Franciesco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:59:
@
Sjamo : de grafieken die je plaatste, die tonen netafname en teruglevering? Dus niet het totale verbruik per dag want missen het stuk(je) direct PV verbruik?
[...]
Deze volg ik niet helemaal. Mijn inziens wordt het aantal cycli genoemd i.c.m. de dan verwachte minimale overgebleven capaciteit. Dus bv 80% na 6000 cycles. Als je dit aantal cycles in niet 10 jaar maar in b.v. 15 jaar gebruikt heb je dus langere tijd meer bruikbare capaciteit.
Bij de Enphase 3T is de garantie 80% na 3600 cycles of 10 jaar als ik me niet vergis.
Voor de batterij is volgens mij het directe verbruik niet interessant. Ik liet de grafieken zien om te laten zien dat bij ons huidige verbruik, de 3,5kWh batterij goed past. In de tussen-seizoenen had een 5kWh interessant kunnen zijn mits we die voor dezelfde prijs per kWh hadden kunnen kopen, maar dat was niet het geval.
Wat betreft wat je aangeeft dat je niet volgt.
Op dit moment hebben wij een maximaal aantal kWh te benutten door een batterij van rond de 780kWh. Meer is praktisch bijna niet te doen.
De batterij die we hebben gekocht geeft ons 720kWh per jaar maximaal, uitgaande van die 15 jaar en 4000 cycles (ik ben uit gegaan van 2,7kW effectief gebruik per cycle).
Dat betekent dat we met deze batterij al een groot deel van onze maximaal voor batterij beschikbare aantallen kWh kunnen verbruiken.
Ik realiseer me dat bij een batterij van bijvoorbeeld 20kWh het percentage van de kWh's die we werkelijk kunnen benutten hoger zal zijn dan bij de 3,5kWh, maar niet 4x zoveel.
Wij gaan bij de 3,5kWh batterij onze cycles in 15 al niet opmaken waarschijnlijk. Met een 20kWh batterij zouden we waarschijnlijk nog niet de helft van het aantal beschikbare cycles opmaken. En de degradatie van de batterij wordt ook beinvloed door veroudering.
Dus er komt, denk ik, bij een grotere batterij een punt in de kostprijsberekening waarbij je niet meer kan rekenen met het volledig aantal gegarandeerde cycles, omdat je ze niet verbruikt.
Het is hetzelfde als met zonnepanelen.
Toen wij die gingen kopen, gaven ze ons een offerte met een berekening van de tvt waar we erg lm moesten lachen. We gingen ik meen 800 euro per jaar verdienen met onze zonnepanelen, waarmee onze tvt wat hen betreft onder de 6 jaar lag. Omdat we maar weinig verbruikten tegen een lage prijs, en een betrekkelijk lage tlv, lag de werkelijke terugverdientijd voor ons veel hoger. Theoretisch is niet altijd hetzelfde als de praktijk. In ons geval kan ik niet zeggen, een 20kWh batterij, effectief misschien 17kWh per cycle, keer 4000 cycles, geeft ons een besparing van.... Omdat we met ons verbruik die cycles nooit kunnen gebruiken, waardoor een fors gedeelte dus verloren zal gaan. Bij de berekening van de kostprijs per kWh zal ik dus rekening moeten houden met het werkelijk aantal te verwachten gebruikte cycles, niet het aantal opgegeven door de leverancier.
Enphase heeft voor 3t en 10t batterijen met, ik meen, productiedatum na juli vorig jaar, het aantal cycles en garantie-periode aangepast naar 4000 en 15 jaar.