Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:40

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Zeker. Dat staat duidelijk in het antwoord van de minister.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 11:32
Heel fijn deze uitspraak. Precies wat ik al gehoopt had. Enige waar ik bang voor ben is dat de maatschappijen met de aanstaande wetswijziging nu de ruimte krijgen om het vanaf dat moment pas weer te gaan doen, en dus voorgaande maanden toch lekker per periode te salderen... Hopelijk valt dat mee en houden ze zich met terugwerkende kracht gewoon aan de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Well, had ik toch kunnen blijven. Een beetje jammer, want verder was BudgetEnergie wel goed, maar aan de andere kant, als blijkt dat ze niet betrouwbaar zijn en geniepige mazen in de wet zoeken is het mischien toch geen prettig gezelschap.

In ieder geval betekend het dat ze Juli/Augustus tegen de eerste helft van het jaar moeten salderen.

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Ik betrek alleen stroom van Vrijopnaam, verbruik ca. 6000 kWh per jaar en lever jaarlijks ca. 2500 kWh terug met eigen zonnepanelen en ca. 2500 kWh met panelenopnaam van Vrijopnaam. Vrijopnaam saldeerde al per kwartaal en heeft aangekondigd dit per 01-10-2022 per maand te doen.

Heeft het zin om de data-uitwisseling van de slimme meter uit te zetten bij de netbeheerder? Dan kan er immers niet meer per maand uitgelezen- en dus ook niet per maand gesaldeerd worden. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Leo. P. Klepper schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:28:
Ik betrek alleen stroom van Vrijopnaam, verbruik ca. 6000 kWh per jaar en lever jaarlijks ca. 2500 kWh terug met eigen zonnepanelen en ca. 2500 kWh met panelenopnaam van Vrijopnaam. Vrijopnaam saldeerde al per kwartaal en heeft aangekondigd dit per 01-10-2022 per maand te doen.

Heeft het zin om de data-uitwisseling van de slimme meter uit te zetten bij de netbeheerder? Dan kan er immers niet meer per maand uitgelezen- en dus ook niet per maand gesaldeerd worden. Of zie ik iets over het hoofd?
Je kan beter even de energieleverancier een mailtje sturen dat de minister voor Klimaat en Energie heeft bevestigd dat salderen per jaar moet.

• Unstable Element
  • Laatst online: 16-09 09:01
martin.h schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:17:
Het antwoord op de kamervragen van Bontenbal zijn beschikbaar: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Vrij helder verhaal. Ik geef Vrijopnaam een week om de rekening te corrigeren, anders gaat het richting mijn rechtsbijstand.
Dan sta ik behoorlijk sterk in mijn geschil denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Unstable Element schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:34:
[...]

Dan sta ik behoorlijk sterk in mijn geschil denk ik zo.
Sinds wanneer zijn uitspraken van een Minister wet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:39:
[...]

Nog niet, maar hiermee is (nogmaals) de intentie van de wet bevestigd, daarnaast is aangegeven dat de wet op korte termijn dusdanig zal worden aangepast, dat het er wel duidelijk in staat. Dus ja je staat sterk, dat zal bijvoorbeeld door een rechter ook meegenomen worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Unstable Element
MikeyMan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:39:
[...]

Niet, echter de minister geeft in de brief aan waarom hij denkt dat het per jaar moet zijn. Compleet met reverenties naar de wetsgeschiedenis.
Nu zijn er twee opties, of dit is duidelijk en het is per jaar. Of het is onduidelijk en dan is er het consumentenrecht dat aangeeft dat onduidelijke regelgeving moet worden uitgelegd in het voordeel van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Het antwoord op de kamervragen van Bontenbal zijn beschikbaar: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Vrij helder verhaal. Ik geef Vrijopnaam een week om de rekening te corrigeren, anders gaat het richting mijn rechtsbijstand.
Dat had ik niet (zo snel) verwacht !

_/-\o_ _/-\o_

Ik ben ook net overgestapt naar Innova via Consumind, maar ik denk dat ik het maar laat lopen.

Het vertrouwen is wel een beetje weg bij NLE / Budgetenergie.

Nu is het nog de vraag of NLE / Budgetenergie die "erkent" en daadwerkelijk per jaar gaat salderen.
Ze zullen wel met een reactie komen binnenkort.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
Duidelijk verhaal die beantwoording op de kamervragen. Positief ook dat ze eens iets snel op lijken te pakken.

Ben wel benieuwd hoe de dynamische tariefboeren als anwb etc hiermee om gaan. Die doen dit eigenlijk al zeer lang natuurlijk en als ik het zo lees wordt hun model nu ook verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-12-2024
“ Die doen dit eigenlijk al zeer lang natuurlijk en als ik het zo lees wordt hun model nu ook verboden.”
Het IS toch gewoon verboden? De wet is nogmaals uitgelegd, maar niet gewijzigd toch?
Zijn er hier meer mensen met een dynamisch contract en zonnepanelen die hier verder in willen duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Fotonica1 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:58:
Het IS toch gewoon verboden? De wet is nogmaals uitgelegd, maar niet gewijzigd toch?
Er is uitgelegd hoe hij bedoeld was. Maar het staat dusdanig onduidelijk in de wet dat de huidige praktijken denk ik niet verboden zijn.

de minister gaat niet over het handhaven van de wet. Wel kan hij een volgende versie van een wet duidelijker maken.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 25-09-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Handhaving ligt bij de ACM, die staan nu een stuk sterker om dat te gaan doen. Dat was uiteindelijk ook hun vraag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fotonica1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-12-2024
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:36:
[...]

Maar het staat dusdanig onduidelijk in de wet dat de huidige praktijken denk ik niet verboden zijn.
artikel 31c van de Elektriciteitswet:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Bereken via “elektriciteit”, niet via euro’s. Vrij helder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:36:
[...]

Er is uitgelegd hoe hij bedoeld was. Maar het staat dusdanig onduidelijk in de wet dat de huidige praktijken denk ik niet verboden zijn.

de minister gaat niet over het handhaven van de wet. Wel kan hij een volgende versie van een wet duidelijker maken.
Als het iets kleins was wellicht.

De loophole die men nu misbruikt is echter dusdanig groot dat het de gehele ‘geest van de wet’ onderuit haalt.

Ik denk dat dat dusdanig tegen de geest in gaat dat dat verboden zal worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:43:
[...]

Als het iets kleins was wellicht.

De loophole die men nu misbruikt is echter dusdanig groot dat het de gehele ‘geest van de wet’ onderuit haalt.

Ik denk dat dat dusdanig tegen de geest in gaat dat dat verboden zal worden.
Dat denk ik ook, met ingang van de bijgewerkte wet. Niet met terugwerkende kracht vermoed ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:48:
[...]

Dat denk ik ook, met ingang van de bijgewerkte wet. Niet met terugwerkende kracht vermoed ik
Maar waarom dan?

Uit alles blijkt wat de intentie en de geest van deze wet is. Tot een half jaar geleden was hier ook geen enkele onduidelijkheid over. Door alle partijen werd de wet exact zo uitgevoerd zoals bedoeld.

Door een loophole is de complete wet nu onderuit gehaald en jullie denken echt dat de rechter daarin mee gaat?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:07:
[...]

Maar waarom dan?

Uit alles blijkt wat de intentie en de geest van deze wet is. Tot een half jaar geleden was hier ook geen enkele onduidelijkheid over. Door alle partijen werd de wet exact zo uitgevoerd zoals bedoeld.

Door een loophole is de complete wet nu onderuit gehaald en jullie denken echt dat de rechter daarin mee gaat?
Tsja mijn mening is niet veel waard natuurlijk. Ik heb hier geen verstand van. Het is mij niet duidelijk wat de 'intentie van een wet' waard is bij de rechter.
Je hebt wel gelijk dat consumentenrecht volgens mij vooral in het voordeel van de consument uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:48:
[...]

In de Memorie van toelichting wordt door de indiener van een wetsvoorstel een toelichting gegeven waarom het voorstel in een bepaalde vorm is ingediend.

In Nederland heeft slechts de Tweede Kamer de wetgevende bevoegdheid. Wanneer een Kamerlid besluit een wetsvoorstel in te dienen, moet dit uiteraard voldoende zijn onderbouwd met argumenten. De Memorie van toelichting kan worden gezien als de uitleg van de wetgever die bij een bepaald wetsartikel hoort. In deze Memorie van toelichting geeft de indiener zijn achterliggende gedachte weer waarom een bepaald voorstel van belang zou kunnen zijn voor de maatschappij. De Memorie van toelichting wordt door rechters regelmatig naast het bijbehorende wetsartikel gelezen, om er voor te zorgen dat de uitspraak zo veel mogelijk aansluit bij het primaat van de wetgever. Het kan voorkomen dat een rechterlijke uitspraak niet aansluit bij het primaat van de wetgever. In een dergelijk geval zal de rechter in zijn uitspraak daadkrachtig moeten motiveren hoe hij een bepaald wetsartikel en de Memorie van toelichting heeft geïnterpreteerd.
Bron

Ik denk dat de brief van Jetten prima met daarin de verwijzing naar de wetsgeschiedenis prima materiaal is voor de rechter om de bedoeling van de wet te duiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:27:
[...]

Tsja mijn mening is niet veel waard natuurlijk. Ik heb hier geen verstand van. Het is mij niet duidelijk wat de 'intentie van een wet' waard is bij de rechter.
Je hebt wel gelijk dat consumentenrecht volgens mij vooral in het voordeel van de consument uitpakt.
De intentie van de wet is bij de rechter meer waard dan de letterlijke tekst van de wet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Glashelder schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:58:
[...]

De intentie van de wet is bij de rechter meer waard dan de letterlijke tekst van de wet :)
Klopt, overigens in dit topic al vaker benoemd. 😉

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47

Het is een helder verhaal, met name voor het per maand/kwartaal salderen.

Ik ben wel benieuwd of/hoe de precieze uitwerking zal volgen. Zo rechtlijnig als in deze beantwoording gaat het in de praktijk denk ik niet zijn. Dan denk ik over de normaal/daltarieven die bij de meeste aanbieders afzonderlijk gesaldeerd worden. Zoals je deze antwoorden leest is dat ook niet (meer) de bedoeling, ook al is dat wel al hoe het al jaren gebeurd (en ook weinig problemen geeft overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Beste mensen,

Ik heb nu tweemaal met Budget energie gebeld en heb het niet helemaal duidelijk. Ik heb een variabel contract 30 zonnepanelen en een warmtepomp. En ik zou qua verbruik ongeveer op 0 moeten uitkomen, dus dit pakt momenteel niet zo goed uit helaas.

Ik heb BE gebeld met het hoe en wat.

Eerste keer dat ik belde:

Ik heb in augustus 950 kWh teruggeleverd voor ~65 cent a 640 euro. Verbruik ik aankomende december bijvoorbeeld 950kWh voor 1 euro per kWh dan ben ik 950 euro en kwijt schiet ik er aardig bij in. Meneer zegt dat na een jaar dit zo op de eindafrekening wordt verrekend (saldering in geld ipv kWh).

Tweede gesprek:
Mevrouw geeft aan dat ik voor de 950kWh van augustus ik 50% teruglever vergoeding krijg.

Wat is het nou weet iemand dat?

En wat is wijsheid? Als ik nu overstap wat krijg ik dan uitbetaald?

[ Voor 5% gewijzigd door Johann0r op 26-09-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 15:51
@Johann0r , Hoe lang zit je al bij Budget Energie? Ze zijn vanaf 1 juli dit jaar omgegaan naar maandelijks salderen en korten de TLV met 50%. Nu Bontenbal de kamervragen voor zonnepaneel houders erg gunstig heeft beantwoord is het nog maar de vraag wat er van dat maandelijks salderen overeind blijft straks.

Blijft wel dat Budget Energie zich wel echt van een hele slechte kant laat zien en de mazen van de wet op blijft zoeken. Ik ben daar zelf per 1 juli gevlucht. Zit je er al langer dan zou je tot en met 1 juli nog "goed" uitbetaald krijgen. Die ene maand nog goed weer daarna lijkt mij te overzien.

Ze geven daar inderdaad ook nooit een duidelijk antwoord, behalve dan dat het heel duidelijk is dat ze je liever niet als klant willen. Hier https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html gaven ze in elk geval heel duidelijk aan dat je zeer slecht af bent bij ze met zonnepanelen.

[ Voor 8% gewijzigd door cuflee op 26-09-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
cuflee schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:20:
@Johann0r , Hoe lang zit je al bij Budget Energie? Ze zijn vanaf 1 juli dit jaar omgegaan naar maandelijks salderen en korten de TLV met 50%. Nu Bontenbal de kamervragen voor zonnepaneel houders erg gunstig heeft beantwoord is het nog maar de vraag wat er van dat maandelijks salderen overeind blijft straks.

Blijft wel dat Budget Energie zich wel echt van een hele slechte kant laat zien en de mazen van de wet op blijft zoeken. Ik ben daar zelf per 1 juli gevlucht. Zit je er al langer dan zou je tot en met 1 juli nog "goed" uitbetaald krijgen. Die ene maand nog goed weer daarna lijkt mij te overzien.

Ze geven daar inderdaad ook nooit een duidelijk antwoord, behalve dan dat het heel duidelijk is dat ze je liever niet als klant willen. Hier https://slechtebedrijven.nl/budgetenergie.html gaven ze in elk geval heel duidelijk aan dat je zeer slecht af bent bij ze met zonnepanelen.
Sinds april dit jaar variabel. Ik meende dat de TLV van 50% alleen over het overschot was op de jaarrekening.

Dus bijvoorbeeld 5000 gebruikt 10000 opgewekt is 5000 TLV

en 10000 gebruikt en 10000 opgewekt is saldering in geld ipv kWh

maar ik weet het nu ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
Als je daarvoor ook al met een vast contract bij ze zat dan zou ik gewoon opzeggen, je hebt dan alweer slecht weer dagen en een groot deel van de mooie zomerdagen met elkaar kunnen verrekenen en begint bijvoorbeeld per 1 oktober weer bij een nette partij waar je niet continu bedacht moet zijn op wat ze nu weer uit willen halen om het onderste uit de kan te trekken. TLV zou inderdaad gewoon over je jaarlijks overschot moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Als ik nu overstap dan ben ik het teruggeleverde sowieso kwijt. En dan worden de wintermaanden duur met de warmtepomp 1000kWh per maand. Beter niet de rechtzaak o.i.d. afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 11:27
Nu overstappen lijkt me sowieso niet handig, als je nog "saldo" hebt. Ik zou dan eerder eerst je terugleversaldo opmaken (daarbij dan gewoon naar jaarsaldering kijken), en dan overstappen als dat gunstig is. Kun je bij de eindafrekening altijd bezwaar maken als ze dat niet op de juiste manier doen. Die rechtszaak kan echt nog heel lang duren vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Wordt een duur grapje als ik het goed begrijp.

Heb dus
Juli 900 kWh x 0,50 = 450
Augustus 900kWh x 0,65 = 585
teruggeleverd hier krijg ik dus 50% van terug. 585 Euro

En dan mag ik de wintermaanden de stroom x 0,9 a 1 euro terugkopen. Koop ik 1800Kwh voor 1800. Normaal was dat dus 0 euro nu 1300 bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:08:
Nu overstappen lijkt me sowieso niet handig, als je nog "saldo" hebt. Ik zou dan eerder eerst je terugleversaldo opmaken (daarbij dan gewoon naar jaarsaldering kijken), en dan overstappen als dat gunstig is. Kun je bij de eindafrekening altijd bezwaar maken als ze dat niet op de juiste manier doen. Die rechtszaak kan echt nog heel lang duren vrees ik.
Van Jetten had ik geen snelle actie verwacht..........dus vorige week overgestapt...........nu is het nog wel afwachten hoe de leveranciers hiermee omgaan, en wanneer dit in gaat. Met terugwerkende kracht, of per "vandaag". Het voordeel werd eenzijdig genomen, kan ik mij ook wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:18
Het lijkt mij dat BudgetEnergie en andere leveranciers die creatief omgaan met de salderingregeling met de beantwoording van de kamervragen juist in het gelijk zijn gesteld.

De minister heeft nu officieel toegegeven dat er een gat in de wetgeving zit.
Hij wil dit met een aantal wijzigingen verbeteren maar tot dat deze in werking treden kunnen de leveranciers in feiten doen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
Glashelder schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:58:
[...]

Dit is niet waar. De letter van de wet telt ook echt wel mee. De rechter geeft er de waarde aan. En het is echt niet zo dat de intentie van de wet meer waarde heeft dan de letter van de wet.

Ik weet ook niet hoe het in dit geval zit, of je als bedrijf de intentie van de wet hoort te weten. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar of dat dan ook nog eens de achterliggende intentie hoort te zijn, lijkt me niet.
En dus denk ik, evenals @de Peer, dat eea niet met terugwerkende kracht zal zijn.
BE zal juist zeggen dat ze de letter van de wet gevolgd hebben en niet op de hoogte waren/hoefden te zijn van de intentie. Dan zal een rechter (zo denk ik) eerder zeggen; 'OK, vanaf nu zeg ik dat het zo moet, want dat was ook de intentie, maar ik kan BE niet straffen voor het volgen van de letter van de wet.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik reageer op onderstaand in dit topic, omdat ik vind dat het 'Procedure-topic' over de procedure en dergelijke moet gaan en niet over dit soort vragen. Al is dat verder aan @Rienzilla.

RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:09:
Ik zit ook bij Budget Energie en ga vanaf 15 okt van een vast contract naar een variabel contract.

Nu heb ik in september een berg zonnepanelen gelegd, de teller staat nu op 760 kwh.
Net BE gebeld om te vragen wat ze dan doen op het moment dat ik van vast (jaarlijks salderen) naar variabel ga (maandelijks salderen). Ze gaan dan waarschijnlijk gewoon eind oktober verrekenen. Dat wil ik uiteraard niet want ik wil de 'opgespaarde' energie gebruiken in nov en dec.

Mijn plan: ik zet de slimme meter vanaf vandaag uit. Je kunt bij Liander aangeven dat het op 'admin only' moet staan. Ookwel: niemand kan mijn meterstanden op afstand uitlezen.
Ik denk dat BE dan nog wel een soort van afrekening maakt op september met de informatie die ze hebben. (dus de stroom die ik nu al wel opgewekt heb).

Alles wat ik daarna opwek en verbruik is onbekend tot op het moment dat ik het aan budgetenergie doorgeef. En dat ga ik pas doen op het eind van het jaar. Kan me niet voorstellen dat ze iemand naar mijn huis sturen voor de meterstanden (en als ze dat wel doen komen ze er niet in).

Van de andere kant: ik kan net zo goed meteen overstappen, want die kleine boete op het vaste contract weegt wel op tegen de energie die ik opwek.
RoykeP schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:01:
Ik bedoelde dat ik de opgewekte kwh die ze al weten al 'kwijt' ben voor het salderen. Maar alles wat ik ga opwekken wil ik WEL graag salderen over het hele jaar (al is het maar 2,5 maand vanaf het variabele contract). Door ze geen inzicht te geven op maandbasis kunnen ze alleen maar schatten en op het eind afrekenen op basis van de uiteindelijke meterstand. Dat vind ik prima, dan is het gewoon wel gesaldeerd op jaarbasis.
Ik zou niet doen wat jij van plan bent. Waarom?
Slimste is om per 15-oktober over te stappen naar een ander die wel netjes jaarlijks saldeert. Je bent je opwek dan juist niet kwijt, want het wordt onder jouw contract juist nog wel netjes gesaldeerd met je verbruik van voor september. Lijkt me ideaal. Of was je verbruik (zoveel) minder dan die 760kWh en dat je dus maar 50% uitbetaald gaat krijgen (hun TLV)? Dat lijkt me sterk, want dan zou je in een maand tijd je verbruik van heel een jaar opgewekt hebben. Kan, maar dan hoef je je al helemaal niet druk te maken, maar wel zsm over te stappen en dan niet eens naar een die per jaar saldeert, maar naar degene met de hoogste TLV.
Je 'voorraadje' wat je opgewekt hebt, gaat sowieso niet gesaldeerd worden met je komende verbruik. Want (zoals ook al eerder genoemd), je begint je nieuwe variabele contract op 0. Het wordt allemaal over je afgelopen jaar verrekend. Of je nu wilt of niet. (En die 15 dagen maken dan ook niet meer uit, zijn waarschijnlijk toch al langzaam richting verbruik aan het gaan ipv opwek, lijkt me.)

Dus, gewoon per 15-10 (of zsm) overstappen naar een ander en je opwek lekker laten salderen met je afgelopen verbruik.

Johann0r schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:56:
Ik ben er ook wat laat achter gekomen helaas. Ik moet het met mijn warmtepomp hebben van de zomer. En zou met 9500 wp aan panelen haast op 0 uitkomen. Ben sinds 1 april variabel. Toen stond nog in de mail:

Met veel plezier bevestig ik hierbij dan ook dat u klant bij ons blijft. (Uiteraard onder dezelfde voorwaarden, uw klantnummer is nog steeds xxxxx).

Nu begrijp ik na verschillende telefoontjes met BE dat een variabel contract een maand contract is en dat je 50% van de stroom prijs terug krijgt over je terug levering. (bij eerder telefoontje zeiden ze nog dat je kunt salderen in euro's ipv kWh) Dus deze zomer 30 cent per kWh krijgen en dan straks een euro per maand aftikken tijden de wintermaanden om te verwarmen.

Zit even in dubio wat te doen nu....

Wordt een duur grapje deze winter....
Ik denk overstappen, ook met het energieplafond in gedachte. Als het bij jou én niet correct gesaldeerd wordt én je komt met die warmtepomp over het plafond heen, ben je dubbel genaaid.
Maar het is natuurlijk nog onduidelijk hoe dit uiteindelijk zal zijn. Juist bij een firma als BE die niet netjes jaarlijks saldeert, wordt het nog lastig om dan wel naar een jaarlijks (totaal)verbruik te kijken en te bezien of dat dan onder of boven het plafond is.
Ik zou het risico in ieder geval niet willen lopen en snel weg gaan bij BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:19:
Ik weet ook niet hoe het in dit geval zit, of je als bedrijf de intentie van de wet hoort te weten. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar of dat dan ook nog eens de achterliggende intentie hoort te zijn, lijkt me niet.
Ik denk dat een goede bedrijfsjurist juist wel kijkt naar de wetsgeschiedenis. En dan een advies uitbrengt met daarin de risico's.

Normaal gesproken zal de rechter kijken naar de juridische situatie op het moment dat het contract is aangegaan. Die is niet veranderd. Ook de ACM was altijd van mening dat er per jaar gesaldeerd moest worden.

Dus waarschijnlijk heeft de bedrijfsjurist van BE er ook op gewezen dat de kans heel klein is dat hun argument standhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:49:
Ik reageer op onderstaand in dit topic, omdat ik vind dat het 'Procedure-topic' over de procedure en dergelijke moet gaan en niet over dit soort vragen. Al is dat verder aan @Rienzilla.

[...]

[...]

Ik zou niet doen wat jij van plan bent. Waarom?
Slimste is om per 15-oktober over te stappen naar een ander die wel netjes jaarlijks saldeert. Je bent je opwek dan juist niet kwijt, want het wordt onder jouw contract juist nog wel netjes gesaldeerd met je verbruik van voor september. Lijkt me ideaal. Of was je verbruik (zoveel) minder dan die 760kWh en dat je dus maar 50% uitbetaald gaat krijgen (hun TLV)? Dat lijkt me sterk, want dan zou je in een maand tijd je verbruik van heel een jaar opgewekt hebben. Kan, maar dan hoef je je al helemaal niet druk te maken, maar wel zsm over te stappen en dan niet eens naar een die per jaar saldeert, maar naar degene met de hoogste TLV.
Je 'voorraadje' wat je opgewekt hebt, gaat sowieso niet gesaldeerd worden met je komende verbruik. Want (zoals ook al eerder genoemd), je begint je nieuwe variabele contract op 0. Het wordt allemaal over je afgelopen jaar verrekend. Of je nu wilt of niet. (En die 15 dagen maken dan ook niet meer uit, zijn waarschijnlijk toch al langzaam richting verbruik aan het gaan ipv opwek, lijkt me.)

Dus, gewoon per 15-10 (of zsm) overstappen naar een ander en je opwek lekker laten salderen met je afgelopen verbruik.

[...]

Ik denk overstappen, ook met het energieplafond in gedachte. Als het bij jou én niet correct gesaldeerd wordt én je komt met die warmtepomp over het plafond heen, ben je dubbel genaaid.
Maar het is natuurlijk nog onduidelijk hoe dit uiteindelijk zal zijn. Juist bij een firma als BE die niet netjes jaarlijks saldeert, wordt het nog lastig om dan wel naar een jaarlijks (totaal)verbruik te kijken en te bezien of dat dan onder of boven het plafond is.
Ik zou het risico in ieder geval niet willen lopen en snel weg gaan bij BE.
Ik heb nog 2000 kWh van april tot juli over die ik wel mag salderen (volgens mij dan?). Kan die eerst ook opmaken en dan overstappen? En ik weet idd niet hoe ze met hun 'maandelijkse contracten' met het energieplafond omgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cuflee
@Johann0r , Zat je voor april niet al met een vast contract bij Budget Energie? Volgens mij heb je dan gewoon ook "slechte" wintermaanden gehad die ze zullen salderen met de winstgevendere maanden tussen april en juli. Ik ben zelf ook per 1 juli weggegaan en kreeg netjes een eindafrekening met een volledig gesaldeerde voorafgaande periode tot en met dat moment.

Omdat ze vanaf Juli ook maandelijks zijn gaan salderen en het nog maar de vraag is of dit met terugwerkende kracht gerepareerd zal worden weet ik niet of je er wel wat mee opschiet om dan een overschot nog "op te maken".

Wat Truus01 ook al aangeeft, Budget Energie lijkt zo'n onbetrouwbare boevenbende, ik zou daar niet langer dan absoluut noodzakelijk willen blijven. Ik durf je alleen ook niet echt te adviseren verder, het blijft lastig, afwachten kan financieel slimmer zien, helemaal als Budget Energie nu gedwongen gaat worden het maandelijks salderen met terugwerkende kracht ongedaan te maken. De vraag is alleen wel, welke grap bedenken ze daarna weer en/of vallen ze niet gewoon om als ze dat moeten doen en ben je dan alsnog alles kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Laatst online: 24-01 11:52
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:19:
[...]
BE zal juist zeggen dat ze de letter van de wet gevolgd hebben en niet op de hoogte waren/hoefden te zijn van de intentie. Dan zal een rechter (zo denk ik) eerder zeggen; 'OK, vanaf nu zeg ik dat het zo moet, want dat was ook de intentie, maar ik kan BE niet straffen voor het volgen van de letter van de wet.'
Dat denk ik niet.

De rechter zal de vraag moeten beantwoorden of de wet, zoals hij nu luidt, jaarlijkse saldering vereist. In dat oordeel wordt niet alleen de letter van de wet, maar ook de totstandkoming ervan betrokken. Als de rechter tot de conclusie komt de wet jaarlijkse saldering vereist, dan heeft BE door niet jaarlijks te salderen de wet overtreden. Dat mag niet, en daarop kun je BE in beginsel aanspreken, ook voor overtredingen uit het verleden.
hanev001 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:06:
Het lijkt mij dat BudgetEnergie en andere leveranciers die creatief omgaan met de salderingregeling met de beantwoording van de kamervragen juist in het gelijk zijn gesteld.

De minister heeft nu officieel toegegeven dat er een gat in de wetgeving zit.
Hij wil dit met een aantal wijzigingen verbeteren maar tot dat deze in werking treden kunnen de leveranciers in feiten doen wat ze willen.
Zo lees ik dat niet: de minister heeft aangegeven dat de wet ook nu al jaarlijkse saldering vereist. Hij gaat enkel een verduidelijking/explicitering aan de wet toevoegen:
Totdat de regeling volledig is afgebouwd, is het de bedoeling dat de regeling wordt toegepast zoals deze oorspronkelijk was beoogd én zoals deze sinds 2004 ook consequent is toegepast. Dit houdt in dat de onttrokken elektriciteit en een percentage van de hoeveelheid ingevoede elektriciteit op jaarbasis gesaldeerd moet worden. Ik ben dan ook van plan dit expliciet te maken door via een nota van wijziging in het voorliggende wetsvoorstel artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 hierop aan te passen.
Overigens is de mening van de Minister niet per se bepalend voor de uitleg van het wetsartikel, maar het helpt op zijn minst dat ie het met me/ons eens is.

Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Johann0r schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:22:
Ik heb nog 2000 kWh van april tot juli over die ik wel mag salderen (volgens mij dan?). Kan die eerst ook opmaken en dan overstappen? En ik weet idd niet hoe ze met hun 'maandelijkse contracten' met het energieplafond omgaan...
Als BE het netjes zou doen wel. Maar ze salderen op dit moment per maand, dus wordt je overschot uitbetaald (via je jaarnota of eindnota) met het TLV van die maanden.
Als je nu gaat, weet je zeker dat het uitbetaald wordt. Als je blijft, is het nu zo dat je over je verbruik gaat betalen, maar kan het zijn dat het door de rechtspraak met terugwerkende kracht anders wordt en dat BE het recht moet trekken.
Maar dat is een kans/risico welk je zelf moet inschatten.

Ik zou het risico niet nemen, maar dat is persoonlijk.

En ik lees net de reactie van @cuflee. Nog een reden om dus wel nu over te stappen.

Oh wacht, ik begrijp nu ook de reactie van cuflee. Het variabele (en 50% TLV) is pas vanaf juli. Dus inderdaad, dat wordt, als het goed is gesaldeerd met de periode ervoor.
Nee, toch niet. Jouw contract is per april variabel. Dus vanaf april t/m juli wordt het netjes gedaan, maar daarin zit je verbruik niet.
Linksom of rechtsom wordt die 2000kWh met een (toen wel nog redelijk hoge) TLV uitbetaald.
Tenzij je blijft en het via overheid en/of rechtspraak recht getrokken wordt én BE het met terugwerkende kracht goed moet gaan doen.
Dus blijft het een kans/risico dat het of uiteindelijk dan uitbetaald wordt of gesaldeerd wordt.

Nu dan nog eens beredenerend...
Als je gaat, wordt die 2000kWh uitbetaald tegen 35/42ct en wordt je komende verbruik gesaldeerd met je toekomstige opwek.
Als je blijft wordt zodra je gaat of per april (jaarnota) die 2000kWh uitbetaald tegen 35/42ct, als BE niet met terugwerkende kracht jaarlijks moet salderen. Of het wordt gesaldeerd.
En met de redelijk lage stroomprijs is dat misschien nog wel een risico om te lopen. Maar salderen is dus geen zekerheid.

En dan bedenkend dat 35/42ct toch een redelijke TLV is, zou ik persoonlijk nog altijd kiezen voor overstappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
Ik zie dezelfde arrogantie bij VON. Een berich als reactie op een post over de uitspraak van Jetten op een van de review sites:
Reactie van het bedrijf

Beset E. C.,

We volgen de uitkomst van deze discussie op de voet. Binnenkort volgt de uitwerking van de regelgeving. Hoe eerder deze bekend is, hoe beter. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,
klantteam Vrijopnaam
Alsof er na de Kamerbrief nog een discussie nodig is!

Ik ben bang dat we gezamenlijk onze juristen erachteraan moeten sturen om dit geregeld te krijgen. Wat een criminelen... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beuzer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 14:30

Beuzer

Hue light notification control

tummeke393 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:26:
[...]

Ik zie dezelfde arrogantie bij VON. Een berich als reactie op een post over de uitspraak van Jetten op een van de review sites:

[...]

Alsof er na de Kamerbrief nog een discussie nodig is!

Ik ben bang dat we gezamenlijk onze juristen erachteraan moeten sturen om dit geregeld te krijgen. Wat een criminelen... :(
Na de berichten vanuit de kamer twijfelde of ik mijn aanvraag bij Vattenfall nog door wilde zetten, om dus weg te gaan bij VON. Uiteindelijk toch besloten door te zetten omdat ik geen leverancier wil die op deze manier extra geld bij wil verdienen. Bovendien lijkt het er nu dus ook op dat de uitspraak van Jetten nog geen directe gevolgen heeft bij de leveranciers die per maand/kwartaal salderen.

Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Ik had gisteren toch maar een bericht gestuurd naar m'n huidge leverancier Vrijopnaam (VON) omtrent de berichten in de media en de saldering. Deze reactie kreeg ik terug:
Beste,

Dank voor je bericht. Vrijopnaam volgt vanzelfsprekend de aangepaste regelgeving en gaat jaarlijks salderen.

Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de te volgen methode. De minister is alleen helder over het salderen op jaarbasis. Die duidelijkheid is er nog niet met betrekking tot de verrekening en facturering bij variabele (uur)contracten van het overgebleven saldo aan afgenomen elektriciteit of overtollige stroomproductie (terugleververgoeding).

Zodra het ministerie van EZK de aangepaste regelgeving definitief en volledig heeft gepubliceerd en deze is geaccordeerd in de Tweede Kamer wordt de jaarnota van klanten waar nodig aangepast. De verwachting is dat medio oktober (via een Nota van Wijziging) de regelgeving wordt aangepast. We zullen alle klanten die stroom in het net invoeden hierover tegen die tijd een e-mail sturen

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Met vriendelijke groet,

Casper
Klantteam Vrijopnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beuzer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:42:
[...]

Na de berichten vanuit de kamer twijfelde of ik mijn aanvraag bij Vattenfall nog door wilde zetten, om dus weg te gaan bij VON. Uiteindelijk toch besloten door te zetten omdat ik geen leverancier wil die op deze manier extra geld bij wil verdienen. Bovendien lijkt het er nu dus ook op dat de uitspraak van Jetten nog geen directe gevolgen heeft bij de leveranciers die per maand/kwartaal salderen.
Let wel even op wanneer je dan overstapt. Heeft mij flink wat geld gekost op de afrekening namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:53:
[...]

Let wel even op wanneer je dan overstapt. Heeft mij flink wat geld gekost op de afrekening namelijk.
Kun je uitleggen wat jou exact geld heeft gekost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beuzer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:01:
[...]

Kun je uitleggen wat jou exact geld heeft gekost?
Door de overstap heb ik een eindafrekening gehad.
Hiermee is de mogelijkheid tot salderen over latere maanden ook definitief vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

MikeyMan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:03:
[...]

Door de overstap heb ik een eindafrekening gehad.
Hiermee is de mogelijkheid tot salderen over latere maanden ook definitief vervallen.
Ah oke, voor mij geld dat niet want ik heb pas sinds een paar weken zonnepanelen. Maar bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Beuzer schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:05:
[...]

Ah oke, voor mij geld dat niet want ik heb pas sinds een paar weken zonnepanelen. Maar bedankt voor de info.
Als je bij budget energie zit geldt het vanaf dag 1 dat je verlies maakt met saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:15
Helaas ben ik tot 1 oktober ook klant bij BE. Ik heb eieren voor me geld gekozen en vanaf 1 oktober lid bij Vattenfall. De vraag die nog wel open staat bij mij is:
Hoe gaat salderen in zijn werk? Betaal ik de maanden oktober-nov-dec gewoon of kan ik deze maanden ook nog uiteindelijk compenseren met de zomermaanden van 2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 09:04
alternativ22 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:26:
Helaas ben ik tot 1 oktober ook klant bij BE. Ik heb eieren voor me geld gekozen en vanaf 1 oktober lid bij Vattenfall. De vraag die nog wel open staat bij mij is:
Hoe gaat salderen in zijn werk? Betaal ik de maanden oktober-nov-dec gewoon of kan ik deze maanden ook nog uiteindelijk compenseren met de zomermaanden van 2023?
Salderen is per contractjaar, dus vanaf 1 oktober 22 bij Vattenfall? Dan op 1 oktober 23 jaarnota en salderen.
Tenzij je eerder daar wggsat natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
Het lijkt er op dat ik binnen kort antwoord krijg. Ik las net van een ander dat hij kan kiezen om aanwezig te zijn bij de zitting maar
Wilt u de zitting (digitaal) bijwonen? Geef dit dan binnen 7 dagen aan ons door, inclusief uw verhinderdata voor de komende 3 maanden. U dient minimaal 3 werkdagen per week beschikbaar te zijn en kunt maximaal 3 weken aaneengesloten verhinderd zijn, bijvoorbeeld bij een vakantie. Met eventuele eerder doorgegeven verhinderdata kunnen wij geen rekening houden.
Nu twijfel ik, ik wil graag een zitting bijwonen maar dan kan het dus tot 3 maand duren voordat er een uitspraak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrodo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-08 22:01

jeffrodo

...

mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:24:
[...]

Ergens is denk ik nergens?
Bij NLE staat het namelijk nergens
Op de site van NLE kan je hier vinden dat ze op jaarbasis salderen. Toen ik naar een variabel contract omgezet werd is er niets gezegd over andere voorwaarden.
https://www.nle.nl/salderen
Bij NLE vergoeden we de teruggeleverde elektriciteit tot het eigen jaarverbruik 1 op 1. Dat betekent dus dat je daar net zoveel voor terugkrijgt, als wat je ervoor betaalt conform je contract (het kale leveringstarief, inclusief btw, energiebelasting (EB) en opslag duurzame energie (ODE). Maar wat dan als je meer teruglevert dan je verbruikt? Hieronder hebben we alle mogelijke situaties geschetst en voorbeelden van de verrekening gemaakt, wel zo makkelijk.
Als ze dit niet toepassen dan is dat op zijn minst misleidend.

ook staan in de meest recente NLE_AlgemeneVoorwaarden_2019M11 (art. 4 en 11) geen zaken die aanduiden dat er per maand gesaldeerd wordt igv variabel contract!

[ Voor 12% gewijzigd door jeffrodo op 27-09-2022 22:32 . Reden: stukje over de salderingswet verwijderd ]

WIjsheid en geluk toegewenst. Vriendelijke groet... |-:-| Denk niet zwart-wit, maar buiten de kaders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jeffrodo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:01:
[...]

Op de site van NLE kan je hier vinden dat ze op jaarbasis salderen. Toen ik naar een variabel contract omgezet werd is er niets gezegd over andere voorwaarden.

[...]

Als ze dit niet toepassen dan is dat op zijn minst misleidend. maar na de recente berichten van de Minister moeten zij deze regeling die dus conform de wettelijke bepalingen is gewoon toepassen.

Doen ze dat niet dan klacht indienen!
Die voorwaarden die je quote zijn dubbelzinnig en niet in lijn met de wet zoals Jetten het uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
jeffrodo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:01:
[...]

[...]

Als ze dit niet toepassen dan is dat op zijn minst misleidend.

ook staan in de meest recente NLE_AlgemeneVoorwaarden_2019M11 (art. 4 en 11) geen zaken die aanduiden dat er per maand gesaldeerd wordt igv variabel contract!
Helaas is alles wat u toont misleiding.
Hier de uitleg die ze hanteren nav mijn klachten.
Ik heb ze nog één kans gegeven na de beantwoording van Jetten omtrent de uitleg van de bestaande wetgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k34wBA_g4xTnQF73buTvciCOsKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCpOGD40Fg1AAi1VWzcSHGBN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffrodo

jeffrodo

...

Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:04:
[...]

Die voorwaarden die je quote zijn dubbelzinnig en niet in lijn met de wet zoals Jetten het uitlegt.
Okee, point taken en ik heb mijn bericht aangepast.

toch vreemd dat ik nooit bericht heb gehad over evt nieuwe voorwaarden; o ja dat klopt wat de voorwaarden zijn door NLE nooit aangepast!

Nu is het dus de vraag of ik beter gelijk ga switchen of dat ik wacht tot de jaarafrekening. Aangezien NLE mij niet goed voorlicht zou je zeggen dat ik sterk sta bij een geschillencommissie of rechter(?)

WIjsheid en geluk toegewenst. Vriendelijke groet... |-:-| Denk niet zwart-wit, maar buiten de kaders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffrodo

jeffrodo

...

mrVroom schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:35:
[...]

Helaas is alles wat u toont misleiding.
Hier de uitleg die ze hanteren nav mijn klachten.
Ik heb ze nog één kans gegeven na de beantwoording van Jetten omtrent de uitleg van de bestaande wetgeving.
[Afbeelding]
Nou ik hoor graag wat ervan komt 😉.

Ze hebben bij het aanpassen van de teruglevertarieven:
1. Verzuimd mij expliciet voor te lichten dat ze per maand salderen
2. mij geen nieuwe voorwaarden toegezonden
3. de uitleg over salderen op de website niet aangepast. de spreekt over verbruik met terugleveren 1 op 1 verrekenen. dus een leek zou dan denken obv kWh

[ Voor 0% gewijzigd door jeffrodo op 27-09-2022 22:46 . Reden: typo ]

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 06:39
Heeft iemand enig idee hoe Engie saldeert?
Ik zit er aan te denken over te stappen nu ik van Eneco m’n nieuwe tarieven ontvangen heb.
Ik verwacht iets meer te gebruiken (3700 kWh) dan ik teruglever (3500). Engie heeft de hoogste teruglevergoeding maar tenzij ik m’n verbruik echt omlaag krijg heb ik daar niet veel aan. Ook is het vastrecht bij Engie aanmerkelijk hoger dan gemiddeld met €252 per jaar (gemiddeld rond de €140). Het gas is dan wel weer het goedkoopst, maar ik blijf als het goed is met gemiddeld 900 kuub ruim onder het ‘normverbruik’ van 1200 kuub.
Als alles doorgaat zoals verwacht weegt het hoge vastrecht weer zwaarder door op de rekening. Wat is jullie idee?

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
sebmar schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:00:
Heeft iemand enig idee hoe Engie saldeert?
...
Dat heb ik in een eerdere post tot in detail uitgelegd. Gebruik maar de zoekmachine.

Key is dat er per telwerk wordt gesaldeerd. Je zou dus kunnen eindigen met betalen ip het ene telwerk en ontvangen van TLV op de andere. Of dit van Rob en Bontebal mag? Geen idee, daar zijn geen vragen en antwoorden op geweest.

Ik probeer nu in mijn geval meer verbruik van dal naar normaaltarief te shiften.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Kan je niet kiezen voor een enkeltarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 16:07
Ik meende te hebben gelezen dat Jetten in de nieuwe enrgiewet dit duidelijker wil maken.
Echter, wanneer is er een nieuwe enrgiewet? En hoe gaan leveranciers hier tot deze tijd mee om.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• banaliteit
  • Laatst online: 22:14
alternativ22 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:26:
Als je binnen je jaar meer produceert dan dat je verbruikt, dan wordt het bij op je eindnota tegen elkaar weg gestreept. Als je zeker weet dat je netto producent bent, dan loont het om je maandlasten zo laag mogelijk te zetten.

• Johann0r
Truus01 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:31:
[...]

Als BE het netjes zou doen wel. Maar ze salderen op dit moment per maand, dus wordt je overschot uitbetaald (via je jaarnota of eindnota) met het TLV van die maanden.
Als je nu gaat, weet je zeker dat het uitbetaald wordt. Als je blijft, is het nu zo dat je over je verbruik gaat betalen, maar kan het zijn dat het door de rechtspraak met terugwerkende kracht anders wordt en dat BE het recht moet trekken.
Maar dat is een kans/risico welk je zelf moet inschatten.

Ik zou het risico niet nemen, maar dat is persoonlijk.

En ik lees net de reactie van @cuflee. Nog een reden om dus wel nu over te stappen.

Oh wacht, ik begrijp nu ook de reactie van cuflee. Het variabele (en 50% TLV) is pas vanaf juli. Dus inderdaad, dat wordt, als het goed is gesaldeerd met de periode ervoor.
Nee, toch niet. Jouw contract is per april variabel. Dus vanaf april t/m juli wordt het netjes gedaan, maar daarin zit je verbruik niet.
Linksom of rechtsom wordt die 2000kWh met een (toen wel nog redelijk hoge) TLV uitbetaald.
Tenzij je blijft en het via overheid en/of rechtspraak recht getrokken wordt én BE het met terugwerkende kracht goed moet gaan doen.
Dus blijft het een kans/risico dat het of uiteindelijk dan uitbetaald wordt of gesaldeerd wordt.

Nu dan nog eens beredenerend...
Als je gaat, wordt die 2000kWh uitbetaald tegen 35/42ct en wordt je komende verbruik gesaldeerd met je toekomstige opwek.
Als je blijft wordt zodra je gaat of per april (jaarnota) die 2000kWh uitbetaald tegen 35/42ct, als BE niet met terugwerkende kracht jaarlijks moet salderen. Of het wordt gesaldeerd.
En met de redelijk lage stroomprijs is dat misschien nog wel een risico om te lopen. Maar salderen is dus geen zekerheid.

En dan bedenkend dat 35/42ct toch een redelijke TLV is, zou ik persoonlijk nog altijd kiezen voor overstappen.
Ik betaal nu 2 euro per maand. Wat nou als ik het laat doorlopen en indien ik het niet eens ben met de jaar afrekening ik gewoon eerst niet betaal?

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
Dat mag, maar dan moet je wel binnen de daarvoor gestelde termijn bezwaar maken. Zolang je geen antwoord op het bezwaar hebt hoef je nog niet te betalen. Althans, dat is wat deze site zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unstable Element
Zo juist het antwoord van mijn energieleverancier ontvangen. Gelijk contact gezocht met degeschillencomissie over de zittings datum.
Het wel of niet aanwezig zijn maakt weinig uit, ze hebben het zo druk dat het waarschijnlijk Januari gaat worden. Dus ik vermoed dat @Rienzilla al eerder een uitspraak heeft.

• gearardihno
  • Laatst online: 18-09 16:07
reneeke1970 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:38:
[...]

Met de nadruk op het woordje word....
Precies dit, als het past ingaat vanaf de volgende energiewet is het pas geldig vanaf 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
Goh blijft wel een risico'tje hoor dit. Ik zit nu bij Essent en vanaf 6 oktober variabel. Ik kan nog even niets vinden of zij dit nu ook doen (per maand salderen). Het blijft tot nu toe beperkt tot de partijen in de TS? Vooral vervelend dat je het zo in de gaten moet houden allemaal. Normaliter met mijn panelen liet ik het allemaal gewoon lekker lopen en dan zie je het eind van het jaar wel. Nu het gevoel dat ik als een havik maandelijks in de gaten moet houden of mijn leverancier me niet spontaan een oor is gaan aannaaien en ik als de brandweer weg moet zijn.

Ik heb ook het gevoel dat de maatschappijen dit ook gebruiken om ons zonnepaneelbezitters gewoon te lozen. Uiteindelijk kost de salderingsregeling ze nu natuurlijk gewoon dik geld omdat wij terugleveren als de energie niks kost en dat dan moeten terugleveren als de stroom het duurst is. Op deze manier kunnen ze hun klantenbestand wel 'schonen' van 0 op de meter klanten die als we het eerlijk bekijken natuurlijk gewoon een kostenpost zijn. Maar goed, dan hadden ze maar geen energiemaatschappij moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Nu van Vrijopnaam bericht item bij 'nieuws' in de app dat ze de nieuwe 'oktobertarieven' pas per half oktober gaan laten ingaan ivm klachten van de ACM.

De tarieven van november staan ook al online, deze zijn dan voor gas in november met ~€2,60/kuub weer iets lager dan gas voor de tweede helft van oktober ( 8)7 ) van net geen €3/kuub

Wat is alleen niet begrijp is dat ik zou zweren een terugleververgoeding van 26 cent te hebben zien staan in een eerder tarievenblad, waar nu overal 5 cent blijkt te staan.
Ben ik gek of hebben ze dit nu ineens naar beneden bijgesteld?

Aanvulling: In de Vrijopnaam mail van 30 augustus en 13 september over de tarieven staat "Je vindt de vergoeding op het tarievenblad in de app. De terugleververgoeding in oktober is € 0,27 per kWh."
Ik heb ze maar weer een email gestuurd...

[ Voor 18% gewijzigd door Scatman_II op 30-09-2022 15:21 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 08:41
Scatman_II schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:09:
Wat is alleen niet begrijp is dat ik zou zweren een terugleververgoeding van 26 cent te hebben zien staan in een eerder tarievenblad, waar nu overal 5 cent blijkt te staan.
Ben ik gek of hebben ze dit nu ineens naar beneden bijgesteld?
Je bent niet gek, ik heb dit ook ontvangen, het toentertijd beschikbare tarievenblad voor oktober 2022 vermeldde echt € 0,27 als terugleververgoeding voor het overschot van energie uit panelen op je eigen dak. Dat had ik toen ook in dit topic genoemd:

Gameboy in "Saldering per kwartaal of jaar"

En nu is het weer € 0,05, ja, dan zijn ze mij ook kwijt als er panelen komen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
Klopt, dat heb ik ook gezien van VON. Maar nu ze inzien dat hun smerige saldeer trucje niet meer gaat werken moeten ze natuurlijk iets...

Ik ben daar zò weg zodra mijn meter weer netto 0 laat zien/einde jaartermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik heb nu al reactie op mijn mailtje, de klantenservice is goed bemand (-vrouwd, -menst?)!
Bedankt voor je bericht. Ik begrijp de verwarring. Het zit zo; we hebben eerder gecommuniceerd dat we overstappen van kwartaaltarieven naar maandtarieven. Daarmee was het de bedoeling om ook per maand te salderen. We zouden de terugleververgoeding net als de tarieven per maand vaststellen.

Nu is onlangs vanuit de politiek antwoord gekomen op kamervragen omtrent de salderingsregeling en hoe deze in de wet omschreven is.
Vrijopnaam volgt vanzelfsprekend de aangepaste regelgeving en gaat jaarlijks salderen. Met de overgang naar jaarlijks salderen, geldt ook het jaarlijkse teruglevertarief. En dat is € 0,05 cent.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Klantteam Vrijopnaam
Heb ik het bericht gemist dat ze daadwerkelijk weer jaarlijks gaan salderen bij Vrijopnaam? Laatste bericht dat ik op de mail kreeg was de reactie die eerder in dit topic was geplaatst waarin dat nog werd afgewacht!
Hashtag in de war :?

edit: Heb ze om toelichting gevraagd rond het jaarlijks salderen, of we daar nog formeel bericht over gaan krijgen.

edit2: ook weer reactie op mijn vraag om toelichting:
Dank voor je bericht.

Op dit moment is er nog onduidelijkheid over de te volgen methode. De minister is alleen helder over het salderen op jaarbasis. Die duidelijkheid is er nog niet met betrekking tot de verrekening en facturering bij variabele (uur)contracten van het overgebleven saldo aan afgenomen elektriciteit of overtollige stroomproductie (terugleververgoeding).

Zodra het ministerie van EZK de aangepaste regelgeving definitief en volledig heeft gepubliceerd en deze is geaccordeerd in de Tweede Kamer wordt de jaarnota van klanten waar nodig aangepast. De verwachting is dat medio oktober (via een Nota van Wijziging) de regelgeving wordt aangepast. We zullen alle klanten die stroom in het net invoeden hierover tegen die tijd een e-mail sturen.
Toch nog niet meer duidelijkheid dan.

[ Voor 33% gewijzigd door Scatman_II op 30-09-2022 16:29 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

Scatman_II schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:16:
Ik heb nu al reactie op mijn mailtje, de klantenservice is goed bemand (-vrouwd, -menst?)!

[...]

Heb ik het bericht gemist dat ze daadwerkelijk weer jaarlijks gaan salderen bij Vrijopnaam? Laatste bericht dat ik op de mail kreeg was de reactie die eerder in dit topic was geplaatst waarin dat nog werd afgewacht!
Hashtag in de war :?
Ben wel benieuwd vanaf wanneer ze dat dan willen gaan doen. Verwacht dat zij dat pas gaan doen als de wetswijziging er door is, wat nog wel even kan duren denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfred Vink
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30
Scatman_II schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:16:
Toch nog niet meer duidelijkheid dan.
Misschien helpt de toelichting van het verduidelijkte wetsvoorstel

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Kan de ministerie niet simpelweg zeggen "het hoort zo, punt", of zijn we maanden verder tot dit duidelijk wordt? Kan zo zijn dat dit tot zomer volgend jaar gaat duren en dat er niets met terugwerkende kracht zal worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Misschien helpt de toelichting van het verduidelijkte wetsvoorstel
Die bedrijven doen er alles aan om het zogenaamd ‘nog onduidelijk” te laten.

Er is niets onduidelijks wat in het wetsvoorstel duidelijker wordt, hier moeten ze het mee doen maar dat traineren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
mister_S schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:04:
Kan de ministerie niet simpelweg zeggen "het hoort zo, punt", of zijn we maanden verder tot dit duidelijk wordt? Kan zo zijn dat dit tot zomer volgend jaar gaat duren en dat er niets met terugwerkende kracht zal worden gedaan.
Dat hebben ze ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Wat mij nu zal benieuwen is of "we" de maatschappijen zover krijgen dat ze het zien als verduidelijking dat de wet al zo was en ze de rekening over het hele jaar correct gaan doen of dat ze gaan zeggen "nee, dit is een wetswijziging, tot die tijd doen we het op de 'oude' manier". In dat laatste geval zal alleen een rechtzaak uitkomst bieden over de juiste interpretatie van de huidige wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unstable Element
Compuchip87 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:14:
Wat mij nu zal benieuwen is of "we" de maatschappijen zover krijgen dat ze het zien als verduidelijking dat de wet al zo was en ze de rekening over het hele jaar correct gaan doen of dat ze gaan zeggen "nee, dit is een wetswijziging, tot die tijd doen we het op de 'oude' manier". In dat laatste geval zal alleen een rechtzaak uitkomst bieden over de juiste interpretatie van de huidige wet.
Het zien als een verduidelijking kost de maatschappijen geld, dus dat zullen ze niet vrijwillig gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
@Unstable Element Ach hoe weet je dat nu precies?

- In de eerste plaats kost hun invulling ons geld!
- Hun hebben regels veranderd om maandelijkse tarieven te hanteren (dat waren ze niet verplicht)
- Hun hebben ons niet of nauwelijks daarover geïnformeerd.
- Het gaat gewoon van hun winstmarge af. Immers de mensen zonder PV hebben hun eigen tarieven en rekening al betaald, dus hooguit zullen het volgende jaar/seizoen dit willen terug verdienen.
- Tenslotte vrees ik dat ze dan met veel klachten en dus veel negatieve recensies en in het ergste geval een geplofte BV hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
Vandaag ook het onderhand welbekende antwoord van Budget Energie ontvangen met betrekking tot Salderen per maand ipv per jaar. Net de klacht en antwoord door gestuurd naar de ACM. Ik ga het wel zien.

Mocht er iets nieuws te melden zijn dan zal ik het hier ook posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:49
@Unstable Element Heb je in jouw bezwaarschrift(en) wel het amendement genoemd waar minister Jetten nu naar verwijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petitbarzun
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 19:11
Mijn energie maatschappij saldeert per jaar per meter. Dat betekent dat ik niet mijn teruglevering overdag kan salderen met het gebruik 's-nachts.
Mag dat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypotheekvragen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 07:45
Petitbarzun schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:17:
Mijn energie maatschappij saldeert per jaar per meter. Dat betekent dat ik niet mijn teruglevering overdag kan salderen met het gebruik 's-nachts.
Mag dat dan wel?
Hier idem. Vandaag de afrekening van Vandebron ontvangen. Ik neem toch aan dat dit niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:15
WackoH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:08:
Hier RoscoP in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?" citeert @RoscoP uit een uitspraak van het hof.

Daaruit leidt ik af dat verrekening per tariefperiode en op basis van kWh prijzen zou mogen, al lijkt dat op het eerste gezicht tegen de geest van de wet in te gaan.
Houdt in het achterhoofd dat het in die casus gaat om een jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:32
Mag dat dan wel?
Pffff… het lukt die bedrijven iedere keer met iets nieuws te komen om zo hun klanten een oor aan te naaien. Bah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
hypotheekvragen schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:51:
[...]

Hier idem. Vandaag de afrekening van Vandebron ontvangen. Ik neem toch aan dat dit niet mag?
Wat de.... wederom een variant die ik niet kende... Ongelofelijk

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
[...]

Je levert terug op een andere meter dan waar je stroom van gebruikt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bschnitz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Je levert terug op een andere meter dan waar je stroom van gebruikt?
Bijna iedereen heeft een dubbele meter tegenwoordig. Voor piek en dal tarief. Ik kies meestal voor 'enkel' waar mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:23
Wat de wetgeving ook zegt lijkt het mij dat we straks gewoon per tariefperiode en op basis van kWh prijzen
salderen . dus je betaald 40 cent . je krijgt 40 cent. Het komt er op neer dat je waarschijnlijk het beste uit bent met per 1/2 jaar provider hoppen . Dus in de niet productieve maanden bij 'n dynamische leverancier, En de rest bij een variabele welke in de productie maanden zijn KWh prijs heeft vast staan :P.

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat kan gewoon afgedwongen worden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

djazzy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:05:
Wat de wetgeving ook zegt lijkt het mij dat we straks gewoon per tariefperiode en op basis van kWh prijzen
salderen . dus je betaald 40 cent . je krijgt 40 cent. Het komt er op neer dat je waarschijnlijk het beste uit bent met per 1/2 jaar provider hoppen . Dus in de niet productieve maanden bij 'n dynamische leverancier, En de rest bij een variabele welke in de productie maanden zijn KWh prijs heeft vast staan :P.
Wanneer de wet extra verduidelijkt is en die verduidelijking komt er aan, is er geen discussie meer mogelijk. Salderend gaat om KWh en niet om euro’s. Het zal mij niet verbazen dat bepaalde energieleveranciers met terugwerkende kracht moeten corrigeren, want de intentie van de wet is altijd al zo geweest. Dat blijkt al uit al de toevoegingen van dezelfde wet (ben even de officiële benaming kwijt). Als de wet verduidelijkt is, ga ik ervan uit dat ACM gaat handhaven, eigenlijk kunnen ze niet anders, anders voorzie ik meer rechtszaken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 09-10-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Wanneer de wet extra verduidelijkt is en die verduidelijking komt er aan, is er geen discussie meer mogelijk. Salderend gaat om KWh en niet om euro’s. Het zal mij niet verbazen dat bepaalde energieleveranciers met terugwerkende kracht moeten corrigeren, want de intentie van de wet is altijd al zo geweest. Dat blijkt al uit al de toevoegingen van dezelfde wet (ben even de officiële benaming kwijt). Als de wet verduidelijkt is, ga ik ervan uit dat ACM gaat handhaven, eigenlijk kunnen ze niet anders, anders voorzie ik meer rechtszaken. :)
Terugwerkende kracht zie ik niet gebeuren, de ACM heeft bijvoorbeeld ook aangegeven dat in het geval van te laat aankondigen van nieuwe tarieven zij geen rechtsmiddelen hebben om dit met terugwerkende kracht te laten corrigeren.

De klant moet zelf maar procederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wolly schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:58:
[...]
Terugwerkende kracht zie ik niet gebeuren, de ACM heeft bijvoorbeeld ook aangegeven dat in het geval van te laat aankondigen van nieuwe tarieven zij geen rechtsmiddelen hebben om dit met terugwerkende kracht te laten corrigeren.

De klant moet zelf maar procederen.
Ik vraag mij steeds meer af wat wij in deze hebben aan een instituut als het ACM, handhaven van dergelijk zaken doen zij niet. Ze houden bewust vooruitgang op het gebied van energie netwerken tegen en nee dat heb ik niet uit het recentelijk Tweakers artikel daar was ik allang van op de hoogte door andere directe connecties. 😃 Het begint er steeds meer op te lijken dat het ACM in de energie sector alleen tegenwerkt in plaats dat zij doet wat zij behoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
de Peer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Bijna iedereen heeft een dubbele meter tegenwoordig. Voor piek en dal tarief. Ik kies meestal voor 'enkel' waar mogelijk
Ah op die manier bedoel je.

Ja dat kan. Hens ik nu enkel heb. niet nog eens :p

Vorige keer zelfde verhaal gehad. Dal vs dal en piek van piek. Alles eronder of erboven ging via €.

Ging gelukkig bij mij om geen €100 :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mag dat dan wel?
Kunnen jullie een (geanonimiseerd) plaatje van de afrekening plaatsen, dan kunnen we zien waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

de Peer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Dat is de enige reden waarom ik geen slimme meter heb, maar bij mijn digitale domme meter ben gebleven. Heb je geen problemen meer met dag- en nachtstroom, aangezien dat niet langer ondersteund wordt. Scheelt zoveel gedoe met energiemaatschappijen welke sjoemelen met dag en nacht terug levering.

Helaas zit ik dan wel weer bij BudgetEnergie, benieuwd hoe ze het gaan salderen als ik mijn meterstanden doorgeef begin volgend jaar (iets met schattingen lees ik steeds). Volgend jaar maar overstappen en puur naar de gas prijs kijken.

Die hele slimme meters zijn echt alleen maar in het voordeel van de energie maatschappijen en totaal niet voor de ‘gebruiker’.
Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste