Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk niet dat een SAP primair bedacht is voor huiseigenaren om geld te verdienen? Vind het zelf ook een beetje grenzen aan misbruik om eerlijk te zijn. Wat dat betreft ben ik blij dat ik in februari nog gewoon voor een vast contract gegaan ben met een redelijke TLV (0,36 ct) ipv mee te gaan met de ‘Eneco gekte’ van die tijd (..al dan niet op een SAP).

Wat dat betreft is het wel grappig dat we hier lopen te klagen dat BE en broertjes de grenzen van de wet opzoeken en dat het hier net zo hard gebeurd ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2022 21:38 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:37:
Ik denk niet dat een SAP primair bedacht is voor huiseigenaren om geld te verdienen? Vind het zelf ook een beetje grenzen aan misbruik om eerlijk te zijn. Wat dat betreft ben ik blij dat ik in februari nog gewoon voor een vast contract gegaan ben met een redelijke TLV (0,36 ct) ipv mee te gaan met de ‘Eneco gekte’ van die tijd (..al dan niet op een SAP).

Wat dat betreft is het wel grappig dat we hier lopen te klagen dat BE en broertjes de grenzen van de wet opzoeken en dat het hier net zo hard gebeurd ;)
Het is juist 1 van de situaties die de netbeheerder noemt.

Zie https://www.liander.nl/gr...zame-opwek/extra-meetpunt
Tweede puntje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ontken niet dat het een mogelijkheid is of dat het niet gepromoot wordt, ik zeg alleen maar dat het niet geïntroduceerd is voor huiseigenaren om hun winsten te maximaliseren :)

Er zijn ook volgens mij meerdere energiebedrijven die contracten weigeren op een SAP.

En waarschijnlijk bedoel je de eerste :? de tweede optie is niet van toepassing op huiseigenaren. Daarbij ben je meestal zelf eigenaar van je dak ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2022 21:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Wolly schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

Het is juist 1 van de situaties die de netbeheerder noemt.

Zie https://www.liander.nl/gr...zame-opwek/extra-meetpunt
Tweede puntje
Daarbij wel aangemerkt dat het onder de categorie "Grootzakelijk" staat, niet bij "Consumenten" ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Daarbij wel aangemerkt dat het onder de categorie "Grootzakelijk" staat, niet bij "Consumenten" ;)
Was mij niet opgevallen, maar kijk bij stedin dan zie je hetzelfde en die is niet zakelijk.

https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt

Ps. Hierbij de consumentenlink van liander die ook zegt dat het handig is bij teruglevering: https://www.liander.nl/co...en/extrameetpunt/aanvraag

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 19-10-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Wolly schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Was mij niet opgevallen, maar kijk bij stedin dan zie je hetzelfde en die is niet zakelijk.

https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt

Ps. Hierbij de consumentenlink van liander die ook zegt dat het handig is bij teruglevering: https://www.liander.nl/co...en/extrameetpunt/aanvraag
Viel me meteen op ;) Maar je kunt bij de meeste netbeheerders blijkbaar als consument gewoon extra meetpunten aanvragen, bij Enexis tot 5 extra op een aansluiting tot 3x80A.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik zit nu bij Budget Energie en overweeg nu over te stappen naar SamenOm. Alleen voor het elektradeel en met name om zeker te zijn dat ik vanaf wel jaarlijks saldeer. Iemand ervaring met SamenOm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
Is zelfs een apart topic voor:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Dan kunnen we het hier weer over salderen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Gameboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:30:
[...]

Ah ja, dan heb je de goedkoopste tariefboer voor je verbruik, en de hoogste TLV boer voor je teruglevering ;)

Hack the system!
precies mijn idee.. Nu bij energiedirect 75c levertarief. Ik laad de auto nu iig op bij het werk, aangezien ik toch niets opbreng met de pv

Als straks in maart de zon weer gaat schijnen en iets duidelijker is welke tarieven er zijn en hoe het geregeld is met het energieplafond, ga ik voor de zomerperiode iig over naar een aanbieder met een hoge TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Aan de mensen die al zijn overgestapt vanuit een Budget Energie of Vrij op naam of andere leverancier die per maand saldeert: Mijn energieleverancier is nog steeds Vrij op naam. Ik wil graag overstappen, maar zie door de bomen het bos niet. Weet dat het per geval verschillend is, maar als de leverancier maar per jaar saldeert ;-).

Welke leverancier hebben jullie gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
ik sta op hetzelfde punt. Was nu aan het kijken naar Vattenfall of SamenOm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
en ik verbruik meer dan dat ik oplever, dus TLV is niet belangrijk. Tarief per kwh wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
Truus01 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

De keuze blijft aan jezelf. Ik zou overstappen, voor het gemak en de zekerheid van jaarlijks salderen, vooral als die warmtepomp nog komt.
Waarheen is aan jezelf. Ik ben naar UC gegaan vanwege de hoogste TLV (op dat moment) (hier te vinden), want ik heb jaarlijks meer opwek dan verbruik. Als jij er vanuit gaat dat je jaarverbruik toch hoger zal zijn dan je opwek, is het inderdaad wel handig om te kijken naar de laagste prijs (hier te vinden).
Gas kan bijna overal apart (heb ik bij de laatste aanbieding van Univé/Greenchoice kunnen plaatsen).
Oh en dan nog de keuze tussen vast (of redelijk vast, zoals bij Engie en UC, halfjaarlijks) en variabel (o.a. BE, maandelijks).
Deze nog maar herhalen...
In de topic start staat welke niet jaarlijks salderen.

@Unstable Element Misschien handig om ook de links naar draadjes voor alternatieven in je topic start te vermelden?
Dus voor de goedkoopste/aanbieding: Energieleveranciers aanbiedingentopic
En voor de hoogste TLV: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 23:34
Sincere1983 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:07:
Goedendag,

Bij toeval kom ik hier ook terecht.

Wij hebben sinds April zonnepanelen en zitten ook bij BE. Nou is het zo dat wij een variabel contract hebben omdat wij uit ons vaste contract zijn gelopen, dit is dus in principe ook maandelijks opzegbaar.
De zonnepanelen hebben sinds April al ons gemiddelde jaargebruik opgeleverd (+/- 3500kWh).

Ter info; We hebben ook nog een hybride warmtepomp in bestelling (al 6 maanden aan het wachten en lijkt pas Q1 2023 te worden).

Omdat we nog voor de winter zitten, is het dan niet slim nu zsm. over te stappen naar een partij (ENGIE bijvoorbeeld) die werkelijk jaarlijks saldeert? Ook kijkende naar de prijscap die er nog komt? Of toch maar even de rechtzaak afwachten, kijkende naar de redelijke tarieven die BE hanteert en deze winter dan nog maar even 'slikken'?
Hier nog even verder op inhakend.
Wij hopen eindelijk Q1 onze remeha elga ace 6kW te krijgen.
Daarmee gaat hopelijk ons gasverbruik serieus naar beneden.
Wij hebben nu 15 zonnepanelen die ongeveer 4800kWp gaan leveren, huidig elektraverbruik (dus zonder de warmtepomp) is ongeveer 3500kwh.
Dat betekent dus dat we het overschot straks volledig verbruiken met onze warmtepomp (over een jaar genomen).
Is mijn conclusie dan juist dat ik het beste kan kijken naar de tarieven ipv de TLV?
Zijn er nog nadelen eigenlijk aan een aparte partij voor stroom en een aparte voor gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:33
Het gaat niet meer goed komen:
https://radar.avrotros.nl...-en-maandelijks-salderen/

Budget huis gaat niet jaarlijks salderen. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door hvhx op 25-10-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 12:17
hvhx schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:57:
Het gaat niet meer goed komen:
https://radar.avrotros.nl...-en-maandelijks-salderen/

Budget huis gaat niet jaarlijks salderen. |:(
Ze kunnen ook niet heel anders reageren want dan zijn ze hun positie in de lopende rechtszaak ook direct kwijt. Ze willen daar gewoon een uitspraak. En ik ook ;) Ik ben echt heel benieuwd. Maar volgens mij kun je er niet echt omheen dat het idee achter de wet was dat je per contractjaar saldeert (althans op z’n minst voor wat betreft de belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:33
Deze energieleveranciers salderen per maand of per uur:

https://www.energievergel...n-waarom-dat-je-geld-kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Jammer dat de lijst niet klopt, vrijopnaam saldeert helemaal niet per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lijst met fouten blijkbaar, GreenChoice saldeert niet op kWh basis per jaar bij variabele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
cryptapix schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Ze kunnen ook niet heel anders reageren want dan zijn ze hun positie in de lopende rechtszaak ook direct kwijt. Ze willen daar gewoon een uitspraak. En ik ook ;) Ik ben echt heel benieuwd. Maar volgens mij kun je er niet echt omheen dat het idee achter de wet was dat je per contractjaar saldeert (althans op z’n minst voor wat betreft de belastingen).
Is het bekend wanneer hier een uitspraak over komt? Ik kon dit niet zo gauw vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Sincere1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Is het bekend wanneer hier een uitspraak over komt? Ik kon dit niet zo gauw vinden.
Nee, en dat zal ook nog wel even duren.

https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen
Update 27 september 2022: de consument meldt dat Budget Energie voor de rechtbank is verschenen en dat het bedrijf uitstel heeft gevraagd voor het indienen van zijn antwoorden op de dagvaarding. Dat uitstel wordt standaard verleend en Budget Energie moet zijn antwoorden nu indienen op 28 oktober. Eventueel kan het energiebedrijf nog 4 weken uitstel aanvragen. Pas daarna zal een rechtszitting volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:15
Sincere1983 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:43:
De dagvaarding tegen BudgetEnergie is op 8 september 2022 betekent en de doorlooptijd van een bodemprocedure is in de orde van grote van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Weet iemand waar die dagvaarding is terug te vinden?

Of kan er misschien een geanonimiseerde versie ervan hier worden gepubliceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 00:41
Wolly schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Lijst met fouten blijkbaar, GreenChoice saldeert niet op kWh basis per jaar bij variabele contracten.
Voor zover ik kan vinden op de site van GreenChoice en in mijn eigen portal saldeert GreenChoice gewoon per jaar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timminater schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Voor zover ik kan vinden op de site van GreenChoice en in mijn eigen portal saldeert GreenChoice gewoon per jaar hoor
Variabel contract?

Zie Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:22
timminater schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Ze salderen inderdaad per jaar. Probleem is dat ze eerst omrekenen naar euro's, wat neerkomt dat ze eigenlijk salderen per variabele periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
marktweakt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:08:
Weet iemand waar die dagvaarding is terug te vinden?

Of kan er misschien een geanonimiseerde versie ervan hier worden gepubliceerd?
Er is een heel topic over, in de startpost staat een link naar de dagvaarding (althans, ik neem aan dat het om deze gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Nu online
@Turrican Dank voor de verwijzing. Dat draadje kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 11:08
Ik heb niet dit topic helemaal doorgelezen; misschien dat het ergens staat, maar ik zag het even niet. Ik word overgezet van NLE naar BudgetEnergie omdat ze stoppen met de naam NLE. Ik heb nog een vast contract dat nog 2 jaar loopt en vanaf volgende maand zonnepanelen. Ga ik nu per jaar of per maand salderen met een vast contract? Of weten we niet precies wat Budget Energie van plan is? Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:40
CronoS76 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:06:
Ik heb niet dit topic helemaal doorgelezen; misschien dat het ergens staat, maar ik zag het even niet. Ik word overgezet van NLE naar BudgetEnergie omdat ze stoppen met de naam NLE. Ik heb nog een vast contract dat nog 2 jaar loopt en vanaf volgende maand zonnepanelen. Ga ik nu per jaar of per maand salderen met een vast contract? Of weten we niet precies wat Budget Energie van plan is? Weet iemand dit?
Het staat er wel een aantal keer en ook op website BE. Bij vast contract (en vast tarief) wordt gewoon jaarlijks gesaldeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Druk bezig met zichzelf in de spotlight te zetten met een goedkoop nieuwsbericht.

De ACM heeft al aangegeven niet te kunnen handhaven zolang de wet niet is gewijzigd, dat zal VEH ook weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 28-10-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Wolly schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Druk bezig met zichzelf in de spotlight te zetten met een goedkoop nieuwsbericht.

De ACM heeft al aangegeven niet te kunnen handhaven zolang de wet niet is gewijzigd, dat zal VEH ook weten.
Weet niet precies hoe ver de handhavingsgevoegdheid van ACM reikt. Wellicht kunnen ze niet veel bij onduidelijkheid. Echter, het lijkt me dat ze moeten kunnen handhaven obv hoe zij de wet interpreteren. Er zullen wel vaker rechtszaken gevoerd worden tegen toezichthouders (denk bijv aan gevallen waarin boetes zijn opgelegd) waarbij de stelling is dat de toezichthouder de wet niet juist toepast. Het is dan uiteindelijk aan de rechter om te bepalen hoe de wet moet worden uitgelegd (en dus wie er gelijk heeft). Eigenlijk zegt ACM nu gewoon “wij denken dat wat BE doet mag”. Dat verbaast me wel gezien de eerdere standpunten van ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Laatst online: 18-09 13:22
alfatrion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Het is klip en klaar dat de dynamische energieleveranciers niet salderen. Als een afnemer 2000 kWh heeft onttrokken en 2000 kWh heeft ingevoerd dan is zijn verbruik 0 en is de prijs voor dat verbruik € 0. Bij de dynamische energieleveranciers moet je voor een verbruik van 0 kWh vervolgens toch vele euro's betalen.
Dynamische energieleveranciers salderen keurig wat betreft de wettelijke opslagen.
De ontvangen prijs bij levering en overschot is inclusief deze wettelijke opslagen (i.i.g. t/m 2024)
Voorts is er de afspraak dat per uur wordt verrekend, gesaldeerd zo u wilt.
En soms mag je (over de dag gerekend) toch vele euro's terug ontvangen.
En soms, inderdaad, mag je vele euro's betalen.
Heel eerlijk, transparant.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windrush
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10-2023
Mocht het mensen nog interesseren. Zojuist de eindafrekening gehad van budget energie.
Periode 6 jan tot 1 okt, variabel.
In mei zonnepanelen laten plaatsen.

Zoals ruim besproken is BE per juli overgegaan naar maandelijks salderen.
Ik ging er dus vanuit dat de opwekking over mei en juni gesaldeerd zou worden met de maanden jan-april.
Dit is niet het geval. Ook mei en juni zijn gewoon per maand gesaldeerd.
Voor de maanden jan, feb, mrt, april is niks gesaldeerd. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Windrush schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:52:
Zoals ruim besproken is BE per juli overgegaan naar maandelijks salderen.
Ik ging er dus vanuit dat de opwekking over mei en juni gesaldeerd zou worden met de maanden jan-april.
Dit is niet het geval. Ook mei en juni zijn gewoon per maand gesaldeerd.
Voor de maanden jan, feb, mrt, april is niks gesaldeerd. ;(
Oei! Dat is helemaal niet netjes.
Bezwaar maken (en ik zou het in twee delen doen, 1 over die periode tot juli en 2 over erna), klacht indienen, goed laten weten dat je het er niet mee eens bent.
Dan denk ik de procedure van Rienzilla afwachten en bij positief resultaat daar op meeliften en daarmee schermen en anders zelf ook naar de rechter met verwijzing naar die uitspraak.
Althans, dat zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 20:22
En weer Budget Energie, hopelijk gaat dit wat effect hebben al heb ik er een hard hoofd in.

https://solarmagazine.nl/...e-salderen-dreigt-met-acm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

'dreigen met het ACM' is ook onderhevig aan inflatie. Dat maakt geen indruk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:14:
'dreigen met het ACM' is ook onderhevig aan inflatie. Dat maakt geen indruk meer.
Nee, die hebben al aangegeven niks te (kunnen) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44
mister_S schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Ze salderen inderdaad per jaar. Probleem is dat ze eerst omrekenen naar euro's, wat neerkomt dat ze eigenlijk salderen per variabele periode.
Dit vraag ik me dus nu al weken af eigenlijk, stel het volgende:

van 1 januari tot en met 31 oktober heb je een kWh tarief van 0,30
van 1 november tot en met 31 december heb je een kWh tarief van 0,60

Verbruik
01-01 t/m 31-10 =2500
01-11 t/m 31-12 =500

Opgewekt
01-01 t/m 31-10 =2000
01-11 t/m 31-12 =100

Hoe wordt dit dan onder de streep uitgerekend aan het eind van het jaar als je contract van 01-01 tot 31-12 zou lopen?

(2500 * 0,30) + (500 * 0,60) = 1050,-
(2000 * 0,30) + (100 * 0,60) = 660,-
Blijft dan over: 390,- te betalen?
:? :?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

(jarig!)
JanHenk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Ik vond de rekenoefening best prima hoor.

Je tarieven zijn niet echter representatief bij een 'maandelijkse saldering'. De enige leverancier die dat doet is Budget Energie en dan hebben we het over;
a. maandelijkse wijzigende tarieven en;
b. heel andere orde van grootte (het dubbele minimaal) qua tarief dan je huidige tarieven.

Frank Energie e/o ANWB Energie (de day ahead leveranciers) salderen op uurbasis en daar heb je ieder uur een ander tarief. Dat is inherent aan elkaar.

Daar wilde ik dan ook naartoe; het is best goed om eens te bekijken hoe dat uitpakt voor klanten van Budget Energie waar deze situatie zich nu als zodanig voordoet. Het met je eigen (vaste) tarieven bekijken is niet zo relevant; die structuur is júist zo omdat ze 'gewoon' jaarlijks salderen.

Als jouw leverancier ooit overgaat naar maandelijks salderen, heb je ongetwijfeld ook andere leveringstarieven om rekening mee te houden.

Belangrijkste om in ogenschouw te houden bij je investeringsbeslissing; iedere kWh die je zelf opwekt bespaart je energiebelasting en btw (tot het maximum van je huishoudelijke jaarlijkse verbruik). Daarnaast ontvang je nog een vergoeding voor het terugleveren c.q. bespaar je het leveringstarief. Wat dat moge zijn is sterk afhankelijk van je persoonlijke contract. In ieder geval is de besparing op energiekosten, ook met 'maandelijkse saldering', nog steeds significant.
even oude koeien, maar ik wil naar ANWB over.
Ik ben niet uit op een TLV, maar op een zo 'met gesloten beurzen' situatie als mogelijk.

ANWB zegt op hun website:
ANWB Energie heeft een dynamische energiecontract met uurtarieven. Je krijgt voor het terugleveren van stroom hetzelfde als wat stroom in dat uur kost. Bij de jaarrekening mag je de kosten van de stroom wegstrepen tegen de waarde van je teruggeleverde zonnestroom, inclusief belasting.

Lever je meer terug dan dat je afneemt, dan is dat een overschot. Daar krijg je daar alleen het uurtarief voor terug, zonder belasting.
Ik ga natuurlijk vet veel terugleveren als de stroom maar 6 cent kost bijv, of zelfs nog minder. Geen punt, maar aan de andere kant ik ga vet veel gebruiken tegen de tijd dat het 24 cent kost.
Nu schrijft ANWB expliciet dat ik de kosten tegen elkaar mag wegstrepen. "dus" niet het aantal kWh?
ergo: voor mij wellicht helemaal niet zo'n goede oplossing?

Ik wek op per jaar ca 10MW, ik heb een energievraag van ca 11MW.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik ben weg bij Budget Energie, we hebben sinds begin deze maand zonnepanelen. Ik ga een eventuele uitspraak over het salderen niet afwachten. Mijn tekort in de winter kan ik bij een andere maatschappij mooi verrekenen met het overschot straks in het voorjaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:18:

Ik ga natuurlijk vet veel terugleveren als de stroom maar 6 cent kost bijv, of zelfs nog minder. Geen punt, maar aan de andere kant ik ga vet veel gebruiken tegen de tijd dat het 24 cent kost.
Nu schrijft ANWB expliciet dat ik de kosten tegen elkaar mag wegstrepen. "dus" niet het aantal kWh?
ergo: voor mij wellicht helemaal niet zo'n goede oplossing?

Ik wek op per jaar ca 10MW, ik heb een energievraag van ca 11MW.
Ik neem aan dat je 10 en 11 megawattuur bedoelt? ;)

Zo werken de day ahead leveranciers inderdaad. Je hoeft om te beginnen alleen btw en energiebelasting te betalen over je netto afname van ca. 1 MWh.

Maar, het kale afnametarief hangt af van de prijs in het betreffende uur. Je krijgt daarnaast, als je per saldo energie levert in dat uur, 100% van het kale leveringstarief vergoed.

(Ja, "saldering moet per jaar !!11!!" etc., maar zo werken deze day ahead leveranciers nu eenmaal niet.)

Je voorbeeld klopt, maar het is niet gezegd dat het tarief in de zomer lager is dan in de winter. Kijk maar eens naar onderstaande staat van het gemiddelde stroomtarief bij ANWB Energie:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mZPsLcsB/image.png

Dat is grappig, precies tegengesteld aan wat iedereen altijd beweert... :)

Het is ook nog wel te verklaren; in de zomerperiode was er paniek over de vulling van de gasopslagen. Die zitten nu vol en nu blijkt dat er nauwelijks afname van gas is, wat de gasprijs (en ook de stroomprijs) vandaag de dag ineens gigantisch doet kelderen.

In de praktijk is de hoeveelheid aangebonden zonne-energie op het stroomnet niet eens zo'n hele grote factor in de stroomprijs. Het aanbod aan windenergie en (de prijs van) gas is veel belangrijker voor de bepaling van het tarief.

Dit is namelijk de grafiek van (day ahead) de gasprijs:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X7c3hRWC/image.png

Zoek de verschillen :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
juistem
Dus die tarieven zijn bij alle aanbieders eigenlijk gelijk; de opslag en (facturatie)methode zijn anders?

Ik zit dan wel in dubio hoe mijn contract aan te vragen bij bijv tibber kwa verbruik.
11MWh (idd) per jaar, en 10 opwek.
Omdat ik dan niet kan salderen op energie-eenheid, maar in waarde.

Of is juist vanwege dit verschil day ahead helemaal niks voor mij, en moet ik accepteren dat ik komend jaar, 1000~1500 kWh a 40 cent moet bijlappen? Dat kost dan ca 600 euro.
Dat is bij de tibber rekenmodule ca 2400 kWh. Dubbel aantal kWh aan stroom natuurlijk, maar ik heb natuurlijk geen idee of het wel bij die 2400 zal blijven.

Er zit natuurlijk ergens een omslagpunt of het nog wel zin heeft om wel of niet voor day ahead te kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 31-10-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
oh fuck it
Ik heb me aangemeld bij tibber miv 18/11

Eens kijken wat er gebeurt.

(Ik gun Eneco niks meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:33:
oh fuck it
Ik heb me aangemeld bij tibber miv 18/11

Eens kijken wat er gebeurt.

(Ik gun Eneco niks meer)
In jouw geval zou het handig zijn om gewoon een 2e slimme meter aan te vragen.
Dan verkoop je je 10.000 kWh tegen 50-90 cent per kWh.
En via de andere slimme meter neem je stroom af via Tibber tegen 0-50 cent per kWh.

Tel uit je winst. meer info hier: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

met 1 slimme meter is dynamische tarieven met zonnepanelen meestal niet een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

In jouw geval zou het handig zijn om gewoon een 2e slimme meter aan te vragen.
Dan verkoop je je 10.000 kWh tegen 50-90 cent per kWh.
En via de andere slimme meter neem je stroom af via Tibber tegen 0-50 cent per kWh.

Tel uit je winst. meer info hier: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

met 1 slimme meter is dynamische tarieven met zonnepanelen meestal niet een goed idee.
yep

Alleen ben ik nog niet helemaal gerust op aanbieders met 90 cent terugleververgoeding. De bedragen kunnen enorm oplopen
Ik ga even deze 2 maanden kijken hoe dat loopt op tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
@de Peer Ik heb een aanvraag ingediend voor een SAP.
Voor ergens tussen week 2 en 4. Kosten 512 euro, en 34 per jaar.
Dan heb ik nog even de tijd om er over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
bokkow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Dit vraag ik me dus nu al weken af eigenlijk, stel het volgende:

van 1 januari tot en met 31 oktober heb je een kWh tarief van 0,30
van 1 november tot en met 31 december heb je een kWh tarief van 0,60

Verbruik
01-01 t/m 31-10 =2500
01-11 t/m 31-12 =500

Opgewekt
01-01 t/m 31-10 =2000
01-11 t/m 31-12 =100

Hoe wordt dit dan onder de streep uitgerekend aan het eind van het jaar als je contract van 01-01 tot 31-12 zou lopen?

(2500 * 0,30) + (500 * 0,60) = 1050,-
(2000 * 0,30) + (100 * 0,60) = 660,-
Blijft dan over: 390,- te betalen?
:? :?
Ik zou het als maatschappij als volgt doen.

Totaal opgewekt 2000 + 100 = 2100
Totaal verbruik 2500 + 500 = 3000
Totaal = -900

Periode 01-01 t/m 31-10 ( 2500 / 3000 ) * -900 * €0,30 = -€225,-
Periode 01-11 t/m 31-12 ( 100 / 3000 ) * -900 * €0,60 =- €18,-

Totaal €225,- + €18,- = €€243,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44
vincent_1971 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ik zou het als maatschappij als volgt doen.

Totaal opgewekt 2000 + 100 = 2100
Totaal verbruik 2500 + 500 = 3000
Totaal = -900

Periode 01-01 t/m 31-10 ( 2500 / 3000 ) * -900 * €0,30 = -€225,-
Periode 01-11 t/m 31-12 ( 100 / 3000 ) * -900 * €0,60 =- €18,-

Totaal €225,- + €18,- = €€243,-
Ik hoop dat dat de berekening gaat zijn maar gezien het min of meer ter interpretatie bij de leverancier ligt heb ik er mn twijfels over. Heb onze leverancier Essent er ook over geprobeerd te bellen maar dat is kansloos; "het is te druk, we verbreken de verbinding" is wat je te horen krijgt :')

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
NoepZor schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:24:
Ik ben weg bij Budget Energie, we hebben sinds begin deze maand zonnepanelen. Ik ga een eventuele uitspraak over het salderen niet afwachten. Mijn tekort in de winter kan ik bij een andere maatschappij mooi verrekenen met het overschot straks in het voorjaar.
Mag ik vragen waar naar toe en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sincere1983 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:48:
[...]

Belangrijker is jouw eigen situatie. Heb je overschot, kies je voor een leverancier die jaarlijks saldeert en een hoge TLV biedt, is je verbruik hoger, ga je naar de goedkoopste.

