Extra puntje voor je beslissing. Ik heb een Tenways belt fiets. Bij een bezoekje bij de fietsenmaker zei die dat de belt riem precies moet worden afgesteld. Hij heeft hiervoor apparatuur en een training gehad. Anders zal de riem sneller of verkeerd gaan slijten. Dit kan verklaren waarom de riem zo snel al breekt. Voor de thuisgebruikers is er een app om je riem af te stellen.prammers schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:24:
Advies gevraagd:
Onze kinderen gaan dit jaar naar de middelbare school. Daarvoor moeten ze enkele reis ca. 17 km afleggen. Daarom kijken we naar de Tenways CGO800. We twijfelen daarbij echter over de S of de Plus. Natuurlijk is het handig dat de riem aangedreven S weinig onderhoud nodig heeft. Echter ik kan me ook voorstellen dat bij dagelijks grotere afstanden het vervelend is dat je in een vrij licht verzet rijdt.
Zijn er hier mensen die dezelfde overweging hadden en welke keuze heb je gemaakt?
Als ik terug denk aan mijn school periode dan zie ik me zitten na schooltijd met een metalen blikje van de conciërge om mijn band te plakken. Tegenwoordig (zegt de fietsenwinkel) plakt niemand meer banden maar is het vervangen van de binnenband de norm. Ik zie bij een schoolgaan kind vier jaar lang lekke banden gebeuren. Zal die riem altijd correct worden gemonteerd? We weten van 100+ jaar kettingen dat zelfs de meeste gare ketting je thuis brengt.
Misschien denk ik te veel door. Maar een schoolperiode is de zwaarste tijd voor een fiets.