[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-07 16:18
Luc Beek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:51:
@Daveth Weet jij toevallig waarom een Eve single s-line toch kan beschikken over de licenskey van: 'Mobile Technology 3G & 4G"?

Ook staat bij modem info alles ingevuld: manufacturer, model, revision, IMEI...
Bij Network Profiles kan ik ook kiezen voor Mobile.

Zijn dit niet zaken die alleen van toepassing zijn op een model met een SIM kaart slot?

Dank alvast!
Omdat het allemaal 1 licentie systeem is, het zelfde als met de firmware, het is 1 firmware voor alle type laders.
Weet jij wel zeker dat je geen SIMkaart slot hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:45
Nee, dat weet ik dus niet meer zeker. Als ik al die settings bekijk, ga ik twijfelen. Maar het is een s-Line, en die hebben toch geen Sim slot? Heb er ook geen gezien bij de installatie dat ik weet.

[ Voor 14% gewijzigd door Luc Beek op 09-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Hi all,

Heb vandaag voor het eerst SolarCharge gebruikt, maar het gedrag begrijp ik nog niet helemaal. Heb hem ingesteld op "Comfort" mode met minimum van 5kW. Dit zou betekenen dat hij altijd minimaal 5kW laadt anders extra van het net haalt. Ik ga er ook van uit dat wanneer mijn zonnepanelen meer opwekken, het laadvermogen omhoog gaat. Mijn configuratie is 3-fase met max 11kW vermogen.

Nu leveren mijn zonnepanelen op dit moment 5kW, maar SolarCharge blijft steken op ongeveer 4kW en gebruikt ook maar 1 fase op 17,8A. Enig idee of dit ergens in mijn config zit, of dat dit nog moet worden doorontwikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0PY6KexuPbYyf8pKLcg7nPAgIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XURlqS04O4XImfEnOcgq87I9.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door B1OO op 10-06-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 19:41

GJA

B1OO schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:30:
Hi all,

Heb vandaag voor het eerst SolarCharge gebruikt, maar het gedrag begrijp ik nog niet helemaal. Heb hem ingesteld op "Comfort" mode met minimum van 5kW. Dit zou betekenen dat hij altijd minimaal 5kW laadt anders extra van het net haalt. Ik ga er ook van uit dat wanneer mijn zonnepanelen meer opwekken, het laadvermogen omhoog gaat. Mijn configuratie is 3-fase met max 11kW vermogen.

Nu leveren mijn zonnepanelen op dit moment 5kW, maar SolarCharge blijft steken op ongeveer 4kW en gebruikt ook maar 1 fase op 17,8A. Enig idee of dit ergens in mijn config zit, of dat dit nog moet worden doorontwikkeld.

[Afbeelding]
Momenteel werkt het alleen nog maar op 1 fase. In een volgende update waarschijnlijk op 3.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Beek
Zojuist Solar charging eens aangezet en aan het testen. Een gele LED verraad op mijn s-Line dat hij op zonne energie opereert.

In mijn verbruik manager zie ik dat hij exact doet wat hij belooft op setting ‘green’ en 100%. Op dit moment zit ik qua zonne opwek zo rond de Max van 1 fase 16A overschot. En geeft dit netjes door aan de auto.

Mijn omvormer verdeeld zijn opwek dit over 3 fases (3 fase systeem) maar de Eve nivelleert dit in de meter, net als mijn verbruiksmanager en momenteel ook nog de netleverancier die allemaal salderen in de meter. Dat is toch wel heel ideaal!

Een versimpelde illustratie is dus dat er 4000 watt wordt opgewekt en geleverd aan de meter en het net verdeeld over 3 fases, maar de eve op 1 fase al het overschot gebruikt maar grosso modo er geen afname van het net is ‘op papier’. Want in de praktijk wordt er gewoon op 2 fases afgenomen en op 1 fase nog steeds terug geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-06 22:27
Luc Beek schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:07:
Zojuist Solar charging eens aangezet en aan het testen. Een gele LED verraad op mijn s-Line dat hij op zonne energie opereert.

In mijn verbruik manager zie ik dat hij exact doet wat hij belooft op setting ‘green’ en 100%. Op dit moment zit ik qua zonne opwek zo rond de Max van 1 fase 16A overschot. En geeft dit netjes door aan de auto.

Mijn omvormer verdeeld zijn opwek dit over 3 fases (3 fase systeem) maar de Eve nivelleert dit in de meter, net als mijn verbruiksmanager en momenteel ook nog de netleverancier die allemaal salderen in de meter. Dat is toch wel heel ideaal!

Een versimpelde illustratie is dus dat er 4000 watt wordt opgewekt en geleverd aan de meter en het net verdeeld over 3 fases, maar de eve op 1 fase al het overschot gebruikt maar grosso modo er geen afname van het net is ‘op papier’. Want in de praktijk wordt er gewoon op 2 fases afgenomen en op 1 fase nog steeds terug geleverd.
Dat klinkt goed. Begrijp ik het dan goed dat de laadpaal op 1 fase overschakelt bij de optie solar charging of is het sowieso een 1 fase laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Ja, nu op 1 fase, zie eerdere posts en uitleg. Solar charging zit nog in testfase en het is de bedoeling dat er op termijn 3 fase ondersteuning komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Hi mede laadpaal-knutselaars,

Ik heb bij mijn Single-S het volgende aan de hand:
Ik steek ‘m in de auto, led knippert groen. NFC doet niets.
Ook als ik probeer een andere laadpas in te lezen, doet hij niets.
In de log zie ik een time-out in de NFC initialisatie, zie screenshot. Dit heb ik ook met de laatste firmware. Wilde graag die Solar charging proberen, maar helaas.
Heb de paal thuis al een tijd niet gebruikt, gezien het stroomtarief en vergoeding werkgever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OISZV7FbWgxlqDGhRe4caL1_x6Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7tTrI98yIFAzXRK8XXWBkeg8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Bertsjuhn schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:49:
Hi mede laadpaal-knutselaars,

Ik heb bij mijn Single-S het volgende aan de hand:
Ik steek ‘m in de auto, led knippert groen. NFC doet niets.
Ook als ik probeer een andere laadpas in te lezen, doet hij niets.
In de log zie ik een time-out in de NFC initialisatie, zie screenshot. Dit heb ik ook met de laatste firmware. Wilde graag die Solar charging proberen, maar helaas.
Heb de paal thuis al een tijd niet gebruikt, gezien het stroomtarief en vergoeding werkgever.

[Afbeelding]
Ik heb je zojuist een PM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Luc Beek schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:54:
Nee, dat weet ik dus niet meer zeker. Als ik al die settings bekijk, ga ik twijfelen. Maar het is een s-Line, en die hebben toch geen Sim slot? Heb er ook geen gezien bij de installatie dat ik weet.
Kun jij hier nog eens op terug komen @Daveth ? Bestaan er / bestaat er een kans dat er wel een SIM slot in een s-Line zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Luc Beek schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Kun jij hier nog eens op terug komen @Daveth ? Bestaan er / bestaat er een kans dat er wel een SIM slot in een s-Line zit?
Dan haal je de kap er af (is nog geen 5 minuten werk) en kijk je of er 1 in zit, ik zou het niet kunnen zeggen zo.
En ja het is mogelijk dat er wel 1 in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sturmenstrudel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-05 16:24
Dag,

Vandaag heb ik ook geactiveerd de "solar charging" op mijn nieuwe Alfen Eve pro single (3 fasig). Het kwam met firmware 6.1, en na update naar 6.3 ik had de optie in de load balancing menu.
De laadpal krijgt P1 signaal van de digitale meter (via splitter).
Het werkt prima (in 1 fase, let's see met nieuwe firmwares...).
Ik vind het een beetje "over-reacting" op snel verandering van zonne vermogen (volkjes), zoals jullie op de picture mogen zien.

Groetjes,
Guido

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2LTiuK_k-XAUf0wSs6zY24XaDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8301gTZDPmSdPmq6MwGSM1Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-07 18:08
sturmenstrudel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:29:
Ik vind het een beetje "over-reacting" op snel verandering van zonne vermogen (volkjes), zoals jullie op de picture mogen zien.
[Afbeelding]
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is wel een "dingetje". Helaas kan je alleen meten hoe het was en niet hoe het gaat worden 😂
Je moet een gemiddelde over een periode uitrekenen. De periode mag niet te kort en niet te lang zijn. Daarnaast heb je alleen controle over het maximum wat de lader aan de auto beschikbaar stelt. De auto heeft ook zijn eigen logica en beslist zelf of er meer afgenomen moet worden adhv wat de paal aangeeft. Daar gaat ook tijd overheen.
Overigens, wanneer je te snel wisselt van niets beschikbaar stellen naar beschikbaar stellen (en omgekeerd) gaat, dan loop je het risico dat de auto het laadpunt niet vertrouwd en denkt dat er iets mee is.
Mijn ervaring is dat je het gemiddelde van een paar minuten moet nemen en dan kan je redelijk sturen. Wanneer je stopt met stroom beschikbaar stellen, moet je sowieso even wachten (ongeacht wat je productie is) voordat je weer stroom beschikbaar stelt.. dit ivm storingen. Kan natuurlijk merk auto afhankelijk zijn hoe daar op gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Kleine update op mijn solar optie testgebruik:

Na uitschakelen van het hele solar gebeuren wilde de eve alleen nog op 1 fase laden. Pas na een reboot ging hij weer over op 3 fasen.

Wellicht zit de optie ‘1 en 3 fasig laden toestaan’ nog iets in de weg?

Nog een andere vraag: weer iemand hoe je kunt instellen dat als je een laadsessie eindigt met een tag hij de kabel aan de auto kant unlocked? Nu moet ik dat ook expliciet bij de auto doen. Of zou dat een auto instelling kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvleest
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 09:16
Luc Beek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:42:

Na uitschakelen van het hele solar gebeuren wilde de eve alleen nog op 1 fase laden. Pas na een reboot ging hij weer over op 3 fasen.
Dat klopt en is bevestigd door Alfen: een reboot is nodig na uitschakeling van solar charging om weer 3-fasen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 15:15

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik gebruik inmiddels de solar optie ook maar ik vond de Green-optie met 100% toch inderdaad iets te veel gewiebel. Ook al was het een zonnige dag, ik vond dat het laden vrij vaak aan/uit flipperde. Ik hoor dan de auto (Ioniq 5) stoppen/starten met laden vanwege de actieve koeling. Dit terwijl de opgewekte stroom volgens mij gemiddeld genomen wel boven het 1400W minimum bleef. Het zijn dan korte onderbrekingen vanwege bijvoorbeeld een wolk of een apparaat in huis dat even wat verbruikt.

Inmiddels heb ik de paal ingesteld op Comfort met als minimumvermogen 1400W, waardoor hij altijd met dat wattage of méér zou moeten laden. Dat werkt heel aardig en terwijl er steeds méér zonnestroom beschikbaar komt schaalt de paal keurig mee omhoog. In DSMR Reader zag ik steeds hooguit 20W terugleveren of afnemen tijdens het laden. Leuk om te zien :)

Maar hij doet wel iets geks zodra de piek op de dag weer voorbij is en het PV vermogen daalt. Initieel daalt het laadvermogen weer keurig mee echter na een tijdje stopt het vermogen met dalen en stijgt het juist weer? :? Ik had het minimum op 1400W staan maar vanaf 2000W PV vermogen en lager daalde het laadvermogen niet meer. Sterker nog, na een tijdje begon hij zelfs in grote stappen weer op te schalen. Eerst naar ruim 4000W en later zelfs naar 6000W. Dit gaat dan niet geleidelijk maar echt met stappen van grofweg 2000W. Uiteraard waren er geen andere grootverbruikers actief.

Grafiekje van PVOutput:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9imamUfzfIk7LS4rpfKuD1OteK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAuqenIy6bYisa1tpoatLSlz.png?f=user_large
Groene lijn is PV vermogen, rode lijn is consumptie, oranje is temperatuur, paars is voltage. Piek van de groene curve is ~3200W, de piek van de rode curve ~6500W.

Eerste pijltje is de start van het laadsessie. Twee andere pijltjes zijn wanneer hij begint af te wijken. Vanaf de rechterpijl gaat het laadvermogen alleen nog omhoog terwijl het PV vermogen blijft dalen.

Heeft iemand anders dit ook gezien? :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42
Sinds vandaag een Alfen Single S-line geinstalleerd, op een 3x25A aansluiting zodat ik met 11kW kan gaan laden. Aleen mijn huidige auto kan maximaal 1 fase laden. En ik heb ook zonnepanelen met een 1 fase omvormer.
Nu is alles zo aangesloten dat de zonnepanelen op fase 3 zitten. Als ik nu mijn auto aansluit gaat deze op fase 1 laden. Liefste zou ik de Alfen op fase 3 laten laden (bij 1 fase laden), is dit in de ACE tool in te stellen, zonder dat ik de fases anders moet gaan aansluiten. In de ACE tool zie ik de optie om 1 fase laden toe te staan, en de optie om "Phase rotation" in te stellen. Krijg alleen niet het gewenste resultaat.

Iemand een tip, of ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-07 20:52
Daveth schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Niet alle providers ondersteunen dat je hun Backoffice kan bereiken via een thuis netwerk en zij verplichten de gebruikers het via een SIM kaart connectie te doen, met andere woorden ga er niet van uit dat je zonder SIM kaart kan, vraag dit eerst na.
E-flux werkt prima zonder sim.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renes91
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
Daveth schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Ik heb je zojuist een PM gestuurd.
Hi Daveth!

Zou je mij misschien kunnen laten weten wat de mogelijke fix is voor de NFC time out? Ik krijg deze melding namelijk ook sinds 2 dagen en reboots/updates verhelpen het niet.

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
renes91 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:25:
[...]

Hi Daveth!

Zou je mij misschien kunnen laten weten wat de mogelijke fix is voor de NFC time out? Ik krijg deze melding namelijk ook sinds 2 dagen en reboots/updates verhelpen het niet.

Thanks alvast!
Herstart je lader en stuur mij daarna je log van een dag via PM, kan ik kijken wat er aan de hand is en of er iets aan te doen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-07 13:21
kvandt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:46:
Sinds vandaag een Alfen Single S-line geinstalleerd, op een 3x25A aansluiting zodat ik met 11kW kan gaan laden. Aleen mijn huidige auto kan maximaal 1 fase laden. En ik heb ook zonnepanelen met een 1 fase omvormer.
Nu is alles zo aangesloten dat de zonnepanelen op fase 3 zitten. Als ik nu mijn auto aansluit gaat deze op fase 1 laden. Liefste zou ik de Alfen op fase 3 laten laden (bij 1 fase laden), is dit in de ACE tool in te stellen, zonder dat ik de fases anders moet gaan aansluiten. In de ACE tool zie ik de optie om 1 fase laden toe te staan, en de optie om "Phase rotation" in te stellen. Krijg alleen niet het gewenste resultaat.

Iemand een tip, of ervaring?
Dit kan helaas niet softwarematig. De phase rotation instelling is enkel bedoeld voor optimalisatie in een Smart Charging Network. Als een driefasig laadpunt van ons enkelfasig gaat laden is dit op de eerste fase (L1) zoals aangesloten op het aansluitpunt van het laadpunt. Je kan dus inderdaad faserotatie toepassen tussen meterkast en laadpunt door de L3 van de elektrische installatie op de L1 van het laadpunt te koppelen en dan zal er op dezelfde fase verbruikt worden als de fase waar de omvormer op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergeklapwijk
Cloud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:40:
Ik gebruik inmiddels de solar optie ook maar ik vond de Green-optie met 100% toch inderdaad iets te veel gewiebel. Ook al was het een zonnige dag, ik vond dat het laden vrij vaak aan/uit flipperde. Ik hoor dan de auto (Ioniq 5) stoppen/starten met laden vanwege de actieve koeling. Dit terwijl de opgewekte stroom volgens mij gemiddeld genomen wel boven het 1400W minimum bleef. Het zijn dan korte onderbrekingen vanwege bijvoorbeeld een wolk of een apparaat in huis dat even wat verbruikt.

Inmiddels heb ik de paal ingesteld op Comfort met als minimumvermogen 1400W, waardoor hij altijd met dat wattage of méér zou moeten laden. Dat werkt heel aardig en terwijl er steeds méér zonnestroom beschikbaar komt schaalt de paal keurig mee omhoog. In DSMR Reader zag ik steeds hooguit 20W terugleveren of afnemen tijdens het laden. Leuk om te zien :)

Maar hij doet wel iets geks zodra de piek op de dag weer voorbij is en het PV vermogen daalt. Initieel daalt het laadvermogen weer keurig mee echter na een tijdje stopt het vermogen met dalen en stijgt het juist weer? :? Ik had het minimum op 1400W staan maar vanaf 2000W PV vermogen en lager daalde het laadvermogen niet meer. Sterker nog, na een tijdje begon hij zelfs in grote stappen weer op te schalen. Eerst naar ruim 4000W en later zelfs naar 6000W. Dit gaat dan niet geleidelijk maar echt met stappen van grofweg 2000W. Uiteraard waren er geen andere grootverbruikers actief.

Grafiekje van PVOutput:
[Afbeelding]
Groene lijn is PV vermogen, rode lijn is consumptie, oranje is temperatuur, paars is voltage. Piek van de groene curve is ~3200W, de piek van de rode curve ~6500W.

Eerste pijltje is de start van het laadsessie. Twee andere pijltjes zijn wanneer hij begint af te wijken. Vanaf de rechterpijl gaat het laadvermogen alleen nog omhoog terwijl het PV vermogen blijft dalen.

Heeft iemand anders dit ook gezien? :)
Zou jij mij een logbestand kunnen sturen hiervan (in DM)?
Dan kan ik dit delen met het team :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25
@sergeklapwijk @kvandt Voor de duidelijkheid: De zonnepanelen en EV lader op dezelfde fase heeft als enig doel dat je eigen grafiekjes in de logging op 0 uitkomen.

De slimme meter rapporteert geen faseverbruik naar de netbeheerder, alleen verbruik en teruglevering totalen. Dus financieel of "salderingsgewijs" heeft deze wijziging verder geen enkel nut. Ik zou me de moeite niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

sergeklapwijk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Zou jij mij een logbestand kunnen sturen hiervan (in DM)?
Dan kan ik dit delen met het team :)
Toevallig doe ik vandaag weer een poging :) Ik besefte me dat ik na het inschakelen van solar charging de paal nog niet gereboot had. Geen idee of het nodig is maar ik dacht misschien helpt dat.

Als de sessie er vandaag op zit zal ik de logs exporteren en naar je sturen (y)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sergeklapwijk
FrenzyFreak schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:00:
@sergeklapwijk @kvandt Voor de duidelijkheid: De zonnepanelen en EV lader op dezelfde fase heeft als enig doel dat je eigen grafiekjes in de logging op 0 uitkomen.

De slimme meter rapporteert geen faseverbruik naar de netbeheerder, alleen verbruik en teruglevering totalen. Dus financieel of "salderingsgewijs" heeft deze wijziging verder geen enkel nut. Ik zou me de moeite niet doen.
Vanuit financieel perspectief heb je gelijk, echter bestaat er ook zoiets als onbalans tussen fasen die je zou willen beperken.
In Nederland nog niet zo'n onderwerp, maar bij onze oosterburen kennen zij dit als Schieflast.
Zeker met enkelfasige omvormer en enkelfasige lader in een driefasig systeem kan dit problemen opleveren op termijn.
Daarom altijd het advies om driefasige systemen te gebruiken in driefasige installaties..maar ja..dat is wel een stukje duurder.
Als alternatief kan je dan in elk geval zorgen dat opwek en verbruik van solar charging op dezelfde fase gebeurt bij enkelfasig laden als je een enkelfasige omvormer hebt in een driefasige installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door sergeklapwijk op 15-06-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Interessant. Ik zal het eens in de gaten houden wanneer ik nog eens een hele dag op zon ga laden.

Mijn zonnepanelen vielen uit toen ze op fase 1 zaten (zonder EV). Daardoor 3 fase aangevraagd en de zonnepanelen naar de laagste fase (3) verhuisd.

Daarna kwam de EV. De Alfen laadt bij mij ook via fase 1 (bij enkelfase laden), maar gezien die normaal het hoogste piekt in de straat vermoed ik dat de auto niet zo'n probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 09:07
Zit er standaard een backoffice op z'n Alfen S-line zodat ik mijn laadsessies uit kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:57:
Zit er standaard een backoffice op z'n Alfen S-line zodat ik mijn laadsessies uit kan lezen?
standaard? nee je zult zelf ergens een abonnement moeten afsluiten lijkt me.
uitlezen kan natuurlijk ook gewoon lokaal via utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:57:
Bij mij zat een SIM-kaart van e-flux bijgeleverd, wel zonder abonnement. Maar wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer dat ik bij elkaar op kan tellen hoeveel kwh ik in totaal geladen heb om dit aan de belastingdienst door te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:09
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:58:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer dat ik bij elkaar op kan tellen hoeveel kwh ik in totaal geladen heb om dit aan de belastingdienst door te kunnen geven.
Hoezo moet je het aantal KWh doorgeven aan de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
marciej123 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Hoezo moet je het aantal KWh doorgeven aan de belastingdienst?
Voor de boekhouding. Ik heb een eigen bedrijf en ik laad mijn zakelijke auto prive. Ze willen dan weten hoeveel khw ik per jaar prive zakelijk "inbreng'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:09
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Voor de boekhouding. Ik heb een eigen bedrijf en ik laad mijn zakelijke auto prive. Ze willen dan weten hoeveel khw ik per jaar prive zakelijk "inbreng'.
Ah vandaar, dan moet je volgens mij gewoon via de ACE service installer kijken naar het aantal KWh's die je geladen hebt, en dan na een periode het verschil uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-07 00:59
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Ik importeer lokaal alle data van mijn alfen Eve Pro in Home-assistant.
In Home-assistant kan je ook met dagelijkse, Wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse totaaltellers werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paF1KdhjuXUKfdbvHqD1jHmZV7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORZJFYt55EBhH9MUT9wXoeMo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

braxx1980 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Ik importeer lokaal alle data van mijn alfen Eve Pro in Home-assistant.
In Home-assistant kan je ook met dagelijkse, Wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse totaaltellers werken.

[Afbeelding]
Cool! Hoe importeer je die gegevens in Home Assistant? Ik wil dat graag ook doen maar nergens kunnen vinden precies hoe :) Enkel dat je ook lokaal een soort backoffice kunt hosten waar je dan de paal tegen kunt laten praten. Maar daar heb ik denk ik niets aan, want mijn paal heeft al een backoffice (e-flux).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
Cloud schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Cool! Hoe importeer je die gegevens in Home Assistant? Ik wil dat graag ook doen maar nergens kunnen vinden precies hoe :) Enkel dat je ook lokaal een soort backoffice kunt hosten waar je dan de paal tegen kunt laten praten. Maar daar heb ik denk ik niets aan, want mijn paal heeft al een backoffice (e-flux).
Je hebt een aantal manieren...
*Via modbus (ging bij mij niet omdat mijn EMS verbindt via modbus)
https://community.home-as...-interface-via-tcp-modbus

*Via integratie (veel last van reboots en wat bugs)
https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

*Via MQTT progje op mijn raspberry
https://github.com/jkcod/alfen2mqtt
Deze gebruik ik... is gebaseerd op bovenstaande integratie, maar werkt beter.
Slecht 1 reboot per dag, maar is reeds doorgegeven aan contactpersoon hier van alfen... volgende fw-update zou het goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Geen backoffice maar je kan wel via de ACE installer altijd je transacties uitlezen en dan heb je dat ook zonder dat je kosten aan een backoffice kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

braxx1980 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:52:
[...]

*Via MQTT progje op mijn raspberry
https://github.com/jkcod/alfen2mqtt
Deze gebruik ik... is gebaseerd op bovenstaande integratie, maar werkt beter.
Slecht 1 reboot per dag, maar is reeds doorgegeven aan contactpersoon hier van alfen... volgende fw-update zou het goed moeten komen.
Thanks, ik zal die MQTT manier ook eens proberen (y) Mijn paal doet de load balancing op dit moment via de P1, dus die modbus manier is dan misschien iets voor de toekomst. Die had ik al wel gevonden maar ik zag dat vooral een manier om de paal zelf aan te sturen in plaats van data uit te lezen. Dat kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
sergeklapwijk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:53:
[...]

Dit kan helaas niet softwarematig. De phase rotation instelling is enkel bedoeld voor optimalisatie in een Smart Charging Network. Als een driefasig laadpunt van ons enkelfasig gaat laden is dit op de eerste fase (L1) zoals aangesloten op het aansluitpunt van het laadpunt. Je kan dus inderdaad faserotatie toepassen tussen meterkast en laadpunt door de L3 van de elektrische installatie op de L1 van het laadpunt te koppelen en dan zal er op dezelfde fase verbruikt worden als de fase waar de omvormer op levert.
Dank Serge! Een ander "probleem" dat ik heb is dat mijn charge point (s-line single) 3x25 is (11kW). Aangezien mijn auto 1 fase is kan ik maar max 3.7kW laden. Ik had gehoopt/verwacht dat ik de stroom bij 1 fase instelling wel naar 20A zou kunnen zetten (achter een 20A aardlekautomaat), zodat ik iets sneller kan laden (4.6kW, nog steeds onder de 11kW). Alleen kan ik in ACE de stroom niet hoger dan 16A zetten, want ik krijg de melding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWs5APLZsjc6w33U3WOaFxpXWic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wYEDxq6VqfD2w07I8OlOAtVO.png?f=user_large

Dit suggereert dat de 19A technisch wel kan, maar softwarematig gelimiteerd is (bij instellen 19A krijg ik melding dat de licentie beperkt is tot 16A). Weet jij hoe dit werkt? Ik kan geen upgrades vinden (los van wat deze kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
marciej123 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Ah vandaar, dan moet je volgens mij gewoon via de ACE service installer kijken naar het aantal KWh's die je geladen hebt, en dan na een periode het verschil uitrekenen.
Helaas kan ik die niet installeren want ik heb geen Windows machine hier thuis.... Alleen een Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 12:55
kvandt schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Dank Serge! Een ander "probleem" dat ik heb is dat mijn charge point (s-line single) 3x25 is (11kW). Aangezien mijn auto 1 fase is kan ik maar max 3.7kW laden. Ik had gehoopt/verwacht dat ik de stroom bij 1 fase instelling wel naar 20A zou kunnen zetten (achter een 20A aardlekautomaat), zodat ik iets sneller kan laden (4.6kW, nog steeds onder de 11kW). Alleen kan ik in ACE de stroom niet hoger dan 16A zetten, want ik krijg de melding: [Afbeelding]

Dit suggereert dat de 19A technisch wel kan, maar softwarematig gelimiteerd is (bij instellen 19A krijg ik melding dat de licentie beperkt is tot 16A). Weet jij hoe dit werkt? Ik kan geen upgrades vinden (los van wat deze kosten)
3x16A is 11kw, niet 3x25A. Als je dus een 3 fase 11kw lader hebt dan gaat dat tot 16A per fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Sunri5e schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Helaas kan ik die niet installeren want ik heb geen Windows machine hier thuis.... Alleen een Apple.
Je zou de transacties normaal ook via de MyEve app kunnen bekijken, dacht ik... Maar momenteel met firmware 6.3 laadt het overzicht niet bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sergeklapwijk
kvandt schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Dank Serge! Een ander "probleem" dat ik heb is dat mijn charge point (s-line single) 3x25 is (11kW). Aangezien mijn auto 1 fase is kan ik maar max 3.7kW laden. Ik had gehoopt/verwacht dat ik de stroom bij 1 fase instelling wel naar 20A zou kunnen zetten (achter een 20A aardlekautomaat), zodat ik iets sneller kan laden (4.6kW, nog steeds onder de 11kW). Alleen kan ik in ACE de stroom niet hoger dan 16A zetten, want ik krijg de melding: [Afbeelding]

Op de 3-fase S-line is de 32A power upgrade licentie niet beschikbaar, daarmee is het niet mogelijk om de stroom per connector/socket hoger in te stellen dan 16A. Daarom is het schakelen tussen 1-fasig en 3-fasig laden zo relevant voor dit product, omdat je dus bij een overschot boven de 3,7kW zou moeten overschakelen naar 3-fasig laden. Het minimum vermogen dat een laadpunt 3-fasig mag laden is 4,1kW, dus daar zit nog een extra uitdaging. Wij willen voorkomen dat een laadpunt te veel tussen 1-fasig en 3-fasig gaat schakelen bij wisselende opwek (met bewolking of tijdelijk schaduw op jouw PV-systeem bijvoorbeeld).

Daarnaast moet je met de aardlek een bepaalde selectiviteit houden, daarom is het niet de bedoeling om een station max current (de maximale stroom dat het laadpunt mag vragen van de installatie) van 20A in te stellen als je een 20A aardlek hebt, die moet lager zijn met een bepaalde marge.

Het verschil tussen de station max current en de max current is dat dit betrekking heeft op een connector/socket t.o.v. van het laadpunt/station als geheel. Bij een Eve Single zit daar niet zoveel tussen (want maar 1 socket), maar bij een Eve Double of Twin (met 2 sockets) wel degelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door sergeklapwijk op 16-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
Wederom dank voor de heldere uitleg. Ik ga mijn auto voorlopig nog niet inruilen voor een 3 fase versie en ga ook niet mijn laadpaal wisselen. Ik kan dus nu niet sneller dan 16A op 1 fase. Helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeyuentuen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 12:29
sergeklapwijk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Op de 3-fase S-line is de 32A power upgrade licentie niet beschikbaar, daarmee is het niet mogelijk om de stroom per connector/socket hoger in te stellen dan 16A. Daarom is het schakelen tussen 1-fasig en 3-fasig laden zo relevant voor dit product, omdat je dus bij een overschot boven de 3,7kW zou moeten overschakelen naar 3-fasig laden. Het minimum vermogen dat een laadpunt 3-fasig mag laden is 4,1kW, dus daar zit nog een extra uitdaging. Wij willen voorkomen dat een laadpunt te veel tussen 1-fasig en 3-fasig gaat schakelen bij wisselende opwek (met bewolking of tijdelijk schaduw op jouw PV-systeem bijvoorbeeld).

Daarnaast moet je met de aardlek een bepaalde selectiviteit houden, daarom is het niet de bedoeling om een station max current (de maximale stroom dat het laadpunt mag vragen van de installatie) van 20A in te stellen als je een 20A aardlek hebt, die moet lager zijn met een bepaalde marge.

Het verschil tussen de station max current en de max current is dat dit betrekking heeft op een connector/socket t.o.v. van het laadpunt/station als geheel. Bij een Eve Single zit daar niet zoveel tussen (want maar 1 socket), maar bij een Eve Double of Twin (met 2 sockets) wel degelijk..
ik zit in dezelfde probleem. in de laadpaal heb ik ingesteld als 1 fase en enkel op zonnenergie. maar op een gegeven moment switch die toch naar 3 fase. contact opgenomen met alfen. ze zeggen dat ik naar de installateur moet gaan. bij de installateur (pluginvest) heb ik een mail gestuurd vorige week en gisteren. maar tot op heden nog geen antwoord/oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:40
vandaag nog eens de MyEve op Android bekeken (V1.18.14 van begin juni), blijkbaar moet er niet meer eerst via Alfen online ingelogged worden (en daarna op het station) - dat is fijn), maar helaas constante connectiviteitsproblemen (failed to connect / data could not be fetched / another device is connected), dus geen transacties of logs te raadplegen of zelfs een reboot lukt niet meer ... lijkt me met de V6.xxx-versies alleen maar erger te worden. De Alfen service tool daarentegen werkt probleemloos ...

Kwam wel deze nieuwe opties tegen (zie bijlage), geen idee wat dit brengt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EezW9fqJ_JNQQKGyBGssbpXm1OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnWiTuE2hBbSKH4OQRZXrCIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHgtFtNUEI3tNdpwhH2_YDRb4NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzNhjU6pDjOvgiI4lNAxOJCT.jpg?f=fotoalbum_large

Nog iemand gelijkaardige ervaring met MyEve op Android ?

gg, Marcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Marcher schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Nog iemand gelijkaardige ervaring met MyEve op Android ?
Nee ik herken dat eigenlijk helemaal niet. De app werkt bij mij prima en de laadpaal heeft ook firmware 6.3xx. Wel vind ik soms het statusicoontje bij de paal wat verwarrend. Deze staat heel vaak op oranje waardoor ik het idee krijg dat er iets mis is, maar alles lijkt dan wel gewoon te werken?

Ander klein puntje dat ik heb is dat ik vrijwel elke keer dat ik de app opstart, de algemene voorwaarden opnieuw moet accepteren. Typisch zoiets wat je enkel bij de eerste keer zou moeten doen. Misschien is het opzettelijk maar tekstueel lijkt het alsof je dat scherm maar één keer zou moeten krijgen :) Nu zijn ze snel geaccepteerd, ik ben al gewend aan de 'dubbeltap' maar het blijft beetje gek.

Verder kan ik de paal prima met de app beheren. Ik gebruik het regelmatig om de solar charging mode te configureren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rtuuS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 23:04
Zojuist dacht ik 'even' mijn Alfen Eve Pro te updaten naar 6.3.0, aangezien ik benieuwd was naar de geintegreerde solar charging functie.

Echter sindsdien wil de paal niet meer beginnen met laden. Op het scherm staat na aanbieden van de pas enkel 'wacht op vermogen'.
Voor de update maakte ik ook probleemloos gebruik van EVCC met de paal op EMS i.p.v. DSMR. Het lijkt net alsof er een modbus register niet bijwerkt, aangezien ik in de logging het volgende zie: 'Socket #1: maximum current(0,00) < minimum current (6,00)'. Dit terwijl EVCC gewoon weer draait en geen foutmeldingen op de communicatie met paal geeft.

Het terugzetten naar DSMR om de paal zelf het vermogen te laten bepalen werkt ook niet en geeft dezelfde melding op het scherm.. Een downgrade naar 6.1.0 (waar ik tevens vandaan kwam) maakt ook geen verschil.

Het enige dat ik naar mijn idee nog niet heb geprobeerd is een factory reset. Aangezien ik niet weet of dan de huidige backoffice instellingen behouden blijven?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Op kunnen laden is toch best wel essentieel. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvleest
M0rtuuS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:36:
Zojuist dacht ik 'even' mijn Alfen Eve Pro te updaten naar 6.3.0, aangezien ik benieuwd was naar de geintegreerde solar charging functie.

Echter sindsdien wil de paal niet meer beginnen met laden. Op het scherm staat na aanbieden van de pas enkel 'wacht op vermogen'.
Voor de update maakte ik ook probleemloos gebruik van EVCC met de paal op EMS i.p.v. DSMR. Het lijkt net alsof er een modbus register niet bijwerkt, aangezien ik in de logging het volgende zie: 'Socket #1: maximum current(0,00) < minimum current (6,00)'. Dit terwijl EVCC gewoon weer draait en geen foutmeldingen op de communicatie met paal geeft.

Het terugzetten naar DSMR om de paal zelf het vermogen te laten bepalen werkt ook niet en geeft dezelfde melding op het scherm.. Een downgrade naar 6.1.0 (waar ik tevens vandaan kwam) maakt ook geen verschil.

Het enige dat ik naar mijn idee nog niet heb geprobeerd is een factory reset. Aangezien ik niet weet of dan de huidige backoffice instellingen behouden blijven?

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Op kunnen laden is toch best wel essentieel. :'(
Solar Charging op disabled zetten, daarna een reboot van de lader.
Waarschijnlijk staat Solar Charing op 'green' en is er onvoldoende vermogen over om het laden te starten. De ondergrens is 6A ofwel 1,4kW, pas als er 1,4kW of meer aan overschot in je huis is zal er geladen worden. Tot die tijd zie je "Wachten op vermogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
Cloud schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Nee ik herken dat eigenlijk helemaal niet. De app werkt bij mij prima en de laadpaal heeft ook firmware 6.3xx. Wel vind ik soms het statusicoontje bij de paal wat verwarrend. Deze staat heel vaak op oranje waardoor ik het idee krijg dat er iets mis is, maar alles lijkt dan wel gewoon te werken?

Ander klein puntje dat ik heb is dat ik vrijwel elke keer dat ik de app opstart, de algemene voorwaarden opnieuw moet accepteren. Typisch zoiets wat je enkel bij de eerste keer zou moeten doen. Misschien is het opzettelijk maar tekstueel lijkt het alsof je dat scherm maar één keer zou moeten krijgen :) Nu zijn ze snel geaccepteerd, ik ben al gewend aan de 'dubbeltap' maar het blijft beetje gek.

Verder kan ik de paal prima met de app beheren. Ik gebruik het regelmatig om de solar charging mode te configureren :)
gisteren even op iPhone van dochterlief MyEve geinstalleerd, kon de transacties probleemloos laden en ook en reboot doen. Blijf dus een vermoeden hebben dat de laatste Android MyEve de boosdoener is. Ondertussen ook nog de router herstart voor de zekerheid ...

Via de ServiceInstaller dit in the log tegekomen, dit is van tijdens het gebruik van de MyEve op Android.
Trouwens, probleem zowel op mijn s22 alsook op de S7+ Tab ...

Enig idee waar dit op duidt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLrvQqFEMS4KgXNuxG3czftQMtc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OrHHRrO5F0rlnE8Y6373wvzm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Marcher schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Enig idee waar dit op duidt ?

[Afbeelding]
Falende TLS handshakes is wel raar maar lijkt mij wel iets wat het zou kunnen verklaren. Is de ingestelde tijd op je laadpaal ook accuraat? Ik weet dat applicaties soms moeite kunnen hebben met https-connecties als één van de twee kanten een onjuiste tijd heeft. Aangezien het vanaf twee verschillende android devices misgaat, zou je dan denken dat het aan de kant van de paal ligt.

Afgezien daarvan zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rtuuS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 23:04
pvleest schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:22:
[...]

Solar Charging op disabled zetten, daarna een reboot van de lader.
Waarschijnlijk staat Solar Charing op 'green' en is er onvoldoende vermogen over om het laden te starten. De ondergrens is 6A ofwel 1,4kW, pas als er 1,4kW of meer aan overschot in je huis is zal er geladen worden. Tot die tijd zie je "Wachten op vermogen".
De paal is nu dus weer terug op 6.1.0. Oftewel solar charging zou geen invloed mogen hebben. Dit omdat die functie pas werkt vanaf 6.3.0.

Ik zou graag even 'opnieuw' beginnen door een factory reset te doen. Maar weet iemand of de backoffice instellingen dan wel behouden blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvleest
M0rtuuS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:30:
[...]

De paal is nu dus weer terug op 6.1.0. Oftewel solar charging zou geen invloed mogen hebben. Dit omdat die functie pas werkt vanaf 6.3.0.
Dan zou je dus ook niet (meer) de melding "wacht op vermogen" moeten hebben. Sorry maar je vraag is erg onduidelijk.
Mbt de factory reset kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcher
Cloud schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Falende TLS handshakes is wel raar maar lijkt mij wel iets wat het zou kunnen verklaren. Is de ingestelde tijd op je laadpaal ook accuraat? Ik weet dat applicaties soms moeite kunnen hebben met https-connecties als één van de twee kanten een onjuiste tijd heeft. Aangezien het vanaf twee verschillende android devices misgaat, zou je dan denken dat het aan de kant van de paal ligt.

Afgezien daarvan zou ik het niet weten.
Daarnet een oudere MyEve voor Android geinstalleerd (V1.17.11), en ja hoor ... geen probleem! Log bekijken, reboot ... alles werkt zoals voorheen.... Dan laten updaten naar de laatste edities, en direct foute boel ...

Denk dus niet dat het aan mijn configuratie/netwerk ligt ... Hopelijk snel een nieuwe MyEve versie die dit rechtzet ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybnGI-GwKOKyWaIqMy1WqzkrEQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SGh8LrqZrTG1KSfPvQsANUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Marcher schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Daarnet een oudere MyEve voor Android geinstalleerd (V1.17.11), en ja hoor ... geen probleem! Log bekijken, reboot ... alles werkt zoals voorheen.... Dan laten updaten naar de laatste edities, en direct foute boel ...

Denk dus niet dat het aan mijn configuratie/netwerk ligt ... Hopelijk snel een nieuwe MyEve versie die dit rechtzet ...

[Afbeelding]
Ik heb dit probleem nu ook. Denk dat ik een update gehad heb, want ik kan de paal ook niet echt meer aansturen via MyEve. Paal wordt wel gevonden maar configureren lijkt niet meer te werken.

Ik gebruikte het om solar charging aan te passen/boosten maar dat wil nu dus niet meer. Lijkt wel echt aan de app te liggen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Ik weet niet of het een bug is in de firmware ofniet, maar bij de laatste firmware, gaat die automatisch switchen van 1 fase naar 3 fase door een reboot, als men voor het reboot aan het laden is (bv op 1 fase) en bij een reboot gaat die dan naar een 3 fase, om deze terug naar 1 fase te krijgen, moet men die uitpluggen en terug inpluggen. Probleem hier bij mij hier, ik gebruik 100% solar. Mijn zonnepaneel kan max 3,3WP, dus als die op 3 fase aan het laden ben, gaat de load balancer zien dat ik niet 100% op zonne energie zit, dus valt die uit en na x aantal seconden. Daarna probeer die nog een keer op 3 fase laden (omdat ik meer dan 1400w beschikbaar heb om te starten). Zo zie je op het grafiek dat er up en downs zijn.

Contact opgenomen met pluginvest, maar krijg hier een nutteloze antwoord. Zelf kan ik geen ticket openen bij alfen omdat ik niet de "eigenaar" ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrbsPPh-K9ZlOF4Z1G4_N6EiaY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRMKg7reL6AiRgyeEE2O0yIA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bcB11iJ0zFQeQEMPPyu2TMFTuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H9dtiDNaP02tbWB8V3zjCmWu.png?f=fotoalbum_large

effe kleine update. Je kan hieronder duidelijk via de tijdstip zien wanneer die van 1 fase naar 3 fase gaat
om 14:39 zie je dat die gereboot is
en op grafiek om 14:43 zie je dat die de min van 3 fase aan het laden is, dus 6A op 3 fase is ongeveer 4kw
rond 14:55 zag ik het, heb de kabel uitgetrokken en terug ingestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyZnmncPJ-2uUKE8JMTQsvPR8O4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9NYPU1Byvwx3Zaxxgf6wV2UJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfFX98i54Y_vygj034WJFXAbO6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8j7F3vUlB2lydY61JtwzZ4b.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door leeyuentuen op 25-06-2023 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leeyuentuen
ik heb een aanpassing gedaan voor de HA plugin: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

nu ga ik eens tracken voor welke reden die alfen wallbox reboot. De huidige reden is
"watchdog reset"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYYAzgAJYJpJ-igFEM2DWiq4--I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TRHMLvH876Db0N8mhjhSjiwq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Laatst online: 05-07 17:41
Hallo iedereen,

Heb even vraagje over even setting in de MyEve app -> geavanceerd -> Slim laden -> DSMR4.x/SMR5.0 (P1).
Wanneer men deze optie kiest dan krijgt men daar een interface selectie box met een aantal opties:
  • Serial
  • Telnet
  • HomeWizard
Wat is het verschil tussen deze opties? Waarvoor dien de HomeWizard optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_70AToVSRWwy5pnhiAOtrdoG80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Obk3Cq7s8OsIh1T3zmDcT9aM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Petepall schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:49:
Hallo iedereen,

Heb even vraagje over even setting in de MyEve app -> geavanceerd -> Slim laden -> DSMR4.x/SMR5.0 (P1).
Wanneer men deze optie kiest dan krijgt men daar een interface selectie box met een aantal opties:
  • Serial
  • Telnet
  • HomeWizard
Wat is het verschil tussen deze opties? Waarvoor dien de HomeWizard optie?

[Afbeelding]
is dat niet om te connecteren met de P1 meter van homewizard?
je moet dan de IP adress opgeven van je p1 meter dat via wifi is geconnecteerd?

Ben zelf niet zeker, maar als men op de digitale meter een P1 meter heeft van homewizard, dan zou men in theorie een p1 active splitter komen om die signaal van die P1 meter te splitsen.
Mogelijk is het via die Homewizard de optie om niet die p1 active splitter te gebruiken maar via IP naar die P1 meter de data uit te lezen.

Heeft van elk zijn voordeel:
P1 active splitter: stabiel omdat men via kabel rechtsreeks aansluit op de slimme meter
P1 meter: goedkoper omdat men geen active splitter moet kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door leeyuentuen op 25-06-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
leeyuentuen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:45:
[...]

P1 active splitter: stabiel omdat men via kabel rechtsreeks aansluit op de slimme meter
Ik heb dus een homeWizard maar ook de HomeWizard P1 splitter waarop de Alfen verbonden is.
Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon de seriele connectie blijven gebruiken.

Ga dat eens verder bekijken.
Alvast bedankt voor de info.

Peter

[ Voor 25% gewijzigd door Petepall op 25-06-2023 20:41 . Reden: onvolledig bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
ik heb het over deze HomeWizard P1 meter: https://www.homewizard.com/nl-be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
leeyuentuen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:45:
[...]

is dat niet om te connecteren met de P1 meter van homewizard?
je moet dan de IP adress opgeven van je p1 meter dat via wifi is geconnecteerd?

Ben zelf niet zeker, maar als men op de digitale meter een P1 meter heeft van homewizard, dan zou men in theorie een p1 active splitter komen om die signaal van die P1 meter te splitsen.
Mogelijk is het via die Homewizard de optie om niet die p1 active splitter te gebruiken maar via IP naar die P1 meter de data uit te lezen.

Ik heb al een paar keer aangegeven dat ze een HomeWizard koppeling voor de Active loadbalancing moeten maken maar nooit geweten dat ze dit ook echt gedaan hebben.
Ik hoop wel dat deze koppeling met mDNS (zeroconf) werkt en niet met een IPadres, in de HomeWizard kan je geen vast IPadres zetten, deze word telkens opnieuw toegewezen wanneer je modem/router herstart.
Vast zetten kan vaak wel maar dan moet je meer dan gemiddeld netwerk kennis hebben, ik verwacht dat 99% van de gebruikers dat niet heeft.
Met mDNS kan je het serie nummer van je HomeWizard p1 meter invoeren en via dat word dan telkens de huidige IPadres opgevraagd.
Laten we hopen dat ze er bij Alfen goed over nagedacht hebben.

Het voordeel is hiervan dat de slimme meter gegevens (telegram) via het netwerk gaan en je geen extra loadbalancing kabel en splitter nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 25-06-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
Daveth schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Ik hoop wel dat deze koppeling met mDNS (zeroconf) werkt en niet met een IPadres, in de HomeWizard kan je geen vast IPadres zetten,
Ijdele hoop dat dit zeroconf ging zijn.
IP address en poort nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1h8wsV3P0BoEdH8rWO0nQcm0a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrqeJqsuhcGvXLAgATu0GqIK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Petepall schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Ijdele hoop dat dit zeroconf ging zijn.
IP address en poort nodig.

[Afbeelding]
Ja dat is dan jammer de HomeWizard heeft een mDNS server, gemiste kans dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
Daveth schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb al een paar keer aangegeven dat ze een HomeWizard koppeling voor de Active loadbalancing moeten maken maar nooit geweten dat ze dit ook echt gedaan hebben.
Ik hoop wel dat deze koppeling met mDNS (zeroconf) werkt en niet met een IPadres, in de HomeWizard kan je geen vast IPadres zetten, deze word telkens opnieuw toegewezen wanneer je modem/router herstart.
Vast zetten kan vaak wel maar dan moet je meer dan gemiddeld netwerk kennis hebben, ik verwacht dat 99% van de gebruikers dat niet heeft.
Met mDNS kan je het serie nummer van je HomeWizard p1 meter invoeren en via dat word dan telkens de huidige IPadres opgevraagd.
Laten we hopen dat ze er bij Alfen goed over nagedacht hebben.

Het voordeel is hiervan dat de slimme meter gegevens (telegram) via het netwerk gaan en je geen extra loadbalancing kabel en splitter nodig hebt.
kan je die ip adres van je homewizard niet vast zetten op je dhcp server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
leeyuentuen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:04:
[...]

kan je die ip adres van je homewizard niet vast zetten op je dhcp server?
Dat zal vast wel kunnen en vaak kan je deze ook op MAC adres vast zetten maar dat is voor 99% van de gebruikers van de laders niet weggelegd om dit in te stellen.

Aangezien deze functie net nieuw is zal de ontwikkeling nog wel verder gaan en hopelijk bouwen ze de mDNS optie nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 10:55
braxx1980 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:53:
[...]

De reboots zijn in ieder geval nog steeds aanwezig.
25u uptime en weer een reboot
Hier ook dagelijk reboots 80+ sinds versie 6.0. ben sinds maart hier met Alfen al mee bezig.
Ondertussen in het communicatieboard in de laadpaal vervangen maar dat heeft niets opgelost.
Laadpaal is met ethernet verbonden en elke 24.05u een reboot met melding offline too long rebooting...
ook is de transactiondata in de serviceinstaller bij mij niet meer leesbaar na upgrade v.6

Je zou denken dat dit ondertussen toch bekend zou moeten zijn bij Alfen en dat er aan een oplossing gewerkt wordt...

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 10:55
braxx1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:12:
hey,

uurlijks gebeurt er op mijn alfen eve pro een "periodic connection check"
hij faalt daar blijkbaar op en doet dan een reconnect.
tijdens het laden verlies hij dan de connectie met EMS waarna hij even tijdelijk naar minimum laadsterkte afremt

is er iemand die hier een oplossing voor weet? (of de oorzaak)

grts

setup:
*Alfen EVE pro FW: 6.1.0
*full control "lifepowr FLEXIO" EMS (loadbalancing + dynamische prijzen)
*communicatie = bekabeld via netwerkswitch die zelf rechtstreeks op de router is aangesloten en de internetconnectie is steeds aanwezig.
*netwerkkabel is ook al volledig uitgetest en ok bevonden.
*geen simkaart/backoffice en hij staat stand-alone

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
2023-05-02T18:47:25.117Z:USER:comConnect.c:278:Periodic connection check
2023-05-02T18:47:25.125Z:ERROR:tcp_rtos.c:429:No Internet connection, restart networking
2023-05-02T18:47:25.132Z:INFO:taskTCPIP.c:771:Restart wired TCP/IP link.
2023-05-02T18:47:25.140Z:INFO:taskTCPIP.c:627:Network interface is down
2023-05-02T18:47:25.148Z:INFO:busTCPIPSlave.c:1197:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T18:47:25.156Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2023-05-02T18:47:25.167Z:WARNING:taskWebServer.c:207:WebServer stopped
2023-05-02T18:47:25.175Z:INFO:taskTCPIP.c:573: IP address assigned by DHCP
2023-05-02T18:47:25.183Z:INFO:taskTCPIP.c:601:Network interface is up
2023-05-02T18:47:25.191Z:INFO:taskTCPIP.c:610: IP      : 192.168.50.233
2023-05-02T18:47:25.199Z:INFO:taskTCPIP.c:611: Netmask : 255.255.255.0
2023-05-02T18:47:25.207Z:INFO:taskTCPIP.c:612: Gateway : 192.168.50.1
2023-05-02T18:47:25.218Z:INFO:taskTCPIP.c:613: DNS1    : 192.168.50.1
2023-05-02T18:47:25.226Z:INFO:taskTCPIP.c:614: DNS2    : 0.0.0.0
2023-05-02T18:47:25.234Z:USER:taskWebServer.c:198:WebServer started on port 443
2023-05-02T18:47:25.242Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2023-05-02T18:47:25.257Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2023-05-02T18:47:32.175Z:ERROR:busTCPIPSlave.c:1176:eMBSTCPInit failed
2023-05-02T18:47:32.781Z:USER:taskMaster.c:5977:Temperature: 30.8 C
...
2023-05-02T19:47:24.945Z:USER:comConnect.c:278:Periodic connection check
2023-05-02T19:47:24.953Z:ERROR:tcp_rtos.c:429:No Internet connection, restart networking
2023-05-02T19:47:24.960Z:INFO:taskTCPIP.c:771:Restart wired TCP/IP link.
2023-05-02T19:47:24.972Z:INFO:taskTCPIP.c:627:Network interface is down
2023-05-02T19:47:24.980Z:INFO:busTCPIPSlave.c:1197:Stop Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T19:47:24.988Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: DISCONNECT
2023-05-02T19:47:24.996Z:WARNING:taskWebServer.c:207:WebServer stopped
2023-05-02T19:47:25.003Z:INFO:taskTCPIP.c:573: IP address assigned by DHCP
2023-05-02T19:47:25.011Z:INFO:taskTCPIP.c:601:Network interface is up
2023-05-02T19:47:25.019Z:INFO:taskTCPIP.c:610: IP      : 192.168.50.233
2023-05-02T19:47:25.027Z:INFO:taskTCPIP.c:611: Netmask : 255.255.255.0
2023-05-02T19:47:25.039Z:INFO:taskTCPIP.c:612: Gateway : 192.168.50.1
2023-05-02T19:47:25.046Z:INFO:taskTCPIP.c:613: DNS1    : 192.168.50.1
2023-05-02T19:47:25.054Z:INFO:taskTCPIP.c:614: DNS2    : 0.0.0.0
2023-05-02T19:47:25.062Z:USER:taskWebServer.c:198:WebServer started on port 443
2023-05-02T19:47:25.070Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: INITIALISING
2023-05-02T19:47:25.089Z:INFO:comConnect.c:242:Connectivity state: STANDALONE
2023-05-02T19:47:32.003Z:USER:busTCPIPSlave.c:1184:Started Modbus TCP/IP Slave
2023-05-02T19:47:33.250Z:USER:taskMaster.c:5977:Temperature: 30.5 C
Ik heb precies hetzelfde als jij een oplossing hebt door ik die graag _/-\o_
Laadpaal standalone, elk uur een connection check en elke 24 uur een reboot :?

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
winterlord schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb precies hetzelfde als jij een oplossing hebt door ik die graag _/-\o_
Laadpaal standalone, elk uur een connection check en elke 24 uur een reboot :?
Ik werd een tijdje geleden gecontacteerd door iemand van alfen hier. Om logs etc door te sturen en wat settings te proberen (zonder resultaat)
De uurlijkse connection check zou opgelost moeten worden/zijn met de volgende FW.
De reboots zijn nog een mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
Ik heb een EVE Mini van een collega hier liggen welke we gepoogd hebben te upgraden. De upgrade op zich ging goed, via de ACE service Installer, van 6.1 naar 6.3. Geen foutmeldingen gezien maar na een herstart is het ding onbereikbaar. Er is geen klik meer en de led onder de kap geeft niets weer als je hem inschakelt. Het lampje op de switch gaat wel aan dus helemaal dood lijkt hij ook niet. Help, hoe nu verder? De wachtwoord kwestie is hier niet relevant, dat heb ik.
Leverancier is Marktplaats dus echt een mogelijkheid voor enige garantie gaat lastig worden...

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
  • Laatst online: 04-05 20:27
Misschien dat er in dit forum iemand weet wat er bij mij aan de hand zou kunnen zijn.
Ik gebruik een nieuwe S-line met FW 5.6.0-4104. aangesloten op een 3 x 25 A aansluiting om een Kona op te laden.
daarbij gebruik ik de modbus interface om zaken uit te lezen en te besturen vanuit mijn HA automatisering.
tot zover geen problemen. Als het PV vermogen terugloopt laat ik eerst het vermogen meezakken tot het minimum van 3 x 6A. als het PV vermogen nog verder terugloopt schakel ik over naar 1 fase laden. Dat gaat prima.
de andere kant op werkt niet goed.
als ik 1 fase laad en het PV vermogen neemt toe wil ik naar 3 fase laden schakelen.
De safe current staat op 6A
> ik zet eerst het setpoint terug naar 0 zodat het laden stopt.
> dan wacht ik 50 seconden
> vervolgens schakel ik naar 3 fase
> en stuur weer een setpoint = 0
ik zie al deze wijzigingen terug in de NumberOfPhases (gaat van 1 naar 3) en de socket_current_valid time die elke keer naar 60 sec gaat bij het versturen van een nieuw setpoint.
Als de de valid_time is verlopen verwacht ik dat het laden start met 3 x 6A (de safe current).
In plaats daarvan slaat de 20A automaat voor de S-line uit én slaan 2 van de 3 fases van de hoofdautomaten uit (de 25A automaten).

dit gebeurt ook als ik (is een keer per ongeluk gebeurd) ik een reboot geef terwijl de auto is aangesloten.
maar het gebeurt niet als de s-line op 3 fase is ingesteld en ik de auto aankoppel en een laadsessie start.

wat zou het verschil kunnen zijn tussen het op 3 fase starten van een laadsessie en het omschakelen van 1 naar 3 fase laden?

plans without actions are dreams, actions without a plan are a nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirksenrdh
nog een korte vraag, kun je van firmware 5.6 direct naar 6.3?
Ik probeer 6.3 te uploaden maar krijg een timeout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25
dirksenrdh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:19:
https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F hier staat van wel

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

dirksenrdh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:19:
Ik kon dat niet, zoals anderen hier volgens mij ook gemeld hebben. Zelfde probleem. Ik ben van 5.x eerst naar 6.0 of 6.1 gegaan volgens mij en vervolgens nog een update gedaan naar 6.3. Die twee updates achter elkaar gingen wel gewoon zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
  • Laatst online: 07-06 17:49
Cloud schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:28:
[...]

Ik kon dat niet, zoals anderen hier volgens mij ook gemeld hebben. Zelfde probleem. Ik ben van 5.x eerst naar 6.0 of 6.1 gegaan volgens mij en vervolgens nog een update gedaan naar 6.3. Die twee updates achter elkaar gingen wel gewoon zonder problemen.
Inderdaad, van 5.8 naar 6.3 ging niet. Van 5.8 naar 6.1, dan naar 6.3 ging zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 21:35
leeyuentuen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:44:
ik heb een aanpassing gedaan voor de HA plugin: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

nu ga ik eens tracken voor welke reden die alfen wallbox reboot. De huidige reden is
"watchdog reset"

[Afbeelding]
Cool zeg, ik ga gelijk overstappen naar deze repository!
Had nog wat pull request openstaan op de oorspronkelijke plugin: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox
Zal die ook aanmaken bij jou, voegt compatibiliteit voor meerdere typenummers Alfen toe.
Is er denk je de mogelijkheid om ook handmatig de fasen te kunnen switchen of gaat dat automatisch goed als je het vermogen correct instelt (3,68kW v.s. 4kW bijvoorbeeld); gegeven dat max laadstroom op 16A staat ingesteld?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirksenrdh
Cloud schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:28:
[...]

uiteindelijk wilde het bij mij ook alleen lukken via de 6.01 route. maar het is gelukt en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 09:41
leeyuentuen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:44:

"watchdog reset"

[Afbeelding]
Super, echt geweldig! Ontzettend blij mee.
Kan je nu ook tussen 1 en 3 fase wisselen?
Heb je een overzicht van de Services die je kan bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basp8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
sinds kort eindelijk verzwaring huisaansluiting naar 3 fasen en dus mogelijkheid voor load balancing naar Alfen laadpaal in garage 15 meter achter het huis.
Met de electricien de aansluitingen gemaakt, zware kabels voor 3 fasen naar garage, 2 utp kabels in mantelbuis en aan de slag gegaan, so far so Good.

In de meterkast heb ik op de slimme meter eerst de cedel p1 splitter en vervolgens de cedel verlengmodule geplaatst, daaraan verbonden 25 meter utp kabel tot in de garage, waar het andere uiteinde weer aan de module ‘laadpaal’ uitkomt, en een groen lampje brandt dus ik veronderstel dat het werkt. Echter de laadpaal die 4 meter verderop aan de buitenmuur van de garage hangt heb ik met een utp kabel waarvan 4 aders zijn aangesloten in rj11 connector (groen- wit/blauw- blauw-wit/groen) op de p1 poort van de verlengmodule aangesloten. Nu vraag ik mij af of dit laatste een probleem geeft, want de laadpaal lijkt het signaal van de slimme meter niet te ontvangen?

Ik zie namelijk in de Alfen Myeve app geen signaal van slimme meter binnenkomen.

Kan iemand mij aangeven of de p1 kabel die ik dus nog een stukje verlengd heb dmv utp met rj11 connectors klopt, of moet ik andere aderconnectors gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
basp8 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:21:
sinds kort eindelijk verzwaring huisaansluiting naar 3 fasen en dus mogelijkheid voor load balancing naar Alfen laadpaal in garage 15 meter achter het huis.
Met de electricien de aansluitingen gemaakt, zware kabels voor 3 fasen naar garage, 2 utp kabels in mantelbuis en aan de slag gegaan, so far so Good.

In de meterkast heb ik op de slimme meter eerst de cedel p1 splitter en vervolgens de cedel verlengmodule geplaatst, daaraan verbonden 25 meter utp kabel tot in de garage, waar het andere uiteinde weer aan de module ‘laadpaal’ uitkomt, en een groen lampje brandt dus ik veronderstel dat het werkt. Echter de laadpaal die 4 meter verderop aan de buitenmuur van de garage hangt heb ik met een utp kabel waarvan 4 aders zijn aangesloten in rj11 connector (groen- wit/blauw- blauw-wit/groen) op de p1 poort van de verlengmodule aangesloten. Nu vraag ik mij af of dit laatste een probleem geeft, want de laadpaal lijkt het signaal van de slimme meter niet te ontvangen?

Ik zie namelijk in de Alfen Myeve app geen signaal van slimme meter binnenkomen.

Kan iemand mij aangeven of de p1 kabel die ik dus nog een stukje verlengd heb dmv utp met rj11 connectors klopt, of moet ik andere aderconnectors gebruiken?
Probeer eens te beginnen om de Cedel kastjes er tussen uit te halen en alles rechtstreeks aan te sluiten via RJ11, alle aders moeten in beide stekertjes gelijk zitten, geen draaiingen oid.
Heel vaak zijn al die extenders kastjes het probleem dat het niet werkt, zodra ik deze weghaal bij klanten werkt het bijna altijd in 1 keer goed.

Weet je wel zeker dat Active loadbalancing in je lader aanstaat en juist geconfigureerd is?

Heb je 1 of meerder apparaten aan je slimme meter hangen? zo ja sluit dan alleen de lader aan (zonder splitter).

Hoe zie je dit, zie je P1 foutmeldingen in je log? Gaat je lader op een langzame stand (savemode) laden?

[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 01-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basp8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
beste Daveth, fijn dat je wilt meedenken!
active loadbalancing staat aan, configuratie>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK3Gwt7SAtS162abTuhEyWeNNLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A8AhzYHrVSVpefez5w6Oqgq8.png?f=user_large

moet ik daarin wat aanpassen?

ik heb de splitter er nu uitgehaald, de verlengmodules van cedel heb ik wel nodig, want geen 30 meter rj11 kabel van huis naar garage via kruipruimte...

ik heb geen p1 foutmeldingen, denk ik, maar zie wel deze overcurrent timeouts Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hycZwgHaUpcBN8SLxte053C6hxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q12E2mhDtyRoGJFKeoN5CwOR.png?f=user_large

ik denk dat er geen signaal van smart meter binnenkomt als ik deze status uitlees:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtMGv16LAoLAvkDiuA1bsvOQbFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AZMjqOEN4R0hitOAbn74NQXG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Save current staat veel te hoog, deze naar 8A zetten.
Met 16A overbrug je de save current.
Je kan alleen maar zien in de log als de P1 koppeling niet werkt door dat je daar dan foutmelding ziet.
Als je de save current heb aangepast en de lader herstart en je ziet dat je auto (als de auto onder de 80% zit) langzamer laad., dus nog maar met 8A dan werkt de, slimme meter koppeling niet, laad deze wel op volle snelheid dan werkt deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
Cloud schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Ik heb dit probleem nu ook. Denk dat ik een update gehad heb, want ik kan de paal ook niet echt meer aansturen via MyEve. Paal wordt wel gevonden maar configureren lijkt niet meer te werken.

Ik gebruikte het om solar charging aan te passen/boosten maar dat wil nu dus niet meer. Lijkt wel echt aan de app te liggen dus :)
1.18.15 update is gisteren gearriveerd, helaas ... 0,0 geen verbetering. Doet Alfen eigenlijk wel aan quality control ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Marcher schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:22:
[...]

1.18.15 update is gisteren gearriveerd, helaas ... 0,0 geen verbetering. Doet Alfen eigenlijk wel aan quality control ??
1.18.15 update klopt niet, laders van Alfen zitten in de 6.x.x firmwares op dit moment, gaat het wel om een Alfen lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-07 18:08
Daveth schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:15:
[...]
1.18.15 update klopt niet, laders van Alfen zitten in de 6.x.x firmwares op dit moment, gaat het wel om een Alfen lader?
Is de versie van de MyEve app op Android.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leeyuentuen
Emacee schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 06:30:
[...]

Cool zeg, ik ga gelijk overstappen naar deze repository!
Had nog wat pull request openstaan op de oorspronkelijke plugin: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox
Zal die ook aanmaken bij jou, voegt compatibiliteit voor meerdere typenummers Alfen toe.
Is er denk je de mogelijkheid om ook handmatig de fasen te kunnen switchen of gaat dat automatisch goed als je het vermogen correct instelt (3,68kW v.s. 4kW bijvoorbeeld); gegeven dat max laadstroom op 16A staat ingesteld?
tussentijd (nog steeds niet gevonden vanwaar die watchdog reboot) maar heb die plugin een beetje uitgebreid.
waarbij men bepaalde waarde kan aanpassen die select-entity of switch-entity.
deze is nu in een dev-branch, voor de mensen die interesse heeft, kan die downloaden op de beta versie.

ik probeer zoveel mogelijk in die plugin te steken, zodat men niet die my-eve hoef te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP2WK4v7b5S6AR6Ox3dKZ_vVT4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfA5XqjMOogcHclojaU2UZoP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door leeyuentuen op 02-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meuleb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01 19:22
Vraagje voor @Daveth ,

In vorige posts had je aangegeven om voorlopig best op FW 5.6 te blijven. Is de huidige FW 6.3 stabiel genoeg geworden om te upgraden of best nog even wachten op een nieuwere FW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
meuleb schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:57:
Vraagje voor @Daveth ,

In vorige posts had je aangegeven om voorlopig best op FW 5.6 te blijven. Is de huidige FW 6.3 stabiel genoeg geworden om te upgraden of best nog even wachten op een nieuwere FW?
Ja zeker 6.3.0 werkt zeer goed, ik installeer deze bij alle klanten en helemaal geen problemen mee.
Firmware update doet wel 2x zo lang omdat hij ook een Bootloader update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
leeyuentuen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:55:
[...]

tussentijd (nog steeds niet gevonden vanwaar die watchdog reboot) maar heb die plugin een beetje uitgebreid.
waarbij men bepaalde waarde kan aanpassen die select-entity of switch-entity.
deze is nu in een dev-branch, voor de mensen die interesse heeft, kan die downloaden op de beta versie.

ik probeer zoveel mogelijk in die plugin te steken, zodat men niet die my-eve hoef te gebruiken.

[Afbeelding]
2.1.6dev geeft geen fouten meer bij installeren, en lijkt settings goed door te geven... Goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-07 23:46

Audione0

Strijdt der titanen

Daveth schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:37:
[...]

omdat hij ook een Bootloader update.
Wel te merken indd dat de bootloader geüpdate is. Mijn single S line reboot een heel stuk sneller na de update :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeyuentuen
gighandi schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:44:
[...]

2.1.6dev geeft geen fouten meer bij installeren, en lijkt settings goed door te geven... Goed gedaan!
ik test nog paar dagen voordat ik naar master ga zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Iemand ervaring met deze foutmelding. Laadpaal is ingesteld als plug&charge. Laad ook na het koppelen met de wagen. Na 5-15 minuten verschijnt deze foutmelding. Laadkabel ontkoppelen helpt niet direct. Enkel zekering uitzetten helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3vMhkT-I8Lr9b2UKdba0GMf2ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMjl4bel8GXj16dG0MS259DR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
Free1990 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:03:
Iemand ervaring met deze foutmelding. Laadpaal is ingesteld als plug&charge. Laad ook na het koppelen met de wagen. Na 5-15 minuten verschijnt deze foutmelding. Laadkabel ontkoppelen helpt niet direct. Enkel zekering uitzetten helpt.

[Afbeelding]
Heb je de instellingen voor de backoffice op standalone staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
Tonne schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Heb je de instellingen voor de backoffice op standalone staan?
Geen idee om eerlijk te zijn.
Hulp van backoffice is ook lamentabel. Eerst stond RFID aan, kreeg load balancing niet geactiveerd,…

Welke instellingen zijn dit exact? Dan probeer ik dit morgen uit.

Edit:
- backoffice beweert dat paal correct is ingesteld voor plug & charge (geen RFID kaart nodig). Dit lijkt ook zo na rebooten. Er wordt niet naar een kaart gevraagd.
- als standalone zonder backoffice: moet ik dan load balancing licence opnieuw instellen/aanschaffen? Want dat heb ik net in orde gekregen voor koppeling aan EMS

[ Voor 30% gewijzigd door Free1990 op 03-07-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kccoyote
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07-2024
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de paal (single eve pro) niet meer reageert op laadkaarten?

Sinds de update naar 6.1.0 (denk ik, zit ondertussen op 6.3.0) moet ik regelmatig de paal rebooten omdat hij niet meer reageert op m’n 2 kaarten. Na de reboot werkt alles weer perfect.

Ik zie ook niet meteen iets in de logs dat wijst op een fout…
De paal is ingesteld als standalone, zonder back office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
leeyuentuen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:59:
[...]

ik test nog paar dagen voordat ik naar master ga zetten
Ik heb wel gemerkt dat de reboot terug even snel als voorheen optreedt. Met de huidige master leek het langer te duren voordat de paal ging rebooten. Wel met de kanttekening dat ik vrij snel naar dev ben overgegaan, of maw, dat de langere uptime met de huidige master dus toeval was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariswietze
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-08-2023
Misschien wel eens behandeld hier maar kan iemand mij uitleggen waarom ik steeds moet rebooten om de lader aan de praat te krijgen?
Wanneer ik de auto wil gaan laden geeft de lader aan dat hij laad ( na rfid enz..) maar hij laad niet/begint niet met laden zodra ik het systeem reboot ( ik laat de kabel enz gewoon in de auto zitten doe dus alleen de reboot)
begint hij wel te laden het systeem draait op de 6.1 software.
ik heb de paal prive dus geen backoffice of zo.
Misschien dat ik ergens een vinkje moet aan of uitzetten? ik heb de paal al eens terug naar de fabrieksinstelling gezet maar dat gaf geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990

[Afbeelding]
UPDATE ivm melding "Ongeldige RFDI-kaart".
Nieuwe SIM-kaart moet gestoken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
kccoyote schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:35:
Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de paal (single eve pro) niet meer reageert op laadkaarten?

Sinds de update naar 6.1.0 (denk ik, zit ondertussen op 6.3.0) moet ik regelmatig de paal rebooten omdat hij niet meer reageert op m’n 2 kaarten. Na de reboot werkt alles weer perfect.

Ik zie ook niet meteen iets in de logs dat wijst op een fout…
De paal is ingesteld als standalone, zonder back office.
Zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

[Afbeelding]
Staat er wel een juiste hidden RFID kaart nummer ingevuld bij je Plug and charge?
Wat geeft de log aan voor een foutmelding?
Pagina: 1 ... 9 ... 87 Laatste