Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:58:
Als je afname en invoeding ongebalanceerd combineert dan is de maximale stroom over de nulleider in het meest ongunstige geval 2.5x de maximale stroom van een fase.
Ok, vertel, alsjeblieft.

Ik zat 'n tijdje te staren, maar kom niet verder dan 2x (wat overigens ook erg genoeg is).
https://upload.wikimedia....7/70/Driefasensysteem.jpg
D.w.z. voor de stroom kun je zo'n zelfde diagram opstellen. In je voorbeeld klapt er dan één lijn om (zeg de gele). Op de toppen van die gele doen de andere twee dan elk 0,5. Samen dus 2x.

Om 't iets netter te doen, vroeg ik het Wolfram Alpha, die maakte braaf de plot en vertelt me er dan bij: sin(x) + sin(x - 1/3 π) + sin(x + 1/3 π) = 2 sin(x).

Q.E.D.? Of mis ik toch nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
U heeft gelijk, het is bijna 2x de stroom van een enkele fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:58:
Technisch gezien is het op wijkniveau ook interessant om invoeding en afname netjes te balanceren.
Ja. Daarom worden/werden 1 fase huishoudens ook om en om aangesloten zodat elke fase ongeveer evenveel belast wordt. Ook met zonnepanelen is het natuurlijk zo dat als je ze willekeurig op een fase zet, je ongeveer op het gemiddelde uitkomt, dat is gewoon kansberekening. En bij PV heb je dan nog een extra prikkel namelijk als er toch teveel op 1 fase terecht komt, dan wordt de spanning daar te hoog en gaan mensen hun omvormers naar een andere fase verplaatsen.

Kortom ik denk niet dat fase-ongelijkheid een groot probleem is in wijken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
mddd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Ja. Daarom worden/werden 1 fase huishoudens ook om en om aangesloten zodat elke fase ongeveer evenveel belast wordt. Ook met zonnepanelen is het natuurlijk zo dat als je ze willekeurig op een fase zet, je ongeveer op het gemiddelde uitkomt, dat is gewoon kansberekening. En bij PV heb je dan nog een extra prikkel namelijk als er toch teveel op 1 fase terecht komt, dan wordt de spanning daar te hoog en gaan mensen hun omvormers naar een andere fase verplaatsen.

Kortom ik denk niet dat fase-ongelijkheid een groot probleem is in wijken.
Mijn domotica registreert de voltages over de 3 fases. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn wijk spreken maar ik zie niets dat erop wijst dat één van de fases meer terugvoeding heeft dan de anderen. Er zit hooguit een Volt verschil in.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
asing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:09:
[...]
Mijn domotica registreert de voltages over de 3 fases. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn wijk spreken maar ik zie niets dat erop wijst dat één van de fases meer terugvoeding heeft dan de anderen. Er zit hooguit een Volt verschil in.
Dan is bij jou de boel dus mooi gelijk verdeeld. Op dit moment zegt mijn meter dat hier de spanning 240, 242 en 245 V is op de verschillende fasen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
asing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:09:
Heb de indruk dat het hier wat verbeterd is t.o.v. twee à drie jaar terug. Er zit nu 'maar' 6V tussen de hoogste en de laagste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:04
asing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Het idee Solid State batterij is in ieder geval niet nieuw. Daarvan is genoeg te vinden en ze zijn ook al te koop. Je kan geen specs verzinnen die er niet zijn, dus als je alvast een sneak preview wilt dan kan je op zoek gaan. Ik heb geen prijs kunnen vinden (iedereen wil je gegevens), maar als je een andere Solid State accu kan vinden dan kan je de prijs interpoleren. Dat geeft uiteraard geen definitief antwoord maar wel een goed idee wat dit zou moeten kosten.
Ik kreeg dit als antwoord:

Hieronder heb ik nog wat informatie gezet betreft de thuisbatterij:

Wat is de prijs van zo´n accu?

Wij hebben op dit moment 2 varianten:

8kWh / 5K hybride omvormer inclusief montage: €7.999 excl. Btw16kWh / 10K hybride omvormer inclusief montage: €12.999 excl. Btw

Wij helpen je met het terugkrijgen van de betaalde BTW. 

En is deze later nog uit te breiden naar meer opslag?

De thuisbatterij is niet 'stapelbaar' zoals veel andere varianten.

En te combineren met handelen epex en onbalansmarkt?

Wij zijn op dit moment druk bezig met de connectiviteit van verschillende systemen. Dit zal naar verwachting bij de eerste installatieronde al live zijn. Anders dan bij Zonneplan, ben je niet gebonden aan ons ecosysteem voor het energiecontract en slimme in- en verkoopmodules.

Zit er al software op voor slim laden/ ontladen?

Ja, dit kan allemaal via de app die je krijgt van Encap.

Over de Enwall:

Wij zijn trots te kunnen melden dat wij het exclusieve verkooprecht voor Nederland hebben verkregen voor de nieuwste innovatie op het gebied van Solid State batterijen. Als enige officiële distributeur in Nederland bieden wij de ENWALL Supercondensator Batterij, ontwikkelt door ENERCAP. Deze hoogstaande technologie biedt ongeëvenaarde prestaties, veiligheid en duurzaamheid. Bekijk meer op: SolarMagazine.nl

Minimaal 500.000 laadcycles15 jaar productgarantie0% degradatie eerste 10 jaarNiet ontvlambaar door vaste-stof technologie

Levertijd: 12-17 weken

Op dit moment zijn wij bezig met het vullen van de 3e ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58
duysa01 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:12:
[...]

8kWh / 5K hybride omvormer inclusief montage: €7.999 excl. Btw16kWh / 10K hybride omvormer inclusief montage: €12.999 excl. Btw

Wij zijn op dit moment druk bezig met de connectiviteit van verschillende systemen. Dit zal naar verwachting bij de eerste installatieronde al live zijn. Anders dan bij Zonneplan, ben je niet gebonden aan ons ecosysteem voor het energiecontract en slimme in- en verkoopmodules.

Over de Enwall:

Wij zijn trots te kunnen melden dat wij het exclusieve verkooprecht voor Nederland hebben verkregen voor de nieuwste innovatie op het gebied van Solid State batterijen. Als enige officiële distributeur in Nederland bieden wij de ENWALL Supercondensator Batterij, ontwikkelt door ENERCAP. Deze hoogstaande technologie biedt ongeëvenaarde prestaties, veiligheid en duurzaamheid. Bekijk meer op: SolarMagazine.nl

Minimaal 500.000 laadcycles15 jaar productgarantie0% degradatie eerste 10 jaarNiet ontvlambaar door vaste-stof technologie

wel heel summier die info, 1 of 3 fase etc heb je technische datasheet, want de 8 &16kWh zijn wel afwijkend van encap zelf

Dit is uit datasheet van een eerdere versie het 1fase 10kWh model van jaar geleden ENW-10k-48-1C-X-5K-X-X_1V0_GEN1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT3RLuCYErFbo8aGXuAJNa8x8Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qxAsph5ASCRiCGOsqMpC7iu.png?f=fotoalbum_large mid 2023

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
duysa01 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Over de Enwall:

Ik heb me even verdiept in de "grafeen solid state" batterijen. De techniek lost een aantal issues op. De grote voordelen zijn de energiedichtheid (Wh/l) en de massa (Wh/kg). Deze zijn beter dan Li-Ion en LiFePO4. Dat maakt dat een accu voor een auto kleiner en lichter kan zijn met behoud van bereik, of even groot met meer bereik. Ook het feit dat het een solid is geeft voordelen in termen van milieu en brandgevaar.

Tot zover de voordelen.

Wat ik niet kan vinden is een bedrijf wat de techniek zover heeft uitontwikkeld dat het geschikt is voor massaproductie voor bijvoorbeeld auto's. Toyota claimt dat het ze is gelukt en verwacht ergens 2026/27 een model te hebben met 1200km bereik. Voorlopig komen ze niet verder dan semi solid state (https://electrek.co/2024/...-ramps-output-621-mi-et7/). Ook al heel erg netjes, maar het is nog geen solid state.

Terug naar de Enwall. In de huidige tijden verwacht je bij een revolutionair produkt ook media aandacht. Ze hebben allerlei websites geregistreerd (USA, UK etc) maar alles geeft Coming Soon aan. Dit zou buzz moeten geven. Maar niets van dat alles. De websites zijn knullig. Zie https://enercap.co.uk/projects/enwall/ waar in de header Lorem Ipsum als opvultekst staat. Youtube is op een enkele aankondiging na helemaal leeg.

Ik vrees dat dit een stukje vapourware is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
asing schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:17:
Wel onbrandbare damp, toch? Want een van de USPs is immers dat er géén brandbare gassen kunnen vrijkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
[...]

Ik heb me even verdiept in de "grafeen solid state" batterijen. De techniek lost een aantal issues op. De grote voordelen zijn de energiedichtheid (Wh/l) en de massa (Wh/kg). Deze zijn beter dan Li-Ion en LiFePO4. Dat maakt dat een accu voor een auto kleiner en lichter kan zijn met behoud van bereik, of even groot met meer bereik. Ook het feit dat het een solid is geeft voordelen in termen van milieu en brandgevaar.

Tot zover de voordelen.

Wat ik niet kan vinden is een bedrijf wat de techniek zover heeft uitontwikkeld dat het geschikt is voor massaproductie voor bijvoorbeeld auto's.
Voor zover mij bekend zijn die er ook niet want ook daar zitten haken en ogen aan. Voor de liefhebber die het Duits machtig is dan is Tom zijn kanaal interessant https://www.youtube.com/@TomBoetticher/videos

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Terug naar de Enwall. In de huidige tijden verwacht je bij een revolutionair produkt ook media aandacht. Ze hebben allerlei websites geregistreerd (USA, UK etc) maar alles geeft Coming Soon aan. Dit zou buzz moeten geven. Maar niets van dat alles. De websites zijn knullig. Zie https://enercap.co.uk/projects/enwall/ waar in de header Lorem Ipsum als opvultekst staat. Youtube is op een enkele aankondiging na helemaal leeg.

Het is ook nog geen echte massaproductie of automatische kwaliteit controle YouTube: Discover how we ensure the highest standards for every product

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Ons doel van de nieuwe thuisbatterij die we hebben gekocht is niet winst maken of terugverdienen. Wel andere redenen, waaronder kijken wat zo'n batterij in de praktijk nou doet tov de specificaties en beloftes, en hoe het, ook financieel in de praktijk gaat uit pakken.

Daarvoor wil ik een soort berekening maken als startpunt.

Het is een batterij van 3,5kWh, 1,2kW, 15 jaar garantie en 4000 cycles (genoemd tbv garantie en dus mijn startpunt). Maximale bruikbare capaciteit volgens specificaties 3,36.kWh, round trip efficiency (AC to battery to AC @ 50% power) 89%, en (eigen gok, nu 100%, na 15jr 80%) qua degradatie gemiddeld 90%.

Ik kom dan op een gemiddelde reken capaciteit van ongeveer 2,7kWh. Als ik die vermenigvuldig met het aantal voorspelde cycles kom ik op 10800 kWh.

De aanschafprijs gedeeld door dat aantal cycles, geeft dat een redelijk beeld van de kosten per kWh wat betreft de batterij (exclusief de kosten van verlies tlv/kWh)?

Of moet ik dan voor een goed beeld nog een keer het aantal extra verloren kWh's door omzettingverlies meetellen?

En stel, het bedrag van de eerste berekening is 18ct. Tlv 5c:

Nu, salderen. Per gebruikte kWh, kosten 18ct + 5ct, is totaal kosten 23ct. Opbrengsten ivm salderen geen, maar verlies tlv kan worden weggestreept, dus verlies per kWh 18ct.

Zonder salderen. Per gebruikte kWh kosten 18ct + 5ct tlv, is totaal kosten 23ct. Opbrengst 30ct koop kWh vermeden, opbrengst per kWh 7ct.

Klopt dat ongeveer?

[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 21-06-2024 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:43

HermanGast

Exige GT3

Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:35:
Ons doel van de nieuwe thuisbatterij die we hebben gekocht is niet winst maken of terugverdienen. Wel andere redenen, waaronder kijken wat zo'n batterij in de praktijk nou doet tov de specificaties en beloftes, en hoe het, ook financieel in de praktijk gaat uit pakken.

Het is een batterij van 3,5kWh, 1,2kW, 15 jaar garantie en 4000 cycles (genoemd tbv garantie en dus mijn startpunt). Maximale bruikbare capaciteit volgens specificaties 3,36.kWh, round trip efficiency (AC to battery to AC @ 50% power) 89%, en (eigen gok, nu 100%, na 15jr 80%) qua degradatie gemiddeld 90%.

Ik kom dan op een gemiddelde reken capaciteit van ongeveer 2,7kWh. Als ik die vermenigvuldig met het aantal voorspelde cycles kom ik op 10800 kWh.

De aanschafprijs gedeeld door dat aantal cycles, geeft dat een redelijk beeld van de kosten per kWh wat betreft de batterij (exclusief de kosten van verlies tlv/kWh)?

Of moet ik dan voor een goed beeld nog een keer het aantal extra verloren kWh's door omzettingverlies meetellen?
Met een roundtrip van 90% krijg je van de 3,36kWh die je er in stopt maar 3,03 terug. En over een paar jaar nog minder dan dat.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
HermanGast schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:43:
[...]

Met een roundtrip van 90% krijg je van de 3,36kWh die je er in stopt maar 3,03 terug. En over een paar jaar nog minder dan dat.
Daarom reken ik in het voorbeeld met 2,7kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:20
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:35:

En stel, het bedrag van de eerste berekening is 18ct. Tlv 5c:

Nu, salderen. Per gebruikte kWh, kosten 18ct + 5ct, is totaal kosten 23ct. Opbrengsten ivm salderen geen, maar verlies tlv kan worden weggestreept, dus verlies per kWh 18ct.

Zonder salderen. Per gebruikte kWh kosten 18ct + 5ct tlv, is totaal kosten 23ct. Opbrengst 30ct koop kWh vermeden, opbrengst per kWh 7ct.

Klopt dat ongeveer?
Mag ik vragen wat je gekocht hebt?

Wst je berekend lijkt mij idd de kosten per opgeslagen kWh en teruglevering ervan. Echter 1 kWh die erin zit al die zal niet 1 kWh weer aan het net zijn. Idem als je 1 kWh erin gaat stoppen. Wil je echt weten wat een cycli je kost in zijn geheel dan moet je omzettingsverlies meenemen.

Kosten mbt TLB moet je wel afhalen van je opbrengst. Het terugleveren snoept wat van salderingsprijs zeg maar af. Stel je krijgt 25 ct per kWh maar je moet er 11 ct boete over betalen dan is de voordeel van opslag en direct zelf verbruik 11 ct. Die bespaar je.

Ik reken vaker terug of de investering terug komt. Ik denk zo te lezen dat je al beseft dat dit een langer verhaal wordt en of je het idd redt.

Het idee om ermee te experimenteren vind ik wel goed. Daarom de vraag wat heb je gekocht? Al zou het maar zijn om de nacht / sluipverbruik te gaan afdekken. Is het systeem dan nog tegen een faire prijs? Dan helemaal leuk.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:48:
[...]

Mag ik vragen wat je gekocht hebt?

Wst je berekend lijkt mij idd de kosten per opgeslagen kWh en teruglevering ervan. Echter 1 kWh die erin zit al die zal niet 1 kWh weer aan het net zijn. Idem als je 1 kWh erin gaat stoppen. Wil je echt weten wat een cycli je kost in zijn geheel dan moet je omzettingsverlies meenemen.

Kosten mbt TLB moet je wel afhalen van je opbrengst. Het terugleveren snoept wat van salderingsprijs zeg maar af. Stel je krijgt 25 ct per kWh maar je moet er 11 ct boete over betalen dan is de voordeel van opslag en direct zelf verbruik 11 ct. Die bespaar je.

Ik reken vaker terug of de investering terug komt. Ik denk zo te lezen dat je al beseft dat dit een langer verhaal wordt en of je het idd redt.

Het idee om ermee te experimenteren vind ik wel goed. Daarom de vraag wat heb je gekocht? Al zou het maar zijn om de nacht / sluipverbruik te gaan afdekken. Is het systeem dan nog tegen een faire prijs? Dan helemaal leuk.
In de berekening heb ik geprobeerd maximaal beschikbaar vermogen, degradatie van de batterij (gemiddeld 10% verlies gerekend over de 15 jaar) en round trip efficiency van 89% mee te nemen.

Daarmee kwam ik op een reken-eenheid van 2,7kWh ipv de oorspronkelijk genoemde 3,5kWh.

We hebben een Enphase 3t gekocht.

Ik moet overigens voor een meer realistisch beeld de benodigde accessoires (oa aardlekautomaat en communicatie-unit) meenemen in de aanschafprijs. Bij dezelfde berekening zou ik daarmee komen op een kostprijs van 20ct/kWh verbruikt, ipv 18ct.

Het aantal cycli dat hiermee jaarlijks tot onze beschikking staat komt eigenlijk erg goed overeen met wat ik berekend heb aan maximaal beschikbare aantal kWh's dat via een batterij opgepakt kan worden. Of overeen, het zit er iets onder wat ook precies de bedoeling is.

We zouden onze zelfvoorziening hiermee verhogen van rond de 40% naar rond de 60%. Dat is voor ons prima. Dat geeft ons een jaarlijke afname (theoretisch) van 1050 tot 1200kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hoeveel kwh heb je nodig om een dag door te komen op de batterij? bij normaal verbruik?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:15:
hoeveel kwh heb je nodig om een dag door te komen op de batterij? bij normaal verbruik?
Hangt denk k heel erg van het seizoen af.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

John245 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Zeg in de winter, dus weinig zon, en hoe snel krijg je zon batterij dan vol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:17:
[...]

In de zomer dagelijks verbruik ca. 34 kWh. In de winter 45 - 160 kWh(zeer strenge winter). Momenteel batterij van 20kWh die we uiteindelijk uit willen breiden naar 60 kWh met een tussenstap van 40 kWh. Hier dynamisch tarief dus in de winter laden we de batterij vol tegen het goedkoopste tarief.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:15:
Als je de vraag oa aan mij stelt :)

Hier is een printscreen van ons verbruik in week 4, vorige week en de week ervoor. Die geven denk ik een goed beeld waarom wij vrij weinig nut zouden hebben van een veel grotere batterij.

In de winter (wk 4), hebben we zelden voldoende opwek om meer dan deze hoeveelheid te vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKeOKs1g7Y2ts3F-ubQOViw0PxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmaZ4rpAW9xDPAr4GaltyXlH.jpg?f=fotoalbum_large

In de zomer hebben we zeer zelden meer verbruik dan de genoemde 2,4 (over 15jr) tot 3kW (nu) die beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KusFxuTVkbF4s3EJr-6z__gSfjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEXkWy6qCYpoZhmstgDEsRBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGC-ISjfIi8JYSjDnklcTR3NWOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt4TvSnWE7hzHzROQ2KeUQyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:23:
[...]

In de winter (wk 4), hebben we zelden voldoende opwek om meer dan deze hoeveelheid te vullen.
Ok dus het is totaal niet interessant om een batterij te nemen, want je verbruik is dermate hoger wat je nooit aangevuld krijgt via de panelen. jammer.

Of zie ik dat verkeerd

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-06-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:24:
[...]

Ok dus het is totaal niet interessant om een batterij te nemen, want je verbruik is dermate hoger wat je nooit aangevuld krijgt via de panelen. jammer.

Of zie ik dat verkeerd
Het is wel interpretant om dynamisch aan te vullen tegen ca. 0 cent exclusief belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:07:
[...]

In de berekening heb ik geprobeerd maximaal beschikbaar vermogen, degradatie van de batterij (gemiddeld 10% verlies gerekend over de 15 jaar) en round trip efficiency van 89% mee te nemen.

Daarmee kwam ik op een reken-eenheid van 2,7kWh ipv de oorspronkelijk genoemde 3,5kWh.

We hebben een Enphase 3t gekocht.

Ik moet overigens voor een meer realistisch beeld de benodigde accessoires (oa aardlekautomaat en communicatie-unit) meenemen in de aanschafprijs. Bij dezelfde berekening zou ik daarmee komen op een kostprijs van 20ct/kWh verbruikt, ipv 18ct.

Het aantal cycli dat hiermee jaarlijks tot onze beschikking staat komt eigenlijk erg goed overeen met wat ik berekend heb aan maximaal beschikbare aantal kWh's dat via een batterij opgepakt kan worden. Of overeen, het zit er iets onder wat ook precies de bedoeling is.

We zouden onze zelfvoorziening hiermee verhogen van rond de 40% naar rond de 60%. Dat is voor ons prima. Dat geeft ons een jaarlijke afname (theoretisch) van 1050 tot 1200kWh.
Met je berekening zie je eigenlijk dus al dat je 1050-1200 kWh van het net kan houden. Grofweg is dat je besparing. Dus wat jezelf al zegt dat het niet om terugverdienen gaat bevestigen de cijfers. De enige manier om het nu terug te verdienen (lijkt) is onbalanshandel. Maar een leuke hobby zelf kost ook geld. Ga vast je ervaringen lezen hier nog 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Juist dit. Denk dat daar ook de uitdagingen zitten. In de zomer loopt die accu wel vol maar pomp je het ook weg in eigen verbruik vanaf 0 levering panelen tot start nieuwe dag? Daar begint het vullen weer. Winterperiode zal vullen een stuk lastiger zijn. Wellicht dynamisch contract dat dan wat leuker te combineren is. Goedkoop laden dan zelf verbruiken bij dure stroom. Dayahead. Geen realistische TVT maar voor een hobby leuk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:24:
[...]

Of zie ik dat verkeerd
Ik denk dat dat ligt aan je verwachtingen.

Zoals ik aangaf is onze verwachting geen 100% zelfvoorziening. 60-65% zou een mooie score zijn.
De paradox is wat mij betreft dat je met de eerste kWh's in de batterij de grootste efficiency haalt, omdat je die het vaakst zal kunnen gebruiken. Alles wat meer is in capaciteit van de batterij zal je minder vaak gebruiken. En bovendien heb je grote kans dat je dan niet alle cycles van de batterij kan benutten. Maar, batterijen met een laag aantal kWh, zijn vaak per kWh fors duurder dan batterijen met een hoger aantal kWh.

Wij konden een batterij vinden met een aantal kWh zoals door ons gewenst (3,5 tot 5kWh), voor een betrekkelijk gunstige prijs per kWh.

Daarom deze uitgave gedaan. We gaan ons geld (waarschijnlijk) niet terug verdienen, maar we gaan er vrijwel zeker niet veel op verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Juist dit. Denk dat daar ook de uitdagingen zitten. In de zomer loopt die accu wel vol maar pomp je het ook weg in eigen verbruik vanaf 0 levering panelen tot start nieuwe dag? Daar begint het vullen weer. Winterperiode zal vullen een stuk lastiger zijn. Wellicht dynamisch contract dat dan wat leuker te combineren is. Goedkoop laden dan zelf verbruiken bij dure stroom. Dayahead. Geen realistische TVT maar voor een hobby leuk denk ik.
Hier is het opgenomen vermogen minimaal 1.2 kW. Dus de batterij is bijna leeg de volgende ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:20:
[...]

In de zomer dagelijks verbruik ca. 34 kWh. In de winter 45 - 160 kWh(zeer strenge winter). Momenteel batterij van 20kWh die we uiteindelijk uit willen breiden naar 60 kWh met een tussenstap van 40 kWh. Hier dynamisch tarief dus in de winter laden we de batterij vol tegen het goedkoopste tarief.
Heb jij al eens goed uitgerekend wat je wint met je huidige situatie (dynamisch met afschrijving batterij 20kWh, straks 60kWh) tov de komende 3 jaren een vast contract met salderen, zonder batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Heb jij al eens goed uitgerekend wat je wint met je huidige situatie (dynamisch met afschrijving batterij 20kWh, straks 60kWh) tov de komende 3 jaren een vast contract met salderen, zonder batterij?
Dat is lastig te voorspellen. We weten alleen dat we in 2023 ruim Euro 1800 bespaard hebben. Dit zal in 2024 minder zijn. Ik schat 20 - 30%. Maar we zullen het aan het einde van het jaar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
@Sjamo : de grafieken die je plaatste, die tonen netafname en teruglevering? Dus niet het totale verbruik per dag want missen het stuk(je) direct PV verbruik?
En bovendien heb je grote kans dat je dan niet alle cycles van de batterij kan benutten.
Deze volg ik niet helemaal. Mijn inziens wordt het aantal cycli genoemd i.c.m. de dan verwachte minimale overgebleven capaciteit. Dus bv 80% na 6000 cycles. Als je dit aantal cycles in niet 10 jaar maar in b.v. 15 jaar gebruikt heb je dus langere tijd meer bruikbare capaciteit.
Bij de Enphase 3T is de garantie 80% na 3600 cycles of 10 jaar als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 21:12
Franciesco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:59:
@Sjamo : de grafieken die je plaatste, die tonen netafname en teruglevering? Dus niet het totale verbruik per dag want missen het stuk(je) direct PV verbruik?

[...]

Deze volg ik niet helemaal. Mijn inziens wordt het aantal cycli genoemd i.c.m. de dan verwachte minimale overgebleven capaciteit. Dus bv 80% na 6000 cycles. Als je dit aantal cycles in niet 10 jaar maar in b.v. 15 jaar gebruikt heb je dus langere tijd meer bruikbare capaciteit.
Bij de Enphase 3T is de garantie 80% na 3600 cycles of 10 jaar als ik me niet vergis.
Waar je wel tegen aanloopt is de calender aging oftewel veroudering door de tijd. Daarnaast denk dat we over 10 jaar alweer veel beter batterijen hebben en als tweaker dit natuurlijk wel aangeschaft moet worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:59:

[...]

Voor de batterij is volgens mij het directe verbruik niet interessant. Ik liet de grafieken zien om te laten zien dat bij ons huidige verbruik, de 3,5kWh batterij goed past. In de tussen-seizoenen had een 5kWh interessant kunnen zijn mits we die voor dezelfde prijs per kWh hadden kunnen kopen, maar dat was niet het geval.

Wat betreft wat je aangeeft dat je niet volgt.

Op dit moment hebben wij een maximaal aantal kWh te benutten door een batterij van rond de 780kWh. Meer is praktisch bijna niet te doen.
De batterij die we hebben gekocht geeft ons 720kWh per jaar maximaal, uitgaande van die 15 jaar en 4000 cycles (ik ben uit gegaan van 2,7kW effectief gebruik per cycle).

Dat betekent dat we met deze batterij al een groot deel van onze maximaal voor batterij beschikbare aantallen kWh kunnen verbruiken.
Ik realiseer me dat bij een batterij van bijvoorbeeld 20kWh het percentage van de kWh's die we werkelijk kunnen benutten hoger zal zijn dan bij de 3,5kWh, maar niet 4x zoveel.

Wij gaan bij de 3,5kWh batterij onze cycles in 15 al niet opmaken waarschijnlijk. Met een 20kWh batterij zouden we waarschijnlijk nog niet de helft van het aantal beschikbare cycles opmaken. En de degradatie van de batterij wordt ook beinvloed door veroudering.
Dus er komt, denk ik, bij een grotere batterij een punt in de kostprijsberekening waarbij je niet meer kan rekenen met het volledig aantal gegarandeerde cycles, omdat je ze niet verbruikt.

Het is hetzelfde als met zonnepanelen.
Toen wij die gingen kopen, gaven ze ons een offerte met een berekening van de tvt waar we erg lm moesten lachen. We gingen ik meen 800 euro per jaar verdienen met onze zonnepanelen, waarmee onze tvt wat hen betreft onder de 6 jaar lag. Omdat we maar weinig verbruikten tegen een lage prijs, en een betrekkelijk lage tlv, lag de werkelijke terugverdientijd voor ons veel hoger. Theoretisch is niet altijd hetzelfde als de praktijk. In ons geval kan ik niet zeggen, een 20kWh batterij, effectief misschien 17kWh per cycle, keer 4000 cycles, geeft ons een besparing van.... Omdat we met ons verbruik die cycles nooit kunnen gebruiken, waardoor een fors gedeelte dus verloren zal gaan. Bij de berekening van de kostprijs per kWh zal ik dus rekening moeten houden met het werkelijk aantal te verwachten gebruikte cycles, niet het aantal opgegeven door de leverancier.

Enphase heeft voor 3t en 10t batterijen met, ik meen, productiedatum na juli vorig jaar, het aantal cycles en garantie-periode aangepast naar 4000 en 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Ik reken wat ik maximaal kan benutten met een batterij als volgt uit. In deze grafiek staan maar 10,5e maand omdat ik het jaar laat beginnen bij onze nota-datum, maar voor het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asR4G_VYGJxag3qvy5hW1ulhrZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbAhPVhqsss1fAxGucc06cN1.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze grafiek kijk ik per maand naar wat ik afneem en teruglever. Ik kan domweg niet meer in mijn batterij stoppen dan wat ik anders teruglever. Meer heb ik niet beschikbaar. In maanden dat ik minder opwek dan dat ik teruglever, vermenigvuldig ik het getal van terugleveren met 0,8 ivm verlies door omzetting. In maanden waar ik meer teruglever dan ik afneem is dat niet nodig omdat ik voldoende teruglever om dat aan te vullen.

Ik kijk per maand of ik meer opwek of meer teruglever. Als ik meer teruglever tel ik voor die maand het getal in kWh dat ik afneem.
Als ik meer afneem dan dat ik teruglever, tel ik voor die maand het getal in kWhx0,8.
Die 12 getallen tel ik bij elkaar op en dat geeft een mij een ruw idee wat ik maximaal met een batterij zou kunnen doen.

Dat is slechts theorie. Bij een jaar met betere opwekcijfers zal het aantal kWh's hoger worden, maar tegelijkertijd is dit ook maximaal en zal je dat niet halen, tenzij je een batterij gebruikt met een erg hoog aantal kWh's, waardoor je ook de uitschieters volledig kan meepakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 21-06-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
@Sjamo note:

ik denk dat je écht op "dagniveau" moet kijken /rekenen.
Daar zit al zoveel spreiding in, dat je cijfertjes wel eens sterk kunnen (zullen??) gaan afwijken.

Tegen de tijd dat mijn contract (GC 3jaar) naar het einde loopt, hoop ik een mooie Excel te hebben (dag niveau) met de gegevens van mijn HomeWizzard (betaalde versie met historie).

Om dán te gaan kijken wat mijn evt. besparing kan zijn (ja ik kijk op €€€ niveau)
en dit corrigeer ik dan met het "politieke kortzichtigheid factor getal" .

Is deze te láng en dus niét bijpassend bij mijn leeftijd, is het wederom een NO_GO

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hansieo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:13:
@Sjamo note:

ik denk dat je écht op "dagniveau" moet kijken /rekenen.
Daar zit al zoveel spreiding in, dat je cijfertjes wel eens sterk kunnen (zullen??) gaan afwijken.

Tegen de tijd dat mijn contract (GC 3jaar) naar het einde loopt, hoop ik een mooie Excel te hebben (dag niveau) met de gegevens van mijn HomeWizzard (betaalde versie met historie).

Om dán te gaan kijken wat mijn evt. besparing kan zijn (ja ik kijk op €€€ niveau)
en dit corrigeer ik dan met het "politieke kortzichtigheid factor getal" .

Is deze te láng en dus niét bijpassend bij mijn leeftijd, is het wederom een NO_GO
Ik ben helemaal met je eens dat mijn berekende getal niet gelijk is aan wat mijn batterij zal oppakken. Dat had ik ook niet gezegd. Ik had het over wat een batterij hier maximaal kan oppakken. En maximaal is het, want je kan, denk ik, niet meer uit je batterij halen dan je er in kan stoppen, en ook niet meer uithalen dan je verbruikt. Het laagste getal is leidend.
Ik kan in een maand per dag gaan bekijken wat ik kan oppakken, maar voor mij staat vast dat wanneer ik 400kWh heb verbruikt en ik heb maar 12kWh teruggeleverd, dat ik dan niet meer nut kan hebben van de batterij over de hele maand dan die 12kWh die ik anders zou terugleveren, - /- het omzettingsverlies.

Er kan een minimale overlap zijn tussen maanden maar dat is minimaal.
En kans is ook klein dat je het maximale aantal zal halen, zoals ik ook aangaf.

Maar meer dan een indicatie is het nooit. Ook niet wanneer je het per dag bekijkt. Omdat opbrengst en verbruik nooit hetzelfde zullen zijn over meerdere jaren.

Het afgelopen jaar was hier dramatisch slecht qua opwek. Zeer waarschijnlijk zal ons aantal kWh maximaal beschikbaar voor batterij voor komend jaar dus wat hoger zijn. Maar misschien is ons verbruik ook iets hoger of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Ik ben helemaal met je eens dat mijn berekende getal niet gelijk is aan wat mijn batterij zal oppakken. Dat had ik ook niet gezegd. Ik had het over wat een batterij hier maximaal kan oppakken. En maximaal is het, want je kan, denk ik, niet meer uit je batterij halen dan je er in kan stoppen, en ook niet meer uithalen dan je verbruikt. Het laagste getal is leidend.
Ik kan in een maand per dag gaan bekijken wat ik kan oppakken, maar voor mij staat vast dat wanneer ik 400kWh heb verbruikt en ik heb maar 12kWh teruggeleverd, dat ik dan niet meer nut kan hebben van de batterij over de hele maand dan die 12kWh die ik anders zou terugleveren, - /- het omzettingsverlies.

Er kan een minimale overlap zijn tussen maanden maar dat is minimaal.
En kans is ook klein dat je het maximale aantal zal halen, zoals ik ook aangaf.

Maar meer dan een indicatie is het nooit. Ook niet wanneer je het per dag bekijkt. Omdat opbrengst en verbruik nooit hetzelfde zullen zijn over meerdere jaren.

Het afgelopen jaar was hier dramatisch slecht qua opwek. Zeer waarschijnlijk zal ons aantal kWh maximaal beschikbaar voor batterij voor komend jaar dus wat hoger zijn. Maar misschien is ons verbruik ook iets hoger of lager.
Je kunt toch ook nog winst pakken door de accu te laden met goedkope stroom, en dan die te verbruiken als de tarieven hoog zijn (naast laden met stroom van je PV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
borft schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:47:
[...]

Je kunt toch ook nog winst pakken door de accu te laden met goedkope stroom, en dan die te verbruiken als de tarieven hoog zijn (naast laden met stroom van je PV).
Dat zou misschien kunnen als wij een dynamisch contract zouden hebben.
Op dit moment salderen wij nog met een vast contract.

Na salderen, en dan reken ik voor nu met de getallen uit ons nieuwe 3jarige contract dat november in gaat, betalen wij voor een kWh bij de energieleverancier 30ct. Wanneer wij een kWh terugleveren levert dat 5ct op.
Gebruik van onze batterij kost ons, zoals ik eerder uitrekende 20ct per kWh. In principe komt daar de 5ct tlv nog bij, maar dat is wat lastig omdat we misschien in de toekomst (gedeeltelijk) gebruik willen maken van zero-export waarbij je ook geen vergoeding krijgt.

Dat betekent dat ik voor het gebruiken van een kWh uit mijn batterij 25ct kwijt ben ipv 30ct via de energieleverancier. Dat geeft me 5ct ruimte om evenveel kwijt te zijn als bij onze huidige energieleverancier. Bij een dynamisch contract betaal ik ook nog energiebelasting (onder andere). Dat betekent dat de prijs al bijzonder negatief moet zijn wil het voor ons gunstiger zijn dan aankoop via onze normale energieleverancier. Zeker omdat ik vermoed dat de aankoopprijs daar nog gaat zakken. Zonder salderen was ik niet gegaan voor de hoge aankoopprijs van 30ct.

Misschien dat alles in de toekomst anders wordt maar voorlopig zie ik daar geen voordeel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Dat zou misschien kunnen als wij een dynamisch contract zouden hebben.
Op dit moment salderen wij nog met een vast contract.

Na salderen, en dan reken ik voor nu met de getallen uit ons nieuwe 3jarige contract dat november in gaat, betalen wij voor een kWh bij de energieleverancier 30ct. Wanneer wij een kWh terugleveren levert dat 5ct op.
Gebruik van onze batterij kost ons, zoals ik eerder uitrekende 20ct per kWh. In principe komt daar de 5ct tlv nog bij, maar dat is wat lastig omdat we misschien in de toekomst (gedeeltelijk) gebruik willen maken van zero-export waarbij je ook geen vergoeding krijgt.

Dat betekent dat ik voor het gebruiken van een kWh uit mijn batterij 25ct kwijt ben ipv 30ct via de energieleverancier. Dat geeft me 5ct ruimte om evenveel kwijt te zijn als bij onze huidige energieleverancier. Bij een dynamisch contract betaal ik ook nog energiebelasting (onder andere). Dat betekent dat de prijs al bijzonder negatief moet zijn wil het voor ons gunstiger zijn dan aankoop via onze normale energieleverancier. Zeker omdat ik vermoed dat de aankoopprijs daar nog gaat zakken. Zonder salderen was ik niet gegaan voor de hoge aankoopprijs van 30ct.

Misschien dat alles in de toekomst anders wordt maar voorlopig zie ik daar geen voordeel in.
Dat is uiteraard heel goed mogelijk in de toekomst. De berekening is (nu nog) complex. Voor mij is het nu ook nog niet interessant, mede door mijn 3 jarige contract met hoge tlv en geen pv boete. En dus is een dynamisch contract ook nog niet aan de orde (en dan doet een accu niet meer dan eigen verbruik verhogen, wat financieel, door salderen, niets oplevert).

Echter, als ik niet dit contract had, dan werd een dynamisch contract heel snel interessant, juist vanwege de hoge pv boetes tegenwoordig, die salderen veel minder interessant maken. En dan kan een thuisaccu juist wel heel veel bijdragen in de vorm van het verhogen van eigen verbruik, alsmede slim laden en ontladen obv die dynamische tarieven (immers, de dynamische contracten kennen geen pv boetes!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
borft schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Dat is uiteraard heel goed mogelijk in de toekomst. De berekening is (nu nog) complex. Voor mij is het nu ook nog niet interessant, mede door mijn 3 jarige contract met hoge tlv en geen pv boete. En dus is een dynamisch contract ook nog niet aan de orde (en dan doet een accu niet meer dan eigen verbruik verhogen, wat financieel, door salderen, niets oplevert).

Echter, als ik niet dit contract had, dan werd een dynamisch contract heel snel interessant, juist vanwege de hoge pv boetes tegenwoordig, die salderen veel minder interessant maken. En dan kan een thuisaccu juist wel heel veel bijdragen in de vorm van het verhogen van eigen verbruik, alsmede slim laden en ontladen obv die dynamische tarieven (immers, de dynamische contracten kennen geen pv boetes!).
De komende jaren met salderen verliezen we op het gebruik van de batterij, en redelijk fors ook. Het is dus ook echt een experiment voor ons.

Hoe de situatie daarna is, geen idee. We nemen betrekkelijk weinig af, we kunnen indien nodig weinig terugleveren dmv zero-export (wel direct verbruik plus evt batterij van de panelen, maar geen teruglevering), en we hebben de kleine batterij erbij om te hobby-en met verschillende dingen :) En natuurlijk ook om te kijken wat er overblijft van de door ons berekende cijfers in de praktijk.

We gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
John245 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Hier is het opgenomen vermogen minimaal 1.2 kW. Dus de batterij is bijna leeg de volgende ochtend.
1.2 gedurende de hele nacht? Dus je hebt een kleine accu? Zoja mag ik vragen welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Devke continue minimaal 1,2kW gedurende (bijvoorbeeld) 10 uur van geen PV productie is dus 10x1,2=12kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Franciesco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:28:
@Devke continue minimaal 1,2kW gedurende (bijvoorbeeld) 10 uur van geen PV productie is dus 10x1,2=12kWh.
Dat is best veel. Ik denk dat de nacht hier een goede 140 watt per uur is. Standby verbruik ligt hier rond de 2 kWh per dag. Waar zit dat hoge verbruik nacht in dan? Overdag wil je met zon denk ik juist ook e.a. verbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Devke ja, vind ik ook heel erg veel. Zoals eerder verteld ligt mijn verbruik per dag buiten de tijd dat de zonnepanelen stroom opleveren in deze dagen rond de 2-3kWh (dus vroege ochtend+avond+nacht). Tijdens het verwarmingsseizoen ligt dat uiteraard hoger (full electric huishouden).

@Sjamo ok, ik begrijp je denkwijze.
En ben het ook met je eens dat een grotere batterij op een bepaald moment weinig toegevoegde waarde heeft. Tenzij bijvoorbeeld het verbruiksprofiel en/of de PV opwekking op een bepaald moment weer wijzigt.
Ergens ligt, afhankelijk van de persoonlijke situatie en wensen, een soort van sweet spot.

Zelf heb ik voor een duidelijk grotere batterij gekozen: 22kWh. Maar mijn verbruik ligt wat hoger dan de jouwe en mijn PV installatie is groter. Bovendien gebruik ik de batterij ook als backup om in de winter bij stroomuitval de warmtepomp te kunnen beschermen/op zijn minst een aantal uren op een laag pitje te kunnen laten draaien. Daarvoor moet dus een bepaalde capaciteit gereserveerd worden. En die capaciteit gaat in de winter af van de bruikbare capaciteit voor het overige. Nu is dat in de winter vaak niet zo'n probleem omdat er dan relatief weinig overcapaciteit van de PV installatie is. Al zijn er afgelopen winter ook dagen geweest dat ik, ondanks de batterij, heb teruggeleverd: totaal in januari ca 23kWh, in februari 33kWh en in maart zelfs 622kWh. Maar dit hoop ik as winter te verminderen met een EV lader die op basis van PV overschot kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is best veel. Ik denk dat de nacht hier een goede 140 watt per uur is. Standby verbruik ligt hier rond de 2 kWh per dag. Waar zit dat hoge verbruik nacht in dan? Overdag wil je met zon denk ik juist ook e.a. verbruiken
Koi Vijver (400 - 500W), IT infrastructuur (500 W), overige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:45:
@Devke ja, vind ik ook heel erg veel. Zoals eerder verteld ligt mijn verbruik per dag buiten de tijd dat de zonnepanelen stroom opleveren in deze dagen rond de 2-3kWh (dus vroege ochtend+avond+nacht). Tijdens het verwarmingsseizoen ligt dat uiteraard hoger (full electric huishouden).

@Sjamo ok, ik begrijp je denkwijze.
En ben het ook met je eens dat een grotere batterij op een bepaald moment weinig toegevoegde waarde heeft. Tenzij bijvoorbeeld het verbruiksprofiel en/of de PV opwekking op een bepaald moment weer wijzigt.
Ergens ligt, afhankelijk van de persoonlijke situatie en wensen, een soort van sweet spot.

Zelf heb ik voor een duidelijk grotere batterij gekozen: 22kWh. Maar mijn verbruik ligt wat hoger dan de jouwe en mijn PV installatie is groter. Bovendien gebruik ik de batterij ook als backup om in de winter bij stroomuitval de warmtepomp te kunnen beschermen/op zijn minst een aantal uren op een laag pitje te kunnen laten draaien. Daarvoor moet dus een bepaalde capaciteit gereserveerd worden. En die capaciteit gaat in de winter af van de bruikbare capaciteit voor het overige. Nu is dat in de winter vaak niet zo'n probleem omdat er dan relatief weinig overcapaciteit van de PV installatie is. Al zijn er afgelopen winter ook dagen geweest dat ik, ondanks de batterij, heb teruggeleverd: totaal in januari ca 23kWh, in februari 33kWh en in maart zelfs 622kWh. Maar dit hoop ik as winter te verminderen met een EV lader die op basis van PV overschot kan laden.
Een groot verschil inderdaad.
Nu zijn mijn cijfers ietwat negatief gekleurd door de extreem lage opwek van onze pv afgelopen jaar. Ons eerste jaar dat we pv hadden, hadden we een opwek van 3700kWh op 3160Wp. Nu hebben we 4 extra panelen op oost/west, totaal 4900Wp, maar mogen we blij zijn als we weer 3700kWh halen ben ik bang :)

En ja, iets meer verbruik en opwek kan een groot verschil maken over een jaar gezien.

Daarnaast hebben wij als backup voor de winter ons kleine houtkacheltje. Niet elegant en bovendien duur qua gebruik (ovengedroogd hout voor minimale overlast omgeving), maar erg functioneel in de winter bij stroom-uitval. We kunnen daarmee ons huis op temperatuur houden en waar nodig warm water maken, en zelfs eenvoudig koken (1 pannetje past net).

Wij houden daar dus geen rekening mee. Als wij geen backup hadden gehad hadden we het anders gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ik vind het best lastig te bepalen wat de beste grote van accu voor ons zou zijn. In de zomer verbruik ik denk ik een 10kWh per dag en lever ik tussen de 15 en 21 kWh terug. In de winter een verbruik van 15-20 kWh maar daar is de opwek minimaal uiteraard.

Ga je dan voor een 20 kWh accu die je in de winter laadt voor een goedkoop tarief om zelf de hele dag af te dekken? In de zomer heb je overschot genoeg met 20 kWh. Die maak ik niet op dus zal altijd op een duurder moment wat moeten verkopen.

Liefst ga ik voor zo groot mogelijk gezien de euro / kWh prijs. Lastig. Zal eens wat beredenaties terug zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 15:46
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:01:
Ik vind het best lastig te bepalen wat de beste grote van accu voor ons zou zijn. In de zomer verbruik ik denk ik een 10kWh per dag en lever ik tussen de 15 en 21 kWh terug. In de winter een verbruik van 15-20 kWh maar daar is de opwek minimaal uiteraard.

Ga je dan voor een 20 kWh accu die je in de winter laadt voor een goedkoop tarief om zelf de hele dag af te dekken? In de zomer heb je overschot genoeg met 20 kWh. Die maak ik niet op dus zal altijd op een duurder moment wat moeten verkopen.

Liefst ga ik voor zo groot mogelijk gezien de euro / kWh prijs. Lastig. Zal eens wat beredenaties terug zoeken.
Wellicht dezelfde stelling als met zonnepanelen?:

dak(en) VOL leggen???.....
ja, je investering terughalen met overkill is lastig/niet haalbaar,
maar daar tegenover óók dikke voordelen in de toekomst/ milieu

Batterij hok VOL stouwen??
maar daar tegenover óók dikke voordelen in de toekomst/ milieu (kWh handel?)

in beide gevallen is er natuurlijk een €€€ sweet spot, al is milieu natuurlijk óók een kijkhoek

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vraag: welke kabeldikte is verstandig van omvormer richting groepenkast? is 5x2.5mm voldoende toekomst bestendig, of toch maar 5x6mm2 doen? in tweevoud uitgevoerd voor een 3-fase systeem 3x25A?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Hansieo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:21:
[...]

Wellicht dezelfde stelling als met zonnepanelen?:

dak(en) VOL leggen???.....
maar daar tegenover óók dikke voordelen in de toekomst/ milieu

Batterij hok VOL stouwen??
maar daar tegenover óók dikke voordelen in de toekomst/ milieu (kWh handel?)

in beide gevallen is er natuurlijk een €€€ sweet spot, al is milieu natuurlijk óók een kijkhoek
Zeker. Ik kijk sws ook naar de €€€ uiteraard. Zeker ook naar een systeem dat ook uit te breiden is. Een leuke kleine batterij voor eerst wat spelerij is ook leuk. Maar wat ik zeg uitbreiding is ook belangrijk. Althans de mogelijkheid. Ik ben geen handige klusser met stroom. Liefst stekker in stopcontact en klaar 🙈. Mocht ik 20 kWh pakken dan is het sws eerste deel onbalanshandel denk ik. Dit om te voldoen aan de €€€ gedachte. 25 zie ik ook al verschijnen voor niet heel veel meer geld. 12 a 13 k blijft echter wel een hele investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23

Bij je energieleverancier kun je wellicht je meterstanden downloaden, daarmee kun je vrij eenvoudig berekenen hoeveel je kunt besparen met een thuisaccu. Ik heb berekend dat ik met een 10kWh accu circa 1400kW kan besparen. Iemand heeft ook een online thuisaccusimulator ter beschikking gesteld waarin je je meterstanden op uurbasis kunt uploaden om dit uit te rekenen. Daar kwam hetzelfde uit. Groter was niet rendabel bij mij: heb wel een WP en WPB maar kook nog op gas.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziona op 21-06-2024 14:12 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Zeker. Ik kijk sws ook naar de €€€ uiteraard. Zeker ook naar een systeem dat ook uit te breiden is. Een leuke kleine batterij voor eerst wat spelerij is ook leuk. Maar wat ik zeg uitbreiding is ook belangrijk. Althans de mogelijkheid. Ik ben geen handige klusser met stroom. Liefst stekker in stopcontact en klaar 🙈. Mocht ik 20 kWh pakken dan is het sws eerste deel onbalanshandel denk ik. Dit om te voldoen aan de €€€ gedachte. 25 zie ik ook al verschijnen voor niet heel veel meer geld. 12 a 13 k blijft echter wel een hele investering.
Vooral met de verwachting dat er snel ontwikkelingen zullen komen die de onbalansmarkt laten afvlakken. Er zijn nu al verschillende energieleveranciers die grote batterij-pakketten laten plaatsen op verschillende locaties in het land, en ook bij bedrijven zie je al beweging die kant op.

Hoeveel cycles van de batterij verbruikt de onbalansmarkt zo'n beetje momenteel? En welke kosten hangen vast aan die cycles?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Het zou nu makkelijk zijn als je een domotica systeem zou hebben met een P1 meter. Dan heb je historische gegevens.

Wat je wilt weten is wat je dagelijks afneemt, dus wat niet gedekt is door je panelen. Dat stukje wil je dan met een accu doen. Mijn verbruik is ongeveer 5kWh per dag, en ik zou in de zomer met 2kWh accu toe kunnnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Vooral met de verwachting dat er snel ontwikkelingen zullen komen die de onbalansmarkt laten afvlakken. Er zijn nu al verschillende energieleveranciers die grote batterij-pakketten laten plaatsen op verschillende locaties in het land, en ook bij bedrijven zie je al beweging die kant op.

Hoeveel cycles van de batterij verbruikt de onbalansmarkt zo'n beetje momenteel? En welke kosten hangen vast aan die cycles?
Zonneplan zit op zo'n 1.5 per dag. Frank weet ik niet zo. Alle argumenten die je benoemd zie ik ook als "bedreiging" op het verdienmodel. Grote jongens schakelen sneller denk ik met meer vermogen ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
asing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Het zou nu makkelijk zijn als je een domotica systeem zou hebben met een P1 meter. Dan heb je historische gegevens.

Wat je wilt weten is wat je dagelijks afneemt, dus wat niet gedekt is door je panelen. Dat stukje wil je dan met een accu doen. Mijn verbruik is ongeveer 5kWh per dag, en ik zou in de zomer met 2kWh accu toe kunnnen.
Ik wil zo min mogelijk ook het net eigenlijk instoppen. Gister per saldo 0 gedraaid die dag. Het koste me wel 60 ct omdat het eerst het net op ging en later er weer afgehaald werd. Nu is dat alleen gister. TLB veroorzaakt dan de kosten. Echter op basis daarvan verdien je hem never terug. Daarnaast in de winter red ik het niet met 2 kWh. Gaat dan eerder naar de 20.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 21-06-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
asing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Ik gebruik P1 Monitor (Raspberry Pi) sinds ik zonnepanelen heb geinstalleerd (2015). Image downloaden en op een sd kaartje zetten, kaartje in de raspberry pi, usb kabel in de pi en andere eind in de slimme meter en klaar ben je: werkt meteen. Het werkt sindsdien probleemloos, nog nooit gecrashed of zo en de sd kaart is ook nog nooit corrupt geraakt. Wissel soms wel de sd kaart als ik een update installeer. Het heeft o.a. ook een connectie met Solaredge zodat je je zonnepanelen en je slimme meter in één app hebt. Alleen de kleuren in de grafieken zijn niet geweldig gekozen (ben kleurenblind).

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Aziona schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Bij je energieleverancier kun je wellicht je meterstanden downloaden, daarmee kun je vrij eenvoudig berekenen hoeveel je kunt besparen met een thuisaccu. Ik heb berekend dat ik met een 10kWh accu circa 1400kW kan besparen. Iemand heeft ook een online thuisaccusimulator ter beschikking gesteld waarin je je meterstanden op uurbasis kunt uploaden om dit uit te rekenen. Daar kwam hetzelfde uit. Groter was niet rendabel bij mij: heb wel een WP en WPB maar kook nog op gas.
Krijg daar na uploaden een server error. Meer mensen dat probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Aziona schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:36:
[...]
heb wel een WP en WPB maar kook nog op gas.
Ik neem aan dat je WP en WPB in je behoeftes kan voorzien? Koken op gas is an sich niet duur, het verbruik is laag. Echter, je verbrandt wel gas in je keuken en als je een goed tochtdicht huis hebt is dat niet al te gezond.

Daarnaast betaal je 100-en euros vastrecht per jaar en daar kan je gratis van af. Moet je wel even op stroom gaan koken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Ik wil zo min mogelijk ook het net eigenlijk instoppen. Gister per saldo 0 gedraaid die dag. Het koste me wel 60 ct omdat het eerst het net op ging en later er weer afgehaald werd. Nu is dat alleen gister. TLB veroorzaakt dan de kosten. Echter op basis daarvan verdien je hem never terug. Daarnaast in de winter red ik het niet met 2 kWh. Gaat dan eerder naar de 20.
In de winter heb je niet zoveel aan een accu omdat je panelen weinig doen. De echte winst zit daar in het op goedkope tijden laden en op dure tijden gebruiken. In een extreem geval (kerst 2023) was de stroom zelf overdag gratis door heel veel wind. In de avond was de stroomprijs weer 18 cent. Ik wil niet zeggen dat je dan 18/kWh winst hebt, maar in ieder geval een cent of 8. Die andere 10 verlies je door afschrijving en omzetverliezen.

Aan de andere kant, je kan altijd beginnen met een kleine set en die later uitbreiden. Dus eerst iets van 5kWh en dan later 10. Je merkt na het plaatsen van die eerste 5kWh vanzelf wat het doet met je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
asing schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:28:
[...]

In de winter heb je niet zoveel aan een accu omdat je panelen weinig doen. De echte winst zit daar in het op goedkope tijden laden en op dure tijden gebruiken. In een extreem geval (kerst 2023) was de stroom zelf overdag gratis door heel veel wind. In de avond was de stroomprijs weer 18 cent. Ik wil niet zeggen dat je dan 18/kWh winst hebt, maar in ieder geval een cent of 8. Die andere 10 verlies je door afschrijving en omzetverliezen.

Aan de andere kant, je kan altijd beginnen met een kleine set en die later uitbreiden. Dus eerst iets van 5kWh en dan later 10. Je merkt na het plaatsen van die eerste 5kWh vanzelf wat het doet met je verbruik.
Precies. Daarom iets wat uitbreidbaar is. Betaalbaar en liefst plug and play (om er even mee te experimenteren).Dat is misschien ff een tussen stap. Wellicht niet rendabel ook. Maar wel even leuk om mee te experimenteren. De flexibiliteit van GivEnergy trekt mij aan, maar ook evt Bliq of AlphaEss. Of ze allemaal uit te breiden zijn moet ik nog ff bekijken. Bliq d8 ik niet. Vandaag zie je het ook weer. 2.2 kWh het net in x 22 ct boete totaal. Daarna opgehaald weer voor 71 ct. Heb variabel contract maar HW tijdje op dynamisch contract gezet om te experimenteren met dyn.tarieven. Bij GivEnergy heb je ook een hybride omvormer. Opwek zou dus zonder al teveel verlies de batterij in moeten kunnen. Alleen de slag naar AC daarna weer zou dan wel paar % omzettingsverlies moeten geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 21-06-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:02:
[...]

Precies. Daarom iets wat uitbreidbaar is. Betaalbaar en liefst plug and play (om er even mee te experimenteren).Dat is misschien ff een tussen stap. Wellicht niet rendabel ook. Maar wel even leuk om mee te experimenteren. De flexibiliteit van GivEnergy trekt mij aan, maar ook evt Bliq of AlphaEss. Of ze allemaal uit te breiden zijn moet ik nog ff bekijken. Bliq d8 ik niet. Vandaag zie je het ook weer. 2.2 kWh het net in x 22 ct boete totaal. Daarna opgehaald weer voor 71 ct. Heb variabel contract maar HW tijdje op dynamisch contract gezet om te experimenteren met dyn.tarieven. Bij GivEnergy heb je ook een hybride omvormer. Opwek zou dus zonder al teveel verlies de batterij in moeten kunnen. Alleen de slag naar AC daarna weer zou dan wel paar % omzettingsverlies moeten geven.
Jij zoekt een Sessy denk ik. Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:24:
vraag: welke kabeldikte is verstandig van omvormer richting groepenkast? is 5x2.5mm voldoende toekomst bestendig, of toch maar 5x6mm2 doen? in tweevoud uitgevoerd voor een 3-fase systeem 3x25A?
Alles 5x10, dan hoef je er in een gemiddeld woonhuis niet meer over na te denken waar je invoed of wat je aan stroombronnen combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Dank maar nee die zoek ik niet. Ventilator systeem op deze manier vind ik het niet. Locatie van plaatsing is zolder. Open trap naar zolder. Via FE kun je ook zien welke systemen uitbreidbaar zijn. Zie btw regelmatig FE met reclame op TV voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Hoe zit het nu met zelfbouw-systemen? Ik hoorde Harold Halewijn onlangs nog zeggen in een podcast dat dan je huis niet verzekerd is tegen schade die wordt veroorzaakt door bv. brand...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
OK, na en paar dagen wat druk geweest te zijn met andere zaken (o.a. werk ;) ) ben ik wat verder gekomen met mijn rudimentaire zelfbouw huis-accu. Deze week kwamen twee Shelly pluggen binnen waarmee ik Home Assistant de accu kan laten aansturen qua opladen / ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/duhpDbG8cdepas4yVDVSHFmk.jpg

Ik ben het automatiseren stap voor stap aan het bouwen, eerst het opladen:

Als er 20 seconden meer dan 130 watt aan zonnestroom naar het net verdwijnt, schakelt het systeem eerst de omvormer uit, wacht 2 seconden, en schakelt dan de oplader in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Xs6jzSxfP8pPBDjUgstNsox5.png

Als er meer dan 20 seconden meer dan 5 watt uit het net wordt opgenomen schakelt het systeem de oplader uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/uMrGnjj5JQDfSfXAmOPEpZJV.png

Ik verwacht dat ik nog zal moeten tweaken met de vermogen- en tijdwaarden, maar morgen gaan we zien hoe het systeem reageert.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Waarom zet je de omvormer eerst uit als je gaat laden? Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Doggieman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:35:
Waarom zet je de omvormer eerst uit als je gaat laden? Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
Twee redenen:

1. Tegelijk laden en ontladen is natuurlijk niet zinvol.
2. Wat ik nog niet weet (en ik zal het een keer daadwerkelijk moeten testen voordat ik de accu met een gerust hart in gebruik durf te nemen) is hoe het systeem reageert als de oplader en omvormer tegelijk aan het net hangen. Misschien levert het wel een vette kortsluiting op die iets verwoest, of loopt er een hoge stroom en ontstaat er brand.

Dus daarom bouw ik in de logica in dat slechts één van de shellies op "aan" mag staan. Maar omdat dat kan falen moet ik het een keer testen :S

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
zerocool schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:15:
Hoe zit het nu met zelfbouw-systemen? Ik hoorde Harold Halewijn onlangs nog zeggen in een podcast dat dan je huis niet verzekerd is tegen schade die wordt veroorzaakt door bv. brand...
Meeste verzekeraars geven aan dat het aangesloten moet worden door een professional. Als jezelf gediplomeerd electriciën bent dan zal dat denk ik oke zijn. Altijd even informeren bij je verzekeraar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:00:
[...]

Meeste verzekeraars geven aan dat het aangesloten moet worden door een professional. Als jezelf gediplomeerd electriciën bent dan zal dat denk ik oke zijn. Altijd even informeren bij je verzekeraar!
Dat geluk heb ik dan weer wel, maar het geheel gaat alsnog in een stalen veldkast, in de garage, die 50m van mn huis staat.

Niet dat ik bang ben voor schade, puur om sterk te staan tegen een verzekeraar, op het moment dat er een telefoon in brand vliegt. Kunnen ze iig niet naar de accu wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Dat was de teaser van vorige week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:23

vrotogel

leest vooral mee

Die accu van Homewizard lijkt zeker een interessante optie voor de luie tweaker :) En in die categorie zit ik zelf ...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

vrotogel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
Die accu van Homewizard lijkt zeker een interessante optie voor de luie tweaker :) En in die categorie zit ik zelf ...
maar waarom dan? gewoon als hobby-projectje ofzo?
Ik begrijp de business case niet.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 10:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

Om toch iets te doen aan de terugleverboete die ik ook ga krijgen in de nabije toekomst. En deze accu is precies wat ik graag wil: werkt op zonnestroom, werkt met apparatuur die ik al heb, eenvoudige installatie en gaat er voor zorgen dat ik minder teruglever en meer eigen energie ga gebruiken. Daarvoor dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Wat denk je van prijs en geamk? Het eerste, het ding kost 516 euro per kWh. Pak je een Sessy, dan zit je op 700 euro per kWh. Voor 5kWh ben je dan 1000 euro extra kwijt. Zelfbouw is uiteraard goedkoper dan een Sessy, maar ik denk cocncurrerend met de HomeWizard batterij.

Gemak : geen gedoe met een extra groep, een zware batterij (het ding weegt maar 25 kilo) en ik heb al een HomeWizard P1 meter dus het is gewoon plug-and-play. Soms wil je iets wat gewoon werkt zonder dat je er aan moet tweaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:13

watercoolertje

Untertitel

vrotogel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:01:
Om toch iets te doen aan de terugleverboete die ik ook ga krijgen in de nabije toekomst. En deze accu is precies wat ik graag wil: werkt op zonnestroom, werkt met apparatuur die ik al heb, eenvoudige installatie en gaat er voor zorgen dat ik minder teruglever en meer eigen energie ga gebruiken. Daarvoor dus.
Ik doe met je mee hoor, gewoon 1 z'n ding als test, heb pas te maken met een TLB over 2 jaar. Kan ik mooi kijken hoe ik hiermee in de toekomst nuttiger/beter gebruik kan maken van mijn eigen stroom.

Vraag me wel af of je meerdere zaken tegelijk aan de P1-poort kan hangen, zou mijn huidige P1 meter (Youless energy monitor) niet kwijt willen eigenlijk, die geeft mij nuttig inzicht en is gekoppeld aan enelogic.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vrotogel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:01:
Oke. Ik zou zelf geen 1400 euro betalen om een heel klein beetje minder boete te hoeven betalen. Dat is geen logische reden voor deze investering.
Maar als jij er een goed gevoel van krijgt, kan dat ook een goede reden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

asing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Wat denk je van prijs en geamk? Het eerste, het ding kost 516 euro per kWh. Pak je een Sessy, dan zit je op 700 euro per kWh. Voor 5kWh ben je dan 1000 euro extra kwijt. Zelfbouw is uiteraard goedkoper dan een Sessy, maar ik denk cocncurrerend met de HomeWizard batterij.

Gemak : geen gedoe met een extra groep, een zware batterij (het ding weegt maar 25 kilo) en ik heb al een HomeWizard P1 meter dus het is gewoon plug-and-play. Soms wil je iets wat gewoon werkt zonder dat je er aan moet tweaken. :)
Oke maar nu vergelijk je met Sessy. Een logischer vergelijking zou zijn: vergelijken met géén accu.

maargoed ik ga deze discussie verliezen. als hobbyproject is het dikke prima, moet iedereen lekker zelf weten. Maar laten we niet doen alsof dit financieel ook maar enigszins interessent is.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Oke. Ik zou zelf geen 1400 euro betalen om een heel klein beetje minder boete te hoeven betalen. Dat is geen logische reden voor deze investering.
Maar als jij er een goed gevoel van krijgt, kan dat ook een goede reden zijn.
Het is niet alleen TLB maar ook minder verbruik, zeker met mijn OZO opstelling.
watercoolertje schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Vraag me wel af of je meerdere zaken tegelijk aan de P1-poort kan hangen, zou mijn huidige P1 meter (Youless energy monitor) niet kwijt willen eigenlijk, die geeft mij nuttig inzicht en is gekoppeld aan enelogic.
Homewizard heeft een splitter die bij mij prima werkt op de P1 poort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Oke maar nu vergelijk je met Sessy. Een logischer vergelijking zou zijn: vergelijken met géén accu.

maargoed ik ga deze discussie verliezen. als hobbyproject is het dikke prima, moet iedereen lekker zelf weten. Maar laten we niet doen alsof dit financieel ook maar enigszins interessent is.
Uiteindelijk doet het 3 dingen. Het eerste is dat iedere bezitter van een accu het net een beetje ontlast op het moment dat er een zwaar overschot aan stroom is. Het tweede is dat er in de nacht minder stroom nodig is die geproduceerd wordt met CO2 uitstoot. Beiden zijn zeer wenselijk.

Het laatste voordeel zie ik als een soort "verzekering" tegen idioot overheidsbeleid en ongecontroleerde acties van energiemaatschappijen. Denk bij dat laatste aan terugleverboetes waarbij de ACM meer de Ferrari pitwall is met "We are checking....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vrotogel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Het is niet alleen TLB maar ook minder verbruik, zeker met mijn OZO opstelling.
Je verbruik gaat niet dalen hoor. Maar je bedoelt minder afname van het net vermoed ik. Al uitgerekend hoe snel je dat terugverdient? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

asing schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Uiteindelijk doet het 3 dingen. Het eerste is dat iedere bezitter van een accu het net een beetje ontlast op het moment dat er een zwaar overschot aan stroom is. Het tweede is dat er in de nacht minder stroom nodig is die geproduceerd wordt met CO2 uitstoot. Beiden zijn zeer wenselijk.

Het laatste voordeel zie ik als een soort "verzekering" tegen idioot overheidsbeleid en ongecontroleerde acties van energiemaatschappijen. Denk bij dat laatste aan terugleverboetes waarbij de ACM meer de Ferrari pitwall is met "We are checking....".
Kijk, dát zijn prima redenen :), al laat ik dat persoonlijk liever aan de netbeheerder en commerciele partijen over.
Maar laten we niet doen alsof dit financieel ook maar enigszins interessant is

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 25-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekosniekos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-06 12:12
Ik was benieuwd of jullie het weten, ik kon het niet zo snel vinden op de forum.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat alle partijen zeg maar hun eigen software zelf hebben geschreven / gemaakt gebruiken.

Weet iemand bijvoorbeeld of
Zonneplan
Accuselect
Soly
Svea solar
Tibber

dus software / apps whitelabel hebben ingekocht of zeker weten wel zelf hebben gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Helemaal met je eens. Zeker niet zolang we nog kunnen salderen. En de einddatum daarvan is pas zeker wanneer ik het op de eindnota zie :)

En zelfs na salderen is het niet zeker dat je je batterij terug gaat verdienen of er zelfs wat aan gaat verdienen.

Ik vind het zelf interessant en leuk, en zie het als geld dat ik uitgeef voor een vakantie. Het geld is weg. Alles wat ik eventueel terugkrijg is meegenomen. En verder kan het hier helpen om minder afhankelijk te worden van aankoopprijzen. Zit hier tussen de oren, ik zie in de praktijk nu geen enkele aanwijzing dat stroomprijzen zullen gaan exploderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Opkomst van dit soort zeer laagdrempelige thuisaccu oplossingen zet de terugleverboete ook wel weer in een ander daglicht.

Mensen zijn zeer gemotiveerd om geen terugleverboete te krijgen. Dit helpt daar ook weer bij, maar zorgt er ook voor dat de afname vanuit het net naar nul gaat.

Ben benieuwd hoe snel de adoptie van dit soort accu's gaat, maar zo kan de terugleverboete wel eens lelijk uitpakken voor de energiemaatschappijen. Hun inkomsten gaan nu nog sneller naar beneden en hier zijn geen truukjes meer tegen te bedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 25-06-2024 11:37 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wel apart hoe hij 'm het hele filmpje door blijft vergelijken met een normale accu.

Tot vier stuks = 3200 W zo maar inpluggen. Ik vind het nogal wat. Bij PV was dat een tijdje helemaal weg, om vervolgens ook langzamerhand weer langs te komen. De normen / risico's / verzekeringseisen blijven lekker onduidelijk :|.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:36:
[...]

Wel apart hoe hij 'm het hele filmpje door blijft vergelijken met een normale accu.

Tot vier stuks = 3200 W zo maar inpluggen. Ik vind het nogal wat. Bij PV was dat een tijdje helemaal weg, om vervolgens ook langzamerhand weer langs te komen. De normen / risico's / verzekeringseisen blijven lekker onduidelijk :|.
Als je er 2 inplugt kan je met 1600W laden en met 800W ontladen. Je moet ze echt op een andere groep aansluiten en dan kan je volgens de FAQ over 2 groepen 1600W ontladen.

Ik heb voor 95% van de dag genoeg aan die 800W. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De ironie is volgens mij dat hoe meer mensen een thuisaccu nemen, hoe langer de terugverdien tijd wordt - als je uitgaat van batterijen die handelen op de onbalans markt.

Het grote aantal thuisbatterijen werkt - lijkt mij - dempend op de onbalansmarkt omdat overcapaciteit minder terug het net op gaat, maar lokaal opgeslagen wordt. Dat zorgt dus voor minder volatiliteit en minder hoge pieken en dalen.

Ik zou in je financiële keuze dus niet 100% de opbrengst uit 2024 extrapoleren naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

niekosniekos schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:20:
Ik was benieuwd of jullie het weten, ik kon het niet zo snel vinden op de forum.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat alle partijen zeg maar hun eigen software zelf hebben geschreven / gemaakt gebruiken.

Weet iemand bijvoorbeeld of
Zonneplan
Accuselect
Soly
Svea solar
Tibber

dus software / apps whitelabel hebben ingekocht of zeker weten wel zelf hebben gemaakt?
Ik kan me haast niet voorstellen dat hier een whitelabel achter zit, aangezien al die producten zo basaal handelen op de onbalansmarkt.. Daarom doen ze het ook zo slecht :X

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:44:
De ironie is volgens mij dat hoe meer mensen een thuisaccu nemen, hoe langer de terugverdien tijd wordt - als je uitgaat van batterijen die handelen op de onbalans markt.

Het grote aantal thuisbatterijen werkt - lijkt mij - dempend op de onbalansmarkt omdat overcapaciteit minder terug het net op gaat, maar lokaal opgeslagen wordt. Dat zorgt dus voor minder volatiliteit en minder hoge pieken en dalen.

Ik zou in je financiële keuze dus niet 100% de opbrengst uit 2024 extrapoleren naar de toekomst.
Ik verwacht dat je gelijk hebt. Zonneplan was hier in Arnhem bezig met de Nexus batterij. Samen met de gemeente hadden ze geregeld dat je ook een lening kon afsluiten, wat de aanschaf aantrekkelijker en toegankelijker zou maken.

Nou, ze hebben er 1600 weggezet :9 ! 1 op de 50 huishoudens heeft (of krijgt) zo'n Nexus. Aangezien nog geen 45% van de woningen een koopwoning is, zou je kunnen stellen dat 1 op de 20 koopwoningen een Nexus krijgt. Ik zie ze namelijk niet in de huursector geplaatst worden.

Het effect zal deze zomer wel te merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Uitgaande van 600-700 kWh extra directverbruik bespaar je grofweg 200 euro per jaar (30ct per kWh).
Nu 6-7 jaar TVT, vanaf 2027 een serieuze optie.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Een onbalans accu zie ik niet als normale thuisaccu, deze is enkel om de onbalanskosten van de energieleverancier te drukken en zou ik eigen geen thuisaccu willen noemen
Doet betrekkelijk weinig met je eigenverbruik, alleen als het samenvalt.
Voor onbalanskosten van de energieleverancier is deze gekoppeld aan je EAN van je slimme meter, om deze bij de assets van de energieleverancier te kunnen rekenen en mocht salderen afgebouwd worden dat deze goede kans maakt op vrijstelling van de energiebelasting. (oa een reden dat verhuiskosten van Nexus zo hoog liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Ik begrijp de business case niet.
Valt me op hoe vaak je beleid van energiemaatschappijen verdedigt m.b.t. terugleverkosten en hoe vaak je Greenchoice deed aanraden. Bij enkele medetweakers werd enkele maanden geleden al gekscherend gepost dat het leek alsof je voor een energiemaatschappij zou werken. Daar ging je over-the-top jolig op in, maar onduidelijkheid daarover heb je (bij mij in ieder geval) nooit echt weg kunnen nemen. Begrijp mij niet verkeerd maar van mij mag de redactie van Tweakers best wel eens toetsen of je belangen elders hebt liggen. :)

Dat je nu ook weer overtuigd moet worden van dit product past in lijn van je stellingname m.b.t. energiemaatschappijen en aanbevelingen van Greenchoice.

Persoonlijk vind ik dit product van Homewizard zeer interessant in de strijd tegen de terugleverkosten ingevoerd door de energiemaatschappijen.En vind die ontwikkeling heel interessant.

PS: Ik werk niet voor Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik heb er in ieder geval 2 besteld. Nu wachten op de levering. Dat zal wel eind dit jaar worden want de beta reeks was al uitverkocht.

De servers van HomeWizard roken op dit moment, je moet echt geduld hebben om te bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door asing op 25-06-2024 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ruben26 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Valt me op hoe vaak je beleid van energiemaatschappijen verdedigt m.b.t. terugleverkosten en hoe vaak je Greenchoice deed aanraden. Bij enkele medetweakers werd enkele maanden geleden al gekscherend gepost dat het leek alsof je voor een energiemaatschappij zou werken. Daar ging je over-the-top jolig op in, maar onduidelijkheid daarover heb je (bij mij in ieder geval) nooit echt weg kunnen nemen. Begrijp mij niet verkeerd maar van mij mag de redactie van Tweakers best wel eens toetsen of je belangen elders hebt liggen. :)

Dat je nu ook weer overtuigd moet worden van dit product past in lijn van je stellingname m.b.t. energiemaatschappijen en aanbevelingen van Greenchoice.

Persoonlijk vind ik dit product van Homewizard zeer interessant in de strijd tegen de terugleverkosten ingevoerd door de energiemaatschappijen.En vind die ontwikkeling heel interessant.

PS: Ik werk niet voor Homewizard.
Nou ik kon me moeilijk voorstellen dat mensen écht geloven dat ik voor Greenchoice werk. Maar laat ik het dan even duidelijk maken: ik werk daar niet, en ook niet in de sector. Alle PV/duurzaamheid is puur hobbymatig.

Ik moet niet overtuigd worden, ik neem het standpunt in dat de accu in kwestie financieel gezien niet rendabel is. Dat wil niet zeggen dat hij niet gekocht moet worden, maar ik vind het wel belangrijk dat de juiste argumenten gehanteerd worden en dat we er gewoon transparant over zijn dat je het voor de financiën niet hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Uitgaande van 600-700 kWh extra directverbruik bespaar je grofweg 200 euro per jaar (30ct per kWh).
Nu 6-7 jaar TVT, vanaf 2027 een serieuze optie.
dat is te simpel. neem je ook laadverliezen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel

vrotogel

leest vooral mee

De accu zou een jaar of 15 mee moeten gaan. Daarmee is de afschrijving ongeveer 100 euro per jaar. Als de accu dus meer dan gemiddeld 100 euro per jaar bespaart gedurende 15 jaar is dat winst. Dat is met een tarief van 30 cent per kWh een 333 kWh per jaar. Dat is omdat je straks niet meer kunt salderen volgens mij niet heel lastig te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
[...]
dat je het voor de financiën niet hoeft te doen.
Dit vind ik een gevaarlijke stellingname. Zoals we met zijn allen konden zien is de prijs die wij moeten betalen voor onze energie afhankelijk van een hele berg factoren. Eén van die factoren is geo-politiek. Er zal maar een dictator zijn in een land ver weg die iets in zijn hoofd haalt. Disruptie maakt duur.

Zo verdiende je je panelen vroeger in 7-10 jaar terug. Dat was de afgelopen 2 jaar wel anders, afhankelijk van je situatie.

Daarom noemde ik een accu ook een soort van verzekering. Onafhankelijk zijn, ook al is het maar een deel van het jaar, behoedt je voor alle maffe fratsen die de stroomprijs doen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorgt zo'n 'plug&play' accu er ook voor dat je omvormer blijft werken bij stroomuitval?

Voor mij zou een reden voor aankoop zijn dat ik er dan minder zou moeten op letten wat ik wanneer gebruik. In de zomer zouden we 's avonds en 's nachts nog koelen (gaat nu uit bij zonsondergang), of in het tussenseizoen sowieso de nacht doorkomen zonder afname. Ook handig om 's avonds op te koken en/of te verwarmen, onze airco vraagt zelden meer dan 800W. Dan mag er overdag wel geen zware bewolking geweest zijn.

Is ook een stuk handiger dan deze accu's waar je je apparaten rechtsreeks moet op aansluiten:
https://eu.ecoflow.com/pr...ax-portable-power-station

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
[...]

Nee geleverde vermogen blijft altijd max. 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Ben ook wel benieuwd of de prijs van de Homewizard Plug-in Battery op de site inclusief btw is? Neem aan dat je op dit product ook je 21% btw kan terugkrijgen en dan op €1152 uit komt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste