7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Uurlonen zijn gewoon hoog en een installateur geeft garantie, doet een voorgesprek, schouw.Guido01 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:58:
[...]
Spijker op z'n kop. Voor een deel is het 'ontzorgen' door een installateur. Compleet systeem voor mensen die er verder weinig mee van doen willen hebben. En wellicht de magische verhalen over terugverdientijd blind voor waar aannemen.
Als je je EV thuis met 11kW wilt kunnen laden, of (tot 31 december) met hoog vermogen op de onbalansmarkt zit, dan heeft (had) het mogelijk zin. Of als je je dag-zonnestroom via je lease-EV 's avonds aan je baas kunt verkopen, zoiets is echt wel interessant.
Maar voor meer zelfconsumptie /nachtverbruik om het einde van de saldering te dempen, is prijs per kWh simpelweg de meest dominante driver. En niet teveel capaciteit (je hebt weinig aan de energie die je 's nachts niet opkrijgt).
En er zal enige marge op de producten gerekend worden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Das lijkt me een prima aanpak, alleen die 30 cent is natuurlijk heel volatiel, voor nu lijkt die aardig te kloppen (bij een vast contract). Maar die kan natuurlijk alle kanten uit, i.c.m. die tijdsafhankelijke netbeheerders tarieven en wat extra chaos in de wereld kan die zo maar eens richting de 60 cent of meer gaan. Of er komt een daling van de fossiele energieprijzen en/of vraag en aanbod komen beter in balans en hij daalt naar 15ct.NiGeLaToR schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:07:
[...]
Ben het daarom in een video andersom gaan uitleggen/berekenen/beredeneren: als je weet wat je overschot is en je hangt hier een geschatte waarde aan x de potentiële hoeveelheid die je kunt 'omslaan' via een accu, kun je wel een besparingspotentieel uitrekenen. Dat blijft koffiedik kijken, echter krijg je wel een beeld bij de potentie.
Stel je levert 2.000 kWh terug, je kunt daarvan 1.000 kWh in een accu kwijt (50% is een redelijk aandeel, blijkt) en die kun je gebruiken versus inkoop -/- inkoopvergoeding van stel 0,30 euro per kWh dan is dat 300,- per jaar. Als je dat in 5 jaar wilt terugverdienen, mag je accu die dit moet gaan kunnen dus 1500,- kosten.
Enfin, dan moet je natuurlijk gaan uitzoeken of er een accu is die die 50% omslag voor je haalt en heb je geen garantie dat je er 30 cent per kWh gemiddeld mee bespaart, maar na wat avondjes rekenen met ChatGPT, historische data en prijsontwikkelingen nu blijkt dit een redelijke formule te zijn. Niet te optimistisch, niet te pessimistisch.
Overigens worden we wel enorm 'geholpen' door afschaffing saldering & oorlog in de golf regio - prijzen voor gas stijgen hard, dus die van elektriciteit ook
Ik heb hier nu een paar stekkerbatterijen staan en die zijn prima rendabel voor mij (ook bij 15ct.). Als de variabiliteit in prijzen minimaal gelijk blijft aan de afgelopen periode zou een veel groter systeem (ca. 100kWh) ook rendabel kunnen zijn bij zelf-installatie, maar ik durf er geen voorspelling over te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-09-2026 14:25 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Obv de laatste discussies hier en veel lezen probeer ik voor mezelf een realistische businesscase op te stellen voor een 20 kWh thuisbatterij (Pylontech H3 + Solis S6) en ben benieuwd of mijn aannames redelijk zijn.
Huidige situatie
Als ik uitga van:
Day-ahead arbitrage
Uit de discussies hier begrijp ik dat vanaf 2027 de benodigde spread groter wordt doordat laden vanaf het net plaatsvindt inclusief energiebelasting, btw, leverancierskosten en batterijverliezen en je daardoor voor pure arbitrage eerder richting 15-20 cent spread moet kijken voordat dit interessant wordt.
ChatGPT (kan niet alle EPEX data ophalen zegt hij, dus weet niet of jullie daar beter zicht op hebben) schat in dat er zo'n 100 dagen per jaar zijn met een spread van meer dan 0,20.
Groffe inschatting zou dan dus zijn 20kWh (capaciteit) x €0,20 = €4,00 per handelsdag x 100 = €400 per jaar.
Ik hou nu dan even de minimale €0,20 aan, maar die kan dus hoger zijn. Maar dat doe ik omdat ik anderzijds ook rekening moet houden met het lagere round-trip rendement, Tibber die wellicht niet op alle 100 dagen mijn batterij zou laden/ontladen en misschien ook niet voor de volledige capaciteit.
Grid Rewards / flexibiliteitsmarkten
Hier vind ik het lastig om goede praktijkdata te vinden.
Wel heb ik een collega met een batterij die circa 12 kWh bruikbare capaciteit heeft. In de eerste 3 weken van september had hij ongeveer €140 besparing/opbrengst, waarvan grofweg de helft uit Grid Rewards kwam.
Dus:
Kom ik dan ruwweg uit op:
En daarnaast: veel berekenen de TVT tot de max cycli is bereikt, maar daarna bespaar/verdien je toch nog steeds tot de batterij ècht niet meer werkt? Dus stel de max cycli is bereikt na 10 jaar, dan kan het zomaar zijn dat de batterij nog een additionele 10 jaar werkt (met beperkte/aflopende capaciteit), waardoor je dus nog 10 extra jaren kunt besparen/verdienen?
Huidige situatie
- Jaarverbruik: 4.500 kWh
- Jaarlijkse teruglevering: 2.200 kWh
- Jaarlijkse opwek: 4.000 kWh
- Mogelijk binnen enkele jaren een PHEV of EV
Als ik uitga van:
- Afnameprijs: €0,30/kWh
- Terugleververgoeding: €0,07/kWh
- Dan vertegenwoordigt iedere extra zelf gebruikte kWh een waarde van ongeveer €0,23/kWh
Day-ahead arbitrage
Uit de discussies hier begrijp ik dat vanaf 2027 de benodigde spread groter wordt doordat laden vanaf het net plaatsvindt inclusief energiebelasting, btw, leverancierskosten en batterijverliezen en je daardoor voor pure arbitrage eerder richting 15-20 cent spread moet kijken voordat dit interessant wordt.
ChatGPT (kan niet alle EPEX data ophalen zegt hij, dus weet niet of jullie daar beter zicht op hebben) schat in dat er zo'n 100 dagen per jaar zijn met een spread van meer dan 0,20.
Groffe inschatting zou dan dus zijn 20kWh (capaciteit) x €0,20 = €4,00 per handelsdag x 100 = €400 per jaar.
Ik hou nu dan even de minimale €0,20 aan, maar die kan dus hoger zijn. Maar dat doe ik omdat ik anderzijds ook rekening moet houden met het lagere round-trip rendement, Tibber die wellicht niet op alle 100 dagen mijn batterij zou laden/ontladen en misschien ook niet voor de volledige capaciteit.
Wel heb ik een collega met een batterij die circa 12 kWh bruikbare capaciteit heeft. In de eerste 3 weken van september had hij ongeveer €140 besparing/opbrengst, waarvan grofweg de helft uit Grid Rewards kwam.
Dus:
- €70 Grid Rewards in 3 weken ≈ €100 per maand
- Als ik conservatief reken met slechts 6 interessante maanden per jaar: 6 × €100 = €600 per jaar
- Aangezien mijn beoogde batterij circa 20 kWh is i.p.v. 12 kWh bruikbaar, zou je kunnen verwachten dat dit potentieel hoger uitvalt, maar voor nu houd ik voor de berekening dezelfde €600 per jaar aan.
Kom ik dan ruwweg uit op:
- Zelfconsumptie: €345 / jaar
- Day-ahead arbitrage: €400 / jaar
- Grid Rewards: €600 / jaar
- Totaal: €1345 per jaar
En daarnaast: veel berekenen de TVT tot de max cycli is bereikt, maar daarna bespaar/verdien je toch nog steeds tot de batterij ècht niet meer werkt? Dus stel de max cycli is bereikt na 10 jaar, dan kan het zomaar zijn dat de batterij nog een additionele 10 jaar werkt (met beperkte/aflopende capaciteit), waardoor je dus nog 10 extra jaren kunt besparen/verdienen?
Het goedkope moment waarin je laad voor handel is ook het moment waarop je je PV voor eigen gebruik wil opslaan, die 2 gaan elkaar overlappen.YinYang schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:27:
Obv de laatste discussies hier en veel lezen probeer ik voor mezelf een realistische businesscase op te stellen voor een 20 kWh thuisbatterij (Pylontech H3 + Solis S6) en ben benieuwd of mijn aannames redelijk zijn.
Huidige situatieZelfconsumptie
Als ik uitga van:Als een batterij bijvoorbeeld 1.500 kWh per jaar van teruglevering naar eigen verbruik weet te verschuiven, dan kom ik uit op: 1.500 × €0,23 = €345 per jaar
- Dan vertegenwoordigt iedere extra zelf gebruikte kWh een waarde van ongeveer €0,23/kWh
Day-ahead arbitrage
Dus:Samenvattend
- Als ik conservatief reken met slechts 6 interessante maanden per jaar: 6 × €100 = €600 per jaar
- Aangezien mijn beoogde batterij circa 20 kWh is i.p.v. 12 kWh bruikbaar, zou je kunnen verwachten dat dit potentieel hoger uitvalt, maar voor nu houd ik voor de berekening dezelfde €600 per jaar aan.
Kom ik dan ruwweg uit op:Zien jullie denkfouten in bovenstaande redenering of aannames die veel te optimistisch/pessimistisch zijn? Zo in eerste instantie voelt het totaalbedrag namelijk veel te optimistisch. Maar met €1000 per jaar zou het m.i ook al heel erg interessant zijn.
Teruglevergoeding mag je ook wel weg gaan laten, er is geen zomer meer voor einde salderen
Dit kun je allemaal doorrekenen. Je kunt de EPEX prijzen van de afgelopen jaren ophalen, bekijken hoe vaak de spread hoog genoeg is, kijken of je je 20 kWh in kort genoege tijd op het net kunt zetten om hier gebruik van te maken. Vaak is de spread op een dag hoog genoeg, maar niet lang genoeg om je 20 kWh batterij leeg te krijgen met het vermogen van je omvormer.YinYang schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:27:
Huidige situatieZelfconsumptie
Als ik uitga van:Als een batterij bijvoorbeeld 1.500 kWh per jaar van teruglevering naar eigen verbruik weet te verschuiven, dan kom ik uit op: 1.500 × €0,23 = €345 per jaar
Day-ahead arbitrage
Dus:Samenvattend
Kom ik dan ruwweg uit op:Zien jullie denkfouten in bovenstaande redenering of aannames die veel te optimistisch/pessimistisch zijn? Zo in eerste instantie voelt het totaalbedrag namelijk veel te optimistisch. Maar met €1000 per jaar zou het m.i ook al heel erg interessant zijn.
Reken het gewoon door, en bepaal met je meter/PV gegevens hoe vaak je je batterij vol genoeg kunt krijgen. Als je de gegevens hebt, kun je het allemaal simuleren en doorrekenen.
Wat je niet moet doen is jezelf rijk rekenen met 20 kWh met een hoog genoege spread op het grid kunnen zetten, als je niet weet of de spread lang genoeg hoog genoeg is om dat ook te kunnen doen.
Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.