Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 164 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
jelleeelco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:54:
Ik hoorde laatst van het voorstel van Vereniging Eigen Huis over een mogelijk (budget-neutrale) aanpassing van de energiebelastingen. Mochten ze dat doorvoeren (wat ik betwijfel) dan wordt gas >1000m3 aanmerkelijk duurder, energiebelastingteruggave 13% naar beneden en belasting op stroom vrijwel nul.

Dan is de hele thuisbatterijmarkt (op de nerds zoals wij daargelaten) wss ook einde verhaal? Hoe zien jullie dat? Bedreiging voor je investering of maakt het niet meer uit (sunk cost)?

Of wordt handelen dan juist weer interessant omdat je geen kunstmatige spread meer hebt vanwege de energiebelasting?
De tarieven maken denk ik NOM+ interessanter. Dus wel op goedkope momenten inkopen (of volladen met PV) en eigen gebruik op dure afname momenten (17-22 uur) vermijden door achter de meter zelf te verbruiken via accu. Ik denk dat het juist voor een aantal FE huishoudens interessanter kan worden omdat die hun warmtepompbaseload op dure momenten naar 0 willen brengen.

De uitwerking tot nu toe moet nog beter, maar de aanzet vind ik niet verkeerd. Ik gebruik met 13.000 kWh ongeveer 4x het jaarverbruik van mijn buurman zonder EV en warmtepomp, maar betaal net zoveel voor mijn aansluiting en niks voor een gasaansluiting, die is inmiddels verwijderd. Dus ik zit voor een dubbeltje op de eerste rang.

[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 09-09-2026 08:45 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
mbbs1024 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:11:
[...]

Je kan inderdaad niet in de toekomst kijken, die berekening zal dus met de huidige tarieven gebeuren, en met een tamelijk laag ingeschatte rente, niet die je bij een paar internetbanken kan krijgen.
Verder is er inflatie in alle gevallen, of je nu een batterij koopt of niet.

Ook het feit of je nu belastingen betaalt of niet, maakt niet uit, het is het eindresultaat dat telt, en in Vlaanderen krijg je wel heel wat meer dan jouw 1/4 cent per kWh, ik krijg momenteel ongeveer 6 cent/kWh, en dat maakt dat ik 6 maanden per jaar geld terugkrijg van mijn stroomleverancier, en over een periode van een jaar ongeveer 120 euro betaal aan elektriciteit.

Als die omstandigheden wijzigen kan ik nog altijd een batterij aanschaffen, maar op dit moment, met mijn produktie/verbruiksprofiel lijkt me een batterij niet rendabel.

Het zou mogelijk wel rendabel worden op het moment dat een van mijn omvormers, die bijna 20 jaar is, de geest zou geven, dan zou ik die vervangen door een hybride, die ik zelf installeer, en daar een batterij op aansluit.
Op die manier moet ik de kost van een omvormer niet of maar minimaal inbrengen in de ROI berekenig.
Het is inderdaad goed knutselen met aannames. Die 0,25 cent rekenen aanbieders met vaste contracten. Dynamisch verwacht ik komend jaar ook circa 5-6 cent te halen, net als dit jaar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DubbelU schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:25:
[...]

Ja ik gebruik veel; 2 elektrische auto's, buitenzwembad met warmtepomp, groot huis met warmtepomp, airco's, sauna, 2x wtw-units. Ik heb gisteren even een HomeWizard besteld om te kijken wat mijn piekbelasting is om idd te onderzoeken of ik van 3x35 een trapje lager kan (dit kan dan ook een besparing zijn van 1300 EUR per jaar. Stel idd ook nog dat ik 0.07 cent per KWH kan besparen door te middelen heb ik een mooie besparing te pakken per jaar. Alleen lijkt het wel of al die batterij boeren daar hun batterij prijzen ook op aanpassen? Ik kreeg gister een aanbod van 27K EURO's incl BTW voor een 54KwH batterij inclusief noodstroom. Dit is me veel te veel en strookt ook niet met andere providers die veel lager qua prijs zitten? (hier zitten dan wel wss vaste energiecontracten en subscriptions aan vast)
27K voor 54kWh is wel veel ja. Klik hem eens bij BalansEnergie in elkaar en je hebt een heel ander beeld. Maar daar zitten veel andere haken en ogen aan (eigen ervaring). Voor 27K klik je daar een 2 omvormers van 12kW = 24kW + 8x16kWh batterij + noodstroom in elkaar.
Is geen A-merk, en daar zitten ook de haken en ogen. Maar met bijv Sigen zit je wel met A-merk maar ook tevens tig keer duurder.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:18
Get!em schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:13:
[...]

27K voor 54kWh is wel veel ja. Klik hem eens bij BalansEnergie in elkaar en je hebt een heel ander beeld. Maar daar zitten veel andere haken en ogen aan (eigen ervaring). Voor 27K klik je daar een 2 omvormers van 12kW = 24kW + 8x16kWh batterij + noodstroom in elkaar.
Is geen A-merk, en daar zitten ook de haken en ogen. Maar met bijv Sigen zit je wel met A-merk maar ook tevens tig keer duurder.
@DubbelU
Die BalansEnergie is inderdaad geen A merk en zou ik echt niet doen in jouw situatie.
Bij dit soort formaat moet je overigens sowieso wel denken aan buiten plaatsen vanwege veiligheid. Boden de 20kWh kom je toch in een andere categorie.

Eerlijk gezegd zou ik eerst eens tot eind januari het verbruik in de gaten houden.
En dan ook zorgen dat je verbruik “per fase” monitort.
De winst gaat er bij jou toch in zitten dan je van 3x35 naar 3x25 kan.
Je kan ook de energie rekening van afgelopen jaar erbij pakken. Januari was erg koud. Als je je januari gebruik door 31 deelt, hoeveel is dat dan? Past dat op 3x25?

Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als je met 20kWh al gedraaid komt.
Belangrijk zal een hoog piekvermogen zijn. Ik denk dat je 10kW wel wil kunnen leveren. Batterij wil je ten behoeve van levensduur niet hoger belasten dan C=0.5 (dus maximaal 1kW per 2kWh batterij). Dan kom je op 20kWh en dat kan je dan nog net netjes binnen zetten (scheelt installatie en verbouw kosten).

In plaats van tot januari monitoren kan je met die Homewizard ook gewoon het piekvermogen meten door alles eens expres op winter power aan te zetten.
De EV’s zet je op loadbalancing. Dus die zullen de boel sowieso nooit boven de 3x25A trekken. Tenzij je in januari 20 uur per dag 3x20A trekt… dan hebben ze op 3x25 te weinig headroom om überhaupt te gaan laden.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:54:
Ik hoorde laatst van het voorstel van Vereniging Eigen Huis over een mogelijk (budget-neutrale) aanpassing van de energiebelastingen.
VEH?
Het idee van de Consumentenbond was om een deel van die belasting te verschuiven naar bedrijven..

https://www.consumentenbo...der-extra-overheidskosten

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:48

m-vw

Dus?

Pr088 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:41:
[...]

De tarieven maken denk ik NOM+ interessanter. Dus wel op goedkope momenten inkopen (of volladen met PV) en eigen gebruik op dure afname momenten (17-22 uur) vermijden door achter de meter zelf te verbruiken via accu.
[...]
Eigenlijk is dat een beetje de situatie waar de mensen die zo veel mogelijk NOM draaien nu al mee te maken hebben. 's Zomers heb je er eigenlijk geen omkijken naar, maar vanaf nu moet je gaan bedenken hoe je zo effectief mogelijk gebruik maakt van je batterij.

Ik heb gisteren bij gebrek aan zon de boel op een goedkoper moment vol geladen, vandaag lukt dat waarschijnlijk wel weer met de zon.

Er zijn al mensen die dit voor een deel geautomatiseerd hebben in HA.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

[...]

Ja ik gebruik veel; 2 elektrische auto's, buitenzwembad met warmtepomp, groot huis met warmtepomp, airco's, sauna, 2x wtw-units. Ik heb gisteren even een HomeWizard besteld om te kijken wat mijn piekbelasting is om idd te onderzoeken of ik van 3x35 een trapje lager kan (dit kan dan ook een besparing zijn van 1300 EUR per jaar. Stel idd ook nog dat ik 0.07 cent per KWH kan besparen door te middelen heb ik een mooie besparing te pakken per jaar. Alleen lijkt het wel of al die batterij boeren daar hun batterij prijzen ook op aanpassen? Ik kreeg gister een aanbod van 27K EURO's incl BTW voor een 54KwH batterij inclusief noodstroom. Dit is me veel te veel en strookt ook niet met andere providers die veel lager qua prijs zitten? (hier zitten dan wel wss vaste energiecontracten en subscriptions aan vast)
Wat jij nodig hebt is iemand die je persoonlijk advies gaat geven. Als je nu nog niet eens een P1 hebt (goed dat je die besteld hebt) dan begint het met inzicht krijgen in je patronen en waar je slim kan aansturen. En wil je per se noodstroom voor je hele huis (duur) of voor een deel.

Zoek bijv Harold Halewijn eens op, die levert Victron systemen op maat. Betaal je iets meer dan DIY, maar mijn gevoel zegt me dat je dat toch niet wil.

Zonder je privé situatie te kennen zou ik zeggen dat de volgende zaken onderdeel zijn van jouw thuisaccu oplossing:
  • Meer PV: niet inschalen voor hoog-zomer maar voor najaar of zelfs winterverbruik. Met jouw verbruik is 18 echt veel te weinig, dan blijf je kopen.
  • Terug naar 3x25, je accu vangt dan je pieken op.
  • Slim auto's laden
  • Slim zwembad aansturen

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:48

m-vw

Dus?

[...]

Dit is ook geen installatie die je met een "simpele" PIB opvangt. Waarschijnlijk is de aangeboden batterij ook één die direct op je (drie fase) omvormer aansluit.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:13:
Maar met bijv Sigen zit je wel met A-merk maar ook tevens tig keer duurder.
Met 350 euro/kWh vind ik de 9 kWh batterijmodule nog wel meevallen qua prijs.
Dan moet je wel al de hybride inverter hebben / nodig hebben.

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Hier wordt momenteel een mantelzorgwoning in onze achtertuin gebouwd voor mijn schoonouders. Hun huis wordt uiteraard geheelfull electric (warmtepomp en koken op inductie) en wij willen ons huis op termijn ook van het gas afhalen (momenteel enkel nog gas voor tapwater en gasfornuis, verwarming volledig met warmtepomp).

Mijn warmtepomp (Quatt Duo V2) is aangesloten op een groep met max 20a. We hebben 3x25a aansluiting. Met (op termijn) 2 inductie kookplaten + ovens + warmtepomp van mantelzorgwoning kan ik mij voorstellen dat we op de piekmomenten (bv 17.00-19.00 als er in beide huizen gekookt wordt) wij niet genoeg hebben aan 3x25a.

Om de extra kosten voor een 3x35a aansluiting te voorkomen denk ik nu aan het plaatsen van een thuisbatterij in combinatie met een paar extra PV panelen.

Nu zijn er volgens mij de volgende opties:

Hybride omvormer + batterijen

Beoogde installateur levert SolarEdge, Huawei en Sigenergy. Ik denk aan een 3-fasen 10kW omvormer en tussen de 10 kWh en 15 kWh. Op dezelfde omvormer zouden dan 10 PV panelen komen (zoveel past er op het dak van de mantelzorgwoning). Op ons woonhuis hebben we nu 18 PV panelen uit 2012 (behoorlijk oud dus levert niet veel op, pieken in zomer ongeveer 3kW opwek).

Wat ik lees is dat het met name belangrijk is dat de omvormer asymetrisch peak shaving kan doen (en dus niet bij tekort op 1 fasen op alle 3 de fasen hetzelfde vermogen gaat terugleveren). Verder nog zaken waar ik op moet letten?

3 plug-in batterijen (elke fase 1)

Alternatief zou kunnen zijn om 3x bijvoorbeeld een Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+ met 8 kWh te kopen en elk op een andere fase aan te sluiten. Voordeel is de relatief lage aanschafkosten (voor 24 kWh) tov een hybride omvormer + accu's (aanname), nadeel is omzettingsverlies nieuwe PV panelen (niet rechtstreeks op omvormer) en maximaal 3kW terugleveren per fase + max 8 kWh terugleveren per fase (bij onbalans trek je dan misschien 1 accu leeg en de andere niet). Zien jullie nog meer voordelen en/of nadelen?

Hoor graag wat jullie zouden adviseren in ons geval!

• Pr088
Ethirty schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:17:
[...]

Wat jij nodig hebt is iemand die je persoonlijk advies gaat geven. Als je nu nog niet eens een P1 hebt (goed dat je die besteld hebt) dan begint het met inzicht krijgen in je patronen en waar je slim kan aansturen. En wil je per se noodstroom voor je hele huis (duur) of voor een deel.

Zoek bijv Harold Halewijn eens op, die levert Victron systemen op maat. Betaal je iets meer dan DIY, maar mijn gevoel zegt me dat je dat toch niet wil.

Zonder je privé situatie te kennen zou ik zeggen dat de volgende zaken onderdeel zijn van jouw thuisaccu oplossing:
  • Meer PV: niet inschalen voor hoog-zomer maar voor najaar of zelfs winterverbruik. Met jouw verbruik is 18 echt veel te weinig, dan blijf je kopen.
  • Terug naar 3x25, je accu vangt dan je pieken op.
  • Slim auto's laden
  • Slim zwembad aansturen
Eens. Als je echt denkt aan een omvang van 50kWh+ dan zou ik inderdaad kijken naar Victron, of misschien SigEnergy.
Als je kijkt bij Simply offgrid, dan kun je een set van 3x 6k5 + 3x 16kWh Dyness Powerbrick bestellen voor 12,75k https://www.simply-offgrid.nl/products/victron-3-fase-ess-thuisbatterij-set
Daarnaast nog een goede installateur vinden, maar het lijkt mij toch wel wat goedkoper te kunnen dan 27k.

Ik raad ook aan om meer PV bij te leggen als je ruimte hebt, het liefst direct DC op een MPPT of hybride omvormer.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:18
Hambo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
Hier wordt momenteel een mantelzorgwoning in onze achtertuin gebouwd voor mijn schoonouders. Hun huis wordt uiteraard geheelfull electric (warmtepomp en koken op inductie) en wij willen ons huis op termijn ook van het gas afhalen (momenteel enkel nog gas voor tapwater en gasfornuis, verwarming volledig met warmtepomp).

Mijn warmtepomp (Quatt Duo V2) is aangesloten op een groep met max 20a. We hebben 3x25a aansluiting. Met (op termijn) 2 inductie kookplaten + ovens + warmtepomp van mantelzorgwoning kan ik mij voorstellen dat we op de piekmomenten (bv 17.00-19.00 als er in beide huizen gekookt wordt) wij niet genoeg hebben aan 3x25a.

Om de extra kosten voor een 3x35a aansluiting te voorkomen denk ik nu aan het plaatsen van een thuisbatterij in combinatie met een paar extra PV panelen.

Nu zijn er volgens mij de volgende opties:

Hybride omvormer + batterijen

Beoogde installateur levert SolarEdge, Huawei en Sigenergy. Ik denk aan een 3-fasen 10kW omvormer en tussen de 10 kWh en 15 kWh. Op dezelfde omvormer zouden dan 10 PV panelen komen (zoveel past er op het dak van de mantelzorgwoning). Op ons woonhuis hebben we nu 18 PV panelen uit 2012 (behoorlijk oud dus levert niet veel op, pieken in zomer ongeveer 3kW opwek).

Wat ik lees is dat het met name belangrijk is dat de omvormer asymetrisch peak shaving kan doen (en dus niet bij tekort op 1 fasen op alle 3 de fasen hetzelfde vermogen gaat terugleveren). Verder nog zaken waar ik op moet letten?

3 plug-in batterijen (elke fase 1)

Alternatief zou kunnen zijn om 3x bijvoorbeeld een Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+ met 8 kWh te kopen en elk op een andere fase aan te sluiten. Voordeel is de relatief lage aanschafkosten (voor 24 kWh) tov een hybride omvormer + accu's (aanname), nadeel is omzettingsverlies nieuwe PV panelen (niet rechtstreeks op omvormer) en maximaal 3kW terugleveren per fase + max 8 kWh terugleveren per fase (bij onbalans trek je dan misschien 1 accu leeg en de andere niet). Zien jullie nog meer voordelen en/of nadelen?

Hoor graag wat jullie zouden adviseren in ons geval!
Ik heb Solaredge homehub 10kW met 14.3kWh batterij en backup unit en ben erg tevreden. Asymmetrisch doet hij maximaal 3600W per fase op backup maar dat heb ik getest en werkt in praktijk best ok. Maak vooral je eigen afweging. Die andere merken zijn vast ook goed.

3x 1fase zou ik niet doen. Dan zit je toch met een “gebastelde oplossing”. Dan heb je ook 3x idle load.
Ik zou ook PV en batterij van 1 merk nemen. En zorgen dat er een goed Ems bij zit. Hybride omvormer is ook erg slim want scheelt ook weer idle load en heeft hoge Rte. mijn Solaredge heeft gemeten Rte van 89% en dat is erg hoog. Velen halen dat niet.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

haya schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:58:
Ik heb hier 35,5 kw aan dyness batterij en een solis hybride 20 kw omvormer voor net geen 11000 inclusief installatie.
Welke Dyness en omvormer heb je precies als ik vragen mag? Ben benieuwd naar je ervaringen tot nu toe. En ook hoe je het aanstuurt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Olaf van der Spek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:23:
[...]

Met 350 euro/kWh vind ik de 9 kWh batterijmodule nog wel meevallen qua prijs.
Dan moet je wel al de hybride inverter hebben / nodig hebben.
Hij vroeg om hele package incl off-grid. Dan kun je qua kosten niet alleen de 350/kwh benoemen en moet je ook installatie meenemen. Neem je die wel mee, dan kom je hoger uit.

Die sigen is wel erg mooi als je ook de DC EV charger meeneemt en je PV erop zet. Efficient waar het kan. Ik heb hier ook een offerte voor gehad, maar kon het voor mezelf niet verantwoorden in deze snel veranderende markt.

Balans is andere kant: 8500 ex btw voor 48kWh, incl offgrid en omvormer en installatie. Dus €177/kWh all-in, incl handels EMS. Als je het dan over terugverdientijd hebt, hoef je veel minder te compenseren per kWh.

[ Voor 42% gewijzigd door Get!em op 09-09-2026 11:11 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
m-vw schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:14:
Er zijn al mensen die dit voor een deel geautomatiseerd hebben in HA.
Of het systeem (hier bv. Victron) doe dat inhouse al standaard volledig zelf.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:39:
Ik zou ook PV en batterij van 1 merk nemen. En zorgen dat er een goed Ems bij zit. Hybride omvormer is ook erg slim want scheelt ook weer idle load en heeft hoge Rte. mijn Solaredge heeft gemeten Rte van 89% en dat is erg hoog. Velen halen dat niet.
Waarom zou je dat doen?
Ik heb de goedkoopste Chinese panelen liggen die ik in de tijd (2011) kon vinden en die werken jaren later bv. prima samen met een omvormer van SMA of Fronius, Victron lader/omvormers en batterijen van BYD.
Om heel specifieke redenen is het een retrofit en geen hybride omvormer en de RTE bedraagt nog altijd 81%. 8 tot 9 maanden per jaar doet de RTE er ook niet echt toe want dan veel meer productie dan verbruik.
En eilandmodus zit er ook gewoon standaard in.

Wat je - mijn mening - vooral niet moet willen is een (H)EMS dat alleen cloudgebonden werkt en afhankelijk is van (de goodwill) van externe partijen.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2026 11:28 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hambo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
Heb je na het voorstellen al eens concreet gemeten wat je huidige kookplaat en oven gebruiken, typisch en worst-case?
Ga je uit van twee 11 kW kookplaten of is een 1-fase plaat ook voldoende?
Beoogde installateur levert SolarEdge, Huawei en Sigenergy. Ik denk aan een 3-fasen 10kW omvormer en tussen de 10 kWh en 15 kWh.
Heb je al eens een analyse gedaan van historische data? Hoeveel grid-import heb je gemiddeld in de zomermaanden?
Op dezelfde omvormer zouden dan 10 PV panelen komen (zoveel past er op het dak van de mantelzorgwoning). Op ons woonhuis hebben we nu 18 PV panelen uit 2012 (behoorlijk oud dus levert niet veel op, pieken in zomer ongeveer 3kW opwek).
Zijn het 160 Wp panelen? Is vervangen dan geen optie?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:07:
Hij vroeg om hele package incl off-grid. Dan kun je qua kosten niet alleen de 350/kwh benoemen en moet je ook installatie meenemen. Neem je die wel mee, dan kom je hoger uit.
Off-grid was geen vraag voor zover ik weet. De 350 was om aan te geven dat Sigen niet per se tig keer duurder is, en ik gaf al aan dat je ook nog een omvormer nodig had.
Maar we hebben nog veel te weinig info om iets concreets te kunnen adviseren.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Wij hebben een vergelijkbare situatie zonder sauna maar met allemaal airco's, 20 MWh verbruik per jaar. We hadden een 3x50 A aansluiting en zijn met een Sigenstor van 27 kWh teruggegaan naar een 3x 25 A aansluiting waarbij de vermogens pieken door de Sigenstor worden opgevangen. Voor een Sigenstor van 27 kWh betaalden we 15k met UPS functionaliteit en aanleg, buiten installatie vanwege de veiligheidswensen. 27 k klinkt realistisch voor een Sigenstor van dat formaat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Hambo
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb Solaredge homehub 10kW met 14.3kWh batterij en backup unit en ben erg tevreden. Asymmetrisch doet hij maximaal 3600W per fase op backup maar dat heb ik getest en werkt in praktijk best ok. Maak vooral je eigen afweging. Die andere merken zijn vast ook goed.

3x 1fase zou ik niet doen. Dan zit je toch met een “gebastelde oplossing”. Dan heb je ook 3x idle load.
Bedankt voor je reactie, klinkt als een goede optie. Hoe veel was je kwijt voor de gehele installatie als ik vragen mag?
Olaf van der Spek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:29:
[...]

Heb je na het voorstellen al eens concreet gemeten wat je huidige kookplaat en oven gebruiken, typisch en worst-case?
Ga je uit van twee 11 kW kookplaten of is een 1-fase plaat ook voldoende?

[...]

Heb je al eens een analyse gedaan van historische data? Hoeveel grid-import heb je gemiddeld in de zomermaanden?

[...]

Zijn het 160 Wp panelen? Is vervangen dan geen optie?
We koken momenteel nog op een gasfornuis (vrijstaand, 6 pits, 90 cm breed). We koken echter nooit uitgebreid, max 3 pitten tegelijkertijd (en dat is al uitzonderlijk). Gezien de rest van de keuken moeten we bijvoorbeeld zoiets hebben en dat heeft een aansluitwaarde van 13.000 watt. Mijn schoonouders koken ook niet uitgebreid, die zouden daar evt wel een rekening mee kunnen houden bij het kopen van de keuken. Hoe dan ook, ik denk dat we het met tegelijkertijd koken + in de winter 2 warmtepompen aan niet gaan redden met 3x 25a.

Ik heb even terug gekeken naar afgelopen zomermaanden en dan verbruiken we met ons huis (mantelzorgwoning is er nog niet) tussen de 5 kWh en 15 kWh (op warme dagen met veel airco aan). Om een beetje serieus terug te leveren (tussen de 5kW en 10kW) heb je ook wel wat accucapaciteit nodig toch?

Mbt de panelen: voelt een beetje zonde, ze liggen op onze schuur en niet in de weg. Bij vervangen zouden we daar ook een nieuwe omvormer moeten (of de panelen koppelen aan de hybride omvormer, maar die komt in de mantelzorgwoning en is dus niet makkelijk). Tot nu toe dacht ik: ze wekken nog altijd stroom op en de huidige 18 oude panelen + 10 nieuwe panelen zullen een groot deel van het jaar de batterij wel kunnen vullen.
Pagina: 1 ... 164 165 Laatste