Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Dit is exact de redenen dat hij buiten komt te staan op ruime afstand van bebouwing.

Het gaat om een dyness BF100-C140. Hierin zitten standaard al diverse beveiliging en ook een aërosolen automatische blusser. Tevens zitten we in het buitengebied dus geen buren binnen 200m.

Tevens ben ik benieuwd hoe de diverse installateurs gaan voldoen pgs37-1 er zijn genoeg aanbieders van 20kwh + thuisaccu systeem

Tevens hoevaak gaat het fout met een lfp accu?

[ Voor 3% gewijzigd door Wodan89 op 27-09-2026 11:29 ]

38kw pv, 64kwh ev, 77kwh ev, 16kw ,12kw lg wp R290.Gasloos sinds 2018

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:06

zalkc

cvz.eu

Wodan89 schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:05:
Dit is exact de redenen dat hij buiten komt te staan op ruime afstand van bebouwing.

Het gaat om een dyness BF100-C140. Hierin zitten standaard al diverse beveiliging en ook een aërosolen automatische blusser. Tevens zitten we in het buitengebied dus geen buren binnen 200m.

Tevens ben ik benieuwd hoe de diverse installateurs gaan voldoen pgs37-1 er zijn genoeg aanbieders van 20kwh voor accu,s binnen.

Tevens hoevaak gaat het fout met een lfp accu?
Ik las wel laatst dat er gewerkt wordt aan nieuwe richtlijnen voor EOS'en. De PGS37-1 is in basis voor een andere doelgroep en situatie uitgewerkt, zeker gezien de opkomst van LFP en straks mogelijk natrium.

Nadeel is wel dat dat soort richtlijnen door brandweer en brancheorganisaties worden opgesteld, en die hebben maar beperkt belang om de consument veel vrijheid te geven.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Wodan89
  • Nu online
Ik denk persoonlijk ook dat er meer organisaties er belang bij hebben om die 20kwh grens zo lang mogelijk in stand te houden. Dit terwel de kostprijs van EOS erg hard daalt waardoor het sneller voor meer mensen bereikbaar word om 30 50 80kwh te installeren. Als je een oudere woning all electric gerenoveerd hebt met 2 EV,s WP,s enz. Dan heb je niet zo veel aan 20kwh. Destijds ging iedereen uit van salderen. Bovendien is het wel bijzonder dat je bv een EV met een NMC accu van 100kwh binnen in een garage mag laden en als V2G mag inzetten zonder extra eisen van je verzekering. Terwel je voor een LFP ess welke chemisch gezien een heel stuk veiliger is, direct aan strenge normen moet voldoen.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de meeste mensen ook al hebben ze 2 EV's en een warmtepomp niet per definitie ook de ruimte hebben voor 50 of meer zonnepanelen. Dus de vraag is wel of die 80kwh voor een serieuze groep mensen echt van waarde is.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat de wet- en regelgeving betreft, die loopt altijd achter - vooral nu met de thuis- en autoaccu's en de verschillende mogelijke gebruiksscenario's. Regeren is reageren - ik verbaas met niet als er een update voor "veilig thuisladen" van de EV komt. En wat een verzekering eist is vaak nog wat anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:24
Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:10:
[...]

zosnel je deze ivm met de BTW vrijstelling cq BTW teruggave als bedrijfsmatige toepassing gaat aanwijzen dan is dus automatisch ook de PGS-37-1 van toepassing.
Dat is ook al heel snel bij thuis-batterijen >20 kWh al heel snel van toepassing, ook via de KOR, ook dat is nog steeds een bedrijfsmatige toepassing.
Daarom heb ik ook geen btw terug gevraagd met bijbehorende ellende.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:44:
[...]

Daarom heb ik ook geen btw terug gevraagd met bijbehorende ellende.
Precies, ik ook niet. Geen gezeur is veel waard.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:32
GroundBreaking schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:21:
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat de meeste mensen ook al hebben ze 2 EV's en een warmtepomp niet per definitie ook de ruimte hebben voor 50 of meer zonnepanelen. Dus de vraag is wel of die 80kwh voor een serieuze groep mensen echt van waarde is.
En als je wel meer dan 50 zonnepanelen hebt liggen, is het de vraag of het dan wel zin heeft.

Het zou hier in ieder geval weinig toevoegen qua verminderen van de netafname. Waar het voornamelijk helpt is dat ik in de zomer een wat betere prijs voor mijn PV productie krijg.

(Heb momenteel 1 EV, maar een tweede zou daar weinig aan veranderen).

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:10:
[...]

zosnel je deze ivm met de BTW vrijstelling cq BTW teruggave als bedrijfsmatige toepassing gaat aanwijzen dan is dus automatisch ook de PGS-37-1 van toepassing.
Dat is ook al heel snel bij thuis-batterijen >20 kWh al heel snel van toepassing, ook via de KOR, ook dat is nog steeds een bedrijfsmatige toepassing.
Ik had laatst gevonden dat die 2 niet gelinkt met elkaar zijn. KOR is voor de BTW en PGS37-1 voor de omgevingswet. Je eigen woning is niet spontaan een bedrijfspand geworden als je de KOR aanvraagt.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Wodan89
  • Nu online
zalkc schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:01:
[...]

Ik had laatst gevonden dat die 2 niet gelinkt met elkaar zijn. KOR is voor de BTW en PGS37-1 voor de omgevingswet. Je eigen woning is niet spontaan een bedrijfspand geworden als je de KOR aanvraagt.
Hoe zit het dan als je de accu zakelijk koopt en 85 90% gebruikt voor de handel? Dit op een woonadres

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wodan89 schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:10:
[...]

Hoe zit het dan als je de accu zakelijk koopt en 85 90% gebruikt voor de handel? Dit op een woonadres
Dan is het zakelijk eigendom en dan moet je dus wel aan die regels voldoen... je moet het dan ook zakelijk verzekeren, gezien je zakelijk eigendom niet met je privé verzekering kan dekken.

En een zakelijke verzekeraar, stelt deze eisen ook.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Er zitten nu nog gewoon veel grijze vlekken in de regeling, en de gemiddelde consument wordt ook nog wel redelijk beschermd zolang het nog allemaal onduidelijk is. Vaak wordt er dan ook gekeken of je je huiswerk gedaan hebt en in redelijkheid hebt gehandeld, mocht het ooit een ding worden met je opstalverzekering. Daarnaast mag je vertrouwen hebben in de installateur en in verkopers. Er zijn nog steeds genoeg verkopers die jou zonder problemen 64kWh, of meer, aan accu's willen leveren en daarbij ook nog advies geven over te nemen veiligheidsstappen.

In het nieuwe omgevingsbesluit zit ook PGS37-2 (opslag van lithium energiedragers), maar bij de consultatie komen er nu ook vragen of een autoshowroom dan aan de PSG37-2 moet voldoen. Als je namelijk 3 of meer EV's in je showroom hebt ga je er namelijk al overheen :)

Zo zie je maar dat er genoeg discussie over is, en dat er nog echt geen harde eisen richting particulieren zijn, buiten grove nalatigheid om natuurlijk.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:03
zalkc schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:01:
[...]

klopt, alleen als je een bedrijf hebt op die locatie dan heb je dus wel te maken met andere wetten, o.a. dus ook met de omgevingswet.

zie PGS 37-1 1.2 Toepassingsbereik van de richtlijn (normatief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUdmOCzPSRDYghrn9Y_3F6a-NzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/we5hw7IinKFDiw7SxLf9wztA.png?f=fotoalbum_large

zelf zijn deze niet gelinkt maar door je eigen actie, namelijk een eigen bedrijf starten, kom je plots wel ook in de werkingsfeer van die andere wet (omgevingswet), krijg je automatisch en geheel gratis erbij.
definitie particulier vanuit het gezichtspunt omgevingswet: "Een particulier bij de omgevingswet verwijst naar een inwoner van Nederland die geen bedrijf heeft.", en door die BTW KOR regeling heb je die dus wel, of zie ik iets over het hoofd ?

[ Voor 32% gewijzigd door Jan-tweak op 27-09-2026 16:56 ]

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:42:
[...]

klopt, alleen als je een bedrijf hebt op die locatie dan heb je dus wel te maken met andere wetten, o.a. dus ook met de omgevingswet.
zelf zijn deze niet gelinkt maar door je eigen actie, namelijk een eigen bedrijf starten, kom je plots wel ook in de werkingsfeer van die andere wet (omgevingswet), krijg je automatisch en geheel gratis erbij.
Een eenmanszaak starten maakt je adres niet per definitie een bedrijfsadres toch?

• Jan-tweak
GekkeRipper schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:53:
[...]

Een eenmanszaak starten maakt je adres niet per definitie een bedrijfsadres toch?
volgens mij wel.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

GekkeRipper schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:53:
[...]

Lijkt me samen te hangen met de KvK-inschrijving, het zogeheten vestigingsadres. Maar de KOR is juist voor niet ingeschreven 'kleine-ondernemers', als je sokjes breit en die verkoopt voor de lol hoef je ook geen inschrijving te doen.

Als je wel ingeschreven bent kun je ook op je zakelijke vestiging stroom en tv krijgen, soms is dat interessant. Er zijn best veel ZZP'ers die wel eens een zakelijk energiecontract hebben gekozen. Als kleine ondernemer zonder KvK nummer gaat je dat weer niet lukken.

We dwalen nu wel af...

• Jan-tweak
zalkc schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:27:
[...]

Lijkt me samen te hangen met de KvK-inschrijving, het zogeheten vestigingsadres. Maar de KOR is juist voor niet ingeschreven 'kleine-ondernemers', als je sokjes breit en die verkoopt voor de lol hoef je ook geen inschrijving te doen.

