Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:38:
BUDGET ENERGIE: ze bedriegen de zaak inderdaad.

na 4x gebeld te hebben met medewerkers (de laatste 46 minuten) blijkt dat men sinds 16 juni 2022 anders is gaan salderen. De medewerkster is het ook met me eens dat het "helemaal niet netjes" is.

in de mail van Budget energie: over Uw variabele tarieven per 1 juli 2022 staat onderaan:
Terugleververgoeding
De terugleververgoeding wijzigt per 1 juli naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.

Geen probleem denk je dan: "Terugleververgoeding" is het bedrag dat je krijgt als je jaarlijks meer opwekt dan gebruikt. (en zo was het ook altijd!) NEE! niet jaarlijks... Maandelijks...geeft men nu aan de telefoon toe!
Daarnaast geeft Budget Energie maandelijks netjes afrekeningen van (veel) teruggeleverde energie op basis van het bedrag, ook gebruikt voor gebruik. niets aan de hand, denk je dan....[Afbeelding]
Maar RADAR heeft wel gelijk; BE geeft nu toe dat deze factuur nep is; op deze facturen hoort het tarief voor teruglevering te staan; 50% van deze bedragen.. ongeveer €0,24 voor geleverde energie.Want als men maandelijks saldeert, kan BE hier ook gewoon maandelijks de saldering toepassen, en dan zie je zelf dat er iets mis is!

Niks meer KWH salderen op jaarbasis, nepfacturen versturen en de klanten niet duidelijk vertellen wat men aan het doen is. op deze manier is Budget Energie al zijn klanten kwijt, en gaat misschien nog wel ten gronde.
Inderdaad hoog tijd om uit te zien naar een andere energie leverancier !!!!
Ratten zijn het bij BE.
In de mail is alleen gesproken over 50% tlv, en nooit over maandelijks salderen.
En dat treft iedereen, ook als je geen overschot per jaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Droplul schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:24:
[...]

Wat je nu pas hebt opgebouwd maakt in princiepe niet uit als je per jaar saldeert.
Als je in de winter de min ingaat komt dat volgend voorjaar wel weer goed.

Bij BE kun je deze winter je verbruik elke maand af gaan rekenen, en neem van mij aan, die kWh prijzen bij BE vliegen omhoog de komende maanden.
Dat gaat je klauwen geld kosten als je veel verbruikt en weinig teruglevert.
Dus het maakt wel degelijk uit of je nu of volgend jaar overstapt.
Dus zoek er een die 100% zeker per jaar saldeert.

Ik ben al wel benieuwd wat de nieuwe tarieven voor oktober zullen zijn.
Hoe werkt per jaar salderen dan? Contractjaar of kalenderjaar? En is er nog wel sprake van een contractjaar zodra je een variabel contract hebt? Stel ik stap toch snel over voor energie naar een leverancier die per jaar saldeert, zeg vanaf 1 oktober. Is mijn jaarafrekening dan 1 oktober 2022 t/m 30 september 2023? Want dan ben ik het met je eens dat het loont om nog snel over te stappen (voor elektra). Ik ben ik de veronderstelling dat als ik overstap per 1 oktober 2022, ik een afrekening krijg van 1 oktober 2022 t/m 31 december 2022 en vervolgens een nieuwe jaarafrekening krijg over kalenderjaar 2023. Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 21:58
Budget Energie; nu nog op de website: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMPBxr6seD4kEmALSbazg35x_Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCCRcibkbHd1ArRbwPnoejaJ.png?f=fotoalbum_large

Wat er niet bij staat; geldt alleen voor vaste contracten; NIET voor alle lopende variabele contracten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

YvanU schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:42:
[...]

Hoe werkt per jaar salderen dan? Contractjaar of kalenderjaar?
contractjaar. niet kalenderjaar.
En is er nog wel sprake van een contractjaar zodra je een variabel contract hebt?
ja hoor, het kan ook 3 maanden zijn natuurlijk als je binnen 3 maanden weer weg gaat. het is maximaal 1 jaar, niet minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:52:
[...]

contractjaar. niet kalenderjaar.

[...]

ja hoor, het kan ook 3 maanden zijn natuurlijk als je binnen 3 maanden weer weg gaat. het is maximaal 1 jaar, niet minimaal.
Inderdaad, zodra je overstapt gaat een nieuw jaar in bij je nieuwe leverancier.
Of vanaf wanneer je vaste contract afloopt, vanaf dat moment weer een jaar verder.
Dus geen kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:50:
Budget Energie; nu nog op de website: [Afbeelding]

Wat er niet bij staat; geldt alleen voor vaste contracten; NIET voor alle lopende variabele contracten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgFPaoyZkKQjLLZl6_8l-Gfy-Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LATl8lc78recvPWuo06J0kOf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mecraw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-03 15:59
Ik zit vanaf mei bij BE en heb vanaf maart dit jaar zonne panelen.
Nu wou ik een airco aanschaffen om mijn opgebouwde KWh-tjes van deze zomer om te gaan zetten in warmte.
Deze vlieger gaat dus niet op.
Denk dat ik maar een andere leverancier moet gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 20:37
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:45:
[...]

Jouw voorbeeld is NIET onze BE situatie.
Elke maand rekent BE bij ons netjes de teveel teruggeleverde KWh af voor de volle prijs.
Zo hebben we over de maanden mei t/m aug 2022 zoveel meer KWh geleverd dat onze rekening Elektra nu staat voor een bedrag van (min) - €3126. Dat geld kan ik in de wintermaanden gebruiken om dan KWh te kopen, nodig voor de warmtepomp. Nogmaals: lijkt me een helemaal eerlijke sladerings situatie.
maar is dat bij andere Budget Energie gebruikers anders dan?
Het gaat er over dat dit in geld is. Je hebt nu je KWh verkocht voor 60ct en koopt ze in Januari voor 110ct.
Dat verschil van 50ct had je niet gehad als er over het hele jaar gesaldeerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unstable Element
Truus01 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:58:
[...]

@Unstable Element Zou dit ergens in het topic start kunnen? De bedrijven waarvan bewezen is dat ze niet jaarlijks meer salderen?
Budget Energie, NLE en Vrij op Naam.
Dit vooral voor degene die in dit topic op zoek zijn naar de 'boeven' en anderzijds dus naar wie het (vooralsnog) wel netjes jaarlijks doen.
Goed idee. Ik zal er alleen wel een disclaimer bij zetten. Dat deze lijst snel kan veranderen en niet altijd up to date zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Unstable Element
Ik heb zojuist de startpost een update gegeven met het idee van @Truus01.
Zelf heb ik nog wel het idee om een lijst te maken zoals bij het Gas de deur uit doen: Gratis topic een lijst van dossiers aan te maken.
Ik vraag mij alleen af of dat handig is in de huidige situatie.
De energieleveranciers lezen vast mee en kunnen dan al inspelen op wat wij gaan doen in onze rechtelijke procedures.
Ik zou wel een lijstje willen maken met mede-tweakers die al een geschil cq. rechtzaak zijn begonnen.
Is daar behoefte aan?

• Windrush
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10-2023
Ik heb het voorbeeld gevolgd van een heel aantal mensen hier en overgestapt van BE naar, in dit geval Vattenfall. Dit leek mij een goede stabiele partij die op de juiste manier saldeert. Dit alleen voor stroom gedaan en voor enkeltarief gekozen. Hoewel het modelcontract flnke kwh prijzen heeft maakt dit in praktijk niet uit. Het idee is dat ik iets meer teruglever dan ik verbruik waardoor het variabel verbruik 0 blijft over het hele contractjaar gezien.

• Beuzer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:10

Beuzer

Hue light notification control

Windrush schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:21:
Ik heb het voorbeeld gevolgd van een heel aantal mensen hier en overgestapt van BE naar, in dit geval Vattenfall. Dit leek mij een goede stabiele partij die op de juiste manier saldeert. Dit alleen voor stroom gedaan en voor enkeltarief gekozen. Hoewel het modelcontract flnke kwh prijzen heeft maakt dit in praktijk niet uit. Het idee is dat ik iets meer teruglever dan ik verbruik waardoor het variabel verbruik 0 blijft over het hele contractjaar gezien.
Mocht je meer stroom opwekken dan je verbruikt zou het nog voordeliger voor je kunnen zijn om naar Powerpeers te gaan. Stroom is daar voor mij in ieder geval 5 cent duurder maar de terugleververgoeding is 6 cent hoger per kWh. Ook Powerpeers saldeert nog per jaar, zoals op hun website staat vermeld.

Ik heb al een contract aangevraagd bij Vattenfall, maar ik denk toch dat ik naar Powerpeers ga.

Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 20:04
Beuzer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:32:
[...]

Mocht je meer stroom opwekken dan je verbruikt zou het nog voordeliger voor je kunnen zijn om naar Powerpeers te gaan. Stroom is daar voor mij in ieder geval 5 cent duurder maar de terugleververgoeding is 6 cent hoger per kWh. Ook Powerpeers saldeert nog per jaar, zoals op hun website staat vermeld.

Ik heb al een contract aangevraagd bij Vattenfall, maar ik denk toch dat ik naar Powerpeers ga.
Powerpeers is alleen een betere keuze als je meer dan 1000 kWh hebt aan overschot aangezien je bij powerpeers 30 cent per dag betaalt aan vaste kosten en bij Vattenfall is dit 6 euro per maand / 20 cent per dag.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kreeg gisteren mn eindafrekening van drie maanden budget energie. Gek genoeg lijken ze toch gesaldeerd te hebben. Was achteraf dus geen handige zet om over te stappen. Zeker niet in augustus :X

[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2022 08:05 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:03:
Kreeg gisteren mn eindafrekening van drie maanden budget energie. Gek genoeg lijken ze toch gesaldeerd te hebben. Was achteraf dus geen handige zet om over te stappen. Zeker niet in augustus :X
Dit is mijn angst.... nu ja zorg. Ik was eigenlijk (tot vorige maand) helemaal niet ontevreden met BE. Liever was ik gewoon gebleven. Maar ja, die onzekerheid als een zwaard van Damocles, dat kan niet.

• Beuzer

Beuzer

Rox92 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:52:
[...]

Powerpeers is alleen een betere keuze als je meer dan 1000 kWh hebt aan overschot aangezien je bij powerpeers 30 cent per dag betaalt aan vaste kosten en bij Vattenfall is dit 6 euro per maand / 20 cent per dag.
Ah dat wist ik niet, bedankt voor de info! Dan blijkf ik (vooralsnog) bij Vattenfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:43
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:03:
Als je zonnepanelen hebt zal je in het algemeen de afgelopen drie maanden meer hebben teruggeleverd dan verbruikt (ook per maand), dus dan maakt het maandelijks salderen ook niet uit.

Wanneer je binnen een periode een maand hebt waarin je meer hebt verbruikt dan teruggeleverd én een maand waarin je meer hebt teruggeleverd dan verbruikt zie je pas het verschil tussen maandelijks danwel niet-maandelijks salderen.

In zekere zin dus toch een handige actie om over te stappen. De teruglevering van de afgelopen maanden heb je immers een relatief hoog teruglevertarief voor gekregen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jovatov op 08-09-2022 08:58 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jovatov met deze opzet had ik beter nog vier maanden kunnen blijven. Dan was het zo te zien gewoon gesaldeerd ipv afgerekend. Dus nee, zeker niet handig.

Er is nu 729 kWh afgerekend tegen 0,239
En 92kwh tegen 0,175

Dit zal denk ik gebasseerd zijn op 50% van het levertarief. Maar zie ook geen variatie over deze maanden. Er is gewoon 1 tarief gehanteerd.

[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2022 09:21 ]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:43
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:12:
@Jovatov met deze opzet had ik beter nog vier maanden kunnen blijven. Dan was het zo te zien gewoon gesaldeerd ipv afgerekend. Dus nee, zeker niet handig.

En 92kwh tegen 0,175

Dit zal denk ik gebasseerd zijn op 50% van het levertarief. Maar zie ook geen variatie over deze maanden. Er is gewoon 1 tarief gehanteerd.
Ik volg het nog niet helemaal. Je noemt dat er 1 tarief is gehanteerd, maar er is 729 afgerekend tegen 0,239 en 92 tegen 0,175?
Dat zijn dan toch twee tarieven?

Of moet ik het anders lezen, want In je je eerste zin hier stel je gesaldeerd tegenover afrekenen. Bedoel je dan dus dat die 729 een verbruik is en je voor 92 kWh een teruglevertarief hebt gehad? In dat geval is er dus niet over de hele periode gesaldeerd, bij een volledige saldering zal je immers óf alleen verbruik moeten hebben, óf alleen teruglevertarief.

Edit: of is het voor normaal/daltarief één tarief over de hele periode. In dat geval dan snap ik hem.

[ Voor 7% gewijzigd door Jovatov op 08-09-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jovatov inderdaad piek en daltarief. Dat had ik duidelijker op moeten schrijven idd.

• Droplul
Unstable Element schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:02:
Ik heb zojuist de startpost een update gegeven met het idee van @Truus01.
Zelf heb ik nog wel het idee om een lijst te maken zoals bij het Gas de deur uit doen: Gratis topic een lijst van dossiers aan te maken.
Ik vraag mij alleen af of dat handig is in de huidige situatie.
De energieleveranciers lezen vast mee en kunnen dan al inspelen op wat wij gaan doen in onze rechtelijke procedures.
Ik zou wel een lijstje willen maken met mede-tweakers die al een geschil cq. rechtzaak zijn begonnen.
Is daar behoefte aan?
Ik neem aan dat ook de leveranciers erbij komen te staan die per tariefsperiode salderen?
Dus diegene die weer op nul beginnen met salderen na wijziging van het (teruglever) tarief.

Is het bv al helemaal duidelijk hoe eneco hiermee omgaat na de wijziging van 5-9?
Vattenfall gaf ook eerst aan per periode te salderen na de verhoging van de tlv,
hoewel ze hier later op terugkwamen.
Eea zal moeten gaan blijken als iemand binnenkort zijn jaarrekening ontvangt.

• Droplul
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:12:

En 92kwh tegen 0,175

Ik heb ook tot 12-7 bij BE energie gezeten.
Je kunt twee verschillende jaarrekeningen downloaden.
Een eenvoudige en een met elke maand apart gespecificeerd.
Ik denk dat jij van de eenvoudige alleen het eindblad hebt bekeken, en daar geven ze een overzicht met gemiddelde prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Droplul schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb ook tot 12-7 bij BE energie gezeten.
Je kunt twee verschillende jaarekeningen downloaden.
Een eenvoudige en een met elke maand apart gespecificeerd.
Ik denk dat jij van de eenvoudige alleen het eindblad hebt bekeken, en daar geven ze een overzicht met gemiddelde prijzen.
Ik heb degene uit de email bekijken. Eens zien wat er in de portal te vinden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zViXpGKPH6HvCiq6zJRz_JhKP6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyEbpzt3pfKmoGR0aZea1RaB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3dNwD9vq9LKIeX7MOcChC5C5-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ou9FIWErfpjyTNGpsxcBLu23.png?f=fotoalbum_large

Je ziet inderdaad de terugleververgoeding halveren in juli. Maar saldering zo te zien over de hele periode.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 08-09-2022 10:00 ]

• Droplul
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:56:
[...]

Ik heb degene uit de email bekijken. Eens zien wat er in de portal te vinden is.
Heb even gekeken en die in de mail is idd de eenvoudige.
Ze zijn zo uitgenast daar, met twee eindafrekeningen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Maar saldering zo te zien over de hele periode.
waar maak je dat uit op?

als je per maand meer teruglevert dan afneemt, dan is het verschil tussen salderen per maand of per jaar toch niet zichtbaar?

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo allemaal, ik ben superdruk met een verhuizing, klussen en een deel van het gezin in de lappenmand. Ik zit ook bij budget energie sinds 2 maanden. Heeft iemand misschien de sommetjes gemaakt en een goed advies wat te doen? (overstappen, naar wie?) Ik heb een all-electric nieuwbouwhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:13:
[...]

waar maak je dat uit op?

als je per maand meer teruglevert dan afneemt, dan is het verschil tussen salderen per maand of per jaar toch niet zichtbaar?
Er is op papier niet tussentijds afgerekend. Maar je hebt een punt. Gezien dit allemaal netto leveringsmaanden zijn, is de uitkomst hetzelfde.

• YvanU
Droplul schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:24:
[...]

Wat je nu pas hebt opgebouwd maakt in princiepe niet uit als je per jaar saldeert.
Als je in de winter de min ingaat komt dat volgend voorjaar wel weer goed.

Bij BE kun je deze winter je verbruik elke maand af gaan rekenen, en neem van mij aan, die kWh prijzen bij BE vliegen omhoog de komende maanden.
Dat gaat je klauwen geld kosten als je veel verbruikt en weinig teruglevert.
Dus het maakt wel degelijk uit of je nu of volgend jaar overstapt.
Dus zoek er een die 100% zeker per jaar saldeert.

Ratten zijn het bij BE, in die mail werd alleen gesproken over 50% tlv, en niet over maandelijks salderen.
Terwijl dat iedereen treft, ook als je geen jaarlijks overschot hebt.
Het valt ook op hoeveel klanten bij BE energie nu nog steeds niet weten dat ze maandelijks salderen.

Ik ben al wel benieuwd wat de nieuwe tarieven voor oktober zullen zijn.
Ik zit er nu over na te denken om zsm over te stappen naar Engie. Zojuist navraag gedaan of ze inderdaad per jaar salderen en dit werd bevestigd. Daarnaast staat er op hun site ook dat ze 100% TLV bieden voor terugleveren. Twijfel alleen tussen enkeltarief of dubbel tarief. Verbruik normaal dal ligt op ongeveer 60/40. Iemand anders nog tips voor energieleverancier die per jaar salderen? Vind de vaste leverkosten bij Engie alleen beetje aan de hoge kant € 16,67 pm.

• de Peer

de Peer

under peer review

YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:40:
[...]

Iemand anders nog tips voor energieleverancier die per jaar salderen?
zie de TS. Alleen BE, VrijOpNaam en NLE salderen per maand. De rest niet.

Ik ben zelf naar Innova gegaan met een TLV van 91 cent per kWh.
United Consumers kun je ook overwegen.
Of gewoon vandebron. lage tlv maar je kunt er snel terecht.

• YvanU
@de Peer
Innova kan niet meer voor alleen elektra dacht ik.
Ga me vandaag nog maar even verder oriënteren voor leveranciers. Tarieven Engie zijn in de aanbieding Normaal € 0,86287, Dal € 0,60138 en Enkel € 0,74703

Powerpeers gaat als naar € 0.986876 Enkel tarief en lagere TLV van 0,21

• Beuzer

Beuzer

YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:52:
@de Peer
Innova kan niet meer voor alleen elektra dacht ik.
Ga me vandaag nog maar even verder oriënteren voor leveranciers. Tarieven Engie zijn in de aanbieding Normaal € 0,86287, Dal € 0,60138 en Enkel € 0,74703

Powerpeers gaat als naar € 0.986876 Enkel tarief en lagere TLV van 0,21
Zou je misschien het resultaat willen delen? Ben erg benieuwd waar je op uitkomt en wat je overwegingen zijn. Heb er nu zelf dus 1 uit staan bij Powerpeers, maar daar is de stroom wel erg prijzig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52

psy

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet inderdaad de terugleververgoeding halveren in juli. Maar saldering zo te zien over de hele periode.
Je kan in feite nu al zien dat ze niet salderen over de gehele factuurperiode, maar pér maand (zoals we al verwachtten van BE :| ).
Want elke maand krijgt zijn eigen bedrag en dat tellen ze allemaal op.
Nu maakt het in jouw geval weinig uit omdat je meer hebt teruggeleverd, maar dat zou wel pijn gaan doen als je bij BE was gebleven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Droplul
YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:40:
[...]

Ik zit er nu over na te denken om zsm over te stappen naar Engie. Zojuist navraag gedaan of ze inderdaad per jaar salderen en dit werd bevestigd. Daarnaast staat er op hun site ook dat ze 100% TLV bieden voor terugleveren. Twijfel alleen tussen enkeltarief of dubbel tarief. Verbruik normaal dal ligt op ongeveer 60/40. Iemand anders nog tips voor energieleverancier die per jaar salderen? Vind de vaste leverkosten bij Engie alleen beetje aan de hoge kant € 16,67 pm.
Met tips van anderen moet je wel uitkijken.
De situatie is voor iedereen anders.
Als je voor een hoge tlv gaat, moet je wel heel zeker weten dat je bv minimaal 1000 kWh per jaar overhoudt, als je net quite speelt of te weinig teruglevert, kun je beter gaan voor een leverancier met lagere afname tarieven.

• Droplul
MikeyMan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:26:
[...]

Er is op papier niet tussentijds afgerekend. Maar je hebt een punt. Gezien dit allemaal netto leveringsmaanden zijn, is de uitkomst hetzelfde.
Niet helemaal waar.
Ondanks dat je elke maand teruggeleverd heb,
en dus elke maand geld terugkrijgt,
zijn de teruglevertarieven natuurlijk wel elke maand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplul
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Salderen niet over de hele periode.
Je ziet elke periode een ander tarief voor je teruglevering, en daar staat een bedrag tegenover. (Tweede afbeelding)
Omdat je op dit overzicht alleen maar hebt teruggelevert, krijg je elke maand geld tegoed, maar wel elke maand tegen een ander tarief.
Dus maandelijks salderen.
Als je in een maand meer had afgenomen, had daar ook een bedrag tegenover gestaan, en hadden ze die kWh niet weggestreept met een andere maand.

• YvanU
Beuzer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:20:
[...]

Zou je misschien het resultaat willen delen? Ben erg benieuwd waar je op uitkomt en wat je overwegingen zijn. Heb er nu zelf dus 1 uit staan bij Powerpeers, maar daar is de stroom wel erg prijzig.
Ik heb zojuist een aanvraag gedaan bij Engie. Beweegredenen:
1. salderen per jaar, dus wat ik nu te kort ga komen in de winter kan ik compenseren wat ik in het voorjaar/zomer weer opbouw
2. hebben een tlv van 100% van het kale tarief. Verwachting is dat ik ongeveer 1000 kWh terug lever

Alleen overgestapt voor elektra. Voor gas blijf ik voor nu nog bij de boeven van BE aangezien ik daar € 2,2 per m3 betaal en bij de meeste aanbieders het nu niet voor minder dan € 3 kon krijgen. Ben wel aan het onderzoeken om een vloermodel airco te plaatsen voor het verwarmen in de winter van de woonkamer en keuken

[ Voor 21% gewijzigd door YvanU op 08-09-2022 12:12 ]

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:10:
[...]

Ik heb zojuist een aanvraag gedaan bij Engie. Beweegredenen:
1. salderen per jaar, dus wat ik nu te kort ga komen in de winter kan ik compenseren wat ik in het voorjaar/zomer weer opbouw
2. hebben een tlv van 100% van het kale tarief. Verwachting is dat ik ongeveer 1000 kWh terug lever

Alleen overgestapt voor elektra. Voor gas blijf ik voor nu nog bij de boeven van BE aangezien ik daar € 2,2 per m3 betaal en bij de meeste aanbieders het nu niet voor minder dan € 3 kon krijgen. Ben wel aan het onderzoeken om een vloermodel airco te plaatsen voor het verwarmen in de winter van de woonkamer en keuken
Engie heeft al aangegeven dat ze de tlv gaan verlagen. Gelezen ergens op forum tweakers. Wisten niet te zeggen vanaf wanneer en hoogte tlv. Zou jammer zijn als je daar nu heen gaat en dat ze bv 1 januari zakken naar bv 9ct tlv.

• Beuzer

Beuzer

Angelique1974 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:22:
[...]

Engie heeft al aangegeven dat ze de tlv gaan verlagen. Gelezen ergens op forum tweakers. Wisten niet te zeggen vanaf wanneer en hoogte tlv. Zou jammer zijn als je daar nu heen gaat en dat ze bv 1 januari zakken naar bv 9ct tlv.
Dit maakt het ook zo lastig om over te stappen, wie weet wat de aanbieder doet met de prijzen over een week of maand nadat je het contract hebt afgesloten..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YvanU
Beuzer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:34:
[...]

Dit maakt het ook zo lastig om over te stappen, wie weet wat de aanbieder doet met de prijzen over een week of maand nadat je het contract hebt afgesloten..
Precies dit. Welke leverancier garandeert op dit moment dat ze de TLV niet aanpassen? Voor mij is die TLV nog het minst belangrijk. Salderen per jaar blijft voor mij het belangrijkste.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-10 22:10
Angelique1974 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:22:
Het lijkt me dat iedere partij die een TLV biedt die hoger is dan de spot market daar op (korte) termijn van terugkomt.

• YvanU
phicoh schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:36:
[...]

Het lijkt me dat iedere partij die een TLV biedt die hoger is dan de spot market daar op (korte) termijn van terugkomt.
Dat lijkt me ook. En geef ze eens ongelijk. Het is immers een variabel contract dus ze kunnen het aanpassen. Het enige wat zekerheid gaat bieden is wetgeving. Maar voordat die er komt is het al 2025...

• cybermaus
psy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:21:
[...]
Nu maakt het in jouw geval weinig uit omdat je meer hebt teruggeleverd, maar dat zou wel pijn gaan doen als je bij BE was gebleven.
Ik heb pas sinds juli panelen, dus nadat ik mijn eindafrekening (14 Sept) krijg wil ik toch reklameren (July+Aug+½Sept) salderen tegen begin van het jaar) Maar ik weet niet helemaal hoe dat aan te pakken, met die "verzachting" van ACM 2 wken terug weet ik niet of de geschillencommisie kan helpen.

Is er hier iemand die daarmee kan helpen/adviseren.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-10 22:10
YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:39:
[...]

Dat lijkt me ook. En geef ze eens ongelijk. Het is immers een variabel contract dus ze kunnen het aanpassen. Het enige wat zekerheid gaat bieden is wetgeving. Maar voordat die er komt is het al 2025...
Die wetgeving verwijst op dit punt naar een AMVB (dus dat is boterzacht) en die AMVB beperkt de minimum TLV tot 10 cent. Dus daar heb je voorlopig ook niet veel aan.

• YvanU
cybermaus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:39:
[...]

Ik heb pas sinds juli panelen, dus nadat ik mijn eindafrekening (14 Sept) krijg wil ik toch reklameren (July+Aug+½Sept) salderen tegen begin van het jaar) Maar ik weet niet helemaal hoe dat aan te pakken, met die "verzachting" van ACM 2 wken terug weet ik niet of de geschillencommisie kan helpen.

Is er hier iemand die daarmee kan helpen/adviseren.
Hoeveel overschot heb je gecreëerd in de maanden met zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Nu we 5 september voorbij zijn ben ik wel heel benieuwd naar de eerste eindafrekeningen van Eneco met een uithuisdatum ná 5 september...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• cybermaus
YvanU schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:13:
Hoeveel overschot heb je gecreëerd in de maanden met zonnepanelen?
Ongeveer 1800KWh, meer dan genoeg om de ongeveer 1200KWh verbruik sinds periode start in Februari te salderen.

Er is ook een warmtepomp aangelegd, maar nog niet in gebruik, vandaar het ruime overschot. Liever had ik het overschot natuurlijk in de komende periode gesaldeerd.

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:54:
Nu we 5 september voorbij zijn ben ik wel heel benieuwd naar de eerste eindafrekeningen van Eneco met een uithuisdatum ná 5 september...
tsja zo spannend is het niet.
na 5 september 9 cent
ervoor 61 cent.

Ik heb ook net mijn eindnota binnen die over het afgelopen half jaar gaat. Daar heb ik ook een deel tegen 45 cent TLV en een deel tegen 61 cent TLV.

• Droplul
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:16:
[...]

na 5 september 9 cent
ervoor 61 cent.

Ik heb ook net mijn eindnota binnen die over het afgelopen half jaar gaat. Daar heb ik ook een deel tegen 45 cent TLV en een deel tegen 61 cent TLV.
Het wordt pas spannend als er een periode is waarin meer is afgenomen dat teruggeleverd.
Of ze dan kWh of € salderen.
Geldt ook voor Vattenfall en diverse anderen na wijzigen van (teruglever) tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
cybermaus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:13:
[...]

Ongeveer 1800KWh, meer dan genoeg om de ongeveer 1200KWh verbruik sinds periode start in Februari te salderen.

Er is ook een warmtepomp aangelegd, maar nog niet in gebruik, vandaar het ruime overschot. Liever had ik het overschot natuurlijk in de komende periode gesaldeerd.
Ja dat is dan mooi balen. Zou het sowieso proberen aan te vechten maar geen idee over de kans van slagen aangezien de wet hierover niet duidelijk is op dit moment. Volgens mij wel zaak dat je ZSM weg gaat bij BE en naar een leverancier gaat die wel jaarlijks saldeert. Zo kun je je warmtepomp gewoon aansluiten en het tekort wat je de komende maanden opbouwt, dan weer compenseren met het overschot wat je in het voorjaar en zomer hebt.

• psy

psy

de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:16:
[...]

na 5 september 9 cent
ervoor 61 cent.

Maar er is dus te zien dat ze alleen salderen binnen die periodes? Dus niet over de periodes heen?
Hoe weten ze wat er aan TLV overblijft per periode? Na salderen raak je die informatie kwijt.
Kan je misschien een screenshot posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:36:
[...]

Maar er is dus te zien dat ze alleen salderen binnen die periodes? Dus niet over de periodes heen?
Hoe weten ze wat er aan TLV overblijft per periode? Na salderen raak je die informatie kwijt.
Kan je misschien een screenshot posten?
Dat zie je niet als je overschot hebt in beide periodes, dus aan mijn eindnota zie je niets. om jouw vraag met bewijs te kunnen beantwoorden heb je iemand nodig die in de 1e periode overschot heeft en in de andere periode een 'tekort'.

Ze salderen eerst binnen de tariefperiodes, daarna erbuiten (want ze moeten het per jaar doen). Op die manier is het ook duidelijk welke TLV uit welke periode komt en voldoe je gewoon aan salderen per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-09-2022 15:39 ]

• psy

psy

de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:38:
[...]

Dat zie je niet als je overschot hebt in beide periodes, dus aan mijn eindnota zie je niets. om jouw vraag met bewijs te kunnen beantwoorden heb je iemand nodig die in de 1e periode overschot heeft en in de andere periode een 'tekort'.

Ze salderen eerst binnen de tariefperiodes, daarna erbuiten (want ze moeten het per jaar doen). Op die manier is het ook duidelijk welke TLV uit welke periode komt en voldoe je gewoon aan salderen per jaar.
"Daarna erbuiten" -> hoe moet ik dat dan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:43:
[...]

"Daarna erbuiten" -> hoe moet ik dat dan zien?
periode 1: ik kom 500 kWh tekort
periode 2: ik heb een overschot van 700 kWh

vervolgens breng je dan 500 kWh van periode 2 naar periode 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cuflee
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 15:51
Op RTL Nieuws vandaag zojuist nog meer duidelijkheid over wat een boevenclub Budget Energie is:

https://www.rtlnieuws.nl/...eidende-verkooppraktijken

Wel bijzonder dat de ACM ze daar dus wel op aanspreekt en een pittige boete oplegt terwijl ze met het maandelijks salderen (voorlopig) nog weg lijken te komen. In het Kassa item gaf men daar ook al aan dat eigenlijk de politiek en ACM aan zet zouden zijn om daar wat aan te doen.

• Unstable Element
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:44:
[...]

zie de TS. Alleen BE, VrijOpNaam en NLE salderen per maand. De rest niet.

Ik ben zelf naar Innova gegaan met een TLV van 91 cent per kWh.
United Consumers kun je ook overwegen.
Of gewoon vandebron. lage tlv maar je kunt er snel terecht.
Ho hu halt, alleen BE, VON en NLE is bevestigd dat het ook echt zo is.
Verder moet nog worden uitgezocht.

• de Peer

de Peer

under peer review

Unstable Element schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ho hu halt, alleen BE, VON en NLE is bevestigd dat het ook echt zo is.
Verder moet nog worden uitgezocht.
Ja. Er is van de anderen ook geen reden om aan te nemen dat ze niet per jaar salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1_flyer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-10 15:01
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:51:
[...]

Ja. Er is van de anderen ook geen reden om aan te nemen dat ze niet per jaar salderen.
Ik denk dat dat naïef is. Nu de acm hun ware, laffe gezicht laat zien, zullen andere energiemaatschappijen snel volgen. Dit is makkelijk heel snel geld verdienen en daar is elk bedrijf gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

h1_flyer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:52:
[...]

Ik denk dat dat naïef is. Nu de acm hun ware, laffe gezicht laat zien, zullen andere energiemaatschappijen snel volgen. Dit is makkelijk heel snel geld verdienen en daar is elk bedrijf gevoelig voor.
Goed om in de gaten te houden natuurlijk, maar stel je even voor wat een (extra) shitload een kritiek Eneco gaat krijgen als ze opeens per maand blijken te salderen. Dan is de wereld te klein hoor.
In het contract staat gewoon duidelijk dat het op jaarbasis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
*Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Droplul op 09-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Laatst online: 13-10 14:48
Hallo allemaal,

Zoals ik eerder had gemeld in dit topic ben (ook) ik van mening dat energieleveranciers verplicht zijn om teruggeleverde elektriciteit op jaarbasis te salderen. Omdat Budgetenergie daar voor variabele contracten mee gestopt is, ben ik inmiddels een procedure tegen ze gestart bij de rechter. Omdat het onderwerp (en het resultaat) misschien interessant is voor anderen heb ik een topic geopend (Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV) waarin ik af en toe de voortgang zal laten weten. De dagvaarding is daar ook te vinden. Daarin kun je lezen waarom ik van mening ben dat BE ongelijk heeft (let op: niet alle BE contracten zijn hetzelfde, dus wat ik schrijf over de overeenkomst geldt waarschijnlijk niet voor iedereen). Misschien ook nuttig voor hen die de (goedkopere en eenvoudigere) route van de geschillencommissie kiezen.

Groet,

Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:18
ajan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:
Ik vraag me ook af hoe BE maandelijks wil salderen als je geen slimme meter hebt (of die functie hebt laten uitzetten).
Want maandelijks de meterstanden doorgeven wil BE niet, lees ik hier: https://radar.avrotros.nl...r-geen-meter-t198726.html

Dan zou BE schattingen moeten maken, maar dat is nogal tricky, want de ene PV installatie ligt gunstiger t.o.v. opwekking in de winter dan de andere.
Ze zouden kunnen vergelijken met voorgaande periodes, maar dat gaat niet op als je nog niet zo lang klant bent of je PV installatie nog nieuw is.
Ik weet niet of er meer zijn, maar ik zit nog bij BE, heb een domme meter en sinds eind juli zonnepanelen.
Mijn 'jaar' loopt nog tot eind november. Dan ontvang ik de jaarnota, ik heb een variabel contract.
Op mijn meter is ondertussen mijn verbruik tot en met januari al teruggedraaid (dus jul, jun, mei, apr, mrt, feb en jan) en ben inderdaad heel benieuwd hoe BE het tzt zal doen en zal dat zeker hier terugkoppelen.
Ik weet ook nog niet heel zeker of ik wacht op de jaar nota of eerder overstap, ik wil in ieder geval eerst heel het jaar teruggedraaid hebben en dat is waarschijnlijk wel al voor eind november.
Voor de gein had ik eens gekeken op de site of ik ergens überhaupt mijn meterstand door kon geven, maar dat kan helemaal niet, er staat dat je mail van hun krijgt als zij de meterstand willen. Dus inderdaad, ze gaan schatten, zoveel staat ook op hun site, maar ik ben dus heel benieuwd hoe ze dat gaan doen.
En als het sterk in mijn nadeel is, zal ik ook zeker actie ondernemen.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 15:10
Vanwege precies deze reden ben ik geswitched naar een 1 jaar vast contract vorige week. Ik kan gelukkig 75% van mijn verbruik salderen, ben een netto gebruiker dus, geen leverancier. NLE doet exact hetzelfde. Want de prijzen worden iedere maand aangepast. Ik zag de bui al hangen aan paar weken geleden. Want in de winter wordt je afgerekend als zware gebruiker, in de zomer als terugleverancier met een lage vergoeding, bovenop de lagere KW prijs.

Een voorbeeld hoeveel pijn het kan doen financieel gezien, door mijn afgelopen januari en april maand als voorbeeld te nemen. Met een gemiddelde prijs van 0,58 per KW. Dit is de prijs van mn nieuwe contract.

Situatie 1 variabel, en maandelijks salderen, daarbij hou ik rekening met een verdere stijging in de winter, en een flinke daling in het voorjaar door het PV aanbod etc.

JAN 2023 KW prijs = E0,86 p/KW , met hoog verbruik 2300KW, weinig PV opbrengst 119KW
2300 KW - 119KW = 2181KW
Prijs 2181KW x 0,86 = E1875,66

APR 2023 KW prijs = E0,30 p/KW , lager verbruik 1403KW , hoge PV opbrengst 954KW
954 KW - 1403 KW = -449KW.
Prijs -449KW x E0,30 = - E134,70 , wellicht nog lager want je krijgt te maken met een terugleveringsvergoeding.
Kosten van de maand januari en de maand april = 1875,66-134,70 = 1740 euro

Maar als je mocht salderen per jaar met een gemiddeld / vast tarrief van 0,58 =

JAN 2023 = 2181 x 0,58 = 1264,98
APR 2023 = -449 x 0,58 = 260,42

Kosten 1264,98 - 260,42 = 1004,56.

In dit voorbeeld lopen de verschillend behoorlijk op.
Het verschil tussen een variabel en vast contract is 1866 - 1004 = 882 euro.
Ik schat in dat het mij ongeveer 3-4K per jaar bespaard.
Tussen Maart - Oktober worden flinke happen van de dure wintermaanden gecompenseerd.
Als je nu niet snel overgaat naar een jaarcontract dan kan dit je duur komen te staan.

Salderen is dan min of meer buiten werking gesteld. Dat beloofd overigens nog wat voor de toekomst :/ . Leuk electrisch rijden + een gasloos huis met een WP. Maar zonder salderen, ook al gaan de prijzen weer naar normale tarieven, is het behoorlijk duur.

Gezien het grote geld richting groene initiatieven gaat zullen de prijzen niet meer naar pre 2020 gaan, maar blijven hoog blijven.

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:37

P_Tingen

omdat het KAN

Truus01 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet of er meer zijn, maar ik zit nog bij BE, heb een domme meter en sinds eind juli zonnepanelen.
Mijn 'jaar' loopt nog tot eind november. Dan ontvang ik de jaarnota, ik heb een variabel contract.
Op mijn meter is ondertussen mijn verbruik tot en met januari al teruggedraaid (dus jul, jun, mei, apr, mrt, feb en jan) en ben inderdaad heel benieuwd hoe BE het tzt zal doen en zal dat zeker hier terugkoppelen.
Ik weet ook nog niet heel zeker of ik wacht op de jaar nota of eerder overstap, ik wil in ieder geval eerst heel het jaar teruggedraaid hebben en dat is waarschijnlijk wel al voor eind november.
Voor de gein had ik eens gekeken op de site of ik ergens überhaupt mijn meterstand door kon geven, maar dat kan helemaal niet, er staat dat je mail van hun krijgt als zij de meterstand willen. Dus inderdaad, ze gaan schatten, zoveel staat ook op hun site, maar ik ben dus heel benieuwd hoe ze dat gaan doen.
En als het sterk in mijn nadeel is, zal ik ook zeker actie ondernemen.
Je hebt dus nog een Ferrarismeter? Ben dan inderdaad wel benieuwd wat ze gaan doen. Zo'n meter is niet verboden, dus dat wordt een interessant verhaal

... en gaat over tot de orde van de dag

• cybermaus
FireStarter schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:56:
Vanwege precies deze reden ben ik geswitched naar een 1 jaar vast contract vorige week.
Bij wie? Ik kon geen aanbieder vinden van vaste contracten.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17
Voor de geinteresseerden: Ik zit bij Vrijopnaam en ook zij gaan per maand salderen. Nu heb ik besloten om het uitlezen van mijn slimme meter uit te zetten, dit gaat heel makkelijk onlin bij Stedin. Een mail gestuurd naar Vrijopnaam en gevraagd hoe zij hiermee omgaan. Antwoord was dat ze dan een schatting maken volgens het 'standaard verbruikersprofiel'. Geen idee wat het inhoud, maar zal wel een gemiddelde van al hun klanten zijn ofzo. Is voor mij in ieder geval al gunstiger omdat ik volledig elektrisch verwarm, hiermee smeer ik in ieder geval wat van dit verbruik uit over de rest van het jaar.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 15:10
cybermaus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:07:
[...]

Bij wie? Ik kon geen aanbieder vinden van vaste contracten.
Check dit topic: Energieleveranciers aanbiedingentopic

In mijn geval via de vastelastenbond.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Knielen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:15:
Voor de geinteresseerden: Ik zit bij Vrijopnaam en ook zij gaan per maand salderen. Nu heb ik besloten om het uitlezen van mijn slimme meter uit te zetten, dit gaat heel makkelijk onlin bij Stedin. Een mail gestuurd naar Vrijopnaam en gevraagd hoe zij hiermee omgaan. Antwoord was dat ze dan een schatting maken volgens het 'standaard verbruikersprofiel'. Geen idee wat het inhoud, maar zal wel een gemiddelde van al hun klanten zijn ofzo. Is voor mij in ieder geval al gunstiger omdat ik volledig elektrisch verwarm, hiermee smeer ik in ieder geval wat van dit verbruik uit over de rest van het jaar.
Ze weten natuurlijk wel je totale verbruik straks, en ze moeten dus alleen inschatten hoe dat over het jaar verdeeld was. Die verdeling kunnen ze dan schatten op basis van gemiddelde gebruiker.
Of je daar nu echt iets meer opschiet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:44
Knielen schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:15:
Antwoord was dat ze dan een schatting maken volgens het 'standaard verbruikersprofiel'. Geen idee wat het inhoud, maar zal wel een gemiddelde van al hun klanten zijn ofzo. .
Er is een verbruiksprofiel voor hele sector die vindt je hier ergens halverwege op pagina, anders zoeken naar "Verbruiksprofielen 2022" erop klikken dan krijg je de bestanden te zien die je kunt downloaden. voor 2023 staat er direct na, maar je kan ook vanuit dit artikel er naar springen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:32
Ik zit blijkbaar in hetzelfde schuitje.

Ik zit bij NLE en zit sinds 10 augustus ook op variabel.

Ik net eens gebeld (ik kan op hun website hier niets over vinden) en na 20 minuten in de wacht gestaan te hebben kreeg ik iemand aan de lijn.

Blijkbaar zijn NLE en BudgetEnergie hetzelfde bedrijf met dezelfde moeder? De beste man gaf aan dat dit "hetzelfde" was met een ander jasje.

Maar ze salderen dus per maand, wat voor mij gigantisch slecht uitpakt (zomers fors overschot en 's winters fors verbruik door de WP).

Ik heb niet alles doorgelezen hier, maar klopt mijn conclusie dat ik z.s.m. moet overstappen naar een andere leverancier?

Ik heb een netto verbruik van zo'n 1000kWh per jaar.
Op de meter ziet dit er dus uit als "afname 5000 / teruglevering 4000"

Laten we gemiddeld 50 cent aanhouden en de helft aan teruglever vergoeding

5000 x 0,50 = 2500 euro
4000 x 0,25 = 1000 euro

Dat wordt dus een duur grapje voor mij.

Ik heb gevraagd het per mail te bevestigen, en dit schrijven ze:
Beste meneer Kamphuis,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek verklaar ik u saldering en teruglevering zoals dat geldt voor variabele klanten per 1 juli 2022.

Per 1 juli 2022 wordt de terugleververgoeding aangepast voor variabele klanten. Het komt erop neer dat klanten die meer terugleveren dan dat ze verbruiken 50% van het levertarief per kWh ontvangen. Dit was voorheen nog 100%. De saldering vindt maandelijks plaats op basis van de tarieven van de betreffende maand. De totale berekening is voor de klanten terug te zien op de jaar- of eindnota.

Wij zijn als energieleverancier wettelijk verplicht om bij de afrekening van je elektriciteitsverbruik het verbruik te verminderen met de door de klant opgewekte elektriciteit (dit heet ‘salderen’). Dit verrekenen we op de jaar- of eindnota van al onze klanten. We houden ons hiermee aan de salderingsregeling. Klanten met een variabel contract hebben bij ons maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract. Het is daarom ook logisch om per maand te salderen tegen de voor die maand afgesproken tarieven. Op MijnBudget ziet u deze berekening terug.

Met vriendelijke groet,

xxx

Medewerker Klantenservice

[ Voor 40% gewijzigd door Grolsch op 12-09-2022 13:50 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Grolsch schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:48:
Ik zit blijkbaar in hetzelfde schuitje.

Ik zit bij NLE en zit sinds 10 augustus ook op variabel.

Ik net eens gebeld (ik kan op hun website hier niets over vinden) en na 20 minuten in de wacht gestaan te hebben kreeg ik iemand aan de lijn.

Blijkbaar zijn NLE en BudgetEnergie hetzelfde bedrijf met dezelfde moeder? De beste man gaf aan dat dit "hetzelfde" was met een ander jasje.

Maar ze salderen dus per maand, wat voor mij gigantisch slecht uitpakt (zomers fors overschot en 's winters fors verbruik door de WP).

Ik heb niet alles doorgelezen hier, maar klopt mijn conclusie dat ik z.s.m. moet overstappen naar een andere leverancier?

Ik heb een netto verbruik van zo'n 1000kWh per jaar.
Op de meter ziet dit er dus uit als "afname 5000 / teruglevering 4000"

Laten we gemiddeld 50 cent aanhouden en de helft aan teruglever vergoeding

5000 x 0,50 = 2500 euro
4000 x 0,25 = 1000 euro

Dat wordt dus een duur grapje voor mij.

Ik heb gevraagd het per mail te bevestigen, en dit schrijven ze:

[...]
Nee je rekensom klopt niet. Ja het gaat slecht voor je uitpakken en ja ik zou zsm overstappen naar een leverancier die jaarlijks saldeert.

In je rekensom gebruik je nog steeds je jaarverbruik maar je moet echt naar maandverbruik kijken. Neem juni als voorbeeld. Je gebruikt 400 kWh en je zonnepanelen wekken die maand 600 kWh op. De rekensom voor die maand is dan 600 - 400 = 200 * 0,25 = € 50 TLV. In een maand met tekort is het als volgt 400 - 600 = - 200 * 0,50 = € - 100. In dit voorbeeld zou het je dus netto € 50 kosten terwijl in geval van jaarlijks salderen het je niks kost want je mag je overschot uit een andere maand gebruiken voor het tekort in een andere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17
Vrijopnaam heeft her wel een mooi rekenvoorbeeld van op de site:

https://www.vrijopnaam.nl...nieuw/Case-4-salderen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Grolsch schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:48:
Ligt er een klein beetje aan. Op zich wil je waarschijnlijk snel naar een leverancier die over het jaar saldeert.
Maar je kan ook de komende periode blijven zitten. Want waarschijnlijk is de komende periode de periode dat je meer verbruikt dan opwekt, en NLE (en BE) zijn redelijk goedkoop nog met stroom. Je zou dan, zodra je weer meer gaat opwekken dan verbruiken, juist over kunnen stappen naar een leverancier met een hoge Terugleververgoeding. En/of dan naar iemand die per jaar saldeert. Dan betaal je dus wel voor je verbruik van deze periode, maar de opbrengst van de opwekperiode is (misschien*) hoger.

*Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe hoog de TLV tegen die tijd is. Als die lager is dan wat je nu zou betalen voor je verbruik, is het pech hebben, als die (flink) hoger is, dan is het winst.
Maar als die dus al lager zou zijn, dan zoek je wel een die jaarlijks saldeert en heb je alleen deze winter betaald en volgende winter saldeer je dan.

Je berekening klopt niet helemaal, want je verbruik zal nooit 100% zijn en je opwek ook niet. Er zal altijd een mix van verbruik en opwek zijn, ook maandelijks, maar heel erg gechargeerd komt er daar wel op neer. In de wintermaanden met veel verbruik, betaal je en in de zomermaanden met veel opwek, krijg je, maar ook nog maar eens de helft (de TLV van NLE en BE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Truus01 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:30:
[...]
Je berekening klopt niet helemaal, want je verbruik zal nooit 100% zijn en je opwek ook niet. Er zal altijd een mix van verbruik en opwek zijn, ook maandelijks, maar heel erg gechargeerd komt er daar wel op neer. In de wintermaanden met veel verbruik, betaal je en in de zomermaanden met veel opwek, krijg je, maar ook nog maar eens de helft (de TLV van NLE en BE).
Omdat er (zelfs door BE en NLE) nog per maand gesaldeerd word is dit niet van belang. Er word altijd netto óf verbruikt, óf opgewerkt. Daarom hebben accu's ook geen zin. (behalve bij storing als UPS)

Pas als er helemaal niet meer gesaldeerd word, dan kan je werkelijk per dag, per uur, per minuut en zelf per seconde wisselen en heb je dus praktisch gemixed leveren en terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
cybermaus schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:42:
[...]

Omdat er (zelfs door BE en NLE) nog per maand gesaldeerd word is dit niet van belang. Er word altijd netto óf verbruikt, óf opgewerkt. Daarom hebben accu's ook geen zin. (behalve bij storing als UPS)

Pas als er helemaal niet meer gesaldeerd word, dan kan je werkelijk per dag, per uur, per minuut en zelf per seconde wisselen en heb je dus praktisch gemixed leveren en terugleveren.
Kun je dit iets verder toelichten? Met een accu kun je toch overschotten opslaan en tekorten aanvullen?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
De overschotten van overdag worden middels salderen 'snachts verbruik. Zolang we mogen salderen, is het grid effectief onze 100% efficiënte accu, dus heel wat beter dan onze 80% efficiënte werkelijke accu

Alleen als accu opslagduur (1 a 2 dagen max) beter is dan de saldeer "opslagduur" (1 maand bij BE) beginnen accus nuttig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
YvanU schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:05:
[...]

Nee je rekensom klopt niet. Ja het gaat slecht voor je uitpakken en ja ik zou zsm overstappen naar een leverancier die jaarlijks saldeert.

In je rekensom gebruik je nog steeds je jaarverbruik maar je moet echt naar maandverbruik kijken. Neem juni als voorbeeld. Je gebruikt 400 kWh en je zonnepanelen wekken die maand 600 kWh op. De rekensom voor die maand is dan 600 - 400 = 200 * 0,25 = € 50 TLV. In een maand met tekort is het als volgt 400 - 600 = - 200 * 0,50 = € - 100. In dit voorbeeld zou het je dus netto € 50 kosten terwijl in geval van jaarlijks salderen het je niks kost want je mag je overschot uit een andere maand gebruiken voor het tekort in een andere maand.
Ik kijk in mijn rekensom naar afname en teruglevering op de meter, dus volgens mij is dat wat ik dan moet afrekenen ? Daar is eigen verbruik al af.

Dit is 2022:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OUzYGzs.jpg

In oude situatie werd er gewoon gesaldeerd.

Even aangenomen dat het tarief altijd € 0,60 kWh en teruglevering € 0,30 kWh is is de telsom nu:

Afname 2985 * 0,60 = +/+ 1791
Teruglevering 3723,37 * 0,30 = -/- 1117,002

Nette kosten 674 extra al tot nu toe, en dan moet de winter nog komen :'(

Snap ik het nu goed :?

En welke leverancier kan ik nu nog naar overstappen voor vaste tarieven, of in ieder geval welke leverancier saldeert per jaar :?

Mijn netto verbruik per jaar is altijd +- 1000 ~ 1500kWh na salderen.

Edit

Het kwartje is gevallen, ik mag natuurijk wel per maand salderen, hier ging ik de boot in :)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Unstable Element
Update:
Ik ben sinds vandaag in de behandelingsfase bij de geschillencommissie. Dat betekend dat mijn energieleverancier een reactie mag geven en dat er daarna een zitting komt.

We komen er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Grolsch schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:40:
[...]

Edit

Het kwartje is gevallen, ik mag natuurijk wel per maand salderen, hier ging ik de boot in :)
Precies. Nog steeds nadelig maar minder nadelig dan je dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

Net gebeld met Vrijopnaam aangezien mijn termijnbedrag ineens naar 1200 euro vloog, nog steeds op basis van het gebruik van de vorige (oude) eigenaar.

Direct ook maar even het onderwerp salderen per maand aangesneden. Zij gaf aan dat ze wachten tot er duidelijke regels komen vanuit de overheid en ze tot die tijd per maand blijven salderen.

#Edit: typo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-10 09:55
Ik sluit me even aan bij dit topic.
Ik zit bij NLE, en heb drie weken geleden voor 5k zonnepanelen laten leggen. Op de website van NLE staat dat ze jaarlijks salderen. Maar dit blijkt niet zo te zijn.

Ook ik ga, nadat ik een antwoord heb van NLE op mijn vraag in bezwaar en naar de geschillencommissie. Het afwaarderen van de saldering regeling is aan de overheid en niet aan de markt.

Een gefrustreerde jurist dus. NLE gaat het merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 11:03
Gisteren ook met Budget Energie gebeld met betrekking tot het maand salderen, de medewerker aan de telefoon toonde begrip en snapte mijn klacht helemaal.

Zij vermelde hetzelfde als Beuzer aangeeft, ze gaf aan dat de regels vanuit de overheid niet duidelijk zijn en daarom per maand zijn gaan salderen. Op mijn vraag waarom dan niet per jaar te blijven salderen totdat het één en ander duidelijk is kon zij geen antwoord geven.

Nu formeel een klacht ingediend ook met de opmerking dat ergens op de website staat vermeld dat er bij variabele contracten per maand gaat worden gesaldeerd en dit naar mijn mening best wat duidelijker mag worden weergegeven.

Ik verwacht weinig van de klacht maar volg dit pad om hierna met het antwoord naar de ACM te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
cuflee schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:52:
Op RTL Nieuws vandaag zojuist nog meer duidelijkheid over wat een boevenclub Budget Energie is:

https://www.rtlnieuws.nl/...eidende-verkooppraktijken

Wel bijzonder dat de ACM ze daar dus wel op aanspreekt en een pittige boete oplegt terwijl ze met het maandelijks salderen (voorlopig) nog weg lijken te komen. In het Kassa item gaf men daar ook al aan dat eigenlijk de politiek en ACM aan zet zouden zijn om daar wat aan te doen.
Iedereen wacht op de beantwoording van Jetten
Inzake de beantwoording vragen CDA.
Die beantwoording zal hoogstwaarschijnlijk richting gevend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Bertus12 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:22:
Gisteren ook met Budget Energie gebeld met betrekking tot het maand salderen, de medewerker aan de telefoon toonde begrip en snapte mijn klacht helemaal.

Zij vermelde hetzelfde als Beuzer aangeeft, ze gaf aan dat de regels vanuit de overheid niet duidelijk zijn en daarom per maand zijn gaan salderen. Op mijn vraag waarom dan niet per jaar te blijven salderen totdat het één en ander duidelijk is kon zij geen antwoord geven.

Nu formeel een klacht ingediend ook met de opmerking dat ergens op de website staat vermeld dat er bij variabele contracten per maand gaat worden gesaldeerd en dit naar mijn mening best wat duidelijker mag worden weergegeven.

Ik verwacht weinig van de klacht maar volg dit pad om hierna met het antwoord naar de ACM te gaan.
Ergens is denk ik nergens?
Bij NLE staat het namelijk nergens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kwam er gisteren achter dat Budget Energie NLE =, alleen een ander jasje.
YvanU schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:18:
[...]

Precies. Nog steeds nadelig maar minder nadelig dan je dacht
Klopt, maar kost me nog steeds +- 660 euro per jaar EXTRA gerekend met 0,60 afnametarief en 0,30 teruglevertarief in vergelijking met per jaar salderen, zie onderstaand overzicht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gOYEo3s.jpg

Nu lever ik t/m september nog wel terug, dus ik heb nog ff bedenktijd, maar het wordt denk ik zaak dat ik zsm ergens een modelcontract afsluit.

Hoe komt ik erachter welke modelcontractleveranciers per jaar salderen ipv per maand :?

Iemand ervaringen met Engie / Energiedirect / Eneco / Essent / Vattenval :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Grolsch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:35:
Hoe komt ik erachter welke modelcontractleveranciers per jaar salderen ipv per maand :?

Iemand ervaringen met Engie / Energiedirect / Eneco / Essent / Vattenval :?
Die zeggen allemaal nog netjes jaarlijks te salderen. Buiten NLE/BE en VrijOpNaam zeggen ze dat allemaal nog. (Zie ook topic start, daarin wordt genoemd bij wie bekend/officieel is dat ze per tariefperiode/maand salderen.)
Er werkelijk achter komen of ze liegen is pas met de jaarnota. Of als ze het tussentijds aanpassen en het duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 11:03
mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:24:
[...]

Ergens is denk ik nergens?
Bij NLE staat het namelijk nergens
Jawel maar het is echt zoeken : https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen en dan het item "Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie? " en dat bedoel ik met best duidelijker weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Bertus12 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:47:
[...]

Jawel maar het is echt zoeken : https://www.budgetthuis.n...oom/terugleveren-salderen en dan het item "Wat zijn mijn tarieven voor teruggeleverde energie? " en dat bedoel ik met best duidelijker weergeven.
Dat is de website van entiteit Budgetenergie en niet van NLE.

Deze link kreeg ik ook doorgestuurd van de supportmedewerker, maar ik heb een contract met NLE en niet met BudgetEnergie.
Truus01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:44:
[...]

Die zeggen allemaal nog netjes jaarlijks te salderen. Buiten NLE/BE en VrijOpNaam zeggen ze dat allemaal nog. (Zie ook topic start, daarin wordt genoemd bij wie bekend/officieel is dat ze per tariefperiode/maand salderen.)
Er werkelijk achter komen of ze liegen is pas met de jaarnota. Of als ze het tussentijds aanpassen en het duidelijk wordt.
Tnx, dan zal ik binnenkort de modelcontracten en bijbehorende tarieven met elkaar gaan vergelijken.

Als we op Jetten moeten wachten kan het nog wel ff duren verwacht ik, de kans dat ik de Jackpot komende maand win acht ik groter dan dat hij met een sluitend (positief) antwoord komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 15:51
Truus01 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:44:
[...]

United Consumers saldeert per kwartaal werd mij net op whatsapp meegedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k34wBA_g4xTnQF73buTvciCOsKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCpOGD40Fg1AAi1VWzcSHGBN.jpg?f=fotoalbum_large

De officiële reactie. Misselijkmakend einde.

[ Voor 6% gewijzigd door mrVroom op 13-09-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Gabbo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:21:
Op hun website staat jaarlijks:
Zonnepanelen salderingsregeling en UnitedConsumers
Ook met een energiecontract bij UnitedConsumers kunt u met uw zonnepanelen stroom terugleveren aan het net. De stroom die u teruglevert aan het net, worden bij de periodieke meteropname zowel de meterstanden van de levering als van de teruglevering aan ons doorgegeven. Op de jaarnota wordt vervolgens de teruglevering in mindering gebracht op de kosten van de levering.
Wat staat er in het contract met ze?
Zijn er meerdere klanten die dit nu te horen krijgen? Of voor alsnog deze ene melding op whatsapp?
de Peer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:25:
die medewerkers snappen het meestal niet. Ze bedoelen meestal er éérst per kwartaal gesaldeerd wordt en vervolgens per jaar. Dit om ook te kunnen berekenen welke TLV voor welk deel van het jaar telt.
Inderdaad. Heel vaak wordt de financiële verrekening, met name de TLV, verward met salderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 13-09-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gabbo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:21:
[...]

die medewerkers snappen het meestal niet. Ze bedoelen meestal er éérst per kwartaal gesaldeerd wordt en vervolgens per jaar. Dit om ook te kunnen berekenen welke TLV voor welk deel van het jaar telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:16:
[Afbeelding]

Geen antwoord waar we op zitten te wachten, maar tenminste wel een duidelijk antwoord.

Blijkbaar is de wetgeving gewoon onduidelijk, dus zal men in Den Haag er toch iets van moeten zetten.

Zoals eerder aangegeven ga ik daar niet op wachten en z.s.m. overstappen naar een partij die wel jaarlijks saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
Grolsch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:35:
Ik kwam er gisteren achter dat Budget Energie NLE =, alleen een ander jasje.

[...]

Klopt, maar kost me nog steeds +- 660 euro per jaar EXTRA gerekend met 0,60 afnametarief en 0,30 teruglevertarief in vergelijking met per jaar salderen, zie onderstaand overzicht
Als je echt plezier wil hebben probeer het eens met €0.05 teruglevertarief en €1,10 afnametarief in de winter.
(dat is de situatie bij mijn leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabbo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 15:51
de Peer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:25:
[...]

Kan hoor. Ik zit niet bij UC maar probeer per aanbieder te achterhalen of ze per maand, kwartaal of jaar salderen omdat ik (iig) voor stroom wil overstappen.

Lastig opvragen als medewerkers het niet snappen. En het is ook lang niet duidelijk op de websites van de bedrijven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisamrat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 17:40

Bisamrat

komt wel goed schatje

Grolsch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:10:
[...]

Geen antwoord waar we op zitten te wachten, maar tenminste wel een duidelijk antwoord.

Blijkbaar is de wetgeving gewoon onduidelijk, dus zal men in Den Haag er toch iets van moeten zetten.

Zoals eerder aangegeven ga ik daar niet op wachten en z.s.m. overstappen naar een partij die wel jaarlijks saldeert.
Ik wacht nog wel even bij BudgetEnergie. Als je nu weg gaat hebben ze precies wat ze willen. De goede zon maanden zijn net geweest en als je vertrekt rekenen ze nu met je af (salderen). Mochten ze terug worden gefloten door ACM / rechter, dan hoeven ze de vertrokken mensen niet compenseren.

Daarbij ben ik nog steeds benieuwd hoe ze dat 'inschatten' gaan doen bij mij met mijn domme digitale meter aan het einde van het jaar. Hun geven geen mogelijkheid om handmatig de meterstanden door te geven elke maand, dus waarom zou ik dan moeten 'bloeden' omdat hun het niet faciliteren. Ik heb trouwens ook nooit officieel bericht gehad van deze wijziging, of stond dat ergens in één van de tarief wijziging mails welke ik krijg elke maand?

En mochten ze straks gelijk krijgen dan vertrek ik tegen die tijd wel. Dan zullen ook veel meer energie maatschappijen het salderen aanpassen vrees ik. Zoals al gezegd heeft dat nu niet zoveel zin meer met mijn 9 panelen. Je ziet per dag de opbrengst teruglopen ivm de stand van de zon etc..

[ Voor 3% gewijzigd door Bisamrat op 13-09-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mrVroom schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:16:
[Afbeelding]

Is toch niets nieuws? Is nagenoeg dezelfde reactie als bij BE.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gabbo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:27:
[...]

Kan hoor. Ik zit niet bij UC maar probeer per aanbieder te achterhalen of ze per maand, kwartaal of jaar salderen omdat ik (iig) voor stroom wil overstappen.

Lastig opvragen als medewerkers het niet snappen. En het is ook lang niet duidelijk op de websites van de bedrijven helaas.
of je kijkt in de openingpost van dit topic, daar wordt het bijgehouden. Mocht je iets nieuws ontdekken dan kun je het hier melden en kan de OP bijgewerkt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-10 17:40
Voor o.a. @Bertus12, @Grolsch, @Bisamrat en anderen met BudgetEnergie (en indirect NLE @mrVroom ) plus overige geïnteresseerden:

Er is een procedure opgestart jegens BE inzake zowel saldering als TLV, topic is hier te volgen.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Wat staat er in het contract met ze?
Zijn er meerdere klanten die dit nu te horen krijgen? Of voor alsnog deze ene melding op whatsapp?
Ik heb ook contact gehad met ze via Whatsapp maar ze snappen het inderdaad zelf niet. Eerst wordt er gezegd per kwartaal. Daarna hebben ze het over een jaarnota. Na wat doorvragen kwam ik er achter dat ze inderdaad gewoon werken met een jaarnota en over een periode van een jaar salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
de Peer schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:50:
[...]

of je kijkt in de openingpost van dit topic, daar wordt het bijgehouden. Mocht je iets nieuws ontdekken dan kun je het hier melden en kan de OP bijgewerkt worden.
Wel graag even mij vermelden dat weet ik dat ik even moet opletten.
Pagina: 1 ... 24 ... 34 Laatste