Ik zit dus bij Greenchoice (all electric huis, 30 zonnepanelen) en heb een jaarlijks verbruik van ±8000 kWh, bij een opwekking van ±8300 kWh. Per saldo hou ik dus zo'n 300 kWh over. Van die 8000 kWh komt zo'n 2500 direct uit m'n panelen, dus per saldo neem ik per jaar ongeveer 5500 kWh uit het net af, en lever ik ongeveer 5800 kWh aan het net.
Zolang er zoals de ACM zegt per jaar wordt gesaldeerd is dat geen probleem. Ik heb een variabel contract dus krijg elke 3 maanden nieuwe tarieven, maar omdat ik toch op of net onder 0 uit kom maakt dat niks uit.
Nu heeft Greenchoice zoals jullie ook al opgevallen was de beschrijving op de site aangepast. Er staat nu:
“Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar."
Dit impliceert dus dat in mijn geval er op kwartaalbasis gesaldeerd zal worden. Zoals ik het lees: als er sprake is van een overschot ontvang ik daarvoor 11,5 cent per kWh, als er een tekort is betaal ik daarvoor het geldende tarief. Dat levert (met een bierviltje en wat data van 2021) het volgende op:
Q1: netto 1510 kWh afgenomen
Q2: netto 1991 kWh geleverd
Q3: netto 1305 kWh geleverd
Q4: netto 1546 kWh afgenomen
Alles bij elkaar -240 kWh. Jeuj, geld terug!
Maar dan komt Greenchoice:
Q1: 1510 * 0,32 = 483 euro betalen
Q2: 1991 * 0,09 = 179 euro ontvangen
Q3: 1305 * 0,115 = 150 euro ontvangen
Q4: 1546 * 0,58 = 897 euro betalen
Totaal: 1051 euro betalen voor het terugleveren van 240 kWh. In 2023 wordt het naar schatting 1500 omdat het tarief voor Q1 een stuk hoger zal liggen. Nu is dat in vergelijking met het landelijk gemiddelde nog altijd keurig, maar het voelt nogal onrechtvaardig: stroom die je van hen afneemt is 5 maal zo duur als wat je krijgt voor wat je levert. Terwijl dat een seizoenseffect is waar ik totaal geen invloed op heb.
Wat is nu wijsheid? Ik heb Greenchoice om uitleg gevraagd maar nog geen reactie gekregen. Ik kan bij GC blijven en simpelweg het uitlezen van de slimme meter uitzetten zodat ze geen meterstanden krijgen om mee te salderen, in afwachting van verduidelijking van de wet. Ik kan ook overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall waar het tarief weliswaar dik hoger ligt, maar ze nog wel heel expliciet stellen dat saldering per jaar wordt gedaan. Maar ja als die dezelfde zakkenvullersroute gaan wandelen wordt het probleem nog groter omdat ik daar (veel) meer per kWh betaal.
Om het nog wat minder transparant te maken: dat ze dit doen en wat de gevolgen zijn voor je jaarafrekening blijkt uit niets. In de online omgeving staat doodleuk dat ik op -1000 euro sta voor het jaar, en per mail melden ze vrolijk dat mijn huidige voorschot van 13 euro per maand uitstekend is. Terwijl ik dus in december een nabetaling van ±900 euro tegemoet kan zien.
[
Voor 14% gewijzigd door
Daniel op 20-09-2022 16:58
]