Acties:
  • +7Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Jeuj echte Trek is back!
Star Trek: Strange New Worlds follows Captain Christopher Pike and the crew of the starship USS Enterprise during the 23rd century as they explore new worlds throughout the galaxy during the decade before Star Trek: The Original Series. It has a contemporary take on the episodic storytelling and old-fashioned designs of that series, and features the following narration from Pike star Anson Mount during the opening credits of each episode (which is similar to the opening narration from The Original Series)

Space, the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no one has gone before.
intro

Trailer compilation

[Voor 173% gewijzigd door Arsenius op 26-06-2022 19:44]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb zojuist de eerste aflevering gezien en ben positief verrast. In tegenstelling tot Star Trek: Picard en Discovery, die mijns inziens teveel afwijken van de traditionele Star Trek formule, voelt dit nu al aan als weer een 'echte Star Trek'. Het zal wel weer flink wennen worden aan episodic storystelling, waarbij elke aflevering een op zichzelf staand verhaal heeft in plaats van dat het verhaal een heel seizoen beslaat. Er kan nu eenmaal maar zoveel verteld worden in ~45 minuten. Zo had de eerste aflevering gerust twee keer zo lang mogen duren. Maar goed, die trek naar meer is misschien slechts een goed teken. Ik zal de serie in ieder geval blijven volgen en ben benieuwd in hoeverre deze erin zal slagen om een zekere rode draad vast te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:58
Terug naar klassieke Star Trek! Heb genoten van de eerste aflevering. Positiviteit en levenslessen in de gedachte van Gene Roddenberry. Verhaal was ook actueel, ondanks dat het eerste seizoen begin vorig jaar was opgenomen en paste geheel in de stijl die we gewend zijn van TOS en TNG. Prima start!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Woohoo!! Epic new Star Trek!!

I'm happy!

Dat was mijn samenvatting. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik genoot hier van. Absurd. Ik vond Picard en Disco fijn (hoewel het echt binge series zijn voor het totale verhaal net zoals de laatste seasons van DS9), maar dit was echt heel veel dichter bij de vibe die ik toch miste. Episodic. De karakters zijn sterk, Pike is geweldig, en dat ze niet bang zijn om op tenen van mensen in het 'huidige' te trappen is ook goed. Ik blijf kijken!

@Arsenius -- misschien een tip voor de opening post: "waar kunnen we dit kijken"? Dit soort series moet hoge ratings krijgen vindt ik!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

Gaitman

The Real One

Is toch nog niet legaal in Nederland te kijken? Kan ook nergens vinden vanaf wanneer dat wel zou kunnen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:10
Verwacht sowiezo op de spike vervanger Paramount networks ongetwijfeld moet je dan nog een jaar wachten(wie kijkt er nog lineair). Maar streaming geen idee. Ze maken er een behoorlijk zooitje van bij paramount / Viacom.

15x330 SW38

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 09:34

GeeBee

Oddball

Gaitman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:25:
Is toch nog niet legaal in Nederland te kijken? Kan ook nergens vinden vanaf wanneer dat wel zou kunnen. Iemand een idee?
Bekijken kan niet, maar als je 'm hebt is dat wel legaal.
Downloaden is niet legaal, maar kan technisch wel :)

[Voor 4% gewijzigd door GeeBee op 09-05-2022 16:45]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:41
Heb de eerste aflevering ook gekeken en ook ik ben aangenaam verrast. Dit smaakt naar meer

spoiler:
In het begin was ik even bang dat het de kant van discovery op ging door er heel veel verschillende groepen, genders, rassen etc etc in te stoppen just for the sake of it maar dat is goed aangepakt. Ook leek het er even op dat het een soort picard light werd doordat Pike weet wat hem te wachten staat.

Maar ik moet zeggen dat ze de Pike story arc uit Discovery goed hebben verwoven in de eerste aflevering, dan is dat namelijk ook weer afgetikt zodat mensen niet kunnen gaan zeuren dat het niet klopt met de tijdlijn.. Daarnaast was de story of the day wel een leuk bedachte eigenlijk.

Door een situatie in Discovery heeft een andere planneet zichzelf een warp bom ontwikkeld in een civil war. Wat kan daar mis gaan! ;) En gezien het feit dat toen de Enterprise zich liet zien aan de mensen er veel verschillende disciplines meteen een staaltje reverse engineering aan het doen waren ga ik er even vanuit dat dit volkje ook binnen de kortste keer een eigen Enterprise heeft. Het was een goed begin in ieder geval.

p.s. iemand de Oekraïense vlag gespot?

[Voor 55% gewijzigd door Webgnome op 10-05-2022 16:17]

Strava | Twitter | Mastodon.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID5
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-06 08:29
Zo eerste aflevering gekeken, maar wat een verademing is dit na 4 seizoenen Discovery en 2 van Picard.

Mooi doorgespeelt op de aflevering van Discovery.

Zelfs dat vervelende gedraai van de camera zat hier niet in, top.

Een veelbelovende eerste aflevering, hopelijk geldt dat ook voor de rest van het seizoen.

• Webgnome
ID5 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:09:

Zelfs dat vervelende gedraai van de camera zat hier niet in, top.
Ehm, jawel. Maar niet zoveel als in de eerdere seizoen van Disc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID5
  • Laatst online: 02-06 08:29
Webgnome schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:19:
[...]

Ehm, jawel. Maar niet zoveel als in de eerdere seizoen van Disc.
Niet zo erg dat ik het zo vervelend vond als in Discovery in ieder geval.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:09
Ik als TNG/VOY/DS9/ENT fan was ook aangenaam verrast door de eerste aflevering. Dit biedt hoop!
Ik hoop dat het gewoon weer losse afleveringen zijn, met soms wat actie. Maar ook genoeg karakterontwikkelingen, filosofische discussies en afwegingen. Want dat is toch wel het sterkste aan de oudere series. De dilemma's, diplomatische acties, afwegingen, die Picard/Janewy/Sisko af en toe moesten maken. Hopelijk zetten ze dat door in deze serie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Net zoals met Discovery en Picard ben ik erg terughoudend geworden met het kijken van producties afkomstig van Alex Kurtzman en z'n secret hideout studio. Na de seizoensfinale ga ik kijken hoe de vlag erbij hangt en beslis dan om hem te bingen of niet.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben net zo als de rest ook aangenaam verrast door episode 1, dit lijkt meer op Star Trek Next Gen. en TOS, hoewel natuurlijk TOS wel heel erg episode based was, dus hopelijk wel iets meer Next Gen dan TOS.
Ben benieuwd naar de overige afleveringen, hoeveel zijn er eigenlijk gepland?
Happy Trekkie Times are back again!

Speelt padel!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Net Ep.2 gezien en het was weer een klassieke trek vanuit een prachtig narratief. Ik genoot mateloos en ben knetter gek op de karakters. Dat na twee episodes. Het verhaal stond ook weer helemaal op zichzelf (je hoeft Ep.1 niet te zien), en het maakte me helemaal vrolijk.

Spoiler mbt. de oorsprong van Strange New Worlds:
spoiler:
Enige waarvan ik denk: "mwoah, misschien mis je wat" is het hele gedoe met Pike z'n toekomst. Wat ze gelukkig wat af lijken te ronden, en Pike heeft denk ik ook genoeg uitgelegd hier om niet persé Disco te hoeven zien om het te begrijpen. Denk persoonlijk dat TOS een grotere spoiler is hierin!

Spoiler mbt. de aflevering zelf:
spoiler:
De shepherds waren een leuke vondst als "alien of the week". Eng, maar niet helemaal "borg level". Crazy space monks zeg maar. De komeet zelf was ook weer een heerlijk Trek-niveau mysterie. Je merkt duidelijk dat de Spock hier ~10 jaar jonger is dan de TOS spock, maar desalniettemin: volledig spock. Voor mij is Uhura een mega highlight van alle leuke karakters. Ze is echt een kadet. Vol verwondering. Vol twijfel. Maar daarmee ook heerlijk optimistisch. En dat past ook wel bij deze serie. Het is zo heerlijk optimistisch!

• Webgnome
@Umbrah helemaal mee eens. Deze aflevering was er weer eentje 'volgens het boekje'. Dat kan niet iedereen waarderen denk ik maar nu heeft elke soort Star Trek kijker wel iets met zoveel series die lopen.

spoiler:
Het verhaal met de 'space monks' was inderdaad goed uitgewerkt dit keer. Al moet ik wel zeggen dat evasive pattern Ortega's niet heel erg lekker leek te werken. Of ze hebben in de tussentijd de schields geupgrade? Dit is duidelijk een aflevering om het character Uhura meer uit te diepen. En dat lijkt mij helemaal niet verkeerd. Als ze dat nu voor veel van de diverse Enterprise crew doen hoor je mij niet klagen.

Ik ben overigens benieuwd of en wanneer ze ala TNG ook vreemde aliens aan boord verwelkomen. Of zouden ze dat nu nog niet doen gezien de tijdsperiode?

[Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 12-05-2022 22:52]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43
Mooie aflevering weer, lekker star trek. Love it d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Eerste aflevering was geweldig. Ik was wat huiverig na die eerste aflevering, want seizoen 2 start van Picard was ook erg hoopvol en Picard ging alleen maar bergafwaarts.

Maar de tweede aflevering van Strange new worlds was ook weer ouderwets genieten!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:50
Alleen nog aflevering 1 gekeken. Leuk!
Enige bedenking die ik er bij heb is dat ze qua techniek verder ontwikkeld lijken te zijn t.o.v. Star Trek TOS. Genetische modificatie om te vermommen heb ik in TOS volgens mij niet voorbij zien komen.

• segil
Aan de andere kant lijken ze nog geen food replicators te hebben. Althans, ik heb ze nog niet gebruikt zien worden.

Ik vond aflevering 2 ook leuk. Ik houd wel van de losse afleveringen met elk een eigen verhaal.

Ik heb wel een paar verbeterpuntjes, die hopelijk opgelost worden in de loop van de productie. Als eerste merk je dat de acteurs nog op elkaar ingespeeld moeten raken. De enkele momenten dat iets verassend ging gebeuren, kwam niet over als een verassing. (bijvoorbeeld dat de komeet een forcefield bleek te hebben. Dat zou dan een verbazing bij de bemanning moeten veroorzaken, maar dat kreeg ik niet door als kijker. Dit kan met betere editing wel opgelost worden).
En wat ik nog mis zijn de kleinere verhalen in een aflevering. In TNG/DS9/VOY had je vaak 1 groot verhaal waar de aflevering om draaide, maar daarbuiten nog 1-2 kleinere losstaande verhaaltjes, waar nu en dan naar toe gegaan werd. Bijvoorbeeld in TNG dat de Enterprise op weg is om een burgeroorlog te voorkomen (hoofd verhaal) en ondertussen is Data bezig met schilderen en hierover praat met Geordi).
Dat heb ik nog niet gezien in Strange New Worlds. Daar lijkt alles gericht te zijn op het hoofdverhaal. Hopelijk gaat dat wel veranderen, anders wordt het vermoeiend kijken als ze steeds maar de spanningsboog strak houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
segil schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:17:
Daar lijkt alles gericht te zijn op het hoofdverhaal.
Hoezo? Hoofdverhaal over een komeet en nevenverhaal achtergrond Uhura?

• segil
joppybt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Hoezo? Hoofdverhaal over een komeet en nevenverhaal achtergrond Uhura?
Die horen bij elkaar.... komeetverhaal is ter ondersteuning aan hoofdverhaal over de onzekerheid of Uhura op de Enterprise thuishoort.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:20
Vandaag begonnen met aflevering 1.
Poehhhh, ze kunnen het dan toch.
Goed sterk begin van de serie en nu maar hopen dat ze dit nivo kunnen handhaven.
Deed mij deels denken aan TNG en gelukkig geen gejank en je wordt niet doodgegooid met LHBTI zaken (niet discriminerend bedoeld).
Trots dat een actrice van Nederlandse komaf (en ja ze spreekt ook nog Nederlands als het moet) hier een van de hoofdrollen mag spelen.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 16:26
Goed begin. Dit voelt inderdaad veel meer aan als een echt star trek serie.
Oude serie in een nieuw jasje, niks mis mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Weer de laatste aflevering gezien. Mooie ode aan een TOS aflevering.
Begin steeds meer verliefd te worden op de karakters. Al een tijdje niet gehad met een star-trek tv serie.

Ik hoop dat het toegankelijker wordt op verschillende streaming platformen, zodat t ook een lang leven beschoren is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hier toch ook wel aardig tevreden met de eerste 3 afleveringen. Opzich vind ik zelfs Discovery nog wel te doen, hoewel ik alle kritiek goed snap, maar dit is toch zeker een stuk beter. Veel meer de Star Trek die we gewend zijn. Gelukkig kunnen ze het nog :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
Eierkoekie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:58:
Weer de laatste aflevering gezien. Mooie ode aan een TOS aflevering.
Begin steeds meer verliefd te worden op de karakters. Al een tijdje niet gehad met een star-trek tv serie.

Ik hoop dat het toegankelijker wordt op verschillende streaming platformen, zodat t ook een lang leven beschoren is.
Welke TOS aflevering ?

• kraanwagen
  • Laatst online: 22:12
Spannende vierde aflevering ook. Tot dusverre vind ik SNW een aanrader.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aflevering 4 idd een hele fijne!

Ik had eigenlijk niet verwacht dat een "ouderwetse" episodic serie nog zou werken. Maar dat doet het zeker wel! Nu al jammer dat het seizoen maar 10 afleveringen kent. Dit verdient ook een ouderwets 24 delig seizoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Na Discovery had ik de hoop voorlopig eigenlijk opgegeven. Gezien alle positieve reacties ga ik deze ook weer een kans geven. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb net afleveringen 1, 2 en 3 gezien en ik kan maar één ding zeggen; Dit is Star Trek.

Ik dacht echt dat ze het niet meer konden na al die onzin in Picard en Discovery, maar hier bewijzen ze het tegendeel. Kunnen we alle andere shows cancellen om de komende zeven seizoenen van Strange New Worlds te financieren?

Overigens ook blij om te ontdekken dat ik geen racist of sexist ben. Gek genoeg erger ik me helemaal niet aan diversiteit als de karakters gewoon goed geschreven en likeable zijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ErikT738 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:09:
Ik heb net afleveringen 1, 2 en 3 gezien en ik kan maar één ding zeggen; Dit is Star Trek.

Ik dacht echt dat ze het niet meer konden na al die onzin in Picard en Discovery, maar hier bewijzen ze het tegendeel. Kunnen we alle andere shows cancellen om de komende zeven seizoenen van Strange New Worlds te financieren?

Overigens ook blij om te ontdekken dat ik geen racist of sexist ben. Gek genoeg erger ik me helemaal niet aan diversiteit als de karakters gewoon goed geschreven en likeable zijn.
Het helpt sowieso al heel veel als niet alle karakters om de vijf minuten in huilen uitbarsten. :+

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Net aflevering 1 gekeken.
Maar of ik heb het verkeerde gekeken of dat de Captain zijn dood heeft gezien is eerder langsgekomen in een andere serie. Kwam me erg bekend voor :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:19:
Net aflevering 1 gekeken.
Maar of ik heb het verkeerde gekeken of dat de Captain zijn dood heeft gezien is eerder langsgekomen in een andere serie. Kwam me erg bekend voor :?
In Discovery moet ie een kristal zien te krijgen en daar komt het allemaal voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:39

Blokker_1999

Full steam ahead

En ze durven zelfs, zoals in de goede oude tijd, tegenstrijdige elementen in te brengen. In Aflevering 1 ging Chapel nog vrolijk van "I'm gonna mes with your gnomes" terwijl het in aflevering 3 al snel ging van: ik weet dat genen manipuleren illegaal is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:18
Wauw, aflevering 4 had volgens mij alles in zich. Dit is waar we als star trek fans al jaren op zitten te wachten!

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Webgnome
Ben ik trouwens de enige die veel overeenkomsten ziet tussen Carina Drummer en La'an Noonien Singh ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:06:
Ben ik trouwens de enige die veel overeenkomsten ziet tussen Carina Drummer en La'an Noonien Singh ?
Mijn vrouw was ervan overtuigd dat het dezelfde actrice was, dus nee ;) Het accent klopt zelfs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• segil
Zeer zekers niet de enige. Ik krijg ook een Drummer vibe bij Singh. En dat is positief bedoeld :)
Make-up en kapsel helpen mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Dat had ik dus meteen de 1e keer dat ik haar zag en hoorde. Ik vind het prima, Drummer vond ik echt fantastisch :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RogierColijn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-03 21:09
Wat heb ik dit gemist! De laatste aflevering was weer fantastisch!

Deze serie is eindelijk weer Star Trek! Niet van dat dramatische raise-the-stakes pieuw pieuw gewauwel van de andere twee series.

Als er een petitie was om Disco en Picard (erg jammer dat dat toch geen leuke serie is geworden...) te cancellen en al het geld in de kuif van Anson Mount te stoppen zou ik hem tekenen!

Nu zit ik wel met een dilemma... Ik wil een signaal afgeven aan Paramount dat dit de way to go is. (Vote with my wallet) Maar zover ik kan zien is er nog steeds geen manier om dit legaal te kijken in Nederland?

(Overigens voor fans van deze show, Seizoen 3 van the Orville is net begonnen, wat een beetje dezelfde energie heeft TNG)

[Voor 30% gewijzigd door RogierColijn op 03-06-2022 01:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
De nieuwste aflevering was leuk gevonden maar er miste iets voor mijn gevoel. misschien iets teveel verhaallijnen in een aflevering?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vond het een heerlijke 'shore leave' aflevering. Echt top. Daar horen wat mij betreft altijd wat subverhalen bij. Ze waren allemaal goed. De enige die ik wat minder vond (maar wel een mooi einde had) was voor mij het hele verhaal van
spoiler:
Enterprise Bingo
. Ik merk dat ik nu al meeleef met de cast. Nogmaals, vond Disco niet slecht, maar eigenlijk is de cast zó veel beter in SNW!! En als bonus: Pike z'n groene tenue!!

Minpunt deze aflevering: geen Hemmer. Ik ben gek op Hemmer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
Het groene tenue is toch, als ik het mij goed herinner, een reïncarnatie van doe van Kirk voor officiële aangelegenheden?

(Kennen ze in deze tijdsperiode eigenlijk de vakantie planeet risa? Ja dus, aangezien ze in Ent deze al kende)

spoiler:
Overigens wat mij wel opviel. Ze hadden het in het begin over de betha quadrant, maar is dat wel 'correct'?

[Voor 61% gewijzigd door Webgnome op 03-06-2022 19:24]

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Weer zo'n aflevering waarvan ik dacht dat het niet meer kon. Deze lijkt echt recht uit de jaren negentig te komen. Ook prachtig dat Pike het kapiteins groen droeg deze aflevering.

@Webgnome ik weet niet wat ze er officieel als reden voor hebben gegeven, maar het schijnt per ongeluk te zijn ontstaan. Kirk's groene tenue zou er met het blote oog hetzelfde uit hebben gezien als de "normale" gele kleur en enkel op camera groen ogen. Geen idee waar ik dit ooit heb gezien dus ik heb helaas geen bron.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraanwagen
Zou je kunnen stellen dat kijkers van de ‘old generation’ en die zijn opgegroeid zijn met TNG, Discovery en Picard (ondanks de bekende karakters) minder waarderen en SNW juist wel? Of is het geen leeftijds-ding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:58
Ben opgegroeid eind jaren '90 met DS9, Voyager en TNG (ben 36 jaar) en daarna met Enterprise. SNW sluit nadeloos aan met deze series. Je waant je weer tijdens het kijken van SNW in de jaren '90. (En een geüpdatet versie van de jaren '60 TOS serie). Echt genieten voor de fans.

Discovery en Picard weten niet zo goed wat ze moeten zijn en faalt daardoor in het vertellen van een verhaal en neerzetten van interessante en diepgaande karakters. Daar is inmiddels genoeg over geschreven overal.

In SNW staat dusver in elke aflevering een karakter centraal met een verhaallijn wat afgesloten wordt binnen de aflevering. De overige karakters krijgen daarnaast ook voldoende diepgang en aandacht tijdens de afleveringen, waardoor de serie veel beter neergezet wordt als Picard en Discovery.

The Orville en SNW zijn de betere Star Trek series momenteel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:44
Webgnome schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:34:
Het groene tenue is toch, als ik het mij goed herinner, een reïncarnatie van doe van Kirk voor officiële aangelegenheden?

(Kennen ze in deze tijdsperiode eigenlijk de vakantie planeet risa? Ja dus, aangezien ze in Ent deze al kende)

spoiler:
Overigens wat mij wel opviel. Ze hadden het in het begin over de betha quadrant, maar is dat wel 'correct'?
spoiler:
als in het mij goed herinner ligt een groot deel van het klingon empire en Romulan Star Empire in het beta quadrant

• Webgnome
De aflevering van deze week was weer eentje om van te genieten. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HolySpirit
  • Laatst online: 03-06 15:18
Was zeker een goede aflevering. Vond vooral het einde ook goed. Dat het niet altijd goed afloopt en iedereen alles maar moet doen zoals de federatie het wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
@HolySpirit inderdaad. Dat vond ik ook het sterke van de aflevering. Als je op internetz kijkt dan zijn er daar ook weer mensen boos over 'want het moet toch een feel good star trek zijn!!!@#!@!'. Ach ja..

• Webgnome
Webgnome schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:58:
De aflevering van deze week was weer eentje om van te genieten. :D
oOo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb een favoriet karakter. Deze aflevering zat gewoon zo veel plezier in, maar tegelijk wel behoorlijk wat feels. Voor degenen die denken dat La'an een 1:1 Drummer is: door deze aflevering zie ik haar nooit meer hetzelfde.

• kraanwagen
Ik vond 6 zeker geen goede aflevering. Na 10 minuten ofzo gestopt met naar dit sprookje te kijken. Hopelijk is de volgende aflevering weer prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Deze ep was wel grappig, niet echt mijn ding en hoeft voor mij niet nog een keer zo een sprookje.. Maar het is wel echt in de spirit van TOS EN TNG..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kraanwagen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:37:
Ik vond 6 zeker geen goede aflevering. Na 10 minuten ofzo gestopt met naar dit sprookje te kijken. Hopelijk is de volgende aflevering weer prima.
Ik ben ook geen fan van zulke afleveringen. Net zoals eerdere soort gelijke afleveringen op een holodeck in andere series. Als je echter doorspoelt tot op het punt dat er een 2e persoon bij komt die weet dat er iets aan de hand is, vanaf daar is het een prima aflevering met een mooi sterk einde.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Het is ook niet mijn ding, maar het is zeker interessant om alle acteurs eens in een andere soort rol te zien. Sommigen vallen een beetje door het ijs, andere doen het best goed. Kan mij ook voorstellen dat dit leuk is voor de acteurs zelf.

Anyhow, ik merk dat ik deze serie wel echt leuk begin te vinden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
PilatuS schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:05:
Ik ben ook geen fan van zulke afleveringen. Net zoals eerdere soort gelijke afleveringen op een holodeck in andere series. Als je echter doorspoelt tot op het punt dat er een 2e persoon bij komt die weet dat er iets aan de hand is, vanaf daar is het een prima aflevering met een mooi sterk einde.
Bedankt voor deze info, ook ik stond op het punt het af te zetten.

Ik kijk nu nog maar ff door.
Arsenius schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:02:
Deze ep was wel grappig, niet echt mijn ding en hoeft voor mij niet nog een keer zo een sprookje.. Maar het is wel echt in de spirit van TOS EN TNG..
In een seizoen van 24 afleveringen kan het wel een leuke afwisseling zijn zo halverwege/driekwart het seizoen, maar we zijn bij aflevering 8 van 10. Persoonlijk vind ik het onnodig en jammer van de aflevering.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Webgnome
Ik denk dat ze het vooral als fanservice doen aangezien er best wat mensen zijn die deze aflevering wel erg leuk vonden. (als ik het internetz mag geloven). Het lijkt er een beetje op dat ze de beste dingen uit TOS, TNG etc hebben gepakt en die in afleveringen hebben gestopt om er zo zeker van te zijn dat het precies is wat mensen er van verwachten. Dat dit concept op de lange termijn niet werkt lijken ze niet te beseffen. Immers, je kan niet elk seizoen een aflevering maken met een zwaar ethisch vraagstuk, je kunt niet elk seizoen een aflevering als dit maken dan gaat het namelijk al snel vervelen.

Ach ja, wat ik wel jammer vind aan deze aflevering is de manier waarop ze het kind er uit hebben geschreven. Het is ergens wel slim gedaan en ook wel touching maar er had volgens mij zoveel meer in kunnen zitten. Maar wie weet wat er nog meer komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
Aflevering 9 was ook weer eentje volgens het boekje en daarom eigenlijk gewoon goed.
spoiler:
Het is best goed dat ze de Gorn een eigen backstore hebben gegeven en verder uitdiepen. Dat hebben ze blijkbaar, als ik memory alpha mag geloven, al eerder gedaan in diverse series. Echter in SNW doen ze het nog net een beetje beter.
Als ik toch kritiek moet hebben op deze aflevering is dat er zo nu en dan net iets teveel flauwe humor in zit op momenten dat je denkt. Niet nu. En dan met name tijdens de debriefing voor men naar het gecrashte schip gaat. De 'grappen' van mBenga, hoewel erg to the point, waren een beetje teveel van het goede. Maar buiten dat, het is en blijft een leuke serie om naar te kijken . Hopelijk komt er een S2 en kunnen ze dit niveau hoog houden.

[Voor 81% gewijzigd door Webgnome op 10-07-2022 12:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
S01E09:leuke aflevering inderdaad, zeker goed vergeleken met de vorige (meh) of die daarvoor, met de piraten.
Wat ik er minder aan vond: de crewmember die zo overdreven op Spock reageerde omdat 'ie geen emoties liet zien maar gewoon z'n werk deed. Gewoon ongeloofwaardig en overdreven. Jammer dat de Gorn hem niet pakte.

Verder wel jammer dat Hemmer en La'an zijn uitgeschreven - kon ze allebei wel waarderen als onderdeel van de serie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraanwagen
Ja. Betere aflevering dan vorige week… Met mooi
spoiler:
Alien-
sfeertje.

spoiler:
Wel jammer dat van onbekende crewmembers al wel vast staat wat hun lot wordt….

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
@kraanwagen
spoiler:
Dat is een Star Trek gimmick. In alle series tot nu toe is het vrij duidelijk wanneer een onbekend crewlid ineens op de voorgrond komt dan weet je wat daarmee gebeurd. Dat was ook de intentie van de schrijvers, althans dat kwam naar voren in deze video over de aflevering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
kraanwagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:35:
Met mooi
spoiler:
Alien-
sfeertje.

spoiler:
Wel jammer dat van onbekende crewmembers al wel vast staat wat hun lot wordt….
Niet alleen Alien, maar ook nog wat Predator er bij. Vooral hoe de aliens zien is nogal een ripoff. Opzich wel een prima aflevering, maar wel heel erg gejat van Alien en van Predator.

Verder natuurlijk:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Damn, nu dat we er 10 hebben gehad begin ik mij al direct af te vragen: wat moet ik nu op donderdagavond kijken? Ik heb er van genoten, zeker van de ups, maar zelfs van de downs en kan niet wachten op een tweede seizoen en hoop dat, zeker met de lovende kritieken, men nog enkele jaren door kan gaan.

Grootste nadeel aan online streaming is natuurlijk dat we geen kijkcijfers meer hebben, als outsider kunnen we niet oordelen hoe succesvol een serie wel of niet is, maar blijft het bang afwachten wat de studio gaat doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Webgnome schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:34:
Aflevering 9 was ook weer eentje volgens het boekje en daarom eigenlijk gewoon goed.
spoiler:
Het is best goed dat ze de Gorn een eigen backstore hebben gegeven en verder uitdiepen. Dat hebben ze blijkbaar, als ik memory alpha mag geloven, al eerder gedaan in diverse series. Echter in SNW doen ze het nog net een beetje beter.
Als ik toch kritiek moet hebben op deze aflevering is dat er zo nu en dan net iets teveel flauwe humor in zit op momenten dat je denkt. Niet nu. En dan met name tijdens de debriefing voor men naar het gecrashte schip gaat. De 'grappen' van mBenga, hoewel erg to the point, waren een beetje teveel van het goede. Maar buiten dat, het is en blijft een leuke serie om naar te kijken . Hopelijk komt er een S2 en kunnen ze dit niveau hoog houden.

--

[YouTube: TRAILER PROMO S01 E10 - Star Trek Strange New Worlds - SEASON FINALE - 4K (UHD) CLIP 1X10 - 1.10]
Sommige van die elementen, zoals de briefing aan het begin van E09 maken het voor mij net een stuk menselijker. Gedaan met altijd maar zeer fromeel en statisch te zijn en te roepen "to the briefing room!". Gewoon bij het eten, want eten moet je toch. Men mag voor mij zelfs eens een red-alert geven terwijl de kapitein op het toilet zit, geen enkele reden dat zoiets niet kan gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
Blokker_1999 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Sommige van die elementen, zoals de briefing aan het begin van E09 maken het voor mij net een stuk menselijker. Gedaan met altijd maar zeer fromeel en statisch te zijn en te roepen "to the briefing room!". Gewoon bij het eten, want eten moet je toch. Men mag voor mij zelfs eens een red-alert geven terwijl de kapitein op het toilet zit, geen enkele reden dat zoiets niet kan gebeuren.
daar heb je zeker wel een punt. Misschien is het inderdaad beter zo en is het menselijker. Ik kan mij echter wel situaties/instellingen voorstellen waarbij dit soort gedrag tijdens belangrijke meetings niet wordt geaccepteerd. Ach ja, het is entertainment.

----

Aflevering 10 was ook weer een goede al vond ik dit een van de mindere. Ik had het gevoel dat ze een bepaalde TOS aflevering aan het overdoen waren en hoewel daar niks mis mee was en gezien het
spoiler:
tijdlijn gedoe
logisch is was het toch een beetje jammer. Maar ook weer hier het was fijn om te kijken. Mbenga blijft de grapjas uithangen en begint zelfs een beetje op mcoy te lijken qua gedrag :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vanaalten
Blokker_1999 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:35:
Damn, nu dat we er 10 hebben gehad begin ik mij al direct af te vragen: wat moet ik nu op donderdagavond kijken? Ik heb er van genoten, zeker van de ups, maar zelfs van de downs en kan niet wachten op een tweede seizoen en hoop dat, zeker met de lovende kritieken, men nog enkele jaren door kan gaan.

Grootste nadeel aan online streaming is natuurlijk dat we geen kijkcijfers meer hebben, als outsider kunnen we niet oordelen hoe succesvol een serie wel of niet is, maar blijft het bang afwachten wat de studio gaat doen.
Geen kijkcijfers, maar op IMDb wel beoordelingen, dat zegt hopelijk ook wel wat:
IMDB: Star Trek: Strange New Worlds - Season 1

Zo zou het mij ergens verbazen als Star Trek Discovery nog een vijfde seizoen krijgt:
IMDB: Star Trek: Discovery - Season 4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Webgnome schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Aflevering 10 was ook weer een goede al vond ik dit een van de mindere. Ik had het gevoel dat ze een bepaalde TOS aflevering aan het overdoen waren en hoewel daar niks mis mee was en gezien het
spoiler:
tijdlijn gedoe
logisch is was het toch een beetje jammer. Maar ook weer hier het was fijn om te kijken. Mbenga blijft de grapjas uithangen en begint zelfs een beetje op mcoy te lijken qua gedrag :+
Maar dat is exact wat ze gedaan hebben. TOS S01E14 Balance Of Terror. Heb die na deze van SNW bekeken en dan zie je heel veel overeenkomsten. Enige wat we missen is Spock die onder zijn console duikt om wat draadjes in elkaar te draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
Ik zal die aflevering is terug kijken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

vanaalten schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Geen kijkcijfers, maar op IMDb wel beoordelingen, dat zegt hopelijk ook wel wat:

Zo zou het mij ergens verbazen als Star Trek Discovery nog een vijfde seizoen krijgt:
Ik hoop dat Discovery begraven wordt. Brrr.

New Worlds was meer dan prima daar mogen nog wel paar seizoenen extra van komen. Geen overdreven gehuil en gewoke. Vind het ook fijn dat het 10 afleveringen zijn. Kort maar krachtig. :)

ps:
Wel jammer dat Rebbeca Romijn haar rol als Number One imo toch wat onderbelicht bleef. Had het gevoel dat ze daardoor ook niet echt in haar rol kon groeien.

[Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 08-07-2022 13:09]

PC Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
vanaalten schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Seizoen 5 van Discovery is een tijd geleden al bevestigd:
Star Trek: Discovery season five was given the green light in January 2022, as part of a mega announcement regarding the future of the Star Trek Universe.

Alongside the announcement, it was revealed Picard will end with season three, and Strange New Worlds has been renewed for season two.
bron

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daffie82
  • Laatst online: 20:48
vanaalten schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:43:
S01E09:leuke aflevering inderdaad, zeker goed vergeleken met de vorige (meh) of die daarvoor, met de piraten.
Wat ik er minder aan vond: de crewmember die zo overdreven op Spock reageerde omdat 'ie geen emoties liet zien maar gewoon z'n werk deed. Gewoon ongeloofwaardig en overdreven. Jammer dat de Gorn hem niet pakte.

Verder wel jammer dat Hemmer en La'an zijn uitgeschreven - kon ze allebei wel waarderen als onderdeel van de serie.
Die crew member is Sam Kirk.

LG OLED65G1RLA / Sennheiser Ambeo Max + SVS SB-1000 Pro / Zidoo Z9X / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v14.0.10 (SMOEUXM)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22
De Laatste aflevering was gewoon briljant, en echt Star Trek.
Sterker nog is dat ze het gehele verhaal een soort redo is van de klassieke aflevering.

****** DUH SPOILERS ******

• daffie82
Laatste 2 afleveringen van SNW waren echt goed. Maakt de paar mindere afleveringen dit seizoen ruimschoots goed. Toch wel een sterk seizoen, zeker als je bedenkt dat dit het eerste is (en dat zijn meestal niet de beste in de historie van Trek).

LG OLED65G1RLA / Sennheiser Ambeo Max + SVS SB-1000 Pro / Zidoo Z9X / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v14.0.10 (SMOEUXM)

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Nu seizoen 1 compleet is en iedereen bijkans over elkaar tuimelt in loftuitingen ben ik hem ook maar gaan kijken (expres gewacht om te zien of ze niet een zeperd gingen maken, iets met een ezel en een steen). Ik heb nu 3 afleveringen gezien, enne, hm.

Ik bedoel, dit is OK, maar volgens mij reageert iedereen wel heel sterk op het feit dat het niet om te huilen zo erg is, a la Discovery en Picard. For the record: ik ben begonnen met TNG en ik heb alles gekeken tot en met ENT, TOS was van voor mijn tijd en heb ik alleen incidenteel gezien. Discovery heb ik na 2 seizoenen overboord gegooid, Picard heb ik niet eens tot S1 afgekeken -- ik heb dus wat minder last van de nood tot verlossing van de recente treurnis. :P

Vooral aflevering 3 vond ik zwak: de gebruikelijke technobabble onzin met een mysterieuze aandoening die biologisch gezien nul hout snijdt en genezen wordt met een last-minute wondertje dat met een oneliner afgedaan wordt -- dat past weliswaar geheel in de traditie van Trek, maar dat maakt het nog niet goed -- en naar nu blijkt heeft blijkbaar iedereen in de crew wel een Duister Geheim (want dat moet tegenwoordig om de karakters interessant te houden, blijkbaar), en vooral dat van
spoiler:
de dokter
is compleet onzinnig en licht ongeloofwaardig hoe het überhaupt zo ver kon komen.
spoiler:
Gelukkig belooft hij plechtig dat hij niet opnieuw bijna de hele bemanning zal laten sterven omdat hij niet iemand even om hulp kon vragen of zo, goed om te weten. :X

Begrijp me goed, het niveau ligt nog steeds huizenhoog boven de rest van recente Trek (dat alleen de naam draagt), maar de jubelzangen vind ik wat overdreven. Benieuwd wat de rest van het seizoen doet.

• MneoreJ
  • Nu online
Haha, wellicht te vroeg gesproken, aflevering 4 is er dan echt weer eentje waarin de schrijvers zich helemaal laten gaan. Gooi "Wrath of Khan", "Das Boot" en TNG's "Disaster" in een potje, breng flink op smaak met een lading actie, gooi er nog wat smeuige VFX door en karren maar. Bak popcorn sterk aan te raden. Dit zou in eerdere Trek series twee of zelfs drie afleveringen zijn geweest, hier is het gas op de plank. Wat een schril contrast ook met de vermoeiende en betekenisloze "honderd schepen doen pew pew lasers naar elkaar" actiescènes elders.

Ik heb zegge en schrijve één puntje van kritiek, en dat is
spoiler:
dat de uitwerking van het "alfabet" van de Gorn potsierlijk was (Latijnse letters en Engelse woorden, echt waar? Benieuwd of ze hier later nog met een geniale retcon komen dat dit gaat verklaren) en het idee dat de Gorn zo simpel voor de gek gehouden zouden kunnen worden om hun eigen schip maar gelijk af te knallen terwijl de shuttle blijkbaar genegeerd wordt.
Maar goed, dit is 5 minuten in heel de aflevering, levert tenminste ook nog wat backstory op en doet er voor het verhaal niet heel erg veel toe, dus dat wil ik nog wel met de mantel der liefde bedekken.

• PilatuS
  • Niet online
MneoreJ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:22:

Ik bedoel, dit is OK, maar volgens mij reageert iedereen wel heel sterk op het feit dat het niet om te huilen zo erg is, a la Discovery en Picard.
Voor de meeste van ons is het denk ik ook gewoon herkenbaar als de Star Trek waar we allemaal mee opgegroeid zijn Of dat nou TOS of VOY is maakt weinig uit. Niemand zegt dat het pefect is, maar het oude Star Trek gevoel van vroeger is weer terug.

• MneoreJ
  • Nu online
PilatuS schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
Voor de meeste van ons is het denk ik ook gewoon herkenbaar als de Star Trek waar we allemaal mee opgegroeid zijn Of dat nou TOS of VOY is maakt weinig uit. Niemand zegt dat het pefect is, maar het oude Star Trek gevoel van vroeger is weer terug.
Ja, maar precies daarom ook denk ik dat het enthousiasme wat overdreven en "OMG nostalgia" is. Tussen "klassieke" series onderling gaapt tenslotte ook nog een behoorlijke kloof, zonder een discussie te willen starten over wat nu ieders favoriet is. :P

SNW is een soort "greatest hits" compilatie, van wat ik tot nu toe gezien heb, waarin men inderdaad opzettelijk gaat voor leunen op klassieke Trek, niet alleen qua sfeer maar ook qua karakters en verhaallijnen. En dat doet men helemaal niet onverdienstelijk, maar origineel of diepgaand is het tot nu toe ook allesbehalve, en daar kon je de oude series toch wel degelijk vaker op betrappen (nou ja, series als VOY of ENT duidelijk minder). Dat zeg ik met nog maar 4 afleveringen onder de riem, moet ik ook gelijk erbij zeggen.

Ik snap het wel, hoor; ik heb zelf ook met afgrijzen gekeken naar het meeste van Discovery en bijna alles van Picard (van wat ik ervan kon verdragen althans). In vergelijking is dit natuurlijk een verademing en het doet je gelijk weer denken aan hoe het was. Een slap aftreksel is het zeker niet, maar ik vraag me af of het nog ergens naartoe gaat waar het toch een beetje een eigen identiteit probeert te ontwikkelen, zonder gelijk in het ravijn te springen zoals die andere series.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Zo, alle afleveringen van seizoen 1 gekeken, en nu is het wel duidelijk: men houdt strikt aan het devies "beter goed gejat dan slecht verzonnen", en elke aflevering is een feest der herkenning met een kwis waar ze het verhaal dit keer van hebben geleend. Zelfs de laatste aflevering, die nominaal over Pike gaat en zijn lotsbestemming, weet toch weer gewoon een remake van een TOS aflevering te zijn (op het kleine stukje dat het seizoen afsluit na).

Maar is dat erg? Nee. Strange New Worlds komt er openlijk voor uit (tot op de achtergrondmuziek toe!) en weet heel goed waar het mee bezig is: de fans geven wat ze willen, en dat doen ze echt heel goed. Het moet gezegd worden: de sets, de kostuums, alles ziet er fantastisch uit. De brug van de Enterprise heeft er nog nooit zo mooi uit gezien, en de manier waarop ze de retro look van TOS weten te combineren met een hypermoderne uitstraling is iets wat praktisch uitnodigt om het in VR te hebben. Discovery zag er ook mooi uit, maar daar werd het effect nogal vaak teniet gedaan door shaky cam, lens flares, rare hoeken en vooral heel veel donkere scènes. Strange New Worlds doet dat allemaal niet en probeert geen Hollywood blockbuster te zijn: goed belichte sets waarin je als kijker nog gewoon mag zien wat er gebeurt. Zelfs de bekende "screen shake" als er dingen exploderen beperkt men hier tot een minimum.

Combineer dat met Anson Mount, die de lach aan z'n kont heeft hangen, die je volgens mij in de encyclopedie terug kan vinden als je het woord "charismatisch" opzoekt, en die zo mogelijk nog meer op Kirk lijkt dan Kirk zelf, en een crew die het overwegend professioneel houdt, zoals je van "the best of the best of Starfleet" (hun woorden) ook mag verwachten, en je kijkt naar iets dat absoluut het mooiste eerbetoon aan klassieke Trek genoemd mag worden dat je met dit budget kunt kopen. Vooruitstrevend is het allemaal niet meer, maar Trek zelf en de fans van het eerste uur worden er natuurlijk ook niet jonger op, en wat er gebeurt als men wel "vooruitstrevend" probeert te zijn naar moderne maatstaven weten we inmiddels: gemakzuchtig geschreven pulp waar men de naam "Star Trek" op plakt voor de marketing, en waar je blij moet zijn als ze het oorspronkelijke materiaal met rust laten in plaats van wat elementen eruit te pulken en ze rond te paraderen bijkans als slechte parodie.

Als het enige dat Strange New Worlds verweten kan worden is dat het niet origineel is is wat er overblijft nog altijd dik de moeite van het kijken waard. Als de schrijvers ergens nog wat avontuurlijker willen worden en de gulden middenweg kunnen ontdekken tussen fanservice en hun eigen verhalen vertellen heeft dit potentie om niet alleen de beste Trek te worden van de afgelopen jaren (dat is het al, maar dat is makkelijk gewonnen), maar ook z'n eigen plek te veroveren tussen de klassiekers; maar ook als men het op safe blijft spelen en alleen het beste van wat vooraf kwam nog eens dunnetjes over wil doen blijft het onverminderd leuk om "space, the final frontier" te verkennen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
@MneoreJ Mooie samenvatting. Ik denk dat originele verhalen verzinnen nog niet zo makkelijk is eigenlijk. Zeker als het om traditionele scifi gaat. Ik zie dat de star trek franchise 850 afleveringen kent, dat zijn heel wat verhalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:29:
@MneoreJ Mooie samenvatting. Ik denk dat originele verhalen verzinnen nog niet zo makkelijk is eigenlijk. Zeker als het om traditionele scifi gaat. Ik zie dat de star trek franchise 850 afleveringen kent, dat zijn heel wat verhalen.
Tja, de Bijbel (nota bene) zegt het al, er is niks nieuws onder de zon. Volledig origineel is natuurlijk niks, en heel veel verhalen zijn gewoon net even iets anders uitgewerkte herhalingen van iets dat al eerder kwam, dat is een feit. Maar het moet gezegd dat SNW het ook grotendeels niet eens probeert en vooral trots is op z'n afkomst. Een héél klein beetje avontuurlijker mag van mij wel, ook als er dan hier en daar een aflevering niet goed valt bij iedereen (en dan niet omdat het een remake is van een eerdere aflevering die je ook al niet leuk vond :P).

SNW heeft nog eens de bijkomende moeilijkheid dat men het moet "doen" met een schip en een setting en een kapitein waarvan het allemaal al vast staat wat er van moet worden (tenzij men wil tornen aan TOS en de rest, maar dat is al genoeg gedaan door anderen, en zou tegen het idee van SNW indruisen, dus dat zullen ze niet doen). De mogelijkheid tot verrassen is dus om te beginnen al beperkt. Maar de ruimte is groot, dus het moet te doen zijn.

Ik zou het ook prima vinden als men met een compleet origineel schip en bemanning kwam en dan goede verhalen ging vertellen in de sfeer van Star Trek, maar telkens als ze dat proberen wordt het niet alleen erg maar somehow erger dan de vorige keer, dus ja. Misschien is dit het beste dat men voor elkaar kan krijgen en moeten ze het ook maar gewoon zo houden -- "be careful what you wish for" and all that.

[Voor 12% gewijzigd door MneoreJ op 15-07-2022 13:41]

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:20
Gisteren eindelijk de laatste aflevering van het eerste seizoen kunnen kijken en dit is toch "By Far" de beste Star Trek serie die we sinds jaren hebben na Enterprise.
Laatste waardeer ik steeds meer dus tot volgend seizoen van SNW die maar weer eens gaan kijken, alweer jaren geleden dat ik die teruggekeken heb.
Na SNW volgt op afstand Picard en helemaal onderaan bungelt ergens Discovery, het slechtste (niet kwa CGI), wat ze uitgebracht hebben ooit.

Xiaomi 12 Pro 12GB\256GB EEA Global V14.0.8.0.TLBEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• daffie82
snah001 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:32:
Gisteren eindelijk de laatste aflevering van het eerste seizoen kunnen kijken en dit is toch "By Far" de beste Star Trek serie die we sinds jaren hebben na Enterprise.
Laatste waardeer ik steeds meer dus tot volgend seizoen van SNW die maar weer eens gaan kijken, alweer jaren geleden dat ik die teruggekeken heb.
Na SNW volgt op afstand Picard en helemaal onderaan bungelt ergens Discovery, het slechtste (niet kwa CGI), wat ze uitgebracht hebben ooit.
Helemaal mee eens.

Als echte toppers ook uiteraard TNG en DS9.
Laatste 2 seizoenen van Enterprise waren vooral fantastisch. Heb het hier thuis op Bluray liggen. Misschien binnenkort ook eens opnieuw kijken.

[Voor 10% gewijzigd door daffie82 op 08-09-2022 14:53]

• kraanwagen
snah001 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:32:
Ook mee eens, maar vond het óók slecht qua CGI. Te veel nodeloos knipperende lampjes en onnodig zwevende apparaten enzo…

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 21:45

Spooksel

Spooksel!

Ik heb vorige week een abo genomen op SkyShowtime, oa vanwege SNW. Ben nog niet helemaal door het seizoen heen, pas bij aflevering 6 ofzo, maar omg... wat een heerlijke serie zeg! Dit is echt wel een beetje het Star Trek wat ik gemist heb sinds Enterprise ermee stopte!

Disco is filler, Picard is fan service, Lower Decks is leuk, maar dit... wauw! I missed this so much _/-\o_

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Lunchbox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 21:21
MneoreJ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:22:
Nu seizoen 1 compleet is en iedereen bijkans over elkaar tuimelt in loftuitingen ben ik hem ook maar gaan kijken (expres gewacht om te zien of ze niet een zeperd gingen maken, iets met een ezel en een steen). Ik heb nu 3 afleveringen gezien, enne, hm.

Ik bedoel, dit is OK, maar volgens mij reageert iedereen wel heel sterk op het feit dat het niet om te huilen zo erg is, a la Discovery en Picard. For the record: ik ben begonnen met TNG en ik heb alles gekeken tot en met ENT, TOS was van voor mijn tijd en heb ik alleen incidenteel gezien. Discovery heb ik na 2 seizoenen overboord gegooid, Picard heb ik niet eens tot S1 afgekeken -- ik heb dus wat minder last van de nood tot verlossing van de recente treurnis. :P

Vooral aflevering 3 vond ik zwak: de gebruikelijke technobabble onzin met een mysterieuze aandoening die biologisch gezien nul hout snijdt en genezen wordt met een last-minute wondertje dat met een oneliner afgedaan wordt -- dat past weliswaar geheel in de traditie van Trek, maar dat maakt het nog niet goed -- en naar nu blijkt heeft blijkbaar iedereen in de crew wel een Duister Geheim (want dat moet tegenwoordig om de karakters interessant te houden, blijkbaar), en vooral dat van
spoiler:
de dokter
is compleet onzinnig en licht ongeloofwaardig hoe het überhaupt zo ver kon komen.
spoiler:
Gelukkig belooft hij plechtig dat hij niet opnieuw bijna de hele bemanning zal laten sterven omdat hij niet iemand even om hulp kon vragen of zo, goed om te weten. :X

Begrijp me goed, het niveau ligt nog steeds huizenhoog boven de rest van recente Trek (dat alleen de naam draagt), maar de jubelzangen vind ik wat overdreven. Benieuwd wat de rest van het seizoen doet.
Ga de TOS films kijken als je die nog niet hebt gezien. Vooral The Undiscovered Country en The Wrath of Khan zijn goede films.

• MneoreJ
  • Nu online
Lunchbox schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:53:
Ga de TOS films kijken als je die nog niet hebt gezien. Vooral The Undiscovered Country en The Wrath of Khan zijn goede films.
Zeker. Ik heb alle Trek films gezien, inclusief de TOS era. Alleen de serie zelf niet en ik ken de belangrijkste wapenfeiten alleen van beschrijvingen of verwijzingen (dingen als Arena, The Trouble with Tribbles en natuurlijk Spock's Brain :P). Nu ik erover denk kan ik eigenlijk geen goede reden bedenken om het niet alsnog te gaan kijken, ben ik ook weer beter in herkennen waar de plots van SNW vandaan komen.

• Lunchbox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-04 21:21
MneoreJ schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:34:
[...]

Zeker. Ik heb alle Trek films gezien, inclusief de TOS era. Alleen de serie zelf niet en ik ken de belangrijkste wapenfeiten alleen van beschrijvingen of verwijzingen (dingen als Arena, The Trouble with Tribbles en natuurlijk Spock's Brain :P). Nu ik erover denk kan ik eigenlijk geen goede reden bedenken om het niet alsnog te gaan kijken, ben ik ook weer beter in herkennen waar de plots van SNW vandaan komen.
Zolang je je bedenkt dat ze een budget van 10 dollar hadden komt het goed *O*

Maar er zitten echt wel goede thema's in en een aantal afleveringen zijn en blijven heel erg goed.

Over de huidige series:

Ik had wel graag wat meer miniseries willen hebben. Bijv captain Sulu op een missie tijdens het tijdperk van de TOS films. En dan gewoon liever 3 goede afleveringen dan een heel seizoen van 10 a la Picard waarvan het duidelijk is dat het verhaal zich maar leende voor 3 (en dat was ook nog eens een belabberd verhaal).

[Voor 19% gewijzigd door Lunchbox op 20-11-2022 10:19]

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 11:37
Ik vind het een goede serie, maar nog steeds niet iets waar ik voor ga zitten.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik na voyager niks meer echt kon bekoren. Stiekem hoop ik nog steeds dat ze een vervolg doen op Voyager, maar dan met de USS Prometheus.

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
Ben nu ook aan het kijken. Erg leuk tot nu toe en inderdaad een feest der herkenning.
Hiervoor heb ik TOS, TNG (2e x) en Voyager (2e x) gekeken. Fijn dat het weer episodisch is zoals vroeger. Ik vond dat toch wat minder aan Picard en Discovery.

• segil
Onlangs heb ik het eerste seizoen opnieuw bekeken en ben nu zover om mijn 2 cents te delen. Ik heb hier expres mee gewacht omdat ik merkte dat ik bij het eerste keer kijken gelijk de neiging had om te reageren (positief of negatief) vanuit de emotie en liever eerst alles wilde laten bezinken. Dat heeft mijn mening wel wat gerelativeerd.

Allereerst, ik ben zoals velen hier opgroeid met TNG, DS9, VOY en ENT. (TOS heb ik niet gezien) En zoals velen hier zag ik pijn in mijn hart wat voor gedrocht Discovery was en hoeveel moeite ik heb met Picard. De enige reden om daar naar te kijken is Patrick Steward.
Dus met vrees en spanning begonnen aan SNW. En het valt mee! Leuk dat nu weer losse verhalen verteld worden i.p.v. een allesomvattend einde-der-tijden verhaal. En leuk dat nu weer geprobeerd wordt het meer te laten lijken op de echte ST series.
Ik vind sommige personages ook goed geacteerd worden.
* Met name Spock, La'an en nurse Chapel vind ik goed acteren.
* Uhura is ook goed, zeker richting het einde van het seizoen.
* Ortegas en Hemmer heb ik niet zoveel mee. Ortegas is wat mij betreft een beetje te stoer aan het doen. En Hemmer is/was voor mijn gevoel niet echt een engineer. (kom ik later nog op terug)
* M'Benga vind ik ook interessant. Ik denk dat ze nog veel meer uit het personnage kunnen halen dan nu gedaan wordt.
* Number One / Una, daar kan ik kort over zijn. Blij dat die weg is. Matig acteerwerk, nul autoriteit wat je van een number one kunt verwachten. Helemaal niet aanwezig. Kortom, hopelijk komt daar een veel betere personnage voor in de plaats in S02.
* Tenslotte, le Capitain. Christopher Pike. Ik weet dat velen hier dol zijn op hem. Ik deel dat alleen niet zo. Het acteerwerk is okay, geen twijfel over mogelijk. Maar ik vind Pike nog niet echt captain-waardig. Hij staat niet op het niveau van Picard, Janeway, Sisko en zelfs Archer komt meer over als captain dan Pike. En voor mij zit het met name is het gebrek aan autoriteit die Pike uitstraalt. Het is allemaal te lief, te afwachtend wat hij doet. Te diplomatisch en teveel zoekend naar compromissen. Voor mij moet een captain duidelijkheid, kracht en een bepaalde manier van gezag uitstralen. En dat komt nog niet over bij Pike. Hij staat teveel tussen de mensen. Hopelijk gaat dat veranderen in seizoen 2.

De verhaallijnen geloof ik allemaal wel, die zijn leuk om naar te kijken. Gewoon lekker wegdromen in een star trek aflevering. Zolang het maar niet teveel over onderlinge gevoelens en emoties en relationele banden gaat, ben ik al lang blij. (iets waar Discovery veel en veel te veel last van heeft)

Wat ik nog wel mis aan SNW is de techniek en de werking van het schip. Bij andere ST series was de engineer altijd duidelijk aanwezig en je zag wat hij/zij aan het doen was. LaForge die bezig is in engineering en uitlegt aan Picard wat ze gaan proberen om uit een vijandig krachtveld te komen. B'Elanna die druk achter de computer bezig is om de core werkend te houden. Tucker die fanatiek over de trappen langs z'n warp-5 engine rent om een stable warpfield te genereren. En zelfs Miles die zijn technische truckjes doet. Maar ik mis dit allemaal in SNW. We krijgen een paar keer een beeld te zien van wat engineering moet voorstellen. Maar geen uitleg, geen technische toelichting, geen idee wat Hammer doet. Het lijkt wel dat ze engineering als een feit presenteren en daar verder niet mee bezig willen zijn. En ik hoop zo erg dat ze in de volgende seizoenen anders gaan doen.

Dus al met al is SNW zeker een welkome afwisseling en ik hoop dat ze nog vele seizoenen gaan maken. Qua gevoel en beleving zit het voor mij nog niet op het niveau van TNG,DS9,VOY,ENT, maar dat zou zo maar eens kunnen veranderen.

• Webgnome
Even een kleine bump. Is er al iets meer duidelijk over de release date van Seizoen 2?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
Webgnome schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:33:
Even een kleine bump. Is er al iets meer duidelijk over de release date van Seizoen 2?
nope alleen dat ze Seizoen 2 al gefilmd hebben en dit jaar op de buis komt datum nog onbekend

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:30
Ff een kleine bump
Al iets meer bekend over een release datum van het nieuwe seizoen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
Mel33 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:52:
Ff een kleine bump
Al iets meer bekend over een release datum van het nieuwe seizoen?
yep 15 juni 10 afleveringen en seizoen 3 komt er ook aan

[Voor 30% gewijzigd door bie100 op 30-03-2023 12:28]

• Webgnome
Ik heb er nu al zin in ! En helemaal tof dat het al een derde seizoen krijgt. Hopelijk kunnen ze het tweede seizoen van hetzelfde niveau houden als het eerste maar dan zonder al teveel fan-service en met nieuwe / originele plots.

[Voor 81% gewijzigd door Webgnome op 30-03-2023 13:10]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Webgnome schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:09:
Ik heb er nu al zin in ! En helemaal tof dat het al een derde seizoen krijgt. Hopelijk kunnen ze het tweede seizoen van hetzelfde niveau houden als het eerste maar dan zonder al teveel fan-service en met nieuwe / originele plots.
Ik vind seizoen 1 een paar hele sterke afleveringen hebben, maar ook een paar afleveringen die ik iets teveel 'filler' vond. Dat is ten opzichte van TNG/DS9/VOY het grootste probleem; je hebt maar 10 afleveringen in een seizoen, dus als er een paar minder afleveringen bij zitten, dan is meteen een belangrijk deel van je seizoen kwijt.

Persoonlijk heb ik echt een gigantische hekel aan van die afleveringen die zogenaamd grappig moeten zijn, zoals die aflevering uit seizoen 1 waarin iedereen personages uit een boek was. Daar had ik bij TNG ook al zo'n hekel aan. Dat is mij gewoon net wat te niet-serieus. De afleveringen van de Gorn waren daarentegen weer heel erg sterk.

En dat is meteen een sterkte en een zwakte van Star Trek: je kan elke keer een ander soort aflevering maken: horror, comedie, avontuur, drama. Maar niet alles werkt voor iedereen. Dat is in feite ook waarom Star Trek films zo verschillend zijn en waarom de ene wel werkt en de ander niet.

Dat neemt niet weg dat ik absoluut zin heb ik seizoen 2 (en later seizoen 3). Op Ortegas na vind ik de personages interessant en ben ik benieuwd wat ze allemaal kunnen bedenken :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

• [Roland]
  • Niet online
Luuk1983 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:46:
[...]
Ik vind seizoen 1 een paar hele sterke afleveringen hebben, maar ook een paar afleveringen die ik iets teveel 'filler' vond. Dat is ten opzichte van TNG/DS9/VOY het grootste probleem; je hebt maar 10 afleveringen in een seizoen, dus als er een paar minder afleveringen bij zitten, dan is meteen een belangrijk deel van je seizoen kwijt.

Persoonlijk heb ik echt een gigantische hekel aan van die afleveringen die zogenaamd grappig moeten zijn, zoals die aflevering uit seizoen 1 waarin iedereen personages uit een boek was.Daar had ik bij TNG ook al zo'n hekel aan. Dat is mij gewoon net wat te niet-serieus. De afleveringen van de Gorn waren daarentegen weer heel erg sterk.
Smaken verschillen :)
Ik geniet echt van dat soort afleveringen. Deze heb jk het vaakst terug gekeken.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee