De tarieven maken denk ik NOM+ interessanter. Dus wel op goedkope momenten inkopen (of volladen met PV) en eigen gebruik op dure afname momenten (17-22 uur) vermijden door achter de meter zelf te verbruiken via accu. Ik denk dat het juist voor een aantal FE huishoudens interessanter kan worden omdat die hun warmtepompbaseload op dure momenten naar 0 willen brengen.jelleeelco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:54:
Ik hoorde laatst van het voorstel van Vereniging Eigen Huis over een mogelijk (budget-neutrale) aanpassing van de energiebelastingen. Mochten ze dat doorvoeren (wat ik betwijfel) dan wordt gas >1000m3 aanmerkelijk duurder, energiebelastingteruggave 13% naar beneden en belasting op stroom vrijwel nul.
Dan is de hele thuisbatterijmarkt (op de nerds zoals wij daargelaten) wss ook einde verhaal? Hoe zien jullie dat? Bedreiging voor je investering of maakt het niet meer uit (sunk cost)?
Of wordt handelen dan juist weer interessant omdat je geen kunstmatige spread meer hebt vanwege de energiebelasting?
De uitwerking tot nu toe moet nog beter, maar de aanzet vind ik niet verkeerd. Ik gebruik met 13.000 kWh ongeveer 4x het jaarverbruik van mijn buurman zonder EV en warmtepomp, maar betaal net zoveel voor mijn aansluiting en niks voor een gasaansluiting, die is inmiddels verwijderd. Dus ik zit voor een dubbeltje op de eerste rang.
[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 09-09-2026 08:45 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)