Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag heb ik proefritten gemaakt op twee CGO600 fietsen in Rotterdam. Bij twee verschillende winkels.
Deze twee fietsen fietsten wel licht zonder motor assistentie, dus het kan wel!
Gelukkig
Bandenspanning
Ik vermoed dat bandenspanning een belangrijke factor was voor het zwaar trappen van de fietsen afgelopen dinsdag. Bij één fiets van dinsdag had ik er op gelet: de banden waren redelijk opgepompt, maar niet heel hard. Toen leek me die bandenspanning nog best redelijk. Bij de ander fiets heb ik er toen niet op gelet.
Bij beide fietsen van vandaag waren de banden flink hard opgepompt. Zijwangen van banden kon ik nauwelijks inknijpen. Dat rijdt wel wat stuiterig, maar op gladde asfalt fietspaden maakt dat niet uit. Lichter fietsen is voor mij belangrijker.
Vandaag op vlakke weg een kort stukje 41 km/u gefiets (op de km-teller display). Dus dat kan.
Trap-frequentie is dan wel erg hoog om dit lang vol te houden.
Gemiddelde van 28 km/u op vlakke weg was goed te doen, met voor mij een prettige trap cadans.
Achterwiel
Achterwiel van beide fietsen van vandaag leek redelijk soepel te draaien bij stilstand.
Niet zo soepel als voorwiel, maar acceptabel. Geen aanlopende rem.
Denk dat mijn oude sportfiets achterwiel soepeler draait, maar weerstand achterwiel van goed afgestelde CGO600 lijkt me voldoende laag om licht mee te kunnen fietsen, op basis van ervaring met de twee fietsen van vandaag.
Ondersteuning
De overgang van wel motor ondersteuning (PAS1) naar geen ondersteuning boven de 25 km/u vond ik bij eerste fiets vandaag niet altijd prettig. Soms ging het soepel, soms leek het of motor mij bij 26-28 km/u nog zetjes gaf (pulserend; enerzijds fijn om zetje te krijgen, maar voelt een beetje raar en nerveus), en soms leek het of de motor mij beetje afremde. Alles steeds op zelfde stuk glad asfalt fietspad. Bij 28 á 29 en sneller leek invloed motor niet meer merkbaar.
Bij tweede fiets van vandaag leek overgang bij 25 km/u meer geleidelijk en soepel te gaan.
Vandaag veel zonder ondersteuning gefietst (PAS0), en met de twee CGO600 fietsen van vandaag fietst dat best goed. Vergelijkbaar met gewone fiets, met zelfde verzet.
Voorlopige bevinding
Licht fietsen en ook snel fietsen met een Tenways CGO600 kan dus wel, maar fiets moet goed afgesteld zijn. Controller van de ondersteuning vind ik nog wat nerveus en met beetje onvoorspelbaar gedrag boven de 25 km/u.
Banden flink op spanning houden is belangrijk om licht te fietsen (dat geldt natuurlijk ook voor gewone fietsen).
Harde banden is ook goed als je alleen met elektrische ondersteuning rijdt: de motor assistentie hoeft minder hard te werken en je bereik op een acculading zal groter zijn dan met zachte banden.