[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 ... 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Daveth schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Staat er wel een juiste hidden RFID kaart nummer ingevuld bij je Plug and charge?
Wat geeft de log aan voor een foutmelding?
Ik ga er van uit van niet… waar kan je die “hidden RFID kaart nummer” terugvinden?
Kan iemand me helpen bij juiste nummer en gidsen door instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het CPID (hidden RFID kaart nummer) staat hier op een sticker gekleefd op de zijkant van de paal en het standaard Alfen account WW op de onderzijde van de omkasting van de laadpaal (ACE....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 20:08
Ik heb nu plug en charge aangezet met e-flux en de "hidden id" kunnen vinden in de logs. (het is een hex id).
En het werkt top met e-flux en zie netjes dat mijn laadpas gebruikt wordt.
Is het trouwens niet zo dat deze hidden ids erg waardevol zijn? Ik vind het bijzonder dat je met een "hidden" identifier je eigenlijk iemand zomaar kan billen. Iedereen die laadpalen beheert heeft dus een goudmijntje want die ziet al deze "hidden" ids langs komen?

Nu nog alleen zorgen dat op vakantie of iets dergelijks de laadpaal buiten bedrijf wordt gezet. Kan dat met de nieuwe home assistant integratie die reeds is genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
shadylog schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:33:
Nu nog alleen zorgen dat op vakantie of iets dergelijks de laadpaal buiten bedrijf wordt gezet. Kan dat met de nieuwe home assistant integratie die reeds is genoemd?
In het uiterste geval haal je hem dan gewoon van de stroom.
Hier kan je hem gewoon blokkeren via de app van LastMileSolutions en/of in de ACE tool van de laadpaal.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:14
IvoB2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:28:
Het CPID (hidden RFID kaart nummer) staat hier op een sticker gekleefd op de zijkant van de paal en het standaard Alfen account WW op de onderzijde van de omkasting van de laadpaal (ACE....)
Waar jij het over hebt is het object ID, dat is heel wat anders dan het hidden ID van je pas.
Wil je je hidden ID van je RFID zien is het makkelijkst om de lader van P&C te halen en dan je pas voor de reader te houden, het nummer van je kaart word dan ergens in je log weergegeven.
Je zet je lader dan weer op P&C en zet daar je nummer van je pas in.
Als de lader aan een backoffice hangt verwacht de backoffice altijd een hidden kaart nummer, objec id en paal id woorden maar zelden goed gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De Alfen laadpaal hangt hier aan een back office met eindpunt van LMS en is P&C ingesteld.
De vergoedingen worden in de app van LMS telkens geïdentificeerd aan de hand van de "kaart" methet CPID nummer.
Om in de besturing van de paal te komen heb ik dan weer de ACE installer nodig waarvan het paswoord (wel zelf te wijzigen eenmaal in de paal) onderaan de paal gekleefd is en begint met ACE....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRXPNr0UyAM-JAXK3h1_RmEOaZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAU36QcQ74ixUp8tX0Uf65o7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
IvoB2 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:09:
De Alfen laadpaal hangt hier aan een back office met eindpunt van LMS en is P&C ingesteld.
De vergoedingen worden in de app van LMS telkens geïdentificeerd aan de hand van de "kaart" methet CPID nummer.
Om in de besturing van de paal te komen heb ik dan weer de ACE installer nodig waarvan het paswoord (wel zelf te wijzigen eenmaal in de paal) onderaan de paal gekleefd is en begint met ACE....

[Afbeelding]
Je haalt twee dingen door elkaar CPID staat voor charge point ID (of te wel de naam van de lader)
Het nummer onder op de lader die begint met ACE is het Object ID, beide zijn niet de hidden kaart nummer, dat is de RFID code die in je laadpas staat.
Als het bij jou werk dat je CPID kan gebruiken dan is het een uitzonderingsgeval van je Backoffice, hier hoort normaal altijd de hidden kaart id van je laadpas te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024
Zijn er al mensen die de update naar 6.3 hebben gedaan en gebruik maken van de backoffice van EV company? Zit nu op 6.1.

Ik vraag me af of de 6.3 versie problemen kan geven in de communicatie naar de backoffice.
Het ingestelde websocket adres is: ws://ws.evc-net.com
En het protocol is OCPP 1.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 19:52
remcodk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:16:
Zijn er al mensen die de update naar 6.3 hebben gedaan en gebruik maken van de backoffice van EV company? Zit nu op 6.1.

Ik vraag me af of de 6.3 versie problemen kan geven in de communicatie naar de backoffice.
Het ingestelde websocket adres is: ws://ws.evc-net.com
En het protocol is OCPP 1.6
Ik zit met backoffice van pluginvest (last mile solutions)
via ethernet gaat die idd via die evc, maar denk dat dat die niet werkt.
er is een verbinding via GPRS (LTE) met pluginvest. Die ip is ook een private ip (GW: 10.192.51.233)

ws://ws-private.evc-net.com/ (address van LTE)
ws://ws.evc-net.com/ (adres van ethernet)

Firmware: 6.3.0-4185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024
Dank voor je reactie. EV Company werkt volgens mij ook via Last Mile Solutions.

Jouw configuratie lijkt hetzelfde als de mijne:
Network profile 1: Wired (Ethernet) ws://ws.evc-net.com/
Network profile 2: Mobile ws://ws-private.evc-net.com/

Onder Connectivity>General staat geen backoffice preset geselecteerd. Opvallend genoeg staat EV Company daar wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
remcodk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:04:

Onder Connectivity>General staat geen backoffice preset geselecteerd. Opvallend genoeg staat EV Company daar wel tussen.
Last miles solutions werkt perfect met firmware 6.3.0, ik installeer deze overal op zonder een probleem.

Is een bug in de ACE installer die er al een langetijd in zit, de preset 1 keer naar het juiste aanpassen en dan blijft hij dat wel aangeven.
Omdit goed te doen eerst de preset op standalone zetten en opslaan, lader herstarten en dan de juiste preset en weer de lader herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
remcodk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:04:

Als je lader backoffice koppeling heeft via een Simkaart dan is het handig om Network profile 1(wired) uit te zetten en de Network profile 2 (mobile op prioriteit 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Daveth schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:17:
[...]

Als je lader backoffice koppeling heeft via een Simkaart dan is het handig om Network profile 1(wired) uit te zetten en de Network profile 2 (mobile op prioriteit 1)
Correct, staat momenteel mobile als prio 1, wired netwerk kan ik niet uitzetten, anders kan ik geen ace gebruiken.

andere issue gerelateerd op deze topic, ik heb net ontdekt dat er bij een reboot en als de kabel al inzit, dan ga men opstarten met laden op 3 fase, ongeacht welke instelling je hebt.
het gaat ivm met de prop "312E_0".
Zelf als ik de data wil overschrijven met een POST call, blijft die op 3 staan. mogelijk een bug? maar ik kan zelf geen alfen ticket openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12
marccom schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:34:
Ik heb een EVE Mini van een collega hier liggen welke we gepoogd hebben te upgraden. De upgrade op zich ging goed, via de ACE service Installer, van 6.1 naar 6.3. Geen foutmeldingen gezien maar na een herstart is het ding onbereikbaar. Er is geen klik meer en de led onder de kap geeft niets weer als je hem inschakelt. Het lampje op de switch gaat wel aan dus helemaal dood lijkt hij ook niet. Help, hoe nu verder? De wachtwoord kwestie is hier niet relevant, dat heb ik.
Leverancier is Marktplaats dus echt een mogelijkheid voor enige garantie gaat lastig worden...
Klein tikje. Nog geen updates hier. Alfen wijst naar beheerder/verkoper, greenflux, wat nu joulz is, wel reactie gehad maar nog geen bruikbare. Geen idee wat een vervangend bord gaat kosten ook. Iemand nog tips hoe ik kan zien wat hier aan de hand is of hoe ik hem weer kan flashen via een van de connectors? Desnoods wil ik er wel een kabel voor aanschaffen. Ook balen dat er bijzonder weinig technische documentatie van te vinden is, als iemand die heeft hou ik me aanbevolen!

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
leeyuentuen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Correct, staat momenteel mobile als prio 1, wired netwerk kan ik niet uitzetten, anders kan ik geen ace gebruiken.

andere issue gerelateerd op deze topic, ik heb net ontdekt dat er bij een reboot en als de kabel al inzit, dan ga men opstarten met laden op 3 fase, ongeacht welke instelling je hebt.
het gaat ivm met de prop "312E_0".
Zelf als ik de data wil overschrijven met een POST call, blijft die op 3 staan. mogelijk een bug? maar ik kan zelf geen alfen ticket openen.
De wired optie is alleen voor de verbinding naar de Backoffice ACE installer en de Myeve app blijven gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
marccom schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:36:
[...]

Klein tikje. Nog geen updates hier. Alfen wijst naar beheerder/verkoper, greenflux, wat nu joulz is, wel reactie gehad maar nog geen bruikbare. Geen idee wat een vervangend bord gaat kosten ook. Iemand nog tips hoe ik kan zien wat hier aan de hand is of hoe ik hem weer kan flashen via een van de connectors? Desnoods wil ik er wel een kabel voor aanschaffen. Ook balen dat er bijzonder weinig technische documentatie van te vinden is, als iemand die heeft hou ik me aanbevolen!
Dit betekend controllerboord is dood, dat is de onderste printplaat, hier kan je niets anders aan doen dan deze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Daveth schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:47:
[...]

De wired optie is alleen voor de verbinding naar de Backoffice ACE installer en de Myeve app blijven gewoon werken.
Top om dit te laten weten, ik voeg die extra optie toe in Homeassistant integratie

[ Voor 31% gewijzigd door leeyuentuen op 06-07-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basp8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Daveth schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:58:
Save current staat veel te hoog, deze naar 8A zetten.
Met 16A overbrug je de save current.
Je kan alleen maar zien in de log als de P1 koppeling niet werkt door dat je daar dan foutmelding ziet.
Als je de save current heb aangepast en de lader herstart en je ziet dat je auto (als de auto onder de 80% zit) langzamer laad., dus nog maar met 8A dan werkt de, slimme meter koppeling niet, laad deze wel op volle snelheid dan werkt deze wel.
Dank voor deze behulpzame suggestie, uiteindelijk kon ik in de myEve app inderdaad zien dat de communicatie met p1 niet goed tot stand kwam en na enig geploeter bleek het euvel te schuilen in (Ja ik weet het… basis van veel tweakersproblemen;-)…. Een niet goed dichtgeknepen krimpverbinding in utp kabel die het p1 signaal vanaf de slimme meter met cedel verlengmodules verbond. Oftewel: check altijd eerst de kabeltjes🫣

Het werkt nu dus prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 12:43
Marcher schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:56:
vandaag nog eens de MyEve op Android bekeken (V1.18.14 van begin juni), blijkbaar moet er niet meer eerst via Alfen online ingelogged worden (en daarna op het station) - dat is fijn), maar helaas constante connectiviteitsproblemen (failed to connect / data could not be fetched / another device is connected), dus geen transacties of logs te raadplegen of zelfs een reboot lukt niet meer ... lijkt me met de V6.xxx-versies alleen maar erger te worden. De Alfen service tool daarentegen werkt probleemloos ...
Nog iemand gelijkaardige ervaring met MyEve op Android ?

gg, Marcher
Ja precies hetzelfde hier. De android app loopt niet lekker. de MyEve app op Windows doet het daarentegen wel prima net als de Serviceinstaller.

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:08
winterlord schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:36:
[...]

[...]

Ja precies hetzelfde hier. De android app loopt niet lekker. de MyEve app op Windows doet het daarentegen wel prima net als de Serviceinstaller.
Dank voor de info ivm de Windows MyEve App, wist niet dat die bestond. Werkt super!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 21:58
leeyuentuen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Top om dit te laten weten, ik voeg die extra optie toe in Homeassistant integratie
@leeyuentuen Fantastisch al die wijzigingen in de integratie! Begint echt steeds uitgebreider en gebruikersvriendelijker te worden, onwijs bedankt voor al jouw tijd en moeite! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:29
Weet iemand hoe ik de backoffice uit kan zetten? De paal is zakelijk aangeschaft icm een e-flux backend omdat ik een zakelijke auto had. Nu heb ik alleen nog 2 privé EVs en mag dus niet meer op de zaak laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 21:58
sweebee schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:47:
Weet iemand hoe ik de backoffice uit kan zetten? De paal is zakelijk aangeschaft icm een e-flux backend omdat ik een zakelijke auto had. Nu heb ik alleen nog 2 privé EVs en mag dus niet meer op de zaak laden.
Je kan in de config via de MyEve app, onder geavanceerd > backoffice de backoffice weghalen.
Je kan bij autorisatie passen configureren welke je wil toe staan zodat niet iedereen bij je paal kan laden (hoeven geen laadpassen te zijn, gewoon RFID), of je zet m op plug & charge

[ Voor 23% gewijzigd door Dominic-070 op 07-07-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Dominic-070 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:06:
[...]

@leeyuentuen Fantastisch al die wijzigingen in de integratie! Begint echt steeds uitgebreider en gebruikersvriendelijker te worden, onwijs bedankt voor al jouw tijd en moeite! :)
Leuk om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Dominic-070 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:19:
[...]

Je kan in de config via de MyEve app, onder geavanceerd > backoffice de backoffice weghalen.
Je kan bij autorisatie passen configureren welke je wil toe staan zodat niet iedereen bij je paal kan laden (hoeven geen laadpassen te zijn, gewoon RFID), of je zet m op plug & charge
via netwerk, die prior op disable zetten en rebooten, dan wordt die niet naar back office gesynced. maar bij de volgende keer dat je hem aanzet, gaat men alle data dan weer doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Dankzij de integratie van @leeyuentuen zie ik nu dat na een reboot de laadpaal op 3 fasen wordt gezet standaard. Dit zou me niet zoveel uitmaken maar `evcc` raakt erdoor door de war omdat het denkt dat het de paal nog op 1 fase heeft en krijg ik fouten.

Dit is een vervelende firmware fout lijkt me, kan me niet herinneren dat dit gebeurde bij firmware 6.1.

Zie bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibSZKeXYISSoRFp91SQFezhenAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ybKpxnLDLDOMxFS83Ck10au.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
leeyuentuen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Ik repareer al jaren lader voor Alfen en weet hier ook zeer veel van af maar ik weet niets van de Homeassistant en de integratie daar van, is hier iets van een handleiding voor zo dat ik dit voor test kan opzetten zodat ik als ik ooit een klant krijg die dit heeft weet hoe ik hem kan helpen.
Volgens mij draait Homeassistant op een Raspberry pi, deze heb ik nog liggen.
Ik hoor graag van hoe hiermee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Daveth schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Ik repareer al jaren lader voor Alfen en weet hier ook zeer veel van af maar ik weet niets van de Homeassistant en de integratie daar van, is hier iets van een handleiding voor zo dat ik dit voor test kan opzetten zodat ik als ik ooit een klant krijg die dit heeft weet hoe ik hem kan helpen.
Volgens mij draait Homeassistant op een Raspberry pi, deze heb ik nog liggen.
Ik hoor graag van hoe hiermee te beginnen.
effe heel kort samengevat,
je installeerd homeassisten met HACS,
voeg repo in HACS: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
en je download dan die alfen wallbox plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
shadylog schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:44:
Dankzij de integratie van @leeyuentuen zie ik nu dat na een reboot de laadpaal op 3 fasen wordt gezet standaard. Dit zou me niet zoveel uitmaken maar `evcc` raakt erdoor door de war omdat het denkt dat het de paal nog op 1 fase heeft en krijg ik fouten.

Dit is een vervelende firmware fout lijkt me, kan me niet herinneren dat dit gebeurde bij firmware 6.1.

Zie bewijs:
[Afbeelding]
denk dat die terug naar 1 fase gaat als je de kabel uittrekt en terug insteekt. (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
Gisteren de firmware van mijn Alfen Eve Single Pro geupdate naar 6.3 ivm solar charging, maar dat ging niet helemaal lekker, waarsch omdat mijn zonnepanelen op 1 fase zitten en laadpaal 3 fase is.
Wat wel handig is, Plug & Charge. Dat nu ingesteld met tag id van mijn leasmij pasje. Scheelt weer een handeling.

Vraagje. Iemand een idee hoe ik Plug & Charge kan koppelen aan alléén mijn auto? Is dat mogelijk? Voor nu schakel ik gewoon de laadpaal group uit als ik lange tijd weg ben, dat werkt uiteraard ook prima :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
sbin schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:50:
Gisteren de firmware van mijn Alfen Eve Single Pro geupdate naar 6.3 ivm solar charging, maar dat ging niet helemaal lekker, waarsch omdat mijn zonnepanelen op 1 fase zitten en laadpaal 3 fase is.
Wat wel handig is, Plug & Charge. Dat nu ingesteld met tag id van mijn leasmij pasje. Scheelt weer een handeling.

Vraagje. Iemand een idee hoe ik Plug & Charge kan koppelen aan alléén mijn auto? Is dat mogelijk? Voor nu schakel ik gewoon de laadpaal group uit als ik lange tijd weg ben, dat werkt uiteraard ook prima :-)
Plug and charge kan alleen voor alle auto's, je kan hier in geen onderscheid in maken.
De lader kan niet weten welke auto er aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
Daveth schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Plug and charge kan alleen voor alle auto's, je kan hier in geen onderscheid in maken.
De lader kan niet weten welke auto er aan staat.
Ah.. jammer, had gehoop dat er iets gedaan kon worden met het id wat de auto stuurt. Net zoals bv bij Fastned kan. Maar zo gaat ook prima. Kan de laadpaal evt blokkeren via MyEve of idd gewoon de groep omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 15:31
sbin schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:49:
[...]
Ah.. jammer, had gehoop dat er iets gedaan kon worden met het id wat de auto stuurt. Net zoals bv bij Fastned kan. Maar zo gaat ook prima. Kan de laadpaal evt blokkeren via MyEve of idd gewoon de groep omzetten.
De CCS2 standaard heeft twee manieren om met de auto te communiceren.
De eerste is een basis methode.. Hiermee.kan aangeven worden dat een auto aangesloten is etc. Daarnaast wordt gebruik maakt van pulse with modulation. Aan de hand van duty cycle van de puls kan het laadstation aangeven wat het maximaal aan de auto kan leveren. Erg basic allemaal en dit is wat er minimaal door een paal ondersteund wordt. (oa ivm veiligheid).
De tweede is meer een high level manier van communiceren waarbij met behulp van een Power Line netwerk, gewoon netwerk communicatie tussen de twee apparaten opgezet kan worden. Een lan. Dit volgt oa de ISO 15118 standaard en kan voor diverse doeleinden gebruikt worden. De plug&charge zoals we bij Fastned en Tesla zien, load balancing, maar ook Vehicle 2 Grid oplossingen.
Naar mijn weten ondersteund de Alfen laadpaal deze standaard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
leeyuentuen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:07:
[...]

effe heel kort samengevat,
je installeerd homeassisten met HACS,
voeg repo in HACS: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
en je download dan die alfen wallbox plugin.
Kan je mij vertellen wat ik fout doe, ik heb HA geinstalleerd en de Alfen wallbox via een repository geïnstalleerd gekregen maar mij is het totaal niet duidelijk als je deze wil configureren wat dan de gebruikersnaam en wachtwoord zijn.
Zijn dit de inlog gegevens van de ACE installer?
Of is dit het wachtwoord van de lader zelf, zo ja wat is daar dan de username van? De laders hebben geen gebruikersnaam.
Moet de lader nog op een bepaalde instelling staan voor dat hij met HA kan communiceren?
Ik heb het op allerlei manier geprobeerd maar krijg telkens een timeout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Daveth schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Zijn dit de inlog gegevens van de ACE installer?
Of is dit het wachtwoord van de lader zelf, zo ja wat is daar dan de username van? De laders hebben geen gebruikersnaam.
Niet dat ik het werkend geheel werkend heb, maar volgens mij moet je voor de gebruikersnaam de ACE0xxxxx naam gebruiken die je bij de paal hebt als ID. Vervolgens gebruik je ook het wachtwoord van de paal zelf, dus het Owner wachtwoord wat je in ACE Service Installer ook gebruikt om met een specifieke paal te verbinden. Niet het Alfen account waarmee je inlogt in ACE installer zelf dus.
Moet de lader nog op een bepaalde instelling staan voor dat hij met HA kan communiceren?
Ik heb het op allerlei manier geprobeerd maar krijg telkens een timeout
Als je een timeout krijgt, dan zou het kunnen dat je MyEve of ACE nog open hebt staan met dezelfde paal. Als je de bestaande connecties naar de paal sluit zou het wel beter moeten gaan; ik had dit zelf ook zolang ACE open stond. Hetzelfde schijnt te gebeuren wanneer je tegelijkertijd met MyEve en ACE met dezelfde paal probeert te werken. Ik denk dat er maar één actieve connectie mogelijk is o.i.d.

Ik krijg echter in een vervolgstap bij het toevoegen van de integratie in HA, een fout bij het aanmaken van de devices in HA. Iets met 'Error creating devices' ofzoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 10-07-2023 20:24 . Reden: Onjuiste informatie ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvh1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
Hoi Allemaal,

Ik heb sinds een week problemen met mijn Alfen S-line. Deze heeft 2,5 maand geen enkele problemen gegeven.
Wanneer de auto aan de lader gaat(plug & charge) gaat na een bepaalde tijd ( ca. 10 min) het led rood knipperen. Als ik een reboot uitvoer dan begint de auto weer met laden. Maar dit duurt dan ook maar weer even.
Onderstaand een screenshot uit het log.

Weet iemand wat het probleem is van de lader?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdS0Zye3PAz5man0HI4pMEBUIJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63OmTcdcdnHw1EYfZn0VqhGJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Cloud schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Niet dat ik het werkend geheel werkend heb, maar volgens mij moet je voor de gebruikersnaam de ACE0xxxxx naam gebruiken die je bij de paal hebt als ID. Vervolgens gebruik je ook het wachtwoord van de paal zelf, dus het Owner wachtwoord wat je in ACE Service Installer ook gebruikt om met een specifieke paal te verbinden. Niet het Alfen account waarmee je inlogt in ACE installer zelf dus.

[...]

Als je een timeout krijgt, dan zou het kunnen dat je MyEve of ACE nog open hebt staan met dezelfde paal. Als je de bestaande connecties naar de paal sluit zou het wel beter moeten gaan; ik had dit zelf ook zolang ACE open stond. Hetzelfde schijnt te gebeuren wanneer je tegelijkertijd met MyEve en ACE met dezelfde paal probeert te werken. Ik denk dat er maar één actieve connectie mogelijk is o.i.d.

Ik krijg echter in een vervolgstap bij het toevoegen van de integratie in HA, een fout bij het aanmaken van de devices in HA. Iets met 'Error creating devices' ofzoiets.
Inderdaad, username is admin, wachtwoord is die wachtwoord dat je inlog in je laadpaal (niet de alfen ACE software, maar die 2 de login dat je doe nadat je ingelogd hebt in ACE software)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIUbC8v7rE8zCgwby6gpnbNHur0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aaZ6VLIilZI58T2hLUO1FVHP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_xL4WhIamZV_yMOmXifdAkiYBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0UjXOJWn5dKTwocvtvx0KG4E.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

leeyuentuen schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Inderdaad, username is admin,
[...]
Dat was het! Nu draait hij hier ook.. ik had de username verkeerd.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Is er ook een mogelijkheid voor de firmwares voor de wachtwoord verplichting? Iets onzinnigs invullen werkt niet. Ik durf niet te upgraden 😉

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Vanmiddag, tegen eigen verachting, erin geslaagd om probleemloos (via een tussenstap) een vier jaar oude Alfen SPL een firmware update naar versie 6.3 te geven.
Dan ook maar direct de Myeve app geïnstalleerd (toegang is gewoon via "gebruiker" en WW het oude laadpaalID (ACE0....).
Solar charging nu zichtbaar in de ACE installer en op de Myeve app.
Ingesteld op Green 100% en het blijkt vooralsnog* te werken.

*Ev was al 99% volgeladen dus maar een minuutje kunnen testen maar display staat nu op zonneladen en blauwe laadbalk is vervangen door een gele die met de PC overproductie meegaat. Cross fingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 19:53

GJA

Is solarcharging al op 3 fasen beschikbaar? Ik dacht beloofd vanaf versie 6.3?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
In de app heb ik toch een veld voor instellen fasen.
Of het effectief werkt kan ik spijtig genoeg niet zeggen gezien ik wel een 3F laadpaal heb maar 1F aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqRf9360XwVmi0gfOEJ8rxv3YU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bS42bWrpKadfM0PAWnKOkVSa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenduck
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-07 12:34
Nieuwe update zorgde voor een verandering in laadvermogen van 7kw naar 3,5kw bij een PHEV voertuig (3 fasen 32A). Meer mensen die met de nieuwe update problemen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb hier al een paar keer de "reboot" functie voorbij zien komen.
In het kader van "domme vragen bestaan niet": wat doet zo'n reboot functie nu eigenlijk fysiek?
Worden instellingen dan ook gerest of wat gebeurt er precies?

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Reboot is als het omzetten van je ALS. Je kunt ook kiezen voor fabrieksinstellingen (herstellen) vanuit de app of ACE Installer - dan pas gaan instellingen verloren. Reboot kun je dus ongestraft doen. Uiteraard kun je eerst een backup maken van je instellingen, dat kan volgens mij wel alleen vanuit de Windows tool.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marccom schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:22:
Reboot is als het omzetten van je ALS.
Thx, maar in gewoon leken Nederlands betekent dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Is het normaal dat wanneer de Alfen op zonneladen "Green 100%" staat de laadkabel niet zekert in de laadpoort van de EV wanneer er onvoldoende overproductie PV aanwezig is?
Ik verklaar me nader:
- Laadpaal staat op P&C
- Ingeschakeld op zonneladen "Green 1OO%".
- Indien bv. 3 kW PV productie beschikbaar is en je steekt de laadkabel dan in de laadpoort van de EV vergrendeld de laadkabel en begint het laden (dus gewoon alsof je van het net zou laden bij een vaste vermogens instelling).
Indien er bv. maar 1.4 kW PV beschikbaar is (en een AC verbruik in de woning van 200 W) en je steekt de laadkabel dan in dan krijg je de melding "wacht op voldoende vermogen" en wordt er niet geladen.

Dat laatste is uiteraard wat de software moet doen wegens monofasig geen 6A (1.4 kW) PV beschikbaar (gezien woning al een deel verbruikt). Maar wat me dan opvalt is dat de laadkabel zich dan niet lockt in de laadpoort. Je kan deze dan gewoon uit de auto trekken.
Is dat laatste normaal? Ik zou verwachten dat je laadkabel zichzelf vergrendelt in de auto wanneer je connecteert en het laden nadien start bij voldoende minimaal vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Thx, maar in gewoon leken Nederlands betekent dat?
Er is waarschijnlijk geen fysieke schakelaar bij jouw Eve beschikbaar om deze te kunnen herstarten door deze stroomloos te maken, dus kun je je aardlekschakelaar trippen om deze te herstarten mocht dat nodig zijn, softwarematig is dat natuurlijk eenvoudiger (en evt op afstand) te doen. Mocht je vergeten zijn aangepaste configuratie op te slaan krijg je daar dan ook een melding van.
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:32:
Is het normaal dat wanneer de Alfen op zonneladen "Green 100%" staat de laadkabel niet zekert in de laadpoort van de EV wanneer er onvoldoende overproductie PV aanwezig is?
...

Dat laatste is uiteraard wat de software moet doen wegens monofasig geen 6A (1.4 kW) PV beschikbaar (gezien woning al een deel verbruikt). Maar wat me dan opvalt is dat de laadkabel zich dan niet lockt in de laadpoort. Je kan deze dan gewoon uit de auto trekken.
Is dat laatste normaal? Ik zou verwachten dat je laadkabel zichzelf vergrendelt in de auto wanneer je connecteert en het laden nadien start bij voldoende minimaal vermogen?
Ik weet niet of je een socket of vaste kabel versie Eve hebt maar met mijn vaste kabel S-line model gebeurd het vergrendelen volgens mij op initiatief van de auto (na ong 10s). Ik ontgrendel hem ook weer met de sleutel/afstandsbediening van de auto, de lader lijkt daar niets mee te doen. Met een socket-versie kun je de kabel vrijgeven dus daar heeft de Eve wel een rol in.

[ Voor 50% gewijzigd door marccom op 12-07-2023 23:07 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marccom schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:58:
[...]
Er is waarschijnlijk geen fysieke schakelaar bij jouw Eve beschikbaar om deze te kunnen herstarten door deze stroomloos te maken, dus kun je je aardlekschakelaar trippen om deze te herstarten mocht dat nodig zijn, softwarematig is dat natuurlijk eenvoudiger (en evt op afstand) te doen. Mocht je vergeten zijn aangepaste configuratie op te slaan krijg je daar dan ook een melding van.
Ok begrepen. Een harde reset dus zoals "zet 'm eens af en terug aan" zoals bij windows.
En idd tot nu toe deed ik dat bij de paal door de automaat af en aan te zetten.
Ik weet niet of je een socket of vaste kabel versie Eve hebt maar met mijn vaste kabel S-line model gebeurd het vergrendelen volgens mij op initiatief van de auto (na ong 10s). Ik ontgrendel hem ook weer met de sleutel/afstandsbediening van de auto, de lader lijkt daar niets mee te doen. Met een socket-versie kun je de kabel vrijgeven dus daar heeft de Eve wel een rol in.
Vaste kabel.
Wanneer ik de stekker van de vaste kabel in de laadpoort van de EV steek (of beter stak) bij een "vaste laadwaarde" vergrendelde de laadkabel al na een paar seconden en dan begon het laden.
Wanneer ik dat nu doe bij Green 100% en er is onvoldoende stroom doet hij dat niet in de modus "wacht op voldoende vermogen". Nu kan dat bij een vaste laadkabel idd geen kwaad maar ik vroeg me af wanneer je een versie hebt met je eigen losse laadkabel en hij grendelt dan niet aan de EVl (je steekt hem bv. 's avonds in zodat hij kan beginnen laden vanaf het ogenblik dat er 1,4 kW PV overschot voorhanden is) je gewoon met de laadkabel aan de wandel kan. Of mis ik iets? Vergrendelt de laadkabel dan aan de zijde van de laadpaal?

Eeenmaal vergrendeld aan de auto kan je de kabel idd alleen ontgrendelen via de afstandsbediening van de auto of de ontgrendelknop in de auto.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Groenenduck schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:14:
Nieuwe update zorgde voor een verandering in laadvermogen van 7kw naar 3,5kw bij een PHEV voertuig (3 fasen 32A). Meer mensen die met de nieuwe update problemen hebben?
Nog niet langs zien komen. Weet je zeker dat je wel op laad met 3 fases? 3.5~3.8 kw is ongeveer de limiet van 1 fase opladen.
Je kan in ACE installer / myeve kijken of "Allow 3 phase charging" aan staat of de log even bekijken/currents.

Ik zelf had een probleem met Tesla dat de auto zelf een hardware fout had met een van de fase power converters waardoor ik maar soms 11kw kon laden. Dit kon ik zien door te kijken hoeveel ampere er per fase geleverd werd. Kijk dus ook in myeve/ace naar "status" en dan "Current L1/L2/L3" om te kijken wat er effecief wordt geleverd. Als maar 1 fase aanstaat dan even 1fase controleren, als er 2 fases leveren kijken naar de auto. Lijkt me sterk dat je 3 fase oplaad en dan 3.5kw kan krijgen, dat is minimaal 3x6A wat ongeveer 4.1kw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenduck
Dank voor je reactie! Alle 3 de fasen geven waarde, nu heeft de PHEV afgelopen maandag een update gehad. Maar dat was te gelijktijdig met de alfen paal.

Heb de station max current (A) op 32 staan en dan bij socket 1 & 2 beide ook 32 staan. Want heb static balancing aanstaan.

Edit: heb hem reboot gegeven en gewisseld tussen phase 1 en phase 3. Het rare is, als ik bij de status kijk, dan pakt de PHEV alleen L3 en L1 en L2 blijven inactief.

Edit 2: De auto blijft maar 1 fase pakken. Voorheen pakte hij 2 fase, want had een laad snelheid van 7Kw. Nu pakt hij er maar 1

Edit 3: Nu krijg ik wel 7Kw, heb max current op 32 staan. Socket 1 op Max current 1 gezet en socket 2 op max current 31 (A) en nu werkt het nu

Edit 4: ben er achter, als ik static load balancing aanzet, dan pakt hij maar 3,4Kw en als ik die uitzet met de verdeling socket 1 1 (A) en socket 2 31(A) en koppel aan socket 2 dan heb ik die 7kw.
Wat zou het probleem kunnen zijn met static load balancing?

[ Voor 61% gewijzigd door Groenenduck op 13-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:08
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:52:
In de app heb ik toch een veld voor instellen fasen.
Of het effectief werkt kan ik spijtig genoeg niet zeggen gezien ik wel een 3F laadpaal heb maar 1F aangesloten.
[Afbeelding]
Heb dezelfde configuratie, 3F Pro en 1F aansluiting, maar het 100% solar laden lukt me niet, terwijl mijn energy meter toch + 10A productie van de PV aangeeft ... steeds boodschap "waiting for power", zet ik op 90% solar, dan begint hij wel te direct te laden aan 3,5 kW ... display balk wordt geel ...

Lukt het 100% solar laden bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Marcher schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Heb dezelfde configuratie, 3F Pro en 1F aansluiting, maar het 100% solar laden lukt me niet, terwijl mijn energy meter toch + 10A productie van de PV aangeeft ... steeds boodschap "waiting for power", zet ik op 90% solar, dan begint hij wel te direct te laden aan 3,5 kW ... display balk wordt geel ...

Lukt het 100% solar laden bij jou?
Tja dat wordt afwachten want zover ben ik (nog) niet langdurig gekomen.
Eerste keer dat ik de instellingen effectief probeerde zat de EV op 99% en starten het laden probleemloos maar bij een overproductie van een 3-2 kW. Het laden zakte wel gelijktijdig mee met dalende overproductie.
De EV zal al vlug terug aan 100% voor de productie lager zakte.
Dus wat jij vraagt is dus al eenmalig gelukt maar te kort om er conclusies uit te trekken dat hij dat altijd zonder haperen zou doen.

Later op de dag zat ik dus ook aan die "wachtend voor voldoende vermogen" maar dan was de productie al gezakt tot 1,4 kW en was het verbruik in huis 200W dus geen 1,4 kW overproductie meer voorhanden.
Ander uitgangspunt dus.

De EV is vandaag al op pad voor er meer dan 1,4 kW productie was dus niet kunnen nagaan of ie het een hele dag zal volhouden om de zonne-overproductie te volgen.

Keep you posted (maar geduld want vanaf heden is de EV voor langere tijd uitbesteed*).

*We gebruiken een auto zo weinig dat het zonde is om hem te laten niksen zodat we hem delen met drie andere gezinnen (de eigen kinderen dus want daarbuiten mag niet) naargelang we hem zelf niet nodig hebben en zij zelf geen auto moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
IvoB2 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:32:
Ik verklaar me nader:
- Laadpaal staat op P&C
- Ingeschakeld op zonneladen "Green 1OO%".
- Indien bv. 3 kW PV productie beschikbaar is en je steekt de laadkabel dan in de laadpoort van de EV vergrendeld de laadkabel en begint het laden (dus gewoon alsof je van het net zou laden bij een vaste vermogens instelling).
Indien er bv. maar 1.4 kW PV beschikbaar is (en een AC verbruik in de woning van 200 W) en je steekt de laadkabel dan in dan krijg je de melding "wacht op voldoende vermogen" en wordt er niet geladen.

Auto vergrendeling word geregeld door het voertuig, dit kan de lader niet doen.
Misschien kan je auto dit simpelweg niet of is het een instelling in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daveth schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:34:
[...]

Auto vergrendeling word geregeld door het voertuig, dit kan de lader niet doen.
Misschien kan je auto dit simpelweg niet of is het een instelling in je auto.
Samengevat:
Indien netstroom = altijd stroom in de aanbieding => bij inpluggen laadkabel ziet voertuig stroomtoevoer = vergrendeling door auto.
Indien zonnestroom onder 6A = laadpaal wacht op voldoende vermogen => bij inpluggen laadkabel ziet voertuig geen stroomtoevoer = geen vergrendeling van laadkabel door auto.

Zo iets?

ps. instellingen in de EV (e-Niro) is ongewijzigd gebleven voor en na instellen laadpaal op Green 100% (was daarvoor vast laden aan 17A waarbij de instelling in het voertuig bepaalde of dat aan 100% 17A of aan 60% 17A was.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 08:12
Heb zelf ook een Alfen Eve Single Pro op 3Fase op de P1 gekoppeld van de slimme meter, en ook 30 panelen op een 3Fase solaredge omvormer. Laat normaal altijd op 11kW.
Vandaag de paal geupdate van 6.1 naar 6.3 voor de solarcharge optie.

Maar krijg de eve met solarcharging op welke stand dan ook maar op de 3,7kW. Hij lijkt dus maar op 1F te lopen ipv 3F. Als ik solarcharging weer op disable zet en de paal reboot en weer laad dan zet hij hem meteen weer op 11,1kW. Wat gaat er verkeerd, of wat doe ik verkeerd? Hopelijk heeft iemand een idee..

MyEve_SolarCharging_AAN_Comfort_1,4kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0MmL5R-0xicTH3iLBbkeUYBBpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XVaR78EAFsDiUSqtTBMX1prX.png?f=fotoalbum_large

MyEve_SolarCharging_UIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otpk-vDYZBZrcNmEE_8QAko1TZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t1fUrxxXHV59vg91LuTJXwch.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:20
utilman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:46:
Heb zelf ook een Alfen Eve Single Pro op 3Fase op de P1 gekoppeld van de slimme meter, en ook 30 panelen op een 3Fase solaredge omvormer. Laat normaal altijd op 11kW.
Vandaag de paal geupdate van 6.1 naar 6.3 voor de solarcharge optie.

Maar krijg de eve met solarcharging op welke stand dan ook maar op de 3,7kW. Hij lijkt dus maar op 1F te lopen ipv 3F. Als ik solarcharging weer op disable zet en de paal reboot en weer laad dan zet hij hem meteen weer op 11,1kW. Wat gaat er verkeerd, of wat doe ik verkeerd? Hopelijk heeft iemand een idee..

MyEve_SolarCharging_AAN_Comfort_1,4kw
[Afbeelding]

MyEve_SolarCharging_UIT
[Afbeelding]
Je doet niets verkeerd, Alfen heeft nog geen ondersteuning voor 3F Solar charge. Kiezen dus nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Ah, dat verklaard het. Bedankt voor het snelle antwoord.
Zo lang de saldering nog steeds 100% is, is het niet enorm belangrijk dat de solarcharging optie werkt.
Maar zou wel goed zijn als ze ook de 3F solar charge oplossing binnenkort voor elkaar hebben.
Je zou verwachten dat het niet heel anders is dan 1F.

Buiten dat zouden de omschrijvingen/opties qua solar charging wat duidelijker kunnen.
De comfort is wel aardig duidelijk, maar die Green snap ik niet helemaal, en dan voornamelijk wat als
je hem bijv op 80% zet, wat gebeurd er dan? Bij 0% is het altijd 1,4kW laden, bij 100% is het alles via solar, maar 80% is ......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
80% van 1,4kW moet beschikbaar zijn als terugleveren, die overige 20% mag je ‘in de min’ staan oftewel uit het net trekken. Door ‘m op 80-85% te zetten voorkom je pendelen.

Hoop dat er snel ondersteuning voor 3F Solar charging komt zodat je de fasen ook wat gelijkmatiger gebruikt (liever 3x 6A dan 1x 16A).

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Emacee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:29:
80% van 1,4kW moet beschikbaar zijn als terugleveren, die overige 20% mag je ‘in de min’ staan oftewel uit het net trekken. Door ‘m op 80-85% te zetten voorkom je pendelen.
Waarom zou je bij voldoende zonne-energie kiezen om alsnog 20% uit het net te trekken?
Persoonlijk lijkt me de 100% Green dan toch, voor wie zoveel mogelijk van zijn PV overproductie in de accu van de EV wil krijgen, ideaal?
Geen 6A beschikbaar: hou je rustig en afwachten want de EV kan daar toch niets mee.
+6A beschikbaar: gaan met die banaan maar blijf van dat net af.

Om pendelen te voorkomen kan je ook nog even afwachten tot er meer dan 6A zonne-energie beschikbaar is.
Zelf start ik het laden doorgaans maar vanaf 10A.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 28-05 07:26
Beste medetweakers,

Onlangs de eerst “factuur” ontvangen van E-flux met daarin de kosten retour van mijn werkgever over de laadkosten.

Nu zit er helaas verschil in kWh tussen wat E-Flux zegt dat ik gebruikt heb en wat ik zelf zie in de Alfen Ace installer.

Bij de installatie van de Alfen laadpaal heb ik softwarematig in de Eve installer de MID interne kWh meter op “0” gezet (totaal 3820kWh aanvang, tweedehands paal). Over twee maanden heb ik volgens de Alfen MID interne meter 517kWh verbruikt en volgens E-Flux heb ik maar 487kWh verbruikt.

Voordat ik het E-Flux voorleg eerst eens even hier peilen. Iemand hier ervaring mee met dit soort perikelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-05 20:27
Als je de Eve bestuurt via de Modbus interface kun je een heleboel registers lezen en maar een zeer beperkt aantal schrijven.
één van de R/W registers is 1210/1211 Modbus Slave Max Current in feite is dit het register waarmee je de loadbalancing doet als je geen P1 aansluiting kunt gebruiken zoals ik.
de specificatie stelt dat dit register een float32 is maar het lijkt erop dat ik alleen gehele getallen kan sturen. heeft iemand ervaring dat je daar ook bijv 10,3A in kunt geven? en wat is dan de resolutie in decimalen?
mijn bevinding is dat ik wel een decimaal getal kan schrijven maar als ik de betreffende registers terug lees ik uiteindelijk altijd een integer getal terugkrijg. wel netjes afgerond, 12,3 wordt 12, 12,6 wordt 13 :)

[ Voor 16% gewijzigd door dirksenrdh op 15-07-2023 15:05 ]

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
dirksenrdh schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:56:
Als je de Eve bestuurt via de Modbus interface kun je een heleboel registers lezen en maar een zeer beperkt aantal schrijven.
één van de R/W registers is 1210/1211 Modbus Slave Max Current in feite is dit het register waarmee je de loadbalancing doet als je geen P1 aansluiting kunt gebruiken zoals ik.
de specificatie stelt dat dit register een float32 is maar het lijkt erop dat ik alleen gehele getallen kan sturen. heeft iemand ervaring dat je daar ook bijv 10,3A in kunt geven? en wat is dan de resolutie in decimalen?
mijn bevinding is dat ik wel een decimaal getal kan schrijven maar als ik de betreffende registers terug lees ik uiteindelijk altijd een integer getal terugkrijg. wel netjes afgerond, 12,3 wordt 12, 12,6 wordt 13 :)
Als ik in de pdf kijk zie ik een step size van 1

Ik heb het zo, maar nog geen auto om te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nm-ngZgeY04grrVkTJBoAXhAZXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QA4si7OFQszeuy0CqCluYet2.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Centauriprime op 15-07-2023 17:14 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
Desmoerick schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:11:
Beste medetweakers,

Onlangs de eerst “factuur” ontvangen van E-flux met daarin de kosten retour van mijn werkgever over de laadkosten.

Nu zit er helaas verschil in kWh tussen wat E-Flux zegt dat ik gebruikt heb en wat ik zelf zie in de Alfen Ace installer.
Ik neem aan dat je de totalen met elkaar vergelijkt? Ik denk dat het verschil te verklaren is door het feit dat de paal zelf ook stroom gebruikt. Het is een totaal teller. E-flux ziet alleen wat er verbruikt is tussen de start en stop van een laadsessie.
Kijk eens of je de specifieke transacties in de log kan terug vinden. Als het goed is zie je daar hetzelfde gecommuniceerd worden met de backoffice als wat je bij hun op de vergoedingsfactuur terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
pieterhi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Ik neem aan dat je de totalen met elkaar vergelijkt? Ik denk dat het verschil te verklaren is door het feit dat de paal zelf ook stroom gebruikt. Het is een totaal teller. E-flux ziet alleen wat er verbruikt is tussen de start en stop van een laadsessie.
Kijk eens of je de specifieke transacties in de log kan terug vinden. Als het goed is zie je daar hetzelfde gecommuniceerd worden met de backoffice als wat je bij hun op de vergoedingsfactuur terug kan vinden.
Nou ik snap wat je zegt, maar dan zou de paal wel heel veel kWh verbruiken. Dat gaat er bij mij niet in. Er zit al verschil tussen de laadsessies per dag notabene, dus dat is zonder meer frappant te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:16
Desmoerick schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:11:
Beste medetweakers,

Bij de installatie van de Alfen laadpaal heb ik softwarematig in de Eve installer de MID interne kWh meter op “0” gezet (totaal 3820kWh aanvang, tweedehands paal). Over twee maanden heb ik volgens de Alfen MID interne meter 517kWh verbruikt en volgens E-Flux heb ik maar 487kWh verbruikt.

Voordat ik het E-Flux voorleg eerst eens even hier peilen. Iemand hier ervaring mee met dit soort perikelen?
517kWh - 487kWh = 30 kWh = 30.000 Wh
30.000 Wh in ongeveer 60 dagen is 500 Wh per dag
500 Wh gedeeld door 24 uur = iets meer dan 20 Watt
Klinkt niet onwaarschijnlijk

Edit: (Handleiding geeft een idle verbruik aan van Ca. 9-12 W, dus het zou ongeveer de helft daarvan moeten zijn. Hmmm. :? )

[ Voor 6% gewijzigd door Mordred op 15-07-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Mordred schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:21:
[...]

Edit: (Handleiding geeft een idle verbruik aan van Ca. 9-12 W, dus het zou ongeveer de helft daarvan moeten zijn. Hmmm. :? )
zal het eens even narekenen morgen. Bedankt voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pieterhi schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:56:
[...]
Zo werkt het in de praktijk (gelukkig) wel niet.
De MID kWh teller telt tijdens het laden ook alle verliezen mee. Wat je op de MID kWh teller ziet (dat is gewoon gelijk aan wat de paal inter bijhoudt en doorzendt naar de backoffice) is inclusief de laadverliezen. De verliezen gebeuren immers na de laadpaal en (nauwelijks) ervoor.
Het verbruik van de paal bij niet laden is een paar W wat het display verbruikt (en dat kan je bij een Alfen zelfs op eco instellen zodat dit tijdens laden en na een afgesloten laadsessie dimt).
Wat er naar de backoffice gaat zou 1:1 gelijk moeten zijn wat het intern telwerk van de paal weergeeft.
Hier is dat al jaren tot twee cijfers na de komma identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mordred schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:21:
[...]

Het is wel onwaarschijnlijk.
Niet dat de paal geen eigen verbruik heeft.
Maar de MID teller van de paal dient nu juist om de laadsessies exact door te geven aan de backoffice en niet om het eventuele verbruik daarbuiten ook mee te rekenen in de MID teller.
En een ledlampje dat alleen dient om een display af en toe te doen oplichten dat continu 20W verbruikt is sowieso al geen goede zaak. De zwaarste ledlamp in mijn woning is maar 11W op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
IvoB2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Zo werkt het in de praktijk (gelukkig) wel niet.
De MID kWh teller telt tijdens het laden ook alle verliezen mee. Wat je op de MID kWh teller ziet (dat is gewoon gelijk aan wat de paal inter bijhoudt en doorzendt naar de backoffice) is inclusief de laadverliezen. De verliezen gebeuren immers na de laadpaal en (nauwelijks) ervoor.
Het verbruik van de paal bij niet laden is een paar W wat het display verbruikt (en dat kan je bij een Alfen zelfs op eco instellen zodat dit tijdens laden en na een afgesloten laadsessie dimt).
Wat er naar de backoffice gaat zou 1:1 gelijk moeten zijn wat het intern telwerk van de paal weergeeft.
Hier is dat al jaren tot twee cijfers na de komma identiek.
Helder verhaal, heb er ook echt mijn twijfels bij wat en hoe E-Flux dus de kWh berekend. Ga het onder de aandacht brengen bij E-Flux. Bedankt voor ‘t meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvh1
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik krijg sinds kort een SIM error in mijn log. Ik heb een Alfen eve single S-line. De laadpaal gaat daarna rood knipperen en laad dan ook niet op. Als ik reboot is het weer oke. Weet iemand waar hier het probleem zit en hoe ik dit oplos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
dennisvh1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:01:
Ik krijg sinds kort een SIM error in mijn log. Ik heb een Alfen eve single S-line. De laadpaal gaat daarna rood knipperen en laad dan ook niet op. Als ik reboot is het weer oke. Weet iemand waar hier het probleem zit en hoe ik dit oplos?
Zonder log en fout code ga je niet veel response hierop krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utilman
Emacee schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:29:
Hoop dat er snel ondersteuning voor 3F Solar charging komt zodat je de fasen ook wat gelijkmatiger gebruikt (liever 3x 6A dan 1x 16A).
Precies.. want laden terwijl je bijv tussen 3 en 6 kW opwerkt is helemaal prima, maar dat opwekken gebeurd
wel op de 3F, dus dan heb je er niks aan als je dan op 1F gaat laden. Want de paal kijkt volgens mij naar wat er in totaal opgewekt wordt en gaat dan vol op 1F laden zeg 3,7kW, terwijl je misschien maar 1,4kW per fase opwekt. Dan is het wel 4,2kW in totaal, maar 2,8kW gaat daarvan het net op, en die 1,4kW op die fase waarop hij oplaad vult hij duur aan van het net met 2,3kW om aan die 3,7kW op die 1F te komen. Zonde als je op 3F opwekt en op 3F kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
Ik bestuur mijn Eve Single via Modbus. Dat doe ik vanuit Home Assistant en AppDeamon dat een python script runt om gegevens naar het laadpunt te sturen. En daar snap ik iets niet.
Ik bereken de maximum laadstroom ergens. Dat getal moet als een float 32 naar register 1210 (en 1211) worden gestuurd. om de stuurwaarde (value) om te zetten in een list de ik naar de registers kan sturen gebruik ik de onderstaande code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        packed_float = struct.pack('>f', abs(value))
        unpacked_float = struct.unpack('>f', packed_float)[0]
        hex_string_1 = '0x%04x' % struct.unpack('>H', packed_float[:2])[0]
        hex_string_2 = '0x%04x' % struct.unpack('>H', packed_float[2:])[0]
        hex_string_12 = [hex_string_1, hex_string_2]
        self.notify(f" list: {hex_string_12}")
        # self.call_service("modbus/write_register", address = "1210", slave = "1", hub = "Eve", value = [0x4150,0x0000])
        self.call_service("modbus/write_register", address = "1210", slave = "1", hub = "Eve", value = hex_string_12)

de berekende list bevat de data die ik naar de registers wil sturen.
als ik de berekende data als list opgeef werkt het goed. dat is de eerste call_service met het commentaarteken ervoor
als ik daarentegen de variabele "hex_string_12" verstuur (2e call_service) gebeurt er niets.
ook geen foutmelding in de Appdeamon log.
zie iemand waar ik hier de fout in ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenduck
Hebben meer mensen last van de laatste tijd dat hun paal disconnect van de simkaart? Heb sinds 1,5 elke 2 weken dat de paal disconnect. E-Flux zegt dan steeds reboot de paal, maar dat is geen oplossing lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
utilman schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Precies.. want laden terwijl je bijv tussen 3 en 6 kW opwerkt is helemaal prima, maar dat opwekken gebeurd
wel op de 3F, dus dan heb je er niks aan als je dan op 1F gaat laden. Want de paal kijkt volgens mij naar wat er in totaal opgewekt wordt en gaat dan vol op 1F laden zeg 3,7kW, terwijl je misschien maar 1,4kW per fase opwekt. Dan is het wel 4,2kW in totaal, maar 2,8kW gaat daarvan het net op, en die 1,4kW op die fase waarop hij oplaad vult hij duur aan van het net met 2,3kW om aan die 3,7kW op die 1F te komen. Zonde als je op 3F opwekt en op 3F kan laden.
Nee hoor. Je meter kijkt naar het totaal, niet per fase. En het minimum dat veel auto’s moeten laden is 6A. Vandaar dat ze dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
Centauriprime schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Als ik in de pdf kijk zie ik een step size van 1
ja die stepsize had ik ook gezien maar specificeer dan een unit16. Aan de andere kant snap ik het wel, door er een float32 van te maken kan de leverancier van dit gegeven gewoon aanleveren wat hij wil, int of float. Handig vor diverse EMS'sen.
en ehh ik wil je schakeling wel komen testen met mijn KONA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-08 12:28
Hallo,

Ik lees hier veel over het feit dat met solair Charging acktief men slechts laad met 3,7kw
Hier heb ik ook een Eve single pro staan met firmware 6.3 en solar charging aktief en zie daar als er genoeg zon is toch met meer als 3,7kw geladen wordt. Ik zie bij momenten het maximale vermogen voor mijn PHEV tot 7,4kw gaan.

Dus dan moet hij toch over 3 fases aan het laden zijn om dit vermogen te halen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:19
Petepall schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:16:
Hallo,

Ik lees hier veel over het feit dat met solair Charging acktief men slechts laad met 3,7kw
Hier heb ik ook een Eve single pro staan met firmware 6.3 en solar charging aktief en zie daar als er genoeg zon is toch met meer als 3,7kw geladen wordt. Ik zie bij momenten het maximale vermogen voor mijn PHEV tot 7,4kw gaan.

Dus dan moet hij toch over 3 fases aan het laden zijn om dit vermogen te halen niet?
Nee hoor... ik laad mono ook aan 7,4kW
32A x 230V= 7360W of 7,4kW

Ik laad op via EMS sturing (flexio) die afhankelijk van overschot zonne-energie en goedkope net-energie (dynamische tarieven) een hoeveelheid naar de paal stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Petepall schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:16:
Hallo,

Hangt er gewoon vanaf of je laadpaal monofase of driefase is ingesteld.
Wanneer je op driefase 16A op slechts 1 fase gaat laden kom je aan max. 3,68 kW.
Wanneer je echter op 32A monofase gaat laden haal je 7,4 kW.
Ik haal hier op Green 100% ook max. 7,4 kW (dat geeft het display van de paal toch als theoretische max. aan maar in de praktijk is het beperkt tot 5 kW omdat PV niet meer mag leveren). De paal staat dan ook ingesteld op monofase 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
dirksenrdh schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:39:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        packed_float = struct.pack('>f', abs(value))
        unpacked_float = struct.unpack('>f', packed_float)[0]
        hex_string_1 = '0x%04x' % struct.unpack('>H', packed_float[:2])[0]
        hex_string_2 = '0x%04x' % struct.unpack('>H', packed_float[2:])[0]
        hex_string_12 = [hex_string_1, hex_string_2]
        self.notify(f" list: {hex_string_12}")
        # self.call_service("modbus/write_register", address = "1210", slave = "1", hub = "Eve", value = [0x4150,0x0000])
        self.call_service("modbus/write_register", address = "1210", slave = "1", hub = "Eve", value = hex_string_12)

de berekende list bevat de data die ik naar de registers wil sturen.
als ik de berekende data als list opgeef werkt het goed. dat is de eerste call_service met het commentaarteken ervoor
als ik daarentegen de variabele "hex_string_12" verstuur (2e call_service) gebeurt er niets.
ook geen foutmelding in de Appdeamon log.
zie iemand waar ik hier de fout in ga?
Home assistant ken ik zo niet, maar in de call die werkt maak je gebruik van een array van integers (in source hex genoteerd) en in de tweede call die niet werkt, maak je gebruik van een array van strings. In de string staat in hex notatie een integer waarde. Dat zijn toch twee verschillende dingen?
Is dat wel een bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
Dat Solar charging kan ik toch niet helemaal volgen. Ik heb dat nu ingesteld op comfort level 1,4kW. Ik zou dan ook verwachten dat dit het minimale niveau is waarop altijd geladen wordt. Ook zonder dat er pv opbrengst is. Mijn pv levert nu circa 1,5kW op en Alfen lader laadt met circa 4kW. Ik zou dan verwachten dat ik hooguit met 1.5kW zou laden of begrijp ik het niet goed.

Als ik comfort level op 11kW zet schiet de laadcapaciteit omhoog naar dit niveau terwijl ik het idee had dat deze solar optie nog maar op 1 fase werkte.

Zit er een beetje met te testen om te kijken hoe ik zo makkelijk mogelijk de pv opbrengst de auto in krijg en afname van het net kan beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mrbee schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:21:
Zit er een beetje met te testen om te kijken hoe ik zo makkelijk mogelijk de pv opbrengst de auto in krijg en afname van het net kan beperken.
Green 100%.
Dan laadt hij nooit van het net en alle overproductie boven 1,4 kW (lager gaat niet want de omvormer van de EV heeft doorgaans minimaal 6A nodig.
Op Green 0% zou hij, volgens de info van de MyEve app altijd op 1,4 kW laden (ook als er niet genoeg PV overprodcutie is en alles daarboven van de overproductie laden (indien beschikbaar).

Zo zou het toch moeten werken.
Bij mij werkt het sinds vandaag ook niet meer (zie 25/7/23 14:29 Alfen Eve Single S- line / zonnepanelen / digitale teller). 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirksenrdh
pieterhi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Home assistant ken ik zo niet, maar in de call die werkt maak je gebruik van een array van integers (in source hex genoteerd) en in de tweede call die niet werkt, maak je gebruik van een array van strings. In de string staat in hex notatie een integer waarde. Dat zijn toch twee verschillende dingen?
Is dat wel een bewuste keuze?
Scherp, zo had ik het nog niet bekeken. Juist omdat je in Python geen expliciete declaratie doet van je variabelen. Maar het lijkt een plausibele verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 07:24
Hallo,

Ik heb een Alfen Single Pro die de volgende foutmeldingen geeft na inpluggen laadkabel.

Eerst deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RJnHIFOZZwLdUBRBcLhgpKt0BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lquAKBseyyAjnXzAMvvTiGwL.jpg?f=fotoalbum_large

En daarna deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf0yOzAYbodmRw0eoaFP_M5YmbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbXxPlNMhaTAKC6S3TM7KAm8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat in de logfile:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upKumSmIJj-b63PLqNLHgvqjZ88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bSe3ow5Jxjay1ApLU9uwUEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee of dit te verhelpen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
moviemaster schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:49:
Hallo,

Ik heb een Alfen Single Pro die de volgende foutmeldingen geeft na inpluggen laadkabel.

Eerst deze:[Afbeelding]

En daarna deze:

[Afbeelding]

Dit staat in de logfile:

[Afbeelding]

Iemand een idee of dit te verhelpen is?
Powerboard is kapot, dit komt door dat er een auto aan heeft geladen die een flinke sluiting heeft gemaakt.
Als dit om je eigen auto gaat, deze niet meer laden en zo snel mogelijk naar de garage brengen en je lader laten repareren.

[ Voor 18% gewijzigd door Daveth op 26-07-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:17
Dag mensen!

Ik ga morgen een Alfen single pro laadpaal ophalen tweedehands en ga deze prive inzetten.

Zijn er nog dingen die ik moet weten of navragen voor ik hem ophaal? Ik lees hier bepaalde ssa codes en password reset codes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:
Dag mensen!

Ik ga morgen een Alfen single pro laadpaal ophalen tweedehands en ga deze prive inzetten.

Zijn er nog dingen die ik moet weten of navragen voor ik hem ophaal? Ik lees hier bepaalde ssa codes en password reset codes?
inderdaad. zorg dat je die wachtwoorden krijgt anders kom je in een lastige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Oke dankjewel!

Hoe kom ik daaraan en heten die zo als hierboven? Ssa en pasword code?

Want ik gok dat de verkoper ook even achter zijn oren zal krabben waar we die vandaan kunnen toveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:08:
Oke dankjewel!

Hoe kom ik daaraan en heten die zo als hierboven? Ssa en pasword code?

Want ik gok dat de verkoper ook even achter zijn oren zal krabben waar we die vandaan kunnen toveren
die hoort verkoper gekregen te hebben of op kunnen vragen. maar dat moet hij echt zelf uitzoeken en hangt van zijn situatie af. Er was een tijd dat ze meegeleverd werden en een tijd dat ze opgevraagd konden worden.
zonder de codes zou ik van de koop af zien.
Hoe de codes precies heten is in dit topic en het laadpaaltopic wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Wat een gedoe zeg 🤪 klinkt als een hele aparte implementatie die unieke code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
En Los daarop, dat load balancing kan ik weinig over vinden. Moet ik dat los kopen ergens ? Alles bij de webshop van Alfen zit achter een login ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:34:
En Los daarop, dat load balancing kan ik weinig over vinden. Moet ik dat los kopen ergens ? Alles bij de webshop van Alfen zit achter een login ofzo
je moet een licentie aanschafffen voor load balancing inderdaad.
Bij mij zit het bij de lease in dus ik weet niet precies hoe dit werkt als je het zelf los aanschaft.

Je kunt inderdaad alleen inloggen als jij eigenaar bent. Dus je moet er voor zorgen dat jij de eigenaar wordt. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de verkoper lijkt mij om dit uit te zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 26-07-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:50

Audione0

Strijdt der titanen

luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:04:
Dag mensen!

Zorg er indd voor dat je de wachtwoorden krijgt zoals hier vaker gezegd. Houdt er rekening mee dat er wellicht 2 WW nodig zijn. 1 om in de ACE service installer te komen en 1 voor de alfen box.

Vraag ook even welke firmware geinstallleerd staat. Vanaf versie 4 of 5xxx (weet het niet precies meer) heb je 2 WW te nodig om in te loggen

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yzNGFC66F6dEGqBsgHAE4Um7rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLhHA3AYJhzXIUbfHvzgRSDx.jpg?f=user_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOr9Fyd-5QjXxAVNpdCPakOYZEg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rC3NuuMNf13IlS7OgLxjKkLP.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Audione0 op 26-07-2023 16:00 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Bedankt voor alle snelle info! De verkoper is nu bezig om dit op te vragen

Ik kan nog niet vinden hoeveel load balancing kost, weet iemand dat of kan iemand inloggen in de tools om dat te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

luke22 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:15:
Bedankt voor alle snelle info! De verkoper is nu bezig om dit op te vragen

Ik kan nog niet vinden hoeveel load balancing kost, weet iemand dat of kan iemand inloggen in de tools om dat te zien?
heb je wel gezocht?
ik vind bijvoorbeeld gelijk een site waar de meerprijs voor licentie weergegeven wordt.
https://laadkompas.nl/laa...load-balancing-licenties/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Side-Kick

Timmy!

Een account voor de ACE Service Installer kun je wel gewoon zelf aanvragen:
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Dankjewel! ik heb gelijk een ACE service installer account aangevraagd :D

Nu hopen dat de codes boven water komen en ik dat account aangemaakt krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:42
@luke22 zoek eens in dit topic op radomski 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
Wachtwoord van de ACE service installer is te vinden de handleiding van E-Flux om een Alfen laadpaal op hun backend aan te sluiten. Nadat je het wachtwoord hebt gevonden voor die installer heb je in jouw geval de rest van die handleiding niet meer nodig :-)

Loadbalancing is een aparte licentie die je moet kopen (of die er al op zat vanaf dat hij nieuw was, afhankelijk van welke verkoper de paal ooit heeft geleverd). Als je geluk hebt zit die functionaliteit er al op.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Pagina: 1 ... 10 ... 91 Laatste