Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:32:
[...]
Ik vraag me toch elke keer weer af waarom mensen nog steeds denken dat een vaste thuis-batterij nu zo veel beter is.
En ja er zijn verschillen maar zeker als je kijkt naar de laatste ontwikkelingen die je m.n. bij stekker-batterijen ziet kun je eigenlijk maar één ding concluderen.
De vroegere voordelen, zeker als je dat in een capaciteits categorie van ergens tussen de 8 en 16 kWh , mogelijk zelfs iets boven de 20 kWh, dat deze verschillen ondertussen wel erg klein geworden zijn.
En ja, er zijn zeker nog argumenten die meer voor een vaste thuis-batterij spreken, bv als je minimaal 5-10 kW vermogen nodig gaat hebben, wat overigens voor een redelijk normaal huishouden vrij buitengewoon zal zijn, maar goed uitzonderingen bestaan en dat dien je wel mee te nemen in je keuze.
Echter vrijwel alle andere vroegere voordelen zijn of niet meer aanwezig of is de afstand tot de stekker-batterijen dermate klein dat je zou moeten afvragen of dat de meerprijs nog wel waard is.
En dan heb je meer de “professionele” lijkende systemen die uit verschillende merken met losse omvormers en batterijmodules en aanvullende modules, dus niet te vergelijken met de volledig geïntegreerde systemen van de diverse bekende merken, waar nu de enige zichtbare voordeel (mogelijk) de prijs is, vaak zie echter dat deze wel de nieuwere veiligheidsfuncties die je zowel in de vaste volledige geïntegreerde als ook ook in de nieuwe generaties stekkerbatterijen wel tegenkomt.
Eigenlijk zijn dat de net iets betere DIY modellen waar je zelf mee aan de slag gaat, zeker voor de mensen met de juiste deskundigheid en vaardigheden een leuke en voor boeiende hobby, maar ik vraag me af of dat voor een consument die daar juist geen behoefte en vooral belangstelling heeft wel de juiste keuze is, het kan maar echte voordelen, zeker het gemis van een simpele maar hoogwaardige app aansturing heeft dus voor die groep wel effect terwijl de hobbyist daar geen boodschap aan heeft want die gaat alles toch via HA aan elkaar knopen.
Als ik naar het boodschappenlijstje van bovenstaande poster kijkt en dan de vaste overtuiging dat hij zeker een vaste thuis-batterij nodig heeft kan ik alleen maar denken dat de lobby van de vaste thuis-batterij zijn werk weer perfect heeft uitgevoerd.
Dan een aspect waar m.n. je veelal bij vaste batterijen veelal tegen gaat komen, de noodstroom, lijkt wel een vrijwel onmisbar deel van een echte batterij te zijn, en niet dat halve gedoe wat een stekker batterij doet.
Zie je hier ook weer in de commentaren, @
bigkevx2 heeft daar gisteren een treffende post over geschreven, zeker de moeite waard om dat te lezen :
bigkevx2 in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"
Nee, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen zou ik in die situatie dus juist niet naar een vaste batterij gaan maar juist kiezen voor de nieuwe generatie van hoog vermogen en ruimte capaciteit die je bv bij Anker en Zendure ziet en daar komen zeker nog meer spelers bij omdat juist deze nieuwe type batterijen de voordelen van stekker en vast verenigen tegen een prijs waar een volledig geïntegreerde vaste batterij niet tegen op gewassen is.
Installatie?
- een stekker batterij kun je volledig zelf plaatsen het enige wat je nodig hebt is een voor deze batterij eigen groep, iets wat een electricien binnen 30 minuten kan aanleggen.
- de plek waar is veel belangrijker, en al helemaal voor een vaste unit. Dus zeker niet in woonruimte en of gang, onder de trap. Denk eerder aan garage, zolder, kelder, schuur.
- de klassieke fout, je kijkt naar je jaarcijfers, leuk maar geeft een vertekend beeld, je hebt geen 12 mnd voldoende zon waarmee je de batterij kunt vullen.
- een batterij moet eigenlijk elke dag, keer op keer vol en dan weer leeg, en dat dus elke dag. Soms kun je 2 dagen er mee door maar dan houd het dus ook al op.
Dus kijk wat je per dag aan verloren zonnestroom ( dat deel wat nu terug het net op gaat ) hebt en hoeveel stroom je gaat verbruiken in de tijd dat de zon er niet is.
Eerste stap is dus om je jaarcijfers naar minimaal maandelijks onder te verdelen, dan heb je iets meer zicht.
Aanvulling:
Bedenk ook dat je verbruik niet gelijk verdeelt is over de maanden, aangezien je nog niet aan de warmtepomp wilt ( bedenk dat je daar wel meer geld laat liggen dan wat je ooit met je thuis-batterij kunt verdienen ( zo ver dat met jouw keuze ooit gaat lukken)
Maar ik ken de situatie niet dus dat kan best een goede redenen hebben om niet de stap richting warmtepomp te gaan, maar dit is voor een ander topic.
Je kunt denk ik wel met jouw situatie er van uitgaan dat 50% van jouw verbruik tijdens een periode is waar relatief weinig of geen zonnestroom aanwezig is.
Dus qua verbruik kun je slechts 50% focussen voor een besparing.
Verbruik dus max circa 1.400 kWh in zeg 8 mnd, dat is circa 175 kWh per maand en een kleine 6 kWh per dag.
Je potentieel beschikbaar zonnestroom voor je batterij is daarbij 3.500 kWh voor die 8 mnd.
Dat is dus circa 440 kWh per mnd en circa 14,4 kWh per dag ( grof geteld)
Bij een RTE van 80% zijn dat dus circa 11,5 kWh aan batterij stroom ( bij een 10 kWh capaciteit batterij blijft daar circa 8 kWh aan bruikbare stroom over, die maak je dus echter niet op, heb je dan geen dynamisch contract krijg je deze dus ook niet zo maar weg, onder de streep kost je dat zelf geld.
In jouw situatie is dus een 8 kWh capaciteit al meer dan voldoende. ( grove berekening )
En als ik daar een prijskaartje aan mag hangen, bv een Zendure SF 3000 AC mix die een capaciteit van 8 kWh heeft ( eigenlijk de sweetspot in jouw situatie )
Een output vermogen van 3000W heeft, dus ruim voldoende voor vrijwel alle verbruikers in je huis.
Een van de beste apps en software die er nu op de markt is en als je daar behoefte cq belangstelling voor het volledig local via HA te besturen.
Tal van veiligheidssystemen bezit
Behoorlijk compact qua afmetingen
10 jaar garantie
Zelfs over een noodstroomstekker bezit
En dat alles voor tussen de 1.800-2.000 euro, hoewel ik al prijzen voor rond de 1.600 gezien heb.