Sjamo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Ik vind de prijs van de HomeWizard batterij wel revolutionair laag.
Mensen met een gemiddeld verbruik en wens om direct verbruik op te hogen, zullen een kleine batterij eerder terugverdienen, of er minder op verliezen dan een grotere batterij omdat ze bij een grote(re) batterij er waarschijnlijk niet eens aan toe komen de cycles te gebruiken.
Maar normaal zijn kleine batterijen veel duurder dan grote batterijen per kWh. Dat maakte wat mij betreft de keuze lastig voor een grotere of kleinere batterij. Kleiner=efficienter, groter=meer waar voor je geld (ook al gebruik je het niet).
Wanneer je een batterij gebruikt voor handel is dat natuurlijk anders, maar dat is niet ieders doel.
En vergeet niet goed te kijken bij genoemde prijzen hier welke inclusief en exclusief btw zijn. Lang niet iedereen de btw terugvragen.
Maar ik denk dat de prijs van de homewizard batterij goed is, beter dan de meeste anderen op misschien ern enkele echt grote batterij na, welke vaak een ander doel hebben.
Een prijs kan natuurlijk altijd lager. Gaat in de toekomst ook wel gebeuren. De HW batterij bediend een groep kopers op de markt die:
- Laag drempelig willen instappen (geen installateur);
- Prijs technisch dit bedrag sneller uitgeven dan een grote batterij waar ze zelf gebruik van willen maken en geen handel willen drijven. Dat kan maar dan is de investering vele malen groter. Niet iedereen heeft er minimaal 9k liggen (ZP 8k maar daar komen nog wat kosten bij).
- Geen wachten op BTW teruggave. Dat wordt nog steeds niet terugbetaald namelijk. Belastingdienst is niet zover / of nog steeds niet zover;
- Ervaring opdoen met een TB tegen "relatieve" lagere prijs.
- Bevalt het dan is het systeem makkelijk zelf uit te breiden. Zo niet dan was de investering max bijna 1400 euro.
Ik zie ook wel wat tekortkomingen nog. Maar die heb je ook met een grote TB als je hem echt alleen gebruikt voor opwek eigenstroom en dat zijn de wintermaanden. Daar ga je de accu moeilijk tot niet vullen. Maandje of 3/4. De toevoeging dynamisch laden zou een zeer welkome feature zijn denk ik daar de TLB nu zo zijn dat dynamisch voor veel mensen voordeliger zal gaan worden of al is.
Voor de meeste gezinnen is die stapjes van 2.7 kWh accu of met wat kleine uitbreiding denk ik prima om een klap te geven op avond en nachtverbruik. Wil je alles afdekken in de meeste gezinnen dan is hier een 8 kWh zomer meer dan voldoende. Alleen de panelen wekken meer op. Ik denk dat je straks een betere afstemming gaat zien tussen eigen opwek en verbruik. Zolang terugleveren nog meer oplevert dan de boete is lekker door laten leveren. Als dit 0 wordt lekker de boel knijoen tot je eigen verbruik.
Ik zie marktontwikkelingen waarbij de energiereuzen niet meer op onze stroom zitten te wachten zoals:
- meer eigen parken plaatsen evt inclusief batterij. Die parken moeten draaien. Knijpen is omzet verlies. Dus dat liever voorkomen. Alle PV bezitters zijn bij elkaar ook een energiebedrijf he.
- de introductie van de TLB. Proefballon nu zit bijna iedereen daaraan vast (behalve mensen die nog netjes het contract zonder TLB) hebben geregeld
- De proefbalon dat netbeheerders vinden dat er verschil moet komen tussen verbruikers. Meer verbruik meer betalen (de tol op de snelweg proberen te verhogen).
- Gister de kop dat voor nieuwe klanten op de zakelijk markt met zonnepanelen de energieleverancier de zonnepanelen installatie wilt aansturen. Sterker nog dit is bij ZP op de eigenomvormers al mogelijk (er volgt wel een vergoeding hiervoor).
- TLV is nu denk ik niet super goed maar ook niet slecht. Let op aanname dit.... ik denk dat hier ook wel aangesleuteld gaat worden.
In mijn ogen wordt het stapje voor stapje steeds interessanter om je eigenverbruik en opwek niet over de meter te laten gaan. Daarom is zo'n HW batterij prachtig om daarop in te kunnen spelen. Verdiend het zich terug? Nee dat denk ik nog niet omdat salderen er nog opzit. Heeft deze markt potentie? Zeker wel.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.