Indoubt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:37:
@
YoupDeBoer Je maakt er een mooi verhaal van. Te complex om te begrijpen?
Er zitten hier op tweakers best wat knappe koppen, ook als het wat complexer wordt.
Ik kan prima cijfers lezen. Je hebt het over de toekomst, ik had het over de cijfers van het eerste half jaar die zijn gepubliceerd.
Als je dieper graaft proberen ze zelfs de winst nog wat te verdoezelen, de ene door inkopen eigen aandelen de ander door flinke afschrijvingen etc.
Ik had van Eneco niet voor niets de cijfers in groei van consumenten en de operationele groei daarvan. genomen en niet de totale cijfers.
Engie heeft ook kerncentrales maar laat zijn electriciteitsprijzen mooi meestijgen met de markt waar een groter deel van de elektra met gas moet worden opgewekt. Dat zorgt o.a. voor buitengewone winsten. Niets mis mee want marktwerking maar niet huilen dan want de halve bevolking kan het niet meer betalen.
Je kan het wel mooier proberen te maken dan het is maar dat heet, in een mooi woord, marketing.
En zelfs als dat niet zo zou zijn dan voldoet het nog niet aan de strekking van de wet.
Dat laat dan nog onverlet de rol van de regering.
Tuurlijk komen Henk en Ingrid hier ook maar ik denk dat je de gemiddelde niveau van de gemiddelde tweaker behoorlijk onderschat.
Op Tweakers zitten zeker veel knappe koppen. Heb nooit anders beweerd en zeker niet onderschat.
De materie is voor velen op Tweakers wsl niet te complex, maar dan moet je de materie wel kennen. Het gaat juist om hetgeen dat je niet kent. Dat probeerde ik (zonder succes blijkbaar) duidelijk te maken.
In het begin van deze thread was iemand die uitleg gaf of de netbeheerderskant van het verhaal. Dan zie je dat men, ook hier op Tweakers, de neiging heeft zaken plat te slaan tot een simpel zwart/wit verhaal. Maar ook bij de kant van de netbeheerders zie je dat het verhaal een stuk complexer in elkaar zit, met vele stakeholders, afspraken en (financiële) belangen wat ervoor zorgt dat we nu tegen beperkingen op het net aanlopen.
Ik zie dat ook aan de kant van de energieleveranciers gebeuren (wat het zichtbare einde van de keten is).
De manier waarop wordt gesproken door veel Tweakers daarover, ook al zijn ze slimmer dan gemiddeld, wordt veroorzaakt, naar mijn mening, door een gebrek aan kennis van het stuk achter de energieprijs. En dat is logisch. Dat heb ik proberen te duiden (zonder succes blijkbaar).
En uiteraard proberen bedrijven winst te maken. En daar mag je wat van vinden. Vraag is of je dan de 'schuld' bij de bedrijven moet neerleggen of de politiek. In de jaren dat de energietakken verliezen leden, mede door wijzigingen in het energielandschap vanuit de politiek, hoorde dat ook gewoon bij het bedrijfsrisico.
Jouw voorbeeld van de Franse energieprijzen bijv. is ook niet volledig correct doordat er een cap zit op de prijzen. En ja, bij het doorberekenen van de elektraprijs gebaseerd op gas, maar opgewekt met uranium, levert nu wel flinke winsten op.
“Frankrijk is op dat vlak een bijzonder land: drie vierde van de residentiële afnemers heeft er een gereguleerd tarief, waarbij ze een maximumtarief betalen. Hun factuur zal misschien verdubbelen, maar wordt niet tien of twintig keer duurder. Het is staatsbedrijf EDF – dat de elektriciteit produceert – die de meerkosten moet dokken. Die lopen op tussen de 8 en 15 miljard euro. Wat natuurlijk verrekend zal worden in de belastingbrief.”
Maar goed, dit gaat verder erg off topic, dus ik houd het hier verder bij.
Ik houd het wel weer bij het meelezen van het topic.