En omdat nu de periode komt waarin voor de meeste mensen het verbruik hoger is dan de opwek, kun je ook nog deze periode eerst overbruggen bij de goedkoopste (hoeft niet eens jaarlijks te salderen) en zodra je weer meer opwekt dan verbruikt, ga je over naar degene met een hoge TLV.
Wel is het zo dat als je kiest om deze periode te overwinteren bij de goedkoopste en daarna overstapt, je dus helemaal niet saldeert, maar je verbruik betaald.
Persoonlijk zou ik altijd gaan voor salderen en dus kijken voor een jaarlijkse saldeerder met of hoge TLV (meer opwek) of laag levertarief (meer verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:26
Is het ook mogelijk twee energiecontracten te nemen waarbij 1 voor afname en 1 voor teruglevering?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stoffa schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:51:
Is het ook mogelijk twee energiecontracten te nemen waarbij 1 voor afname en 1 voor teruglevering?
Vanaf 2025 wel. Dat komt namelijk in de nieuwe energiewet te staan.
Op dit moment kan het ook, maar dan moet je een 2e slimme meter aanvragen.

Ik heb dat onlangs gedaan en heb nu Innova met 91 ct terugleververgoeding op 1 slimme meter en ik koop stroom in via dynamische tarieven op de andere slimme meter. Dit levert mij een paarduizend euro extra opbrengst op per jaar.

Meer info over extra slimme meter aanvragen: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Sincere1983 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:48:
[...]

Ik ben naar Engie gegaan. Ik heb sinds begin oktober zonnepanelen, mijn tekort in de komende winter kan ik met jaarlijks salderen dan compenseren in het komende voorjaar. Daarnaast wekken we te veel op en is de terugleververgoeding tot nu toe nog gelijk aan het kale leveringstarief. Of dit allemaal zo blijft is natuurlijk afwachten, maar dat zien we dan wel weer :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldhuizen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 11:00
ik overweeg ook een overstap van BE naar ENGIE. ( of Consumer united , = ook ENGIE)
twee keer per jaar tariefwijziging en jaarlijks salderen tegen gelijke teruglever vergoeding tov levertarief, tenminste dat is nu nog zo , ze geven wel aan dat dit in de toekomst kan veranderen. Maar dat zien we dan inderdaad wel weer.

[ Voor 7% gewijzigd door veldhuizen op 07-11-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Ik overweeg die overstap dus ook.
Of er wat verandert in TLV in de toekomst maakt me niet zoveel uit. Het overschot zal ik vanaf eind Q1 toch gaan gebruiken voor mijn hybride warmtepomp.
Dat maakt de beslissing nu over te stappen ook wat lastiger omdat het overschot van deze zomer dus nu niet voor komende winter kan gebruiken maar ik naar waarschijnlijkheid niet meer overschot ga hebben in de komende periode (aangezien de warmtepomp dan hopelijk er is).

Ik zie ook echt door de bomen het bos niet meer.
Ik wil graag de beste keuze maken maar het word er ook niet makkelijker op.

We zitten dus bij BE, hebben zonnepanelen sinds eind april (4800kWh opbrengst per jaar, huidige elektraverbruik 3500kWh met een hybride warmtepomp onderweg die hopelijk maart 2023 uiterlijk staat, overschot zal dus daarna verbruikt worden).

Is het nou handig om al over te stappen ja/nee? En wat is nou de beste keuze,
is dat in de tabel weergegeven in Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? degene met het laagste 'normale' tarief?
En is het dan handig voorlopig gas nog wel even bij BE te houden?

Sorry, maar het is niet echt mijn 'stof' en hoop dat iemand me duidelijkheid kan verschaffen.

[ Voor 45% gewijzigd door Sincere1983 op 07-11-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@veldhuizen Best grote verschillen in de reviews van die twee.
Verrassend veel fouten (wrs door de drukte) over de datum ingang waardoor bijv. een offerte aabiedingstermijn overschreden wordt, vooral bij ENGIE.
https://nl.trustpilot.com/review/www.engie-energie.nl?page=1
https://nl.trustpilot.com/review/www.unitedconsumers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:31

Antonio di

a mi me dijeron que si

Budget Energie heeft ook weer een artikel/(strafje) gehaald van de consumentenbond, zie:
https://www.consumentenbo...237&mid=100003369&jb=451&

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Vanavond ook o.a. Budget Energie in RADAR (Avro/Tros) 20:30 uur op NPO1, zie:
https://radar.avrotros.nl...sbrief+maandag+7+november

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Het verbaast me dat er hier nog steeds mensen zijn die bij Budget zitten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

psy schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:04:
Mij niet. Als ik bij Budget zat zou ik er ook nog steeds zitten. Ik heb vertrouwen in de juridische strijd en dat die niet alleen gewonnen zal worden maar dat de maandelijkse saldering ook teruggedraaid zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb 15 panelen had in Okt nog 40KWu over en een vast contract t/m 4 juli 2022 jl.
Je vaste klantvoordeel tarief bij "geen vast contract" vervalt als je voor de jaarfactuur vertrekt bij Budget Energie (BE).
Mijn jaar factuur komt 2 januari 2023 . Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik in december netto stroom betalen, dus een beetje verlies leiden(of is het lijden :( ). Maar het is wel mij voornemen te vertrekken als BE niet stopt met de maandelijkse saldering verrekening.

Ik heb vanaf 1990 meerdere keren mee gemaakt dat de wetgever met "terugwerkende" kracht regels/wetten aanpast (van groensparen, levenverzekering condities, tot pensioenaanvulling) voor de gewone consument.

De minister moet niet bang zijn gewoon dreigen met ingang van scherpe regels met terugwerkende kracht. Bij de consument/particulier hebben ze er geen probleem mee. Niet bang zijn voor die Energie Bedrijven .

Ook moet die het salderen gewoon verlengen na 2025 als straf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

Ach ik maak het jaar af bij Budget Energie in de hoop dat de rechtszaak dan een uitslag heeft. Maar vanaf 1 januari zit ik bij UnitedConsumers. Hoge terug lever vergoeding de verdere prijs boeit niet ivm het energie platform aankomend jaar. Maar nooit meer BudgetEnergie in de toekomst. Bevalt me echt niet hoe ze nu met je om gaan als klant en dat na dik vijf jaar klant geweest te zijn bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Budget Energie zit straks aan tafel bij Radar op Nederland 1 (of hoe heet dat tegenwoordig?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Budget energie gaat toch per jaar salderen en doet dat met terugwerkende kracht

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 07-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Budget Energie is OM. Ze gaan jaarlijks salderen, net in RADAR. Met terugwerkende kracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Interessant. Nu vraag ik me af hoe ze dan bij maandelijkse contracten, jaarlijks gaan salderen. Dat wordt vast niet uitgelegd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bisamrat

Bisamrat

komt wel goed schatje

Maar alle klanten welke snel overgestapt waren na augustus kunnen dus fluiten naar hun centen. Ben blij dat ik besloten had te wachten tot eind van het jaar.

Moet toch zeggen dat de directeur wel ballen heeft om uiteindelijk in de uitzending te zitten. Uiteraard pas nadat ze besloten hebben alles terug te draaien. Maar dan nog had dit ook via een persbericht gekunt.

[ Voor 40% gewijzigd door Bisamrat op 07-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja BE gaat meteen klagen over de kosten. Erg voorspelbaar hoor.

Inderdaad Radar zegt het goed, BE kan niet zomaar eenzijdig de salderingsregeling de nek omdraaien.

[ Voor 44% gewijzigd door psy op 07-11-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

S'zomers een duur el contract en s'winters een goedkoop el contract, zou dat werken?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bisamrat schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
Maar alle klanten welke snel overgestapt waren na augustus kunnen dus fluiten naar hun centen. Ben blij dat ik besloten had te wachten tot eind van het jaar.
Ik heb ook gewacht . Ik dacht ik wacht even tot de publieke storm effect heeft. Dat werkt wel (wel klanten kwijt). Rechter kan jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

T-8one schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:12:
S'zomers een duur el contract en s'winters een goedkoop el contract, zou dat werken?
Het is gewoon lastig voor elkaar te krijgen. Als je dat lukt, ja dan zou het prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisamrat

Bisamrat

komt wel goed schatje

T-8one schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:12:
Ik denk dat we uiteindelijk alleen nog contracten krijgen met dag prijzen. Dat kan nu al bij enkele energiemaatschappijen. Je hebt niks voor niks dat iedereen straks verplicht een ‘slimme’ meter moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Bisamrat schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat we uiteindelijk alleen nog contracten krijgen met dag prijzen. Dat kan nu al bij enkele energiemaatschappijen, je hebt niks voor niks dat iedereen straks verplicht een ‘slimme’ moet hebben.
Op zich logisch, die salderingsregeling is erg royaal en maakt van het net een gratis accu.
Dan gaan we zelf energie opslaan in boilers of accus.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bisamrat schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat we uiteindelijk alleen nog contracten krijgen met dag prijzen. Dat kan nu al bij enkele energiemaatschappijen, je hebt niks voor niks dat iedereen straks verplicht een ‘slimme’ moet hebben.
Daarom ben ik nu Home Assistent aan het inrichten. Zodat ik intraday inzicht krijg in verbruik en productie (zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Radar vertelde ook dat het niet letterlijk in de wet stond maar dat de ACM het wel zo beschouwde en Jetten dat nog een tijdje geleden herhaalde, dat salderen per jaar wel in de geest van de wet is.
Daar heeft BE dus "gebruik" van gemaakt om er een eigen draai aan te geven en wrs zijn ze er nu alleen erop terug gekomen ivm de imago schade....

Ook iets eerder in die zending hoe er met de case HEM en Essent omgegaan werd dat er alleen maar afspraken waren waar in termen als eerlijkheid, transparantie etc gebruikt werden.
Wat een zachte boter zulke afspraken, veel te rekbare begrippen, en das dan onze overheid/ACM die zulke contracten/wetgeving goedkeurt en dus lopen HEM en Essent lachend weg met een dikke zak met extra geld...

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 07-11-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

route99 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:19:
Radar vertelde ook dat het niet letterlijk in de wet stond maar dat de ACM het wel zo beschouwde en Jetten dat nog een tijdje geleden herhaalde, dat salderen per jaar wel in de geest van de wet is.
Daar heeft BE dus "gebruik" van gemaakt om er een eigen draai aan te geven en wrs zijn ze alleen erop terug gekomen ivm de imago schade....
Kans is ook groot dat de grootste kostenposten reeds vertrokken zijn (de mensen met heel veel zonnepanelen.. de mensen die in de zomer veel opwekken en dat in de jacuzzi en sauna stoppen in de winter :+ ). De schade zal dan waarschijnlijk ook niet zó groot zijn voor BE.

Die ‘salderingsschade’ krijg je natuurlijk niet vergoed als je zelf bent opgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Nu online
Die ‘salderingsschade’ krijg je natuurlijk niet vergoed als je zelf bent opgestapt.
Dat is een interessant juridisch vraagstuk of je die schade niet alsnog bij hun kan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Glashelder Mss hebben ze het daarom express tot nu opgerekt?
Tis wel erg riskant... het is bepaald niet zo makkelijk om er met een geschikte differentiaal vergelijking in te schatten wanneer je er financieel agv dit (opstappen van die groep) en de imagoschade het verschil optimaal kunt minimaliseren tav de totale schade....
Daar lijken me nogal bloedlinke aannames voor nodig.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat dat wel meevalt.

De gemiddelde consument heeft een zeer kort geheugen. Veel te kort eigenlijk. Kijk naar bedrijven als Max ICT. Die bestaan ook nog steeds :+

Paar goede aanbiedingen en de klanten stromen weer binnen. Wat dat betreft zouden we als consumenten veel beter af zijn als we veel meer georganiseerd zijn en ruggengraat tonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

psy schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
Interessant. Nu vraag ik me af hoe ze dan bij maandelijkse contracten, jaarlijks gaan salderen. Dat wordt vast niet uitgelegd.
Jouw vraag is niet behandeld in RADAR .

Ik heb per jaar een overschot van rond de 200KWu , dus teruggeleverd aan het NET.
Tot 4 juli 2022 had ik een vast contract bij BE en daarna variabel.
Wat krijg ik voor die 200KW??

Voor mensen die ook zonnepanelen hebben maar geen overschot op jaarbasis.
Wat moeten ze bij gaan betalen over welke tarieven??

Ik denk dat ze middelen of een 'zwaarte toekennen".

De directrice van BE dacht wel dat de mensen die in jan. 2023 een jaarrekening krijgen daarin een "correcte" jaar saldering zullen krijgen. Voor de "terugwerkende kracht" groep wist ze nog niet wanneer dit verrekend zou gaan worden.

Nog leuk punt om in dit Forum te volgen jouw vraag en het antwoord daarop!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Misschien vind je hier antwoorden.
https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Nee nog niet.
Er staan nog steeds voorbeelden op de Budget Energie (BE) Website met wat je terugkrijgt, waarbij:
ze 1 "normaal-tarief" en 1 "dal-tarief" hanteren voor netto teruglevering over 1 jaar.
Ik heb nu echter sinds Juli 2022 12 verschillende teruglever-tarieven ontvangen van BE.
Welke teruglever tarieven gaan ze gebruiken:
-- Je kunt gaan afstrepen, start bij de duurste -teruglever tarieven, dan de een na duurste etc.
-- Je kunt een gemiddeld tarief nemen over die maanden.
-- Je kunt ook nog een "zwaarte" toekennen afhankelijk van de hoeveel terug levering c.q. verbruik
....per maand
-- .. etc...

Bij dubbele meter zit je ook nog met salderen van "over" bij "normaal tarief tijden" en "verbruikt" bij "dal-tarieven tijden" op jaarbasis. Hoe saldeer je dit weer en dan weer al de boven genoemde variaties??.

Voor mij is het nog iets gecompliceerde omdat ik altijd vaste contracten had (vaste prijzen) bij BE maar nu voor het eerst (gedwongen) per 4-juli-2022 over ben gegaan op variabele tarieven en per 2 jan-2023 de jaarrekening krijgt. Ik ga eens "spitten" in oude BE jaar-rekeningen om te zien wat ze met 4 tarieven ( 2 x normaal, 2 x dal ) van 2 verschillende vaste contracten bij mij hebben gedaan in het verleden op 1 jaar afrekening.

Kortom de vraag van @psy is nog niet beantwoord volgens mij door BE.

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 08-11-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Bisamrat schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
Sorry, ik heb mogelijk wat gemist, maar waarom kunnen we fluiten naar ons geld?
Ik heb net het klachtenformulier nog maar eens ingevuld, maar ik ga ervanuit dat ook mijn afrekening verbeterd word inzake salderen.

Daarna heb ik nog een 1000KWh over die alleen TLV krijgt ipv deze winter opgebruikt wordt, maar goed, dat is dan maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08
cybermaus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:59:
[...]

Sorry, ik heb mogelijk wat gemist, maar waarom kunnen we fluiten naar ons geld?
Dat zie ik ook niet. Er staat bij BudgetEnergie 'Jaarnota/Eindnota' genoemd. En een eindnota heb je wanneer je voortijdig opzegt.... dus dat zou ook voor vroegtijdige opzeggers gewoon gecorrigeerd moeten worden, althans zo lees ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Antonio di schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:16:
[...]
Er staan nog steeds voorbeelden op de Budget Energie (BE) Website met wat je terugkrijgt, waarbij:
ze 1 "normaal-tarief" en 1 "dal-tarief" hanteren voor netto teruglevering over 1 jaar.
Ik heb nu echter sinds Juli 2022 12 verschillende teruglever-tarieven ontvangen van BE.
Maar, wettelijk gaat dit niet over tarieven, maar over telwerken.
Je hebt maar twee telwerken, dal en normaal.

Dat BE dit gemakshalve met tarieven verward, en daarna denkt ook de wijzigende tarieven op dezelfde wijze te corrigeren is niet geheel volgens de wet. Salderen is over de kWh, en kan eventueel beargumenteerd worden per telwerk per kWh, maar niet per tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
T-8one schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:18:
[...]
Op zich logisch, die salderingsregeling is erg royaal en maakt van het net een gratis accu.
Dan gaan we zelf energie opslaan in boilers of accus.
Ik haak hier even op aan, want in het BE topic komt dit ook steeds terug.

De bestaande salderingsregeling is naar mijn mening maatschappelijk gezien niet houdbaar. Er zijn nu eenmaal kosten gemoeid met energielevering en de eigenaren van zonnepanelen halen naar mijn mening via de salderingsregeling met de huidige prijzen een disproportioneel voordeel.

Compleet rechtmatig overigens, want het is bedoeld als stimulering voor het aanschaffen van zonnepanelen, maar het is wel belangrijk voor de eigenaren om zich te realiseren dat de mensen zonder zonnepanelen nu deels opdraaien voor de kosten. Je kunt uiteraard ook redeneren dat het niet disproportioneel is om dat voordeel te halen tov anderen omdat de overheid het toestaat, maar dat gaat voorbij aan de morele en maatschappelijke aspecten zoals grote groepen die helemaal geen zonnepanelen kunnen aanschaffen bijvoorbeeld.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 22:02
Real schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ik haak hier even op aan, want in het BE topic komt dit ook steeds terug.

De bestaande salderingsregeling is naar mijn mening maatschappelijk gezien niet houdbaar. Er zijn nu eenmaal kosten gemoeid met energielevering en de eigenaren van zonnepanelen halen naar mijn mening via de salderingsregeling met de huidige prijzen een disproportioneel voordeel.

Compleet rechtmatig overigens, want het is bedoeld als stimulering voor het aanschaffen van zonnepanelen, maar het is wel belangrijk voor de eigenaren om zich te realiseren dat de mensen zonder zonnepanelen nu deels opdraaien voor de kosten. Je kunt uiteraard ook redeneren dat het niet disproportioneel is om dat voordeel te halen tov anderen omdat de overheid het toestaat, maar dat gaat voorbij aan de morele en maatschappelijke aspecten zoals grote groepen die helemaal geen zonnepanelen kunnen aanschaffen bijvoorbeeld.
Ik kan niet achter de voordeur bij leveranciers kijken maar het feit dat sommigen vrijwillig flink betalen voor zonnestroom geeft wel aan dat het niet zo simpel ligt. De tlv kunnen ze immers ook laag zetten.

Wat betreft het salderingsdeel zal je deels gelijk hebben. De 'waarde' van zonnestroom vind ik lastig bepalen. Is het simpelweg de spotprijs (die ook negatief kan worden) of moeten we meenemen wat de prijs van stroom zou zijn bij schaarste van particuliere zonnestroom. (Een hele bewolkte dag bijv.) Een groot deel van het jaar zorgt het voor lagere prijzen voor iedereen lijkt mij.

Ik sta zelf op het punt om van mijn aflopende 1jarig contract bij Greenchoice (1dec) over te stappen. Opwek/verbruik redelijk in verhouding (2500kwh). Ik zou dus eigenlijk een leverancier willen die gewoon netjes jaarlijks per kWh saldeert, prijzen niet zo van belang. Momenteel heb ik United consumers op het oog. Heeft iemand ervaring met de salderingswijze van deze partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

cybermaus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:29:
[...]

Maar, wettelijk gaat dit niet over tarieven, maar over telwerken.
Je hebt maar twee telwerken, dal en normaal.

Dat BE dit gemakshalve met tarieven verward, en daarna denkt ook de wijzigende tarieven op dezelfde wijze te corrigeren is niet geheel volgens de wet. Salderen is over de kWh, en kan eventueel beargumenteerd worden per telwerk per kWh, maar niet per tarief.
Klopt helemaal. De wet is over KWh dat is duidelijk.
Het gaat alleen over wat betaal of ontvang je (welk geld tarief/tarieven bij gebruik van zonnepanelen) Als Budget Energie (BE) vasthoudt aan maandelijkse geld tarieven en toch KWh gaat salderen op jaarbasis i.v.m. met teruglevering aan NET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie
  • Laatst online: 23-02-2023
Antonio di schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:03:
[...]

Klopt helemaal. De wet is over KWh dat is duidelijk.
Het gaat alleen over wat betaal of ontvang je (welk geld tarief/tarieven bij gebruik van zonnepanelen) Als Budget Energie (BE) vasthoudt aan maandelijkse geld tarieven en toch KWh gaat salderen op jaarbasis i.v.m. met teruglevering aan NET.
BE saldeert geen KWH tegen KWH. Ben in maart overgestapt van BE naar NLE en zag toen dat BE afrekent tegen euro’s….
Dit doet BE al geruime tijd en denk niet dat ze dat nu ineens gaan wijzigen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Newbie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:
[...]
BE saldeert geen KWH tegen KWH. Ben in maart overgestapt van BE naar NLE en zag toen dat BE afrekent tegen euro’s….
Dat gesaldeerd moet worden in Kwh staat nu juist in de wet aangegeven en is geen discussie over mogelijk, ook dit is iets dat BE niet juist doet en zal men ook hierin zich aan de wet moeten gaan conformeren. Hadden wij maar een orgaan die hier op toe ziet... o wacht. :F

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie
_Dune_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:17:
[...]

Dat gesaldeerd moet worden in Kwh staat nu juist in de wet aangegeven en is geen discussie over mogelijk, ook dit is iets dat BE niet juist doet en zal men ook hierin zich aan de wet moeten gaan conformeren. Hadden wij maar een orgaan die hier op toe ziet... o wacht. :F
Dit staat op hun website nu:

We corrigeren alle nota’s na 1 juli 2022 waarbij er per maand is gesaldeerd. Op de nota’s van vóór deze periode was de terugleververgoeding 100% van het leveringstarief. Hierdoor is een correctie op die facturen niet nodig.

Oftewel in euro’s en niet in KWH….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Newbie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:57:
[...]

We corrigeren alle nota’s na 1 juli 2022 waarbij er per maand is gesaldeerd. Op de nota’s van vóór deze periode was de terugleververgoeding 100% van het leveringstarief. Hierdoor is een correctie op die facturen niet nodig.

Ok, maar nu de volgende situatie...

Ik ben voor het maandelijks salderen weggegaan. Heb daardoor op 6 september een eindafrekening gehad over drie maanden.
Deze is op zich wel gesaldeerd (lees: ik heb elke maand meer teruggeleverd dan verbruikt), maar het teruggeleverde is verrekend tegen 50%.

Ik zie dit niet gecorrigeerd worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Newbie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb Feb-Jun ~1000kWh verbruikt (en nul teruggeleverd)
Ik heb Juli-Aug ~1800kWh teruggeleverd, waarvan al 500 of zo verbruikt/gesaldeerd. Nog 1300 te gaan

Dus ik ga mooi niet mee met de gedachte dat de maanden voor Juli niet gecorrigeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Newbie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb e.e.a. nagekeken in mijn jaarafrekening van Budget Energie (BE) januari 2022. Dit betreft een jaarafrekening van 3 januari 2021 t/m 2 januari 2022. In die periode had ik een 2 contracten met vaste prijs en een Dubbel meter (NORMAAL en DAL). Dus 4 geld-tarieven van KWh verbruik/teruglevering:
Contract 1) 5 juli 2020 t/m 4 juli 2021
Contract 2) 5 juli 2021 t/m 4 juli 2022
Er worden duidelijk KWh gesaldeerd voor NORMAAL en voor DAL apart. De 2 contracten maakt hier niets voor uit (wordt gewoon door gesaldeerd).
Het netto "OVER" (terug aan net) aan NORMAAL wordt niet in KWh gesaldeerd met KWh DAL.
Je krijgt het "gunstiger geld tarief voor alle KWh OVER (terug naar net)
Je betaald het lagere geld tarief (t.o.v het NORMAAL) van netto KWh DAL.
Dit is iets gunstigere voor mij in dit geval (krijg iets meer geld) als dat er eerst gesaldeerd zou zijn in KWh tussen NORMAAL en DAL (kale prijzen zonder toeslagen, BTW).
Zie toegevoegde foto jaarafrekening BE.

Zou BE vanaf 1 juli 2022 (ik ben variabel sinds 5 juli 2022) weer dezelfde methodiek toepassen dan zou ik voor mijn KWH OVER op NORMAAL een gemiddeld (gewogen dagen ??) geld tarief krijgen van 8 periodes (3-01-2022 t/m 4-7-2022, jul. 2022, aug. 2022, sep. 2022, okt. 2022, nov. 2022, dec. 2021, 2 dgn jan. 2023). Zij zeggen dat dit 50% is van het tarief dat ik EX BTW betaal. Hoe het dan met mijn DAL verrekend gaat worden, is nog niet duidelijk voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n9RVovduv8IVhJ-ewV0TiKu4eA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPK7dIgwtMsiKiwTwXEii9Yb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luno
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 22:17
Ik begrijp emotioneel de argumenten van beide kanten (zo is de wet versus ’s zomers is er meer zon).
Wat imho essentiëler is: 1 KWh kost xx aan m³gas en/of kolen. Maakt niet uit of die KWh in juni gemaakt wordt of in december. En of ik de KWh in juni/december opwek met zonnepanelen ik bespaar daarmee die xxx gas/kolen. Dus dat is onafhankelijk jaargetijde.
Normaal zouden prijzen van kolen/gas het hele jaar door constant moeten zijn. Het is geen seizoengroente die alleen in de zomer groeit. Dat nu de gasprijzen in de winter hoger zijn is niet omdat er in de winter minder gas/kolen zijn. Die winter piek is omdat er nu een discrepantie is tussen aanbod en vraag. Maar die is normaal niet van toepassing.
Dus wat ik opwek is, normaal, even belangrijk of dat zomers of ’s winters is (qua besparing voor de leverancier van KWh). Dus: jaarbasis is juist.

Voor overproductie (meer opwekken dan gebruik) kan ik me voorstellen dat er een klein percentage ingehouden wordt, dan hoef jij niet als particulier de KWh te verkopen met alle gedoe van dien.
Dat zou, en dat is het plan voor 2024 en later ook kunnen gelden voor alle opgewekte energie. Maar dan nog tegen een redelijke vergoeding van zeg 90%.
Just my 2 cents of wisdom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newbie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFMxMfsrJ49-C42DVa9KomkXg64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcYvKWHUACuVyKHjj1ilYMnZ.png?f=fotoalbum_large

Hier duidelijk te zien dat ze dus geen kWh salderen bij variabel contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Newbie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:25:
[Afbeelding]

Hier duidelijk te zien dat ze dus geen kWh salderen bij variabel contract
Ik kan het door jouw getoonde type overzicht niet vinden bij mijn eigen "MijnBudget" van Budget Energie.
Waar heb je die gegevens vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newbie
Antonio di schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ik kan het door jouw getoonde type overzicht niet vinden bij mijn eigen "MijnBudget" van Budget Energie.
Waar heb je die gegevens vandaan?
Bij facturen en dan specificatie..incl of excl. btw
Staat heel klein met onder de tekst nota.
Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste