Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

daemonix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:49:
@Q die discussie over houtstook van @IvoB2 hebben we al vaker, en niet alleen in dit topic gehad. Hij was niet off-grid, is niet off-grid en zal niet off-grid zijn in onze definities. Off-grid definitie omvat voor mij ook geen uitstoot meer van wat-dan-ook.
Dat is dus precies mijn standpunt.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:49: Hij was niet off-grid, is niet off-grid en zal niet off-grid zijn in onze definities.
Correct gesteld.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:22
tweeek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:22:
Als je hier komt voor een thuisaccu en je word geconfronteerd met dit gezever, is het niet gek dat mensen zich iets aan laten smeren door een gehaaide thuisaccu abonnementen verkoper!
helaas is een thuis-batterij toch iets gecompliceerder dan twee lego steentjes op elkaar zetten, en er zijn dus ook tal van verschillende invalshoeken en mogelijkheden, en dat kan ook een helemboel mensen verder helpen.
is natuurlijk ook een beetje afhankelijk welk verwachtingspratroon je zelf hebt en dan kan het soms wel eens in jouw ogen tot "gezever" overkomen. maar dat is dus eerder meer een persoonlijke inschatting dan een feit.
en ondertussen zou je wel beter moeten weten dan in de handen van die cowboy's te vallen, is tenslotte vaker in het nieuws geweest. maar als je dat alles gezever benoemd snap ik het wel.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Q schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 13:50:
[...]

Dat is dus precies mijn standpunt.
Au Contraire Mon Capitan!
Zouden we in dit topic ons niet gewoon moeten beperken tot de simpele definitie van "Het leven zonder verbinding met openbare nutsvoorzieningen, zoals elektriciteit, gas of water."?

Want als we er nu plots ook uitstoot bij gaan halen wordt het per definitie wel erg off-topic. Ja houtstook heeft andere consequenties, maar dat heeft niets te maken met wel of niet off-grid zijn, specifiek elektrisch in het geval van een thuisaccu.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• IvoB2
  • Niet online
Rimco schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:02:
Zouden we in dit topic ons niet gewoon moeten beperken tot de simpele definitie van "Het leven zonder verbinding met openbare nutsvoorzieningen, zoals elektriciteit, gas of water."?
Dat was dan ook - op basis van deze algemeen aanvaarde consensus - mijn uitgangspunt.
Wanneer nadien men zijn eigen definities wil doorvoeren om alsnog zijn of haar gelijk te kunnen halen en dat de ander als onzin af te doen heeft geen enkele discussie nog veel zin.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Rimco Omdat we in Nederland inmiddels houtstook terecht aan het verbieden zijn, en warmtepompen terecht aan het populariseren zijn. Wellicht is dat je ontgaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:52

Ethirty

Who...me?

Rimco schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:02:
[...]

Exact. Off-grid betekend los van openbare nutsvoorzieningen. En dat is (financieel) niet of nauwelijks interessant in NL/BE.

Zullen we het weer over accu's gaan hebben voor een mod alles weer op moet ruimen?

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@daemonix En compleet "out of scope", "off-topic" en in mijn optiek ook "irrelevant" in dit topic.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

* NiGeLaToR to the rescue..

https://nos.nl/artikel/26...rder-dalgebruik-goedkoper
De ACM wil dat er tijdsblokken komen met lage, normale en hoge tarieven zodat mensen weten wanneer het goedkoper of duurder is. Die tarieven zijn in de zomer anders dan in de winter. Huishoudens die hun energierekening willen verlagen, kunnen dat doen door minder energie te verbruiken op drukke momenten.

Lagere energierekening
De netbeheerders verwachten dat de nieuwe tarieven de piekbelasting met ongeveer tien procent verlagen. Daarmee kunnen er ongeveer 700.000 extra woningen worden aangesloten.

De ACM verwacht dat het nieuwe stelsel ook gunstig uitpakt voor de energierekening van huishoudens. "In vergelijking met de huidige regels betaalt een klein appartement in 2029 zo'n 100 tot 200 euro per jaar minder dan het jaar daarvoor. Een huishouden in een vrijstaande woning met warmtepomp en een elektrische auto dat het verbruik zoveel mogelijk aanpast aan de nieuwe regels betaalt 300 tot 450 euro per jaar meer."
Dat gaat de thuisbatterij verder stimuleren met als streven goedkoop stroom inkopen, of het nu van het net of van de zon is. Verschil zomer/winter is ook interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2026 14:24 ]

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

ha, weer meer betalen...

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:21
maar minder extra betalen als je meer eigen opwek "achter" je meter kan houden en/of bij laden op goedkope momenten. Zal positief zijn op de business case van een thuisaccu lijkt mij

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
arjenhiemstra schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:39:
[...]

maar minder extra betalen als je meer eigen opwek "achter" je meter kan houden en/of bij laden op goedkope momenten. Zal positief zijn op de business case van een thuisaccu lijkt mij
Yep, voor een WP waarschijnlijk iets minder positief.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Korte update vanuit mij (Victron MP 6k5 en 16kwh op 1 fase, zie eerdere posts voor meer details)

Ik stuur mijn batterij inmiddels aan met Predbat. Gaaf want je kan echt aan elk knopje draaien qua planning, dat komt ook met nadelen dat als je een verkeerde instelling hebt, je geld aan het verbranden bent aan fictieve marges die er niet zijn. Al ben ik van mening dat een verkeerdee instelling nog steeds veel beter werkt dan de "'ai functies" in andere systemen (van horen zeggen/lezen) en victron DESS (ervaring mee)

Over de afgelopen maand hebben optimalisaties van predbat mij 78 euro opgeleverd. in totaal hebben de 6 zonnepanelen en batterij mij de afgelopen maand 130 euro bespaard.

Dat is leuk, maar omdat ik nu eindelijk ook een bak met data heb, en ik in predbat inmiddels kan AI chatten (openrouter) tegen die data, heb ik een aantal analyses laten doen (gevalideerd met verschillende modellen), die mij zelf ook tot bepaalde inzichten heeft laten komen.

In mijn setup heb ik nu een RTE van :

- 78% op vol vermogen laden/ontladen
- 80-83% tijdens het tricklen (0,5-1kw range, waar ie vaak in zit)

Dus wanneer loont opslaan dan? Hier wat nummertjes die ik heb opgehaald:

Met 78% RTE + 1ct slijtage per richting kost elke kWh die je uiteindelijk thuis gebruikt: 1,29 × inkoopprijs + 2,2ct.

Die 1,29 is 1/0,78 (afgerond naar boven, Predbat rekent met 0,775) en de 2,2ct is accu-slijtage (dit is een variablee die je kan gebruiken voor afschrijving, ik vind 1ct/kwh schappelijk):

1ct per kWh door de accu, en omdat je voor 1 kWh thuis ~1,12 kWh door de accu moet duwen, is het 2 × 1ct × 1,12 = 2,2ct.

En die lat schuift exponentieel op met de inkoopprijs:

inkoop 16ct > break even op 22,9ct (spread 6,9)
inkoop 20ct > 28,0ct (8,0)
inkoop 25ct > 34,5ct (9,5)
inkoop 30ct > 40,9ct (10,9)
inkoop 35ct > 47,3ct (12,3)

Bij 16ct inkoop is de lat maar 6,9ct hoger en 22,9ct in de avondpiek komt vaak genoeg voor, dus dan is laden-ontladen bijna altijd winst.
Bij 30c inkoop heb je al 40,9ct nodig, die pieken zin vaak veel korter en komen minder vaak voor, dan besluit de batterij om gewoon maar te importeren als de prijs onder 40,9 ligt.

Hier had ik in het begin moeite mee, want "inkopen op 30ct, verkopen op 40ct" voelt als gratis geld, maar je verliest een boel along the way (en dat vertellen verkopers je niet ;)).

(even goed om te benoemen dat ik hierin even uit ga van grid import/export, zon buiten beschouwing, die is "gratis" op te slaan maar soms wordt ie ook direct geëxporteerd in de vroege ochtend/late middag, dat is FrzExp in bijgevoegd overzicht)

Hoe dat verloop eruit ziet in de praktijk (exportje van vanmiddag, alles voorbij vrijdag is gebaseerd op epex predictions)
gistpreview.github.io/?4ef7c00e03197ea1b616ef8698fafdc9
FrzChrg > beter om te importeren dan uit de accu te teren
FrzExp > beter om zon direct te exporteren
Chrg/Exp spreken voor zich

<ik ben niet op zoek naar een goed of fout discussie die hier vaak voorbij komt, ik deel mijn informatie in de hoop dat anderen ervan kunnen leren, Ik ben benieuwd wat ie er 1 jan van gaat maken als het salderen wegvalt>

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:23:
* NiGeLaToR to the rescue..

https://nos.nl/artikel/26...rder-dalgebruik-goedkoper

[...]

Dat gaat de thuisbatterij verder stimuleren met als streven goedkoop stroom inkopen, of het nu van het net of van de zon is. Verschil zomer/winter is ook interessant.
Blijf het een vreemd iets vinden.
We hebben nu net afgekaderd dat de netbeheerder vaste kosten in rekening brengt voor een bepaalde zwaarte aansluiting, en dat je als gebruiker te maken had met dynamische prijzen via je energieprijs zelf. Nu gaat dat weer veranderen.

Op zich ben ik er wel blij mee, want ik heb een 3x35A aansluiting, welke ik bijna nooit gebruik (Ik bedoel, ik zit bijna nooit over de 3x25A heen), en dan dus ook weinig voor hoef te betalen als ik minder afneem. Maakt een thuisbatterij wel minder aantrekkelijk, want een groot deel van het rendement zat hem in het gebruiken van peakshaving waardoor ik terug kan naar 3x25A.

[ Voor 7% gewijzigd door jopie op 08-10-2026 15:07 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:41:
[...]

Yep, voor een WP waarschijnlijk iets minder positief.
Waarschijnlijk wel. Maar als je WP 24/7 draait in de winter pak je de goedkopere uren ook mee. Dus dat middelt wel. En het vaste tarief gaat omlaag.

Businesscase voor een batterij wordt inderdaad wel wat aantrekkelijker. Maar of dat de RTE verliezen compenseert...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:42
jopie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:07:
[...]

Blijf het een vreemd iets vinden.
We hebben nu net afgekaderd dat de netbeheerder vaste kosten in rekening brengt voor een bepaalde zwaarte aansluiting, en dat je als gebruiker te maken had met dynamische prijzen via je energieprijs zelf. Nu gaat dat weer veranderen.

Op zich ben ik er wel blij mee, want ik heb een 3x35A aansluiting, welke ik bijna nooit gebruik (Ik bedoel, ik zit bijna nooit over de 3x25A heen), en dan dus ook weinig voor hoef te betalen als ik minder afneem. Maakt een thuisbatterij wel minder aantrekkelijk, want een groot deel van het rendement zat hem in het gebruiken van peakshaving waardoor ik terug kan naar 3x25A.
Ik denk dat je ook voor de 3x35A wel meer blijft betalen dan voor 3x25. Waarom ga je sowieso niet terug? De voorgestelde wijzigingen (die dus nog niet vastliggen) gaan pas over 2 jaar in. Het verschil is bijna € 1500 op jaarbasis. Ik zou die 3k besparing direct pakken en in een thuisbatterij gooien. Met een beetje geluk heb je de helft van een thuisbatterij dan al 'terugverdiend'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LigeTRy schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:42:
Die 1,29 is 1/0,78 (afgerond naar boven, Predbat rekent met 0,775) en de 2,2ct is accu-slijtage (dit is een variablee die je kan gebruiken voor afschrijving, ik vind 1ct/kwh schappelijk):
Hoeveel cycles doe je per dag? Die afschrijving op deze manier meerekenen heeft geen nut, tenzij je tegen een beperking qua aantal cycles aanloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-10-2026 15:38 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
LigeTRy schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:42:
Korte update vanuit mij (Victron MP 6k5 en 16kwh op 1 fase, zie eerdere posts voor meer details)

Ik stuur mijn batterij inmiddels aan met Predbat. Gaaf want je kan echt aan elk knopje draaien qua planning, dat komt ook met nadelen dat als je een verkeerde instelling hebt, je geld aan het verbranden bent aan fictieve marges die er niet zijn. Al ben ik van mening dat een verkeerdee instelling nog steeds veel beter werkt dan de "'ai functies" in andere systemen (van horen zeggen/lezen) en victron DESS (ervaring mee)

Over de afgelopen maand hebben optimalisaties van predbat mij 78 euro opgeleverd. in totaal hebben de 6 zonnepanelen en batterij mij de afgelopen maand 130 euro bespaard.

Dat is leuk, maar omdat ik nu eindelijk ook een bak met data heb, en ik in predbat inmiddels kan AI chatten (openrouter) tegen die data, heb ik een aantal analyses laten doen (gevalideerd met verschillende modellen), die mij zelf ook tot bepaalde inzichten heeft laten komen.

In mijn setup heb ik nu een RTE van :

- 78% op vol vermogen laden/ontladen
- 80-83% tijdens het tricklen (0,5-1kw range, waar ie vaak in zit)

Dus wanneer loont opslaan dan? Hier wat nummertjes die ik heb opgehaald:

Met 78% RTE + 1ct slijtage per richting kost elke kWh die je uiteindelijk thuis gebruikt: 1,29 × inkoopprijs + 2,2ct.

1ct per kWh door de accu, en omdat je voor 1 kWh thuis ~1,12 kWh door de accu moet duwen, is het 2 × 1ct × 1,12 = 2,2ct.

En die lat schuift exponentieel op met de inkoopprijs:

inkoop 16ct > break even op 22,9ct (spread 6,9)
inkoop 20ct > 28,0ct (8,0)
inkoop 25ct > 34,5ct (9,5)
inkoop 30ct > 40,9ct (10,9)
inkoop 35ct > 47,3ct (12,3)

Bij 16ct inkoop is de lat maar 6,9ct hoger en 22,9ct in de avondpiek komt vaak genoeg voor, dus dan is laden-ontladen bijna altijd winst.
Bij 30c inkoop heb je al 40,9ct nodig, die pieken zin vaak veel korter en komen minder vaak voor, dan besluit de batterij om gewoon maar te importeren als de prijs onder 40,9 ligt.

Hier had ik in het begin moeite mee, want "inkopen op 30ct, verkopen op 40ct" voelt als gratis geld, maar je verliest een boel along the way (en dat vertellen verkopers je niet ;)).

(even goed om te benoemen dat ik hierin even uit ga van grid import/export, zon buiten beschouwing, die is "gratis" op te slaan maar soms wordt ie ook direct geëxporteerd in de vroege ochtend/late middag, dat is FrzExp in bijgevoegd overzicht)

Hoe dat verloop eruit ziet in de praktijk (exportje van vanmiddag, alles voorbij vrijdag is gebaseerd op epex predictions)
gistpreview.github.io/?4ef7c00e03197ea1b616ef8698fafdc9
FrzChrg > beter om te importeren dan uit de accu te teren
FrzExp > beter om zon direct te exporteren
Chrg/Exp spreken voor zich

<ik ben niet op zoek naar een goed of fout discussie die hier vaak voorbij komt, ik deel mijn informatie in de hoop dat anderen ervan kunnen leren, Ik ben benieuwd wat ie er 1 jan van gaat maken als het salderen wegvalt>
NB,... zeer zeker niet bedoeld als "goed/fout" discussie,
Maar ter vergelijk mijn 14.3kWh solar edge batterij die ik tot 100% oplaad en tot 10% ontlaad.
Ik laad/ontlaad op maximaal vermogen = 5kW dus C=0.35

Euro's zijn berekend als: laad/ontlaad_power x actuele dynamisch prijs. Daar zit RTE dus bij in.

Experimenteel heb ik eerder al bepaald dat mijn RTE 89% is. Jij hebt een iets lagere RTE maar een iets grotere batterij. Euro verdienste is vergelijkbaar.

Ik gebruik geen "Predbat" maar een eigen gemaakte controller. Die koopt op goedkoopste tijden in en verkoopt op de duurste tijden en inderdaad met een ondermarge in verband met verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTI29cWvn3A5qE5RxcCXi2j1nlw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qw0JdAk8XkF0eKlsiDisNICd.png?f=user_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• LigeTRy
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:38:
[...]

Hoeveel cycles doe je per dag? Die afschrijving op deze manier meerekenen heeft geen nut, tenzij je tegen een beperking qua aantal cycles aanloopt.
Nee calendar aging gaat veel eerder plaatsvinden, cellen zouden 10k cycles mee moeten gaan. Ik cycle nu 1 tot 1.5x per dag, maar soms ook minder), dus daar heb je gelijk in.

Ik zie het ook een beetje als pessimismeparameter, mocht de RTE op het moment toch lager zijn dan waarmee berekend wordt, kan een complete cycle nutteloos worden door de extreem dunne marge. Nu zit ie in ieder geval aan de goede kant van de lijn. Predbat's export improvement metric staat op 0.1ct/kwh, dus die komt daar bovenop.

Ik heb een compare gedraaid 1 vs 0ct/kwh. Hierdoor wordt het complete plan opnieuw berekend (inclusief load forecasting), dus een 1:1 vergelijking kan ik niet maken want andere variabelen veranderen ook. Er werd op de huidige horizon in ieder geval geen verandering te zien die ik aan deze change kan koppelen. Ik ga m voor nu op 0.5 zetten en op een dag waarin de spreads minder zijn eens meer testen :)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:13
LigeTRy schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:27:
[...]

Nee calendar aging gaat veel eerder plaatsvinden, cellen zouden 10k cycles mee moeten gaan. Ik cycle nu 1 tot 1.5x per dag, maar soms ook minder), dus daar heb je gelijk in.

Ik zie het ook een beetje als pessimismeparameter, mocht de RTE op het moment toch lager zijn dan waarmee berekend wordt, kan een complete cycle nutteloos worden door de extreem dunne marge. Nu zit ie in ieder geval aan de goede kant van de lijn. Predbat's export improvement metric staat op 0.1ct/kwh, dus die komt daar bovenop.

Ik heb een compare gedraaid 1 vs 0ct/kwh. Hierdoor wordt het complete plan opnieuw berekend (inclusief load forecasting), dus een 1:1 vergelijking kan ik niet maken want andere variabelen veranderen ook. Er werd op de huidige horizon in ieder geval geen verandering te zien die ik aan deze change kan koppelen. Ik ga m voor nu op 0.5 zetten en op een dag waarin de spreads minder zijn eens meer testen :)
Je kan via DVCC/laadstroom beperking en limiet op wattage bij ESS jouw Victron volgens mij ook op RTE 85% laten draaien toch ? Of doet dat rpogrammaatje dat al? Dan is RTE te laag denk ik.

• LigeTRy
  • Nu online
Vdvmark schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:48:
[...]

Je kan via DVCC/laadstroom beperking en limiet op wattage bij ESS jouw Victron volgens mij ook op RTE 85% laten draaien toch ? Of doet dat rpogrammaatje dat al? Dan is RTE te laag denk ik.
Zeker, dit beperk ik ook met node red omdat de cellen soms net wat te koud zijn voor spec (maar ik nog niet wil verwarmen met de pads). In m'n RTE zit ook het victron idle verbruik en ik heb nog een esp32 en 2 casefans (Samen 6 watt) op de DC bus zitten voor ventilatie en bluetooth jkbms koppeling naar Home assistant). omdat ik maar 1 fase laad/ontlaad en de pieken/dalen niet zo lang zijn in t dynamisch tarief, verkies ik hoge snelheid en een wat lagere RTE.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:41
Jij dacht dat dingen goedkoper gingen worden? er moeten voor miljaren spulletjes in de grond en de mensen die het doen krijgen ook steeds wat meer salaris. Het is niet moeilijk om te zien dat dingen dan duurder worden lijkt me?

• Stefannn
  • Nu online
LigeTRy schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:57:
[...]

Zeker, dit beperk ik ook met node red omdat de cellen soms net wat te koud zijn voor spec (maar ik nog niet wil verwarmen met de pads). In m'n RTE zit ook het victron idle verbruik en ik heb nog een esp32 en 2 casefans (Samen 6 watt) op de DC bus zitten voor ventilatie en bluetooth jkbms koppeling naar Home assistant). omdat ik maar 1 fase laad/ontlaad en de pieken/dalen niet zo lang zijn in t dynamisch tarief, verkies ik hoge snelheid en een wat lagere RTE.
Ah!
Inclusief idle gebruik.
Dat heb ik er nog niet in zitten.
Dat wil ik zeker nog eens meten maar dat is nog niet zo simpel. Vooral omdat het een hybride omvormer betreft.
Dat moet dan een keer ‘s nachts als er geen zon is. En dan alle groepen afschakelen en verbruik op hoofdaansluiting meten.
En… heel belangrijk… geen ruzie krijgen met de vrouw die tv wil kijken….

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:29
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:23:

Ja dat gaat de thuisbatterij aantrekkelijker maken, maar is de rol van de ACM niet zeer dubieus in deze? Het was diezelfde ACM die stelde dat terugleverkosten prima zijn met als resultaat dat 1 kWh voor mensen zonder dynamisch contract een fractie van een cent waard word volgend jaar. Het was de ACM die de energiemaatschappijen onze zonnestroom laat doorverkopen en ons er vrijwel niks voor geeft. Mensen zullen massaal aan de thuisbatterij gaan lijkt het.

Gaat het wel goed als iedereen dan om exact 1:00 s'nachts begint zijn auto te laden, warmtepomp te draaien en thuisbatterij te vullen? Want dat is wat waarschijnlijk gaat gebeuren als je het in discrete tijdsblokken per seizoen verdeelt inpv koppelt aan de echt belasting.
Een huishouden in een vrijstaande woning met warmtepomp en een elektrische auto dat het verbruik zoveel mogelijk aanpast zal niet direct minder gaan betalen. Zo'n huishouden betaalt volgens de nieuwe regels 300 tot 450 euro per jaar meer, zegt de ACM.
Met andere woorden zelfs al ga je voor een volledige gedragsverandering en ben je het braafste jongetje van de klas ga je keihard bestraft worden door de ACM.
Ik ben bullish voor meer batterijen en meer zonnepanelen als ik dit soort plannen hoor.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:41
nou nou, stevige kritiek op de ACM. je doet bijna alsof de acm je lunchgeld gejat heeft... beetje overdreven niet. Hun rol is heel simpel: er is een wens vanuit de overheid, ACM komt met een uitwerking hoe daar aan voldaan kan worden.

• maarten12100
Fr33z schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:21:
nou nou, stevige kritiek op de ACM. je doet bijna alsof de acm je lunchgeld gejat heeft... beetje overdreven niet. Hun rol is heel simpel: er is een wens vanuit de overheid, ACM komt met een uitwerking hoe daar aan voldaan kan worden.
Ik denk dat de ACM er moet zijn om de C te beschermen tegen de M. De overheid stelt dat je 50% van het kale leveringstarief terugkrijgt nadat de salderingsregeling stopt. Maar met de terugleverkosten is dat niet zo. Dus ja ze hebben een paar honderd euro aan 'lunchgeld' gejat van de meeste zonnepaneel bezitters. Daarom heb ik nu die thuisaccu, hoewel ik het ook wel leuk vind om met verduurzamen bezig te zijn. O-)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:33

de Peer

under peer review

maarten12100 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat de ACM er moet zijn om de C te beschermen tegen de M. De overheid stelt dat je 50% van het kale leveringstarief terugkrijgt nadat de salderingsregeling stopt. Maar met de terugleverkosten is dat niet zo. Dus ja ze hebben een paar honderd euro aan 'lunchgeld' gejat van de meeste zonnepaneel bezitters. Daarom heb ik nu die thuisaccu, hoewel ik het ook wel leuk vind om met verduurzamen bezig te zijn. O-)
Acm legt gewoon uit wat toegestaan is volgens de wet. Helaas zijn terugleverkosten toegestaan. Don't blame the messenger.

• silmaril70
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:03
Ik was gisteren op de vakbeurs Energie. Daar ben ik op de stand geweest van Altilia, een Nederlands bedrijf die thuisbatterijen levert (sinds een tijdje een eigen product). Die hebben zelf hele mooie software gemaakt voor de aansturing om alles inzichtelijk te maken. Natuurlijk vooral zeer handig bij dynamisch contract. Echt de moeite om eens te zien. De AI functie is boeiend.

Wat me erg aansprak (ik was er met een installateur) is dat zij zelf alles regelen als er iets niet goed werkt of kapot is. Vaak is het een ge-ping pong tussen installateur en fabrikant. Ik ben zelf op zoek naar een accupakket van 30 of 35 Kwh met 15 Kw hybride omvormer i.v.m. woning met winkel. Heeft iemand al ervaring met dit bedrijf en eventueel wat prijzen, want die kan ik nergens vinden.

Iemand nog andere betaalbare merken met mijn wensen die goede nazorg leveren als er iets kapot gaat of storing heeft? Ik wilde eerst gaan voor de Goodwe ESA, maar daar zijn de reacties over garantieafhandeling en problemen heel negatief.

Alvast bedankt.

• maarten12100
de Peer schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:46:
[...]

Acm legt gewoon uit wat toegestaan is volgens de wet. Helaas zijn terugleverkosten toegestaan. Don't blame the messenger.
De ACM spreekt over het redelijk zijn van de terugleverkosten. Maar die zijn natuurlijk alleen redelijk als die gemaakte kosten ook echt 90-95% van de teruglever vergoeding is zoals de energiemaatschappijen stellen.
In het rapport van de ACM staat de volgende zin:
De analyse van de meerkosten is gebaseerd op de gegevens die de leveranciers bij de ACM hebben aangeleverd.
Daar zal vast uit blijken dat die 12 cent terugleverkosten helemaal legit zijn :+ :+ :+
Hier dan een stukje uit de conclusie en aanbevelingen:
Het is leveranciers echter niet verboden om daarnaast kosten die zij maken door middel van terugleverkosten in rekening te brengen. Omdat de marktwaarde van teruggeleverde stroom laag kan zijn, en een deel van de meerkosten van teruglevering ook na het einde van de salderingsregeling zal blijven bestaan, is het niet uit te sluiten, verboden, of op voorhand onredelijk, dat er na aftrek van terugleverkosten een negatief bedrag per teruggeleverde kWh over kan blijven.
Er wordt hier toegegeven dat een zeer lage netto terugleververgoeding alleen redelijk is als de marktwaarde laag is. Als je de energiemaatschappij dan op hun woord gelooft wat betreft die zogenaamde 12 cent kosten, ja dan is het redelijk te noemen.

Als ik zelf die zonnestroom op sla heb ik ook kosten, namelijk de afschrijving van de batterij. Dat is zo'n 2.5 cent per kWh voor mijn batterij (op basis van 6000 cycli levensduur). Daarvoor krijg ik terug stroom op het duurste moment van de dag zeg 20 cent per kWh. Ik heb verliezen dus ik krijg bij het ontladen maar 0.8 (de RTE) terug van de verbruikte energie.
Als ik het op kleine schaal zelf doe levert dit op: 20*0.8 - 2.5 = 13.5 cent per kWh
Bij teruglevering levert het op: 0.5 * 1 = 0.5 cent per kWh

Ondanks schaalvergroting zijn hun geraamde kosten bijna 5x zo hoog (!) als die van mij. Die relatief betaalbare thuisbatterijen (150-200 euro per kWh) opende mijn ogen, dit zaakje stinkt.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:35
@silmaril70 Je kunt eens kijken bij https://www.viqtory.nl/ of https://www.hetslimmehuis.nl/ om eens wat te roepen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:33

de Peer

under peer review

maarten12100 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:49:
[...]

De ACM spreekt over het redelijk zijn van de terugleverkosten. Maar die zijn natuurlijk alleen redelijk als die gemaakte kosten ook echt 90-95% van de teruglever vergoeding is zoals de energiemaatschappijen stellen.
In het rapport van de ACM staat de volgende zin:

[...]

Daar zal vast uit blijken dat die 12 cent terugleverkosten helemaal legit zijn :+ :+ :+
Hier dan een stukje uit de conclusie en aanbevelingen:

[...]

Er wordt hier toegegeven dat een zeer lage netto terugleververgoeding alleen redelijk is als de marktwaarde laag is. Als je de energiemaatschappij dan op hun woord gelooft wat betreft die zogenaamde 12 cent kosten, ja dan is het redelijk te noemen.

Als ik zelf die zonnestroom op sla heb ik ook kosten, namelijk de afschrijving van de batterij. Dat is zo'n 2.5 cent per kWh voor mijn batterij (op basis van 6000 cycli levensduur). Daarvoor krijg ik terug stroom op het duurste moment van de dag zeg 20 cent per kWh. Ik heb verliezen dus ik krijg bij het ontladen maar 0.8 (de RTE) terug van de verbruikte energie.
Als ik het op kleine schaal zelf doe levert dit op: 20*0.8 - 2.5 = 13.5 cent per kWh
Bij teruglevering levert het op: 0.5 * 1 = 0.5 cent per kWh

Ondanks schaalvergroting zijn hun geraamde kosten bijna 5x zo hoog (!) als die van mij. Die relatief betaalbare thuisbatterijen (150-200 euro per kWh) opende mijn ogen, dit zaakje stinkt.
Je kunt een particulier natuurlijk niet vergelijken met een energieleverancier.

• IvoB2
  • Niet online
maarten12100 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:49:
Dat is gewoon hoe de markt werkt => vraag en aanbod bepalen de prijs.
Jij wil je overschot aan stroom verkopen. Je sloot daarvoor een bepaald contract af met je leverancier.
Zint je die overeenkomst niet is het tijd om een ander (type) contract af te sluiten of het over een andere boeg te gooien.

Ik woon in Vlaanderen en daar bestaat de terugleverboete niet maar ook geen verplichting voor leveranciers om de stroom van prosumenten aan een min. prijs in te kopen.
Of je nu 10 cent terugleververgoeding krijgt minus 9 cent terugleverboete of men rekent je geen terugleverboete aan maar betaalt je netto een vergoeding van 1 cent maakt voor de prosument finaal geen verschil. Het narratief klinkt alleen anders.

Ga dus tijdens een horecabezoek nooit de productieprijs van bv. je kopje koffie vergelijken met wat jij ervoor betaalt want dan zou het wel eens heel zuur kunnen smaken. :+
Idem voor de delta tussen de inkoopprijs van een fles wijn en de verkoopprijs per glas. Enz.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2026 07:53 ]

• Stefannn
  • Nu online
Mensen…
Ik maak me niet zo’n zorgen.
Terugleverkosten is iets dat met name iets is van vaste contracten waarbij leveranciers zich indekken tegen “dat ze moeten betalen voor stroom op een moment dat dat niks oplevert”. Dat is met name bij vaste contracten een behoorlijk risico voor de leverancier.
Bij dynamische contracten speelt dat risico niet.
Er zullen ongetwijfeld boefjes zijn die met een constructie komen die er in de marketing goed uit ziet maar waar je van weg moet blijven. Maar er zijn onnoemelijk veel aanbieders en die proberen allemaal om ons met een scherp aanbod aan boord te trekken.
Kortom: gewoon goed zoeken en je vindt echt wel een mooie aanbieder.
Ik denk wel dat een vast contract in 2027 voor mensen met een PV installatie enkel nog voordelig is als ze de teruglevering middels een batterij grotendeels beperken. Helemaal nul is niet nodig. KWh verlies in de zomer kan tot op zekere hoogte gecompenseerd worden met laag vast tarief in de winter.

• IvoB2
  • Niet online
Met een (behoorlijke) thuisaccu dien je je idd weinig zorgen te maken.
Het speelveld van dat ding wordt er alleen maar ruimer door.

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Wat mij zo tegen de borst stuit is dat de stroom verkopers het ene jaar onder het mom van (financiële) voordelen van zonnepanelen, bergen zonnepanelen aan hun klanten verkopen en daarop een leuke winst maken. Vervolgens het jaar daarop komen ze met terugleverkosten omdat er te veel zonne stroom op het verkeerde moment is.

Daarbij komt dat veel stroomverkopers zelf ook nog eens gesubsidieerde zonneparken in gebruik hebben.

De AntiConsumentenMaatschappij treedt daarbij namens onze overheid en de lobbyisten op om het allemaal geloofwaardig te maken.

Ho , en om niet off-topic te raken : dankzij mijn gesubsidieerde auto, gesubsidieerde zonnepanelen, gesubsidieerde warmtepomp, gesubsidieerd HR++ glas en natuurlijk niet te vergeten onze onvolprezen geheel zelfbetaalde thuisaccu hebben we de kosten mooi in de hand en blijven we lachen ;) !

[ Voor 20% gewijzigd door Metsubsidie op 09-10-2026 09:40 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je zou idd maar voor 10K veel te dure zonnepanelen hebben laten aansmeren om nu weer voor een vergelijkbaar bedrag de thuisbatterij in je mik te krijgen. Gelukkig zijn wij Tweakers en zoeken we e.e.a. goed uit ;)

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:36
Stefannn schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:38:
Mensen…
Ik maak me niet zo’n zorgen.
Terugleverkosten is iets dat met name iets is van vaste contracten waarbij leveranciers zich indekken tegen “dat ze moeten betalen voor stroom op een moment dat dat niks oplevert”. Dat is met name bij vaste contracten een behoorlijk risico voor de leverancier.
Bij dynamische contracten speelt dat risico niet.
Er zullen ongetwijfeld boefjes zijn die met een constructie komen die er in de marketing goed uit ziet maar waar je van weg moet blijven. Maar er zijn onnoemelijk veel aanbieders en die proberen allemaal om ons met een scherp aanbod aan boord te trekken.
Kortom: gewoon goed zoeken en je vindt echt wel een mooie aanbieder.
Ik denk wel dat een vast contract in 2027 voor mensen met een PV installatie enkel nog voordelig is als ze de teruglevering middels een batterij grotendeels beperken. Helemaal nul is niet nodig. KWh verlies in de zomer kan tot op zekere hoogte gecompenseerd worden met laag vast tarief in de winter.
Precies dat laatste. Ik vertrouw de ontwikkeling van de dynamische prijzen richting de winter niet en heb ook niet zo'n zin om steeds daar weer op te moeten sturen. De laatste paar maanden van dit jaar nog een contract met terugleverboete. Als mijn 64 kWh batterij vol zit dan zet HA de PV omvormers keurig uit.

Volgend jaar 'krijg' ik netto geloof ik 0,1 ct. Ook weer een enorme naaistreek van de energieboeren. Zo hopen ze dat mensen de paneeltjes braaf aan laten staan zodat ze dezelfde kWh aan de buurman voor 60ct kunnen verkopen. En zo zal het ook wel uitpakken, maar uit principe gaan die van mij dan nog steeds uit. Ze kunnen erin zakken.

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Het is natuurlijk afwachten maar vermoedelijk kan in de toekomst een dynamisch contract in combinatie met de hogere leveringskosten en een accu toch wel voordeel opleveren.

Je laad dan in de winter vooral op de goedkope momenten de accu vol om die opgeslagen stroom weer op dure momenten zelf te kunnen gebruiken resp verkopen. Als ik dat zo zie kan dat al interessant zijn met een 5 kwh accu die in de middag laad en rond 17.00-22.00 uur ontlaad en vervolgens weer s'nachts oplaad om te ontladen tussen 6.00 en 10.00 uur.

Alle kleine beetjes helpen immers.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

nieuws: OM stopt onderzoek naar vermeende thuisaccuoplichters: dat zou te vee...

Blijf alert als mensen in je omgeving bezig gaan met een thuisbatterij - iets wat de komende jaren nog wel even aan zal houden. Oplichters hebben blijkbaar vrij spel.

• IvoB2
  • Niet online
marcel3 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:43:
Volgend jaar 'krijg' ik netto geloof ik 0,1 ct. Ook weer een enorme naaistreek van de energieboeren. Zo hopen ze dat mensen de paneeltjes braaf aan laten staan zodat ze dezelfde kWh aan de buurman voor 60ct kunnen verkopen. En zo zal het ook wel uitpakken, maar uit principe gaan die van mij dan nog steeds uit. Ze kunnen erin zakken.
Energieleveranciers zijn geen heiligen maar handelaars maar het populistisch verhaaltje over bijna gratis inkopen bij de berooide prosument om vervolgens op hetzelfde tijdstip aan 60 cent te verkopen aan de buurman mag nu wel langzaam ophouden.
En dan nog, kan je je daar niet in vinden dan sluit je een dynamisch contract af, koop je zelf aan de goedkoopste prijzen in en verkoop je aan de hoogste prijzen. Wat is dan het probleem precies bij een 64 kWh accu?
Idem voor de buurman, met een dynamisch contract kan hij op het ogenblik dat jouw panelenstroom geen waarde heeft deze voor een kleine toeslag eveneens inkopen aan een lage prijs en betaalt hij tijdens de dure uren de hoofdprijs maar krijg je eveneens inzake de energiecomponent dan de hoofdprijs.

ps. ik heb al jaren een vast/variabel energiecontract en krijg dan idd maar 1 tot 5 cent voor teruglevering. Maar ik heb in al die jaren ook nog nooit 60 cent/kWh moeten betalen voor netafname.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 09-10-2026 10:46 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:10
[...]

Precies dat laatste. Ik vertrouw de ontwikkeling van de dynamische prijzen richting de winter niet en heb ook niet zo'n zin om steeds daar weer op te moeten sturen. De laatste paar maanden van dit jaar nog een contract met terugleverboete. Als mijn 64 kWh batterij vol zit dan zet HA de PV omvormers keurig uit.

Blijkbaar heb je een vast contract en krijg je volgend jaar nog maar 1/10 cent terug. Echter met een accu van 64 kWh die je ook nog vol krijgt met PV zou je beter naar een dynamisch contract overstappen, dan krijg je ineens veel meer terug dan 0,1 cent.
Bovendien zijn er maar heeeel weinig momenten dat die energieboeren voor 60 cent verkopen. Vaste tarieven liggen veel lager dan dat, en dan zit daar ook nog BTW op die de energieboer naar de belastingdienst moet overmaken.

Ik krijg de indruk dat je gewoon wat aan het trollen bent.

PS. ook ik vind het belachelijk dat mensen volgend jaar nagenoeg niets meer krijgen voor zonnestroom, maar met mijn 32 kWh accu en een dynamisch contract geloof ik niet dat ik er veel onder zal lijden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:11
IvoB2 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:38:
[...]

Energieleveranciers zijn geen heiligen maar handelaars maar het populistisch verhaaltje over bijna gratis inkopen bij de berooide prosument om vervolgens op hetzelfde tijdstip aan 60 cent te verkopen aan de buurman mag nu wel langzaam ophouden.
En dan nog, kan je je daar niet in vinden dan sluit je een dynamisch contract af, koop je zelf aan de goedkoopste prijzen in en verkoop je aan de hoogste prijzen. Wat is dan het probleem precies bij een 64 kWh accu?
Idem voor de buurman, met een dynamisch contract kan hij op het ogenblik dat jouw panelenstroom geen waarde heeft deze voor een kleine toeslag eveneens inkopen aan een lage prijs en betaalt hij tijdens de dure uren de hoofdprijs maar krijg je eveneens inzake de energiecomponent dan de hoofdprijs.
Er zitten tegenwoordig zodanig veel keuzemogelijkheden en transparantie in het systeem dat mensen er nerveus van worden. 😉

Informatie = Actor x Context x Substantie

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
[...]

Waarom heb je een 64 kWh accu met een vast contract? Die accu komt dit deel van het jaar nooit meer vol en in de zomer zit die 's ochtends om 1000 uur al weer vol, omdat je er maar een paar kWh uittrekt.

Ik heb wel iets beters te doen dan omvormers uitzetten om een punt te maken, terwijl ik er financieel helemaal niets mee op schiet.

• marcel3
Oilman schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:44:
[...]

Waarom heb je een 64 kWh accu met een vast contract? Die accu komt dit deel van het jaar nooit meer vol en in de zomer zit die 's ochtends om 1000 uur al weer vol, omdat je er maar een paar kWh uittrekt.

Ik heb wel iets beters te doen dan omvormers uitzetten om een punt te maken, terwijl ik er financieel helemaal niets mee op schiet.
Blijkbaar weet jij ook hoeveel PV ik opgesteld heb en wat mijn energieverbruik is. Gisteren was de accu halverwege de dag vol en ik kan deze maand mijn EV ook nog wel opladen. Daarna heb je gelijk, dan wordt het een paar maanden wat minder en ben ik heel blij met mijn lage vaste tarief.

• marcel3
ArPi75 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:41:
[...]

Blijkbaar heb je een vast contract en krijg je volgend jaar nog maar 1/10 cent terug. Echter met een accu van 64 kWh die je ook nog vol krijgt met PV zou je beter naar een dynamisch contract overstappen, dan krijg je ineens veel meer terug dan 0,1 cent.
Bovendien zijn er maar heeeel weinig momenten dat die energieboeren voor 60 cent verkopen. Vaste tarieven liggen veel lager dan dat, en dan zit daar ook nog BTW op die de energieboer naar de belastingdienst moet overmaken.

Ik krijg de indruk dat je gewoon wat aan het trollen bent.

PS. ook ik vind het belachelijk dat mensen volgend jaar nagenoeg niets meer krijgen voor zonnestroom, maar met mijn 32 kWh accu en een dynamisch contract geloof ik niet dat ik er veel onder zal lijden.
En ik krijg juist altijd de indruk dat de apologeten voor de energieboeren op dit forum aan het trollen zijn, maar misschien is het gewoon beter dat we bij twijfel niet meteen met modder gaan gooien. Met die 60ct verwijs ik uiteraard naar dynamische tarieven die zelfs de afgelopen periode al regematig eind vd dag aan de orde waren terwijl mijn Oost/West set nog een paar kilowatt vermogen leverde.

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer op het einde van de dag dynamisch op 60 cent staat en jij verkoopt dan je stroom dynamisch aan het net via je energieleverancier krijg je ook veel meer voor je stroom dan die 1 cent.
Maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel of je wil perse appelen (verschillende contracten) met peren vergelijken?

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

marcel3 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:27:
[...]

Blijkbaar weet jij ook hoeveel PV ik opgesteld heb en wat mijn energieverbruik is. Gisteren was de accu halverwege de dag vol en ik kan deze maand mijn EV ook nog wel opladen. Daarna heb je gelijk, dan wordt het een paar maanden wat minder en ben ik heel blij met mijn lage vaste tarief.
Maar zit je dan een jaar vast aan dat tarief ?

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:10:
nieuws: OM stopt onderzoek naar vermeende thuisaccuoplichters: dat zou te vee...

Blijf alert als mensen in je omgeving bezig gaan met een thuisbatterij - iets wat de komende jaren nog wel even aan zal houden. Oplichters hebben blijkbaar vrij spel.
Thuisaccuoplichter , pinpasfraudeur , tiktokker, influencer .. vooruitgang noemen ze dat.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:10:

Het hoeven niet altijd oplichters te zijn hè. In mijn kennissenkring iemand recent nog een hybride warmtepomp, nieuwe zonnepanelen en een accu gekocht tegen marktconforme prijzen. Alleen hadden ze voor dat geld ook de bestaande panelen kunnen laten liggen en een volledige warmtepomp neer kunnen zetten. Ze gebruiken de accu met een dynamisch contract ook niet optimaal omdat ze het gewoon niet (willen) begrijpen.

Die keuzes hebben ze bewust gemaakt, ook met extern advies. Dus wanneer houdt onwil/onkunde op en wordt het oplichting?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

marcel3 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:31:
[...]

Met die 60ct verwijs ik uiteraard naar dynamische tarieven die zelfs de afgelopen periode al regematig eind vd dag aan de orde waren terwijl mijn Oost/West set nog een paar kilowatt vermogen leverde.
Perfect toch, had je 60ct/kWh kunnen krijgen.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ethirty schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 13:03:
[...]

Het hoeven niet altijd oplichters te zijn hè. In mijn kennissenkring iemand recent nog een hybride warmtepomp, nieuwe zonnepanelen en een accu gekocht tegen marktconforme prijzen. Alleen hadden ze voor dat geld ook de bestaande panelen kunnen laten liggen en een volledige warmtepomp neer kunnen zetten. Ze gebruiken de accu met een dynamisch contract ook niet optimaal omdat ze het gewoon niet (willen) begrijpen.

Die keuzes hebben ze bewust gemaakt, ook met extern advies. Dus wanneer houdt onwil/onkunde op en wordt het oplichting?
Oh helemaal eens! Elke goede installateur mag uiteraard gewoon z'n brood verdienen en die zijn er genoeg :)

Paar voorbeelden: reclames over onbestaande subsidies, marketingbureaus die met leugens een salesfunnel vullen, opdringerige telefoontjes, deurbezoek en dan van die 5kW budget oplossingen voor 5k laten installeren bij iemand in een flatje zonder PV of warmtepomp, etc etc. De consumentenprogramma's draaien overuren.

Ik ben er nu een keer of 4 over bevraagd door bekenden en elke keer zit er een marketingbureau / leadgen club voor en wordt je daarna gewoon gestalkt tot je een slecht advies accepteert.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

JT

VETAK y0

Zo, eindelijk tot aanschaf overgegaan. Na lang wikken, wegen en plannen van werkzaamheden voor het veilig buiten kunnen zetten van de accu's om dit vervolgens uit te stellen omdat persoonlijke omstandigheden dit niet toelaten, heb ik het oorspronkelijke plan vooruit geschoven en kies ik een tussenoplossing. In plaats van 32kwh en een externe omvormer van 10kw op 3fase, komen er nu 2 stuks Solarflow 2400AC + met elk een uitbreiding. Totaal dus 10,6kWh. Ik had eerst nog InDeVolt op het oog, vanwege semi solid, meer vermogen met de nieuwe omvormer en interoperabiliteit van de diverse uitbreidingsaccu's. Maar ik kon de Zendures nu enkele tientallen procenten goedkoper krijgen plus veel betere RTE. Volgend jaar ga ik pogen dan alsnog die plek te realiseren. Dan ligt het het meest voor de hand om uit te breiden met nog een Zendure voor 3fase. Maar wie weet is de behoefte aan 32kWh dan wel heel groot :P

Spul gaat offline draaien, aangestuurd door een nader uit te zoeken Home Assistant integratie. Ik wil enerzijds m'n eigen opgewekte stroom (heb 10kWp liggen) gebruiken daar waar het bespaart, óf verkopen op de momenten dat het meer opbrengt. Anderzijds wil ik waar het financieel interessant is ook handelen als er weinig zon is. Of bijvoorbeeld in de lente/zomer overdag laden, avond ontladen, 's nachts laden en gedurende de ochtendpiek ontladen. Uiteraard alleen als het rendabel is.
Metsubsidie schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:57:
Het is natuurlijk afwachten maar vermoedelijk kan in de toekomst een dynamisch contract in combinatie met de hogere leveringskosten en een accu toch wel voordeel opleveren.

Je laad dan in de winter vooral op de goedkope momenten de accu vol om die opgeslagen stroom weer op dure momenten zelf te kunnen gebruiken resp verkopen. Als ik dat zo zie kan dat al interessant zijn met een 5 kwh accu die in de middag laad en rond 17.00-22.00 uur ontlaad en vervolgens weer s'nachts oplaad om te ontladen tussen 6.00 en 10.00 uur.

Alle kleine beetjes helpen immers.
Ik heb enige tijd terug eens uitgerekend wat een acch per kWh laden en ontladen kost op basis van RTE, aantal cyclussen, terugloop van accucapatiteit en dergelijke. Ik ging toen uit van een Marstek Venus E V1 of V2 van 1500 euro. Ik kwam uit op een cent of 5 of 6. Als het verschil per kWh dus groter is tussen inkoop nu of inkoop bij direct verbruik later dan is het de moeite waard. Met een dynamisch contract zijn die momenten er vaak genoeg. En accu's zijn onderhand ook nog iets goedkoper geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 09-10-2026 15:06 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Metsubsidie
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

JT schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:05:
Ik heb enige tijd terug eens uitgerekend wat een acch per kWh laden en ontladen kost op basis van RTE, aantal cyclussen, terugloop van accucapatiteit en dergelijke. Ik ging toen uit van een Marstek Venus E V1 of V2 van 1500 euro. Ik kwam uit op een cent of 5 of 6. Als het verschil per kWh dus groter is tussen inkoop nu of inkoop bij direct verbruik later dan is het de moeite waard. Met een dynamisch contract zijn die momenten er vaak genoeg. En accu's zijn onderhand ook nog iets goedkoper geworden.
Ik kom bij genoemde bedragen al op 5 a 6 cent alleen al de afschrijving per kwh.

Je moet dan ook nog 20 % RTE verliezen mee tellen.

Bijv je koopt in 5 kwh a € 0,25 = € 1,25
Afschrijving 5 * 0,05 = € 0.25
Totaal kosten € 1,50

Je moet dan 4 kwh verkopen tegen € 0,375 om quite te spelen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

JT

VETAK y0

Metsubsidie schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:21:
[...]

Ik kom bij genoemde bedragen al op 5 a 6 cent alleen al de afschrijving per kwh.

Je moet dan ook nog 20 % RTE verliezen mee tellen.

Bijv je koopt in 5 kwh a € 0,25 = € 1,25
Afschrijving 5 * 0,05 = € 0.25
Totaal kosten € 1,50

Je moet dan 4 kwh verkopen tegen € 0,375 om quite te spelen.
Ik heb nog een keer gezocht want ik kon het net niet vinden maar ik heb toch mijn berekening gevonden. Ik kwam toen uit op een afschrijving van 6ct/kwh maar daar moet nog wel RTE bij gerekend worden. Vandaag kan dat dan mogelijk niet uit, maar morgenmiddag laad je voor 14ct en in de avond kun je vanaf 18:30 tot 21:00 ontladen voor >30ct met tussen 18:45 en 19:45 >34ct. Maar ik denk dat op jaarbasis mijn grootste winst gaat zijn dat mijn accu's zonne-energie pakken als het "goedkoop" is, dat wil zeggen dat de opbrengst laag tot nihil of zelfs negatief is. Om deze dan in de avond weer het net op te gooien. Als ik dan van 1ct naar 25ct opbrengst ga dan is dat natuurlijk mooi. En op de dure dagen niet de energie voor bruto 5ct terugleveren (wat volgend jaar zonder saldering vaak voor zal komen) maar opslaan voor de avonduren wanneer het me 25ct kost om af te nemen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.