Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ross11 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:28:
[...]

Op zonnige dagen met wat wolkjes heb je een erg wisselende opbrengst , met soms wel hoge pieken van 120%.
Hierdoor schiet mijn spanning omhoog tot boven de 253 volt met als gevolg dat er een paar omvormers afschakelen.
Door de opbrengst op 80% te zetten toppen de omvormers soms wel wat af maar blijven wel aan.
Dit maakt voor de totale opbrengst soms iets uit maar geeft , voor mij, een meer stabile situatie.
Natuurlijk is voor ieder de situatie anders. :) :)

Door meer af te toppen kun je de opbrengst wel verminderen waardoor je minder terug gaat leveren. Maar zolang er nog een posief tarief is gewoon terug leveren.
Pas als je negatief uit gaat komen kan dit volgens mij gewoon werken om terug te schroeven.
Dit terugschroeven wel rustig aan doen en niet per sec of min. Dan is mij gebleken dat de omvormer zich dan wat verslikt.
Ik denk dat, als je het op die manier kunt oplossen, het niet zozeer ligt aan de omvormer, maar eerder aan de kabel in huis ( naast dat de spanning in de straat op dat moment al hoog zal zijn). Hoe dunner de kabel, hoe hoger de weerstand, dus des te hoger de omvormer de spanning moet zetten t.o.v. het net om te kunnen leveren. Wat is de aderdikte van de kabel waarmee de omvormers zijn aangesloten en hoeveel omvormers gebruik je op die kabel? Stel dat is een 2,5mm^2 en je kunt er goed bij, dan zou je evt. kunnen overwegen om daar een 4mm^2 of bij grote installaties 6mm^2 van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door ikke26 op 20-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
tonwes99 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:12:
[...]

Volgens de handleiding kun je "Islanding", dus off grid detectie uitzetten in het grid profile menu, Of je daarmee ook simpel je thuisbatterijen kunt laden weet ik niet. De Home Wizard heeft geen "emergency power supply" input en gaat uit als het net uitgaat...

https://www.sunovagroup.c...ofile-V1.1_compressed.pdf
Wat je hier in feite zou doen is een beveiliging uitschakelen. Dat lijkt me levensgevaarlijk voor de monteurs van de netbeheerder, als een gebruiker vervolgens zou vergeten die instelling terug te zetten. Daarnaast staat in de Hoymiles HAT handleiding pagina 42 expliciet vermeld dat die dit in theorie ook kan, functioneren met alleen PV en zonder batterij, maar het wordt meerdere malen sterk afgeraden. Ik zou het dus ook niet met gevoelige elektronica willen riskeren.
"In off-grid mode, PV can also function without the battery. (Under this mode, the system is unstable, so this function is not recommended.)"
Wat misschien wel een veilige oplossing zou zijn is om een portable solar generator aan te schaffen. Als je je zonnepanelen zo kunt aansluiten dat ze deels afkoppelbaar zijn en dat je ze aan kan sluiten op een solar generator, dan heb je voor noodgevallen een mooie simpele backup accu die je bij kunt laden. Simpele modelletjes heb je tegenwoordig al vanaf zo'n €200,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
Maxwp schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb het over de p1 uitlezen en alleen de omvormer sturen op basis daarvsb
De p1 staat letterlijk in mijn tekst vermeld 🙂
aha, dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de omvormers op de een of andere manier wilde vergelijken met P1 en bijvoorbeeld een accu / EV en op basis daarvan ook nog sturingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
ikke26 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:07:
[...]

aha, dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je de omvormers op de een of andere manier wilde vergelijken met P1 en bijvoorbeeld een accu / EV en op basis daarvan ook nog sturingen maken.
Jip alles en dat ook ja uiteindelijk
Maar accu's gaab ook vol zeker in de zomer en due komen pas 2027

[ Voor 8% gewijzigd door Maxwp op 20-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:13:
[...]

Dit gaat toch om na het salderen .
In feite is dit dus zinloos voor terug levering te voorkomen in 2027
Nee, het Nederlandse salderen is het verrekenen van afname en teruglevering over een lange(re) termijn. De saldering binnen een kwartier blijft, neem ik aan, want is Europese regelgeving.

Voorbeeld: Ik woon in Portugal. Er wordt hier niet gesaldeerd. Voor afname en teruglevering heb ik aparte contracten afgesloten (ik heb twee contracten met één partij, maar kan ook bij 2 verschillende partijen). De netbeheerder saldeert per kwartier en geeft per kwartier de netto afname òf teruglevering door aan de contractpartij(en).
Volgens mij is dit precies wat Europa voorschrijft en is dit ook zo opgenomen in de nieuwe energiewet van Nederland (die op zich laat wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:33:
[...]

Nee, het Nederlandse salderen is het verrekenen van afname en teruglevering over een lange(re) termijn. De saldering binnen een kwartier blijft, neem ik aan, want is Europese regelgeving.

Voorbeeld: Ik woon in Portugal. Er wordt hier niet gesaldeerd. Voor afname en teruglevering heb ik aparte contracten afgesloten (ik heb twee contracten met één partij, maar kan ook bij 2 verschillende partijen). De netbeheerder saldeert per kwartier en geeft per kwartier de netto afname òf teruglevering door aan de contractpartij(en).
Volgens mij is dit precies wat Europa voorschrijft en is dit ook zo opgenomen in de nieuwe energiewet van Nederland (die op zich laat wachten).
uh . Dys er word een gemiddelde genomen over 15 min en dat us je verbruik . Tegenover de werkelijke van de slimme meter ?
Vind beetje vreemde constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:19
Verslikt deze zoch? Wat gebeurd r dan ?
[/quote]

Denk dat elke wijziging een soort opstart veroorzaakt. Door veel wijzigingen achter elkaar te sturen ging bij mij de omvormer een tijd offline.
Geduld en een herstart verhielpen dit maar nu zet ik de omvormer van de panelen op zuid (4x) dus gedurende de maanden mei t/m augustus gewoon op 70%.
Dit geeft soms/regelmatig wel aftopping en dus een lagere opbrengst maar wel een, voor mij, stabielere opbrengst op die dagen met wolkjes.
Werkt niet altijd 100% maar voorkomt dat de (sommige panelen) vaak afschakelen.
Doordat de 4 zuid panelen dus afschakelen daalt de 253 volt en de panelen komen dan weer online om vervolgens weer af te schakelen.

(10 panelen met 6 omvormers, monitor met OpenDTU. Opstelling op 2x west, 2x oost en 4x zuid)

Conclusie is, volgens mij , dat je de opbrengst prima kunt beperken door de opbrengst op te toppen maar niet direct snel kunt schakelen van 0% tot 100% en er tussen in zonder problemen.

Regel dit met OpenDTU en weet niet of de originele DTU anders werkt. :) :)

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:36:
[...]
uh . Dys er word een gemiddelde genomen over 15 min en dat us je verbruik . Tegenover de werkelijke van de slimme meter ?
Vind beetje vreemde constructie
Volgens mij is dit nu ook al zo voor dynamische contracten in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:28:
[...]
Volgens mij is dit nu ook al zo voor dynamische contracten in Nederland?
Krijslg nu een salaris per jaar op factuur gespecificeerd.
Hoe gaan ze me straks elke 15 min van die 12 maanden specificeren ?
Lijkt me toch onbegonnen werk.
Hoe weet ik dat dit goed verloopt etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Maxwp Goeie vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een dynamisch contract is nu per uur. Per 15 minuten lijkt mij geen probleem. Wel veel rekenwerk, maar het hoeft niet meer met de rekenmachine tegenwoordig. Wel lastig te controleren ja.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
peter123 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:10:
Een dynamisch contract is nu per uur. Per 15 minuten lijkt mij geen probleem. Wel veel rekenwerk, maar het hoeft niet meer met de rekenmachine tegenwoordig. Wel lastig te controleren ja.
Dus laten we het zo moeilijker en onoverzichtelijk maken als mogelijk dan houden we het onder controlle 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Wie weet of je Hoymiles omvormers zonder poespas kunt aansluiten op het stopcontact als ware het “ plug & play” door aan de trunkcable en stekker te bevestigen? Ik heb nog een schuurtje met plek voor 2 panelen maar weet niet of het zo eenvoudig werkt. Hoef het niet te monitoren, gewoon simpel en goedkoop. (En veilig uiteraard, het is een apart groep. maar svp geen discussies over dat het volgens de NEN in NL niet zou zijn toegestaan) De nieuwe Enphase omvormers iq8 serie bijvoorbeeld schijnen alleen te werken icm de Gateway. Ben ik weer € 175,- verder en vind ik wat onzinnig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
@zuidhuis In principe zou dat moeten werken ja. O.a. Cedel verkoopt daar kant-en-klare stekkers voor. Is in Duitsland vrij gebruikelijk en wordt dan vaak op balkons zo bevestigd. Zoek bijvoorbeeld op hoymiles balkonkraftwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door ikke26 op 22-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:24
ikke26 schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:10:
@zuidhuis In principe zou dat moeten werken ja. O.a. Cedel verkoopt daar kant-en-klare stekkers voor. Is in Duitsland vrij gebruikelijk en wordt dan vaak op balkons zo bevestigd. Zoek bijvoorbeeld op hoymiles balkonkraftwerk.
Of alleen de stekker… https://www.amazon.nl/dp/...N=B0CQ32QJPR&linkCode=asn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 12:28
Hallo tweakers! Ik ben op zoek naar een inverter voor drie 440Wp panelen op Zuid. Ik denk aan een Hoymiles HMS-1600. Werkt dat als ik op drie van de vier ingangen een zonnepaneel aansluit en de vierde aansluiting onaangesloten laat? Of heeft dat ook een nadeel voor de efficientie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
Ja, werkt probleemloos.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Bedankt SkiFan!

Inmiddels heb ik hem binnen. Flinke unit wel, dat is geen microomvormer meer te noemen. Heeft iemand hier een voorbeeld hoe je dit het best kan monteren op blubase montagemateriaal? Met een paar plaatschroeven op de balastbak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik heb het onlangs zo gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOGcyumBsCAWQQt7JxtsC4hBiDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O0Tq8il1WgLuHLSU48bwmTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 23:32
ALRD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:38:
Bedankt SkiFan!

Inmiddels heb ik hem binnen. Flinke unit wel, dat is geen microomvormer meer te noemen. Heeft iemand hier een voorbeeld hoe je dit het best kan monteren op blubase montagemateriaal? Met een paar plaatschroeven op de balastbak?
Ik heb hem los op de ballastbak gelegd, uit de regen. Hij is nog niet weggewaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:21
Niet om vervelend te doen, maar hangt de hoymiles hier niet op de kop?
Volgens mij maken ze daar best een dingetje van dat die andersom moet hangen, met de metalen kant naar boven en de geribbelde kant aan de onderkant.

Die van mij is zo bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOgS3Cthca9za86Yoj3igmYpWuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYQatHppjkszRHuuahqAfbwp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door eltweako op 27-12-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ALRD schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:38:
Bedankt SkiFan!

? Als he de enphase pakt is hij maar 2x zi groot met geel meer ingangen rn vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
eltweako schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:19:
[...]

Niet om vervelend te doen, maar hangt de hoymiles hier niet op de kop?
Volgens mij maken ze daar best een dingetje van dat die andersom moet hangen, met de metalen kant naar boven en de geribbelde kant aan de onderkant.

Die van mij is zo bevestigd:
[Afbeelding]
Ja, maar ik dacht als hij inderdaad direct onder een paneel bevestigd wordt dan lijkt me logisch dat de platte kant boven zit en koelribben onder maar aangezien hij bij mij ruim onder de panelen op de ballast bak ligt leek dit mij eigenlijk logischer voor wat betreft warmte afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
ALRD schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:05:
Hallo tweakers! Ik ben op zoek naar een inverter voor drie 440Wp panelen op Zuid. Ik denk aan een Hoymiles HMS-1600. Werkt dat als ik op drie van de vier ingangen een zonnepaneel aansluit en de vierde aansluiting onaangesloten laat? Of heeft dat ook een nadeel voor de efficientie?
De omvormer geeft dan wel een foutmelding maar die kan je voorkomen door in het menu de niet gebruikte ingang uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Romavami schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:26:
[...]
De omvormer geeft dan wel een foutmelding maar die kan je voorkomen door in het menu de niet gebruikte ingang uit te zetten.
Met één Hoymiles zul; je geen DTU kopen. Maar de foutmnelding zal geen probleem zijn? Ik heb een 2-kanaals waarvan ik 1 kanaal gebruik, werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-03 15:14
Ik heb 7 KWp zonnepanelen liggen met 4 Hoymiles HMS 2000 4T micro-omvormers.
Het geheel is op 3 fases aangesloten op de groepenkast samen met een DTSU 666 stroommeter met spoelen.

Nu wil ik gaan nadenken over een thuisaccu.

Wat ik op internet kan vinden is dat dit kan door tussenkomst van een Hoymiles HAT 3 fase omvormer ( 5-10Kw) waaraan dan weer een thuisbatterij gehangen kan worden op de accu in/uitgang.

Zou dan elke thuisbatterij met BMS compatible zijn ?

Heeft iemand hiermee al ervaring opgedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Die protocollen zouden grotendeels standaard moeten zijn. Volgens een vriend van me praten zelfs auto accus ditzelfde protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Dank, dat is goed om te weten. Ik heb een stapeltje ESP32 chipjes die wachten op een bestemming en ik ben van plan daar een DTU van te knutselen i.c.m. OpenDTU. Ik neem aan dat ik het daarmee in kan stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door ALRD op 28-12-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
ikke26 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:03:
@tonwes99 Je kunt de Hoymiles micro omvormers niet in eilandbedrijf zetten. Wat wel kan, zoals met iedere omvormer is dat je ze bijvoorbeeld achter een Hoymiles HAT inverter met thuisaccu plaatst en ze daar via de "generator" of "emergency power supply" input aansluit. Zie ook pagina 15/16 van deze handleiding. Zo kun je ze uiteraard ook combineren met sommige andere merken thuisaccu inverters.
Met complexere thuisbatterijen kun je veel. Veel goedkope geïntegreerde/kleinere thuisbatterijen hebben geen aparte in-/uitgang voor off grid (Duravolt, Home Wizard). Soms alleen een uitgang (EvaPower), maar dan kun je nog niet bijladen. Maar... Het lijkt erop dat dit ook met het entry model van Hoymiles kan, er is een tweede ingang waarop zowel offgrid in- als uitgang mogelijk is.

Offgrid en On grid moeten wel gescheiden blijven. De luxe oplossing van complexe installatie onderbreken ook echt de binnenkomende stroomkabel.

Een incidentele nette oplossing is in geval van calamiteiten is de kabel tussen de HMS-sen en de meterkast te onderbreken en rechtstreeks naar deze thuisbatterij laten lopen, met een verdeelstekker zodat je ter plekke stroom kunt aftappen.

Een oplossing die meer discipline vraagt is de hoofdschakelaar omzetten en vergrendelen, en dan de kabel omzetten op de thuisbatterij van on grid naar off grid. DE HOOFDSCHAKELAAR MAG IMMERS NOOIT OP AAN TERWIJL DE THUISBATTERIJ NOG OP OFF GRID STAAT.
https://www.reichelt.com/...CTYPE=private&LANGUAGE=nl
https://cdn-reichelt.de/d...00/HO_MS-A2_MAN-MULTI.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Correctie.... zoals ik de handleiding begrijp, bij de Hoymiles MS-A2 lijkt het voeden alleen vanuit de off-grid poort te kunnen, dus...
- Bekabeling panelen moet om
- Input en output is max 800 watt. Voor normaal gebruik via het net zou dat prima zijn, maar in dit geval gaat alle panelen-stroom door de thuisbatterij, dus 's-zomers gooi je stroom weg, en swinters kun je niet vanuit het net je batterij op niveau houden.

Enfin, als iemand een suggestie heeft voor een geïntegreerd systeem die wel makkelijk offgrid kan laden èn ontladen, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
En 2 kWh is een erg beperkte capaciteit. Een echt mooie geïntegreerde ben ik nog niet tegengekomen. We gaan hier straks ook gewoon de Victron weg met losse 48V akku-bakken. Moet je overigens wel die ruimte hebben, maar da's bij ons nou geen probleem. Hele huis is onderkelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Wellicht een stomme vraag, maar ik ben het antwoord (ook met zoeken) niet tegengekomen.

Sinds vorige maand 9 panelen met Hoymiles omvormers op het dak liggen. Eea functioneert naar behoren en data is uit te lezen in de app.

Echter iets waar ik tegenaan loop: als ik de app open zie ik voor de huidige dag netjes het totaal geleverde vermogen voor het hele systeem (+actueel vermogen etc).

Wanneer ik echter naar eerdere dagen wil kijken, zie ik enkel de grafieken, maar niet een simpel staatje van kwh/dag.

Zie ik iets over het hoofd of biedt de Hoymiles app deze mogelijkheid niet?

Wil sowieso een homewizard kwh meter plaatsen (aangezien deze geen HM integratie heeft), maar zou toch handig zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bovenaan bij productie, kun je ipv dag maand selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
peter123 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:52:
Bovenaan bij productie, kun je ipv dag maand selecteren.
Ok, ik voel me opeens erg dom op deze zondagochtend. Dankjewel!

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:30
Er is een nieuwe update van het hoymiles platform:

https://support.hoymiles....Miles-Cloud-Update-Notice

Dit is wel een leuke bijkomstigheid:
3. The data interval for some microinverter plants has been optimized from 15 minutes to 5 minutes (plants with built-in WiFi microinverters do not yet support this; other plants must update the DTU firmware to the latest version, with the data interval switch completing by the second day after the update).
Het is alleen nu onduidelijk welke firmware versie je moet installeren in de DTU.
Op dit moment heb ik: V00.02.23
Ik zie dat de volgende versie er nu bijstaat maar zonder verdere release notes: V00.05.02

Iemand hier die alles al heeft geüpdatet en nog werkende heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb hem geprobeerd te installeren, maar blijft op oude versie staan. Morgen maar eens kijken als de microomvormers weer online zijn.
Blijft op 4.03 staan.
Er zijn ook problemen met de modbus HA intergratie. Waarschijnlijk door de 5.02 firmware update.
https://github.com/ArekKu...6#issuecomment-2579437377

[ Voor 44% gewijzigd door peter123 op 09-01-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Ik zie dat er een nieuwe portal beschikbaar komt en dat je dan ook 5 minuten data kan ontvangen via de DTU. Heeft iemand enig idee hoe je de firmware kunt upgraden van de dtu-pro-s?
3. The data interval for some microinverter plants has been optimized from 15 minutes to 5 minutes (plants with built-in WiFi microinverters do not yet support this; other plants must update the DTU firmware to the latest version, with the data interval switch completing by the second day after the update).
https://v3.hoymiles.com/

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
https://global.hoymiles.com/platform/station/view
Plant - devices - achteraan op de sleutel klikken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:30
Ik heb de firmware upgrade ook uitgevoerd, pas na 2 pogingen is het versie nummer veranderd naar V00.05.02.

Eerste firmware upgrade, duurde het heel lang voor de DTU pro weer online kwam maar het versie nummer was dus gelijk gebleven.

Half uurtje gewacht en nogmaals een poging gedaan om de firmware upgrade uit te voeren.
Na 5 a 10 minuten was de DTU weer beschikbaar en stond er V00.05.02 in het dashboard.

Update:
Ik zie nu in historical data trend ook een update iedere 5 min.

[ Voor 8% gewijzigd door jur! op 09-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Zijn er meer mensen die geen verbinding hebben met de Cloud van Hoymiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peter123 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:04:
Zijn er meer mensen die geen verbinding hebben met de Cloud van Hoymiles?
De grafiek in de app geeft hier gewoon tot 14:00 vandaag data aan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik denk dat mijn DTU een probleem heeft. Heb een mail gestuurd.
Ik heb de firmware van de DTU geupdate naar versie 5.02. Ze hebben de sampling frequency weer aangepast naar 15 minuten... beetje vreemd.
Opgelost!

[ Voor 46% gewijzigd door peter123 op 15-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Sinds enkele weken heb ik een HMS-2000 met 4 panelen actief icm een OpenDTU Fusion board met POE hat. Werkt prima alleen zou ik deze nog in een fraaie behuizing willen onderbrengen. Op thingiverse heb ik wel een behuizing gevonden (https://www.thingiverse.com/thing:6371201) echter daar past geen display in/bij. Deze behuizing ( https://shop.semy3d.de/Fusion-21-DTU-Konfigurator) lijkt me wel wat maar krijg geen reactie. Iemand nog een idee/ontwerp voor een behuizing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg1fRLHlDW-xO-0wao4bgRu15vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF7Mx5U2jGmCfVS3ZcrbZRvy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
iemand die na de update al heeft gekeken of de firmwares van de inverters word aangepast?
want die zouden ndan niet meer werken met de opdn DTU.
dus ik wacht daar nog even mee

trouwens mijn opendtu verliest regelmatig en dan ook weer ene dag niet de verbinding.
heb hem zo dicht mogelijk bij geplaatse
maar de ene dag gaat het goed en de andere dag zijn er 1 of 2 momenten dat de vervbinding zo maar voor minuten weg is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maxwp Herken ik. Een andere frequency voor de CMT heeft bij mij geholpen. Ik heb gekozen voor 868MHz omdat dat de frequentie is waar de inverters naar terugvallen als er een tijd(je) geen communicatie heeft plaatsgevonden. Fijne hiervan is dat OpenDTU de inverters veel sneller vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Hermarcel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:53:
@Maxwp Herken ik. Een andere frequency voor de CMT heeft bij mij geholpen. Ik heb gekozen voor 868MHz omdat dat de frequentie is waar de inverters naar terugvallen als er een tijd(je) geen communicatie heeft plaatsgevonden. Fijne hiervan is dat OpenDTU de inverters veel sneller vindt.
Ok ja heb de dtu van hoymiles ook nog erbij staan
Werkt opzich goed ieder zijn eigen panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Weet iemand hier wellicht nog waar je zo'n BC05A AC Trunk connector voor HMS omvormers los kan kopen? Lijkt inmiddels allemaal vervangen door de nieuwe HMS Flex Connectors maar ik zoek dus nog zo'n (oude) Trunk connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:26

Cordon

Lievelings jankert

Jullie weten dit... :P

Sinds gister hebben wij 8 panelen op het dak liggen met een DTU-Pro-S. Tof ding, leuk uitlezen. Nu hebben we ook Home Assistant lopen en zou leuk zijn het daar in te zien. Maar snap er echt de ballen van hoe ik nou connectie kan krijgen met dat ding, of wat het beste werkt. Zie hier in het topic diverse oplossingen. Maar wat werkt nou het beste/makkelijkste? :P

We kunnen het apparaat niet bereiken via een direct IP adres, geen idee waarom. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cordon op 30-01-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De makkelijkste is
https://github.com/dmslabsbr/hoymiles
Zie starttopic
Als het niet lukt, kun je altijd vragen.

[ Voor 22% gewijzigd door peter123 op 30-01-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:19
Novax schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:13:
Weet iemand hier wellicht nog waar je zo'n BC05A AC Trunk connector voor HMS omvormers los kan kopen? Lijkt inmiddels allemaal vervangen door de nieuwe HMS Flex Connectors maar ik zoek dus nog zo'n (oude) Trunk connector.
Kijk even op amazon.de hebben hem daar nog wel.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:14
Goedemiddag mensen, ik heb een vraag; Ter ondersteuning van mijn Victron omvormers zou ik graag met wat extra vermogen terug willen leveren. Daartoe zou ik een HMS 2000 per fase kunnen gebruiken. Het probleem is het aan en uit schakelen. Wat ik begrijp is dat op de DTU een DRM poort zit maar daar zijn 2 maren aan: 1 er staat dat die alleen voor de Australische markt is en 2 er zit geen duidelijk beschrijving bij hoe de RJ45 aangesloten moet worden, of beter welke pinnetjes met elkaar verbonden om een DMR5 situatie te maken. Toch zou dit de mooiste oplossing zijn voor mij. Gaat dat werken?

Uiteraard heb ik eerst wat rondgeneust hier en vond dit:
SkiFan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:41:

+ Als je een eigen DTU hebt aangesloten. Kun je ook het vermogen vanaf de omvormer automatisch reduceren tot rond de 0. Dit is handig voor mensen met een dynamisch contract die meer stroom produceren dan ze gebruiken en dus niet alles kunnen salderen. Om terugleverkosten te voorkomen is het handig op bepaalde momenten niet te veel stroom terug te leveren.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79659442
@SkiFan Hoe kun je het vermogen tot 0 terug regelen? Of bedoel je hetzelfde als ik hierboven aangeef?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Zou je even op de site van ahoydtu of opendtu moeten kijken. Ik ben daar niet verder ingedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
SkiFan schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:09:
Zou je even op de site van ahoydtu of opendtu moeten kijken. Ik ben daar niet verder ingedoken.
Ok, dank maar ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing met de originele DTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
peter123 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Als je het ook wilt automatiseren is een MODBUS/ethernet oplossing simpeler denk ik.
Of wat @peter123 hier zegt. Maar hoe krijg ik dat in Node-RED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Dat is op dit moment alleen mogelijk met opendtu of ahoydtu. De MODBUS/TCP integratie in Home Assistant heeft deze optie niet, maar zou wel mogelijk moeten zijn. Met de app kun je het wel regelen.
Als je alleen aan en uit wilt zetten, kun je een Tuya WiFi switch toepassen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
peter123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 05:40:
Dat is op dit moment alleen mogelijk met opendtu of ahoydtu. De MODBUS/TCP integratie in Home Assistant heeft deze optie niet, maar zou wel mogelijk moeten zijn. Met de app kun je het wel regelen.
Als je alleen aan en uit wilt zetten, kun je een Tuya WiFi switch toepassen oid.
Ok dank. Ja dat heb ik nu ook zo met 3 GTIL's. Maar die geven de geest, ik denk door 2 x per dag de stroom erop en eraf te knallen. Zodoende ben ik op zoek naar een wat meer elegante oplossing. Vandaar dat ik over de DRM poort begon. Kan iemand mij vertellen of dat gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de Hoymiles micro omvormers. Ik heb gezocht op het internet en door dit forum maar ik kan het antwoord nog niet vinden dus ik hoop dat één van jullie het weet.

Op dit moment heb ik op mijn schuur een HMS-1000 liggen met 2 panelen van 460wp. Ik zou deze setup graag uitbreiden met 2 extra panelen en de makkelijkste optie voor mij is het kopen van een HMS-1600/1800/2000 en die op de plek van de HMS-1000 leggen. Is het nu zo dat als ik bijvoorbeeld een HMS-1600 neerleg dat elke ingebouwde micro omvormer max 400 watt kan leveren (lijkt mij het meest logisch)?

Of levert de HMS-1600 in totaal max 1600 watt maar de micro's los kunnen meer dan 400 watt elk leveren? Dus dat met een setup van 2x 460wp, 1x 400wp en 1x 200wp elk paneel zijn max vermogen kwijt kan.

Hoop dat de vraag duidelijk is en dat iemand het antwoord weet.

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

RikHa schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Ok dank. Ja dat heb ik nu ook zo met 3 GTIL's. Maar die geven de geest, ik denk door 2 x per dag de stroom erop en eraf te knallen. Zodoende ben ik op zoek naar een wat meer elegante oplossing. Vandaar dat ik over de DRM poort begon. Kan iemand mij vertellen of dat gaat werken?
Je kan dit via de app/web interface doen. Wat ik heb gedaan is de calls in de webinterface reverse engineeren en deze via een home assistant script uitvoeren, bijvoorbeeld wanneer de stroom prijs negatief is. Kan je wel een voorbeeld sturen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Url schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:25:
Goedenavond,

Ik heb een vraag over de Hoymiles micro omvormers. Ik heb gezocht op het internet en door dit forum maar ik kan het antwoord nog niet vinden dus ik hoop dat één van jullie het weet.

Op dit moment heb ik op mijn schuur een HMS-1000 liggen met 2 panelen van 460wp. Ik zou deze setup graag uitbreiden met 2 extra panelen en de makkelijkste optie voor mij is het kopen van een HMS-1600/1800/2000 en die op de plek van de HMS-1000 leggen. Is het nu zo dat als ik bijvoorbeeld een HMS-1600 neerleg dat elke ingebouwde micro omvormer max 400 watt kan leveren (lijkt mij het meest logisch)?

Of levert de HMS-1600 in totaal max 1600 watt maar de micro's los kunnen meer dan 400 watt elk leveren? Dus dat met een setup van 2x 460wp, 1x 400wp en 1x 200wp elk paneel zijn max vermogen kwijt kan.

Hoop dat de vraag duidelijk is en dat iemand het antwoord weet.
Elke ingang kan 430W of minder leveren bij de HMS-1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Url schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Je kan dit via de app/web interface doen. Wat ik heb gedaan is de calls in de webinterface reverse engineeren en deze via een home assistant script uitvoeren, bijvoorbeeld wanneer de stroom prijs negatief is. Kan je wel een voorbeeld sturen als je wilt.
Daar heb ik ook zeker interesse in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
peter123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:36:
[...]

Elke ingang kan 430W of minder leveren bij de HMS-1600.
Wp460 aansluiten is toch geen probleem? In Nederland komt deze niet boven de 430 uit, zelfs op pal-zuid 20o recht op de middagzon? En dan nog, de omvormer zou het op die incidentele momentjes toch afkappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:59:
[...]

Wp460 aansluiten is toch geen probleem? In Nederland komt deze niet boven de 430 uit, zelfs op pal-zuid 20o recht op de middagzon? En dan nog, de omvormer zou het op die incidentele momentjes toch afkappen?
Ja, dat bedoelde ik ook. Het is dus niet 1600W in totaal (1 ingang kan ook 1600W leveren), maar 400W (in de praktijk 430W) per kanaal.

[ Voor 13% gewijzigd door peter123 op 06-02-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Url schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Dat zou mooi zijn! Dan heb ik iets om te bestuderen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

[...]

Ik heb vorig jaar gekeken, het eerste jaar dat ze erop liggen, en sommige 460wp panelen leveren dan op zijn best soms zelfs iets meer. Maar inderdaad 430w en de rest aftoppen is prima. Verlies je hooguit een keer 50w op een dag. Dank voor alle antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

peter123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:37:
[...]

Daar heb ik ook zeker interesse in!
Het is niet het mooiste stukje code ooit maar het werkt (nouja afgelopen zomer) dus ik vind ik het prima. Het zou nog steeds moeten werken als Hoymiles niets aan hun API's heeft veranderd :) . Dit is een stukje Python script die ik afvuur in/via HomeAssistance.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
loginResponse = await hass.async_add_executor_job(
        lambda: requests.post("https://global.hoymiles.com/platform/api/gateway/iam/auth_login", 
                    json = {"ERROR_BACK":'true',"LOAD":{"loading":'true'},"body":{"password":"%jouw wachtwoord%","user_name":"%jouw gebruikersnaam%"},"WAITING_PROMISE":'true'}, 
                    headers= {'Content-Type': 'application/json;charset=UTF-8', 'Cookie': ''}))

if loginResponse.status_code != 200:
        log.warning("Failed to toggle solar panels, invalid response {} from login request.".format(loginResponse.status_code))
        return None

loginJson = loginResponse.json()
    token = loginJson['data']['token']
    cookieValue = 'hm_token=' + token

# wanneer ze aan moeten dan actie 6, wanneer uit dan actie 7
    action = onOrOff == 'on' and 6 or 7

# toggle schuur
    schuurResponse = await hass.async_add_executor_job(
        lambda action=action, cookieValue=cookieValue: requests.post("https://global.hoymiles.com/platform/api/gateway/pvm-ctl/command_put", 
                    json = {"ERROR_BACK":'true',"SKIP_LOAD":'true',"body":{"action": action,"dev_type":3,"dev_sn":"%het id van je omvormer, kan je terug vinden in de app of web%","dtu_sn":"%het id van je DTU, kan je terugvinden in app of web%"},"WAITING_PROMISE":'true'}, 
                    headers= {'Content-Type': 'application/json;charset=UTF-8', 'Cookie': cookieValue}))
    if schuurResponse.status_code != 200:
        log.warning("Failed to toggle solar panels, invalid response {} from schuur".format(schuurResponse.status_code))
    else:
        task.sleep(30)

# Nadat ik de micro op mijn schuur aan/uit zet (code hier boven) doe ik nogmaals een call voor de andere micro die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

mijn panelen komen toch elk jaar even boven hun wp uit
meestal in en of voor juni als de temp nog laag is maar de zon al hoog
verder koop ik tegenwoordig zo groot mogelijk heb nu 580wp er aan hangen en werkt perfect.
beetje aftoppen is niet zo erg af en toe en zoals je zegt gebeurd dat in nl vrij weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Url schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Het is niet het mooiste stukje code ooit maar het werkt (nouja afgelopen zomer) dus ik vind ik het prima. Het zou nog steeds moeten werken als Hoymiles niets aan hun API's heeft veranderd :) . Dit is een stukje Python script die ik afvuur in/via HomeAssistance.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
loginResponse = await hass.async_add_executor_job(
        lambda: requests.post("https://global.hoymiles.com/platform/api/gateway/iam/auth_login", 
                    json = {"ERROR_BACK":'true',"LOAD":{"loading":'true'},"body":{"password":"%jouw wachtwoord%","user_name":"%jouw gebruikersnaam%"},"WAITING_PROMISE":'true'}, 
                    headers= {'Content-Type': 'application/json;charset=UTF-8', 'Cookie': ''}))

if loginResponse.status_code != 200:
        log.warning("Failed to toggle solar panels, invalid response {} from login request.".format(loginResponse.status_code))
        return None

loginJson = loginResponse.json()
    token = loginJson['data']['token']
    cookieValue = 'hm_token=' + token

# wanneer ze aan moeten dan actie 6, wanneer uit dan actie 7
    action = onOrOff == 'on' and 6 or 7

# toggle schuur
    schuurResponse = await hass.async_add_executor_job(
        lambda action=action, cookieValue=cookieValue: requests.post("https://global.hoymiles.com/platform/api/gateway/pvm-ctl/command_put", 
                    json = {"ERROR_BACK":'true',"SKIP_LOAD":'true',"body":{"action": action,"dev_type":3,"dev_sn":"%het id van je omvormer, kan je terug vinden in de app of web%","dtu_sn":"%het id van je DTU, kan je terugvinden in app of web%"},"WAITING_PROMISE":'true'}, 
                    headers= {'Content-Type': 'application/json;charset=UTF-8', 'Cookie': cookieValue}))
    if schuurResponse.status_code != 200:
        log.warning("Failed to toggle solar panels, invalid response {} from schuur".format(schuurResponse.status_code))
    else:
        task.sleep(30)

# Nadat ik de micro op mijn schuur aan/uit zet (code hier boven) doe ik nogmaals een call voor de andere micro die ik heb.
wacht dit scrtiptje loged in op de hoymiles site en haald daar de solar info vanaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

Maxwp schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:29:
[...]

wacht dit scrtiptje loged in op de hoymiles site en haald daar de solar info vanaf?
Daar komt het wel op neer. Inloggen op de Hoymiles website en dan de functionaliteit gebruiken waarmee je op de website een omvormer kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Url schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:25:
Beetje laat maar bij solarchamp.eu is de HMS-2000 dezelfde prijs als de HMS-1600 bij cedel.nl, rond de €240 ex BTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Vandaag mijn DTU Pro vervangen door een OpenDTU (lekker voorgesoldeerd via BlinkyParts).

MQTT ingesteld, gekoppeld aan HomeAssistant (voorheen middels Modbus) 👍

Voordelen:
  • Energiezuiniger
  • Display met actueel/dag/totaalopbrengst
  • Data niet meer naar China
  • Stabieler
  • Regelmatig geupdate firmware
  • Elke 5 sec update (in plaats van elke 30)
Vraag:
Weet iemand of er weleens firmware updates voor de micro-inverters uitkomen? (ik heb ze afgelopen 1,5 jaar nog niet voorbij zien komen in HoyMiles app).
Ik heb 14 panelen (3x HMS-1600-4T en 1x HMS-800-2T) liggen.

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Canis Lupus schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:26:
Vandaag mijn DTU Pro vervangen door een OpenDTU (lekker voorgesoldeerd via BlinkyParts).

MQTT ingesteld, gekoppeld aan HomeAssistant (voorheen middels Modbus) 👍

Voordelen:
  • Energiezuiniger
  • Display met actueel/dag/totaalopbrengst
  • Data niet meer naar China
  • Stabieler
  • Regelmatig geupdate firmware
  • Elke 5 sec update (in plaats van elke 30)
Vraag:
Weet iemand of er weleens firmware updates voor de micro-inverters uitkomen? (ik heb ze afgelopen 1,5 jaar nog niet voorbij zien komen in HoyMiles app).
Ik heb 14 panelen (3x HMS-1600-4T en 1x HMS-800-2T) liggen.
die moey je volgens mij zelf aanvragen
die komen niet vanzelf heb er ook al paar jaar nu nog nooit update gehad
wel even oppassen hoymiles heeft een firmware uitgebracht zodat de opendtu niet meer werkt lijkt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:24:
[...]
die moey je volgens mij zelf aanvragen
die komen niet vanzelf heb er ook al paar jaar nu nog nooit update gehad
wel even oppassen hoymiles heeft een firmware uitgebracht zodat de opendtu niet meer werkt lijkt het
Ah, dat is een goede, maar als OpenDTU na firmware niet meer werkt heb ik er weinig aan ;)
Ik heb nu v1.0.16 (2022-08-03) op de 1600 en v1.0.2 (2021-11-18) op de 800.
Weet iemand of er noemenswaardige voordelen zitten in recentere firmwares?
(ik vond deze post met betrekking tot opheffing limiet van 500W per kanaal?)

Panelen liggen allemaal gelijk op het zuid-oosten.

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:24:
[...]
Ik vind hier weinig over. Hoe groot is de kans dat als ik een HMS-2000 koop, deze niet meer met openDTU gaat werken vanaf levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Horla schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Ik vind hier weinig over. Hoe groot is de kans dat als ik een HMS-2000 koop, deze niet meer met openDTU gaat werken vanaf levering?
gezocht in dit topic? staan links bij zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
Maxwp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:56:
[...]

gezocht in dit topic? staan links bij zelfs
Ja, maar ik mis duidelijk het magic keyword want hier komt niets nuttigs uit. En online kom ik alleen iets in het Duits tegen waarbij het er op neer komt dat niemand garantie kan geven maar het dus eigenlijk niet weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Weet iemand vanaf welke firmware openDTU niet meer werkt? Dan neem ik het op in de startpost.
Ik heb een HMS-2000T gekocht voor het leveren uit een thuisaccu. Eens kijken hoe dat gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door peter123 op 17-02-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
hier word idd verwezen naar een duitse site waarin een reactie van hoymiles staat in het engels welk evermeld dat ze een versie xxxx gaan uiibrengen die opoendtu zal blokkeren.
ik denk wel dat het even duurt voordat deze versie in alle te leveren hoymiles zit
er zijn er natuurlijk flinke hoeveelheden al gebouwd en geleverd
dus lijkt op het moment nog geen probleem en je kan volgens mij vragen als je hem hebt om de firmware te downgraden mits je een dtu pro hebt ( of wifi versie> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
peter123 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 05:40:
En:
Ik heb een HMS-2000T gekocht voor het leveren uit een thuisaccu. Eens kijken hoe dat gaat.
Eigenlijk willen we dus hetzelfde proberen. Bij mij is het om het Victron systeem te boosten. Als dat gaat ontladen wil ik zoveel mogelijk terugleveren in het duurste uur. Bij mij zou dat met 17 kW moeten gaan. Dat doe ik nu ook al maar daar gebruik ik op het moment GTIL's voor en die gaan stuk en zijn duurder dan of vergelijkbaar met een HMS-2000T.

Hoe wil jij de HMS aan gaan sturen? Klap aan, klap uit AC zijdig? Dat is dus wat ik probeer te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
RikHa schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:44:
[...]

En:
[...]

Eigenlijk willen we dus hetzelfde proberen. Bij mij is het om het Victron systeem te boosten. Als dat gaat ontladen wil ik zoveel mogelijk terugleveren in het duurste uur. Bij mij zou dat met 17 kW moeten gaan. Dat doe ik nu ook al maar daar gebruik ik op het moment GTIL's voor en die gaan stuk en zijn duurder dan of vergelijkbaar met een HMS-2000T.

Hoe wil jij de HMS aan gaan sturen? Klap aan, klap uit AC zijdig? Dat is dus wat ik probeer te vermijden.
Mijn idee is met de app van Hoymiles. 0% naar 90% oid. Maar ik zie nu dat ik geen apparte plant kan maken met dezelfde DTU. Je kunt ook DC wifi switches krijgen. OpenDTU kan ook, maar heb het geprobeerd en werkt bij mij niet goed. AC is mijn laatste optie.
Victron is leuk voor opladen, maar het verlies bij ontladen is hetzelfde als opladen. 10-20%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
peter123 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Mijn idee is met de app van Hoymiles. 0% naar 90% oid. Maar ik zie nu dat ik geen apparte plant kan maken met dezelfde DTU.
Ok maar dat kan toch alleen handmatig? De bedoeling is wel dat ik het kan automatiseren.
Je kunt ook DC wifi switches krijgen. OpenDTU kan ook, maar heb het geprobeerd en werkt bij mij niet goed. AC is mijn laatste optie.
Ja DC zijdig zal wellicht minder schadelijk zijn. Maar of dat werkelijk zo is, meer gevoelsmatig.
Victron is leuk voor opladen, maar het verlies bij ontladen is hetzelfde als opladen. 10-20%!
Ja Victron staat niet bekend om zijn RTE, eerder berucht. De Hoymiles omvormertjes zouden dat in principe moeten verbeteren. Die leveren dan 6 kW en de Victron's hoeven dan nog maar 11 kW bij te leveren. Iets minder dan het maximum, dan zijn ze net iets zuiniger. Kan ik rekenen met iets van 97% efficiëntie voor de HMS-2000T?

Ik heb de vraag voor de DRM poort voorgelegd bij service@hoymiles.com. Als ik antwoord krijg laat ik dat hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Omdat ik aan het kijken ben of ik misschien nog wat extra zonnepanelen kan installeren met de huidige kabels (3x4mm²) kwam ik in het menu vermogensregeling.

Ik heb twee Hoymiles micro omvormers en als ik uiteinbelijk beslis om nog extra zonnepanelen bij te plaatsen dan zou ik de bestaande kabel willen gebruiken (of die van warmtepomp, dat ik een alternatieve mogelijkheid). Maar ik zie onder het kopje vermogensregeling ook wel iets interessants. Daar kan ik een maximum instellen voor het maximale uitgangsvermogen, mijn vraag is alleen geldt dit per micro omvormer? De data word naar beide omvormers geupload lijkt wel. Want dat is juist niet de manier waarop ik het zou willen doen, maar een maximaal totaal vermogen.

Op dit moment heb ik 8 panelen, 4 ZO, 4 ZW. Daar zou dan nog 4 NW bijkomen. Maar ik wil niet dat elke omvormer maar maximaal bijvoorbeeld 70% vermogen kan leveren, maar alleen dat het totaal van bijvoorbeeld 5.6kW piek vermogen afgetopt word op 4kW. Kan iemand uitleggen hoe de vermogensregeling van Hoymiles werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Active Power Control (APC) means users can adjust the percentage of maximum output power and rated output power. For example, if the percentage is set to 70%, the maximum output power will be only 70% of the rated output power.
Waarbij de rated power de capaciteit van de plant is.

[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 19-02-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Antonl91 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:13:
Omdat ik aan het kijken ben of ik misschien nog wat extra zonnepanelen kan installeren met de huidige kabels (3x4mm²) kwam ik in het menu vermogensregeling.

Ik heb twee Hoymiles micro omvormers en als ik uiteinbelijk beslis om nog extra zonnepanelen bij te plaatsen dan zou ik de bestaande kabel willen gebruiken (of die van warmtepomp, dat ik een alternatieve mogelijkheid). Maar ik zie onder het kopje vermogensregeling ook wel iets interessants. Daar kan ik een maximum instellen voor het maximale uitgangsvermogen, mijn vraag is alleen geldt dit per micro omvormer? De data word naar beide omvormers geupload lijkt wel. Want dat is juist niet de manier waarop ik het zou willen doen, maar een maximaal totaal vermogen.

Op dit moment heb ik 8 panelen, 4 ZO, 4 ZW. Daar zou dan nog 4 NW bijkomen. Maar ik wil niet dat elke omvormer maar maximaal bijvoorbeeld 70% vermogen kan leveren, maar alleen dat het totaal van bijvoorbeeld 5.6kW piek vermogen afgetopt word op 4kW. Kan iemand uitleggen hoe de vermogensregeling van Hoymiles werkt?
zover ik weet is dit dan voor je gehele installatie het vermogen terug regelen of is dit weer iets anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Maxwp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:59:
[...]
zover ik weet is dit dan voor je gehele installatie het vermogen terug regelen of is dit weer iets anders
peter123 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:29:
Active Power Control (APC) means users can adjust the percentage of maximum output power and rated output power. For example, if the percentage is set to 70%, the maximum output power will be only 70% of the rated output power.
Waarbij de rated power de capaciteit van de plant is.
Oke dat zou gunstig zijn, ik ga het in de lente wel eens een keer uitproberen. Want dan kan ik met de bestaande kabel redelijk makkelijk uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:50

allure

Titaan fase 2/3

Weet iemand of het mogelijk is om de wifi uit te zetten van een DTU pro s?
We hebben m bedraad aangesloten en wil eigenlijk van dit extra netwerk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb het ook niet kunnen vinden en heb de antenne er maar af geschroefd.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Helpt dat wat?

• peter123
  • Niet online
Ja wel iets, met aluminiumfolie over de aansluiting zie je helemaal niets meer.

• SkiFan
Is eigenlijk geen oplossing, de energie die normaal de antenne ingaat blijft dan op het bord en kan daar warmte veroorzaken.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik lees in handleidingen dat er een installer-account bestaat, heeft iemand die ooit gehad?
Het zou toch mogelijk moeten zijn om wifi helemaal uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
De HMS-800-2T die ik heb levert maximaal 814W (HomeWizzard Powerplug & P1 poort) en laat in Hoymiles Cloud 804W zien. Ze staan overigens op ZO 150, niet Z 180 kwam ik vandaag achter...

Ik ga ze naar het dak verhuizen volgende week met 3 betonsteunen eronder.
Ik twijfel alleen of ik 10 of 20 graden ga doen, gewicht vs opbrengst.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
RikHa schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:25:
Ik heb de vraag voor de DRM poort voorgelegd bij service@hoymiles.com. Als ik antwoord krijg laat ik dat hier weten.
Mijn eerste vraag ging over de DRM poort, daar had de medewerker nog wat vragen over maar uiteindelijk begreep hij wat ik bedoelde.

Het antwoord van Hoymiles:
Deze functie is nog niet vrijgegeven in Europa en we hebben er geen specifieke datum voor, maar zodra deze functie wordt gelanceerd, zullen we u op de hoogte houden en de juiste informatie met u delen.
Verder vroeg ik dit:

"Dan nog een vraag, als de omvormer enkele malen per dag aan en uit wordt geschakeld door de stroom te onderbreken, gaat hij dan uiteindelijk stuk? En is het beter om de stroom AC- of DC zijdig te schakelen?

Heb je nog een suggestie voor een betere mogelijkheid om aan/uit te schakelen?"

Daarop kwam deze respons:
Liever niet, want normaal gezien, alle apparaten kunnen beter niet te vaak geschakeld worden.

Sluit de micro-omvormer opnieuw aan:
1, bij het loskoppelen van de micro-omvormer, eerst de DC-terminal van het zonnepaneel loskoppelen, dan de AC-terminal loskoppelen;
2, wanneer u de micro-omvormer opnieuw aansluit, sluit u eerst de AC-terminal aan en sluit u vervolgens de DC-terminal van het zonnepaneel aan;
Omdat bij het aansluiten van het zonnepaneel, het systeem zal detecteren of de AC-zijde is aangesloten op het elektriciteitsnet, als de AC-zijde niet is aangesloten op het elektriciteitsnet op dit moment, dan zal het systeem een rood lampje knipperen om een fout te melden.
Voor de rest nog een interessant opmerking van hem voor diegenen met een dynamisch contract:
Ik denk dat de "Dynamische tarieven" een oplossing voor uw vraag is? Wij zijn het aan het testen.
Voorlopig kunnen we dus concluderen dat aan en uitzetten om een batterij te ontladen nog niet zo eenvoudig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met openDTU (dus ipv de Hoymiles DTU) kun je de inverters softwarematig uit- en inschakelen (per omvormer). Dit kan via de Web API.

Via dezelfde api kun je ook vermogensregeling doen (per omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjflathead
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 10:55
Heeft iemand de aansluitingen van de RS485 poort op de DTU-Pro-S?
Ik zoek me een slag in de rondte maar kom niets tegen.

murphy was an optimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjflathead
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 10:55
Ik werk met mijn huismanager met node-red en zie dat die een ModBus node heeft die ook over TCP kan. Gaan we dat eerst proberen.

murphy was an optimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pjflathead modbus-over-tcp werkt alleen als je de dtu bedraad met je lan verbindt. Er zijn verhalen (ook in dit topic) over het bricken van de dtu bij gebruik van modbus-over-tcp. Geen idee hoe dat met de huidige firmwareversie is. Ymmv.

Kijk hier voor de RS485 connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
heb ook open dtu draaien maar dan de on batter versie.
vraag me af hoe je de power meter via mqtt kan toevoegen zodat ik bijvoorbeeld de p1 data via home assistant naar opendtu krijg zodat ik de hotmiles zo kan regelen als NOM

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maxwp
Je kunt vanuit Home Assistant een mqtt publish doen om de gegevens neer te zetten waar openDTU/onBattery ze verwacht. Ik heb er geen ervaring mee (wel met publish vanuit ESPhome), maar ik zou hier beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-08 22:48
Hallo allen, ik ben sinds kort eigenaar van 12 zonnepanelen (8x AEG 370 en 4 x Hyundai 490) na aankoop van een huis. De panelen zijn in groepjes van 4 verdeeld over 3 omvormers van het type Hoymiles HM-1500 Micro. Over het algemeen draait het prima. Ik heb wat door dit topic gezocht naar informatie maar nog geen duidelijke reden gevonden voor de situatie die zich soms bij mijn panelen soms voordoet. Vandaar mijn eerste post op het tweakers forum.

Gister draaide alles soepel tot 10:15: alle 12 zonnepanelen waren aan het produceren op logisch niveau, totdat om 10:15 één van de drie micro omvormers offline gaat voor de hele dag. Vier zonnepanelen produceren dus vervolgens na 10:15 geen energie meer, tot net voor zonsondergang. Toen ging de omvormer nog kort online, zie onderstaande screenshots uit de app.

Ik lees in dit topic wat over oververhitting van de omvormers, waardoor ze er dan mee stoppen, maar dat lijkt mij hier niet het geval. Het is een ochtend in maart (buiten ca. 5 graden?). Volgens de app is de omvormer 18.8 graden toen hij offline ging (zie screenshots)

Deze ochtend direct hetzelfde verhaal: de 3 micro omvormers staan weer online en de zonnepanelen beginnen om 07:00 de eerste watts te produceren. Om 07:30 gaat 1 van de 3 micro omvormers weer offline (dezelfde als gister) en produceren 4 van de 12 panelen weer 0 Watt. Wel zonde op deze zonnige dag.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik krijg de micro omvormer die offline is vanuit de app niet handmatig ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGutXjPzEAd8isf63MIem3pTSQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Oi3X0HFYBYaqj18TiBUKgka.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxQpwct7VslTIUZZqUFvqdohENM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e34pDTCaWQSR5Bi10u9QEdeD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgj4XSgrTeAGytcdjSJBzwJQgrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnOLHTfMqRqdwWRixnlFKAAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAvmEt72co4yZNKfV7x3l9VbLsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5vs3GE3E4r0hg7JKvmsJilt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TITPiF0rLVnVl0KSBT-I31qpF1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adW0mor0rLPucbKKVuUhnXco.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4c462zu_Qu2RhyjpyIjBRIo2g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccbjE5rZuHPq0sJj6pwH67WT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvvBH2l0mMjml31baFyaUZ7ONzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VFpsV96ZFC9pmzOF8NdXltm.jpg?f=fotoalbum_large
Laatste figuur is een microomvormer die wel online is gebleven die dag tervergelijking.

[ Voor 24% gewijzigd door OlafB op 07-03-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Kan zijn dat ie de verbinding kwijt is met de DTU. Hij blijft dan wel gewoon werken, maar geeft geen data door.
Ik heb dat af en toe ook met de omvormers. Als ik dan naar de energiemonitoring kijk los van Hoymiles dan zie ik wel dat ze gewoon blijven produceren, maar niet registeren. Je kan proberen om de DTU wellicht wat dichterbij de de omvormers te zetten.
Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste