Die dip was er alleen afgelopen winter zelden, spread was beperkt, zeker als je de rte van de accu meeneemt en ook nog daadwerkelijk er iets aan over wilt houden.omweersbui schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat er 2 use cases zijn.
5-8kw plug-in zoals de Anker solix of zendure solarflow. Gebruiken zoals je beschreven hebt. Als je geen warmtepomp hebt lijkt me dit het meest geschikt optie.
Als je wat meer ambitious en/of een warmtepomp hebt. 16kwh batterijen en 8-10kwh omvormer. en in de nacht dip en middag dip in de winter je systeem opladen en vervolgens op de dag ontladen. en wellicht terug leveren als de prijzen hoog zijn. In de zomer zou je hiermee zelfvoorzienend moeten zijn.
Verschil in de zomer was gemiddeld 0.13 in de middag en 0.39 na 17 (vijf) uur.
In de winter is dat niet???
In de winter is dat niet???
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Zeker, vandaar dat ik de grafiek nog eens plaats. Mocht iemand in de markt zijn voor een dergelijke omvormer, dan kan hij/zij adhv het basisverbruik kijken wat er te verwachten is. Vanaf zo’n 350W-400W zijn de verschillen duidelijk kleiner dan 150-200W. Mijn basisverbruik ligt doorgaans tussen de 150 en 250W.Pr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:25:
[...]
Deze grafieken ken ik ook. Maar er zit op 200-300W behoorlijk verschil als je continu onderkant 80% of bijna 90% rendement haalt...
Overigens m.i. vooral belangrijk bij NOM draaien in de periode van (te) weinig opwek. Grofweg in de zomer vind ik het niet zo interessant omdat er opwek in overvloed is en er genoeg uren zijn dat een kWh nauwelijks iets waard is. Dan vind ik een matige RTE (of systeemefficientie in het algemeen) niet zo boeiend.
En dat gaat noch over Zendure, noch over Fronius.Vdvmark schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:13:
[...]
https://www.pv-magazine.de/2026/09/16/speicheranbieter-rct-power-meldet-insolvenz-an/
Dit is in ieder geval redelijk openbaar snel te vinden.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Zijn dat echt 2 usecases? Voor een warmtepomp heb je echt geen 8kW omvormer nodig. Mijn warmtepomp doet in de echte wintertijden misschien 1500W of laten we zeggen 2kW. Dan kun je met een 3 of 4kW omvormer in principe alles in huis wel draaien, behalve een EV laden. Ik kijk ook naar 10kW omdat de meeste 3-fase omvormers dan pas starten, maar is het nodig? Denk het niet.omweersbui schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat er 2 use cases zijn.
5-8kw plug-in zoals de Anker solix of zendure solarflow. Gebruiken zoals je beschreven hebt. Als je geen warmtepomp hebt lijkt me dit het meest geschikt optie.
Als je wat meer ambitious en/of een warmtepomp hebt. 16kwh batterijen en 8-10kwh omvormer. en in de nacht dip en middag dip in de winter je systeem opladen en vervolgens op de dag ontladen. en wellicht terug leveren als de prijzen hoog zijn. In de zomer zou je hiermee zelfvoorzienend moeten zijn.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Indien monofase kan je zelfs een EV laden met een 5 kVA omvormer. Het duurt alleen wat langer (wat doorgaans voor thuisladen ook geen probleem is wanneer je niet dagelijks honderden km met de auto moet doen).
En daarmee ben je, afhankelijk van je verbruik en je PV productie, niet alleen in de zomer zelfvoorzienend maar ook een deel van het voor- en najaar.
Mijn A2A WP doet alleen in de opstartfase een kwartiertje tot één kW, voor de rest - om op tempertuur te houden - zijn dat een paar 100W.
En de A2W WP tikt alleen de 2 kW grens aan tijdens een deel van het opwarmen SWW tot 50°C.
En daarmee ben je, afhankelijk van je verbruik en je PV productie, niet alleen in de zomer zelfvoorzienend maar ook een deel van het voor- en najaar.
Mijn A2A WP doet alleen in de opstartfase een kwartiertje tot één kW, voor de rest - om op tempertuur te houden - zijn dat een paar 100W.
En de A2W WP tikt alleen de 2 kW grens aan tijdens een deel van het opwarmen SWW tot 50°C.
[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2026 17:50 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Nogmaals 10kwh is voor laden van je systeem. Zodat je in de korten periode dat de prijs het voordeligst is je je accu vol knalt.Pr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:38:
[...]
Zijn dat echt 2 usecases? Voor een warmtepomp heb je echt geen 8kW omvormer nodig. Mijn warmtepomp doet in de echte wintertijden misschien 1500W of laten we zeggen 2kW. Dan kun je met een 3 of 4kW omvormer in principe alles in huis wel draaien, behalve een EV laden. Ik kijk ook naar 10kW omdat de meeste 3-fase omvormers dan pas starten, maar is het nodig? Denk het niet.
Ik heb even gekeken deze setup kost ca 4500 euro . Met een HV accu systeem wat wel een goed idee is als je je accu met 1C kan laden.
Check heel goed, want welk systeem ondersteunt 1C voor langere periodes? Dyness adverteert er mee met hun TowerPro, maar als je goed kijkt naar hun garantie op het aantal cycli, dan hebben ze de testen gedaan met 0,2C. Een systeem dimensioneren op 1C om 'snel geld te verdienen' is -denk ik- een onverstandig idee, mogelijk hitte ontwikkeling en waarschijnlijk veel slijtage.omweersbui schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:57:
[...]
Nogmaals 10kwh is voor laden van je systeem. Zodat je in de korten periode dat de prijs het voordeligst is je je accu vol knalt.
Ik heb even gekeken deze setup kost ca 4500 euro . Met een HV accu systeem wat wel een goed idee is als je je accu met 1C kan laden.
En je gaat je batterij sowieso niet terugverdienen met 'korte periodes knallen met 10kW'.
Ik heb recent een offerte opgevraagd voor een 10kW Solis + 19kWh Dyness TowerPro. Kwam uit op € 9.600 inclusief btw en off-grid (ATS). Dan ben je de 'kleine thuisbatterijen' wel echt voorbij.
Kijk anders naar Alpha ESS Vitapower. 8kWh met 3,6kW omvormer krijg je al voor 2k. 2,6k voor 12kW.
[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 04-10-2026 18:10 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De Felicitiy die je eerder noemde is geen HV accu, maar een LV.omweersbui schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:26:
[...]
Dank voor je reactie. Maar dit is mijn vraag!. Welke systemen zijn er nog meer die goed zijn? En wel omvormer zijn daar goed geschikt voor? de Growatt omvormers zijn betaalbaar. Maar hoe goed is deze omvomers geschikt voor NOM? Dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Maar concreet zit inu aan zoiets te denken:
- Felicity FLB48314TG1-H
- Growatt WIT 10K-HU 10kW
Dat klopt. Een Lv accu oplossing is goedkoper. Maar of met 160A laden een goed idee is? Daarbij zijn er niet heel veel 3 fase LV omvormers beschikbaar. Om nog even terug te komen op mijn oorspronkelijk vraag. Wat is een goede omvormer voor deze toepassing is.Pr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:12:
[...]
De Felicitiy die je eerder noemde is geen HV accu, maar een LV.
Daarom was ik ook naar HV accu systemen aan het kijken zoals de : Pylontech Force H3 FC1000. Dat maakt de setup wel iets duurder. Dan heb je wel een mooie oploissing maar of dat ooit rendabel gaat zijn.
@omweersbuiPr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 18:07:
[...]
Check heel goed, want welk systeem ondersteunt 1C voor langere periodes? Dyness adverteert er mee met hun TowerPro, maar als je goed kijkt naar hun garantie op het aantal cycli, dan hebben ze de testen gedaan met 0,2C. Een systeem dimensioneren op 1C om 'snel geld te verdienen' is -denk ik- een onverstandig idee, mogelijk hitte ontwikkeling en waarschijnlijk veel slijtage.
En je gaat je batterij sowieso niet terugverdienen met 'korte periodes knallen met 10kW'.
Ik heb recent een offerte opgevraagd voor een 10kW Solis + 19kWh Dyness TowerPro. Kwam uit op € 9.600 inclusief btw en off-grid (ATS). Dan ben je de 'kleine thuisbatterijen' wel echt voorbij.
Kijk anders naar Alpha ESS Vitapower. 8kWh met 3,6kW omvormer krijg je al voor 2k. 2,6k voor 12kW.
Inderdaad, in 1 uur laden of ontladen betekent C=1. Dan moet je je echt zorgen maken over veiligheid. Uitbranden dus.
Dat zijn die paar euro per dag verdienen meestal niet waard.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Nee het ging over een merk dat eigenlijk jaren en jaren er bovenuit stak in redelijk serieuze tests.Ethirty schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:32:
[...]
En dat gaat noch over Zendure, noch over Fronius.
O.a. SMA heeft 3-fase hybride omvormers vanaf 5kW. Wel alleen i.c.m. HV batterijen.Pr088 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:38:
[...]
Ik kijk ook naar 10kW omdat de meeste 3-fase omvormers dan pas starten, maar is het nodig? Denk het niet.
Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.