Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:19

M-ThijZ

Riding on Rails

M-ThijZ schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:22:
Heeft er iemand (positieve) ervaringen met de Goodwe Lynx D thuisaccu? Ik heb een Goodwe GW10KN-ET hybride omvormer en kan deze accu er rechtstreeks op aansluiten. Mijn PV vermogen is max 11,5 kWp.

De prijs bij Solargo is nu €2.707,98 (https://solago.nl/products/goodwe-lynx-d-thuisbatterij-10-kwh) voor 10 kWh. Nominaal vermogen met twee modules is 6 kW. Niet het maximum van mijn omvormer, maar het zou genoeg moeten zijn voor mijn woning.

Ik heb al een tijd een simulatie draaien in Home Assistant en zou hiermee in het afgelopen jaar 1885 kWh bespaard hebben. Bij een prijs van € 0,30 per kWh is dat € 565,50 per jaar en daarmee kom ik op een terugverdientijd van een kleine vijf jaar.

Lijkt mij wel interessant. De terugverdientijd van een enkele 5 kWh module zou overigens nog korter zijn, want de avond/nacht overbrugging zit vanaf april t/m september onder de 5 kWh. Echter kan één module maar 3 kW vermogen leveren, met elektrisch koken is dat wat beperkt.

Alternatieven zoals de BYD HVS/HVM zijn al gauw een stuk duurder en ook minder goed verkrijgbaar (vervangen door HVS+/HVM+ die niet compatible is met mijn omvormer).
Uiteindelijk heb ik één enkele GoodWe Lynx D 5 kWh module besteld en inmiddels ontvangen. Ik heb beide scenario’s (5 kWh/10 kWh) doorgerekend en bij mijn huidige verbruik heb ik een enkele module veel eerder terugverdiend. Daarnaast waren niet alle reviews van deze winkel even positief. Ook vond ik maar weinig reviews over dit type thuisbatterij, dus ik wilde niet meteen een te groot bedrag uitgeven.

Binnenkort maar eens rustig kijken wat meegeleverd is en of ik het zelf kan aansluiten op de omvormer. Weet iemand of het nodig is om een DC-schakelaar tussen de batterij en de omvormer te plaatsen? Volgens het aansluitschema is dit optioneel (afhankelijk van de regelgeving per land). De omvormer heeft wel een werkschakelaar aan de aansluiting op de groepenkast.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
dit is het thuisaccutopic

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 23-09-2026 18:57 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

de Peer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:14:
[...]

Wat claim ik? Zoals gezegd geen tijd nu voor een literatuurstudie.

Kijk eens naar partijen als consumentenbond, milieu centraal en vereniging eigen huis. Zij schrijven dat er onder de streep geen milieuwinst is.
Dat zijn allemaal partijen die ik niet als authoriteit beschouw op het gebied van het wel of niet gunstig zijn voor het milieu van een thuis accu. Ik verwacht links naar wetenschappelijke studies of meta-analyses.
Maar los van de milieu impact, ik ben zelf overigens verre van een thuis-accu evangelist.

Mensen willen zo'n ding gebruiken om gewoon geld te besparen en op dat gebied gaan heel veel mensen bedrogen uitkomen, zeker als ze met kat-en-klare stekker accu's aan de slag gaan, die ook nog eens het risico lopen praktisch onbruikbaar te worden als de fabrikant failliet gaat en hun cloud uitzet na 5 jaar.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
thuisaccutopic

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 23-09-2026 18:58 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thuisaccutopic

[ Voor 129% gewijzigd door teacher op 23-09-2026 18:58 ]

• hansvanochten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Ik heb het topic eens door gescand maar als leek kom ik er niet helemaal achter waar het "grote" prijsverschil vandaan komt tussen een stekker batterij en een "vaste" batterij.

Of anders gezegd de offerte voor het plaatsen van een 10kwh thuisbatterij zit rond de 6800 eur, terwijl je voor 2-4k hetzelfde formaat batterij hebt als stekker batterij.

De afgifte verschilt weliswaar, maar is dat überhaupt een ding als je s avonds alleen tv kijkt/laptop/pc/PlayStation gebruikt?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hansvanochten schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:10:
Ik heb het topic eens door gescand maar als leek kom ik er niet helemaal achter waar het "grote" prijsverschil vandaan komt tussen een stekker batterij en een "vaste" batterij.
Winst voor de installateur? 680 euro/kWh is alleen wel heel veel.
Wat krijg je verder voor die 6800 euro?

• hansvanochten
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:38:
[...]

Winst voor de installateur? 680 euro/kWh is alleen wel heel veel.
Wat krijg je verder voor die 6800 euro?
Sigenergy Energy Controller 5.0kW Single Phase

Sigen Battery 10.0 (8.76 kWh)

Sigen Power Sensor Single Phase External CT DH

Uiteindelijk dus 8.76 kWh, maar incl installatie dus dat zal wel deels bijdragen.

Alleen ik neem aan dat een rede is waarom een dergelijke "vaste" batterij duurder is dan een plug in.

Alleen ik weet niet waarom, is het rendement nu zoveel beter? Doet de "energy controller" iets wat de stekker batterij niet kan?

Het uitgangspunt van de aanvraag was "laad op als de zon schijnt en er teruglevering plaatsvindt op het net, en lever uit de batterij als het donker is".

Er is geen intentie om te gaan handelen/obv dynamische tarieven te gaan acteren

[ Voor 15% gewijzigd door hansvanochten op 23-09-2026 18:47 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:12
hansvanochten schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:45:
[...]

Sigenergy Energy Controller 5.0kW Single Phase

Sigen Battery 10.0 (8.76 kWh)

Sigen Power Sensor Single Phase External CT DH

Uiteindelijk dus 8.76 kWh, maar incl installatie dus dat zal wel deels bijdragen.

Alleen ik neem aan dat een rede is waarom een dergelijke "vaste" batterij duurder is dan een plug in.

Alleen ik weet niet waarom, is het rendement nu zoveel beter? Doet de "energy controller" iets wat de stekker batterij niet kan?

Het uitgangspunt van de aanvraag was "laad op als de zon schijnt en er teruglevering plaatsvindt op het net, en lever uit de batterij als het donker is".

Er is geen intentie om te gaan handelen/obv dynamische tarieven te gaan acteren
Als dat het geval is kun je vaak met een stekkerbatterij (met beperkt vermogen) prima uit de voeten.

*Afhankelijk van de hoeveelheid verbruik/productie.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-09-2026 18:56 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
Zijn er Nederlanders hier die hun thuissituatie (verbruik/opwek/capaciteit batterij etc) willen delen en hun besparing/opbrengst per jaar?

Onze thuissituatie (per jaar):
  • Verbruik: 4500kWh
  • Teruglevering: 2200kWh
  • Opwek: 4000kWh
  • Géén EV, maar mogelijk wel in komende jaren (mooi om al op voorbereid te zijn)
Ik probeer een idee te krijgen wat zo'n batterij nou grofweg op zou kunnen leveren obv praktijkvoorbeelden :)

Ben namelijk van plan een Solis S6 + Pylontech 20kWh aan te schaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door YinYang op 23-09-2026 19:08 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hansvanochten Citaat:
Aan dit uitgangspunt lijkt de offerte idd. volledig voorbij te gaan en zoals hierboven staat is ze zeker niet concurrerend.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:29
YinYang schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:05:
Zijn er Nederlanders hier die hun thuissituatie (verbruik/opwek/capaciteit batterij etc) willen delen en hun besparing/opbrengst per jaar?

• Géén EV, maar mogelijk wel in komende jaren (mooi om al op voorbereid te zijn)
Ik probeer een idee te krijgen wat zo'n batterij nou grofweg op zou kunnen leveren obv praktijkvoorbeelden :)

Zie hier
Dynamisch sinds 1 januari
Batterij sinds maart.
Ik doe elke maand een update.

Zo grofweg lijkt 20kWh me in jouw situatie 2x a 3x te groot. Vanaf komend jaar geen salderen meer immers. Maar doe vooral wat je leuk vindt. En anderen zullen op dit forum weer 1000 andere meningen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefannn op 23-09-2026 19:18 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:12

zalkc

cvz.eu

Zie hier
Mijn sig is klikbaar en daar staat een live dashboard.

In jouw geval vraag ik het me wel af. Als ik uitga van een hoog ingeschatte eigenverbuik van 75% zie ik maar ruimte voor een jaarlijkse besparingsmogelijkheid van 1000 kWh, en met 300 euro per jaar gaat het lang duren om de 5.000 voor je systeem eruit te gaan halen.

Met handel kan je het nog een beetje opleuken, maar dat is ook nog maar de vraag hoe goed dat lukt.

eigenlijk is je eigenverbruik al best goed en is je verdere verbruik niet echt hoog, daardoor is er nog maar weinig te winnen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:41

Eens met hierboven. De grootste klap zit in de eerste paar kWh. Als je een P1 meter hebt, kun je de data invoeren op bijv. jeroen.nl, dan krijg je een goed beeld.

Mijn uitkomst was (energiebeeld grofweg in de buurt van dat van jou):

Eigen verbruik nu: 47%
  • Met 5 kWh: 68%, besparing ~€250 per jaar.
  • Met 10 kwh: 74%, besparing ~€325 per jaar.
  • Met 15 kWh: 77%, besparing ~€345 per jaar.
Als je even uitgaat van een goedkope thuisbatterij van rond de €250 per kWh, dan is je terugverdientijd:
  • Bij 5 kWh: 5 jaar,
  • bij 10 kWh: 7,7 jaar,
  • en bij 15 kWh bijna 11 jaar.
Met een EV wordt het anders, maar dan heb je denk ik ook meer PV productie nodig. Ik zou zeggen: begin klein met een uitbreidbaar systeem, en àls die EV er dan komt plaats je zowel panelen als batterijcapaciteit bij.
edit:
Solus S6 + 20 kWh pylontech à €6500: even optimistisch, een eigen verbruik van 80%, bespaar je hooguit €400 per jaar. Heb je ze na 16 jaar precies terugverdiend als ze versleten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Guido01 op 23-09-2026 20:06 ]

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:32
Guido01 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:52:
[...]

Eens met hierboven. De grootste klap zit in de eerste paar kWh. Als je een P1 meter hebt, kun je de data invoeren op bijv. jeroen.nl, dan krijg je een goed beeld.

Mijn uitkomst was (energiebeeld grofweg in de buurt van dat van jou):

Eigen verbruik nu: 47%
  • Met 5 kWh: 68%, besparing ~€250 per jaar.
  • Met 10 kwh: 74%, besparing ~€325 per jaar.
  • Met 15 kWh: 77%, besparing ~€345 per jaar.
Als je even uitgaat van een goedkope thuisbatterij van rond de €250 per kWh, dan is je terugverdientijd:
  • Bij 5 kWh: 5 jaar,
  • bij 10 kWh: 7,7 jaar,
  • en bij 15 kWh bijna 11 jaar.
Met een EV wordt het anders, maar dan heb je denk ik ook meer PV productie nodig. Ik zou zeggen: begin klein met een uitbreidbaar systeem, en àls die EV er dan komt plaats je zowel panelen als batterijcapaciteit bij.
edit:
Solus S6 + 20 kWh pylontech à €6500: even optimistisch, een eigen verbruik van 80%, bespaar je hooguit €400 per jaar. Heb je ze na 16 jaar precies terugverdiend als ze versleten zijn.
Ik zat eerst ook naar de sigenstore te kijken via de installateur maar daar loop je helemaal op leeg.

Prachtig systeem maar qua rendement lijkt mij een 'simpele' hybride omvormer (heb nu deye op het oog) met een 15kwh nkon accupakket een logischere keus.

Huis moet nog gebouwd worden dus de hybride omvormer kost een paar honderd euro extra tov een gewone omvormer. Dan kost het enkel nog 1700 euro voor 15kwh en wat installatiekosten. Kan me niet voorstellen dat je dat niet terug verdiend.

1700 euro voor 15kwh is een stuk lager dan wat ik dacht dat het zou kosten. Sigenstore ben ik 10k+ kwijt.

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Ik ben me nu ook al een tijdje aan het verdiepen en heb verschillende vergelijkingssites gebruikt zoals bijv die van jeroen. Ook verschillende offertes opgesteld waarbij iedereen stuurde op minimaal 15 kwh, maar de reactie van @Stefannn zette me toch weer aan het denken.

Ik heb het gevoel dat ik met 10 kWh en dan mogelijk zelfs ook een systeem als zendure onder aan de streep het voordeligste uit ben.
  • Verbruik: 9800 kWh
  • Teruglevering: 3165 kWh
Heb verder een EV, warmtepomp en een dynamisch contract via Tibber.

Waar neigen jullie met deze cijfers het meeste naartoe?

[ Voor 3% gewijzigd door mattdice op 23-09-2026 20:34 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
mattdice schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:32:
Ik ben me nu ook al een tijdje aan het verdiepen en heb verschillende vergelijkingssites gebruikt zoals bijv die van jeroen. Ook verschillende offertes opgesteld waarbij iedereen stuurde op minimaal 15 kwh, maar de reactie van @Stefannn zette me toch weer aan het denken.

Ik heb het gevoel dat ik met 10 kWh en dan mogelijk zelfs ook een systeem als zendure onder aan de streep het voordeligste uit ben.
  • Verbruik: 9800 kWh
  • Teruglevering: 3165 kWh
Heb verder een EV, warmtepomp en een dynamisch contract via Tibber.

Waar neigen jullie met deze cijfers het meeste naartoe?
Zit in je verbruik ook al zelfconsumptie van PV? D.w.z. is die 9800 kWh netafname? Of totaalverbruik? Ik heb een vergelijkbare situatie, 2x EV, 11kWp PV, 13.000 verbruik, 9.000 afname en circa 4.500 teruglevering. Ik neig naar 15-20 kWh voor een accu. 10-15 als ik meereken dat ik nooit stroom 'dump' in EV's (wat in de tussenseizoenen best kan, maar zomers irrelevant is met de lage prijzen in het weekend). Keuzes, keuzes.

Wat geeft jeroen.nl aan? Die waarde neem ik serieuzer dan al die installateurs die je meestal toch een batterijmodule extra willen verkopen

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27

Of anders gezegd de offerte voor het plaatsen van een 10kwh thuisbatterij zit rond de 6800 eur, terwijl je voor 2-4k hetzelfde formaat batterij hebt als stekker batterij.

De afgifte verschilt weliswaar, maar is dat überhaupt een ding als je s avonds alleen tv kijkt/laptop/pc/PlayStation gebruikt?
Een stekkerbatterij haalt men meestal bij een dozenschuiver, en die hebben wegens hogere volumes, mogelijk betere inkoopprijzen bij een fabrikant of invoerder, en werken met een minimale marge.

Voor een vaste batterij zijn er meestal installatiekosten, voorrijkosten, en moeten er aanpassingen in je zekeringskast gemaakt worden, en werkt zo een installateur met hogere marges dan dozenschuivers.
Verder hebben vaste batterij installaties ook meestal een hoger vermogen, wat de prijs ook al wat hoger maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door mbbs1024 op 23-09-2026 22:27 ]

• Guido01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:41

Spijker op z'n kop. Voor een deel is het 'ontzorgen' door een installateur. Compleet systeem voor mensen die er verder weinig mee van doen willen hebben. En wellicht de magische verhalen over terugverdientijd blind voor waar aannemen.

Als je je EV thuis met 11kW wilt kunnen laden, of (tot 31 december) met hoog vermogen op de onbalansmarkt zit, dan heeft (had) het mogelijk zin. Of als je je dag-zonnestroom via je lease-EV 's avonds aan je baas kunt verkopen, zoiets is echt wel interessant.

Maar voor meer zelfconsumptie /nachtverbruik om het einde van de saldering te dempen, is prijs per kWh simpelweg de meest dominante driver. En niet teveel capaciteit (je hebt weinig aan de energie die je 's nachts niet opkrijgt).

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:07
Guido01 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:58:
[...]

Spijker op z'n kop. Voor een deel is het 'ontzorgen' door een installateur. Compleet systeem voor mensen die er verder weinig mee van doen willen hebben. En wellicht de magische verhalen over terugverdientijd blind voor waar aannemen.

Als je je EV thuis met 11kW wilt kunnen laden, of (tot 31 december) met hoog vermogen op de onbalansmarkt zit, dan heeft (had) het mogelijk zin. Of als je je dag-zonnestroom via je lease-EV 's avonds aan je baas kunt verkopen, zoiets is echt wel interessant.

Maar voor meer zelfconsumptie /nachtverbruik om het einde van de saldering te dempen, is prijs per kWh simpelweg de meest dominante driver. En niet teveel capaciteit (je hebt weinig aan de energie die je 's nachts niet opkrijgt).
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Als je de zonnestroom van overdag 's-avonds kunt verkopen, dan scheelt dat al gauw 15 tot 20 cent per kWh. Als ik die gemiddeld voor 20 cent kan verkopen ipv gemiddeld 6 cent, is dat toch 14 cent per kWh die ik meer verdien.

Daar heb je batterij ruimte en vermogen voor nodig, maar verschil maakt het wel. Of het genoeg is, dat moet je zelf beslissen.

Ik heb zelf 60 kWh aan batterij, een hybride omvormer van 10 kW, en 20.6 kWp op Oost/West liggen. Met de hele installatie (dus PV + batterij + slimme aansturing) kan ik het geheel terugverdienen in een enigszins redelijke termijn.
Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.