Overigens heeft dubbeltarief natuurlijk niks te maken met het type meter dat je hebt. Dat is een contract afspraak die je maakt met je leverancier. Een slimme meter kan ook gewoon enkeltarief aan.
Het is allemaal een interpretatiekwestie. Er wordt immers per telwerk netjes per jaar in kWh's gesaldeerd.emielbf schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:15:
ik heb een paar weken geleden op de site van de ACM gelezen dat ze salderen per telwerk ' acceptabel' vinden, terwijl het dat natuurlijk niet is want salderen ging over kWh's, niet over geld. Inmiddels kan ik die uitspraak niet meer vinden, waarschijnlijk zijn ze zelf ook tot die conclusie gekomen ;-)
Overigens heeft dubbeltarief natuurlijk niks te maken met het type meter dat je hebt. Dat is een contract afspraak die je maakt met je leverancier. Een slimme meter kan ook gewoon enkeltarief aan.
Onderin deze pagina is een overzicht te vinden van hoe de verschillende leveranciers omgaan met dubbele telwerken.
En dan zie je dat er nogal wat smaken zijn...
Uit de reactie haal ik dat teruggeleverde energie contant gemaakt wordt voor het dan geldende uurtarief. Op de eindafrekening wordt dit op jaarbasis verekend met de afgenomen energie. Dat klinkt logisch, maar ik lees ook in dit topic dat er eigenlijk verekend zou moeten worden op basis Kwh. Ik kan dat laatste alleen niet terugvinden in de gewijzigde wetsnota.
Het lijkt mij dan dat Energyzero gelijk heeft, maar aangezien hier ook wel gemeld wordt dat terugleveren verekend zou moeten worden op basis van Kwh twijfel ik toch.
Kan iemend dit verduidelijken?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Krijgen we dat weer. Was ik van BE naar Engie gegaan vanwege maandsalderen, blijkt Engie mij straks per dag/nacht telwerk te gaan salderen (het eerste overzicht moet nog komen).Jovatov schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:36:
[...]Het is allemaal een interpretatiekwestie. Er wordt immers per telwerk netjes per jaar in kWh's gesaldeerd.
Onderin deze pagina is een overzicht te vinden van hoe de verschillende leveranciers omgaan met dubbele telwerken.
Met een Warmtepomp is het niet naar de nacht kunnen schuiven bijna net zo erg als het niet naar de winter kunnen schuiven. Ik ga zo maar bellen om een enkelmeter ervan te maken.
De energieleveranciers (lees: facturatie en baantjesmachines) doen maar gekke sprongen om de winst een beetje op peil te houden! Zonet begrepen van BudgetEnergie dat een klachtenformulier invullen met betrekking tot de salderingsregeling toch geen nut heeft, want die klachten daar doen ze toch niks mee. "Klantenservice"cybermaus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Krijgen we dat weer. Was ik van BE naar Engie gegaan vanwege maandsalderen, blijkt Engie mij straks per dag/nacht telwerk te gaan salderen (het eerste overzicht moet nog komen).
Met een Warmtepomp is het niet naar de nacht kunnen schuiven bijna net zo erg als het niet naar de winter kunnen schuiven. Ik ga zo maar bellen om een enkelmeter ervan te maken.
Als dat zo is dan is die link van @Jovatov van gaslicht.com niet altijd correct.
Edit: waarschijnlijk bedoeld ze dit. Maar 's avonds is natuurlijk nog geen dal-tarief. Dat gaat pas om 21h00 in (bij mij, elders geloof ik zelfs pas om 23h00) Ik ga dezelfde vraag nog eens in de chat stellen, zodat ik een schreenshot kan nemen.
Edit2
Nee, de chat is duidelijker en ondubbelzinnig. De juffrouw aan de telefoon was misleidend/incorrect:
Dus wel degelijk per tariefgroep. Ik ben per direct naar een enkeltarief gegaan.Daarbij wordt gekeken naar hoeveel kWh levering en teruglevering er in die tariefgroep(hoog/laag) was. Dit wordt met elkaar weggestreept en een verschil in die tariefgroep(hoog/laag) moet dan nog betaald worden/krijg je van ons terug.
[ Voor 88% gewijzigd door cybermaus op 18-10-2022 10:33 ]
Per 15 nov krijg ik 18 zonnepanelen. Ik vermoed dat ik 1500 tot 2000 KWh ga terugleveren. Ik ga met een airco verwarmen waardoor salderen per jaar voor mij van belang is. Ik zit op dit op een variabel contract bij Budgetenergie. Die geven ook vandaag aan door te gaan met het maandelijks salderen.
Gezien het komende prijsplafond zit ik nu heel erg in twijfel om over te stappen. Is het verstandig om nu over te stappen naar een leverancier die netjes per jaar saldeert? En dan de hoge gasprijs voor deze 2 maanden te accepteren?
Ik ga in de komende maanden veel stroom verbruiken voor het verwarmen.
Stap in dat geval over voor alleen stroom.Koning88 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:44:
Gezien het komende prijsplafond zit ik nu heel erg in twijfel om over te stappen. Is het verstandig om nu over te stappen naar een leverancier die netjes per jaar saldeert? En dan de hoge gasprijs voor deze 2 maanden te accepteren?
Tegen dat je panelen af zijn, zal je de eerstkomende maanden geen saldi overhebben om te salderen. Het is dan al winter. Je kan dus overwegen eea eens af te wachten. Er is een rechtzaak gaande. De wet wordt verduidelijkt.
Besluit tegen februari eens. Tenzij je nu al over wilt vanwege sec de kWh prijs, maar daarin is BE best wel goed.
cybermaus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:49:
@Koning88
Tegen dat je panelen af zijn, zal je de eerstkomende maanden geen saldi overhebben om te salderen. Het is dan al winter. Je kan dus overwegen eea eens af te wachten. Er is een rechtzaak gaande. De wet wordt verduidelijkt.
Besluit tegen februari eens. Tenzij je nu al over wilt vanwege sec de kWh prijs, maar daarin is BE best wel goed.
Ja, daar heb je dan weer gelijk in. Jouw situatie is anders, aangezien je nog niets heb opgebouwd de afgelopen maanden.
Dan weet ik het ook niet. De minister heeft aangegeven de wet de verduidelijken, maar hoe snel dat gaat? Voor jouw zou het dan moeten gebeuren voor je Airco's in gebruik genomen worden. Tja, dan heeft @mdvmine mogelijk gelijk: bekijk de beste aanbieders, en stap evt alleen met electra over.
Of, hoop erop dat de minister snel is, en dat evt één maand geen heel groot probleem is (ook om niet elke maand opnieuw te moeten overstappen).
Zit je aan een vast contract vast? Of waarom zou je nu niet overstappen?*Bisamrat schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:02:
Helaas zit ik dan wel weer bij BudgetEnergie, benieuwd hoe ze het gaan salderen als ik mijn meterstanden doorgeef begin volgend jaar (iets met schattingen lees ik steeds). Volgend jaar maar overstappen en puur naar de gas prijs kijken.
Je kunt ook gas en stroom bij verschillende leveranciers onderbrengen.
Ik krijg sinds gisteren stroom (of eigenlijk voornamelijk de TLV) van UC en ben bij BE weg. Ik heb nog een oude Ferrarismeter, ik heb netto teruggeleverd, dus ben heel benieuwd naar de eindafrekening.
Die zal ik tzt zeker hier delen!
*Bedenk me nu, als de wet aangepast wordt en de procedure bij de rechtbank in ons voordeel is, het misschien wel handiger is om te blijven, want dan moeten ze wel correct salderen. Als je nu gaat, doen ze wellicht maar wat. En moet je dus achteraf er achteraan.
Meten is weten en dan gaan rekenen.Koning88 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:16:
Dank voor het meedenken. Is het niet zo als ik per 15-11-2022 overstap en daar een jaar blijf dat deze maanden dan gesaldeerd worden over het contractjaar? Als ik in feb of later overstap zijn de kosten in deze maanden dan volledig voor mijzelf toch?
[...]
Je moet weten of je met je panelen iedere maand iets overhoudt en of dat veranderen gaat met de Airco en voor hoeveel. Budget Energie houd de maand-standen online voor jouw beschikbaar (wettelijke plicht) dus met die cijfers (afhankelijk hoe lang je bij hun zit, anders naar de vorige energie-leverancier) en men een schatting van maandelijkse te verwachten zonnepanelen opbrengsten en Airco gebruik kun je dan gaan rekenen. Het blijft wel moeilijk het weer voor zon en kou te voorspellen.
Overstappen is nu moeilijk je krijgt vaak duurdere tarieven.
Mijn Buurman zit bij Eneco (saldeert op jaarbasis) met een flexibel contract en gaat nu 2,65 euro voor gas betalen. Nieuwe Eneco klanten 4,60 euro per M3. De geliberaliseerde markt werkt gewoon hoe het hun uitkomt voor de winst
Ik zit ook met dat zelfde issue als jij bij Budget Energie maar heb al 9 jr zonnepanelen 15 zonepanelen, dus kan iets beter rekenen met "echte histories panelen opbrengsten" bij mij woning t.o.v. aantal zonuren.
Ik geloof wel dat er nog de wettelijk mogelijkheid bestaat "het doorgeven van meterstanden" UIT te zetten . Budget Energie wordt dan afhankelijk van jouw doorgegeven standen of moet maandelijks een meter opnemer langs sturen) of wil je niet meer als klant!?
[ Voor 7% gewijzigd door Antonio di op 12-10-2022 13:29 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Je geeft zelf al antwoord op je vraagTruus01 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:12:
[...]
Zit je aan een vast contract vast? Of waarom zou je nu niet overstappen?*
Je kunt ook gas en stroom bij verschillende leveranciers onderbrengen.
Ik krijg sinds gisteren stroom (of eigenlijk voornamelijk de TLV) van UC en ben bij BE weg. Ik heb nog een oude Ferrarismeter, ik heb netto teruggeleverd, dus ben heel benieuwd naar de eindafrekening.
Die zal ik tzt zeker hier delen!
*Bedenk me nu, als de wet aangepast wordt en de procedure bij de rechtbank in ons voordeel is, het misschien wel handiger is om te blijven, want dan moeten ze wel correct salderen. Als je nu gaat, doen ze wellicht maar wat. En moet je dus achteraf er achteraan.
Mijn vaste contract loopt af op 24 Oktober bij BE en daarom ga ik overstappen naar Vattenfall, naar een variabel contract met saldering per jaar.Bisamrat schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:35:
[...]
Je geeft zelf al antwoord op je vraag. De reden dat ik nu niet direct overstap, is omdat ik de rechtszaak wil afwachten. Plus als je nu vertrekt je zo-ie-zo slecht uitkomt met salderen (beste maanden al achter ons). Dus hopen dat de rechter ons gelijk geeft en verplicht per jaar te doen als nog. En aangezien ze bij mij niet maandelijks kunnen uitlezen is dat in mijn voordeel
Ik blijf dan bij Vattenfall totdat ik quitte heb gespeeld met het verbruik vs teruglevering, dat zal waarschijnlijk ergens in Maart of April 2023 zijn en op dat moment stap ik weer over naar een leverancier die op dat moment de beste teruglever vergoeding heeft.
Ik zie geen voordelen om bij BE te blijven zitten en omgezet te worden naar een variabel contract met de kans dat ik een aantal maanden de volle mep moet gaan betalen totdat ze hun zaakjes op orde hebben.
Dat zie je goed. Jij bent niet gebonden aan teruggeleverde stroom die nog niet juist verrekend is.Koning88 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:16:
Dank voor het meedenken. Is het niet zo als ik per 15-11-2022 overstap en daar een jaar blijf dat deze maanden dan gesaldeerd worden over het contractjaar? Als ik in feb of later overstap zijn de kosten in deze maanden dan volledig voor mijzelf toch?
[...]
In jouw plaats zou ik voor gas blijven zitten als de prijs je bevalt, maar voor stroom per direct overstappen naar een aanbieder die
1) per contractjaar saldeert, en
2) een nette teruglever vergoeding betaald
Alleen heb ik dit jaar op telwerk1 nogal wat over wat ik teruglever voor een paar cent, en duur terug moet kopen op telwerk2, die manier van salderen klopt dus ook niet volgens de gedachte achter salderen.Jovatov schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:36:
[...]
Het is allemaal een interpretatiekwestie. Er wordt immers per telwerk netjes per jaar in kWh's gesaldeerd.
Gelukkig kon ik dit voorkomen en zit nu op 1 tarief en dat scheelt substantieel geld dit jaar.
Bedankt voor je reactie. Ik ben nu druk aan het zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik probeer meerdere topics op tweakers in de gaten te houden.guapper schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:22:
[...]
Dat zie je goed. Jij bent niet gebonden aan teruggeleverde stroom die nog niet juist verrekend is.
In jouw plaats zou ik voor gas blijven zitten als de prijs je bevalt, maar voor stroom per direct overstappen naar een aanbieder die
1) per contractjaar saldeert, en
2) een nette teruglever vergoeding betaald
per 1-1-2023 is alleen de TLV van belang wegens het prijsplafond en natuurlijk de saldering per jaar. Heeft iemand een overzicht gekregen welke partijen netjes per jaar salderen? Dat zou mijn zoektocht redelijk verkleinen..
Zie TS en er zijn geruchten dat VandeBron het niet netjes doet en dan door dal/normaal tarieven niet onderling te salderen, maar daar is nog geen bewijs van.Koning88 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:08:
Heeft iemand een overzicht gekregen welke partijen netjes per jaar salderen? Dat zou mijn zoektocht redelijk verkleinen..
In de link die ik eerder deelde staat (een eind naar beneden) een overzicht van hoe de verschillende energieleveranciers omgaan met dubbele telwerken. Ik tel zo vijf verschillende manieren.Truus01 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:21:
[...]
Zie TS en er zijn geruchten dat VandeBron het niet netjes doet en dan door dal/normaal tarieven niet onderling te salderen, maar daar is nog geen bewijs van.
Ik zit bij vandebron. Is het dan beter om het over te stappen op enkeltarief? Er vanuit gaande dat het überhaupt nog gewijzigd kan worden.Truus01 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:21:
[...]
Zie TS en er zijn geruchten dat VandeBron het niet netjes doet en dan door dal/normaal tarieven niet onderling te salderen, maar daar is nog geen bewijs van.
Op deze website staat ook het volgende:
https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/Als er tijdens normaaluren meer stroom verbruikt wordt dan er wordt opgewekt, wordt de opgewekte stroom bij elkaar opgeteld en vervolgens tegen het normaalverbruik gesaldeerd. De rest wordt dan gesaldeerd tegen dalverbruik. De energiebelasting van het totaalverbruik wordt met de energiebelasting van de totaal opgewekte stroom gesaldeerd.
Waarom moet vandebron er weer zo'n vage constructie van maken. Wat betekent dit. Dit is niet kwh voor kwh?
[ Voor 42% gewijzigd door banaliteit op 13-10-2022 21:45 ]
Wat is er precies mee mis?banaliteit schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
Waarom moet vandebron er weer zo'n vage constructie van maken. Wat betekent dit. Dit is niet kwh voor kwh?
Je onttrekt 1000 kWh en 1000 kWh en voert in 1500 kWh en 400 kWh. 1500+400 = 1900 daarvan trekken ze eerst de dure stroom af en dan de goedkope zodat je nog 100 kWh tegen dal tarief moet betalen.
Bij een dynamisch contract moet dat het zelfde moet werken als bij een conventioneel contract. In de wet staat dat het verbruik berekend moet worden door de onttrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit (salderen). Uit de parlementaire geschiedenis kan worden opgemaakt dat de wetgever bedoelde dat dit per jaar moet worden gedaan. De wet kan m.i. niet anders worden uitgelegd dan dat eerst het verbruik moet worden betekend en vervolgens voor dat verbruik moet worden betaald. De eenheid van elektriciteit is kWh en de eenheid van waarde is euro.Question Mark schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:09:
Heeft iemand een idee hoe salderen of terugleveren zou moeten werken bij een flexibel energiecontract.
De volgende werkwijzen zijn m.i. allemaal manieren om salderen (deels) te ontlopen:
- Het verbruik per telwerk berekenen en per telwerk een terugleververgoeding betalen.
- Het verbruik per periode berekenen en per periode een terugleververgoeding betalen.
- Het berekenen van het verbruik ten behoeve van de facturatie passeren door de waarde van de ontrokken en ingevoerde elektriciteit te verrekenen.
Ik heb hem niet helemaal gevolgd, maar gebaseerd op deze reactie lees ik duur tegen goedkope stroom als in euro’s. Salderen gaat en mag niet op basis van euro’s, salderen dient altijd op basis van KWh te gaan en dat kan prima met twee tellerwerken.alfatrion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:09:
[...]
Wat is er precies mee mis?
Je onttrekt 1000 kWh en 1000 kWh en voert in 1500 kWh en 400 kWh. 1500+400 = 1900 daarvan trekken ze eerst de dure stroom af en dan de goedkope zodat je nog 100 kWh tegen dal tarief moet betalen.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Het verbruik berekenen kan natuurlijk op basis van twee tellerwerken. Wanneer er twee telwerken worden gebruikt, dan wordt er feitelijk gesaldeerd per tijdsperiode. Het verbruik in de uren 7h tot 23 wordt op een telwerken 1 en 3 bijgehouden en het overige verbruik wordt op telwerken 2 en 4 bijgehouden._Dune_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:04:
Ik heb hem niet helemaal gevolgd, maar gebaseerd op deze reactie lees ik duur tegen goedkope stroom als in euro’s. Salderen gaat en mag niet op basis van euro’s, salderen dient altijd op basis van KWh te gaan en dat kan prima met twee tellerwerken.
Met de slimme meters kun je het verbruik ook per kwartier salderen. Immers de slimme meters zijn per kwatier uit te lezen, zodat je er achter kan komen wat het verbruik was tussen 12h en 12h15. Daarnaast kan het verbruik ook per maand berekenen. Dat is wat Budget Energie doet en waar een procedure overloopt. En je kan natuurlijk het verbruik op 15 ocktober tussen 15h en 15h15 berekenen.
De bedoeling van de saldering wetgeving is dat het totale verbruik per jaar wordt betekent door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit. In de bovenstaande voorbeelden wordt dat niet gedaan. De opgewekte elektriciteit in de zomer mag je in de winter gebruiken en de overdag opgewekte elektriciteit mag je s'avonds en in de nacht.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Een slimme meter heeft vier telwerken en saldeert niet.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:11:
Een slimme meter saldeert instantaan. Heeft niets met wanneer en hoe vaak hij uitgelezen wordt.
Jawel hoor, wat je opwekt en zelf verbruikt op een x moment wordt niet geregistreerd.alfatrion schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Een slimme meter heeft vier telwerken en saldeert niet.
Alles kan stuk.
in het geval van 1 fase ja. Maar bij 3 fase is het wel degelijk rekenkunde ipv natuurkunderemco_k schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:31:
@ds23man Dat is geen feature van een slimme meter maar natuurkunde: die gelijktijdige opwek en gebruik komen niet eens langs die meter.
De situatie is als volgt:
Ik heb een gasloos huis en verwarm met een warmtepomp.
Sinds gisteren heb ik 12 ipv 4 zonnepanelen (van totaal 1200 wattpiek naar totaal 4520 watt piek).
De levering was bij de vorige jaarafrekening: 2600 kWh normaal tarief en 3400 dal tarief. De teruglevering was in diezelfde periode 290 kWh normaal tarief en 130 kWh dal tarief.
Ik verwacht met de nieuwe panelen erbij ongeveer terug te leveren per jaar: 1100 kWh normaal tarief en 500 kWh dal tarief. Dit is een schatting gebaseerd op de teruglevering, maar ik heb geen idee hoeveel de 4 panelen bruto hebben opgeleverd aan kWh afgelopen jaar. Hopelijk ga ik dus wat meer terugleveren dan die geschatte 1600 kWh.
Sinds half augustus heb ik een variabel contract bij Greenchoice en vanaf 20 okt gaan de tarieven voor de tweede keer sinds augustus flink omhoog (totaaltarieven dan: enkel 0.88992, normaal 1.04253, dal 0.70340)
Een leverancier met uurtarieven gaat denk ik niet werken gezien de warmtepomp en dat ik een gezin heb waarin het gebruik weinig te sturen valt (en geen elektrische auto).
De vragen waar ik nu tegen aanloop zijn:
- welke betrouwbare energieleverancier hanteert gunstige tarieven (qua levering en salderen) voor mijn situatie?
- Kan ik beter switchen naar enkel tarief gezien de verwachte teruglevering of blijf ik gezien het verbruik juist beter bij een dubbel tarief?
- Als ik nu switch naar een leverancier met een 2x per jaar wisselend tarief, heb ik dan een half jaar de starttarieven of wisselt dit gewoon alweer in januari?
- Vattenfall lijkt gunstig met een relatief goed teruglevertarief, salderen per jaar en gunstiger tarieven dan Greenchoice, maar misschien zie ik wat over het hoofd of is er een goedkopere optie met gunstige voorwaarden?
Klopt als een bus.de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
in het geval van 1 fase ja. Maar bij 3 fase is het wel degelijk rekenkunde ipv natuurkunde
Waarbij we dan op kunnen merken dat de meter dat registreert met zijn telwerken en niet saldeert. Dat gebeurd achteraf administratief.
Alles kan stuk.
remco_k schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Klopt als een bus.![]()
Waarbij we dan op kunnen merken dat de meter dat registreert met zijn telwerken en niet saldeert. Dat gebeurd achteraf administratief.

Een slimme meter heeft geen apart telwerk per fase..... Volgens mij is dit onderwerp al meerdere malen op dit forum voorbij gekomen.
Alles kan stuk.
Nu je dit zo zegt. Er staat mij vaag iets bij dat ze dit inderdaad gedaan hebben i.v.m. verwachtingen.de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
in het geval van 1 fase ja. Maar bij 3 fase is het wel degelijk rekenkunde ipv natuurkunde
Heeft niets met verwachtingen te maken maar met wetgeving. Een ouderwetse meter heeft gewoon 3 spoelen die de draaischijf aandrijven en elkaar compenseren qua verbruik en teruglevering.alfatrion schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:25:
[...]
Nu je dit zo zegt. Er staat mij vaag iets bij dat ze dit inderdaad gedaan hebben i.v.m. verwachtingen.
Daarna ga je pas salderen. Ik wek stroom op en gebruik dat op dat moment niet.
Zijn er meer partijen zoals Budget energie die lak hebben aan de wet en niet jaarlijks salderen?
Ja. Zie topic start.mrVroom schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:42:
Zijn er meer partijen zoals Budget energie die lak hebben aan de wet en niet jaarlijks salderen?
Maar dat is geen saldering. Het woord saldering gebruiken voor dat stukje waar geen enkele energieleverancier invloed op heeft werkt erg verwarrendds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:49:
Op je telwerk teruglevering zie je alleen het netto bedrag. Dus je opwek minus je verbruik op dat moment. Daarom maakte ik ook de opmerking. Veel mensen denken dat de slimme meter kan zien wat tegelijkertijd je opwekt en verbruikt is en dat is niet zo.
Het is wel degelijk saldering als je het over 3 fase hebt. De minister noemt het ook zo. Die heeft namelijk benoemd dat je je eigen verbruik binnenshuis altijd zult kunnen blijven salderen, ook na afbouw salderingsregeling.Jovatov schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:58:
[...]
Maar dat is geen saldering. Het woord saldering gebruiken voor dat stukje waar geen enkele energieleverancier invloed op heeft werkt erg verwarrend
Salderen is gewoon een werkwoord en is niet beperkt tot de salderingsregeling. Het kan wel verwarrend zijn ja.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-10-2022 21:03 ]
Hmm, verwarrend inderdaad.de Peer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Het is wel degelijk saldering als je het over 3 fase hebt. De minister noemt het ook zo. Die heeft namelijk benoemd dat je je eigen verbruik binnenshuis altijd zult kunnen blijven salderen, ook na afbouw salderingsregeling.
Salderen is gewoon een werkwoord en is niet beperkt tot de salderingsregeling. Het kan wel verwarrend zijn ja.
Hoe dan ook: dit 'instantaan' salderen is dus irrelevant voor de manier van saldering waar we het in dit topic over hebben. Tot het moment dat een energieleverancier besluit om die instantane saldering stop te zetten, als dat al zou kunnen met de huidige meters.
In de eerste plaats gaat de leverancier hier niet over maar de netbeheerder. Verder is de wetgeving over be metering helemaal dichtgetimmerd op dit vlak.Jovatov schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:14:
[...]
Hmm, verwarrend inderdaad.
Hoe dan ook: dit 'instantaan' salderen is dus irrelevant voor de manier van saldering waar we het in dit topic over hebben. Tot het moment dat een energieleverancier besluit om die instantane saldering stop te zetten, als dat al zou kunnen met de huidige meters.
Als in dit topic "salderen" wordt genoemd, dan gaat het over het (na eigen gebruik en nadat in de meter tussend de fases is gesaldeerd) terug geleverde overschot op moment een (overdag / zomer) tegen het op moment twee afgenomen verbruik (s'nachts / winter) administratief wordt weggestreept. En je dus 0 euro betalt voor elke kWh die zo administratief wordt weggestreept (tot 5000kWh en wat andere voorwaarden).
Door nu een (op zich kloppend) verhaal over salderen over fases te noemen, maakt dat het allemaal erg ingewikkeld in dit topic. Dat is niet van toepassing in deze discussie (en erg onhandig dat dit ook salderen wordt genoemd). Die manier van salderen is volledig onafhannkelijk van welke tariefstructuur dan ook en is off topic.
Salderen hier = Administratief salderen door de energieleverancier
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 16-10-2022 09:47 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat zou kunnen, hier ging het in elk geval om wel of niet salderen over opwek/verbruik dat met hoog of laagtarief "telwerk" afgerekend wordt (administratief, door de leverancier van twee dingen die tegen een verschillend tarief geleverd worden) en daar reageer je met een verwarrend bericht dat dit altijd wordt gecompenseerd in de meter (waarbij je het over direct salderen van verschil verbruik over 3 verschillende fases gaat hebben).ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:54:
De verwarring ontstaat steeds door het feit dat er steeds weer mensen denken dat de leveranciers kunnen knoeien met de saldering als je een 3 fasen meter hebt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
In mijn maandelijkse overzicht word ik helemaal blij gemaakt met meer opleveren dan gebruik in september. Maar dat geldt niet voor dal en dat geldt ook niet voor het tarief.
In dit overzicht word ik dus gerustgesteld met cijfers en bang gemaakt met letters en mag ik straks honderden euros bij betalen.
Heeft de minister ook wat gezegd over salderen per telwerk?
:strip_exif()/f/image/Ab9CdB04w2ktcV26tJAdQ8Gb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij veel leveranciers kan je zelf kiezen tussen enkel- of dubbeltarief. Misschien bij NLE ook?mrVroom schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:56:
Jemig zeg. Ik dacht dat ik met NLE bedonderd werd door het maandelijkse salderen, maar nu lees ik dat ze ook salderen per telwerk. Dus dal en normaal. En daarna komt dus het terug lever tarief van 30 cent om de hoek
In mijn maandelijkse overzicht word ik helemaal blij gemaakt met meer opleveren dan gebruik in september. Maar dat geldt niet voor dal en dat geldt ook niet voor het tarief.
In dit overzicht word ik dus gerustgesteld met cijfers en bang gemaakt met letters en mag ik straks honderden euros bij betalen.
Heeft de minister ook wat gezegd over salderen per telwerk?[Afbeelding]
Dank!alfatrion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:50:
[...]
Bij een dynamisch contract moet dat het zelfde moet werken als bij een conventioneel contract.
Ik heb maar even aanvullende vragen uitgezet bij EnergyZero...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Haal je daarmee niet het hele concept van dynamische tarieven onderuit?alfatrion schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:50:
[...]
Bij een dynamisch contract moet dat het zelfde moet werken als bij een conventioneel contract.
Nouja, in de beslisnota staat er op hoeveelheden gesaldeerd moet worden. En niet op de waarde van een hoeveelheid op x-moment.Mawlana schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:32:
[...]
Haal je daarmee niet het hele concept van dynamische tarieven onderuit?Indien dit wordt afgedwongen verwacht ik dat die leveranciers snel de stekker eruit trekken.
En dat is niet alleen voor leveranciers van dynamische contracten ongunstig, maar ook voor leveranciers met variabele of vaste contracten ongunstig. Goedkope stroom in de zomer wordt ook daar verekend met "dure" stroom in de winter.
dan nog is de vraag wélke verbruikte kWh's gesaldeerd worden bij bijvoorbeeld dynamische tarieven. Dat kunnen zowel de dure als de goedkope kWh's zijn. Volgens mij mogen de leveranciers dat zelf bepalen. En dat is prima wat mij betreft, maar dan zou het wel fijn zijn als ze dat ook uitleggen en duidelijk vermelden. dan weet je waar je aan toe bent.Question Mark schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
Nouja, in de beslisnota staat er op hoeveelheden gesaldeerd moet worden. En niet op de waarde van een hoeveelheid op x-moment.
En dat is niet alleen voor leveranciers van dynamische contracten ongunstig, maar ook voor leveranciers met variabele of vaste contracten ongunstig. Goedkope stroom in de zomer wordt ook daar verekend met "dure" stroom in de winter.
Over welke beleidsnota gaat dit?Question Mark schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:24:
Nouja, in de beslisnota staat er op hoeveelheden gesaldeerd moet worden. En niet op de waarde van een hoeveelheid op x-moment.
Situatie A heeft de afnemer in periode x 1000 kWh ontrokken en 900 kWh ingevoerd en in periode y 1000 kWh ontrokken en 900 kWh ingevoerd. Het verbruik is 200 kWh. Een gelijke verdeling ligt hier voor de hand: 100 kWh in periode x en 100 kWh in periode y.de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:29:
dan nog is de vraag wélke verbruikte kWh's gesaldeerd worden bij bijvoorbeeld dynamische tarieven.
Situatie B heeft de afnemer in periode x 1000 kWh ontrokken en 1000 kWh ingevoerd en in periode y 1000 kWh ontrokken en 800 kWh ingevoerd. Het verbruik is 200 kWh. Het ligt hier voor de hand om het verbruik toe te kennen aan periode y.
In situatie C heeft de afnemer in periode x 1000 kWh ontrokken en 800 kWh ingevoerd en in periode y 1000 kWh ontrokken en 1000 kWh ingevoerd. Het ligt hier voor de hand om het verbruik van 200 kWh toe te kennen aan periode x.
Als partijen hier niets over hebben afgesproken dan wordt dit bepaald door de de eisen van redelijkheid en billijkheid.de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:29:
Dat kunnen zowel de dure als de goedkope kWh's zijn. Volgens mij mogen de leveranciers dat zelf bepalen.
Wat mij over de streep haalde was het feit dat ze een redelijke TLV geven (nu iets van 32 cent), maar vooral ook dat ze op hun website zeer specifiek hebben uitgelegd hoe ze de saldering toepassen.
Ook bij flexibele tarieven doen ze dit correct.
https://www.samenom.nl/salderingsregeling/
Vooral dit stukje vond ik belangrijk, en is mijns inziens een correcte saldering als er sprake is van méér tariefperiodes binnen het jaar:Meerdere tarieven
Heb je meerdere tarieven gedurende de periode van de afrekening? Dan moet er een verdeling van het volume na saldering plaatsvinden.
We berekenen voor elke periode de verhouding (percentage) uit. Deze verhouding is je bruto volume in die periode ten opzichte van je bruto volume over de totale afrekening. Die verhouding berekenen we apart voor levering normaal, levering laag en netto teruglevering.
Hiermee verdelen we het gesaldeerde volume over de verschillende periodes. De saldering wordt altijd toegepast over de volledige afrekening.
In het blok hieronder staat een rekenvoorbeeld.
Enkeltarief
Heb je enkeltarief, dan blijven de bovenstaande rekenvoorbeelden hetzelfde, maar betaal je voor levering normaal en levering laag hetzelfde tarief, namelijk levering enkeltarief.
Overheidsheffingen
Als er na saldering nog verbruik over is (levering normaal en/of levering laag), dan betaal je daarover niet alleen het leveringstarief, maar ook de overheidsheffingen Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.
Als er na saldering netto teruglevering is, dan krijg je hiervoor het overeengekomen netto teruglevering tarief. Hierover krijg je geen overheidsheffingen uitbetaald.
Zo duidelijk heb ik het eigenlijk bij geen enkele leverancier gezien?Rekenvoorbeeld meerdere tarieven
Stel je hebt na saldering 600 kWh netto teruglevering over.
Je totale teruglevering (bruto) is in periode A 400 kWh, periode B 1.000 kWh en periode C 600 kWh. Je totale teruglevering (bruto) voor de hele afrekening is dus 2.000 kWh.
We kunnen nu berekenen hoeveel procent je in elke periode hebt opgewekt:
Periode A: 400 / 2.000 = 0,2 (20%)
Periode B: 1.000 / 2.000 = 0,5 (50%)
Periode C: 600 / 2.000 = 0,3 (30%)
Met deze verhouding kunnen we de 600 kWh netto teruglevering na saldering verdelen:
Periode A: 600 x 0,2 = 120 kWh
Periode B: 600 x 0,5 = 300 kWh
Periode C: 600 x 0,3 = 180 kWh
Dit volume wordt per periode tegen het dan geldende tarief afgerekend, in dit geval dus het tarief netto teruglevering. Zo zorgen we voor een eerlijke verdeling, want je krijgt dus het meeste volume in de periode waarin het meeste opwek is.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Bij toeval kom ik hier ook terecht.
Wij hebben sinds April zonnepanelen en zitten ook bij BE. Nou is het zo dat wij een variabel contract hebben omdat wij uit ons vaste contract zijn gelopen, dit is dus in principe ook maandelijks opzegbaar.
De zonnepanelen hebben sinds April al ons gemiddelde jaargebruik opgeleverd (+/- 3500kWh).
Ter info; We hebben ook nog een hybride warmtepomp in bestelling (al 6 maanden aan het wachten en lijkt pas Q1 2023 te worden).
Omdat we nog voor de winter zitten, is het dan niet slim nu zsm. over te stappen naar een partij (ENGIE bijvoorbeeld) die werkelijk jaarlijks saldeert? Ook kijkende naar de prijscap die er nog komt? Of toch maar even de rechtzaak afwachten, kijkende naar de redelijke tarieven die BE hanteert en deze winter dan nog maar even 'slikken'?
[ Voor 16% gewijzigd door Sincere1983 op 18-10-2022 15:15 ]
Dan moet je voor nu uitrekenen wat het verschil is als je nu uitstapt ten opzichte van het maandelijks salderen wat BE in jouw geval gedaan heeft. Je kunt dan wellicht beter wachten tot je "virtueel" je overschot opgemaakt hebt zodat je netto rond de 0 uitkomt. Dan kun je altijd nog een bezwaar over je eindafrekening indienen en die steeds stuiten tot er een uitspraak is.
Overigens zal die uitspraak denk nog wel even op zich laten wachten.
Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.
https://www.tweedekamer.n...2022Z17724&did=2022D37600
Hier staat duidelijk dat de wet voorschrijft dat wat je zomers "overhoudt" verrekend moet worden met wat je in de winterperiode "tekort" komt. Daarbij spreekt men hier over "hoeveelheden.Echter, de intentie van de salderingsregeling is dat de hoeveelheden op jaarbasis gesaldeerd moeten worden, zodat het overschot aan opwekking in de zomer kan worden gesaldeerd tegen het overschot aan afname in de winter. Dit blijkt ook uit de wijze waarop de salderingsregeling tot voor kort werd uitgevoerd: de ingevoede en onttrokken elektriciteit werden gesaldeerd op de jaarnota. Wanneer een overschot aan opwekking in de zomer niet gesaldeerd kan worden tegen het overschot aan afname in de winter, leidt dat tot een hogere energierekening voor de consument.
De reactie van budgetenergie die hierboven staat lijkt dus ook net te kloppen. Salderen gaat over een periode van een jaar, niet over een contractperiode.
[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 18-10-2022 16:01 ]
De contractperiode is geen maand, je hebt een contract voor onbepaalde tijd. Een onzinantwoord dus.
Als je blijft en ze winnen, moet je over de komende periode betalen. Als ze verliezen, moeten ze salderen en moet je er dus ook blijven totdat alles gesaldeerd is. (Althans, anders moet je alsnog betalen, maar tzt met een hoge TLV zou dat ook kunnen, maar dat zijn behoorlijk wat als-en.)Sincere1983 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:07:
Goedendag,
Bij toeval kom ik hier ook terecht.
Wij hebben sinds April zonnepanelen en zitten ook bij BE. Nou is het zo dat wij een variabel contract hebben omdat wij uit ons vaste contract zijn gelopen, dit is dus in principe ook maandelijks opzegbaar.
De zonnepanelen hebben sinds April al ons gemiddelde jaargebruik opgeleverd (+/- 3500kWh).
Ter info; We hebben ook nog een hybride warmtepomp in bestelling (al 6 maanden aan het wachten en lijkt pas Q1 2023 te worden).
Omdat we nog voor de winter zitten, is het dan niet slim nu zsm. over te stappen naar een partij (ENGIE bijvoorbeeld) die werkelijk jaarlijks saldeert? Ook kijkende naar de prijscap die er nog komt? Of toch maar even de rechtzaak afwachten, kijkende naar de redelijke tarieven die BE hanteert en deze winter dan nog maar even 'slikken'?
Als je gaat, moet je of betalen/ontvangen wat je over de afgelopen maanden hebt gedaan. Vooralsnog ontvangen, denk ik? Je levert maandelijks nog netto terug?
Als je gaat en naar een partij die wel maandelijks saldeert (ik ben naar UC gegaan, is Engie, maar de vaste maandelijkse kosten waren iets lager en de TLV net iets hoger), dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over het salderen en over een of andere winst/verlies/uitspraak bij een rechter.
Maw, vooral als je nu nog aan de plus kant zit (terugleveren ipv verbruiken), zou ik overstappen.
Als je nu al (veel) verbruikt, is het afhankelijk van de prijs (en BE is wel redelijk goedkoop) en of je wilt wachten op de uitspraak of dat je uiteindelijk je verlies neemt en alsnog overstapt.
Het gaat dus om de tweede nota van wijziging.
Het is verstandig om in het achterhoofd te houden dat het hier gaat om de mening van de minister. Ik deel de opvatting van de minister. Het is alleen niet zo dat de minister kan bepalen wat een voorschrijft door na de invoering iets van die wet te vinden. Er is een kleine kans dat de rechter meegaat met het standpunt van BudgetEnergie dat wettelijk niet is vastgelegd binnen welke periode gesaldeerd en partijen daar afspraken over kunnen maken.Question Mark schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:59:
Hier staat duidelijk dat de wet voorschrijft dat wat je zomers "overhoudt" verrekend moet worden met wat je in de winterperiode "tekort" komt. Daarbij spreekt men hier over "hoeveelheden.
Als de regels zo onduidelijk zijn dat de minister en zijn ministerie er al niet uit komen, hoe kun je dan verwachten dat een consument ze wel juist kan interpreteren? Als er zoveel onduidelijk is treed de consumenten bescherming in en moeten de regels zo positief mogelijk voor de consument worden uitgelegd, ergo per jaar salderen (of per casus kijken wat het meest positief uitpakt).alfatrion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:10:
Het is verstandig om in het achterhoofd te houden dat het hier gaat om de mening van de minister. Ik deel de opvatting van de minister. Het is alleen niet zo dat de minister kan bepalen wat een voorschrijft door na de invoering iets van die wet te vinden. Er is een kleine kans dat de rechter meegaat met het standpunt van BudgetEnergie dat wettelijk niet is vastgelegd binnen welke periode gesaldeerd en partijen daar afspraken over kunnen maken.
Hun reactie op vragen en verwijzingen naar de regelgeving:
lovely...Wat jij zegt klopt inderdaad voor de grote/reguliere energieleveranciers met vaste contracten. Aangezien wij met dynamische prijzen werken, werkt het bij ons zoals eerder uitgelegd.
Ja, de zonnepanelen hebben meer opgeleverd dan dat we verbruikt hebben.Truus01 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:55:
[...]
Als je blijft en ze winnen, moet je over de komende periode betalen. Als ze verliezen, moeten ze salderen en moet je er dus ook blijven totdat alles gesaldeerd is. (Althans, anders moet je alsnog betalen, maar tzt met een hoge TLV zou dat ook kunnen, maar dat zijn behoorlijk wat als-en.)
Als je gaat, moet je of betalen/ontvangen wat je over de afgelopen maanden hebt gedaan. Vooralsnog ontvangen, denk ik? Je levert maandelijks nog netto terug?
Als je gaat en naar een partij die wel maandelijks saldeert (ik ben naar UC gegaan, is Engie, maar de vaste maandelijkse kosten waren iets lager en de TLV net iets hoger), dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over het salderen en over een of andere winst/verlies/uitspraak bij een rechter.
Maw, vooral als je nu nog aan de plus kant zit (terugleveren ipv verbruiken), zou ik overstappen.
Als je nu al (veel) verbruikt, is het afhankelijk van de prijs (en BE is wel redelijk goedkoop) en of je wilt wachten op de uitspraak of dat je uiteindelijk je verlies neemt en alsnog overstapt.
M.a.w. advies is dus overstappen? Mensen die suggesties hebben voor beste tarieven en waar ze dus zeker jaarlijks salderen? Is dat dan ENGIE bijv of united consumers?
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als ik het zo zie zijn de tarieven van UC zelfs goedkoper dan het variabele maandtarief wat op dit moment BE heeft:
BE:
Tarief Tarief
zonder TKV** met TKV**
Leveringskosten (kWh) incl. btw
Stroom enkeltarief € 0,72911 € 0,72011
Energiebelasting* € 0,04010 € 0,04010
ODE* € 0,03325 € 0,03325
Totaal enkeltarief € 0,80246 € 0,79345
Terugleververgoeding*** (kWh) excl. btw
Stroom enkeltarief € 0,33445 € 0,32619
Leveringskosten (m3) incl. btw
Gas € 2,40915 € 2,39113
Energiebelasting* € 0,39591 € 0,39591
ODE* € 0,09429 € 0,09429
Totaal tarief gas € 2,89935 € 2,88133
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
Tarieven UC:
Variabele leveringskosten: 0,60098 EUR
Energiebelasting zelfde bedrag
ODE zelfde bedrag
Vaste leveringkosten, 0,21501 per dag
Enexis netbeheer 0,66 per dag
Heffingskorting -2,03 per dag
Teruglevering tegen werkelijk tarief (0,600 dus in bovenstaande).
Gas:
2,33 per m3
[ Voor 27% gewijzigd door Sincere1983 op 19-10-2022 09:58 ]
Ik vind dat een logisch gevolg van de keuze voor een 'day ahead' energieleverancier. Het is gewoon inherent aan dynamische tarieven.Question Mark schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:27:
Ik heb ook weer een briljante reactie terug van EnergyZero. Dit is een flexcontract waarbij men wel op jaarbasis "saldeert", maar ingevoerde energie contant maakt op basis van dan geldende uurprijzen. Dat betekend dat je zomers dus een paar cent voor je energie krijgt, en in de winter duur moet kopen.
Hun reactie op vragen en verwijzingen naar de regelgeving:
[...]
lovely...
Wel salderen ze de energiebelasting en de btw per jaar (zoals iedereen, daar is geen discussie over).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is het niet logischer om de wet te volgen?JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Ik vind dat een logisch gevolg van de keuze voor een 'day ahead' energieleverancier. Het is gewoon inherent aan dynamische tarieven.
Wel salderen ze de energiebelasting en de btw per jaar (zoals iedereen, daar is geen discussie over).
Uiteraard.
Ze hebben een leveringsvergunning gekregen (van de ACM). Daarmee voldoen ze (blijkbaar) aan de wet.
Och, het hele bestaansrecht van dit topic wordt onttrokken aan het feit dat er energieleveranciers zijn die dat dus niet doen.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
Ze hebben een leveringsvergunning gekregen (van de ACM). Daarmee voldoen ze (blijkbaar) aan de wet.
Ik heb ook ooit een rijbewijs gekregen, maar dat wil niet zeggen dat ik mij op alle momenten keurig aan de snelheid houd.. Om maar even de vergelijking te maken.
Vanuit logisch redeneren kan ik EnergyZero overigens wel volgen. Feit is wel dat de wetgeving nog geen rekening gehouden heeft met flexcontracten en men gewoon onder dezelfde wetgeving valt.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Ik vind dat een logisch gevolg van de keuze voor een 'day ahead' energieleverancier. Het is gewoon inherent aan dynamische tarieven
[ Voor 29% gewijzigd door Question Mark op 19-10-2022 10:20 ]
Als jij een omgevingsvergunning krijgt om iets te bouwen, op basis van je plannen en tekeningen, wil dat niet zeggen dat je tijdens het bouwen ook de regels volgt.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
Uiteraard.
Als je dan ook nog eens na constatering van overtreding van de regels door blijft gaan op de oude weg zou ik dat niet logisch noemen.
Zou ie zich realiseren dat de kale stroomprijs fors is gestegen én inmiddels onderhevig is aan een bizarre volatiliteit?
Zou ie zich realiseren dat de salderingsregeling in eerste instantie met name salderen van belastingen inhield (energiebelasting en btw) en dat deze belastingen voorheen ruim 80% van de prijs van een kWh vormden?
Zou ie zich realiseren dat doordat de stroomprijzen zijn geëxplodeerd, zonnepanelen een bizar korte terugverdientijd hebben, zelfs zonder salderingsregeling?
Snapt ie dat ie nu op de stoel van de energieleverancier gaat zitten met betrekking tot de kale stroomprijs die ze in rekening (mogen) brengen?
Heeft ie door dat er ook al een periode leveranciers in de markt zijn die factureren volgens uurprijzen, zowel invoeding als afname?
Als je nog naar een flauwe conferentie moet over duurzame energie, bekruipt mij het gevoel van niet.
Het is niet zo dat ze dit gaandeweg zijn gaan veranderen (bij de day ahead leveranciers thans).
En in dat verlengde; als de minister van mening is dat dit niet kan, dan moet per direct de leveringsvergunning ingetrokken worden van deze leveranciers. Want er is echt geen enkele mogelijkheid dat ze 'per jaar salderen' voor wat betreft de kale stroomprijs. Hoe zie je die berekening voor je, met (24 * 365) 8.760 tarief periodes in een jaar?
[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 19-10-2022 10:30 ]
Nee. Een energieleverancier kan prima de tarieven van elektriciteit baseren op dynamische tarieven en op een juiste manier salderen. De verkoopprijs kan hoger zijn dan de inkoopprijs.Mawlana schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:32:
Haal je daarmee niet het hele concept van dynamische tarieven onderuit?Indien dit wordt afgedwongen verwacht ik dat die leveranciers snel de stekker eruit trekken.
Salderen op jaarbasis, op basis van hoeveelheden Kwh was ook al de regelgeving toen flexcontracten op de markt kwamen.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:24:
@Wolly @Question Mark Leuke voorbeelden, maar ze zijn toch van meet af aan energie volgens uurprijzen gaan leveren. Gezien één van de punten van toetsing is dat het prijsmodel helder moet zijn, heeft de ACM dit vooraf kunnen toetsen.
Het is niet zo dat ze dit gaandeweg zijn gaan veranderen (bij de day ahead leveranciers thans).
En in dat verlengde; als de minister van mening is dat dit niet kan, dan moet per direct de leveringsvergunning ingetrokken worden van deze leveranciers. Want er is echt geen enkele mogelijkheid dat ze 'per jaar salderen' voor wat betreft de kale stroomprijs. Hoe zie je die berekening voor je, met (24 * 365) 8.760 tarief periodes in een jaar?
Als de leverancier dan vindt dat men een bepaald risico loopt als afnemers zonnepanelen bezitten, dan kan men prima dit risico doorberekenen via een opslag op het uurtarief. Dat is ook hoe elke willekeurige verzekering werkt. Op basis van een risico profiel wordt een premie bepaald.
Daar kiest men echter niet voor, maar ze gaan "creatief" op zoek naar mogelijkheden om onder de regelgeving door te duiken. En dat is niet zoals zou moeten...
De keuze blijft aan jezelf. Ik zou overstappen, voor het gemak en de zekerheid van jaarlijks salderen, vooral als die warmtepomp nog komt.Sincere1983 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:48:
Ja, de zonnepanelen hebben meer opgeleverd dan dat we verbruikt hebben.
M.a.w. advies is dus overstappen? Mensen die suggesties hebben voor beste tarieven en waar ze dus zeker jaarlijks salderen? Is dat dan ENGIE bijv of united consumers?
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als ik het zo zie zijn de tarieven van UC zelfs goedkoper dan het variabele maandtarief wat op dit moment BE heeft:
Waarheen is aan jezelf. Ik ben naar UC gegaan vanwege de hoogste TLV (op dat moment) (hier te vinden), want ik heb jaarlijks meer opwek dan verbruik. Als jij er vanuit gaat dat je jaarverbruik toch hoger zal zijn dan je opwek, is het inderdaad wel handig om te kijken naar de laagste prijs (hier te vinden).
Gas kan bijna overal apart (heb ik bij de laatste aanbieding van Univé/Greenchoice kunnen plaatsen).
Oh en dan nog de keuze tussen vast (of redelijk vast, zoals bij Engie en UC, halfjaarlijks) en variabel (o.a. BE, maandelijks).
[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 19-10-2022 10:59 ]
Salderen is vanaf het begin het verbruik berekenen door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:23:
Zou ie zich realiseren dat de salderingsregeling in eerste instantie met name salderen van belastingen inhield (energiebelasting en btw) en dat deze belastingen voorheen ruim 80% van de prijs van een kWh vormden?
Hadden deze energieleveranciers dan niet door dat de wet voorschrijft dat er gesaldeerd moet worden?JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:23:
Heeft ie door dat er ook al een periode leveranciers in de markt zijn die factureren volgens uurprijzen, zowel invoeding als afname?
Zouden die salderen per tariefperiode, dus per uur?alfatrion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:58:
Hadden deze energieleveranciers dan niet door dat de wet voorschrijft dat er gesaldeerd moet worden?
Weet iemand wat er aan de leverancierskant gebeurt met de stroom die via bijvoorbeeld zonnepanelen zijn ingevoed?
PV -> kleinverbruiker A <- (leverancier B ) - > netbeheerder C <- producent D
Als het verbruik van A de productie van A niet overstijgt is de afname (via B en C) van D nul en ontvangt C stroom. B betaalt A een redelijke vergoeding voor het meer geleverde.
Maar loopt de teruglevering aan C ook via B? M.a.w. wie betaalt B voor de redelijke vergoeding en de stroom die ingevoed is? En tegen welk tarief?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Blijkbaar had niemand dat door. Of blijkbaar was de wet toch niet zo duidelijk. Of...alfatrion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Salderen is vanaf het begin het verbruik berekenen door de ontrokken elektriciteit te verminderen met de ingevoerde elektriciteit.
[...]
Hadden deze energieleveranciers dan niet door dat de wet voorschrijft dat er gesaldeerd moet worden?
Deze plaat is wel grijs gedraaid inmiddels.
Ben benieuwd naar je rekensom.alfatrion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Nee. Een energieleverancier kan prima de tarieven van elektriciteit baseren op dynamische tarieven en op een juiste manier salderen. De verkoopprijs kan hoger zijn dan de inkoopprijs.
Hoe ga jij een resterend verbruik afrekenen met bijna 9000 tariefperiodes, met verschillen van een euro en zelfs negatieve prijzen? Of hoe bepaal je de terugleververgoeding (zelfde verhaal).
En dan nu de grap: de meest eerlijke manier voor beide partijen is een gewogen gemiddelde.
En laat dat nu precies de uitkomst zijn van de rekensom die day-ahead leveranciers nú al maken.
Ja.Truus01 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Zouden die salderen per tariefperiode, dus per uur?
Maar wel dien te verstande:
- Energiebelastingen en btw worden gesaldeerd per jaar (zoals het hoort).
- De terugleververgoeding is 100% van het kale tarief.
Nee, ze kopen ze elektriciteit tegen de dan geldende prijs, maar defacto komt dat neer op het zelfde als per uur salderen waarbij de TLV de geldende prijs is.Truus01 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:00:
Zouden die salderen per tariefperiode, dus per uur?
De wet is voldoende duidelijk.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:09:
Blijkbaar had niemand dat door. Of blijkbaar was de wet toch niet zo duidelijk.
Een hele pragmatische aanpak is om een percentage te berekenen en dat toe te passen in die 9000 periodes. Ontrokken 2000 kWh en ingevoerd 1800 kWh geeft een percentage van 10%. Een andere aanpak is het aanhouden van een volgorde van salderen.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:09:
Hoe ga jij een resterend verbruik afrekenen met bijna 9000 tariefperiodes, met verschillen van een euro en zelfs negatieve prijzen?
Het is klip en klaar dat de dynamische energieleveranciers niet salderen. Als een afnemer 2000 kWh heeft onttrokken en 2000 kWh heeft ingevoerd dan is zijn verbruik 0 en is de prijs voor dat verbruik € 0. Bij de dynamische energieleveranciers moet je voor een verbruik van 0 kWh vervolgens toch vele euro's betalen.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:09:
En dan nu de grap: de meest eerlijke manier voor beide partijen is een gewogen gemiddelde.
En laat dat nu precies de uitkomst zijn van de rekensom die day-ahead leveranciers nú al maken.
Het kan aan mij liggen maar ik kan dit totaal niet volgen.Real schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:03:
Misschien stel ik een vraag die al is besproken, wijs er dan vooral op.
Weet iemand wat er aan de leverancierskant gebeurt met de stroom die via bijvoorbeeld zonnepanelen zijn ingevoed?
PV -> kleinverbruiker A <- (leverancier B ) - > netbeheerder C <- producent D
Als het verbruik van A de productie van A niet overstijgt is de afname (via B en C) van D nul en ontvangt C stroom. B betaalt A een redelijke vergoeding voor het meer geleverde.
Maar loopt de teruglevering aan C ook via B? M.a.w. wie betaalt B voor de redelijke vergoeding en de stroom die ingevoed is? En tegen welk tarief?
Heeft A nu ook panelen? dan zijn zij toch ook producent? en wat heeft de netbeheerder er mee te maken?
Is leverancier B ook een huishouden?
PV = zonnepanelen van een huishoudende Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:14:
[...]
Het kan aan mij liggen maar ik kan dit totaal niet volgen.
Heeft A nu ook panelen? dan zijn zij toch ook producent? en wat heeft de netbeheerder er mee te maken?
Is leverancier B ook een huishouden?
Kleinverbruiker = huishouden
Leverancier = retailer (contractpartij tussen kleinverbruiker en producent)
Netbeheerder = netbeheerder
Producent = energieproducent zoals gascentrale of kerncentrale (groothandel)
Als er met PV panelen meer stroom wordt geproduceerd door een kleinverbruiker dan de kleinverbruiker zelf gebruikt, moet die stroom naar de netbeheerder. Voor het meer geleverde ontvangt de kleinverbruiker een redelijke vergoeding van de leverancier.
Maar ontvangt de leverancier zelf ook een vergoeding voor de geleverde energie aan de netbeheerder?
Ik vind het nog steeds een vaag verhaal. Bedoel je administratief of waar de stroom 'fysiek' heen gaat?Real schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
PV = zonnepanelen van een huishouden
Kleinverbruiker = huishouden
Leverancier = retailer (contractpartij tussen kleinverbruiker en producent)
Netbeheerder = netbeheerder
Producent = energieproducent zoals gascentrale of kerncentrale (groothandel)
Als er met PV panelen meer stroom wordt geproduceerd door een kleinverbruiker dan de kleinverbruiker zelf gebruikt, moet die stroom naar de netbeheerder. Voor het meer geleverde ontvangt de kleinverbruiker een redelijke vergoeding van de leverancier.
Maar ontvangt de leverancier zelf ook een vergoeding voor de geleverde energie aan de netbeheerder?
De netbeheerder heeft hier toch niets mee te maken? die beheren het net.
Als ik meer produceer dan verbruik, dan gaat die stroom naar mijn buren toe, niet naar de netbeheerder.
terugleververgoeding werkt op jaarbasis, niet op basis van het vermogen op 1 bepaald moment.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-10-2022 14:28 ]
Dat is technisch gezien hetzelfde, want de netbeheerder is verantwoordelijk voor een gelijkmatige verdeling van het net.de Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Als ik meer produceer dan verbruik, dan gaat die stroom naar mijn buren toe, niet naar de netbeheerder.
De stroom aan je buren wordt verkocht. In dat geval is het huishouden dus de producent. Het producerende huishouden ontvangt daarvoor een redelijke vergoeding. Maar dat hoeft niet de marktprijs te zijn.
Mijn vraag is daarom: wordt er voor het naar je buren gaat nog een keer verhandeld? Of wordt het gewoon in het net gevoed en leveren de groothandelsproducenten minder stroom omdat aan dat deel van de vraag al is voorzien?
dat laatste ja. Er is minder vraag vanuit 'de wijk' omdat die elkaar onderling al van stroom voorzien.Real schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Mijn vraag is daarom: wordt er voor het naar je buren gaat nog een keer verhandeld? Of wordt het gewoon in het net gevoed en leveren de groothandelsproducenten minder stroom omdat aan dat deel van de vraag al is voorzien?
Dus voorbeeld. Ik heb een TLV an 91 cent en mijn stroom gaat naar de buren toe. Die buren betalen op hun beurt weer 60 cent. Dan maakt de 'leverancier' (denk aan bijv Eneco) daar verlies op. Of ze vragen 1,20 euro per kWh aan mijn buren, dan maken ze 29 cent winst op de stroom die ik naar mijn buren stuur.
Het gaat in het net, waar de buren ook op aangesloten zijn. Niet iedere bron kan minder elektriciteit leveren, maar voor elektriciteit die wordt gewonnen met gas of kolen kan dat wel.Real schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:39:
Of wordt het gewoon in het net gevoed en leveren de groothandelsproducenten minder stroom omdat aan dat deel van de vraag al is voorzien?
Is te verwachten dat de TLV ook wordt gemaximeerd?
Want ik denk er sterk over na om bijvoorbeeld de EV op het werk te laden á 0,31/kWh (dat is goedkoper dan de 0,40 maximum), en de overcapaciteit dan te verkopen, mits dit ook meer is dan 0,31
Nee, de overheid springt bij. TLV blijft dan gewoon hetzelfde.greatgonzo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:42:
vanaf januari wordt er een plafond op de leverkosten gezet.
Is te verwachten dat de TLV ook wordt gemaximeerd?
Alleen als je over het hele jaar netto leverancier bent, zolang de salderingsregeling nog geldt.greatgonzo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:15:
dan wordt het dus een leverancier zoeken met de hoogste TLV
Als je netto afnemer bent over het hele jaar, kun je beter op zoek naar de laagste afnametarieven natuurlijk
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
tenzij je een 2e slimme meter hebt (SAP), dan is een hoge TLV het hele jaar interessant. Juist doordat je dan vrijwillig afziet van salderen omdat niet salderen (veel) meer oplevert als het verschil tussen afnametarief en TLV groot is.Gameboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Alleen als je over het hele jaar netto leverancier bent, zolang de salderingsregeling nog geldt.
Als je netto afnemer bent over het hele jaar, kun je beter op zoek naar de laagste afnametarieven natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 19-10-2022 16:48 ]
Als je een tlv boven de 40 cent weet te scoren en over het hele jaar onder het plafond blijft is het toch juist voordelig om in de maanden waarop je teruglevert over te stappen naar het bedrijf met een tlv > 40 cent?Gameboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:45:
[...]
Alleen als je over het hele jaar netto leverancier bent, zolang de salderingsregeling nog geldt.
Dat lijkt mij voordeliger dan die kWh’tjes in de winter weer in te ruilen voor een kWh van 40 cent.
Ah ja, dan heb je de goedkoopste tariefboer voor je verbruik, en de hoogste TLV boer voor je terugleveringde Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
tenzij je een 2e slimme meter hebt (SAP), dan is een hoge TLV het hele jaar interessant. Juist doordat je dan vrijwillig afziet van salderen omdat niet salderen (veel) meer oplevert als het verschil tussen afnametarief en TLV groot is.
Hack the system!
Niet eens hack the system. Het is er voor bedoeld. Alleen weinig mensen weten en doen het.Gameboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:30:
[...]
Ah ja, dan heb je de goedkoopste tariefboer voor je verbruik, en de hoogste TLV boer voor je teruglevering
Hack the system!
Dat is...interessant! En qua kosten valt het mee!de Peer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:47:
[...]
Niet eens hack the system. Het is er voor bedoeld. Alleen weinig mensen weten en doen het.