Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
voor mensen die nog twijfelen tussen de nieuwe MBA 15 inch en bijv een MBP 14 inch (2021), bij bol.com nu de 16Gb/512Gb (10 core) MBP 14 inch 2021 voor €1440
Verkopende partij is bol.com zelf

https://www.bol.com/nl/nl/p/sg/9300000068789794/

edit: half uurtje later en niet meer te bestellen, op dus

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 22-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:11:
voor mensen die nog twijfelen tussen de nieuwe MBA 15 inch en bijv een MBP 14 inch (2021), bij bol.com nu de 16Gb/512Gb (10 core) MBP 14 inch 2021 voor €1440

Zeer goede prijs, voor dat bedrag gaan ze doorgaans tweedehands weg na een jaar gebruikt te hebben!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Delerium schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:22:
Een afwijkende MacBook Air met 2 gpu cores (8/256) extra voor 1000 euro. Geen geld
Welke model is/was dit, want ik zag gisteren geen M2 voor 1000,- staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Bizar wat er vandaag gebeurd qua prijzen. Is zelfs nog iets goedkoper dan de m2 air die ik vanmorgen heb aangeschaft. Maar heb toch liever de Air ivm gewicht en afmetingen :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:41:
[...]

Maar heb toch liever de Air ivm gewicht en afmetingen :)
Ja dat is inderdaad echt de enige reden waarom ik de Air fijner vind dan de Pro.

Mocht je echter ook waarde hechten aan een superieur scherm, extra aansluitpoorten en nog meer performance dan is de Pro uiteraard de beste laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Nu online
Greatsword schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Mocht je echter ook waarde hechten aan een superieur scherm, extra aansluitpoorten en nog meer performance dan is de Pro uiteraard de beste laptop.
Dat is ook wat even door mijn hoofd schoot maar zo blijft het en het is ook wel de FOMO gedachte denk ik. Ik denk namelijk dat ik straks niets mis en enorm geniet van mijn Air :)

Edit: prijs is op bol al weer aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 22-06-2023 12:51 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Dat is ook wat even door mijn hoofd schoot maar zo blijft het en het is ook wel de FOMO gedachte denk ik. Ik denk namelijk dat ik straks niets mis en enorm geniet van mijn Air :)
Ik heb ze beide gehad en geniet echt dagelijks van mijn Air M2 I.c.m. een Studio Display.

Heb heel mijn leven zonder MiniLED display kunnen werken en USB-C verving ook al jaren het gemis van het SD slot en HDMI dus wat dat betreft lig ik er ook niet wakker van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:31

TDB

Damn, nu weer de oude prijzen voor de Air 2023 M2. Wilde hem net bestellen. Maar weer wachten......

-edit-
Coolblue, alles voor een glimlach! Nou, dat klopt: ik heb klantenservice even gemaild en kan hem morgen ophalen voor de aanbiedingsprijs. Nice.

[ Voor 43% gewijzigd door TDB op 22-06-2023 15:06 ]

PSN: TDBtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 19:40

edit: half uurtje later en niet meer te bestellen, op dus
Damnnn zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-08 16:31
De aanbieding voor de 16Gb/512Gb (10 core) MBP 14 inch 2021 op Bol.com is door bol eenzijdig helaas geannuleerd. Onder het mom van prijsfout. Is hier nog iets tegenin te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
wowbnjijdat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:56:
De aanbieding voor de 16Gb/512Gb (10 core) MBP 14 inch 2021 op Bol.com is door bol eenzijdig helaas geannuleerd. Onder het mom van prijsfout. Is hier nog iets tegenin te brengen?
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
Geen eenduidig antwoord. De een zegt: bedrijven mogen dit doen en de ander zegt van niet. Misschien dat hier mensen ervaring hebben met dit soort kwesties? Of moet ik hiervoor een ander topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
wowbnjijdat schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:12:
Geen eenduidig antwoord. De een zegt: bedrijven mogen dit doen en de ander zegt van niet. Misschien dat hier mensen ervaring hebben met dit soort kwesties? Of moet ik hiervoor een ander topic aanmaken?
Het is vrij simpel; was de geadverteerde prijs “redelijk”, dan zou je mogen verwachten dat ze hem toch aan je leveren, doorvragen bij klantenservice en hogerop om dit vriendelijk maar doortastend te regelen.
Was dit een onredelijke duidelijke fout op de site, dan heb je geen rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
Ik heb contact gezocht met Bol en gesteld dat 33% korting op een Macbook uit 2021 niet onredelijk is. Ik bedoel de overeengekomen prijs was immers nog steeds 1440,-. Daarnaast is de laptop regelmatig in de aanbieding voor 1800,-. Bol geeft echter geen krimp en stellen dat het gaat om een prijsfout en dat ze de Macbook niet kunnen leveren voor dat bedrag. Zouden jullie het hierbij laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@wowbnjijdat Lastig. Heb je de MacBook ooit ergens anders (veel) lager gezien voor een bedrag onder de 1800? Zo nee, dan is het jammer maar helaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
RoRoNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:10:
@wowbnjijdat Lastig. Heb je de MacBook ooit ergens anders (veel) lager gezien voor een bedrag onder de 1800? Zo nee, dan is het jammer maar helaas?
Dat is makkelijk terug te zien in de pricewatch en als ik goed kijk, is dat dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

Er stond toch vandaag nog een MacBook Pro 2021 voor 18XX in Bol.com outlet? Geen idee of die terug vloeit in de pricewatch.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 13:31

TDB

vandaag mijn nieuwe air ophalen, twijfel enorm of ik migratie assistent ga gebruiken: alles wordt overgezet, ben wel apps aan het verwijderen maar toch. Iemand nog tips/trucs?

PSN: TDBtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
TDB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:09:
vandaag mijn nieuwe air ophalen, twijfel enorm of ik migratie assistent ga gebruiken: alles wordt overgezet, ben wel apps aan het verwijderen maar toch. Iemand nog tips/trucs?
Je kan tjidens het proces ook kiezen wat je terug zet. Ik doe steeds enkel de user folder (desktop, documenten, pictures, ...) en apps gewoon fris opnieuw installeren.

Tenzij je erg specifieke professionele apps hebt met veel custom settings (voor de interface bvb, of input shortcuts) zou ik gewoon die apps opnieuw installeren.

Het was voor mij ook steeds de gelegenheid om te beseffen dat ik veel apps niet meer gebruik. Dus installeren naarmate je ze echt nodig hebt. Dat vermijdt dat je een hoop legacy prul steeds blijft overnemen van computer naar computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Als je nog van een Intel Mac komt zou ik gewoon lekker schoon beginnen, meeste staat waarschijnlijk toch al in je iCloud, veel programma’s zijn inmiddels native Apple Sillicon en documenten e.d kan je ook gewoon handmatig overzetten;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Greatsword schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:15:
[...]

meeste staat waarschijnlijk toch al in je iCloud,
Daar kan je niet zomaar van uit gaan, iedereen gebruikt de cloud op een andere manier. En iCloud is ook niet echt bedoeld of opgezet als een soort cloud NAS. Maar echt als een sync tool voor settings en actieve documenten.

Ik gebruik clouds voor een subset van bestanden die ik op dat moment vaak nodig heb. Dingen die ik niet meer nodig heb worden op een NAS gearchiveerd in 'cold storage'. Ik vind vooral de snelheid en vooral dan bij iCloud de onduidelijkheid of alles nu effectief ook lokaal staat, niet comfortabel om iCloud te gebruiken als permanente storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Amos_x Ik zal het wat nuanceren ;) Met alles in iCloud bedoel ik voornamelijk uit de Apple zaken.

Agenda, Safari bookmarks, Notities, Foto’s etc.

Als dit standaard allemaal al opnieuw wordt gedownload dan voelt je Mac al heel snel vertrouwt aan en is het een kwestie van even nagaan wat je nog mist ;)

Ik doe zelf dit soort zaken uiteraard op een vrije dag of in het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:00
Wat ik deed was alle documenten backuppen, maar voor de rest een clean Install doen.

Dan voelt je MacBook ook fris en nieuw. Het helpt om te kijken wat je op dat moment echt nodig hebt (want je hebt misschien spul wat je vroeger gebruikte maar nu niet meer) en het helpt nieuwe dingen te ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:03
Ik heb gekozen voor een volledige migratie. Aardig wat tools die toch lokaal geconfigureerd waren dat ik geen zin had om dit allemaal te moeten herinstalleren/configureren bij een clean install.
Wel naderhand van een handjevol tools/apps de Silicon versie geinstalleerd (even gechecked in Activity viewer welke nog op Intel draaide).
Afgezien van het probleem met Spotlight (zie eerder bericht) is me deze aanpak goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:54
Ik heb enorme keuzestress, ik overweeg mijn MacBook Pro uit 2013 te vervangen. In 2022 heb ik een iPad Pro M1 11" gekocht als vervanging, maar heeft dit voor mij niet helemaal waar kunnen maken. Dit komt vooral door de manier van bestandsbeheer op een iPad.

Stel je gaat een nieuwe MacBook kopen voor de volgende dagelijkse taken:

- Youtube kijken
- Surfen / Tweakers lezen
- Video's editen in 1080P

Zou je dan een 13" of 15" kopen? 8GB of 16GB? is 256GB wel voldoende. Wanneer ik alle 1001 opties en mogelijkheden naast elkaar zet kom ik praktisch uit op een Pro 14" en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wellicht is dit een 1000x gestelde vraag, toch ga ik hem stellen. Waar zou jouw voorkeur naar uit gaan?

[ Voor 18% gewijzigd door RisingSun op 23-06-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@RisingSun Ik zou zelf voor de 15 inch gaan. Zelf vind ik 2000 euro voor 16GB/512GB teveel dus dan is het maar 1 optie die je kunt kiezen. 16GB of 256GB.. bij de M1 was het duidelijk ga voor geheugen maar 256GB is stuk trager dan 512 GB. MAX Tech heeft video er over en het lijkt echt wel iimpact te hebben bij dagelijks gebruiken vooal met export.

Tja lastige .. wat heeft jouw huidige 2013 model aan geheugen? Mijn oude 13 inch uit 2013 had ik 8GB en zou ik vandaag nog uit de voeten mee kunnen. De 4GB modellen zal vermoedelijk niet meer zo soepel draaien. Als je weer 10 jaar er mee wilt doen, dan toch geheugen... in ergste geval hang je er een SSD er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@RisingSun Als jij weer 10 jaar met je Machine doet zou ik zeker naar 16GB/512GB opslag kijken.

De Pro is een betere aankoop qua performance, scherm en aansluitmogelijkheden.

Vind je het gewicht echter belangrijker dan bovenstaande dan doe je met de M2 Air ook zeker geen miskoop.

Is dus maar net wat je voorkeur en budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:05:
@RisingSun Ik zou zelf voor de 15 inch gaan. Zelf vind ik 2000 euro voor 16GB/512GB teveel dus dan is het maar 1 optie die je kunt kiezen. 16GB of 256GB.. bij de M1 was het duidelijk ga voor geheugen maar 256GB is stuk trager dan 512 GB. MAX Tech heeft video er over en het lijkt echt wel iimpact te hebben bij dagelijks gebruiken vooal met export.

Tja lastige .. wat heeft jouw huidige 2013 model aan geheugen? Mijn oude 13 inch uit 2013 had ik 8GB en zou ik vandaag nog uit de voeten mee kunnen. De 4GB modellen zal vermoedelijk niet meer zo soepel draaien. Als je weer 10 jaar er mee wilt doen, dan toch geheugen... in ergste geval hang je er een SSD er aan.
Dank voor je reactie! Qua kostenplaatje helemaal eens met de €2000,- Voor €2200 koop je een 14" Pro met 16gb/512gb en een knapper scherm.

Mijn huidige 13" heeft ook 8GB en volstaat. Het voelt alleen gek om bijna 10 jaar later meer dan €2000 uit te geven aan een nieuwe laptop met dezelfde hoeveelheid geheugen. Misschien moet ik dat niet 1-1 zien, net als dat het 15/20 jaar geleden met processorsnelheden ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Inderdaad, had min of meer hetzelfde.. ik heb een 16GB air M1.. had prima met 8GB uit de voeten gegund, maar gebruik nul zwap nu. Bij mijn 2013 had ik toch dat ik alles sloot wat ik niet gebruik. Dat heb ik nu niet..
Niet dat ik 20 apps open heb staan maar wel diegene die ik meestal gebruik...

En je kan het niet een op een vergelijken.. Het werkt totaal anders.

Mijn oude MacBookPro 2014 heeft ook 16GB en die heeft continue 2GB swap in gebruik bij hetzelfde gebruik. Voordeel deze heeft 512GB en bevat originelen fotos en videos in Photos. Dat vind ik ook wel weer fijn en werkt sneller dan op mijn m1 air met maar 256GB haha. Zou het dus ook niet zo snel weten, maar ik wacht op refresh en dan heb ik keuze stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:19
Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:05:

Maxtech is echt enorm clickbaity en zou ik met een zak rijst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@WouterL helemaal mee eens.. maar goed ze kunnen weinig trucen er mee toch? Standaard export aanzetten terwijl je iets anders gaat doen vind ik niet iets geks.. Er zit dan best een groot gat in tijd tussen 256GB en 512GB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:46:
@WouterL helemaal mee eens.. maar goed ze kunnen weinig trucen er mee toch? Standaard export aanzetten terwijl je iets anders gaat doen vind ik niet iets geks.. Er zit dan best een groot gat in tijd tussen 256GB en 512GB opslag.
Zeker, maar maxtech doet het voorkomen alsof er een gigantisch verschil is in day to day werkzaamheden. Dat is gewoon pertinente onzin. Als je het ding als werk paard gaat gebruiken (zeker niet de hoofd moot van de air) dan kun je tegen bepaalde dingen aanlopen die minder snel gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Helemaal mee eens, @WouterL je moet het wel heel erg specifiek / per onderdeel zien. Geen idee of standaard kijker er zo naar kijkt. Waarschijnlijk niet.
Nu vind ik sowieso de standaard USA reviewer te positief qua Apple maar is andere discussie.

Ik ga het persoonlijk aan omdat hij het echt over video bewerken als taak had...

Nogmaals als ik zou moeten kiezen om 1 upgrade te kiezen kan ik zo niet gelijk kiezen.. ook al gebruik ik hem niet intensief..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Quakie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
Helemaal mee eens, @WouterL je moet het wel heel erg specifiek / per onderdeel zien. Geen idee of standaard kijker er zo naar kijkt. Waarschijnlijk niet.
Nu vind ik sowieso de standaard USA reviewer te positief qua Apple maar is andere discussie.

Ik ga het persoonlijk aan omdat hij het echt over video bewerken als taak had...

Nogmaals als ik zou moeten kiezen om 1 upgrade te kiezen kan ik zo niet gelijk kiezen.. ook al gebruik ik hem niet intensief..
Het vervelende is dat de huis tuin en keuken gebruiker zo’n video zien en denken dat ze 500 euro tegen upgrades moeten aangooien omdat het anders niet vooruit te branden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Greatsword schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:39:
[...]
Welke model is/was dit, want ik zag gisteren geen M2 voor 1000,- staan.
Er stond 1 model tussen met 8/256 GB, maar met een 10 core gpu ipv 8. Dus een instapper met iets meer grafische capaciteit. Ik zocht een instapper en deze was 1009 euro.

Prima prijs, gaat dit jaar niet meer aangetikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Hier ook aan het denken om onze huidige MacBook Pro (13 inch uit 2015) te vervangen. 8 GB, 256 geheugen. Werkt nog prima, maar hij word wat langzamer (vooral bij photo editing) en ik zou het niet erg vinden om een iets grotere laptop te hebben (Air M2 15 inch zou dus voorkeur hebben over de 13 en dan gewoon weer de 8GB, 256GB). Gebruik hem voor Lightroom photo editing, internet, wat Netflix/Disney+, en Office. Zal ik daadwerkelijk een groot verschil merken tussen de laptops bij de dingen die ik er mee doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@Alwayshappyz Jazeker, meer dan je nu denkt. Zowel op gebied van snelheid en groter beeldscherm, maar denk ook aan batterijduur én je kunt straks de nieuwste MacOS versies draaien die je nu niet meer, officieel, kunt draaien. Doen dus.

[ Voor 63% gewijzigd door RoRoNL op 26-06-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
RoRoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:06:
@Alwayshappyz Jazeker, meer dan je nu denkt. Zowel op gebied van snelheid en groter beeldscherm, maar denk ook aan batterijduur én je kunt straks de nieuwste MacOS versies draaien die je nu niet meer, officieel, kunt draaien. Doen dus.
Thanks! Ik twijfelde even met de meest recente 13 inch pro, maar uiteindelijk vind ik de air mooier, heb ik liever een 15 inch scherm en de pro zou voor mijn activiteiten beetje overkill zijn gok ik. Maar ik wil er wel flink op vooruitgaan, dus goed om te horen dat je wel echt verschil merkt tussen een pro van 2015 en de nieuwste air. Zou ergens ook wat raar zijn als die pro van toen alsnog beter zou zijn dan de nieuwste air, dus excuses als het een domme vraag was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:52
Naast dat ik zelf eerder de tip gaf van de aanbiedingen bij CoolBlue, ook zelf een MacBook Air 13" besteld en ondertussen ontvangen en in gebruik genomen. Apple MacBook Air (2022) M2 (8CPU/10GPU) 16GB/256GB Blauw

Dat blauw is wel heel besmettelijk voor vingerafdrukken. Verder een super fijne machine, geen blazende ventilators meer tijdens YouTube, reageert toch duidelijk merkbaar vlotter dan mijn oude MacBook Pro (modeljaar 2017).

Wel voor gekozen alleen het minimale over te halen via mijn Apple account (wifi-netwerk, wachtwoorden, ..), maar programma's en bestanden handmatig te doen. Kostte iets meer tijd, maar daardoor gelijk vrijwel alle applicaties voor Apple Silicon (ipv Intel-apps via Rosetta).

Erg blij mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hk12nl
  • Nu online
Alwayshappyz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:25:
Hier ook aan het denken om onze huidige MacBook Pro (13 inch uit 2015) te vervangen. 8 GB, 256 geheugen. Werkt nog prima, maar hij word wat langzamer (vooral bij photo editing) en ik zou het niet erg vinden om een iets grotere laptop te hebben (Air M2 15 inch zou dus voorkeur hebben over de 13 en dan gewoon weer de 8GB, 256GB). Gebruik hem voor Lightroom photo editing, internet, wat Netflix/Disney+, en Office. Zal ik daadwerkelijk een groot verschil merken tussen de laptops bij de dingen die ik er mee doe?
Je gaat zeker het verschil merken. :)

Ik heb afgelopen vrijdag mijn Air m2 13inch binnen gekregen met 16gb/512gb (met dank aan de tip van @Arosa ), komende van een Macbook pro 13inch 2015. Ik twijfelde eerst of ik hem echt nodig had want de taken die ik doe op een laptop (beetje browsen, mailen, lichte fotobewerking, wat ontwerpen in sketchup, beetje tv kijken) konden nog best aardig op een Macbook pro uit 2015 in combinatie met een iPad pro uit 2018. En het is uiteindelijk toch weer een hele smak geld.

Maar nu ik hem binnen heb.. WAUW! Het apparaat is super strak en licht, geen geblaas van een ventilator, rete snel met het openen van apps, verwerken van data of synchroniseren van berichten/data. Daarnaast is de batterijduur nog beter dan mijn iPad Pro uit 2018.

Mijn Macbook pro 2015 kan verkocht worden en de iPad pro naar mijn vrouw.

Ik heb overigens heel lang 'geprobeerd' om mijn iPad pro als main device (met toetsenbord en muis) te gebruiken voor alles maar ben er door de jaren heen toch achter gekomen dat ik net wat 'mis' en hem voornamelijk gebruikte voor media consumptie.

Ik heb overigens ook gekozen voor een fresh install en alles opnieuw geinstalleerd. De rest stond voornamelijk al in de iCloud. Ik vraag mij dan ook af of ik van mijn nieuwe laptop een timemachine backup laat draaien. Hoe doen jullie dit?

@Arosa ook op mijn Space Grey variant zie je al de vingerafdrukken. Ik kan mij voorstellen dat het op de 'blauwe' variant nog meer aanwezig is maar je ontkomt er dus bij beide modellen niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door hk12nl op 26-06-2023 16:11 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
hk12nl schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:58:
[...]
Ik heb overigens ook gekozen voor een fresh install en alles opnieuw geinstalleerd. De rest stond voornamelijk al in de iCloud. Ik vraag mij dan ook af of ik van mijn nieuwe laptop een timemachine backup laat draaien. Hoe doen jullie dit?
Time Machine zou ik lekker links laten liggen tenzij je gehecht bent aan een back-up waar alles op dezelfde plaats staat bij het terugzetten. Zelf vind ik het een prettig idee om af en toe weer eens 'opnieuw' te beginnen. Dan kies ik zelf welke applicaties en instellingen ik wil hebben.

De belangrijkste dingen (bestanden enzovoorts) staan in iCloud en komen vanzelf weer terug.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
Ik heb uit gewoonte wel weer Time Machine draaien, doe ik al sinds 2008 (na aanschaf van mijn eerste MacBook). In dat opzicht ben ik (misschien) wat ouderwets, maar ik hou graag het beheer in eigen hand en probeer zo min mogelijk aan abonnementen vast te zitten. Dus nauwelijks cloud-opslag (zeker niet betaald), office gekocht etc. en gebruik een NAS als backup van de MacBook en telefoons.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 23:32
Hallo allemaal, ik ben denk ik één van de weinige die een Macbook Air M1 8/256gb heeft aangeschaft.☺️ Ik gebruik mijn Macbook hoofdzakelijk voor Apple Tv kijken, mail en browsen over het internet. Ik heb nog gekeken naar een 13 en 15 inch m2 maar vond dat prijsverschil te groot in verhouding met wat ik er mee doe. En ik had precies 980 euro bij elkaar gespaard. Tot nu toe vind ik de Macbook lekker snel en heb er veel plezier van. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@elaho denk dat je mooie keuze hebt gemaakt voor 980 euro, zeker met jouw taken... niet meer aan m2 denken en lekker genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derKaiser29
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:05
elaho schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:22:
Hallo allemaal, ik ben denk ik één van de weinige die een Macbook Air M1 8/256gb heeft aangeschaft.☺️ Ik gebruik mijn Macbook hoofdzakelijk voor Apple Tv kijken, mail en browsen over het internet. Ik heb nog gekeken naar een 13 en 15 inch m2 maar vond dat prijsverschil te groot in verhouding met wat ik er mee doe. En ik had precies 980 euro bij elkaar gespaard. Tot nu toe vind ik de Macbook lekker snel en heb er veel plezier van. 👍
Ik heb nog niet zo lang geleden ook een Macbook Air M1 aangeschaft, maar dan de variant met 16/256gb. Uitstekende keuze gebleken. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
Even terugkomend op mijn bovenstaande vraag en de reacties die ik hebt ontvangen, waarvoor dank.
Vandaag een aanbieding bij Amac. MacBook Air M2 voor €1199. Dat maakte het gat naar de Pro 14 voor mij iets te groot.

Ik typ dit nu vanaf mijn nieuwe Air en tot zover erg tevreden. 2 dingen die mij na 45min opvallen.

- De toetsen zijn anders dan mijn mid 2014 Pro, minder "diepgang"?
- De MacBook was compleet dood, batterij 0%, is dat normaal?
- Wat een fantastisch scherm!

Ik ga ervanuit dat deze Air volstaat voor mijn taken, als dit niet het geval is moet aan het eind van het jaar toch de 2015 Air van mijn vrouw vervangen worden. Ga alvast een goede smoes bedenken waarom dit voor haar nodig gaat zijn. Het zal iets worden in de zin van "Videoland wordt straks niet meer ondersteund"

Nogmaals, iedereen bedankt voor het meedenken in mijn beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@RisingSun haha mooie smoes en veel plezier met je 13 inch air!

- ja maar went gauw
- nee normaal zit er voldoende batterij, maar waarschijnlijk ligt deze al een tijdje op de plank
- mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

Ik weet niets van MacBooks en ik snap niet veel van de line-up, dus ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen.
Voor mijn vrouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ze heeft altijd een MBP gehad en momenteel een 13" model met touchbar. Die touchbar mag gestolen worden, maar een SD card slot is wel een must (die zit er nu niet in). WiFi 6 zou fijn zijn, want daar hebben we AP's voor in het hele huis.
Voldoet een Air i.p.v. een Pro? Het mag een recent refurbished model zijn.
Ze doet veel foto-, audio- en videobewerking. Gaat een M2 hier meer mee helpen dan een M1?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
@timovd Als SD-kaart een must is, dan kan je de Air afstrepen, die zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Arosa schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:
@timovd Als SD-kaart een must is, dan kan je de Air afstrepen, die zit er niet in.
Intern zit hij niet idd, maar je kan hem wel toevoegen via USB, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:50:
Ik weet niets van MacBooks en ik snap niet veel van de line-up, dus ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen.
Voor mijn vrouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ze heeft altijd een MBP gehad en momenteel een 13" model met touchbar. Die touchbar mag gestolen worden, maar een SD card slot is wel een must (die zit er nu niet in). WiFi 6 zou fijn zijn, want daar hebben we AP's voor in het hele huis.
Voldoet een Air i.p.v. een Pro? Het mag een recent refurbished model zijn.
Ze doet veel foto-, audio- en videobewerking. Gaat een M2 hier meer mee helpen dan een M1?
Als een ingebouwde SD-kaart slot een voorwaarde is, dan zit je sowieso aan de MacBook Pro. Afhankelijk van wat je vrouw doet kun je ook kijken naar een refurbished MacBook Pro M1. Die zijn ook bloedje snel.

Een MacBook Air (13-inch of 15-inch) heeft die SD-kaart slot dus niet, maar wel een stukje lichter en handzamer. Dan zit je wel vast aan een koppelstukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

hier maar verder dan: timovd in "[MacBook Pro (14- en 16-inch) 2021] – Ervaringen & Discussie"

[ Voor 77% gewijzigd door timovd op 04-07-2023 16:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
timovd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:00:
@Arosa @Phoolie @Gr4mpyC3t Dank allen! Liever geen koppelstukje, dus het wordt weer een MBP.
Is de MBP M1 er ook zonder touch bar?
Ja en nee. Er is nog een 13-inch variant van de M1 en M2 mét Touch Bar. Het oude design zeg maar. Alle modellen vanaf M1/M2 Pro met het nieuwe design (14-inch en 16-inch) is zonder Touch Bar.

[ Voor 1% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 04-07-2023 16:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 17:48
Beste mede Tweakers,

Ik heb gisteren een macbook air m2 512 8 gb nieuw in doos voor 999 euro kunnen kopen (komt morgen binnen )

Het enige waardoor de prijs zo laag is een Azerty toetsenbord.

De vraag is ga ik dit merken?
Ik sluit deze dan ook op kantoor aan op een externe monitor.

Wellicht een gekke vraag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Paperbag24 Dat ligt natuurlijk aan jezelf, ben je dat al gewend? Ga je een extern toetsenbord gebruiken? Kan je blind typen? Anders kan je qua software gewoon QWERTY instellen volgens mij.

Weet wel dat in NL een Azerty tweedehands veel moeilijker verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paperbag24
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-07 17:48
Greatsword schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:23:
@Paperbag24 Dat ligt natuurlijk aan jezelf, ben je dat al gewend? Ga je een extern toetsenbord gebruiken? Kan je blind typen? Anders kan je qua software gewoon QWERTY instellen volgens mij.

Dank voor je reactie.
Ik ben het niet gewend maar typ niet blind en gebruik de mx keys Mac voor thuis met externe display.
Ah dat verklaart ook de zeer scherpe prijs.... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Greatsword schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:23:

Je kan altijd met stickertjes werken, heb deze ooit gehaald voor een extern toetsenbord; https://keyoverlay.com/

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Toch maar overstag gegaan en mijzelf een MacBookAir 15 inch met 512GB cadeau gegeven.
Nu maar eens zien of ik de 16GB geheugen van mijn Air M1 ga missen.

Op het eerste gezicht: Ik vind het heerlijk z'n grote scherm... :)

[ Voor 18% gewijzigd door Quakie op 09-07-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmovik177
  • Laatst online: 12:10

Sturmovik177

Vroem

De voetjes van de MacBook Air M2 (13 inch) zijn hard en glad, waardoor de laptop zo over tafel schuift. Het zal toch niet zo zijn dat er van die antislip nopjes van de bouwmarkt onder geplakt moeten worden? -O-

Oink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alwayshappyz
Afgelopen weekend de 15 inch ontvangen (goude kleur) na heel lang twijfelen tussen de 13 en 15 inch variant, maar heel blij dat we voor de 15 inch gekozen hebben. Nog steeds heel handzaam, lichter zelfs dan onze oude MacBook pro uit 2015, maar de extra ruimte van het scherm merk je wel. Echt heel fijn. En wat snel. Verademing ten opzichte van onze oude Pro. Die we overigens wel gewoon achter de hand houden, want hij doet het verder nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 23:32
@Alwayshappyz ik heb ook getwijfeld tusden een 13 inch en de nieuwe 15 inch maar omdat ik mijn macbook altijd op schoot heb leek de 13 inch mij comfortabeler. Heb jij je macbook meestal op bureau staan of meer op schoot? Hoe bevalt de 15 inch op schoot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alwayshappyz
elaho schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:20:
@Alwayshappyz ik heb ook getwijfeld tusden een 13 inch en de nieuwe 15 inch maar omdat ik mijn macbook altijd op schoot heb leek de 13 inch mij comfortabeler. Heb jij je macbook meestal op bureau staan of meer op schoot? Hoe bevalt de 15 inch op schoot?
Specifiek een van de dingen waarom ik ook twijfelde. Las op veel plekken de 15 niet handzaam was, niet makkelijk op schoot kon, etc. Ik gebruik hem het vaakst op schoot of op tafeltjes van treinen en vliegtuigen. Op schoot en in de trein gaat het in ieder geval prima. Vliegtuig nog niet kunnen testen, maar desnoods gaat hij daar ook gewoon op schoot. Kortom: wel een groter scherm (en dat verschil merk je wel), maar hij wordt er niet minder handzaam van. Zou dus zeker de 15 inch overwegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@elaho Ik vind het tot nu toe fijner zelfs.. de 15 inch is breder dus ik kan dus wat natuurlijker (wijdbeens) zitten tov de 13 inch variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07 16:32
Beste mede Tweakers!

Zit al voor de release van macbook air 15” te twijfelen om mijn mbp pro m1 base 2020 te vervangen. Omdat ik namelijk merk dat mijn mbp voor waar die voor bedoeld is te licht is.

Ben namelijk bezig om me om te toveren naar programmeur (full-stack en later web/app developer). En nu al merk met VScode, Spotify, Chrome met max 4 tabs. Al redelijk door mijn ram heen ben ongeveer constant 7gb. Waarbij ik later nog Postman mogelijk moet gaan gebruiken en Xcode met emulator ipv VScode.

Zat eerst te denken om mijn mbp te houden en een mac mini aan te schaffen maar dan ben ik weer beperkt want wil toch hybride kunnen werken.

Nu zit ik te twijfelen om een air 15” 24gb 512 SSD te kopen. Of de mbp 14” met 16gb 512 maar dan ga ik liever voor de 32gb variant maar die prijs vind ik iets te. Toch ben ik voor mezelf nog niet helemaal overtuigd over de air vanwegen de koeling.

En daarom mijn vraag is de air tijdens zwaarder werk voelbaar warm ? Want wil liefst geen tosti-ijzer onder mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Larey96 Ik tik dit terwijl ik de 15 air op mijn schoot heb met 100% load op de cpu cores via Endurance.

Bovenkant is lauw aan het worden na kwartiertje.. Onderkant is warm in het midden maar gewoon te doen.
Ik heb hem nog niet zo lang, en toen ik hem testen met cinebench viel het mij op dat bovenkant wel warm werd na meer dan 10 min multi core test. Mijn M1 air stond toen ook aan en daar was alleen onderkant heet..

Het ligt dus denk ik ook beetje aan de load, maar vermoed dat je er geen last van gaat hebben.

(ik heb trouwens zojuist fotos geplaatst in show your apple topic met vergelijkingen oude MacBook Pro en air.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
@Quakie Bedankt voor je reactie!

Oke goed om te horen. Voor wat gebruik jij je air voor werk of gewoon als huiskamer device ? En welke configuratie heb je genomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Larey96 happy to help!

Ik gebruik hem privé als een (dure) iPad vervanger. Zo gebruikte ik mijn m1 air ook en die gaat dus nu verkoop in. Hij ligt heerlijk in de kast, altijd klaar om te pakken. Nu dus gewoon met een groter scherm.

Mijn M1 13 inch air heeft 16GB / 256GB en nu heb ik 8GB/512GB. Ik heb nu mijn originelen fotos en videos op de 15 inch air staan als een soort backup. Het werkt dan ook net iets vlotter qua exporteren en bewerken omdat origineel gelijk beschikbaar is.
Ik verwacht nu en dan impact qua 8GB geheugen. Geheugendruk is nu continue geel met minimale swap gebruik. Ik heb gewoon diverse apps open en in gebruik. Ben niet aan het managen qua afsluiten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Oke ja ben er wel al over uit het gaat een Air 15” worden. Alleen de configuratie zit ik nog te denken over 16 of 24. Aan een kant denk ik meer is altijd beter voor de toekomst.

Maar als ik dit nooit ga gebruiken is het ook weer “zonden” geld. Want dit heb ik nu wel een beetje gehad met mijn mbp achteraf had ik de 16gb variant moeten kopen had ik er nog jaren mee gedaan denk ik.

Maar nu wordt die denk ik niet ouder dan 150 laadcycli. Want hij heeft op het moment er 96 op 2,5 jaar tijd. En weet ook niet of het de moeite is om hem in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sowieso kan je het niet een op een vergelijken. Geheugenbeheer werkt anders met apple silicon.

Ik zou zelf in jouw geval voor 16GB/512GB gaan.Dan is ie al aan de prijs eerlijk gezegd... laat staan als je hem dan nog op 24GB zet... kan je beter tijdig hem vervangen voor iets nieuws...

vast wel dat je hem verkocht krijgt via marktplaats toch.. Uiteraard hebben de intel varianten wel een val in rest waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Ik ben van een M1 naar een M2 gegaan vorige week. Als ZZPr was er genoeg budget om een mac op de zaak te kopen en de oude gaat naar mijn vriendin, die d'r werk moest doen op een 8gb Asus ding 8)7 .

Na een kwartiertje in de Amac zowel de 13 als 15 inch in handen hebben gehad besloten om voor de 13 te gaan. Ik heb de extra real-estate niet nodig, en vond dat het grotere formaat toch wat ten koste gaat van het gebruik binnenshuis (van bank naar keuken enz). Klinkt wat vreemd, ik weet het maar het was net wat te flink. Daarnaast werk ik vaak met een extra scherm.

Nu een week verder loopt alles als een zonnetje, doch moet ik zetten dat ik het wedge design wel een beetje mis, echt zo goed en fijn in de hand. Iconisch wat mij betreft.
Maar ja nu 16gb/512 dus ik ben wel een paar jaar onder de pannen 8)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Dzine schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:32:
doch moet ik zetten dat ik het wedge design wel een beetje mis, echt zo goed en fijn in de hand. Iconisch wat mij betreft.
Plus een. :)

De belangrijkste reden waarom ik mijn M1 Air nog niet wil vervangen. Dat het 16GB / 512GB config is scheelt ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 12-07-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Cap Ben ik ook mee eens, maar voor mij is het gelukkig niet merkbaar bij de 15 inch. Ik voel de randen bij de 13 inch M2 en bij de Pro 14 inch ook. Mijn handen rusten nu net wat verder weg, waardoor het snij gevoel er niet is.
Dat was voor mij toen reden om van een 13 inch pro naar een air m1 over te stappen.. Ik gebruik nog een macbookpro 15 inch uit 2014 en daar heb ik ook last van rand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieKopjes
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2023
Hi, zou iemand mij toevallig kunnen adviseren? :)

Ik zit er overna te denken om een Macbook aan te schaffen echter twijfel ik over de configuratie.

Graag ga ik aan de gang met lichte muziekproductie in garageband denk aan:
  • Drie instrument tracks met lichte effecten d.m.v. plugins opgenomen met een audio interface;
  • Een drumtrack gegenereerd door de drummer van garageband;
  • Eventuele samples in lage kwantiteit.
Tevens zal ik de Macbook gebruiken voor mijn studie en eventueel een lichte vorm van gaming; WoW classic en OSRS.

Gister ben ik al bij de Amac geweest echter konden zij in mijn optiek geen goed advies uitbrengen voor mijn casus.

Ik twijfel op dit moment vooral over het RAM-geheugen 8Gb of 16Gb. Opslag capaciteit is niet relevant aangezien ik altijd met losse SSD's werk.
Mijn oog staat op dit moment op de M2-Air.

Alvast bedankt!

P.S. Kan je met Appelstore giftcards een vorm van AppleCare+ kopen. Dit i.v.m. de huidige giftcard actie bij Apple als je student bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@KoffieKopjes 16GB ga je zeker geen spijt van krijgen, dan zit er ook nog rek in als je in de toekomst zwaardere dingen wilt gaan doen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Sinds afgelopen zaterdag een Air M2 met 16Gb en 512GB. Wat een prachtig apparaat. Nu kom ik van een pc, en als ik daar een laptop aansloot op mijn monitor, kon het scherm van de laptop uit en de deksel dicht. Die mogelijkheid zie ik niet bij de Air. Heb al allerlei sites doorgespit maar vind nergens een antwoord. Is dat mogelijk? Dat je zeg maar de klep van de deksel gewoon dichtdoet maar hij wel door blijft werken? Dat zou ik nl ideaal vinden. Zo zonde als dat scherm aan staat en niets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1991
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
Philo Melos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:45:
Sinds afgelopen zaterdag een Air M2 met 16Gb en 512GB. Wat een prachtig apparaat. Nu kom ik van een pc, en als ik daar een laptop aansloot op mijn monitor, kon het scherm van de laptop uit en de deksel dicht. Die mogelijkheid zie ik niet bij de Air. Heb al allerlei sites doorgespit maar vind nergens een antwoord. Is dat mogelijk? Dat je zeg maar de klep van de deksel gewoon dichtdoet maar hij wel door blijft werken? Dat zou ik nl ideaal vinden. Zo zonde als dat scherm aan staat en niets doet.
Voor mijn Macbook Pro werkt dat alleen wanneer hij aangesloten zit aan een voeding, dan wel USB-C of de magsafe aansluiting.

Macbook Pro 16" 2021 -  iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB -  Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case -  iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB -  Apple TV 4K 32GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Joost1991 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Voor mijn Macbook Pro werkt dat alleen wanneer hij aangesloten zitten aan een voeding, dan wel USB-C of de magsafe aansluiting.
Top! Dat deed the trick! Thnx! Nu ben ik er nog blijer mee :D

[ Voor 5% gewijzigd door Philo Melos op 25-07-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Philo Melos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:45:
Dat heet Clamshell mode en dat werkt gewoon als je de laptop dichtklapt, wat gebeurt er bij jou dan, welke monitor en kabel gebruik je?

Mogelijk geeft jou monitor geen stroom, dan moet je hem zelf even aan de lader hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 25-07-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Laatst online: 10:36

Saninl

Zit te denken om mijn huidige MacBook Pro 2016 TB te vervangen voor een Air M2. Ik ben wel toe aan de stap naar Apple Silicon en ben qua gebruik niet meer zo veeleisend als voorheen.

Ik zit nu aan 300gb van de 512gb, dus wil weer voor 512gb gaan. In mijn huidige Pro heb ik 16gb, maar zit eraan te denken om naar 8gb te gaan. Game niet meer en zit meer in mainstream gebruik.

Voelt aan de ene kant gek om terug te gaan qua specs, maar volgens mij ga ik er qua M2 wel fors op vooruit? Iemand ervaring toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Kan zeker, als mainstream gebruik inhoudt een beetje surfen, mailen en tekstverwerken. Indien het prijsverschil groot genoeg is om het te verantwoorden. Als het 100 euro scheelt dan zou ik het echter niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Laatst online: 10:36

Saninl

Cap schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:03:
Kan zeker, als mainstream gebruik inhoudt een beetje surfen, mailen en tekstverwerken. Indien het prijsverschil groot genoeg is om het te verantwoorden. Als het 100 euro scheelt dan zou ik het echter niet laten.
Dank voor je reactie. Zoals we allen weten is het toch een ruime 200 euro meer als je kiest voor de 16gb optie ten opzichte van de 8gb optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Cap schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:03:
Ik draai met een 8gb M1 air Virtual machines, Photoshop, bepaalde Docker containers en ander spul wat resources vraagt. Je moet vind ik wel flink wat zware software intensief en tegelijk draaien wil je met die M2 in de problemen komen lijkt me.
Voor de basis kantoor toepassingen en internet zijn de air MacBooks sinds het ARM is ook nog een overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08 21:18
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken heb ik een MacBook Air M2 15 inch. Dit vervangt een Windows laptop die praktisch altijd aangesloten was met een aparte monitor. Dit gebeurde ‘gewoon’ met een HDMI kabel. Zoals bekend zit er geen HDMI aansluiting op de MacBook maar 2 USB-C aansluitingen. Is het mogelijk om zonder adapter een USB-C kabel naar HDMI te gebruiken? Ik kom daar niet helemaal achter als ik Google gebruik. Wanneer ik naar een kabel zoek, staat daar wel Mac bij in de webshop maar toen ik iemand sprak van Apple beweerde hij dat het niet kon en een adapter nodig heb.

Wat is dan het waar?

Het gaat om 1 monitor voor de duidelijkheid.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
kansloze schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:04:
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken heb ik een MacBook Air M2 15 inch. Dit vervangt een Windows laptop die praktisch altijd aangesloten was met een aparte monitor. Dit gebeurde ‘gewoon’ met een HDMI kabel. Zoals bekend zit er geen HDMI aansluiting op de MacBook maar 2 USB-C aansluitingen. Is het mogelijk om zonder adapter een USB-C kabel naar HDMI te gebruiken? Ik kom daar niet helemaal achter als ik Google gebruik. Wanneer ik naar een kabel zoek, staat daar wel Mac bij in de webshop maar toen ik iemand sprak van Apple beweerde hij dat het niet kon en een adapter nodig heb.

Wat is dan het waar?

Alvast bedankt.
Ja kan gewoon, heb zelf deze kabel en werkt zonder problemen.

https://www.amazon.nl/uni...olt-MacBook/dp/B07CL2RHX5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kansloze
Heel fijn om te horen! Dank je wel voor het snelle antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
kansloze schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:04:
Hallo allemaal,

Wat is dan het waar?

Alvast bedankt.
Zeker. Zelf gebruik ik UNI kabels (zoek op amazon). Goede kwaliteit, braided kabels, stevige connectors.

usb-c naar dvi displayport is makkelijk 4k/60. Naar hdmi heb ik me wel al eens laten vangen, en heb 2x 4k/30 kabels gekocht. Daarna vervangen door een usb-c - hdmi 4k/60. Gemakkelijk, thuis, op het werk, tv... Overal hangt er wel eentje.

edit: ik bedoel natuurlijk displayport, die fout maak ik nog te vaak! :$

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 04-08-2023 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kansloze
Amos_x schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Zeker. Zelf gebruik ik UNI kabels (zoek op amazon). Goede kwaliteit, braided kabels, stevige connectors.

usb-c naar dvi displayport is makkelijk 4k/60. Naar hdmi heb ik me wel al eens laten vangen, en heb 2x 4k/30 kabels gekocht. Daarna vervangen door een usb-c - hdmi 4k/60. Gemakkelijk, thuis, op het werk, tv... Overal hangt er wel eentje.

edit: ik bedoel natuurlijk displayport, die fout maak ik nog te vaak! :$
Bedankt voor je antwoord. Ik had al een kabel gekocht (Amazon). Voor een andere gegaan omdat er Thunderbolt 4 bijstond. En ja, ik ben zo makkelijk te beïnvloeden wanneer in een tekst een hoger cijfertje staat (Thunderbolt 3 of 4) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag: MacBook Air M2 13.6" is behoorlijk in prijs gezakt van € 1519 naar € 1299 en momenteel bij diverse winkels zelfs € 1199. Ik heb nu een MacBook Air M1 die ik voor een mooie prijs van € 850 euro kon kopen zo'n 2 jaar geleden.

Ik vraag me af of het wijsheid is nu toch over te stappen naar de opvolger óf wachten op de schijnbaar binnenkort te verwachten MacBook Air M3, maar die gaat waarschijnlijk weer in prijs omhoog. De vraag is dan wat er met de M2 gebeurt. Ik verwacht dat die er uit gaat en ze M1 als budget blijven zien.

Verschil met M3 zal ongetwijfeld weer een stapje zijn en ik weet dat qua processor M1 en M2 niet veel verschillen en de SSD zelfs trager is. Maar is het wijsheid nu toch over te stappen nu de prijs gunstig is en er nog voor mijn oude M1 een leuk bedrag te krijgen is? Wat denken jullie?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@THE_BASE Het grootste verschil is natuurlijk het design, dus als je daar gecharmeerd van ben zou je best kunnen upgraden, maar voor alleen de performance zou ik het niet doen, aangezien het echt een minimaal verschil is en afhankelijk van wat je er mee doet ga je het verschil in de praktijk mogelijk niet eens merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:33:
Vraag: MacBook Air M2 13.6" is behoorlijk in prijs gezakt van € 1519 naar € 1299 en momenteel bij diverse winkels zelfs € 1199. Ik heb nu een MacBook Air M1 die ik voor een mooie prijs van € 850 euro kon kopen zo'n 2 jaar geleden.

Ik vraag me af of het wijsheid is nu toch over te stappen naar de opvolger óf wachten op de schijnbaar binnenkort te verwachten MacBook Air M3, maar die gaat waarschijnlijk weer in prijs omhoog. De vraag is dan wat er met de M2 gebeurt. Ik verwacht dat die er uit gaat en ze M1 als budget blijven zien.

Verschil met M3 zal ongetwijfeld weer een stapje zijn en ik weet dat qua processor M1 en M2 niet veel verschillen en de SSD zelfs trager is. Maar is het wijsheid nu toch over te stappen nu de prijs gunstig is en er nog voor mijn oude M1 een leuk bedrag te krijgen is? Wat denken jullie?
Wat zijn je overwegingen om over te stappen naar een M2 anders dan de prijs? Als die er niet zijn dan zijn dan lijkt me dat je nog prima kan wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Wat zijn je overwegingen om over te stappen naar een M2 anders dan de prijs? Als die er niet zijn dan zijn dan lijkt me dat je nog prima kan wachten. :)
Design en groter scherm. Alhoewel ik nog altijd gecharmeerd ben van het wedge-design van de M1's. Daarnaast de verwachting dat je steeds minder kan krijgen voor een oud model en wellicht toch weer prijsverhogingen, bij Apple weet je het nooit.

Maar in principe werkt de M1 voor wat ik er mee doe nog prima, het zou alleen een 'voordelige' upgrade kunnen zijn gezien de huidige aanschafprijs en huidige marktwaarde van de oude M1.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
THE_BASE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:33:
Geld ga je hoe dan ook verliezen. En als van M1 naar M2 het voor je waard is, waarom straks later niet van M2 naar M3? Het verschil zal niet kleiner zijn, afgezien van de vormgeving dan.

Als ik naar mezelf kijk wil ik een minimaal aantal jaar met een computer doen voor ik hem vervang en kijk ik vervolgens of ik er voor mezelf voldoende voordeel bij heb. Want elk jaar dat ik wacht betekent een MacBook die wéér beter is. Dan stap ik liever in als ik teveel tegen performance aan loop. Zo ben ik blij dat ik niet de laatste intel MacBook heb maar een M1.
Bij mezelf is het vaak nog of ik er mee kan leven en of alles het doet wat ik er mee kan. Maar met mijn M1 air is het nog erger: Ik schiet er werkelijk niks mee op als ik upgrade. Alles wat ik doe is ongelofelijk snel. De batterij uren zijn na meer dan twee jaar nog steeds prima. En de nieuwe MacBook Air lines bieden niks extra waar ik om sta te springen. Ik ben niet tegen het nieuwe ontwerp, maar ik sta er tegelijk ook niet om te juichen. Sterker nog, ik vind het ontwerp van de M1 eigenlijk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Design en groter scherm. Alhoewel ik nog altijd gecharmeerd ben van het wedge-design van de M1's. Daarnaast de verwachting dat je steeds minder kan krijgen voor een oud model en wellicht toch weer prijsverhogingen, bij Apple weet je het nooit.

Maar in principe werkt de M1 voor wat ik er mee doe nog prima, het zou alleen een 'voordelige' upgrade kunnen zijn gezien de huidige aanschafprijs en huidige marktwaarde van de oude M1.
Ben ik met je eens! Hij ziet er wel sexy uit zo. Heb nog geen geruchten gelezen over de MBA M3, maar misschien zit er tegen die tijd wel een beter scherm in (stille hoop).

Uiteindelijk blijft het een lastige keuze omdat we nog niet weten wat de M3 ten opzichte van de M2 gaat bieden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Als ik naar mezelf kijk wil ik een minimaal aantal jaar met een computer doen voor ik hem vervang en kijk ik vervolgens of ik er voor mezelf voldoende voordeel bij heb. Want elk jaar dat ik wacht betekent een MacBook die wéér beter is. Dan stap ik liever in als ik teveel tegen performance aan loop. Zo ben ik blij dat ik niet de laatste intel MacBook heb maar een M1.
Bij mezelf is het vaak nog of ik er mee kan leven en of alles het doet wat ik er mee kan. Maar met mijn M1 air is het nog erger: Ik schiet er werkelijk niks mee op als ik upgrade. Alles wat ik doe is ongelofelijk snel. De batterij uren zijn na meer dan twee jaar nog steeds prima. En de nieuwe MacBook Air lines bieden niks extra waar ik om sta te springen. Ik ben niet tegen het nieuwe ontwerp, maar ik sta er tegelijk ook niet om te juichen. Sterker nog, ik vind het ontwerp van de M1 eigenlijk mooier.
Ik deel je mening en het blijft een lastige keuze. M1 doet het nog prima en qua design top. Ik denk dat het vooral door de prijsverlaging komt (die ik pas gisteren mee heb gekregen) waardoor ik nu denk dat het interessanter is dan eerder om toch voor een upgrade te gaan, zodat we weer up-to-date zijn. De grote verschillen zijn feitelijk alleen het helderder scherm en betere webcam. Verder lijkt het verschil mij niet eens heel groot, of ik zit er compleet naast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@THE_BASE Je weet dat de onderwijsaanbiedingen ook weer zijn begonnen?

Dan betaal je ook 1199 en krijg je er ook nog eens een cadeaukaart van 150,- bij.

https://www.apple.com/nl-edu/store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:01:
@THE_BASE Je weet dat de onderwijsaanbiedingen ook weer zijn begonnen?

Dan betaal je ook 1199 en krijg je er ook nog eens een cadeaukaart van 150,- bij.

https://www.apple.com/nl-edu/store
Klopt, daar wil ik ook gaan bestellen, maar wilde er niet over beginnen omdat ik geen student ben en niet weet of het gewenst is op Tweakers om over deze creatieve omweg te praten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Klopt, daar wil ik ook gaan bestellen, maar wilde er niet over beginnen omdat ik geen student ben en niet weet of het gewenst is op Tweakers om over deze creatieve omweg te praten. :+
Fixed that for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@THE_BASE Eens met @PrimusIP en @Gr4mpyC3t , ook ik vind het iconische wedge design veel mooier. In dat design zit nog wat 'spanning' en eigenheid. De M2 air is gewoon een plankje.

Sowieso ook eens met de meeste reacties hier, je geeft niet eens aan wat je gebruik is? In dat soort passieve laptops is het sowieso niet de bedoeling om urenlange render exports te doen...

Volgens mij merk je, behalve op een benchmark, nooit het verschil tussen M1 en M2, of in de toekomst zelfs tussen M1 en M3. Het is enkel voor apple interessant om hun SKU's te stroomlijnen en niet al te veel verschillende procedes tegelijk te fabriceren. Net zoals de M2 in de iPad pro, gewoon nemen omdat 'ie op de plank ligt, niet omdat het nodig is.

Enige wat je zou kunnen missen, en waar ik wel fan van ben, is magsafe. Maar goed, dat overleef je wel.

En dan nog moet je je afvragen of je wel door alle 'tweedehands' hoepels wil springen, enkel voor zo'n minieme upgrade, omdat je FOMO voelt omdat je de laatste versie niet hebt. Veel berichtjes beantwoorden, low-ballers afschepen, afspreken met misschien vage figuren, ... En dan weer de nieuwe kopen.

Laat maar, gewoon gebruiken tot einde economische/performance levensduur, en dan kijken wat je nodig hebt en waarom.

Dat tussentijds jaarlijks upgraden, dat doen we niet meer met iPhones, waarom dan met laptops?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Amos_x schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:04:
@THE_BASE Eens met @PrimusIP en @Gr4mpyC3t , ook ik vind het iconische wedge design veel mooier. In dat design zit nog wat 'spanning' en eigenheid. De M2 air is gewoon een plankje.

Sowieso ook eens met de meeste reacties hier, je geeft niet eens aan wat je gebruik is? In dat soort passieve laptops is het sowieso niet de bedoeling om urenlange render exports te doen...

Volgens mij merk je, behalve op een benchmark, nooit het verschil tussen M1 en M2, of in de toekomst zelfs tussen M1 en M3. Het is enkel voor apple interessant om hun SKU's te stroomlijnen en niet al te veel verschillende procedes tegelijk te fabriceren. Net zoals de M2 in de iPad pro, gewoon nemen omdat 'ie op de plank ligt, niet omdat het nodig is.

Enige wat je zou kunnen missen, en waar ik wel fan van ben, is magsafe. Maar goed, dat overleef je wel.

En dan nog moet je je afvragen of je wel door alle 'tweedehands' hoepels wil springen, enkel voor zo'n minieme upgrade, omdat je FOMO voelt omdat je de laatste versie niet hebt. Veel berichtjes beantwoorden, low-ballers afschepen, afspreken met misschien vage figuren, ... En dan weer de nieuwe kopen.

Laat maar, gewoon gebruiken tot einde economische/performance levensduur, en dan kijken wat je nodig hebt en waarom.

Dat tussentijds jaarlijks upgraden, dat doen we niet meer met iPhones, waarom dan met laptops?
Leuke discussie ook wel, zoveel mensen, zoveel meningen. En inderdaad komt het woord FOMO ook wel voorbij in mijn hoofd.

Mijn gebruik is hoofdzakelijk Safari, Mail en streaming. Dus absoluut niet heel spannend en M1 kan dat prima aan. Qua jaarlijks upgraden, die tijd is inderdaad geweest. Maar het M1 is geen jaar oud en design al klassiek, maar zeker ook heilig. Ik zal vanavond eens even langs een retailer gaan om nog even te kijken of ik er warm van wordt en anders laten we het nog even schieten. Prijs van M2 bij Apple zal nog wel even zo blijven voor mij als student. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Leuke discussie ook wel, zoveel mensen, zoveel meningen. En inderdaad komt het woord FOMO ook wel voorbij in mijn hoofd.

Mijn gebruik is hoofdzakelijk Safari, Mail en streaming. Dus absoluut niet heel spannend en M1 kan dat prima aan. Qua jaarlijks upgraden, die tijd is inderdaad geweest. Maar het M1 is geen jaar oud en design al klassiek, maar zeker ook heilig. Ik zal vanavond eens even langs een retailer gaan om nog even te kijken of ik er warm van wordt en anders laten we het nog even schieten. Prijs van M2 bij Apple zal nog wel even zo blijven voor mij als student. ;)
Lijkt me goed! Daarom is het ook vooral je eigen keuze ;)

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste