Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:49
Oilman schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 21:53:
[...]

Waar is je bron voor die honderdduizenden huishoudens op 3x35A?

Bewoording door de ACM lijkt mij gewoon logisch en correct, ze moeten iets schrijven dat voor een aanzienlijke doelgroep begrijpbaar is. Uiteindelijk is het best vreemd dat als je een appartement hebt, waar het in de meeste gevallen geen optie is om elektrisch te gaan verwarmen, je hetzelfde vastrecht moet betalen als iemand met een vrijstaand huis + WP + EV(s).

1x10A aansluiting kan toch feitelijk pas sinds relatief kort, eerder misschien in theorie mogelijk, maar een business case waar niemand aan hoefde te rekenen. Buiten die ene proefwijk heb ik nog nooit gehoord dat een huis zo aangesloten is.
ACM: "Uit onderzoek van de ACM blijkt dat er 266.000 huishoudens en bedrijven zijn die een aansluiting hebben van meer dan 3x25 Ampère maar minder dan 15.000 kWh per jaar aan stroom verbruiken."

https://www.acm.nl/nl/pub...ere-aansluiting-stroomnet

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:43
Oilman schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 21:53:
[...]

Waar is je bron voor die honderdduizenden huishoudens op 3x35A?
Ik zei afnemers en 3x35A of hoger. De bron is hier bij diezelfde ACM, het was recent in het nieuws.
Bewoording door de ACM lijkt mij gewoon logisch en correct, ze moeten iets schrijven dat voor een aanzienlijke doelgroep begrijpbaar is. Uiteindelijk is het best vreemd dat als je een appartement hebt, waar het in de meeste gevallen geen optie is om elektrisch te gaan verwarmen, je hetzelfde vastrecht moet betalen als iemand met een vrijstaand huis + WP + EV(s).
Maar die persoon mag net zo goed die aansluiting helemaal voltrekken. Ik ben het eens overigens er zou iets tussen de 1x10A en deze veel zwaardere aansluitingen moeten zijn, 1x10A is net te weinig 1x25 zou eigenlijk de goedkopere middenmaat moeten zijn denk ik. Maak dat zeg 250 euro per jaar en veel mensen zullen er blij mee zijn. (Dat gaan Liander, enexis etc natuurlijk niet doen)

Ik zie niet in waarom elektrisch verwarmen in een appartement geen optie zou zijn. Een minisplit warmtepomp is perfect voor kleine ruimtes en COP hoger dan 3. Ophangen is ook niet lastig, ik heb dit laatst bij mijn ouders gedaan. Alleen moesten wij wel iemand betalen voor de inbedrijfstelling aangezien ik geen F-gassen certificaat heb.
1x10A aansluiting kan toch feitelijk pas sinds relatief kort, eerder misschien in theorie mogelijk, maar een business case waar niemand aan hoefde te rekenen. Buiten die ene proefwijk heb ik nog nooit gehoord dat een huis zo aangesloten is.
Geen idee of mensen dat wel of niet doen. Je kan gewoon een afspraak met de netbeheerder maken via www.mijnaansluiting.nl om de aansluiting aan te passen naar wat je wilt hebben. Recent ben ik zelf van 3x40A naar 3x25A gegaan. Kost je wel ongeveer 300 euro.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
maarten12100 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 22:21:
Ik zie niet in waarom elektrisch verwarmen in een appartement geen optie zou zijn. Een minisplit warmtepomp is perfect voor kleine ruimtes en COP hoger dan 3. Ophangen is ook niet lastig, ik heb dit laatst bij mijn ouders gedaan. Alleen moesten wij wel iemand betalen voor de inbedrijfstelling aangezien ik geen F-gassen certificaat heb.
Je zit al snel met een VvE of verhuurder die het niet toestaan en met geluidsnormen.. welk model heb je zelf opgehangen?
maarten12100 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 22:21:
Geen idee of mensen dat wel of niet doen. Je kan gewoon een afspraak met de netbeheerder maken via www.mijnaansluiting.nl om de aansluiting aan te passen naar wat je wilt hebben. Recent ben ik zelf van 3x40A naar 3x25A gegaan. Kost je wel ongeveer 300 euro.
1x10A was (is?) geen optie voor normale huizen.

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-10-2026 23:02 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:43
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 23:01:Je zit al snel met een VvE of verhuurder die het niet toestaan en met geluidsnormen.. welk model heb je zelf opgehangen?
Het is spijtig dat verduurzaming en verbetering van het comfort zo in de weg wordt gezeten. Zo'n airco regelt eigenlijk alles behalve ventilatie (verwarmen, koelen ontvochtigen) en zeer efficiënt .
De geluidsnormen zijn wel begrijpelijk maar met deze moderne units moet je bijna je gezicht tegen de buitenunit aandrukken wil je het horen boven de wind. Ook zijn die buitenunits oerlelijk, ik heb er een houten kastje overheen gezet.

De unit bij mijn ouders is een Bosch Climate 3200i het is een van de kleinere versies met 3,5 kW warmte output en elektrisch verbruik rond de 1 kW. Volgens mij is het eigenlijk Midea met een Bosch logo. Kosten voor de binnen en buitenunit waren zo'n 500 euro incl verzending van italie naar frankrijk.
1x10A was (is?) geen optie voor normale huizen.
Het was via mijnaansluiting bij Liander wel te kiezen. Er stond wel bij dat het doorgaans voor objecten in de openbare ruimte is. Kan me niet voorstellen dat de installateur het wat uitmaakt wat voor getalletje er op de hoofdzekering staat of dat hij nog een keer mag terugkomen als het te weinig blijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo2nLSxJwwM7T5obwGatKvqpeyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vhiPDbnZZN20Gl9X4iDVPVXq.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:51
daemonix schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:11:
[...]

Nee, wanneer gaat het kwartje vallen dat houtstook verboden is/wordt in Nederland?
ik had het over een kampvuurtje, en als houtstook verboden wordt op basis van wat ? want zijn ook direct alle vreugtevuren(m.n. in het oosten) ook direct afgelopen. ik vrees dat je dan een volksopstand krijgt.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:38
@maarten12100 Een 1x10A voor een woonhuis wordt geweigerd en kon je vroeger ook alleen zakelijk aanvragen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jan-tweak schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 23:43:
[...]

ik had het over een kampvuurtje, en als houtstook verboden wordt op basis van wat ? want zijn ook direct alle vreugtevuren(m.n. in het oosten) ook direct afgelopen. ik vrees dat je dan een volksopstand krijgt.
Ter info: in Amersfoort is hout stoken al verboden en zijn vorig jaar al de eerste boetes uitgedeeld. Het is geen totaal verbod maar gaat af op basis van de stookwijzer. Mijn stad Haarlem is ook bezig met dit onderwerp.

Een samenleving betekent samen leven en de aanpak van regelmatig hout(like) stoken veel belangrijker is qua impact dan het enkele vreugde vuur per jaar (als het daar bij blijft). Ook milieu gekkies - al telt mijn individuele mening niet mee - zijn bereid tot een compromis :+

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:38
@Q Stoppen met drammen dit is het thuisaccu topic.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.