[b]
coelho in "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #22"
- Wat is jullie 'standaard' waar jullie naar kijken om te zien of je winst hebt of niet? BTC, USD/USDT, Euro's? Gisteren een mooi ritje van BTC van 30k naar 30.6k, toen met een TP automatisch uitgestapt, maar omdat BTC doorsteeg had ik wel meer USDT maar minder BTC dan toen ik de trade aanging.
Mijn manier met Bybit in grote lijnen: ik trade alleen inverse perpetual; BTCUSD en ETHUSD. Dit niet om specifieke reden, maar is zo gegroeid toen ik overstapte van Bitmex naar Bybit in 2019 ergens geloof ik, toen Bybit net nieuw was en dit nog een van de enige mogelijkheden was (naar mijn weten). Ik trade enkel BTC en ETH (ook zo gewend vanaf begin Bybit), laatste tijd echter met name ETH merk ik. Voor mij is 't winst zodra ik die ETH en BTC stack groter zie worden (op Bybit tenminste).
- Indien BTC jullie 'standaard' is, dan snap ik dat je dat met een altcoin pair kunt (ADABTC), maar hoe maak je dan gebruik van de swings van BTC zelf? Dan moet je toch weer USD/USDT in bezit hebben?
Hier persoonlijk dus enkel inverse perpetual (onder ‘t tabje ‘Derivatives’). BTCUSD en ETHUSD, ‘Perpetual contract using the coin itself as collateral’.
- Hoeveel % risico nemen jullie op een trade, welk RRR houd je aan en hoe bepaal je de hoogte van je stop loss en TP?
Ik mag van mezelf maximaal 1 à 2% van mijn account per trade verliezen. M’n stoploss bepaal ik adhv support- en resistancelevels/-zones die ik in Tradingview inteken. Met deze 2 gegevens kun je, in combinatie met je entry, je max. toegestane positiegrootte bepalen en kun je zien of je leverage nodig hebt om je positie te kunnen openen.
Ik trade persoonlijk altijd met limit orders, d.w.z. ik laat de koers naar me toekomen. De entry plaats ik eveneens op basis van support- en resistancelevels. Deze plaats ik aan de voorzijde van de eerstvolgende ‘horde’ waar de koers overheen moet; d.w.z. als ik long wil plaats ik deze net boven een support. Als ik short wil, net onder een resistance. De SL plaats je ergens ‘achter die horde’.
(Zodra je je SL strakker op je entry zet, dus je ahw ‘zekerder’ bent van je trade, wordt logischerwijs je max. toegestane positie groter. Dan heb je op een gegeven moment leverage nodig om deze positie te kunnen openen. Zodra je je SL echter verder van je entry zet, neemt je max. toegestane positiegrootte logischerwijs af; het komt bij mij zelfs regelmatig voor dat ik de SL zo veilig ver weg zet dat ik niet eens leverage nodig heb om de positie te kunnen openen. Meestal staat de ‘leverageschuif’ bij mij op 5x, maar dat zegt dan verder niets. Je positiegrootte bepaalt je leverage en het komt bij mij niet vaak voor dat ik de SL zodanig strak zet dat ik een leverage van meer dan 5x nodig heb.)
TP’s kun je bijv. bepalen door binnen de range(s) waarin je trade vóór de volgende resistance(s) die de koers tegenkomt, een of meerdere TP’s te zetten. Handig is het dan, om niet de volledige 100% als TP(‘s) te plaatsen, maar altijd bijv. 10 of 20% open te laten om bij evt. grotere uitbraken mee te kunnen zitten. Vóór het zover is, zijn je TP’s (dus ca. 80-90% van je oorspronkelijke trade) uiteraard al gevuld, zit de winst in je zak en zou je je stoploss al in het groen moeten hebben geschoven.
Uitbraken meepakken lukt mij niet vaak moet ik zeggen, meestal word ik eerder uitgestopt omdat ik neig mijn SL (te) snel in het groen te zetten waardoor ik de koers a.h.w. te weinig ‘ademruimte’ geef. Maar ja, het is wel wat veiliger. Het is echter wel degelijk voorgekomen (met name bij sterke up- of downtrends, wat ook wel weer logisch is), en dan is het natuurlijk lekker dat je meezit, ook al is het maar met een klein deel van je oorspronkelijke trade.
Knalt de koers de andere kant op dan doet de stoploss z’n werk. Is volgens de tactiek van de jongens van DoopieCash overigens, maar leverage traden moet je voor jezelf ontdekken, ontwikkelen en finetunen. Kost wel stukkie toewijding en oefening en dus tijd voor je het kunstje goed onder de knie hebt.
Er zijn uiteraard meerdere verschillende manieren. Je hebt bijvoorbeeld ook pattern traders die zich vnl. focussen op uitbraken, en pas instappen als ze de koers zien uitbreken. Komt zelfs voor dat er leveraged longposities (d.m.v. conditional order) worden geplaatst bóven de huidige koers (of shorts eronder)… Dat lijkt echter op groene candles najagen, maar dan met het idee dat je er relatief vroeg in zit. Dit doe ik echter niet (meer).
- Ik had op mijn BTC trade die ik hierboven noem een trailing stop loss van 150 punten ingesteld naast mijn gewone stop loss van 100 punten, zodat ik bij een dip toch nog wat winst over zou houden. Maar kun je dat ook aan de bovenkant doen? Dus nu BTC doorsteeg, dat mijn TP van 30600 dan niet hit, maar dat alleen bij een daling van 150 punten tov high?
Zelf maak ik nooit gebruik van trailing stops, maar van het principe zoals ik hierboven beschreef. De SL kun je bij het aanmaken van je trade meegeven, maar je kunt ‘m ook apart erin zetten als conditional market order, net wat je voorkeur heeft. Is deze eenmaal geplaatst, kun je ‘m verslepen. Betreft die TP die je niet geraakt had willen hebben, die kun je dus evt. ook opsplitsen in meerdere conditional orders.
- Hoe voer je in Bybit meerdere TP in, het lukt me slechts om er 1 toe te voegen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door meerdere conditional market orders te plaatsen (market = omdat je wilt dat ze direct worden verhandeld op dat specifieke prijspunt). Als je dan telkens 'close on trigger' aanvinkt, kunnen ze enkel je positie verlagen, dus kunnen jouw take profit-orders nooit nieuwe 'ongewenste' trades worden nadat je oorspronkelijke positie eenmaal is gesloten door je stoploss. Want ze blijven wél staan in je chart totdat ze geraakt worden (dus zonder resultaat vanwege 'close on trigger) of tot je ze handmatig verwijdert.
Maar onthoud: this is my way, this is not The Way.