• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 19:56
Grolsch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:10:
[...]

Geen antwoord waar we op zitten te wachten, maar tenminste wel een duidelijk antwoord.

Blijkbaar is de wetgeving gewoon onduidelijk, dus zal men in Den Haag er toch iets van moeten zetten.

Zoals eerder aangegeven ga ik daar niet op wachten en z.s.m. overstappen naar een partij die wel jaarlijks saldeert.
Ik begrijp deze reactie, maar ik volg het andere forum hier en kan geen goedkopere vinden dan mijn variabele contract bij NLE momenteel.
De markt zet me klem.

• mrVroom
Peet-je schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:59:
Voor o.a. @Bertus12, @Grolsch, @Bisamrat en anderen met BudgetEnergie (en indirect NLE @mrVroom ) plus overige geïnteresseerden:

Er is een procedure opgestart jegens BE inzake zowel saldering als TLV, topic is hier te volgen.
Hartelijk dank. Moge velen volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:37
mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 00:28:
Ik begrijp deze reactie, maar ik volg het andere forum hier en kan geen goedkopere vinden dan mijn variabele contract bij NLE momenteel.
De markt zet me klem.
Bij jaarlijks salderen maakt dat minder uit. Of je verbruik is zoveel hoger dan je opwek. Dan moet je inderdaad bij de goedkoopste zitten.
Maar is je opwek gelijk aan je verbruik, maakt het niks uit waar je zit, als die maar jaarlijks saldeert, dan kom je namelijk uit op 0 (bij BE/NLE niet).
Als je meer opwekt dan verbruikt, kun je kiezen, of je blijft in de verbruiksperiode bij de goedkoopste en gaat in de periode met opwek naar degene met de hoogste TLV (en hopend dat die dan dus hoger is dan het tarief wat je hebt betaald voor je verbruik), of gaat nu al naar die met de hoogste TLV, saldeert je verbruik en krijgt die TLV over wat er overblijft.

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
Ja, maar als je nu weg gaat om die reden en straks blijkt dat BE en hun vrienden toch jaarlijks moeten salderen ben je wellicht slechter uit.
Dus eerst rekenen en daarna pas iets doen. Omdat als je weg gaat er wel gelijk wordt gesaldeerd over de afgelopen periode die natuurlijk maar een paar maanden is.

Bovendien zal je eigen opwek de komende maanden snel afnemen en kom je op maand basis in de meeste gevallen toch kWh tekort (uitgaande van een op jaarbasis evenwicht tussen eigen productie en verbruik).

• mrVroom
Truus01 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:53:
[...]

Bij jaarlijks salderen maakt dat minder uit. Of je verbruik is zoveel hoger dan je opwek. Dan moet je inderdaad bij de goedkoopste zitten.
Maar is je opwek gelijk aan je verbruik, maakt het niks uit waar je zit, als die maar jaarlijks saldeert, dan kom je namelijk uit op 0 (bij BE/NLE niet).
Als je meer opwekt dan verbruikt, kun je kiezen, of je blijft in de verbruiksperiode bij de goedkoopste en gaat in de periode met opwek naar degene met de hoogste TLV (en hopend dat die dan dus hoger is dan het tarief wat je hebt betaald voor je verbruik), of gaat nu al naar die met de hoogste TLV, saldeert je verbruik en krijgt die TLV over wat er overblijft.
Ik had tot eind augustus drie panelen, nu 11. Met deze prijzen en het uitgestelde afbouwen van salderen kon dat uit
Dus ik wek nu heel veel op maar de maanden ervoor (inclusief een winter) dus variabel en vast bij een (relatief) laag tarief NLE. Als de zon weer gaat schijnen eind feb ben ik vanzelfsprekend wel weg. En mijn wantrouwen in Jetten is enorm dus echt vrijwillig wachten doe ik niet.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 06:39
Ik heb van de week even m’n licht opgestoken bij Van de Bron, en dit was hun antwoord mbt salderen:
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt hoe wij salderen. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.
Wat leuk om te horen dat je overweegt om klant te worden bij Vandebron. Wij salderen op jaarbasis. Mocht je tussentijds overstappen en hierdoor minder dan een jaar klant zijn dan wordt er op de eindafrekening gesaldeerd voor de periode dat je klant bent geweest.
Dit lijkt mij de enige juiste manier, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

sebmar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:27:
Ik heb van de week even m’n licht opgestoken bij Van de Bron, en dit was hun antwoord mbt salderen:
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt hoe wij salderen. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.
Wat leuk om te horen dat je overweegt om klant te worden bij Vandebron. Wij salderen op jaarbasis. Mocht je tussentijds overstappen en hierdoor minder dan een jaar klant zijn dan wordt er op de eindafrekening gesaldeerd voor de periode dat je klant bent geweest.
Dit lijkt mij de enige juiste manier, toch?
Ja, dit is salderen. de meeste leveranciers doen het zo.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:08
Vandaag via Consumind.nl een jaarcontract bij Innova afgesloten. Dan is salderen gegarandeerd over het hele jaar, geeft me een hoop rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Knielen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:33:
Vandaag via Consumind.nl een jaarcontract bij Innova afgesloten. Dan is salderen gegarandeerd over het hele jaar, geeft me een hoop rust.
Zolang ze niet failliet gaan. Waarom niet gewoon direct via innova afgesloten?

Er zijn maar 3 aanbieders die niet salderen zoals het hoort. Bij de andere aanbieders kun je gewoon normaal salderen. Dat heeft niets met jaarcontract te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 14-09-2022 20:39 ]

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Als je naar een andere leverancier gaat betaal je de hoofdprijs, men heeft het liefst geen nieuwe klanten ,

Vrijdag komt VOP met nieuwe tareiven: maand tarieven en een verhoogde teruglever vergoeding. Dat kan natuurlijk ook want in deze komende maanden zal bij het gros er meer verbruikt worden dan worden terug geleverd. Voor ons zuur, afgelopen maanden bijna 1800 kWh teruggeleverd tegen 0.05 euro...............en strak betalen volgens het nieuwe tarief.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:52
Ik zit zelf sinds april bij Budget Energie dus ook erg benieuwd wat de uitkomst van de procedure gaat zijn.
Op dit moment zie ik ook het nu niet om over te stappen naar een andere leverancier. Dan lijkt het mij verstandiger om eerst de uitkomst af te wachten. Aangezien de donkere maanden weer voor de deur staan, heeft overstappen nu toch weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audiowaste schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:34:
Ik zit zelf sinds april bij Budget Energie dus ook erg benieuwd wat de uitkomst van de procedure gaat zijn.
Op dit moment zie ik ook het nu niet om over te stappen naar een andere leverancier. Dan lijkt het mij verstandiger om eerst de uitkomst af te wachten. Aangezien de donkere maanden weer voor de deur staan, heeft overstappen nu toch weinig zin.
juist wel toch? Juist in de winter wil je een partij hebben die per jaar saldeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 14:07
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:44:
[...]

juist wel toch? Juist in de winter wil je een partij hebben die per jaar saldeert.
Precies, ik betaal liever 5 euro per maand waarbij je in de min begint en ergens in het voorjaar weer quitte speelt dan dat je nu elke maand een paar honderd euro moet aftikken omdat je niks opwekt.
In het voorjaar nadat je quitte hebt gespeeld kan je dan weer rondkijken wie op dat moment de meest gunstige TLV heeft (en in die periode is per maand salderen wel weer prima).

• Audiowaste
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:44:
[...]

Volgens mij wil je juist in de zomermaanden een partij hebben die per jaar saldeert, dat zijn immers de maanden waar je meer opwekt dan verbruikt. Met andere woorden, in de zomer bouw je de buffer voor de winter op.

Ondertussen is deze buffer grotendeels al gesaldeerd en ben ik dus kwijt voor de wintermaanden. Dan kan ik ook net zo goed afwachten wat de uitspraak gaat zijn en hopen dat deze in ons voordeel gaat uitvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27
Audiowaste schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:53:
[...]

Volgens mij wil je juist in de zomermaanden een partij hebben die per jaar saldeert, dat zijn immers de maanden waar je meer opwekt dan verbruikt. Met andere woorden, in de zomer bouw je de buffer voor de winter op.

Ondertussen is deze buffer grotendeels al gesaldeerd en ben ik dus kwijt voor de wintermaanden. Dan kan ik ook net zo goed afwachten wat de uitspraak gaat zijn en hopen dat deze in ons voordeel gaat uitvallen.
Als je nu blijft zitten (bij BE) ben je alles wat je betaald kwijt. Dat kun je in het voorjaar niet terug verdienen door te salderen.
Dat is wat @de Peer bedoelt denk ik.

• Audiowaste
guapper schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:55:
[...]

Als je nu blijft zitten (bij BE) ben je alles wat je betaald kwijt. Dat kun je in het voorjaar niet terug verdienen door te salderen.
Dat is wat @de Peer bedoelt denk ik.
Als ik overstap ben ik ook alles kwijt plus dat de nieuwe energiecontracten bij andere leveranciers duurder zijn. De maanden oktober t/m maart ligt mijn verbruik toch hoger dan wat ik opwek.

Stap ik dus per 1 april over naar een energieleverancier die wel per jaar saldeert dan salderen zij over de periode 1 april 2023 t/m 31 maart 2024.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Audiowaste schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:01:
[...]

Als ik overstap ben ik ook alles kwijt plus dat de nieuwe energiecontracten bij andere leveranciers duurder zijn. De maanden oktober t/m maart ligt mijn verbruik toch hoger dan wat ik opwek.

