Het gaat nog wel even duren.martin.h schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:26:
Enig idee hoe lang het gaat duren voordat de geschillencommissie een uitspraak kan doen?
De stukken zijn ingediend en ik zit nu in fase 2/3 van het proces.

Het gaat nog wel even duren.martin.h schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:26:
Enig idee hoe lang het gaat duren voordat de geschillencommissie een uitspraak kan doen?
Hm, dit leest nog steeds precies hetzelfde als de wetgeving, en is nog steeds voor meerdere interpretaties vatbaar naar mijn mening.Tiffanylampje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:38:
Vandebron saldeert correct, zie deze post:
[...]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik heb gisteren een chat gevoerd met BudgetEnergie, en ze zien een variabel contract als een tariefperiode met een maand. Ze salderen daarom per maand het verbruik, en met een vast contract vinden ze de tariefperiode een jaar, en salderen ze per jaar.nklaver234 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:38:
Kan bij Budget Energie de maatregel van 1Juli niet meer vinden in de voorwaarden. Alleen nog een vage term tariefperiode, maar wat is de tariefperiode van een variabel contract?. Zouden ze het teruggedraaid hebben of enkel gemaskeerd?
Dit zegt de ACM. https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
Mijn energiemaatschappij saldeert niet over de gehele periode:
Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen over de periode van de jaarafrekening of eindafrekening. En moet de elektriciteit die u zelf hebt teruggeleverd daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een deel van uw verbruik. En salderen mag ook niet per maand of kwartaal.
Let op:
Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels niet duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.
Mij maken dit soort wijzigingen heel nerveus. Doen ze dit omdat ze denken zo meer te verdienen en geven ze niet om wat klanten ervan vinden omdat die toch niet makkelijk weg kunnen? Of doen ze dit omdat het water ze aan de lippen staat en ze eigenlijk geen andere keus hebben.
In beiden gevallen ben ik liever geen klant meer heb dus ook gekozen om per 15 sep naar vattenfall over te stappen (na 4 jaar BE).
Ze gaan er niet onderuit komen. Dan hadden ze zich bij hetzelfde convenant als Tibber en Frank etc. moeten aansluiten.thaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:43:
[...]
Ik heb gisteren een chat gevoerd met BudgetEnergie, en ze zien een variabel contract als een tariefperiode met een maand. Ze salderen daarom per maand het verbruik, en met een vast contract vinden ze de tariefperiode een jaar, en salderen ze per jaar.
Ik ben vergeten te vragen waarom een variabel contract een tariefperiode van 1 maand heeft, als de jaarafrekening wel gewoon op jaarbasis wordt gedaan.
En welk tarief hanteren ze voor het saldo aan teruglevering als er meer dan 1 tarief in het jaar voor is geweest?Tiffanylampje schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:38:
Vandebron saldeert correct, zie deze post:
[...]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Oneindig lang. Er zijn mensen die een geschil hebben ingediend over te laat op de hoogte brengen van tarieven van de stadsverwarming per 1 januari. Dat loopt nu nog…martin.h schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:26:
Daarvoor moet je niet in dit topic zijn, maar in het Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topicursusMaritimus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:05:
[...]
En welk tarief hanteren ze voor het saldo aan teruglevering als er meer dan 1 tarief in het jaar voor is geweest?
En hoeveel kWh van die teruglevering valt in welke periode?
[ Voor 6% gewijzigd door Tiffanylampje op 27-08-2022 11:15 ]
Ik stap ook over naar Engie. Kun je de afrekening anonimiseren en hier plaatsen of pm mag ook. Zit nu nog in mijn 14 dagen bedenktermijn.Strontvlieg schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:18:
Ik heb mijn jaarrekening van Engie ontvangen. Voor de geinteresseerden hieronder een poging tot een uiteenzetting hoe het salderen is toegepast. Ik hoop dat het een beetje te volgen is. ;-)
Setting
- Engie contract vaste prijs van aug 2021 t/m aug 2022
- dubbel tarief (normaal en laag)
- twee btw tarieven (21% tot 1 juli 2022 en 9% vanaf 1 juli 2022)
- vanaf november 2021 zonnepanelen
- over 2021 netto verbruik op beide tarieven
- over 2022 netto teruglevering op normaal tarief, netto verbruik op daltarief
- over 21% btw periode, netto verbruik op zowel normaal tarief en daltarief
- over 9% btw periode, netto teruglevering op zowel normaal als daltarief
eerst het salderen van de energieleveringskosten en de btw
- levering normaal en dal uitgesplitst voor beide btw tarieven. in totaal 4 regels dus
- voor de energieleveringskosten en btw daarover saldeert Engie apart voor normaal tarief en dal tarief
- teruglevering normaal tarief
o netto teruglever saldo op normaaltarief bepaald
o de te salderen teruglevering is weer uitgesplitst over de 2 btw periodes
o de te salderen terugleverhoeveelheden per tariefperiode zijn bepaald door de werkelijke terugleverhoeveelheden zodanig te verlagen dat de verhouding gelijk blijft en de som gelijk is aan de levering. De netto teruglevering is zo naar ratio uitgesmeerd over de btw periodes
o de te salderen terugleverhoeveelheden worden inclusief btw voor de betreffende periode verrekend
o de teruglevering wordt verrekend tegen normaaltarief excl. btw
- teruglevering daltarief
o op het daltarief na salderen geen overschot dus hier de werkelijke teruglevering per btw periode verrekenen inclusief de btw voor die periode
Conclusie: dit is eigenlijk geen zuivere vorm van salderen per kwH. Doordat ik tijdens 21% btw periode netto verbruiker was en in de 9% btw periode netto terugleveraar heb ik netto over een x aantal gesaldeerde kWh toch btw betaald (21%-9%)
Nu het salderen over de energiebelasting en ODE
- het netto verbruik over alle telwerken in 2021 is bepaald en verrekend met de eb en ode van 2021.
- over 2022 ben ik een netto terugleveraar. het netto terugleversaldo over 2022 wordt vermenigvuldigd met eb tarieven van 2021. Dit wordt in mindering gebracht.
- het komt er in feite op neer dat het netto verbruik over de hele contract periode voor 100% is verrekend met de eb en ode tarieven van 2021. Dit komt waarschijnlijk omdat ik alleen in 2021 een netto verbruiker was.
- hier geen onderscheid in de btw periodes omdat ik de 9% periode geen verbruiker was. Anders was dit stuk ook nog uitgebreider geworden.
Het is een vrij ingewikkeld verhaal geworden, ondanks dat over de hele periode dezelfde leverancierstarieven (normaal en dal) golden. Wel was er sprake van 3 verschillende periodes met varierende overheidstarieven en natuurlijk de dubbele tarieven (normaal en dal). Of dit zo volgens de wet is? Geen idee, want de wet is niet duidelijk. Maak je borst maar nat voor een afrekening als de leverancier ook nog eens meerdere malen door het jaar heen het tarief gaat veranderen.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ja dat gaat nog wel even duren dus voordat je de uitspraak krijgt.Unstable Element schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
Het gaat nog wel even duren.
De stukken zijn ingediend en ik zit nu in fase 2/3 van het proces.
[Afbeelding]
Tja ik was nog bezig met afstuderen. En toen nog op vakantie. Het is pas geleden ingediend.marktweakt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Ja dat gaat nog wel even duren dus voordat je de uitspraak krijgt.
Zijn er hier mensen die al eerder een procedure bij de geschillencommissie of rechter hierover hebben opgestart en die wellicht eerder een uitspraak verwachten?
[ Voor 19% gewijzigd door GMJansen op 28-08-2022 16:59 ]
Het lijkt me dat een overschot in 1 tarief overgaat naar een ander tarief dat te kort heeft. Een genereuze energieleverancier brengt het overschot in mindering in het hoogste tarief dat tekort heeft. Dan betaal je het minst. Maar het omgekeerde kan ook. Alles wat tussen die twee waarden in zit, is natuurljk ook een mogelijkheid.Truus01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:03:
Netjes jaarlijks salderen is dat het verbruik van het (nota)jaar in kWh wordt weggestreept tegen de opwek in kWh.
Daarna wordt er een tarief tegen de overgebleven (plus/min) kWh gezet.
Maar omdat veel bedrijven voor het wegstrepen er al tarieven aan koppelen wordt het geheel heel onoverzichtelijk.
Maar als je dus kunt zien dat er het juiste aantal kWh over is gebleven, is het salderen goed gegaan.
Daarna is de vraag tegen wel (gewogen? gemiddelde?) tarief het restant wordt verrekend en dat kan fout zijn of lijken.
Heb 'm ge-pm-d.Bravertal schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:18:
[...]
Ik stap ook over naar Engie. Kun je de afrekening anonimiseren en hier plaatsen of pm mag ook. Zit nu nog in mijn 14 dagen bedenktermijn.
Nope. Vorige week ingediend… hou iedereen hier op de hoogtemarktweakt schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Ja dat gaat nog wel even duren dus voordat je de uitspraak krijgt.
Zijn er hier mensen die al eerder een procedure bij de geschillencommissie of rechter hierover hebben opgestart en die wellicht eerder een uitspraak verwachten?
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Kijk je contract eens na. Daar staat niet dat het een variabel maandcontract is. Daar staat dat het een contract is voor onbepaalde tijd. Lijkt me het tegenovergestelde van een contract voor bepaalde, maandelijkse, tijd.Tiesert schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:59:
Klopt het dat de ACM (Consuwijzer) zegt dat maandelijks salderen niet mag? En klopt dit?
Ja, de ACM geeft aan dat het salderen per contractjaar moet plaatsvinden. En, nee, de wet geeft echter niet expliciet aan dat energieleveranciers verplicht zijn om per contractjaar te salderen. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn. Bij klanten met vaste tarieven (en een vaste contractperiode) salderen wij wel op basis van deze vaste contractperiode. Voor klanten met een variabel contract, maandelijks wisselende tarieven én een maandelijks opzegbaar contract, salderen wij daarom nu ook per contractperiode, per maand dus. Ook voor deze klanten salderen wij dus 100% van het verbruik in de contractperiode, namelijk een maand. Dat is waar de wet ons toe verplicht.
[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 29-08-2022 19:15 ]
Bedankt, maar iemand anders noemde dat al eerder ergens in dit topic.route99 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:14:
@Truus01 Uitstekend punt
PS: Ik vermoed dat BE vast hier mee zal lezen.... ze zijn wellicht al aan het overleggen....
Nog wat hierover op proberen te zoeken. Wettelijk weet ik niet hoe het zit, maar bv bij de ANWB zeggen ze als volgt:Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:13:
Kijk je contract eens na. Daar staat niet dat het een variabel maandcontract is. Daar staat dat het een contract is voor onbepaalde tijd. Lijkt me het tegenovergestelde van een contract voor bepaalde, maandelijkse, tijd.
Die zou ik nog eens teruggeven, kijken wat ze dan zeggen.
Ik denk echt dat BE daarmee niet wegkomt, met zeggen dat het maandelijkse contracten zijn.Wat is een variabel energiecontract?
Een variabel energiecontract is juist een overeenkomst voor een onbepaalde tijd. Het contract loopt door, maar je kunt dit maandelijks opzeggen. Het tarief bij een variabel contract is een vast tarief voor 6 maanden dat de leverancier meestal op 1 januari en 1 juli aanpast. Sinds de energiecrisis van 2022 zijn er echter steeds meer leveranciers die wat vaker tot zelfs maandelijks hun variabele tarieven wijzigen.
[ Voor 98% gewijzigd door Stansat op 29-08-2022 21:14 ]
Saldering heeft niets te maken met een terugleververgoeding dus welk punt probeer je precies te maken?Stansat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:
Op 5 mei in de contractvoorwaarden dit gedeelte over teruglevering ontvangen van BE:
. Teruglevering
Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij www.energieleveren.nl.
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen (zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen, dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.
Er staat" Wij kunnen deze terugleveringsvergoeding tussentijds wijzigen"
Ze hielden toen al rekening met hun besluit om per 1-7-2022 de 50% regeling in te voeren.
Sta je in je recht bij de rechter?
Gaat ACM ze de regels nog aanpassen?
Ben bang van niet....
Afrekenperiode. Heel duidelijk dat ze dus toen al van plan waren daar ook iets mee te doen.Stansat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:
En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 29-08-2022 21:45 ]
Nee, dat lijkt me juridisch niet houdbaar.Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
Ik denk echt dat BE daarmee niet wegkomt, met zeggen dat het maandelijkse contracten zijn.
En hoevaak rekenen ze af? 1 keer per jaar, je krijgt 1 keer per jaar namelijk je rekening.Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Afrekenperiode. Heel duidelijk dat ze dus toen al van plan waren daar ook iets mee te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Stansat op 29-08-2022 23:30 ]
Je haalt salderen en terugleververgoeding door elkaar. De saldering is nog steeds 100%, alleen dan maandelijks. De terugleververgoeding (wat er over blijft ná saldering) is bij BE naar 50% gegaan. Wat overigens een heel sjieke TLV is, genoeg energieboeren die niet verder komen dan 5 cent TLV.Stansat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:23:
Yep, 1 x per jaar maar rekening houdend met de tarieven die je elke maand heb gekregen misschien als argument?
Klopt inderdaad niet, jaarafrekening heet het en niet een maandafrekening.
BE blijft zoeken naar de mazen en mogelijkheden om je uit te persen.
Voorgenomen 30% minder salderen op overschot in 2025 (per jaar) is al gestart bij BE op 1-7-2022 met 50% en niet per jaar maar per maand.
Das wel een wat beperkte uitleg van de situatie.Jovatov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Je haalt salderen en terugleververgoeding door elkaar. De saldering is nog steeds 100%, alleen dan maandelijks. De terugleververgoeding (wat er over blijft ná saldering) is bij BE naar 50% gegaan. Wat overigens een heel sjieke TLV is, genoeg energieboeren die niet verder komen dan 5 cent TLV.
Nee dat is niet sjiek. In de zomer waar je veel opbrengst hebt van de panelen krijg je 50% en in de winter mag je kopen voor 100%. Bij salderen wordt dit tegen elkaar weggestreept, totdat je meer teruglevert dan je afneemt en dan begint de tlv vergoeding. Dat gebeurt dus nu niet bij budget.Jovatov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Je haalt salderen en terugleververgoeding door elkaar. De saldering is nog steeds 100%, alleen dan maandelijks. De terugleververgoeding (wat er over blijft ná saldering) is bij BE naar 50% gegaan. Wat overigens een heel sjieke TLV is, genoeg energieboeren die niet verder komen dan 5 cent TLV.
Ik beweer ook niet dat het totaalplaatje gunstig zou zijn bij BE.hvhx schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:50:
[...]
Nee dat is niet sjiek. In de zomer waar je veel opbrengst hebt van de panelen krijg je 50% en in de winter mag je kopen voor 100%. Bij salderen wordt dit tegen elkaar weggestreept, totdat je meer teruglevert dan je afneemt en dan begint de tlv vergoeding. Dat gebeurt dus nu niet bij budget.
De TLV lijkt hoog maar het totaal plaatje is niet gunstig.
[ Voor 9% gewijzigd door Jovatov op 30-08-2022 10:56 ]
Niet als diezelfde TLV met salderen 100% is.Jovatov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Ik beweer ook niet dat het totaalplaatje gunstig zou zijn bij BE.
Maar specifiek op de TLV is deze wel hoog in vergelijking met anderen. Vervolgens heb je hier niet zoveel aan als je maandelijks saldeert. Maar het zijn wel twee verschillende zaken.
TLV begint pas ná salderen. Doordat de periode bij BE ingekort is van een jaar naar een maand zal je veel sneller kWh's hebben waar je een TLV voor krijgt ipv dat je deze kan salderen.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:57:
[...]
Niet als diezelfde TLV met salderen 100% is.
[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 30-08-2022 11:00 ]
De terugleververgoeding sjiek noemen terwijl je keihard genaaid wordt, levert ook onnodige spraakverwarring op.Jovatov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
TLV begint pas ná salderen. Doordat de periode bij BE ingekort is van een jaar naar een maand zal je veel sneller kWh's hebben waar je een TLV voor krijgt ipv dat je deze kan salderen.
Maar een TLV 100% noemen bij jaarlijks salderen, of zeggen dat salderen al naar 50% is gegaan levert wat mij betreft onnodige spraakverwarring op.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2022 11:10 ]
Point taken.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:06:
[...]
De terugleververgoeding sjiek noemen terwijl je keihard genaaid wordt, levert ook onnodige spraakverwarring op.
Volgens mij zijn er al flink wat partijen die in het salderen een differentiatie maken tussen normaaltarief en daltarief, dus dat is niets nieuws. En bereid je maar voor op nog meer ingewikkelde berekeningen en spraakverwarringen als in 2025 het salderen maar voor 64% wordt toegestaan...Punt is dus dat het 'na salderen' nogal een vloeibaar begrip wordt. Voor je het weet gaan ze salderen tussen dag en nachttarief. En nogmaals die snellere kWh's waar je TLV voor krijgt, betaal je in de winter dubbel terug.
Ik heb sowieso al 2 verschillende versies gehoord. 1 je mag 64% van je opwek salderen, 2 je mag 64% van je gebruik salderen.Jovatov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Volgens mij zijn er al flink wat partijen die in het salderen een differentiatie maken tussen normaaltarief en daltarief, dus dat is niets nieuws. En bereid je maar voor op nog meer ingewikkelde berekeningen en spraakverwarringen als in 2025 het salderen maar voor 64% wordt toegestaan...
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
... en gaat over tot de orde van de dag
Als we straks in de winter genoeg groene energie willen hebben, dan ontkom je er als maatschappij niet aan dat we in de zomer een enorm overschot gaan krijgen. Dus of men het nou wil of niet, dat enorme overschot in de zomer gaat er hoe dan ook gewoon komen. Als dat niet houdbaar is, dan moeten ze wat gaan bedenken zodat het wel houdbaar is, in plaats van de kop in het zand te steken.P_Tingen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
* Noot: persoonlijk heb ik er wat moeite mee om zoveel panelen neer te leggen dat je bakken met stroom teruglevert om vervolgens daar dan weer een leuk zakcentje aan over te houden. Leuk voor jezelf, maar je kan bedenken dat het niet een houdbaar systeem is. No offence voor wie een andere keuze maakt; ik heb wel eens vaker last van mijn eigen principes.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Volgens mij gaat het om 64% van je gebruik. Dat past bij de huidige regel: je mag nu 100% van je gebruik salderen.ArthurMorgan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:25:
[...]
Ik heb sowieso al 2 verschillende versies gehoord. 1 je mag 64% van je opwek salderen, 2 je mag 64% van je gebruik salderen.
1 is goed voor de veel opwekkers, 2 voor de weinig opwekkers. (Al zou het me niet verbazen als ze met een versie gaan komen van èn èn. Om zo op een zo laag mogelijk saldering uit te komen)
Mee eens hoor. Wil ook niet meer opwekken dan ik nodig heb. Maar dan halverwege het jaar de spelregels veranderen, waardoor ik in juli 50% terug krijg na saldering van die maand en in december meer moet inkopen (niet 100% want ik heb nog die halve vergoeding uit juli staan), levert opeens een hogere voorschotnota op in de tweede helft van dit jaar voor kosten waarvan ik in het eerste helft van het jaar het bestaan nog niet wist. Echt balen.P_Tingen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
<rant>
Hoe je het ook uitlegt, ik vind het naaiballerij van BE; ik heb mijn panelen bewust uitgezocht om niet meer op te wekken dan wat ik zelf verbruik*. Vervolgens maken ze me - door de salderingsperiode te wijzigen - alsnog een terugleveraar. En ondanks dat een terugleververgoeding van 50% volgens sommigen hier "best netjes" is, is dat het natuurlijk niet. De stroom die ik nu in de zomer à 50% teruglever moet ik in de winter terugkopen voor 100%, dus ik word voor 50% genaaid waar ik bij sta.
Nou ja, stónd dan, want ik ben inmiddels al weg bij BE en in afwachting van de afrekening.
</rant>
* Noot: persoonlijk heb ik er wat moeite mee om zoveel panelen neer te leggen dat je bakken met stroom teruglevert om vervolgens daar dan weer een leuk zakcentje aan over te houden. Leuk voor jezelf, maar je kan bedenken dat het niet een houdbaar systeem is. No offence voor wie een andere keuze maakt; ik heb wel eens vaker last van mijn eigen principes.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Waarom zou je het op jaarbasis bekijken? 'Overschot' is een administratief iets gebaseerd op de salderingsregeling die gaat verdwijnen.[b]P_Tingen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:16:
daar zit dus het misverstand. Zelfs met 60 panelen (dat is wat ik heb) heb je nog niet genoeg.Tiesert schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
Mee eens hoor. Wil ook niet meer opwekken dan ik nodig heb.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 14:49 ]
Heb er genoeg om 5.700kWh op te wekken, wat voldoende is bij saldering op jaarbasis, maar niet genoeg bij saldering op maandbasis. Zal best dat de saldering zou verdwijnen maar dat proces hoort niet voor 2025 te beginnen. BE is er nu feitelijk eigenhandig al mee begonnen.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:47:
[...]
daar zit dus het misverstand. Zelfs met 60 panelen (dat is wat ik heb) heb je nog niet genoeg.
Er wordt niet voor niets al 5 jaar geroepen hier op het forum: leg je dak vol, kijk vooruit.
Ja, dat het niet eeuwig was, dat was bekend. Toen ik ze op mijn dak legde was het - meen ik - tot 2020 gegarandeerd en daarna zou niet zeker zijn.MikeyMan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:27:
@P_Tingen das ook niet helemaal eerlijk. Salderen wordt naar de huidige plannen sowieso een keer afgeschaft
Omdat het tot nu toe altijd per jaar was. Uiteraard is het allemaal administratief en dat dingen veranderen is ook geen issue, maar dan niet van de ene op de andere dag aub.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:46:
Waarom zou je het op jaarbasis bekijken? 'Overschot' is een administratief iets gebaseerd op de salderingsregeling die gaat verdwijnen.
Maar dan wek je dus nog steeds op naar eigen behoefte; hetzij voor je elektrische auto, hetzij voor langer in het jaar eigen stroom.Dus beter kijk je naar real time energiebehoefte. Dan kun je het beste veel panelen hebben. Des te groter de kans dat ik mijn elektrische auto bijvoorbeeld geheel kan opladen met mijn panelen.
En des te langer kan ik in de herfst nog een groot percentage van mijn eigen stroom opwekken.
... en gaat over tot de orde van de dag
dat klopt, maar om mijn auto op te kunnen laden in de winter heb ik wel 2000 of meer zonnepanelen nodig.P_Tingen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Maar dan wek je dus nog steeds op naar eigen behoefte; hetzij voor je elektrische auto, hetzij voor langer in het jaar eigen stroom.
Waarschijnlijk dat het niet zo letterlijk in de wet staatKnielen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:55:
Vandaag mail ontvangen van Vrijopnaam, ze gaan tarieven per maand aanpassen. Willen ook gaan salderen per maand, ondanks dat ze wel met jaarnota's blijven werken. Heb maar aangegeven dat dit niet mag volgens de Energiewet, ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Op dit moment eigenlijk niet. Nu wijk ik even weer af van het onderwerp in dit topic, maar we hebben de basis al niet op orde om massaal nog meer pannelen neer te leggen op daken. Omdat de meeste energie opgewekt wordt op het moment dat er op die plek relatief weinig nodig is gaat dat allemaal het net op.Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:07:
Het stomme blijft nog steeds dat we het plaatsen van zonnepanelen enorm zouden moeten stimuleren. Er moet nog veel meer bij als de beperkte hoeveelheid die er ligt.
Nu is dat nog slechts 1,4% zonnenergie van de energiebehoefte in Nederland.
Hoe willen we nu ooit fossiel een beetje terugdringen als we al zulke problemen maken bij slechts 1,4%
Als de regering een klein beetje slim is grijpen ze hard in en zorgen ze dat panelen rendabel worden en blijven en dan voor een gemiddeld huishouden
Dat de top tweakers het voor elkaar hebben met veel panelen dat geloof ik wel maar dat is een minifractie van hetgeen er nodig is.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
De overheid heeft bedacht dat er teveel subsidie gaat naar de salderingregeling. De SDE++ regeling geeft veel minder subsidie.Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:07:
Als de regering een klein beetje slim is grijpen ze hard in en zorgen ze dat panelen rendabel worden en blijven en dan voor een gemiddeld huishouden
De prijs voor electriciteit zal in de nabije toekomst alleen maar gaan stijgen, waarschijnlijk in het vastrecht, omdat dit naar de netbeheerders gaat. Om de netten juiste het tempo op pijl te krijgen moeten er mega investeringen gedaan gaan worden namelijk.phicoh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:27:
[...]
Bij het afschaffen van de salderingsregeling zit een TNO rapport dat er vanuit gaat dat over 2 jaar de elektriciteitsprijs weer onder de 10 cent zit. Ik heb geen idee waarom ze dat een logische aanname vinden. Maar daar wordt nu wel het overheidsbeleid op gebaseerd.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Er wordt in Nederland op zonnige dagen enorm veel elektriciteit uit gas opgewekt. We komen niet in de buurt van een overschot aan PV._Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:26:
[...]
Daar zijn de meeste netten op dit moment gewoon niet toereikend voor. Alles ouder dan een jaar of 2 a 3 voldoet gewoon niet. Ga je die deel netten vol zetten met zonnepanelen, dan zit je nog sneller aan de 253V waarbij, wat gewoon een nood voorziening is.
Je kunt overigens een centrale op dat moment niet ineens minder laten produceren, want de netspanning moet wel op pijl blijven als ineens een wolk voor de zon komt of in het geval van wind energie de wind gaat liggen.
Bij de salderingsregeling en de TLV gaat het natuurlijk om de prijs per kWh. Vastrecht staat daar buiten. Op dit moment is vastrecht maar een zeer klein gedeelte van de elektriciteitsrekening._Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:30:
[...]
De prijs voor electriciteit zal in de nabije toekomst alleen maar gaan stijgen, waarschijnlijk in het vastrecht, omdat dit naar de netbeheerders gaat. Om de netten juiste het tempo op pijl te krijgen moeten er mega investeringen gedaan gaan worden namelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-08-2022 17:38 ]
Snelle reactie:Gameboy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Waarschijnlijk dat het niet zo letterlijk in de wet staatJe weet wel, het hele onderwerp van deze discussie
Maar goed, ik ben ook wel benieuwd wat hun reactie is, zou je die (geanonimiseerd) willen posten hier?
Bedankt voor je bericht. Salderen gebeurde al per tariefperiode. Die tariefperiode gaat nu alleen van een kwartaal naar een maand met ons variabele contract.
De wet is duidelijk over het salderen van de energiebelastingen: dit moet per jaar uitgevoerd worden en dit is ook zo toegepast op de jaarnota. Voor de variabele leveringskosten stelt de wet deze eis voor variabele (half jaar, kwartaal, maand, uur) contracten niet. Er wordt gesteld dat bij salderen hetzelfde tarief voor invoeding gegeven moet worden als voor afname (tot het maximum van afname). Er wordt niet voorgeschreven over welke periode invoeding gesaldeerd moet worden met afname.
Wij hebben hierover contact gehad met de ACM. Zij geven per e-mail aan ons aan: "De huidige regeling, opgenomen in art. 31c Elektriciteitswet 1998, geeft geen mogelijkheden voor salderen met variabele tarieven. Wij hebben dit voorgelegd bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)." Inmiddels zijn er hierover ook in de politiek door Tweede Kamer lid Henri Bontenbal vragen aan minister Jetten gesteld (https://www.openkamer.org/kamervraag/2022Z13495/).
Vrijopnaam heeft zich vooralsnog gericht op de wettekst dat de tarieven voor invoeding hetzelfde moeten zijn als voor afname. Voor de ingevoede stroom geven wij dezelfde prijs als voor de afgenomen stroom (tot het maximum van afname). Als de klant kiest voor een variabel kwartaal contract dan ontvangt zij de prijs per kwartaal.
Conclusie
Het gaat ons er niet om ons gelijk te halen of de klant te benadelen. Met de snel veranderende energiemarkt, waar opgewekte kWh nog maar weinig waard zijn op de markt, zoeken leveranciers en overheid naar de juiste manier om hier mee om te gaan. Wij zullen altijd de wet volgen en in het geval deze niet in de situatie voorziet, een logische keuze maken.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Met vriendelijke groet,
Groene energie in de winter kan (in Nederland) alleen met wind (misschien dat een halve gare nog wil investeren in kernenenergie). De PV is alleen bedoeld om het gebruik in de zomer af te dekken. Dat is ook mooi, wat op een mooie zomerdag is er meestal geen wind. Dus dat vult elkaar goed aan.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:37:
@phicoh feit is dat de stroomnetten in ons land zijn aangelegd met het idee dat de productie centraal plaatsvindt en de afname verspreid. Ga je ineens overal in de fijnmazige aftakkingen flink produceren (enkel op de zonovergoten zomerse middagen) dan is het net daar niet op berekend.
De onbalans tussen zomer en winter (met meer gebruik in de winter en meer opwek in de zomer) hier ver van de evenaar helpt ook niet mee.
Ik heb het bewust niet over ssldering of TLV, maar over vastrecht, omdat daar de netten uit betaald moeten worden.phicoh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
Bij de salderingsregeling en de TLV gaat het natuurlijk om de prijs per kWh. Vastrecht staat daar buiten. Op dit moment is vastrecht maar een zeer klein gedeelte van de elektriciteitsrekening.
Dit is iets van de ACM:Gameboy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Waarschijnlijk dat het niet zo letterlijk in de wet staatJe weet wel, het hele onderwerp van deze discussie
Maar goed, ik ben ook wel benieuwd wat hun reactie is, zou je die (geanonimiseerd) willen posten hier?
If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!
Weet je het zeker, kijk even op mijn budget naar de specificatie.Daacuso schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:49:
Zojuist mijn afrekening van BE ontvangen. En eigenlijk positief verrast. Mijn afrekening over periode 9 mei tot 1 augustus is gewoon netjes berekend over de gehele periode. Dus niets per maand gesaldeerd. Had zelfs nog een overschot, wat tegen bijna 26 cent is vergoed. Al met al komt er een leuk bedrag terug 😇
Heb ik gedaan. En mijn inziens klopt het gewoon.hvhx schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
Weet je het zeker, kijk even op mijn budget naar de specificatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Daacuso op 30-08-2022 22:53 ]
If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!
Wat voor soort contract heb je?Daacuso schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
Heb ik gedaan. En mijn inziens klopt het gewoon.
Als dit in je contract staat heb je afgesproken dat ze de terugleververgoeding mogen aanpassen. Daar kun je bij de rechter inderdaad weinig mee, denk ik. Maar dat heeft niet altijd in de leveringsovereenkomsten gestaan. Mijn contract (uit 2017) ziet er op dat vlak gunstiger uit. Daar staat:Stansat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:07:
Op 5 mei in de contractvoorwaarden dit gedeelte over teruglevering ontvangen van BE:
. Teruglevering
Als u op een van de aansluitingen binnen dit contract met zonnepanelen of een kleine windmolen zelf energie opwekt, kunt u terugleveren aan Budget Energie als uw installatie is aangemeld bij www.energieleveren.nl.
Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen (zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen, dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.
Er staat" Wij kunnen deze terugleveringsvergoeding tussentijds wijzigen"
Ze hielden toen al rekening met hun besluit om per 1-7-2022 de 50% regeling in te voeren.
Sta je in je recht bij de rechter?
Gaat ACM ze de regels nog aanpassen?
Ben bang van niet....
Al weer een tijd geleden ben ik specifiek vanwege KASSA lid geworden van Vara. (terwijl ik ook de VPRO al steun). Niet dat ik altijd kijk, maar we zullen maandag maar even in de agenda zetten.Lowlands schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:33:
Begrepen dat a.s. maandag de gehele uitzending van dit programma besteed wordt aan de energiecrisis.
Hierbij ook aandacht voor dit onderwerp.
Tja dat is dus simpelweg niet waar gebleken en ik heb daarom altijd geadviseerd niet meer panelen neer te leggen dan nodig is. Zonnepanelen zijn zonder subsidie (btw, saldering, teruglevering tegen fatsoenlijk tarief) niet rendabel.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Dus het punt dat ik wil maken: veel panelen is gunstig, altijd een goed idee. Daarom raden we dat op tweakers al 5 jaar aan.
Ook niet waar.phicoh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:34:
[...]
Er wordt in Nederland op zonnige dagen enorm veel elektriciteit uit gas opgewekt. We komen niet in de buurt van een overschot aan PV.
Ik heb voor 10k aan panelen op mijn dak liggen en heb er nog alle vertrouwen in dat ik die allemaal in no time heb terugverdiendSausage schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Tja dat is dus simpelweg niet waar gebleken en ik heb daarom altijd geadviseerd niet meer panelen neer te leggen dan nodig is. Zonnepanelen zijn zonder subsidie (btw, saldering, teruglevering tegen fatsoenlijk tarief) niet rendabel.
Je zou nu maar duizenden euros aan _extra_ zonnepanelen op je dak hebben. Die verdienen zich dus nooit meer terug met 9cent teruglevering, salderingen die naar maandbasis gaan en per 2025 hard afgebouwd worden
Die paar dagen per jaar.. je kan makkelijk concluderen dat we nog lang niet genoeg groene energie opwekken om te stoppen met aanleggen. In de winter moeten we straks ook groen zijn heSausage schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Ook niet waar.
https://nos.nl/collectie/...indturbines-dan-verbruikt
Hier wordt ook windenergie meegerekend. Helaas zit er geen verhoudingstabelletje bij maar het is duidelijk dat we al heul erg hard richting de max gaan.
Tuurlijk mogen er meer zonnepanele bij. Maar wel op de daken zo dicht mogelijk bij de verbruiker. Zonneweides zijn pure waanzin.
[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 31-08-2022 08:40 ]
Sausage schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Tja dat is dus simpelweg niet waar gebleken en ik heb daarom altijd geadviseerd niet meer panelen neer te leggen dan nodig is. Zonnepanelen zijn zonder subsidie (btw, saldering, teruglevering tegen fatsoenlijk tarief) niet rendabel.
Je zou nu maar duizenden euros aan _extra_ zonnepanelen op je dak hebben. Die verdienen zich dus nooit meer terug met 9cent teruglevering, salderingen die naar maandbasis gaan en per 2025 hard afgebouwd worden
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 08:45 ]
Ja, het blijft varen op de informatie die we op dit moment hebben... het wordt nog een interessant jaar.Glashelder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:43:
Dan ga je er wel vanuit van Innova het overleefdAls ik hier de verhalen mag geloven is die tent zo goed als failliet
![]()
Detail: ik zit er zelf ook, maar mijn TLV is maar 36 cent..
Op zich wel lachen. Mensen die een maand geleden naar Innova wilden werden een beetje weggehoond hier, want insolvabel, risico, weet je wel waar je aan begint. Maar nu hun tlv ineens de hoogste is kan iedereen het risico ineens prima verantwoorden 😀Glashelder schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:43:
Dan ga je er wel vanuit van Innova het overleefdAls ik hier de verhalen mag geloven is die tent zo goed als failliet
![]()
Detail: ik zit er zelf ook, maar mijn TLV is maar 36 cent..
Waarom denk je dat ze niet in staat zijn om je maandverbruik te schatten? Zou me maar niet vast rijk rekenen.Bisamrat schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:47:
Als ik alles zo lees moet ik blij zijn met mijn ‘domme’ digitale meter als klant van BudgetEnergie met een variabel contract. Je kan nergens je meterstanden doorgeven per maand bij ze. Dus dan wordt er nog steeds gesaldeerd per jaar lijkt mij, aangezien ze geen idee hebben van mijn meterstanden (en dus geen maandelijkse factuur). Voordeel is ook dat je slecht enkel tarief hebt (kunnen ze je daar ook niet oppakken).
Zat eraan te denken om eindelijk een slimme digitale meter te nemen (gratis ivm vervangen gasleiding), maar ik denk dat ik daar nog maar even mee wacht tot na mijn factuurperiode (1-1). Al met al wordt je met slimme meters dus zwaar genaaid door de energie maatschappijen en is het totaal niet in het voordeel van de klant (wat een verrassing weer).
Ik heb ook een slimme meter, maar deze heeft communicatie storing.Bisamrat schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:47:
Als ik alles zo lees moet ik blij zijn met mijn ‘domme’ digitale meter als klant van BudgetEnergie met een variabel contract. Je kan nergens je meterstanden doorgeven per maand bij ze. Dus dan wordt er nog steeds gesaldeerd per jaar lijkt mij, aangezien ze geen idee hebben van mijn meterstanden (en dus geen maandelijkse factuur). Voordeel is ook dat je slecht enkel tarief hebt (kunnen ze je daar ook niet oppakken).
Zat eraan te denken om eindelijk een slimme digitale meter te nemen (gratis ivm vervangen gasleiding), maar ik denk dat ik daar nog maar even mee wacht tot na mijn factuurperiode (1-1). Al met al wordt je met slimme meters dus zwaar genaaid door de energie maatschappijen en is het totaal niet in het voordeel van de klant (wat een verrassing weer).
Altijd bezwaar maken. Ik heb medio 2017/2018 (murphy was here) *twee* keer een kapotte (niet uitleesbare) meter gehad in twee jaar. En beide keren had ik ook werkelijk goede redenen om aan te nemen dat hun eindschatting fout was. En beide keren hebben ze een percentage ervanaf gehaald.hvhx schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
Ik heb ook een slimme meter, maar deze heeft communicatie storing.
Ze schatten gewoon:
[Afbeelding]
Ik heb het nagerekend, in mijn geval maakt het niet veel uit, het gaat om een paar tientjes.cybermaus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
Nu was het wel zo dat in mijn geval de huidige waarde niet afgelezen kon worden, en dat is een iets onduidelijker geval dan geschatte tussenwaardes met een wel afleesbare huidige waarde.
Ja, heel af en toe hebben we een overschot. Daarom het ook nieuws: we hebben normaal nooit een overschot en nu een keer wel.Sausage schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Ook niet waar.
https://nos.nl/collectie/...indturbines-dan-verbruikt
Hier wordt ook windenergie meegerekend. Helaas zit er geen verhoudingstabelletje bij maar het is duidelijk dat we al heul erg hard richting de max gaan.
Tuurlijk mogen er meer zonnepanele bij. Maar wel op de daken zo dicht mogelijk bij de verbruiker. Zonneweides zijn pure waanzin.
Het aansluiten van een zonneweide is geen enkel probleem, echter of jouw zonnenweide kan en mag terugleveren is een tweede. Op dit moment worden dergelijke zonneweiden met regelmaat uitgeschakeld, simpelweg omdat het net de terug levering niet aan kan, zoals ik al eerder opmerkte wat nu eerst zou moeten gebeuren zijn de netten verzwaren, anders heeft het weinig zin en staan de extra geplaatste panelen steeds meer uit dan aan.phicoh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Zonneweides zijn prima. Zonneweides laten de natuur met rust. Zonnepanelen op daken zijn natuurlijk ook prima. Het probleem met zonneweides is dat je sneller een stuk land vol kan leggen met zonnepanelen dan dat netbeheerders het aan kunnen sluiten. Maar dat is een probleem dat op te lossen is.
Hmm ik zelf vind zonneweides niet slecht maar goed is wat anders.phicoh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Zonneweides zijn prima. Zonneweides laten de natuur met rust. Zonnepanelen op daken zijn natuurlijk ook prima. Het probleem met zonneweides is dat je sneller een stuk land vol kan leggen met zonnepanelen dan dat netbeheerders het aan kunnen sluiten. Maar dat is een probleem dat op te lossen is.
Vastrecht moet omhoog. 3x25A is gewoon te goedkoop. De aannames over gelijktijdigheid zijn volstrekt achterhaald._Dune_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:31:
[...]
Ik heb het bewust niet over ssldering of TLV, maar over vastrecht, omdat daar de netten uit betaald moeten worden.
Je kunt op het moment niet veel meer panelen bij leggen en er effectief iets aan hebben, omdat het net dit gewoon niet aan kan. Eerst zal deze verzwaard moeten worden.
Om deze verzwaring in het zelfde tempo te kunnen doen zoals nu de ambities liggen voor de energie transitie, dan zal daar veel geld extra bij moeten en dat komt uit het vastrecht.
We zitten nu met een absurd hoge stroomprijs. Economisch gezien kan je op dit moment nauwelijks iets beters doen met grond dan er zonnepanelen op leggen.Unstable Element schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Hmm ik zelf vind zonneweides niet slecht maar goed is wat anders.
Je gebruikt de grond maar voor 1 ding (namelijk zonnepanelen).
Ik vind het initiatief zoals dat bijvoorbeeld in Hengelo is beter.
Om alle grote parkeerplaatsen te overkappen met zonnepanelen.
Dan gebruik je de grond twee keer.
Helemaal mee eens. Alleen liggen de zwaarste aansluitingen voornamelijk in de steden en niet in op het "platte land" Daarom kun je beter meer plekken in de steden / industrieterreinen zoeken dan daar buiten.phicoh schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
We zitten nu met een absurd hoge stroomprijs. Economisch gezien kan je op dit moment nauwelijks iets beters doen met grond dan er zonnepanelen op leggen.
Natuurlijk is het veel mooier om zonnepanelen op betere plekken te leggen. Maar we hebben nu een energiecrisis. Dus eigenlijk zouden overheden samen met netbeheerders moeten kijken naar plekken waar het net ruimte heeft voor meer invoering, en dan zorgen dat daar snel meer zonnepanelen komen.
Maar helaas, de overheid slaapt.
[ Voor 35% gewijzigd door dinandus op 31-08-2022 13:11 ]
Lekker blijven zitten. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar jij hebt tot 2025 in ieder geval geen saldeerrisiko.Hendriks1 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:22:
Ikzelf zit namelijk op een 3 jarig vast (!) contract sinds januari 2022 bij Vattenfall. Nu gaan zij zoals jullie weten per morgen de tlt verhogen van 7 naar 16.8 cent...
Ik ben naar Engie over mede omdat jaarlijks salderen heel goed beschreven staat in de kleine lettertjes.Knielen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:50:
Zijn er nu nog leveranciers waarvan we zeker weten dat die bij een variabel contract wel op jaarbasis salderen?
Variabel, vandaar dat ik ook enigszins verbaasd was.
Dit is wat EnergieDirect afgelopen week via de chat als antwoord op die vraag gaf:venzi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:39:
Heeft iemand enig idee wat EnergieDirect doet wat betreft salderen? Al een jaar of 4 klant bij hen, de laatste 2 jaar steeds een variabel contract waarbij de tarieven elk halfjaar opnieuw vastgezet worden.
Als ik binnen dit topic zoek op de woorden "energie" en "direct" krijg ik ontelbaar veel hits, maar niet wat ik zoek... de website van energiedirect is ook een beetje vaag hierin. Zij hebben het nogsteeds over jaarlijks salderen, maar is dit ook zo bij een variabel contract?
Ik heb een vraag betreffende mijn zonnepanelen. Wordt de saldering per jaartal gedaan (2021;2022 etc). of per maand?
Hoi 🙋♀️
Allereerst super tof dat je duurzaam bezig bent met 🌞 panelen
ik ga dit voor je uit 🔍 ben er zo weer vind je dat goed?
Dat is geen probleem.
helemaal goed dankjewel 🙂
Bedankt voor het wachten🤗 Ja het salderen gebeurt jaarlijks op de jaarafrekening
Oke, dus als ik over ga op een variabel contract (helaas) geldt de saldering gewoon over het gehele jaar 2022.
klopt helemaal
Ik vraag me af of dat helemaal klopt hoor. Bij jaarlijks salderen is het meestal/(bijna) altijd zo dat er per contractjaar gesaldeerd wordt. Dus niet 1 januari -31 december maar bijvoorbeeld 2 oktober - 1 oktober.NaxxiusX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:15:
[...]
Dit is wat EnergieDirect afgelopen week via de chat als antwoord op die vraag gaf:
[...]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ga hier morgen nog eens op doorvragen, iets duidelijk krijgen is blijkbaar vrij lastig.ArthurMorgan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
Ik vraag me af of dat helemaal klopt hoor. Bij jaarlijks salderen is het meestal/(bijna) altijd zo dat er per contractjaar gesaldeerd wordt. Dus niet 1 januari -31 december maar bijvoorbeeld 2 oktober - 1 oktober.
NaxxiusX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:15:
Dit is wat EnergieDirect afgelopen week via de chat als antwoord op die vraag gaf:
Ik heb een vraag betreffende mijn zonnepanelen. Wordt de saldering per jaartal gedaan (2021;2022 etc). of per maand?
Hoi 🙋♀️
Allereerst super tof dat je duurzaam bezig bent met 🌞 panelen
ik ga dit voor je uit 🔍 ben er zo weer vind je dat goed?
Dat is geen probleem.
helemaal goed dankjewel 🙂
Bedankt voor het wachten🤗 Ja het salderen gebeurt jaarlijks op de jaarafrekening
Oke, dus als ik over ga op een variabel contract (helaas) geldt de saldering gewoon over het gehele jaar 2022.
klopt helemaal
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq