Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:29
Sportmind schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:25:
[...]

Ik heb begrepen dat zomers niet zozeer sprake is van netcongestie maar van lage prijzen als gevolg van hoog aanbod en lagere vraag. In de winter is er echt sprake van netcongestie met name in bepaalde delen van Nederland (Flevoland, Utrecht, Gelderland) omdat dit wordt veroorzaakt door transportschaarste (vraag is hoger dan wat er technisch gezien door "de kabel" kan gaan). Dat is toch de echte netcongestie? Dat is ook een lokaler probleem. Dat kan je ook niet oplossen door in een andere regio meer accu capaciteit te creëren.
Er is zeker in de zomer wel netcongestie, er wordt meer teruggeleverd dan het net aan kan. Vandaar ook dat omvormers uitschakelen, en er ook legio aansluitingen zijn die wel mogen gebruiken, maar niet terug mogen leveren omdat het net dat niet aankan. Het is dus wel echt een fysieke beperking in het net. Al ben ik het er wel eens mee dat het een minder groot probleem is in de zin dat het veel vervelender is om niet te kunnen gebruiken dan niet te kunnen terugleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door GroundBreaking op 30-09-2026 08:09 ]

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:36

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

GroundBreaking schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:38:
@Metsubsidie is dat door de Marstek gerapporteerd of extern gemeten?
Uiteraard niet met een gecertificeerde, gekalibreerde meter die jaarlijks door gediplomeerde inspecteurs gecontroleerd worden.

De data worden door mij elke seconde lokaal via RS485/Modbus uit de Marstek registers gelezen en opgeslagen in Domoticz. Eerder zijn er hier al personen geweest die geconcludeerd hebben dat de waarden van Marstek aardig overeen stemmen met bijv een HA meter. Voor die paar cent ga ik niet moeilijk doen of een extra risico introduceren. De app van Marstek geeft wat afwijkende waarden, maar verwaarloosbaar.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:43:
[...]

en je moet aanemen dat die stroom.anders 'duur' was ingekocht tegen 30 ct/kWh en dat je zonnestroom.geen geld waar is. Die stelling is maar deels waar want met dynamisch contract krijg je er prima nog wat geld voor maar het varieert hoeveel. Vandaag nog 15 ct/kWh (kaal) gekregen, al zijn dit hopelijk geen representatieve dagen.
Ik lever met behulp van mijn accu nog nauwelijks iets terug (eigen gebruik > 80%), daar tegen over staat dat ik dankzij de warmtepomp winters veel van het net mag betrekken.

Ik hoor van dynamische jongens en meisjes hier meestal alleen maar losse getalletjes.
Ik zou graag de vergelijkbare resultaten op jaarbasis eens zien, en dan niet de zg besparing uit de app van de leverancier

Ik weet bijvoorbeeld dat ik op jaarbasis meer dan de helft op mijn energierekening tov gas heb bespaard door investeringen in PV, hybride WP, HR++ en accu. En dat telt voor mij.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 + 2 Chill | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:29
cj1 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:04:
[...]

€ 4599 voor de 30 kWh, dat wordt vermoedelijk wel (pro forma) gefactureerd op 0%-BTW (dus is het een excl. BTW-prijs):

[...]

De Growatt WIT 12K-HU doet € 1.152,85 excl. BTW en een 32kWh Cornex doet € 3.140,45 excl. BTW bij Nkon: totaal € 4.293,30 excl. BTW
Als er pro forma 0% btw wordt gefactureerd, dan moet je als particulier alsnog in Nederland BTW afdragen (en terugvorderen), toch?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:44:
[...]

ja dan nog klopt je sommetje niet maar dat is uiteindelijk ook maar 10% op het totaal dus zoveel maakt het niet.
Vandaar ook mijn voorgaande uitgebreide uitleg met berekening. Er zijn helaas nog veel mensen die het niet echt begrijpen.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Pr088 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:10:
[...]

Als er pro forma 0% btw wordt gefactureerd, dan moet je als particulier alsnog in Nederland BTW afdragen (en terugvorderen), toch?
Een pro forma is geen factuur.

Als het bedoeld is voor een zonnepaneelinstallatie op of bij een woning in Nederland en dat aan de voorwaarden voor 0% btw wordt voldaan, hoeft er volgens mij geen BTW afgedragen te worden. Echter "de levering en installatie van een accupakket en thuisbatterij (thuisaccu)" valt niet onder het 0%-tarief.

Voor een thuisbatterij kun je in sommige gevallen wel de BTW-terugvragen.

Bij zo'n (Tewaycell) all-in-one wordt niet voldaan aan de voorwaarde "U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij" (=nee) voor 0%-btw voor particulieren, omdat het ding niet in staat is om terug te leveren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Pr088
cj1 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:31:
[...]

Een pro forma is geen factuur.

Als het bedoeld is voor een zonnepaneelinstallatie op of bij een woning in Nederland en dat aan de voorwaarden voor 0% btw wordt voldaan, hoeft er volgens mij geen BTW afgedragen te worden. Echter "de levering en installatie van een accupakket en thuisbatterij (thuisaccu)" valt niet onder het 0%-tarief.

Voor een thuisbatterij kun je in sommige gevallen wel de BTW-terugvragen.

Bij zo'n (Tewaycell) all-in-one wordt niet voldaan aan de voorwaarde "U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij" (=nee) voor 0%-btw voor particulieren, omdat het ding niet in staat is om terug te leveren.
Precies. En zul je ergens in de keten btw moeten betalen. Ingewikkeld, naast alle fysieke beperkingen van dit ding. Ik zou gewoon iets leuks en betaalbaars bestellen bij een Nederlandse leverancier.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:25:
[...]

Bekijk de specs en handleiding van die Tewaycell maar eens goed. Die werkt fundamenteel anders dan de thuisaccu's die je kent.
Hij draait namelijk altijd in eilandmodus en gebruikt net en pv enkel om die accu op te laden.
Dat betekent ook dat die factor 125% (uitgaande van 80%rte) over al je stroomverbruik gaat.
Zeker in de winter, met het grootste stroomverbruik en nauwelijks pv-overschot is dat een enorm nadeel. Vandaar dus dat omstekkeren, iets wat je met een normale thuisaccu natuurlijk nooit zou doen.
Ik reageerde op jouw reactie op die van @daemonix .
Dat ging helemaal niet over een specifiek merk van batterijen maar over een bepaald type, meer bepaald non PiB (die in dit topic net zo goed mogen besproken worden dan de PiB).

En dan nog, ook mijn batterijsysteem kan 24/7 in eilandmodus draaien en bij onbeschikbaarheid net blijft de PV omvormer gewoon verder functioneren (net die functie maakte de thuisaccu jaren geleden voor mij al interessant).
Ik (mijn keuze voor mijn situatie) laad deze wel nooit op netstroom op maar bijna uitsluitend op PV stroom en periodiek via de generatorfunctie van de BEV (V2H). En wanneer deze onvoldoende is om de EV te laden (half november tot half februari) wordt de EV rechtstreeks uit het net geladen en niet via de thuisaccu.
En bij echte nood kan er ook nog eens in een handomdraai een fossiele aggregaat op aangesloten worden.
Dus niets "nadeel" in de winter.
(Ter info: ik woon in Vlaanderen en daar is geen salderingsrtegeling dus "verliezen" uit PV via de accu doen er economisch ook niet toe.)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2026 10:00 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:32
cj1 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 00:34:
[...]

En hoe denk je over de toepasselijkheid van de EN 62040 (Uninterruptible power systems (UPS)) voor zo'n All-in-One eos?

Ter vergelijking een Growatt inverter schrijft in haar WIT 12K-HU handleiding tabel 1.1 dat het apparaat over UPS-functionaliteit beschikt:

[...]

Echter EN 62040 wordt niet aangehaald op pagina 155 bij kopje "certificates and approvals", laat staan in de DoC.
oke, maar EN IEC 62040 Onderbrekingsvrije voedingssystemen (UPS) is een norm en geen EU richtlijn die onder de CE valt. kijk bv eens naar deze sites die daar meer info over geven.
hier gaan we te veel off-topic om dat uit te leggen.
CE-markering in de EU: verplichte productgroepen
speac-finder.eu
Ook vraag ik mij of je wel kunt spreken van een veilig eos product voor consumentengebruik zolang het BMS (een kritiek component qua veiligheid) geen tweede laag heeft om falen te ondervangen. De processor kan een hickup hebben, geheugen kan corrupt raken, de software kan blijven hangen. Dit alles kan tot gevolg hebben dat de inverter maar blijft laden, en uiteindelijk overladen. Uiteindelijk loopt de temperatuur op, gaat het electroliet ontbinden en verdampen, en komt er uiteindelijk potentieel explosief gas uit het ventiel. Het BMS moet voorkomen dat het überhaupt zover komt. Volgens mij moet een BMS een soort zelf-controle functionaliteit, waaronder een watchdog, aan boord hebben. Dat bij eigen falen nog via een extern relais of lastscheider de batterij los kan koppelen van de DC-bus.

Voor huishoudelijk gebruik relateren de eisen voor zo'n veilig BMS volgens mij aan de EN 60730-1 annex H ("requirements for electronic controls").

Hoe zie jij dit, en hoort die "EN 60730-1" in de DoC te staan van een thuisaccu met BMS?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Metsubsidie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:52:
[...]
De data worden door mij elke seconde lokaal via RS485/Modbus uit de Marstek registers gelezen en opgeslagen in Domoticz. Eerder zijn er hier al personen geweest die geconcludeerd hebben dat de waarden van Marstek aardig overeen stemmen met bijv een HA meter. Voor die paar cent ga ik niet moeilijk doen of een extra risico introduceren. De app van Marstek geeft wat afwijkende waarden, maar verwaarloosbaar.
Ik weet niet welke personen hebben geconcludeerd dat de Marstek waarden nauwkeurig zijn, maar dat is in mijn geval zeker niet zo! Nu heb ik wel een Venus E V1 i.p.v. V2 maar de afwijking is 4,5% bij laden en meer dan 10% bij ontladen!
Laden Marstek (kWh)Ontladen Marstek (kWh)Laden SDM120 (kWh)Ontladen SDM120 (kWh)
2026 YTD868,07690,00908,996625,475
95,5%110,3%100,0%100,0%
Dus de RTE volgens Marstek is 79,5% terwijl mijn eigen DIN-rail meter op 68,8% uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 30-09-2026 10:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

antonboonstra schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:30:
[...]

Ik weet niet welke personen hebben geconcludeerd dat de Marstek waarden nauwkeurig zijn, maar dat is in mijn geval zeker niet zo! Nu heb ik wel een Venus E V1 i.p.v. V2 maar de afwijking is 4,5% bij laden en meer dan 10% bij ontladen!
Laden Marstek (kWh)Ontladen Marstek (kWh)Laden SDM120 (kWh)Ontladen SDM120 (kWh)
2026 YTD868,07690,00908,996625,475
95,5%110,3%100,0%100,0%
ik geloof je direct. Ook hiervoor is al vaker gemeld dat het ontladen met een lage stroom tot onevenredig hoge verliezen leidt.
Ik heb een vrij hoog sluipverbruik, dat verklaard misschien het verschil.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Metsubsidie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:12:
[...]

Vandaar ook mijn voorgaande uitgebreide uitleg met berekening. Er zijn helaas nog veel mensen die het niet echt begrijpen.
het is mooi om inderdaad ervaringen van mensen te lezen. Maar helaas is het complexer doordat er allemaal verschillende energiecontracten bestaan. Met een dynamisch contract is je zonnestroom zeker geld waard maar hoeveel is de vraag.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Metsubsidie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:48:
[...]
ik geloof je direct. Ook hiervoor is al vaker gemeld dat het ontladen met een lage stroom tot onevenredig hoge verliezen leidt.
Ik heb een vrij hoog sluipverbruik, dat verklaard misschien het verschil.
Lage stroom leidt wellicht tot een lagere RTE, maar ik heb het hier niet over de RTE, maar over het verschil in meting tussen Marstek en een DIN-rail kWh meter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:32
antonboonstra schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:59:
[...]

Lage stroom leidt wellicht tot een lagere RTE, maar ik heb het hier niet over de RTE, maar over het verschil in meting tussen Marstek en een DIN-rail kWh meter.
ik vrees dat daar ( zeker bij Marstek) wel een behoorlijk verschil in zal zijn, zeker als het een MID DIN-rail kWh meter betreft.
Mijn thuis-batterij (geen Mastek) zit overigens wel achter een dergelijke MID kWh meter en die verschillen zijn weliswaar behoorlijk klein maar wel meetbaar.

• Pr088
IvoB2 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:48:
[...]

Ik reageerde op jouw reactie op die van @daemonix .
Dat ging helemaal niet over een specifiek merk van batterijen maar over een bepaald type, meer bepaald non PiB (die in dit topic net zo goed mogen besproken worden dan de PiB).

En dan nog, ook mijn batterijsysteem kan 24/7 in eilandmodus draaien en bij onbeschikbaarheid net blijft de PV omvormer gewoon verder functioneren (net die functie maakte de thuisaccu jaren geleden voor mij al interessant).
Ik (mijn keuze voor mijn situatie) laad deze wel nooit op netstroom op maar bijna uitsluitend op PV stroom en periodiek via de generatorfunctie van de BEV (V2H). En wanneer deze onvoldoende is om de EV te laden (half november tot half februari) wordt de EV rechtstreeks uit het net geladen en niet via de thuisaccu.
En bij echte nood kan er ook nog eens in een handomdraai een fossiele aggregaat op aangesloten worden.
Dus niets "nadeel" in de winter.
(Ter info: ik woon in Vlaanderen en daar is geen salderingsrtegeling dus "verliezen" uit PV via de accu doen er economisch ook niet toe.)
Jouw opstelling is prima, maar dat werkt dus niet met de eerder genoemde Chinese all-in one.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Dit welles/nietes spelletje heeft geen zin.

Apparatuur, omstandigheden en gebruik zijn toch niet vergelijkbaar. Dit forum is voor veel nieuwkomers inmiddels behoorlijk verwarrend en mijn bedoeling was om eens helder de werking van een thuisbatterij uit te leggen.

Zoals ik al aangegeven heb telt voor mij de energierekening voor en na het nemen van energiebesparende maatregelen, en die is zo positief dat ik waarschijnlijk voor mijn dood mijn energie besparende maatregelen heb terugverdient.

• Fr33z
GroundBreaking schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:07:
[...]

Er is zeker in de zomer wel netcongestie, er wordt meer teruggeleverd dan het net aan kan. Vandaar ook dat omvormers uitschakelen, en er ook legio aansluitingen zijn die wel mogen gebruiken, maar niet terug mogen leveren omdat het net dat niet aankan. Het is dus wel echt een fysieke beperking in het net. Al ben ik het er wel eens mee dat het een minder groot probleem is in de zin dat het veel vervelender is om niet te kunnen gebruiken dan niet te kunnen terugleveren.
niet per se waar. Er wordt meer stroom opgewekt op bepaalde plekken dan er vraag is. Dat ligt niet per se aan de transportcapaciteit maar ook vooral aan het verschil tussen vraag en aanbod. Stel dat er 10 mensen in jouw straat of buurt smiddags ook hun EV zouden laden dan gaat die zonnepanelen-stroom daar mooi heen. Het net kan dat (tot een grens) prima aan.

en netcongestie is heel erg een combinatie van de fysieke wereld en de contractenwereld. Fysiek zijn er beperkingen maar de grootste opgave zit in de contracten/afspraken. De netbeheerder moet 24/7 alle uitgegeven capaciteit reserveren terwijl het gebruik bijv maar 10-20% per dag op die piek ligt. de rest van de tijd is er capaciteit genoeg.

• GroundBreaking
Fr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:52:
[...]

niet per se waar. Er wordt meer stroom opgewekt op bepaalde plekken dan er vraag is. Dat ligt niet per se aan de transportcapaciteit maar ook vooral aan het verschil tussen vraag en aanbod. Stel dat er 10 mensen in jouw straat of buurt smiddags ook hun EV zouden laden dan gaat die zonnepanelen-stroom daar mooi heen. Het net kan dat (tot een grens) prima aan.

en netcongestie is heel erg een combinatie van de fysieke wereld en de contractenwereld. Fysiek zijn er beperkingen maar de grootste opgave zit in de contracten/afspraken. De netbeheerder moet 24/7 alle uitgegeven capaciteit reserveren terwijl het gebruik bijv maar 10-20% per dag op die piek ligt. de rest van de tijd is er capaciteit genoeg.
Maar net congestie is toch ook dat als het hier opgewekt word en hier niet nodig, maar ergens anders wel, maar het net kan dat niet allemaal afvoeren.

Opzich is het inderdaad in veel gevallen meer een contract/papieren probleem omdat veel afnemers nooit dichtbij het gecontracteerde vermogen dat ze hebben komen.

Maar goed, je kunt natuurlijk ook peak-shaven met de accu.

• Fr33z
GroundBreaking schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:39:
[...]

Maar net congestie is toch ook dat als het hier opgewekt word en hier niet nodig, maar ergens anders wel, maar het net kan dat niet allemaal afvoeren.

Opzich is het inderdaad in veel gevallen meer een contract/papieren probleem omdat veel afnemers nooit dichtbij het gecontracteerde vermogen dat ze hebben komen.

Maar goed, je kunt natuurlijk ook peak-shaven met de accu.
Het staat of valt met de vraag "is er ergens anders behoefte aan die stroom op dat moment?". Maar waarschijnlijk uiteindelijk wel natuurlijk dus ja, je kunt het ook een mate van netcongestie noemen. Maar het grote probleem dat de netbeheerders proberen te verzachten en waardoor nieuwbouw stilligt etc. is dit niet. Dat komt echt door die winterpieken en de contractuele werkelijkheid. PV in de zomer is weinig boeiend op dit gebied (gelukkig). En ja je kunt in theorie zelf peakshaven met een accu maar dat gaat de netbeheerder op dit moment niks helpen want zij moeten vooral een rekenkundige werkelijkheid aanhouden en daarin is niet bekend wie er accu's heeft of wie ze wanneer gebruikt voor wat. Dus moet men voor jouw woning bijv. nog steeds met X kW belasting uit het net rekening houden.

• GroundBreaking
Ja, eens, peak-shaven is pas een ding bij groot verbruik omtrent kosten of bij het niet krijgen van een grotere aansluiting indien gewenst.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:58
Fr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:55:
[...]

Dus moet men voor jouw woning bijv. nog steeds met X kW belasting uit het net rekening houden.
Ik hoorde in "de groene Nerds" podcast iemand van Tennet uitleggen dat ze die X kW ook al rekenkundig tot de max hebben opgerekt. En dat er technisch best wel ruimte is voor meer aansluitingen op dit moment (met uitzondering van provincies Utrecht, Flevoland, Gelderland). Maar als je dat zou toelaten heb je over een paar jaar pas echt gigantische problemen, dat is de reden dat de rem erop is gezet.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Fr33z
GroundBreaking schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:27:
Ja, eens, peak-shaven is pas een ding bij groot verbruik omtrent kosten of bij het niet krijgen van een grotere aansluiting indien gewenst.
ja of we moeten naar een situatie waarin de netbeheerders echt met jou (en mij) etc bindende afspraken kan maken en de accu's bijv. aan/uit kan zetten op de goede momenten. Dan is peakshaving via thuisbatterijen mogelijk maar dat komt wel wat ver "achter de voordeur" zeg maar. En gezien de wildgroei in ecosysteempjes zie ik dit niet echt gebeuren en zal dat wel een utopie blijven helaas.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:42
Fr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:20:
[...]

ja of we moeten naar een situatie waarin de netbeheerders echt met jou (en mij) etc bindende afspraken kan maken en de accu's bijv. aan/uit kan zetten op de goede momenten. Dan is peakshaving via thuisbatterijen mogelijk maar dat komt wel wat ver "achter de voordeur" zeg maar. En gezien de wildgroei in ecosysteempjes zie ik dit niet echt gebeuren en zal dat wel een utopie blijven helaas.
Dat bestaat toch al? Frank energie heeft een koppeling in de Anker app en je hebt ook een partij die balansbatterij heet.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fr33z schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:20:
[...]

Zie topic Balans Energie met de BSP services aFRR

Directere sturing van tennet op gridfrequentie schommelingen. Tegen vergoeding.

Je ziet ook duidelijk dat die de onbedoelde pieken en dalen van dynamische tarieven moet corrigeren. Bij hoge Epex day ahead kan t dan zijn dat er teveel thuisbatterijen terug leveren en dan is de Onbalans/aFRR juist een laag tarief (met dus activatie om te importeren of even niks te doen als aFRR batterij)

Of dat de prijsprikkel op epex niet voldoende is en er extra naar t net moet tegen hoge tarieven. Niet voor niks is er maandelijks wel een dagje met een paar kwartieren met tarieven van €4/kWh

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:31:
Zie topic Balans Energie met de BSP services aFRR
Grid Rewards van Tibber is toch ook zoiets?
Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.