Als je wel ingeschreven bent kun je ook op je zakelijke vestiging stroom en tv krijgen, soms is dat interessant. Er zijn best veel ZZP'ers die wel eens een zakelijk energiecontract hebben gekozen. Als kleine ondernemer zonder KvK nummer gaat je dat weer niet lukken.

We dwalen nu wel af...
dat zou kunnen, maar de vraag is of dat ook voor de omgevinswet geld? wel of niet KvK inschrijving.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:37:
[...]

dat zou kunnen, maar de vraag is of dat ook voor de omgevinswet geld? wel of niet KvK inschrijving.
Lijkt mij er los van staan, de omgevingswet geeft aan wat je ergens wel of niet mag doen. Dat lijkt me los te staan van wie de rechtspersoon is. De KvK van de lokale motorcross vereniging staat toevallig op het adres van mijn buren, dat wil niet zeggen dat ze dan een wedstrijd in de achtertuin mogen organiseren ;)

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
zalkc schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:50:
[...]

Lijkt mij er los van staan, de omgevingswet geeft aan wat je ergens wel of niet mag doen. Dat lijkt me los te staan van wie de rechtspersoon is. De KvK van de lokale motorcross vereniging staat toevallig op het adres van mijn buren, dat wil niet zeggen dat ze dan een wedstrijd in de achtertuin mogen organiseren ;)
Ja precies dat is wat ik bedoel.

• jeroenpuntnl
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-09 23:30

jeroenpuntnl

Pielen aan jeroen.nl

mattdice schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:18:
[...]

Dit is netafname dus onze cijfers zijn redelijk vergelijkbaar inderdaad!

Via jeroen.nl kom ik op de volgende tabel uit, hierbij zou 10 kWh bijvoorbeeld al 12 jaren duren om zichzelf terug te verdienen. Moet eerlijk bekennen dat ik het ook een beetje lastig vind waar ik nou precies naar moet kijken.[Afbeelding]
Deze tabel hoort bij jouw specifieke situatie én is niet generiek voor iedereen zomaar te interpreteren en waar. Het hoort bij jouw gemaakte stroomanalyse.

Alles over Dynamische energie & veel data over negatieve energieprijzen.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:11:
[...]

Ken je het verschil tussen kW en kWh?
ken je het verschil tussen Miereneuker en mierenneuker. Alsof je niet snapt wat ik bedoel

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:45
mattdice schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:18:
Via jeroen.nl kom ik op de volgende tabel uit, hierbij zou 10 kWh bijvoorbeeld al 12 jaren duren om zichzelf terug te verdienen.
Aanschafprijzen zijn inmiddels fors gedaald, waardoor de TVT voor 4-6 kWh systemen voor veel mensen inmiddels minder dan 5 jaar zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Wat is jullie ervaring met AlphaEss en hoe kijken jullie tegen hun aanbod aan van de AlphaEss Vitapower 3600 AC 8 kWh aan? Lijkt mij geen verkeerde aanbieding.

https://www.alphaess.nl/products/alphaess-vitapower-3600-ac

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
agraaff schreef op maandag 28 september 2026 @ 10:42:
[...]

ken je het verschil tussen Miereneuker en mierenneuker. Alsof je niet snapt wat ik bedoel
Toch zorgt het voor grote spraakverwarring.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:30

tismij

???

plattie83 schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:27:
Wat is jullie ervaring met AlphaEss en hoe kijken jullie tegen hun aanbod aan van de AlphaEss Vitapower 3600 AC 8 kWh aan? Lijkt mij geen verkeerde aanbieding.

Heb er naar gekeken maar is niet lokaal zelf te beheren heb ik begrepen.

Dan houdt het voor mij direct op.
edit:
er zit wel modbus op zie ik nu dus kan zijn dat het toch wel mogelijk is. Maar dan is de Zendure 3000 vergelijkbaar in prijs en meer "open".

[ Voor 14% gewijzigd door tismij op 28-09-2026 12:44 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:45
€220 per kWh, zeker niet verkeerd. Hoop dat HomeWizard oplet, die zitten nog op het dubbele.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

De energienerds verwachten deze thuisbatterij de tweede helft van Oktober voor een uitgebreide test. Hopelijk is de review dan te lezen voor 29 Oktober ( einde pre-order Vitapower 3600 AC )

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
tismij schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:41:
[...]

Heb er naar gekeken maar is niet lokaal zelf te beheren heb ik begrepen.

Dan houdt het voor mij direct op.
edit:
er zit wel modbus op zie ik nu dus kan zijn dat het toch wel mogelijk is. Maar dan is de Zendure 3000 vergelijkbaar in prijs en meer "open".
Daar heb je zeker een punt.

Maar qua uitbreiding in de toekomst lijkt me de AlphaEss wel weer wat vriendelijker.
Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.