Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
Vraagje fellow Air gebruikers.

Sinds een week valt me op dat mijn M2 Air bizar veel energie draint in sleep mode. Dit was toen ik de laptop kocht geen issue waarbij de laptop makkelijk 2 weken mee ging met 10/30 minuten licht gebruik per dag. In sleep mode de batterij voor mij lang mee en soms vergat ik wanneer de laptop voor het laatst aan de muur hing.

50% op een dag is abnormaal lijkt mij, er staan geen apps aan als de lid dicht gaat op de ''finder'' na. Met mijn M1 max 16 inch is dit 1% drain wat meer in lijn is met eerst.

Zie screenshot, ervaren jullie dit ook?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2MueVFapsLmjRhUefD1jjADmw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Std7ex1LMQQMVdHq9UBX01s2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door dindr op 25-05-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54

Quakie

quakelen

@dindr jip. Ik heb zoektocht naar een oplossing opgegeven. Ik log nu gebruiker uit als ik air lang niet gebruikt. Gelukkig wordt alles snel geladen maar haalt wel iets van hun charme weg.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Onnodig geslurp in sleepmode is irritant, het kan het OS zelf zijn of een programma dat de gebruiker geinstalleerd heeft.

Irritant, maar 's nachts aan de lader en inderdaad als je hem dagenlang niet gaat gebruiken even uitzetten lijkt me afdoende. Af en toe een keer opnieuw opstarten (secondenwerk) is sowieso prettig, wordt alle achtergebleven rommel lekker uit het geheugen geflushed. Is toch eigenlijk een beetje standaard voor om het even welke pc / OS je gebruikt?

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Apple adverteerde er zelfs mee. Mac 30 dagen standby. Dat is nu weg gehaald. Tenminste ik kan het niet meer vinden.
Het lijkt erop dat alleen het scherm uit gaat en dat een Apple silicon apparaat niet meer echt gaat slapen. Er is ook gewoon nog internet verbinding bijv.

En mijn m1 start trager op dan mijn vorige Intel MacBooks. Totaal geen seconde werk. Oké ook geen minuten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Hier geen last van, mijn M2 wordt dagelijks gebruikt tussen 08:00-17:30 (wel standaard op de lader) en gaat daarna volledig van het stroom. Accu blijft gewoon op 100% de volgende ochtend in sluimer mode. Ik denk toch dat er een proces is die je laptop awake houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0W829yVueYug15osB8w4mEmgLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ARx6gIKwWWDd9LCwlt6bwPhM.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Quakie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:46:
Apple adverteerde er zelfs mee. Mac 30 dagen standby. Dat is nu weg gehaald. Tenminste ik kan het niet meer vinden.
Het lijkt erop dat alleen het scherm uit gaat en dat een Apple silicon apparaat niet meer echt gaat slapen. Er is ook gewoon nog internet verbinding bijv.

En mijn m1 start trager op dan mijn vorige Intel MacBooks. Totaal geen seconde werk. Oké ook geen minuten…
Seconden (in meervoud ;)) is wat mij betreft alles ruim minder dan een minuut. Dus ik vind dat wel degelijk secondenwerk. Ff getimend: 13 sec voordat de login prompt verschijnt, vervolgens 7 seconden voordat de desktop verschijnt.

Ik heb even gecheckt en mijn M1 Macbook Air stond tussen gisteravond rond 11 tot vanochtend rond 7 in slaapmodus (dichtgeklapt) en heeft in die tijd ook niet aan de lader gelegen. Bleef prima constant, zie screenshot.

Het lijkt dus geen algemeen probleem maar iets specifieks aan de OS configuratie / geïnstalleerde apps. OS versie is overigens Ventura 13.4 hier, volgens mij de laatste update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIK0HYJTcfaiRxK_k4-w9o-b0Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGyOGuOpqbkhHVxrcjthq9tj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 26-05-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:26
Mijn m1 air zet ik bijna nooit uit. Als ik hem een paar dagen niet gebruik is de accu praktisch nog even vol als toen ik hem laatste keer gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
Leuk de nieuwe 15,3" M2, een week geleden de 13" besteld wat nog steeds mijn voorkeur heeft maar die is nu wel €200 goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:14
Dagg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:59:
Leuk de nieuwe 15,3" M2, een week geleden de 13" besteld wat nog steeds mijn voorkeur heeft maar die is nu wel €200 goedkoper.
Herroepingsrecht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
Lees net in de voorwaarden dit:
..
indien Apple de prijs van een Apple product verlaagt binnen 14 kalenderdagen na de datum waarop u uw product hebt ontvangen, restitutie of een tegoed aanvragen ter hoogte van het verschil tussen de door u betaalde prijs en de huidige verkoopprijs.
..
Even bellen morgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Dagg op 05-06-2023 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:37
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Dat hoop ik ook. Prijs zal echter niet mals zijn. :'(
Vanaf 1599 weten we nu. Veel geld, maar eerlijk gezegd valt het mij mee. Ik ga 'm volgende week halen, wil ze eerst zien om de kleur goed te kunnen kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
15 inch Air Zilver met 16Gb RAM en 256Gb opslag besteld en levering eind volgende week.

Benieuwd!

[ Voor 20% gewijzigd door _Bailey_ op 06-06-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Zijn de upgrades ook goedkoper geworden? +8GB ram en +256GB opslag is nu elk 230 euro. Er staat me iets van bij dat het gisteren 280 euro was? toevallig nog opgezocht gisteren, maar herinner het me niet precies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:11:
Zijn de upgrades ook goedkoper geworden? +8GB ram en +256GB opslag is nu elk 230 euro. Er staat me iets van bij dat het gisteren 280 euro was? toevallig nog opgezocht gisteren, maar herinner het me niet precies
Nee altijd 230 voor upgrades.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:10
twodigits schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Vanaf 1599 weten we nu. Veel geld, maar eerlijk gezegd valt het mij mee. Ik ga 'm volgende week halen, wil ze eerst zien om de kleur goed te kunnen kiezen.
Toch wel erg prijzig hoor. Had gehoopt op standaard minimaal 16GB Unified Memory zoals vroeger met de Pro’s.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:17
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Toch wel erg prijzig hoor. Had gehoopt op standaard minimaal 16GB Unified Memory zoals vroeger met de Pro’s.
Tsja, Apple positioneert de 15" Air als identiek aan de 13" Air, maar dan met een groter scherm. Dus dan zou het niet logisch zijn dat de basisuitvoering meer geheugen heeft dan de 13".
Dat het prijzig is klopt, een keuze is nu echt of je voor een bepaald bedrag een iets groter (15 inch 60Mhz LED) scherm wil, of een iets kleiner maar beter 14 inch 120 Mhz MiniLED scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Volgens mij is de 14" Pro nu ook een stuk duurder, mogelijk omdat de instap specs ook gelijk opgeschroefd zijn. Dacht dat die een tijd terug nog dik onder de 2000 pond zat (UK), maar zit er nu ruim boven.
Dan is de stap van 13" air naar 14" pro (ondanks meer cores/ram/storage) nog erg groot, waar het een tijd terug (begin M2 release) nog een twijfel punt was. Kan zijn dat de Pro toen nog M1 was, maar dan nog.

Had op de 15" air wel graag numeriek gedeelte gezien. Die gebruik ik vrij regelmatig.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
VincentG schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:03:
Volgens mij is de 14" Pro nu ook een stuk duurder, mogelijk omdat de instap specs ook gelijk opgeschroefd zijn. Dacht dat die een tijd terug nog dik onder de 2000 pond zat (UK), maar zit er nu ruim boven.
Dan is de stap van 13" air naar 14" pro (ondanks meer cores/ram/storage) nog erg groot, waar het een tijd terug (begin M2 release) nog een twijfel punt was. Kan zijn dat de Pro toen nog M1 was, maar dan nog.

Had op de 15" air wel graag numeriek gedeelte gezien. Die gebruik ik vrij regelmatig.
Ah ja, ik zat nog met de prijzen van vorig jaar in mijn hoofd, toen de 14 inch Macbook Pro nog onder de 2000 euro te krijgen was. Inmiddels tegen de 2500 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Dagg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:26:
[...]

Lees net in de voorwaarden dit:

[...]

Even bellen morgen.
De voorwaarden zijn gehanteerd en ik krijg de prijsverlaging terug gestort. Goede service ook via de telefoon. Kan ik weer een keer uiteten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:19
Grote twijfel bij mijn zusje. Wat zouden jullie adviseren:

- 15-inch MacBook Air, M2,16GB 512GB. Engels VS Keyboard, dus moet gekocht worden bij Apple zelf. (1886,-)
- 14-inch MacBook Pro, M2 Pro, 16GB, 512GB. Engels VS keyboard, dus moet gekocht worden bij Apple zelf. (2269,-)

Is een verschil van 383,-.

Zal gebruikt worden voornamelijk voor web browsen, films kijken, en als bijkomstigheid voor de studie: Adobe InDesign & Illustrator.

We zitten voornamelijk met het volgende. Ik heb nog een 1TB portable SSD liggen in een NVMe enclosure. Wellicht volstaat de MacBook Air met 256GB daardoor, waardoor hij uit zou komen op: 1656,- wat een verschil van 613,- zou opleveren. Daarnaast zal de laptop vrijwel zonder extra scherm worden gebruikt, waardoor de extra inch misschien wel mooi meegenomen is. Wegen de features van een MacBook Pro op tegen 383,- / 613,- verschil op de lange termijn (120hz, XDR display, HDMI/Kaartlezer? Wat zouden jullie doen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
mprkooij schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:24:

- 15-inch MacBook Air, M2,16GB 512GB. Engels VS Keyboard, dus moet gekocht worden bij Apple zelf. (1886,-)
- 14-inch MacBook Pro, M2 Pro, 16GB, 512GB. Engels VS keyboard, dus moet gekocht worden bij Apple zelf. (2269,-)

Zal gebruikt worden voornamelijk voor web browsen, films kijken, en als bijkomstigheid voor de studie: Adobe InDesign & Illustrator.

We zitten voornamelijk met het volgende. Ik heb nog een 1TB portable SSD liggen in een NVMe enclosure. Wellicht volstaat de MacBook Air met 256GB daardoor, waardoor hij uit zou komen op: 1656,- wat een verschil van 613,- zou opleveren. Daarnaast zal de laptop vrijwel zonder extra scherm worden gebruikt, waardoor de extra inch misschien wel mooi meegenomen is. Wegen de features van een MacBook Pro op tegen 383,- / 613,- verschil op de lange termijn (120hz, XDR display, HDMI/Kaartlezer? Wat zouden jullie doen? :9
Ik zou kijken naar een 14 M1 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@mprkooij Bij Upgreatest kun je ze ook met VS-Keyboard configureren. Zelf vind ik de 14” M1 Pro 2021 ook een geschikt model. Ze hebben daarvan ook verschillende occasions.

[ Voor 95% gewijzigd door syltheboy op 06-06-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

@mprkooij Ik zou voor de air gaan en het verschil in geld in de eigen zak steken. Ik sta voor dezelfde keuze en denk dat de air beter is. De CPU van de M2 is single-core sneller maar multicore slomer, wat gezien het gebruiksprocedures van je zus niet een issue is. Idem voor de GPU, die is zo’n 25% langzamer.

De Air is dan wel fysiek lichter, passief gekoeld, actueler en wat goedkoper. Overigens zijn beide machines prima bakken. Daarnaast, de SSD zit vastbeslotenere, dus ik weet niet wat je met je nvme-schijf wilt, maar die kan je niet inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Daarnaast zal de laptop vrijwel zonder extra scherm worden gebruikt, waardoor de extra inch misschien wel mooi meegenomen is. Wegen de features van een MacBook Pro op tegen 383,- / 613,- verschil op de lange termijn (120hz, XDR display, HDMI/Kaartlezer? Wat zouden jullie doen? :9
Als ze er graag films op kijkt en in de grafische wereld zit zou ik voor het scherm alleen al voor de Pro gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

Hier worden 'professionele producten' (logo's/printwerk) gemaakt met precies diezelfde programma's en men kijkt er ook nog wel eens een Netflix serie/film op. Allemaal op een Air M1 (16GB ram en 512SSD).

Die kun je nu vinden voor net iets meer dan €1000,- als je voor een 256GB versie gaat. komt ze makkelijk mee toe als ze alleen streaming films kijkt. Kun je altijd nog een externe ssd aanhangen als ze met grotere bestanden gaat werken. Lekker formaat om overal mee naartoe te slepen en mee op de bank of in bed te hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:23
Is het iemand ook opgevallen dat je in de trailer van de 15 inch een fan kan zien.
Op het moment dat alle onderdelen in de behuizing gaan zie je in het moederbord 2 gaten en 2 onderdelen dat lijken op fans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsuY0TdzCN8HKqyoNGcCSsCSWWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZevLLAKG6dvzeL7nX8T2TEGx.png?f=fotoalbum_large

zou het origineel dan toch bedoeld zijn om een fan in te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Ik zit te twijfelen tussen de 13 en 15 inch upgrade. Nu een MBA M1 die naar mijn vriendin gaat en die is best prima in formaat doch meer scherm is misschien wel lekker.

Heeft de Media Markt de nieuwe modellen vanaf de 13e staan, denk jullie? Even fysiek bekijken is toch altijd het beste.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Let wel op als je ermee gaat slepen: groter formaat is ook grotere behuizing. een 13 inch MBA sleept o zo lekker, in de tas in de trein, op werk of studie, thuis van de tafel naar de bank naar het terras of naar het bed. Formaat telt, maar dan wel 2 kanten op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
  • Laatst online: 07-05 09:33
Mja, maar tegenwoordig zijn ze zo licht.
Weet nog wel flink wat jaren terug (ca 2006-8), toen mijn Macbook white (overstap naar Intel) een betrekkelijk kleine voedingsblok / lader had. En andere mensen een 2x zo zware non-Mac meezeulden, met een voedingsblok met het formaat en gewicht van om te huilen. :')
Toen vond ik mijn 13" altijd wat klein voor grafisch werk en de 15" pro die ik erna (early 2011) had veel fijner.
Nu heb ik een iPad en dat is prima voor basic stuff thuis. Op werk vind ik 2x 24" wel fijn (en single monitor ten tijde van covid / thuiswerken al niet prettig).
Gewenning is ook een hoop. Is vooral wat je ermee doet.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

100% dat een 15 inch air mijn volgende Mac wordt. Het wordt alleen, denk ik, niet deze versie.
Ik voorzie een korte levensduur. De m3 verwacht ik wel in november. Zowel in 13 als in de 15inch. Ik heb sowieso nu een m1 air. Op zich snel genoeg voor wat ik ermee doe maar ik vind grotere scherm wel fijn. Die is dan ook weer drie jaar. Wel mooie tijd voor upgrade.

[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 07-06-2023 22:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
Ik heb besloten niet te wachten op de M3, die zal ongetwijfeld niet goedkoper worden. De Air M2 13" is nu voor een goede prijs te koop, daar ga ik voor. Sowieso een mooie upgrade ten opzichte van mijn huidige MacBook, die ondertussen ook wel wat ouderdomsverschijnsel (met name accu) begint te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Voor nu ben ik tevreden met de ‘22 M2 8-10 16GB 1TB Air. Ik kom van een late ‘16 15” 2,7 i7 16GB 512GB Pro en de programma’s die ik als architect draai werken goed met de grootte van de projecten die ik doe. Rhino 7 draait op de Pro wel beter maar de WIP voor de aankomende 8 die complied is voor de Apple Silicon werkt even goed of zelfs beter dan 7 op de Pro. AutoCad LT 24 doet er 5 min korter over om een batch te plotten van 77 tekeningen. Duurt nog steeds 15 min maar wel een verbetering en zo vaak draai ik niet zulke hoeveelheden uit. Capture One 23 doet het echt een heel pak beter op de Air dan de Pro en alles met het aansturen van een 27” 4K monitor. Wat is het toch fijn om zo’n compacte en lichte computer mee te zeulen, daar stoorde ik mij steeds meer aan bij de Pro.

Oh, vergeten te melden. Ik hoef de computer ook minder vaak op te laden. De Pro was nog niet heel slecht qua duur na 7 jaar maar ook dit is een verademing van de Air.

[ Voor 9% gewijzigd door Dagg op 07-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
_Bailey_ schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:03:
15 inch Air Zilver met 16Gb RAM en 256Gb opslag besteld en levering eind volgende week.

Benieuwd!
Ik ga voor dezelfde versie. Eigenlijk heb ik 16G niet nodig voor mijn huidige taken, maar ik wil er weer minimaal een jaar of 6 mee gaan doen en dan lijkt me dat wel goed te zitten. Meer dan 256Gb opslag heb ik niet nodig, ik werk overwegend webbased en in de cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24

Mac voor minder verkoopt 14 inch M2 Pro voor 1979 met US key 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Idutchman op 08-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik heb de 15 inch M2 Air besteld met 24GB / 512GB om mijn huidige base M1 Pro 16 te vervangen. Levering is ook eind volgende week.

Voordat ik de 16 inch variant had heb ik kort de 14 inch Pro geprobeerd maar deze was toch net iets te klein om fijn te werken (backend development). 15 inch lijkt dan echt de sweet spot.

Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen, ik merk dat ik de 16 inch vaak laat liggen en niet meeneem i.v.m. het gewicht. Moet wel zeggen dat ik dan ook een andere laptop mee heb.

De extra power van de 16 inch is fijn maar in de praktijk voor mij niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door ismael86 op 08-06-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:19
Voor wie interesse heeft, Redable heeft verschillende configuraties al op voorraad sinds gisteren (dachten eerst dat het een fout was). Kennis heeft hem al binnen, heel apart dat deze al verkocht mogen worden. Dacht dat Apple hier erg strikt op was.

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/512GB Goud

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/256GB Space Gray

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/512GB Space Gray

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/256GB Zilver

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/512GB Zilver

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/256GB Goud

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/256GB Blauw

Apple MacBook Air 15" (2023) M2 8GB/512GB Blauw

Staan nu opeens op back-order. Zullen wel op de vingers zijn getikt.

[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 11-06-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:02

page404

Website says no

Dagg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:59:
Zag ik het toch goed. Interessant, was net in de markt voor een 13" voor de studie van mijn vrouw. Ze wil een starlight, maar die zijn echt nergens op voorraad met 16GB/512GB.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
In het andere macbook air topic (M1, 2020) liep ik te blaten dat ik het ontwerp van de M1 toch een stuk mooier en meer iconisch blijf vinden. Qua industrieel, tijdloos design kan er toch weinig tippen aan die laptop die Jobs ooit uit die bruine envelop heeft gehaald.

Dat verschil tussen de Air en de pro (hoekiger, evenwijdige vlakken versus 'spie' vorm) zette de macbook air ook mooi apart als een eigen apparaat.

Tot voor WWDC had ik geen moment getwijfeld en zonder meer in geval van keuze de M1 genomen. Na WWDC heeft apple die keuze een stuk moeilijker gemaakt. Geen probleem, een prijsverlaging is altijd top!

De MacBook air M2 kost nu eindelijk ongeveer wat die maximaal zou "mogen" kosten voor een instap 8gb/256gb mac os laptopje. "Mogen" is slechte woordkeuze uiteraard, want het staat apple als bedrijf natuurlijk volledig vrij te doen wat ze voor zichzelf het beste vinden wat betreft prijsstelling. En ook aan 1499 werd de Air volgens mij goed verkocht.

Goed, met 80 euro verschil tussen M1 en M2 moet je al heel erg het design boven specs willen zetten, om nog steeds voor de M1 te kiezen. Zonder rekening te houden met de gebruikelijke kortingen die je regelmatig vind op de M1 natuurlijk.

Maar voor die 80 euro
- 1080p webcam versus 720p webcam
- 4 speakers ipv 2
- 8 core gpu ipv 7 core gpu (merk je uiteraard niets van)

Blijft een prachtige laptop, wat mij betreft het beste product dat apple verkoopt. Die kwaliteit, met deze absurde batterijduur, vind je bij windows laptops eigenlijk bijna niet voor die prijs. Als totaalplaatje/ervaring is dit ding echt top!

In het andere topic heb ik ook aangegeven dat ik m'n macbook pro 2020 (intel) nog even helemaal op gebruik. Want nu verkopen en macbook air kopen is moeilijk te verantwoorden, zeker als je kijkt hoe de prijs van intel macbooks compleet instort tweedehands. Dus nog een jaar of 2 op de pro, maar dan zeker terug naar een macbook air, wat sowieso mijn favoriete laptop ooit is. (heb er voordien 2 gehad).

En dan is er tegenwoordig ook de 15 inch die de keuze ook echt niet gemakkelijker maakt! Maar die wil ik eerst wel eens in het echt zien, in de hand hebben, om te weten hoe ik er over denk. Kan best wel en verrassing zijn, ik ben best wel nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:45

Pierre

Van nature lui!

Hoe maken jullie het keyboard schoon van een MacBook?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Pierre schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:51:
Hoe maken jullie het keyboard schoon van een MacBook?
Met het poetsdoekje. De ene kant gebruik ik voor het toetsenbord, de andere kant voor het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:45

Pierre

Van nature lui!

Dennisweb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:08:
[...]

Met het poetsdoekje. De ene kant gebruik ik voor het toetsenbord, de andere kant voor het scherm.
Van microvezel of een doekje wat je bv bij een bril krijg?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44
Knoop ook maar doorgehakt. Nu nog een 13.3" MBP uit 2018 met 16GB/256GB. Die 256GB was toch wat aan de krappe kant uiteindelijk, maar 16GB was meer dan genoeg voor wat privé/zakelijk ik er mee doe.

Nu toch gekozen voor de iets grotere 15" MBA met 16GB/512GB. Gewicht is slechts 130g hoger dan huidige MBP, maar dan wel wat groter scherm.

Huidige accu gaat nog maar een uur of 4 mee bij normaal gebruik, dus die is wel echt op nu. Volledige werkdag zonder power supply is dan ook wel weer eens fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Pierre schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Van microvezel of een doekje wat je bv bij een bril krijg?
Nee, het Poetsdoekje van 25 euro van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Dennisweb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Nee, het Poetsdoekje van 25 euro van Apple zelf.
Die heb je serieus gekocht? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagersenim
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01-2024
Quakie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:00:
100% dat een 15 inch air mijn volgende Mac wordt. Het wordt alleen, denk ik, niet deze versie.
Ik voorzie een korte levensduur. De m3 verwacht ik wel in november. Zowel in 13 als in de 15inch. Ik heb sowieso nu een m1 air. Op zich snel genoeg voor wat ik ermee doe maar ik vind grotere scherm wel fijn. Die is dan ook weer drie jaar. Wel mooie tijd voor upgrade.
Ja je moet het nu echt doen voor het grotere scherm. Iedereen die meer power wil, kan beter nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
WouterL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Die heb je serieus gekocht? :o
Uiteraard. Na het voor de zoveelste keer mollen van mijn scherm kon het niet anders. Het doekje van 3 euro heeft alles kapotgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Dennisweb schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Uiteraard. Na het voor de zoveelste keer mollen van mijn scherm kon het niet anders. Het doekje van 3 euro heeft alles kapotgemaakt.
Je moet ook geen schuurspons gebruikten hè? :+
Een normaal microvezel doekje zou geen schade moeten toebrengen. Of een brillen doekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Heb het wel eens eerder genoemd, bij de Action heb je bij de schoonmaakafdeling al jaren een hele zachte, dikke, fijn geweven, pluisvrije 40x40cm uitvoering van Spargo. Grijs of lichtblauw met een geel randje, de zijdes met korte en iets langere pool. Kosten 99 cent. Je kan ze wellicht ook in kleine stukjes van 10 cm knippen (pluizende randen?), dan heb je 16 dikke doekjes voor 99 cent. :P

Die zijn echt super degelijk en vanwege de dikte poetsen ze extra lekker en nemen ze goed vuil op. Ik heb er in al die jaren nog nooit problemen mee veroorzaakt op mijn macbooks, i-devices, monitor en tv's. YMMV. ;)

Gebruiken met eventueel een paar drupjes water, even inwerken zodat er een licht vochtig plekje ontstaat ipv een natte en vervolgens lichtjes poetsen, lichtjes nawrijven met droog stukje en klaar. Ik zeg met opzet lichtjes, want hard drukken is niet goed voor dit soort gecoate oppervlaktes, met geen enkel doekje.

Afbeeldingslocatie: https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/54/39/2513718_8715342039282-111_01.png

Voor hetzelfde geld heb je bij de auto afdeling een C&C microvezeldoek in verschillende uitvoeringen, maar ik vind de Spargo mooier van kwaliteit.

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 10-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmar1990
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 19:08
Hoi medetweakers,

Ik ben momenteel op zoek naar een hoes voor mijn 13 inch M2 Air.
Heeft er iemand nog tips voor een goede hoes of naar hoezen van andere apparaten waar ik naar kan kijken?
De hoes van de MacBook Air 2018 van mijn vrouw is veel te groot voor mijn Macbook.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Bestelling de deur uitgedaan. MacBook M2 8cpu/10GPU, 16GB memory, 512GB opslag. De starlight kleur. Kan ik fiscaal aftrekken onder de KIA dus dat verzacht de financiële pijn een beetje (bruto 1879€).
Ter vervanging van een air model 2014 met i7, 8GB en 512GB. Helaas is de batterij echt dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
Cap schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:32:
Heb het wel eens eerder genoemd, bij de Action heb je bij de schoonmaakafdeling al jaren een hele zachte, dikke, fijn geweven, pluisvrije 40x40cm uitvoering van Spargo. Grijs of lichtblauw met een geel randje, de zijdes met korte en iets langere pool. Kosten 99 cent. Je kan ze wellicht ook in kleine stukjes van 10 cm knippen (pluizende randen?), dan heb je 16 dikke doekjes voor 99 cent. :P

Die zijn echt super degelijk en vanwege de dikte poetsen ze extra lekker en nemen ze goed vuil op. Ik heb er in al die jaren nog nooit problemen mee veroorzaakt op mijn macbooks, i-devices, monitor en tv's. YMMV. ;)

Gebruiken met eventueel een paar drupjes water, even inwerken zodat er een licht vochtig plekje ontstaat ipv een natte en vervolgens lichtjes poetsen, lichtjes nawrijven met droog stukje en klaar. Ik zeg met opzet lichtjes, want hard drukken is niet goed voor dit soort gecoate oppervlaktes, met geen enkel doekje.

[Afbeelding]

Voor hetzelfde geld heb je bij de auto afdeling een C&C microvezeldoek in verschillende uitvoeringen, maar ik vind de Spargo mooier van kwaliteit.
Vandaag ook even gehaald. Thx voor de tip!

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc-Kroket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-04 21:25
Hallo tweakers,

Ter vervanging van mijn MBP 13 inch 2017 was ik er eigenlijk al over uit dit keer voor de Macbook Air M2 te gaan. Nu begrijp ik echter dat er maar één extern scherm wordt ondersteund? Op dit moment gebruik ik thuis twee externe schermen aangesloten via een Caldigit USB-C Pro Dock en eigenlijk zou ik dat willen blijven doen. Als ik het goed begrijp gaat dit voor de Macbook Air M2 dus niet meer werken? Een MBP M2 pro vind ik dan wel weer een forse meerinvestering omdat ik verwacht van de overige specificaties niet optimaal gebruik te maken..
Kan iemand bevestigen dat de combinatie tussen Caldigit USB-C Dock en Macbook Air M2 geen optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 10:42
Mc-Kroket schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:22:
Hallo tweakers,

Ter vervanging van mijn MBP 13 inch 2017 was ik er eigenlijk al over uit dit keer voor de Macbook Air M2 te gaan. Nu begrijp ik echter dat er maar één extern scherm wordt ondersteund? Op dit moment gebruik ik thuis twee externe schermen aangesloten via een Caldigit USB-C Pro Dock en eigenlijk zou ik dat willen blijven doen. Als ik het goed begrijp gaat dit voor de Macbook Air M2 dus niet meer werken? Een MBP M2 pro vind ik dan wel weer een forse meerinvestering omdat ik verwacht van de overige specificaties niet optimaal gebruik te maken..
Kan iemand bevestigen dat de combinatie tussen Caldigit USB-C Dock en Macbook Air M2 geen optie is?
https://www.caldigit.com/...pro-m1-max-compatibility/
The Apple M2 based MacBook Air and 13″ MacBook Pro only support a single external display. Therefore, no Thunderbolt or USB-C dock can at this time connect more than one display to those two laptops.

[ Voor 11% gewijzigd door wes- op 12-06-2023 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Ok de reviews komen binnen. TLDR; het komt echt neer op het grotere scherm en een heel klein beetje het geluid uit de speakers.

26% meer ruimte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzXkoF95cKkiLuJ7HugGq7BDcbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1OxDznFNKKg7EUUmOjil9wV.png?f=fotoalbum_large

Ben nog niet uit welk formaat ik wil. Ben toch wel blij met de 13 inch die ik nu heb eigenlijk.

MKBHD - Dave2D (iets nuttiger naar mijn idee)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:17
Dag iedereen. Mijn trouwe Asus Zenbook heeft na 12 (!) jaar de geest gegeven en is vertrokken naar de eeuwige laptopjachtvelden. 12 jaar geleden was 4 GB nog de norm maar gelukkig kon Linux nog prima ermee om. De batterij was echter helemaal versleten. Langer dan 15min hield die het niet meer vol.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe laptop en weet dat er net een 15" Macbook Air M2 uitgekomen is. Als tevreden iPhone gebruiker wil ik wel eens een Mac overwegen. Qua specs denk ik aan de nieuwe Air 15" in midnight met 16 GB RAM en 512 GB SSD. Ik hoef geen Pro want ik zou de extra rekenkracht niet gebruiken. Ik heb een volledige sim om aan simracing te doen met dedicated gamepc. Ook het feit dat er maar één extra scherm aan kan hangen is geen belemmering.

Nu weet ik dat Apple nogal karig is met aansluitingen, en zeker op de Air. Een simpele dongle zal mij daar bij kunnen helpen. Ik zie echter op heel veel afbeeldingen zoals in het "show your mac" topic dat iedereen gebruik maakt van die Magic Mouse en Magic Keyboard. Ik vind ze zeker leuk maar heb hiier een fijne muis en toetsenbord. Aangezien ik nog nooit met een Mac gewerkt heb is het vast een domme vraag, maar ik stel ze toch, zou elke muis en toetsenbord werken via de dongle onder MacOS of is Apple daarin nogal strikt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

H1MSELF1SH schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:46:
Aangezien ik nog nooit met een Mac gewerkt heb is het vast een domme vraag, maar ik stel ze toch, zou elke muis en toetsenbord werken via de dongle onder MacOS of is Apple daarin nogal strikt?

Alvast bedankt!
Werkt gewoon. Maar mocht de boel ooit een keer stuk gaan, regel dan een draadloos bluetooth toetsenbord, dat vindt de Mac ook prima.

Misschien mijn gebruiksprofiel, maar meer dan 2 aansluitingen heb ik niet nodig gehad tot nu toe. Stroom en af en toe iets externs. Zelfs foto's uploaden van de SD kaart gaat via een lighting-2-SD voor de telefoon, zodat het via de cloud vanzelf op de Mac komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:17
Bedankt voor de bevestiging, @Delerium !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twodigits
Ik heb mijn 15" vanmorgen opgehaald (toch 8G 256GB geworden in sterrenlicht). Wat gezeur met migratie vanaf mijn ouwe Mac, zie ander topic, wordt aan gewerkt (als je nog ideeën of tips hebt wordt dat gewaardeerd)
.
Maar de macbook zelf is eigenlijk precies wat je verwacht en wat ik wilde: wederom een fijn apparaat qua typen, afwerking en gebruiksgevoel. Het scherm is vanaf mijn 13" Air 2017 een mega stap! Veel minder vermoeiend kijken vergeleken met de 2017 Air. Het apparaat is overigens niet eens zoveel groter dan de oude Mac, het verschil met de nieuwe M2 Air 13" is groter. Kortom, voor nu blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@twodigits wij hebben ook nog een air uit 2017 in gebruik. Zelfs het gewicht is min of meer hetzelfde. Heel veel plezier met je air !

Stiekem zit ik toch ook te kijken 👀 maar nog paar nachtjes over slapen. De m1 air is eigenlijk geweldig nog maar heb slechtere ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
Gisteren de Air 15'' 24/512gb ontvangen en de eerste indruk is goed.
Had wel verwacht dat hij nog lichter zou aanvoelen maar dat komt meer omdat ik ook een LG Gram 16 gehad heb.
Hij is duidelijk lichter dan mijn 16 M1 Pro.

Wat betreft snelheid voelt het nog iets vlotter dan de 16 inch maar dat is ook logisch met betere single core performance. Multi core performance heb ik zelden nodig.

Het enige wat een beetje tegenvalt zijn de standaard geschaalde resoluties. De hoogste virtuele standaard resolutie is lager dan FullHD+.
Op mijn 16 inch gebruik ik DisplayMenu om een iets hogere resultie te kiezen maar op de 15 air zijn de opties beperkt. Het is of te laag of net iets te hoog. Wellicht dat DisplayMenu nog een update moet krijgen?

Toetsenbord was zelfs iets fijner van de Air. Het scherm is meer dan helder genoeg. Als ik ze naast elkaar zet merk ik wel dat de refresh rate lager is maar anders niet.
Al met al valt het niet tegen en is hij duidelijk meer draagbaar dan de 16 inch.

[ Voor 9% gewijzigd door ismael86 op 15-06-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@ismael86 waar gebruik je hem precies voor met 24GB geheugen ?

Ben ook benieuwd welke resoluties je precies kunt kiezen ? 1280x 1400x 1650x 1980x ?

Ik gebruik zelf RDM. Die geeft bij mijn MacBooks zowat alle resoluties die mogelijk zijn tussen Max resolutie en minimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
Quakie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:36:
@ismael86 waar gebruik je hem precies voor met 24GB geheugen ?

Ben ook benieuwd welke resoluties je precies kunt kiezen ? 1280x 1400x 1650x 1980x ?

Ik gebruik zelf RDM. Die geeft bij mijn MacBooks zowat alle resoluties die mogelijk zijn tussen Max resolutie en minimale.
Voor een aantal sideprojects werk ik als backend ontwikkelaar voor webapplicaties. Om het hele zaakje lokaal te kunnen draaien heb ik vaak een hele zwik docker containers nodig.
Docker draait in MacOS helaas als VM waardoor je al snel 8-12GB kwijt bent. Als je dan ook nog behoorlijke wat tabs open hebt in Firefox en vs code, postman, etc. heb ben je zo door 16GB heen.
Mijn 'oude' 16 MBP was hierdoor niet trager en memory pressure was ook nog niet in het rood maar merk dat het nu wel net wat vlotter werkt.

Thanks voor de tip, is het https://github.com/avibrazil/RDM?
Ik gebruik DisplayMenu ook omdat het Apple Sillicon / ARM native werkt. Heb liever geen Rosetta applicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@ismael86 ja dat is hem. Is geloof ik voortbordurend op oudere versie. Ja begrijp ik dus hopelijk wordt het gauw geüpdatet zodat je native door kan.

Mooie business case om je Mac te gebruiken. Ik gebruik hem als iPad vervanger 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
Haha dat kan natuurlijk ook, is een prima iPad vervanger. Je klapt hem open en alles staat nog zoals het was bij het dichtklappen. Wat dat betreft zijn de MacBook's met M1/M2 onovertroffen.

Dit zijn de geschaalde resoluties bij de 15 inch en de standaard max resolutie (zie dat deze wel hoger is dan FHD+)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFK0ds3h4jS5B6phBq6A0YqBWw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GSGBPuZqdhlBr8xZ2s3OM0RL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjPhE1DF9nULgosB0jn-VnVoJ3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0SFAMo2Iw603za3DLssinmYo.png?f=user_large

En dit is de 16" waarvan ik hem standaard op 2336 x 1510 had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGl32QZJoldBRxwXuWsyoM3_krc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2m92hTV2HpyULIp8yKtsPP0D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKtwqaL3-nwsvFkmy7GPuCxPQJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyOSGIvrs9aoLZnvAim2NQwJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thx. Standaard setting dus trapje hoger. Ik gebruik zelf 1400x900 op een oude 15 inch en op mijn air m1. Eigenlijk zou het 1280x800 moeten zijn om niet geschaald te zijn.
Mijn ogen zijn oud en slechte. En ik heb een nieuwe bril nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Macbook Air 15" 512GB/16GB vandaag binnen gekregen. Mijn vorige was een MBP 2018 en dit was mijn eerste migratie naar een andere Macbook. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was van het gemak van de migratie. Van iPads/iPhones wist ik al dat het een peuleschil was, maar ook Macbook migratie ging zo goed als vlekkeloos in een paar uurtjes tijd data pompen.

Alle apps werkte meteen weer op eentje na (Kodi, broken), al waren er wel een paar die Rosetta nodig hadden. Ik kan er mee leven, binnenkort komt de native Silicon van uit.

Ik was vorige week nog aan het twijfelen of ik de 13" of 15" zou nemen, maar ben blij voor de 15" gekozen te hebben. Gewicht is zo goed als gelijk aan mijn vorige MBP en het wat grotere scherm is toch wel fijn voor de ogen van deze ouwe lul, die ook niet meer zo goed zijn als vroeger :) (ben niet de enige als ik hierboven lees)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Opvallend dat veel mensen ook voor minimaal 16GB/512GB.

Air is wat mij betreft ook echt de nieuwe Pro, ongelooflijk hoeveel deze relatief kleine en lichte machine aan kan, daar konden we een paar jaar terug alleen maar van dromen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
Haha ik heb sinds een jaar een multifocale bril, dan voel je je echt oud hoor, als de opticien dat voorstelt! 🤓
15” is dan geen overbodige luxe !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

twodigits schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:06:
Haha ik heb sinds een jaar een multifocale bril, dan voel je je echt oud hoor, als de opticien dat voorstelt! 🤓
15” is dan geen overbodige luxe !
Heb je er ook een koordje aan? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Met een MULTIfocale bril hoeft dat dus juist niet, want die kan op blijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Cap schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:02:
Met een MULTIfocale bril hoeft dat dus juist niet, want die kan op blijven. ;)
:D jij bent scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Greatsword schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:19:
Opvallend dat veel mensen ook voor minimaal 16GB/512GB.

Air is wat mij betreft ook echt de nieuwe Pro, ongelooflijk hoeveel deze relatief kleine en lichte machine aan kan, daar konden we een paar jaar terug alleen maar van dromen ;)
Voor dat geld heb je ook een MacBook Pro 14 bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Voor dat geld heb je ook een MacBook Pro 14 bijna.
Ja inderdaad, dat maakt het ook zo lastig kiezen. Of je moet het gewicht heel belangrijk vinden, maar eigenlijk zou je bij 2 of 3 upgrades al naar de Pro moeten gaan kijken. Of je moet het over de 13" hebben, die ook in een wat minder krachtigere en goedkopere uitvoering beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Weet even naam van YouTube er niet maar die zegt tegenwoordig standaard. Je mag Max een upgrade anders hoog model. Zit wat in.

Nog niet zo heel lang geleden had je bij Apple voor de 16GB / 512GB prijs een pro machine.

Inmiddels wat nachtjes verder en ik heb drang onder controle :). Ik heb nu een air m1 16GB geheugen. Dat wil ik weer dan, maar ik wil niet inleveren op prestaties qua SSD. Dus die moet dan naar 512GB en ik vind dat teveel worden.
Wacht wel tot m3 en beslis dan weer..misschien een aanbieding pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
sverzijl schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:21:

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was van het gemak van de migratie. Van iPads/iPhones wist ik al dat het een peuleschil was, maar ook Macbook migratie ging zo goed als vlekkeloos in een paar uurtjes tijd data pompen.
Ugh, dat had ik niet moeten zeggen. Spotlight bleek niet meer te werken op mijn (Outlook) mail na migratie naar de MBA. Diverse trucjes geprobeerd om de mail locatie weer opnieuw te laten indexeren. Werkte eventjes, maar even later vond ie weer niets.
Uiteindelijk was de oplossing om de gehele Spotlight DB maar te verwijderen (/System/Volumes/Data/.Spotlight-V100/) en na reboot + uurtje indexeren was alles weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
Vraag voor de nieuwe MBA15 gebruikers: Hoe is de fysiek van de MBA15?
Ik heb nu een MBP 2012 en die voelt (nog steeds) als een tank, geen doorbuigen, schuift niet over de tafel, kunt het scherm met één hand openklappen (ja, is ook flink wat zwaarder).

Kortom, hoe zijn die aspecten bij de nieuwe MBA?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
mekkieboek schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:19:
Ik heb nu een MBP 2012 en die voelt (nog steeds) als een tank, geen doorbuigen, schuift niet over de tafel, kunt het scherm met één hand openklappen (ja, is ook flink wat zwaarder).

Kan het alleen vergelijken met een 13" MBP 2018, maar in alle opzichten minstens gelijkwaardig en degelijk. Behalve het toetsenbord, dat is echt een heel stuk beter nu op de MBA, maar dat was ook niet zo moeilijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
mekkieboek schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:19:

Laptops met 1 hand openklappen is steeds, sinds het begin, al een kenmerk geweest van apple laptops. Dat hoort gewoon zo te zijn volgens hen, en voelt luxueus. Dat vind ik persoonlijk ook, hele fijne 'feature' die je vaak niet eens beseft, tot je weer eens op een plastiek windows laptop moet werken.

Dus zelfs de lichte airs blijven gewoon op tafel als je ze openklapt.

Geen idee wat je bedoelt met schuiven, geen enkele van m'n laptops, en al zeker niet de apple laptops, schuiven...

Wat betreft deck flex, het lijkt iets meer te zijn dan de 13" en meer dan wat ik zou willen zien. Ik moet het toestel nog steeds eens in het echt bekijken, maar dit ziet er op video toch uit als meer deck flex dan wat m'n macbook pro 2020 doet. Rond 3;55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Amos_x schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:54:
Laptops met 1 hand openklappen is steeds, sinds het begin, al een kenmerk geweest van apple laptops. Dat hoort gewoon zo te zijn volgens hen, en voelt luxueus. Dat vind ik persoonlijk ook, hele fijne 'feature' die je vaak niet eens beseft, tot je weer eens op een plastiek windows laptop moet werken.
Inderdaad ja en wat ook bijzonder is, ik heb de MBP nu ruim 10 jaar en het scharnier van het scherm is niet slapper of strakker geworden, gewoon zo als het hoort en dat na zeker 10 jaar lang bijna elke dag een paar keer keer open en dicht. En echt niet met een fluwelen handschoen. Maar goed, mss is dat bij andere merken ook wel zo, geen ervaring.
offtopic:
Alleen jammer dat ik niets fiscaal mag aftrekken, ach ja.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-05 23:08
JPtjeeNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Ja inderdaad, dat maakt het ook zo lastig kiezen. Of je moet het gewicht heel belangrijk vinden, maar eigenlijk zou je bij 2 of 3 upgrades al naar de Pro moeten gaan kijken. Of je moet het over de 13" hebben, die ook in een wat minder krachtigere en goedkopere uitvoering beschikbaar is.
Gewicht inderdaad, maar ook de handzaamheid. Leg de 14" pro eens naar de Air 13" en dan kan ik niet ontkennen dat ik de 14" echt een beetje klunzig dik vind ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
mekkieboek schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:19:
offtopic:
Alleen jammer dat ik niets fiscaal mag aftrekken, ach ja.
offtopic:
KIA, BTW, afschrijving. Ding kost me ‘bijna niets’ meer. Sorry, kon het niet laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
sverzijl schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:29:
offtopic:
KIA, BTW, afschrijving. Ding kost me ‘bijna niets’ meer. Sorry, kon het niet laten ;)
offtopic:
Dat is voor het 'wij' gevoel, lekker samen delen is goed, dat leer je al bij Sesamstraat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
De mba 15 nu al 10% afgeprijsd bij de Mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:49:
Volgens mij zijn jouw prijzen doorgaans aantrekkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Greatsword schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:55:
[...]

Volgens mij zijn jouw prijzen doorgaans aantrekkelijker ;)
Als ik weer eens wissel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
WouterL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:49:
Dat is snel, slechte verkoopstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
twodigits schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:49:
[...]

Dat is snel, slechte verkoopstart?
Met de M1 was dat ook al vrij snel. En die machine was toch tamelijk populair. Het is doorgaans best makkelijk iets te vinden wat goedkoper is dan bij de store van Apple zelf. Dus ik denk dat Mediamarkt sowieso wel speling heeft om "korting" te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
PrimusIP schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:32:
[...]

Met de M1 was dat ook al vrij snel. En die machine was toch tamelijk populair. Het is doorgaans best makkelijk iets te vinden wat goedkoper is dan bij de store van Apple zelf. Dus ik denk dat Mediamarkt sowieso wel speling heeft om "korting" te geven.
Er komt een lange warme zomer aan, mensen gaan op half-actief, vakantie, pauze, rust, ... Ik denk dat alles wat betreft werk of school wel op een lager pitje draait. Wie kan nu niet nog even een paar maand door op z'n huidige laptop, in een periode dat de meesten die toch niet zo vaak gebruiken. Zal vast ook meespelen.

Heb het even opgezocht, er staat 'adviesprijs 1599, nu 1429. Blijft natuurlijk best een dure laptop als je 'm zo ziet staan tussen gelijkaardig spul van surface of hp. (ja, niet vergelijkbaar want macos, arm, batterijduur, ...).

De 13 inchers worden niet of nauwelijks afgeprijsd. De 13 inch M1 staat op 979. Jammer dat het steeds de 8/256 SKU betreft, en ze eigenlijk nooit de hogere SKU's (BTO) op voorraad hebben, of in afprijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:56:
De 13 inchers worden niet of nauwelijks afgeprijsd. De 13 inch M1 staat op 979. Jammer dat het steeds de 8/256 SKU betreft, en ze eigenlijk nooit de hogere SKU's (BTO) op voorraad hebben, of in afprijzing
Best bizarre prijs. Daarvoor kon je hem begin 2021 ook al kopen, en toen was de hardware (als ontwerp) een nog maar een paar maanden oud.

Ik heb een M1 met 8GB (wel de 512GB HD). En ik moet zeggen, ding werkt ontzettend goed. Nooit gehad dat ik het traag vind en zelfs de ram is altijd genoeg (uitzondering zijn bepaalde games in een VM, maar dat vind ik geen argument). Voor een laptop van meer dan 2,5 jaar oud doet hij het beter dan een hoop nieuwe laptops op de markt. Zeker als je het afzet tegen de prestaties vs. accu en gewicht. Ik heb geen reden hem te vervangen. Mijn vorige (Intel) MacBook kon ik ook nog wel een tijdje mee doen en werkte voor dagelijks gebruik prima, maar je merkte dat het oud werd en ik keek er naar uit hem te vervangen (maar ik wil minimaal 4 a 5 jaar er mee kunnen doen). Met mijn M1 air heb ik dat gevoel nog steeds niet. Hij voelt nog steeds bij de tijd.
Maar dat gezegd hebbende: Als ik nú een nieuwe zou moeten kopen, zou ik toch minimaal 16GB er in willen. En ik zou dan toch voor óf die 15" M2 gaan, of nog even doorbijten en wachten op de M3 13" air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Er komt een lange warme zomer aan, mensen gaan op half-actief, vakantie, pauze, rust, ... Ik denk dat alles wat betreft werk of school wel op een lager pitje draait. Wie kan nu niet nog even een paar maand door op z'n huidige laptop, in een periode dat de meesten die toch niet zo vaak gebruiken. Zal vast ook meespelen.

Heb het even opgezocht, er staat 'adviesprijs 1599, nu 1429. Blijft natuurlijk best een dure laptop als je 'm zo ziet staan tussen gelijkaardig spul van surface of hp. (ja, niet vergelijkbaar want macos, arm, batterijduur, ...).

De 13inch m2 met 8gb en 512gb was best lang afgeprijsd op Bol.com (en daarna korte tijd ook op coolblue.nl) voor 1399. Helaas te lang gewacht en ze zijn nu fors duurder. Hopelijk komt deze aanbieding tegen het einde van de vakantie weer terug. Wil hem graag bij Coolblue aanschaffen ivm garantie en service :D

©2004

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
@hk12nl Vraag mij niet waarom maar CoolBlue heeft nu online wat afwijkende configuraties voor scherpe prijzen: https://www.coolblue.nl/p...b-512gb-blauw-qwerty.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een afwijkende MacBook Air met 2 gpu cores (8/256) extra voor 1000 euro. Geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels1093
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 01:46
Mooie prijzen; dank voor de tip. Besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Arosa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:56:
@hk12nl Vraag mij niet waarom maar CoolBlue heeft nu online wat afwijkende configuraties voor scherpe prijzen: https://www.coolblue.nl/p...b-512gb-blauw-qwerty.html
De prijs is weer terug op 1589,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Arosa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:56:
thx! ik heb nu een 16gb/512gb model besteld voor 1449 :D

Aangezien ik zocht naar een 8gb/512gb model voor 1399 vond ik het die 50 euro meer wel waard om voor 16gb te gaan. Heb het denk ik (nog) niet nodig maar dan ben ik iets meer toekomstbestendig :)

[ Voor 19% gewijzigd door hk12nl op 22-06-2023 09:24 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Of-Aaargh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:57:
[...]

De prijs is weer terug op 1589,-
Er staat nog steeds een 8/512 versie voor 1239 euro. Zilver.

Gisteren had je inderdaad ook bij selecte kleuren (dacht blauw) een verlaagde prijs op de 16/512 versie. Lijkt nu voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
hk12nl schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Aangezien ik zocht naar een 8gb/512gb model voor 1399 vond ik het die 50 euro meer wel waard om voor 16gb te gaan. Heb het denk ik (nog) niet nodig maar dan ben ik iets meer toekomstbestendig :)
Zou ik ook doen in jouw geval, precies om die reden. En 50 euro is op die totaalprijs nou ook niet schokkend. Moet wel heel gek lopen als dat bedrag het later niet waar zou blijken te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Sowieso voor die 50 euro een no-brainer. Dit 'verdeel je' over 5 jaar gebruik of zo. Gewoon doen, is het zeker waard. 8gb 'voelt' gewoon niet genoeg, ook al blijft iedereen zeggen dat het blijkbaar voldoet. Ik blijf het te weinig vinden, objectieve reviews ten spijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
[...]
En heb je die 16GB zelf niet nodig, dan zorgt het alsnog voor een hogere verkoopwaarde als je er over een jaar of 5 weer vanaf wilt. Tegen die tijd wil iedereen wel minimaal 16GB waarschijnlijk. No-brainer inderdaad.

Zelf zou ik ook niet meer <16GB willen, maar is natuurlijk volledig afhankelijk wat je ermee wilt kunnen doen.
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste