Rebbelx schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:09:
Blijven DCA'en tijdens de vorige bearmarket... bitcoin zien gaan tot 69K dollar en uiteraard niet verkocht. Uiteindelijk toch maar verkocht maar 46% minder winst dan op de piek. Toch mooie winst gehaald... Op dit moment weer aan het inkopen en DCA'en. Werkte vorige keer goed en heeft me flink wat opgeleverd, dus waarom zou dat nu niet opnieuw kunnen. Is geld wat ik kan missen dus waarom zou ik de gok niet wagen. Na elke enorme dip komt bitcoin weer terug. Ik zie niet in waarom het nu anders zou zijn ?!
Met DCA-en en tijdens bearmarkets inslaan is sowieso niets mis.
Maar ja, kopen is makkelijk
Verkopen is daarentegen retelastig en daarom is 't naar mijn bescheiden mening goed om van tevoren een plan klaar te hebben liggen met sellorders op vooraf bepaalde prijspunten.
Aan moving averages heb je in unknown priceterritory bijvoorbeeld niet veel meer.
In mijn geval heb ik tijdens de weg omhoog verkocht, niet tijdens de weg omlaag, zoals jij (blijkt uit jouw post). Ben al begonnen met verkopen net onder de 2017 ATH. Daarna (ruwweg) iedere 5k omhoog weer een plukje eruit. Je pakt tijdig je winst en het neemt een hoop spanning weg.
Met name dat laatste is voor mij persoonlijk een groot voordeel.
Kan overigens best zijn dat jij uiteindelijk gemiddeld zelfs beter verkocht hebt dan ik.
Wat ik ermee wil zeggen is dat je door het verkopen tijdens de weg omhoog je winst al verzilvert zonder dat je achteraf met het idee zit van 'had ik maar', want je plan heeft dan gewerkt.
Als je pas in de weg naar onder verkoopt, blijft dat 'had ik maar' gevoel knagen.
Ook weet je dan van tevoren hoeveel winst je pakt; want potdulle, als je 'n pluk BTC koopt op $5.000,- en je weet daarvan een deel te verkopen op $30.000,- of zelfs $50.000,-, nou, dat percentage red je met handel in tweedehands auto's niet.
Dat kun je uiteraard ook doen in de weg naar onderen na de ATH, maar dan is het naar mijn bescheiden mening een stuk lastiger, want wie zegt dat de koers niet weer verder omhoog gaat na een lokale dip.
Toch netjes dat je op een gegeven moment nog hebt durven verkopen trouwens, want dat is verrekte moeilijk eens we weer naar onderen schieten. ('Wat als dit nou de bodem is.... Ff wachten nog... Wat als dít nou de bodem is... Ff wachten nog... Wat als dít nou de bodem is... etc. etc.)
Dat zal menigeen herkennen.