Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-08 08:09
P_Tingen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
<rant>
Hoe je het ook uitlegt, ik vind het naaiballerij van BE; ik heb mijn panelen bewust uitgezocht om niet meer op te wekken dan wat ik zelf verbruik*. Vervolgens maken ze me - door de salderingsperiode te wijzigen - alsnog een terugleveraar. En ondanks dat een terugleververgoeding van 50% volgens sommigen hier "best netjes" is, is dat het natuurlijk niet. De stroom die ik nu in de zomer à 50% teruglever moet ik in de winter terugkopen voor 100%, dus ik word voor 50% genaaid waar ik bij sta.

Nou ja, stónd dan, want ik ben inmiddels al weg bij BE en in afwachting van de afrekening.
</rant>

* Noot: persoonlijk heb ik er wat moeite mee om zoveel panelen neer te leggen dat je bakken met stroom teruglevert om vervolgens daar dan weer een leuk zakcentje aan over te houden. Leuk voor jezelf, maar je kan bedenken dat het niet een houdbaar systeem is. No offence voor wie een andere keuze maakt; ik heb wel eens vaker last van mijn eigen principes.
Je ben inmiddels weg bij BE, hoor graag welke energieleverancier.

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 20:25
--- Kan weg ---

[ Voor 95% gewijzigd door NaxxiusX op 01-09-2022 11:44 ]

• NaxxiusX
  • Laatst online: 18-09 20:25
NaxxiusX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Dit is wat EnergieDirect afgelopen week via de chat als antwoord op die vraag gaf:

[...]
Vervolg op bovenstaande:
Bezoekersbericht verstuurd op 10:39:
Vraag van een paar dagen geleden:
Ik heb een vraag betreffende mijn zonnepanelen.

Wordt de saldering per jaartal gedaan (2021;2022 etc). of per maand?

Operatorbericht verstuurd op 10:40:
De saldering gaat per jaar. Hier krijg je een mooi overzicht van op je jaarrekening.👍

Bezoekersbericht verstuurd op 10:41:
Vorige keer is aangegeven dat dit per jaartal is (2022), alleen mijn contract verloopt op 12 september. Wordt dan nog steeds tot het eind van 2022 gesaldeerd met mijn opgewekte vermogen vanaf 1 januari?

Operatorbericht verstuurd op 10:42:
Yess, dat gaat gewoon door per jaar. In het jaaroverzicht zie je een duidelijk overzicht. Maar het wordt altijd op jaarbasis berekend😊

Bezoekersbericht verstuurd op 10:47:
Helaas was mijn jaaroverzicht niet inzichtelijk (de website functioneerde ook niet meer goed, maandelijks verbruik was ook al niet meer te zien).

Maar ik kan dus in de periode van mijn variabele contract (september tot en met december) nog steeds het overschot gebruiken dat ik heb opgewekt tijdens mijn vaste contract?

Ik hoor namelijk dat het per contract periode zou lopen en ik wil niet voor onverwachte kosten komen te staan.

Operatorbericht verstuurd op 10:48:
Dat kan ik helemaal begrijpen. De opgewekte stroom wordt per jaar berekend. We strepen het netto opgewekte op jaarbasis af van het netto verbruikte! Alles wat na je contract nog overblijft, wordt dus verrekend met je nieuwe contract dat dit jaar ingaat.

Bezoekersbericht verstuurd op 11:31:
Ik was in ons vorige gesprek nog een check vraag aan het schrijven toen de call werd afgebroken, bij dezen:

Oke, nog een checkvraag, just to be sure (rekenvoorbeeld).

Tijdens mijn vaste contractperiode van sep 2021 tot sep 2022 heb ik een terug levering gedaan van 2000 kW.

Hiervan is tijdens de periode jan 2022 tot sep 2022 1500 kW terug geleverd.

Nu heb ik in de maanden sep, okt, nov en dec 2022 een variabel contract met daarin een verbruik van 1000 kW. Deze wordt dus verrekend met mijn terug levering van 1500 kW tijdens de periode jan – sep 2022

Mijn verbruik komt dus uit over het jaar 2022 op -500 kW? Dus ik maak geen extra kosten m.b.t. stroom?

Operatorbericht verstuurd op 11:32:
Oh mijn excuses! Yess die kosten worden inderdaad verrekend met de opwekking van eerder dit jaar!

Bezoekersbericht verstuurd op 11:34:
Oke, duidelijk dan weet ik in ieder geval dat ik alleen rekening hoef te houden met een verhoogde gas rekening dit jaar.

Veranderd het variabele contract dat ik heb ontvangen via mail dit jaar nog of staat de prijs per m³ vast tot januari?

Operatorbericht verstuurd op 11:34:
In oktober worden de tarieven van het gas nog een keer herzien, normaliter worden de prijzens eens per half jaar gewijzigd.😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:10

P_Tingen

omdat het KAN

Stansat schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Je ben inmiddels weg bij BE, hoor graag welke energieleverancier.
Naar Univé + GreenChoice voor drie jaar vast. Twee dochters en schoonmoeder inmiddels ook.
Je moet bellen voor een aanbieding. Tenminste, als het nog loopt.

Zie ook https://www.greenchoice.nl/unive/
Mijn tarieven, per 1-7-2022 (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY0BccoV_ShMli_YI-kKoqJIr5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qZfxP5kAjPQp8EQw4uFa9E9.png?f=fotoalbum_large

... en gaat over tot de orde van de dag

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
P_Tingen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:56:
[...]

Naar Univé + GreenChoice voor drie jaar vast. Twee dochters en schoonmoeder inmiddels ook.
Je moet bellen voor een aanbieding. Tenminste, als het nog loopt.

Zie ook https://www.greenchoice.nl/unive/
Mijn tarieven, per 1-7-2022 (klik voor groter):
[Afbeelding]
Die tarieven waren per augustus al hoger en sowieso zijn deze contracten 'uitverkocht'.
(Overstappen naar een nieuwe energieleverancier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 12:09
https://solarmagazine.nl/...ensen-zonder-zonnepanelen

Er is aandacht in de 2de kamer, maar of die positief uitpakt voor de zonnepaneel bezitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hvhx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:06:

Er is aandacht in de 2de kamer, maar of die positief uitpakt voor de zonnepaneel bezitter.
Er wordt duidelijk hard gelobbyd door de energiesector.
Ten tweede is salderen volgens het Kamerlid strijdig met het principe van marktconforme prijzen, want de leverancier moet de ingevoede elektriciteit afnemen tegen een hogere dan marktconforme prijs
Op zich prima, maar dan ook marktconforme tarieven voor terugleveren, en niet die 9 cent waar Eneco bijv. mee aan komt zetten. Zeker ik als Oost/West bezitter wordt ontzettend genaaid, want ik lever ook heel veel terug buiten de tijden dat de energieprijzen zo laag zijn :)

Doordat je daar niets over leest, is al wel duidelijk dat deze meneer gesproken heeft met lobbyisten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Glashelder schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:13:
[...]

Er wordt duidelijk hard gelobbyd door de energiesector.

[...]

Op zich prima, maar dan ook marktconforme tarieven voor terugleveren, en niet die 9 cent waar Eneco bijv. mee aan komt zetten. Zeker ik als Oost/West bezitter wordt ontzettend genaaid, want ik lever ook heel veel terug buiten de tijden dat de energieprijzen zo laag zijn :)

Doordat je daar niets over leest, is al wel duidelijk dat deze meneer gesproken heeft met lobbyisten.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er sprake was van een TLV van 80%, maar wel met een max in centen. Dat zal toch niet 9ct zijn. Maar dat zal wellicht wel een max zijn wat ongeveer 80% is van het levertarief wat het 'vorig jaar' nog was. Dus dan is het niet heel veel meer. 24ct?

Ik heb toch liever dat ik volledig kan salderen, jaarlijks, dan dat ik een geweldige TLV krijg. Uiteindelijk heb ik daar toch meer aan en ik denk velen met mij.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Truus01 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:30:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er sprake was van een TLV van 80%, maar wel met een max in centen. Dat zal toch niet 9ct zijn. Maar dat zal wellicht wel een max zijn wat ongeveer 80% is van het levertarief wat het 'vorig jaar' nog was. Dus dan is het niet heel veel meer. 24ct?

Ik heb toch liever dat ik volledig kan salderen, jaarlijks, dan dat ik een geweldige TLV krijg. Uiteindelijk heb ik daar toch meer aan en ik denk velen met mij.
Truus01, jij hebt geen lobbyclub, dus daarmee sta je direct met 0 tegen 100 achter. Wat jij wilt zal ze in Den Haag (met uitzondering mogelijk net voor de verkiezingen, enkelen daargelaten) ook totaal niets schelen.

dus nog even afwachten waar die Rob mee komt, de energieleveranciers zien dat terugleveren (tegen betaling) helemaal niet zitten, ze betalen het liefst helemaal niet voor je stroom, je kunt er toch nergens mee naar toe (een thuisaccu is gewoon niet rendabel).
Wat veel erger is dat er hele volksstammen tegen een jaarlijkse saldering zijn, want dat gaat je uiteindelijk nog veel meer kosten als ze dat per week of maand mogen gaan doen.
De enige die dan nog enig voordeel hebben zijn die mensen die bv een warmtepomp/airco hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Glashelder schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:13:
Het is niet gek natuurlijk dat de energiebedrijven af willen van de salderingsregeling in zijn huidige vorm.

Ze hebben al eerder geprobeerd te lobbyen, door voor te stellen dat bij afbouw van de salderingsregeling meteen er een TLV komt, maar dat de overheid nog tot 2030 de belasting en heffingen zou vergoeden. Daar is regering natuurlijk niet op in gegaan.

Het is nu natuurlijk wel een andere tijd. Lange tijd waren de kosten van de salderingsregeling voor een energiebedrijf erg laag.

Ik vraag me af wat het effect Bontenbal probeert te krijgen. Alleen aandacht? Een vergoeding van de overheid richting the energiebedrijven? (Juist in deze tijd)

Sneller de salderingsregeling afschaffen zou een interessante situatie geven met degenen die nog een analoge meter hebben.

Het zou wel mooi zijn als de energiebedrijven met de billen boot moeten. Hoeveel kost de salderingsregeling ze echt?

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:07
Bovendien is de geest van de salderingsregeling het stimuleren van koop van zonnepanelen.
Met de huidige energieprijzen is die stimulans van overheidswege veel minder nodig.

Denk toch dat dat ook wel invloed zal hebben op de beslissing die de overheid zal nemen hierin.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
MacD007 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:47:
de energieleveranciers zien dat terugleveren (tegen betaling) helemaal niet zitten, ze betalen het liefst helemaal niet voor je stroom, je kunt er toch nergens mee naar toe (een thuisaccu is gewoon niet rendabel).
Wat de overheid wil met de energiewet is om de huidige slimme meters te configureren als een soort van SAP. Dus teruglevering via een ander bedrijf.

In de huidige situatie (relatief weinig PV), is er goed geld te verdienen door stroom in te kopen van particulier en het te verkopen tegen day-ahead tarieven.

Zodra dat ingevoerd wordt staan de grote energiebedrijven opeens met lege handen, en moeten 's middags of gas inzetten, of die stroom ook inkopen via day-ahead.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 09:01
hvhx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:06:

Henri was eerst op de hand van de mensen die per jaar willen salderen. Echter is hij na “gesprekken” met de “betrokkenen” tot dit hele verhaal van solidariteit gekomen.

Met andere ook deze politicus kiest voor het grote geld net als de voormalig minister van Energie.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Unstable Element schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:10:
[...]

Henri was eerst op de hand van de mensen die per jaar willen salderen. Echter is hij na “gesprekken” met de “betrokkenen” tot dit hele verhaal van solidariteit gekomen.

Met andere ook deze politicus kiest voor het grote geld net als de voormalig minister van Energie.
Wat ik zei dus.. lobbyisten :D

:') :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tom030
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 15:52
Ook ik zit bij Budget Energie en lever elektriciteit terug. Via Stedin heb ik de mogelijkheid om het uitlezen van de meter uit te schakelen, dan kan er toch ook niet maandelijks gesaldeerd worden? BE mag dan alleen jaarlijks de meterstanden ophalen/opvragen. Heeft iemand anders dit al gedaan? En zijn er nadelige gevolgen voor de consument?

[ Voor 5% gewijzigd door tom030 op 01-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 12:09
tom030 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:20:
Ook ik zit bij Budget Energie en lever elektriciteit terug. Via Stedin kan ik de mogelijkheid om de meter uit te laten lezen uitschakelen, dan kan er toch ook niet maandelijks gesaldeerd worden? BE mag dan alleen jaarlijks de meterstanden ophalen/opvragen. Heeft iemand anders dit al gedaan? En zijn er nadelige gevolgen voor de consument?
Even een beetje terug lezen, als budget de meter niet kan uitlezen dan schatten ze gewoon. Ze schatten wel op een vreemde manier, ze delen je opbrengst door het aantal maanden( ik heb woensdag 17 augustus 2022 15:26 mijn rekening in dit topic gezet) , is natuurlijk wel gunstig.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:06
phicoh schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:53:
[...]

Wat de overheid wil met de energiewet is om de huidige slimme meters te configureren als een soort van SAP. Dus teruglevering via een ander bedrijf.
Daar zal ook wel een forse lobby op gezet zijn/worden.
Nu willen -naar ik begreep- Engie, Innova en Powerpeers al geen SAP aansluiten (uit grote TLVtopic), laat staan via PAP, dan kan het met nog minder moeite...
In de huidige situatie (relatief weinig PV), is er goed geld te verdienen door stroom in te kopen van particulier en het te verkopen tegen day-ahead tarieven.
Precies, voor zo min mogelijk liefst...
Daarnaast "eigen productie" en dan -mede over de rug van de "lekker goedkoop leverende" (producenten)consumenten- de gasgekoppelde (hoofd)prijs binnenharken.
Zodra dat ingevoerd wordt staan de grote energiebedrijven opeens met lege handen, en moeten 's middags of gas inzetten, of die stroom ook inkopen via day-ahead.
Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dat snappen jullie toch ook wel, we stoten het brood uit hun mond.

En Henri Bontenbal uit zijn toekomstige functie...
Iets met: soms zit het mee, soms zit het tegen) 8)7

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
Peet-je schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:24:
[...]

Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dat snappen jullie toch ook wel, we stoten het brood uit hun mond.

En Henri Bontenbal uit zijn toekomstige functie...
Iets met: soms zit het mee, soms zit het tegen) 8)7
Bij fouten zit het mee, salderen dat is individueel, Henri & CDA is meer voor collectief, bijv participatie
in lokale duurzame energieprojecten. (zie anders CDA klimaatvisie, schrijver Henri Bontenbal)

Ik kan me van afgelopen 10j (eerste keer ik een discussie had) niet herinneren dat die ooit echt een warm "pleitbezorger" was voor salderen of zelflevering (prosumer) als ook dat CDA moeite heeft met een TLV als vast percentage van levertarief. (70-80%)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Ik kom er net achter dat budget energie sinds mijn contract in Juli is afgelopen inderdaad maandelijks saldeert. Nu lees ik dat er meer leveranciers zijn die dit doen, zijn er überhaupt nog energie leveranciers die dit niet doen bij een variabele contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
moca007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:18:
Ik kom er net achter dat budget energie sinds mijn contract in Juli is afgelopen inderdaad maandelijks saldeert. Nu lees ik dat er meer leveranciers zijn die dit doen, zijn er überhaupt nog energie leveranciers die dit niet doen bij een variabele contract?
Van de bron wellicht? Ik ben hier naar over gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
banaliteit schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:21:
[...]

Van de bron wellicht? Ik ben hier naar over gestapt.
Ga ik even opzoeken. Ga ook even bellen greenchoice in het verleden altijd te vrezen geweest bij hun. Iemand nog fatsoenlijke energie leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
moca007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:26:
[...]

Ga ik even opzoeken. Ga ook even bellen greenchoice in het verleden altijd te vrezen geweest bij hun. Iemand nog fatsoenlijke energie leverancier?
Zoek even op Vastelastenbond in het forum. Aanbieding is waarschijnlijk nog beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
@moca007
Bij NLE wordt gewerkt met maandtarieven maar de saldering is per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
wian schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:53:
[...]

Zoek even op Vastelastenbond in het forum. Aanbieding is waarschijnlijk nog beschikbaar.
Inmiddels gevonden en aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:07
moca007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:18:
Ik had een jaarcontract bij BE welke afliep op 20-08 en ben naar Vattenval over gestapt. Deze belooft op hun website op de oude manier te salderen. Onze opwek is iets hoger dan verbruik, dus de tlv vind ik niet zo interessant op dit moment.
De afrekening van BE heb ik nog niet binnen, dus even afwachten of ze nog een kunstje flikken aangaande salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
moca007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:17:
[...]

Inmiddels gevonden en aangevraagd.
Wil je een link met me delen ajb? Ik kan er niets over vinden (wel over zonnepanelen).

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Signor Doekie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:09:
[...]

Ik had een jaarcontract bij BE welke afliep op 20-08 en ben naar Vattenval over gestapt. Deze belooft op hun website op de oude manier te salderen. Onze opwek is iets hoger dan verbruik, dus de tlv vind ik niet zo interessant op dit moment.
De afrekening van BE heb ik nog niet binnen, dus even afwachten of ze nog een kunstje flikken aangaande salderen.
Vattenfall doet hetzelfde als budget.
Lees het grote teruglever topic maar ff terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:07
Droplul schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:06:
[...]

Vattenfall doet hetzelfde als budget.
Lees het grote teruglever topic maar ff terug…
Dit is wat ze zeggen,
https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/salderen/
Even op de reken voorbeelden klikken.

Nu nog even afwachten wat ze doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Signor Doekie op 03-09-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
Ik heb een mail gestuurd naar Powerpeers, die antwoorden dat ze nog per jaar salderen.

Ik ga zelf het uitlezen van de meter uitzetten en wacht een jaar af om te kijken hoe Vrijopnaam hiermee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Knielen schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:34:
Ik heb een mail gestuurd naar Powerpeers, die antwoorden dat ze nog per jaar salderen.

Ik ga zelf het uitlezen van de meter uitzetten en wacht een jaar af om te kijken hoe Vrijopnaam hiermee omgaat.
Het uitlezen van de meter uitschakelen gaat je niet helpen als men per maand gaat salderen, tenminste als dat jouw reden is. Men gaat namelijk dan gewoon met indicaties/ schattingen werken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 19:48
Knielen schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:34:

Vrij op naam per kwartaal. Heb een geschil met ze lopen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-09 14:30

Beuzer

Hue light notification control

sailor_dg schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:06:
[...]

Vrij op naam per kwartaal. Heb een geschil met ze lopen.
Helaas vanaf 1 Oktober per maand. Wat kan ik hier als consument nou tegen beginnen? Ik zal ze een mail sturen dat dit volgens ACM niet mag, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat wat uit gaat halen.

Hue Control: Neem controle over Hue lampen in een notificatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
Tiesert schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:22:
[...]

Wil je een link met me delen ajb? Ik kan er niets over vinden (wel over zonnepanelen).
https://www.vastelastenbo...2nbgAuEAAYASAAEgIFo_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
Beuzer schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:44:
[...]

Helaas vanaf 1 Oktober per maand. Wat kan ik hier als consument nou tegen beginnen? Ik zal ze een mail sturen dat dit volgens ACM niet mag, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat wat uit gaat halen.
Heb ik al gedaan, zie mijn post van een paar dagen terug. Ze geven aan dat ze aan de wet voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Dit kan toch niet allemaal? In de winter verbruik je netto 500 kWh, graag à 1 euro afrekenen, in de zomer lever je 5000 kWh netto terug, hihihahaha je krijgt er maar 5 cent voor, gewoon omdat we het kunnen jij domme particulier.

Bij op jaarbasis salderen krijg je in dit voorbeeld 225 euro terug. Bij per tariefperiode salderen, terwijl je enorm teruglevert, krijgen deze energieboeren het voor elkaar om je ook in dit voorbeeld 250 euro te laten betalen, en dan alle heffingen er ook nog even bij op! Wangedrag. Compleet wangedrag. En dan ook nog eens torenhoge winsten maken, en reken maar niet op enige coulance bij het afrekenen met kwestbare huurders in tochtige klasse G-acchennebbisjen die niet kúnnen besparen omdat ze alles al dichtdraaien.

Nationaliseer de energiemarkt maar weer, als dit soort uitzuigerij het gevolg is van die heilige koe aka de vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 18:08
Vanuit het terugleververgoeding topic:
Vattenfall schijnt het toch wel goed te doen.
Droplul schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:59:
Vattenfall geeft nu ineens aan wel per jaar de stroom te salderen.
En dat de eerdere informatie niet klopte.
Heel vaag en dat moet nog maar blijken natuurlijk…
Blijft de vraag tegen welk tarief ze een overschot gaan vergoeden.
Hier te lezen.

https://twitter.com/vatte...&t=Lk_EwrE2V-TFi4Mr-dvITw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Tiffanylampje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:38:
Vandebron saldeert correct, zie deze post:

[...]
Gelukkig maar want per 1 oktober veranderen de tarieven bij Vandebron!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:24
Doet Greenchoice het ook correct? Dit is mij niet helemaal duidelijk uit dit topic. Mag periodiek salderen wettelijk nu wel of niet? Hier lijkt discussie over te bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02

de Peer

under peer review

mister_S schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:37:
Doet Greenchoice het ook correct? Dit is mij niet helemaal duidelijk uit dit topic. Mag periodiek salderen wettelijk nu wel of niet? Hier lijkt discussie over te bestaan.
alleen BudgetEnergie doet het verkeerd. Zij zijn dus de vreemde eend in de bijt.
Periodiek salderen is niet de bedoeling maar schijnt wettelijk niet goed genoeg vastgelegd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
Is er al iemand die de nieuwe tarieven voor oktober van Budget Energie heeft ontvangen?
En die wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:39:
[...]

alleen BudgetEnergie doet het verkeerd. Zij zijn dus de vreemde eend in de bijt.
Periodiek salderen is niet de bedoeling maar schijnt wettelijk niet goed genoeg vastgelegd te zijn.
Ik weet niet of alleen BE per maand (verkeerd) saldeert,
als ik "Essent berekent verbruik per maand" op de community website van de CB correct interpreteer doet Essent iets vergelijkbaars, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30

JME

zeg maar Jamie

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:39:
[...]

alleen BudgetEnergie doet het verkeerd.
Maar alleen voor de variabele contracten, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heerder
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ojyY4fa-7VqEOhn3S7G8mgXUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcgDjwA9ZEhtllO3OeCBfMLU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus duidelijk waarom maandelijks salderen voor mij zeer ongunstig is.
Ik ben helaas 3 maanden geleden overgestapt naar BE, nadat mn contract bij total energies afliep.
Is er iemand die al succesvol geklaagd heeft bij BE, heb inmiddels een klacht lopen bij de AFM.
Maar zie hier vooral tweakers die opzeggen en naar andere maatschapijen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet of alleen BE per maand (verkeerd) saldeert,
als ik "Essent berekent verbruik per maand" op de community website van de CB correct interpreteer doet Essent iets vergelijkbaars, of niet?
Ook die gaat alleen over de verbruikspagina, niet de jaarafrekening. Niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:57:
[...]

Weet ik niet. Ben ik niet goed van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 20:50
Ik krijg per november zonnepanelen. Mijn laatste jaarrekening van vattenfall was op 31 juli. Als ze per jaar blijven salderen kan ik dus in in het voorjaar 2023 genoeg opwekken om mijn verbruik vanaf 1 Aug 2022-31 juli 2023 te salderen en daarna vanaf 1 augustus genoeg op gaan wekken voor het jaar erna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplul
JME schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:57:
[...]

Ja idd. De variabele tarieven van BE voor oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Droplul schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:14:
[...]

Ja idd. De variabele tarieven van BE voor oktober.
Kun je toevallig ook bevestigen dat BE bij vaste contracten wél “gewoon” op jaarbasis saldeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
heerder schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:58:
Is er iemand die al succesvol geklaagd heeft bij BE, heb inmiddels een klacht lopen bij de AFM.
Maar zie hier vooral tweakers die opzeggen en naar andere maatschapijen gaan.
Volgens mij nog niemand. Daar vertrekken is de beste optie.
Ik zit er nog wel, maar heb een oude meter. Benieuwd hoe dat dadelijk met de jaarafrekening gaat. Daarna ga ik er wel ook zsm weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:17
Er was vanavond een uitzending van kassa op tv over dit onderwerp.
Ook met als Gast Henri Bonten.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

berrieberrie schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:23:
Er was vanavond een uitzending van kassa op tv over dit onderwerp.
Ook met als Gast Henri Bonten.
Bontenbal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 21:15
Net als anderen ben ik ook flexibel bijbudget energie, zonder dat ik dit dus wist..... Waar kunnen we nu nog flexibel naar toe om toch over een jaar goed te salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

alternativ22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:36:
Net als anderen ben ik ook flexibel bijbudget energie, zonder dat ik dit dus wist..... Waar kunnen we nu nog flexibel naar toe om toch over een jaar goed te salderen?
naar alles behalve budgetenergie. Zij zijn het zwarte schaap.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Laatst online: 17-09 14:11
Truus01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:46:
[...]

Volgens mij nog niemand. Daar vertrekken is de beste optie.
Ik zit er nog wel, maar heb een oude meter. Benieuwd hoe dat dadelijk met de jaarafrekening gaat. Daarna ga ik er wel ook zsm weg.
Ze zeggen zelf dat per tarief periode wordt gesaldeerd. Dus per maand bij variabel en per jaar bij een vast contract. Staat op hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:36:
[...]

Dus dan maar een modelcontract met gas 4,6 ??? Snij ik mij ook in de vingers???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

alternativ22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:40:
[...]

Dus dan maar een modelcontract met gas 4,6 ??? Snij ik mij ook in de vingers???
ja je vraag was niet: waar kan ik goedkoop naar toe. Je vroeg om jaarlijks salderen. Dat kan overal behalve bij BudgetEnergie.

Waarom laat je gas niet gewoon bij Budgetenergie en dan verhuis je alleen je stroom ergens anders naartoe.?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:41:
[...]

ja je vraag was niet: waar kan ik goedkoop naar toe. Je vroeg om jaarlijks salderen. Dat kan overal behalve bij BudgetEnergie.
Waar kan ik goedkoop naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:41:
[...]

Waarom laat je gas niet gewoon bij Budgetenergie en dan verhuis je alleen je stroom ergens anders naartoe.?
Dit is nog wel een optie, mits dit mogelijk is? Waar kun je dan alleen stroom nog goed flexibel krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

alternativ22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:46:
[...]

Dit is nog wel een optie, mits dit mogelijk is? Waar kun je dan alleen stroom nog goed flexibel krijgen?
Bijna overal (innova niet) . Je kunt gewoon aanvinken dat je alleen stroom wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Flexibele stroom bij Tibber, Frank, ANWB enzo.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Stevenlameris schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ze zeggen zelf dat per tarief periode wordt gesaldeerd. Dus per maand bij variabel en per jaar bij een vast contract. Staat op hun website
Voor ons goed nieuws: op 1-4-22 is daar ons vaste contract voor 3 jaar ingegaan. Zien we in 2025 wel verder.
Doet niks af aan de naaierij van de variabelen uiteraard!

[ Voor 7% gewijzigd door JME op 05-09-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:17

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:47:
[...]

Bijna overal (innova niet) . Je kunt gewoon aanvinken dat je alleen stroom wilt.
Is dat sinds kort dan? Ik heb alleen stroom bij Innova :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:36:
[...]

En VrijOpNaam, die doen het ook per maand vanaf 1 Oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:16:
[...]

Is dat sinds kort dan? Ik heb alleen stroom bij Innova :p
ik zelf ook, maar sinds een week hebben ze dat geblokkeerd en moet je ook gas afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
Nou ik heb een modelcontract afgesloten bij Vattenfall. Ik dacht te lezen dat die nog per jaar salderen. Dit geldt toch ook gewoon voor modelcontracten? Beetje offtopic: gaat modelcontract in januari mee met de flexibele contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
alternativ22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:06:
Nou ik heb een modelcontract afgesloten bij Vattenfall. Ik dacht te lezen dat die nog per jaar salderen. Dit geldt toch ook gewoon voor modelcontracten? Beetje offtopic: gaat modelcontract in januari mee met de flexibele contracten?
Waarom vattenfall als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
Droplul schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:48:
[...]

Waarom vattenfall als ik vragen mag?
Alle modelcontracten zijn nu super hoog, maar goede tip van @de Peer , om alleen met stroom over te stappen. Mijn situatie is namelijk weinig gas per maand (20m3) - 2040 kwh verbruik (zonder het gebruik van de net geïnstalleerde airco) - opbrengst van zonnepanelen: 2500 kwh.

Dus dit is voor mij het belangrijkst: saldeert over een jaar en kijkt hierbij niet naar piek- en daluren. En dan ga ik in de winter volledig met airco verwarmen. En dan maakt het volgens mij allemaal niet heel veel uit tussen welke kwade je nu kiest? Of iemand anders heeft een goede tip? Behalve betrouwbaarheid dat ze ook over een jaar blijven salderen, mja, niks geen zekerheid.

[ Voor 20% gewijzigd door alternativ22 op 06-09-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzer

Beuzer

alternativ22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:56:
[...]

Alle modelcontracten zijn nu super hoog, maar goede tip van @de Peer , om alleen met stroom over te stappen. Mijn situatie is namelijk weinig gas per maand (20m3) - 2040 kwh verbruik (zonder het gebruik van de net geïnstalleerde airco) - opbrengst van zonnepanelen: 2500 kwh.

Dus dit is voor mij het belangrijkst: saldeert over een jaar en kijkt hierbij niet naar piek- en daluren. En dan ga ik in de winter volledig met airco verwarmen. En dan maakt het volgens mij allemaal niet heel veel uit tussen welke kwade je nu kiest? Of iemand anders heeft een goede tip? Behalve betrouwbaarheid dat ze ook over een jaar blijven salderen, mja, niks geen zekerheid.
Ik heb ook maar even een aanvraag op elektra gedaan bij Vattenfall, waardoor ik als het goed is geen last heb van het maandelijks salderen bij VrijOpNaam. Slechts gas neem ik dan, totdat de warmtepomp er is, af bij VrijOpNaam. Nu maar hopen dat het overstappen probleemloos gaat.

Heeft iemand nog betere suggesties dan Vattenfall als het gaat om salderen en terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
Beuzer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb ook maar even een aanvraag op elektra gedaan bij Vattenfall, waardoor ik als het goed is geen last heb van het maandelijks salderen bij VrijOpNaam. Slechts gas neem ik dan, totdat de warmtepomp er is, af bij VrijOpNaam. Nu maar hopen dat het overstappen probleemloos gaat.

Heeft iemand nog betere suggesties dan Vattenfall als het gaat om salderen en terugleveren?
Powerpeers misschien? Dochter van Vattenfall. Met een iets hogere terugleververgoeding. 21ct ipv 16ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
Welke vraag ik nog wel had bij Vattenfall: "Salderen is het verrekenen van je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering."

Is dit dan het vanaf het moment dat het contract in gaat tot dat jaar erop (dus voor mij 5 okt 22 - 4 okt 23) OF wordt er gesaldeerd in 2022 en opnieuw in 2023? Ik vertrouw het allemaal niet meer :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Laatst online: 29-01-2024
alternativ22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:03:
Welke vraag ik nog wel had bij Vattenfall: "Salderen is het verrekenen van je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering."

Is dit dan het vanaf het moment dat het contract in gaat tot dat jaar erop (dus voor mij 5 okt 22 - 4 okt 23) OF wordt er gesaldeerd in 2022 en opnieuw in 2023? Ik vertrouw het allemaal niet meer :(
Per contractjaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Beuzer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:33:
[...]

En VrijOpNaam, die doen het ook per maand vanaf 1 Oktober
En NLE aldus KASSA afgelopen maandag.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:11:
[...]

En NLE aldus KASSA afgelopen maandag.
@Unstable Element Zou dit ergens in het topic start kunnen? De bedrijven waarvan bewezen is dat ze niet jaarlijks meer salderen?
Budget Energie, NLE en Vrij op Naam.
Dit vooral voor degene die in dit topic op zoek zijn naar de 'boeven' en anderzijds dus naar wie het (vooralsnog) wel netjes jaarlijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Stevenlameris schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:37:
[...]

Dat is bekend. Waar ik benieuwd naar ben is hoe ze dat bij mij willen doen en bewijzen, aangezien ik een oude meter heb. Ik geef voor de jaarnota een meterstand door die lager is dan bij aanvang van dat jaar.
En dan wens ik ze succes met schattingen en dergelijke, die ik natuurlijk (als ze in mijn nadeel zijn) aan ga vechten, desnoods met hulp van rechtsbijstand (als het om een aanzienlijk bedrag gaat en niet enkele tientjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 09:20
Wij hebben ook een variabel contract bij Budget Energie (BE), maar men saldeert zonneenergie netjes nog steeds per jaar.

We hadden een jaarcontract bij budget Energie, maar deze liep in febr 2022 af. Nu stuurt BE elke maand de nieuwe KWh en m3 prijs voorafgaand aan de periode.
Elke maand krijgen we hier een (voorlopige) afrekening van.

Sinds de uitzending van Kassa op 5 september is er in het nieuws dat BE nu opeens per maand saldeert. EN: dat klopt, maandafrekeningen, maar de zonneenergie wordt KWh niet gesaldeert tegen een lagere prijs.

Voor ons van belang, ivm een warmtepomp voor de verwarming, en onze 34 zonnepanelen.

Zo werd netjes afgelopen maand mijn verbruik en de teruglevering voor de volle prijs afgerekend.
Over augustus 22 hadden we een verbruik van €96 elektra en € 7,60 voor gas, terwijl de teruglevering van de zonnepanelen een bedrag opleverde van € 916,-

Nog weer even met de klantenservice gebeld, maar ook daar is het verhaal dat op de jaarafrekening pas wordt gesaldeerd. (ik ben weer even gerust.)
Men moet dit ook zo uitrekenen, omdat men per maand andere prijzen te verrekenen heeft.

Dus: eigenlijk niets aan de hand; ik snap nu de paniek niet bij andere BU klanten; men rekent af per maand, en maar voor de volle prijs. Op de jaarrekening wordt het echte salderen toegepast.

PS: correctie 8 september: dit is niet waar! Na meer contact met de servicedesk (je moet maar net de juiste persoon aan de telefoon krijgen??) We worden bedrogen; men saldeert maandelijks, in de zomer teruggeleverd: je ontvangt alleen maar de helft van de KWh prijs !!!

[ Voor 13% gewijzigd door Ivoma op 08-09-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:41:
Wij hebben ook een variabel contract bij Budget Energie (BE), maar men saldeert zonneenergie netjes nog steeds per jaar.

We hadden een jaarcontract bij budget Energie, maar deze liep in febr 2022 af. Nu stuurt BE elke maand de nieuwe KWh en m3 prijs voorafgaand aan de periode.

Sinds de uitzending van RADAR is er in het nieuws dat BE nu opeens per maand saldeert. Dat klopt ook, maar bij de zonneenergie wordt de KWh niet gesaldeert tegen een lagere prijs.

Voor ons van belang, ivm een warmtepomp voor de verwarming, en onze 34 zonnepanelen.

Zo werd netjes afgelopen maand mijn verbruik en de teruglevering voor de volle prijs afgerekend.
Over augustus 22 hadden we een verbruik van €96 elektra en € 7,60 voor gas, terwijl de teruglevering van de zonnepanelen een bedrag opleverde van € 916,-

Nog weer even met de klantenservice gebeld, maar ook daar is het verhaal dat op de jaarafrekening pas wordt gesaldeerd. (ik ben weer even gerust.)
Men moet dit ook zo uitrekenen, omdat men per maand andere prijzen te verrekenen heeft.

Dus: eigenlijk niets aan de hand; ik snap nu de paniek niet bij andere BU klanten; men saldeert inderdaad per maand, maar voor de volle prijs.
Het gaat vooral om de mensen die een overschot in de zomer hebben en dit overschot niet kunnen gebruiken in de wintermaanden als ze te kort komen. Voorbeeld: verbruik juli 500 kWh, opgewekt juli 600 kWh. BE betaalt nu over de 100 kWh de TLV van 50% uit in juli. Als ik in december 500 kWh gebruik en maar 300 opwek, moet ik dus betalen voor de 200 kWh terwijl ik hier voorheen het overschot van juli voor kon gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:41:

Sinds de uitzending van RADAR is er in het nieuws dat BE nu opeens per maand saldeert. Dat klopt ook, maar bij de zonneenergie wordt de KWh niet gesaldeert tegen een lagere prijs.

Dus: eigenlijk niets aan de hand; ik snap nu de paniek niet bij andere BU klanten; men saldeert inderdaad per maand, maar voor de volle prijs.
En reken eens met een kWh prijs van €0,50 in de zomer en €1 in de winter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
Nee.. dat doet BE niet, in onze situatie: beter lezen: verbruik en teruglevering zonneenergie maandelijks gaat tegen hetzelfde tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:33
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:22:
Nee.. dat doet BU niet, in onze situatie: beter lezen: verbruik en teruglevering zonneenergie maandelijs gaat tegen hetzelfde tarief.
Daar gaat het dus NIET om. Het gaat erom dat er per jaar werd gesaldeerd en BE dit nu niet meer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:22:
Nee.. dat doet BU niet, in onze situatie: beter lezen: verbruik en teruglevering zonneenergie maandelijks gaat tegen hetzelfde tarief.
Zolang je iedere maand meer opwekt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt, is er inderdaad niks aan de hand. Ja over je overschot krijg je nog maar 50% terug. Er zijn genoeg mensen die in de winter niet zoveel opwekken als dat ze gebruiken. Voorheen kunnen zij dan het overschot gecreëerd in de zomer hiervoor gebruiken. Nu niet meer. Mijn voorbeeld was duidelijk genoeg volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
YvanU schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:33:
[...]

Zolang je iedere maand meer opwekt met je zonnepanelen dan dat je verbruikt, is er inderdaad niks aan de hand. Ja over je overschot krijg je nog maar 50% terug. Er zijn genoeg mensen die in de winter niet zoveel opwekken als dat ze gebruiken. Voorheen kunnen zij dan het overschot gecreëerd in de zomer hiervoor gebruiken. Nu niet meer. Mijn voorbeeld was duidelijk genoeg volgens mij
Jouw voorbeeld is NIET onze BE situatie.
Elke maand rekent BE bij ons netjes de teveel teruggeleverde KWh af voor de volle prijs.
Zo hebben we over de maanden mei t/m aug 2022 zoveel meer KWh geleverd dat onze rekening Elektra nu staat voor een bedrag van (min) - €3126. Dat geld kan ik in de wintermaanden gebruiken om dan KWh te kopen, nodig voor de warmtepomp. Nogmaals: lijkt me een helemaal eerlijke sladerings situatie.
maar is dat bij andere Budget Energie gebruikers anders dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:45:
[...]

Elke maand rekent BE bij ons netjes de teveel teruggeleverde KWh af voor de volle prijs.
Zo hebben we over de maanden mei t/m aug 2022 zoveel meer KWh geleverd dat onze rekening Elektra nu staat voor een bedrag van (min) - €3126. Dat geld kan ik in de wintermaanden gebruiken om dan KWh te kopen, nodig voor de warmtepomp. Nogmaals: lijkt me een helemaal eerlijke sladerings situatie.
Kan je zo'n maandoverzicht posten? Ik denk dat jij je laat foppen door die maandoverzichten. Eneco maakt ook van die maandelijkse energierapportages. Daar wordt de teruglevering ook als aantal kWh x normaaltarief getoond. Echter betekent dat niet dat je dat krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:45:
[...]

Ben het met je eens als het ook daadwerkelijk zo gaat. Echter salderen ze per 1 juli per maand en is de TLV teruggebracht naar 50%. Dit bevestigen ze mij ook in het contact wat ik met BE heb gehad. Heel benieuwd hoe je jaarafrekening er uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
Maandoverzicht actueel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQDQEDw7L7C5RR4uioS8BxWd2qs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyD8XgRA3f63IFoKK1SdK0Kg.jpg?f=user_large

Volgens de medewerker aan de telefoon wordt er jaarlijks gesaldeerd (dus verbruik-opgewekte KWh)
Maar er staat wel de opmerking over de vergoeding per tariefperiode. Maar bij mijn contract staat een jaarcontract, en een jaar energieafrekening.

Zou dat niet zo zijn dan? dan wordt er wel flink wat gemoffeld hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
@Ivoma

Het staat er nota bene onder: "De terugleververgoeding is niet verwerkt in bovenstaand overzicht."

Reken maar dat je voor die maand het volgende krijgt: kosten (€88,43 + €9,24) - terugleververgoeding (50% van €681,81) = -€243,23

Die 50% van €681,81 is niet helemaal correct, maar het geeft je wel een idee.

[ Voor 52% gewijzigd door GioStyle op 07-09-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:05:
Maandoverzicht actueel:[Afbeelding]

Volgens de medewerker aan de telefoon wordt er jaarlijks gesaldeerd (dus verbruik-opgewekte KWh)
Maar er staat wel de opmerking over de vergoeding per tariefperiode. Maar bij mijn contract staat een jaarcontract, en een jaar energieafrekening.

Zou dat niet zo zijn dan? dan wordt er wel flink wat gemoffeld hier!
Kijk even in je mail voor de TLV. Ik krijg iedere maand mijn nieuwe tarieven. Onderstaand mijn tarieven voor september. TLV dus de helft van het kale kWh tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed2AovupkvRUW_AljXlx2zMI6PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Tkaa8itNqcmGYdTlTYLFNjv.jpg?f=fotoalbum_large

Als je bij mijn contract kijkt, wat staat er dan bij contracttype? Bij mij variabel. Als er bij jou jaar staat dan zou salderen op jaarbasis nog kunnen. Dit lijkt me echter vreemd als je zegt dat het februari 2022 af liep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whitebear
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 20:07
YvanU schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:25:
[...]

Kijk even in je mail voor de TLV. Ik krijg iedere maand mijn nieuwe tarieven. Onderstaand mijn tarieven voor september. TLV dus de helft van het kale kWh tarief.

[Afbeelding]

Als je bij mijn contract kijkt, wat staat er dan bij contracttype? Bij mij variabel. Als er bij jou jaar staat dan zou salderen op jaarbasis nog kunnen. Dit lijkt me echter vreemd als je zegt dat het februari 2022 af liep
Klopt, deze tarieven betaal ik ook voor de maand september, identiek.

Alleen de teruglevertarieven zijn anders (gunstiger); je moet de teruglevertarieven zónder TKV (trouwe klanten voordeel) nemen; anders zouden trouwe klanten mínder terugkrijgen per kWh dan niet-trouwe klanten...
Dit is mij telefonisch bevestigd door de klantenservice van BE.

Dus Terugleververgoeding excl btw Normaaltarief is niet 0,24672 maar 0,25498
en Daltarief is niet 0,22568 maar 0,23394 per kWh. in de maand september 2022.

Ik raad iedereen aan dit goed te checken op zijn of haar afrekening van BE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Dank je. Heb de aanvraag ook gedaan en ben vandaag aangemeld. Overschakeling over 4 weken. Maar blijf toch zitten met het gevoel "als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook". Hoezo kunnen ze deze prijzen nu afgeven voor een jaar en ook salderen voor een jaar? De energieprijzen schieten wereldwijd alle kanten op, alle energiebedrijven in de paniekstand, dus hoezo is dit mogelijk? Iemand ervaring met deze contracten via VasteLastenBond en Normaal Energie?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Tiesert schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:18:
[...]

Dank je. Heb de aanvraag ook gedaan en ben vandaag aangemeld. Overschakeling over 4 weken. Maar blijf toch zitten met het gevoel "als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook". Hoezo kunnen ze deze prijzen nu afgeven voor een jaar en ook salderen voor een jaar? De energieprijzen schieten wereldwijd alle kanten op, alle energiebedrijven in de paniekstand, dus hoezo is dit mogelijk? Iemand ervaring met deze contracten via VasteLastenBond en Normaal Energie?
Even in deze topics zoeken/vragen:
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivoma
BUDGET ENERGIE: ze bedriegen de zaak inderdaad.

na 4x gebeld te hebben met medewerkers (de laatste 46 minuten) blijkt dat men sinds 16 juni 2022 anders is gaan salderen. De medewerkster is het ook met me eens dat het "helemaal niet netjes" is.

in de mail van Budget energie: over Uw variabele tarieven per 1 juli 2022 staat onderaan:
Terugleververgoeding
De terugleververgoeding wijzigt per 1 juli naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.

Geen probleem denk je dan: "Terugleververgoeding" is het bedrag dat je krijgt als je jaarlijks meer opwekt dan gebruikt. (en zo was het ook altijd!) NEE! niet jaarlijks... Maandelijks...geeft men nu aan de telefoon toe!
Daarnaast geeft Budget Energie maandelijks netjes afrekeningen van (veel) teruggeleverde energie op basis van het bedrag, ook gebruikt voor gebruik. niets aan de hand, denk je dan....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MPBvkSRU-Rejcp8UUYSdCreoYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8FRFH8GdHxwYgsBLxxeJAJs.png?f=user_large
Maar RADAR heeft wel gelijk; BE geeft nu toe dat deze factuur nep is; op deze facturen hoort het tarief voor teruglevering te staan; 50% van deze bedragen.. ongeveer €0,24 voor geleverde energie.Want als men maandelijks saldeert, kan BE hier ook gewoon maandelijks de saldering toepassen, en dan zie je zelf dat er iets mis is!

Niks meer KWH salderen op jaarbasis, nepfacturen versturen en de klanten niet duidelijk vertellen wat men aan het doen is. op deze manier is Budget Energie al zijn klanten kwijt, en gaat misschien nog wel ten gronde.
Inderdaad hoog tijd om uit te zien naar een andere energie leverancier !!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Ivoma op 07-09-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28
GioStyle schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:09:
@Ivoma

Het staat er nota bene onder: "De terugleververgoeding is niet verwerkt in bovenstaand overzicht."

Reken maar dat je voor die maand het volgende krijgt: kosten (€88,43 + €9,24) - terugleververgoeding (50% van €681,81) = -€243,23

Die 50% van €681,81 is niet helemaal correct, maar het geeft je wel een idee.
Ik vermoed overigens dat BE hun mailsysteem nog niet bijgewerkt hebben/krijgen.
Wat zou anders de reden zijn dat nog steeds onjuiste informatie wordt gepresenteerd?

Voor degenen die de wijziging niet hebben meegekregen lijkt alles nog mooi/lekker verrekend te worden.
Dan is het een mooie verassing bij de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvanU
Ivoma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:38:
BUDGET ENERGIE: ze bedriegen de zaak inderdaad.

na 4x gebeld te hebben met medewerkers (de laatste 46 minuten) blijkt dat men sinds 16 juni 2022 anders is gaan salderen. De medewerkster is het ook met me eens dat het "helemaal niet netjes" is.

in de mail van Budget energie: over Uw variabele tarieven per 1 juli 2022 staat onderaan:
Terugleververgoeding
De terugleververgoeding wijzigt per 1 juli naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing indien u meer energie teruglevert dan verbruikt.

Geen probleem denk je dan: "Terugleververgoeding" is het bedrag dat je krijgt als je jaarlijks meer opwekt dan gebruikt. (en zo was het ook altijd!) NEE! niet jaarlijks... Maandelijks...geeft men nu aan de telefoon toe!
Daarnaast geeft Budget Energie maandelijks netjes afrekeningen van (veel) teruggeleverde energie op basis van het bedrag, ook gebruikt voor gebruik. niets aan de hand, denk je dan....[Afbeelding]
Maar RADAR heeft wel gelijk; BE geeft nu toe dat deze factuur nep is; op deze facturen hoort het tarief voor teruglevering te staan; 50% van deze bedragen.. ongeveer €0,24 voor geleverde energie.Want als men maandelijks saldeert, kan BE hier ook gewoon maandelijks de saldering toepassen, en dan zie je zelf dat er iets mis is!

Niks meer KWH salderen op jaarbasis, nepfacturen versturen en de klanten niet duidelijk vertellen wat men aan het doen is. op deze manier is Budget Energie al zijn klanten kwijt, en gaat misschien nog wel ten gronde.
Inderdaad hoog tijd om uit te zien naar een andere energie leverancier !!!!
Dat is dus precies wat we je probeerde duidelijk te maken. En ik zou ook graag een andere leverancier zoeken, maar vindt nu maar eens een nieuwe leverancier die gas aanbiedt onder de € 3 per m3. En ja ik heb nog gas 8)7

Geen idee of het helpt maar ik heb een klacht ingediend bij het ACM over deze praktijken. Overigens is het ACM ook een lekkere partij: deze was eerst heel stellig dat maandelijks salderen niet mocht, nu staat er onderstaande op de website: "Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven." Ben dus bang dat er snel meerdere energieleveranciers gaan volgen door deze onduidelijkheid / mazen in de wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@YvanU je kunt ook alleen voor stroom overstappen naar een betere aanbieder en voor gas bij BE blijven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
YvanU schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:47:
[...]

Dat is dus precies wat we je probeerde duidelijk te maken. En ik zou ook graag een andere leverancier zoeken, maar vindt nu maar eens een nieuwe leverancier die gas aanbiedt onder de € 3 per m3. En ja ik heb nog gas 8)7

Geen idee of het helpt maar ik heb een klacht ingediend bij het ACM over deze praktijken. Overigens is het ACM ook een lekkere partij: deze was eerst heel stellig dat maandelijks salderen niet mocht, nu staat er onderstaande op de website: "Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven." Ben dus bang dat er snel meerdere energieleveranciers gaan volgen door deze onduidelijkheid / mazen in de wet
Het zal ook nog wel even een tijdje duren voordat dit wettelijk aangepast wordt. In de tussentijd wil ik proberen over te stappen naar een leverancier die wel op jaarbasis saldeert, zodat ik niet IETS van de zon die in de herfst misschien nog komt kan gebruiken voor de warmtepomp in de winter.
Is er iemand die een voorstel heeft voor een leverancier? (Gasprijs niet belangrijk, <100m3 per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
buiter schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:39:
[...]

Ik vermoed overigens dat BE hun mailsysteem nog niet bijgewerkt hebben/krijgen.
Wat zou anders de reden zijn dat nog steeds onjuiste informatie wordt gepresenteerd?

Voor degenen die de wijziging niet hebben meegekregen lijkt alles nog mooi/lekker verrekend te worden.
Dan is het een mooie verassing bij de eindafrekening.
Het is op zich geen onjuiste informatie, maar laten we er op houden dat het niet heel erg transparant is.

@Ivoma

Fijn dat je het door hebt, maar even een kleine kanttekening: de maandelijkse overzichten zijn geen facturen.

[ Voor 69% gewijzigd door GioStyle op 07-09-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivoma
GioStyle schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:53:
@Ivoma

Fijn dat je het door hebt, maar even een kleine kanttekening: de maandelijkse overzichten zijn geen facturen.
klopt juridisch inderdaad. Maar voor mij het is gewoon bedrog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
ZuinigeRijder schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:52:
@YvanU je kunt ook alleen voor stroom overstappen naar een betere aanbieder en voor gas bij BE blijven O-)
Klopt, daar ben ik nu ook nog even naar het kijken. Al moet ik zeggen dat dat ook fors tegen valt welke kWh prijs ze rekenen. Ik heb sinds deze maand pas zonnepanelen dus verwacht niet dat ik nog heel veel overschot opbouw die ik normaal gesproken in de winter nodig zal hebben. Noodzaak om snel over te stappen wordt hierdoor wat minder. Vanaf volgend jaar zal het wel lekker zijn als ik een energieleverancier heb die jaarlijks saldeert omdat ik dan wel fors overschot ga creëren in het voorjaar en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 19:16
@Ivoma bedankt voor het uitzoeken. Wat een horken bij BudgetEnergie. Daar moet ik dus niet zijn als ik komende week weer ga shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplul
YvanU schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:04:
[...]

Klopt, daar ben ik nu ook nog even naar het kijken. Al moet ik zeggen dat dat ook fors tegen valt welke kWh prijs ze rekenen. Ik heb sinds deze maand pas zonnepanelen dus verwacht niet dat ik nog heel veel overschot opbouw die ik normaal gesproken in de winter nodig zal hebben. Noodzaak om snel over te stappen wordt hierdoor wat minder. Vanaf volgend jaar zal het wel lekker zijn als ik een energieleverancier heb die jaarlijks saldeert omdat ik dan wel fors overschot ga creëren in het voorjaar en zomer.
Wat je nu pas hebt opgebouwd maakt in princiepe niet uit als je per jaar saldeert.
Als je in de winter de min ingaat komt dat volgend voorjaar wel weer goed.

Bij BE kun je deze winter je verbruik elke maand af gaan rekenen, en neem van mij aan, die kWh prijzen bij BE vliegen omhoog de komende maanden.
Dat gaat je klauwen geld kosten als je veel verbruikt en weinig teruglevert.
Dus het maakt wel degelijk uit of je nu of volgend jaar overstapt.
Dus zoek er een die 100% zeker per jaar saldeert.

Ratten zijn het bij BE, in die mail werd alleen gesproken over 50% tlv, en niet over maandelijks salderen.
Terwijl dat iedereen treft, ook als je geen jaarlijks overschot hebt.
Het valt ook op hoeveel klanten bij BE energie nu nog steeds niet weten dat ze maandelijks salderen.

Ik ben al wel benieuwd wat de nieuwe tarieven voor oktober zullen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Droplul op 07-09-2022 16:38 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 34 Laatste