Uiteindelijk heb ik één enkele GoodWe Lynx D 5 kWh module besteld en inmiddels ontvangen. Ik heb beide scenario’s (5 kWh/10 kWh) doorgerekend en bij mijn huidige verbruik heb ik een enkele module veel eerder terugverdiend. Daarnaast waren niet alle reviews van deze winkel even positief. Ook vond ik maar weinig reviews over dit type thuisbatterij, dus ik wilde niet meteen een te groot bedrag uitgeven.M-ThijZ schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:22:
Heeft er iemand (positieve) ervaringen met de Goodwe Lynx D thuisaccu? Ik heb een Goodwe GW10KN-ET hybride omvormer en kan deze accu er rechtstreeks op aansluiten. Mijn PV vermogen is max 11,5 kWp.
De prijs bij Solargo is nu €2.707,98 (https://solago.nl/products/goodwe-lynx-d-thuisbatterij-10-kwh) voor 10 kWh. Nominaal vermogen met twee modules is 6 kW. Niet het maximum van mijn omvormer, maar het zou genoeg moeten zijn voor mijn woning.
Ik heb al een tijd een simulatie draaien in Home Assistant en zou hiermee in het afgelopen jaar 1885 kWh bespaard hebben. Bij een prijs van € 0,30 per kWh is dat € 565,50 per jaar en daarmee kom ik op een terugverdientijd van een kleine vijf jaar.
Lijkt mij wel interessant. De terugverdientijd van een enkele 5 kWh module zou overigens nog korter zijn, want de avond/nacht overbrugging zit vanaf april t/m september onder de 5 kWh. Echter kan één module maar 3 kW vermogen leveren, met elektrisch koken is dat wat beperkt.
Alternatieven zoals de BYD HVS/HVM zijn al gauw een stuk duurder en ook minder goed verkrijgbaar (vervangen door HVS+/HVM+ die niet compatible is met mijn omvormer).
Binnenkort maar eens rustig kijken wat meegeleverd is en of ik het zelf kan aansluiten op de omvormer. Weet iemand of het nodig is om een DC-schakelaar tussen de batterij en de omvormer te plaatsen? Volgens het aansluitschema is dit optioneel (afhankelijk van de regelgeving per land). De omvormer heeft wel een werkschakelaar aan de aansluiting op de groepenkast.