Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
belly89 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Heb je hier een bron van?
dat was redelijk breed in de media geweest, de energieboeren wilden toen (toen deze regering met het verstopte 1 regel grote nieuws kwam dat ze in één keer de saldering gaan afschaffen (moet ik overigens nog zien of ze dat wel lukt)) namelijk niet beloven dat deze dan de TLK helemaal wilden afschaffen. De politiek wil dat blijkbaar wel, maar het is een kostenpost van de energieboeren, dus dan moet de politiek dat ook via een wet verbieden, en we weten allemaal hoe zoiets afloopt. Hiervoor werdt vooraf al gewaarschuwd maar de politiek heeft bewust of onbewust dit niet willen oppakken, was redelijk makelijk geweest om dit wettelijk te regelen. |:(

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:41
MacD007 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:05:
[...]

het is 800W, en zeker geen 800Wh. veel mensen weten het verschil overigens niet eens.
Deze eis komt vanuit EU normen voor invoer vanuit een stekker systeem die je meer of minder willekeurig (wel even opletten dat je geen groep neemt die al aan zijn limit zit) kunt gaan gebruiken, mn om overload en brandrisico te verminderen.
je kunt deze ook op een aparte eigen groep aansluiten, en dan vervalt deze 800W limit, staat ook duidelijk uitgelegd in de FAQ aan welke vermogen je dan moet gaan denken, mn als je gaat stapelen.
Die 800 W is de limiet voor het aanmelden van je accu.
Zie NetCode Electriciteit https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3
Handig van HW anders krijgen hun gebruikers in de toekomst natuurlijk speciale tarieven van hun energieleveranciers. (Net zoals je verplicht bent zonnepaneelinstallaties > 800 W aan te melden.)

Dat is dus wat anders dan de limieten voor het invoeden op een gecombineerde groep. In de eerdere versies van NEN 1010 mocht je 600 W op een gecombineerde / gedeelde groep invoeren, d.w.z. een groep waarop andere verbruikers zitten.

Wat je wil vermijden is dat de simpele consument 4 van deze accu's op 1 groep zet. Heeft de koffiezetter (die op dezelfde groep zit) kortsluiting kan je dan 4x800 W plus 16 A x 230 V ofwel bijna 7 kW in de koffiezetter duwen voordat er ergens een beveiliging inkomt. En dan heb je nog mensen die ook nog plug-in panelen erbij steken...

Wat mij betreft: max 1 accu en de groep waarop de accu zit afzekeren op 10 A i.p.v. 16 A

[ Voor 1% gewijzigd door Sonero op 26-06-2024 12:26 . Reden: (hyperlink niet leesbaar) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor kortsluiting hoef je niet bang te zijn, het is de constante overbelasting die problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:04
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:54:
[...]

je stelling "Ik moet niet overtuigd worden, ik neem het standpunt in dat de accu in kwestie financieel gezien niet rendabel is." klopt echter niet als je het gaat berekenen met echte informatie.

mijn berekening komt uit op ergens tussen 320-350 euro/jaar financieel voordeel (saldering UIT en TLK AAN) dus heb je de batterij in circa 4-4,5 jaar terugverdient. en dat met een levensduur van >15 jaar, dus een ROI van 0,3 levensduur, dat zijn heel mooie cijfers.
Bij 4-5 jaar tvt zou ik geen moment twijfelen en die accu in huis halen..

Die TLK die er nu is is het gevolg van saldering AAN. Bij saldering UIT zijn de door de energiemaatschappijen aangehaalde financiele onbalanskosten (het uit hun zak moeten ophoesten van jou contract energieprijs voor waardeloos ontvangen energie) een heel stuk lager zijn en gaat het enkel nog over onbalanskosten door invoeding wanneer het net het niet aan kan. Kortom TLK moet wel omlaag gaan als saldeing is verdwenen.

Overigens heeft de glazenbol van mij geen update gehad. Zonder TLK en zonder salderen (vanaf 2027) gaat het in mijn situatie tot 2045 duren voordat ik 1 accu uit de kosten heb.

In geval van wel TLK kan verhaal anders worden maar of de TLK zoveel minder wordt als je gaat van 40% eigen gebruik naar 55%, ik heb er een hard hoofd in.

van november t/m februari lukt het me nu om 99% van mijn minimale opwek (panelen op noord) in die periode al direct te gebruiken (gaat zo de WP in) die maanden doet de accu werkelijk niets en moet de stekker van de accu er uit om standby-verbruik te besparen :)

Over een jaartje maar weer bekijken of het toekomstscenario kan worden aangepast.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Hoeveel panelen heb je liggen @ArjoK - lees ik goed in je signature 28 stuks a 4060Wp? (Dat zouden er ong 10 zijn als je nu een gemiddeld paneel pakt volgens mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:41
Sonero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Die 800 W is de limiet voor het aanmelden van je accu.
Zie NetCode Electriciteit https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3
Handig van HW anders krijgen hun gebruikers in de toekomst natuurlijk speciale tarieven van hun energieleveranciers. (Net zoals je verplicht bent zonnepaneelinstallaties > 800 W aan te melden.)

Dat is dus wat anders dan de limieten voor het invoeden op een gecombineerde groep. In de eerdere versies van NEN 1010 mocht je 600 W op een gecombineerde / gedeelde groep invoeren, d.w.z. een groep waarop andere verbruikers zitten.

Wat je wil vermijden is dat de simpele consument 4 van deze accu's op 1 groep zet. Heeft de koffiezetter (die op dezelfde groep zit) kortsluiting kan je dan 4x800 W plus 16 A x 230 V ofwel bijna 7 kW in de koffiezetter duwen voordat er ergens een beveiliging inkomt. En dan heb je nog mensen die ook nog plug-in panelen erbij steken...

Wat mij betreft: max 1 accu en de groep waarop de accu zit afzekeren op 10 A i.p.v. 16 A
Er zijn ook pv-verdelers op de markt waarmee je zonnepanelen op een bestaande groep kan toevoegen (dus naast een verbruiker zoals bv. een wasmachine) zou dit dan ook niet bruikbaar zijn om 4 van deze HW accu's op de wasmachine groep te zetten? Is beide invoeding toch?

Ben zelf te weinig thuis in dit onderwerp om er een 'final verdict' over te kunnen geven. Maar lijkt in mijn ogen een logische oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door BitBug op 26-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
BitBug schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Er zijn ook pv-verdelers op de markt waarmee je zonnepanelen op een bestaande groep kan toevoegen (dus naast een verbruiker zoals bv. een wasmachine) zou dit dan ook niet bruikbaar zijn om 4 van deze HW accu's op de wasmachine groep te zetten? Is beide invoeding toch?

Ben zelf te weinig thuis in dit onderwerp om er een 'final verdict' over te kunnen geven. Maar lijkt in mijn ogen een logische oplossing.
Klopt, dit wordt geaccepteerd als een veilige oplossing. Ook hier geldt: geen andere verbruikers op dezelfde groep.
Dit schrijft HW er zelf over "Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen". Andere optie: als je niet ontgrendeld én de zekering van 16 A in de meterkast vervangt voor een exemplaar van 10 A, zit je m.i. nog steeds goed. Dan kan er nooit meer dan 10 A + 3,5 A uit het stopcontact komen. En bij 800 W hoef je de installatie ook niet aan te melden bij je netbeheerder.

Bron: https://helpdesk.homewiza...form-nen-1010-installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:41
Sonero schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Klopt, dit wordt geaccepteerd als een veilige oplossing. Ook hier geldt: geen andere verbruikers op dezelfde groep.
Dit schrijft HW er zelf over "Het maximale ontlaadvermogen is standaard altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal batterijen keer 800 watt. Dat betekent 1600 watt laden en ontladen voor 2 batterijen, 2400 watt bij 3 batterijen en 3200 watt bij 4 batterijen". Andere optie: als je niet ontgrendeld én de zekering van 16 A in de meterkast vervangt voor een exemplaar van 10 A, zit je m.i. nog steeds goed. Dan kan er nooit meer dan 10 A + 3,5 A uit het stopcontact komen. En bij 800 W hoef je de installatie ook niet aan te melden bij je netbeheerder.

Bron: https://helpdesk.homewiza...form-nen-1010-installeren
Je schrijft 'geen andere verbruikers op dezelfde groep' maar volgens mij moet je op dezelfde groep de wasmachine (als voorbeeld) wel moeten kunnen blijven gebruiken met een PV verdeler.

Ik lees dit:

Zonnepanelen moeten altijd op een aparte groep worden aangesloten. Maar wat nu als u die niet heeft? Een pv-verdeler wordt gebruikt om een vrije groep op te splitsen.

Als je een groep in de meterkast hebt, maar daar een omvormer én een ander apparaat op aan wilt sluiten, dan plaats je daar een pv-verdeler tussen. Vanaf die verdeler ga je enerzijds naar de omvormer, en anderzijds naar het andere apparaat. Het is van groot belang dat tussen de vrije groep in de meterkast en de pv-verdeler geen andere apparaten zijn aangesloten. Ook tussen de verdeler en de omvormer mogen geen andere apparaten zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
@BitBug , precies wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
N1ckk schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:25:
Hoeveel panelen heb je liggen @ArjoK - lees ik goed in je signature 28 stuks a 4060Wp? (Dat zouden er ong 10 zijn als je nu een gemiddeld paneel pakt volgens mij?)
Klopt zijn 28 Solar Frontier CIS panelen van 145 Wp totaal 4060Wp goed voor ca. 3050 tot 3400 kWh per jaar met de ligging op ONNO onder een hoek van 20°. panelen liggen er sinds 2015.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 18:04
asing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Niet als je een aparte groep maakt, of ze aansluit op meerdere groepen.

Maar bedenk je eens hoe vaak je meer nodig hebt dan 800 Watt.
Regelmatig..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaPc1ZphXUK5obYFv517JhLxngo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY7tf924lCWJWsEsuB6Zi9jj.jpg?f=fotoalbum_large

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
asing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:03:
Niet als je een aparte groep maakt, of ze aansluit op meerdere groepen.

Maar bedenk je eens hoe vaak je meer nodig hebt dan 800 Watt.
Elke keer als een vaatwasser, wasmachine, Quooker, kookplaat of oven aan gaat. Best vaak dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
Andrehj schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Elke keer als een vaatwasser, wasmachine, Quooker, kookplaat of oven aan gaat. Best vaak dus.
De vaatwasser en wasmachine kunnen overdag. Voor de rest moet je je afvragen wat het kost om ook die apparaten af te dekken. Die meerprijs zal het denk ik niet waard maken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 18:23
Hoe gaat het eigenlijk met zoutwater batterijen? De paar sites die ze verkopen zijn ze niet meer op voorraad, en de informatie erover is ook beperkt. Is de thuismarkt daarvoor gestorven voordat het opgang kwam?

En wat ik me afvroeg, je leest dat er minder piek vermogen geleverd kan worden, maar waar praten we dan over? Opladen van je auto is nogal wat anders dan een waterkoker aanzetten of inductie fornuis. Heeft iemand hier links over waar hier meer over is te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 21:39
habbekrats schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:16:
nieuws: Schiphol test ijzer-zoutwateraccu voor stroomvoorziening grondmaterieel
Dala schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:58:
Lijken allemaal dooie vis in het water.
Ok, I giggled there :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Juist, en als je deze nu eens vooral zou gebruiken als de zon buiten schijnt, want dan lopen deze energievreters namelijk voornamelijk op zonnestroom ipv op batterijstroom.?

Dus moet je daar je eigen BMS even inschakelen en daarmee slim omgaan, de energietransitie is niet alleen techniek, maar speelt ook heel veel af in je eigen hoofd. Toverwoord is hierbij "Je iegen energiebehoefte gedrag veranderen", je zult zien dat dit ook heel veel kan helpen. En ja, soms moet je daar een beetje gemak voor inleveren, is dat nu zo erg. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58

OmeJoyo

This is me

MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:43:
[...]

Juist, en als je deze nu eens vooral zou gebruiken als de zon buiten schijnt, want dan lopen deze energievreters namelijk voornamelijk op zonnestroom ipv op batterijstroom.?

Dus moet je daar je eigen BMS even inschakelen en daarmee slim omgaan, de energietransitie is niet alleen techniek, maar speelt ook heel veel af in je eigen hoofd. Toverwoord is hierbij "Je iegen energiebehoefte gedrag veranderen", je zult zien dat dit ook heel veel kan helpen. En ja, soms moet je daar een beetje gemak voor inleveren, is dat nu zo erg. :?
Iedereen heeft zijn voorkeuren in wat gemak voor hun betekend, dus daar valt niet over te oordelen :)

Maar ben het absoluut met je eens over het feit dat we vooral ook gewoontes moeten gaan aanpassen, omdat dit bijzonder veel energie en/of geld kan schelen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 14:14
Aziona schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:36:
[...]
Ik heb berekend dat ik met een 10kWh accu circa 1400kW kan besparen. Iemand heeft ook een online thuisaccusimulator ter beschikking gesteld waarin je je meterstanden op uurbasis kunt uploaden om dit uit te rekenen. Daar kwam hetzelfde uit. Groter was niet rendabel bij mij: heb wel een WP en WPB maar kook nog op gas.
Interessante tool dit, dank voor de tip! Met een HW P1 export krijg je snel een advies. Enige jammere: de stroomprijzen die gebruikt worden om tot een besparing te komen zijn vast, je zou dit juist willen berekenen aan de hand van de historische dynamische prijzen. Ik zou bijvoorbeeld met een 10kWh accu 1.200kWh minder verbruiken van het net en ongeveer hetzelfde minder terugleveren (gasloos huis met WP) per jaar. Met een 5kWh accu zou de besparing rond de 1.000kWh uitkomen.

Maar als ik dan toch gemiddelden wil gebruiken: bij verbruikstarief van €0,21 (€0,13 belasting + €0,08 kale stroomprijs)) en injectietarief van €0,08 (kale stroomprijs, saldering is afgeschaft) kom ik op een jaarlijkse besparing van zo'n €250 minder afname minus €100 minder teruglevering = €150. Zet geen zoden aan de dijk...

Ben overigens wel benieuwd wat het plaatje zou worden als een batterij met name in de wintermaanden zou gaan handelen op de onbalans markt? Lijkt erop dat deze tool alleen rekent met laden vanuit PV overschotten, niet met laden vanaf het net.

[ Voor 12% gewijzigd door Evanesco op 27-06-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:21
[...]

En de warmtepomp (#modernHuis), en de stofzuiger, en je dikke game-pc, en de droger, en je frituurpan, en je broodrooster, en je koffiezetapparaat, en je strijkijzer, en je elektrische fiets... en ja, er zijn gewoon heel veel apparaten die meer dan 800W kunnen vragen. Ik vind 800w ook erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:46
Karp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:06:
[...]

En de warmtepomp (#modernHuis), en de stofzuiger, en je dikke game-pc, en de droger, en je frituurpan, en je broodrooster, en je koffiezetapparaat, en je strijkijzer, en je elektrische fiets... en ja, er zijn gewoon heel veel apparaten die meer dan 800W kunnen vragen. Ik vind 800w ook erg weinig.
Voor ons is 800W dan weer prima. 600W was ook prima geweest.

Het grootste deel van de dag en nacht gebruiken we niet meer dan tussen de 70 en 200W.
Onze airco starten we bijna altijd op pv-opwek, iets extra kan daar bij helpen op slechte dagen. Maar 10 van de 12 maanden komt het verbruik van onze airco niet hoger dan 300-400W.

Verwarmen water eboiler en wpb gaat via pv-opwek. Op slechte dagen kan een beetje extra helpen, maar het gaat maar om respectievelijk 1100 en 500W.

Dan koken, meestal tussen de 300 en 500W.

Uiteraard hebben we soms een uitzondering (oven, airfryer etc), maar die gebruiken we kort, en vaak nog op een deel pv-opwek.

Ik denk dat een batterij als die van HomeWizard best geschikt is voor ons qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Karp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:06:
[...]

zo weet ik er nog veel meer; maar je lijst klopt gewoon niet, sorry.
een laadadapter voor een e-bike zit rond de 200-250W en soms zelfs nog minder.

een koffiezetapparaat, stofzuiger, droger, frituurpan en strijkijzer gebruik ik normaal gezien niet tijdens de nacht :? , en een airfryer staat ook geen uren aan, die van bij doet gemiddeld daar 10 minuten over, dus met een verbruik van gemiddeld 1500W is dat dus slechts 250Wh. en ja, dat is dus meer dan 800W, maar hoe vaak heb je die dan aan in de donkere uurtjes :?

wat over blijft is een game pc, ja die wil wel eens als het een high end gaming pc is wel meer dan 800W verbruiken. Veruit de meeste computers gebruiken nog geen 300W gemiddeld tijdens gebruik. Mijn PC (een workstation) staat op een HW stopcontact, dus kan ik exact zien wat deze gebruikt (op dit moment nog geen 250W) en dat met een grote 34" monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:32
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:56:
[...]

een koffiezetapparaat, stofzuiger, droger, frituurpan en strijkijzer gebruik ik normaal gezien niet tijdens de nacht :? , en een airfryer staat ook geen uren aan, die van bij doet gemiddeld daar 10 minuten over, dus met een verbruik van gemiddeld 1500W is dat dus slechts 250Wh. en ja, dat is dus meer dan 800W, maar hoe vaak heb je die dan aan in de donkere uurtjes :?

wat over blijft is een game pc, ja die wil wel eens als het een high end gaming pc is wel meer dan 800W verbruiken. Veruit de meeste computers gebruiken nog geen 300W gemiddeld tijdens gebruik. Mijn PC (een workstation) staat op een HW stopcontact, dus kan ik exact zien wat deze gebruikt (op dit moment nog geen 250W) en dat met een grote 34" monitor.
Gewoon 1200W continue gedurende de nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTAXLIswlv3fgRcDXiq3h-e2Jjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VRVoY8k73D6WCN6JWy7oCxHK.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]
oeps :S , gelukkig niet bij mij, ik heb van 0 uur tot rond 6 uur veelal rond de 1,5kWh. :Y :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]
Vraag is hoe gewoon dat dan is. Volgens de statistieken verbruikt een gemiddeld gezin, naast gas nog zo'n 3000 tot 3500kWh per jaar.

Jij zit met je rust verbruik per jaar al op 10.500kWh per jaar. Dan heb je nog geen airfryer of warmtepomp aan gehad.

Ik denk dat jij misschien buiten de initiele doelgroep van de HomeWizard batterij valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:17:
[...]

Vraag is hoe gewoon dat dan is. Volgens de statistieken verbruikt een gemiddeld gezin, naast gas nog zo'n 3000 tot 3500kWh per jaar.

Jij zit met je rust verbruik per jaar al op 10.500kWh per jaar. Dan heb je nog geen airfryer of warmtepomp aan gehad.

Ik denk dat jij misschien buiten de initiele doelgroep van de HomeWizard batterij valt.
Het is dus niet de bedoeling om er 24 te stapelen?

Het standby verbruik van de grondgebonden warmtepomp (60W) zit hier al wel bij in :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 20:21
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Niet mijn lijst, maar van Eneco. Die weten wel het een en ander van energie volgens mij.

https://eneco.be/media/2639/capaciteitstarief-onepager.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Ik neem een standpunt in, en daar kun je wat van vinden. Want jij hebt misschien een andere definitie van 'rendabel'.

Jouw berekening is veel te positief omdat je o.a. laadverliezen niet mee neemt. Die zijn niet te verwaarlozen. Zie de berekening van een paar posts terug, die kwam eerder uit rond de 14 jaar. Dat lijkt me realistischer.

Bovendien is het twijfelachtig of de TLK blijven als de saldering er niet meer is.
met het laatste, ik hoop het, echter vanuit de energieboer branche waren al andere geluiden te horen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Karp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Niet mijn lijst, maar van Eneco. Die weten wel het een en ander van energie volgens mij.

https://eneco.be/media/2639/capaciteitstarief-onepager.pdf
Blijkbaar dus niet, volgens mij weten ze vooral hoe ze de consument moeten misleiden.
Wat je in hun lijste dus niet kunt zien is het tijdspad waneer deze apparatuur normaal gezien aan staat, en dat lijkt me nu juist bij het bepalen van je benodigde capaciteit van je thuis-batterij wel belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Ben benieuwd wanneer dat Q3 2025 (15 maanden) wordt met al die reserveringen.
Daar zijn ze nu dus al, ging wel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-09 16:11
Een opmerking: 2 lijnen lopen nagenoeg evenwijdig. Ik zie een duidelijk een sprong rond 08:00. Waarschijnlijk heb je een nieuwe formule toegepast?

Welke formule voor Tibber gebruik je voor elke lijn?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Eriko schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Een opmerking: 2 lijnen lopen nagenoeg evenwijdig. Ik zie een duidelijk een sprong rond 08:00. Waarschijnlijk heb je een nieuwe formule toegepast?

Welke formule voor Tibber gebruik je voor elke lijn?
Dat klopt had de formule gewijzigd.

Het was:
inkoop: (P Netto Prijs + 0.0175 + 0.10880) x 1.41
verkoop: (P Netto Prijs + 0.0175 + 0.10880) x 1.21

Gewijzigd in:
inkoop: (P Netto Prijs + 0.0175 + 0.10880) x 1.61

Maar nu besloten om onderstaand te draaien:
inkoop: (P Netto Prijs + 0.0175 + 0.10880) x 1.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 20:54

iMars

Full time prutser

Ik volg dit topic al wat langer (niet super actief though)... Maar om heel eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer :+

Ik heb momenteel 8 panelen, samen 3.2kW setup en twee Hoymiles micro omvormers (elk 4 aansluitingen).
Nu wil ik graag mijn overtollig energie opslaan ipv terug leveren. Het gaat mij niet zo zeer om onder de eindstreep goedkoper uit te zijn (lees: haal ik de investeringskosten er wel uit) maar ik wil gewoon bezig zijn met zo min mogelijk terug te leveren. Ik ben zelf nogal een groot verbruiker (voornamelijk 3D printers wat hier de grootverbruikers zijn).

Wat ik eigenlijk wil is een thuisbatterij wat de overtollige stroom opslaat (en dus niet vanaf het grid oplaad). Ik snap de simpele uitleg, maar ik wil me verdiepen in de techniek. Wat voor batterijen zijn er (zal sowieso en AC batterij zijn), hoe weet het wanneer het moet opladen en wanneer niet (als ik meer verbruik dan dat de panelen opleveren). Wat voor apparatuur komt er nog meer bij kijken?

Er is ongetwijfeld meer dan genoeg kennis hier in huis. Ik ben heel handig, maar wil liever kant en klare systemen gebruiken dan zelf hobbyen met DIY oplossingen. Als het niet werkt wil ik bij een leverancier/winkel aan de bel kunnen trekken :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 22:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@iMars victron voorbeeld:

Dan heb je batterijen (bv pylontech) en een of 3 victron multiplus omvormers. Daarmee kun je typisch 16A per omvormer op- en ontladen. dus zeg 3,5kW.
In je meterkast hangt een gridmeter van Victron, die meet hoeveel je verbruikt/teruglevert per fase.

Het systeem in ESS modus gaat dan in een regellus actief het grid op/rond de nul houden en dus de accu op- of ontladen afhankelijk van zonopbrengst en verbruik.

Daarmee voldoe je aan je vraag.
Echter is er nog een 'probleem'. als je niks actief doet, dan is om op dag 2 om 10 uur in de ochtend je accu vol en ga je alsnog terugleveren. De meeste mensen voorkomen dit door actief terug te leveren op een moment dat ze zelf willen. Bijvoorbeeld wanneer de prijs voor teruglevering bij een dynamisch tarief het hoogst is. Als je dit wilt ga je in Victron voor de 'Dynamic ESS green mode' en alles gaat volautomatisch.

stap 3 is actief handelen: je gaat meer optimaliseren naar geld, in plaats van eigen verbruik. op dat moment ga je dus actief laden als de prijs laag is en actief ontladen als de prijs hoog is. bij victron heet dit 'Dynamic ESS trade mode' en gaat weer volautomatisch.

Er zullen vast commercieel ook andere producten zijn. Maar zo werkt het bij victron.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
iMars schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:15:
Ik volg dit topic al wat langer (niet super actief though)... Maar om heel eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer :+

Ik heb momenteel 8 panelen, samen 3.2kW setup en twee Hoymiles micro omvormers (elk 4 aansluitingen).
Nu wil ik graag mijn overtollig energie opslaan ipv terug leveren. Het gaat mij niet zo zeer om onder de eindstreep goedkoper uit te zijn (lees: haal ik de investeringskosten er wel uit) maar ik wil gewoon bezig zijn met zo min mogelijk terug te leveren. Ik ben zelf nogal een groot verbruiker (voornamelijk 3D printers wat hier de grootverbruikers zijn).

Wat ik eigenlijk wil is een thuisbatterij wat de overtollige stroom opslaat (en dus niet vanaf het grid oplaad). Ik snap de simpele uitleg, maar ik wil me verdiepen in de techniek. Wat voor batterijen zijn er (zal sowieso en AC batterij zijn), hoe weet het wanneer het moet opladen en wanneer niet (als ik meer verbruik dan dat de panelen opleveren). Wat voor apparatuur komt er nog meer bij kijken?
sorry, er zijn geen AC batterijen, alle batterijen zijn DC, wat je mogelijk bedoeld is een batterij systeem die je niet op een DC omvormer(van je zonnepanelen) zet (wat eigenlijk een voordeel is, omdat je hierdoor je verlies qua omzetting vermindt, maar een systeem met een eigen omvormer die gewoon "inplugt" in je huissysteem.

Zoals bv de nieuw HW Plug-in thuis accu, hoewel deze vermoedelijk te weinig capaciteit (levering en opslag) heeft, bv een sessy is een dergelijk model. kleinste is een 5 kWh model.

je vergeet echter een heel belangrijk deel, wat is je verbruik tijdens de donkere tijden en wat is je huidig terulevering. beide bepalen namelijk je mogelijkheden qua nuttige capaciteit. een 20 kWh accu lijkt leuk (los van de prijs), maar als je deze niet vol krijgt heb je daar dus nog niets aan. .
Er is ongetwijfeld meer dan genoeg kennis hier in huis. Ik ben heel handig, maar wil liever kant en klare systemen gebruiken dan zelf hobbyen met DIY oplossingen. Als het niet werkt wil ik bij een leverancier/winkel aan de bel kunnen trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:38
Evanesco schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Interessante tool dit, dank voor de tip! Met een HW P1 export krijg je snel een advies. Enige jammere: de stroomprijzen die gebruikt worden om tot een besparing te komen zijn vast, je zou dit juist willen berekenen aan de hand van de historische dynamische prijzen. Ik zou bijvoorbeeld met een 10kWh accu 1.200kWh minder verbruiken van het net en ongeveer hetzelfde minder terugleveren (gasloos huis met WP) per jaar. Met een 5kWh accu zou de besparing rond de 1.000kWh uitkomen.

Maar als ik dan toch gemiddelden wil gebruiken: bij verbruikstarief van €0,21 (€0,13 belasting + €0,08 kale stroomprijs)) en injectietarief van €0,08 (kale stroomprijs, saldering is afgeschaft) kom ik op een jaarlijkse besparing van zo'n €250 minder afname minus €100 minder teruglevering = €150. Zet geen zoden aan de dijk...

Ben overigens wel benieuwd wat het plaatje zou worden als een batterij met name in de wintermaanden zou gaan handelen op de onbalans markt? Lijkt erop dat deze tool alleen rekent met laden vanuit PV overschotten, niet met laden vanaf het net.
Ik krijg hier steeds "server error" hmmm wat gaat er mis.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Ik krijg hier steeds "server error" hmmm wat gaat er mis.
waar is "hier"? VPN mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@prein2 Ik wil er eigenlijk niet actief mee bezig zijn, als mijn accu's vol zijn zou ik nog liever PV kunnen loskoppelen (automatisch) dan dat ik actief moet bezig zijn. Mijn doel is niet om volledig offgrid te gaan, maar meer de teruglevering te bufferen. Als ik naar mijn verbruik kijk van 2023, zie ik dat ik 3340kWh van het grid heb verbruikt en 1479kWh heb terug geleverd. Daarvan wil ik het liefst zoveel mogelijk opslaan en hergebruiken. Het verlies qua omzetting vind ik niet erg.
@MacD007 Ja dat bedoel ik, ik weet niet beter dan dat dat een AC thuisbatterij is (AC-gekoppeld). Ik kijk meer naar het totaalplaatje. Als een setup met een andere omvormer goedkoper is, dan een systeem op mijn huidige setup, is dat natuurlijk iets om te overwegen.

Ik ken de Victron waar direct je zonnepanelen en accu's op aangesloten kunnen worden,... maar daarom zei ik al, ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoek naar de mogelijkheden wat het beste bij mij thuis past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09 19:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2lY57XdJokT5bhUp0awLehjXCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7fHoZeueh18QVFq5ssx4Sym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8CJXuzf416U0z1bPGISirXMKis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTMDFW77qaGJLgVDbEloOilo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au32vXXJUhzPoCifSQxvy-DKBOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMmEKQVZaciZosyAU7XgfNX9.jpg?f=fotoalbum_large

Hatseflats, in 6 dagen vanuit Polen al hier. Zien er netjes uit, die sjwik bovenop is lijm van de foam ofzo. Keertje eraf vegen lol. Meten allemaal 3.26xx v en 0.23mohm of lager. Nu wachten op de box :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 22:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@iMars Wat ik noemde zijn allemaal automatische oplossingen waar je in principe geen omkijken naar hebt. omkijken is voor de hobbyisten die er dan misschien een paar % extra's uithalen..
goed aan victron is hun software. de hardware (multiplus) is een combinatie lader en ontlader die het werk doet.

En zo heeft elk merk zijn eigen oplossing die ongeveer hetzelfde kan. ;)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
iMars schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:49:
@prein2 Ik wil er eigenlijk niet actief mee bezig zijn, als mijn accu's vol zijn zou ik nog liever PV kunnen loskoppelen (automatisch) dan dat ik actief moet bezig zijn. Mijn doel is niet om volledig offgrid te gaan, maar meer de teruglevering te bufferen. Als ik naar mijn verbruik kijk van 2023, zie ik dat ik 3340kWh van het grid heb verbruikt en 1479kWh heb terug geleverd. Daarvan wil ik het liefst zoveel mogelijk opslaan en hergebruiken. Het verlies qua omzetting vind ik niet erg.
@MacD007 Ja dat bedoel ik, ik weet niet beter dan dat dat een AC thuisbatterij is (AC-gekoppeld). Ik kijk meer naar het totaalplaatje. Als een setup met een andere omvormer goedkoper is, dan een systeem op mijn huidige setup, is dat natuurlijk iets om te overwegen.

Ik ken de Victron waar direct je zonnepanelen en accu's op aangesloten kunnen worden,... maar daarom zei ik al, ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoek naar de mogelijkheden wat het beste bij mij thuis past.
oke, maar wat is je teruglevering (per dag gemid. en max Juni-juli, en dat ook gem. in april-spect), daarna zul je waarschijnlijk weinig teruglevering hebben.
en wat is je verbruik mn tijdens de donkere tijden, want dat is de tijd dat de batterij aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:26:
[...]

waar is "hier"? VPN mogelijk ?
Als ik de data upload vanaf mijn mobiel krijg ik die foutmelding terug van de website na het invullen van nog aantal personen in huishouding etc.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:03:
[...]

oke, maar wat is je teruglevering (per dag gemid. en max Juni-juli, en dat ook gem. in april-spect), daarna zul je waarschijnlijk weinig teruglevering hebben.
en wat is je verbruik mn tijdens de donkere tijden, want dat is de tijd dat de batterij aan de slag moet.
Fluctueert best wel, dit is juli 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4w86yOO9UIsPYx0DEVbql6a6oI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXWeGyOnm5nW0pLDCrv9Wa3u.png?f=fotoalbum_large

En dit is juni 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyHRlt8u4KqnoXZsEJyaSgXGDrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kEYbPDjdXfZDds8w22PeN5uz.png?f=fotoalbum_large

Verbruik is omhoog gegaan door het aantal 3D printers wat is toegenomen :+ (vrouwlief heeft nu zelf ook printers, 4 stuks) en we printen veel.

De grote uitschieters zullen ongetwijfeld de dagen zijn dat de wasmachine en droger een aantal keren aan gaan voor de was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
iMars schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:12:
[...]

Fluctueert best wel, dit is juli 2023:
[Afbeelding]

En dit is juni 2024:
[Afbeelding]

Verbruik is omhoog gegaan door het aantal 3D printers wat is toegenomen :+ (vrouwlief heeft nu zelf ook printers, 4 stuks) en we printen veel.

De grote uitschieters zullen ongetwijfeld de dagen zijn dat de wasmachine en droger een aantal keren aan gaan voor de was.
je ziet mn in juni 24 behoorlijk veel fluctuatie, gezien het slechte weer is mogelijk mei 24 een betere maand om naar te kijken.

de grafiek van verbruik is dat de netto verbruik vanuit het net? is wel de verwachting. maar hoe zit je verbruik tijdens de dag uit ?

daar bedoel ik meer dit soort info mee. mn pijl 1 en 4 zijn de gebieden waar een batterij zijn energie kwijt kan, en als de batterij voldoende levercapaciteit heeft mogelijk ook de pieken van pijl 2 en 3.
doe is eigenlijk da na pijl 1 de baaterij leeg is, zodat deze door de teruglevering weer gevuld kan worden.en dan voor pijl 2,3 en 4 en pijl 1 op de volgende dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FCNWjadrLzxoSbWTixAq2CAln0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bD1ELV10Dgohx86ZOptGi3C.jpg?f=fotoalbum_large
Bij een batterij is het belangrijk dat je dus weet wat kun vullen ( via de teurglevering ) en twee wat kun je in de donkere tijden dan weer verbruiken.

dus als je dan naar je teruglevering kijkt juni 24, kijk dan mn naar het gebied russen de twee pijlen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OshMzkJ0Bq3x6L6oVxM_YXTM00s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH7CEB1PJxm5GKAvSlyK4Dra.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ErnstvV schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Je mag wel eens komen kijken bij mij. Er komt één kabel uit het plafond ingemetseld tussen de stenen naar het eerste stopcontact. Daarna een ingemetselde kabel door naar de volgende enzovoort. Geen PVC buizen of wat dan ook. Als je per ongeluk door een kabel boort kan je de muur open breken. Echt geweldig. Iedere schroef die je in de muur boort een soort Russische Roulette.
oeps, dat zal denk ik wel een oud huis zijn.
Nieuwe installaties moeten in Duitsland conform DIN VDE 0100-420 (Auswahl und Errichtung von Stromkreisen) gepland worden, ook daar werken ze nu zoals in Nederland met diverse zones en gebruiksprofielen, mn op basis van de benodigde vermogens. maar ook bv rekening houden met natte ruimtes.

vroeger was natuurlijk de behoefte aan aansluitpunten voor stroom maar zeer beperkt, ook in Nederland zie je nog oude huizen met selchts zeer weinig groepen, ik kwam nog niet zo lang geleden een oude installatie met slechts 2 groepen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Maar nu besloten om onderstaand te draaien:
inkoop: (P Netto Prijs + 0.0175 + 0.10880) x 1.21
Hoe houd je rekening mee met de RTE (round trip efficiency)? In Victron Gerbo Gx - node red, het is ingesteld op 0.9.

Dynamic ESS on VRM takes battery losses into account. The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Eriko schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:07:
[...]

Hoe houd je rekening mee met de RTE (round trip efficiency)? In Victron Gerbo Gx - node red, het is ingesteld op 0.9.

Dynamic ESS on VRM takes battery losses into account. The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.
Die heb ik nu op 0.8. Jammer dat je dat niet in het menu kan instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
ArjoK schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Bij 4-5 jaar tvt zou ik geen moment twijfelen en die accu in huis halen..

van november t/m februari lukt het me nu om 99% van mijn minimale opwek (panelen op noord) in die periode al direct te gebruiken (gaat zo de WP in) die maanden doet de accu werkelijk niets en moet de stekker van de accu er uit om standby-verbruik te besparen :)

Over een jaartje maar weer bekijken of het toekomstscenario kan worden aangepast.
Ik had eerder over de duim gerekend en opnieuw met de inzichten van het topic hier nogmaals gekeken.
Per maand heb ik gekeken hoeveel dagen ik de accu zou kunnen vullen (obv homewizard grafiekjes van afgelopen jaar).
De hoogtijmaanden: juli en augustus elke dag, maar de laagste maanden, november t/m februari toch ook nog 13-15 dagen per maand.

In totaal kom ik op 262 dagen per jaar dag ik per dag minimaal 2,7kw overcapaciteit heb en het ook weer gebruik (bv in de nacht).
Neemt niet weg dat de business case nog steeds lastig is.

Bij een winst per kwh van 25 cent is de tvt 7,9 jaar.
30 cent - 6,6 jaar.
35 cent - 5,6 jaar.
40 cent - 4,9 jaar.
50 cent - 3,9 jaar.

(Voor het gemak heb ik accu efficienty even buiten beschouwing gelaten, daardoor zou de tvt iets hoger worden)

De vraag is dan, hoeveel is de besparing, in de vorm van eigen saldering (verschil inkoopprijs en terugleverprijs) en dan nog eventuele terugleverkosten die je ook nog bespaart.
Het is een complexe berekening, ik hou het ook in de gaten want met het wapperende beleid van de overheid rondom saldering (zullen ze het nog een keer aanpassen?) maar daarnaast ook hoe energieleveranciers omgaan met extra kosten (blijven de terugleverkosten of verdwijnt dat op het moment dat het salderen er af gaat?) is het nog even afwachten wat er gaat gebeuren.

Dat het binnen een paar jaar wél intressant wordt twijfel ik niet aan, zeker als de prijs van de accu misschien ook nog lichtjes daalt (over het algemeen gebeurd dat wel als de markt meer mature wordt).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoK
Ikke_Niels schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:25:
[...]

Ik had eerder over de duim gerekend en opnieuw met de inzichten van het topic hier nogmaals gekeken.
Per maand heb ik gekeken hoeveel dagen ik de accu zou kunnen vullen (obv homewizard grafiekjes van afgelopen jaar).
De hoogtijmaanden: juli en augustus elke dag, maar de laagste maanden, november t/m februari toch ook nog 13-15 dagen per maand.

In totaal kom ik op 262 dagen per jaar dag ik per dag minimaal 2,7kw overcapaciteit heb en het ook weer gebruik (bv in de nacht).
Neemt niet weg dat de business case nog steeds lastig is.

Bij een winst per kwh van 25 cent is de tvt 7,9 jaar.
30 cent - 6,6 jaar.
35 cent - 5,6 jaar.
40 cent - 4,9 jaar.
50 cent - 3,9 jaar.

(Voor het gemak heb ik accu efficienty even buiten beschouwing gelaten, daardoor zou de tvt iets hoger worden)

De vraag is dan, hoeveel is de besparing, in de vorm van eigen saldering (verschil inkoopprijs en terugleverprijs) en dan nog eventuele terugleverkosten die je ook nog bespaart.
Het is een complexe berekening, ik hou het ook in de gaten want met het wapperende beleid van de overheid rondom saldering (zullen ze het nog een keer aanpassen?) maar daarnaast ook hoe energieleveranciers omgaan met extra kosten (blijven de terugleverkosten of verdwijnt dat op het moment dat het salderen er af gaat?) is het nog even afwachten wat er gaat gebeuren.

Dat het binnen een paar jaar wél intressant wordt twijfel ik niet aan, zeker als de prijs van de accu misschien ook nog lichtjes daalt (over het algemeen gebeurd dat wel als de markt meer mature wordt).
Uiteindelijk zit het allemaal in de tarieven die je in de berekening meeneemt. Mijn huidige kale energietarief is 7 cent, met btw en energiebelasting is dat nu 21,5 cent. De energiebelasting wordt in iedergeval t/m 2026 jaarlijks verlaagd waarmee mijn energietarief zakt naar 19,4 cent in 2025 en 17,9 cent in 2026. Wat er na 2027 gaat gebeuren is een groot vraagteken.
Ik ben in mijn berekeningen uitgegaan van 25 cent energietarief wat hoger is dan de actuele die je nu kan afsluiten terwijl EB nog gaat zakken. de winst per kWh kan daar nooit boven komen en ik zie bij verschillende aanbieders nu dat ondanks terugleverkosten (die na salderen moeten zakken) dat elke kWh die je het net op gooit toch 3 tot 5 cent oplevert. daarmee is de winst per kWh met een accu niet hoger dan 20 cent
In jouw case kom ik dan op een TVT van 9,9 jaar. en dan is er nog geen rekening gehouden met accudegradatie, de 2,7 kWh zal in de loop van de tijd minder worden en laadverliezen zorgen er ook voor dat je meer de batterij in stopt dan je eruit haalt. Stel dat laadverlies slechts 10% is dan is dat direct een verlenging ven het TVT van 10% en zit je niet op 9,9 jaar maar op 10,9 jaar. Financieel een puzzzel, zeker als je het geld nu van je spaarrekening trekt en daarmee over 10 jaar ook € 306 rente mis loopt (bij 2% rente op deposito van 3% zelfs € 481). Tel je dat op bij je investering kost die batterij dik € 1700 en loopt je TVT op naar minimaal 13,2 jaar.....

...dit is enkel ratio, voor nu lijkt mij emotie het beste argument voor een eigen thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Leuke berekeningen over terugverdientijd...maar er hangt ook veel af van de factoren zoals:
- Van gas af? Je bespaart al wat energie kosten. Gaat de energie belasting omhoog komende jaren?
- Is full-electrical warmtepomp vooral overdag aanzetten of niet
- Gebruik van een dynamic ESS. Is het in green mode of trade mode?
- In bezit van een EV of niet?
- EV opladen overdag of 's nachts?
...
Je wordt dan gek van... Ik doe vooral om wat bijdrage te leveren aan het millieu (CO2) en netcognitie. Daarnaast moet het een beetje hobby zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:47
Ik heb net twee HomeWizard accu'tjes gereserveerd. Potverdorie! Twee dagen geleden was de levering november, nu is dat al maart. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:18
Eriko schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:09:
Leuke berekeningen over terugverdientijd...maar er hangt ook veel af van de factoren zoals:
- Van gas af? Je bespaart al wat energie kosten. Gaat de energie belasting omhoog komende jaren?
- Is full-electrical warmtepomp vooral overdag aanzetten of niet
- Gebruik van een dynamic ESS. Is het in green mode of trade mode?
- In bezit van een EV of niet?
- EV opladen overdag of 's nachts?
...
Je wordt dan gek van... Ik doe vooral om wat bijdrage te leveren aan het millieu (CO2) en netcognitie. Daarnaast moet het een beetje hobby zijn.
De energiebelasting lijkt omlaag te gaan komende jaren om elektra te stimuleren. Gas zal daarentegen stijgen.

Maar netbeheerders zouden op termijn op bijvoorbeeld piekvermogen kunnen gaan factureren zoals in België al het geval is.

Bij mijn simulatie loop ik er wel tegenaan dat het vermogen wel degelijk relevant is voor hoe rendabel de batterij is.
Een Sessy met een bescheiden 2.2kw weet bij wisselend weer minder kWh te laden dan een Tesla Powerwall. Daarbij maakt de Sessy veel meer cycles door het kleinere formaat.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ArjoK schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:34:
[...]

In de winter kan je accu zicht 's nachts volladen met goedkope windenergie, en die overdag gebruiken voor de WP om het huis te verwarmen.
Natuurlijk niet elke dag, maar heeft zeker nut
https://www.knmi.nl/over-...en-met-weinig-wind-en-zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:48:
[...]

In de winter kan je accu zicht 's nachts volladen met goedkope windenergie, en die overdag gebruiken voor de WP om het huis te verwarmen.
Natuurlijk niet elke dag, maar heeft zeker nut
https://www.knmi.nl/over-...en-met-weinig-wind-en-zon
Voor zover ik begreep is dat geen feature van de HomeWizard Thuisbatterij die ik in dit voorbeeld aanhaal. En dan gaat het alleen op bij een dynamisch contract, niet bij vaste tarieven die in mijn berekening zijn gebruikt. Met dynamische tarieven wordt het een stuk lastiger te voorspellen wat je tvt zal zijn, alles in het rekenmodel is dan gokken... maar dat is het nu natuurlijk ook al een grote horizon (in mijn geval > 2 jaar) geeft grote foutmarges.

[ Voor 6% gewijzigd door ArjoK op 28-06-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArjoK schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Voor zover ik begreep is dat geen feature van de HomeWizard Thuisbatterij die ik in dit voorbeeld aanhaal. En dan gaat het alleen op bij een dynamisch contract, niet bij vaste tarieven die in mijn berekening zijn gebruikt. Met dynamische tarieven wordt het een stuk lastiger te voorspellen wat je tvt zal zijn, alles in het rekenmodel is dan gokken... maar dat is het nu natuurlijk ook al een grote horizon (in mijn geval > 2 jaar) geeft grote foutmarges.
Mij lijkt een dynamisch contract bij een thuisbatterij de logische keuze.
Wel de voordelen (laden van het net bij laag tarief), en niet de nadelen (afnemen uit de batterij bij hoog tarief).
In die zin verlaagt een dynamisch contract de terugverdientijd van een thuisbatterij.

Kan natuurlijk zijn dat HomeWizard dit (nog) niet ondersteunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Wel de voordelen (laden van het net bij laag tarief), en niet de nadelen (afnemen uit de batterij bij hoog tarief).
In die zin verlaagt een dynamisch contract de terugverdientijd van een thuisbatterij.

Zonnepanelen en dynamisch contract is weer een mindere combi, overschot heb je alijd tijdens de goedkope uren. De HomeWizard batterij lijkt voor die markt te gaan om eigen gebruik van opwek te maximaliseren.Het zijn kleine accu's voor een doorsnee huishouden met zonnepanelen (nog niet all electric), jaarverbruik en opwek beide ca. 3000 kWh dan kom je met die 2,7 kWh batterij ca. 270 dagen van het jaar de nacht door op eigen stroom en vang je overdag een vraag piek op (van wamaschine,droger, vaatwasser, waterkoker koffiezetter, stofzuiger...enz...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 04:19
iMars schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:49:

Je hebt hoymiles omvormers. Die kun je prima sturen en zo de opbrengst per omvormer begrenzen. (Ik weet niet of dat met het officiele hoymiles spul kan maar zoek eens op google naar "ahoy hoymiles github"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 04:19
Ik ga binnenkort voor een diy oplossing.

Ik ga een (plan is uiteindelijk 3) 500W hoymiles micro omvormer gebruiken waar ik een 24V / 120Ah Lipofe4 accu aan ga koppelen. Ik gok zo voor rond de €800 een werkend systeem te hebben waar ik in ieder geval mijn nacht verbruik mee op 0 kan krijgen. (Ongeveer 300W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:49
Kan een hoymiles ook stroom leveren aan de batterij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArjoK schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Zonnepanelen en dynamisch contract is weer een mindere combi, overschot heb je alijd tijdens de goedkope uren. De HomeWizard batterij lijkt voor die markt te gaan om eigen gebruik van opwek te maximaliseren.Het zijn kleine accu's voor een doorsnee huishouden met zonnepanelen (nog niet all electric), jaarverbruik en opwek beide ca. 3000 kWh dan kom je met die 2,7 kWh batterij ca. 270 dagen van het jaar de nacht door op eigen stroom en vang je overdag een vraag piek op (van wamaschine,droger, vaatwasser, waterkoker koffiezetter, stofzuiger...enz...).
Ja goed punt. De zonnestroom die niet de batterij ingaat, kan dan voor lage/negatieve prijzen het net op gaan.
Ik ben benieuwd hoe de balans ligt vanaf 2027.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanesco
ArjoK schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:33:
[...]
Zonnepanelen en dynamisch contract is weer een mindere combi, overschot heb je alijd tijdens de goedkope uren.
Niet perse, ik heb een tijdje terug doorgerekend hoe ik in 2023 uit was gekomen met een dynamisch contract op basis van mijn HW P1 data icm historische prijsdata. All electric, WP, ongeveer 3.000kWh PV opwek, waarvan ongeveer 1.800kWh terug het net op ging en daarnaast zo'n 5.000kWh verbruik van het net.

Hoewel je je stroom in de zomer minder goed verkoopt dan volledig salderen met een vast contract, kom je in de winter lager uit doordat de stroomprijs vaak lager ligt dan bij een vast contract. Zeker als je grote energieverbruikers zoals de warmtepomp het hardst laat werken op de dalmomenten (doet mijn Nibe WP automatisch). En wasmachine en vaatwasser bijvoorbeeld kan je timen.

Daarbovenop drukte de recente terugleverboete ook op het voordeel van een vast contract. Dus heb daarom besloten naar Tibber over te stappen met een dynamisch contract.

Ten slotte: een batterij van 5kWh alleen geladen met PV stroom zou in mijn geval zo'n 1.000kWh verschuiven van teruglevering naar direct gebruik (en dus mijn netopname met 1.000 verminderen). Bij de HW batterij van 2,7kWh zou deze verschuiving 600kWh zijn, waarschijnlijk minder door de 800W vermogensbeperking. Bij lange na niet genoeg om de investering te rechtvaardigen. Dus totdat de prijs van batterijen drastisch lager wordt en/of laden van het net op dalmomenten mogelijk wordt, wacht ik nog even met een thuisbatterij aanschaffen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Evanesco op 28-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Evanesco
Je kunt er tot 4 combineren!
Als je er 2 koopt heb je 5,4 kwh voor 2800 euro. Zo goedkoop heb ik het nog niet gezien.
Ik heb er 2 besteld. Mijn nachtverbruik ligt buiten de koude maanden om altijd onder de 5 kwh.

[ Voor 26% gewijzigd door DaanTriple7 op 29-06-2024 00:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

DaanTriple7 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:03:
@Evanesco
Als je er 2 koopt heb je 5,4 kwh voor 2800 euro. Zo goedkoop heb ik het nog niet gezien.
Ik heb er 2 besteld. Mijn nachtverbruik ligt buiten de koude maanden om altijd onder de 5 kwh.
Jij kent de accu van zonneplan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:25:
[...]

Jij kent de accu van zonneplan dus niet?
Ohjawel.
Maar die gebruik je voor de handel op de onbalansmarkt. Waarom zou je appels met de peer vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18

de Peer

under peer review

DaanTriple7 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:00:
[...]

Ohjawel.
Maar die gebruik je voor de handel op de onbalansmarkt. Waarom zou je appels met de peer vergelijken?
Dat hoeft niet. Je kunt hem ook gewoon zelf aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-09 07:21
@Evanesco
Dat is inderdaad goedkoop, maar niet extreem met €520 per kWh. Wij hebben een installatiebedrijf en kunnen een Growatt systeem (exact zonneplan) installeren en opleveren voor €550 als het ergens 15kWh+ systeemgrootte is. Een Enphase systeem heeft als laagste punt €700 per kWh geïnstalleerd en wel, maar dat is ook wel super fancy (15 jaar garantie of 6000 cycli, 6 micros per batterij dus hoge uptime bij omvormer falen want 5/6 gaat door, gratis enphase updates/cloud connectivity, lokaal benaderbaar, sturing op dynamische tarieven of onbalans mogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
@Evanesco
Zoals ook door anderen gezegd: de prijs per kWh van HW is niet revolutionair laag. Dit terwijl die andere oplossingen een stuk meer kunnen, zoals automatisch handelen op de onbalans markt en laden vanaf het net. Voor mijn scenario eigenlijk een must. En die 800W is me ook niet futureproof genoeg, hij laadt te traag (met 3kW piek PV blaast hij zelfs met 2 HW batterijen nog de helft daarvan het net op, worst case). En hij dekt in de avondpiek ook niet het verbruik van inductie en koken met de oven.

[ Voor 6% gewijzigd door Evanesco op 29-06-2024 09:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
Evanesco schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Zoals ook door anderen gezegd: de prijs per kWh van HW is niet revolutionair laag. Dit terwijl die andere oplossingen een stuk meer kunnen, zoals automatisch handelen op de onbalans markt en laden vanaf het net. Voor mijn scenario eigenlijk een must. En die 800W is me ook niet futureproof genoeg, hij laadt te traag (met 3kW piek PV blaast hij zelfs met 2 HW batterijen nog de helft daarvan het net op, worst case). En hij dekt in de avondpiek ook niet het verbruik van inductie en koken met de oven.
Ik vind de prijs van de HomeWizard batterij wel revolutionair laag.

Mensen met een gemiddeld verbruik en wens om direct verbruik op te hogen, zullen een kleine batterij eerder terugverdienen, of er minder op verliezen dan een grotere batterij omdat ze bij een grote(re) batterij er waarschijnlijk niet eens aan toe komen de cycles te gebruiken.

Maar normaal zijn kleine batterijen veel duurder dan grote batterijen per kWh. Dat maakte wat mij betreft de keuze lastig voor een grotere of kleinere batterij. Kleiner=efficienter, groter=meer waar voor je geld (ook al gebruik je het niet).

Wanneer je een batterij gebruikt voor handel is dat natuurlijk anders, maar dat is niet ieders doel.
En vergeet niet goed te kijken bij genoemde prijzen hier welke inclusief en exclusief btw zijn. Lang niet iedereen kan de btw terugvragen.

Maar ik denk dat de prijs van de homewizard batterij goed is, beter dan de meeste anderen op misschien ern enkele echt grote batterij na, welke vaak een ander doel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik wacht nog even af tot dat er "flowbatterijtjes" voor consumenten
bij de ac-t-ion in de schappen liggen. Zal wel nog een paar jaartjes duren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
Sjamo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Maar ik denk dat de prijs van de homewizard batterij goed is, beter dan de meeste anderen op misschien ern enkele echt grote batterij na, welke vaak een ander doel hebben.
Ik zie de business case nu eigenlijk niet, zeker niet als je een vast contract hebt en volledig saldeert. En als je een dynamisch contract hebt vind ik laden vanaf het net op de dalmomenten in de winter zodat je kunt gebruiken op de duurdere momenten eigenlijk een must have voor de terugverdientijd (echt inkopen op de dal en verkopen op piek is nog niet eens nodig denk ik).

Dus ja: misschien relatief goedkoop die HW, maar ook een beetje duurkoop (want het is in de huidige vorm imho een beetje een "net niet"-oplossing).

[ Voor 21% gewijzigd door Evanesco op 29-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Evanesco schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Ik zie de business case nu eigenlijk niet, zeker niet als je een vast contract hebt en volledig saldeert. En als je een dynamisch contract hebt vind ik laden vanaf het net op de dalmomenten in de winter zodat je kunt gebruiken op de duurdere momenten eigenlijk een must have voor de terugverdientijd (echt inkopen op de dal en verkopen op piek is nog niet eens nodig denk ik).

Dus ja: misschien relatief goedkoop die HW, maar ook een beetje duurkoop (want het is in de huidige vorm imho een beetje een "net niet"-oplossing).
Ik had het ook nergens over rendabel etc :)

Ik reageerde alleen op de opmerking dat deze batterijen niet revolutionair goedkoop zijn tov de anderen :)

Ik denk dat doordat ze betrekkelijk goedkoop zijn voor kleine batterijen, ze een gat vullen voor mensen die graag een kleine batterij willen, om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Ik vind de prijs van de HomeWizard batterij wel revolutionair laag.

Mensen met een gemiddeld verbruik en wens om direct verbruik op te hogen, zullen een kleine batterij eerder terugverdienen, of er minder op verliezen dan een grotere batterij omdat ze bij een grote(re) batterij er waarschijnlijk niet eens aan toe komen de cycles te gebruiken.

Maar normaal zijn kleine batterijen veel duurder dan grote batterijen per kWh. Dat maakte wat mij betreft de keuze lastig voor een grotere of kleinere batterij. Kleiner=efficienter, groter=meer waar voor je geld (ook al gebruik je het niet).

Wanneer je een batterij gebruikt voor handel is dat natuurlijk anders, maar dat is niet ieders doel.
En vergeet niet goed te kijken bij genoemde prijzen hier welke inclusief en exclusief btw zijn. Lang niet iedereen de btw terugvragen.

Een prijs kan natuurlijk altijd lager. Gaat in de toekomst ook wel gebeuren. De HW batterij bediend een groep kopers op de markt die:

- Laag drempelig willen instappen (geen installateur);
- Prijs technisch dit bedrag sneller uitgeven dan een grote batterij waar ze zelf gebruik van willen maken en geen handel willen drijven. Dat kan maar dan is de investering vele malen groter. Niet iedereen heeft er minimaal 9k liggen (ZP 8k maar daar komen nog wat kosten bij).
- Geen wachten op BTW teruggave. Dat wordt nog steeds niet terugbetaald namelijk. Belastingdienst is niet zover / of nog steeds niet zover;
- Ervaring opdoen met een TB tegen "relatieve" lagere prijs.
- Bevalt het dan is het systeem makkelijk zelf uit te breiden. Zo niet dan was de investering max bijna 1400 euro.

Ik zie ook wel wat tekortkomingen nog. Maar die heb je ook met een grote TB als je hem echt alleen gebruikt voor opwek eigenstroom en dat zijn de wintermaanden. Daar ga je de accu moeilijk tot niet vullen. Maandje of 3/4. De toevoeging dynamisch laden zou een zeer welkome feature zijn denk ik daar de TLB nu zo zijn dat dynamisch voor veel mensen voordeliger zal gaan worden of al is.

Voor de meeste gezinnen is die stapjes van 2.7 kWh accu of met wat kleine uitbreiding denk ik prima om een klap te geven op avond en nachtverbruik. Wil je alles afdekken in de meeste gezinnen dan is hier een 8 kWh zomer meer dan voldoende. Alleen de panelen wekken meer op. Ik denk dat je straks een betere afstemming gaat zien tussen eigen opwek en verbruik. Zolang terugleveren nog meer oplevert dan de boete is lekker door laten leveren. Als dit 0 wordt lekker de boel knijoen tot je eigen verbruik.

Ik zie marktontwikkelingen waarbij de energiereuzen niet meer op onze stroom zitten te wachten zoals:

- meer eigen parken plaatsen evt inclusief batterij. Die parken moeten draaien. Knijpen is omzet verlies. Dus dat liever voorkomen. Alle PV bezitters zijn bij elkaar ook een energiebedrijf he.
- de introductie van de TLB. Proefballon nu zit bijna iedereen daaraan vast (behalve mensen die nog netjes het contract zonder TLB) hebben geregeld
- De proefbalon dat netbeheerders vinden dat er verschil moet komen tussen verbruikers. Meer verbruik meer betalen (de tol op de snelweg proberen te verhogen).
- Gister de kop dat voor nieuwe klanten op de zakelijk markt met zonnepanelen de energieleverancier de zonnepanelen installatie wilt aansturen. Sterker nog dit is bij ZP op de eigenomvormers al mogelijk (er volgt wel een vergoeding hiervoor).
- TLV is nu denk ik niet super goed maar ook niet slecht. Let op aanname dit.... ik denk dat hier ook wel aangesleuteld gaat worden.

In mijn ogen wordt het stapje voor stapje steeds interessanter om je eigenverbruik en opwek niet over de meter te laten gaan. Daarom is zo'n HW batterij prachtig om daarop in te kunnen spelen. Verdiend het zich terug? Nee dat denk ik nog niet omdat salderen er nog opzit. Heeft deze markt potentie? Zeker wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09 12:40
Evanesco schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Ook in de winter is het Laden -/- verliezen en dan verliezen -/- afnemen...

als je dán de verschillen kijkt tussen de 0.€€ "goedkope" en "dure" kWh-tjes,
ga je het naar mijn idee NIET redden binnen de accu-levensduur.

maar je mag het voor mij vanuit de "groen" hoek bekijken... (al heb ik daar óók een vraagteken bij..)

dus ik sluit mij bij jouw conclusie aan... _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 13:24

Tao

DPC DE_KOMETEN

Thuisbatterijen zijn nog steeds te duur qua investering. Dat zal nog wel enkele jaren gaan duren.
Mogelijk komt er meer animo bij einde salderingsregeling (mits dat gebeurt per 2027, anders zie ik het niet op grote schaal gebeuren).

Zelf krijg ik in toenemende mate weerzin tegen het continu door allerlei partijen uitgemolken worden. Liever dus 100% zelfvoorziening, maar dat zit er vooralsnog niet in.

Ik denk dat er meer op voorhand innovatie nodig is bij nieuwbouw. Er zijn al mogelijkheden voor een zgn 10 ampère woning, of duurzaam bouwen met warmte-buffering in de muren c.q. onder de begane grond. Dan kun je daarna kijken wat er nog nodig is qua elektriciteitsbehoefte. Daar past dan ook een - mogelijk kleinere - thuisbatterij bij.

De focus zit nu m.i. onjuist op uitbreiden van infrastructuur of opslag (toevoeging aan verbruikskant), en zou meer moeten verschuiven in het voorkomen van (een deel) gebruiksbehoefte (nog meer energiezuinig bouwen, meer maatwerk in type woningen om doorstroming te bevorderen, betere isolatie etc.).

[ Voor 44% gewijzigd door Tao op 29-06-2024 15:12 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:34
Tao schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:05:
Thuisbatterijen zijn nog steeds te duur qua investering. Dat zal nog wel enkele jaren gaan duren.
Mogelijk komt er meer animo bij einde salderingsregeling (mits dat gebeurt per 2027, anders zie ik het niet op grote schaal gebeuren).

Zelf krijg ik in toenemende mate weerzin tegen het continu door allerlei partijen uitgemolken worden. Liever dus 100% zelfvoorziening, maar dat zit er vooralsnog niet in.

Ik denk dat er meer op voorhand innovatie nodig is bij nieuwbouw. Er zijn al mogelijkheden voor een zgn 10 ampère woning, of duurzaam bouwen met warmte-buffering in de muren c.q. onder de begane grond. Dan kun je daarna kijken wat er nog nodig is qua elektriciteitsbehoefte. Daar past dan ook een - mogelijk kleinere - thuisbatterij bij.

De focus zit nu m.i. onjuist op uitbreiden van infrastructuur of opslag (toevoeging aan verbruikskant), en zou meer moeten verschuiven in het voorkomen van (een deel) gebruiksbehoefte (nog meer energiezuinig bouwen, meer maatwerk in type woningen om doorstroming te bevorderen, betere isolatie etc.).
We zitten nu eenmaal met een bestand van miljoenen huizen, kantoren en andere gebouwen die allemaal geëlektriceerd moeten worden. Voor totale nieuwbouw ben ik het met u eens, maar het overgrote deel zal toch echt aan de dikke kabels moeten voor warmtepompen in allerlei gedaanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Tao schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:05:

een 10A woning, moet er niet aan denken, comunicatie gaat dan met rooksignalen, TV kijken kan alleen nog op een 15 inch TV, je was doen gaat weer helemaal oudewets met een grote ketel op een houtvuur buiten, anno 1700 dus.
telefoonladers ed zijn uiteraard ook helemaal uit ten boze, en verplicht 4 wollen truien dragen in de winter. Nee dank je, ik vrees dat we de verkeerde kant op gaan, en ja, ook ik ben voor het milieu, maar wat is er mis met een mooi dak vol met zonnepanelen, dan heb je die 10A echt niet meer nodig.
het kan natuurlijk wel, kijk maar eens hier na :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D56IEBIoT55N_zfhCR9eZilczM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTYNa8CjfxjF4MuA7XtxQPz4.webp?f=fotoalbum_large
bron: https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/

echter er kleven wat kleine nadelen aan dit concept:
1) extreem duur; >1.000.000 huis, dus voor voor de gewone Nederlander niet te betalen
2) je hebt een grote kavel nodig, die zijn er vaak gewoon niet, tenminste niet daar waar mensen willen wonen, ik snap dat je in Noord-Groningen zat plek is, je moet je eigenlijk ook wel afvragen waarom dat ook zo is, en laten we duidelijk zijn, dat ligt niet aan de grongingers zelf.
3) je hebt ook nog zeer dure batterijen nodig, tenslotte je moet ook de winter het met 10A doen, en een warmtepomp is niet bepaald zuinig.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:02:
[...]
een 10A woning, moet er niet aan denken
Lees even verder: https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/
Zelfs ik zou het moeten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 30-06-2024 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
ik was nog niet klaar, kijk maar naar mijn post.

Als je dat kunt prima, vooral doen zou ik zeggen, moet je wel behoorlijk in de slappe was zitten, technisch is dit inderdaad haalbaar echter met de huidige prijzen in de woningsmarkt wordt dit gewoon voor 95% van de mensen onbetaalbaar. Dus de energieproblemen los je daarmee dus niet op.

een bestaand huis ombouwen is onbegonnen werk, hier moet echt alles, maar ook echt alles, helemaal op elkaar afgesteld zijn. Gaat je in een bestaande bouw niet lukken.

[ Voor 45% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 13:24

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]
een 10A woning, moet er niet aan denken, comunicatie gaat dan met rooksignalen, TV kijken kan alleen nog op een 15 inch TV, je was doen gaat weer helemaal oudewets met een grote ketel op een houtvuur buiten, anno 1700 dus.
telefoonladers ed zijn uiteraard ook helemaal uit ten boze, en verplicht 4 wollen truien dragen in de winter. Nee dank je, ik vrees dat we de verkeerde kant op gaan, en ja, ook ik ben voor het milieu, maar wat is er mis met een mooi dak vol met zonnepanelen, dan heb je die 10A echt niet meer nodig.

[...]

het kan natuurlijk wel, kijk maar eens hier na :
[Afbeelding]
bron: https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/

echter er kleven wat kleine nadelen aan dit concept:
1) extreem duur; >1.000.000 huis, dus voor voor de gewone Nederlander niet te betalen
2) je hebt een grote kavel nodig, die zijn er vaak gewoon niet, tenminste niet daar waar mensen willen wonen, ik snap dat je in Noord-Groningen zat plek is, je moet je eigenlijk ook wel afvragen waarom dat ook zo is, en laten we duidelijk zijn, dat ligt niet aan de grongingers zelf.
3) je hebt ook nog zeer dure batterijen nodig, tenslotte je moet ook de winter het met 10A doen, en een warmtepomp is niet bepaald zuinig.
Je moet wat verder doorzoeken... zie b.v. https://www.allurebouw.nl/amperevilla/
Dat soort woningen kun je al vanaf 4 a 5 ton realiseren. (Ik heb vorig jaar hun casco c.q. turnkey-prijzen opgevraagd ivm een kavel bebouwen.) Dat is ook geen misselijk bedrag, maar dan heb je er 2 voor jouw prijs >:) 8)7
Bovendien onderschat je wellicht de menselijke inventiviteit. Als we wat meer gaan omdenken buiten gebaande paden, ontdekken we ongetwijfeld meer mogelijkheden.

Je hebt een punt dat bestaande bouw aanpassen een veel te dure - en soms onmogelijke - opgave is.
Nieuwbouw is echter prima te doen.
N.B. Nog een alternatief: www.fijnwonen.nl. Relatief goedkoop bouwen met prefab wanden en vloeren. Alles wordt ter plaatse aan elkaar geschroefd/gelijmd/whatever. Zelfs na 20 jaar kunnen ze het afbreken en elders opnieuw opbouwen. Ook dat zat begin vorig jaar in dezelfde prijsrange als ik hierboven vermeldde.

[ Voor 9% gewijzigd door Tao op 30-06-2024 10:27 ]

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]
Gaat het wel goed met je? 8)7

10A betekend iets meer dan 50kWh per dag uit het net. Gooi daar een batterij naast die de pieken opvangt en je moet hier een rijtjeshuis zonder laadpaal op kunnen draaien. Misschien nog wat panelen er bij. In de zomer vervullen die een groot deel van je energiebehoefte en in de winter misschien net voldoende om je laadverliezen van de accu te compenseren.

Zonder batterij een enorme opgave, met batterij mijns inziens niet meer dan een huis goed isoleren voordat je de warmtepomp plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Als je een handige hobbyist bent, kun je natuurlijk een P1 adapter maken die bij negatieve prijzen opwek van zonnepanelen faked naar de Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jadjong schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Gaat het wel goed met je? 8)7

10A betekend iets meer dan 50kWh per dag uit het net. Gooi daar een batterij naast die de pieken opvangt en je moet hier een rijtjeshuis zonder laadpaal op kunnen draaien. Misschien nog wat panelen er bij. In de zomer vervullen die een groot deel van je energiebehoefte en in de winter misschien net voldoende om je laadverliezen van de accu te compenseren.

Zonder batterij een enorme opgave, met batterij mijns inziens niet meer dan een huis goed isoleren voordat je de warmtepomp plaatst.
Met mij gaat het uitstekend, dank voor de navraag _/-\o_

Sorry, mijn kleine warmtepomp trekt al 10A alleen al uit het net in de winter, dus de rest van het huis is dan donker. :( , en nee, batterijen helpen daar in de winter je ook niet echt verder, )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Sorry, mijn kleine warmtepomp trekt al 10A alleen al uit het net in de winter, dus de rest van het huis is dan donker. :( , en nee, batterijen helpen daar in de winter je ook niet echt verder, )
Batterijen helpen dan juist wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:26
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Huh, 10 Ampère????

2300Watt x cop 3= 6900 Watt thermisch.
En je zegt een Quatch van 4,5kW met een cop 4,x te hebben.

Ergens klopt er iets niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
heb de video deels bekeken echter bij bijna alles wat hij zegt heeft hij het er niet verder over (ik zou dan zeggen heb het dan ook er helemaal niet over), allemaal zeer duidelijk, en als ik die installatie en ook zijn verbruik hoor is dat bepaald geen doorsnee huis en doorsnee gebruiker.

heel eenvoudig, als ik zie wat mijn zonnepanelen doen in de winter (nov-jan) met een teruglevering van net 45 kWh en dat tegen een verbruik van circa 2.000 kWh zou ik dus een batterij van bijna 2.000 kWh nodig hebben om dat verbruik op nul te krijgen. :S
En dan heb ik het nog niet eens over waneer ik deze dan vol zo moeten kijgen, oktober zit al in de min , dus dan moet ik dus al in juni beginnen om deze te vullen. :S
Nee, en dan heb ik nog niet eens over de kosten van een dergelijk systeem gehad :N , sorry, dit is volledig kansloos. :Y

Batterijen zijn prima om de donkere tijd van de avond en nacht door te komen, en dat was het dan ook wel.
voor de winter gaat het tenminste bij mij zeker niet lukken. zelfs niet met een mini batterij als deze HW thuis batterij(wat ik echter nog steeds een prima product vind d:)b )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:39:
[...]

heb de video deels bekeken echter bij bijna alles wat hij zegt heeft hij het er niet verder over (ik zou dan zeggen heb het dan ook er helemaal niet over), allemaal zeer duidelijk, en als ik die installatie en ook zijn verbruik hoor is dat bepaald geen doorsnee huis en doorsnee gebruiker.

heel eenvoudig, als ik zie wat mijn zonnepanelen doen in de winter (nov-jan) met een teruglevering van net 45 kWh en dat tegen een verbruik van circa 2.000 kWh zou ik dus een batterij van bijna 2.000 kWh nodig hebben om dat verbruik op nul te krijgen. :S
En dan heb ik het nog niet eens over waneer ik deze dan vol zo moeten kijgen, oktober zit al in de min , dus dan moet ik dus al in juni beginnen om deze te vullen. :S
Nee, en dan heb ik nog niet eens over de kosten van een dergelijk systeem gehad :N , sorry, dit is volledig kansloos. :Y

Batterijen zijn prima om de donkere tijd van de avond en nacht door te komen, en dat was het dan ook wel.
voor de winter gaat het tenminste bij mij zeker niet lukken. zelfs niet met een mini batterij als deze HW thuis batterij(wat ik echter nog steeds een prima product vind d:)b )
Helemaal mee eens. Ik heb deze maand 800kWh opgewekt waarvan ik er zo'n 300 nodig heb voor verbruik. Oftewel gedurende 6 a 7 maanden per jaar moet ik zo'n 3000/3500kWh in een accu kunnen proppen om de wintermaanden door te kunnen komen.

En de donkere maanden doorkomen met een accu is met een WP ook kansloos want Wp draait overdag gewoon door met bij mij afgelopen januari 138kWh opbrengst. Opbrengst wordt dus 1 op 1 opgesnoept door de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:42
[...]

Je warmtepomp draait toch niet 24/7 op 2kW in de winter?
Je hebt gewoon dagelijks capaciteit over om je accu vol te laden vanuit het net, dat hoeft niet (vanuit de zomer) van je zonnepanelen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
[...]

Daar gaat het hele verhaal ook niet over. De boodschap is dat je met peakshaving met een kleine aansluiting (bijvoorbeeld 10A) toe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Simpel360 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Huh, 10 Ampère????

2300Watt x cop 3= 6900 Watt thermisch.
En je zegt een Quatch van 4,5kW met een cop 4,x te hebben.

Ergens klopt er iets niet :+
Die 4,9 is de gemiddelde COP over het hele jaar, die 10A is wat de WP max verbruikt, dus twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mitsumark schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Je warmtepomp draait toch niet 24/7 op 2kW in de winter?
Je hebt gewoon dagelijks capaciteit over om je accu vol te laden vanuit het net, dat hoeft niet (vanuit de zomer) van je zonnepanelen...
Wat voor voordeel hou je over als je de batterij vanuit het net gaat laden :? , dan heb ik die batterij helemaal niet nodig. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Wat voor voordeel hou je over als je de batterij vanuit het net gaat laden :? , dan heb ik die batterij helemaal niet nodig. :N
Batterij laden als de dynamische energieprijs zo laag mogelijk (of zelfs negatief) is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:42
[...]

Wel met een 10A aansluiting, en ook met dynamische tarieven kan het wat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Requiem19 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Batterij laden als de dynamische energieprijs zo laag mogelijk (of zelfs negatief) is.
Oké, maar daar heb je dus niets aan als je een vast contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Het idee is dat je een krappere netaansluiting kunt afnemen die minder vastrecht kost en het net op deze manier gelijkmatiger belast wordt. Je neemt dan continue X ampère af in plaats van 2A continue met pieken van 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Oké, maar daar heb je dus niets aan als je een vast contract hebt.
Is je vaste contract voor eeuwig dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 15:40:
[...]

Die 4,9 is de gemiddelde COP over het hele jaar, die 10A is wat de WP max verbruikt, dus twee verschillende dingen.
Dat denk ik niet.
Doet jouw WP dan op enig moment slechts een cop van 2? Het is toch een hybride? Hoe red jij dan 4,9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Simpel360 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:37:
[...]

Dat denk ik niet.
Doet jouw WP dan op enig moment slechts een cop van 2? Het is toch een hybride? Hoe red jij dan 4,9?
Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan mijn WP, en ja die geeft afgelopen jaar een gemiddelde COP van 4,9 behaald, dus die mag blijven. d:)b en totaal meer dan 1.000 m3 gas bespaart, mn daar zat ook zijn besparing, die stroom was overigens compleet zonnestroom, ik draai negatief op mijn meter.
Dus ook de baas thuis is blij. *O* de vlag mag uit. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Dat moet je niet aan mij vragen, maar aan mijn WP, en ja die geeft afgelopen jaar een gemiddelde COP van 4,9 behaald, dus die mag blijven. d:)b en totaal meer dan 1.000 m3 gas bespaart, mn daar zat ook zijn besparing, die stroom was overigens compleet zonnestroom, ik draai negatief op mijn meter.
Dat was de discussie niet :+
Het ging om 10 Ampere die jouw WP doet.
Afgezekerde maximaalstroom is wat anders als opgenomen stroom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Woon jij dan in een laboratorium, zodat de COP heel de tijd onder standaard condities bepaald kan worden? Heb je toevallig een grafiekje van je COP door het jaar heen, zou heel mooi zijn als de brontemperatuur en afgiftetemperatuur daar ook in zijn opgenomen.

Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste