]

Voor DJ gebruik zal een M2 weinig meeraarde toevoegen t.o.v. een M1 denk ik. Gelet op dit beoogd gebruik zou ik persoonlijk wel eee pro kiezen omwille van meer aansluit poorten. Aanbiedingen scherp in de gaten houden en proberen een M1 met wat hogere specs voor een goede prijs te scoren. Heb je meer aan dan een Basis M2 model.
Thx voor de input. Was al inderdaad overtuigd om eerder voor een Pro te gaan, en gisteren eens naar MM geweest, en was voornamelijk terleurgesteld over de grootte van het scherm. Puur voor Serato zou bijvoorbeeld een 14" volstaan, wie weet dat ik zelf gewoon volledig overschakel naar usb sticks aangezien ik voor thuis ook een nieuwe dj controler ga kopen, alleen kijk ik daar dagelijks ook voetbal en podcast etc; op, en dan lijkt me zo'n 13-14" gewoon te klein...

Nu al een MB Pro 2021 M1 Pro 16Gb 512Gb gevonden op Bol aan 2250... Eigenlijk al een dikke 600€ boven het voorziene budget 8)7

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:14
Desperation schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:39:
[...]

Nu al een MB Pro 2021 M1 Pro 16Gb 512Gb gevonden op Bol aan 2250... Eigenlijk al een dikke 600€ boven het voorziene budget 8)7
Welkom bij Apple, waar elke upgrade een rib uit je lijf kost. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Wie het nieuwste van het nieuwste wil moet bloeden, niet alleen bij Apple. ;)

Daarom geen onnodig overspecced apparaat kopen. En kiezen voor een apparaat van 1 jaartje ouder is financieel ook gunstig terwijl je voor het meeste gebruik nauwelijks wat inlevert. Gelukkig blijft apple zijn apparaten nog vele jaren voorzien van nieuwe software, dat is bij andere fabrikanten nog wel eens anders.

Ik koop zelf al jarenlang macs / iphones die 1 of 2 generaties achterlopen tegen een aantrekkelijke prijs (nieuw of quasi-nieuw). Die gebruik ik dan al snel 3 of 4 jaar, vervolgens verkoop ik ze voor een nog vrij aardige restwaarde (meestal van ruim meer dan de helft van mijn aankoopprijs). Zo is mijn jaarlijkse investering beperkt tot een paar honderd euro.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 24-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:23
Ik zou sowieso kijken of wat je wit kopen de prijs echt waard voor je is. En dan ook kijken of het verschil met andere opties die prijs ook nog waard is. Ik heb daarom ook nooit een pro MacBook gekocht, afgezet tegen de prijs voegt het niet echt wat toe. (Al moet ik nu zeggen dat ik fanless juist een plus vind.)

Andersom zou ik trouwens ook niet bezuinigen op dingen die je (nu of iets later) echt nodig hebt. Daar heb ik ook spijt van gehad. Zo had ik achteraf op mijn vorige MacBook een iets grotere harde schijf willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Misschien ook even leuk voor hier n.a.v. de toetsenbord discussie in het Pro topic.

Poll: Wat voor Toetsenbord Layout heb je in je Mac
ISO (Hoge Enter)
ANSI (Platte Enter
Anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405093&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ9h0fWI5ssI4nK5ilAtQJu2mRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSvEklhj2K5rnilp9FNgeBeP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 11-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe een M2 dat die kan ik nu nog niet zeggen, mijn MacBook Air is onderweg.

Ik kan wel zeggen dat Teams op de Mac mini M1 vlot draait, snel opstaat en weinig van de computer vraagt. Nu heeft mijn mini 16GB ram en heb ik voor de air 8gb besteld. Dat gaat ook vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Cap schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:42:
Wie het nieuwste van het nieuwste wil moet bloeden, niet alleen bij Apple. ;)

Daarom geen onnodig overspecced apparaat kopen. En kiezen voor een apparaat van 1 jaartje ouder is financieel ook gunstig terwijl je voor het meeste gebruik nauwelijks wat inlevert. Gelukkig blijft apple zijn apparaten nog vele jaren voorzien van nieuwe software, dat is bij andere fabrikanten nog wel eens anders.

Ik koop zelf al jarenlang macs / iphones die 1 of 2 generaties achterlopen tegen een aantrekkelijke prijs (nieuw of quasi-nieuw). Die gebruik ik dan al snel 3 of 4 jaar, vervolgens verkoop ik ze voor een nog vrij aardige restwaarde (meestal van ruim meer dan de helft van mijn aankoopprijs). Zo is mijn jaarlijkse investering beperkt tot een paar honderd euro.
precies, 'buy what you need, not what you want'

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:29
Zwelgje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:56:
[...]

precies, 'buy what you need, not what you want'
Disclaimer: doe vooral wat je zelf wilt en laat je niks opleggen door een Tweaker. Je bent ons geen verantwoording schuldig. Als je de nieuwste MacBook wilt die je niet nodig hebt, koop hem dan vooral. Laat je niet tegenhouden door anderen.

• PrimusIP
Maar voel je als tweaker ook vooral vrij je mening te geven over het wel en niet aanschaffen. Met bijvoorbeeld die post van Zwelgje staat er echt geen politie opeens voor de deur om iets af te dwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
sypie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:00:
Ik kan wel zeggen dat Teams op de Mac mini M1 vlot draait, snel opstaat en weinig van de computer vraagt. Nu heeft mijn mini 16GB ram en heb ik voor de air 8gb besteld. Dat gaat ook vast wel goed.
Ik vind Teams onder macOS trouwens een ramp. Mijn AirPods werken niet en ik heb al ontdekt dat ik niet de enige ben. (Ligt niet aan M1 trouwens, Intel heeft zelfde). Lijkt ook vooral aan Microsoft te liggen. Nergens anders mee heb ik dit probleem. Zoom bijvoorbeeld werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

Vuvuzela

My spire is forming

Heb nu 1,5 maand de air m2 in gebruik en ik vind hem echt heerlijk. Alleen ik heb 2 dingen.

Bestanden slepen in finder lukt me maar 1 op de 4 keer.. Mis ik een foefje? ik doe hetzelfde als op andere macs maar het wilt niet.

En ik mis de toetsen voor de toetsenbordverlichting. jammer dat fn + brightness niet werkt.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Vuvuzela schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:24:

Bestanden slepen in finder lukt me maar 1 op de 4 keer.. Mis ik een foefje? ik doe hetzelfde als op andere macs maar het wilt niet.

En ik mis de toetsen voor de toetsenbordverlichting. jammer dat fn + brightness niet werkt.
Slepen doe ik hier meerdere keren per dag zonder problemen. Wat doe je precies en wat gebeurt er dan (niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

Vuvuzela

My spire is forming

Greatsword schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:27:
[...]
Slepen doe ik hier meerdere keren per dag zonder problemen. Wat doe je precies en wat gebeurt er dan (niet)?
Ik muis met m'n wijsvinger en tap op het bestand met diezelfde vinger, dan laat ik los en druk ik met m'n duim linksonder op de trackpad (hou dit vast) en dan wil ik met m'n wijsvinger slepen.
Soms is het meteen raak, soms blijft het bestand op zn plek zonder actie en soms wilt hij renamen.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik heb dat ook wel eens, soms is Finder / de muisaanslag gewoon van slag. Een restartje lost het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:52

Quakie

quakelen

@Vuvuzela Ik dacht doe je eens na en het gekke is bij mij werkt het ook vaker niet dan wel.
Ik heb helemaal geen problemen met slepen eerlijk gezegd en ik doe blijkbaar min of meer hetzelfde als jou alleen met beide wijsvingers.

Ik ben rechts: Rechter wijsvinger selecteer, linker wijsvinger in linker onderhoek en dan slepen.. En dit doe ik blijkbaar zonder over na te denken. Ik sleep niet met dezelfde wijsvinger omdat ik dan ruimte te kort kom...

Sinds een aantal weken gebruik ik trouwens dropover (gratis app ) en dan wiebel even je selectie en plaats je het in dropover. Dan heb je gewoon alle tijd en vingers om te navigeren en dan weer te slepen. Ik wil al niet meer zonder en heb betaalde versie gekocht. Dan heb je geen vertraging.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:05
Gezien de nieuwe MacBook Pro's met M2 chip en de prijsstijging wordt mijn dilemma alleen maar belangrijker.
Ik was aan het kijken naar een Air M2 met geheugen en cpu/gpu upgrades (8-10 16GB) of een standaard Pro M1 (8-14 16GB) met geheugen upgrade. Alle twee met 512GB hardeschijfruimte. Nu dat gat groter is geworden qua prijs, van €100 naar €350 is de vraag die ik mijzelf al stelde nog belangrijker, kan de Air M2 mijn workload aan. Mijn Macbook Pro 15" (QC 2,9GHz i7, 16GB) uit 2016 heeft moeite met het aansturen van een extern 4K scherm samen met Rhino/Capture One en ondertussen muziek/youtube luisteren. De keuze voor de Air is vooral ook dat ik hem elke dag met mij mee sleep. Ik vind het lastig, zijn er mensen die een vergelijkbare workload hebben voor hun Air M2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dagg schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:47:
Gezien de nieuwe MacBook Pro's met M2 chip en de prijsstijging wordt mijn dilemma alleen maar belangrijker.
Ik was aan het kijken naar een Air M2 met geheugen en cpu/gpu upgrades (8-10 16GB) of een standaard Pro M1 (8-14 16GB) met geheugen upgrade. Alle twee met 512GB hardeschijfruimte. Nu dat gat groter is geworden qua prijs, van €100 naar €350 is de vraag die ik mijzelf al stelde nog belangrijker, kan de Air M2 mijn workload aan. Mijn Macbook Pro 15" (QC 2,9GHz i7, 16GB) uit 2016 heeft moeite met het aansturen van een extern 4K scherm samen met Rhino/Capture One en ondertussen muziek/youtube luisteren. De keuze voor de Air is vooral ook dat ik hem elke dag met mij mee sleep. Ik vind het lastig, zijn er mensen die een vergelijkbare workload hebben voor hun Air M2?
Ik gebruik mijn M2 Air dagelijks met een Studio Display en dat is zelfs een 5K scherm.

Gebruik veel Capture One voor Tethred shooting en werkt als een trein. Op de achtergrond uiteraard nog aardig wat programma’s draaien. Ook voor 16GB gekozen en daar ga je geen spijt van krijgen als je het lichte gewicht net als ik belangrijk vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 18-01-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Greatsword schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik gebruik mijn M2 Air dagelijks met een Studio Display en dat is zelfs een 5K scherm.

Gebruik veel Capture One voor Tethred shooting en werkt als een trein. Op de achtergrond uiteraard nog aardig wat programma’s draaien. Ook voor 16GB gekozen en daar ga je geen spijt van krijgen als je het lichte gewicht net als ik belangrijk vind.
Dat klinkt goed! Hoe groot zijn jouw RAW’s? Ik werk met 85MB per stuk en alleen al cullen is een probleem, duurt te lang (10s) voordat de volgende echt goed gerenderd is (laaf icoon midden boven in scherm is dan pas weg) op het externe scherm. Als ik geen extern scherm heb scheelt het aanzienlijk (3/4 ongeveer) net als bij Rhino. Zonder extern scherm werkt mijn huidige laptop een stuk beter.

Edit: daarbij meldend dat mijn huidige pro een dedicated 4GB videokaart heeft. Denk dat het eerder aan de programma’s zelf ligt dat ik ‘problemen’ heb maar Intel keert niet terug dus alle software makers richten zich op Apple Silicon dunkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Dagg op 18-01-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dagg schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Dat klinkt goed! Hoe groot zijn jouw RAW’s? Ik werk met 85MB per stuk en alleen al cullen is een probleem, duurt te lang (10s) voordat de volgende echt goed gerenderd is (laaf icoon midden boven in scherm is dan pas weg) op het externe scherm. Als ik geen extern scherm heb scheelt het aanzienlijk (3/4 ongeveer) net als bij Rhino. Zonder extern scherm werkt mijn huidige laptop een stuk beter.

Edit: daarbij meldend dat mijn huidige pro een dedicated 4GB videokaart heeft. Denk dat het eerder aan de programma’s zelf ligt dat ik ‘problemen’ heb maar Intel keert niet terug dus alle software makers richten zich op Apple Silicon dunkt mij.
Varieert van 25MB tot 100MB. Cullen is zo goed als instant, soms even een kleine verspringing en als je veel lagen en nabewerking hebt misschien een seconde of 2. De 14” Pro is daarbij wel wat soepeler, dus als je in de toekomst met nog grotere bestanden gaat werken of daar aan irriteert zou ik voor de Pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Varieert van 25MB tot 100MB. Cullen is zo goed als instant, soms even een kleine verspringing en als je veel lagen en nabewerking hebt misschien een seconde of 2. De 14” Pro is daarbij wel wat soepeler, dus als je in de toekomst met nog grotere bestanden gaat werken of daar aan irriteert zou ik voor de Pro gaan.
De bestanden gaan niet groter worden de komende jaren, die investeringen moeten ook eerst afgeschreven/terug verdiend worden de komende jaren.
Ik heb zelf niet het idee dat mijn huidige computer echt traag is, zodra ik alleen op de computer werk met een niet native resolutie dan gaat het een stuk vlotter. Het is alleen minder fijn om dan productie te draaien, vandaar een extern scherm.

En gezien de M2 rondjes rent om de i7 zou het moeten lukken dunkt mij. Kan ik die bespaarde kosten mooi in een Studio Display stoppen.. Ben nog niet zeker van mijn zaak Air of Pro.. Keuzestress.. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dagg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:27:
[...]

De bestanden gaan niet groter worden de komende jaren, die investeringen moeten ook eerst afgeschreven/terug verdiend worden de komende jaren.
Ik heb zelf niet het idee dat mijn huidige computer echt traag is, zodra ik alleen op de computer werk met een niet native resolutie dan gaat het een stuk vlotter. Het is alleen minder fijn om dan productie te draaien, vandaar een extern scherm.

En gezien de M2 rondjes rent om de i7 zou het moeten lukken dunkt mij. Kan ik die bespaarde kosten mooi in een Studio Display stoppen.. Ben nog niet zeker van mijn zaak Air of Pro.. Keuzestress.. :X
Ik kocht de 14" Pro vanwege het prachtige MiniLED scherm, de HDMI poort, de terugkeer van MagSafe en het SD Slot.

Vervolgens gebruikte ik hem 90% in Clamshell dus dat hele mooie scherm zag en gebruikte ik eigenlijk bijna nooit. SD slot is erg fijn, maar na al die jaren USB-C gewend te zijn haal ik eigenlijk bijna nooit meer een SD kaart uit de camera, die is gewoon rechtstreeks verbonden met mijn Mac of Studio Display.

Toen kwam de Air uit, prachtig nieuw design (wat heel veel lijkt op de Pro) en nog een stuk lichter is ook. Uiteindelijk is dat nu mijn dagelijkse werkpaard geworden. Merkte wel dat het iets trager was, maar dat is voor mij verwaarloosbaar. Tijdens exports e.d. kan/heb ik nog genoeg andere zaken te doen.

Let op qua prijs/performance is de Pro een veel betere aankoop, echter heb ik de Air veel goedkoper kunnen aanschaffen dus dat was voor mij doorslaggevend om hem toch te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Ik kocht de 14" Pro vanwege het prachtige MiniLED scherm, de HDMI poort, de terugkeer van MagSafe en het SD Slot.

Vervolgens gebruikte ik hem 90% in Clamshell dus dat hele mooie scherm zag en gebruikte ik eigenlijk bijna nooit. SD slot is erg fijn, maar na al die jaren USB-C gewend te zijn haal ik eigenlijk bijna nooit meer een SD kaart uit de camera, die is gewoon rechtstreeks verbonden met mijn Mac of Studio Display.

Toen kwam de Air uit, prachtig nieuw design (wat heel veel lijkt op de Pro) en nog een stuk lichter is ook. Uiteindelijk is dat nu mijn dagelijkse werkpaard geworden. Merkte wel dat het iets trager was, maar dat is voor mij verwaarloosbaar. Tijdens exports e.d. kan/heb ik nog genoeg andere zaken te doen.

Let op qua prijs/performance is de Pro een veel betere aankoop, echter heb ik de Air veel goedkoper kunnen aanschaffen dus dat was voor mij doorslaggevend om hem toch te halen ;)
Voor mij is al het nieuwe (scherm en aansluitingen) van de Pro geen verkoopargument meer t.o.v. wat ik nu heb, dat scheelt. Eerder de rekenkracht en als ik dat met de Air kan waarom ook niet, maar ja, zie maar een vergelijkbaar real world vergelijking te krijgen en niet alleen toegespitst op video bewerking (zo komt het bij mij althans over). Vanmiddag toch maar even langs de store. Dank voor al je informatie O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Update na bezoek aan de store, een Studio Display zorgt er voor dat mijn problemen een stukje kleiner zijn, minder lag maar nog niet verholpen. Raar.
Misschien met de Air dat het allemaal verholpen/weg zijn. De expert verwacht dat ik met de M2 8-10 en 16GB wel af zou moeten kunnen, toch maar één bestellen en uitproberen, terug sturen kan altijd nog binnen 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Nu met de prijsstijging van de Pro is dat prijs/performance-voordeel weer weg. De prijs is net als de M2 Air weer netjes aan het opschuiven richting het 'oude' niche dure Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-06 19:02
Dagg schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:54:
Update na bezoek aan de store, een Studio Display zorgt er voor dat mijn problemen een stukje kleiner zijn, minder lag maar nog niet verholpen. Raar.
Misschien met de Air dat het allemaal verholpen/weg zijn. De expert verwacht dat ik met de M2 8-10 en 16GB wel af zou moeten kunnen, toch maar één bestellen en uitproberen, terug sturen kan altijd nog binnen 14 dagen.
Een 4k scherm vergt veel meer van een (intel) Macbook dan de 5k Studio Display. 4k is bij Apple namelijk geen native resolution en 5k wel. Bij Macbooks met een M1 processor of hoger zou dit trouwens niet meer uit mogen maken. Zie voor meer informatie eventueel: https://bytecellar.com/20...a-problem-on-modern-macs/ en YouTube: macOS 4K Scaling Explained: The TRUTH About Quality And Performance!

Ik zou sowieso voor de upgrade naar 16GB gaan. Vwb de gpu: De 10 gpu biedt nauwelijks voordeel boven de 8 gpu, zie YouTube: 8-core vs 10-core GPU M2 MacBook Air - You WON'T Believe THIS.

Voor meer info over 16 of 24 gb zie : YouTube: 16GB vs 24GB RAM M2 MacBook Air & Pro - Were We WRONG?!.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
BertNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Een 4k scherm vergt veel meer van een (intel) Macbook dan de 5k Studio Display. 4k is bij Apple namelijk geen native resolution en 5k wel.
Huh?! Wat?! Waar héb je het over?! :?

Dat is niet wat je links zeggen. 4k op een 4k-scherm = native. 5k op een 5k-scherm = native. Je resolutie schalen en bijvoorbeeld 3k op een 4k-scherm draaien = niet native, en dat is zwaarder, en daar heeft MacOS moeite mee.

Zolang beide schermen op hun native resolutie draaien, is 5k natuurlijk nooit lichter dan 4k.

[ Voor 35% gewijzigd door Hahn op 20-01-2023 18:24 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52

4POX

Everybody is wired

Hahn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Huh?! Wat?! Waar héb je het over?! :?

Dat is niet wat je links zeggen. 4k op een 4k-scherm = native. 5k op een 5k-scherm = native. Je resolutie schalen en bijvoorbeeld 3k op een 4k-scherm draaien = niet native, en dat is zwaarder, en daar heeft MacOS moeite mee.

Zolang beide schermen op hun native resolutie draaien, is 5k natuurlijk nooit lichter dan 4k.
In de ATP podcast leggen ze dat uit dat op 5K het makkelijker is om retina naar resolutie om te rekenen. Met een 4K scherm moet je opeens heel veel meer gaan rekenen om iedere pixel op de juiste plek te krijgen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15

Jrz

––––––––––––

4POX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:29:
[...]

In de ATP podcast leggen ze dat uit dat op 5K het makkelijker is om retina naar resolutie om te rekenen. Met een 4K scherm moet je opeens heel veel meer gaan rekenen om iedere pixel op de juiste plek te krijgen.
Dat ligt er toch maar net aan welke scalingsfactor er op dit moment nodig is?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
4POX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:29:
[...]

'retina naar resolutie om rekenen' is echt abracadabra.

Ja, 5k kan een makkelijkere resolutie zijn om te schalen afhankelijk van wat je wilt, omdat 2560 precies de helft is qua horizontale resolutie, en 1440 precies de helft is qua verticale resolutie. Dus als je 2560x1440 op een 5k-scherm wilt draaien, dan werkt dat beter dan 2560x1440 op een 4k-scherm.

Maar als je 4k op een 4k-scherm draait, dan is dat gewoon native, en is dat niet zwaarder dan 5k op een 5k-scherm (waarbij 5k dus 5120x2880 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52

4POX

Everybody is wired

Hahn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Ja, 5k kan een makkelijkere resolutie zijn om te schalen afhankelijk van wat je wilt, omdat 2560 precies de helft is qua horizontale resolutie, en 1440 precies de helft is qua verticale resolutie. Dus als je 2560x1440 op een 5k-scherm wilt draaien, dan werkt dat beter dan 2560x1440 op een 4k-scherm.

Maar als je 4k op een 4k-scherm draait, dan is dat gewoon native, en is dat niet zwaarder dan 5k op een 5k-scherm (waarbij 5k dus 5120x2880 is).
Na de espresso maakt mijn hoofd eindelijk de connectie van native :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-06 19:02
Hahn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Als je dat doet bij een Macbook + 4k externe monitor dan zijn de letters en pictogrammen heel erg klein. Te klein. Je zult dus altijd een andere optie moeten kiezen. Zie hier nog wat meer info YouTube: Why I RETURNED my 4k Monitor // MacOS Scaling Explained!. Op de huidige Macbooks met Apple Silicon lijkt scaling ivm een 4k monitor overigens geen performance issue meer te geven. Maar bij (oudere) Macbooks met intel processor kan dit altijd (iets) impact hebben op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
BertNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Als je dat doet bij een Macbook + 4k externe monitor dan zijn de letters en pictogrammen heel erg klein. Te klein. Je zult dus altijd een andere optie moeten kiezen. Zie hier nog wat meer info YouTube: Why I RETURNED my 4k Monitor // MacOS Scaling Explained!. Op de huidige Macbooks met Apple Silicon lijkt scaling ivm een 4k monitor overigens geen performance issue meer te geven. Maar bij (oudere) Macbooks met intel processor kan dit altijd (iets) impact hebben op de performance.
Dat ligt helemaal aan hoe groot je monitor is en wat je zelf fijn vindt. Ik heb een 43 inch monitor (ja, monitor, geen tv) die ik op m'n MacBook Pro gebruik, en daar is 4k perfect op voor mij.

Maar dat was verder ook niet mijn punt waarom ik hier reageerde: ik wou vooral duidelijk maken dat '4k is geen native resolutie bij Apple' onzin was.

Scaling die afwijkt van de native resolutie kan bij oudere (Intel) MacBooks voor mindere prestaties zorgen, maar dat is heel wat anders dan '4k is niet native ondersteund'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MacBook Air M2 is hier en daar geprijsd naar 1.299.- en werd vanmorgen spontaan wakker met het idee mijn Air M1 daarvoor in te wisselen. De achterliggende gedachte is dat de prijzen alleen maar aan het stijgen zijn.

Vandaag even gaan kijken en er is zeker een wow-effect, maar weggeblazen werd ik niet. Qua snelheid merkte ik weinig verschil, scherm natuurlijk iets scherper en feller. Verder blijf ik van het tapered design van de oudere MacBook houden.

Was het een gek idee om over te stappen? :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04
THE_BASE schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:30:
MacBook Air M2 is hier en daar geprijsd naar 1.299.- en werd vanmorgen spontaan wakker met het idee mijn Air M1 daarvoor in te wisselen. De achterliggende gedachte is dat de prijzen alleen maar aan het stijgen zijn.

Vandaag even gaan kijken en er is zeker een wow-effect, maar weggeblazen werd ik niet. Qua snelheid merkte ik weinig verschil, scherm natuurlijk iets scherper en feller. Verder blijf ik van het tapered design van de oudere MacBook houden.

Was het een gek idee om over te stappen? :)
Als je al een M1 hebt zou ik niet overstappen eerlijk gezegd. Je krijgt inderdaad een iets groter scherm, meer nits en betere performance (maar niet langdurig door throtteling) maar ga je dat echt merken in de praktijk?

https://www.cgdirector.com/m1-vs-m2-macbook/

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
renzo4000 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Als je al een M1 hebt zou ik niet overstappen eerlijk gezegd. Je krijgt inderdaad een iets groter scherm, meer nits en betere performance (maar niet langdurig door throtteling) maar ga je dat echt merken in de praktijk?

https://www.cgdirector.com/m1-vs-m2-macbook/
Het is eerder een soort FOMO, omdat alle prijzen alleen maar aan het stijgen zijn. Maar 1300 euro aankoop en verkoop van M1 voor 650 resulteert in een netto prijs van 650 euro. Dat is het niet waard, zoals je zegt.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Als je hem op lanceer datum had, een afschrijving van 25 eur p.m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04
THE_BASE schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Het is eerder een soort FOMO, omdat alle prijzen alleen maar aan het stijgen zijn. Maar 1300 euro aankoop en verkoop van M1 voor 650 resulteert in een netto prijs van 650 euro. Dat is het niet waard, zoals je zegt.
Ik zou het niet doen in jouw situatie. Maar dat gezegd hebbende heb ik zelf wel een m2 air 16gb/512/10 core gpu genomen a €2200 8) ... weliswaar via mijn werk anders had ik dat nooit gedaan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
BertNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Een 4k scherm vergt veel meer van een (intel) Macbook dan de 5k Studio Display. 4k is bij Apple namelijk geen native resolution en 5k wel. Bij Macbooks met een M1 processor of hoger zou dit trouwens niet meer uit mogen maken. Zie voor meer informatie eventueel: https://bytecellar.com/20...a-problem-on-modern-macs/ en YouTube: macOS 4K Scaling Explained: The TRUTH About Quality And Performance!

Ik zou sowieso voor de upgrade naar 16GB gaan. Vwb de gpu: De 10 gpu biedt nauwelijks voordeel boven de 8 gpu, zie YouTube: 8-core vs 10-core GPU M2 MacBook Air - You WON'T Believe THIS.

Voor meer info over 16 of 24 gb zie : YouTube: 16GB vs 24GB RAM M2 MacBook Air & Pro - Were We WRONG?!.
Ik denk het te snappen maar begrijpen doe ik niet. Simpel gezegd, C1 hoeft niet het hele scherm opnieuw te renderen, alleen de foto en gezien die op 100% staat hoeft er ook niets omgerekend te worden denk ik dan. Maar waarom dan toch zo traag. Bij Rhino snap ik dat beter. Misschien maar kijken naar een 5K scherm op MP i.p.v. een nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:13
Mijn Air 2017 wordt nu toch wel erg traag, ook voor de voornamelijk kantoorwerkzaamheden/ webbased dossierprogramma' s die ik ermee gebruik. Thuis heb ik sinds afgelopen zomer een iMac 2022 M1 (toppertje) waardoor ik dagelijks de verschillen in snelheid merk en me er aan ga ergeren. Goed, mag misschien ook wel na bijna 6 jaar gebruik.

Ik ga voor een Air 2022 en wilde aanvankelijk voor de instapper gaan, daar die mij vlot genoeg lijkt en die heeft genoeg opslagruimte. Echter ik zie in diverse tests en reviews dat men de 16GB aanraadt, met het oog op de toekomst.
Ik heb echter niet de kennis om goed te kunnen kiezen. Iemand die daar wat over kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:13:
Mijn Air 2017 wordt nu toch wel erg traag, ook voor de voornamelijk kantoorwerkzaamheden/ webbased dossierprogramma' s die ik ermee gebruik. Thuis heb ik sinds afgelopen zomer een iMac 2022 M1 (toppertje) waardoor ik dagelijks de verschillen in snelheid merk en me er aan ga ergeren. Goed, mag misschien ook wel na bijna 6 jaar gebruik.

Ik ga voor een Air 2022 en wilde aanvankelijk voor de instapper gaan, daar die mij vlot genoeg lijkt en die heeft genoeg opslagruimte. Echter ik zie in diverse tests en reviews dat men de 16GB aanraadt, met het oog op de toekomst.
Ik heb echter niet de kennis om goed te kunnen kiezen. Iemand die daar wat over kan zeggen?
Die van 2017 is nog een Dual Core dus dat is inderdaad een wereld van verschil t.o.v. de M1.

Heeft je iMac 8GB of meer? Dat lijkt me een makkelijke test en uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Die van 2017 is nog een Dual Core dus dat is inderdaad een wereld van verschil t.o.v. de M1.

Heeft je iMac 8GB of meer? Dat lijkt me een makkelijke test en uitgangspunt.
De Imac is ook 8G ja, dus wat dat betreft moet het goed zijn als ik dat als uitgangspunt neem. Ik zie dat er nu wat aanbiedingen zijn, dus misschien dit weekend maar toeslaan. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirWInsalot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 22:21
Misschien een gekke vraag (of verkeerde topic) maar weet iemand waar ik een doekje kan vinden om zowel m'n scherm als de buitenkant van de Macbook Air 2022 Space Grey schoon kan houden? Het liefst een doekje wat lang meegaat.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Bij de Action, Hema, Blokker of andere toko die zachte microvezeldoekjes of andere zachte, liefst pluisvrije (in praktijk pluisarme ;)) doekjes verkoopt.

Maar voorkomen is beter dan genezen. :)

Niet met middeltjes aan de slag gaan op je scherm, dat tast de anti-reflectie coating aan. Dus alleen droog gebruiken of een paar drupjes water op het doekje. Echt een vrijwel droog doekje dus, absoluut niet nat, en zorg dat het water goed in het doekje getrokken is.

(Het idee is dat er ook door het duwen van het poetsen geen water meer uit kan komen dat ergens in je macbook terecht kan komen. Is je scherm echt te vies dan naast de paar drupjes water een drupje zachte zeep op het doekje doen. Handafwasmiddel zonder toevoegingen, bijv eco afwasmiddel, Klok, etc, Dreft of citroenafwasmiddelen zijn al agressiever.)

Dus het regime komt neer op:
1. Zorg dat de macbook niet vies wordt dus werk altijd op een schone ondergrond en vooral ook met schone handen. Als je je toetsenbord schoon houdt voorkom je ook dat je scherm vies wordt (bij het dichtklappen van de macbook).
2. Stof verwijder je met een schoon, droog, zacht doekje, scherm alleen indien nodig zachtjes afvegen.
3. Vuil verwijder je met een schoon, zacht doekje voorzien van een paar druppeltjes water (dus een vrijwel droge doek, géén natte!). Scherm alleen indien nodig poetsen en nawrijven met een schoon, droog doekje.
4. Vet verwijder je met een schoon, zacht doekje voorzien van een paar druppeltjes water (dus een vrijwel droge doek, géén natte!) en een beetje handafwasmiddel of andere zeep zonder agressieve toevoegingen. Scherm alleen indien nodig zachtjes poetsen en nawrijven met het schoon, droog doekje.
5. Nooit hard poetsen, zéker niet op het scherm! ;)

[ Voor 112% gewijzigd door Cap op 19-02-2023 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Die droge, zachte microvezeldoekjes die je ook voor brillen gebruikt zijn bijvoorbeeld heel geschikt en in de regel wasbaar. (Zonder wasverzachter.)

Daarnaast inderdaad wat hierboven staat. Ik zou alleen nog één ding toe willen voegen: denk ook na over waar je de laptop gebruikt. Buiten of direct bij een open raam is bijvoorbeeld altijd een risico, zeker bij droog, winderig weer, omdat de kans groot is dat er dan zand in de lucht zit. Als dat dan op je laptop komt en je gaat poetsen, dan is de kans op krassen natuurlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Ik heb recent een MacBook Air M2 gekocht. Blijkbaar een Amerikaans model. Ik kreeg er een losse europese duckhead bij. Alleen zie ik op die duckhead staan dat deze voor 2,5 ampere is en de Amerikaanse die er bij zat is voor 7 ampere. Volgens de verkoper kan dat geen kwaad. Iemand die weet of dit inderdaad klopt en of ik de adapter dus zonder zorgen kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:45
Een amerikaans stopcontact levert 110V, een Europese 230V.
Dus VS: 7A x 110V = 770W
EU: 2,5A x 230V = 575W
Komt dus al dicht bij elkaar in de buurt. Maar uiteindelijk gaat je macbook never nooit zo veel stroom trekken, dus dat is sowieso geen probleem. Die 7A of 2,5A is wat het ding maximaal aan kan, in de praktijk gaat dit dus nooit gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:01
Ik heb momenteel een MBA uit 2015. Mede vanwege de i7 en 8GB ram is hij eigenlijk nog snel genoeg voor wat ik er mee wil doen. Enkel de accu is erg slecht en ik heb een bluetooth probleem wat ondanks het vervangen van de module niet verholpen raakt. Erg zonde maar ik kan hem eigenlijk niet gebruiken op deze manier.

Nu wil ik een MBA m2 kopen. Het instap model is met 1299 mooi geprijsd. Enkel lees ik de verhalen over de 256gb variant die wegens de single chip een stuk slomer is dan de 512gb variant. Nu zijn dit berichten van testers, en ik begrijp dat die dit opmerken. Maar zijn er ook tweeakters en dus wat ''normalere'' gebruikers die hier iets over kunnen zeggen. Over hoe dit in de praktijk bijvoorbeeld merkbaar is?

En ik heb dus in mijn 2015 MBA 8gb ram, is dan in de m2 8gb dan niet een stap terug?

En wat is jullie mening over upgraden naar de 10core variant?

Ik gebruik de MB voornamelijk voor wat admin, werken in de Citrix werkspace, soms wat programma's als SPSS. Bij flink werk wel veel tabbladen open, en word/powerpoint e.d.. Maar bijvoorbeeld foto's of video's bewerken doe ik niet, al zou ik dit misschien in de toekomst wel willen doen. Maar of dan een video uiteindelijk opslaan 30 minuten duurt of 50 minuten zou me dan niet uitmaken.

Hoor graag jullie meningen en ideeën. De instap variant voor die prijs is een mooie deal. Maar als ik vervolgens tegen een trage laptop aanloop vind ik een extra bedrag de moeite waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
drusloos schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:37:
Ik heb momenteel een MBA uit 2015. Mede vanwege de i7 en 8GB ram is hij eigenlijk nog snel genoeg voor wat ik er mee wil doen. Enkel de accu is erg slecht en ik heb een bluetooth probleem wat ondanks het vervangen van de module niet verholpen raakt. Erg zonde maar ik kan hem eigenlijk niet gebruiken op deze manier.

Nu wil ik een MBA m2 kopen. Het instap model is met 1299 mooi geprijsd. Enkel lees ik de verhalen over de 256gb variant die wegens de single chip een stuk slomer is dan de 512gb variant. Nu zijn dit berichten van testers, en ik begrijp dat die dit opmerken. Maar zijn er ook tweeakters en dus wat ''normalere'' gebruikers die hier iets over kunnen zeggen. Over hoe dit in de praktijk bijvoorbeeld merkbaar is?

En ik heb dus in mijn 2015 MBA 8gb ram, is dan in de m2 8gb dan niet een stap terug?
99% niet merkbaar in de praktijk, dus niet wakker van liggen en al helemaal niet als je van een Dual Core uit 2015 komt.
En wat is jullie mening over upgraden naar de 10core variant?

Ik gebruik de MB voornamelijk voor wat admin, werken in de Citrix werkspace, soms wat programma's als SPSS. Bij flink werk wel veel tabbladen open, en word/powerpoint e.d.. Maar bijvoorbeeld foto's of video's bewerken doe ik niet, al zou ik dit misschien in de toekomst wel willen doen. Maar of dan een video uiteindelijk opslaan 30 minuten duurt of 50 minuten zou me dan niet uitmaken.

Hoor graag jullie meningen en ideeën. De instap variant voor die prijs is een mooie deal. Maar als ik vervolgens tegen een trage laptop aanloop vind ik een extra bedrag de moeite waard.
10 core upgrade is het niet waard. Als ik zou upgraden zou dat RAM en/of opslag zijn maar als ik jouw gebruik zo zie lijkt het instapmodel me meer dan prima.

Ik zie hem de laatste tijd ook veel via V&A weg gaan voor <1000,- als je wat geld wilt besparen ;)

categorie: Laptops

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 01-03-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Een MBA uit 2015 is natuurlijk niet te vergelijken met een MBA uit 2022. Je zal er alleen maar op vooruit gaan. Een mooie bijkomstigheid is dat er geen fans in het model uit 2022 zitten, dus dat is lekker stil. Al heb ik mijn 14” MBP uit 2021 nog nooit horen blazen. Met mijn 13” MBP uit 2017 was dat wel anders, mede door de Intel-processor.

[ Voor 54% gewijzigd door syltheboy op 01-03-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Uiteindelijk na wat rond gezoek toch maar uitgekomen op een MBA m2 met 256gb/8gb. Het instapmodel is meer dan prima voor wat ik er mee ga doen.

Grappige is dat ik al een aantal dagen zat te kijken waar nou een goede prijs was. 1299 was telkens de laagste prijs, ook in de pricewatch van tweakers. Kijk ik net op BCC, staat hij voor 1199 met 35w oplader. Dat terwijl dezelfde versie met 30w oplader 1369 kost. Mooie deal, en gelijk besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
drusloos schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:44:
Uiteindelijk na wat rond gezoek toch maar uitgekomen op een MBA m2 met 256gb/8gb. Het instapmodel is meer dan prima voor wat ik er mee ga doen.

Grappige is dat ik al een aantal dagen zat te kijken waar nou een goede prijs was. 1299 was telkens de laagste prijs, ook in de pricewatch van tweakers. Kijk ik net op BCC, staat hij voor 1199 met 35w oplader. Dat terwijl dezelfde versie met 30w oplader 1369 kost. Mooie deal, en gelijk besteld!
I.c.m. CashbackXL had je nog wat extra kunnen besparen en via MP en V&A gaan ze doorgaans al voor 999,- weg ;)

In ieder geval veel plezier er mee, gebruik de mijne 16GB/1TB dagelijks zijn echt top dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Greatsword schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:51:
[...]

I.c.m. CashbackXL had je nog wat extra kunnen besparen en via MP en V&A gaan ze doorgaans al voor 999,- weg ;)

In ieder geval veel plezier er mee, gebruik de mijne 16GB/1TB dagelijks zijn echt top dingen.
En vergeet niet om cadeaubonnen met korting te bestellen via wissel.nl waar je via CashbacXL ook nog eens 1% extra krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
drusloos schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:44:

Prima keuze. Typ deze reactie ook op een m2 8GB/256GB model. nu bijna half jaartje in bezit.
Top ding gaat eindeloos mee en snel zat voor mijn werkzaamheden die vooral bestaan uit media consumptie, office en systeembeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Ik heb nu een weekje de m2 air. Wat me opvalt is dat de batterij aangeeft 97% te zijn terwijl via coconut battery de status is 88%. Lijkt me vrij apart als ik nu al de batterij zou moeten synchroniseren met zo'n smc reset oid.

Ik herken dit ook niet van eerdere MacBooks die ik heb gehad. Gewoon laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
drusloos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:42:
Ik heb nu een weekje de m2 air. Wat me opvalt is dat de batterij aangeeft 97% te zijn terwijl via coconut battery de status is 88%. Lijkt me vrij apart als ik nu al de batterij zou moeten synchroniseren met zo'n smc reset oid.

Ik herken dit ook niet van eerdere MacBooks die ik heb gehad. Gewoon laten?
MacBook al een keer helemaal leeg laten lopen?
Staat geoptimaliseerd laden aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bij mij is dat " probleem " langzaam ontstaan. Volgens mij zit verschil in meting. Ik geloof dat coconut naar een langere periode kijkt en MacOs naar het huidige level.

Volgens coconut zou ik bijna mijn batterij moeten vervangen als ik de 80% aan houd en dat met net 100 load cycles.. Mijn M1 air is van lanceerdatum.
Ik heb batterijen en %s laten gaan en maak mij er niet zo druk om. Ik tik dit bijv op een MBP waarvan batterij er zeer slecht aan toe was. Na drie x resetten. paar keer leeg laten lopen en weer vol laden is batterij status weer goed. En zover ik kan merken is die ook goed. Haal ook gewoon 4 a 5 uur (MBP 15 inch uit mid 2014). Batterij is 3000 dagen oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Jim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-03-2023
Hi leden

Ik heb voor het eerst een MacBook Air M2 8GB/256GB aangeschaft en ben er blij mee!
Toch lees ik op Reddit en zie ik filmpjes op Youtube voorbij komen over de ' beperkte' RAM van 8Gb en de minimale 16Gb upgrade.
Ik gebruik mijn laptop puur voor administratie (als ZZP'er bijhouden van facturen etc.) het voorbereiden van cursussen d.m.v. PDF en Pages, wegsurfing (6 tabs) en media-streaming. Moet ik me nu zorgen maken dat mijn laptop niet futureproof is? Ik heb dit namelijk gekocht vanwege de Apple iCloud en de gedachte dat MBA min. 5/6 jaar mee gaan.
Ik heb de laptop gekocht bij MM en mag het binnen 30 dagen retourneren en ruilen. Toch denk ik dat beide modellen in de loop van der jaren, voor mijn gebruik, niet veel zullen verschillen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
N-Jim schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:24:
Hi leden

Ik heb voor het eerst een MacBook Air M2 8GB/256GB aangeschaft en ben er blij mee!
Toch lees ik op Reddit en zie ik filmpjes op Youtube voorbij komen over de ' beperkte' RAM van 8Gb en de minimale 16Gb upgrade.
Ik gebruik mijn laptop puur voor administratie (als ZZP'er bijhouden van facturen etc.) het voorbereiden van cursussen d.m.v. PDF en Pages, wegsurfing (6 tabs) en media-streaming. Moet ik me nu zorgen maken dat mijn laptop niet futureproof is? Ik heb dit namelijk gekocht vanwege de Apple iCloud en de gedachte dat MBA min. 5/6 jaar mee gaan.
Ik heb de laptop gekocht bij MM en mag het binnen 30 dagen retourneren en ruilen. Toch denk ik dat beide modellen in de loop van der jaren, voor mijn gebruik, niet veel zullen verschillen...
Ik heb een M1 air met 8gb en draai zwaardere dingen dan jij. Ik gebruik virtual machines (game daar soms mee), heb docker, heb in verleden xcode gebruikt en anaconda.

Ik heb nergens last van, terwijl dat dus ook 8gb is en een generatie oudere processor.
Tenzij je dagelijks zware dingen er mee doet zoals dagelijks je 4K video’s bewerken, of veel zware apps tegelijk aan het draaien bent, veel met vm’s doet of professioneel iOS apps aan het maken bent, zou ik me er geen zorgen over maken. Ik zou eerder kunnen denken dat je op den duur schijfruimte tekort gaat krijgen, maar dat hangt ook af van wat je er mee doet.
Ik kan me ook voorstellen dat met 16gb je misschien over een aantal jaar meer plezier hebt.

Maar, voor vandaag de dag met wat je er nu mee zegt te doen is die 8gb voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door PrimusIP op 24-03-2023 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@N-Jim Ik heb ervaring met zowel 8GB als 16 GB bij deze machines en ik sluit me aan bij het verhaal van @PrimusIP Voor jouw toepassingen zou ik gewoon lekker voor 8GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Jim
PrimusIP schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 01:11:
[...]

Ik heb een M1 air met 8gb en draai zwaardere dingen dan jij. Ik gebruik virtual machines (game daar soms mee), heb docker, heb in verleden xcode gebruikt en anaconda.

Ik heb nergens last van, terwijl dat dus ook 8gb is en een generatie oudere processor.
Tenzij je dagelijks zware dingen er mee doet zoals dagelijks je 4K video’s bewerken, of veel zware apps tegelijk aan het draaien bent, veel met vm’s doet of professioneel iOS apps aan het maken bent, zou ik me er geen zorgen over maken. Ik zou eerder kunnen denken dat je op den duur schijfruimte tekort gaat krijgen, maar dat hangt ook af van wat je er mee doet.
Ik kan me ook voorstellen dat met 16gb je misschien over een aantal jaar meer plezier hebt.

Maar, voor vandaag de dag met wat je er nu mee zegt te doen is die 8gb voldoende.
Top, dankjewel voor jouw reactie!

Ik maakte me niet zorgen over vandaag de dag maar meer over 4/5 jaar. Of het voldoende toekomst bestendig maar gezien jouw ervaringen met het zwaardere gebruik en inmiddels oudere processor is het voor mij beperkte gebruik helemaal passend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-Jim
Greatsword schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:07:
@N-Jim Ik heb ervaring met zowel 8GB als 16 GB bij deze machines en ik sluit me aan bij het verhaal van @PrimusIP Voor jouw toepassingen zou ik gewoon lekker voor 8GB gaan.
Dank voor de terugkoppeling!

Oké top! Jaa de 8GB is nu voldoende uiteraard maar maakte me meer zorgen over het future proof zijn. Echter waarom zou Apple een laptop op de markt brengen in 2022/2023 die niet future proof zal zijn ( 5/6 jaar min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Ik wilde in januari de M2 air bestellen, maar toen ik las dat er dit voorjaar ook een 15" versie van de Air uit zou gaan komen en besloot ik daar op te wachten. In mijn omgeving heb ik dit inmiddels al van meerdere mensen gehoord. Dus laat maar komen Apple, ik denk dat het een hit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:25
twodigits schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
Ik wilde in januari de M2 air bestellen, maar toen ik las dat er dit voorjaar ook een 15" versie van de Air uit zou gaan komen en besloot ik daar op te wachten. In mijn omgeving heb ik dit inmiddels al van meerdere mensen gehoord. Dus laat maar komen Apple, ik denk dat het een hit wordt.
Dat hoop ik ook. Prijs zal echter niet mals zijn. :'(

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
twodigits schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
De huidige M2 air komt als je hem gaat upgraden al behoorlijk dichtbij de aanbiedingsprijzen van de 14” Pro.

Qua prijs/kwaliteit verhouding blijft dit dus moeilijk te verantwoorden omdat de Pro zoveel meer waarde voor je geld geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Greatsword schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:22:
[...]

De huidige M2 air komt als je hem gaat upgraden al behoorlijk dichtbij de aanbiedingsprijzen van de 14” Pro.

Qua prijs/kwaliteit verhouding blijft dit dus moeilijk te verantwoorden omdat de Pro zoveel meer waarde voor je geld geeft.
Maar thin, light en fanless heeft ook z'n voordelen. En z'n prijs. Ik heb zowel de M2 Air als de 14 Pro geprobeerd als opvolger van mijn oude Macbook Air. De Pro is inderdaad beter (met name het scherm en aansluitingen), maar ik kon maar niet wennen aan de lompe scherpe hoge randen aan de onderkant, het gewicht, en het onprettig zwart gelakte gedeelte onder de toetsen, waardoor je de toetsen veel minder goed ziet (ik kan niet blind typen). Ik doe niet aan professioneel video-editing, programmeren of andere zware toepassingen waarbij de wat betere rekenkracht en koeling van de Pro nodig is, dus uiteindelijk de M2 Air gekozen, en voor het geld dat ik daarmee bespaarde een setje Airpods Pro2 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49

Soullie

Planeshift

Ik zocht ook iets extreem draagbaars, dat was mijn de meerprijs wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het is net waar je naar op zoek bent, elk model heeft zijn sterke punten.

Thin, light, fanless en wedge shape heeft bij mij ook véél meer meerwaarde dan bijv hogere cpu snelheid / meer cores, ik ga dat echt niet merken. Áls de CPU dan een keer 100% staat te stampen ivm een brak / zwaar programma gaat ie gewoon throttlen, dat heb ik veel liever dan het aanzwellende 'opstijgend vliegtuig' geluid van mijn MBP, die ik zoveel mogelijk in de kast laat.

Maar gezien het huidige prijsniveau van de macbooks denk ik dat ik de 15 inch M2 Air aan mij voorbij laat gaan en hopelijk nog heel lang gebruik kan maken van mijn M1. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 30-03-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Normaal ben ik niet zo panisch over accupercentages e.d.. Maar het viel me nu op via coconut battery dat mijn MBA '22 na 8 oplaad cycli nog een restpercentage heeft van 98.1%. Ik zou 1.9% degradatie in 1,5 maand best veel vinden na 8 laadcycli. Even aankijken of is dat afwijkend met jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
drusloos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:18:
Normaal ben ik niet zo panisch over accupercentages e.d.. Maar het viel me nu op via coconut battery dat mijn MBA '22 na 8 oplaad cycli nog een restpercentage heeft van 98.1%. Ik zou 1.9% degradatie in 1,5 maand best veel vinden na 8 laadcycli. Even aankijken of is dat afwijkend met jullie ervaringen?
Je bent normaal niet zo panisch, maar toch controleer je het na 6 weken al..? ;)

Hoe dan ook, aangezien je nog ver boven de 80% grens zit zal je het sowieso nog even moeten aankijken, want hier gaat Apple waarschijnlijk niks mee doen. Check het over een half jaar nog eens, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Hahn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:23:
[...]

Je bent normaal niet zo panisch, maar toch controleer je het na 6 weken al..? ;)

Hoe dan ook, aangezien je nog ver boven de 80% grens zit zal je het sowieso nog even moeten aankijken, want hier gaat Apple waarschijnlijk niks mee doen. Check het over een half jaar nog eens, zou ik zeggen.
Nee, ik wilde eigenlijk voor de verkoop van m’n iPhone het percentage opzoeken (verschilt namelijk met wat de iPhone zelf weer geeft). En dan zie ik automatisch van mijn macbook het percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 17:43
Jaja, de nieuwe zal er wel weer aan komen. Toch vond ik deze 512GB voor €1399 bij Bol wel interessant. Met coupons via CashbackXL en Wissel.nl nog iets minder duur.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Napsju schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:31:
Jaja, de nieuwe zal er wel weer aan komen. Toch vond ik deze 512GB voor €1399 bij Bol wel interessant. Met coupons via CashbackXL en Wissel.nl nog iets minder duur.
En als je dan via Shopbuddies naar bol.com gaat, krijg je nog wat extra cashback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Kan het base-model voor 355 euro van iemand overnemen maar het scherm is deels stuk. Dus ik twijfel nog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyaLMIxk3AEsloMJLvmxF9PwE2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DwUIw4L545TRn4aZLJzn8fe.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie wel dat het interessant is als hij jonger is dan 60 dagen, want met Apple Care kost een reparatie maar 99 euro. Hij is dus ouder, van oktober 2022.

[ Voor 12% gewijzigd door syltheboy op 14-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
syltheboy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:24:
Ik zie wel dat het interessant is als hij jonger is dan 60 dagen, want met Apple Care kost een reparatie maar 99 euro. Hij is dus ouder, van oktober 2022.
Dus je gokt er op dat je Apple Care kan afsluiten en vervolgens voor €99 het scherm kan repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Dus je gokt er op dat je Apple Care kan afsluiten en vervolgens voor €99 het scherm kan repareren?
Ik hoef er niet op te gokken, want Apple Care kan ik vergeten. Ik kan hem natuurlijk wel met een extern scherm gebruiken, maar dan kan ik net zo goed voor een Mac Mini kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
syltheboy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Ik hoef er niet op te gokken, want Apple Care kan ik vergeten. Ik kan hem natuurlijk wel met een extern scherm gebruiken, maar dan kan ik net zo goed voor een Mac Mini kijken.
Sorry, je hebt gelijk. Je bent al voorbij de 60 dagen. Een nieuw scherm is belachelijk duur. Dan kun je inderdaad net zo goed voor een Mac Mini gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
syltheboy schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:12:
[...]

En als je hem met extra scherm gebruikt, is het hopen dat er niet nog meer kapot is. Als het mijn eigen laptop was geweest zou een extra scherm wel een optie zijn om het een tweede leven te geven. Maar ik zou zelf niet snel een kapotte laptop willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@PrimusIP Denk ook dat ik het maar niet doe, ze wil hem zelfs komen brengen en hij staat al bijna een maand op MP. Ze lijkt betrouwbaar als ik haar op FB opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Hier zijn we ook in zoektocht naar een Air, als bv bij Bol kijk dan is Apple zelf toch wel behoorlijk duurder. Kan iemand hier zeggen hoe dat komt?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Take your pick, grijze import, buitenlands model, en natuurlijk marktwerking oftewel concurrentie. Ik zou hier gewon even in de pricewatch kijken en evt bij de juiste winkel icm een site als CasbackXL nog even wat extra korting pakken.

uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 17:43
Pierre schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:52:
Hier zijn we ook in zoektocht naar een Air, als bv bij Bol kijk dan is Apple zelf toch wel behoorlijk duurder. Kan iemand hier zeggen hoe dat komt?
Cap schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:51:
Take your pick, grijze import, buitenlands model, en natuurlijk marktwerking oftewel concurrentie. Ik zou hier gewon even in de pricewatch kijken en evt bij de juiste winkel icm een site als CasbackXL nog even wat extra korting pakken.

uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,...
Nee hoor. Deze bij Bol is een MLY43N/A en die is wel degelijk voor de Nederlandse markt, met Nederlands opschrift op de doos en met Nederlandse toetsenbordindeling.

[ Voor 39% gewijzigd door Napsju op 21-05-2023 20:56 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik had het niet over een specifieke Bol.com aanbieding, vandaar 'take your pick'... en "concurrentie" stond daar ook bij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Napsju schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:56:
[...]

[...]

Nee hoor. Deze bij Bol is een MLY43N/A en die is wel degelijk voor de Nederlandse markt, met Nederlands opschrift op de doos en met Nederlandse toetsenbordindeling.
Vanmiddag even gekocht, vrijdag komt die binnen. Is mijn thuiswerk dag dus kan ik een beetje kijken. Het is mijn 1e Mac dus zal wel wennen worden 8).
Zijn er leuke sites voor tips, en tips voor apps die handig zijn ik hou me aanbevolen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Pierre schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:21:
[...]

Vanmiddag even gekocht, vrijdag komt die binnen. Is mijn thuiswerk dag dus kan ik een beetje kijken. Het is mijn 1e Mac dus zal wel wennen worden 8).
Zijn er leuke sites voor tips, en tips voor apps die handig zijn ik hou me aanbevolen.
Veel plezier, geef jezelf echt even een weekje de tijd om aan alles te wennen.

Hier staan aardig wat apps, zou er in het begin lekker blind in gaan, op YouTube staat echt heel veel als je zoekt op Macos Tips.

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

Mijn musthave apps zijn BetterTouchTool (voor Window snapping en extra custom gestures op je trackpad. Verder kan je https://setapp.com/ gebruiken als inspiratie voor populaire apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Greatsword schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Veel plezier, geef jezelf echt even een weekje de tijd om aan alles te wennen.

Hier staan aardig wat apps, zou er in het begin lekker blind in gaan, op YouTube staat echt heel veel als je zoekt op Macos Tips.

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

Mijn musthave apps zijn BetterTouchTool (voor Window snapping en extra custom gestures op je trackpad. Verder kan je https://setapp.com/ gebruiken als inspiratie voor populaire apps.
Had het kunnen weten off course, thx :9

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste