Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 33 ... 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Dat is een goede! (mis je wel je backup stroom)

Jij bedoelt een van de huidige omvormers vervangen voor een hybride omvormer.
De SMA 5.0 zou ik inderdaad kunnen vervangen voor een hybride, een upgrade naar 3 fase zou dan ook eenvoudig kunnen. Heb je wel weer het probleem dat overschot van mijn andere 3 PV systemen niet in de accu opgeslagen wordt.

Zijn er merken die goed integreren met home-assistent, en gestuurd kunnen worden op de P1?
In de domotica fora (tenminste die van Loxone) wordt juist geadviseerd om met losse solar/batterij omvormers te werken en niet hybride. Het voordeel zou zijn dat je meer 'controle' hebt over waar je het overschot naar toe wilt leiden.

Ik ben er zelf nog niet uit, kan me niet voorstellen dat ik als gemiddelde doe-het-zelver binnen acceptable tijd een veilig en meer efficient systeem kan bouwen dan bijv. een hybride van SMA. Echter wil wel dat ik via domotica overschot eerst naar de WTP, dan de EV, en dan pas batterij kan sturen. Geen idee of de interfaces van bekende hybride omvormers een beetje aan te sturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

brammh schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:46:
[...]

In de domotica fora (tenminste die van Loxone) wordt juist geadviseerd om met losse solar/batterij omvormers te werken en niet hybride. Het voordeel zou zijn dat je meer 'controle' hebt over waar je het overschot naar toe wilt leiden.

Ik ben er zelf nog niet uit, kan me niet voorstellen dat ik als gemiddelde doe-het-zelver binnen acceptable tijd een veilig en meer efficient systeem kan bouwen dan bijv. een hybride van SMA. Echter wil wel dat ik via domotica overschot eerst naar de WTP, dan de EV, en dan pas batterij kan sturen. Geen idee of de interfaces van bekende hybride omvormers een beetje aan te sturen zijn.
Als ik dan weer naar een Growatt Eco-systeem kijk, met meerder omvormers en met Growatt Smart Energie Meter (SEM), dan heb je wel als voordeel dat je ook je export van je panelen weer kan combineren.

Maar inderdaad voor de het laden /ontladen van de accu's heb je dan wel een decentraal systeem. In mijn geval twee omvormers met accu's en dan heb ik twee omvormers zonder accu.

Voordeel van een Victron is dan weer dat ik alles centraal kan regelen. Alleen dan hier weer de vraag of dat 3 fase of 1 fase moet zijn.

Complexe materie, zoveel keuzes 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Zo'n Victron systeem is door de lage spanning vriendelijk voor de thuisklusser, maar door de bijbehorende enorm hoge stromen heb je zeer dikke leidingen nodig en is het rendement niet bijzonder hoog.
Bij de Sessy's (zie eigen topic) hebben ze door de vele AC-DC conversies al een round-trip-efficiency van 80%, en dat is systeem werkt op een veel hogere spanning. Ik verwacht dat het rendement van een Victron systeem nog veel lager zal liggen.
Als je een hoog rendement (en lagere stromen) wilt kun je beter een hoger voltage systeem kopen wat direct aan je PV-omvormer hangt.
Ik snap dat de lagere spanning van een Victor setup veiliger is mocht je het per ongeluk aanraken. Aan de andere kant kwam mijn hoogspanning setup met alle kabels op maat gemaakt met de stekkers er door de fabrikant aan gemaakt. De kans de spanning aan te raken tijdens installatie is gewoon nul, aangezien de BMS de accu moet inschakelen, en die gaat pas aan als alles aangesloten is. Of je moet wel heel onhandig zijn of het bewust doen.

Aan de andere kant is bij gelijk te leveren vermogen voor een hoogspanningsssyteem ongeveer 1/10 van die van een laagspanningssysteem. Stel dat je ergens een slechte verbinding heb zitten is het daar opgewekte vermogen dus warmte veel groter bij een laagspanningssysteem, dat gaat immers kwadratisch met de stroom (P=R * I^2).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:00
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Dat is een goede! (mis je wel je backup stroom)

Jij bedoelt een van de huidige omvormers vervangen voor een hybride omvormer.
De SMA 5.0 zou ik inderdaad kunnen vervangen voor een hybride, een upgrade naar 3 fase zou dan ook eenvoudig kunnen. Heb je wel weer het probleem dat overschot van mijn andere 3 PV systemen niet in de accu opgeslagen wordt.

Zijn er merken die goed integreren met home-assistent, en gestuurd kunnen worden op de P1?
Met een hybride omvormer kun je ook een backup systeem hebben. In ieder geval wel met mijn 3-fasen SMA hybride omvormer, en zo is hij bij mij ook aangesloten.

Ook het overschot van andere, niet SMA, systemen wordt opgeslagen in de batterij die gekoppeld is aan de hybride omvormer. In het geval van SMA wordt er gemeten wat de totale overschot is, en in plaats van terugleveren aan het net wordt dat dan opgeslagen in de batterij. Mits deze niet al vol is uiteraard. En het vermogen niet het maximum laadvermogen overschrijdt.

In het geval van backup modus werkt wel alleen de hybride omvormer. Alle overige (SMA of niet SMA omvormers) werken dan dus niet. Deze mogen ook niet op het backup circuit aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:05
Pim57 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Nee, die zekering die een vlamboog werd is een ander verhaal.

Het probleem zit hem in het parallel zetten van cellen, in dit geval pouches. Als een cel stuk gaat, kan het bms wel afschakelen, maar ……….. de goede parallelle cel gaat gewoon door met al zijn energie dumpen in de kapotte cel. Ze zitten immers aan elkaar vast.

En zodra de temperatuur boven de 180 graden komt, gaat ie gassen.
zo nog niet naar gekeken alles in serie zetten heb je dat niet maar dan heb je maximaal Xah.
wat je wel zou kunnen doen is setjes van series om jke voltage te halen ( natuurlijk ) en dan pakketten van paralel met relays of zo onderling verbinden. bij een sensor melding van 1 of andere het systeem afschakelen en de relays uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:51:
Ik ben een thuis accu aan het overwegen, hierbij wil ik met name voorbereiden zijn op einde saldering zodat ik mijn eigen zonnestroom van mijn (10kWp) set kan verhogen.

Accu-capaciteit 15 - 20kWh.

Nu zit ik alleen te twijfelen of het een 1 fase of 3 fase systeem moet worden.
3 Fase is natuurlijk een ideale setup (ook voor backup), maar verder kan ik eigenlijk geen reden bedenken, als de accu max 1 fase 16a kan invoeden is dat prima, genoeg om evt. rest-stroom snachts de auto in te druppelen. Of mis ik iets ? 3 fase is wel weer een klap duurder en dan kan ik dat geld beter steken in meer accucapaciteit

Met het oog op schaalbaarheid wil ik gaan voor een Victron set.

Zoiets: https://www.profishop.com...er-1-fase-4-01-013725-002

Mis ik nog overwegingen ?
Best duur met die 14kWh, daarvoor heb je een 3 fase Deye, alleen zal je meer moeten investeren in meer opslagcapaciteit bijv minimaal 2x15kWh wel S16

250 euro alleen al duurder per US3000C dan nkon

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:23
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:51:
Ik ben een thuis accu aan het overwegen, hierbij wil ik met name voorbereiden zijn op einde saldering zodat ik mijn eigen zonnestroom van mijn (10kWp) set kan verhogen.

Accu-capaciteit 15 - 20kWh.

Nu zit ik alleen te twijfelen of het een 1 fase of 3 fase systeem moet worden.
3 Fase is natuurlijk een ideale setup (ook voor backup), maar verder kan ik eigenlijk geen reden bedenken, als de accu max 1 fase 16a kan invoeden is dat prima, genoeg om evt. rest-stroom snachts de auto in te druppelen. Of mis ik iets ? 3 fase is wel weer een klap duurder en dan kan ik dat geld beter steken in meer accucapaciteit

Met het oog op schaalbaarheid wil ik gaan voor een Victron set.

Zoiets: https://www.profishop.com...er-1-fase-4-01-013725-002

Mis ik nog overwegingen ?
Waarom geen US5000 is in verhouding veel goedkoper. Waarom geen zekering voor de batterijen? Waarom geen schakelaar voor de MultiPlus? Beetje dunne DC kabels.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Zo'n Victron systeem is door de lage spanning vriendelijk voor de thuisklusser, maar door de bijbehorende enorm hoge stromen heb je zeer dikke leidingen nodig en is het rendement niet bijzonder hoog.
Bij de Sessy's (zie eigen topic) hebben ze door de vele AC-DC conversies al een round-trip-efficiency van 80%, en dat is systeem werkt op een veel hogere spanning. Ik verwacht dat het rendement van een Victron systeem nog veel lager zal liggen.
RTE ligt niet lager met 82%zie KC27
Als je een hoog rendement (en lagere stromen) wilt kun je beter een hoger voltage systeem kopen wat direct aan je PV-omvormer hangt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Volgens mij werkt Sessy ook gewoon op 48V. Waarom zit er anders een 48V poort op?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@John245 Heb deze bewering gezien voor die Victron set met US3000C
Extreem cyclusbestendig - meer dan 6000 cycli bij 95% DoD
Met 80% DoD wil ik wel geloven, maar 95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:54:
@John245 Heb deze bewering gezien voor die Victron set met US3000C

[...]

Met 80% DoD wil ik wel geloven, maar 95%
@Domba
Dit staat er op de data sheet van de US5000: "Operating cycles under standard conditions* > 6000

*Standard operative conditions for batteries: 25°C , 40% humidity, Depth of Discharge (DoD) 80%"

Neem aan dat het voor de 3000C niet anders is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Gaaf heb ook al eens zitten te denken aan zo kleinschalig project, ben benieuwd naar de resultaten.
Eerste resultaten:

We draaien nu gedeeltelijk op accupower:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KwKNWDWhdBZRmHpkVs0wkKc0.png

De omvormer zou 500 watt moeten kunnen leveren maar komt niet verder dan een kleine 200 watt. Ik stuur een berichtje naar de leverancier, kijken wat die er van zegt.

De vermogens/energiedata gaat Home Assistant in via een Shelly plug. Ik heb er nog één nodig zodat ik het opladen/ontladen apart HA in kan trekken.

Maar het principe werkt, we draaien nu in de avond gedeeltelijk op accupower die overdag uit de zonne-energie is opgeladen. Dat is toch leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wZ6XFL2YXiksQ1G9LRGsIu22.png

Het kleine 50Ah accutje wat ik heb gekocht houdt dat niet lang vol, ik heb nu al de neiging om een flink grotere accu te bestellen. Maar ik beheers me nog even, eerst meer ervaring opdoen, tweede shelly plug er aan, opladen/ontladen automatiseren, round-trip efficiëntie meten, enz.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:22:
[...]

Eerste resultaten:

[Afbeelding]

De omvormer zou 500 watt moeten kunnen leveren maar komt niet verder dan een kleine 200 watt. Ik stuur een berichtje naar de leverancier, kijken wat die er van zegt.

De vermogens/energiedata gaat Home Assistant in via een Shelly plug. Ik heb er nog één nodig zodat ik het opladen/ontladen apart HA in kan trekken.

Maar het principe werkt, we draaien nu in de avond gedeeltelijk op accupower die overdag uit de zonne-energie is opgeladen. Dat is toch leuk:

[Afbeelding]

Het kleine 50Ah accutje wat ik heb gekocht houdt dat niet lang vol, ik heb nu al de neiging om een flink grotere accu te bestellen. Maar ik beheers me nog even, eerst meer ervaring opdoen, tweede shelly plug er aan, opladen/ontladen automatiseren, round-trip efficiëntie meten, enz.
Doe ik momenteel ook weer.
Het is wel grappig, roundtrip efficiëntie is uiteraard belabberd.
Maar goed het overschot leverd ook niet bijzonder veel meer op.
En dan is het wel grappig om in ieder geval je sluipverbruik in de nacht af te dekken.

De tv en wat lampjes staan nog aan dus we nemen nog een beetje stroom in. (En uiteraard alle andere meuk die standaard aan de prik hangt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGkaWq7KBR0yp9-53ef62UdLyuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhZhY3YgpcRht5qUNL9GI8qk.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Eerste resultaten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk experiment! litime.de heeft wel leuke aanbiedingen met tweede kansjes met garantie, vaak leuk te combineren met andere acties,daarnaast goede kwaliteit.

https://www.litime.de/collections/gebrauchte-batterien

In principe kom je al een heel eindnatuurlijk als je het verbruik in de nacht kan afdekken, als je een beetje sterke lader pakt kan je met een bewolkte dag ook aardig wat wegfilteren.

Wat voor omvormer gebruik je nu?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:35:
[...]

Waarom geen US5000 is in verhouding veel goedkoper. Waarom geen zekering voor de batterijen? Waarom geen schakelaar voor de MultiPlus? Beetje dunne DC kabels.
Dat was inderdaad ook een vraag die ik had, het was ook meer indicatief, ik zit nu in de orientatie fase, gaat nu dus meer om het concept wat ik wil gaan toepassen de punten en komma's komen later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

Eerste resultaten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide afbeeldingen (ook met die bolletjes) heb je gemaakt met HA?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Zie hier:

https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Zit snel even over de site te scrollen. Waar installeer je dit op dan? Ik neem aan dat je een soort startkit nodig hebt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Zit snel even over de site te scrollen. Waar installeer je dit op dan? Ik neem aan dat je een soort startkit nodig hebt.
Hier staat wat je moet doen:

https://github.com/flixli...adme-ov-file#installation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-07 19:44
Devke schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Sinds maart? 2023 is er een standaard energie dashboard aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyYWKbA0lYjEFhaI1lf8b-IZpZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYoBjwD978DzhH0Ig3ql8p1E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
yalerta schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er best leuk uit. Die energiestromen zijn leuk om te zien. Ik heb nu HW maar als het goed is is dat te integreren in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
yalerta schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Het standaard energie dashboard gaat over kWh.
Dit gaat over momentane vermogens (W en kW).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
https://solarmagazine.nl/...t-solid-state-technologie

Interessante ontwikkelingen t.o.v. de huidige thuisaccu. Prijs???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22
Devke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:58:
https://solarmagazine.nl/...t-solid-state-technologie

Interessante ontwikkelingen t.o.v. de huidige thuisaccu. Prijs???
https://www.begreen.nl/thuisbatterij

Terugverdientijd 4-5 jaar. Uiteraard kan je een prijsje krijgen als je in ruil daarvoor je persoonlijke gegevens afstaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
asing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:06:
[...]

https://www.begreen.nl/thuisbatterij

Terugverdientijd 4-5 jaar. Uiteraard kan je een prijsje krijgen als je in ruil daarvoor je persoonlijke gegevens afstaat.
Waar is dat inmiddels al niet he. Kijk maar eens op vele zonnepanelen, batterij en energie- leveranciers. Heb daar persoonlijk ook een hekel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Waar is dat inmiddels al niet he. Kijk maar eens op vele zonnepanelen, batterij en energie- leveranciers. Heb daar persoonlijk ook een hekel aan.
Uiteraard, je moet met iets gelokt worden. Dus wordt er een niet te verifiëren TVT genoteerd. Het kan realistisch zijn, maar ook in het meest gunstige geval.

Er zal vast aandacht aan worden besteed door de media, dus dan weten we in ieder geval een richtprijs. Met een TVT van 4-5 jaar moet het ding wel heel goedkoop zijn, de TVT van iedere LiFePO4 accu komt ongeveer overeen met diens technische levensduur.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Shattering schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:49:
Hallo Tweakers! Sinds een tijdje ben ik bezig met monitoren en het optimaliseren van mijn energieverbruik. Sinds de hoge energieprijzen wil ik hier zo ver ingaan als ik kan, waardoor ik ook de mogelijkheid van een thuisaccu (terug) aan het bekijken ben.

Uiteraard blijft dit een forse investering, en de meningen zijn verdeeld. Daarom zou ik 'de discussie' een keer willen opstarten of dit in het algemeen en voor mijn situatie specifiek al nut kan hebben.

Eerst enkele belangrijke zaken op een rijtje zetten.
  • Ik woon in België & heb een terugdraaiende teller - ditigtale meter.. Saldering, zoals het in Nederland noemt, is dus niet meer van toepassing. Ik krijg opvallend minder terug dan wat ik betaal voor een kWh :( .
  • Ik heb een elektrisch voertuig (Model 3) die ik laad met een slimme lader (Zappi v2). Deze laadpaal maakt het mogelijk om enkel te laden als ik energie over heb. De model 3 ondersteund niet het 'bidirectioneel laden', maar zelfs als dat mogelijk is lijkt me dit maar een beperkte oplossing (als de auto weg is laad je immers niet op...)
  • [quote] Heel makkelijk auto aan de ketting, dan rijd hij niet weg Alleen als je niet V2H hebt heb je daar dus ook niets aan [/quote]
  • Uiteraard heb ik zonnepanelen op het dak liggen. Van deze zonnepanelen gebruik ik gemiddeld, over de laatste 3 maanden, zo'n 70% zelf. Dit is redelijk hoog (denk ik?) maar dat komt voornamelijk door de auto > alle overschot gaat rechtsreeks naar hier. Maar soms is de auto vol, zeker bij goed weer, waardoor de rest terug naar het net gaat. Ik het trouwens 16 panelen (durf niet zeggen hoeveel Watt) en heb een piekvermorgen van 3,6 kW.
Over de laatste 3 maanden heen, waar ik het laden van mijn auto & het verbruik enorm geoptimaliseerd heb, stuur ik gemiddeld 150 kWh per maand terug naar het net. In de winter gaat dit uiteraard minder zijn, maar daar heb ik nu nog geen cijfers over.

Onderstaande afbeelding is mijn energieverbruik (& opgewekte energie) van deze maand. Zoals jullie zien, heb ik regelmatig wel wat 'overschot' die ik terug op het net zet. Zoals je kan zien zet ik een kleine 200 kWh terug op het net en heb ik ook een dikke 250 kWh terug moeten 'aankopen'.

(Blauw is aangekochte energie, oranje is zelf opgewekte & verbruikte energie, paars is energie die terug naar het net gaat).

[Afbeelding]

Het is nog allemaal nieuw voor mij, dus ik heb er redelijk weinig verstand van. Maar ik heb concrete vragen zoals:
  • Is een batterij, in combinatie met mijn EV, momenteel al interessant?
  • Kies je een batterij met een capaciteit die je afstemt op wat je per dag (ongeveer) verbruikt of neem je beter wat overschot? Bestaan er calculators om dit te berekenen?
  • Wat zijn goede merken (en mooi integreerbaar met Home Assistant)?
Deze heb ik alvast gelezen: reviews: Wanneer is een thuisaccu interessant?
Was enorm interessant en heeft me al veel bijgebracht, maar ik ben op zoek naar meer :) .

BTW: Ik bekijk de oplossing om mijn pieken op te vangen en om zo weinig mogelijk 'goedkope stroom' op het net te zetten - ik wil niet 'off the grid' gaan.

Alvast bedankt voor jullie input :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
asing schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:06:
Uiteraard, je moet met iets gelokt worden. Dus wordt er een niet te verifiëren TVT genoteerd. Het kan realistisch zijn, maar ook in het meest gunstige geval.

Er zal vast aandacht aan worden besteed door de media, dus dan weten we in ieder geval een richtprijs. Met een TVT van 4-5 jaar moet het ding wel heel goedkoop zijn, de TVT van iedere LiFePO4 accu komt ongeveer overeen met diens technische levensduur.
Ja, laat die aandacht maar komen, want het klinkt ongelofelijk goed. (Vrij letterlijk ongelofelijk..)

Ik wordt graag gelokt door de kritische analyses en reviews :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Ja, laat die aandacht maar komen, want het klinkt ongelofelijk goed. (Vrij letterlijk ongelofelijk..)

Ik wordt graag gelokt door de kritische analyses en reviews :).
Het idee Solid State batterij is in ieder geval niet nieuw. Daarvan is genoeg te vinden en ze zijn ook al te koop. Je kan geen specs verzinnen die er niet zijn, dus als je alvast een sneak preview wilt dan kan je op zoek gaan. Ik heb geen prijs kunnen vinden (iedereen wil je gegevens), maar als je een andere Solid State accu kan vinden dan kan je de prijs interpoleren. Dat geeft uiteraard geen definitief antwoord maar wel een goed idee wat dit zou moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@asing Oh, da's nieuws voor mij. Interessant! Ik volg 't zo losjes m.b.t. solid state in auto's. Ging er onwillekeurig van uit dat men voor andere toepassingen niet sneller zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:07:
@asing Oh, da's nieuws voor mij. Interessant! Ik volg 't zo losjes m.b.t. solid state in auto's. Ging er onwillekeurig van uit dat men voor andere toepassingen niet sneller zou zijn.
De wedstrijd waar we nu in zitten is die van prijs, energiedichtheid, gewicht en levensduur. Ontwikkelingen gaan hard en er is altijd ergens wat te winnen.

Anyway, even gegoogled voor jullie. Er is een draagbare solid state accu genaamd Yoshino.

https://yoshinopower.com/...te-portable-power-station

Dat is 3.300 dollar voor 2.6kWh. Dat zou 12k zijn voor 10kWh. Dus nog fors duurder dan LiFePO4. Maar wie weet hebben ze iets gevonden om het goedkoper te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:51
Ik zit mij de afgelopen maanden te verdiepen in thuisaccus en merk dat er veel software en handelsmogelijkheden worden ontwikkeld. Tof!

Als ik bij Sessy kijk, bijvoorbeeld in de installatiegids, wordt er praktisch van uit gegaan dat je zonnepanelen hebt. Is dat een relict van voor de opkomst van de onbalansmarkt? Wat zijn nu de consequenties en afwegingen van thuisaccus en de verschillende energiecontracten en handelsmodi?

Corrigeer mij of vul aan: thuisaccu icm zonnepanelen met de volgende contractsoorten:
1. Vast tarief icm salderen: weinig nut financieel gezien
2. Vast tarief zonder salderen(of met terugleverboete): bespaar op de belastingen/terugleverboete of het lagere teruglevertarief door een thuisaccu te gebruiken.
3. Spot/epex/day ahead prijzen(zit hierin een verschil?) zonder salderen: in zomermaanden zeer lage opbrengst zonnepanelen door lage of negatieve tarieven teruglevertarieven. Een thuisaccu lijkt dan het rendement van zonnepanelen te ondermijnen?
In de tussenseizoenen en wintermaanden zie ik wel mogelijkheden voor day ahead prijzen. Als de dagopbrengst van de zonnepanelen lager wordt dan de capaciteit van de thuisaccu kan er worden bijgeladen op gunstige tijden. Mits het prijsverschil groot genoeg is ivm de kosten van een laadcyclus(afname levensduur)
4. Onbalanshandel: dit vindt ik een beetje onduidelijk. Mijn indruk nu is dat je als het ware twee contractvormen hebt: een dynamisch tarief voor huishoudelijk gebruik en opwek, en een onbalanstarief voor de thuisaccu. Klopt dat?
Kan je per dag/week/maand aangeven of je van de onbalansmarkt gebruik maakt zodat je zelf kan inschatten of je meer rendement hebt van je zonnepanelen of de onbalansmarkt?

Ik zie vooral mogelijkheden in een vast tarief met redelijke terugleververgoeding in de zomermaanden om daarna terug te gaan naar dynamisch tarief, evt icm onbalansmarkt.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-07 10:04
JeroenH schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:49:
Ik ga eens een kleinschalig experiment doen:

[Afbeelding]

Dit zijn een 10A oplader, een 12V 50Ah LiFePO accu, en een 500w netgekoppelde omvormer waarvan de MPPT uitgeschakeld kan worden (en daarmee geschikt is voor een accu) en waarvan het vermogen geregeld kan worden tussen 100-500 watt.

Eerst eens handmatig laden, ontladen, dan kijken wat er te automatiseren valt met ESPHOME/Home Assistant. Als dat allemaal goed gaat dan misschien vermogen/capaciteit opschalen.

Maar eerst kijken wat het doet :)
Ik ben hier ook mee bezig en wil een hoymiles omvormer gebruiken. Ik heb het al eens in een proof of concept opstelling gehad en kon prima het geleverde vermogen regelen. Het enige waar ik mee zit is dat ik nog geen regelbare lader heb gevonden. (Mijn huidige Victron kun je alleen met de app bedienen) Is er een reden waarom MPPT uitgeschakeld zou moeten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:26
Kanoet schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:49:
Ik zit mij de afgelopen maanden te verdiepen in thuisaccus en merk dat er veel software en handelsmogelijkheden worden ontwikkeld. Tof!

[...]

Wat vinden jullie?
Dat je je huiswerk niet goed genoeg hebt gedaan en geen sticker krijgt van de leerkracht (m/v/*) :+

Alles is letterlijk al meerdere keren in dit en andere topics voorbij gekomen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online

Als ik bij Sessy kijk, bijvoorbeeld in de installatiegids, wordt er praktisch van uit gegaan dat je zonnepanelen hebt. Is dat een relict van voor de opkomst van de onbalansmarkt? Wat zijn nu de consequenties en afwegingen van thuisaccus en de verschillende energiecontracten en handelsmodi?

Corrigeer mij of vul aan: thuisaccu icm zonnepanelen met de volgende contractsoorten:
2. Vast tarief zonder salderen(of met terugleverboete): bespaar op de belastingen/terugleverboete of het lagere teruglevertarief door een thuisaccu te gebruiken.
3. Spot/epex/day ahead prijzen(zit hierin een verschil?) zonder salderen: in zomermaanden zeer lage opbrengst zonnepanelen door lage of negatieve tarieven teruglevertarieven. Een thuisaccu lijkt dan het rendement van zonnepanelen te ondermijnen?
In de tussenseizoenen en wintermaanden zie ik wel mogelijkheden voor day ahead prijzen. Als de dagopbrengst van de zonnepanelen lager wordt dan de capaciteit van de thuisaccu kan er worden bijgeladen op gunstige tijden. Mits het prijsverschil groot genoeg is ivm de kosten van een laadcyclus(afname levensduur)
4. Onbalanshandel: dit vindt ik een beetje onduidelijk. Mijn indruk nu is dat je als het ware twee contractvormen hebt: een dynamisch tarief voor huishoudelijk gebruik en opwek, en een onbalanstarief voor de thuisaccu. Klopt dat?
Kan je per dag/week/maand aangeven of je van de onbalansmarkt gebruik maakt zodat je zelf kan inschatten of je meer rendement hebt van je zonnepanelen of de onbalansmarkt?

Ik zie vooral mogelijkheden in een vast tarief met redelijke terugleververgoeding in de zomermaanden om daarna terug te gaan naar dynamisch tarief, evt icm onbalansmarkt.

Wat vinden jullie?
Zoek in dit topic eens op "thuisaccu zomer". Dan komt er wel het e.a. al naar voren. Heb het zelf niet helemaal gelezen maar wellicht heb je hier al wel vast wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik
Niet zozeer een expliciet onbalanstarief, maar er wordt volgens mij een flink bedrag betaald door de netbeheerder voor het leveren van noodvermogen (ik weet dat een hoop ziekenhuizen hun generatoren daarvoor inzetten, dat als tennet om extra vermogen vraagt, een kastje de generatoren laten draaien. de ziekenhuizen krijgen daar een maandelijkse vergoeding voor, voor apparatuur dat er toch al ligt)

Zonneplan deelt (een gedeelte) van die vergoeding met jou, waardoor het rendement hoger is dan een "normale" thuisaccu op de dynamisch tarief (waar de zonneplanaccu ook in handelt).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40

Wat vinden jullie?
Als salderen verdwijnt wordt het denk ik: dynamisch tarief.
- in de zomer laad je de accu overdag op zonne energie en gebruik je de energie snachts. De nacht-energie heb je daardoor volledig gratis, zonder belasting en zonder kale inkoopprijs.
- in de winter laad je de accu in de goedkope uren en gebruik je de energie in de ochtend en avond spits (7:00-10:00 en 17:00-23:00). Daarmee heb je alle energie tegen de laagste dynamisch prijs van de dag.

De batterijen stellen je dus in staat om de hele dag van het laagste punt van het dynamisch tarief gebruik te maken. Daarnaast stellen de batterijen je in staat om zonne energie te gebruiken die anders verloren zou gaan. Vooral de belasting op energie moet betalen als je die van het net haalt in plaats van de panelen scheelt in de zomer veel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-07 19:44
KC27 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Het standaard energie dashboard gaat over kWh.
Dit gaat over momentane vermogens (W en kW).
Oeps, helemaal over dat h-tje heen gekeken.

Ik ga dat momentaal verbruik paneel maar eens gaan installeren, Ik heb nu een dashboard met allerlei meters gecreëerd en daar is dit mooi als overzicht bij te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Stefannn schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Als salderen verdwijnt wordt het denk ik: dynamisch tarief.
- in de zomer laad je de accu overdag op zonne energie en gebruik je de energie snachts. De nacht-energie heb je daardoor volledig gratis, zonder belasting en zonder kale inkoopprijs.
- in de winter laad je de accu in de goedkope uren en gebruik je de energie in de ochtend en avond spits (7:00-10:00 en 17:00-23:00). Daarmee heb je alle energie tegen de laagste dynamisch prijs van de dag.

De batterijen stellen je dus in staat om de hele dag van het laagste punt van het dynamisch tarief gebruik te maken. Daarnaast stellen de batterijen je in staat om zonne energie te gebruiken die anders verloren zou gaan. Vooral de belasting op energie moet betalen als je die van het net haalt in plaats van de panelen scheelt in de zomer veel.
Technisch ben ik het met je eens, al hoewel het een hele klus zal zijn om net de juiste prijs momenten te raken.
Of het financieel ook goed uitkomt is en blijft een gok. Niemand die kan voorspellen of over een heel jaar gerekend de uiteindelijke kosten van een dynamisch contract lager uitvallen dan een vast of variabel contract. Daarnaast een batterij is ook niet gratis en die kosten moet je wel meetellen in de vergelijking tussen dynamisch en de andere opties. (tenzij je sowieso een batterij neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
hanev001 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Technisch ben ik het met je eens, al hoewel het een hele klus zal zijn om net de juiste prijs momenten te raken.
Of het financieel ook goed uitkomt is en blijft een gok. Niemand die kan voorspellen of over een heel jaar gerekend de uiteindelijke kosten van een dynamisch contract lager uitvallen dan een vast of variabel contract. Daarnaast een batterij is ook niet gratis en die kosten moet je wel meetellen in de vergelijking tussen dynamisch en de andere opties. (tenzij je sowieso een batterij neemt)
Ik heb, uit interesse, de berekening gemaakt, over heel 2023, met uurlijkse tarieven en meterstanden, en mijn conclusie was, dat het niet heel gunstig (voor mij) was. Dit komt voornamelijk doordat:
- we nu nog kunnen salderen, en dus geen last hebben van negatieve tarieven
- ik een hoge terugleververgoeding krijg (11.5cent/kWh)
- ik een vast contract heb, zonder terugleverboete

Op jaarbasis scheelt mij dit nu nog zo'n 350 euro. Echter, zodra ik niet meer kan salderen, dan wordt de vergelijking anders, want met dynamische tarieven heb je geen terugleverboete. Met een thuis accu kan je dan hele leuke dingen doen (zowel financieel tof, als gewoon technisch cool). En hoe vet is het om 8 maanden van het jaar het net niet nodig te hebben, en/of dat je lichten blijven branden als de stroom uitvalt, of dat je panelen het blijven doen als de stroom uitvalt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
borft schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb, uit interesse, de berekening gemaakt, over heel 2023, met uurlijkse tarieven en meterstanden, en mijn conclusie was, dat het niet heel gunstig (voor mij) was. Dit komt voornamelijk doordat:
- we nu nog kunnen salderen, en dus geen last hebben van negatieve tarieven
- ik een hoge terugleververgoeding krijg (11.5cent/kWh)
- ik een vast contract heb, zonder terugleverboete

Op jaarbasis scheelt mij dit nu nog zo'n 350 euro. Echter, zodra ik niet meer kan salderen, dan wordt de vergelijking anders, want met dynamische tarieven heb je geen terugleverboete. Met een thuis accu kan je dan hele leuke dingen doen (zowel financieel tof, als gewoon technisch cool). En hoe vet is het om 8 maanden van het jaar het net niet nodig te hebben, en/of dat je lichten blijven branden als de stroom uitvalt, of dat je panelen het blijven doen als de stroom uitvalt......
Die laatste zin over stroom blijven hebben als het net uitvalt, weet je dat zeker? Volgens mij heb je daar een stand-alone syteem voor nodig en de meeste batterijen en omvormers hebben dat niet maar stoppen er mee als er geen netspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
hanev001 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Die laatste zin over stroom blijven hebben als het net uitvalt, weet je dat zeker? Volgens mij heb je daar een stand-alone syteem voor nodig en de meeste batterijen en omvormers hebben dat niet maar stoppen er mee als er geen netspanning is.
Forum maar eens goed doorlezen.
- yep er zijn mogelijkheden om off grid te gaan maar dat moet je wel goed uitzoeken.
- yep ook met aanschaf kosten meegenomen begint het economisch in de buurt te komen. De volledige doe-het-zelvers zijn nu al rendabel. Mits kosten nog wat dalen goede kans dat ook de niet-doe-het-zelfvers tegen de tijd dat saldering verdwijnt rendabel kunnen zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:53
Het mailtje van Homewizard doet vermoeden dat ze ook een thuis batterij op de markt gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
[...]

Er zijn verschillende oplossingen voor. Bijvoorbeeld het Britse GivEnergy heeft een setup met een hybride omvormer met accu's die EPS ondersteunt. Dan blijven je panelen dus aan bij stroomuitval, alsmede alle groepen die je achter de EPS hebt gehangen.

That said, je hebt zeker gelijk dat de meeste systemen gewoon uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Voor degene die zonnestroom overdag willen opslaan in een thuisbatterij: bedenk dat in dit seizoen een thuisbatterij al heel snel vol kan zitten. Tenminste: als je hem gedurende de donkere uren alleen gebruikt om de woning van stroom te voorzien. Hoeveel kWh verbruik je dan tijdens deze donkere uren?

In mijn situatie gebruik ik maar ca 2kWh gedurende de nachten in dit seizoen. Als er nog een (vaat)wasmachine draait, dan wat meer en is het 2,5kWh-3kWh. Die 2kWh is al snel weer opgewekt waardoor de batterij meestal rond 9hr al weer vol is en als het in de ochtend direct al flink zonnig is, dan is dat al om 8hr of zelfs nog eerder het geval (ik heb zelfs al een keer 7hr gezien).

Theoretisch kun je het aanvullen van de batterij wat later op de dag doen bij gunstigere tarieven (indien dynamisch contract), maar met een paar kWh per dag zet dat niet veel zoden aan de dijk.
Verbruik je veel meer stroom tijdens de donkere uren dan ik doe, dan kan het effect uiteraard groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Franciesco En voor het koken? Ik heb de indruk dat daar zo doorsnee ook een paar kWh in gaat - kookplaat, oven, magnetron, quooker, afzuiger. En dat in zo'n korte tijd dat de PV rechtstreeks hooguit de helft aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:02
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:40:
Voor degene die zonnestroom overdag willen opslaan in een thuisbatterij: bedenk dat in dit seizoen een thuisbatterij al heel snel vol kan zitten. Tenminste: als je hem gedurende de donkere uren alleen gebruikt om de woning van stroom te voorzien. Hoeveel kWh verbruik je dan tijdens deze donkere uren?

In mijn situatie gebruik ik maar ca 2kWh gedurende de nachten in dit seizoen. Als er nog een (vaat)wasmachine draait, dan wat meer en is het 2,5kWh-3kWh. Die 2kWh is al snel weer opgewekt waardoor de batterij meestal rond 9hr al weer vol is en als het in de ochtend direct al flink zonnig is, dan is dat al om 8hr of zelfs nog eerder het geval (ik heb zelfs al een keer 7hr gezien).

Theoretisch kun je het aanvullen van de batterij wat later op de dag doen bij gunstigere tarieven (indien dynamisch contract), maar met een paar kWh per dag zet dat niet veel zoden aan de dijk.
Verbruik je veel meer stroom tijdens de donkere uren dan ik doe, dan kan het effect uiteraard groter zijn.
Ik bekijk het maximale nut van een thuisbatterij door zelf onze lijst van maandcijfers voor afname en teruglevering er bij te pakken.

Wat mij betreft tel ik voor elke maand waar teruglevering meer is dan afname de volledige afname.
Voor elke maand waar afname meer is dan teruglevering tel ik de teruglevering x 0,8 (verlies accu).

Dat van alle maanden opgeteld is wat mij betreft technisch gezien de maximale opbrengst die ik kan halen met een thuisbatterij, tenzij ons verbruikspatroon zou gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir met koken op de inductieplaat ben ik meestal niet meer dan 0,5kWh kwijt voor b.v. aardappels, warme groenten en vlees. Bij rijst/pasta met een saus en een salade is dat nog minder. Met uitgebreid koken en/of ook oven gebruik is dat wat meer.

Maar in dit seizoen, waar ik het over had, is het nog licht buiten en kook ik (grotendeels) op PV opwek.

Edit: typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 18-06-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvullend: al zou het vermogen van de PV opwek wat minder zijn dan je nodig hebt voor het koken: stel je kookt om 18:30-19:00 waarbij er ook een halve kWh uit de batterij gehaald wordt. In de uren van 19:00 tot het donker is zal die 0,5kWh in dit seizoen weer aangevuld worden en start je de donkere uren dus waarschijnlijk alsnog met 100% SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 22:26
[...]

Dan neem je een Nederlands Victron systeem met een Multiplus II dan kun je gewoon over naar eiland bedrijf zelfs met PV als je de juiste aan te sturen PV omvormer hebt of je neemt een victron MPPT lader.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:48:
@Franciesco En voor het koken? Ik heb de indruk dat daar zo doorsnee ook een paar kWh in gaat - kookplaat, oven, magnetron, quooker, afzuiger. En dat in zo'n korte tijd dat de PV rechtstreeks hooguit de helft aanlevert.
Een inductie plaat is aangesloten met heel veel vermogen. De mijne is 3 fase 11kW. Dat wordt alleen lang niet allemaal gebruikt en zoals hierboven al aangegeven, een normale maaltijd zit tussen de 0.2 en 0.5kWh. Het gevraagde vermogen kan fors zijn maar het duurt nooit lang.

Meer accu capaciteit is handig voor een dag als vandaag. Ik heb nu al 2kWh van het net nodig. De panelen doen vandaag echt helemaal niets. Gisteren had ik 7kWh over. Die had ik vandaag mooi in kunnen zetten. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
jbhc schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig en wil een hoymiles omvormer gebruiken. Ik heb het al eens in een proof of concept opstelling gehad en kon prima het geleverde vermogen regelen. Het enige waar ik mee zit is dat ik nog geen regelbare lader heb gevonden. (Mijn huidige Victron kun je alleen met de app bedienen) Is er een reden waarom MPPT uitgeschakeld zou moeten worden?
Binnenkort zal ik hier eens uitgebreider uitschrijven wat ik aan het doen ben, wat ik nog van plan ben, en wat ik al uitgevonden heb. Maar in het kort:

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in iets van opslag, wel een tijdje serieus gedacht aan een Sessy maar dat uiteindelijk toch niet gedaan. Omdat ik altijd wil weten hoe dingen werken, niet te beroerd ben zelf dingen te bouwen, en mijn vakantiegeld had gekregen :P heb ik het volgende gekocht:

Omvormer: https://www.aliexpress.com/item/1005004704509088.html
Accu: https://www.aliexpress.com/item/1005006217159733.html
Lader: https://www.aliexpress.com/item/1005003612546055.html

Plus wat 6mm2 kabel, connectors, e.d.

Met bovenstaande set zou een rudimentaire thuisbatterij te maken moeten zijn. Ik heb al wat bevindingen:

De omvormer zou volgens de specs regelbaar moeten zijn tussen de 100 en 500 watt, maar deze die ik hier heb blijkt regelbaar tussen de 25 en 200 watt. Ik zal nog een berichtje sturen met de vraag hoe dat zou kunnen komen.

Ik heb dus een 10A oplader besteld, maar het blijkt dat de accu al met een oplader wordt geleverd. Zonde van de € 30 maar ja.

De round-trip efficiency is op het eerste gezicht niet briljant. Ik moet nog meer metingen doen, bij verschillende ontlaadvermogens, maar het lijkt er op dat er met opladen 0-100% rond de 700 Wh in gaat, en bij het ontladen rond de 550 Wh uitkomt. Dat zou iets van 70% betekenen...

Ik doe opladen/ontladen momenteel nog handmatig. Het ontladen gaat nu via een shelly-plug welke in het energy dashboard als bron van een accu is ingesteld. Het opladen gaat via een Voltcraft Energy Logger 3500. Vanuit het perspectief van HA levert de accu dus op dit moment op magische wijze elektriciteit zonder ooit opgeladen te worden. :+ Er is een tweede shelly onderweg zodat beide energiestromen bij HA in beeld zijn. Dat zou op de lange termijn ook een beter beeld van de round-trip efficiency moeten geven.

Dit is bv vandaag tot nu toe (tot net na 12:00). Ik heb de omvormer afgelopen nacht ingesteld op ontladen met 70 watt, zodat hij een groot deel van ons nachtverbruik dekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WuXWKGBELpUvecZxr2oUAuaZ.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4crDXNfwWxoeKOA1VoxBdi3z.png

Ik zal later wel even beter uitschrijven, met foto's, hoe ik het gebouwd heb en wat mijn verder plannen zijn - en vragen waar ik nog wel mee zit.

Hoe dan ook is dit leuk om te maken, erg leerzaam, en wie weet heeft het ook nog wel enig praktisch nut.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Sjamo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik bekijk het maximale nut van een thuisbatterij door zelf onze lijst van maandcijfers voor afname en teruglevering er bij te pakken.

Wat mij betreft tel ik voor elke maand waar teruglevering meer is dan afname de volledige afname.
Voor elke maand waar afname meer is dan teruglevering tel ik de teruglevering x 0,8 (verlies accu).

Dat van alle maanden opgeteld is wat mij betreft technisch gezien de maximale opbrengst die ik kan halen met een thuisbatterij, tenzij ons verbruikspatroon zou gaan veranderen.
Zo zou je inderdaad best een indicatie kunnen krijgen denk ik. Wel op voorwaarde dat de omvormer+batterij het vermogen kunnen leveren wat je nodig hebt om afname te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42
[...]

Er zijn tientallen system die dit kunnen, alleen niet zo populair omdat in NL het net nooit uitvalt en de net-afhankelijke variant een paar euro goedkoper is. Net zoals omvormers voor panelen die zichzelf terug regelen in plaats van volledig uitvallen en/of uitvoer naar het net beperken tot een bepaald ingestelde waarde. Overal ter wereld de gewoonste zaak van de wereld (soms mag je niet eens exporteren) maar hier kijkt men alsof ze water zien branden als je bij negatieve prijzen de omvormer even op een laag pitje zet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Zo zou je inderdaad best een indicatie kunnen krijgen denk ik. Wel op voorwaarde dat de omvormer+batterij het vermogen kunnen leveren wat je nodig hebt om afname te voorkomen.
Het is voor mij een lijst van maximaal. Niet dat ik dit gegarandeerd zou krijgen. Wel is er natuurlijk ook iets tolerantie, omdat het bijvoorbeeld zou kunnen zijn dat je een maand met erg weinig opbrengst met een enigszins tot volledig gevulde batterij start. Dat heeft dat wat invloed. Maar voor het geheel denk ik dat ik hiermee inderdaad wel een redelijk goed beeld krijg.

Voor ons zou het rond de 780kWh zijn per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Indien je een Victron systeem heb dan krijg je nuttige overzichten waarop je kan besluiten waar de bottleneck zit. Ooit een goede video hierover gezien. Jammer genoeg niet opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Indien je een Victron systeem heb dan krijg je nuttige overzichten waarop je kan besluiten waar de bottleneck zit. Ooit een goede video hierover gezien. Jammer genoeg niet opgeslagen.
Wat bedoel je met bottleneck hier? En ik gebruik het om voor aanschaf te kijken wat zinnig en onzinnig is vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met bottelnek hier? En ik gebruik het om voor aanschaf te kijken wat zinnig en onzinnig is vooral.
Je kan zien of het zinvol is om je batterij uit te breiden. Of dat het zinvoller is om PV te leggen. Natuurlijk heb ik dat ook vooraf bekeken en weet ik dat ik meet batterijcapaciteit nodig heb. Maar ook leuk om te valideren of mijn aannames kloppen. Eind van deze maand is het Victron systeem 10 maanden in gebruik. Tijd om binnenkort is uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Je kan zien of het zinvol is om je batterij uit te breiden. Of dat het zinvoller is om PV te leggen. Natuurlijk heb ik dat ook vooraf bekeken en weet ik dat ik meet batterijcapaciteit nodig heb. Maar ook leuk om te valideren of mijn aannames kloppen. Eind van deze maand is het Victron systeem 10 maanden in gebruik. Tijd om binnenkort is uit te breiden.
Ik denk dat iedereen eigen motieven heeft voor aanschaf of uitbreiding van een thuisbatterij. Ik zou wel benieuwd zijn hoe dat berekend wordt en vanuit welk perspectief. Vooral omdat in Nederland een thuisbatterij zelden financieel voordeel geeft, dacht ik.

In onze situatie is terugverdienen binnen ruim 10 tot 18 jaar al een hele klus, zelfs zonder saldering en met maximale omstandigheden voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:59:
Aanvullend: al zou het vermogen van de PV opwek wat minder zijn dan je nodig hebt voor het koken: stel je kookt om 18:30-19:00 waarbij er ook een halve kWh uit de batterij gehaald wordt. In de uren van 19:00 tot het donker is zal die 0,5kWh in dit seizoen weer aangevuld worden en start je de donkere uren dus waarschijnlijk alsnog met 100% SoC.
Maar heb je wel extra profijt getrokken van 't ding :). Kan dus 'n betrekkelijk kleintje zijn, maar wel graag met minstens 5kW omvormer (bovenop je PV omvormer).

En je moet 't wel op het actuele vermogen vergelijken (kW), niet op het totale verbruik (kWh). Die 11kW aansluiting die @asing noemt, heeft hij niet voor niets. We weten 'm hier regelmatig te benaderen (platen die terugschakelen wanneer je een ander hoog inschakelt), en vaak staan er dan ook nog een of twee ovens aan.

Zeker wie aan zelfvoorzienend of zelfs off-grid denkt, moet toch echt rekening houden met die pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir helemaal mee eens hoor, ik had het ook over "vermogen van de PV opwek". Als dat b.v. 1,5kW is waarbij op dat moment koken+oven aan op totaal 5kW momentaan vermogen zit, dan zal de batterijomvormer de resterende 3,5kW moeten kunnen leveren. Kan hij dat niet, dan zal de rest alsnog uit het net komen.

Daarom is, afhankelijk van de wensen, het vermogen (niet alleen de capaciteit) die de omvormer en batterij kunnen leveren ook een heel belangrijk onderdeel in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:18:
@Gwaihir helemaal mee eens hoor, ik had het ook over "vermogen van de PV opwek". Als dat b.v. 1,5kW is waarbij op dat moment koken+oven aan op totaal 5kW momentaan vermogen zit, dan zal de batterijomvormer de resterende 3,5kW moeten kunnen leveren. Kan hij dat niet, dan zal de rest alsnog uit het net komen.

Daarom is, afhankelijk van de wensen, het vermogen (niet alleen de capaciteit) die de omvormer en batterij kunnen leveren ook een heel belangrijk onderdeel in het verhaal.
Hmnja, het is maar net wat je doel is. Van het net af is in Nederland geen optie. 24/7/365 zelfvoorzienend zijn is ook een utopie. Dan kan je bijvoorbeeld een 3kWh accu met 1500W omvormer neerzetten. Dan wordt je in de zomer al aardig onafhankelijk. Maak je er 5kWh van, dan wordt je periode NOM groter. Ik moet heel behoorlijk mijn best doen om over die 1500W heen te komen.

Wil je ook je grootverbruikers (oven, wasmachine, vaatwasser, inductieplaat) afdekken, dan moet je waarschijnlijk naar 3 fase met een zwaardere omvormer. Dat maakt het alleen maar duurder voor een klein beetje extra. Hetzelfde voor een veel te grote accu. Mijn optimum zit ergens op 5-10kWh, als ik 20kWh neer zou zetten zou mij dat alleen maar meer geld kosten zonder dat het per kWh extra oplevert.

De situatie is persoonlijk, dus iedereen moet voor zichzelf een doel stellen en daarnaartoe werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Noxa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:16:
Het mailtje van Homewizard doet vermoeden dat ze ook een thuis batterij op de markt gaan brengen.
Ik mijn spam folder doorzoeken :9 , niets. Net rolde de mail binnen. Een teaser. 25 juni is de lancering.

Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben als ik zie wat ze sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:35:
Wil je ook je grootverbruikers (oven, wasmachine, vaatwasser, inductieplaat) afdekken, dan moet je waarschijnlijk naar 3 fase met een zwaardere omvormer. Dat maakt het alleen maar duurder voor een klein beetje extra. Hetzelfde voor een veel te grote accu. Mijn optimum zit ergens op 5-10kWh, als ik 20kWh neer zou zetten zou mij dat alleen maar meer geld kosten zonder dat het per kWh extra oplevert.
Weet je, dat vind ik nog wel één van de geinigste dingen aan dat onbalans handelen: daarvoor is het wel goed, dus ineens is er daar de smoes die benodigd is om lomp zwaar te gaan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gwaihir schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Weet je, dat vind ik nog wel één van de geinigste dingen aan dat onbalans handelen: daarvoor is het wel goed, dus ineens is er daar de smoes die benodigd is om lomp zwaar te gaan 8) .
Uit eigen ervaring, ik heb een Tesla. Mijn omvormers en P1 meter meten het voltage van de lijnen. Dus ik dacht met mooi weer ... wat gaat er gebeuren als ik die Tesla volle bak laat gaan? Het resultaat was niets. Het was niet te merken. Je moet echt serieus veel vermogen afnemen wil je het voltage zien dalen. Het zit hier overigens wel snor want er liggen hier heel veel panelen. Toch komt het met zonnig weer niet verder dan 245V max.

Zonneplan heeft hier in de stad overigens 1600 van die Nexus batterijen verkocht. Geplaatst zullen ze nog niet zijn, maar als dat zover is dan kunnen ze het mooi bijregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Uit eigen ervaring, ik heb een Tesla. Mijn omvormers en P1 meter meten het voltage van de lijnen. Dus ik dacht met mooi weer ... wat gaat er gebeuren als ik die Tesla volle bak laat gaan? Het resultaat was niets. Het was niet te merken. Je moet echt serieus veel vermogen afnemen wil je het voltage zien dalen. Het zit hier overigens wel snor want er liggen hier heel veel panelen. Toch komt het met zonnig weer niet verder dan 245V max.

Zonneplan heeft hier in de stad overigens 1600 van die Nexus batterijen verkocht. Geplaatst zullen ze nog niet zijn, maar als dat zover is dan kunnen ze het mooi bijregelen.
Niet meegedaan? Woon in de buurt van deze stad maar actie was alleen voor de stad. Vraag me af of er nog een collectieve korting is verkregen. Als je er 1600 weg stampt dan mag dat wel met korting zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@asing Dan heb je netjes voldoende dikke draden liggen in huis :).

Ik bedoelde dat pakweg 20kWh accu en 10kW hybride omvormer bij gebruik voor onbalanshandel ineens doodnormaal is en goed uit kan (met enig koffiedikkijken naar komende jaren toe, uiteraard).

Ik zou er eerlijk gezegd wat van schrikken als je dan in je eentje je lokale trafohuisje uit (of in?) de brand weet te helpen :P. Per 1600 stuks zal een Zonneplan bug in Arnhem wél goed merkbaar gaan zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Niet meegedaan? Woon in de buurt van deze stad maar actie was alleen voor de stad. Vraag me af of er nog een collectieve korting is verkregen. Als je er 1600 weg stampt dan mag dat wel met korting zijn imo.
Nope, ik haakte af omdat ik in de KOR zit en er niet uit kan. Daarnaast zag ik wat anderen aan factuur kregen (met name kWh wat erdoorheen joeg) en dat maakte dat ik afhaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Nope, ik haakte af omdat ik in de KOR zit en er niet uit kan. Daarnaast zag ik wat anderen aan factuur kregen (met name kWh wat erdoorheen joeg) en dat maakte dat ik afhaakte.
KOR had evt als je een partner hebt op haar/zijn naam gekunnen. Zelfde probleem hier.

Hier ook afgehaakt omdat het nog steeds niet duidelijk is wie o.a. de omzettings en standby verliezen betaald. Ik wil hem terugverdienen binnen garantie. Wil wat meer flexibiliteit dus ook hier laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:51
Jeetje dit topic gaat hard. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:41:
[...]

KOR had evt als je een partner hebt .
Moet je die net hebben. Niet iedereen heeft dat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:18:

Meestal gaat capaciteit en vermogen wel redelijk hand in hand. Uiteindelijk levert één cel een bepaald vermogen, wil je een hoger totaalvermogen heb je meer cellen nodig, waardoor je vanzelf meer capaciteit hebt. En dan moet de BMS en omvormer natuurlijk ook nog kunnen leveren, die zijn vaak wel beperkt.
Ik loop tot nu toe nog niet tegen de grenzen van mijn 8kW unit aan, ondanks inductiekookplaat, stoomoven en Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Hmnja, het is maar net wat je doel is. Van het net af is in Nederland geen optie. 24/7/365 zelfvoorzienend zijn is ook een utopie. Dan kan je bijvoorbeeld een 3kWh accu met 1500W omvormer neerzetten. Dan wordt je in de zomer al aardig onafhankelijk. Maak je er 5kWh van, dan wordt je periode NOM groter. Ik moet heel behoorlijk mijn best doen om over die 1500W heen te komen.

De situatie is persoonlijk, dus iedereen moet voor zichzelf een doel stellen en daarnaartoe werken.
Die 1500 Watt is dan exclusief elektrisch koken (inductieplaat/oven etc), en (vaat)wasmachines? Want die gaan er bij mij allemaal (ruim) over heen.
En heb je bv een stofzuiger die 1200 Watt verbruikt (de mijne zit rond de 600Watt), dan zit je ook al snel aan 1500W met de standaard gebruikers er bij. Idem voor een koffiezetapparaat.

Als een omvormer het standaard individuele vermogen van bovengenoemde apparaten niet kan dekken (nog los van gecombineerd vermogen), dan zou dat voor mij een no-go zijn. Cq zou ik die omvormer te zwak vinden omdat je dan theoretisch geen dag zonder netafname zou kunnen. Maar inderdaad: dat zijn persoonlijke keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Die 1500 Watt is dan exclusief elektrisch koken (inductieplaat/oven etc), en (vaat)wasmachines? Want die gaan er bij mij allemaal (ruim) over heen.
En heb je bv een stofzuiger die 1200 Watt verbruikt (de mijne zit rond de 600Watt), dan zit je ook al snel aan 1500W met de standaard gebruikers er bij. Idem voor een koffiezetapparaat.

Als een omvormer het standaard individuele vermogen van bovengenoemde apparaten niet kan dekken (nog los van gecombineerd vermogen), dan zou dat voor mij een no-go zijn. Cq zou ik die omvormer te zwak vinden omdat je dan theoretisch geen dag zonder netafname zou kunnen. Maar inderdaad: dat zijn persoonlijke keuzes.
1500W is inderdaad wel erg weinig, dan dek je juist de grote verbruikers er niet mee af. Ik zat op 4000kWh per jaar, nu de zon weer een beetje schijnt zit ik met accu op 15 kWh per 30 dagen. Die laatste 500Wh zijn waarschijnlijk de inschakelpieken, die zijn toch lastig op te vangen. Vooral de Quooker is een vervelende omdat die best vaak heel kort veel vermogen vraagt. Gevolg is even een import piek gevolgd door een export piek omdat de omvormer ook niet zo snel terug kan regelen. Misschien toch eens een klok tussen zetten zodat die alleen energie verbruikt als er iemand thuis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Franciesco schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:50:
[...]
ErnstvV schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:36:
[...]

1500W is inderdaad wel erg weinig, dan dek je juist de grote verbruikers er niet mee af. Ik zat op 4000kWh per jaar, nu de zon weer een beetje schijnt zit ik met accu op 15 kWh per 30 dagen. Die laatste 500Wh zijn waarschijnlijk de inschakelpieken, die zijn toch lastig op te vangen. Vooral de Quooker is een vervelende omdat die best vaak heel kort veel vermogen vraagt. Gevolg is even een import piek gevolgd door een export piek omdat de omvormer ook niet zo snel terug kan regelen. Misschien toch eens een klok tussen zetten zodat die alleen energie verbruikt als er iemand thuis is.
Stofzuigers zijn door de EU jaren geleden geknepen tot 600 Watt. Er zijn geen consumentenstofzuigers meer te koop die meer verbruiken. Dat mag wettelijk niet meer. Zuigkracht van die dingen is dan ook maar zo-zo.

Ik had vandaag 4 piekjes die de 1500W aantikten. Dat was vanmorgen het koffiezetding (een Isomac Tea 2) en 's avonds een keer de kookplaat (pasta). De rest van de dag hobbelde onder de 500W.

Wat ik meer wilde aangeven : het is goedkoop om een groot deel af te dekken. Hoe meer je afgedekt wilt hebben, hoe harder de prijs omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:34:
[...]

[...]

Stofzuigers zijn door de EU jaren geleden geknepen tot 600 Watt. Er zijn geen consumentenstofzuigers meer te koop die meer verbruiken. Dat mag wettelijk niet meer. Zuigkracht van die dingen is dan ook maar zo-zo.
Philips heeft blijkbaar die memo gemist Maar inderdaad, onze eerste Bosch die voldeed aan de nieuwe norm was een onding, de Philips met meer vermogen doet het een stuk beter.
Ik had vandaag 4 piekjes die de 1500W aantikten. Dat was vanmorgen het koffiezetding (een Isomac Tea 2) en 's avonds een keer de kookplaat (pasta). De rest van de dag hobbelde onder de 500W.

Wat ik meer wilde aangeven : het is goedkoop om een groot deel af te dekken. Hoe meer je afgedekt wilt hebben, hoe harder de prijs omhoog gaat.
Daar heb je gelijk in, kwa capaciteit zou ik met 1/4de van wat ik nu heb vaak de nacht door komen, het scheelt denk ik één of twee maanden dat ik dat niet zou redden. Maar goed, mijn 3 fase unit heeft al minimaal twee accu pakketten nodig, dan konden er ook nog wel twee bij. Aangezien ik in Duitsland woon heb ik geen saldering en krijg 8,5c/kWh vergoed. Dan loont het zich sneller. Of het uit kan weet ik niet, het is ook gedaan om minder energie uit het net te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

Heel goed punt!
Bottomline:
“Je kan dan wel een batterij-naar-230 omvormer hebben die de belasting van espresso automaat en coocker/close-in boiler kan leveren. Het is maar de vraag of die het piekgedrag daarvan goed kan volgen”

Eens temeer een reden om eerst te optimaliseren voor “slim verbruik” en daarna pas voor batterij.
Ik speel trouwens met de gedachte mijn close-in boiler intelligent te maken. Ik gok zo dat ik die snachts helemaal niet hoef te verwarmen.
Espresso automaat zal op die manier niet lukken. Ik wil sochtends gewoon koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
We hebben hier de mogelijkheid om voor een voor ons acceptabele prijs een Enphase 3t (3,5kWh/1,2kW/15jr garantie) te kopen en dat gaan we doen.

Gezien ons jaarverbruik (afgelopen 12 maanden ongeveer 2700kWh waarvan ongeveer 1650kWh afname), met een betrekkelijk lage vraag hier qua vermogen (zelden boven de 1,2kW), is dit voor ons een manier om uit te proberen hoe een thuisbatterij hier werkt in de praktijk. Wel spannend.

We hebben er al een tijd over gedacht. We hoeven de batterij niet terug te verdienen, dat is niet ons doel. Wel wilden we het zo kunnen doen dat we er zo min mogelijk op achteruit zouden gaan. Dat lijkt hiermee te lukken.

We verwachten niet hiermee eventuele terugleverkosten te kunnen ontlopen. Daarvoor hebben we een contract afgesloten voor 3 jaar waarbij we een vast bedrag van 50 euro per jaar daarvoor betalen dus dat is afgedekt. Bovendien verwachten we op termijn via de software van onze pv-omvormers waar nodig op zero-export te kunnen opwekken.

Het kleinschalige geeft ons nu kans te experimenteren in de praktijk, waarbij we de mogelijkheid open houden, mochten prijzen gaan dalen in de toekomst, en batterijen echt lonend worden, dat we het kunnen uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:26
Ik heb de 'kleinste' Victron Multiplus hangen met een vermogen van piek 3kW en verder 1,5kW. Daarmee worden bijna alle pieken in stroomverbruik wel opgevangen. Af en toe komt het verbruik hierboven; dat is dan een combi van grootverbruikers. Hiermee draai ik nu sinds mei voor 97% met een NOM.
Voor wat meer geld kun je een zwaardere Multiplus aanschaffen en haal je 1 of 2 % meer. Dan zou ik denk ik liever naar een 3-fasen systeem gaan met de Multiplus. Immers als de MP op fase 1 zit en je verbruikers op de andere fases gaat alle stroom nog steeds naar en van het net en belast je het net nog steeds, alleen de meter telt dat niet.

Het is wel van belang een 'snelle' meter te installeren die instantaan de verbruikswaarden doorstuurt naar de Multiplus en niet 1x per 2 secondes of nog minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
[...]
Volgens mij vergis je je: het is maximaal 900Watt. Maar inderdaad, 1200W zul je dus alleen nog tegenkomen bij de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Franciesco schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:20:
[...]

Volgens mij vergis je je: het is maximaal 900Watt. Maar inderdaad, 1200W zul je dus alleen nog tegenkomen bij de oudere modellen.
De oudere modellen hebben toch 1800W.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
John245 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:59:
[...]

De oudere modellen hebben toch 1800W.
Off topic uiteraard, maar die van ons zal bijna antiek zijn dan, 2100W :)

Ik zit ineens te denken dat dat wel effectief is tegen terugleveren :) Als je geen moeite hebt met wat herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@John245 Vast, het hangt van het model stofzuiger af.

Maar goed, het ging mij meer om die 1500W. En dat dat bij gebruik van bepaalde apparaten (wasmachine, vaatwasmachine, inductieplaat, oven etc) je daar al snel over heen zult gaan. En bij een combinatie van bepaalde apparaten (normaal verbruik+stofzuiger+wat anders of normaal gebruik+koffiezetter+wat anders etc) daar ook al in de buurt of er over heen zal kunnen gaan. Maar dat hangt natuurlijk erg van je eigen apparatuur en gebruik af en of je dit wel of geen bezwaar vindt.

Moraal van het verhaal en wat ik eerder ook aangaf: denk ook over het benodigde vermogen en niet alleen de batterijcapaciteit na. En bedenk ook dat eenmaal bezig, je misschien wel bevat wordt door het virus om zo min mogelijk netafname te willen. :)
En dan zou het jammer zijn als het omvormervermogen al snel te klein blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:12:
@John245 Vast, het hangt van het model stofzuiger af.

Maar goed, het ging mij meer om die 1500W. En dat dat bij gebruik van bepaalde apparaten (wasmachine, vaatwasmachine, inductieplaat, oven etc) je daar al snel over heen zult gaan. En bij een combinatie van bepaalde apparaten (normaal verbruik+stofzuiger+wat anders of normaal gebruik+koffiezetter+wat anders etc) daar ook al in de buurt of er over heen zal kunnen gaan. Maar dat hangt natuurlijk erg van je eigen apparatuur en gebruik af en of je dit wel of geen bezwaar vindt.

Moraal van het verhaal en wat ik eerder ook aangaf: denk ook over het benodigde vermogen en niet alleen de batterijcapaciteit na. En bedenk ook dat eenmaal bezig, je misschien wel bevat wordt door het virus om zo min mogelijk netafname te willen. :)
En dan zou het jammer zijn als het omvormervermogen al snel te klein blijkt.
Ik snap wat je wil zeggen. En ik denk dat veel mensen inderdaad willen gaan voor het afdekken van een zo groot mogelijk deel van het verbruik.
Mede omdat thuisbatterijen per/kWh minder lijken te gaan kosten hoe hoger het aantal kWh is, is dat extra verleidelijk denk ik.

Hier merk ik met elke berekening weer, dat we de grootste klap maken met een kleine thuisbatterij welke ook rustig een beperkt vermogen mag hebben (hier bijv 1,2kW).

Hiermee vangen we veel af, of gedeeltelijk af, en halen zo een groter rendement uit de batterij dan het geval zou zijn als we een veel grotere thuisbatterij zouden kopen.

Als wij met ons verbruik en ons verwachtte rendement van de batterij bijvoorbeeld een batterij van 14kWh zouden nemen (ik kies een hoge tegenhanger voor het idee), dan zouden we aan het einde van de garantie-periode waarschijnlijk nog geen kwart van de cycles gebruikt hebben. Vinden we ook wat jammer.

Ik begrijp dat veel mensen een hoger verbruik hebben dan wij, en dat de rekenvoorbeelden er dan heel anders uit kunnen zien.

Maar als ik kijk naar de momenten dat ons verbruik hoger is, en wij voordeel zouden hebben van een batterij met hoger aantal kWh, dan worden we beperkt door de lagere opwek van onze panelen. Dus heeft het eigenlijk nog geen zin.

Wij hebben besloten niet te gaan voor zo hoog mogelijke zelfvoorziening maar voor een, min of meer efficiente vorm van meer zelfvoorziening. Een andere invalshoek misschien?

Voor het idee, 2 grafieken van ons verbruik eergisteren en gisteren. De ene dag met lage opwek, de ander met wat meer opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUfHghJRB5BgCHPko83AIwu2Q1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSXrqbafibxx96tbU4F9dd46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXh4HSbFSXs1hXEYaJeiwBvbm70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rw44eqtMV2gAd3l65NvfS2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sjamo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:04:
[...]
Off topic uiteraard, maar die van ons zal bijna antiek zijn dan, 2100W :)
Wees er zuinig op! Zo worden ze niet meer gemaakt.

Ik zit me in deze kW discussie overigens wel te bedenken dat je een dikke omvormer kan kopen, maar die omvormer moet wel efficiënt zijn op lage vermogens. Als die dat niet is dan kan je beter wat minder vermogen hebben maar effectiever op lage load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Het is maar net wat je wilt, er is helaas geen one size fits all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 18-07 11:38
asing schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:40:
[...]
Ik zit me in deze kW discussie overigens wel te bedenken dat je een dikke omvormer kan kopen, maar die omvormer moet wel efficiënt zijn op lage vermogens. Als die dat niet is dan kan je beter wat minder vermogen hebben maar effectiever op lage load.
Daarom heb ik me wel eens afgevraagd of het dan uiteindelijk niet beter zo zijn om bv twee maal een MultiPlus-II 3000 te nemen ipv bv 1x een 5000.

Weet niet of het kan, maar dan zou het helemaal mooi zijn als nummer 2 pas bij kwam als nummer 1 het niet meer af kan.

Je zou dan eerst kunnen beginnen met 1 stuks en wanneer nodig koop je er nog 1 bij.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-07 13:27
Het is voor mij belangerijk of je meteen je vebruik word gecompenseerd door levering op een andere fase? Zo niet zou een accu interessant kunnen zijn. Weet iemand wanneer je dus 1kw op fase 1 opwekt en fase 2, 1 kw gebruikt dat het onder aan de teller nul is of pas achteraf gesaldeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
runeazn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:50:
Het is voor mij belangerijk of je meteen je vebruik word gecompenseerd door levering op een andere fase? Zo niet zou een accu interessant kunnen zijn. Weet iemand wanneer je dus 1kw op fase 1 opwekt en fase 2, 1 kw gebruikt dat het onder aan de teller nul is of pas achteraf gesaldeerd wordt?
Dat wordt nu nog administratief tegen elkaar weggestreept. Maar technisch gezien is het niet verstandig om op de ene fase af te nemen terwijl je op de andere fase terug levert zodra je boven 50% van je zekeringswaarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Doggieman schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Daarom heb ik me wel eens afgevraagd of het dan uiteindelijk niet beter zo zijn om bv twee maal een MultiPlus-II 3000 te nemen ipv bv 1x een 5000.

Weet niet of het kan, maar dan zou het helemaal mooi zijn als nummer 2 pas bij kwam als nummer 1 het niet meer af kan.

Je zou dan eerst kunnen beginnen met 1 stuks en wanneer nodig koop je er nog 1 bij.
Om ze samen te laten werken moet je hetzelfde model met dezelfde firmware gebruiken. Bij verschillende modellen zal je zelf iets van software in elkaar moeten knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 18-07 11:38
Uiteraard.... Zelfde modelen, zelfde firmware. Dan lijkt me dit wat omzet verliezen betreft "goedkoper"?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
runeazn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:50:
Dat wordt intern in de meter gesaldeerd. Dat zal ook zo blijven want zo werkt de meter. Het verbruik is wel per fase uit te lezen maar dat levert ook 3 keer zoveel data op die naar de netbeheerder moet. En dat keer tig miljoen huishoudens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:53:
Dat wordt nu nog administratief tegen elkaar weggestreept.
En dat zal ook wel zo blijven denk ik. Er is geen reden om dat te veranderen.

De een levert op 1 fase terug, de buurman weer op een andere fase. Voor het net als geheel maakt dit echt niet uit. Als de hele straat in totaal 25 maal 10 A teruglevert op willekeurige fasen en tegelijk 25 maal 3 A gebruikt op andere willekeurige fasen dan heb je uiteindelijk een totale stroom vanuit de wijk richting het net die gelijkmatig is verdeeld over alle fasen.

Om te gaan proberen dit te micro-optimaliseren dient geen enkel praktisch doel.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
mddd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:54:
[...]

En dat zal ook wel zo blijven denk ik. Er is geen reden om dat te veranderen.

De een levert op 1 fase terug, de buurman weer op een andere fase. Voor het net als geheel maakt dit echt niet uit. Als de hele straat in totaal 25 maal 10 A teruglevert op willekeurige fasen en tegelijk 25 maal 3 A gebruikt op andere willekeurige fasen dan heb je uiteindelijk een totale stroom vanuit de wijk richting het net die gelijkmatig is verdeeld over alle fasen.

Om te gaan proberen dit te micro-optimaliseren dient geen enkel praktisch doel.
Geen praktisch doel?
Ze lopen inkomsten mis. Technisch maakt het niet uit daar ben ik het met je eens. Economisch is dit, zeker wanneer saldering afgeschaft wordt, lucratief. Het verschil tussen verkoop en koop is niet gelijk en dat is dan gewoon winst voor de netbeheerder voor dit administratief trucje. Terwijl er technisch inderdaad niks verandert. Of maak ik nu een slapende draak wakker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
runeazn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Geen praktisch doel?
Ze lopen inkomsten mis. Technisch maakt het niet uit daar ben ik het met je eens. Economisch is dit, zeker wanneer saldering afgeschaft wordt, lucratief. Het verschil tussen verkoop en koop is niet gelijk en dat is dan gewoon winst voor de netbeheerder voor dit administratief trucje. Terwijl er technisch inderdaad niks verandert. Of maak ik nu een slapende draak wakker?
Je maakt niemand wakker omdat je onzin praat. De netwerkbeheerder heeft hier geen voor of nadeel aan omdat het geen leverancier is.

De leverancier ziet hier niets van omdat de meter via de netwerkbeheerder alleen maar een totaal aan lever en teruglevering aan hun doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
hanev001 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:08:
[...]

Je maakt niemand wakker omdat je onzin praat. De netwerkbeheerder heeft hier geen voor of nadeel aan omdat het geen leverancier is.

De leverancier ziet hier niets van omdat de meter via de netwerkbeheerder alleen maar een totaal aan lever en teruglevering aan hun doorgeeft.
Nou nou doe rustig aan zeg.

Dat laatste is wat ik juist aan de kaak stel.
Stel je zou dus niet totalen doorsturen naar de leverancier maar data per fase en je kan dit met weinig rekenkracht (lees goedkoop) verzamelen. Dan zie ik niet in hoe het onzin is. Zonder saldering heb je niet je vermogen gelijk gebruikt in het huis en stuur je het "je huis uit de net op" om verder te verdelen over je buren.

Tuurlijk moet je eigenlijk je fases balanceren het was maar de vraag was dus of je niet genaaid word door je leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

In de wet is een 1x40A gelijkgesteld aan een 3x25A. Puur om discriminatie te voorkomen is het dus onmogelijk om een 3 fase aansluiting te belasten voor ongelijk verbruik. Daar is zo’n grote wetswijziging voor nodig dat de kans extreem klein is.

Technisch is het ook niet heel interessant. Op macroniveau is onbalans door kleinverbruikers geen groot probleem. Als het wel een probleem is dan is het simpel op te lossen door 1 huis van fases te wisselen. (Gebeurt dus ook wel).

Wel nadelig is het netverlies, want faseonbalans zorgt voor extra transport en dus extra netverlies. Netverlies is een grote kostenpost voor de netbeheerders..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
runeazn schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Nou nou doe rustig aan zeg.

Dat laatste is wat ik juist aan de kaak stel.
Stel je zou dus niet totalen doorsturen naar de leverancier maar data per fase en je kan dit met weinig rekenkracht (lees goedkoop) verzamelen. Dan zie ik niet in hoe het onzin is. Zonder saldering heb je niet je vermogen gelijk gebruikt in het huis en stuur je het "je huis uit de net op" om verder te verdelen over je buren.

Tuurlijk moet je eigenlijk je fases balanceren het was maar de vraag was dus of je niet genaaid word door je leverancier.
Het is wel onzin.
Interne saldering is bij wet geregeld, dit zit hard in de meters gebakken.
Het kan de leveranciers niets schelen wat je op welke fase doet, dat is een probleem voor de netbeheerders. Die kunnen deze info zelf al uit slimme meters en wijkkasten uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
bbbrumbrum schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Het is wel onzin.
Interne saldering is bij wet geregeld, dit zit hard in de meters gebakken.
Het kan de leveranciers niets schelen wat je op welke fase doet, dat is een probleem voor de netbeheerders. Die kunnen deze info zelf al uit slimme meters en wijkkasten uitlezen.
Oké ja duidelijk bij wet zo geregeld. Maar volgens mij is het vrij duidelijk dat ik dus niet bekend ben met deze wet.

Thanks voor de info heren en tip van flip.
Als er op de werkvloer een collega onzin uitkraamt.
Zou ik niet beginnen het is onzin, maar dat laten als conclusie uit een onderbouwd verhaal. Het maakt een discussie erover echt niet in jou voordeel. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Technisch gezien is het op wijkniveau ook interessant om invoeding en afname netjes te balanceren. Bij enkel afname ongelijk verdeeld is de maximale stroom over de nulleider nooit meer dan de maximale stroom van een enkele fase. Als je afname en invoeding ongebalanceerd combineert dan is de maximale stroom over de nulleider in het meest ongunstige geval 2x de maximale stroom van een fase.

Simpel voorbeeld van een 3x160A trafo:
Krijg je het voor elkaar om alle PV op fase 1 te zetten en alle laadpalen of kookplaten in de wijk op fase 2/3 dan vliegt er meer dan 270A over de nulleider. Een kabel die gedimensioneerd is op 160A...
Vooral spannend omdat de nulleider in veel gevallen niet gemeten en/of geschakeld wordt. Kijk maar naar de drie automaten of smeltzekeringen die je van de netbeheerder krijgt.
Pagina: 1 ... 33 ... 68 Laatste