Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:05
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 01:14:
9kWh is toch niet echt groot. Als je veel opwekt op het moment dat jij het niet kunt opmaken dan heb je een usecase.
Voor elke situatie is een oplossing.
10kW krijg je prima leeg als je airco en warmtepomp hebt staan, samen met de gemiddelde keukenapparaten op electriciteit.
Veel huishoudens gebruiken in de zomer 's nachts slechts 3-5 kWh. Of dat met of zonder airco is weet ik niet, maar als dat zonder airco is, moet je airco 9 uur 's nachts 9 uur lang continu 550 tot 780 W vermogen opnemen om die resterende 5-7 kWh in de accu leeg te trekken.

Warmtepomp in de winter trekt dat wel, maar dan krijg je die accu waarschijnlijk weer niet vol met PV, bovendien is dan de stroom in de nacht meestal goedkoper dan overdag waardoor terugleveren overdag gunstiger zou zijn.

Lees het niet verkeerd hoor; ik heb zelf 32kWh en overweeg zelfs nog uit te breiden om een deel van de PV via de thuisaccu in de EV te stoppen gezien de stroomprijzen de laatste weken.
Maar zonder de usecase goed te kennen gaat het wel wat ver om te zeggen dat je 9kWh gemakkelijk op krijgt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 01:14:
9kWh is toch niet echt groot. Als je veel opwekt op het moment dat jij het niet kunt opmaken dan heb je een usecase.
Voor elke situatie is een oplossing.
10kW krijg je prima leeg als je airco en warmtepomp hebt staan, samen met de gemiddelde keukenapparaten op electriciteit.
Hoeveel dagen per jaar heb jij 13 kWh grid-export en 10 kWh grid-import?
Gebruik je al die dagen de airco of de WP?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ArPi75 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
Warmtepomp in de winter trekt dat wel, maar dan krijg je die accu waarschijnlijk weer niet vol met PV, bovendien is dan de stroom in de nacht meestal goedkoper dan overdag waardoor terugleveren overdag gunstiger zou zijn.
Terugleveren wat je later op de dag nog nodig hebt is bijna nooit gunstig (in de winter).

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik lees ondertussen ook een poosje mee in het topic en ben ook aan het kijken of een thuisbatterij (financieel) interessant wordt na het afschaffen van de saldering.

Huidige situatie:
  • Vrijstaande woning met hybride warmtepomp.
  • 15kWp zonnepanelen O-W orientatie. 2 3-fase omvormers, 1x 5kW, 1x 8kW.
  • PHEV, hier gaat momenteel 375kWh/maand in. Rijdt 3 of 4 dagen woon-werk en wordt altijd geladen wanneer ik thuis kom uit het werk. Eigen oprit met (domme) laadpaal.
  • 3-fase 25A hoofdzekeringen.
Momenteel heb ik nog een elektracontract bij Greenchoice tot juni zonder terugleververgoeding en 5ct teruglevertarief. Ik let nu nergens op en saldeer me helemaal de tering. :P Volgend jaar wordt dat een duurdere hobby.

Dit jaar was ik over een week bekeken vanaf week 10 weer neutraal qua elektra.

Plan:
  • Hybride warmtepomp vervangen door full-electric. Momenteel gebruik ik nog 450kuub gas per jaar. Ongeveer 200 kuub voor verwarmen en 250 kuub voor warm water. Huidige warmtepomp gebruikt nu 2300kWh/jaar. Daar zal dan straks ~3100kWh/jaar in gaan. SWW run kan dan grotendeels uit zonnestroom.
  • 2e auto vervangen door een EV met een redelijk rijbereik. Hier dan woon-werk mee doen. Wordt woensdag en weekend weinig gebruikt, kan dan ook opladen op zonnestroom. Waneer er geen zonnestroom beschikbaar is opladen op goedkope momenten. Doordat de PHEV er ook nog is en we bijna nooit 2 auto's tegelijk nodig zijn moet het mogelijk zijn om dit altijd tegen laag tarief te doen.
  • Slimme laadpaal (inclusief ERE)
  • 3 airco's, koelen zal dan (bijna) volledig op zonnestroom kunnen. Verwarmen zal sporadisch gebeuren, kan verder met de warmtepomp.
Daarnaast zit ik dus ook te kijken naar een thuisbatterij, maar misschien moet ik eerst maar kijken hoe bovenstaande uitpakt qua energieverbruik en moment. Extra opwek bijleggen is ook nog een optie, ik heb nog ruimte om ongeveer 4000kWp O-W (wel redelijk vlak dak en veel schaduw) en 4000kWp Z (Plat dak opstelling en na de middag schaduw) bij te leggen.

Wat denken jullie, ik heb al geprobeerd dit door de calculator van Jeroen.nl te halen, maar doordat de koppeling van homewizzard met mijn GoodWe omvormers een poos niet gewerkt heeft kloppen de getallen niet helemaal. Moet ik eerst nog een keer goed saneren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 11:03
blitzkrieg schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:43:
Ik lees ondertussen ook een poosje mee in het topic en ben ook aan het kijken of een thuisbatterij (financieel) interessant wordt na het afschaffen van de saldering.

Huidige situatie:
  • PHEV, hier gaat momenteel 375kWh/maand in. Rijdt 3 of 4 dagen woon-werk en wordt altijd geladen wanneer ik thuis kom uit het werk. Eigen oprit met (domme) laadpaal.
Momenteel heb ik nog een elektracontract bij Greenchoice tot juni zonder terugleververgoeding en 5ct teruglevertarief. Ik let nu nergens op en saldeer me helemaal de tering. :P Volgend jaar wordt dat een duurdere hobby.

Plan:
  • Hybride warmtepomp vervangen door full-electric. Momenteel gebruik ik nog 450kuub gas per jaar. Ongeveer 200 kuub voor verwarmen en 250 kuub voor warm water. Huidige warmtepomp gebruikt nu 2300kWh/jaar. Daar zal dan straks ~3100kWh/jaar in gaan. SWW run kan dan grotendeels uit zonnestroom.
  • 2e auto vervangen door een EV met een redelijk rijbereik. Hier dan woon-werk mee doen. Wordt woensdag en weekend weinig gebruikt, kan dan ook opladen op zonnestroom. Waneer er geen zonnestroom beschikbaar is opladen op goedkope momenten. Doordat de PHEV er ook nog is en we bijna nooit 2 auto's tegelijk nodig zijn moet het mogelijk zijn om dit altijd tegen laag tarief te doen.
  • 3 airco's, koelen zal dan (bijna) volledig op zonnestroom kunnen. Verwarmen zal sporadisch gebeuren, kan verder met de warmtepomp.
Daarnaast zit ik dus ook te kijken naar een thuisbatterij, maar misschien moet ik eerst maar kijken hoe bovenstaande uitpakt qua energieverbruik en moment. Extra opwek bijleggen is ook nog een optie, ik heb nog ruimte om ongeveer 4000kWp O-W (wel redelijk vlak dak en veel schaduw) en 4000kWp Z (Plat dak opstelling en na de middag schaduw) bij te leggen.

Wat denken jullie, ik heb al geprobeerd dit door de calculator van Jeroen.nl te halen, maar doordat de koppeling van homewizzard met mijn GoodWe omvormers een poos niet gewerkt heeft kloppen de getallen niet helemaal. Moet ik eerst nog een keer goed saneren.
Gooi het eens door AI heen, je zal versteld zijn hoe genuanceerd de resultaten zijn. Tip: probeer verschillende AI's omdat resultaten licht kunnen verschillen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Voor een batterij calculate zouden grid-import en grid-export voldoende moeten zijn..
Maar als je gebruik nog zo erg gaat veranderen kun je daar weinig zinnigs over zeggen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:41

Huidige situatie:

Plan:

Gezien je profiel, met de nodige thuiswerkdagen en weekend is een slim werkende laadpaal met ERE denk ik je grootste winst. Zoveel mogelijk zonnestroom zelf gebruiken. Ik zou als ik jou was gaan knutselen met je cijfers om te kijken of je kunt achterhalen wat je dagelijks gebruik is dat niet samenvalt met PV:
- Zomer (airco 's nachts)
- Tussenseizoenen (warmtepomp)

Kijken waar dat op uitkomt, ik schat bij jou circa 7-10kWh?
Mogelijk is een thuisbatterij van die omvang wel interessant.
Groter doen om stroom te 'dumpen' in je EV is denk ik niet rendabel te krijgen, je moet het dan toch hebben van de weekendmiddagen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Laroil schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:51:
[...]

Gooi het eens door AI heen, je zal versteld zijn hoe genuanceerd de resultaten zijn. Tip: probeer verschillende AI's omdat resultaten licht kunnen verschillen
Ben het wel eens met @Olaf van der Spek. OP's situatie gaat nog veranderen en met een 'oud'-profiel gaat AI je helaas ook geen goed advies kunnen geven. Ik merk overigens in mijn stoeien met AI, dat de ze steeds beter profielen kunnen maken etc, maar nog steeds heel matig rekenen aan terugverdientijden. Allemaal erg rooskleurig, onrealistische spreads, ze vergeten vaak omzettingsverliezen. Dat moet je echt meegeven.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:39
Palindrome schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:46:
Volgend jaar een nieuw huis met zonnepanelen en van het gas af, zat al helemaal te overwegen om een grote accu (9kwh) erbij te plaatsen en mogelijk extra zonnepanelen maar volgens home wizard oprichter is dat allemaal niet echt nodig?

YouTube: Grote thuisbatterij? WEGGEGOOID GELD, zegt deze expert
Die oprichter heeft zelf 10 kWh staan. Met 2.7 kWh kom ik de avond en nacht niet door, sluipverbruik is een goede 200 Watt, dus dan hoeft de TV niet eens aan om de accu al leeg te trekken. Hij moet gewoon z'n te kleine accu's met beperkingen (800 Watt max) verkocht krijgen, meer zit er niet achter.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
ArPi75 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
[...]

Veel huishoudens gebruiken in de zomer 's nachts slechts 3-5 kWh. Of dat met of zonder airco is weet ik niet, maar als dat zonder airco is, moet je airco 9 uur 's nachts 9 uur lang continu 550 tot 780 W vermogen opnemen om die resterende 5-7 kWh in de accu leeg te trekken.

Lees het niet verkeerd hoor; ik heb zelf 32kWh en overweeg zelfs nog uit te breiden om een deel van de PV via de thuisaccu in de EV te stoppen gezien de stroomprijzen de laatste weken.
Maar zonder de usecase goed te kennen gaat het wel wat ver om te zeggen dat je 9kWh gemakkelijk op krijgt.
Hij gaat toch gasloos? Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter. En daar komt nog airco en warmtepomp bij. Ik heb geen WP en airco, geen EV of ander electrisch vervoermiddel, gemiddeld 10kWh per dag is vrij normaal in mijn woning. En nee ik heb deze zomer dagen gehad dat ie niet leeg ging, maar OH wat had ik die stroom graag in een airco gestopt. ;)

Maar dan nog; je kunt voor iedere use case gewoon even gaan zitten om te kijken wat in jouw situatie past. Want geen huis is hetzelfde.

Bovendien als je 10kWh opstelt gaat daar nooit de volle 10 uit komen ivm minSoC, en wat verliezen.

Het is gewoon een kwestie van de dagelijkse opwek en verbruik even bekijken over een wat langere periode, en niet naar cijfers maar echt dag tot dag.
En je hoeft niet meteen met 10kWh te beginnen hé. Elke accu is eenvoudig uit te breiden.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 18-09-2026 11:21 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:05
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:09:
[...]

Hij gaat toch gasloos? Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter. En daar komt nog airco en warmtepomp bij. Ik heb geen WP en airco, gemiddeld 10kWh per dag is vrij normaal in mijn woning.

Maar dan nog, ik zeg ook; je kunt voor iedere use case gewoon even gaan zitten om te kijken wat in jouw situatie past. Want geen huis is hetzelfde!
Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter.

Ok, vaatwasser, wasmachine en oven kunnen op de goedkoopste momenten aan staan en zullen waarschijnlijk in de zomer direct PV gebruiken ipv 's nachts via de accu (maar het zou wel kunnen). De meeste andere zaken worden vooral ook (zeker in de zomer) nog gebruikt als de zon nog schijnt en komen dan ook nauwelijks uit de batterij. Koelen en vriezen gaat 24/7 maar gebruikt nou ook weer niet zoveel stroom.

Je hebt gelijk dat goed onderzoek doen naar de eigen situatie en eigen wensen en eisen daarin meenemen onmisbaar is. Kan zomaar een goed idee zijn om een 9 kWh (of grotere) accu te plaatsen. Maar misschien ook wel niet...
Dus @Palindrome stel vooral voor jezelf een wensen en eisenlijstje op en bekijk je eigen situatie:
  • Wil je met de batterij gaan handelen en zo ja op welke markt(en)
  • Wil je noodstroom en zo ja voor hoe lang dan
  • Is een "korte" TvT belangrijk
  • Wil je PV rechtstreeks op de batterij kunnen aansluiten
  • Hoeveel vermogen wil je uit je batterij kunnen halen
  • Heb je zware apparaten die tegelijk aan staan waardoor peak shaving interessant kan worden
  • Wat is je verwachte nachtverbruik (zeker als je enkel NOM zou willen draaien)
  • Hoeveel PV heb je en hoe is die verdeeld (O-W of vooral Z of ??)
  • enz..

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
[...]

Die oprichter heeft zelf 10 kWh staan. Met 2.7 kWh kom ik de avond en nacht niet door, sluipverbruik is een goede 200 Watt, dus dan hoeft de TV niet eens aan om de accu al leeg te trekken. Hij moet gewoon z'n te kleine accu's met beperkingen (800 Watt max) verkocht krijgen, meer zit er niet achter.
Dat vooral. Ik vind Homewizard best een sympathiek merk, maar hun accu's zijn anno 2026 gewoon te klein voor het geld dat ze vragen. En met zo'n verhaal proberen ze het te vergoeilijken. Als zij het voor elkaar krijgen om een 5kWh-apparaat rond de 1500 euro op de markt te krijgen, dan hebben ze wel goud in handen voor de NL-markt denk ik.

• Pr088
Oilman schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
[...]

De 800W is helemaal niet gek gekozen. De strategie van HomeWizard kan ik beter begrijpen dan de grote 3/4000W Zendures. Die zijn voor heel veel huishoudens enorm overbemeten qua vermogen. HW is vooral te duur en de omvormer is niet zuiniger bij lage belastingen dan concurrenten zoals de 2400AC Zendures. Als ze fors doorbouwen aan een slimme sturing dan hebben ze misschien nog wel een 'edge'.

• Pr088
mrwolf schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:43:
[...]

Dat vooral. Ik vind Homewizard best een sympathiek merk, maar hun accu's zijn anno 2026 gewoon te klein voor het geld dat ze vragen. En met zo'n verhaal proberen ze het te vergoeilijken. Als zij het voor elkaar krijgen om een 5kWh-apparaat rond de 1500 euro op de markt te krijgen, dan hebben ze wel goud in handen voor de NL-markt denk ik.
Zeker. Een 5kwh met 800 of 1600W vermogen is voor de meeste huishoudens met een gasaansluiting echt prima. Een Zendure 2400AC+ en 1x 3000L kost nu met P1 meter € 1550.
Als zij dat ook kunnen voor 1500, dan hebben ze goud in handen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:37

Huidige situatie:

Plan:

In ieder geval een mooie mix van omstandigheden waarbij een thuisaccu interessant is.
Veel PV, veel stroomvreters en redelijke flexibiliteit!
Nu zou ik eerst bepalen hoe groot de accu moet worden en dan kijken naar de kosten/opbrengsten.

Een thuisaccu is alleen interessant (lees: financieel haalbaar) met veel zonnepanelen.
Er bestaat daarom niet iets als "te weinig zonnepanelen".
Succes met je zoektocht!

• Pr088
buiter schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:56:
[...]

In ieder geval een mooie mix van omstandigheden waarbij een thuisaccu interessant is.
Veel PV, veel stroomvreters en redelijke flexibiliteit!
Nu zou ik eerst bepalen hoe groot de accu moet worden en dan kijken naar de kosten/opbrengsten.

Een thuisaccu is alleen interessant (lees: financieel haalbaar) met veel zonnepanelen.
Succes met je zoektocht!
Extra zonnepanelen kunnen op de O-W veel toevoegen in demping van het huisgebruik in de ochtend en avond. Maar enige nuance: extra PV en extra batterij betekent wel een investering.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
buiter schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:56:
[...]
Succes met je zoektocht!
Dit dus, eerst zoveel mogelijk PV plaatsen. Dan pas naar batterij kijken.

Je kan inderdaad niet genoeg PV hebben, daarvoor is het verschil tussen zomer/winter te groot. Tenminste als je all-electric huis hebt en/of een EV.

Investeren in PV is wel nog -tot heden- nog steeds goedkoper dan een thuisbatterij.
Hoe meer PV, hoe minder je nodig hebt van het net.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:34
Pr088 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:54:
[...]

Zeker. Een 5kwh met 800 of 1600W vermogen is voor de meeste huishoudens met een gasaansluiting echt prima. Een Zendure 2400AC+ en 1x 3000L kost nu met P1 meter € 1550.
Als zij dat ook kunnen voor 1500, dan hebben ze goud in handen.
En dan nog is er een hele groep die financieel het beste uit is met een thuisbatterij ordegrootte 0,8kW/2,7kWh, maar dan wel voor een fatsoenlijke prijs, i.p.v. de HW hoofdprijs.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Pr088
HandyLumberjack schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:52:
[...]

En dan nog is er een hele groep die financieel het beste uit is met een thuisbatterij ordegrootte 0,8kW/2,7kWh, maar dan wel voor een fatsoenlijke prijs, i.p.v. de HW hoofdprijs.
Precies. Een HW batterij in huidige vorm voor € 600.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:56
paQ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:28:
Ik haal hem nog maar eens aan.
6kW / 16 kWh, met mptt en 'noodstroom' (stopcontactje) voorziening. (en heat dissipation hole)
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

2099 - eenvoudig te vinden 12% code = 1847 euro in huis
Lijkt me een interessant systeem, helaas niet in België toegelaten, omdat de output 6kVA is, en maar max 5kVA per fase is toegestaan.
Anders zou ik het best willen kopen, ter vervanging van mijn SMA omvormer die inmiddels bijna 20 jaar is.
Bijkomende voorwaarde voor BE is ook dat hij op de synergrid lijst van goedgekeurde omvormers moet staan

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

paQ

(jarig!)
mbbs1024 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:55:
[...]

Lijkt me een interessant systeem, helaas niet in België toegelaten, omdat de output 6kVA is, en maar max 5kVA per fase is toegestaan.
Anders zou ik het best willen kopen, ter vervanging van mijn SMA omvormer die inmiddels bijna 20 jaar is.
Bijkomende voorwaarde voor BE is ook dat hij op de synergrid lijst van goedgekeurde omvormers moet staan
https://www.datouboss.com...48v-5000w-hybrid-inverter

er is ook een 5kW 5kWh versie

Zal ook wel niet op je lijst staan though

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:56
Ik heb hen een berichtje gestuurd om te vragen of ze een Synergrid certificatie voor BE hebben.
Op de Synergrid lijst zelf is dat soms moeilijk te zien, omdat daar het omvormer type, en het type enfluri instaan die goedgekeurd zijn.

Spijtig dat dit nog steeds niet Europees geregeld is, en dat ieder land nog steeds zijn eigen regeltjes daarvoor opmaakt.
Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.