Stap ik dus per 1 april over naar een energieleverancier die wel per jaar saldeert dan salderen zij over de periode 1 april 2023 t/m 31 maart 2024.
En dan moet je september tm maart duur betalen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:27
Hoe dan ook interessant om te lezen VOORDAT je je contract opzegt of overstapt:
Rienzilla schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:32:

[...]

Als je bij dezelfde leverancier en onder hetzelfde contract blijft hangen, zou het voldoende moeten zijn om een berichtje te sturen aan je leverancier dat je vindt dat maandelijks salderen in strijd is met je leveringsovereenkomst en met de wet, en dat je je recht voorbehoudt om daar nakoming van te vorderen.

Als je ondertussen overstapt ligt het wat ingewikkelder. Ik denk dat ik (voordat je overstapt) een berichtje aan je leverancier zou sturen om ze te vragen te bevestigen dat ze jaarlijks salderen, en dat je ze aansprakelijk stelt voor schade die je lijdt als ze dat niet doen. Met een beetje geluk kun je dan nog wat als je daarna overstapt.

[...]

Rien
Bron:
Rienzilla in "Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV"

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 15-09-2022 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Audiowaste schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:01:
[...]

Als je dief van je eigen portemonnee wil zijn moet je lekker blijven zitten

• h1_flyer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:12
YvanU schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:25:
[...]

Als je dief van je eigen portemonnee wil zijn moet je lekker blijven zitten
Je kan toch tot het voorjaar bij BE blijven zitten? Daarna overstappen naar een leverancier met jaarlijks salderen (hopelijk is dat dan wettelijk beter geregeld dan nu en komen leveranciers er niet meer onderuit.)

Als je nu overstapt, betaal je de hoofdprijs. Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik schat in dat de energieprijzen niet nog een keer over de kop gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
h1_flyer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:24:
[...]

Je kan toch tot het voorjaar bij BE blijven zitten? Daarna overstappen naar een leverancier met jaarlijks salderen (hopelijk is dat dan wettelijk beter geregeld dan nu en komen leveranciers er niet meer onderuit.)

Als je nu overstapt, betaal je de hoofdprijs. Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik schat in dat de energieprijzen niet nog een keer over de kop gaan.
Je kan beter zo snel mogelijk overstappen op een energie leveranciers die jaarlijks saldeert mits je zonnepanelen hebt. De prijs per kwh die je betaalt is niet relevant als je een overschot hebt. Je pakt dan juist nu die maanden mee waarbij je tekort komt en kan die vereffenen aan het eind van je contractjaar.

• Audiowaste
h1_flyer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:24:
[...]

Precies dit, nu overstappen (als dat al mogelijk is) gaat mij veel hogere tarieven opleveren. Voor gas tussen de 1.30 en 2.00 euro per m3 meer dan ik nu betaal. Dat weegt niet op tegen de extra kosten voor stroom verbruik.

Overigens net in de chat geven ze ook aan dat voorwaarden gedurende het contract zijn aangepast:

BE
dat gesprek terugluisteren kan helaas niet, gesprekken behouden we max. 3 maanden, ook sowieso is het per 1 juli toen naar maandelijks salderen gegaan voor elke variabele klant, ik begrijp dat dit wellicht niet fijn is ivm teruglevering en je bent natuurlijk altijd vrij in een keuze maken over overstappen naar een elverancier die dit wel doet

ik kan namelijk niet de salderingsregeling aanpassen bij klanten (anders had ik dat graag gedaan)

Jij
Hierbij geef je zelf al aan dat het gedurende het variabele contract dus daadwerkelijk is aangepast van jaarlijks salderen naar maandelijks salderen. Immers ben ik vanaf mei energie bij jullie gaan afnemen en zijn de voorwaarden per 1 juli gewijzigd, zonder de klanten daarvan op de hoogte te brengen. Het overstappen kan inderdaad altijd maar dat staat dan alsnog los van de wijzing in de leveringsvoorwaarden.

Ik heb er alle begrip voor dat jij dit persoonlijk niet kan en waarschijnlijk ook niet mag aanpassen voor individuele klanten, maar wellicht heb je wel de mogelijkheid om mij door te verwijzen naar de juiste persoon die dat wel kan

Buddy
De medewerker heeft het gesprek afgesloten. Als je nog een vraag hebt, stel die dan aan mij. Geen vraag meer, dan wens ik je een fijne dag!

Jij
Goedemorgen, volgens mij ging er iets mis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audiowaste schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:34:
[...]

Precies dit, nu overstappen (als dat al mogelijk is) gaat mij veel hogere tarieven opleveren. Voor gas
Gas? Wie heeft het over gas? Je stapt dan uiteraard alleen met je elektra over.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-09-2022 13:21 ]

• Beuzer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 14:30

Beuzer

Hue light notification control

vincent_1971 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:28:
[...]

Je kan beter zo snel mogelijk overstappen op een energie leveranciers die jaarlijks saldeert mits je zonnepanelen hebt. De prijs per kwh die je betaalt is niet relevant als je een overschot hebt. Je pakt dan juist nu die maanden mee waarbij je tekort komt en kan die vereffenen aan het eind van je contractjaar.
Ik heb net zonnepanelen op het dak liggen sinds vorige week. Voor mij is het dan beter om even te blijven zitten bij VON todat we volgend jaar in de maanden komen waar ik meer ga terugleveren dan verbruiken. Vanaf oktober (wanneer VON per maand gaat salderen) verwacht ik toch geen hogere teruglevering dan verbruik, dus dan doet het mij geen pijn dat ze per maand salderen.

Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beuzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb net zonnepanelen op het dak liggen sinds vorige week. Voor mij is het dan beter om even te blijven zitten bij VON todat we volgend jaar in de maanden komen waar ik meer ga terugleveren dan verbruiken. Vanaf oktober (wanneer VON per maand gaat salderen) verwacht ik toch geen hogere teruglevering dan verbruik, dus dan doet het mij geen pijn dat ze per maand salderen.
Een jaar is een jaar. Of je nu begint met meer te verbruiken of meer te leveren maakt niet uit. Over een heel jaar gezien is het exact hetzelfde of je in maart begint met je vaste jaarcontract, of in oktober.

Je wil nu eerst gaan betalen voor je meerverbruik, en dan in maart als je naar meerlevering gaat overstappen. Dat kost je uiteindelijk gewoon meer.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Beuzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:45:
[...]

Dan maar met een rekenvoorbeeld aangezien sommige het maar niet blijken te snappen. Laten we voor het gemak even rekenen met een kWh tarief van € 1 en een TLV van € 0,50 (situatie BE). Dan is onderstaand het verschil tussen maandelijks salderen en jaarlijks salderen. Scheelt toch € 200 op jaarbasis. Daarnaast is het voordeel van jaarlijks salderen, dat de kWh prijs in principe niet meer uitmaakt wanneer je een overschot hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3TXhykc1QLEgwIUomo9fKTatnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IrcscTa1QdYud0vwnXczApYu.jpg?f=user_large

• Beuzer

Beuzer

YvanU schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:05:
[...]

Dan maar met een rekenvoorbeeld aangezien sommige het maar niet blijken te snappen. Laten we voor het gemak even rekenen met een kWh tarief van € 1 en een TLV van € 0,50 (situatie BE). Dan is onderstaand het verschil tussen maandelijks salderen en jaarlijks salderen. Scheelt toch € 200 op jaarbasis. Daarnaast is het voordeel van jaarlijks salderen, dat de kWh prijs in principe niet meer uitmaakt wanneer je een overschot hebt.
[Afbeelding]
Ik snap heel goed het verschil tussen maandelijks en jaarlijks salderen. Het gaat mij om het moment van overstappen. Als ik nu overstap moet ik meer per kWh betalen en de verwachting is dat ik de komende maanden meer ga verbruiken dan ik terug kan leveren. Ik ging er vanuit dat het jaar voor het jaarlijks salderen ingaat op het moment dat je contract in gaat bij je leverancier. Dat is het voor mij toch aantrekkelijker om nu nog te profiteren van de 'lagere' kWh prijs en pas over te stappen als ik verwacht meer te gaan terug leveren?
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:52:
[...]

Een jaar is een jaar. Of je nu begint met meer te verbruiken of meer te leveren maakt niet uit. Over een heel jaar gezien is het exact hetzelfde of je in maart begint met je vaste jaarcontract, of in oktober.

Je wil nu eerst gaan betalen voor je meerverbruik, en dan in maart als je naar meerlevering gaat overstappen. Dat kost je uiteindelijk gewoon meer.
Zoals ik hierboven ook aangaf ga ik dus bij mijn huidige leverancier aanzienlijk minder betalen per kWh dan bij een eventuele nieuwe. Dat moet je ook meenemen in de afweging. Een jaar is een jaar, maar wanneer gaat dit precies in? Ik dacht bij de start van het contract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jens2002
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-03 19:59
Beuzer, bij per jaar salderen maakt de hoogte van je kWh tarief geen reet uit als je minimaal je verbruik opwekt. Bij salderen per maand maakt dit tarief wel degelijk uit en zul je altijd slechter af zijn omdat je in de dure wintermaanden in de regel meer betaald, dan dat dat je in de zomer aan TLV terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Beuzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:12:
[...]

Ik snap heel goed het verschil tussen maandelijks en jaarlijks salderen. Het gaat mij om het moment van overstappen. Als ik nu overstap moet ik meer per kWh betalen en de verwachting is dat ik de komende maanden meer ga verbruiken dan ik terug kan leveren. Ik ging er vanuit dat het jaar voor het jaarlijks salderen ingaat op het moment dat je contract in gaat bij je leverancier. Dat is het voor mij toch aantrekkelijker om nu nog te profiteren van de 'lagere' kWh prijs en pas over te stappen als ik verwacht meer te gaan terug leveren?
[...]

Zoals ik hierboven ook aangaf ga ik dus bij mijn huidige leverancier aanzienlijk minder betalen per kWh dan bij een eventuele nieuwe. Dat moet je ook meenemen in de afweging. Een jaar is een jaar, maar wanneer gaat dit precies in? Ik dacht bij de start van het contract.
Het ligt allemaal een beetje aan het moment, maar in mijn situatie (per 10-08 variabel) kan ik het beste overstappen voordat ik meer verbruik dan gebruik (medio oktober).

Stel ik stop per 01-10-2022 bij NLE, dan krijg ik geld terug, ik heb immers meer teruggeleverd dan afgenomen. Welliswaar krijg ik maar 50% van de leveringskosten, maar ten opzichte van een jaar geleden is dit nog fors (€ 0,30 /kWh).

Dan ga ik per 01-10-2022 over naar een leverancier die wel saldeert per jaar, maar wellicht een duurdere kWh prijs.

Ik krijg dan pas op 01-10-2023 de eindafrekening, waardoor ik een volledig jaar mag salderen, en dus netto rond de 0 uit kom.

Als ik zou blijven t/m maart 2023 en dan pas overstap, weet ik 1 ding zeker, dat ik een HEULE dikke rekening ga krijgen van NLE.

Dit komt omdat mijn contract variabel in gaat per 10-08-2022, als dit bijv. 01-07-2022 was geweest was het nog anders. Maar NLE saldeert per maand, dus je verlies is nog groter.

Naar mijn mening / berekening is het zaak z.s.m. over te stappen, en in ieder geval voor dat je meer gebruik verbruiken dan terugleveren.

Ik heb geen gas, dus dat staat even los van deze discussie.

• Truus01
Beuzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:12:
Het jaar begint te lopen op de datum dat je contract in gaat.
Als je nu overstapt, saldeer je deze komende winter-/verbruiksperiode tegen de zomer-/opwekperiode erna.
Als je na deze winter-/verbruiksperiode overstapt, betaal je eerst je verbruik, dan ga je in de zomer-/opwekperiode een 'buffer' (tegoed) opbouwen, wat gesaldeerd wordt met de winter-/verbruiksperiode daar weer na. Dus je betaald over de komende periode, terwijl je die ook 'weg' zou kunnen salderen.

Nu blijven om later over te stappen heeft alleen zin als je denk de zomer-/opwekperiode ergens terecht te kunnen met een hoge TLV, hoger dan het tarief in de komende winter-/verbruiksperiode. En dan stap je daarna weer over naar degene met het laagste verbruikstarief.
Dan ben je dus niks aan het salderen, alleen op zoek naar de laagste kosten en dan weer de hoogste opbrengst. Maar of die TLV tegen die tijd zo hoog zal zijn, hoger dan het verbruikstarief, dat is een risico.
Als het puur gaat om salderen, ga je op zoek naar jaarlijks salderen en blijf je ook het jaar. (Tenzij dat blijkt dat je, als je je verbruik gesaldeerd hebt en nog flink wat opwek hebt, dan alsnog op zoek gaat naar degene met de hoogste TLV.)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jens2002 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:28:
omdat je in de dure wintermaanden in de regel meer betaald, dan dat dat je in de zomer aan TLV terugkrijgt.
Dat is geen wetmatigheid, dat is afhankelijk van marktomstandigheden.

(En van de bepalingen van je leverancier, zoals de 50% van kaal tarief-regel van BE. Maar dat staat in principe los van de salderingsdiscussie.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Beuzer

Beuzer

jens2002 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:28:
Beuzer, bij per jaar salderen maakt de hoogte van je kWh tarief geen reet uit als je minimaal je verbruik opwekt. Bij salderen per maand maakt dit tarief wel degelijk uit en zul je altijd slechter af zijn omdat je in de dure wintermaanden in de regel meer betaald, dan dat dat je in de zomer aan TLV terugkrijgt.
Ja precies, ik begrijp dat de kWh prijs geen donder uitmaakt als je uiteindelijke meer terug levert dan je hebt verbruikt. Mijn contract is ingegaan op 1 Juni dit jaar. Ik ga tot Juni volgend jaar toch niet genoeg opwekken om uiteindelijk al mijn verbruik te kunnen wegstrepen omdat de panelen er pas net zijn. Oftewel voor mij is er geen haast om over te stappen. Ik wacht liever nog even af wat de andere engergieleveranciers gaan doen voor ik overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

Grolsch schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:34:
[...]

Het ligt allemaal een beetje aan het moment, maar in mijn situatie (per 10-08 variabel) kan ik het beste overstappen voordat ik meer verbruik dan gebruik (medio oktober).

Stel ik stop per 01-10-2022 bij NLE, dan krijg ik geld terug, ik heb immers meer teruggeleverd dan afgenomen. Welliswaar krijg ik maar 50% van de leveringskosten, maar ten opzichte van een jaar geleden is dit nog fors (€ 0,30 /kWh).

Dan ga ik per 01-10-2022 over naar een leverancier die wel saldeert per jaar, maar wellicht een duurdere kWh prijs.

Ik krijg dan pas op 01-10-2023 de eindafrekening, waardoor ik een volledig jaar mag salderen, en dus netto rond de 0 uit kom.

Als ik zou blijven t/m maart 2023 en dan pas overstap, weet ik 1 ding zeker, dat ik een HEULE dikke rekening ga krijgen van NLE.

Dit komt omdat mijn contract variabel in gaat per 10-08-2022, als dit bijv. 01-07-2022 was geweest was het nog anders. Maar NLE saldeert per maand, dus je verlies is nog groter.

Naar mijn mening / berekening is het zaak z.s.m. over te stappen, en in ieder geval voor dat je meer gebruik verbruiken dan terugleveren.

Ik heb geen gas, dus dat staat even los van deze discussie.
Hmm oke ik zie dat ik ook beter toch z.s.m. naar een leverancier moet die per jaar salderen. Bedankt voor de uitleg allen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Beuzer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:05:
Ja precies, ik begrijp dat de kWh prijs geen donder uitmaakt als je uiteindelijke meer terug levert dan je hebt verbruikt. Mijn contract is ingegaan op 1 Juni dit jaar. Ik ga tot Juni volgend jaar toch niet genoeg opwekken om uiteindelijk al mijn verbruik te kunnen wegstrepen omdat de panelen er pas net zijn. Oftewel voor mij is er geen haast om over te stappen. Ik wacht liever nog even af wat de andere engergieleveranciers gaan doen voor ik overstap.
Nog een poging.
Als je nu blijft zitten, en dan voor je opwekperiode gaat, betaal je de komende verbruiksperiode.
Als je nu overstapt, krijg je op dat moment een nieuwe contract en gaat je jaar opnieuw in (en duurt dus niet tot juni) en kun je in dat jaar wat je nu gaat verbruiken salderen tegen wat je daarna opwekt en betaal je dus niks.
(En als je heel goed bezig bent en de boel snel gesaldeerd hebt en er zijn leveranciers met een hoge TLV, kun je dan alsnog overstappen om dat beetje winst ook nog te pakken.)

Je kunt als het ware kiezen hoe om je het in het jaar doet, bij jaarlijks salderen. Eerst verbruiken en dan opwekken, of eerst opwekken en dan verbruiken.
Maar aangezien je nu een verbruiksperiode ingaat, moet je dat verbruik dan dus eerst betalen, voordat je die tweede optie kunt nemen. Lijkt me niet heel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:35:
[...]

Zolang ze niet failliet gaan. Waarom niet gewoon direct via innova afgesloten?

Er zijn maar 3 aanbieders die niet salderen zoals het hoort. Bij de andere aanbieders kun je gewoon normaal salderen. Dat heeft niets met jaarcontract te maken.
Betaal als termijnbedrag 14 euro per maand, dat failliet gaan zou ik dan wel overleven. Direct bij Innova afsluiten lukt mij niet, ik krijg na invullen gegevens geen opties aangeboden.

Er zijn nu nog maar 3 aanbieders die niet salderen, maar het zou mij niets verbazen als andere maatschappijen dit truukje ook snel gaan toepassen. Dus alles bij elkaar was het voor mij net als bij Grolsch zaak om zo snel mogelijk over te stappen en een vast contract bied mij voor nu meer zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

Truus01 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:15:
[...]

Nog een poging.
Als je nu blijft zitten, en dan voor je opwekperiode gaat, betaal je de komende verbruiksperiode.
Als je nu overstapt, krijg je op dat moment een nieuwe contract en gaat je jaar opnieuw in (en duurt dus niet tot juni) en kun je in dat jaar wat je nu gaat verbruiken salderen tegen wat je daarna opwekt en betaal je dus niks.
(En als je heel goed bezig bent en de boel snel gesaldeerd hebt en er zijn leveranciers met een hoge TLV, kun je dan alsnog overstappen om dat beetje winst ook nog te pakken.)

Je kunt als het ware kiezen hoe om je het in het jaar doet, bij jaarlijks salderen. Eerst verbruiken en dan opwekken, of eerst opwekken en dan verbruiken.
Maar aangezien je nu een verbruiksperiode ingaat, moet je dat verbruik dan dus eerst betalen, voordat je die tweede optie kunt nemen. Lijkt me niet heel logisch.
Bedankt, het is me duidelijk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Laatst online: 22:09
Knielen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:16:
[...]

Betaal als termijnbedrag 14 euro per maand, dat failliet gaan zou ik dan wel overleven. Direct bij Innova afsluiten lukt mij niet, ik krijg na invullen gegevens geen opties aangeboden.

Er zijn nu nog maar 3 aanbieders die niet salderen, maar het zou mij niets verbazen als andere maatschappijen dit truukje ook snel gaan toepassen. Dus alles bij elkaar was het voor mij net als bij Grolsch zaak om zo snel mogelijk over te stappen en een vast contract bied mij voor nu meer zekerheid.
Dank je. Ook zojuist afgesloten... Opmerkelijk, of eigenlijk te mooi voor woorden. Ik zou er niet van staan te kijken dat het alsnog geannuleerd wordt.
De enige maatschappij is die te vinden is met een jaarcontract, hoge terugleververgoeding (gelijk aan daltarief €0,50395) maar alleen maar via Consuminder af te sluiten is.
Voor mij ideaal met een overschot van ruim 4000 kWh/jaar.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Dinah schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:48:
[...]

Dank je. Ook zojuist afgesloten... Opmerkelijk, of eigenlijk te mooi voor woorden. Ik zou er niet van staan te kijken dat het alsnog geannuleerd wordt.
De enige maatschappij is die te vinden is met een jaarcontract, hoge terugleververgoeding (gelijk aan daltarief €0,50395) maar alleen maar via Consuminder af te sluiten is.
Voor mij ideaal met een overschot van ruim 4000 kWh/jaar.
Ik probeerde op dezelfde manier een contract af te sluiten maar het formulier werkt helaas niet meer.

• GertS1968
Gisteren de prijzen van VOP gekregen voor de maand October: Gas 2.98 m3 / Electra 0.57 kWh. Ik begin te twijfelen om te blijven..........de afgelopen 3 maanden 1700 kWh terug geleverd, is 85 Euro.........Innova bied 225 euro per maand voor een jaar, dan lijk is spekkoper......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Even voordat ik GreenChoice er morgen/maandag mee lastig val...

Doet GreenChoice nu per kwartaal salderen, of per jaar?

(Ik had begrepen per jaar, maar las nu ergens in een ander topic hier, per kwartaal?)

(Ik heb een Flexibel (Groen&Vrij Wind en Zon_kwartaal) contract namelijk, en ze hebben mij net verteld dat ik naar 1,04/kwh ga. Als salderen per kwartaal is, dan ben ik natuurlijk weg bij ze...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

maartenmoerman schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:40:

(Ik had begrepen per jaar, maar las nu ergens in een ander topic hier, per kwartaal?)

(Ik heb een Flexibel (Groen&Vrij Wind en Zon_kwartaal) contract namelijk, en ze hebben mij net verteld dat ik naar 1,04/kwh ga. Als salderen per kwartaal is, dan ben ik natuurlijk weg bij ze...)
Per jaar, in de TS staat welke partijen niet per jaar salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
maartenmoerman schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:40:

Met een variabel contract salderen ze per tariefperiode.

Er wordt dus niet na een jaar het aantal geleverde kWh minus teruggeleverde kWh gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 01:28:
[...]

Er wordt dus niet na een jaar het aantal geleverde kWh minus teruggeleverde kWh gedaan.
Dat is niet helemaal waar. Ze salderen in geld per tariefperiode, maar je kunt bijvoorbeeld best in kwartaal 2 meer terugleveren dan je afneemt zonder dat je met de terugleververgoeding te maken krijgt, als je in een ander kwartaal maar meer afneemt dan je teruglevert. De salderingsgrens bepalen ze wel degelijk op jaarbasis, en dat is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 01:28:
[...]

Dat is stap 1

Stap 2 is dat ze vervolgens per jaar salderen, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:10
Inhakend op de situatie bij GreenChoice: mijn variabele tarief is daar ingegaan per 01-04-2022. Ik krijg nu ook de nieuwe tarieven door per 01-10 van 0,89 normaal en 0,70 daltarief. Ik vind het erg lastig rekenen, aan de ene kant heb je de kWh die je saldeert, aan de andere kant corrigeert GreenChoice dat weer voor het leveringstarief van dat moment.

Over een heel jaar genomen kom ik uit op een nettoverbruik van 750 kWh. Ik heb geen gasaansluiting. In de periode 01-04 t/m nu heb ik zo'n 1.750 kWh netto teruggeleverd, daar hoort in de app een bedrag van € 1.120 euro bij. Hoe bepaal ik nu wanneer ik het beste kan overstappen?
  • Blijven zitten bij GreenChoice totdat ik die € 1.120 straks op verbruikt heb (omdat GreenChoice corrigeert voor leveringstarief is met bedragen werken de juiste wijze toch?), en dan gokken dat er ergens nog een jaarcontract te krijgen is.
  • Nu al een jaarcontract bij Consuminder/Innova aangaan voor 0,62 normaal en 0,51 daltarief. Als ik het goed begrijp, krijg ik dan bij overstap van GreenChoice 11,5 cent terugleververgoeding, dus dat is bij die 1.750 netto teruggeleverde kWh 1750*0,115 = (slechts) € 201,25
  • Blijven zitten
Omdat dit het hele stuk rondom maand/kwartaal/jaarlijks salderen raakt, al dan niet via kWhs of euro's, plaats ik deze post hier. Mocht ik dit toch beter in een ander draadje rondom overstappen moeten vragen dan excuses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Turrican schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:05:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ze salderen in geld per tariefperiode, maar je kunt bijvoorbeeld best in kwartaal 2 meer terugleveren dan je afneemt zonder dat je met de terugleververgoeding te maken krijgt, als je in een ander kwartaal maar meer afneemt dan je teruglevert. De salderingsgrens bepalen ze wel degelijk op jaarbasis, en dat is het belangrijkste.
Dank voor de volledigheid, ze bepalen inderdaad per tariefperiode je saldo door het aantal teruggeleverde kWh * tarief te doen.

Wanneer dan in de volgende tariefperiode de tarieven zijn verhoogd krijg je niet eenzelfde aantal kWh geleverd voor je teruggeleverde kWh'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:37:
[...]

Dat is stap 1

Stap 2 is dat ze vervolgens per jaar salderen, zoals het hoort.
Dat ligt aan je idee van salderen. Ik denk dan aan:

[verbruik = onttrokken - ingevoerde elektriciteit

Die formule wordt bij GreenChoice niet gebruikt bij variabele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:04:
[...]

Dat ligt aan je idee van salderen. Ik denk dan aan:

[verbruik = onttrokken - ingevoerde elektriciteit

Die formule wordt bij GreenChoice niet gebruikt bij variabele contracten.
Zo doen de meeste leveranciers het, en dat is ook gewoon correct.
Eerst salderen binnen de tariefperiodes, daarna salderen buiten de tariefsperiodes, dan uitbetalen.
Eneco doet het ook zo.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:08:
[...]

Zo doen de meeste leveranciers het, en dat is ook gewoon correct.
Eerst salderen binnen de tariefperiodes, daarna salderen buiten de tariefsperiodes, dan uitbetalen.
Ik zie dat anders omdat de wet energie gebruikt in de salderingsformule en niet de eenheid euro's.
1 Voor afnemers die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
En de eenheid van energie is in deze kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:12:
[...]

Ik zie dat anders omdat de wet energie gebruikt in de salderingsformule en niet de eenheid euro's.

[...]

En de eenheid van energie is in deze kWh.
Zeker, salderen moet in kWh's, niet in euro's.
Er wordt eerst gesaldeerd (in kWh) binnen de tariefperiodes, daarna buiten de tariefperiodes (in kWh) en daarna wordt er uitbetaald.
Heb jij bewijs waaruit blijkt dat ze het niet zo doen? Je zou de eerste zijn. Het is nogal een beschuldiging om te stellen dat GC zich niet aan de wet houdt.

Edit: wat ik hierboven schrijf klopt dus niet. GC doet het inderdaad verkeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:13:
[...]

Er wordt eerst gesaldeerd (in kWh) binnen de tariefperiodes, daarna buiten de tariefperiodes (in kWh) en daarna wordt er uitbetaald.
Heb jij bewijs waaruit blijkt dat ze het niet zo doen? Je zou de eerste zijn.
Binnen de wet is geen sprake van tariefperiodes.

Ik lees de wet dus als per nota moeten ze salderen op basis van kWh, in de Memorie van Toelichting is te lezen dat het om jaarnota's gaat.
Heb jij bewijs waaruit blijkt dat ze het niet zo doen? Je zou de eerste zijn. Het is nogal een beschuldiging om te stellen dat GC zich niet aan de wet houdt.
Beschuldiging? Ik stel alleen dat ze de wet anders interpreteren dan hoe ik hem lees, chill out :o

Lees anders mijn topic even door dan zie je exact hoe GreenChoice saldeert bij variabele contracten en hoe dat negatief kan uitpakken: Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

[ Voor 29% gewijzigd door Wolly op 18-09-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:18:
[...]

Binnen de wet is geen sprake van tariefperiodes.

Ik lees de wet dus als per nota moeten ze salderen op basis van kWh,
Dat moeten ze inderdaad doen, en voor zover ik weet doen ze dat ook gewoon.

Echter om eventueel de juiste terugleververgoeding te bepalen (voor de juiste periode) is het nodig om per tariefperiode te salderen. En daar ontstaat vaak de verwarring. Zowel klantenservicemedewerker als klant begrijpen het dan niet meer en zo ontstaan misverstanden.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:20:
[...]

Dat moeten ze inderdaad doen, en voor zover ik weet doen ze dat ook gewoon.

Echter om eventueel de juiste terugleververgoeding te bepalen (voor de juiste periode) is het nodig om per tariefperiode te salderen. En daar ontstaat vaak de verwarring. Zowel klantenservicemedewerker als klant begrijpen het dan niet meer en zo ontstaan misverstanden.
We hebben het hier over salderen en daar is van een terugleververgoeding geen sprake.

Lees het topic wat ik heb gelinkt, daar kan je duidelijk zien dat GreenChoice saldeert per tariefperiode (zie ook Turrican in "Saldering per kwartaal of jaar") en niet op basis van jaarlijks kWh gebruik en teruglevering.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 18-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:25:
[...]

We hebben het hier over salderen en daar is van een terugleververgoeding geen sprake.

Lees het topic wat ik heb gelinkt, daar kan je duidelijk zien dat GreenChoice saldeert per tariefperiode (zie ook Turrican in "Saldering per kwartaal of jaar") en niet op basis van jaarlijks kWh gebruik en teruglevering.
Ik heb jouw topic gelezen, en mijn conclusie is dat ze gewoon correct salderen. Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb de eerste 2 pagina's van jouw topic gelezen, en mijn conclusie is dat ze gewoon correct salderen. Ik zie het probleem niet.
Je hebt gezien dat onderstaande bij de rekening van Greenchoice niet van toepassing is?
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Alstu
Volgensmij in euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4sJtMiqnPyIpY_d7nWnkGMpNaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB3bQjRzazT1AlSG8XMJICS1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 18-09-2022 12:42 . Reden: Verkeerde ge quote ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:39:
[...]

Je hebt gezien dat onderstaande bij de rekening van Greenchoice niet van toepassing is?

[...]
Nee GC doet het gewoon zoals het hoort. Ze hebben de kWh's tegen elkaar weggestreept op jouw rekening (Te zien in je specificatie). Of eigenlijk: ze hebben de tarieven van leveren en terugleveren gelijk gesteld, waardoor de verrekening correct is.

dat het verwarrend is, ben ik wel met je eens. maar het klopt echt wat ze doen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 18-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:51:
[...]

Nee GC doet het gewoon zoals het hoort. Ze hebben de kWh's tegen elkaar weggestreept op jouw rekening (Te zien in je specificatie). Of eigenlijk: ze hebben de tarieven van leveren en terugleveren gelijk gesteld, waardoor de verrekening correct is.

dat het verwarrend is, ben ik wel met je eens. maar het klopt echt wat ze doen.
Het is voor mij niet verwarrend hoor,.

Hierboven spreek je jezelf al tegen met je eerdere post waarin je zegt dat salderen in kWh's moet en niet in euro's.

Ook is onderstaande uitspraak van jou niet aantoonbaar in de specificatie van GreenChoice:
Er wordt eerst gesaldeerd (in kWh) binnen de tariefperiodes, daarna buiten de tariefperiodes (in kWh) en daarna wordt er uitbetaald
Consequentie van de wijze van saldering van GreenChoice bij een variabel contract is overigens, voor de geinteresseerde meelezer, dat wanneer je evenveel verbruikt als dat je teruglevert je toch een factuur kan krijgen voor geleverde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Kan iemand mij uitleggen hoe die tarieven bij de getoonde jaarnota tot stand komen bij netto teruglevering? Is dat een gemiddelde van kale leveringstarief plus TLV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:56:
[...]

Het is voor mij niet verwarrend hoor,.

Hierboven spreek je jezelf al tegen met je eerdere post waarin je zegt dat salderen in kWh's moet en niet in euro's.

Ook is onderstaande uitspraak van jou niet aantoonbaar in de specificatie van GreenChoice:

[...]

Consequentie van de wijze van saldering van GreenChoice bij een variabel contract is overigens, voor de geinteresseerde meelezer, dat wanneer je evenveel verbruikt als dat je teruglevert je toch een factuur kan krijgen voor geleverde energie.
Ja ik moet er inderdaad op terug komen. sorry.

Jij hebt duidelijk een aardig overschot in je eerste periode en die wordt niet op de correcte wijze verrekend met de andere periodes.
Juist die 'stap 2' waar ik het over had (salderen buiten de periodes) lijkt niet toegepast te worden.

Hierdoor krijg jij relatief weinig voor je teruglevering en betaal je wel de volle mep voor je afname van het net. Dat is niet correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:15:
Kan iemand mij uitleggen hoe die tarieven bij de getoonde jaarnota tot stand komen bij netto teruglevering? Is dat een gemiddelde van kale leveringstarief plus TLV?
Dat is juist de moeilijkheid bij wijzigende tarieven. En dat is juist waarom het zo verwarrend is.

Want in het voorbeeld van @Rol-Co , komt het er toch op uit dat ze netjes over de hele periode salderen en er dan een gemiddelde aanhangen.
Want het verbruik is 2321 + 2989 = 5310, opgewekt is 4011 + 1804 = 5815, het verschil is - 505 kWh.
En dit zie je daarom ook terug in de nota met €0 ODE en BTW.

Deze 505 kWh worden uiteindelijk uitbetaald als €... Geen idee.*

* Zou dat zijn 250,63+319,70=€570,33 aan verbruik, €588,32, dus 588,32-570,33= €17,99 voor die 505 kWh?
Dat zou dan een (gemiddelde) TLV van €0,0356 zijn. Lijkt me een erg lage TLV, en dan klopt het dus inderdaad niet. Helemaal niet als ze in het overzicht met een TLV van € 0,10 rekenen.

Edit: En volgens mij had jij 505 * €0,10082 = €50,91 terug moeten krijgen (ipv die €17,99) (en dan nog de vermindering energiebelasting en zo)

[ Voor 21% gewijzigd door Truus01 op 19-09-2022 08:46 . Reden: Eea uit proberen te rekenen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Wolly Bij jou doen ze ook zoiets, maar jij hebt over de notaperiode verbruik en geen teruglevering.
Een verbruik van 1314kWh, vandaar dat er juist wel over die kWh de ODE en BTW geteld wordt.

En dat verbruik betaal je dan tegen (en dit is weer die berekening die ik niet zeker weet) €177,74 (ex BTW), wat neerkomt op een verbruikstarief van €0,35196 (ex BTW).

Ze doen iets geks, want ook dat lijkt me niet te kloppen.

Wat jij eigenlijk zou hebben moeten betalen, was het goed gegaan, was 1314 * €0,10685 = €140,40 (ex BTW).

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 18-09-2022 13:57 . Reden: Uitgerekend wat het eigenlijk moest zijn ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Conclusie, GreenChoice lijkt het ook niet netjes jaarlijks te doen.
(@Unstable Element )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Ik wist al dat Greenchoice het niet netjes deed. Ik heb daar een jaarcontract gehad en tijdens dat jaar heb ik een meterwissel gehad. Tot en met de meterwissel hebben ze een eindnota opgemaakt en vervolgens weer op nul begonnen. Onderaan de streep maakte mij het niets uit, omdat ik in beide periodes netto terugleverde, maar netjes was het niet. Ik heb ook gevraagd waarom er niet gewoon 1 jaarnota kwam. Het antwoord was in de trant: ‘Kan niet anders, doen we altijd zo.’

Maar die welkomstkorting van €92,50 was wel lekker. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Is deze afrekening van een vast jaarcontract of van een variabel contract?
Op deze factuur maakt het weinig uit omdat levering en terugleveringstarieven nagenoeg gelijk zijn.
Je moet hem eens omrekenen naar 0,115 teruglevertarief en €1,04 leveringstarief.
Dan ken je zwaar bijbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
Droplul schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:02:
[...]

Is deze afrekening van een vast jaarcontract of van een variabel contract?
Op deze factuur maakt het weinig uit omdat levering en terugleveringstarieven nagenoeg gelijk zijn.
Je moet hem eens omrekenen naar 0,115 teruglevertarief en €1,04 leveringstarief.
Dan ken je zwaar bijbetalen.
Nee, dat is niet de situatie bij GreenChoice. Die salderen niet per periode in de zin dat je bij overproductie een terugleververgoeding krijgt. Wel kijken ze naar het leveringstarief van die periode en gebruiken dat tarief om in een volgende periode te salderen.

Dus stel je hebt:
- In periode 1 100kWh overproductie tegen leveringstarief € 0,50 per kWh
- In periode 2 100kWh tekort tegen leveringstarief € 1,00 per kWh
Dan betaal je 100*1,00 - 100*0,50 = € 50,00, ook al saldeer je dus die 100 kWh. (misschien dat het in de praktijk iets afwijkt i.v.m. belastingen die je mag wegstrepen, maar dit is het principe volgens mij)

Wordt op deze manier toch nog een duur wintertje ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
Mbps schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:23:
[...]

Nee, dat is niet de situatie bij GreenChoice. Die salderen niet per periode in de zin dat je bij overproductie een terugleververgoeding krijgt. Wel kijken ze naar het leveringstarief van die periode en gebruiken dat tarief om in een volgende periode te salderen.

Dus stel je hebt:
- In periode 1 100kWh overproductie tegen leveringstarief € 0,50 per kWh
- In periode 2 100kWh tekort tegen leveringstarief € 1,00 per kWh
Dan betaal je 100*1,00 - 100*0,50 = € 50,00, ook al saldeer je dus die 100 kWh. (misschien dat het in de praktijk iets afwijkt i.v.m. belastingen die je mag wegstrepen, maar dit is het principe volgens mij)

Wordt op deze manier toch nog een duur wintertje ;(
Dat is toch wat ik zeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Droplul @Mbps

Ze verrekenen verbruik en opwek met het zelfde bedrag tot je op 0 bent, alles meer wordt een teruglever tarief.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJohn
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
Hieronder de "officiële" reactie van Vereniging Eigen Huis:
(via hen hebben wij meerdere keren mee gedaan aan de Collectieve Energie Inkoop, en meerdere keren is NLE als goedkoopste geselecteerd)

Beste meneer,

Dank u voor uw reactie op ons bericht. Hierbij stuur ik u extra informatie met betrekking tot het maandelijks salderen door energieleveranciers.

Maandelijks salderen
Volgens de wet zou salderen op jaarbasis moeten plaatsvinden. Het maandelijks salderen zorgt voor onduidelijkheid bij consumenten. Het probleem is dat er geen regels zijn over welk tarief een energieleverancier als uitgangspunt mag gebruiken bij de saldering. Een gemiddelde lijkt het rechtvaardigst te zijn, maar het is de vraag of dat uitvoerbaar is voor leveranciers die op dit moment elke maand een ander tarief vaststellen.
De Autoriteit Consument & Markt heeft bij energieleveranciers die maandelijks salderen de mogelijkheid om in te grijpen als er concrete klachten binnenkomen bij de ConsuWijzer van de toezichthouder. https://www.consuwijzer.n...acht-over-energierekening

Uitspraak ACM
De ACM heeft zeer recent op basis van de klachten die binnenkwamen de volgende uitspraak gedaan:
“Energieleveranciers moeten bij het toepassen van de salderingsregeling het elektriciteitsverbruik en de teruggeleverde zonnestroom van hun klanten op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Salderen op maand- of kwartaalbasis is niet in de geest van de salderingsregeling”.
Het is nu aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de regels te verduidelijken.
Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Contact
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? U kunt contact met ons opnemen via: www.eigenhuis.nl/contact of via telefoonnummer (033) 450 77 50. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Met vriendelijke groet,
Vereniging Eigen Huis
Ledenservice

Tel.: (033) 450 77 50
Postadres: Postbus 735, 3800 AS Amersfoort
E-mail: ledenservice@eigenhuis.nl
Website: www.eigenhuis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Nou, de (maand)tarieven van Vrijopnaam (met ingang van oktober) zijn ook bekend. Die zijn weer flink verhoogd:

PrijsopbouwVrijopnaamWettelijke heffingen
Per kWhTarief(1) Energiebelasting(2) ODE.(3) BTW.Totaal
Enkel tarief€ 0,5610€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0565€ 0,6848
Dal tarief€ 0,5110€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0520€ 0,6303
Normaal€ 0,5860€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0588€ 0,7121
Vaste leveringskosten per dag€ 0,17661€ 0,0156€ 0,1925

En het salderen gaat nu dus per maand (tenzij er door de wetgever/rechtspraak iets anders wordt bepaald en opgelegd aan de energieleveranciers, let's hope).

Maarrrr: de TLV gaat van 5 ct/kWh naar 27 ct/kWh, wat neerkomt op iets in de buurt van 50% van het kale levertarief. Nog steeds niet fantastisch, maar wel een teken dat ze wellicht inzien dat die 5 ct/kWh echt niet kan?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
Gameboy schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:04:
Nou, de (maand)tarieven van Vrijopnaam (met ingang van oktober) zijn ook bekend. Die zijn weer flink verhoogd:

PrijsopbouwVrijopnaamWettelijke heffingen
Per kWhTarief(1) Energiebelasting(2) ODE.(3) BTW.Totaal
Enkel tarief€ 0,5610€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0565€ 0,6848
Dal tarief€ 0,5110€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0520€ 0,6303
Normaal€ 0,5860€ 0,03679€ 0,0305€ 0,0588€ 0,7121
Vaste leveringskosten per dag€ 0,17661€ 0,0156€ 0,1925

En het salderen gaat nu dus per maand (tenzij er door de wetgever/rechtspraak iets anders wordt bepaald en opgelegd aan de energieleveranciers, let's hope).

Maarrrr: de TLV gaat van 5 ct/kWh naar 27 ct/kWh, wat neerkomt op iets in de buurt van 50% van het kale levertarief. Nog steeds niet fantastisch, maar wel een teken dat ze wellicht inzien dat die 5 ct/kWh echt niet kan?
Een veel hogere TLV zou ook niet rendabel zijn, op het moment dat er veel zon is zijn de uur tarieven over het algemeen lager en ook niet all kWh's die jij het net op pompt komen daadwerkelijk aan, er is ook nog verlies over de kabels.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
McJohn schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:26:
Hieronder de "officiële" reactie van Vereniging Eigen Huis:
(via hen hebben wij meerdere keren mee gedaan aan de Collectieve Energie Inkoop, en meerdere keren is NLE als goedkoopste geselecteerd)

Beste meneer,

Dank u voor uw reactie op ons bericht. Hierbij stuur ik u extra informatie met betrekking tot het maandelijks salderen door energieleveranciers.

Maandelijks salderen
Volgens de wet zou salderen op jaarbasis moeten plaatsvinden. Het maandelijks salderen zorgt voor onduidelijkheid bij consumenten. Het probleem is dat er geen regels zijn over welk tarief een energieleverancier als uitgangspunt mag gebruiken bij de saldering. Een gemiddelde lijkt het rechtvaardigst te zijn, maar het is de vraag of dat uitvoerbaar is voor leveranciers die op dit moment elke maand een ander tarief vaststellen.
De Autoriteit Consument & Markt heeft bij energieleveranciers die maandelijks salderen de mogelijkheid om in te grijpen als er concrete klachten binnenkomen bij de ConsuWijzer van de toezichthouder. https://www.consuwijzer.n...acht-over-energierekening

Uitspraak ACM
De ACM heeft zeer recent op basis van de klachten die binnenkwamen de volgende uitspraak gedaan:
“Energieleveranciers moeten bij het toepassen van de salderingsregeling het elektriciteitsverbruik en de teruggeleverde zonnestroom van hun klanten op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Salderen op maand- of kwartaalbasis is niet in de geest van de salderingsregeling”.
Het is nu aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de regels te verduidelijken.
Wij houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Contact
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? U kunt contact met ons opnemen via: www.eigenhuis.nl/contact of via telefoonnummer (033) 450 77 50. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 21.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Met vriendelijke groet,
Vereniging Eigen Huis
Ledenservice

Tel.: (033) 450 77 50
Postadres: Postbus 735, 3800 AS Amersfoort
E-mail: ledenservice@eigenhuis.nl
Website: www.eigenhuis.nl
Helaas gewoon wachten tot de wet verduidelijkt wordt. Tot die tijd kunnen diverse leveranciers gewoon blijven salderen zoals hun het beste uitkomt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Team-RiNo schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]

Een veel hogere TLV zou ook niet rendabel zijn, op het moment dat er veel zon is zijn de uur tarieven over het algemeen lager en ook niet all kWh's die jij het net op pompt komen daadwerkelijk aan, er is ook nog verlies over de kabels.
True ;) Het doel van mijn post was vooral om inzicht in de tarieven te geven, wellicht heeft iemand anders er wat aan.

Ik lever overigens (nog) geen zonnestroom terug, maar ik ben me wel aan het verdiepen, en wil wel PV panelen laten aanleggen. Daarom ben ik in deze ontwikkelingen geinteresseerd ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Team-RiNo schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:12:
[...]Helaas gewoon wachten tot de wet verduidelijkt wordt. Tot die tijd kunnen diverse leveranciers gewoon blijven salderen zoals hun het beste uitkomt.
Dat de bedrijven dit zo ouden doen lag al lang in de lijn van de verwachting, die ik in mei (en soms al eerder) als vermoedde. Het kwam oa voor in deze discussie: NTS in "Saldering per kwartaal of jaar"

@McJohn Tnx voor dit te delen
McJohn schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:26:Hieronder de "officiële" reactie van Vereniging Eigen Huis:
.
Jouw VEH-mailtje laat dat ook zien.
Maandelijks salderen
Volgens de wet zou salderen op jaarbasis moeten plaatsvinden. Het maandelijks salderen zorgt voor onduidelijkheid bij consumenten. Het probleem is dat er geen regels zijn over welk tarief een energieleverancier als uitgangspunt mag gebruiken bij de saldering.....
Blijkbaar is de ACM nu niet bij machte om al in te grijpen want iets verderop staat in diezelfde email:
Uitspraak ACM
Ergo, tav dat laatste zinnetje vet gequote: De ACM was echt niet zeker van haar zaak hoe het nu exact zat.

Daar heb ik in het voorjaar al mijn grote twijfels bij uitgesproken of de ACM bij wat er toen bij hen zwart op wit stond wel recht van spreken had, dus voor meerdere uitleg vatbaar zou zijn, iets waar bepaald niet iedereen hier blij mee was. Mijn twijfels waren toen oprecht en blijken nu terecht.

Hopelijk komt het ministerie van EZK met echte duidelijkheid anders heeft Jetten wat uit te leggen, want op TV heeft ie wel gezegd dat er alleen eenmaal jaarlijks een saldering mag zijn, waarbij dat tarieven gedoe bij hem even niet ter sprake kwam, mss was dat toen bij hem ook nog niet geland.... kan me niet herinneren dat de verslaggever er wel over begon, mogelijk had die het ook niet scherp op zijn netvlies.....

Duimen maar op een goede afloop voor de consument?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zit dus bij Greenchoice (all electric huis, 30 zonnepanelen) en heb een jaarlijks verbruik van ±8000 kWh, bij een opwekking van ±8300 kWh. Per saldo hou ik dus zo'n 300 kWh over. Van die 8000 kWh komt zo'n 2500 direct uit m'n panelen, dus per saldo neem ik per jaar ongeveer 5500 kWh uit het net af, en lever ik ongeveer 5800 kWh aan het net.
Zolang er zoals de ACM zegt per jaar wordt gesaldeerd is dat geen probleem. Ik heb een variabel contract dus krijg elke 3 maanden nieuwe tarieven, maar omdat ik toch op of net onder 0 uit kom maakt dat niks uit.

Nu heeft Greenchoice zoals jullie ook al opgevallen was de beschrijving op de site aangepast. Er staat nu:
“Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar."

Dit impliceert dus dat in mijn geval er op kwartaalbasis gesaldeerd zal worden. Zoals ik het lees: als er sprake is van een overschot ontvang ik daarvoor 11,5 cent per kWh, als er een tekort is betaal ik daarvoor het geldende tarief. Dat levert (met een bierviltje en wat data van 2021) het volgende op:
Q1: netto 1510 kWh afgenomen
Q2: netto 1991 kWh geleverd
Q3: netto 1305 kWh geleverd
Q4: netto 1546 kWh afgenomen
Alles bij elkaar -240 kWh. Jeuj, geld terug!

Maar dan komt Greenchoice:
Q1: 1510 * 0,32 = 483 euro betalen
Q2: 1991 * 0,09 = 179 euro ontvangen
Q3: 1305 * 0,115 = 150 euro ontvangen
Q4: 1546 * 0,58 = 897 euro betalen

Totaal: 1051 euro betalen voor het terugleveren van 240 kWh. In 2023 wordt het naar schatting 1500 omdat het tarief voor Q1 een stuk hoger zal liggen. Nu is dat in vergelijking met het landelijk gemiddelde nog altijd keurig, maar het voelt nogal onrechtvaardig: stroom die je van hen afneemt is 5 maal zo duur als wat je krijgt voor wat je levert. Terwijl dat een seizoenseffect is waar ik totaal geen invloed op heb.

Wat is nu wijsheid? Ik heb Greenchoice om uitleg gevraagd maar nog geen reactie gekregen. Ik kan bij GC blijven en simpelweg het uitlezen van de slimme meter uitzetten zodat ze geen meterstanden krijgen om mee te salderen, in afwachting van verduidelijking van de wet. Ik kan ook overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall waar het tarief weliswaar dik hoger ligt, maar ze nog wel heel expliciet stellen dat saldering per jaar wordt gedaan. Maar ja als die dezelfde zakkenvullersroute gaan wandelen wordt het probleem nog groter omdat ik daar (veel) meer per kWh betaal.

Om het nog wat minder transparant te maken: dat ze dit doen en wat de gevolgen zijn voor je jaarafrekening blijkt uit niets. In de online omgeving staat doodleuk dat ik op -1000 euro sta voor het jaar, en per mail melden ze vrolijk dat mijn huidige voorschot van 13 euro per maand uitstekend is. Terwijl ik dus in december een nabetaling van ±900 euro tegemoet kan zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel op 20-09-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
Daniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:42:
Ik zit dus bij Greenchoice (all electric huis, 30 zonnepanelen) en heb een jaarlijks verbruik van ±8000 kWh, bij een opwekking van ±8300 kWh. Per saldo hou ik dus zo'n 300 kWh over. Van die 8000 kWh komt zo'n 2500 direct uit m'n panelen, dus per saldo neem ik per jaar ongeveer 5500 kWh uit het net af, en lever ik ongeveer 5800 kWh aan het net.
Zolang er zoals de ACM zegt per jaar wordt gesaldeerd is dat geen probleem. Ik heb een variabel contract dus krijg elke 3 maanden nieuwe tarieven, maar omdat ik toch op of net onder 0 uit kom maakt dat niks uit.

Nu heeft Greenchoice zoals jullie ook al opgevallen was de beschrijving op de site aangepast. Er staat nu:
“Greenchoice saldeert op jaarbasis. Bij slimme meters salderen we op basis van de slimme meterstanden per tariefperiode. Dit betekent dat als een klant twee verschillende tarieven heeft gehad gedurende een jaar (bijvoorbeeld bij een variabel contract), de eerste helft van het jaar het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd wordt tegen het geldende tarief van het eerste halfjaar. De tweede helft van het jaar wordt het totale verbruik + teruglevering gesaldeerd tegen het geldende tarief van het tweede halfjaar."

Dit impliceert dus dat in mijn geval er op kwartaalbasis gesaldeerd zal worden. Zoals ik het lees: als er sprake is van een overschot ontvang ik daarvoor 11,5 cent per kWh, als er een tekort is betaal ik daarvoor het geldende tarief. Dat levert (met een bierviltje en wat data van 2021) het volgende op:
Q1: netto 1510 kWh afgenomen
Q2: netto 1991 kWh geleverd
Q3: netto 1305 kWh geleverd
Q4: netto 1546 kWh afgenomen
Alles bij elkaar -240 kWh. Jeuj, geld terug!

Maar dan komt Greenchoice:
Q1: 1510 * 0,32 = 483 euro betalen
Q2: 1991 * 0,09 = 179 euro ontvangen
Q3: 1305 * 0,115 = 150 euro ontvangen
Q4: 1546 * 0,58 = 897 euro betalen

Totaal: 1051 euro betalen voor het terugleveren van 240 kWh. In 2023 wordt het naar schatting 1500 omdat het tarief voor Q1 een stuk hoger zal liggen. Nu is dat in vergelijking met het landelijk gemiddelde nog altijd keurig, maar het voelt nogal onrechtvaardig: stroom die je van hen afneemt is 5 maal zo duur als wat je krijgt voor wat je levert. Terwijl dat een seizoenseffect is waar ik totaal geen invloed op heb.

Wat is nu wijsheid? Ik heb Greenchoice om uitleg gevraagd maar nog geen reactie gekregen. Ik kan bij GC blijven en simpelweg het uitlezen van de slimme meter uitzetten zodat ze geen meterstanden krijgen om mee te salderen, in afwachting van verduidelijking van de wet. Ik kan ook overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall waar het tarief weliswaar dik hoger ligt, maar ze nog wel heel expliciet stellen dat saldering per jaar wordt gedaan. Maar ja als die dezelfde zakkenvullersroute gaan wandelen wordt het probleem nog groter omdat ik daar (veel) meer per kWh betaal.

Om het nog wat minder transparant te maken: dat ze dit doen en wat de gevolgen zijn voor je jaarafrekening blijkt uit niets. In de online omgeving staat doodleuk dat ik op -1000 euro sta voor het jaar, en per mail melden ze vrolijk dat mijn huidige voorschot van 13 euro per maand uitstekend is. Terwijl ik dus in december een nabetaling van ±900 euro tegemoet kan zien.
Zie ook Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Als ik het goed begrijp, gaat GC niet per kwartaal de terugleververgoeding toepassen als je in een volgend kwartaal weer stroom afneemt, maar rekenen ze wel met de kwartaalprijzen waardoor je dus inderdaad vanwege de hoge prijzen en lage teruglevering in winter relatief veel moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mbps schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:26:
[...]

Zie ook Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Als ik het goed begrijp, gaat GC niet per kwartaal de terugleververgoeding toepassen als je in een volgend kwartaal weer stroom afneemt, maar rekenen ze wel met de kwartaalprijzen waardoor je dus inderdaad vanwege de hoge prijzen en lage teruglevering in winter relatief veel moet betalen
Ah er is nog een specifieker topic d:)b
Ik me daar eens melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Is er ergens een overzicht en vergelijking van de modelcontracten van leveranciers die wel jaarlijks salderen?

De helft van de websites doen het domweg niet, een aantal geven aan dat je overdag moet bellen voor tarieven.

Wat is op dit moment de beste keuze voor een modelcontract bij verbruik 7000, teruglevering 5500 (netto dus 1500kWh verbruik) en geen gas :?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-09-2022 20:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
@Grolsch Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jou en vorige week via Consumind een jaarcontract afgesloten bij Innova, salderen dus gegarandeerd per jaar. Kwam op 14 euro per maand voorschot bij een netto verbruik van 1000 kWh.

[ Voor 8% gewijzigd door Knielen op 20-09-2022 21:56 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Edit: per ongeluk in de verkeerde topic / open browser tab gepost.

[ Voor 84% gewijzigd door cybermaus op 21-09-2022 08:44 ]

• Knielen
cybermaus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:01:
Op dit moment, als iemand er geen bezwaar tegen hebt, is het verwijderen gratis ook bij opdracht. Ik heb echter horen zeggen dat deze regeling eindig is en er tegen 2023 een nieuwe regeling verwacht word. Is dit correct?

In hoe verre is de verwachting dat dit dan niet meer gratis is. Of anderzijds, in hoe verre is de verwachting dat de gasleiding straks gewoon mag blijven zitten?
Daar is een heel topic over, informatie zal hier vast in staan:

Gas de deur uit doen: Gratis!

• Grolsch
Knielen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:56:
@Grolsch Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jou en vorige week via Consumind een jaarcontract afgesloten bij Innova, salderen dus gegarandeerd per jaar. Kwam op 14 euro per maand voorschot bij een netto verbruik van 1000 kWh.
Als ik op de website al verplicht m'n telefoonnummer moet invullen, en aangeven dat ze me gaan bellen om mij "vrijblijvend" advies te geven ben ik er al klaar mee eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Grolsch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:10:
[...]

Als ik op de website al verplicht m'n telefoonnummer moet invullen, en aangeven dat ze me gaan bellen om mij "vrijblijvend" advies te geven ben ik er al klaar mee eigenlijk.
OOh, maar dat gaat ook prima door een willekeurig nummer in te vullen. Ik heb pas bij de contractgegevens mijn echte nummer ingevoerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zojuist nieuwe tarieven binnengekregen van Vandebron, met daarbij ook een nieuw variabel contract. Terwijl mijn huidige op 1 september is ingegaan. Het lijkt er dus op dat ze mensen met nieuwe tarieven ook een nieuw contract geven, wat salderen per tariefsperiode zou betekenen.

Heb zwart op wit staan dat ze per jaar salderen, maar niet dat ze het contract niet kunnen openbreken. Deze vraag uiteraard gelijk bij hun neergelegd, wordt vervolgd.

• GertS1968
Gameboy schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:17:
[...]

True ;) Het doel van mijn post was vooral om inzicht in de tarieven te geven, wellicht heeft iemand anders er wat aan.

Ik lever overigens (nog) geen zonnestroom terug, maar ik ben me wel aan het verdiepen, en wil wel PV panelen laten aanleggen. Daarom ben ik in deze ontwikkelingen geinteresseerd ;)
Die TLV is ook makkelijk te doen, er zijn er niet veel die in de donkere maanden meer terugleveren dan gebruik. Ik ben weg bij vrij op naam, ondanks dat het contact altijd goed was. Nu dus de voorschotten van 3 maanden, de energie belasting, en de 1600 kWh tegen 5 cent terug.

• Dinah
  • Laatst online: 22:09
Grolsch schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:10:
[...]

Daar kun je natuurlijk ook een niet bestaand nummer invullen.
Ik had ook zo'n mn twijfels, maar contract is netjes geregeld en bevestigd door Innova.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
francoski schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:21:
Zojuist nieuwe tarieven binnengekregen van Vandebron, met daarbij ook een nieuw variabel contract. Terwijl mijn huidige op 1 september is ingegaan.
[...]
Reactie Vandebron:
Ondanks dat je nu een "nieuw" contract krijgt met nieuwe tarieven wordt een eindafrekening bij een variabel contract ook 1 keer per jaar of bij vroegtijdige beëindiging opgemaakt. Zo kunnen wij de opwek in de zomer salderen met je verbruik in de winter.

• Droplul
[quote]francoski schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:38:
[...]

Reactie Vandebron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWG7nr57j2q3AsCvG590D5rKR7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9O17DCodB8R0cWHYaD75HWXs.jpg?f=fotoalbum_large

Salderen per jaar in euro’s of kWh?
Alle maatschappijen gaan nu elk kwartaal de tarieven wijzigen ipv 2 keer per jaar.
Bij wijziging per 1-1 en 1-7 zit er een gedeelte zomer in je tarief periode.
Per kwartaal voorkomen ze dat je zomeroverschot kan wegstrepen tegen winterafname.
Verschillende periodes verrekenen ze dan in euro’s, dus kun je met nul op de meter alsnog bijbetalen })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Droplul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:51:

Salderen per jaar in euro’s of kWh?
Vandebron saldeert correct:
francoski schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Ondertussen bevestigd:

Wij salderen per contract periode, dus per kWh inderdaad gedurende contract periode. Na één volledig jaar wordt er altijd een afrekening gemaakt, waarin al het verbruik en teruglevering verrekend wordt.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Hoe salderen ze normaal?

Levering normaal - teruglevering normaal
en levering dal - teruglevering dal gescheiden?

Of alles op één hoop?

• francoski
  • Niet online
Uit het contract van Vandebron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT5Q_Ix8IGV3T5AoKj0YNguSy0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KeIGsLGL6On0E4LHEIw1nutK.png?f=user_large

• Grolsch
Dinah schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:30:
[...]

Daar kun je natuurlijk ook een niet bestaand nummer invullen.
Ik had ook zo'n mn twijfels, maar contract is netjes geregeld en bevestigd door Innova.
Tnx, ik heb me ook aangemeld, is dat weer voor een jaar geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 06:39
francoski schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:21:
Zojuist nieuwe tarieven binnengekregen van Vandebron, met daarbij ook een nieuw variabel contract. Terwijl mijn huidige op 1 september is ingegaan. Het lijkt er dus op dat ze mensen met nieuwe tarieven ook een nieuw contract geven, wat salderen per tariefsperiode zou betekenen.

Heb zwart op wit staan dat ze per jaar salderen, maar niet dat ze het contract niet kunnen openbreken. Deze vraag uiteraard gelijk bij hun neergelegd, wordt vervolgd.
Dat is wel interessant, ik heb ze dit ook gevraagd, voordat ik een nieuw contract afsloot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLVYYQN4_jgwoDu3eQ3Bro7XOPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P85rkk1OoFnyI15fioxe1zOk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stabilizer0710
  • Laatst online: 11-02-2023
Windrush schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:21:
Ik heb het voorbeeld gevolgd van een heel aantal mensen hier en overgestapt van BE naar, in dit geval Vattenfall. Dit leek mij een goede stabiele partij die op de juiste manier saldeert. Dit alleen voor stroom gedaan en voor enkeltarief gekozen. Hoewel het modelcontract flnke kwh prijzen heeft maakt dit in praktijk niet uit. Het idee is dat ik iets meer teruglever dan ik verbruik waardoor het variabel verbruik 0 blijft over het hele contractjaar gezien.
Ik zelf zit in de situatie dat ik in het variabele contract zit bij NLE en per 7-SEP j.l. 12 zonnepanelen op het dak heb liggen.
Daardoor ook meer of minder geforceerd (vóór de winter) over te stappen van stroom leverancier, welke wel keurig per jaar saldeert en afrekent.
Nu lijkt Vattenfall inderdaad de meest 'stabiele' en meest voor de hand liggende keuze.
Mijn opbrengst zal naar verwachting nagenoeg het zelfde gaan zijn als mijn jaarlijks verbruik. (netto rond de 0 over een contractjaar genomen)

Echter rest mij nu de vraag, zal het aankomende prijsplafond nog effect gaan hebben op de manier van salderen, kWh tarieven in het modelcontract liggen nu nog steeds significant hoger dan de 0.70/kWh welke met het prijsplafond zijn afgesproken.

Groet, Stabilizer0710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Grolsch schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:34:
[...]

Tnx, ik heb me ook aangemeld, is dat weer voor een jaar geregeld.
Ik wil me ook aanmelden, maar doordat zij niet geloven dat ik zonnepanelen heb (obv een of ander register) willen ze een voorschotbedrag van € 187,-. Per maand. Ik betaal dat nog niet eens per jaar :). Gelijk een mooie test voor de klantenservice, want via het portaal aanpassen is gerommel in de verkeerde marge.

Alternatief is dus blijkbaar voor nu nog vandebron en vattefall, al kan ik me voorstellen dat er zo ook wel weer jaarcontracten op andere plekken mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ZieMaar! schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
[...]

Ik wil me ook aanmelden, maar doordat zij niet geloven dat ik zonnepanelen heb (obv een of ander register) willen ze een voorschotbedrag van € 187,-. Per maand. Ik betaal dat nog niet eens per jaar :). Gelijk een mooie test voor de klantenservice, want via het portaal aanpassen is gerommel in de verkeerde marge.

Alternatief is dus blijkbaar voor nu nog vandebron en vattefall, al kan ik me voorstellen dat er zo ook wel weer jaarcontracten op andere plekken mogelijk zijn.
Ik heb blijkbaar mijn adres niet goed doorgegeven, dus contact geannuleerd en maandag poging 2.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skyhigh
  • Laatst online: 12-09 09:32
Interessant artikel over saldering per contractjaar of per tariefperiode. Rechtzaak van klant aanstaande:

https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
skyhigh schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:32:
Interessant artikel over saldering per contractjaar of per tariefperiode. Rechtzaak van klant aanstaande:

https://solarmagazine.nl/...gens-maandelijks-salderen
Dat is een Tweaker met eigen topic: Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:40

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Het antwoord op de kamervragen van Bontenbal zijn beschikbaar: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Vrij helder verhaal. Ik geef Vrijopnaam een week om de rekening te corrigeren, anders gaat het richting mijn rechtsbijstand.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
martin.h schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:17:
Het antwoord op de kamervragen van Bontenbal zijn beschikbaar: https://open.overheid.nl/...4384328441d19799b027685/1

Vrij helder verhaal. Ik geef Vrijopnaam een week om de rekening te corrigeren, anders gaat het richting mijn rechtsbijstand.
Betekent dit nu dat salderen op jaarbasis in Kwh moet gebeuren door de leveranciers?
Pagina: 1 ... 25 ... 34 Laatste