Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 32 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:40
IvoB2 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:20:
Mijn SMA PV omvormer is al van 2011 en werkt nog steeds zonder hapering.
De meeste omvormers verslijten vroegtijdig door een ongunstige plaatsing, bv. onder het dak waar ze in de zomer met moeite de warmte kunnen afvoeren. Mijn omvormer is voor PV ruim bemeten (5kVA voor 5.6 Wp) waardoor hij bijna nooit zijn max. vermogen bereikt en hangt in een technische ruimte waar de temperatuur het hele jaar schommelt tussen 15 en 20°C waardoor hij bijna nooit extra moet gaan koelen via de ventilo's.
Daarnaast heb ik een extra Victron inverter/charger voor de accu met een lastomschakelaar waardoor alles (ook PV) gewoon blijft werken zonder net beschikbaar.
Het is juist dat je met een hybride of een MPPT (van DC PV naar DC accu) minder verliezen hebt maar ik ben nog tot 2031 GSC gerechtigd (wat een 1800 € netto per jaar oplevert). Vandaar het aanhouden tot 2031 van de AC PV omvormer (waar je niets aan mag wijzigen of je verliest de GSC rechten).
Vanaf het ogenblik dat GSC komt te vervallen gaat hier alles via een MPPT zodat er nauwelijks nog verliezen zijn van PV naar accu. Zolang GSC loopt doen die verliezen er niet toe want de PV productie loopt eerst door de GSC meter vooraleer het naar de accu gaat.
Of er dan nog een netaansluiting zal zijn hangt gewoon af of je dan nog een injectievergoeding zal krijgen om overproducte richting grid te sturen. Zoniet heeft dat ook geen zin meer.

Iedere omvormer parallel gekoppeld aan het net moet bij overspanning afschakelen en eveneens bij uitvallen net. Dat is nu eenmaal een wettelijke verplichting. Wil je dat PV dan blijft doorwerken zal je sowieso een omvormer moeten gebruiken die zijn eigen zuivere sinus kan opwekken.
Ben je niet meer parallel geschakeld met het grid is dat uiteraard nooit een probleem.
Dank voor de heldere uitleg.
Pfew… ik heb het 3x gelezen. Erg veel gecondenseerde informatie. Top.
Ik heb de Victron spullen bekeken. Is wel gaaf. Werkt dus ook als ups.
Klopt dat de omvormer waarschijnlijk wel langer meegaat dan 10 jaar, dank voor de informatie mbt slijtage. Maar het blijft een keuze:
- ofwel alleen een accu lader ala victron, dat is goedkoper maar iets minder efficiënt en dan houd je dus de solar-omvormer die dan toch 9 dienstjaren op de teller heeft.
- danwel hybride omvormer die welliswaar wat duurder is maar het aantal dienstjaren van de solar-omvormer wel weer reset naar 0.
Met de victron zie ik nog wel een soort nadeel dat de victron dan 1 fase is terwijl mijn solarsysteem 3 fases is. Op zich rekent het electriciteitsnet het totaal van 3 fases dus administratief is dat geen probleem, maar wel wat betreft onbalans natuurlijk. Eiland modus werkt dan dus eigenlijk ook niet (of heel gekunsteld).

Ik ga het pas in 2027 doen. Tot die tijd blijf ik uitgebreid optie-lijstjes maken en blijf ik dit forum goed volgen.

Ik moet zeggen dat ik wel wat positiever over het hele verhaal aan het worden ben. In mijn bierviltjes berekening kwam ik erop uit dat een 10kWh accu, inclusief omvormer en alle installatie materiaal, 3000euro mag kosten. Als ik het zo zie is dat momenteel met een beetje opportunisme voor de batterij zo’n beetje binnen bereik, dan moet er alleen nog een omvormer bij. Met een beetje mazzel gaan de prijzen over 2 jaar naar 3000euro inclusief omvormer (ik ben een flinke doe het zelver, het hoeft niet standaard uit de box).
En als de omvormer het onverhoopt begeeft en toch vervangen moet worden dan “telt dat niet voor het accu systeem”.

Vraagje, ik geloof dat jij in België zit (meen ik me te herinneren van eerdere Posts), ik zit in Nederland dus dan heb ik andere regels. Maar:
- jij zit geloof ik in de zomer maanden compleet off-grid?
- en wintermaanden dan? Gewoon on-grid? Of ook nog iets “niet voor de hand liggends”? (Altijd leuk om een wilde suggestie te hebben die ik ook kan overwegen).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Stefannn schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Met de victron zie ik nog wel een soort nadeel dat de victron dan 1 fase is terwijl mijn solarsysteem 3 fases is. Op zich rekent het electriciteitsnet het totaal van 3 fases dus administratief is dat geen probleem, maar wel wat betreft onbalans natuurlijk. Eiland modus werkt dan dus eigenlijk ook niet (of heel gekunsteld).
Je kan er 3 ophangen en configureren als 3 fase systeem, dan heb je ook meteen noodstroom voorziening voor je huis, maar dan zal je op een groter budget moeten rekenen met alles wat er bij komt kijken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

- ofwel alleen een accu lader ala victron, dat is goedkoper maar iets minder efficiënt en dan houd je dus de solar-omvormer die dan toch 9 dienstjaren op de teller heeft.
- danwel hybride omvormer die welliswaar wat duurder is maar het aantal dienstjaren van de solar-omvormer wel weer reset naar 0.
Dat is inderdaad een individuele afweging die je moet maken.
Voor mij was het relatief eenvoudig.
1. GSC heeft voorrang op verlies van productie door extra omvormer. GSC is immers 33 cent geproduceerde kWh en "verliezen" 7,5 cent/kWh.
2. Een afgeschakelde installatie brengt niets op, dus semi off grid functie is belangrijk voor mij. De installatie draait in feite ook proef als voorbereiding om in 2031 volledig off grid te gaan.
3. Dienstjaren was ook hier een klein risico want PV omvormer was al bijna 10 jaar oud bij plaatsing accu. Gaat die eruit dan is het gewoon vervangen door een nieuw exemplaar, waarschijnlijk de Fronius die uitstekend samenwerkt met Victron. Houdt de PV omvormer het uit tot 2031 (of worden de GSC rechten vroeger afgeschaft) wordt de PV omvormer gewoon vervangen door een SmartSolar MPPT van Victron. Bij off grid is zo weinig mogelijke verlies immers wel belangrijk.
4. Hybride is hier geen goede optie want dan mag ik volgens de reglementering van de netbeheerder (Fluvius) maar 5 kVA plaatsen voor accu en PV. Nu is het 5 kVA voor PV + 5 kVA voor accu.
Ik heb on grid sowieso monofase.
Bij uitbreiding (off grid) is het bij Victron geen probleem om naar splitfase te gaan. Je hangt dan zoveel accu omvormers als je fase wil. Heeft ook als voordeel dat bij uitval van één omvormer de rest nog beschikbaar blijft. Bij alles in één 3F omvormer, zeker hybride waar zowel productie als opslag in één toestel zit, heb je bij een technisch falen van dat ene toestel helemaal niets meer.
Ik zie het bij Victron dan ook eerder als een voordeel om een omvormer per fase te hebben en productie en opslag ook nog eens gescheiden te houden. Mijn PV productie zal bij uitbreiding naar 15,2 kWp (komende van 5,6 kWp) ook in drie afzonderlijke delen worden opgesplitst met elk hun eigen MPPT.
Bij off grid dien ik uiteraard ook geen rekening meer te houden met het grid en alleen met de uitwerking en verdeling van de huisinstallatie.
Ander uitgangspunt dus.
Vraagje, ik geloof dat jij in België zit
Meer bepaald Vlaanderen.
De netbeheerders zijn hier gewestelijk met elk hun eigen reglementering.
Maar:
- jij zit geloof ik in de zomer maanden compleet off-grid
Nee ik ben - toch niet tot 2031 - nooit off grid of het zou bij een netstoring moeten zijn.
Ik ben wel in de zomer, voor- en najaar 100% zelfvoorzienend.
Dit jaar vanaf 7 februari. Vorig jaar tot 10 november.
Ik ben het hele jaar nog on grid om GSC rechten te innen. Eén van de voorwaarden om deze te verkrijgen is netgekoppeld te zijn. Bovendien wordt de overproductie die niet in de thuisaccu noch de EV kan geladen wordt tegen betaling geïnjecteerd in het net. Met dat laatste kan ik de aansluitkosten voor het net ruimschoots betalen (een 120 € per jaar).
Ik heb ook een premie gekregen voor de thuisaccu. Eén van de voorwaarden is dat je vanaf plaatsing dan 10 jaar gekoppeld moet zijn aan het net. Deze periode loopt, niet toevallig, exact samen met de afloop van de 20 jaar GSC rechten. :)
- en wintermaanden dan? Gewoon on-grid? Of ook nog iets “niet voor de hand liggends”? (Altijd leuk om een wilde suggestie te hebben die ik ook kan overwegen).
Zie voorgaande.
Wanneer er onvoldoende PV productie is voor verbruik en thuisaccu wordt dit idd aangevuld door het net.
Voornamelijk de maanden december en januari.
Enige reden is dat ik momenteel van half november tot ergens half februari onvoldoende productiecapaciteit heb door de lage zonnestand tijdens die maanden. Dat kan verholpen worden door de productiecapaciteit te verhogen maar dat kan dan weer niet zonder GSC rechten te verliezen. Tot 2031 bedragen deze nog een 11 tot 12000 €. Daarmee betaal ik door te wachten tot 2031 al gewoon de PV uitbreiding. :) Accu opslag is al geen probleem met de huidige opslag. Na uitbreiding PV productie zal deze bij een Victron systeem wel uitgebreid moeten worden tot een 60 kWh om de productie in de zomermaandente kunnen verstouwen volgens de regels van Victron.

Zit afhankelijk van de weersomstandigheden nu ergens rond de 280-300 kWh netafname op jaarbasis.
Dit jaar zit ik nu op 71 kWh netafname => 50,7 kWh in januari en 20,7 kWh in februari . Bij een grotere accu (momenteel 15 kWh, bij uitbreiding productie zal ik toch naar een 60 kWh moeten gaan) zou dat respectievelijk 41 en 4 kWh geweest zijn bij de huidige productiecapaciteit.

Volgende stap is de accu van de volgende EV, levering dit jaar (77/74 kWh) als back up schakelen om terug te leveren aan de woning (elektrische generator via een Victron ingang).

Uiteraard is dat geen projectje van slechts enkele 1000 €. :)
Wie het louter voor het geld wil doen die doet beter niks.
Op dit ogenblik krijg je een thuisaccu nooit terugverdiend. Toch niet bij mijn verbruikersprofiel en wonende in Vlaanderen (geen saldering, relatief lage prijs voor de stroomcomponent en niet wegstreepbare netkosten en belastingen bij afname).

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
[...]

Dank voor de heldere uitleg.
Pfew… ik heb het 3x gelezen. Erg veel gecondenseerde informatie. Top.
Ik heb de Victron spullen bekeken. Is wel gaaf. Werkt dus ook als ups.
Klopt dat de omvormer waarschijnlijk wel langer meegaat dan 10 jaar, dank voor de informatie mbt slijtage. Maar het blijft een keuze:

Ik ga het pas in 2027 doen. Tot die tijd blijf ik uitgebreid optie-lijstjes maken en blijf ik dit forum goed volgen.

Ik moet zeggen dat ik wel wat positiever over het hele verhaal aan het worden ben. In mijn bierviltjes berekening kwam ik erop uit dat een 10kWh accu, inclusief omvormer en alle installatie materiaal, 3000euro mag kosten. Als ik het zo zie is dat momenteel met een beetje opportunisme voor de batterij zo’n beetje binnen bereik, dan moet er alleen nog een omvormer bij. Met een beetje mazzel gaan de prijzen over 2 jaar naar 3000euro inclusief omvormer (ik ben een flinke doe het zelver, het hoeft niet standaard uit de box).
En als de omvormer het onverhoopt begeeft en toch vervangen moet worden dan “telt dat niet voor het accu systeem”.

Vraagje, ik geloof dat jij in België zit (meen ik me te herinneren van eerdere Posts), ik zit in Nederland dus dan heb ik andere regels. Maar:
- jij zit geloof ik in de zomer maanden compleet off-grid?
Al eens naar een 3 fase Deye Hybrid gekeken?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:04
@Stefannn sinds eind vorig jaar heb ik een thuisbatterij in combinatie met een SMA hybride omvormer (en de Home Manager 2.0). Financieel totaal niet interessant, maar ik heb het gedaan om nu al zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen zijn van derden (overheid, energieleverancier etc). En om een noodstroomvoorziening te hebben dat ik met name in de winter een prettige gedachte vind om de monoblock warmtepomp te kunnen beschermen. Maar buiten dat is een noodstroomvoorziening natuurlijk sowieso fijn.

De mate waarin zelfvoorziening door het jaar heen mogelijk is, is erg afhankelijk van het verbruiksprofiel, de opwekking en opslagcapaciteiten. Ik ben zelf nog het e.e.a. aan het optimaliseren hierin voor mijn full electric huishouden met 2 EVs (1x prive, 1x zakelijk). Met name de EVs maken het lastig om zelfvoorzienend te kunnen zijn. In het huidige seizoen is dat prima te doen: in mei was ik 100% zelfvoorzienend voor de woning én de 2 EVs samen. Maar in de donkere maanden is dat onhaalbaar: afgelopen januari bijvoorbeeld 39% voor alleen de woning en dus exclusief EVs.
Met b.v. verbeterde isolatie van de woning (project is gaande) en slimmer laden van de auto (ik wil nog graag een lader die ik beter kan aansturen a.d.h.v. PV opwek) hoop ik mijn zelfvoorzieningsgraad verder te verbeteren.

Off grid is nu nog niet haalbaar. Wellicht in de toekomst wel. Maar financieel is het ook nog niet interessant: doordat ik op jaarbasis nog kan salderen (ik woon in Nederland) en voorlopig nog een aardige TLV heb, levert on grid mij geld op. Wat ik dan weer kan steken in de verbetering van mijn zelfvoorzieningsgraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met al het gedoe over de saladeringsregeling vermoed ik dat een accu de logische volgende keus is voor mijn gasloze huis met L/W warmtepomp en 22 panelen. Of verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
shoombak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:20:
Met al het gedoe over de saladeringsregeling vermoed ik dat een accu de logische volgende keus is voor mijn gasloze huis met L/W warmtepomp en 22 panelen. Of verhuizen :)
Waarom denk je dat? Heb je hier al aan gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
shoombak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:20:
Je kunt ook overstappen naar een dynamisch contract en misschien meer gaan sturen op je verbruik.

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Dat is inderdaad een individuele afweging die je moet maken.
Voor mij was het relatief eenvoudig.
1. GSC heeft voorrang op verlies van productie door extra omvormer. GSC is immers 33 cent geproduceerde kWh en "verliezen" 7,5 cent/kWh.
2. Een afgeschakelde installatie brengt niets op, dus semi off grid functie is belangrijk voor mij. De installatie draait in feite ook proef als voorbereiding om in 2031 volledig off grid te gaan.
3. Dienstjaren was ook hier een klein risico want PV omvormer was al bijna 10 jaar oud bij plaatsing accu. Gaat die eruit dan is het gewoon vervangen door een nieuw exemplaar, waarschijnlijk de Fronius die uitstekend samenwerkt met Victron. Houdt de PV omvormer het uit tot 2031 (of worden de GSC rechten vroeger afgeschaft) wordt de PV omvormer gewoon vervangen door een SmartSolar MPPT van Victron. Bij off grid is zo weinig mogelijke verlies immers wel belangrijk.
4. Hybride is hier geen goede optie want dan mag ik volgens de reglementering van de netbeheerder (Fluvius) maar 5 kVA plaatsen voor accu en PV. Nu is het 5 kVA voor PV + 5 kVA voor accu.

[...]

Ik heb on grid sowieso monofase.
Bij uitbreiding (off grid) is het bij Victron geen probleem om naar splitfase te gaan. Je hangt dan zoveel accu omvormers als je fase wil. Heeft ook als voordeel dat bij uitval van één omvormer de rest nog beschikbaar blijft. Bij alles in één 3F omvormer, zeker hybride waar zowel productie als opslag in één toestel zit, heb je bij een technisch falen van dat ene toestel helemaal niets meer.
Ik zie het bij Victron dan ook eerder als een voordeel om een omvormer per fase te hebben en productie en opslag ook nog eens gescheiden te houden. Mijn PV productie zal bij uitbreiding naar 15,2 kWp (komende van 5,6 kWp) ook in drie afzonderlijke delen worden opgesplitst met elk hun eigen MPPT.
Bij off grid dien ik uiteraard ook geen rekening meer te houden met het grid en alleen met de uitwerking en verdeling van de huisinstallatie.
Ander uitgangspunt dus.

[...]

Meer bepaald Vlaanderen.
De netbeheerders zijn hier gewestelijk met elk hun eigen reglementering.

[...]

Nee ik ben - toch niet tot 2031 - nooit off grid of het zou bij een netstoring moeten zijn.
Ik ben wel in de zomer, voor- en najaar 100% zelfvoorzienend.
Dit jaar vanaf 7 februari. Vorig jaar tot 10 november.
Ik ben het hele jaar nog on grid om GSC rechten te innen. Eén van de voorwaarden om deze te verkrijgen is netgekoppeld te zijn. Bovendien wordt de overproductie die niet in de thuisaccu noch de EV kan geladen wordt tegen betaling geïnjecteerd in het net. Met dat laatste kan ik de aansluitkosten voor het net ruimschoots betalen (een 120 € per jaar).
Ik heb ook een premie gekregen voor de thuisaccu. Eén van de voorwaarden is dat je vanaf plaatsing dan 10 jaar gekoppeld moet zijn aan het net. Deze periode loopt, niet toevallig, exact samen met de afloop van de 20 jaar GSC rechten. :)

[...]

Zie voorgaande.
Wanneer er onvoldoende PV productie is voor verbruik en thuisaccu wordt dit idd aangevuld door het net.
Voornamelijk de maanden december en januari.
Enige reden is dat ik momenteel van half november tot ergens half februari onvoldoende productiecapaciteit heb door de lage zonnestand tijdens die maanden. Dat kan verholpen worden door de productiecapaciteit te verhogen maar dat kan dan weer niet zonder GSC rechten te verliezen. Tot 2031 bedragen deze nog een 11 tot 12000 €. Daarmee betaal ik door te wachten tot 2031 al gewoon de PV uitbreiding. :) Accu opslag is al geen probleem met de huidige opslag. Na uitbreiding PV productie zal deze bij een Victron systeem wel uitgebreid moeten worden tot een 60 kWh om de productie in de zomermaandente kunnen verstouwen volgens de regels van Victron.

Zit afhankelijk van de weersomstandigheden nu ergens rond de 280-300 kWh netafname op jaarbasis.
Dit jaar zit ik nu op 71 kWh netafname => 50,7 kWh in januari en 20,7 kWh in februari . Bij een grotere accu (momenteel 15 kWh, bij uitbreiding productie zal ik toch naar een 60 kWh moeten gaan) zou dat respectievelijk 41 en 4 kWh geweest zijn bij de huidige productiecapaciteit.

Volgende stap is de accu van de volgende EV, levering dit jaar (77/74 kWh) als back up schakelen om terug te leveren aan de woning (elektrische generator via een Victron ingang).

Uiteraard is dat geen projectje van slechts enkele 1000 €. :)
Wie het louter voor het geld wil doen die doet beter niks.
Op dit ogenblik krijg je een thuisaccu nooit terugverdiend. Toch niet bij mijn verbruikersprofiel en wonende in Vlaanderen (geen saldering, relatief lage prijs voor de stroomcomponent en niet wegstreepbare netkosten en belastingen bij afname).
En @Franciesco , @PCJR ,
Dank voor de responses en suggesties.

Klopt… “het is niet iets waar ik rijk van dacht te worden”. Het is hobby, maar het is ook weer niet de bedoeling dat het bakken met geld kost.
Ik ben al sinds 2008 bezig met een hele reeks aan energie en automation projecten. De instelling is steeds: “als ik mijn eigen uren niet reken moet het meer positief dan negatief zijn”. Anders wordt het een enorm ingewikkelde manier van geld weggooien.
In 2008 heb ik vrijwel van scratch zonneboiler aangelegd, ik heb de dakhaken zelfs zelf moeten buigen. Toen ook zelf 300m tyleen ingegraven voor de warmtepomp. Warmtepompen zelf aangelegd, laadpaal zelf gemaakt, home automation van scratch geprogrammeerd voordat home assistant er was. Fun.

Maar anyway,..
@Franciesco , yep,… ik had tot vorig jaar bijna nul op de meter over een jaar gemeten. Sinds ik de EV heb niet meer. En er is werkelijk geen plekje meer vrij voor extra panelen. Afgelopen maand was trouwens enorm beroerd kwa pv.

@PCJR, ik ben blij met de uitleg dat dus zowel een hybride omvormer danwel een ac-gekoppelde batterij mogelijk is. Het gaat in 2027 gebeuren dus tot die tijd blijft het opties naast elkaar leggen.
1fase versus 3fase is wel een ding dus. Pro’s en cons. Ik begrijp nu de opties. Wat het exact gaat worden wordt nog 2 jaar wikken en wegen.

@IvoB2, dank voor ook deze uitgebreide motivatie.
Ja inderdaad… A-C gekoppelde batterij heeft voordeel dat niet alles stuk is als de omvormer stuk is.
Dank voor de info dat “er wel eens een maximum kan zijn aan wat je eigenlijk mag plaatsen”.
Zoals gezegd… heel prettig de opties te begrijpen.. wikken en wegen tot 2027.

1 remark mbt gebruiken van EV als batterij.
Ik had dat in eerste instantie ook bedacht. Ik heb een ioniq5 en die kan 3.6kW V2L leveren. Ik heb de controller van de laadpaal expres in de meterkast geplaatst zodat ik daar betreffende aftakking kan maken. Koppelen aan grid gaat niet (vanwege de synchronisatie) maar het huis omschakelen van netafname naar auto zou ik met de spullen die ik nu al heb vrij eenvoudig (voor een tweaker) kunnen doen.
Echter…. Ik ga het niet doen..
Mijn auto was 60.000 euro en is eigendom, geen lease. Als ik 10kWh per dag heen en weer pomp dan komt dat overeen met 1 volledige laadcyclus per week. Op dit moment heb ik ongeveer 1 laadcyclus per 2 weken. Auto gebruiken als accu betekent dus verdrievoudiging van het aantal laadcycli.
Nou weet ik wel dat er verschillende verhalen zijn over hoeveel laadcycli een auto kan hebben maar dat ga ik stomweg niet zitten hobbyen met een auto van 60.000euro die ik eigenlijk grotendeels wil oprijden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:44:
[...]
Klopt… “het is niet iets waar ik rijk van dacht te worden”. Het is hobby, maar het is ook weer niet de bedoeling dat het bakken met geld kost.
Bakken met geld is uiteraard persoonsgebonden en dus relatief.
Het is voor mij niet echt een hobby maar gewoon een deel van de huishoudelijke omgeving zoals de vaatwasser, de wasmachine, de warmwaterboiler, de verwarming,..... dat is.
Daar heb ik ook nooit van verwacht dat ze op termijn meer geld gaan opbrengen dan ze gekost hebben.
Ik ben al blij dat mijn energiesysteem (waarvan de thuisaccu gewoon een onderdeel in de hele keten is) me geen geld kost en ik er op termijn geld aan overhou. Dat kan ik niet zeggen van alle andere huishoudtoestellen. :)
Van geld weggooien - toch wanneer ik de volledige keten van mijn huishoudelijk energiemanagementsysteem bekijk en in rekening breng en niet elk onderdeel afzonderlijk - is dus absoluut geen sprake.
Ik ben al sinds 2011 bezig met het uitbouwen van mijn woning tot een onafhankelijk systeem (en daar is de thuisaccu maar een klein radertje in). Dat heeft initieel (veel) geld gekost maar op de langere termijn ook heel veel bespaard en opgebracht zodat de balans nog altijd duidelijk positief is.
En als ik dan toch geld moet uitgeven investeer ik het liever (eenmalig of met relatief lange tussenperiodes) in het eigen huishouden en omgeving dan het iedere maand door te storten naar derden zoals de eneigeleverancier, de netbeheerder en de overheid.
Ik bekijk liever het grotere plaatje dan te blijven steken in het heden en niet verder te kijken en rekenen dan dat.
Maar uiteraard ieder zijn eigen werkwijze en uitgangspunten.

Een zonneboiler past voor mij overigens niet in dat plaatje.
De bruikbare dakopp (die hier sowieso beperkt is tot 75m²) gebruik ik dan liever zoveel mogelijk om er PV op te installeren. Met een zonneboiler kan je alleen warm water aanmaken en verder niets. Met PV (overschot) kan dat eveneens (en via een WP vraagt dat nauwelijks extra energie) maar is multi inzetbaar. Indien niet meer inzetbaar kan je het (vooralsnog) zelfs nog verkopen om met de opbrengst verder te investeren en/of ander kosten te betalen.
Wanneer je een PV paneel vergelijkt met een zonneboilerplaat gaat PV doorgaans ook langer mee en vraagt veel minder onderhoud (hier staat de originele installatie van 2011 er nog die tot op heden geen enkele onderhoudskost noch enig technisch probleem met zich meebracht).

Nul op de meter heb ik nooit gehad. Ik produceer lokaal immers meer dan ik lokaal verbruik.
Ik krijg sinds 2011 bij de afrekening gewoon geld terugbetaald van de netbeheerder en de energieleverancier.
Dat komt dit jaar goed van pas. Het is idd zowat het slechtste jaar (tot op heden) dat ik de laatste tien jaar gemeten heb (ik hou alle data bij want belangrijk om te rekenen naar off grid waar je ook moet kunnen rekenen op het worst case scenario) maar de productie is nog steeds ruimschoots boven het verbruik waardoor de zelfvoorzienigheidsgraad sinds half februari op 100% staat en voor het gehele jaar 2024 (tot op heden) op 91,7%.
Dank voor de info dat “er wel eens een maximum kan zijn aan wat je eigenlijk mag plaatsen”.
Er is geen maximum dat je mag plaatsen.
Het max. hangt af van de opstelling die je kiest, het aantal PV panelen dat je dakopp. en budget toelaat en op dat vermogen moet je thuisaccu op berekend zijn.
Bij uitbreiding van PV in 2031 zal ik (volgens de huidige technische stand van zaken) waarschijnlijk ook geen panelen meer op het dak plaatsen (want dat is beperkt tot 26 panelen) maar het zuidgerichte dakvlak van de woning laten ombouwen tot één groot PV paneel zodat iedere m² dakopp. optimaal benut wordt. Gezien de productiecapaciteit dan (volgens de huidige techniek) drie keer hoger is dan de huidige volstaat de huidige 15 kWh opslag niet meer. Niet omdat ik meer opslag nodig heb om verbruik te coveren (want dat doet het nu al ruimschoots) maar omdat de productie en opslag dan technisch niet meer in verhouding staat.
1 remark mbt gebruiken van EV als batterij.
Ik had dat in eerste instantie ook bedacht. Ik heb een ioniq5 en die kan 3.6kW V2L leveren. Ik heb de controller van de laadpaal expres in de meterkast geplaatst zodat ik daar betreffende aftakking kan maken. Koppelen aan grid gaat niet (vanwege de synchronisatie) maar het huis omschakelen van netafname naar auto zou ik met de spullen die ik nu al heb vrij eenvoudig (voor een tweaker) kunnen doen.
Ik heb dan ook totaal geen interesse in V2G maar wil alleen V2H.
V2G is hier trouwens wettelijk niet toegelaten. Het grid is er niet klaar voor en er zijn geen CCSlaadpalen voor gehomologeerd.
Ik zie ook niet in waarom ik met de accu van de EV dagelijks 10 kWh zou gaan rondpompen.
De accu dient als back up van de thuisaccu en dat slechts in de maanden december en januari wanneer de verhouding PV-productie/thuisaccu niet volstaat of wanneer er een technisch probleem is met de thuisaccu. Niet meer of minder dan een benzine/diesel noodgenerator zou doen.
De mobiele accu als noodgenerator gebruiken is technisch idd niet moeilijk wanneer je al een EV (in ons geval de EV6) hebt die AC kan terugleveren en een Victronsysteem waar je een generator op kan aansluiten.
Het aantal extra cycli dat de accu dan moet maken is verwaarloosbaar op het geheel.
Ik hoop dat je toch ook niet gaat besparen op het aantal km rijden met een EV om het aantal cycli laag te houden? Met 10 kWh kan ik de woning in de winter 24 uur van energie voorzien. Rijdend geraak je daar een 50 km ver mee.
Ik kom nu (dus zonder rekening te houden met toekomstige productieverhoging van PV en grotere opslag thuisaccu) tussen half november en half februari 290 kWh te kort (die komt nu uit het net).
Stel dat ik in het worst case scenario die volledig uit de autoaccu zou moeten halen (wat sowieso niet het geval is want het is slechts de back up van de stationaire accu) dan zou dat op jaarbasis - op basis van een mobiele 74 kWh accu) vier (4!) extra cycli betekenen. Maak er met laadverliezen 5 van. Totaal verwaarloosbaar dus op de gebruiksduur van een EV.
Iedereen doet ermee wat hij/zij wil maar gewoon om het even in het juiste perspectief te plaatsen.
De prijs per kWh opslag in een EV accu is tot op heden ook nog altijd veel goedkoper dan in een stationaire accu.

Op dat vlak ook verschillend uitgangspunt. Ik zou, ongeacht de aandrijving, nooit een auto van 60000 € privé aankopen. Dat zou ik, persoonlijke mening, pas weggegooid geld zonder zinnige return vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 17:23

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Mee eens. Wij zijn nu 5,5 jaar geheel aardgasloos, maar ook aardolieloos door onze E-auto (Zeekr X, V2L) en geen vuur meer in de woning.
https://www.tunnelplan.nl/Mei2024.pdf
En we blijven natuurlijk nadenken over betere oplossingen. (voor een schoon milieu voor kinderen en kleinkinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Iemand een mening of ervaring met, de DIY kit boxen?
Apexium, Seplos, EEL, Gobel, Docan etc.

Ik ga nog 16x mb30 of mb31 bestellen. Wil er van die oranje flex busbars zij. JK200a bms. De Neey4A heb ik al.

Alleen die box is wel een dingetje. Ook moet ie wsl uit china komen zo ver ik kan achterhalen, prijzige verzendkosten.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

met het oog op een evt. Victron systeem, 3-fase, +/-15 kW wil ik orienteren op in welke ruimte het meest geschikt is.

Heeft iemand de minimale benodigde afmetingen? Als ik de victron filmpjes bekijk is een muuroppervlak van 1m2 volgens mij genoeg voor de multiplus en andere controllers (maar een afmeting van de multiplexplaat lijkt me wel duidelijker). Hoe zit het met de vloeroppervlakte van de accu's? ik zie serverracks gebruikt om accu's in op te slaan, dus een oppervlak van 50x60 zal afdoende moeten zijn met een hoogte van 1 meter?

Ik zit namelijk te fantaseren over het bouwen van een woningleunende schuurtje in de achtertuin en dan de kabels door de kruipruimte naar de meterkast te leiden,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Bakken met geld is uiteraard persoonsgebonden en dus relatief.
Het is voor mij niet echt een hobby maar gewoon een deel van de huishoudelijke omgeving zoals de vaatwasser, de wasmachine, de warmwaterboiler, de verwarming,..... dat is.
Daar heb ik ook nooit van verwacht dat ze op termijn meer geld gaan opbrengen dan ze gekost hebben.
Ik ben al blij dat mijn energiesysteem (waarvan de thuisaccu gewoon een onderdeel in de hele keten is) me geen geld kost en ik er op termijn geld aan overhou. Dat kan ik niet zeggen van alle andere huishoudtoestellen. :)
Van geld weggooien - toch wanneer ik de volledige keten van mijn huishoudelijk energiemanagementsysteem bekijk en in rekening breng en niet elk onderdeel afzonderlijk - is dus absoluut geen sprake.
Ik ben al sinds 2011 bezig met het uitbouwen van mijn woning tot een onafhankelijk systeem (en daar is de thuisaccu maar een klein radertje in). Dat heeft initieel (veel) geld gekost maar op de langere termijn ook heel veel bespaard en opgebracht zodat de balans nog altijd duidelijk positief is.
En als ik dan toch geld moet uitgeven investeer ik het liever (eenmalig of met relatief lange tussenperiodes) in het eigen huishouden en omgeving dan het iedere maand door te storten naar derden zoals de eneigeleverancier, de netbeheerder en de overheid.
Ik bekijk liever het grotere plaatje dan te blijven steken in het heden en niet verder te kijken en rekenen dan dat.
Maar uiteraard ieder zijn eigen werkwijze en uitgangspunten.

Een zonneboiler past voor mij overigens niet in dat plaatje.
De bruikbare dakopp (die hier sowieso beperkt is tot 75m²) gebruik ik dan liever zoveel mogelijk om er PV op te installeren. Met een zonneboiler kan je alleen warm water aanmaken en verder niets. Met PV (overschot) kan dat eveneens (en via een WP vraagt dat nauwelijks extra energie) maar is multi inzetbaar. Indien niet meer inzetbaar kan je het (vooralsnog) zelfs nog verkopen om met de opbrengst verder te investeren en/of ander kosten te betalen.
Wanneer je een PV paneel vergelijkt met een zonneboilerplaat gaat PV doorgaans ook langer mee en vraagt veel minder onderhoud (hier staat de originele installatie van 2011 er nog die tot op heden geen enkele onderhoudskost noch enig technisch probleem met zich meebracht).

Nul op de meter heb ik nooit gehad. Ik produceer lokaal immers meer dan ik lokaal verbruik.
Ik krijg sinds 2011 bij de afrekening gewoon geld terugbetaald van de netbeheerder en de energieleverancier.
Dat komt dit jaar goed van pas. Het is idd zowat het slechtste jaar (tot op heden) dat ik de laatste tien jaar gemeten heb (ik hou alle data bij want belangrijk om te rekenen naar off grid waar je ook moet kunnen rekenen op het worst case scenario) maar de productie is nog steeds ruimschoots boven het verbruik waardoor de zelfvoorzienigheidsgraad sinds half februari op 100% staat en voor het gehele jaar 2024 (tot op heden) op 91,7%.

[...]

Er is geen maximum dat je mag plaatsen.
Het max. hangt af van de opstelling die je kiest, het aantal PV panelen dat je dakopp. en budget toelaat en op dat vermogen moet je thuisaccu op berekend zijn.
Bij uitbreiding van PV in 2031 zal ik (volgens de huidige technische stand van zaken) waarschijnlijk ook geen panelen meer op het dak plaatsen (want dat is beperkt tot 26 panelen) maar het zuidgerichte dakvlak van de woning laten ombouwen tot één groot PV paneel zodat iedere m² dakopp. optimaal benut wordt. Gezien de productiecapaciteit dan (volgens de huidige techniek) drie keer hoger is dan de huidige volstaat de huidige 15 kWh opslag niet meer. Niet omdat ik meer opslag nodig heb om verbruik te coveren (want dat doet het nu al ruimschoots) maar omdat de productie en opslag dan technisch niet meer in verhouding staat.

[...]

Ik heb dan ook totaal geen interesse in V2G maar wil alleen V2H.
V2G is hier trouwens wettelijk niet toegelaten. Het grid is er niet klaar voor en er zijn geen CCSlaadpalen voor gehomologeerd.
Ik zie ook niet in waarom ik met de accu van de EV dagelijks 10 kWh zou gaan rondpompen.
De accu dient als back up van de thuisaccu en dat slechts in de maanden december en januari wanneer de verhouding PV-productie/thuisaccu niet volstaat of wanneer er een technisch probleem is met de thuisaccu. Niet meer of minder dan een benzine/diesel noodgenerator zou doen.
De mobiele accu als noodgenerator gebruiken is technisch idd niet moeilijk wanneer je al een EV (in ons geval de EV6) hebt die AC kan terugleveren en een Victronsysteem waar je een generator op kan aansluiten.
Het aantal extra cycli dat de accu dan moet maken is verwaarloosbaar op het geheel.
Ik hoop dat je toch ook niet gaat besparen op het aantal km rijden met een EV om het aantal cycli laag te houden? Met 10 kWh kan ik de woning in de winter 24 uur van energie voorzien. Rijdend geraak je daar een 50 km ver mee.
Ik kom nu (dus zonder rekening te houden met toekomstige productieverhoging van PV en grotere opslag thuisaccu) tussen half november en half februari 290 kWh te kort (die komt nu uit het net).
Stel dat ik in het worst case scenario die volledig uit de autoaccu zou moeten halen (wat sowieso niet het geval is want het is slechts de back up van de stationaire accu) dan zou dat op jaarbasis - op basis van een mobiele 74 kWh accu) vier (4!) extra cycli betekenen. Maak er met laadverliezen 5 van. Totaal verwaarloosbaar dus op de gebruiksduur van een EV.
Iedereen doet ermee wat hij/zij wil maar gewoon om het even in het juiste perspectief te plaatsen.
De prijs per kWh opslag in een EV accu is tot op heden ook nog altijd veel goedkoper dan in een stationaire accu.

Op dat vlak ook verschillend uitgangspunt. Ik zou, ongeacht de aandrijving, nooit een auto van 60000 € privé aankopen. Dat zou ik, persoonlijke mening, pas weggegooid geld zonder zinnige return vinden.
Dank weer!
Iedereen maakt sowieso zijn eigen afwegingen maar ik vind het leuk om andermans inzichten te lezen.

Mbt zonne-boiler heb je 100% gelijk. Ik zou dat never nooit opnieuw doen. In 2008 was pv echter vele malen duurder en stukke minder efficiënt dan nu. Na veel vergelijken kwam de zonneboiler als winnaar uit de bus. Met alle ervaring daarvan (en dat is ook wel weer het leuke van pionieren):
- warmteverliezen zijn gigantisch, 10 a 20%.
- je hebt een soort efficiëntie verlies omdat je flink moet overdimensioneren om voldoende dagen in de zomer douchewater te hebben. in de winter heb je dan echter nog steeds bijna niks.
- je hebt “laagwaardige energie”. Vergeleken met pv plus warmtepomp ben je echt slechter uit.
Behalve douche zit ook mijn jacuzzi er op en dat maakt het voor mijn persoonlijke situatie dan wel weer “ok”. Ik raadt het echter niemand aan.

Mhh… jij wil de auto dus gebruiken “in combinatie” met accu. Op die manier is het cycli sommetje inderdaad vele malen gunstiger.
Kijk… dat is dan toch weer de fun van een forum als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stefannn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:58:
Mhh… jij wil de auto dus gebruiken “in combinatie” met accu. Op die manier is het cycli sommetje inderdaad vele malen gunstiger.
Kijk… dat is dan toch weer de fun van een forum als dit.
Uiteraard.
De auto hangt niet altijd aan de muur. Om zelfvoorzienend te zijn kan je dus niet zonder thuisaccu.
De auto staat ook relatief veel stil. Zonde om hem dus niet te gebruiken als ie stil staat.

De accu van een EV wordt tijdens het rijden ook vele malen zwaarder belast dan gekoppeld aan een woning. Zowel in kWh als in kW.
Ik begrijp dus niet zo goed dat men zich zorgen zou maken om een EV te koppelen aan een woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50
Ik heb nu sinds eind April mijn systeem actief.
2 Pylontech US5000 voor totaal 10KWh accu's gekoppeld aan een Victron multiplus 2 48/5000 GX enkel fase.
Dit alles voor +- 4000 euro zelf geinstalleerd. Niet gekocht om er rijk van te worden of dit terug te verdienen maar om er mee bezig te zijn als hobby en er in de toekomst meer onafhankelijk te zijn van de grillige netbeheerders. Tevens al enkele jaren 2 Solar-edge systemen totaal 6 KWp gekoppeld d.m.v. 2 Shelly's op de Victron om deze zichtbaar te krijgen.

Ik gebruik op dit moment nog het ESS voor 0 op de meter. en heb tot eind Augustus 2025 nog een vast contract waarbij de KWh prijs 0,46 cent is. Ik heb nu een volledig maand kunnen kijken en als ik dit vergelijk met vorig jaar is het leuk om te zien dat er enige besparingen mogelijk zijn. Vorig jaar Mei 522 KWh opgewekt en daar 370 KWh van verbruikt. Nu afgelopen Mei 275 KWh opgewekt en 11 KWh verbruikt. Als eerste valt op dat de zonuren aanmerkelijk minder waren dit jaar! Maar ondanks dat nog wat kunnen verdienen. Vorig jaar 522 - 370 is over 152 KWH maal 0,46 cent is 69,92. Nu 275 - 11 KWh is 264 maal 0,46 cent is 121,44 euro.

Alle kleine beetjes helpen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oq7qQB74J8b6vqiEOamXBrhQoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FB7U6QtGEIHNL6we1HtoobhR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pLJigBVAo3npK9bLJyImeedExc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7ZGZtRGzmx4Ayy8wmJmWjRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ1CNuRGB2LB6shLiJUHI2VSoiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUqX1zjlUf4TBQlByGXTHXw4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXa1KZ3HKvzJ_pZ_DITHs4QQuu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfVcoJ8HiD3x12doP9IxGkj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFJLKJ3iZNGwR0K-GZYnfYLeIcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNqVxxTCvrM6F2yYDHN1PhaZ.png?f=fotoalbum_large

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Leuke TLV heb je nog, dat haal ik niet (meer).

Wat geeft in het laatste plaatje de grafiek "Net" met 4W precies aan?

Hoe kom je van 236.4V en 1.8A op 4W en niet de meer voor de hand liggende 425W?

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51
kmf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:06:
met het oog op een evt. Victron systeem, 3-fase, +/-15 kW wil ik orienteren op in welke ruimte het meest geschikt is.

Heeft iemand de minimale benodigde afmetingen? Als ik de victron filmpjes bekijk is een muuroppervlak van 1m2 volgens mij genoeg voor de multiplus en andere controllers (maar een afmeting van de multiplexplaat lijkt me wel duidelijker). Hoe zit het met de vloeroppervlakte van de accu's? ik zie serverracks gebruikt om accu's in op te slaan, dus een oppervlak van 50x60 zal afdoende moeten zijn met een hoogte van 1 meter?

Ik zit namelijk te fantaseren over het bouwen van een woningleunende schuurtje in de achtertuin en dan de kabels door de kruipruimte naar de meterkast te leiden,
Ik was dit ook van plan maar ga waarschijnlijk naar 3 x 3000 is veel kleiner, een 5000 is 564 mm hoog en houd dan ook ruimte voor aan en afvoer koellucht. een 3000VA is nog wel op 1 x 1 meter te zetten .https://www.victronenergy.nl/upload/documents/MultiPlus-II-48V-5000VA-230V-PMP482505000.pdf

Ik heb een Rittal kast 1000 breed 1200 hoog daar passen 3 Multiplus met bij behoren net in.

Los in een schuurtje ben ik toch huiverig voor helemaal als het er wel eens vochtig is. Houd er ook rekening mee dat de meeste cellen onder 0 graden niet fijn vinden

En een grote Multiplus heeft ook meer nullast verliezen https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
gaafst schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:03:
Leuke TLV heb je nog, dat haal ik niet (meer).

Wat geeft in het laatste plaatje de grafiek "Net" met 4W precies aan?

Hoe kom je van 236.4V en 1.8A op 4W en niet de meer voor de hand liggende 425W?
Ik denk dat daar een comma verkeerd staat. Het zxou moeten zijn 0,018A dat zou het zijn 4,25W.
De berekening in Watts klopt wel als ik mijn P1 meter mag geloven.
De gridmeter is de ET112 van Victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Nee, Hij meet heel veel blindstroom. Komt door alle ledlampen etc.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
Net als vele anderen ben ik ook aan het kijken voor een thuisaccu. Los van de vraag of het economisch rendabel etc. is (in ons geval niet), zit ik ook met een andere vraag waarop ik nog geen antwoord op gevonden heb.

Momenteel hebben we in de schuur een Growatt SPH 4600 (1P) hangen met 4800WP via een tweetal MTTP-strings. Bij uitstek een mooie omvormer om een accu op aan te sluiten. Nu ben ik me bewust van de beperkingen van laadt en ontlaat stroom en dat dit nooit optimaal gaat zijn op deze manier. Echter is via de specs terug te lezen dat de accu binnen de 3KW en 12KW moet vallen om te werken (gaat al niet helemaal op met 2x een GBLI --> 13KW). Weet iemand hoe hard deze beperking is bij deze Growatt omvormer (of uberhaubt voor een omvormer). Is dit een software matig limiet, fysiek lijkt het me onmogelijk om hem daarop te limieteren.

Mocht ik over het eerdere antwoord heen hebben gelezen dan word ik ook graag terecht gewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
JoJo85 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:05:
Net als vele anderen ben ik ook aan het kijken voor een thuisaccu. Los van de vraag of het economisch rendabel etc. is (in ons geval niet), zit ik ook met een andere vraag waarop ik nog geen antwoord op gevonden heb.

Momenteel hebben we in de schuur een Growatt SPH 4600 (1P) hangen met 4800WP via een tweetal MTTP-strings. Bij uitstek een mooie omvormer om een accu op aan te sluiten. Nu ben ik me bewust van de beperkingen van laadt en ontlaat stroom en dat dit nooit optimaal gaat zijn op deze manier. Echter is via de specs terug te lezen dat de accu binnen de 3KW en 12KW moet vallen om te werken (gaat al niet helemaal op met 2x een GBLI --> 13KW). Weet iemand hoe hard deze beperking is bij deze Growatt omvormer (of uberhaubt voor een omvormer). Is dit een software matig limiet, fysiek lijkt het me onmogelijk om hem daarop te limieteren.

Mocht ik over het eerdere antwoord heen hebben gelezen dan word ik ook graag terecht gewezen.
3 tot 12 KW of kWh? Waarschijnlijk zijn de Growatt accu pakketten per 3kWh dus kan je er één tot vier aan hangen. Die accu’s hebben een bepaalde spanning, de omvormer heeft dan een DC ingangsspanningsbereik die de spanning van één tot vier maal de spanning van één accu afdekt. Bij meerdere accu’s staan ze in serie waardoor je de spanningen per pakket bij elkaar op telt. Je mag dan niet boven het maximum van de omvormer gaan.
Zo werkt het in ieder geval bij mijn SolaX opstelling. SolaX heeft ook nog een losse parallelbox waarmee je twee strings van accu’s parallel kan zetten. De ingangsspanning blijft dan binnen de grenzen maar de capaciteit verdubbeld wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Anker komt met een nieuw batterij systeem: de Anker SOLIX X1
helaas prijzen kon ik nog niet zien. Dus of het qua prijs interessant is kun je op dit moment nog niet zeggen.

Het is wel moulair opgezet en werkt met LiFePO4 batterijen.
kun je zelfs buiten opstellen en de unit is met 15cm super smal. Dus zou ook makelijk in je garage kunnen passen, juist daar waar elke cm telt.

site: Anker SOLIX X1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPaYVqEZaShKdcEtUENALtS9sQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMXNZfWsfwMMHnGpxN5kj6tK.png?f=fotoalbum_large

overigens hebben ze ook een mogelijk interessant systeem voor een mini PV systeem wat je zo in een stopcontact kunt pluggen incl opslag (modulair).
dat is de Anker SOLIX Solarbank E1600, dat is een omvormer (die je dus direct via een stekker in je WCD kunt aansluiten) en eeen opslag van 1.6kWh (is uitbreidbaar in stappen van die 1,6 kWh). kost circa 1100 euro. uitbreiding batterij kost circa 600 euro per unit.
is ook zonder omvormer te krijgen, als je bv al een omvormer hebt.
Anker SOLIX Solarbank E1600
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v65P9LFMHw1kmCUkXZL8bVBGBjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v1HuZQTEmdLYnRgrl7g6PutW.webp?f=fotoalbum_large

vooral die laatste zonder omvormer zou met een opgrade een aardige concurent kunnen zijn voor bv de sessy, hoewel ik denk dat het pas met de nieuwe Na-ion batterijen echt interessant gaat worden (tenminste als deze op circa 1.000 euro per 5 kWh gaan zitten).

[ Voor 55% gewijzigd door MacD007 op 11-06-2024 13:31 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
spattex schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:06:
Ik heb nu sinds eind April mijn systeem actief.
2 Pylontech US5000 voor totaal 10KWh accu's gekoppeld aan een Victron multiplus 2 48/5000 GX enkel fase.
Dit alles voor +- 4000 euro zelf geinstalleerd. Niet gekocht om er rijk van te worden of dit terug te verdienen maar om er mee bezig te zijn als hobby en er in de toekomst meer onafhankelijk te zijn van de grillige netbeheerders. Tevens al enkele jaren 2 Solar-edge systemen totaal 6 KWp gekoppeld d.m.v. 2 Shelly's op de Victron om deze zichtbaar te krijgen.

Ik gebruik op dit moment nog het ESS voor 0 op de meter. en heb tot eind Augustus 2025 nog een vast contract waarbij de KWh prijs 0,46 cent is. Ik heb nu een volledig maand kunnen kijken en als ik dit vergelijk met vorig jaar is het leuk om te zien dat er enige besparingen mogelijk zijn. Vorig jaar Mei 522 KWh opgewekt en daar 370 KWh van verbruikt. Nu afgelopen Mei 275 KWh opgewekt en 11 KWh verbruikt. Als eerste valt op dat de zonuren aanmerkelijk minder waren dit jaar! Maar ondanks dat nog wat kunnen verdienen. Vorig jaar 522 - 370 is over 152 KWH maal 0,46 cent is 69,92. Nu 275 - 11 KWh is 264 maal 0,46 cent is 121,44 euro.

Alle kleine beetjes helpen..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg leuk, maar wat heeft dit leuke speelgoed nu gekost en wat is je ROI (TVT) gezien je huidige ervaringen ?
want dan zijn we weer mooi on-topic "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
PCJR schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:19:
Iemand een mening of ervaring met, de DIY kit boxen?
Apexium, Seplos, EEL, Gobel, Docan etc.

Ik ga nog 16x mb30 of mb31 bestellen. Wil er van die oranje flex busbars zij. JK200a bms. De Neey4A heb ik al.

Alleen die box is wel een dingetje. Ook moet ie wsl uit china komen zo ver ik kan achterhalen, prijzige verzendkosten.
Er is een Youtube kanaal genaamd The Off-Grid Garage waar de Youtuber een aantal DHZ kits in elkaar zet en reviewed.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
asing schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Er is een Youtube kanaal genaamd The Off-Grid Garage waar de Youtuber een aantal DHZ kits in elkaar zet en reviewed.
Klopt, allemaal al gezien :) thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:08:
Anker komt met een nieuw batterij systeem: de Anker SOLIX X1
helaas prijzen kon ik nog niet zien. Dus of het qua prijs interessant is kun je op dit moment nog niet zeggen.

Het is wel moulair opgezet en werkt met LiFePO4 batterijen.
kun je zelfs buiten opstellen en de unit is met 15cm super smal. Dus zou ook makelijk in je garage kunnen passen, juist daar waar elke cm telt.

site: Anker SOLIX X1
[Afbeelding]

overigens hebben ze ook een mogelijk interessant systeem voor een mini PV systeem wat je zo in een stopcontact kunt pluggen incl opslag (modulair).
dat is de Anker SOLIX Solarbank E1600, dat is een omvormer (die je dus direct via een stekker in je WCD kunt aansluiten) en eeen opslag van 1.6kWh (is uitbreidbaar in stappen van die 1,6 kWh). kost circa 1100 euro. uitbreiding batterij kost circa 600 euro per unit.
is ook zonder omvormer te krijgen, als je bv al een omvormer hebt.
Anker SOLIX Solarbank E1600
[Afbeelding]

vooral die laatste zonder omvormer zou met een opgrade een aardige concurent kunnen zijn voor bv de sessy, hoewel ik denk dat het pas met de nieuwe Na-ion batterijen echt interessant gaat worden (tenminste als deze op circa 1.000 euro per 5 kWh gaan zitten).
Deze?
https://thuisbatterijnederland.nl/product/anker-solix-x1/

(1e hit op google, geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jup, dank je, ik kon hem zo snel niet vinden, waarschijnlijk een tipfoutje van mij. Met .1450 euro voor 5 kWh is dit best interessant aan het worden, prijzen dalen nu snel denk ik. Nu nog niet nodig, maar ALS in 2027 de saldering af gaat, of (wat je nu ook weer hoord, afgebouwd gaat worden) is de prijs ondertussen tot 1.000 euro gedaald, en dan is het best leuk aan het worden. dan zou 10 tot 15 kWh mogelijk binnen de mogelijkheden komen (moet de stroom wel niet te goedkoop worden, anders lukt het nog niet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Jup, dank je, ik kon hem zo snel niet vinden, waarschijnlijk een tipfoutje van mij. Met .1450 euro voor 5 kWh is dit best interessant aan het worden, prijzen dalen nu snel denk ik. Nu nog niet nodig, maar ALS in 2027 de saldering af gaat, of (wat je nu ook weer hoord, afgebouwd gaat worden) is de prijs ondertussen tot 1.000 euro gedaald, en dan is het best leuk aan het worden. dan zou 10 tot 15 kWh mogelijk binnen de mogelijkheden komen (moet de stroom wel niet te goedkoop worden, anders lukt het nog niet :) )
De informatie bij veel thuisbatterijen is nogal beperkt om al tot een keuze te komen om een offerte aan te vragen. Zoa is er geen informatie te vinden of ook deze batterij verschillende modussen heeft zoal nul-op-de-meter of dynamisch contract of onbalans markt of xxxx. Als je optimaal gebruik wilt maken van zonnepanelen / EV laden / baterij gebruik, dan moet er toch wat slimme software bijzitten. Tenminste als je geen thuis domotica hebt.

Waar ik naar op zoek ben:
1. Thuisbatterij die op 3 fases kan opladen en ontladen
2. Optimaal kan omgaan met opgewekte zonne energie en/of goedkoopste dynamische tarieven
3. Aangesloten direct op de meterkast (dus niet tussen zonnepaneel omvormers en meterkast vanwege ruimte gebrek.
4. Slimme software die mee ontwikkelt op de Nederlandse energie markt.
5. Duidelijke en handige app
6. Optimaal kan functioneren met warmtepomp en dynamische tarieven in de winter.
7. Optimaal kan omgaan met EV's laden (2 stuks).
8. Minimaal 15 kWh
9. LFP batterij technologie
10. Het oog en oor is ook van invloed
11. Kant en klare batterij, geinstalleerd door erkend installateur (dus geen zelfbouw)
12 ... en alles waar ik nu niet opkom 8)7

Welke batterij heeft dit? of toch maar even nog een paar jaartjes wachten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Ik hoor ook verhalen over thuisaccu's die aangestuurd worden door de energieleveranciers of zo. Ook een interessant concept, want wie weet nu beter wanneer ze willen dat er stroom de accu in of uit moet stromen dan hen. Dat zorgt dan voor een zo groot mogelijke impact op de beperking van de overbelasting van het energienet, waar het grotendeels toch om draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MajaMestreech schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:54:
[...]

De informatie bij veel thuisbatterijen is nogal beperkt om al tot een keuze te komen om een offerte aan te vragen. Zoa is er geen informatie te vinden of ook deze batterij verschillende modussen heeft zoal nul-op-de-meter of dynamisch contract of onbalans markt of xxxx. Als je optimaal gebruik wilt maken van zonnepanelen / EV laden / baterij gebruik, dan moet er toch wat slimme software bijzitten. Tenminste als je geen thuis domotica hebt.

2. Optimaal kan omgaan met opgewekte zonne energie en/of goedkoopste dynamische tarieven
3. Aangesloten direct op de meterkast (dus niet tussen zonnepaneel omvormers en meterkast vanwege ruimte gebrek.
6. Optimaal kan functioneren met warmtepomp en dynamische tarieven in de winter.
8. Minimaal 15 kWh
11. Kant en klare batterij, geinstalleerd door erkend installateur (dus geen zelfbouw)

ik vrees het laatste, overigens zolang er gesaldeerd mag worden en je nog geen terugleverkosten hebt is het verstandig om te wachten. zeker nu met de verwachte nieuwe typen Na-ion batterijen, die echt veel goedkoper zouden moeten worden (tenminste dat is de verwachting).
gewoon de markt in de gaten houden, en ja, je heb met je antwoorden wel gelijk, de vraag is echter of je het ook met minder slimme ook zou kunnen, en daardoor niet de hoofdprijs moet betalen, met 95% zou ik dan ook al tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
[...]

8. Minimaal 15 kWh

Jouw apparatuur (warmtepomp, EV lader/auto) moeten ook "slim" en/of -extern- aanstuurbaar zijn.

Verder nog het hele lijstje, kortom nog zeker paar jaar wachten :+.
Michiel1978 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:09:
Ik hoor ook verhalen over thuisaccu's die aangestuurd worden door de energieleveranciers of zo. Ook een interessant concept, want wie weet nu beter wanneer ze willen dat er stroom de accu in of uit moet stromen dan hen. Dat zorgt dan voor een zo groot mogelijke impact op de beperking van de overbelasting van het energienet, waar het grotendeels toch om draait.
Zonneplan Nexus doet dit, leuk concept maar risico ligt wel bij de gebruiker/koper...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Michiel1978 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:09:
daar moet ik echt niet aan denken, of zij moeten deze gratis (en vergeet de plaatsingshuur niet, die zij aan jou zouden moeten betalen) bij je willen plaatsen. Maar zelf dan wil daar wel nog zelf over beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
ErnstvV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 06:45:
[...]

3 tot 12 KW of kWh? Waarschijnlijk zijn de Growatt accu pakketten per 3kWh dus kan je er één tot vier aan hangen. Die accu’s hebben een bepaalde spanning, de omvormer heeft dan een DC ingangsspanningsbereik die de spanning van één tot vier maal de spanning van één accu afdekt. Bij meerdere accu’s staan ze in serie waardoor je de spanningen per pakket bij elkaar op telt. Je mag dan niet boven het maximum van de omvormer gaan.
Zo werkt het in ieder geval bij mijn SolaX opstelling. SolaX heeft ook nog een losse parallelbox waarmee je twee strings van accu’s parallel kan zetten. De ingangsspanning blijft dan binnen de grenzen maar de capaciteit verdubbeld wel.
@ErnstvV
Volgens de specs gaat het om 12 KWH, maar dat lijkt me heel raar bij opslag. Als we het hebben over (ont)laden dan zou ik het wel hebben.

Ter volledigheid snip uit de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs0VnlZOu86yVQG3J3HksKPLBN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VV67KdNzKuWyZ6aeoQZ92sS3.png?f=user_large

In mijn begrip zou de capaciteit niet uit moeten maken zolang het voltage maar tussen de 42 en 59V zit. Dat is uiteindelijk waar het om gaat. Of de opslag 1KW, 10KW of 100KW is, zou niet uit maken (rekening houdend met de (ont)laad snelheid. Echter kan ik er heel erg naast zitten en echt iets over het hoofd zien, maar dan ben ik me daar liever bewust van voor ik bepaalde aanschafkosten maak :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

8. Minimaal 15 kWh

Warmtepomp enzo weet ik niet. Wel een mooi lijstje. Zonneplan heeft de Nexus. Je koopt systeem. ZP handeld via jou of je gebruikt hem in de zelfconsumptie stand. Of je hem verder kunt aansturen al? Dacht het van niet. Vraag zou je in het Nexus topic kunnen stellen.

Daarnaast heb je GivEnergy (accuselect), Bliq, Alphaess. Ik heb screens gezien van deze systemen (app). Kijk evt eens in de playstore of website. Ziet er overzichtelijk uit. Persoonlijk vind ik dat de mooiere systemen en meer opties (voor nu). Eerlijkheid erbij is wel dat zelfconsumptie en dayahead handel niet echt rendabel zijn. Je moet dus eigenlijk voor nu naar onbalans voor rendement.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik zat zonet weer even energie leveranciers te vergelijken, en het viel mij op dat bij budget energie terugleverkosten alleen over saldeerbare teruglevering gaan. Ik weet niet of dit overal het geval is maar hier zag ik het voor het eerst echt specifiek benoemd worden.

Met mijn 16KWh thuisaccu zou ik volgens voorspellingen maar 700-900kwh salderen dus dat scheelt dan wel een aardig bedrag t.o.v. de hogere schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
.Erik. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:48:
Ik zat zonet weer even energie leveranciers te vergelijken, en het viel mij op dat bij budget energie terugleverkosten alleen over saldeerbare teruglevering gaan. Ik weet niet of dit overal het geval is maar hier zag ik het voor het eerst echt specifiek benoemd worden.

Met mijn 16KWh thuisaccu zou ik volgens voorspellingen maar 700-900kwh salderen dus dat scheelt dan wel een aardig bedrag t.o.v. de hogere schalen.
Wat vlgs mij niet over de meter gaat is dus niet salderen. Gaat het de batterij in en je weet een groot deel zelf te verbruiken dan scheelt dat sws in TLB. Bij de 1 is het ct/kWh ander werkt weer met schalen. Bij degene waar het in vaste kosten is opgenomen heb je weinig invloed gok ik op besparing.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Devke schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Wat vlgs mij niet over de meter gaat is dus niet salderen. Gaat het de batterij in en je weet een groot deel zelf te verbruiken dan scheelt dat sws in TLB. Bij de 1 is het ct/kWh ander werkt weer met schalen. Bij degene waar het in vaste kosten is opgenomen heb je weinig invloed gok ik op besparing.
Klopt daar kun je een hoop besparen inderdaad!

Waar ik eerst mee zat is dat ik naast dan nog Die 700-900kwh ook een overschot heb van 6000kwh. Bij budget energie word ik daar dus niet op afgerekend zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:07
.Erik. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:48:

Vreemd die verschillen. Wij hebben een contract afgesloten bij Greenchoice, maar anders was dit een optie geweest voor ons misschien. We salderen maar rond de 1700kWh maar leveren totaal wel zo'n 3500kWh terug. Dat scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
.Erik. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Klopt daar kun je een hoop besparen inderdaad!

Waar ik eerst mee zat is dat ik naast dan nog Die 700-900kwh ook een overschot heb van 6000kwh. Bij budget energie word ik daar dus niet op afgerekend zo te zien.
Lees de diverse andere topics maar eens na :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Erg leuk, maar wat heeft dit leuke speelgoed nu gekost en wat is je ROI (TVT) gezien je huidige ervaringen ?
want dan zijn we weer mooi on-topic "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Dat staat er toch 4000 euro zelf geinstalleerd, de TVT is voor mij niet het belangrijkste dat schreef ik ook.
Waarom niet on topic? MIJN thuisaccu IS AL interessant voor mij. Waarom omdat het niet altijd in geld uitgedrukt hoeft te worden. Voor mij is elke kWh die niet over mijn meter naar buiten gaat dikke winst..
Trouwens we zitten nu op 15kWh, Afgelopen weekend nog een Pylontech US5000 bijgeplaatst voor 900 eurotjes., nog niet in bedrijf geweest. Was een toevallig een kans die voorbij kwam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
spattex schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Dat staat er toch 4000 euro zelf geinstalleerd, de TVT is voor mij niet het belangrijkste dat schreef ik ook.
Waarom niet on topic? MIJN thuisaccu IS AL interessant voor mij. Waarom omdat het niet altijd in geld uitgedrukt hoeft te worden. Voor mij is elke kWh die niet over mijn meter naar buiten gaat dikke winst..
Trouwens we zitten nu op 15kWh, Afgelopen weekend nog een Pylontech US5000 bijgeplaatst voor 900 eurotjes., nog niet in bedrijf geweest. Was een toevallig een kans die voorbij kwam...
Sorry hoor, blijkbaar overheen gelezen, ja dat stond er dus wel bij., meaculpa _/-\o_

Echter een wat vriendelijke reactie van jou kant zou je wel ook sieren.

Mooie prijs voor die Pylontech US5000, die kosten namelijk ruim 2.000 euro. en zeker voor eenje die nog in nieuwstaat verkeerde. d:)b

aan de andere kant is dit natuurlijk voor een normale consument denk ik wel 3 bruggen te ver, maar prima dat jij daar blij mee bent en je reden vind ik ook een hele goede, niet altijd hoeft iets in geld uitgedrukt te worden, waren maar meer mensen zoals jij. d:)b topie voor het milieu *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:06
MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Mooie prijs voor die Pylontech US5000, die kosten namelijk ruim 2.000 euro. en zeker voor eenje die nog in nieuwstaat verkeerde. d:)b
Overdrijven is ook een vak. Ze kosten 1349,95 exclusief verzendkosten.

@spattex ik ben wel benieuwd waar jij Euro 900,- heb betaald voor een US5000. Voor die prijs wil ik er ook wel een aantal.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Simpel360 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Lees de diverse andere topics maar eens na :F
Heb al lopen zoeken op verschillende termen maar kon weinig vinden zo snel.

Ook de prijsvergelijkers geven budget energie aan als de goedkoopste (-35€ p/m) dus lijkt mij dat het klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Ze kosten 1349,95 exclusief verzendkosten.

@spattex ik ben wel benieuwd waar jij Euro 900,- heb betaald voor een US5000. Voor die prijs wil ik er ook wel een aantal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qo4t5o7eCDwSgJZuwhEId97pOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VOqAULCyk7FmCW5H7b0GKX5.png?f=fotoalbum_large

en deze, is dan wel weer een stuk goedkoper, maar nog steeds niet de prijs die jij noemd, dus mijn prijs indcatie, lager kan altijd, is zo gek niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yzpHd4K1_Mdx4pnX085tvtg-1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tzUl3O1SennfaYJBNBLjEgUy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:06
MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:07:
[...]

[Afbeelding]

en deze, is dan wel weer een stuk goedkoper, maar nog steeds niet de prijs die jij noemd, dus mijn prijs indcatie, lager kan altijd, is zo gek niet.

[Afbeelding]
Dure uitzoeken is geen kunst.

Kijk eens hier

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Dure uitzoeken is geen kunst.

Kijk eens hier
nee, dat waren de eerste die opkwamen, even goed lezen wat ik zij, goedkoper kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:47
.Erik. schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Heb al lopen zoeken op verschillende termen maar kon weinig vinden zo snel.

Ook de prijsvergelijkers geven budget energie aan als de goedkoopste (-35€ p/m) dus lijkt mij dat het klopt
Ook op de afkorting BE ? Zijn nogal gek op afk. in de topics. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
spattex schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Plaats je zo'n thuisbatterij buiten het huis of accepteer je gewoon het extra risico dat je loopt bij brand met een lithium ion batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Sjamo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Plaats je zo'n thuisbatterij buiten het huis of accepteer je gewoon het extra risico dat je loopt bij brand met een lithium ion batterij?
Het is een LiFePO4 batterij.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hansvk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Het is een LiFePO4 batterij.
Als ik zoek, en ook als ik kijk bij de eerdere afbeeldingen, zie ik zowel dat, als lithium ion. Blijkbaar op hetzelfde typenr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
Sjamo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Als ik zoek, en ook als ik kijk bij de eerdere afbeeldingen, zie ik zowel dat, als lithium ion. Blijkbaar op hetzelfde typenr?
Ik denk dat dat een typo is. LiFePO4 heeft het echt wel overgenomen van Li-Ion.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Sjamo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Zie bijgevoegd plaatje, dit komt van Pylontech zelf wat betreft de samenstelling van de US5000.
Tevens kan je het aan de cel voltages zien 15S maximaal laden tot 53V is 3,53V per cel. Li-Ion gaat tot 4,2V per cel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuapItorKCvnwPMRh4PS41I4K-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ktTbJx55GVDPLPD52EQA0FM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door spattex op 12-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

dit specifieke merk en type is met LiFePO4 (LFP) batterijtechnologie uitgerust, dus geen Li-ion batterijtype. LiFePO4 hebben en stuk lager risico op brand.

Maar je opmerking is zeker niet verkeerd, want dat aspect wordt vaak vergeten. Ik zou een Li-ion batterij van deze afmetingen/capaciteit zeker ook niet binnen in huis willen hebben. Zelfs met fiets batterijen die vaak wel Li-ion zijn moet je eigenlijk niet s'nachts of onbeheerd gaan opladen.

De IP waarde van dit product is echter slechts IP20, dus geen bescherming tegen vocht, dus deze moet je binnenshuis opstellen. of in een kast die wel de juiste IP klasse voor buiten. (min. IP 65) plaatsen. Voor een garage gebruik je normaal gezien IP44, dus voor in de garage is deze helaas niet geschikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Volgens mij duiden jullie op het onderscheid tussen LFP en NMC. Beiden zijn lithium-ion accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
spattex schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Zie bijgevoegd plaatje, dit komt van Pylontech zelf wat betreft de samenstelling van de US5000.
Tevens kan je het aan de cel voltages zien 15S maximaal laden tot 53V is 3,53V per cel. Li-Ion gaat tot 4,2V per cel.
[Afbeelding]
Het eerste op de lijst geeft het al aan; Lithium (Li) Iron (Fe) Phosphate (PO4) dus LiFePO4 of ookwel LFP batterijen genoemd (LFP is een afkorting van de eerste letter van de drie hoofdcomponenten van dit batterij type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Femme schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:34:
Volgens mij duiden jullie op het onderscheid tussen LFP en NMC. Beiden zijn lithium-ion accu's.
Dank je :) Ik heb weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Femme schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:34:
Nee, dat zijn ze dus juist niet, LFP zijn LiFePO4 batterijen en ondanks dat deze ook als primaire component Lithium hebben maar een duidelijk andere kathode techniek bezitten, de kathode bestaat hier uit ijzer-posphaat ipv de bij Li-ion gebruikte Nikkel, mangaan en kobalt samenstelling. dit heeft een aantal effecten op de batterij oa een lage energiedichtheid maar ook een veel grotere veiligheid, kans van oververhitting en brand (= thermal runway) is hierdoor een heel groot stuk minder.ook worden hiervoor veel minder waardevolle materialen (nikkel , mangaan en kobalt gebruikt.

De door jou genoemde NMC tyen zijn eigenlijk wat normaal als Li-ion batterij wordt aangeduid. hier is het kathode materiaal van nikkel (Ni), mangaan (Mn) en kobalt (Co), de genoemde afkorting zijn dus de eerste letters van deze kathode-materialen (NMC)

Beide behoren wel tot de groep van Lithium batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Ik accepteer dat er geen extra risico is.

Ik accepteer dat mijn gsm, ebike, step, stofzuiger, heggenschaar een lipo bevat en 1000x gevaarlijker is dan lifepo4...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Ik accepteer dat er geen extra risico is.

Ik accepteer dat mijn gsm, ebike, step, stofzuiger, heggenschaar een lipo bevat en 1000x gevaarlijker is dan lifepo4...
Je kent de case van de ontplofte LFP accu in kelder en vervolgens volledig ingestort huis in DE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Je kent de case van de ontplofte LFP accu in kelder en vervolgens volledig ingestort huis in DE?
Nou om precies te zijn, de LFP accu is niet ontploft maar gaan gassen. ( het waren geen prismatische cellen, maar meerdere pouches die parallel gelast waren)

En één van de componenten in dat gas is waterstof. Waterstof in een afgesloten ruimte + ontsteking = boem.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 12-06-2024 18:51 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Ken je die cases van die in de flik vliegende autos? Ontploffende iphones? Laders? Stepjes? Ebikes? Powerbanks?

:+

Zonder gein, die case in DE is natuurlijk super, want daar zijn zo ontiegelijk weinig cases van. En dan nog, daar ligt het niet aan de cellen. Daar was dan iets mis met de bms instelling, connectoren of zoiets bv. Een cell zelf fikt niet. Net zoals een zonnepaneel niet in brand vliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Ken je die cases van die in de flik vliegende autos? Ontploffende iphones? Laders? Stepjes? Ebikes? Powerbanks?

:+

Zonder gein, die case in DE is natuurlijk super, want daar zijn zo ontiegelijk weinig cases van. En dan nog, daar ligt het niet aan de cellen. Daar was dan iets mis met de bms instelling, connectoren of zoiets bv. Een cell zelf fikt niet. Net zoals een zonnepaneel niet in brand vliegt.
Het was een incorrecte zekering toch?

Maar feit is dat het ook met LFP mis kan gaan.
Waterstofgasontploffing is wellicht erger dan een normale brand.
Let wel: ben het helemaal eens dat LFP veeeeel veiliger is dan vele andere lithium chemieën, maar het risico is dus niet nul, en het gevolg is ook nog eens desastreus.

Pouch vs prismatisch lijkt me in deze niet relevant aangezien de chemie hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Let wel: ben het helemaal eens dat LFP veeeeel veiliger is dan vele andere lithium chemieën, maar het risico is dus niet nul, en het gevolg is ook nog eens desastreus.

Pouch vs prismatisch lijkt me in deze niet relevant aangezien de chemie hetzelfde is.
maar goed ik neem aan dat bij gassen de temp ook enorm is opgelopen en dan zou het al moeten zijn afgeschakeld eigenlijk
dus er is wat mis gegaan met de bms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Met een Li-ion is het niet anders, het grote voordeel van een kelder is die kun je onder water zetten, en dat blijkt nu juist mij batterijen het meest effectieve werkwijze te zijn (achteraf heb je wel weer vervuild bluswater, maar lat loopt dan gelukkig niet het riool in.

En ja, je hebt helemaal gelijk, ook aan deze type batterijen kleven risico's.
Wachten is dus op de nieuwe typen bv Na-ion (zout) die veel van deze nadelen niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:25:
[...]

Met een Li-ion is het niet anders, het grote voordeel van een kelder is die kun je onder water zetten, en dat blijkt nu juist mij batterijen het meest effectieve werkwijze te zijn (achteraf heb je wel weer vervuild bluswater, maar lat loopt dan gelukkig niet het riool in.

En ja, je hebt helemaal gelijk, ook aan deze type batterijen kleven risico's.
Wachten is dus op de nieuwe typen bv Na-ion (zout) die veel van deze nadelen niet meer hebben.
Maar als het boem doet voor de brandweer er überhaupt is…. En preventief je kelder onderwater gaan zetten doet niemand, bovendien kun je dan nog veel meer sluitingen maken en het verergeren. Daarnaast staan de meeste systemen niet in kelders.

Goede rook en thermische melders, en daarmee de ventilatie aansturen (van batterij box rechtstreeks naar buiten) zodat het gas geen kritische waardes kan bereiken lijken me sowieso goede voorzorgsmaatregelen.
Daarnaast, het is niet alleen voor boem, als een afgesloten ruimte vol met (giftige) gassen staat zou dat ook voor jezelf of familieleden minder prettige consequenties kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
Via de podcast van de Groene Nerds op deze pagina terecht gekomen met een best mooi overzicht van thuisbatterijen.
De Bliq batterij trok me wel aan en vandaag kreeg ik onderstaande in de mailbox. Best interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9CjAWGBAfrDWuJLg18JCFqFpyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JhuhAkBqJm9cLNqkmDtK732s.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:46
Heeft iemand een link naar dit volledige rapport ?

Edit gevonden en samenvatting

En voor bovenstaande post , de balanceringsmarkt is vrij snel verzadigd, als er voldoende grid accu's zijn en die bepalende de prijs van de onbalanskosten

[ Voor 30% gewijzigd door Domba op 12-06-2024 23:08 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
[...]

Nee, die zekering die een vlamboog werd is een ander verhaal.

Het probleem zit hem in het parallel zetten van cellen, in dit geval pouches. Als een cel stuk gaat, kan het bms wel afschakelen, maar ……….. de goede parallelle cel gaat gewoon door met al zijn energie dumpen in de kapotte cel. Ze zitten immers aan elkaar vast.

En zodra de temperatuur boven de 180 graden komt, gaat ie gassen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Maar als het boem doet voor de brandweer er überhaupt is…. En preventief je kelder onderwater gaan zetten doet niemand, bovendien kun je dan nog veel meer sluitingen maken en het verergeren. Daarnaast staan de meeste systemen niet in kelders.
nee, dat kelder onderwater zetten doe je achteraf, dat is net zo dat ze een een tesla na een brand een paar dagen in een container zetten die gevuld is met water.
Goede rook en thermische melders, en daarmee de ventilatie aansturen (van batterij box rechtstreeks naar buiten) zodat het gas geen kritische waardes kan bereiken lijken me sowieso goede voorzorgsmaatregelen.
Daarnaast, het is niet alleen voor boem, als een afgesloten ruimte vol met (giftige) gassen staat zou dat ook voor jezelf of familieleden minder prettige consequenties kunnen hebben.
[/quote]
[quote]
Ja, goede afzuiging is een mooie oplossing alleen die kost zeker met sensoren behoorlijk veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Roger_de_Poger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Je kunt ook overstappen naar een dynamisch contract en misschien meer gaan sturen op je verbruik.
Ook dat zou ik dan maar eerst eens goed narekenen.
Een dynamisch elektriciteitscontract voor en na saldering zou wel eens een heel andere uitkomst kunnen geven.
Hier in Vlaanderen (geen saldering meer, hogere vaste kosten op dynamisch contract dan op variabel contract en PV installatie met op jaarbasis meer opwek dan verbruik) is het in elk geval nog niet voordeliger dan een variabel contract (dat laatste als aanvulling wat je eigen PV niet kan produceren).
Sturen is ook makkelijk gezegd. Een laadpaal sturen is niet zo moeilijk en doorgaans niet oncomfortabel (maar je bent wel afhankelijk van de uurprijzen). Je woning gaan sturen (en zeker de verwarming op uurprijzen in de winter) is al iets moeilijker en geeft soms comfortverlies.
In de zomer en bij veel wind in combinatie met PV moet je bij dynamische prijzen dan weer uitkijken om niet te gaan terugleveren en dan teveel PV gaan opofferen. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
kmf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:06:

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Hoeveel omvormers wil je? Hoe ver is alles afgelegen van de automatenkast en digitale meter?
Wil je lastomschakelaars in de installatie? Is je huidige automatenkast nog groot genoeg of moet er een uitbreiding komen?
Wil je voor de accu een muur- of vloermodel?
Hier neemt de totale installatie een 2 x 2 m muur in beslag.
De accu zelf, een vloermodel, 65 x 67 cm vloeroppervlakte. De hoogte bedraagt 50 cm voor de eerste 15 kWh en per 15 kWh extra komt er 30 cm bij in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
spattex schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:06:
en heb tot eind Augustus 2025 nog een vast contract waarbij de KWh prijs 0,46 cent is.
Is het dan niet hoog tijd om van energieleverancier/-contract te switchen?
Of is in Nederland de stroomprijs nog altijd zo absurd hoog?
Hier (Vlaanderen) schommelt dit jaar de all in stroomprijs tussen de 19 en 22 cent/kWh (de energiecomponent tussen de 5 en 6 cent kWh).
Je gaat uiteraard niet echt iets besparen door te rekenen met een bovengemiddelde energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Je plaatst voor een thuisaccu gewoon een LFP accu (lithium-ijzer-fosfaat).
Wanneer je er zelf niets van kent laat je deze installeren door een installateur die vertrouwd is met de materie. Brand komt nl. niet door de samenstelling van de LFP accu maar door slecht aangesloten verbindingen en/of ondermaatse bekabeling.
Ik heb mijn thuisaccu na installatie volledig technisch laten keuren (verplicht in Vlaanderen).
Daarna accepteer ik het risico op brand net zoals ik dat doe voor de rest van mijn elektro installatie en elektrische toestellen (waarbij bv. een slecht onderhouden droogkast een verhoogd risico op brand geeft).
Wie volledig risicoloos wil leven plaatst beter ook geen gasaansluiting* noch waagt het een openbare weg over te steken of te fietsen over Belgische fietspaden. :+

* https://www.vrt.be/vrtnws...ndweer-zoekt-naar-mogeli/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Je plaatst voor een thuisaccu gewoon een LFP accu (lithium-ijzer-fosfaat).
Wanneer je er zelf niets van kent laat je deze installeren door een installateur die vertrouwd is met de materie. Brand komt nl. niet door de samenstelling van de LFP accu maar door slecht aangesloten verbindingen en/of ondermaatse bekabeling.
Ik heb mijn thuisaccu na installatie volledig technisch laten keuren (verplicht in Vlaanderen).
Daarna accepteer ik het risico op brand net zoals ik dat doe voor de rest van mijn elektro installatie en elektrische toestellen (waarbij bv. een slecht onderhouden droogkast een verhoogd risico op brand geeft).
Wie volledig risicoloos wil leven plaatst beter ook geen gasaansluiting* noch waagt het een openbare weg over te steken of te fietsen over Belgische fietspaden. :+

* https://www.vrt.be/vrtnws...ndweer-zoekt-naar-mogeli/
Mijn vraag was geplaatst in een andere context. Door mijn tekortschietende kennis had ik begrepen dat lithium ion batterijen de meer risicovolle tegenhanger was van de lfp batterij. Dat is inmiddels rechtgezet door de moderator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sorry, zo ver was ik nog niet. :)
Maar ik rij al sinds 2019 BEV met Li-ion accu's (en nog geen LFP).
Tot op heden nog niets in de fik gevlogen. :)
En ja de EV staat onder de carport/tegen de gevel van de woning geparkeerd en dat is van buiten een houten schuur. :)
En de lopende EV bestelling (in de loop van de volgende maanden geleverd, fingers crossed) non LFP zal met zijn V2L als back up van de thuisaccu op de woning aangesloten worden. _/-\o_

Buiten de EV en de thuisaccu (binnenhuis in de technische ruimte waar de elektroinstallatie staat opgesteld, wasmachine, SWW boiler, binnendeel WP,....) is er in de technische ruimte ook nog een laadstation (via HW) voor onze 850 Wh fietsbatterijen.
De brandblusser staat uiteraard wel klaar in de technische ruimte. :)

Life is all risk. :+
(Toch als je het echt volop wil (be)leven en onderweg wat fun wil beleven). O-)

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Yep.
Moeten we nu als tegengewicht voor de bangmakerij verschillende "cases" aanhalen van gasontploffingen, verkeersdoden, fossiele branden, brand veroorzaakt door huishoudelijke toestellen, ziektes en doden door virussen en bacteriële besmettingen, whatever, .... om aan te tonen dat het leven niet 100% risicoloos is? :?

Ieder zijn ding maar een 100% risicoloos leven is, mijn mening, een redelijk vervelende bedoening.
Batterijen in en rond mijn woning verhogen idd het risico op een ongeluk maar behoren lang niet tot de hoogste risico's.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 13-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:45:
Sorry, zo ver was ik nog niet. :)
Maar ik rij al sinds 2019 BEV met Li-ion accu's (en nog geen LFP).
Tot op heden nog niets in de fik gevlogen. :)
En ja de EV staat onder de carport/tegen de gevel van de woning geparkeerd en dat is van buiten een houten schuur. :)
En de lopende EV bestelling (in de loop van de volgende maanden geleverd, fingers crossed) non LFP zal met zijn V2L als back up van de thuisaccu op de woning aangesloten worden. _/-\o_

Buiten de EV en de thuisaccu (binnenhuis in de technische ruimte waar de elektroinstallatie staat opgesteld, wasmachine, SWW boiler, binnendeel WP,....) is er in de technische ruimte ook nog een laadstation (via HW) voor onze 850 Wh fietsbatterijen.
De brandblusser staat uiteraard wel klaar in de technische ruimte. :)

Life is all risk. :+
(Toch als je het echt volop wil (be)leven en onderweg wat fun wil beleven). O-)
Geen probleem :)

En ik heb beslist niet de indruk dat batterijen aan de lopende band ontploffen, ontbranden etc.

Ik heb begrepen dat de nmc batterijen wel eerder een probleem geven dan de lfp batterij verhoudingsgewijs. Ik ben er nog niet zeker van maar dacht dat als er een probleem was dat erg giftige rook daar een belangrijk deel van uitmaakt. Plus het lastige (bijna onmogelijke) blussen.

Om die reden laden we hier de elektrische brommer buiten op. Maar ja, de telefoon ligt gewoon naast het bed te laden dus enige hypocrisie is er hier zeker.

Ik kom hier om te leren, omdat we momenteel zelf weer aan het nadenken zijn over het kopen en installeren van een thuisbatterij. Betrekkelijke veiligheid is daar voor mij een onderdeel van, en met de nieuwe kennis over de namen van verschillende soorten gangbare types kan ik beter aan informatie komen.

Inmiddels hebben we hier besloten dat een lfp-batterij hier thuis binnen kan hangen (of staan).

Financieel gezien is een batterij zoals wij op het oog hebben beslist niet verantwoord, als terugverdienen een maatgevende factor daarin is. Onze voornaamste reden zou zijn het minder afhankelijk worden van externe factoren die invloed kunnen hebben op de kosten voor ons energieverbruik. Daarnaast zou het prettig zijn iets minder bezig te zijn met kleine piekjes verbruik overdag wanneer het zonlicht net even weg is :) maar ook (iets) minder belasting van het net is hier een factor.

We zijn qua totaalverbruik redelijk gezakt (aug'23-jul'24 naar verwachting tussen de 2650 en 2700kWh), waarvan onze airco + wpb + eboiler zo'n 55% zijn. Afname waarschijnlijk rond de 1610-1670kWh. Ik zie geen ruimte meer voor enorme verlagingen in deze getallen zoals het nu is.

We zijn bezig hier de optie voor zero-export mogelijk te maken voor een gedeelte van onze pv-installatie. Dat om op termijn (na ons 3jr contract dat in gaat 1 nov dit jaar) minder gevoelig te zijn voor betalen voor terugleveren. Een per saldo lage vergoeding vinden we prima. Maar daarnaast vinden we het ook fijn een middel te hebben om mee te werken aan het "voorkomen van" netcongestie. Als het in het algemeen belang is onze panelen af en toe op zero-export te zetten vinden we dat prima.

Daarnaast zijn we aan het overdenken of een batterij nog kan helpen bij dat doel, maar dan de afname-kant. We zouden met een simpele 5kWh batterij onze afname in de avond en nacht voor zo'n 8 tot 9 vd 12 maanden grotendeels kunnen doen vanuit eigen opwek. Naar verwachting gaat dat maximaal totaal zo'n 600-800kWh afname/jr schelen. Juist in de avond schijnt afname een probleem te zijn of te worden.

Het is verleidelijk te denken richting zelfbouw, maar we proberen hier bewust te zijn van onze eigen beperkingen :) Mijn partner heeft er vertrouwen in een kant en klare batterij goed en veilig te kunnen installeren. Voor het verantwoord en veilig samenstellen van een batterij ontbreekt ons helaas de kennis waardoor de kans sterk toeneemt dat we niet krijgen wat we willen, en/of dat er meer risico's zullen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 13-06-2024 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Sjamo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Geen probleem :)

En ik heb beslist niet de indruk dat batterijen aan de lopende band ontploffen, ontbranden etc.

Ik heb begrepen dat de nmc batterijen wel eerder een probleem geven dan de lfp batterij verhoudingsgewijs. Ik ben er nog niet zeker van maar dacht dat als er een probleem was dat erg giftige rook daar een belangrijk deel van uitmaakt. Plus het lastige (bijna onmogelijke) blussen.

Om die reden laden we hier de elektrische brommer buiten op. Maar ja, de telefoon ligt gewoon naast het bed te laden dus enige hypocrisie is er hier zeker.

Ik kom hier om te leren, omdat we momenteel zelf weer aan het nadenken zijn over het kopen en installeren van een thuisbatterij. Betrekkelijke veiligheid is daar voor mij een onderdeel van, en met de nieuwe kennis over de namen van verschillende soorten gangbare types kan ik beter aan informatie komen.

Inmiddels hebben we hier besloten dat een lfp-batterij hier thuis binnen kan hangen (of staan).

Financieel gezien is een batterij zoals wij op het oog hebben beslist niet verantwoord, als terugverdienen een maatgevende factor daarin is. Onze voornaamste reden zou zijn het minder afhankelijk worden van externe factoren die invloed kunnen hebben op de kosten voor ons energieverbruik. Daarnaast zou het prettig zijn iets minder bezig te zijn met kleine piekjes verbruik overdag wanneer het zonlicht net even weg is :) maar ook (iets) minder belasting van het net is hier een factor.

We zijn qua totaalverbruik redelijk gezakt (aug'23-jul'24 naar verwachting tussen de 2650 en 2700kWh), waarvan onze airco + wpb + eboiler zo'n 55% zijn. Afname waarschijnlijk rond de 1610-1670kWh. Ik zie geen ruimte meer voor enorme verlagingen in deze getallen zoals het nu is.

We zijn bezig hier de optie voor zero-export mogelijk te maken voor een gedeelte van onze pv-installatie. Dat om op termijn (na ons 3jr contract dat in gaat 1 nov dit jaar) minder gevoelig te zijn voor betalen voor terugleveren. Een per saldo lage vergoeding vinden we prima. Maar daarnaast vinden we het ook fijn een middel te hebben om mee te werken aan het "voorkomen van" netcongestie. Als het in het algemeen belang is onze panelen af en toe op zero-export te zetten vinden we dat prima.

Daarnaast zijn we aan het overdenken of een batterij nog kan helpen bij dat doel, maar dan de afname-kant. We zouden met een simpele 5kWh batterij onze afname in de avond en nacht voor zo'n 8 tot 9 vd 12 maanden grotendeels kunnen doen vanuit eigen opwek. Juist in de avond schijnt afname een probleem te zijn of te worden.
hier een leuk overzicht van de verschillende typen Lithium Batterijen : hieruit kun je zien dan mn de LFP typ een voor thuis situatie een beter keuze is, mn richting veiligheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFAesIEpt3aUCPZIN-1dUKMx7sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppdp9tSMBtfX8W57REVEm7HQ.png?f=fotoalbum_large

ik zelf zou echter nog heel even wachten, want waarschijnlijk al binnen een jaar of 2 komen de Na-Ion accus op de EU markt voor echt scherpe prijzen en qua veiligheid zijn deze nog een heel stuk veiliger dan zelfs de LFP accus die je nu heel veel ziet, qua prijs met je zeker denken aan circa 1.000 euro per 5kW, mogelijk zelfs nog lager.
Zolang de saldering nog bestaat heb je ook geen direct noodzaak, los als je de TLK wil vermijden omdat je nu een slecht nieuw contract hebt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:54:
[...]

hier een leuk overzicht van de verschillende typen Lithium Batterijen : hieruit kun je zien dan mn de LFP typ een voor thuis situatie een beter keuze is, mn richting veiligheid.
[Afbeelding]

ik zelf zou echter nog heel even wachten, want waarschijnlijk al binnen een jaar of 2 komen de Na-Ion accus op de EU markt voor echt scherpe prijzen en qua veiligheid zijn deze nog een heel stuk veiliger dan zelfs de LFP accus die je nu heel veel ziet, qua prijs met je zeker denken aan circa 1.000 euro per 5kW, mogelijk zelfs nog lager.
Zolang de saldering nog bestaat heb je ook geen direct noodzaak, los als je de TLK wil vermijden omdat je nu een slecht nieuw contract hebt afgesloten.
Voor terugleverkosten zou een thuisbatterij hier nauwelijks invloed hebben, zeker niet voldoende om de situatie financieel lonend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sjamo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Voor terugleverkosten zou een thuisbatterij hier nauwelijks invloed hebben, zeker niet voldoende om de situatie financieel lonend te maken.
Ja, dat klopt ook, het verzacht mogelijk alleen de pijn een beetje, met een 5 kWh batterij kan ik mijn jaar teguglevering toch met circa 1250-1500 kWh terugbrengen. en ja dat is de bekende druppel op de hete steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Datzelfde probleem heb je ook bij goed geïsoleerde woningen en dit afhankelijk van het gebruikte isolatiemateriaal.
Financieel gezien is een batterij zoals wij op het oog hebben beslist niet verantwoord, als terugverdienen een maatgevende factor daarin is.
Correct indien dat laatste de maatstaf is.
Dan doe je beter zo weinig mogelijk.
Ieder zijn ding. De maatstaf voor mijn leven was ook nooit dat wat dan oook terugverdiend moest worden.
Indien dat het geval zou zijn dan zou ik ook maar beperkt moeten gaan werken in de tijd tot ik alles één keer had aangekocht. Daarna zou het zichzelf gaan terugverdienen en was verder werken niet meer verantwoord. :+
Dat scheelt idd van huishouden tot huishouden.
Investeren in een thuisaccu is dan de duurste oplossing. Investeren in PV minder duur en aan de basis gewoon minder energie gaan verbruiken de goedkoopste. Op wat je niet verbruikt moet je geen maatregelen gaan verzinnen.
Zero export is wel het makkelijkste wat er is. Gewoon de PV niet meer richting het net sturen, desnoods door deze stil te leggen of een omvormer te plaatsen die productie en verbruik op elkaar kan afstellen.
Hier is dat dan weer geen optie. Enige reden dat ik nog on grid ben is juist omdat netinjectie geld oplevert en vooralsnog meer dan de netaansluiting kost. Niet omdat ik het net nodig heb voor afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
MacD007 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Op basis waarvan wordt dit verwacht?
In mijn beleving duren ontwikkelingen vaak veel langer dan van te voren gedacht. En worden daarnaast "prijsbeloftes" ook lang niet altijd waar gemaakt.

Persoonlijk ben ik mede daarom wat sceptisch over nieuwe batterijtypes die al "snel" op de markt zouden moeten komen en "veel goedkoper" zouden moeten zijn dan de huidige. Ik verwacht een geleidelijkere overgang van huidige naar nieuwe technieken met langzaam dalende kosten. En dus geen grote sprongen.
Ook het financiele aspect voor de industrie kan hierin een rol spelen om huidige technieken en de investeringen die daarin gedaan zijn niet snel af te hoeven schrijven.

Maar wellicht zit ik er naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:36:
[...]

In mijn beleving duren ontwikkelingen vaak veel langer dan van te voren gedacht. En worden daarnaast "prijsbeloftes" ook lang niet altijd waar gemaakt.

Persoonlijk ben ik mede daarom wat sceptisch over nieuwe batterijtypes die al "snel" op de markt zouden moeten komen en "veel goedkoper" zouden moeten zijn dan de huidige. Ik verwacht een geleidelijkere overgang van huidige naar nieuwe technieken met langzaam dalende kosten. En dus geen grote sprongen.
Ook het financiele aspect voor de industrie kan hierin een rol spelen om huidige technieken en de investeringen die daarin gedaan zijn niet snel af te hoeven schrijven.

Ik kan, uiteraard niet in de toekomst kijken.

Recente ontwikkelingen in het grootschaliger produceren van dit type batterij is iets waar ik blij van wordt, maar mijn indruk is dat dit, in elk geval voorlopig, niet of kleinschalig (en dus relatief duur) in de particuliere markt gezet zal worden.

Er gaat denk ik nog veel gebeuren de komende jaren, dingen die aangekondigd mislopen en onverwachtse "saves", nieuwe en verder uitgewerkte technologie, instabiele situaties in de wereld qua politiek en leiderschap. Teveel voor mij om op te gaan gokken voor de toekomst.

Het enige wat mijn partner en mij hier zinnig lijkt is ons voor te bereiden door ons energieverbruik telkens weer omlaag proberen te brengen, en de verdere situatie omtrent energie zo in te richten dat we (hopenlijk) weinig risico lopen wanneer dingen uit de hand lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dat laatste kan ik me helemaal voorstellen @Sjamo. En is één van de redenen waarom ik eind vorig jaar ook voor een thuisbatterij gekozen heb: minder afhankelijk zijn van derden wat betreft energie.
En inderdaad: verbruik verlagen helpt daar ook bij. Naast comfortwinst is dat de reden dat ik mijn woning extra aan het isoleren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

dit zijn signalen die ondertussen door verschillende kanten geuit worden, dus acht ik de waarschijnlijkheid hier al groter bij, je ziet nu al dit soort accu's worden aangekondigd en waarschijnlijk ook binnen nu en een 1/2 jaar echt op de markt komen.
zeker weten we het pas als ze er zijn, alleen heb je nu vaak nog niet de echte noodzaak om dit te doen omdat salderen nu nog kan en die batterij is veel groter dan wat je ooit zelf zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:46
[...]

De doelgroep voor SIB accu's is eerder en veel sneller verschoven van stationaire toepassing naar de auto.
Waar doet zoiets aan denken even aantal ,5000 met LFP en 5000 met SIB, praktijk veldtests met een nog niet heel bekend merk

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
[quote]MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:10:
[...]
nee, dat kelder onderwater zetten doe je achteraf, dat is net zo dat ze een een tesla na een brand een paar dagen in een container zetten die gevuld is met water.

[...]

[/quote]
Wel eens een zwembadje gevuld en je eraan geirriteerd hoelang dat duurt? Kelder onder water zetten kost zelfs de brandweer flink wat tijd. Als je de accu wilt kunnen onderdompelen, dan beter een bak eromheen bouwen met leidingen voor aanvoer en retour naar een veilige aansluitlocatie. Wordt al gauw een industriele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Wellicht een leuk artikel over de verschillende thuisbatterijen, belangrijke begrippen en mogelijkheden.

https://doe-duurzaam.nl/a...uisbatterij-past-bij-jou/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Ik ga eens een kleinschalig experiment doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9HZt86gWWCWr8R8OfSQx2Xvptg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGKz1NK3dT47mw9EgBAd4vwb.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit zijn een 10A oplader, een 12V 50Ah LiFePO accu, en een 500w netgekoppelde omvormer waarvan de MPPT uitgeschakeld kan worden (en daarmee geschikt is voor een accu) en waarvan het vermogen geregeld kan worden tussen 100-500 watt.

Eerst eens handmatig laden, ontladen, dan kijken wat er te automatiseren valt met ESPHOME/Home Assistant. Als dat allemaal goed gaat dan misschien vermogen/capaciteit opschalen.

Maar eerst kijken wat het doet :)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 14-06-2024 10:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Strontvlieg schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 06:27:
[quote]MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:10:
[...]

[...]

[/quote]
Wel eens een zwembadje gevuld en je eraan geirriteerd hoelang dat duurt? Kelder onder water zetten kost zelfs de brandweer flink wat tijd. Als je de accu wilt kunnen onderdompelen, dan beter een bak eromheen bouwen met leidingen voor aanvoer en retour naar een veilige aansluitlocatie. Wordt al gauw een industriele oplossing.
Dat kan, de vraag is echter of die locatie nog wel brijkbaar is om daar dan het water op aan te kunnen sluiten, of je moet al een aansluiting naar buiten hiervoor gaan leggen, op voorhand. Nee, allemaal leuk maar zie ik niet gebeuren, dat zou namelijk de kosten nog verder omhoog drijven en dus de kans dat aan batterijen begint nog meer verkleinen.
Nee, ik zie meer in oplossingen zoals ik pas heb gepost waar de unit gewoon IP 65 is en je die gewoon buiten kunt gaan opstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPaYVqEZaShKdcEtUENALtS9sQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMXNZfWsfwMMHnGpxN5kj6tK.png?f=fotoalbum_large
tijd is hierbij ook niet echt belangrijk, vermoedelijk zit er door de bluswerkzaamheden de kelder al redelijk vol met water. Blijkbaar loopt het water namelijk naar het laagste punt, en wat blijkt, zou dat de kelder niet kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Bijna twee jaar geleden heb ik serieus naar natrium accu’s gekeken in plaats van lithium. Toen was het al dat ze “volgende maand” beschikbaar zouden zijn. Na een paar maanden wachten toch maar lithuim batterijen gekocht.
Overigens kunnen die van mij ook buiten staan, ze zijn waterdicht. Ik heb ze in de garage staan aangezien daar de omvormer ook hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, het blijft afwachten. Ik moet het ook nog maar zien.
Heb je een thuisbatterij icm een hybride omvormer @ErnstvV ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:44:
Ja, het blijft afwachten. Ik moet het ook nog maar zien.
Heb je een thuisbatterij icm een hybride omvormer @ErnstvV ?
Ja, klopt, ik heb een hybride SolaX omvormer met daarbij 4x 3kWh SolaX batterijen. Meer en deel van het installeren heb ik zelf gedaan, dat was ook alleen een kwestie van stekkers erin drukken. Alleen aan de kabel van BMS naar omvormer moesten stekkers gemaakt worden, dat heb ik door een installateur laten doen, die ook de netspanning gedeelte heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ErnstvV Puur alleen de batterij op de hybride omvormer aansluiten met DC kabels is inderdaad niet erg ingewikkeld. In mijn geval was het vooral het backupcircuit gedeelte opzetten wat het meest complex was. Daar waren de nodige groepenkast aanpassingen voor nodig. Dat heb ik overigens ook niet zelf gedaan.

Ik ben nog altijd blij met de batterij en vind het interessant en leuk om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn. Wat in dit seizoen uiteraard het gemakkelijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Backup gedeelte heb ik niet aangesloten, misschien dat dar in de toekomst nog komt. Het is inderdaad wel het ingewikkeldst om aan te sluiten, vooral omdat ik een drie fase installatie heb, dan zijn er toch best wat verbindingen te maken.
Mijn installatie staat in Duitsland dus daar is het wat sneller rendabel om zelf zoveel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben een thuis accu aan het overwegen, hierbij wil ik met name voorbereiden zijn op einde saldering zodat ik mijn eigen zonnestroom van mijn (10kWp) set kan verhogen.

Accu-capaciteit 15 - 20kWh.

Nu zit ik alleen te twijfelen of het een 1 fase of 3 fase systeem moet worden.
3 Fase is natuurlijk een ideale setup (ook voor backup), maar verder kan ik eigenlijk geen reden bedenken, als de accu max 1 fase 16a kan invoeden is dat prima, genoeg om evt. rest-stroom snachts de auto in te druppelen. Of mis ik iets ? 3 fase is wel weer een klap duurder en dan kan ik dat geld beter steken in meer accucapaciteit

Met het oog op schaalbaarheid wil ik gaan voor een Victron set.

Zoiets: https://www.profishop.com...er-1-fase-4-01-013725-002

Mis ik nog overwegingen ?

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 15-06-2024 10:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:49:
Ik ga eens een kleinschalig experiment doen:

[Afbeelding]

Dit zijn een 10A oplader, een 12V 50Ah LiFePO accu, en een 500w netgekoppelde omvormer waarvan de MPPT uitgeschakeld kan worden (en daarmee geschikt is voor een accu) en waarvan het vermogen geregeld kan worden tussen 100-500 watt.

Eerst eens handmatig laden, ontladen, dan kijken wat er te automatiseren valt met ESPHOME/Home Assistant. Als dat allemaal goed gaat dan misschien vermogen/capaciteit opschalen.

Maar eerst kijken wat het doet :)
Gaaf heb ook al eens zitten te denken aan zo kleinschalig project, ben benieuwd naar de resultaten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
revolution-nl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:51:
Ik ben een thuis accu aan het overwegen, hierbij wil ik met name voorbereiden zijn op einde saldering zodat ik mijn eigen zonnestroom van mijn (10kWp) set kan verhogen.

Accu-capaciteit 15 - 20kWh.

Nu zit ik alleen te twijfelen of het een 1 fase of 3 fase systeem moet worden.
3 Fase is natuurlijk een ideale setup (ook voor backup), maar verder kan ik eigenlijk geen reden bedenken, als de accu max 1 fase 16a kan invoeden is dat prima, genoeg om evt. rest-stroom snachts de auto in te druppelen. Of mis ik iets ? 3 fase is wel weer een klap duurder en dan kan ik dat geld beter steken in meer accucapaciteit

Met het oog op schaalbaarheid wil ik gaan voor een Victron set.

Zoiets: https://www.profishop.com...er-1-fase-4-01-013725-002

Mis ik nog overwegingen ?
Zo'n Victron systeem is door de lage spanning vriendelijk voor de thuisklusser, maar door de bijbehorende enorm hoge stromen heb je zeer dikke leidingen nodig en is het rendement niet bijzonder hoog.
Bij de Sessy's (zie eigen topic) hebben ze door de vele AC-DC conversies al een round-trip-efficiency van 80%, en dat is systeem werkt op een veel hogere spanning. Ik verwacht dat het rendement van een Victron systeem nog veel lager zal liggen.
Als je een hoog rendement (en lagere stromen) wilt kun je beter een hoger voltage systeem kopen wat direct aan je PV-omvormer hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 15-06-2024 11:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Andrehj schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Zo'n Victron systeem is door de lage spanning vriendelijk voor de thuisklusser, maar door de bijbehorende enorm hoge stromen heb je zeer dikke leidingen nodig en is het rendement niet bijzonder hoog.
Als je een hoog rendement (en lagere stromen) wilt kun je beter een hoger voltage systeem kopen wat direct aan je PV-omvormer hangt.
Dat is een goede! (mis je wel je backup stroom)

Jij bedoelt een van de huidige omvormers vervangen voor een hybride omvormer.
De SMA 5.0 zou ik inderdaad kunnen vervangen voor een hybride, een upgrade naar 3 fase zou dan ook eenvoudig kunnen. Heb je wel weer het probleem dat overschot van mijn andere 3 PV systemen niet in de accu opgeslagen wordt.

Zijn er merken die goed integreren met home-assistent, en gestuurd kunnen worden op de P1?

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 15-06-2024 11:21 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 76 Laatste