Dank voor de heldere uitleg.IvoB2 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:20:
Mijn SMA PV omvormer is al van 2011 en werkt nog steeds zonder hapering.
De meeste omvormers verslijten vroegtijdig door een ongunstige plaatsing, bv. onder het dak waar ze in de zomer met moeite de warmte kunnen afvoeren. Mijn omvormer is voor PV ruim bemeten (5kVA voor 5.6 Wp) waardoor hij bijna nooit zijn max. vermogen bereikt en hangt in een technische ruimte waar de temperatuur het hele jaar schommelt tussen 15 en 20°C waardoor hij bijna nooit extra moet gaan koelen via de ventilo's.
Daarnaast heb ik een extra Victron inverter/charger voor de accu met een lastomschakelaar waardoor alles (ook PV) gewoon blijft werken zonder net beschikbaar.
Het is juist dat je met een hybride of een MPPT (van DC PV naar DC accu) minder verliezen hebt maar ik ben nog tot 2031 GSC gerechtigd (wat een 1800 € netto per jaar oplevert). Vandaar het aanhouden tot 2031 van de AC PV omvormer (waar je niets aan mag wijzigen of je verliest de GSC rechten).
Vanaf het ogenblik dat GSC komt te vervallen gaat hier alles via een MPPT zodat er nauwelijks nog verliezen zijn van PV naar accu. Zolang GSC loopt doen die verliezen er niet toe want de PV productie loopt eerst door de GSC meter vooraleer het naar de accu gaat.
Of er dan nog een netaansluiting zal zijn hangt gewoon af of je dan nog een injectievergoeding zal krijgen om overproducte richting grid te sturen. Zoniet heeft dat ook geen zin meer.
Iedere omvormer parallel gekoppeld aan het net moet bij overspanning afschakelen en eveneens bij uitvallen net. Dat is nu eenmaal een wettelijke verplichting. Wil je dat PV dan blijft doorwerken zal je sowieso een omvormer moeten gebruiken die zijn eigen zuivere sinus kan opwekken.
Ben je niet meer parallel geschakeld met het grid is dat uiteraard nooit een probleem.
Pfew… ik heb het 3x gelezen. Erg veel gecondenseerde informatie. Top.
Ik heb de Victron spullen bekeken. Is wel gaaf. Werkt dus ook als ups.
Klopt dat de omvormer waarschijnlijk wel langer meegaat dan 10 jaar, dank voor de informatie mbt slijtage. Maar het blijft een keuze:
- ofwel alleen een accu lader ala victron, dat is goedkoper maar iets minder efficiënt en dan houd je dus de solar-omvormer die dan toch 9 dienstjaren op de teller heeft.
- danwel hybride omvormer die welliswaar wat duurder is maar het aantal dienstjaren van de solar-omvormer wel weer reset naar 0.
Met de victron zie ik nog wel een soort nadeel dat de victron dan 1 fase is terwijl mijn solarsysteem 3 fases is. Op zich rekent het electriciteitsnet het totaal van 3 fases dus administratief is dat geen probleem, maar wel wat betreft onbalans natuurlijk. Eiland modus werkt dan dus eigenlijk ook niet (of heel gekunsteld).
Ik ga het pas in 2027 doen. Tot die tijd blijf ik uitgebreid optie-lijstjes maken en blijf ik dit forum goed volgen.
Ik moet zeggen dat ik wel wat positiever over het hele verhaal aan het worden ben. In mijn bierviltjes berekening kwam ik erop uit dat een 10kWh accu, inclusief omvormer en alle installatie materiaal, 3000euro mag kosten. Als ik het zo zie is dat momenteel met een beetje opportunisme voor de batterij zo’n beetje binnen bereik, dan moet er alleen nog een omvormer bij. Met een beetje mazzel gaan de prijzen over 2 jaar naar 3000euro inclusief omvormer (ik ben een flinke doe het zelver, het hoeft niet standaard uit de box).
En als de omvormer het onverhoopt begeeft en toch vervangen moet worden dan “telt dat niet voor het accu systeem”.
Vraagje, ik geloof dat jij in België zit (meen ik me te herinneren van eerdere Posts), ik zit in Nederland dus dan heb ik andere regels. Maar:
- jij zit geloof ik in de zomer maanden compleet off-grid?
- en wintermaanden dan? Gewoon on-grid? Of ook nog iets “niet voor de hand liggends”? (Altijd leuk om een wilde suggestie te hebben die ik ook kan overwegen).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV