Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:09:
Ik heb echter wel 2 kleine kinderen die regelmatig in bad gaan en veel te lang douchen (spelen onder de douche). Sowieso is het warmwater gebruik enorm toegenomen. Danwel weer een quooker in de keuken.
Dan is een WP boiler mogelijk een optie.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:15:
Een 3000 mix komt zelfs op circa 200 euro per kWh en bied een mooie maar ook vooral praktische combinatie tussen vermogen en capaciteit.
Waar is die voor 1600 euro te koop?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Heeft er iemand (positieve) ervaringen met de Goodwe Lynx D thuisaccu? Ik heb een Goodwe GW10KN-ET hybride omvormer en kan deze accu er rechtstreeks op aansluiten. Mijn PV vermogen is max 11,5 kWp.

De prijs bij Solargo is nu €2.707,98 (https://solago.nl/products/goodwe-lynx-d-thuisbatterij-10-kwh) voor 10 kWh. Nominaal vermogen met twee modules is 6 kW. Niet het maximum van mijn omvormer, maar het zou genoeg moeten zijn voor mijn woning.

Ik heb al een tijd een simulatie draaien in Home Assistant en zou hiermee in het afgelopen jaar 1885 kWh bespaard hebben. Bij een prijs van € 0,30 per kWh is dat € 565,50 per jaar en daarmee kom ik op een terugverdientijd van een kleine vijf jaar.

Lijkt mij wel interessant. De terugverdientijd van een enkele 5 kWh module zou overigens nog korter zijn, want de avond/nacht overbrugging zit vanaf april t/m september onder de 5 kWh. Echter kan één module maar 3 kW vermogen leveren, met elektrisch koken is dat wat beperkt.

Alternatieven zoals de BYD HVS/HVM zijn al gauw een stuk duurder en ook minder goed verkrijgbaar (vervangen door HVS+/HVM+ die niet compatible is met mijn omvormer).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:14
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:22:
[...]

Waar is die voor 1600 euro te koop?
Ik zag hem pas nog voor circa die prijs bij Techpunt staan, toen via een 10% kortingsactie.
Ondertussen weer voor de listprijs of iets lager, maar wel met een gratis P1 ( die bij Zendure ook slechts 30 euro kost in combinatie met een 3000mix) te koop.
Kwam ook hier op teasers langs.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:14
crimby schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:09:
Dank @Jan-tweak voor het uitvoerige verhaal. Mbt tot de energie ga ik daar eens mee aan de slag om zo de aantal kwh te bepalen.

Mbt gas snap ik je. Ik heb echter net een nieuwe CV ketel dus die is zuinig. Ik kook elektrisch. Heb een goed geïsoleerd huis met in ieder geval HR+ glas (2006). Ik heb echter wel 2 kleine kinderen die regelmatig in bad gaan en veel te lang douchen (spelen onder de douche). Sowieso is het warmwater gebruik enorm toegenomen. Danwel weer een quooker in de keuken.
@Olaf van der Spek heeft je daar eigenlijk al een prima idee aangegeven die ook nog eens a) niet al te duur en incl. Een subsidie en b) ook redelijk eenvoudig toe te passen is, alleen kies dan wel een iets groter vat.
In aanvulling ( en dat is wat ik zelf gedaan heb ( ik heb dus nu nog geen WPB, ook omdat ik geen kinderen meer thuis heb en wij maar met zijn tweetjes zijn, dus relatief laag waterverbruik hebben) is namelijk bij mijn toen ook relatief nieuwe cv ketel een warmtepomp hybride geplaatst, daarmee alleen al heb ik ruim 1100 m3 gas bespaard, en was deze warmtepomp binnen 2 jaar volledig terugverdiend, zelfs het meerverbruik van deze warmtepomp van 2.000 kWh per jaar had ik volledig kunnen salderen.
1100 kWh tegen de huidige gasprijzen is toch een 1100*1,65=1.815 euro
Stel dat je een warmtepomp circa 4.500 netto kost , dan ligt je terugverdientijd op circa 4500/1800=2,5 jaar, maak daar 3 jaar van.
Lijkt me toch een aardige winst.
Ik ga er zeker ook naar kijken, maar zie op korte termijn daar nog geen zeer grote winst. Al zou folie achter de radiatoren al wel iets doen!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:15:
[...]
even een zeer grove benadering, want ik mis wel een paar dingen, zeg maar bierviltje berekening.
Stel dat 90% van je teruglevering in 9 mnd plaatsvindt, dus maart/oktober zijnde 9 mnd kom ik uit op circa 11,75 kWh teruglevering per dag gemiddeld.
Wat ik echter mis is wat is jouw huisverbruik in de avond/nacht in die zelfde periode.
Dus ik denk dat jouw eerste idee helemaal niet zo verkeerd is.
Een 3000 mix komt zelfs op circa 200 euro per kWh en bied een mooie maar ook vooral praktische combinatie tussen vermogen en capaciteit.

[...]
Dank voor je input en vragen, was voor mij nuttig om toch nog verder te kijken in mijn data. Lastige van al die data is ergens ook wel weer dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Mijn simulatie kijkt niet alleen naar avond/nacht, maar door de hele dag heen: elk uur waarin de zon minder levert dan het huis verbruikt, ook als het dan nog licht is. Dat tekort is gemiddeld 8,59 kWh/dag in diezelfde periode (mrt–okt), tegen 13,35 kWh/dag teruglevering. Autoladen heb ik overigens buiten beschouwing gelaten.

Maar dat gemiddelde geeft denk ik juist een verkeerd beeld denk ik. Het is echt een mix van hele zonnige dagen (veel te veel overschot om te vangen, tenzij je een hele grote accu neerzet die bijna nooit vol gaat) en minder zonnige dagen waarop een 8 kWh accu niet eens helemaal vol komt. Vandaar dat ik reken op de 365 losse dagen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb je even een privébericht gestuurd.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste