[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:46
Heinemancp schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:55:
[...]

Dat was specifiek in 7.1.6 opgelost. Deze fixes zijn dus meegenomen in 7.3
https://knowledge.alfen.c...ase+Notes+NG9xx+7.1.6.pdf
die versie heb ik actief... maar soms is heel het scherm volledig blauw of zo van die balken die lopen...
dan moet ik weer de alfen rebooten

edit; ah, ik zie dat ik 7.1.3 actief heb! ok, dan gaan we ineens updaten naar 7.3 :-)
edit: bij deze geupdate naar 7.3 , alles vlot verlopen, straks de laadsessie testen , backoffice was opnieuw connected

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 31-10-2025 07:45 ]

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:01
Pharos1985 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:28:
Wat ik een beetje vreemd vind is dat je op internet enorme prijsverschillen vindt voor exact dezelfde Alfen:
- S-line / vaste kabel / RFID én load balancing.

Op de ene site kost dat +/- 1299 EUR en nu eentje gevonden waar ik dat kan krijgen aan 899 EUR. Ik vermoed dat die van 899 geen wifi zal hebben wegens 'ouder' model, maar zijn er buiten zulke dingen nog verschillen die me tegen zouden moeten houden om een oudere "productiedatum" te bestellen?
Heb zo'n goedkoop model, inderdaad geen WiFi maar dat was hier toch geen optie. Gezien de meegeleverde documentatie vermoed ik dat het een exemplaar uit een opgekochte restpartij van een leasemaatschappij of CPO is.
Het risico dat je loopt is dat het wat lastiger kan zijn om ondersteuning te krijgen aangezien Alfen dat laat verlopen via de verkopende partij.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:01
Banjy schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:57:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen. De vorige heb ik overgeslagen in verband met de P1 meter problemen. Dat lijkt nu dus wel aangepast. Anderzijds zie ik ook weinig nieuwe features en werkt het nu prima. Het Wifi AP probleem heb ik misschien ook gehad, maar goed inmiddels loopt er een ethernet kabel :)
Heb nu 7.16 maar die heeft een probleem met het tonen van transacties. Dat is is 7.20 opgelost, maar ja een P1 meter dus dat was geen alternatief. Nu ben ik er gisteren wel achtergekomen dat als ik over wil naar een Modbus aansturing die P1 connectie niet werkt, maar die data uit een EMS moet komen. Dat was mij nog net een stap te ver.
Ik wil over naar Modbus omdat ik nu elke instructie vanuit HA eindeloos moet controleren, want 1 keer is bijna nooit genoeg.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:36
JPD68 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Heb nu 7.16 maar die heeft een probleem met het tonen van transacties. Dat is is 7.20 opgelost, maar ja een P1 meter dus dat was geen alternatief. Nu ben ik er gisteren wel achtergekomen dat als ik over wil naar een Modbus aansturing die P1 connectie niet werkt, maar die data uit een EMS moet komen. Dat was mij nog net een stap te ver.
Ik wil over naar Modbus omdat ik nu elke instructie vanuit HA eindeloos moet controleren, want 1 keer is bijna nooit genoeg.
7.3 heeft dan alles:
* display opgelost
* P1 data
* transacties

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:33
Ik heb pas een jaartje mijn alfen, maar ik heb al wel geleerd dat je niet zo maar moet updaten :P

Is de 7.3 al uitvoerig getest door Tweakers?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hij is net uit, nee dus

• NoFate
Heinemancp schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:01:
[...]

7.3 heeft dan alles:
* display opgelost
* P1 data
* transacties
Dat moeten we nog afwachten, Alfen kennende, zijn er weer nieuwe bugs

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16
NoFate schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Dat moeten we nog afwachten, Alfen kennende, zijn er weer nieuwe bugs
Vanuit de Eve Connect app heb ik in elk geval (na installatie van 7.3) nog steeds geen transacties in de app. Daar staat nog steeds de melding "Deze firmwareversie heeft een bekende beperking die invloed heeft op de zichtbaarheid van de transactiegeschiedenis. Dit is opgelost en zal in een toekomstige update worden opgenomen. Dank voor u voor uw begrip."

Ik kan nu wel eenvoudig vanuit de ACE Service Installer de transactiegegevens downloaden (voorheen moest je daarvoor steeds downgraden naar R6.6b).
Er is voor mij wel 'iets' verbeterd in elk geval.

• NoFate
MaikDuif1981 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Vanuit de Eve Connect app heb ik in elk geval (na installatie van 7.3) nog steeds geen transacties in de app. Daar staat nog steeds de melding "Deze firmwareversie heeft een bekende beperking die invloed heeft op de zichtbaarheid van de transactiegeschiedenis. Dit is opgelost en zal in een toekomstige update worden opgenomen. Dank voor u voor uw begrip."

Ik kan nu wel eenvoudig vanuit de ACE Service Installer de transactiegegevens downloaden (voorheen moest je daarvoor steeds downgraden naar R6.6b).
ja , beetje jammer dat alles zolang duurt bij Alfen ...

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:01
Ik moet de “new functionalities” nog terugvinden in hun release notes. Rond het capaciteitstarief heeft men blijkbaar nog niets gedaan.

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:18
MaikDuif1981 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb inmiddels ook 7.3 (daarvoor 7.2.0-4362) en kan met de Eve Connect App nog steeds transacties bekijken. Omdat ik na de update naar 7.2 ook problemen had om in de Eve Connect app "Inzichten" te kunnen zien, heb ik destijds wel de App van mijn telefoon verwijderd en weer opnieuw toegevoegd. Daarna kon ik (in 7.2) weer transacties inzien.

Je zou dus een kunnen kijken wat er gebeurt als je de App verwijderd en opnieuw installeert.

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:16
ed-win schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb inmiddels ook 7.3 (daarvoor 7.2.0-4362) en kan met de Eve Connect App nog steeds transacties bekijken. Omdat ik na de update naar 7.2 ook problemen had om in de Eve Connect app "Inzichten" te kunnen zien, heb ik destijds wel de App van mijn telefoon verwijderd en weer opnieuw toegevoegd. Daarna kon ik (in 7.2) weer transacties inzien.

Je zou dus een kunnen kijken wat er gebeurt als je de App verwijderd en opnieuw installeert.
Thanks voor de tip! Inmiddels de app opnieuw geïnstalleerd en kan nu de transactiegegevens weer inzien.

Heeft er ook nog iemand een oplossing voor het volgende?

Ik laad mijn auto overdag gewoon op door de laadpaal op “zonladen” te zetten. Dan betaal je immers geen laadtsrief. Echter wanneer ik ook (vanwege lage laadtarieven) een schema activeer om ‘s nachts een paar uur te laden, dan schakelt zonladen “UIT” en kan je geen zone-energie laden. Dus je moet altijd zelf scherp zijn om zodra de zon onder is in de app pas het schema in te schakelen.

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
7.3 update gedaan, tot nu toe lijkt alles goed. P1 communicatie werkt, laden werkt.

• r2504
Ook 7.3 geïnstalleerd… eerste poging tot laden gaf wel error 304 op de display. Kabel er even uit en terug en in en alles werkt prima nu.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:42
7.3 laat bij sommige wagens de 12V batterij leegtrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Microstar op 31-10-2025 17:23 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• r2504
Microstar schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:09:
7.3 laat bij sommige wagens de 12V batterij leegtrekken.
Oei, en dat weet je na een dag al of ben je betatester geweest? Moest dit zo zijn dat verbaast het me dat hier geen melding van is in de release notes of dat met dit zelfs niet released.

Welke wagens trouwens, bron ?

• Microstar
r2504 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:15:
[...]

Oei, en dat weet je na een dag al of ben je betatester geweest? Moest dit zo zijn dat verbaast het me dat hier geen melding van is in de release notes of dat met dit zelfs niet released.

Welke wagens trouwens, bron ?
Mijn excuses ik zat in de war met 7.1.3. 7.3 geen ervaring mee.

Ik blijf voorlopig op 7.0.5 gezien de 12v-bug komt en gaat. Ben benieuwd of hij in 7.3 weer wordt geherintroduceerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Microstar op 31-10-2025 17:33 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• r2504
Probeer het uit zou ik zeggen… je kan altijd downgraden.

• Microstar
r2504 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:01:
Probeer het uit zou ik zeggen… je kan altijd downgraden.
:) ik sla over, een lege 12v batterij gaat gepaard met het afgaan van het alarmsignaal.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste