AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Hier is mijn reden, in een stuk dat ik gepost heb.
Als het te volgen is

[ Voor 15% gewijzigd door Mel33 op 31-03-2023 17:23 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
En kon men niet direct vernieuwen tot en met seizoen 7?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Zo'n aflevering vind ik meer iets voor een later seizoen, of later in een lang seizoen (20+ afleveringen), of na een heftig verhaal van 3 a 4 afleveringen. Dit was aflevering 8 van 10, van een nieuwe serie waarin de karakters nog volop in ontwikkeling waren. We hadden nota bene al comic relief gehad in aflevering 5, waarin spock en z'n verloofde van lichaam geruild waren.Blokker_1999 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:56:
Niet alleen verbindt het de serie met klassieke Trek, het maakt het ook leuk om de acteurs eens in een andere setting te zien.
Ik vraag ook voor verbetering en hulp.
Dus als jij dat kan, graag
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Eens. Maar het hele doel van seizoen 1 was volgens mij puur om een bepaalde baseline te zetten door vooral veel dingen te pakken uit vorige series die het goed doen en dan hopen dat het blijft plakken. En dat is blijkbaar gelukt gezien de nieuwe seizoenen die gaan komen. Nu moeten ze gaan nadenken over hoe ze het op eigen poten kunnen laten staan. Dat is het belangrijkste als je een serie een lang leven wil kunnen geven. Het moet herkenbaar zijn ( want dat is de insteek van de serie ) als 'oude trek' maar het moet ook een eigen verhaal krijgen.LA-384 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:22:
[...]
Zo'n aflevering vind ik meer iets voor een later seizoen, of later in een lang seizoen (20+ afleveringen), of na een heftig verhaal van 3 a 4 afleveringen. Dit was aflevering 8 van 10, van een nieuwe serie waarin de karakters nog volop in ontwikkeling waren. We hadden nota bene al comic relief gehad in aflevering 5, waarin spock en z'n verloofde van lichaam geruild waren.
Only time will tell. Binnenkort ga ik maar eens S1 opnieuw kijken
Een filmpje zegt meer. De Klingons met ridges dus, zo te zien, zoals die in de TOS-films, TNG etc. Ik dacht uit de opmerking van @Lunchbox te begrijpen dat het de TOS-klingons zouden zijn, wat mij eigenlijk logischer zou lijken. Maar goed, gelukkig niet de LOTR-klingons van Discovery.Webgnome schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:01:
@Lunchbox de oude klingon als in
- De klingons van de ToS serie?
- De klingons van de ToS films?
- De klingons van de Enterprise serie?
- De klingons zoals we ze in Discovery gezien hebben?
- De klingons zoals we ze uit TNG etc kennen
Voor de liefhebbers, om te vergelijken.
Update: Shit, ik vergis me. Rebecca Romijn is wederom nr 1. Jammer, dat vond ik verreweg het minste karakter van S01. Hopelijk is ze nu beter.
[ Voor 42% gewijzigd door segil op 21-04-2023 16:53 ]
De prostethics zijn veel te heavy waardoor je dus niet goed de expressies en emoties van de acteurs kon volgen. Daarnaast ben ik geen fan van die nieuwe look.
Dit zijn de Klingons die we toch het beste kennen.
De trailer ziet er goed uit. Oude maar ook nieuwe werelden en geen universum eindigend onheil ieder seizoen. Let's go!
Ik heb er zin in

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
---
Als ik dan toch bezig ben... Het valt mij nu pas op hoeveel flauwe/droge humor er zo tussendoor word opgegooid. Dat maakt het geheel wat luchtiger maar in deze 1e rewatch moet ik toegeveven dat ik er mij soms aan stoor. Verder kijkt het op dit moment gewoon lekker weg en het voelt weer vertrouwde 'old school' Star Trek.
De laatste paar episodes waren prima en een mooie cliffhanger naar seizen 2: nog een paar nachtjes slapen.
Ok... 48
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
:fill(white):strip_exif()/f/image/IB0vem9iUHWfpnT8nkVShYm8.png?f=user_large)
15x330 SW38
Jammer dat de voice actors van Tendi en Rutherford niet mee lijken te komen, die lijken ook genoeg op hun karakters.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kTyDrA9OI2h4pNu8KRy2Vmlx.jpg?f=user_large)
@Webgnome Klopt. Waarschijnlijk wordt er weer een situatie bedacht om de crossover mogelijk te maken. In het verleden was dat ook geen probleem geloof ik.
Je mist wel een leuke serie overigens.
[ Voor 16% gewijzigd door ErikT738 op 25-05-2023 13:09 ]
Als je geen fan bent van animatieseries houdt het misschien gewoon op, maar op je een idee te geven: voor Strange New Worlds en Seizoen 3 van Picard vond ik Lower Decks veruit het meeste 'echte' Star Trek van allemaal.Webgnome schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:13:
Ik ben nu nog bezig met the orville. Lowerdecks staat ergens onder aan mijn lijst (ben niet zo'n fan van animatie series ). Ben benieuwd wat dit gaat brengen. Hopelijk betekent dit niet dat SNW vol zit met dit soort cross overs of andere ' jolige ' meuk.
Kijk, de humor moet je liggen, anders vind je er sowieso niks aan. Maar er zit heel veel liefde en passie van Star Trek in die serie. Ik mag het heel graag kijken in ieder geval. The Orville was ook gaaf trouwens, maar daar vond ik de 'humor' soms iets teveel over de top. Helaas valt seizoen 3 (New horizons) volgens mij hier nergens legaal te kijken. Staat niet op Disney+ iig.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Het is een serie op TV, dan is het toch sowieso canon? Oprechte vraag hoor, of beschouwen we TAS ook niet als canon?ErikT738 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:07:
Betekent dit dat Lower Decks nu canon is?
Canon binnen hun eigen verhaallijn wel natuurlijk, maar bij de animatieseries zoals TAS en Lower Decks ging ik er eigenlijk van uit dat alles wat daar gebeurt nooit in de live action terecht zou komen.Luuk1983 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:14:
[...]
Het is een serie op TV, dan is het toch sowieso canon? Oprechte vraag hoor, of beschouwen we TAS ook niet als canon?
Overigens zijn een een aantal zaken sowieso een beetje vreemd. SNW speelt zich in dezelfde wereld als Discovery af, maar in SNW krijgen we nu Klingons zoals ze er uitzagen tijdens TNG, DS9, VOY en ENT. Geen idee of alle Star Trek shows zich nu in dezelfde wereld en tijdslijn af moeten spelen of niet.
Leuke serie die Lower Decks, ook mooie soundtrack (echt wel Star Trek gevoel)
[Serie] Star Trek: Lower Decks
...dus wellicht dit alles liever daar posten?
* vanaalten heeft niks met animatieseries en ziet de 'wel-of-niet-canon' discussie dan ook liever elders...
Seizoen 3 (New Horizons), wat bedoel je hiermee? Seizoen 3 van The Orville?Luuk1983 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Als je geen fan bent van animatieseries houdt het misschien gewoon op, maar op je een idee te geven: voor Strange New Worlds en Seizoen 3 van Picard vond ik Lower Decks veruit het meeste 'echte' Star Trek van allemaal.
Kijk, de humor moet je liggen, anders vind je er sowieso niks aan. Maar er zit heel veel liefde en passie van Star Trek in die serie. Ik mag het heel graag kijken in ieder geval. The Orville was ook gaaf trouwens, maar daar vond ik de 'humor' soms iets teveel over de top. Helaas valt seizoen 3 (New horizons) volgens mij hier nergens legaal te kijken. Staat niet op Disney+ iig.
Wat is New Horizons?
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
Ja de serie heet voor seizoen 3: The Orville: New Horizons. Seizoen 3 is ook door een andere studio gemaakt, of naja, de rechten liggen bij een andere partij. Dat verklaart mogelijk waarom seizoen 3 niet op Disney+ staat.daffie82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:48:
[...]
Seizoen 3 (New Horizons), wat bedoel je hiermee? Seizoen 3 van The Orville?
Wat is New Horizons?
Ah ok, thanks. Dat wist ik niet.Luuk1983 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:15:
[...]
Ja de serie heet voor seizoen 3: The Orville: New Horizons. Seizoen 3 is ook door een andere studio gemaakt, of naja, de rechten liggen bij een andere partij. Dat verklaart mogelijk waarom seizoen 3 niet op Disney+ staat.
heb seizoen 3 in ieder geval gezien, was erg goed vond ik.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.2.0 (UMOEUXM)
Dan begint SNW weer. Hoop dat het vervolg net zo is, zo niet, dan graag beter
Voor diegenen die recent het topic niet hebben bijgehouden is mijn antwoord hierop wellicht een spoiler, dus voor de zekerheid spoilertags:vanaalten schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:19:
...nou heeft 'lower decks' hier volgens mij een eigen topic:
[Serie] Star Trek: Lower Decks
...dus wellicht dit alles liever daar posten?
* vanaalten heeft niks met animatieseries en ziet de 'wel-of-niet-canon' discussie dan ook liever elders...
[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 05-06-2023 17:21 ]
Vanavond maar eens op mijn gemak kijken
-- Edit: als je legaal wilt kijken, dan is het pas morgen op Skyshowtime. Ik heb zelf dan wel Skyshowtime maar wil vandaag al kijken dus heb een 'alternieve' bron.
[ Voor 52% gewijzigd door Wildfire op 15-06-2023 09:47 ]
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Dat was met Picard ook zo ja, heel irritant! En ook het tweede deel van het eerste seizoen van Star Trek Prodigy duurde ook eeuwen. Sowieso vind ik SkyShowtime maar heel matig qua content.Spooksel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:53:
Wel heeeeeel suf dat het dus iedere keer pas een dag later op Skyshowtime is =/
ik dacht gewoon weer via Netfilx of Prime Video te kunnen kijken.
Het versnipperen van al die content gaat er op termijn voor zorgen dat illegaal downloaden exponentieel gaat toenemen. En dat is dan eigen schuld, dikke bult wat mij betreft.absrnd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:56:
Ik ga dan ook maar via de "Alternatieve bron" kijken, want om nu ook een SkyShowtime abbo erbij te nemen is wel teveel van het goede.
ik dacht gewoon weer via Netfilx of Prime Video te kunnen kijken.
Action-packed en goed begin van het 2e seizoen
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Maar wel een mooie
Rip
For Nichell, who was first through the door, and showed us the stars.
“Hailing frequencies are forever open”
Nice one
Ik zoek een “ringtone” van die tune bij de intro van de serie. Dat laatste stukje van 10 seconden ofzo.
Kan het niet nadoen hier, maar jullie weten vast wel wat ik bedoel.
Rippen wordt lastig, aangezien er nog muziek doorheen gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Nicap op 16-06-2023 19:38 ]
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Verder viel het geweld erg op in deze aflevering. Ik begrijp helemaal het waarom maar het kwam mij geforceerd en vooral te overdone over. Blijkbaar moeten we in huidige tv series allemaal mensen hebben die goed zijn in wat ze doen maar wel omdat ze een ontzettend trauma met zich mee dragen. Eerst het kind van de dokter in S1 en nu is ie blijkbaar ook een war veteran? ( of heb ik dat gemist in S1 ? ).
Dan als laatste de gevoelens van Spock als ze dit nu zo helemaal etaleren dan vraag ik mij af of hoe ze dit recht willen breien met TOS aangezien we daar vrij weinig van zijn menselijke kant hebben gezien ( gedurende de serie dan ). Zoals gezegd, laten we kijken hoe dit zich ontwikkeld
Dat zou je zeggen ja. Let wel, het gaat me enkel om die korte tune. En wel die tune van strange new worlds. Die is wel compleet te vibden in hoge resolutie, maar zodra die tune begint zit er nog muziek doorheen. Anders had ik het daar wel uit geknipt.MneoreJ schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:13:
@Nicap Dat stukje is het thema van de originele serie (TOS). Dat moet toch makkelijk te vinden zijn denk ik, ook in hogere kwaliteit.
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Zou het kunnen dat dit gebeuren uiteindelijk geheim gehouden wordt? Gezien Pike al had gemerkt dat de hoge piefjes ergens mee zaten, maar de captains niet hadden ingelicht.Webgnome schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:51:
spoiler:Ze gaan blijkbaar dus echt de Gorn als arch enemy gebruiken in deze serie. Daar is echt niks mis mee maar staat wel een klein beetje haaks op de Gorn uit TOS en hoe dit ras geintroduceerd werd. Als ik de div. wiki's er op na sla dan zou Kirk de eerste zijn die deze is tegen gekomen. Blijkbaar niet dus. Is dat erg? Nee niet perse. Immers kan het een goede tegenstander zijn.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Voor Kirk had commander Tucker (serie the Enterprise, wat dus voor Kirk en Pike is in feite) al een ontmoeting met het gebroed van The Gorn.
Ad Astra Per Aspera, de Prime Directive is daar een belangrijk onderdeel in.
Gaat dat zien!!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
En leuke spoiler
Kan er niet een dag gewacht worden met posten?
Gewoon niet in zulke topics komen als je geen spoilers wil. Je kan verwachten dat iedereen zich altijd aanpast en alles in spoilers zet, of je komt gewoon niet in het topic als je het niet hebt gezien en geen spoilers wil. De regel is dat wanneer een aflevering op TV of steam is geweest dat spoilers niet meer nodig zijn.Mel33 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:32:
Kan er niet een dag gewacht worden met posten?
Verder ben ik nog steeds geen fan van Rebecca Romijn, ik vind dat ze ondermaats acteert. In S01 zette ze gewoon geen waardige first officer neer, zoals in de trend van Will Riker, Kira Nerys, Chatotay, T'Pol. Ze mist kracht, leiderschap en overtuiging en emotie. Ook gisteren kwam ze vooral over alsof ze een verhaaltje uit haar hoofd voorlas. Ik mis de binding met het karakter. Ik mis emotie bij haar. Tot nu toe vind ik haar de minst goede personage van SNW.
Wow, zelfs lager dan Chakotay? Dan is het wel heel erg. Van alle bordkartonnen figuren die ooit de Star Trek sets bewandelden vond ik Chakotay wel de minst interessante. De schrijvers kwamen meestal ook niet verder met "iets met zijn afkomst als Native American" en dat dan vaak op de meest tenenkrommende manier. Maar goed, Robert Beltran heeft zelfs een prijs gewonnen voor zijn optreden in Voyager, dus ik heb blijkbaar gewoon een slechte smaak.segil schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:57:
Verder ben ik nog steeds geen fan van Rebecca Romijn, ik vind dat ze ondermaats acteert. In S01 zette ze gewoon geen waardige first officer neer, zoals in de trend van Will Riker, Kira Nerys, Chatotay, T'Pol.
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Het gaat mij in dit geval niet om karakterontwikkeling, het gaat erom of iemand een rol overtuigend kan neerzetten. Waarvan je denkt: Ja, dat is echt een first officer. Iemand die leiding geeft en belangrijke beslissingen neemt. Die medewerkers aanstuurt en corrigeert. Die leiding neemt als het nodig is. Die daadkracht uitstraalt. Chakotay was zo iemand. Net zoals LaForge en Tucker en Tores een engineer zijn. En de Doctor, een dokterMneoreJ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Wow, zelfs lager dan Chakotay? Dan is het wel heel erg. Van alle bordkartonnen figuren die ooit de Star Trek sets bewandelden vond ik Chakotay wel de minst interessante. De schrijvers kwamen meestal ook niet verder met "iets met zijn afkomst als Native American" en dat dan vaak op de meest tenenkrommende manier. Maar goed, Robert Beltran heeft zelfs een prijs gewonnen voor zijn optreden in Voyager, dus ik heb blijkbaar gewoon een slechte smaak.
Bij Una heb ik dat gevoel helemaal niet. Het is alsof ik naar het kijken ben naar iemand die probeert een personage te spelen, maar het niet is. De advocate van Una was beter geacteerd dan Una zelf.
[ Voor 6% gewijzigd door segil op 23-06-2023 16:37 ]
Iets is al snel cliché als het over dit onderwerp gaat, maar in dit geval vond ik het erg goed gedaan en heb ik me er eens een keertje niet aan geërgerd.mister_S schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:12:
Ik vond het een leuke aflevering maar wel erg cliche allemaal. Al tig keer gedaan door andere series zoiets.
Verder vind ik het knap hoe je na nog maar net één seizoen en twee afleveringen al echt het idee hebt dat de crew van deze Enterprise een ‘familie’ is, iets wat ik bij andere recente ST series gemist heb (op het laatste seizoen Picard na, maar dat was eigenlijk natuurlijk gewoon TNG seizoen
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Maar even serieus, ik heb mij sowieso met beide afleveringen vermaakt, dus dat is al een goed teken. Perfect zijn de afleveringen zeker niet, maar dat is op zich ook niet erg. Zoals ik vaker zeg: ik wil interessante verhalen met interessante personages zien. En dat lijkt tot nu toe te lukken in ieder geval.
Aflevering één vond ik nog het meest een mixed bag. Er zijn twee dingen die er voor mij echt negatief uitsprongen: het gemak waarmee er even besloten wordt de Enterprise te stelen én het feit dat wanneer je de Enterprise aan het stelen bent dat je uitgebreid te tijd neemt om te discussieren wat de catch phrase van Spock is om onderweg te gaan. Die laatste scene was op zich nog wel grappig, maar qua timing helemaal verkeerd op dat moment. Ik kreeg een beetje Discovery-level schrijfwerk vibes. Iets te geforceerd grappig, maar eigenlijk gewoon dom. Gelukkig was de rest van aflevering prima te pruimen.
De tweede aflevering vond ik veel sterker. Ja, zoals hierboven aangegeven hebben we dit al vaker gedaan, maar ik vind dat we een hoop character development gehad hebben, met name van Una. En ik vond de conclusie van de trial heel erg geslaagd. Ik zat namelijk de hele aflevering op dezelfde manier als die Vulcan ernaar te kijken: ja, de wet is misschien niet rechtvaardig, maar een rechtbank is er om wetten te toetsen. Leuk dat jullie allemaal emotionele betogen houden, maar uiteindelijk heb je gewoon de wet gebroken. Dus ik ben blij dat die advocaat alsnog het op grond van wetten en feiten voor elkaar heeft gekregen om Una vrij te spreken. Het enige minpuntje aan de aflevering ligt helemaal aan mij persoonlijk. Maar door die constante identity politics en woke-agenda die zo overdreven hard constant in je neus gedrukt wordt merkte ik dat ik wel weer een beetje het gevoel had van: ja natuurlijk is de advocaat een zwarte vrouw en natuurlijk gaat ze in haar betoog eigenlijk allemaal hedendaagse problemen noemen. Terwijl het best goed gedaan was naar mijn idee.
Ik ben ook gek op de meeste personages van deze serie. Ze moeten wat mij betreft wel oppassen dat ze Spock niet als comic relief gaan gebruiken, maar tot nu toe kan ik zijn versie van Spock best waarderen. De enige die er voor mij echt heel negatief uit vind springen is Ortegas. Die is echt de comic relief en veel te niet-serieus.
Anyway, ik ben blij dat het tweede seizoen weer begonnen is en ik heb zin in de volgende aflevering! Gelukkig weten we nu aan de hand van Strange New Worlds en Picard seizoen 3 dat het mogelijk is om hedendaags in ieder geval vermakelijke Trek te maken.
Robert Beltran was zeer ontevreden over hoe weinig hij te doen kreeg als personage. Volgens mij was hij zelfs van plan te stoppen. Dus ik denk dat je ergens wel gelijk hebt met dat hij vooral als decoratie erbij zatMneoreJ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:37:
[...]
Wow, zelfs lager dan Chakotay? Dan is het wel heel erg. Van alle bordkartonnen figuren die ooit de Star Trek sets bewandelden vond ik Chakotay wel de minst interessante. De schrijvers kwamen meestal ook niet verder met "iets met zijn afkomst als Native American" en dat dan vaak op de meest tenenkrommende manier. Maar goed, Robert Beltran heeft zelfs een prijs gewonnen voor zijn optreden in Voyager, dus ik heb blijkbaar gewoon een slechte smaak.
Dat ontbreekt grotendeels in "Ad Astra Per Aspera", is er geen binding met Una en haar verhaal, omdat dit nauwelijks in de voorgaande afleveringen behandeld is. Het wordt even ter plekke in de rechtszaal benoemt, zodat je als kijker weet waarover het gaat. Maar de emotionele binding ontbreekt compleet. Mocht ze zijn vervolgd en richting een strafkamp gestuurd worden, had me dat echt niets gedaan. Echter, als Data weggestuurd werd, zou dat veel erger zijn. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld dat Ned Stark aan het einde van Game Of Thrones S01 wordt onthoofd. Door de goede emotionele binding (dankzij uitstekend schrijfwerk en acteerwerk) gaf dat enorm veel woede en reactie onder de kijkers. Zoiets moet je opbouwen, en dat ontbreekt bij Una.
Het idee om een 2e "The measure of a man" te maken is prima, alleen hadden ze verderop in de serie moeten doen, als je als kijker veel meer meeleeft met het karakter en haar strijd die ze moet leveren als "verstoteling".
De vergelijking met Data in TNG loopt een beetje mank, omdat je destijds seizoenen had van 26 afleveringen en er dus veel meer tijd was om aan karakter ontwikkeling te doen en Data, die nastreefde om meer menselijk te zijn, echt een rode draad was in die serie. Je vergelijking met Game of Thrones vind ik beter, maar daar zat dan ook een boek achter van een gerenommeerd schrijver en een veel hoger budget. Maar het is daar wel de vraag of mensen destijds zo kwaad waren omdat ze een emotionele binding met Ned hadden, of dat ze het gewoon onrechtvaardig vonden dat een hoofdpersoon in een serie zomaar ineens op die manier aan zijn einde kwam.segil schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:53:
Ik zie de vergelijking tussen "Ad Astra Per Aspera" en TNG "The measure of a man" voorbij komen op o.a. Reddit, alleen daar ben ik het niet mee eens. In de TNG aflevering (waarbij de discussie is of Data eigendom is van Star Trek om mee te doen wat ze willen) zijn al 30+ afleveringen aan vooraf gegaan, waarin we meemaken hoe Data zich ontwikkelt en welke strijd hij voert om meer mens te worden. Je raakt emotioneel betrokken bij Data en als hij dan terecht staat, dan voel je met hem mee en hoop je dat hij vrii gesproken wordt.
Dat ontbreekt grotendeels in "Ad Astra Per Aspera", is er geen binding met Una en haar verhaal, omdat dit nauwelijks in de voorgaande afleveringen behandeld is. Het wordt even ter plekke in de rechtszaal benoemt, zodat je als kijker weet waarover het gaat. Maar de emotionele binding ontbreekt compleet. Mocht ze zijn vervolgd en richting een strafkamp gestuurd worden, had me dat echt niets gedaan. Echter, als Data weggestuurd werd, zou dat veel erger zijn. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld dat Ned Stark aan het einde van Game Of Thrones S01 wordt onthoofd. Door de goede emotionele binding (dankzij uitstekend schrijfwerk en acteerwerk) gaf dat enorm veel woede en reactie onder de kijkers. Zoiets moet je opbouwen, en dat ontbreekt bij Una.
Het idee om een 2e "The measure of a man" te maken is prima, alleen hadden ze verderop in de serie moeten doen, als je als kijker veel meer meeleeft met het karakter en haar strijd die ze moet leveren als "verstoteling".
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat schrijf ik juist, dat men had moeten wachten met deze aflevering totdat ze meer binding was met het karakter. Nu wordt het je voorgekauwd en moet je maar medeleven hebben met Una. Omdat dit nu niet gebeurt, is imho de hele rechtszaak één van velen.PatrickC schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:09:
[...]
De vergelijking met Data in TNG loopt een beetje mank, omdat je destijds seizoenen had van 26 afleveringen en er dus veel meer tijd was om aan karakter ontwikkeling te doen en Data, die nastreefde om meer menselijk te zijn, echt een rode draad was in die serie. Je vergelijking met Game of Thrones vind ik beter, maar daar zat dan ook een boek achter van een gerenommeerd schrijver en een veel hoger budget. Maar het is daar wel de vraag of mensen destijds zo kwaad waren omdat ze een emotionele binding met Ned hadden, of dat ze het gewoon onrechtvaardig vonden dat een hoofdpersoon in een serie zomaar ineens op die manier aan zijn einde kwam.
Ik denk dat dat in deze constellatie erg lastig is. In een seizoen van 10 afleveringen kom je domweg tijd tekort. Het enige dat ze hadden kunnen doen is dit halverwege of tegen het einde van dit seizoen te plannen. Daar is (vast om diverse al dan niet goede redenen) niet voor gekozen. Een reden was vast de mening dat een show als deze een cliffhanger nodig heeft.segil schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:28:
[...]
Dat schrijf ik juist, dat men had moeten wachten met deze aflevering totdat ze meer binding was met het karakter. Nu wordt het je voorgekauwd en moet je maar medeleven hebben met Una. Omdat dit nu niet gebeurt, is imho de hele rechtszaak één van velen.
https://www.nrc.nl/nieuws...estgeur-van-1966-a4168323
Als je tijd tekort komt omdat dit uit te diepen dan had je misschien voor kunnen kiezen om niet aan het begin van de serie een balletje op te gooien dat ze gemodificeerd is, aan het eind van het seizoen daar ineens iets mee te doen en dan in de tweede aflevering er nog weer wat mee te doen om het af te sluiten.Parody schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:18:
[...]
Ik denk dat dat in deze constellatie erg lastig is. In een seizoen van 10 afleveringen kom je domweg tijd tekort. Het enige dat ze hadden kunnen doen is dit halverwege of tegen het einde van dit seizoen te plannen. Daar is (vast om diverse al dan niet goede redenen) niet voor gekozen. Een reden was vast de mening dat een show als deze een cliffhanger nodig heeft.
Zo kwam het op mij over. We hebben een verhaallijn, die lijkt niet helemaal goed uitgewerkt, dus moeten we dat maar meteen even in S02 afronden. Zoals gezegd met Una's verhaal had ik helemaal geen binding en het is dat ik S01 een tweede keer gekeken heb dat ik weet hoe de vork in de steel zat. Nu was het nog vers in mijn geheugen dus wist ik waar het over ging maar het had voor mij een heel erg 'seen this done that' gehalte en voegt voor de rest van het seizoen echt 0,0 toe?
Ook de emotionele breakdown van de security officer vond ik slecht bedacht. Het lijkt wel alsof het in de huidige series zo moet zijn dat veel hoofdrolspelers of een PTSS achtige stoornis hebben of daar in ieder geval heel erg tegen aan zitten. Dat noem ik eigenlijk vrij slecht schrijfwerk.
Neemt niet weg dat ik ondanks bovenstaande toch wel weer de aflevering met een beetje plezier gekeken heb. Ja, het deed niets nieuws. Ja, de 'rechtzaak' was een showtrial want je weet van te voren al hoe het afloopt en ja er waren genoeg momenten waar ik van dacht 'jongens pas op ze zijn aan het vissen' maar toch het had iets.
Hopelijk word de rest van het seizoen iets origineler. Om nu elke keer terug te grijpen naar een voorgaande aflevering uit een van de voorgaande series is een ontzettend zwaktebod
Keep up doing the good things!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GqMcsDzIq59FSNwJ4z7kXell.jpg?f=user_large)
Mee eens! Hoewel ik deze derde aflevering behoorlijk saai vond.Raymond schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:24:
Wat heerlijk, elke aflevering een nieuw en afgerond verhaal. Dat heb ik echt gemist, kom ik nu achter.
Dat kan twee kanten opgaan: of het totale budget is gewoon laag en ze moeten wel.
Of ze zijn het budget aan het opsparen voor een paar kneiters van afleveringen.
Ik hoop het laatste
Maar ik hoop inderdaad dat ze het "overgebleven" budget goed besteden.
Ik zie overigens bij de volgende aflevering op IMDB als schrijvers Gene Roddenberry staan? Is dat misschien een indicatie dat ze uit oude episode scripts dingen aan het halen zijn?. Nvm, ik zie dat dat bij veel afleveringen zo is.. En als ik van de foto af moet gaan dan is dit een aflevering waar Pike centraal gaat staan. We zullen zien
[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 02-07-2023 15:29 ]
Episode 1 mist in essentie Pike en Una, nummer 2 heeft de focus op Una terwijl 3 de focus heeft op La'an, en dit terwijl het in essentie toch een show is met een ensemble cast. Zelfs als budget het probleem zou zijn verwacht ik nog altijd dat je dit soort van afleveringen niet vlak achter elkaar gaat steken, maar verdeeld over je seizoen.
iig, we zullen deze week zien hoe het zich ontwikkeld
En het interessante is is dat deze Star Trek cew echt als een family wordt neergezet (zie de emotionele reacties in S02E02), één grote familie die voor elkaar opkomt. Dan is het wel bijzonder dat de afleveringen voornamelijk om 1 karakter gaan.Blokker_1999 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:05:
@Webgnome, ik begrijp zeer goed dat zulke afleveringen er ook moeten zijn, maar het valt op dat het nu ineens 3 afleveringen op rij zijn.
Episode 1 mist in essentie Pike en Una, nummer 2 heeft de focus op Una terwijl 3 de focus heeft op La'an, en dit terwijl het in essentie toch een show is met een ensemble cast. Zelfs als budget het probleem zou zijn verwacht ik nog altijd dat je dit soort van afleveringen niet vlak achter elkaar gaat steken, maar verdeeld over je seizoen.
E03 was vermakelijk, maar ik hoop dat de volgende afleveringen gewoon wel weer meer Star Trek worden: explore strange new worlds, seek out new civilizations, etc.
Explore strange new:Webgnome schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:59:
Star Trek is zoveel meer dan explore strange new worlds...
- Relaties
- Psychische persoonlijke problemen
- Gender exploratie
- Etc...
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Neeee, dat is Discovery en daarvan doen we alsof het niet bestaatutbone schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Explore strange new:
- Relaties
- Psychische persoonlijke problemen
- Gender exploratie
- Etc...
Het is de basis voor Star Trek en 1 v/d redenen waarom ik zo graag ernaar kijk. Nieuwe werelden ontdekken, techno-praat en filosofische en morele overwegingen.Webgnome schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:59:
Star Trek is zoveel meer dan explore strange new worlds...
Prima uitgewekt idee tot een mooie aflevering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6MREe7DtjJYyokMUq49dcxg.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 08-07-2023 21:59 ]
De genoemde thema's kunnen nog best een prima aflevering of (sub)verhaallijn opleveren, maar dan moet je goede schrijvers hebben en kreeg het idee dat die zeldzaam waren bij Discovery (natuurlijk subjectief, maar The Last of Us slaag hier in mijn optiek goed in). Het jammere aan Discovery vond ik zelf ook het slechte acteerwerk van de cast, ze lijken geen enkel benul van enige militaire doctrine (al is dit wel een ST dingetje, zeker bij een boarding parties of missies) en Michael heeft naar mijn idee al meer gehuild in haar eentje dan alle andere kapiteins bij elkaar. Ik weet niet wat voor een budget ze bij SNW hebben maar tot nu toe oogt het stukken beter dan Discovery, zowel in set als cinematografisch.Luuk1983 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Neeee, dat is Discovery en daarvan doen we alsof het niet bestaat
De twist bij de deur op het einde was redelijk voorspelbaar, de achtervolgings- en vechtscene vond ik zelf wat minder maar dat maakte de aflevering uiteindelijk niet minder. Dit vond ik een veel betere en interessantere aflevering (en setting) met focus op één persoon dan tijdens bijv. The Elysian Kingdom in seizoen één waarbij de focus lag op Joseph.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Het wordt steeds leuker en beter, keep on trekking!
En de wt* f die Spock als mens net niet zegt, is wel een leuke knip actie.
Oja en de kruimels van Kirk, ik lag dubbel om dat mooi stukje inkijk. Wat Spock al die jaren met Kirk dan (nog moet doorstaan) heeft moeten doorstaan en beheersen, bedoel als kruimels al tot moord kunnen leiden

En daarom, deze subtiele humor, maakt deze serie het voor mij het dichtst bij TOS, een dikke chappaeu van mij, deze serie gaat het wel overleven is mijn gedachten. Maar of de jongeren deze humor snappen, tja weet ik niet. Je moet er toch wel een beetje TOS en de films met de TOS garde voor hebben gekeken. (Dezelfde humor zat ook in TNG trouwens)
Edit
Misschien was dit Humor het wel wat we (veel) misten in de serie met Discovery. Picard had het enigszins nog wel.
En hier is de Pike karakter ook wel degene die dat al een tijdje probeert over te brengen zie ik nu.
Mooi dat ik er nu achter ben waarom ik de Discovery minder vind, dat is om dit stukje humor dus.
[ Voor 77% gewijzigd door Mel33 op 14-07-2023 07:45 ]
Het is een verlengde van TOS en TNG, die liggen jou dan ook niet zo? Of vergis ik mij? @segil
In dit geval vond ik het juist wel gepast. Het geeft een inkijkje in het vulkan zijn. Het sluit ook aan, aan de originele kanon door de vrouw, to be, van Spock meer screentime te geven. Maar hoe ze nu de relatie met Chappel gaan rechtbreien?segil schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:45:
Wat een suffe, saaie aflevering. Nu er 10 afleveringen in een seizoen zitten, moet je echt niet met dit soort tijdsverspilling aan komen zetten. Te groovy, te komisch, en totaal overbodig. Wederom een aflevering alleen maar over persoonlijke relaties, en geen nauwelijks sci-fi. Het begint steeds meer een space opera te worden zo.
15x330 SW38
hoe kom je erbij dat dit in het verlengde van TNG ligt? Dit heeft echt totaal niets te maken met TNGMel33 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:06:
Oke kijk je niet, of app dat naar de schrijvers.
Het is een verlengde van TOS en TNG, die liggen jou dan ook niet zo? Of vergis ik mij? @segil
Verder, ik mag hier gewoon kritiek plaatsen, daar hoef je niet zo flauw op te reageren met "dan kijk je toch niet".
Je kunt prima een inkijkje geven hoe Spock worstelt met zijn emoties, zonder het te veranderen in een goofie sitcom verhaal, dat een complete aflevering beslaat. Spock en zijn emoties krijgen in S01 en S02 al heel veel aandacht.Webgnome schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:18:
[...]
In dit geval vond ik het juist wel gepast. Het geeft een inkijkje in het vulkan zijn. Het sluit ook aan, aan de originele kanon door de vrouw, to be, van Spock meer screentime te geven. Maar hoe ze nu de relatie met Chappel gaan rechtbreien?