Kritische verslag proefrit CGO600: stroperig fietsen op twee geteste exemplaren
Aanvulling 27-nov:
Op 25 november heb ik nog twee proefritten gemaakt op twee verschillende CGO600 fietsen, bij twee andere dealers. Die liepen wel licht. Vermoedelijk omdat de banden van die twee fietsen flink hard opgepompt waren.
Zie mijn post hierover: https://gathering.tweaker...message/73599298#73599298
Op basis van de laatste twee proefritten, en de positieve ervaringen van andere gebruikers, heb ik online een CGO600 besteld.
Zie deze post over mijn overwegingen: https://gathering.tweaker...message/73606472#73606472
Hier onder mijn originele post van 23-nov:
Ik heb dit topic met interesse gelezen. Omdat ik op zoek ben naar een redelijk snelle en sportieve fiets voor woon-werk verkeer (maar geen racefiets) leek me de Tenways CGO600 een interessante optie: een sportieve single speed fiets, met mogelijkheid tot elektrische motor ondersteuning bij vlot optrekken en bij flinke tegenwind.
Daarom proefrit met twee verschillende CGO600 fietsen gedaan bij twee winkels. Ik vond beide exemplaren zonder bekrachtiging stroperig fietsen.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ligt het aantal afstelling of aan het fiets ontwerp?
Met elektrische bekrachtiging trekt het heel vlot op en fietst het licht tot 25 km/u. Maar als ik sneller fiets, en dat gaat heel makkelijk op rechte stukken, dan moet ik zwaarder trappen dan op mijn trekking bike met derailleur in vrijwel hetzelfde verzet. Bij de twee door mij geteste CGO600 fietsen voelt het als of een rem een klein beetje aanloopt.
Hoe ervaren andere CGO600 gebruikers dat?Toelichting
Twee Tenways CGO600 fietsen getest: een maat M en L. Proefrit bij
https://www.fietsenwinkel.nl/ en bij
https://www.welectric.nl/. Beide winkels hebben vestigingen verspreid over het land. Bij beide winkels kon ik een uitgebreide proefrit maken. Dat was fijn en is aan te raden om een goede indruk van de fiets te krijgen.
Mijn ervaring: stroperig fietsen op geteste exemplaren
Met bekrachtiging stand 1 zit ik redelijk makkelijk op 30-31 km/u. Overgang boven 25 km/u is beetje abrupt. Boven 25 valt bekrachtiging weg en lijkt het vaak stroperig te fietsen bij snel door trekken in de 26-28 km/u range. Bij 29 en sneller wordt het stroperige gevoel minder, lijkt het. Het voelt alsof er een rem lichtjes aanloopt.
Bij rustig optrekken minder last van het stroperige gevoel. Dan trek je dus makkelijker door naar de 30 km/u. Na snel optrekken boven 25 km/u: een halve omwenteling achteruit trappen en dan lijkt stroperige ook grotendeels weg.
De ene fiets had meer last van stroperige gevoel dan de andere fiets. Dus lijkt me het ook (deels) aan afstelling te liggen.
Test bij stilstand
Til achterwiel een beetje op en check of achterwiel soepel loopt en lang door draait na een klein zetje. Ik merkte dat het voorwiel met een zelfde zetje langer bleef door draaien dan het achterwiel. Het achterwiel loopt duidelijk zwaarder.
Bij één van de geteste fietsen maakte het achterwiel maar een paar omwentelingen voordat het stil stond. Dat wiel liep duidelijk te zwaar.
Ook het achterwiel van mijn niet elektrische (derailleur) fiets getest. Dat wiel draait veel langer door dan het achterwiel van de beide geteste CGO600 fietsen.
Bij licht zetje zodat het achterwiel rustig een paar omwentelingen vooruit draait, viel me bij beide geteste fietsen op dat de trappers in een lichte trilling heen en weer gaan. En soms zelfs een klein stapje vooruit gaan. Het lijkt erop dat de riemaandrijving en de trappers een stukje meegenomen worden door het draaiende achterwiel. Er lijkt dus geen perfecte vrijloop te zijn in de vooruit stand.
Ik realiseer me nu dat ik misschien ook de tandriem spanning had kunnen controleren. Als de riem te strak staat zal het ook wel zwaar trappen, neem ik aan.
Wat is jullie ervaring?Waarom zwaar trappen, kan het lichter?
Een te strakke tandriem kan volgens mij niet echt verklaren waarom achterwiel zwaar loopt en snel stil staat. Dat lijkt er toch op te wijzen dat de motor, of iets anders, in de achterwiel naaf weerstand oplevert bij het vrij lopen. Dit is dezelfde situatie als wanneer je zonder te trappen op snelheid door rolt.
Volgens mij heb ik achterwiel test steeds gedaan met elektrische bekrachtiging uitgeschakeld.
Heeft iemand anders dit al eens getest? Wat zijn jullie ervaringen?
Is hier wat aan te doen om vrijloop en trappen (zonder bekrachtiging) lichter te maken?Verdere proef rit ervaring
Fiets trekt erg vlot op naar 25 km/u in stand 1. Dit was op twee vlakke trajecten in de stad. Stand 2 en 3 niet eens uitgeprobeerd. Een bekrachtigde stand lager dan huidige stand 1, met ongeveer de halve bekrachtiging, zou al fijn zijn om rustig te accelereren. Zonder bekrachtiging optrekken kan ook, maar dat gaat een beetje zwaar en dan lijkt de CGO600 ook zwaarder te trappen (het stroperige gevoel) dan een niet elektrische fiets met hetzelfde verzet.
De CGO600 fietst makkelijk 28 a 30, 31 km/u kan nog, maar langdurig sneller dan 31 lukte mij niet, op vlak asfalt.
Na afloop terug fietsen op mijn Gazelle trekking bike met derailleur, met ongeveer hetzelfde overbrengingsverhouding, voel ik dat de Gazelle toch lichter fietst bij 25 km/u dan de Tenways CGO600.
Voor mijn gevoel zou dat toch beter moeten kunnen met eeen direkt aangedreven achterwiel.
Fiets keuze
Ik zoek een sportieve fiets voor woon-werk verkeer waarmee ik flink tempo kan fietsen, maar die ook onderhoudsarm is en vies kan worden met nat weer op de buitenwegen. Ik fiets tussen twee steden, deels door stedelijk gebied, 2/3 landelijk. Vooral rechtuit op fietspaden, paar stukken klinkerwegen. Fiets nu op goede (8 jaar oude) Gazelle trekking fiets met derailleur: 11,5 km in 30 minuten, dus 23 gemiddeld. Op rechte stukken rond 28 km/u, als ik geen tegenwind heb. Wind mee rond de 30. Ik fiets nu ongeveer met zelfde overbrenging verhouding als de Tenways CGO600: 60 voor / 22 achter tanden, dus 1 trapas omwenteling geeft 60/22 = 2.73 achterwiel omwentelingen. Mijn huidige fiets heeft ook 28" banden. Dus dat geeft zelfde aantal afgelegde meters per trapas omwenteling.
Bij harde tegenwind en bij optrekken na bochtjes of kruisingen zou elektrische ondersteuning fijn zijn. Daarom sprak het Tenways CGO600 concept mij aan: een single speed fiets met zelfde verzet als ik nu heb en mogelijkheid tot elektrische ondersteuning voor optrekken of met flinke tegenwind. Hellingen heb ik nauwelijks op mijn dagelijkse fiets route.
Om positief eindigen:
De CGO600 is een mooie fiets, met een voor mij fijne houding en het rijdt in principe lekker, ook op minder gladde wegen met straatstenen en verkeersdrempels. Als de fiets lichter zou trappen bij hoge snelheden, of zonder trapondersteuning, zou ik hem zo kopen. In een mooie kleur.
Maat L was prima voor mijn 1.85 m lengte. Mijn binnenbeen lengte is 87 cm. Zadel staat dan beetje hoger dan het stuur. Dat geeft sportieve houding, licht voorover, op fiets.
Rij je toch niet harder dan 25 en gebruik je trap ondersteuning (stand 1) op vlak terrein, dan lijkt me dit een heerlijk rijdende, vlotte en sportieve fiets.
En wil je rustig gaan toeren en rechtop zitten, dan is de Tenways CGO800 mogelijk interessant.
Proefrit om zelf het rijgedrag te ervaren is sterk aan te raden.
[
Voor 4% gewijzigd door
ErwinVdB op 28-11-2022 00:06
. Reden: Aanvulling: latere proefritten met twee ander fietsen wel OK ]