Ik denk dat, als je het op die manier kunt oplossen, het niet zozeer ligt aan de omvormer, maar eerder aan de kabel in huis ( naast dat de spanning in de straat op dat moment al hoog zal zijn). Hoe dunner de kabel, hoe hoger de weerstand, dus des te hoger de omvormer de spanning moet zetten t.o.v. het net om te kunnen leveren. Wat is de aderdikte van de kabel waarmee de omvormers zijn aangesloten en hoeveel omvormers gebruik je op die kabel? Stel dat is een 2,5mm^2 en je kunt er goed bij, dan zou je evt. kunnen overwegen om daar een 4mm^2 of bij grote installaties 6mm^2 van te maken.Ross11 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:28:
[...]
Op zonnige dagen met wat wolkjes heb je een erg wisselende opbrengst , met soms wel hoge pieken van 120%.
Hierdoor schiet mijn spanning omhoog tot boven de 253 volt met als gevolg dat er een paar omvormers afschakelen.
Door de opbrengst op 80% te zetten toppen de omvormers soms wel wat af maar blijven wel aan.
Dit maakt voor de totale opbrengst soms iets uit maar geeft , voor mij, een meer stabile situatie.
Natuurlijk is voor ieder de situatie anders.![]()
Door meer af te toppen kun je de opbrengst wel verminderen waardoor je minder terug gaat leveren. Maar zolang er nog een posief tarief is gewoon terug leveren.
Pas als je negatief uit gaat komen kan dit volgens mij gewoon werken om terug te schroeven.
Dit terugschroeven wel rustig aan doen en niet per sec of min. Dan is mij gebleken dat de omvormer zich dan wat verslikt.
[ Voor 5% gewijzigd door ikke26 op 20-12-2024 09:43 ]