Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Ik snap dit niet? Allereerst is de aflevering uitgekomen, dus waarom zijn er dan spoiler tags nodig? Dan heb je ook spoiler tags nodig voor positieve reacties, toch?Mel33 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:54:
Misschien is het een beetje flauw om op de dag van uitzending zonder spoiler negatief te reageren.
Oke ja ergens vind ik de series met 3 letters bijelkaar horen. TOS TNG SNW. En het lijkt ook zo te zijn.
Ten tweede je opmerking over 3 letters? Elke ST wordt met 3 letters afgekort: TOS, TNG, DS9, VOY, ENT, DIS, PIC, SNW
Waarom vind je dat SNW en TNG overeen komen?
[ Voor 7% gewijzigd door segil op 14-07-2023 12:00 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Mel33 op 14-07-2023 12:27 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Nou, dan heb ik blijkbaar onlangs niet goed opgelet toen ik TNG opnieuw keek, want ik herken dit daar totaal niet in. De goofy, grappige humor scenes van deze SNG aflevering (zoals dat de dames Spock gingen uitleggen hoe een vulcan zich gedraagt) zie je niet terug in TNG. Tuurlijk heeft TNG ook humor (voornamelijk subtiel, met Worf en Data en soms Riker). Maar dat is een andere vorm van humor.Mel33 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:24:
@segil dat zei ik al, uitgelegd in mijn bericht boven jou negatieve reactie, het is de aanpak vd humor, die in lijn is met TOS TNG.
Wel prima aflevering
Nu 10 afleveringen later krijgen al weer exact hetzelfde concept. Hebben de schrijvers echt zo weinig inspiratie?
Precies... zeker als je maar 10 afleveringen per seizoen hebt, moet je afvragen of je hiermee niet teveel fillers krijgt. Afgezien van aflevering 1 zit er nog niet echt schot in de zaak. Karakterverdieping is belangrijk, maar graag als onderdeel van een verhaallijn, niet als hoofdonderwerp. Aflevering 2 gaat over Una die ineens een emotioneel background krijgt over haar jeugd en acceptatie zoekt. Aflevering 3 gaat over La'an die een flirt heeft met Kirk en ook eindelijk haar afkomst accepteert. Aflevering 4 gaat over Ortegas die weer zin moet krijgen in haar werk. En aflevering 5 is een gecompliceerd en gekunsteld verhaal om voor Spock en Chapel elkaars gevoelens duidelijk te maken. En daartussen is het onderliggende verhaal dat de crew een grote familie is die elkaar steunt op allerlei manieren.joppybt schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:29:
In aflevering S01E05 (Spock Amok) had Spock een body swap met T'Pring en moest vervolgens belangrijke onderhandelingen voeren terwijl hij echt zichzelf niet was.
Nu 10 afleveringen later krijgen al weer exact hetzelfde concept. Hebben de schrijvers echt zo weinig inspiratie?
En ik maar wachten op phasers, nieuwe planeten, inverted phaseshields, nieuwe tech, rond rennende engineers, diplomatieke missies, filosofische overwegingen. Maar zoals in een ST podcast werd uitgelegd, werd in begin van S01 al duidelijk gemaakt dat techno-babble niet gaat komen, toen Spock iets technisch wilde uitleggen en Ortegas zei: "in Plain English please" (oid)
En dan vraag ik me af: wie is de doelgroep van SNW? TOS fans? Algemeen publiek dat niet perse een ST achtergrond heeft en graag vermaakt wilt worden?
[ Voor 43% gewijzigd door segil op 15-07-2023 10:08 ]
Maar het is van de makers toch de bedoeling om weer 7jaren seizoenen te mogen schrijven en maken. Dan is er een mooie kans om deze kijkersgeneratie, nieuwe crew karakter intro's te geven.segil schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:54:
[...]
Precies... zeker als je maar 10 afleveringen per seizoen hebt, moet je afvragen of je hiermee niet teveel fillers krijgt. Afgezien van aflevering 1 zit er nog niet echt schot in de zaak. Karakterverdieping is belangrijk, maar graag als onderdeel van een verhaallijn, niet als hoofdonderwerp.
Ik zie het allemaal heel anders dan jij blijkbaar(en een stuk positiever)
Ergens lees je bij jou dat ze het maar moeten opgeven of heel anders moeten aanpakken.
Ik zeg, dit is de beste kans om de legacy voort te zetten. Tov de andere 2 pogingen Picard en Discovery
(Daar is ook publiek voor, en daar hoor jij meer thuis denk ik, geeft verder ook niet natuurlijk, maar pls kijk er niet te negatief naar, voor wat deze serie betreft)
Maar ze doen het dus zo, en dit ligt mij iig. En het is in mijn ogen de echte star trek zoals wij oudjes die kennen.
Nee joh, hoe kom je daarbij. Discovery vind ik vreselijk. En Picard matig. Ik houd helemaal niet van die grootse, meeslepende alles omvattende einde-der-tijden, save-the-galaxy verhalen.Mel33 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:09:
[...]
Maar het is van de makers toch de bedoeling om weer 7jaren seizoenen te mogen schrijven en maken. Dan is er een mooie kans om deze generatie, karakter intro's te geven.
Ik zie het allemaal heel anders dan jij blijkbaar(en een stuk positiever)
Ergens lees je bij jou dat ze het maar moeten opgeven of heel anders moeten aanpakken.
Ik zeg, dit is de beste kans om de legacy voort te zetten. Tov de andere 2 pogingen Picard en Discovery
(Daar is ook publiek voor, en daar hoor jij meer thuis denk ik, geeft verder ook niet natuurlijk, maar pls kijk er niet te negatief naar)
Maar ze doen het dus zo, en dit ligt mij iig. En het is in mijn ogen de echte star trek zoals wij oudjes die kennen.
Zoals ik al eerder vertelde, ik ben fan van TNG t/m ENT. Die stijl van Star Trek.
SNW is een fan service voor TOS, is mij wel duidelijk. Maar heeft imho niet zoveel te maken met TNG t/m ENT. TOS is (blijkbaar) behoorlijk afwijkend van de latere ST series, dat begrijp ik inmiddels uit diverse reddit posts over SNW.
[ Voor 4% gewijzigd door segil op 15-07-2023 10:14 ]
Nee ik ontken ook je gelijk niet.
Maar ik zie wel dat het met tos tng ent voyager gelijkend is. (Wat reddit ook zegt hoor. Ik zie er een poging in, om zeker 7 seizoenen te mogen kunnen maken, en dat zie ik niet bij de andere 2 versies)
Maar goed we genieten er beide van. Das belangrijkste.
[ Voor 27% gewijzigd door Mel33 op 15-07-2023 10:22 ]
Er zijn tijden geweest dat ik meer dan 20 series tegelijkertijd volgde. Maar de laatste jaren is alles verworden tot "doom and gloom" , "zombies and witches" en alleen nog ~10 afleveringen per seizoen. Na 1 slechte aflevering, haak ik dan meteen af.
Dit geldt eigenlijk voor de hele industrie. Ik noem het pure armoede.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Kheb het niet zozeer over jullie kritiek hoor, ben er wel mee eens. Lack of special writers zal maar zeggen. Maar ik vind dit de beste poging toe nu. Maar ik kijk dan ook redelijk vaak nog een tos en tng terug.
Dus ligt meer aan mij.
[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 15-07-2023 12:30 ]
Heb net de 4e gezien en ik kan alleen maar zeggen, allemachtig wat een dom plot, en dan bedoel ik vooral het gedeelte op de Enterprise. Jemig de pemig, om je groen en geel te ergeren. Ik probeer het zonder spoilers te doen natuurlijk, maarWebgnome schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:04:
Heb net de 4e gezien en ik kan alleen maar zeggen. "Petje af", het was weer genieten

Ik snap dat men soms dingen moet schrijven zodat het verhaal kan gebeuren, maar het is niet alsof dat zo nodig verteld moest worden -- in de basis is een verhaal waar iedereen noodgedwongen maar een beetje rond moet dwalen niet bepaald inspirerend om naar te kijken. Het blijft natuurlijk SNW dus origineel is het thema ook al niet, en ik zou bijna alle afleveringen waarin deze plotwending eerder aan bod gekomen is boven deze plaatsen qua kijkbaarheid.
Smaken verschillen, natuurlijk, maar ik vond dat het verstand een beetje te veel op nul moest voor een verhaal dat het uiteindelijk niet waard is. Als je niet van Ortegas houdt is deze aflevering natuurlijk al helemaal erg, maar daar heb ik dan weer geen last van. Ik vind haar soms bijna kinderlijke enthousiasme ergens wel aandoenlijk.
[ Voor 11% gewijzigd door MneoreJ op 15-07-2023 21:59 ]
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Het is niet waar ik per se op zit te wachten als ik ST kijk, maar ik kan zo'n niets-aan-de-hand aflevering op de een of andere manier dan stuk beter verteren als een aflevering als de vorige, die van me eist dat ik accepteer dat de crew zich als idioten gedragen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Zeker als je dan, zoals in de laatste aflevering volgens mij, ziet hoe ze dan vervolgens 'uitzoomen' door het raam heen naar buiten en dat je dan eigenlijk opvalt dat zo'n gigantisch vertrek aan de binnenkant toch wel een behoorlijk deel van de buitenkant in moet nemen.
Je zou bijna denken dat de Enterprise een omtrek heeft zoals die van Deep Space Nine ofzo, haha. Sure, niet iedereen heeft dezelfde privileges als de A-shift crew. Maar dan nog, je zou denken dat het schip alleen maar uit luxe penthouses bestaat, maar dan zit er ook nog een dikke ziekenboeg en machinekamer/shuttle bay in.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Waarom ook niet, het schip is best groot voor de hoeveelheid mensen aan boord. We weten allemaal dat TOS nou eenmaal een klein budget had.Spooksel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:31:
Ben ik trouwens de enige die het bijzonder vind hoe extreem groot de vertrekken van de crewleden wel niet zijn? Dat halve penthouse van Pike, de enorme kamers van bijv zelfs La'an en Ortegas! Echt bizar!
Zeker als je dan, zoals in de laatste aflevering volgens mij, ziet hoe ze dan vervolgens 'uitzoomen' door het raam heen naar buiten en dat je dan eigenlijk opvalt dat zo'n gigantisch vertrek aan de binnenkant toch wel een behoorlijk deel van de buitenkant in moet nemen.
Je zou bijna denken dat de Enterprise een omtrek heeft zoals die van Deep Space Nine ofzo, haha. Sure, niet iedereen heeft dezelfde privileges als de A-shift crew. Maar dan nog, je zou denken dat het schip alleen maar uit luxe penthouses bestaat, maar dan zit er ook nog een dikke ziekenboeg en machinekamer/shuttle bay in.
Dit filmpje laat het zien, andere Enterprise maar het idee blijft.
15x330 SW38
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Op een vliegkampschip zitten ook 500 tot 5000.
Met een beetje toekomst en veel gemonitord, zou 1000 wel realistisch kunnen zijn.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kelvin timelineRaven schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:28:
Zit net de nieuwe SNW te kijken, mis ik nou iets of is het net alsof de films met Chris Pine nooit zijn gemaakt? Er wordt gepraat alsof Kirk sr. er nog is, maar in de 2009-film offerde ie zichzelf toch op tijdens de geboorte van James T. Kirk
Andere timeline. Zijn mijns inziens nooit gebeurd. Gedrochten van films.. maar dat is voer voor een andere discussieRaven schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:28:
Zit net de nieuwe SNW te kijken, mis ik nou iets of is het net alsof de films met Chris Pine nooit zijn gemaakt? Er wordt gepraat alsof Kirk sr. er nog is, maar in de 2009-film offerde ie zichzelf toch op tijdens de geboorte van James T. Kirk
Even aankijken hier of men met dezelfde vragen aankomt.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
snah001 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:27:
Aflevering 6 was een goeie maar was me er ook eentje.
Even aankijken hier of men met dezelfde vragen aankomt.
En dan zeggen "als ze er wat van zeggen regel ik dat wel"
Verder een OK ep. Echt denderend vind ik dit seizoen niet.
Edit: what he ^^ said
[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 20-07-2023 22:38 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 22-07-2023 21:50 ]
Ik ben een echte Star Trek fan en heb alle afleveringen van alle series ondertussen wel meerdere keren gezien, alle films ook. Maar hier viel me dit echt op.Mel33 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:50:
Sorry hoor maar er wordt amper of bijna nooit in twijfel getrokken wat een brug-officier zegt. Kijken jullie wel star trek of zijn jullie meer van andere series.
Sowieso is het vaker dat één van de hoofdpersonen iets meent te weten en dat men dan inderdaad die richting op gaat met onderzoek ofzo, maar niet meteen een erg extreem besluit zoals in deze aflevering. Maar zodra er wel bewijs was of iets in ieder geval zeer aannemelijk was, dan werden er wel vaker wat verdergaande besluiten genomen. Dat was hier mijns inziens echt nog niet het geval.
[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2023 22:05 ]
Heb je hier een voorbeeld van? Zoiets heb ik nog nooit gezien in ST.Mel33 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:50:
Sorry hoor maar er wordt amper of bijna nooit in twijfel getrokken wat een brug-officier zegt. Kijken jullie wel star trek of zijn jullie meer van andere series.
Wat hier natuurlijk wel mee speelde is dat er twee crewmembers waren (waarvan eentje het niet overleefd heeft) met precies dezelfde symptomen. Waarschijnlijk is dat bewijs genoeg? Ik vond de aflevering ook een heerlijke ST aflevering. Bekende golfbeweging qua scenes. (oftewel niet alleen maar het hoofdplot uitwerken maar er ook een subplot in verweven).Wildfire schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:04:
[...]
Ik ben een echte Star Trek fan en heb alle afleveringen van alle series ondertussen wel meerdere keren gezien, alle films ook. Maar hier viel me dit echt op.
Sowieso is het vaker dat één van de hoofdpersonen iets meent te weten en dat men dan inderdaad die richting op gaat met onderzoek ofzo, maar niet meteen een erg extreem besluit zoals in deze aflevering. Maar zodra er wel bewijs was of iets in ieder geval zeer aannemelijk was, dan werden er wel vaker wat verdergaande besluiten genomen. Dat was hier mijns inziens echt nog niet het geval.
Alleen het character dat Hemmer vervangt, sorry kan daar niet aan wennen dat er zo'n fossiel aan de schroefjes zit..
15x330 SW38
Kirk gaf toch ook een goedkeurend knikje naar Pike? Misschien dat dat ook enige invloed heeft gehad.Webgnome schreef op zondag 23 juli 2023 @ 06:33:
[...]
Wat hier natuurlijk wel mee speelde is dat er twee crewmembers waren (waarvan eentje het niet overleefd heeft) met precies dezelfde symptomen. Waarschijnlijk is dat bewijs genoeg?
With ^, IMDB zegt dat het klopt.Centauriprime schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:50:
Huh, ik heb aflevering 7 al beschikbaar. Was dat betekent dat die eerder kwam?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Drop the shields, "Data, that is suicide" maar Picard neemt het advies wel over.mister_S schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:49:
[...]
Heb je hier een voorbeeld van? Zoiets heb ik nog nooit gezien in ST.
[ Voor 12% gewijzigd door joppybt op 11-01-2024 21:57 . Reden: Niet werkende link verwijderd ]
Even een YouTube linkje waar we wel iets aan hebbenjoppybt schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Drop the shields, "Data, that is suicide" maar Picard neemt het advies wel over.
Dit is toch echt een andere situatie. We hebben het hier over Data, een androïde met een immens grote rekencapaciteit en waarvan we -na 5 seizoenen- toch wel weten dat Picard en crew Data erg goed kennen en weten wat hij allemaal kan. En in dit geval was een supersnelle beslissing nodig wat het toch ook weer een andere situatie maakt.
Trouwens, in deze scène is er ook het grote verschil dat Data daadwerkelijk bewijs had. In SNW was het nog steeds alleen een vermoeden van Uhura en Kirk.
@Centauriprime bedankt voor de headsup, ik zie dat Sonarr 'm inderdaad al heeft binnen gehengeld
[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 23-07-2023 11:45 ]
Aan de andere kant: het is maar brandstof. Dit is nog steeds Starfleet. Als ze een redelijk vermoeden hebben dat wat ze doen levensvormen aan het schaden is (en Uhura stond niet alleen hierin, ze had beide Kirks ook overtuigd) zou ik verwachten dat ze dat altijd stellen boven materiële zaken, ook als dat een tactisch nadeel oplevert. Ook dat is gewoon een thema dat veel terugkomt in ST.
Ik vond het niet super ongeloofwaardig. Starfleet stelt heel veel vertrouwen in haar mensen (en die doen er op hun beurt alles aan om te zorgen dat dat vertrouwen gerechtvaardigd is). Naar onze 21e-eeuwse maatstaven misschien zelfs tot op het naïeve af, maar daar is het ook een utopische serie voor. Althans, dat geldt voor Strange New Worlds -- veel minder voor de andere nieuwe series die meer de zogenaamd "realistische" toer op gaan a la Discovery, maar dat slaat juist weer door naar het andere eind van drama en cynisme.
Inderdaad beschikbaar.Centauriprime schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:50:
Huh, ik heb aflevering 7 al beschikbaar. Was dat betekent dat die eerder kwam?
Ook super leuk en goed gedaan (Frakes is de regisseur)
Het is wel absoluut heel veel Lower Decks humor, dat moet je wel liggen anders erg veel last van kromme tenen. Ik kan de lower decks humor dan ook wel waarderen.
Veel leuker en vooral beter verhaal dan ik had verwacht,
edit: en vervroegd beschikbaar vanwege vertoning op San Diego Comic-Con
[ Voor 6% gewijzigd door [Roland] op 23-07-2023 12:56 ]
Hier was dit niet het geval en werd het maar voor waar aangenomen zonder enig "scientific" bewijs.
Voorbeeld:
[ Voor 57% gewijzigd door Mel33 op 23-07-2023 16:19 ]
Erg grappige aflevering inderdaad![Roland] schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:50:
[...]
Inderdaad beschikbaar.
Ook super leuk en goed gedaan (Frakes is de regisseur)
Het is wel absoluut heel veel Lower Decks humor, dat moet je wel liggen anders erg veel last van kromme tenen. Ik kan de lower decks humor dan ook wel waarderen.
Veel leuker en vooral beter verhaal dan ik had verwacht,
edit: en vervroegd beschikbaar vanwege vertoning op San Diego Comic-Con
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Hopelijk is dit wel verlopig de laatste cross over... What's next? Originele captain Kirk die even komt buurten?
Verder irriteerde ik mij in het begin mateloos aan de twee LD characters. Zo ontzettend niet Starfleet naar mijn gevoel.
[ Voor 37% gewijzigd door Webgnome op 24-07-2023 09:07 ]
Nee, een musical :-)Webgnome schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:57:
Ik moest er even aan wennen maar inderdaad deze cross-over, ondanks dat ik niks met LD heb, was goed gedaan. Behalve dan natuurlijk de ontzettend veel plot holes tijd technisch dan. Maar he, als je dat even opzij zet..
Hopelijk is dit wel verlopig de laatste cross over... What's next? Originele captain Kirk die even komt buurten?
offtopic:
Verder irriteerde ik mij in het begin mateloos aan de twee LD characters. Zo ontzettend niet Starfleet naar mijn gevoel.
[ Voor 30% gewijzigd door [Roland] op 24-07-2023 11:27 ]
Ik denk dat het voor de acceptatie een stuk beter geweest was als
Het was inderdaad enorm slordig gedaan door de schrijvers. En ze hadden het zo makkelijk kunnen fixen. Door wat jij zegt. Of desnoods naderhand nog een spirit te tonen op de bridge die iedereen kan zien en dankbaarheid toont.
Maar goed, in dit seizoen is het overduidelijk geworden dat persoonlijke verhaallijnen belangrijker worden geacht dan zoiets als een plot of geloofwaardigheid.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik had alleen zijdelings van lower decks gehoord, maar zo te zien gaat het op iCarly niveau qua snelheid en stemmetjes, dus die skip ik maar. "Wat praten ze hier allemaal langzaam! Ja en zo zacht ook". Neemt niet weg dat ze de crossover prima hebben uitgevoerd.
Ik heb er inderdaad 1 aflevering van gezien omdat het toch redelijk goede reviews kreeg en gelijk weer afgezet, de-100-regels-per-minuut vorm van dialogen en grappen waarbij iedereen als een hyperactieve hamster rondrent ligt mij gewoon niet. Het valt ook op dat als de Lower Decks karakters de echte wereld binnenstappen het tempo plotseling enorm omlaag gaat en ze wel op enigszins menselijke snelheid kunnen praten, ook onderling.CopyCatz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:59:
Ik had alleen zijdelings van lower decks gehoord, maar zo te zien gaat het op iCarly niveau qua snelheid en stemmetjes, dus die skip ik maar. "Wat praten ze hier allemaal langzaam! Ja en zo zacht ook". Neemt niet weg dat ze de crossover prima hebben uitgevoerd.
Van alles waar ze een crossover mee hadden kunnen hebben lijkt een tekenfilm wel het minst waarschijnlijk, dus toch petje af dat dat goed gedaan is.
Ja het hele raffinaderij station had sneller problemen dan het kon oplossen. En er was al snel duidelijk dat de onderliggende problemen wel naar boven zouden komen. Toen dus Uhura net als de die andere crewmember symptomen hadden. Werd na alles Pike wel duidelijk dat het station beter in alle haast weg moest. Want de aliens zouden Uhura ook niet met rust hebben gelaten.Webgnome schreef op zondag 23 juli 2023 @ 06:33:
[...]
Wat hier natuurlijk wel mee speelde is dat er twee crewmembers waren (waarvan eentje het niet overleefd heeft) met precies dezelfde symptomen. Waarschijnlijk is dat bewijs genoeg? Ik vond de aflevering ook een heerlijke ST aflevering. Bekende golfbeweging qua scenes. (oftewel niet alleen maar het hoofdplot uitwerken maar er ook een subplot in verweven).
Alleen het character dat Hemmer vervangt, sorry kan daar niet aan wennen dat er zo'n fossiel aan de schroefjes zit..
Nee het is echt niet een te overhaast besluit van Pike.
Ik denk dat de mensen die hier reageren met, dat het een te verregaande beslissing is geweest, een 2de keer moeten kijken. Want er werd ook door de Farragut members al gewaarschuwd zei Kirk, dat er dingen dingen zijn die ze niet kunnen verklaren. En een vriend van de overleden crewmember waarschuwt expliciet ook al dat die crewmember dinngen zag die er niet waren.
Dus overhaast beslist valt wel mee. Mede ook omdat ze aliens doden buiten sf hun weten om.
Dat mag wel snell een boem zijn, elke dode is 1 teveel. @Wildfire @segil @mister_S
[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 25-07-2023 13:17 ]
Tja, het was niet alleen een tijdreis-portal, maar ook tussen een kinder- en volwassenenserieMneoreJ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Het valt ook op dat als de Lower Decks karakters de echte wereld binnenstappen het tempo plotseling enorm omlaag gaat en ze wel op enigszins menselijke snelheid kunnen praten, ook onderling.
Ik heb me tot nu toe wel vermaakt met SNW, maar ik kan niet zeggen dat het nou de wow-factor heeft. Als ik zie hoe brillant The Orville is! En dan de trailer voor aflevering 9 waarin SNW praktisch een musical is....God God god, wat een bagger zeg...
Ik hoop maar op seizoen 4 van The Orville zullen we maar zeggen.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik zou hem gewoon gaan kijken. Ook ik ben aan het wachten op TO Seizoen 4 maar goed dat zal nog wel even duren ben ik bang. We gaan het zien wat de volgende aflevering gaat zijn. Hopelijk is dat dan de laatste keer dat ze iets geks doenLuuk1983 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:41:
Ik heb niet alles in dit topic gelezen om toch wat spoilers te voorkomen, maar ik hik al weken tegen de aflevering Charades aan, waarin Spock menselijk wordt. Het lijkt mij weer zo'n domme zogenaamd grappige aflevering waarin het personage Spock voor lul gezet wordt en daar heb ik helemaal geen zin in... Ik begin er telkens niet aan. Helemaal niet sinds ik er achter kwam dat Seizoen 3 van The Orville eindelijk op Disney+ staat.
Ik heb me tot nu toe wel vermaakt met SNW, maar ik kan niet zeggen dat het nou de wow-factor heeft. Als ik zie hoe brillant The Orville is! En dan de trailer voor aflevering 9 waarin SNW praktisch een musical is....God God god, wat een bagger zeg...
Ik hoop maar op seizoen 4 van The Orville zullen we maar zeggen.
Iets geks… het heet Strange New Worlds toch?Webgnome schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:08:
[...]
Ik zou hem gewoon gaan kijken. Ook ik ben aan het wachten op TO Seizoen 4 maar goed dat zal nog wel even duren ben ik bang. We gaan het zien wat de volgende aflevering gaat zijn. Hopelijk is dat dan de laatste keer dat ze iets geks doen
Sowieso een leuke verrassing: ook S02 is een beetje oude ST stijl met 1 verhaal per aflevering, weinig rode draad. Gewoon even een uurtje kijken en dan is het even afgesloten tot er een volgende aflevering is. Ik had verwacht dat ze de standaard fout zouden maken: een lang verhaal als rode draad en daar van alles aan ophangen. En dan ook de karakters meer uitdiepen, meer emoties er in verwerken en langzaamaan afzakken tot een soap-serie. Dat is het gelukkkig niet.
Je mist de hele opzet als je iets mist. Er zitten al jaren en jaren kleine verwijzingen naar andere afleveringen, soms met humor en soms tragisch, en of om een opmerking te snappen kan je beter alles kijken.
Doen ze al zolang als Star Trek bestaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 25-07-2023 17:57 ]
Tja. Die aflevering is pure sitcom, en inderdaad moet Spock het weer ontgelden, als eeuwige "straight man". Helemaal een farce is het niet, aan het eind wordt er nog wel iets serieuzers ingegoten, maar als je geen sitcom wil zien kun je nog altijd doorspoelen en de laatste 10 minuten kijken waarin alle relevante ontwikkeling wel zit, zeg maar.Luuk1983 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:41:
Ik heb niet alles in dit topic gelezen om toch wat spoilers te voorkomen, maar ik hik al weken tegen de aflevering Charades aan, waarin Spock menselijk wordt. Het lijkt mij weer zo'n domme zogenaamd grappige aflevering waarin het personage Spock voor lul gezet wordt en daar heb ik helemaal geen zin in... Ik begin er telkens niet aan. Helemaal niet sinds ik er achter kwam dat Seizoen 3 van The Orville eindelijk op Disney+ staat.
Het voordeel van SNW (als je het zo mag noemen) is dat het grotendeels weer een episodische show is, in plaats van een grote arc per seizoen: je kunt nog eens een aflevering missen zonder dat het heel erg is, aan het begin van elke vatten ze toch wel weer samen wat je eventueel gemist hebt aan achtergrond. Soms is dat letterlijk niks.
Tenzij je heel seizoen 1 van The Orville hebt overgeslagen moet je toch eigenlijk wel wat gewend zijn op dit gebied. Laten we niet zeggen dat dat serieus begon.
Ik vind het niet zo storend dat SNW verschillende genres uitprobeert per aflevering. Het meeste geeft een nostalgisch gevoel naar de feel-good TOS/TNG waar het hele team samen werkt richting een nobel doel.
De toon, de setting, de dillema, maar ook een stukje rode draad wat weer opgepakt gaat worden. Voor mij persoonlijk de beste aflevering van dit seizoen!
Helemaal mee eens!NL_NaToR schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:48:
Vandaag de nieuwe aflevering gekeken... Dit was toch wel even ander niveau dan de vorige afleveringen van dit seizoen.
De toon, de setting, de dillema, maar ook een stukje rode draad wat weer opgepakt gaat worden. Voor mij persoonlijk de beste aflevering van dit seizoen!
We zullen zien hoe dit afloopt.MoiZie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:44:
Wat een super zware, emotioneel beladen en geweldige aflevering. De focus op Chapel en MBenga is geweldig. Zou hij nou echt Rah simpelweg vermoord hebben en er mee weg komen?? Gaat wel.... Makkelijk... In een tijd waarin alles wordt opgenomen en geanalyseerd zien ze niet dat het mes al langer aan boord was dan Rah?
Het was overduidelijk een aflevering waarbij emoties er wel toe doen ( ja ik kijk naar jou Discovery ).
[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 28-07-2023 09:19 ]
Ik vond de flashback naar discovery tenenkrommend; zo van hou ff in de gaten dat we de Klingon war in discovery hebben behandeld maar dat ze er toen een beetje anders uitzagen..Webgnome schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:56:
[...]
Het was overduidelijk een aflevering waarbij emoties er wel toe doen ( ja ik kijk naar jou Discovery ).
Overigens snap ik niet zo goed waarom iedereen zo lyrisch is over deze aflevering, tenzij er nog een vervolg komt waarin e.e.a. duidelijk gemaakt wordt. Mbenga en Chapel haten die generaal omdat ie een slachter is, terwijl Mbenga eigenlijk de slachter is maar weet dat de Generaal dus een lafaard is. En hem dan op het einde doden / zelfdoding zonder dat duidelijk te maken. Plus dat malfunctioning bed..
En om in te gaan op de regels die gebroken worden. High moralaty came with Picard and left with Picard.
De rest is wat meer zoals wij mensen ook zijn. Het duurt nu wel even voordat wij op het level Picard zijn. En het duurt nog langer om oooit honger en oorlog uitroeien, (misschien wel nooit) kennis als enig gewin is nu redelijk in onze wereld aanwezig. Maar de graaiende blokken de droom van Roddenberry nog in onze tijd.
[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 28-07-2023 15:55 ]
Die flashback vond ik nou juist wel handig. Het gaat ze daar niet omdat de Klingons er daar anders uit zien, daar kunnen we nu eenmaal niets meer aan veranderen (en de Klingons hebben er sinds TOS altijd wel een beetje anders uit gezien), maar omdat in die aflevering blijkbaar de Klingon Wars werden begonnen. Dat is het idee van die flashback.CopyCatz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Ik vond de flashback naar discovery tenenkrommend; zo van hou ff in de gaten dat we de Klingon war in discovery hebben behandeld maar dat ze er toen een beetje anders uitzagen..
Overigens snap ik niet zo goed waarom iedereen zo lyrisch is over deze aflevering, tenzij er nog een vervolg komt waarin e.e.a. duidelijk gemaakt wordt. Mbenga en Chapel haten die generaal omdat ie een slachter is, terwijl Mbenga eigenlijk de slachter is maar weet dat de Generaal dus een lafaard is. En hem dan op het einde doden / zelfdoding zonder dat duidelijk te maken. Plus dat malfunctioning bed..
Ben niet zo zeer lyrisch over deze aflevering, hij zit gewoon goed in elkaar naar mijn mening. Het gaat er juist om dat een deel van de crew nog steeds last heeft van PTSS blijkbaar. Aan de andere kant staan Spock, Pike en Nr One. Die hebben dat allemaal niet mee (bewust) mee gemaakt.
En natuurlijk gaat dit nog een staartje krijgen. Dat kan niet anders. Het Malfunctioning bed is nu juist de rode draad in deze aflevering. Of nou ja wat mijn voorganger schreef daarover
Het is duidelijk dat M'Benga hier niet in een opwelling handelde. Hij had alles netjes gepland, hij had hooguit Rah nog een kans gegeven om weg te lopen, maar wist zelf ook wel dat Rah die kans niet zou nemen. De beste man is een voormalig black ops soldaat, weet hoe je creatief met een transporter omgaat en oh ja, is tussen neus en lippen door ook maar dokter geworden. Ik geloof echt wel dat hij zijn sporen perfect kan uitwissen als het erop aan komt, zeker omdat Chapel hem ook geholpen zou hebben.MoiZie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:44:
Wat een super zware, emotioneel beladen en geweldige aflevering. De focus op Chapel en MBenga is geweldig. Zou hij nou echt Rah simpelweg vermoord hebben en er mee weg komen?? Gaat wel.... Makkelijk... In een tijd waarin alles wordt opgenomen en geanalyseerd zien ze niet dat het mes al langer aan boord was dan Rah?
Het verhaal van de generaal was juist dat hij tot inkering was gekomen en z'n adjudanten had vermoord in een poging alle ellende te stoppen. In werkelijkheid heeft Mbenga ze vermoord, waardoor de basis van zijn inkeer dus een leugen bleek te zijn.CopyCatz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:28:
[...]Mbenga en Chapel haten die generaal omdat ie een slachter is, terwijl Mbenga eigenlijk de slachter is maar weet dat de Generaal dus een lafaard is. En hem dan op het einde doden / zelfdoding zonder dat duidelijk te maken. Plus dat malfunctioning bed..
Maar daarmee is de generaal een lafaard, in old school trek zou dat een soort van ontmaskering zijn geweest, "daar staat de federation boven", end credits. Hier is het "hoppa mes tussen zijn ribben". Ik keek altijd trek vanwege de betere wereld die het schetst, ik mag wel hopen dat hier een vervolg aan wordt gegeven. En liever niet tijdens de musical volgende week..DappereDodo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:42:
[...]
Het verhaal van de generaal was juist dat hij tot inkering was gekomen en z'n adjudanten had vermoord in een poging alle ellende te stoppen. In werkelijkheid heeft Mbenga ze vermoord, waardoor de basis van zijn inkeer dus een leugen bleek te zijn.
Dat is ook precies de reden dat ik aan Trek geslingerd ben, maar ik kan het wel waarderen dat ze daar meer diepgang aan geven. Het is een veel realistischer kijk op de menselijke aard. Het streven naar een betere wereld en een betere versie van jezelf blijft, maar ze laten zien dat dat niet altijd lukt. It's the journey, not the destination.CopyCatz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:00:
[...]
Maar daarmee is de generaal een lafaard, in old school trek zou dat een soort van ontmaskering zijn geweest, "daar staat de federation boven", end credits. Hier is het "hoppa mes tussen zijn ribben". Ik keek altijd trek vanwege de betere wereld die het schetst, ik mag wel hopen dat hier een vervolg aan wordt gegeven. En liever niet tijdens de musical volgende week..
M'Benga legt uit aan Pike waarom hij het anders ziet. Dat mes is ook niet omdat de generaal een lafaard en een leugenaar is maar omdat hij, voor hij zich tot ambassadeur liet fêteren, wel gewoon de orders tot oorlogsmisdaden gegeven had, vanuit de veiligheid van zijn leunstoel waarschijnlijk. Daarna ging hij nog even mooie sier maken met zijn zogenaamde bekering, wat dus puur zelfbehoud was, en dat met de executies waar M'Benga verantwoordelijk voor was, waar die dus niet eens rekenschap voor zou kunnen afleggen (oorlog of niet, het is hem vast niet in z'n koude kleren gaan zitten). En zo'n man laten ze dan gewoon diplomaat worden en zalvende woorden over vrede en verzoening spreken, om nog eens zout in de wonden te strooien. Hij heeft M'Benga echt op alle mogelijke manieren aanstoot gegeven. Ja, hem dan omleggen gaat duidelijk tegen het utopische in, maar wel met (voor het karakter) zeer goede reden. En zoals al gezegd door anderen is het goed mogelijk dat M'Benga hier niet gewoon mee weg gaat komen.CopyCatz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:00:
Maar daarmee is de generaal een lafaard, in old school trek zou dat een soort van ontmaskering zijn geweest, "daar staat de federation boven", end credits. Hier is het "hoppa mes tussen zijn ribben". Ik keek altijd trek vanwege de betere wereld die het schetst, ik mag wel hopen dat hier een vervolg aan wordt gegeven. En liever niet tijdens de musical volgende week..
Ik denk niet dat M'Benga de oneervolle kant opgaat, (dat doet in feite geen één starfleet hoofdrolspeler echt heel lang, (officier die een vaste rol heeft)) Dus dat.
Maar het kan alle kanten op, Picard karakter kan ook de Borg wijze aannemen, en of over de grens gaan, ik zie dat het open is voor keuze. Ik vind het tot nu toe in brede zin van het woordt, beide seizoenen waardig genoeg, en ik zie dat ze luisteren naar de kijkende trekkies, én de nieuwe generatie ook willen pakken, (in mijn ogen met dus enterprice te vroeg, en Piccard weer een redelijk begin is, maar nog niet geheeld naar smaak) Discovery is ook een ander publiek, net niet een echte trekkie.
Dit alles is alleen maar mijn kijk erop hoor.
En ik zie dat ze hier met SNW echt een betere kans kunnen creeeren, ze zijn net 5 jaar aan de gang om Star Trek weer een bestaansrecht te maken bij deze generatie kijkers.
Was afl. 7 bij tijd en wijle irritant (zal wel de opzet zijn geweest) was afl.8 van een totaal ander kaliber.
Crewleden met ptss en dan nog een moord erbij die niet ongestraft kán blijven (toch?) en daar kan niet zomaar over heen gestapt worden binnen Starfleet.
Zal ongetwijfeld nog wel een staart(je) krijgen.
Je vergeet nog een paar andere Star Trek rollen van hem...PatrickC schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:54:
Wel grappig… Clint Howard die in deze episode Buck speelt heeft zelfs nog een episode meegedaan in ST TOS in 1966, dus 57 jaar geleden! Hij speelde Balok in die episode.
En dus Balok uit TOS en de rol in deze Strange New Worlds aflevering. Hij heeft dus een rol gehad in vijf verschillende Star Trek series.Grady in the Star Trek: Deep Space Nine third season episode "Past Tense, Part II", Muk in the Star Trek: Enterprise first season episode "Acquisition", a Creepy Orion in the Star Trek: Discovery first season episode "Will You Take My Hand?"
Jammer dat 'ie niet ook TNG en VOY erbij heeft gedaan, dan had 'ie in alle live action Star Trek series gespeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2023 12:07 ]
Wel gezien, maar niet genoemd. Ik vond die van TOS het meest bijzondere.Wildfire schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:44:
Je vergeet nog een paar andere Star Trek rollen van hem...
Hij heeft in al die jaren aan enorm veel producties meegedaan. Star Wars komt ook voorbij.
Het biobed speelt een crucial rol. Het gaat namelijk altijd weer kapot, hoe vaak je het ook fixed. Na het gesprek met Pike lijkt alles koek en ei te zijn maar het biobed begint na de reparatie al meteen kapot te gaan. Dat is een indicatie dat dit varkentje ( het akkefietje van Mbenga met een mes ) nog niet is gewassen. Oftewel hier gaan we nog wel iets van horen zo rond het einde van het seizoen waarschijnlijk. Of misschien begin volgend seizoen?kraanwagen schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:22:
Ik snapte het laatste shot niet, met dat biobed. Kan iemand uitleggen?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Vergeet niet hoe Sisko de Romulans uiteindelijk de oorlog ingetrokken heeft. Daar is ook nooit gevolg aan gegeven. De, in essentie, moordpoging van Data op Kivas Fajo is ook zonder gevolg geklasseerd ondanks dat het afgaan van het wapen duidelijk in de transporter logs stond. Of recenter in Trek, Seven of Nine die Bjayzl vermoorde, hoe is het met haar afgelopen? (en ja, ben wat namen moeten gaan opzoeken, zo goed ken ik ze nu ook weer niet)
Wegkomen met moord? Het kan dus zomaar even zijn. Zeker in een show die heel episodisch is ipv 1 groot overkoepelend verhaal te hebben. Maar wat het uiteindelijk wordt? Dat zullen we moeten afwachten. Wie weet komt het ooit weer naar boven, in seizoen 7 of zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Blokker_1999 op 29-07-2023 21:11 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Overigens wat ik wel mooi vond aan deze aflevering is dat we een transporter ook in het wild zien. Als op het slagveld. Dat is volgens mij nog niet eerder zo goed in beeld gebracht, of heb ik dat mis?
Net deze aflevering gezien en zoals ik dat moment beleefde: er zat 1 persoon in de buffer - die zonder die transporterbuffer het niet zou overleven. En met 1 druk op de knop werd deze persoon gewist - maar daardoor kon de transporter wel gebruikt worden om een hele rij mensen terug te teleporteren.snah001 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:16:
Enige wat dan weer opvalt is dat kost wat kost de persoon in de buffer wordt geladen om zijn leven te redden op een later moment en tijdje later met 1 druk op de knop ALLE in de buffer opgeslagen personen gewist worden wat in feite ook laten we het zeggen doodslag is want iedereen leefde nog voordat ie de buffer in ging.
Wat mij betreft een geval van dokter-triage: wie heeft de beste kans op het te overleven en wie de minste kans - en we steken de energie in de meest kansrijke.
Wat mij betreft was deze aflevering wel een stuk beter dan die cross-over episode ervoor. Vanavond heb ik zowel s02e07 als s02e08 gekeken - en allemachtig, wat was die cross-over met Lower Decks tenenkrommend slecht, flauw, vervelend. Ongeloofwaardige karakters uit Lower Decks die vooral veel flauwe grappen maken, maar compleet ongeloofwaardig als Star Fleet personeel zijn. Een beetje alsof je een groep puberende tieners een Star Fleet uniform aantrekt.
Nou heb ik Lower Decks nooit gezien, was het ook niet van plan en na deze cross-over al helemaal niet. Bah, bah, bah.
Volgende aflevering is de musical! 🎶 Voor de optimale ervaring in toonzetting moet je 7, 8 en 9 dus achter elkaar bekijken.vanaalten schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:38:
Wat mij betreft was deze aflevering wel een stuk beter dan die cross-over episode ervoor. Vanavond heb ik zowel s02e07 als s02e08 gekeken - en allemachtig, wat was die cross-over met Lower Decks tenenkrommend slecht, flauw, vervelend. Ongeloofwaardige karakters uit Lower Decks die vooral veel flauwe grappen maken, maar compleet ongeloofwaardig als Star Fleet personeel zijn. Een beetje alsof je een groep puberende tieners een Star Fleet uniform aantrekt.
Nou heb ik Lower Decks nooit gezien, was het ook niet van plan en na deze cross-over al helemaal niet. Bah, bah, bah.
Volgende aflevering gaan we met z'n allen dansen.
En de laatste aflevering waarschijnlijk over de Gorn.
Het is te mooi om daar niks mee te doen. dus ik denk dat er nog wel bijna zeker een afl over gaat komen. (zie mijn 2 vorige berichen over dit onderwep)
[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 31-07-2023 02:51 ]
Nee, dat was niet in een holodeck systeem maar in een transporter - als ik het mij goed herinner in een emergency medical transporter systeem, niet de reguliere transporter.Mel33 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 02:49:
M'Benga had vorig seizoen zijn dochter in holodeck systeem opgeslagen. dat was dan toch na zijn butcher tijd? Had hij dat ook met de transporter gekund?, vragen vragen, waar ik nog wel een antwoord op zie verwachten.
De storyline met zijn dochter werd juist verklaard door deze aflevering; hij heeft in de oorlog geleerd om mensen lang in de transporter buffer te houden.Mel33 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 02:49:
M'Benga had vorig seizoen zijn dochter in holodeck systeem opgeslagen. dat was dan toch na zijn butcher tijd? Had hij dat ook met de transporter gekund?, vragen vragen, waar ik nog wel een antwoord op zie verwachten.
Het is te mooi om daar niks mee te doen. dus ik denk dat er nog wel bijna zeker een afl over gaat komen. (zie mijn 2 vorige berichen over dit onderwep)
Ik denk trouwens dat het defecte biobed meer een metafoor was voor Mbenga zelf: "hij was kapot, maar tijdelijk weer gerepareerd".
[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 03-08-2023 13:08 ]
Zat er nou een hint naar Buffy's musical ep in? Bunniespagani schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:05:
En daar is dan de musicalaflevering. Vermakelijk, maar weinig interessant verderMeer een musikale comedy dan sci-fi.
Oscar Wilde
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.