Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:40
Ethirty schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:37:
Je kan alleen op prijs blind staren, of ook kijken naar mogelijkheden, cloud onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en garantie. Dan is het bij veel stekker batterijen ineens een heel ander plaatje.
eh, deze dingen heb je ook gewoon bij de huidige stekker-batterijen.
- cloud onafhankelijk? Jup, geen enkel probleem kan volledig local via HA geïntegreerd met al je andere HA lopen.
- betrouwbaar en garantie: zeer goede ondersteuning en 10 jaar lange volledige garantie check is dus geen enkel probleem.
Dus ook op deze belangrijke zaken is er gewoon geen verschil meer, ja, vroeger waren dit geldige argumenten maar nu niet meer.
Het enige wat overblijft is vaak een hogere capaciteit mogelijk, klopt, maar bv een Zendure SF 4000 AC kan ondertussen ook tot 55 kWh uitgebreid worden, die je dat in 3-fase configuratie dan wordt dit zelfs 165 kWh, geen idee welk woonhuis een dergelijke capaciteit nodig heeft even los van de dan toch wel veiligheidsrisico’s die elke grote capaciteit met zich meebrengt.
Dan is een goede check naar de PGS-37-1 ookal is deze voor particulieren niet verplicht wel heel duidelijk aan te bevelen, ook voor vaste batterijen, het toverwoord ligt hier bij > 20 kWh.
Of dat het prijsverschil waard is, is aan ieder voor zich.
Dat prijsverschil is hierbij duidelijk in nadeel van de vaste batterij aan het worden, de stekker-batterijen zijn ondertussen volwassen geworden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:32:
[...]

Nou maak je mij wel nieuwsgierig.
Welk vaste (~15 kWh) thuisaccu systeem voldoet aan deze prijs? (of ietsjes meer)
Heb je een voorbeeld?

[Afbeelding]
Ik heb een victron 5000 inclusief mppt ook 5000 watt,met een 15 kwh voor 2800 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:46:
[...]

Geen enkele van de batterijen (voor zover ik er op klik) voldoet nog aan de voorwaarden van een stekkerbatterij.
Juist jouw eigen voorkeur en voorstelling van een stekker-batterij.
Kijken we echter naar een meer wettelijke blik wat nu een stekker-batterij is ( ik laat hier bewust even de speciale situatie in België buiten beschouwing) dan is een stekker-batterij een apparaat voor energieopslag en afgifte welke met een stekker aan jouw huiselijk stroomnet is verbonden. In Nederland valt deze net als alle andere apparaten met een stekker onder de warenwet. Dat is het, aanvullend kunnen er voorwaarden gesteld worden ( bv via de nieuwe netcode ) als je meer vermogen door die stekker wilt laten lopen. Maar het blijft nog steeds een stekker-batterij.
Daartegen moet een vaste batterij volledig aan eisen voor je huisinstallatie voldoen, in Nederland is dat de NEN1010 en mogelijk nog aanvullende normen. Die NEN1010 is in ieder geval via Bbl wettelijk geborgd.
Dat maakt wettelijk ( in Nederland) het verschil uit.
Het zijn nl. eveneens (omgebouwde) batterijen aangesloten op een vaste groep. En dan nog met een beperkt vermogen tot max. 3500 W.
En wanneer je het geheel gaat aansturen met bv. HA kan je ook al niet meer spreken van een plug and play systeem zonder enige kennis van zaken.

En het moet ook geen discussie zijn tussen voor- en tegenstanders van stekkerbatterijen, stekkerbatterijen omgebouwd tot een vaste batterij of van huis uit vaste batterijen met uiteenlopende mogelijkheden en prijzen.
Iedere situatie heeft zijn eigen best of oplossing met daaraan een eigen verbonden budget.
Er is ook in deze dus niet zo iets als "de beste oplossing voor iedereen".

Laat de voorstanders van bepaalde configuraties dus maar hun ideeën, meningen en ervaringen daarover naar voor brengen. Hoe meer uiteenlopende ideeën (in de praktijk toegepast) hoe meer kans dat een vraagsteller iets vindt dat net bij de eigen situatie het beste past.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

paQ

Ik haal hem nog maar eens aan.
6kW / 16 kWh, met mptt en 'noodstroom' (stopcontactje) voorziening. (en heat dissipation hole)
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

2099 - eenvoudig te vinden 12% code = 1847 euro in huis

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-09-2026 11:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:18:
[...]

Ik heb een victron 5000 inclusief mppt ook 5000 watt,met een 15 kwh voor 2800 euro
En ik heb voor een paar honderd euro extra nog een extra (gebruikte) MPII erbij gehangen waardoor:
- Wanneer de QII het niet meer doet tijdelijk kan overgeschakeld worden naar deze omvormer.
- Wanneer de 15 kWh batterij op de QII niet meer voldoet de 74 kWh opslag in de EV kan terugleveren aan de woning en/of de stationaire accu vanuit de EV kan bijladen.

En je kan er eveneens naar (oplopende) behoefte meer batterijblokken aan blijven koppelen.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 11:30 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:07

Ethirty

Who...me?

AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:41:
@Ethirty
Ik stuur ze aan zonder cloud (eigen sturing dmv HA, dynamisch handelen + NOM).
Sterker nog, toegang naar buiten en binnen is geblokkeerd.
Ze draaien al een jaar dag in/uit op en ontladen
Garantie is 10 jaar.

Ik zie geen verschil behalve de prijs

Maar ik ga wat andere leuke dingen doen, dit is een discussie zonder eind tussen de voorstanders en tegenstanders van de stekkerbatterij
Ik ben geen tegenstander van welke oplossing dan ook. Ik stel alleen dat elke oplossing zijn eigen voor- en nadelen heeft.

Zo zijn er stekkerbatterijen zonder lokale aansturing, stekkerbatterijen met slechte software, maar ook vaste batterijen die uitsluitend met een Chinese cloud verbinden.

10 jaar garantie is mooi natuurlijk, maar veel accu-startups bestaan nauwelijks een paar jaar. En niemand weet wie er overeind blijft in de strijd om marktaandeel.
offtopic:
Zo wilde ik een robotmaaier uit China. Binnen een half jaar nadat ze lokale dealers hadden gecontracteerd was dat al weer ongedaan gemaakt.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• The-Source
  • Laatst online: 11:56
@Ethirty er zit wel verschil tussen random China 'merk' en bijvoorbeeld Xiaomi (wat ook china is) maar veel groter is en zeer waarschijnlijk wel blijft bestaan.
Persoonlijk vind ik energie huishouding helemaal geen cloud / internet nodig moet hebben en dus ook niet afhankelijk bent van welke partij dan ook (of dat nu NL, EU, VS of dus China is).
Daarom heb ik mijn thuisaccu ook niet op handelen staan maar simpel grid 0 en voor mij is dat nu nog genoeg en of ik voor dynamisch contract ga bekijk ik later want aansturing kan ik wel vanuit lokaal doen om op goedkopere momenten te laden (zo ook mogelijk auto laden)

Taal fouten inbegrepen ;)

• IvoB2
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:50:
10 jaar garantie is mooi natuurlijk, maar veel accu-startups bestaan nauwelijks een paar jaar. En niemand weet wie er overeind blijft in de strijd om marktaandeel.
Inderdaad, maar de kans is groter dat bedrijven met een wereldwijde omzet die al 40 tot 50 jaar meespelen hun (garantie)verplichtingen wel kunnen nakomen (als het al nodig is).

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:33
IvoB2 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:57:
[...]

Ieder zijn eigen prioriteiten maar ik wil bv. wel grondig nadenken over een (gedeeltelijke) oplossing voor de periode november - februari want net daar ligt de uitdaging.
Dat is wel een flinke uitdaging, al licht die uitdaging (grotendeels) in de warmte die in die periode nodig is... Opslag van warmte in warmte bronnen lijkt dan veel efficienter dan de opslag van energie.

Zelfs dan om Nov-Feb richting NOM te gaan benaderen zal een flinke uitdaging zijn, misschien een hometrainer installeren en daarmee energie opwekken /sarcasme.
Wind of andere methode ? #hoofdpijn

• IvoB2
  • Niet online
Ja, flinke uitdaging icm met een flinke dosis geduld en vooruit duren plannen ipv de focus te veel te willen leggen op een zo kort mogelijke TVT.
Dat maakt het - voor mij - juist zo interessant.
Denk niet te vlug "kan toch niet" maar eerder "hoe dan wel oplossen".

En idd de - mijn mening - beste oplossing ligt dan in een combinatie van verschillende deeloplossingen ipv het te blijven zoeken in het "of/of" verhaal.

Op een dag als vandaag (hier nog steeds zomer) schiet door redelijk frisse buitenlucht en afwisselend grijze en helder witte bewolking de PV productie alle kanten op (van 500 tot 5050 W). Gelukkig (nu ja gelukkig, eerder zo gepland) kan de accu-omvormer dat zowel voor laden als ontladen steeds volgen zodat er nu al 15 kWh opslag voorradig is en wat er dan niet meer kan verbruikt en opgeslagen worden automatisch gestuurd wordt als opslag in de wateraccu (op een dag als vandaag begrensd op 63°C).
En nu giet het hier en is alles betrokken zodat PV tijdelijk nog maar 450 W levert.
Maar de 2 x 5 kVA accu omvormers en de wateraccu zijn al ruim voorzien om in alle comfort aan alle vermogensraag voor elektriciteit en warmwaterbehoefte te voldoen voor de rest an de dag en nacht en niet alleen voor het sluimerverbruik tijdens de nacht.

Een hometrainer hebben we niet in huis.
Een windmolen zou - indien je al een vergunning zou krijgen - weinig tot niets oplossen want aan drie zijden omgeven door +20 m hoge bomen.
Maar wel tot 105 kWh opslag (de BEV kan eveneens aan de woning en stationaire accu gekoppeld worden) een combinatie van netgekoppelde opslag/productie en opslag/productie in eilandfunctie (met curtailment), veel glas op het zuiden en deel oosten en westen voor de leefruimte zodat op zonnige winterse dagen tijdens de maanden december en januari niet bijverwarmd moet worden en eindeloze energieopslag (ongeveer 5 kWh per kg) in hout om te voorzien in een comfortabele warmte voor CV en SWW (via tot 75 kWh opslag in een speksteenkachel met warmtewisselaar richting buffervat).

Je hebt dus nogal verschillende soorten accu's. :)
De kunst is de voor- en nadelen van ieder type opslag zo te combineren dat je er comfortabel het jaar meer rond komt (indien je prioriteit is zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van allerlei geopolitieke toestanden en prijsspelletjes uitgevoerd door derden).

En net zoals Rome niet op één dag is gebouwd is mijn HEMS ook niet op één dag gebouwd.
Ergens midden 2011 begonnen waarbij de eerste investering steeds de volgende financierde enz. En ik denk pas echt klaar te zijn rond 2031. :+
(Netkoppeling brengt me nu nog meer geld op dan het kost.) _/-\o_

[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 12:31 ]

• Jan-tweak
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:18:
[...]

En voor die prijs ook volledig door een installateur geïnstalleerd en welke 15 kWh hangen daaraan?

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:15:
[...]

En voor die prijs ook volledig door een installateur geïnstalleerd en welke 15 kWh hangen daaraan?
Komen we nu niet in de discussie van wie legt je groepen aan voor je stekker batterijen als je meer dan 800W vermogen wil?

Hence: Die all in one systemen zijn haast plug and play. Er moet stroom naar toe en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 16-09-2026 12:29 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Koop nog 2 victrons erbij en je hebt ook "op" 3-fase net als ik. Dan wordt het wel weer duur(der) dan 3 marstekjes.
Zijn die Multiplus niet goed hoorbaar?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2026 12:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• IvoB2
  • Niet online
Je moet een MPII (of een QII) inderdaad niet in je slaapkamer hangen maar dat zou ik sowieso niet aanraden voor welk type thuisaccu dan ook.

De laders (ventilators) van mijn Makita tuingereedschap maken overigens meer lawaai dan de ventilators van mijn MPII + QII. Maar ze hangen dan ook niet in de leefruimte/slaapkamer maar in een verluchte technische ruimte waar de binnentemperatuur nooit onder de 15°C daalt en nooit boven de 22°C uitstijgt.
En de typische 50 Hz-brom bij de Victron Multiplus-II/Quatro II wordt veroorzaakt door magnetostrictie van de interne transformator(spoelen) die doorwerken op de muur waarop de behuizing bevestigd is. Deze is volledig verdwenen nadat ik de omvormer/laders van de muur geïsoleerd had met trillingsdempend materiaal (gerecupereerd uit de kniestukken van een versleten werkbroek).

Bijkomend voordeel van bv. een Victron gebaseerd systeem is dat er een wereldwijde community van gebruikers is waar je zowat elk voorkomend probleem kan aan voorleggen om tot een oplossing te komen. Buiten wat tijd kost je dat niets.

En hier werkt trouwens alle huishoudelijke apparatuur gewoon op monofase (en de meeste werktools op gelijkstroom). Driefase is dan voor niets nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 12:45 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:30:
@reneeke1970
Koop nog 2 victrons erbij en je hebt ook "op" 3-fase net als ik. Dan wordt het wel weer duur(der) dan 3 marstekjes.
Op zich vind ik 3 fase mooi,maar voor nom is de 4000 watt voldoende,ik heb geen hogere pieken. Maar ipv 1x5000 had ik ook 3x3000 kunnen nemen,bijna net zo duur,zeker als ik de mppt weg laat in de vergelijking want die optie heb jij ook niet met marstek. Geluid heb je wel een puntje ja,zouden hier absoluut niet in huis komen. Gelukkig hangt ie in garage bij de pv omvormers,die blazen ook nogal

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:15:
[...]

Mijn installateur is net zo duur als die van jou. Dus je hoeft niet alles aan te blijven grijpen om een vaste accu duurder te laten lijken dan zon stekker geval. Die van mij zit aan een b16 automaat,net als die van jou. En als ik zou willen dan begrens ik hem op 800 watt,hang er vervolgens een snoer met stekker aan en ik mag hem in een wcd pluggen,dus....wieltjes eronder en ik zet hem zo in de huiskamer,als je toevallig van blauw houd!

Als je merken en prijzen zoekt van accus kun je bij nkon kijken,die heeft wel een aantal modellen,al is dit zeker niet meer de goedkoopste website.

Maar de goedkoopste tip is,koop een model omvormer met ingebouwde mppt,dan is alles btw vrij te bestellen

1 PVoutput . Dongen NB

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:58
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:30:
@reneeke1970
3 Victrons maken wel echt 3-fase in tegenstelling tot 3 Marsteks die 3x 1-fase zijn. Of kunnen die ook 3-fase noodstroom maken?

Zolang de slimme meter intern over de fases heen saldeert maakt 1 of 3 fase in principe niets uit, het begint pas te spelen met noodstroom i.c.m. 3-fase apparaten als bijv een WP of bij grote vermogens.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oilman
De marsteks kunnen geen fase verschuiving maken als noodstroom.
Maar je koopt een stekker batterij ook niet voor de noodstroomvoorziening.
Hooguit een haspeltje uitrollen als het al voorkomt.
De discussie ging over 3 marsteks die kunnen laden en ontladen over 3 fase in vergelijking met 1 multiplus 5000 op 1 fase met 15 kWh batterij en de vergelijkbare aanschafkosten daarvan.

Op 3 fase kunnen leveren (en laden) vindt ik dan weer belangrijk.
Ik lever liever 7500 watt terug op 3 fase, dan 5000 watt op 1-fase, tijdens het dynamisch handelen.
Op 1 uur uh kwartier tijd laagste of hoogste prjs gaat het met 7500 watt iets vlotter.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2026 13:51 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:58
@AUijtdehaag Je bent dan wel op 0.5C aan het ontladen, hoe warm worden de cellen als je dat een uur hebt gedaan?

Noodstroom zou hier primair zijn als extra beveiliging van de monoblock WP, niet om die door te laten lopen met verwarmen, maar zodat de pomp z'n anti-vorst ding kan blijven doen. Daar staat wel een hele stevige meerprijs voor tov een 1-fasige oplossing. Of ik 1 uur moet ontladen of 1.5, dat gaat in de praktijk meestal niet veel uitmaken, zeker met de kwartierprijzen zijn de delta's tussen de kwartieren maar beperkt.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:41:
@Oilman
De marsteks kunnen geen fase verschuiving maken als noodstroom.
Maar je koopt een stekker batterij ook niet voor de noodstroomvoorziening.
Hooguit een haspeltje uitrollen als het al voorkomt.
De discussie ging over 3 marsteks die kunnen laden en ontladen over 3 fase in vergelijking met 1 multiplus 5000 op 1 fase met 15 kWh batterij en de vergelijkbare aanschafkosten daarvan.

Op 3 fase kunnen leveren (en laden) vindt ik dan weer belangrijk.
Ik lever liever 7500 watt terug op 3 fase, dan 5000 watt op 1-fase, tijdens het dynamisch handelen.
Op 1 uur uh kwartier tijd laagste of hoogste prjs gaat het met 7500 watt iets vlotter.
Ik wil ook graag financieel gezien op 10 kw laden,maar dan ga je over de gewenste c waarde heen,ik begrens hem nu zelfs op 4000 watt inclusief mppt vanwege 0.25c. wil ik dus zwaarder laden moet ik mijn accu packet uitbreiden.

Ik verbaas mij ook dat die stekker dingen allemaal de boel kapot laden, marketing brengt blijkbaar meer op dan af en toe een nieuw exemplaar vanuit garantie te moeten leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oilman
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik ze op 2000 watt heb staan ipv 2500 watt.
Enerzijds, omdat ik 10 kWh (5 kWh van de 15 kWh, reserve voor nom) wil spreiden over een x aantal kwartieren (geen uren meer) bij het terugleveren.
Anderzijds de warmte te beperken (staat in een schuurtje waar het makkelijk 35 graden wordt overdag in de zomer, maar dan draait mijn warmtepomp op koelen en zorgt voor verse lucht aanvoer in het schuurtje via de buitenunitaanzuig
Better safe then sorry.

5ct verschil kan er wel in zitten op 4 kwartieren. (die van vandaag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-C9NFJZCl4lc0idQ7IopqWdDc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pEvJYaFaoqLKoo6h6TvjV8YN.jpg?f=user_large

@reneeke1970
Bedoel je gesmolten stekkers van die stapeldozen? Of welke worden er kapot geladen?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2026 14:16 ]

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:39:
Je moet een MPII (of een QII) inderdaad niet in je slaapkamer hangen maar dat zou ik sowieso niet aanraden voor welk type thuisaccu dan ook.

De laders (ventilators) van mijn Makita tuingereedschap maken overigens meer lawaai dan de ventilators van mijn MPII + QII. Maar ze hangen dan ook niet in de leefruimte/slaapkamer maar in een verluchte technische ruimte waar de binnentemperatuur nooit onder de 15°C daalt en nooit boven de 22°C uitstijgt.
En de typische 50 Hz-brom bij de Victron Multiplus-II/Quatro II wordt veroorzaakt door magnetostrictie van de interne transformator(spoelen) die doorwerken op de muur waarop de behuizing bevestigd is. Deze is volledig verdwenen nadat ik de omvormer/laders van de muur geïsoleerd had met trillingsdempend materiaal (gerecupereerd uit de kniestukken van een versleten werkbroek).

Bijkomend voordeel van bv. een Victron gebaseerd systeem is dat er een wereldwijde community van gebruikers is waar je zowat elk voorkomend probleem kan aan voorleggen om tot een oplossing te komen. Buiten wat tijd kost je dat niets.
oke, maar dat smaakt eigenlijk meer naar een fulltime hobby en in mijn ogen zoeken juist de meeste mensen juist niet naar een nieuwe hobby maar veel meer dat een kant en klare oplossing moet zijn zonder de problemen waar als ik dat wil op mijn smartphone kan zien wat hij me bespaart heeft ( dat laatste kan een victron ook wel, maar dat eerste nee.
Ook als ik kijk wat er allemaal bij komt kijken om een victron systeem tegen de muur te zetten dan is dat toch van een compleet andere orde dan een simpele automaat plaatsen met slechts een kabel en stopcontact.
Zie zelf: ( dit voorbeeld was een van de eerste foto’s die van een installatie tegen een muur voorbijkwam, dus geen discussie wat je ziet, daar zijn andere topics voor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G4dOr6MgycbBU24GrCd_reIgBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gpguurvEDDyu0ja91g7kX1q.jpg?f=fotoalbum_large
Bron
En hier werkt trouwens alle huishoudelijke apparatuur gewoon op monofase (en de meeste werktools op gelijkstroom). Driefase is dan voor niets nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 16-09-2026 14:57 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:01:
@Oilman
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik ze op 2000 watt heb staan ipv 2500 watt.
Enerzijds, omdat ik 10 kWh (5 kWh van de 15 kWh, reserve voor nom) wil spreiden over een x aantal kwartieren (geen uren meer) bij het terugleveren.
Anderzijds de warmte te beperken (staat in een schuurtje waar het makkelijk 35 graden wordt overdag in de zomer, maar dan draait mijn warmtepomp op koelen en zorgt voor verse lucht aanvoer in het schuurtje via de buitenunitaanzuig
Better safe then sorry.

5ct verschil kan er wel in zitten op 4 kwartieren. (die van vandaag)
[Afbeelding]

@reneeke1970
Bedoel je gesmolten stekkers van die stapeldozen? Of welke worden er kapot geladen?
De cellen worden kapot geladen,als je gaat kijken wat voor ah cellen er in zitten,en wat er vervolgens aan vermogen getrokken kan worden dan zit de c waarde soms boven de 1 ,richting 1.5 zelfs.

Als je bij gerenommeerde merken gaat kijken in de data sheet is er geen een die boven continu max 0.5 komt,pieken tot 1 is kortstondig toegestaan. En in die stekker dingen zitten niet eens de betere merken. Allemaal goedkope cellen omdat de capaciteit afgekeurd was,en daarmee bedoel ik de doel capaciteit was bv 100ah,en bij controle blijkt hij maar voor 50 ah gelukt te zijn,van zulke cellen kun je geen hoge c waardes meer verwachten in mijn ogen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:54:
[...]
oke, maar dat smaakt eigenlijk meer naar een fulltime hobby en in mijn ogen zoeken juist de meeste mensen juist niet naar een nieuwe hobby maar veel meer dat een kant en klare oplossing moet zijn zonder de problemen waar als ik dat wil op mijn smartphone kan zien wat hij me bespaart heeft ( dat laatste kan een victron ook wel, maar dat eerste nee.
Ook als ik kijk wat er allemaal bij komt kijken om een victron systeem tegen de muur te zetten dan is dat toch van een compleet andere orde dan een simpele automaat plaatsen met slechts een kabel en stopcontact.
Zie zelf: ( dit voorbeeld was een van de eerste foto’s die van een installatie tegen een muur voorbijkwam, dus geen discussie wat je ziet, daar zijn andere topics voor)
[Afbeelding]
Bron

[...]
Och Och och,hij heeft ook een plaatje gevonden van iemand die de aller aller aller uitgebreidere installatie heeft gebouwd die maar mogelijk is. Als je gewoon 1 victron gebruikt kun je 90 procent van dat plaatje weg strepen.

1 PVoutput . Dongen NB

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:32:
[...]

Ik vraag me toch elke keer weer af waarom mensen nog steeds denken dat een vaste thuis-batterij nu zo veel beter is.
En ja er zijn verschillen maar zeker als je kijkt naar de laatste ontwikkelingen die je m.n. bij stekker-batterijen ziet kun je eigenlijk maar één ding concluderen.
De vroegere voordelen, zeker als je dat in een capaciteits categorie van ergens tussen de 8 en 16 kWh , mogelijk zelfs iets boven de 20 kWh, dat deze verschillen ondertussen wel erg klein geworden zijn.
En ja, er zijn zeker nog argumenten die meer voor een vaste thuis-batterij spreken, bv als je minimaal 5-10 kW vermogen nodig gaat hebben, wat overigens voor een redelijk normaal huishouden vrij buitengewoon zal zijn, maar goed uitzonderingen bestaan en dat dien je wel mee te nemen in je keuze.
Echter vrijwel alle andere vroegere voordelen zijn of niet meer aanwezig of is de afstand tot de stekker-batterijen dermate klein dat je zou moeten afvragen of dat de meerprijs nog wel waard is.
En dan heb je meer de “professionele” lijkende systemen die uit verschillende merken met losse omvormers en batterijmodules en aanvullende modules, dus niet te vergelijken met de volledig geïntegreerde systemen van de diverse bekende merken, waar nu de enige zichtbare voordeel (mogelijk) de prijs is, vaak zie echter dat deze wel de nieuwere veiligheidsfuncties die je zowel in de vaste volledige geïntegreerde als ook ook in de nieuwe generaties stekkerbatterijen wel tegenkomt.
Eigenlijk zijn dat de net iets betere DIY modellen waar je zelf mee aan de slag gaat, zeker voor de mensen met de juiste deskundigheid en vaardigheden een leuke en voor boeiende hobby, maar ik vraag me af of dat voor een consument die daar juist geen behoefte en vooral belangstelling heeft wel de juiste keuze is, het kan maar echte voordelen, zeker het gemis van een simpele maar hoogwaardige app aansturing heeft dus voor die groep wel effect terwijl de hobbyist daar geen boodschap aan heeft want die gaat alles toch via HA aan elkaar knopen.

Als ik naar het boodschappenlijstje van bovenstaande poster kijkt en dan de vaste overtuiging dat hij zeker een vaste thuis-batterij nodig heeft kan ik alleen maar denken dat de lobby van de vaste thuis-batterij zijn werk weer perfect heeft uitgevoerd.

Dan een aspect waar m.n. je veelal bij vaste batterijen veelal tegen gaat komen, de noodstroom, lijkt wel een vrijwel onmisbar deel van een echte batterij te zijn, en niet dat halve gedoe wat een stekker batterij doet.
Zie je hier ook weer in de commentaren, @bigkevx2 heeft daar gisteren een treffende post over geschreven, zeker de moeite waard om dat te lezen : bigkevx2 in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

Nee, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen zou ik in die situatie dus juist niet naar een vaste batterij gaan maar juist kiezen voor de nieuwe generatie van hoog vermogen en ruimte capaciteit die je bv bij Anker en Zendure ziet en daar komen zeker nog meer spelers bij omdat juist deze nieuwe type batterijen de voordelen van stekker en vast verenigen tegen een prijs waar een volledig geïntegreerde vaste batterij niet tegen op gewassen is.

Installatie?
- een stekker batterij kun je volledig zelf plaatsen het enige wat je nodig hebt is een voor deze batterij eigen groep, iets wat een electricien binnen 30 minuten kan aanleggen.

- de plek waar is veel belangrijker, en al helemaal voor een vaste unit. Dus zeker niet in woonruimte en of gang, onder de trap. Denk eerder aan garage, zolder, kelder, schuur.

- de klassieke fout, je kijkt naar je jaarcijfers, leuk maar geeft een vertekend beeld, je hebt geen 12 mnd voldoende zon waarmee je de batterij kunt vullen.
- een batterij moet eigenlijk elke dag, keer op keer vol en dan weer leeg, en dat dus elke dag. Soms kun je 2 dagen er mee door maar dan houd het dus ook al op.
Dus kijk wat je per dag aan verloren zonnestroom ( dat deel wat nu terug het net op gaat ) hebt en hoeveel stroom je gaat verbruiken in de tijd dat de zon er niet is.

Eerste stap is dus om je jaarcijfers naar minimaal maandelijks onder te verdelen, dan heb je iets meer zicht.

Aanvulling:
Bedenk ook dat je verbruik niet gelijk verdeelt is over de maanden, aangezien je nog niet aan de warmtepomp wilt ( bedenk dat je daar wel meer geld laat liggen dan wat je ooit met je thuis-batterij kunt verdienen ( zo ver dat met jouw keuze ooit gaat lukken)
Maar ik ken de situatie niet dus dat kan best een goede redenen hebben om niet de stap richting warmtepomp te gaan, maar dit is voor een ander topic.

Je kunt denk ik wel met jouw situatie er van uitgaan dat 50% van jouw verbruik tijdens een periode is waar relatief weinig of geen zonnestroom aanwezig is.
Dus qua verbruik kun je slechts 50% focussen voor een besparing.
Verbruik dus max circa 1.400 kWh in zeg 8 mnd, dat is circa 175 kWh per maand en een kleine 6 kWh per dag.
Je potentieel beschikbaar zonnestroom voor je batterij is daarbij 3.500 kWh voor die 8 mnd.
Dat is dus circa 440 kWh per mnd en circa 14,4 kWh per dag ( grof geteld)
Bij een RTE van 80% zijn dat dus circa 11,5 kWh aan batterij stroom ( bij een 10 kWh capaciteit batterij blijft daar circa 8 kWh aan bruikbare stroom over, die maak je dus echter niet op, heb je dan geen dynamisch contract krijg je deze dus ook niet zo maar weg, onder de streep kost je dat zelf geld.
In jouw situatie is dus een 8 kWh capaciteit al meer dan voldoende. ( grove berekening )

En als ik daar een prijskaartje aan mag hangen, bv een Zendure SF 3000 AC mix die een capaciteit van 8 kWh heeft ( eigenlijk de sweetspot in jouw situatie )
Een output vermogen van 3000W heeft, dus ruim voldoende voor vrijwel alle verbruikers in je huis.
Een van de beste apps en software die er nu op de markt is en als je daar behoefte cq belangstelling voor het volledig local via HA te besturen.
Tal van veiligheidssystemen bezit
Behoorlijk compact qua afmetingen
10 jaar garantie
Zelfs over een noodstroomstekker bezit
En dat alles voor tussen de 1.800-2.000 euro, hoewel ik al prijzen voor rond de 1.600 gezien heb.
Dit is een boeiende discussie. De ontwikkeling van de nieuwe generatie stekkerbatterijen verdient een serieuze overweging. Op basis van de beschikbare gegevens zou ik echter nog niet concluderen dat 8 kWh de optimale capaciteit is, noch dat een vaste batterij overbodig zou zijn. 
Bij een analyse van de oorspronkelijke cijfers – een opbrengst van circa 5.190 kWh, een verbruik van 2.800 kWh en een teruglevering van ongeveer 3.700 kWh in 2025 – blijkt inderdaad dat een aanzienlijk deel van de zonnestroom niet direct wordt benut. 

Voor een juiste dimensionering is echter cruciaal wanneer de 3.700 kWh wordt teruggeleverd en wanneer het verbruik plaatsvindt. Jaar- of maandgemiddelden bieden hiervoor onvoldoende inzicht. Ik adviseer daarom een analyse van kwartiergegevens over een volledig jaar, met aandacht voor: 
– PV-productie; 
– afname van het net; 
– teruglevering; 
– verbruik in de avond en nacht; 
– eventuele dynamische elektriciteitsprijzen. 

Op basis hiervan kan nauwkeurig worden vastgesteld welke batterijcapaciteit effectief benut kan worden en welk laad- en ontlaadvermogen vereist is. De eerdere berekening, gebaseerd op een gemiddeld dagverbruik van circa 6 kWh, vormt een bruikbare eerste indicatie, maar is onvoldoende om 8 kWh als optimaal te bestempelen. Een gemiddelde van 6 kWh per dag impliceert immers niet dat er dagelijks exact 6 kWh na zonsondergang nodig is. 

Daarnaast mag de keuze tussen een vaste batterij en een stekkerbatterij niet uitsluitend op capaciteit en aanschafprijs worden gebaseerd. Factoren zoals installatie, 1- of 3-fasen, maximaal laad- en ontlaadvermogen, aansturing, integratie met de bestaande Enphase-installatie, noodstroomvoorziening, veiligheid, garantie en toekomstige uitbreidbaarheid zijn eveneens van belang. 

In deze context acht ik het zinvol beide opties naast elkaar te leggen. De nieuwe generatie plug-in systemen kan een serieus alternatief vormen, maar bij een bewuste voorkeur voor een vast systeem zou ik eerst de technische en financiële haalbaarheid onderzoeken, in plaats van vooraf te concluderen dat een plug-in oplossing volstaat. 

Mijn werkwijze zou zijn: eerst het werkelijke energieprofiel analyseren → vervolgens capaciteit en vermogen bepalen → pas daarna een keuze maken tussen een vaste of plug-in batterij.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:00:
[...]

Och Och och,hij heeft ook een plaatje gevonden van iemand die de aller aller aller uitgebreidere installatie heeft gebouwd die maar mogelijk is. Als je gewoon 1 victron gebruikt kun je 90 procent van dat plaatje weg strepen.
Laat maar zien?

• reneeke1970
Wat wil je zien? Dat 1 multiplus via een automaat en een kabel aan de accu in zit aangesloten?

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ

paQ

Ik snap dat hele “mijn keuze is de beste” ook niet.

• Jan-tweak
clodders schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
[...]

Dit is een boeiende discussie. De ontwikkeling van de nieuwe generatie stekkerbatterijen verdient een serieuze overweging. Op basis van de beschikbare gegevens zou ik echter nog niet concluderen dat 8 kWh de optimale capaciteit is, noch dat een vaste batterij overbodig zou zijn. 
Bij een analyse van de oorspronkelijke cijfers – een opbrengst van circa 5.190 kWh, een verbruik van 2.800 kWh en een teruglevering van ongeveer 3.700 kWh in 2025 – blijkt inderdaad dat een aanzienlijk deel van de zonnestroom niet direct wordt benut. 

Voor een juiste dimensionering is echter cruciaal wanneer de 3.700 kWh wordt teruggeleverd en wanneer het verbruik plaatsvindt. Jaar- of maandgemiddelden bieden hiervoor onvoldoende inzicht. Ik adviseer daarom een analyse van kwartiergegevens over een volledig jaar, met aandacht voor: 
– PV-productie; 
– afname van het net; 
– teruglevering; 
– verbruik in de avond en nacht; 
– eventuele dynamische elektriciteitsprijzen. 
Helemaal mee eens, ik gaf dat al aan, bij gebrek aan betere data dus maar een zeer grove ( zeg maar bierviltje berekening gemaakt, die kwam eigenlijk wel op rond die 8 kWh uit, mogelijk dat dit met kwartiersdata nog veel duidelijker bepaald kan worden en dan daar ook een andere en betere resultaten zichtbaar woorden.
Alleen moeten deze data wel beschikbaar zijn, ik kom dat heel veel tegen dat men met uitsluitend een jaarafrekening komt en dan met grote ogen verwonderd kijkt als ze te horen krijgen dat je hiermee slechts een zeer grove benadering kunt maken.
Alleen al het loskrijgen van de maandelijkse afrekeningen, deze mails worden vaak weggegooid want ze krijgen toch een jaarafrekening is erg lastig.
Laat staan dat je gegevens over een dag krijgt.
Op basis hiervan kan nauwkeurig worden vastgesteld welke batterijcapaciteit effectief benut kan worden en welk laad- en ontlaadvermogen vereist is. De eerdere berekening, gebaseerd op een gemiddeld dagverbruik van circa 6 kWh, vormt een bruikbare eerste indicatie, maar is onvoldoende om 8 kWh als optimaal te bestempelen. Een gemiddelde van 6 kWh per dag impliceert immers niet dat er dagelijks exact 6 kWh na zonsondergang nodig is. 
dus, die door mij genoemde 8 kWh is op basis van die jaarcijfers met wat berekeningen gemaakt, maar zeker niet optimaal.
Voor echte optimale berekeningen heb je de data van minimaal 3 jaar nodig.
Als je dat zelf kunt prima, maar een commerciële bedrijf zal hier geen tijd in gaan stoppen.
Je kunt natuurlijk AI het werk laten doen maar waar blijft dan de verificatie?
Daarnaast mag de keuze tussen een vaste batterij en een stekkerbatterij niet uitsluitend op capaciteit en aanschafprijs worden gebaseerd. Factoren zoals installatie, 1- of 3-fasen, maximaal laad- en ontlaadvermogen, aansturing, integratie met de bestaande Enphase-installatie, noodstroomvoorziening, veiligheid, garantie en toekomstige uitbreidbaarheid zijn eveneens van belang. 
mee eens, maar bij de meeste aspecten die je noemt is het verschil,wel erg klein geworden. En in dit specifieke geval waar iemand 10 kWh in combinatie met vast vraagt ga ik wel de vraag stellen waarom en welke specifieke eisen verbergen zich achter deze wens waardoor een vaste batterij ook echt het verschil maakt.
Kon ik zo niet zien, in dat geval.
In deze context acht ik het zinvol beide opties naast elkaar te leggen. De nieuwe generatie plug-in systemen kan een serieus alternatief vormen, maar bij een bewuste voorkeur voor een vast systeem zou ik eerst de technische en financiële haalbaarheid onderzoeken, in plaats van vooraf te concluderen dat een plug-in oplossing volstaat. 

Mijn werkwijze zou zijn: eerst het werkelijke energieprofiel analyseren → vervolgens capaciteit en vermogen bepalen → pas daarna een keuze maken tussen een vaste of plug-in batterij.
En daar verschillen onze werkwijze dus, ik ga uit van een wit vel papier met feiten wensen komen pas later) en vul op basis van die feiten het plaatje in.
En bij wensen of ideeën mag je best eens kritisch vragen waarom denk je dat?

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

tismij

???

reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:00:
[...]

Mijn installateur is net zo duur als die van jou. Dus je hoeft niet alles aan te blijven grijpen om een vaste accu duurder te laten lijken dan zon stekker geval. Die van mij zit aan een b16 automaat,net als die van jou. En als ik zou willen dan begrens ik hem op 800 watt,hang er vervolgens een snoer met stekker aan en ik mag hem in een wcd pluggen,dus....wieltjes eronder en ik zet hem zo in de huiskamer,als je toevallig van blauw houd!

Als je merken en prijzen zoekt van accus kun je bij nkon kijken,die heeft wel een aantal modellen,al is dit zeker niet meer de goedkoopste website.

Maar de goedkoopste tip is,koop een model omvormer met ingebouwde mppt,dan is alles btw vrij te bestellen
Heb ook naar victron gekeken ipv een kant-en-klare thuisaccu maar ik kom altijd op prijzen boven de 5k voor 10kwh. Mag ik vragen hoe je aan 15kwh met omvormer voor 2800,- komt ? Alles zelf gedaan en ex btw gekocht als pakket ergens ? Zie alleen al de 15kwh accu's voor 5k staan, 2800 zou voor mij ineens een serieuze optie worden

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• IvoB2
  • Niet online
~~~~~~~~
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:00:
[...]

:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C33OrUf8vvEJ_bFuP6L13EHct4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQCTN035Wvvw8hEpC8rZn1U9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 15:48 ]

• reneeke1970
tismij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:38:
[...]

Heb ook naar victron gekeken ipv een kant-en-klare thuisaccu maar ik kom altijd op prijzen boven de 5k voor 10kwh. Mag ik vragen hoe je aan 15kwh met omvormer voor 2800,- komt ? Alles zelf gedaan en ex btw gekocht als pakket ergens ? Zie alleen al de 15kwh accu's voor 5k staan, 2800 zou voor mij ineens een serieuze optie worden
Ik heb de easy solar 5000 ,die valt onder btw vrij vanwege pv aansluiting. Dus ook kabels en meters en zekering etc krijg je btw vrij. Ik heb hem zelfs nog te duur betaald want ben hem inmiddels voor 1100 ex tegen gekomen. Mijn accu is bijna twee jaar oud en toen waren ze goedkoper dan nu. Bij firma nkon staan ze nu voor 1700 van growatt,maar ik kom ze wel eens goedkoper tegen,zeker als je op Alibaba durft te kijken. Dus hoe jij aan 5k komt is mij een raadsel

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:05

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
Prijzen zijn ex,dus hij verdient er aardig op. Op het plaatje zie je een losse multiplus en cerbo en mppt lader. Jammer dat hij niet het 3 in 1 apparaat gebruikt de easy solar,scheelt heel wat kabeltjes en tyd in aansluiting,en dus goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:05
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:57:
[...]

Prijzen zijn ex,dus hij verdient er aardig op. Op het plaatje zie je een losse multiplus en cerbo en mppt lader. Jammer dat hij niet het 3 in 1 apparaat gebruikt de easy solar,scheelt heel wat kabeltjes en tyd in aansluiting,en dus goedkoper
Prijzen zijn met installatie, losse spullen voor DIY zijn mogelijk staat onder aan het bericht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
habbekrats schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:24:
[...]

Prijzen zijn met installatie, losse spullen voor DIY zijn mogelijk staat onder aan het bericht.
Alleen geïnstalleerd op betonplex plaat ,dus de rest mag je zelf nog doen. 4000 euro voor 5kva met 15 kwh vind ik niet goedkoop hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier begin van het jaar de 16kWh van NKON in huis gehaald en een MP2GX/3000 erbij. Wat kabels en materiaal, was met zelf installatie ook wel voor 2800 klaar. Alles in btw.
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.